WO2006084874A1 - Guiding device for insertion of probes into or through air-filled hollow spaces - Google Patents

Guiding device for insertion of probes into or through air-filled hollow spaces Download PDF

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Publication number
WO2006084874A1
WO2006084874A1 PCT/EP2006/050798 EP2006050798W WO2006084874A1 WO 2006084874 A1 WO2006084874 A1 WO 2006084874A1 EP 2006050798 W EP2006050798 W EP 2006050798W WO 2006084874 A1 WO2006084874 A1 WO 2006084874A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
guide
wire
cannula
aid according
tip
Prior art date
Application number
PCT/EP2006/050798
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Ralf Schnell
Original Assignee
Tracoe Medical Gmbh
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Tracoe Medical Gmbh filed Critical Tracoe Medical Gmbh
Priority to DE202006020106U priority Critical patent/DE202006020106U1/en
Publication of WO2006084874A1 publication Critical patent/WO2006084874A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B5/00Measuring for diagnostic purposes; Identification of persons
    • A61B5/68Arrangements of detecting, measuring or recording means, e.g. sensors, in relation to patient
    • A61B5/6846Arrangements of detecting, measuring or recording means, e.g. sensors, in relation to patient specially adapted to be brought in contact with an internal body part, i.e. invasive
    • A61B5/6885Monitoring or controlling sensor contact pressure
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0465Tracheostomy tubes; Devices for performing a tracheostomy; Accessories therefor, e.g. masks, filters
    • A61M16/0472Devices for performing a tracheostomy
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/34Trocars; Puncturing needles
    • A61B17/3403Needle locating or guiding means
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B5/00Measuring for diagnostic purposes; Identification of persons
    • A61B5/05Detecting, measuring or recording for diagnosis by means of electric currents or magnetic fields; Measuring using microwaves or radio waves 
    • A61B5/053Measuring electrical impedance or conductance of a portion of the body

Definitions

  • the present invention relates to a guide aid for the introduction of probes in or through air-filled cavities, especially on living human or animal body, wherein the guide consists of an elongated, rigid or flexible, but at least in its longitudinal direction sufficiently rigid guide element.
  • introducers are puncture devices, cannulas or syringes, or, for example, a so-called "silk-finger wire" for introducing tracheostomy tubes and / or dilators into the trachea of a patient.
  • Tracheostomy is one of the oldest surgical techniques in the history of medicine. The origins of this technique date back to antiquity.
  • an artificial access to the trachea is created surgically below the larynx, typically between the 1st and 2nd or 2nd and 3rd tracheal ring.
  • a so-called tracheal cannula is used. Medical indications, such as The need for long-term ventilation still makes this technique necessary today.
  • minimally invasive puncture techniques have been developed within the last decades. In particular, the percutaneous dilatation stratotomy according to Ciaglia, the dilatation tracheotomy according to Griggs and the translaryngeal tracheotomy according to Fantoni are widely used.
  • the trachea is first punctured at a suitable place with a steel cannula. To ensure that the sensitive tracheal posterior wall is not damaged, this process typically takes place under bronchoscopic monitoring.
  • the correct position of the cannula tip can be checked by aspirating air into an attached, liquid-filled syringe.
  • a sleeve of insulating material eg of Teflon
  • a J-shaped guidewire (1.3 mm diameter) is advanced through this sheath into the trachea. Thereafter, the sleeve can be removed. Instead, a tubular plastic catheter with safety stop is now pushed over the guidewire for reinforcement.
  • About the armored guidewire are now one or more consecutively so-called -called - -
  • Dilators to dilate the puncture opening by means of a rotating movement pushed into the Tracheallumen Due to the conical shape of the dilators, the tissue expands so that the lubricated wetted tracheal cannula can be inserted over the guidewire using a special obturator. The correct position is checked with the bronchoscope. Then, the guidewire can be removed and a tracheal cannula balloon filled with air to seal the trachea.
  • Ventilation has been performed through an endotracheal tube inserted through the mouth or nose, it may be removed following secretion aspiration and artificial respiration may be initiated via the tracheal tube.
  • pliers are used to dilate the tissue instead of the cone-shaped dilators.
  • Fantoni translaryngeal tracheostomy a cannula with a metallic cone tip is inserted orally past the larynx into the trachea using a guidewire. By pulling on the guide wire, the puncture takes place with the help of the metal conical tip located on the cannula out of the interior of the trachea to the outside. The tip is then removed. This is followed by a rotation of the cannula by 180 °.
  • the guidewire which is also referred to as a "silk-wire wire" in the common usage, consists of one or more thin wire elements which may also have a flat, non-circular cross-section and which are spirally wound with another thin wire already have an insulating sheath, for example made of Teflon or a lacquer, or the entire wrapped wire can have a corresponding outer insulating layer as a whole.
  • the guidewire is often J-bent at the patient's end, but is inserted in an elongated form through a puncture cannula in the trachea and the cannula is withdrawn after insertion of the Seidingerdrahtes backwards, the tip of the wire after exiting the front cannula opening again assumes its J-shaped curvature. Nevertheless, it may happen that the wire tip hangs on the trachea inner wall during insertion or further advancement of the guide or Seidinger wire. The tip can then push itself into the tracheal wall under unfortunate conditions. Another risk is when the guidewire kinks. Often, the inner guidewire actually consists of several parallel, flat wire elements with non-circular but flat rectangular - -
  • these multiple, parallel combined wires give the Seldinger wire a sufficient rigidity so that axial feed forces can also be transmitted through the wire against some resistance.
  • the number of wires is increasingly reduced, i. some of the wires that start together from the proximal end are shorter than others, causing the front part of the Seldinger wire to become increasingly flexible and eventually to have only a few or a single wire at the front, curved tip.
  • the free ends of the shorter wires which have a small diameter or consist of very thin flat bands are corresponding sharp or sharp-edged and can at a kinking or sharp bending of the wire in the region of the end of the shorter wires through the spiral wrap pass through the outside and injure the body tissue and in particular the trachea and possibly also act as a guide element, which again leads out of the trachea, especially on the side of the rear wall. If this is not noticed in time, it can lead to the already described life-threatening perforation of the tracheal wall. In the upper area, the attending physician has a good chance of detecting entanglements of the guidewire on the tracheal wall with the aid of a bronchoscope.
  • air-filled or gas-filled body cavities may or may occasionally be punctured, and it is often very helpful for the puncture practitioner to know exactly where the tip of a puncture instrument is located, that is, whether it already is or still or not anymore within the gas filled cavity.
  • the present invention seeks to provide a guide to the introduction of a probe in or through air-filled cavities, with the features mentioned, to the executive doctor in a quick and easy way an accurate feedback on the Position the tip of the guide aid in or outside an air or gas filled body cavity.
  • distal tip of the guide element has a sensor element which triggers a detectable reaction of an extracorporeal display element upon contact of body tissue.
  • the guide aid may consist of the probe itself, which, however, must have a corresponding sensor element at its tip, which triggers a recognizable reaction of an extracorporeal display element upon contact or contact with body tissue.
  • the guide aid can also be a separate element from the probe, which merely, as the name implies, serves as an aid to the insertion of the probe by the probe being pushed onto and moved along the guide aid, the term "probe" being in FIG In this case, it should be understood in general terms and includes, for example, dilators for expanding a puncture opening.
  • the surgeon Because of the thus triggered, visible (eg visible or audible) reaction of an extracorporeal display element, the surgeon immediately detects the guiding element or the probe inserting into a body whether it is in contact with body tissue with the tip of the probe or guide element or in a body cavity. To stay with the example of tracheostomy, the surgeon recognizes immediately when he reaches the trachea and even if he touches the tracheal back wall if necessary again and he can then by twisting, pulling, pushing or other manipulation at the proximal end of the guide element again this touch and place the guide element in the desired manner in the lumen of the trachea or other body cavity.
  • the daily use of a tracheostomy tube involves the risk that the cannula tip rubs against the trachea.
  • the correct cannula position can be determined by means of X-ray images or bronchoscopy.
  • these methods are relatively expensive, this is often omitted.
  • electrically conductive inner cannula which is slightly longer than the outer cannula, it can be determined when the tip of the inner cannula touches the trachea.
  • the special inner cannula is inserted into the external cannula on the patient. Based on measurements of the resistance or current flow between the inner cannula and the patient, for example on the earlobe, it can be determined similarly as described above - -
  • the inner cannula can either consist of conductive material or be conductively coated. Alternatively to the inner cannula, e.g. Also, a conductive obturator (insertion aid) can be used.
  • the guide aid or probe consists of an electrically conductive material, which has an insulating sheath, wherein at least the distal end of the guide aid or the probe has a free of the insulating sheath portion and wherein this of the insulating Enclosure free portion serves as a sensor element, for example by an electrical resistance or current meter is connected to one of its inputs to the proximal end of the electrically conductive guide member or the electrically conductive probe, while the other input of the current or resistance measuring device connected to an outer body part is.
  • proximal end of the guide element or the probe must be freed at a suitable location of the insulation in order to be electrically connected to the input of the current or putssmeß réelles can.
  • Such a measuring device usually provides at its two entrances a small DC voltage which is completely harmless to a human being, so that when the distal end of the guide wire freed from the insulation touches any part of the body, in a concrete example the wall of the trachea instead of lying in the open air-isolated lumen of the trachea, the circuit is closed over the patient's body and a current corresponding to the electrical resistance of the body flows.
  • this current is also very small, it is noticeably larger than any current that flows without contact of the distal end of the guidewire with the body (ie, when that end is in a - generally gas-filled - cavity) or vice versa in other words, the electrical resistance of the body tissue is considerably smaller than the resistance which exists when, in addition, the insulating air space between the tracheal wall and the distal end of the guide wire is added.
  • a current or resistance measuring device can be adjusted so that it emits either an optical signal (for example, a light emitting diode) or an acoustic signal (for example beeping) when the measured current suddenly increases or the resistance suddenly decreases or vice versa.
  • the executive surgeon may then change the just-initiated movement of the guidewire such that this warning signal disappears.
  • the version according to the invention can already be used for the puncture cannula.
  • Ie is connected to one input of the current or ohmmeter and the other input is connected, for example via a simple cable clamp, to a body part, e.g. the earlobe of the patient, connected.
  • the current or ohmmeter Upon insertion of the tip of the cannula into the body of the patient, the current or ohmmeter immediately signals a corresponding current or resistance, e.g. by an acoustic or optical signal.
  • the tip of the cannula enters an air or gas filled cavity of the body, e.g. into the trachea of a patient, the signal in question is terminated abruptly, since the cannula except for its tip has an insulating sheath and the tip is now in an insulating cavity.
  • the sheath consists of a thin, adapted to the diameter of the cannula plastic tube, which is pushed over the cannula, so that only the tip remains free, and which is then inserted together with the cannula into the puncture opening.
  • the puncture cannula may then be withdrawn from the insulative sheath and instead a guidewire or the like is now inserted into the sheath, which, upon exiting the cannula, is displaced further down the lungs in the interior of the trachea to serve as a guidewire for a dilator and / or to serve a later to be inserted tracheostomy cannula.
  • this guide wire which may be formed in particular as Seidingerdraht, has an insulating sheath, which is missing in the region of the tip of the wire.
  • the method or the corresponding elements can also be used to facilitate the puncturing of other body organs.
  • the invention is therefore also applicable to such puncturing methods and devices by simply providing the puncturing element with an insulating sheath and having only at its front end a metallic, exposed tip which serves as an electrical sensor element. - -
  • the insulation-free region of the guide wire can be limited to the rearwardly bent leg of the J-shape, with the result that the warning signal does not occur even with light touch the tracheal wall, but only when the guide wire is a little way in depresses the elastically yielding tissue so that a larger portion of the J-shaped end, including a portion of the insulation-free region, makes contact with the body tissue.
  • an embodiment of the invention is further preferred in which the insulating sheath is formed from a coating adhered to the wire, such as e.g. an insulating paint.
  • a coating adhered to the wire such as e.g. an insulating paint.
  • Corresponding painted wires are commercially available, but in the particularly preferred embodiment of the invention, a special paint or a special insulating layer is used, which has a significantly lower ductility than the wire itself, such that at a sharp buckling of the wire, the insulating layer in the kink area flakes off or is pierced by a leaking wire tip. In this way, one also recognizes when a possibly sharply bent portion of the wire or an end of a single wire of a plurality of parallel, different lengths of wires, which could also lead to injuries of the tracheal wall, comes into contact with this.
  • An alternative to the electrical variant guide has a guide element which consists of a (relatively thin) tube, at the distal end of which an inflatable balloon is provided, and on the proximal side a connection for a device for inflating the balloon and a control balloon having.
  • a tubular guide element could first be inserted into the small initial surgical incision - -
  • the balloon has a diameter of e.g. 2 to 5 mm.
  • the extracorporeal control balloon is inflated, which should also have only a diameter of about 2 to 5 mm.
  • the inflator is then sealed off from the tube, unless it is already sealed against the tubular guide element, as long as it is not actuated.
  • the balloon at the distal tip of the guide member and the proximal control balloon then communicate with each other via the tubular guide member.
  • the tubular guide element further inserted into the trachea and thereby pushes the balloon at the top with appropriate pressure to the wall of the trachea, this balloon is pressed and displaced in this way gas in its interior is through the tubular guide element in the control balloon pushed in, so that it inflates accordingly.
  • the surgeon recognizes again that the tip of the guide element bears with corresponding pressure on the wall of the trachea and it can accordingly correct the position of the guide element.
  • FIG. 2 shows a section of a Seldinger wire according to FIG. 1 in an enlarged view
  • FIG. 3 shows a further enlarged cross section through such a wire
  • Figure 4 shows an insulating introducer for insertion of the Seldinger wire
  • FIG. 5 shows the sleeve of Figure 5 with a puncture cannula. - -
  • FIG. 1 shows diagrammatically an elongate wire with a J-shaped bent tip 2.
  • the end portion 3, which comprises the tip 2 and is typically several centimeters long, is more flexible than the remainder of the proximal portion of the wire 1.
  • the proximal section of the wire 1 can be seen again in an enlarged view according to Figure 2. As can be seen, it is a spirally wound tightly with a thin wire or a thin insulating wire core.
  • the outer winding itself either consists of an insulated (eg painted or Teflon-coated) thin wire, or it is applied to the corresponding winding an outer insulating layer, wherein such an additional outer insulating layer can also be applied to an already insulated, spirally rotating wire ,
  • An exemplary internal structure of the wire 1 can be seen in the cross-sectional view according to FIG. It is understood that this representation is purely schematic.
  • the wire core consists of a plurality of parallel, flat bands 5, which are wrapped by the already mentioned spirally rotating wire 4 and held together by this.
  • the individual bands which may also be circular or otherwise, e.g. cylindrical or elliptical cross-section could have different lengths and ends preferably at different positions in the increasingly flexible expectant section 3, so that in the region of the J-shaped curvature, for example, still a single band 5 or wire element is located.
  • This is correspondingly preformed so that it gives the wire end the characteristic J-shape, but the wire has a sufficient elasticity, so that the J-shaped end can be easily bent in the extended state, but again in the force-free state returns to the J-shape shown.
  • a tracheostoma is produced by modern, minimally invasive methods with the aid of a puncture cannula, as shown in FIG.
  • the cannula in FIG. 4 is disproportionately large, in particular shown with a disproportionately large diameter. In fact, this diameter is in the range of 2 to 4 mm.
  • the cannula consists of an inner steel cannula 6 with about 1 to 2 mm in diameter and an outer plastic sleeve. 7
  • the front end of the cannula 6 is chamfered, so that a point for puncturing arises, as is generally known in cannulas, for example for blood sampling.
  • a flange 8 may be provided which defines the exact location of the tip of the cannula 6 relative to the forward end of the sleeve 7 such that the taper of the cannula tip terminates approximately in the region of the end of the sleeve while the tip itself protruding from the end of the cannula.
  • the cannula 6 with the sleeve 7 pushed in the lower laryngeal region is inserted into the preferably between the second and third cartilage clasp of the throat.
  • the proximal end of the cannula is connected via a cable 9 with a resistance measuring device 10, whose second input is connected via a further cable 9 ', for example with a clamp on the earlobe of the patient.
  • a resistance measuring device 10 whose second input is connected via a further cable 9 ', for example with a clamp on the earlobe of the patient.
  • the circuit is closed by the meter 10 via the cables 9, 9 ', the cannula 6 and the body of the patient and the meter 10 can measure the measured resistance value of the patient Show body or by an optical and / or acoustic signal (beep) indicate that the resistance has fallen below a predetermined limit, which is preferably also adjustable. This limit is expediently chosen so that it is above the typical resistance of a human body, even if the two measurement points are relatively far apart on the body of the patient.
  • the cannula is now pushed further and further into the patient's neck until it hits the trachea and enters it.
  • the resistance is suddenly larger, which can be seen, for example, the silence of a corresponding beeping, because now the over the top of the Cannula 6 made electrical contact is missing after this tip is located in the air-filled cavity of the trachea.
  • the outer sleeve 7 remains in position and the cannula 6 itself is withdrawn from the patient's neck and sleeve 7.
  • positioning or fixing aids e.g. a sliding shield, be attached to the outside of the sleeve 7.
  • a so-called Seldinger wire 1 is inserted into the sleeve, wherein during the insertion of this wire, the J-shaped end necessarily has to be stretched straight, but after emerging from the front end of the sleeve again in the mentioned J-shape bends back.
  • This Seldinger wire is then inserted further into the trachea of the patient. During this insertion, it may happen that the wire or its tip does not follow the desired path, but against the wall of the trachea, in particular against the relatively sensitive back wall of the trachea, and this could possibly perforate, if a sufficiently large pressure on the proximal end of the Seldinger wire. In this case, however, due to the elastic yielding of the body tissue and the Tracheaschreibwand also comes from the insulation-free tip 1 1 of the Seldinger wire with the tissue in touch. The proximal end of the Seldinger wire is again connected via the cable 9 with the meter 10, wherein the patient is still connected via the cable 9 'to the other input of the meter 10. If the body tissue is touched by the insulation removed from the body - -
  • the peak 11 will experience a fall below the resistance limit and the device 10 will indicate this in a corresponding manner (for example, by the mentioned beep).
  • the surgeon may then slightly withdraw the Seldinger wire 1, optionally rotate it and otherwise move it until the resistance is again above the threshold, indicating that the tip 1 1 of the Seldinger wire is not touching any body tissue.
  • the sleeve 7 can be pulled back from the Seldinger wire and instead a so-called dilator is pushed onto the Seldinger wire, which tapers conically at the front end and the serves to expand the initially generated small opening between the cartilage, so that ultimately expands the opening to a diameter on the order of 6 to 14 mm, a tracheotomy cannula with perforated obturator on the wire and then the wire with the Obturator can be removed from the trachea or the tracheostomy cannula again.
  • the present invention is particularly simple and advantageous applicable to the introduction or implementation of probes or guide aids in or through empty or gas-filled cavities of a body of electrically conductive material, as an electrical resistance between the proximal end of the electrically conductive, but within the probe, which is predominantly insulated from the body, and any outer part of the electrically conductive body, if the insulator-free (distal) tip of the probe enters into or passes through a gas-filled cavity of the body in contact with the electrically conductive material, which the body consists of loses or regains, which can be easily determined with the help of an extracorporeal detection device.

Abstract

The invention relates to a guiding device for insertion of probes (1) into or through air-filled hollow spaces, especially for insertion of tracheotomy cannulae and/or dilators into the trachea, which consists of an elongate, flexible guiding element that is sufficiently rigid in the longitudinal direction. The aim of the invention is to provide a guiding device for insertion of a probe into or through air-filled hollow spaces that allows to give a feedback to the doctor carrying out the tracheotomy as to the exact position of the tip of the guiding device inside or outside an air-filled or gas-filled body cavity in a rapid and simple manner. For this purpose, at least the distal tip of the guiding device has a sensor element (11) which triggers a visible reaction of an extracorporeal display element upon contact with body tissue.

Description

Führungshilfe zur Einführung von Sonden in oder durch luftgefüllte Hohlräume Guide aid for introducing probes into or through air-filled cavities
Die vorliegende Erfindung betrifft eine Führungshilfe zur Einführung von Sonden in oder durch luftgefüllte Hohlräume hindurch, insbesondere am lebenden menschlichen oder tierischen Körper, wobei die Führungshilfe aus einem länglichen, biegesteifen oder auch biegsamen, jedoch mindestens in seiner Längsrichtung hinreichend steifen Führungselement besteht.The present invention relates to a guide aid for the introduction of probes in or through air-filled cavities, especially on living human or animal body, wherein the guide consists of an elongated, rigid or flexible, but at least in its longitudinal direction sufficiently rigid guide element.
Ein Beispiel entsprechender Einführhilfen sind Punktionsinstrumente, Kanülen oder Spritzen oder zum Beispiel auch ein sogenannter „Seidingerdraht" zu Einführung von Tracheotomiekanülen und/oder -Dilatoren in die Trachea eines Patienten.An example of such introducers are puncture devices, cannulas or syringes, or, for example, a so-called "silk-finger wire" for introducing tracheostomy tubes and / or dilators into the trachea of a patient.
Derartige Führungshilfen sind im Prinzip seit langem bekannt. Der Stand der Technik wird im Folgenden in erster Linie anhand der bekannten Tracheotomieverfahren und -Vorrichtungen erläutert, ohne daß die Erfindung auf dieses Gebiet beschränkt wäre.Such guide aids have been known in principle for a long time. The state of the art is explained below primarily on the basis of the known tracheotomy procedures and devices, without the invention being restricted to this field.
Die Tracheotomie gehört zu den ältesten operativen Techniken in der Geschichte der Medizin. Die Ursprünge dieser Technik gehen bis in die Antike zurück. Bei der klassischen Tracheotomie wird chirurgisch unterhalb des Kehlkopfes, typischerweise zwischen 1. und 2. bzw. 2. und 3. Tracheal- ring, ein künstlicher Zugang zur Luftröhre geschaffen. Um diese künstliche Öffnung zwecks Beatmung aufrechtzuerhalten, wird eine sogenannte Trachealkanüle eingesetzt. Medizinische Indikationen, wie z.B. der Notwendigkeit einer Langzeitbeatmung, machen diese Technik auch heute noch notwendig. Alternativ zur chirurgischen Technik wurden innerhalb der letzten Jahrzehnte auch minimal invasive Punktions-Techniken entwickelt. So finden insbesondere die perkutane Dilatationstra- cheotomie nach Ciaglia, die Dilatationstracheotomie nach Griggs und die translaryngale Tracheotomie nach Fantoni breite Anwendung.Tracheostomy is one of the oldest surgical techniques in the history of medicine. The origins of this technique date back to antiquity. In classical tracheotomy, an artificial access to the trachea is created surgically below the larynx, typically between the 1st and 2nd or 2nd and 3rd tracheal ring. In order to maintain this artificial opening for the purpose of ventilation, a so-called tracheal cannula is used. Medical indications, such as The need for long-term ventilation still makes this technique necessary today. As an alternative to surgical technique, minimally invasive puncture techniques have been developed within the last decades. In particular, the percutaneous dilatation stratotomy according to Ciaglia, the dilatation tracheotomy according to Griggs and the translaryngeal tracheotomy according to Fantoni are widely used.
Bei der perkutanen Dilatationstracheotomie nach Ciaglia wird die Trachea an geeigneter Stelle zunächst mit einer Stahlkanüle punktiert. Damit dabei die empfindliche tracheale Rückwand nicht verletzt wird, findet dieser Vorgang typischerweise unter bronchoskopischer Überwachung statt. Die korrekte Lage der Kanülenspitze kann durch Luftaspiration in eine aufgesetzte, mit Flüssigkeit gefüllte Spritze überprüft werden. Bei korrekter Lage wird eine über der Stahlkanüle befindliche Hülse aus isolierendem Material, z.B. aus Teflon, 1 bis 2 cm distal in die Trachea eingeführt. Nach Entfernung der Stahlkanüle wird ein J-förmiger Führungsdraht (1 ,3 mm Durchmesser) durch diese Hülse in die Trachea vorgeschoben. Danach kann die Hülse entfernt werden. Stattdessen wird nun ein schlauchförmiger Kunststoffkatheter mit Sicherheitstop zwecks Armierung über den Führungsdraht geschoben. Über den armierten Führungsdraht werden nun ein oder nacheinander mehrere sogenannte - -In the percutaneous dilatation tracheotomy according to Ciaglia, the trachea is first punctured at a suitable place with a steel cannula. To ensure that the sensitive tracheal posterior wall is not damaged, this process typically takes place under bronchoscopic monitoring. The correct position of the cannula tip can be checked by aspirating air into an attached, liquid-filled syringe. In the correct position, a sleeve of insulating material, eg of Teflon, placed over the steel cannula is inserted distally into the trachea 1 to 2 cm. After removal of the steel cannula, a J-shaped guidewire (1.3 mm diameter) is advanced through this sheath into the trachea. Thereafter, the sleeve can be removed. Instead, a tubular plastic catheter with safety stop is now pushed over the guidewire for reinforcement. About the armored guidewire are now one or more consecutively so-called - -
Dilatatoren zur Erweiterung der Punktionsöffnung mit Hilfe einer rotierenden Bewegung in das Tra- cheallumen geschoben. Aufgrund der konischen Form der Dilatatoren weitet sich das Gewebe auf, so daß die mit Gleitmittel benetzte Trachealkanüle mit Hilfe eines speziellen Obturators über den Führungsdraht eingesetzt werden kann. Die korrekte Lage wird mit dem Bronchoskop überprüft. Anschließend kann der Führungsdraht entfernt werden und ein an der Trachealkanüle befindlicher Ballon zur Abdichtung der Luftröhre mit Luft gefüllt werden.Dilators to dilate the puncture opening by means of a rotating movement pushed into the Tracheallumen. Due to the conical shape of the dilators, the tissue expands so that the lubricated wetted tracheal cannula can be inserted over the guidewire using a special obturator. The correct position is checked with the bronchoscope. Then, the guidewire can be removed and a tracheal cannula balloon filled with air to seal the trachea.
Sofern die Beatmung über einen durch den Mund bzw. die Nase eingeführten Endotrachealtubus durchgeführt wurde, kann dieser nach Sekretaspiration entfernt werden und es kann mit der künstlichen Beatmung über den Trachealtubus begonnen werden.If ventilation has been performed through an endotracheal tube inserted through the mouth or nose, it may be removed following secretion aspiration and artificial respiration may be initiated via the tracheal tube.
Bei der Dilatationstracheotomie nach Griggs wird anstelle der konusförmigen Dilatatoren eine Zange zur Aufweitung des Gewebes verwendet. Bei der translaryngealen Tracheotomie nach Fantoni wird eine Kanüle mit metallischer Konusspitze mit Hilfe eines Führungsdrahts oral am Kehlkopf vorbei in die Trachea eingeführt. Durch Zug am Führungsdraht erfolgt die Punktion mit Hilfe der an der Kanüle befindlichen metallischen Konusspitze aus dem Inneren der Trachea heraus nach außen. Die Spitze wird anschließend entfernt. Es folgt eine Drehung der Kanüle um 180°.In the Griggs dilation tracheotomy, pliers are used to dilate the tissue instead of the cone-shaped dilators. In Fantoni translaryngeal tracheostomy, a cannula with a metallic cone tip is inserted orally past the larynx into the trachea using a guidewire. By pulling on the guide wire, the puncture takes place with the help of the metal conical tip located on the cannula out of the interior of the trachea to the outside. The tip is then removed. This is followed by a rotation of the cannula by 180 °.
Obwohl diese minimal invasiven Methoden gegenüber der klassischen chirurgischen Technik einige Vorzüge aufweisen, kommt es doch immer wieder zu lebensbedrohlichen Verletzungen der Tra- chealhinterwand. So kann es durch Punktion der Tracheahinterwand zur Infektion (Mediastinitis) bzw. zur Luftansammlung im Mittelfellraum (Mediastinalemphysem) kommen. Die Überlebenschance der betroffenen Patienten ist leider gering.Although these minimally invasive methods have some advantages over traditional surgical techniques, life-threatening injuries to the tracheal posterior wall are the result. Thus it can come by puncture of the Tracheahinterwand to the infection (Mediastinitis) or to the air accumulation in the Mittelfellraum (Mediastinalemphysem). The chance of survival of the affected patients is unfortunately low.
Der Führungsdraht, der in der üblichen Verwendungsform auch als „Seidingerdraht" bezeichnet wird, besteht aus einem oder mehreren dünnen Drahtelementen, die auch einen flachen, nicht kreisförmigen Querschnitt haben können, und die spiralförmig mit einem weiteren dünnen Draht umwickelt sind. Dieser Draht kann entweder bereits eine isolierende Umhüllung, z.B. aus Teflon oder einem Lack, aufweisen, oder der gesamte umwickelte Draht kann als Ganzes eine entsprechende äußere Isolierschicht aufweisen.The guidewire, which is also referred to as a "silk-wire wire" in the common usage, consists of one or more thin wire elements which may also have a flat, non-circular cross-section and which are spirally wound with another thin wire already have an insulating sheath, for example made of Teflon or a lacquer, or the entire wrapped wire can have a corresponding outer insulating layer as a whole.
Um Verletzungen zu vermeiden, ist der Führungsdraht am Patientenende häufig J-förmig gebogen, wird jedoch in gestreckter Form durch eine Punktionskanüle in die Trachea eingeführt und die Kanüle wird nach der Einführung des Seidingerdrahtes nach hinten abgezogen, wobei die Spitze des Drahtes nach dem Austritt aus der vorderen Kanülenöffnung wieder ihre J-förmige Krümmung annimmt. Es kann dennoch vorkommen, daß die Draht-Spitze beim Einführen oder weiteren Vorschieben des Führungs- bzw. Seidingerdrahtes an der Trachea-Innenwand hängenbleibt. Die Spitze kann sich dann unter unglücklichen Bedingungen in die Trachealwand hineindrücken. Ein weiteres Risiko besteht, wenn der Führungsdraht abknickt. Häufig besteht der innere Führungsdraht tatsächlich aus mehreren parallelen, flachen Drahtelementen mit nicht kreisförmigem sondern flach rechteckigem - -To avoid injury, the guidewire is often J-bent at the patient's end, but is inserted in an elongated form through a puncture cannula in the trachea and the cannula is withdrawn after insertion of the Seidingerdrahtes backwards, the tip of the wire after exiting the front cannula opening again assumes its J-shaped curvature. Nevertheless, it may happen that the wire tip hangs on the trachea inner wall during insertion or further advancement of the guide or Seidinger wire. The tip can then push itself into the tracheal wall under unfortunate conditions. Another risk is when the guidewire kinks. Often, the inner guidewire actually consists of several parallel, flat wire elements with non-circular but flat rectangular - -
Querschnitt und unterschiedlicher Länge. Im proximalen Bereich verleihen diese mehreren, parallel zusammengefaßten Drähte dem Seldinger-Draht eine hinreichende Steifigkeit, so daß axiale Vorschubkräfte auch gegen einen gewissen Widerstand durch den Draht übertragen werden können. Zur Spitze hin wird die Zahl der Drähte zunehmend reduziert, d.h. einige der Drähte, die gemeinsam vom proximalen Ende aus starten, sind kürzer als andere, was dazu führt, daß der vordere Teil des Seldinger-Drahts zunehmend flexibler wird und schließlich an der vorderen, gekrümmten Spitze nur noch aus wenigen oder einem einzigen Draht besteht.Cross section and different length. In the proximal region, these multiple, parallel combined wires give the Seldinger wire a sufficient rigidity so that axial feed forces can also be transmitted through the wire against some resistance. Towards the top, the number of wires is increasingly reduced, i. some of the wires that start together from the proximal end are shorter than others, causing the front part of the Seldinger wire to become increasingly flexible and eventually to have only a few or a single wire at the front, curved tip.
Die freien Enden der kürzeren Drähte, die einen geringen Durchmesser haben bzw. aus sehr dünnen flachen Bändern bestehen, sind entsprechend spitz bzw. scharfkantig und können bei einem Abknicken bzw. scharfen Abbiegen des Drahtes im Bereich des Endes eines der kürzeren Drähte durch die spiralförmige Umhüllung hindurch nach außen treten und dabei das Körpergewebe und insbesondere die Trachea verletzen und womöglich auch als Führungselement wirken, welches wieder aus der Trachea, insbesondere auf der Seite der Rückwand, herausführt. Wird dies nicht rechtzeitig bemerkt, kann es zu der bereits beschriebenen lebensbedrohlichen Perforation der Tra- chealwand kommen. Im oberen Bereich hat der behandelnde Arzt gute Chancen, Verhakungen des Führungsdrahtes an der Trachealwand mit Hilfe eines Bronchoskops zu erkennen. Je weiter die Spitze in Richtung Lunge geschoben wird, desto geringer wird diese Chance, da die Sicht zunehmend verdeckt wird. Sobald der Dilatator eingesetzt wird, gibt es keine Möglichkeit mehr, mit dem Bronchoskop zu erkennen, ob die Spitze des Führungsdrahtes die Trachea berührt.The free ends of the shorter wires, which have a small diameter or consist of very thin flat bands are corresponding sharp or sharp-edged and can at a kinking or sharp bending of the wire in the region of the end of the shorter wires through the spiral wrap pass through the outside and injure the body tissue and in particular the trachea and possibly also act as a guide element, which again leads out of the trachea, especially on the side of the rear wall. If this is not noticed in time, it can lead to the already described life-threatening perforation of the tracheal wall. In the upper area, the attending physician has a good chance of detecting entanglements of the guidewire on the tracheal wall with the aid of a bronchoscope. The farther the tip is pushed towards the lungs, the lower this chance becomes as the view is increasingly obscured. Once the dilator is inserted, there is no way to use the bronchoscope to detect if the tip of the guide wire is touching the trachea.
Bleibt es jedoch unbemerkt, daß der Führungsdraht bereits in das Gewebe eingedrungen ist, so ist die Wahrscheinlichkeit sehr groß, daß der Dilatator im folgenden Operationsschritt, dem Führungsdraht folgend, ebenfalls in das empfindliche Gewebe gestoßen wird. Dieses lebensgefährliche Risiko soll durch die vorliegende Erfindung minimiert werden.However, if it goes unnoticed that the guide wire has already penetrated into the tissue, the probability is very high that the dilator will also be pushed into the sensitive tissue in the following operation step, following the guide wire. This life-threatening risk is to be minimized by the present invention.
Auch bei der anfänglichen Punktion des Kehlkopfs bzw. der Trachea mit Hilfe einer Kanüle besteht im Prinzip die Gefahr, die Rückwand der Trachea zu durchstoßen, wenn nicht zwischenzeitlich kontrolliert wird, ob die Spitze der Kanüle bereits die Trachea erreicht hat. Das oben beschriebene Verfahren durch versuchsweises Ansaugen mit einer teilweise mit Wasser gefüllten Spritze, um das Auftreten von Luftblasen zu erkennen, ist relativ aufwendig und umständlich ebenso wie auch die parallele Kontrolle mit Hilfe eines Bronchoskops.Also, in the initial puncture of the larynx or the trachea by means of a cannula is in principle the risk to pierce the back wall of the trachea, if not controlled in the meantime, whether the tip of the cannula has already reached the trachea. The above-described method of experimentally aspirating with a syringe partially filled with water to detect the occurrence of air bubbles is relatively complicated and cumbersome as well as the parallel control by means of a bronchoscope.
Auch bei anderen Punktionen innerer Organe können oder müssen gelegentlich luft- oder gasgefüllte Körperhohlräume durchstoßen werden und es ist für den die Punktion ausführenden Arzt oft sehr hilfreich, wenn er genau weiß, in welcher Position sich die Spitze eines entsprechenden Punktionsinstruments befindet, d.h. ob sie bereits oder noch immer oder nicht mehr innerhalb des gasgefüllten Hohlraums liegt. - -In other punctures of internal organs, air-filled or gas-filled body cavities may or may occasionally be punctured, and it is often very helpful for the puncture practitioner to know exactly where the tip of a puncture instrument is located, that is, whether it already is or still or not anymore within the gas filled cavity. - -
In Anbetracht des vorstehend diskutierten Standes der Technik liegt der vorliegenden Erfindung die Aufgabe zugrunde, eine Führungshilfe zur Einführung einer Sonde in oder durch luftgefüllte Hohlräume, mit den eingangs genannten Merkmalen zu schaffen, um dem ausführenden Arzt in schneller und einfacher Weise eine genaue Rückmeldung über die Lage der Spitze der Führungshilfe in oder außerhalb eines luft- oder gasgefüllten Körperhohlraums zu geben.In view of the above-discussed prior art, the present invention seeks to provide a guide to the introduction of a probe in or through air-filled cavities, with the features mentioned, to the executive doctor in a quick and easy way an accurate feedback on the Position the tip of the guide aid in or outside an air or gas filled body cavity.
Diese Aufgabe wird dadurch gelöst, daß die distale Spitze des Führungselementes ein Sensorelement aufweist, welches bei Berührung von Körpergewebe eine erkennbare Reaktion eines extrakorporalen Anzeigeelementes auslöst.This object is achieved in that the distal tip of the guide element has a sensor element which triggers a detectable reaction of an extracorporeal display element upon contact of body tissue.
Dabei kann die Führungshilfe aus der Sonde selbst bestehen, die allerdings ein entsprechendes Sensorelement an ihrer Spitze aufweisen muß, das bei Berührung bzw. Kontakt mit Körpergewebe eine erkennbare Reaktion eines extrakorporalen Anzeigeelementes auslöst. Die Führungshilfe kann jedoch auch ein von der Sonde getrenntes Element sein, welches lediglich, wie der Name sagt, als Hilfe zur Einführung der Sonde dient, indem die Sonde auf die Führungshilfe aufgeschoben und an dieser entlang bewegt wird, der Begriff „Sonde" ist in diesem Fall allgemein zu verstehen und umfaßt beispielsweise auch Dilatatoren zur Erweiterung einer Punktionsöffnung.In this case, the guide aid may consist of the probe itself, which, however, must have a corresponding sensor element at its tip, which triggers a recognizable reaction of an extracorporeal display element upon contact or contact with body tissue. However, the guide aid can also be a separate element from the probe, which merely, as the name implies, serves as an aid to the insertion of the probe by the probe being pushed onto and moved along the guide aid, the term "probe" being in FIG In this case, it should be understood in general terms and includes, for example, dilators for expanding a puncture opening.
Aufgrund der auf diese Weise jeweils ausgelösten, erkennbaren (z.B. sichtbaren oder hörbaren) Reaktion eines extrakorporalen Anzeigeelementes erkennt der das Führungselement bzw. die Sonde in einen Körper einführende Chirurg sofort, ob er mit der Spitze der Sonde bzw. des Führungselements mit Körpergewebe in Kontakt ist oder sich in einem Körperhohlraum befindet. Um beim Beispiel der Tracheotomie zu bleiben, so erkennt der Chirurg sofort, wenn er die Trachea erreicht und auch wenn er gegebenenfalls wieder die Tracheal hinterwand berührt und er kann dann durch Verdrehen, Ziehen, Schieben oder andere Manipulation am proximalen Ende des Führungselements diese Berührung wieder beseitigen und das Führungselement in der gewünschten Weise im Lumen der Trachea oder eines anderen Körperhohlraumes plazieren.Because of the thus triggered, visible (eg visible or audible) reaction of an extracorporeal display element, the surgeon immediately detects the guiding element or the probe inserting into a body whether it is in contact with body tissue with the tip of the probe or guide element or in a body cavity. To stay with the example of tracheostomy, the surgeon recognizes immediately when he reaches the trachea and even if he touches the tracheal back wall if necessary again and he can then by twisting, pulling, pushing or other manipulation at the proximal end of the guide element again this touch and place the guide element in the desired manner in the lumen of the trachea or other body cavity.
Neben Verletzungsrisiken bei der Erstanlage eines Tracheostomas, besteht beim täglichen Gebrauch einer Tracheostomiekanüle das Risiko, daß die Kanülenspitze an der Trachea reibt. Insbesondere in Fällen, in denen die gewählte Kanülengröße nicht optimal auf die individuelle Anatomie des Patienten abgestimmt ist, kann das ständige Scheuern zu ernsthaften Problemen führen. Prinzipiell kann die richtige Kanülenposition mit Hilfe von Röntgenaufnahmen bzw. Bronchoskopie bestimmt werden. Da diese Methoden jedoch verhältnismäßig aufwendig sind, wird davon in vielen Fällen abgesehen. Mit Hilfe einer speziellen, elektrisch leitfähigen Innenkanüle, die geringfügig länger ist als die Außenkanüle, kann festgestellt werden, wenn die Spitze der Innenkanüle die Trachea berührt. Um dies zu testen, wird die spezielle Innenkanüle in die am Patienten befindliche Außenkanüle eingesetzt. Anhand von Messungen des Widerstands bzw. des Stromflusses zwischen Innenkanüle und Patienten z.B. am Ohrläppchen kann ähnlich, wie weiter oben beschrieben, festgestellt - -In addition to the risk of injury during the initial installation of a tracheostoma, the daily use of a tracheostomy tube involves the risk that the cannula tip rubs against the trachea. Especially in cases where the chosen cannula size is not optimally adapted to the individual anatomy of the patient, constant chafing can lead to serious problems. In principle, the correct cannula position can be determined by means of X-ray images or bronchoscopy. However, since these methods are relatively expensive, this is often omitted. With the help of a special, electrically conductive inner cannula, which is slightly longer than the outer cannula, it can be determined when the tip of the inner cannula touches the trachea. To test this, the special inner cannula is inserted into the external cannula on the patient. Based on measurements of the resistance or current flow between the inner cannula and the patient, for example on the earlobe, it can be determined similarly as described above - -
werden, ob Kontakt der leitfähigen Sonde zum Patienten besteht. Der Patient kann sogar seinen Hals bewegen, um festzustellen, in welcher Position die Spitze der Tracheostomiekanüle an der Trachea reibt. Die Innenkanüle kann entweder aus leitfähigem Material bestehen oder leitfähig beschichtet sein. Alternativ zur Innenkanüle kann z.B. auch ein leitfähiger Obturator (Einführhilfe) verwendet werden.whether there is contact of the conductive probe to the patient. The patient may even move his neck to determine the position in which the tip of the tracheostomy tube rubs against the trachea. The inner cannula can either consist of conductive material or be conductively coated. Alternatively to the inner cannula, e.g. Also, a conductive obturator (insertion aid) can be used.
In einer bevorzugten Ausführungsform der vorliegenden Erfindung besteht die Führungshilfe bzw. Sonde aus einem elektrisch leitfähigen Material, welches eine isolierende Umhüllung aufweist, wobei mindestens das distale Ende der Führungshilfe bzw. der Sonde einen von der isolierenden Umhüllung freien Abschnitt aufweist und wobei dieser von der isolierenden Umhüllung freie Abschnitt als Sensorelement dient, indem beispielsweise ein elektrisches Widerstands- oder Strommeßgerät mit einem seiner Eingänge mit dem proximalen Ende des elektrisch leitfähigen Führungselements bzw. der elektrisch leitfähigen Sonde verbunden ist, während der andere Eingang des Strom- oder Widerstandsmeßgeräts mit einem äußeren Körperteil verbunden ist.In a preferred embodiment of the present invention, the guide aid or probe consists of an electrically conductive material, which has an insulating sheath, wherein at least the distal end of the guide aid or the probe has a free of the insulating sheath portion and wherein this of the insulating Enclosure free portion serves as a sensor element, for example by an electrical resistance or current meter is connected to one of its inputs to the proximal end of the electrically conductive guide member or the electrically conductive probe, while the other input of the current or resistance measuring device connected to an outer body part is.
Es versteht sich, daß hierzu auch das proximale Ende des Führungselements bzw. der Sonde an geeigneter Stelle von der Isolation befreit sein muß, um elektrisch mit dem Eingang des Strom- oder Widerstandsmeßgeräts verbunden werden zu können.It is understood that for this purpose also the proximal end of the guide element or the probe must be freed at a suitable location of the insulation in order to be electrically connected to the input of the current or Widerstandsmeßgeräts can.
Ein solches Meßgerät stellt an seinen beiden Eingängen üblicherweise eine kleine, für einen Menschen völlig ungefährliche Gleichspannung bereit, so daß dann, wenn das von der Isolation befreite, distale Ende des Führungsdrahtes irgendeinen Teil des Körpers berührt, in einem konkreten Beispiel also die Wand der Trachea, anstatt im freien, durch Luft isolierten Lumen der Trachea zu liegen, der Stromkreis über den Körper des Patienten geschlossen wird und ein dem elektrischen Widerstand des Körpers entsprechender Strom fließt. Auch wenn dieser Strom ebenfalls sehr klein ist, so ist er doch merklich größer als ein etwaiger Strom, der ohne Kontakt des distalen Endes des Führungsdrahtes mit dem Körper fließt (also wenn dieses Ende sich in einem - im allgemeinen gasgefüllten - Hohlraum befindet) oder umgekehrt gesprochen ist der elektrische Widerstand des Körpergewebes erheblich kleiner als der Widerstand, welcher vorliegt, wenn zusätzlich der isolierende Luftzwischenraum zwischen Trachealwand und distalem Ende des Führungsdrahtes hinzukommt. Dabei kann ein solches Strom- oder Widerstandsmeßgerät so eingestellt werden, daß es entweder ein optisches Signal (z.B. Leuchten einer Leuchtdiode) oder ein akustisches Signal (beispielsweise Piepton) abgibt, wenn der gemessene Strom plötzlich zu- bzw. der Widerstand plötzlich abnimmt oder umgekehrt.Such a measuring device usually provides at its two entrances a small DC voltage which is completely harmless to a human being, so that when the distal end of the guide wire freed from the insulation touches any part of the body, in a concrete example the wall of the trachea instead of lying in the open air-isolated lumen of the trachea, the circuit is closed over the patient's body and a current corresponding to the electrical resistance of the body flows. Although this current is also very small, it is noticeably larger than any current that flows without contact of the distal end of the guidewire with the body (ie, when that end is in a - generally gas-filled - cavity) or vice versa in other words, the electrical resistance of the body tissue is considerably smaller than the resistance which exists when, in addition, the insulating air space between the tracheal wall and the distal end of the guide wire is added. In this case, such a current or resistance measuring device can be adjusted so that it emits either an optical signal (for example, a light emitting diode) or an acoustic signal (for example beeping) when the measured current suddenly increases or the resistance suddenly decreases or vice versa.
Der ausführende Chirurg kann dann die soeben eingeleitete Bewegung des Führungsdrahts in der Weise ändern, daß dieses Warnsignal wieder verschwindet. Auch beim Herstellen der Punktionsöffnung für das Einführen eines entsprechenden Führungsdrahtes kann bereits für die Punktionskanüle die erfindungsgemäße Version genutzt werden. Hierzu wird das proximale Ende der Punktionskanü- - -The executive surgeon may then change the just-initiated movement of the guidewire such that this warning signal disappears. Even when producing the puncture opening for the insertion of a corresponding guide wire, the version according to the invention can already be used for the puncture cannula. For this purpose, the proximal end of the puncture cannula - -
Ie mit einem Eingang des Strom- oder Widerstandsmeßgeräts verbunden und der andere Eingang wird, beispielsweise über eine einfache Kabelklemme, mit einem Körperteil, wie z.B. dem Ohrläppchen des Patienten, verbunden. Beim Einstechen der Spitze der Kanüle in den Körper des Patienten meldet das Strom- bzw. Widerstandsmeßgerät sofort einen entsprechenden Strom oder einen kleinen Widerstand, z.B. durch ein akustisches oder optisches Signal. Sobald jedoch die Spitze der Kanüle in einen luft- bzw. gasgefüllten Hohlraum des Körpers eintritt, wie z.B. in die Trachea eines Patienten, wird das betreffende Signal abrupt beendet, da die Kanüle mit Ausnahme ihrer Spitze eine isolierende Umhüllung aufweist und die Spitze sich nunmehr in einem isolierenden Hohlraum befindet. Im allgemeinen besteht die Umhüllung aus einem dünnen, auf den Durchmesser der Kanüle angepaßten Plastikröhrchen, das über die Kanüle hinweggeschoben wird, so daß nur deren Spitze frei bleibt, und das dann gemeinsam mit der Kanüle in die Punktionsöffnung eingeschoben wird.Ie is connected to one input of the current or ohmmeter and the other input is connected, for example via a simple cable clamp, to a body part, e.g. the earlobe of the patient, connected. Upon insertion of the tip of the cannula into the body of the patient, the current or ohmmeter immediately signals a corresponding current or resistance, e.g. by an acoustic or optical signal. However, as soon as the tip of the cannula enters an air or gas filled cavity of the body, e.g. into the trachea of a patient, the signal in question is terminated abruptly, since the cannula except for its tip has an insulating sheath and the tip is now in an insulating cavity. In general, the sheath consists of a thin, adapted to the diameter of the cannula plastic tube, which is pushed over the cannula, so that only the tip remains free, and which is then inserted together with the cannula into the puncture opening.
Die Punktionskanüle kann dann aus der isolierenden Umhüllung herausgezogen werden und stattdessen wird nunmehr ein Führungsdraht oder dergleichen in die Umhüllung eingeführt, der nach dem Austritt aus der Kanüle im Inneren der Trachea weiter abwärts Richtung Lunge verschoben wird, um als Führungsdraht für einen Dilatator und/oder eine später einzusetzende Tracheostomie- kanüle zu dienen. Auch dieser Führungsdraht, der insbesondere als Seidingerdraht ausgebildet sein kann, weist eine isolierende Umhüllung auf, die jedoch im Bereich der Spitze des Drahtes fehlt.The puncture cannula may then be withdrawn from the insulative sheath and instead a guidewire or the like is now inserted into the sheath, which, upon exiting the cannula, is displaced further down the lungs in the interior of the trachea to serve as a guidewire for a dilator and / or to serve a later to be inserted tracheostomy cannula. Also, this guide wire, which may be formed in particular as Seidingerdraht, has an insulating sheath, which is missing in the region of the tip of the wire.
Das Verfahren bzw. die entsprechenden Elemente können darüber hinaus aber auch genutzt werden, um das Punktieren anderer Körperorgane zu erleichtern.In addition, the method or the corresponding elements can also be used to facilitate the puncturing of other body organs.
Beispielsweise müssen für manche Untersuchungen z.B. Leber oder Niere des menschlichen Körpers punktiert werden. Dies erfolgt häufig unter Ultraschallkontrolle, um erkennen zu können, ob das Punktionsinstrument das betreffende Organ erreicht hat. Derartige Ultraschallbilder sind aber oft nur wenig kontrastreich und vor allem nur zweidimensional, so daß es hilfreich wäre, zusätzlich beispielsweise über ein elektrisches Signal die Information darüber zu erhalten, ob die Spitze der Punktionskanüle sich innerhalb des Gewebes des interessierenden Organs oder in anderen Bereichen des Körpers des Patienten befindet. Dies kann beispielsweise dadurch festgestellt werden, daß der Widerstand des Körpers zwischen der Punktionsspitze und dem äußeren Körperkontakt während des Punktionsvorgangs genau beobachtet wird, da dieser Widerstand sich beim Durchstoßen von Grenzflächen zwischen Muskeln oder Bindegewebe und den entsprechenden Organen oft sprunghaft verändert.For example, for some examinations, e.g. Liver or kidney of the human body to be punctured. This is often done under ultrasound control to see if the puncture device has reached the organ in question. However, such ultrasound images are often only low in contrast and above all only two-dimensional, so that it would be helpful to additionally obtain, for example via an electrical signal, the information as to whether the tip of the puncture cannula is within the tissue of the organ of interest or in other regions of the body of the patient. This can be determined, for example, by closely observing the resistance of the body between the puncture tip and the external body contact during the puncture procedure, since this resistance often changes abruptly when puncturing interfaces between muscle or connective tissue and the corresponding organs.
Die Erfindung ist daher auch auf derartige Punktionsverfahren und -Vorrichtungen anwendbar, indem einfach das Punktionselement mit einer isolierenden Umhüllung versehen wird und nur an seinem vorderen Ende eine metallische, freiliegende Spitze aufweist, die als elektrisches Sensorelement dient. - -The invention is therefore also applicable to such puncturing methods and devices by simply providing the puncturing element with an insulating sheath and having only at its front end a metallic, exposed tip which serves as an electrical sensor element. - -
Auf diese Weise ist es möglich, Kanülen, Katheter und andere Sonden in den Körper eines Patienten einzuführen mit einer permanenten Überwachung der Position der jeweiligen Spitze ohne Sichtkontrolle, aber mit einer einfachen optischen oder akustischen Anzeige, die eine zuverlässige Rückmeldung über die Art des Körpergewebes oder einen Körperhohlraum liefert in welchem die Spitze sich aktuell befindet. Insbesondere bei Tracheotomien ist es mit erheblich verringertem Risiko für den Patienten möglich, den Führungsdraht in die Trachea eines Patienten hinreichend weit einzuführen, um die weiteren Vorgänge, wie z.B. das Aufschieben von Dilatatoren auf den Führungsdraht etc. zu vollenden.In this way, it is possible to insert cannulas, catheters and other probes into the body of a patient with a permanent monitoring of the position of the respective tip without visual inspection, but with a simple visual or audible indication that provides reliable feedback on the type of body tissue or provides a body cavity in which the tip is currently located. In particular, in tracheostomies, with a significantly reduced risk for the patient, it is possible to insert the guidewire into the trachea of a patient sufficiently far enough to be able to manage the further processes, such as, e.g. completing the sliding of dilators on the guide wire, etc.
Die weitere Ausgestaltung der Führungshilfe wird im Folgenden in Bezug auf Führungsdrähte beschrieben. Es versteht sich jedoch, daß sich die entsprechenden Merkmale ohne weiteres auch auf andere Sonden wie z. B Punktionskanülen und dergleichen übertragen lassen, die in diesem Sinne ebenfalls Gegenstand der vorliegenden Erfindung sind.The further embodiment of the guide aid is described below with reference to guide wires. It is understood, however, that the corresponding features readily on other probes such. B puncture needles and the like, which are in this sense also subject of the present invention.
Zweckmäßigerweise ist im Falle eines Führungsdrahtes derselbe an seinem distalen Ende nach wie vor J-förmig umgebogen, weil auf diese Weise das Verletzungsrisiko der Trachea bei einer leichten Berührung praktisch ausgeschlossen ist. Dabei kann der isolationsfreie Bereich des Führungsdrahtes auf den rückwärtig umgebogenen Schenkel der J-Form beschränkt werden, was dazu führt, daß das Warnsignal nicht bei jeder auch noch so leichten Berührung der Trachealwand auftritt, sondern erst dann, wenn der Führungsdraht sich ein Stück weit in das elastisch nachgebende Gewebe eindrückt, so daß ein größerer Abschnitt des J-förmigen Endes einschließlich eines Teils des isolationsfreien Bereichs mit dem Körpergewebe Kontakt hat.Conveniently, in the case of a guidewire, the same at its distal end as before bent in a J-shape, because in this way the risk of injury to the trachea in a light touch is practically impossible. In this case, the insulation-free region of the guide wire can be limited to the rearwardly bent leg of the J-shape, with the result that the warning signal does not occur even with light touch the tracheal wall, but only when the guide wire is a little way in depresses the elastically yielding tissue so that a larger portion of the J-shaped end, including a portion of the insulation-free region, makes contact with the body tissue.
Dabei ist weiterhin eine Ausführungsform der Erfindung bevorzugt, bei welcher die isolierende Umhüllung aus einer an dem Draht haftenden Beschichtung, wie z.B. einem isolierenden Lack, besteht. Entsprechende lackierte Drähte sind kommerziell erhältlich, wobei jedoch in der besonders bevorzugten Ausführungsform der Erfindung ein spezieller Lack bzw. allgemein eine spezielle Isolationsschicht verwendet wird, welche eine deutlich geringere Duktilität als der Draht selbst aufweist, derart, daß bei einem scharfen Knicken des Drahtes die Isolationsschicht in dem Knickbereich abplatzt oder durch eine austretende Drahtspitze durchstoßen wird. Auf diese Weise erkennt man auch, wenn ein eventuell scharf abgeknickter Abschnitt des Drahtes oder ein Ende eines einzelnen Drahtes aus einer Mehrzahl paralleler, unterschiedlich langer Drähte, der ebenfalls zu Verletzungen der Trachealwand führen könnte, mit dieser in Berührung kommt.An embodiment of the invention is further preferred in which the insulating sheath is formed from a coating adhered to the wire, such as e.g. an insulating paint. Corresponding painted wires are commercially available, but in the particularly preferred embodiment of the invention, a special paint or a special insulating layer is used, which has a significantly lower ductility than the wire itself, such that at a sharp buckling of the wire, the insulating layer in the kink area flakes off or is pierced by a leaking wire tip. In this way, one also recognizes when a possibly sharply bent portion of the wire or an end of a single wire of a plurality of parallel, different lengths of wires, which could also lead to injuries of the tracheal wall, comes into contact with this.
Eine zu der elektrischen Variante alternative Führungshilfe weist ein Führungselement auf, welches aus einem (relativ dünnen) Schlauch besteht, an dessen distalem Ende ein aufblasbarer Ballon vorgesehen ist, und der auf der proximalen Seite einen Anschluß für eine Vorrichtung zum Aufpumpen des Ballons sowie einen Kontrollballon aufweist. Beispielsweise könnte man ein solches schlauchförmiges Führungselement zunächst durch den kleinen anfänglichen chirurgischen Schnitt in die - -An alternative to the electrical variant guide has a guide element which consists of a (relatively thin) tube, at the distal end of which an inflatable balloon is provided, and on the proximal side a connection for a device for inflating the balloon and a control balloon having. For example, such a tubular guide element could first be inserted into the small initial surgical incision - -
Trachea einführen und den Ballon aufblasen, sobald das distale Ende des Führungselements sich innerhalb der Trachea befindet. Dabei würde es ausreichen, wenn der Ballon im aufgeblasenen Zustand einen Durchmesser von z.B. 2 bis 5 mm hätte. Beim Aufblasen des Ballons wird gleichzeitig auch der extrakorporale Kontrollballon mit aufgeblasen, der ebenfalls nur einen Durchmesser von etwa 2 bis 5 mm haben sollte. Die Aufblasvorrichtung wird dann gegenüber dem Schlauch abgeschottet, sofern sie nicht ohnehin gegenüber dem schlauchförmigen Führungselement abgedichtet ist, solange sie nicht betätigt wird.Insert the trachea and inflate the balloon as soon as the distal end of the guide element is inside the trachea. It would be sufficient if, when inflated, the balloon has a diameter of e.g. 2 to 5 mm. When inflating the balloon at the same time the extracorporeal control balloon is inflated, which should also have only a diameter of about 2 to 5 mm. The inflator is then sealed off from the tube, unless it is already sealed against the tubular guide element, as long as it is not actuated.
Der Ballon an der distalen Spitze des Führungselements und der proximale Kontrollballon stehen dann über das schlauchförmige Führungselement miteinander in Verbindung. Wird nun das schlauchförmige Führungselement weiter in die Trachea eingeführt und stößt dabei der Ballon an der Spitze mit entsprechendem Druck an die Wand der Trachea, so wird dieser Ballon eingedrückt und das auf diese Weise verdrängte Gas in seinem Inneren wird durch das schlauchförmige Führungselement in den Kontrollballon hineingedrückt, so daß dieser sich entsprechend aufbläht. An dem Aufblähen des Kontrollballons erkennt der Chirurg wiederum, daß die Spitze des Führungselements mit entsprechendem Druck an der Wand der Trachea anliegt und er kann dementsprechend die Lage des Führungselements korrigieren.The balloon at the distal tip of the guide member and the proximal control balloon then communicate with each other via the tubular guide member. Now, if the tubular guide element further inserted into the trachea and thereby pushes the balloon at the top with appropriate pressure to the wall of the trachea, this balloon is pressed and displaced in this way gas in its interior is through the tubular guide element in the control balloon pushed in, so that it inflates accordingly. On the inflation of the control balloon, the surgeon recognizes again that the tip of the guide element bears with corresponding pressure on the wall of the trachea and it can accordingly correct the position of the guide element.
Für Zwecke der ursprünglichen Offenbarung wird darauf hingewiesen, daß sämtliche Merkmale, wie sie sich aus der vorliegenden Beschreibung, den Zeichnungen und den Ansprüchen für einen Fachmann erschließen, auch wenn sie konkret nur im Zusammenhang mit bestimmten weiteren Merkmalen beschrieben wurden, sowohl einzeln als auch in beliebigen Zusammenstellungen mit anderen der hier offenbarten Merkmale oder Merkmalsgruppen kombinierbar sind, soweit dies nicht ausdrücklich ausgeschlossen wurde oder technische Gegebenheiten derartige Kombinationen unmöglich oder sinnlos machen. Auf die umfassende, explizite Darstellung sämtlicher denkbarer Merkmalskombinationen wird hier nur der Kürze und der Lesbarkeit der Beschreibung wegen verzichtet.For purposes of the original disclosure, it is to be understood that all such features as will become apparent to those skilled in the art from the present description, drawings, and claims, even though they have been specifically described only in connection with certain further features, both individually and separately any combination with other of the features or feature groups disclosed herein are combinable, unless this has been expressly excluded or technical conditions make such combinations impossible or pointless. On the comprehensive, explicit representation of all conceivable combinations of features is omitted here only for the sake of brevity and readability of the description.
Weitere Vorteile, Merkmale und Anwendungsmöglichkeiten der vorliegenden Erfindung werden deutlich anhand der folgenden Beschreibung einer bevorzugten Ausführungsform und der dazugehörigen Figuren. Es zeigen:Further advantages, features and possible applications of the present invention will become apparent from the following description of a preferred embodiment and the associated figures. Show it:
Figur 1 schematisch einen sogenannten Seldinger-Draht mit J-förmig umgebogener Spitze,1 shows schematically a so-called Seldinger wire with a J-shaped bent tip,
Figur 2 einen Abschnitt eines Seldinger-Drahts nach Figur 1 in vergrößerter Darstellung,FIG. 2 shows a section of a Seldinger wire according to FIG. 1 in an enlarged view,
Figur 3 einen nochmals vergrößerten Querschnitt durch einen solchen Draht,FIG. 3 shows a further enlarged cross section through such a wire,
Figur 4 eine isolierende Einführhülse zur Einbringung des Seldinger-Drahts undFigure 4 shows an insulating introducer for insertion of the Seldinger wire and
Figur 5 die Hülse aus Figur 5 mit einer Punktionskanüle. - -5 shows the sleeve of Figure 5 with a puncture cannula. - -
In Figur 1 erkennt man schematisch einen länglichen Draht mit einer J-förmig abgebogenen Spitze 2. Der Endabschnitt 3, der die Spitze 2 umfaßt und typischerweise einige Zentimeter lang ist, ist flexibler als der übrige, proximale Abschnitt des Drahtes 1.FIG. 1 shows diagrammatically an elongate wire with a J-shaped bent tip 2. The end portion 3, which comprises the tip 2 and is typically several centimeters long, is more flexible than the remainder of the proximal portion of the wire 1.
Den proximalen Abschnitt des Drahtes 1 erkennt man nochmals in einer vergrößerten Darstellung gemäß Figur 2. Wie man erkennt, handelt es sich um einen spiralförmig eng mit einem dünnen Draht oder auch einem dünnen Isoliermaterial umwickelten Drahtkern. Die äußere Wicklung besteht entweder selbst aus einem isolierten (z.B. lackierten oder mit Teflon beschichteten) dünnen Draht, oder es ist auf die entsprechende Wicklung eine äußere Isolierschicht aufgebracht, wobei eine solche zusätzliche äußere Isolierschicht auch auf einen bereits isolierten, spiralförmig umlaufenden Draht aufgebracht sein kann. Ein beispielhafter innerer Aufbau des Drahtes 1 ist in der Querschnittsdarstellung gemäß Figur 3 zu erkennen. Es versteht sich, daß auch diese Darstellung rein schematisch ist. Der Drahtkern besteht demnach aus mehreren parallelen, flachen Bändern 5, die von dem bereits erwähnten spiralförmig umlaufenden Draht 4 umwickelt sind und von diesem zusammengehalten werden. Die einzelnen Bänder, die ebensogut auch einen kreisförmigen oder sonstigen, z.B. zylindrischen oder elliptischen Querschnitt haben könnten, sind unterschiedlich lang ausgebildet und enden vorzugsweise an unterschiedlichen Positionen in dem zunehmend flexibler werdenden Abschnitt 3, so daß sich im Bereich der J-förmigen Krümmung beispielsweise noch ein einziges Band 5 bzw. Drahtelement befindet. Dieses ist entsprechend vorgeformt, so daß sie dem Drahtende die charakteristische J-Form verleiht, wobei der Draht jedoch eine ausreichende Elastizität aufweist, so daß das J-förmige Ende auch ohne weiteres in den gestreckten Zustand umgebogen werden kann, jedoch im kräftefreien Zustand immer wieder in die dargestellte J-Form zurückkehrt.The proximal section of the wire 1 can be seen again in an enlarged view according to Figure 2. As can be seen, it is a spirally wound tightly with a thin wire or a thin insulating wire core. The outer winding itself either consists of an insulated (eg painted or Teflon-coated) thin wire, or it is applied to the corresponding winding an outer insulating layer, wherein such an additional outer insulating layer can also be applied to an already insulated, spirally rotating wire , An exemplary internal structure of the wire 1 can be seen in the cross-sectional view according to FIG. It is understood that this representation is purely schematic. Accordingly, the wire core consists of a plurality of parallel, flat bands 5, which are wrapped by the already mentioned spirally rotating wire 4 and held together by this. The individual bands, which may also be circular or otherwise, e.g. cylindrical or elliptical cross-section could have different lengths and ends preferably at different positions in the increasingly flexible expectant section 3, so that in the region of the J-shaped curvature, for example, still a single band 5 or wire element is located. This is correspondingly preformed so that it gives the wire end the characteristic J-shape, but the wire has a sufficient elasticity, so that the J-shaped end can be easily bent in the extended state, but again in the force-free state returns to the J-shape shown.
Nach den eingangs genannten Verfahrensweisen wird ein Tracheostoma nach modernen, minima- linvasiven Verfahren mit Hilfe einer Punktionskanüle hergestellt, wie sie in Figur 4 dargestellt ist. Die Kanüle in Figur 4 ist jedoch überproportional groß, insbesondere mit überproportional großem Durchmesser dargestellt. Tatsächlich liegt dieser Durchmesser im Bereich von 2 bis 4 mm. Die Kanüle besteht aus einer inneren Stahlkanüle 6 mit etwa 1 bis 2 mm Durchmesser und einer äußeren Kunststoff hülse 7.According to the methods mentioned above, a tracheostoma is produced by modern, minimally invasive methods with the aid of a puncture cannula, as shown in FIG. However, the cannula in FIG. 4 is disproportionately large, in particular shown with a disproportionately large diameter. In fact, this diameter is in the range of 2 to 4 mm. The cannula consists of an inner steel cannula 6 with about 1 to 2 mm in diameter and an outer plastic sleeve. 7
Das vordere Ende der Kanüle 6 ist abgeschrägt, so daß eine Spitze zum Punktieren entsteht, wie dies allgemein bei Kanülen, beispielsweise zur Blutentnahme, bekannt ist.The front end of the cannula 6 is chamfered, so that a point for puncturing arises, as is generally known in cannulas, for example for blood sampling.
Am proximalen Ende der Kanüle kann ein Flansch 8 vorgesehen sein, der die genaue Lage der Spitze der Kanüle 6 relativ zum vorderen Ende der Hülse 7 in der Weise definiert, daß die Abschrägung der Kanülenspitze etwa im Bereich des Endes der Hülse endet, während die Spitze selbst aus dem Kanülenende hervorsteht.At the proximal end of the cannula, a flange 8 may be provided which defines the exact location of the tip of the cannula 6 relative to the forward end of the sleeve 7 such that the taper of the cannula tip terminates approximately in the region of the end of the sleeve while the tip itself protruding from the end of the cannula.
Zur Erzeugung eines Tracheostomas wird die Kanüle 6 mit der aufgeschobenen Hülse 7 im unteren Kehlkopfbereich in den vorzugsweise zwischen der zweiten und dritten Knorpelspange des Kehl- - -To produce a tracheostoma, the cannula 6 with the sleeve 7 pushed in the lower laryngeal region is inserted into the preferably between the second and third cartilage clasp of the throat. - -
kopfs in den Hals eines Patienten eingestochen. Das proximale Ende der Kanüle ist dabei über ein Kabel 9 mit einem Widerstandsmeßgerät 10 verbunden, dessen zweiter Eingang über ein weiteres Kabel 9' beispielsweise mit einer Klemme am Ohrläppchen des Patienten verbunden ist. Wenn die Spitze der Kanüle 6 die Haut des Patienten berührt und in diese eindringt, wird der Stromkreis von dem Meßgerät 10 über die Kabel 9, 9', die Kanüle 6 und den Körper des Patienten geschlossen und das Meßgerät 10 kann den dabei gemessenen Widerstandswert des Körpers anzeigen bzw. durch ein optisches und/oder akustisches Signal (Piepton) anzeigen, daß der Widerstand einen vorgegebenen Grenzwert, der vorzugsweise auch einstellbar ist, unterschritten hat. Dieser Grenzwert wird zweckmäßigerweise so gewählt, daß er oberhalb des typischen Widerstandes eines menschlichen Körpers liegt, auch wenn sich die beiden Meßpunkte relativ weit voneinander entfernt am Körper des Patienten befinden.stuck into the neck of a patient's head. The proximal end of the cannula is connected via a cable 9 with a resistance measuring device 10, whose second input is connected via a further cable 9 ', for example with a clamp on the earlobe of the patient. When the tip of the cannula 6 touches and penetrates the skin of the patient, the circuit is closed by the meter 10 via the cables 9, 9 ', the cannula 6 and the body of the patient and the meter 10 can measure the measured resistance value of the patient Show body or by an optical and / or acoustic signal (beep) indicate that the resistance has fallen below a predetermined limit, which is preferably also adjustable. This limit is expediently chosen so that it is above the typical resistance of a human body, even if the two measurement points are relatively far apart on the body of the patient.
Die Kanüle wird nun zunehmend weiter in den Hals des Patienten eingeschoben, bis sie die Trachea trifft und in diese eindringt. Wenn die Spitze der Kanüle 6 in die Trachea eingetreten ist und auch bereits das vordere Ende der Hülse 7 die Wand zur Trachea durchstoßen hat, wird der Widerstand schlagartig größer, was man beispielsweise am Verstummen eines entsprechenden Pieptons erkennt, weil nunmehr der über die Spitze der Kanüle 6 hergestellte elektrische Kontakt fehlt, nachdem sich diese Spitze in dem luftgefüllten Hohlraum der Trachea befindet.The cannula is now pushed further and further into the patient's neck until it hits the trachea and enters it. When the tip of the cannula 6 has entered the trachea and even the front end of the sleeve 7 has pierced the wall to the trachea, the resistance is suddenly larger, which can be seen, for example, the silence of a corresponding beeping, because now the over the top of the Cannula 6 made electrical contact is missing after this tip is located in the air-filled cavity of the trachea.
Wenn dieser Zustand erreicht ist, verbleibt die äußere Hülse 7 in ihrer Position und die Kanüle 6 selbst wird aus dem Hals des Patienten und aus der Hülse 7 zurückgezogen. Gegebenenfalls könnten Positionier- oder Fixierhilfen, z.B. ein verschiebbarer Schild, an der Außenseite der Hülse 7 angebracht sein.When this condition is reached, the outer sleeve 7 remains in position and the cannula 6 itself is withdrawn from the patient's neck and sleeve 7. Optionally, positioning or fixing aids, e.g. a sliding shield, be attached to the outside of the sleeve 7.
Anschließend wird, wie in Figur 5 erkennbar, ein sogenannter Seldinger-Draht 1 in die Hülse eingeführt, wobei während des Einführens dieses Drahtes das J-förmige Ende notwendigerweise gerade gestreckt werden muß, sich jedoch nach dem Austreten aus dem vorderen Hülsenende wieder in die erwähnte J-Form zurückbiegt.Subsequently, as seen in Figure 5, a so-called Seldinger wire 1 is inserted into the sleeve, wherein during the insertion of this wire, the J-shaped end necessarily has to be stretched straight, but after emerging from the front end of the sleeve again in the mentioned J-shape bends back.
Dieser Seldinger-Draht wird dann weiter in die Trachea des Patienten eingeschoben. Während dieses Einschiebens kann es vorkommen, daß der Draht bzw. dessen Spitze nicht der gewünschten Bahn folgt, sondern gegen die Wand der Trachea, insbesondere gegen die relativ empfindliche Rückwand der Trachea, gedrückt wird und diese unter Umständen perforieren könnte, wenn ein hinreichend großer Druck auf das proximale Ende des Seldinger-Drahtes ausgeübt wird. In diesem Fall kommt jedoch wegen des elastischen Nachgebens des Körpergewebes und der Trachearückwand auch die von der Isolierung freie Spitze 1 1 des Seldinger-Drahts mit dem Gewebe in Berührung. Das proximale Ende des Seldinger-Drahts ist dabei wieder über das Kabel 9 mit dem Meßgerät 10 verbunden, wobei der Patient nach wie vor über das Kabel 9' mit dem anderen Eingang des Meßgeräts 10 verbunden ist. Bei Berührung des Körpergewebes durch die von der Isolierung befrei- - -This Seldinger wire is then inserted further into the trachea of the patient. During this insertion, it may happen that the wire or its tip does not follow the desired path, but against the wall of the trachea, in particular against the relatively sensitive back wall of the trachea, and this could possibly perforate, if a sufficiently large pressure on the proximal end of the Seldinger wire. In this case, however, due to the elastic yielding of the body tissue and the Trachearückwand also comes from the insulation-free tip 1 1 of the Seldinger wire with the tissue in touch. The proximal end of the Seldinger wire is again connected via the cable 9 with the meter 10, wherein the patient is still connected via the cable 9 'to the other input of the meter 10. If the body tissue is touched by the insulation removed from the body - -
te Spitze 11 wird es demnach zu einem Unterschreiten des Widerstandsgrenzwerts kommen und das Gerät 10 wird dieses in entsprechender Weise (z.B. durch den erwähnten Piepton) anzeigen. Der Chirurg kann dann den Seldinger-Draht 1 wieder etwas zurückziehen, gegebenenfalls drehen und sonstwie bewegen, bis der Widerstand wieder oberhalb des Schwellwerts liegt, was anzeigt, daß die Spitze 1 1 des Seldinger-Drahts kein Körpergewebe berührt.Accordingly, the peak 11 will experience a fall below the resistance limit and the device 10 will indicate this in a corresponding manner (for example, by the mentioned beep). The surgeon may then slightly withdraw the Seldinger wire 1, optionally rotate it and otherwise move it until the resistance is again above the threshold, indicating that the tip 1 1 of the Seldinger wire is not touching any body tissue.
Wenn der Seldinger-Draht genügend weit in die Trachea eingeschoben worden ist, kann die Hülse 7 von dem Seldinger-Draht nach hinten abgezogen werden und stattdessen wird ein sogenannter Dilatator auf den Seldinger-Draht aufgeschoben, der am vorderen Ende konisch verjüngt zuläuft und der dazu dient, die zunächst erzeugte kleine Öffnung zwischen den Knorpelspangen aufzuweiten, so daß letztlich anstelle des Dilatators, der die Öffnung auf einen Durchmesser in der Größenordnung von 6 bis 14 mm erweitert, eine Tracheotomiekanüle mit perforiertem Obturator auf den Draht aufgeschoben und anschließend der Draht mit dem Obturator wieder aus der Trachea bzw. der Tra- cheostomiekanüle entfernt werden kann.If the Seldinger wire has been inserted sufficiently far into the trachea, the sleeve 7 can be pulled back from the Seldinger wire and instead a so-called dilator is pushed onto the Seldinger wire, which tapers conically at the front end and the serves to expand the initially generated small opening between the cartilage, so that ultimately expands the opening to a diameter on the order of 6 to 14 mm, a tracheotomy cannula with perforated obturator on the wire and then the wire with the Obturator can be removed from the trachea or the tracheostomy cannula again.
Generell ist die vorliegende Erfindung besonders einfach und vorteilhaft anwendbar bei der Einführung oder Durchführung von Sonden oder Führungshilfen in bzw. durch leere bzw. gasgefüllte Hohlräume eines Körpers aus elektrisch leitfähigem Material, da sich ein elektrischer Widerstand zwischen dem proximalen Ende der elektrisch leitfähigen, aber innerhalb des Körpers überwiegend isolierten Sonde und einem beliebigen äußeren Teil des elektrisch leitfähigen Körpers sprunghaft ändert, wenn die von der Isolierung freie (distale) Spitze der Sonde beim Eintritt oder Hindurchtritt in bzw. durch einen gasgefüllten Hohlraum des Körpers den Kontakt mit dem elektrisch leitfähigen Material, aus welchem der Körper besteht, verliert bzw. wieder erhält, was mit Hilfe eines extrakorporalen Erfassungsgerätes leicht festgestellt werden kann. In general, the present invention is particularly simple and advantageous applicable to the introduction or implementation of probes or guide aids in or through empty or gas-filled cavities of a body of electrically conductive material, as an electrical resistance between the proximal end of the electrically conductive, but within the probe, which is predominantly insulated from the body, and any outer part of the electrically conductive body, if the insulator-free (distal) tip of the probe enters into or passes through a gas-filled cavity of the body in contact with the electrically conductive material, which the body consists of loses or regains, which can be easily determined with the help of an extracorporeal detection device.

Claims

- -P A T E N T A N S P R Ü C H E - PATENT APPLICATIONS
1. Führungshilfe zur Einführung von Sonden (1 ) in oder durch luftgefüllte Hohlräume, insbesondere von Tracheotomiekanülen und/oder Dilatoren in die Trachea, bestehend aus einem länglichen, biegsamen und in Längsrichtung hinreichend steifen Führungselement, dadurch gekennzeichnet, daß mindestens die distale Spitze des Führungselements ein Sensorelement (11 ) aufweist, welches bei Berührung von Körpergewebe eine erkennbare Reaktion eines extrakorporalen Anzeigeelementes auslöst.1. Guide to the introduction of probes (1) in or through air-filled cavities, in particular of tracheostomy tubes and / or dilators in the trachea, consisting of an elongated, flexible and longitudinally sufficiently rigid guide element, characterized in that at least the distal tip of the guide element a sensor element (11), which triggers a detectable reaction of an extracorporeal display element upon contact of body tissue.
2. Führungshilfe nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, daß das Führungselement ein Länge-zu-Durchmesser-Verhältnis von mehr als 8, insbesondere von mehr als 50 hat.2. guide aid according to claim 1, characterized in that the guide element has a length-to-diameter ratio of more than 8, in particular of more than 50.
3. Führungshilfe nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß das Führungselement (1 ) aus einem elektrisch leitfähigen Draht besteht, der eine isolierende Umhüllung aufweist, wobei mindestens ein Abschnitt (11 ) des distalen Endes des Drahts von der isolierenden Umhüllung frei ist.3. Guide aid according to claim 1 or 2, characterized in that the guide element (1) consists of an electrically conductive wire having an insulating sheath, wherein at least a portion (11) of the distal end of the wire of the insulating sheath is free.
4. Führungshilfe nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß das Führungselement aus einer elektrisch leitfähigen Kanüle (6) besteht, welches von einer vorzugsweise auf der Kanüle axial verschiebbaren, isolierenden Hülse (7) umgeben ist, die so auf der Kanüle (6) positionierbar ist, daß deren leitfähige Spitze aus der Hülse (7) hervorsteht.4. guide aid according to claim 1 or 2, characterized in that the guide element consists of an electrically conductive cannula (6), which is surrounded by a preferably axially displaceable on the cannula, insulating sleeve (7), so on the cannula (6 ) is positionable that its conductive tip protrudes from the sleeve (7).
5. Führungshilfe nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, daß das Anzeigeelement aus einem Strom- oder Widerstandsmeßgerät (10) besteht, dessen einer Eingang mit dem extrakorporalen Ende des Führungselementes (1 ) und dessen anderer Eingang mit dem Körper eines Patienten verbindbar ist, in dessen Trachea das Führungselement (1 ) einzuführen ist.5. Guide aid according to one of claims 1 to 4, characterized in that the display element consists of a current or resistance measuring device (10) whose one input to the extracorporeal end of the guide element (1) and whose other input connectable to the body of a patient in whose trachea the guide element (1) is to be inserted.
6. Führungshilfe nach einem der Ansprüche 3 oder 5, dadurch gekennzeichnet, daß der Draht an seinem distalen Ende J-förmig umgebogen ist.6. guide aid according to one of claims 3 or 5, characterized in that the wire is bent at its distal end J-shaped.
7. Führungshilfe nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, daß der isolationsfreie Bereich auf den rückwärtig umgebogenen Schenkel der J-Form beschränkt ist.7. guide aid according to claim 6, characterized in that the insulation-free region is limited to the rearwardly bent leg of the J-shape.
8. Führungshilfe nach einem der Ansprüche 1 bis 3 oder 5 bis 7, dadurch gekennzeichnet, daß die Isolation aus einer Beschichtung, wie z.B. einem isolierenden Lack, besteht. - -8. guide aid according to one of claims 1 to 3 or 5 to 7, characterized in that the insulation of a coating, such as an insulating paint exists. - -
9. Führungshilfe nach einem der Ansprüche 3 oder 5 bis 8, dadurch gekennzeichnet, daß die Isolationsschicht eine deutlich geringere Duktilität als der Draht aufweist, derart, daß bei einem scharfen Knicken des Drahts die Isolationsschicht im Knickbereich abplatzt.9. guide aid according to one of claims 3 or 5 to 8, characterized in that the insulating layer has a significantly lower ductility than the wire, such that in a sharp buckling of the wire, the insulation layer peels off in the bending region.
10. Führungshilfe nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, daß das Führungselement aus einem Schlauch besteht, an dessen distalem Ende ein aufblasbarer Ballon vorgesehen ist, und der auf der proximalen Seite einen Anschluß für eine Vorrichtung zum Aufpumpen des Ballons sowie einen Kontrollballon aufweist.10. guide aid according to claim 1, characterized in that the guide element consists of a tube at its distal end an inflatable balloon is provided, and having on the proximal side a connection for a device for inflating the balloon and a control balloon.
11. Verwendung einer Führungshilfe nach einem der Ansprüche 1 bis 10 bei der Einführung bzw. Hindurchführung eines Führungselementes in bzw. durch einen leeren bzw. gasgefüllten Hohlraum eines Körpers aus einem elektrisch leitfähigen Material, wobei der elektrische Widerstand oder Stromfluß zwischen einem außerhalb des Körpers liegenden Ende der Führungshilfe und einem äußeren Teil des Körpers erfasst und daraus die Position der Spitze der Führungshilfe innerhalb oder außerhalb eines Hohlraumes des Körpers abgeleitet wird. 11. Use of a guide aid according to one of claims 1 to 10 in the introduction or passage of a guide element into or through an empty or gas-filled cavity of a body made of an electrically conductive material, wherein the electrical resistance or current flow between a lying outside of the body Detects the end of the guide and an outer part of the body and from this the position of the tip of the guide is derived inside or outside a cavity of the body.
PCT/EP2006/050798 2005-02-10 2006-02-09 Guiding device for insertion of probes into or through air-filled hollow spaces WO2006084874A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE202006020106U DE202006020106U1 (en) 2005-02-10 2006-02-09 Guide aid for introducing probes into or through air-filled cavities

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Application Number Priority Date Filing Date Title
DE200510006276 DE102005006276A1 (en) 2005-02-10 2005-02-10 Guide aid for introducing probes into or through air-filled cavities
DE102005006276.8 2005-02-10

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US5341807A (en) * 1992-06-30 1994-08-30 American Cardiac Ablation Co., Inc. Ablation catheter positioning system
WO1995032017A1 (en) * 1994-05-23 1995-11-30 Mallinckrodt Medical, Inc. Apparatus for producing a translaryngeal tracheostomy
WO1998029032A1 (en) * 1997-01-03 1998-07-09 Biosense Inc. Conformal catheter
US6337994B1 (en) * 1998-04-30 2002-01-08 Johns Hopkins University Surgical needle probe for electrical impedance measurements
US6142958A (en) * 1998-12-23 2000-11-07 Radi Medical Systems Ab Sensor and guide wire assembly
EP1125549A2 (en) * 2000-02-18 2001-08-22 Biosense, Inc. Catheter for generating an electrical map of a chamber of the heart
EP1169974A1 (en) * 2000-07-07 2002-01-09 Biosense, Inc. System and method for detecting electrode-tissue contact

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KR101020827B1 (en) 2005-08-15 2011-03-11 노키아 코포레이션 Apparatus, method and computer program product to maintain user equipment serving grant at cell change

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DE202006020106U1 (en) 2007-10-04

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