WO2004009801A1 - Non-antigen presenting cells for selecting t cells - Google Patents

Non-antigen presenting cells for selecting t cells Download PDF

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Publication number
WO2004009801A1
WO2004009801A1 PCT/EP2003/007894 EP0307894W WO2004009801A1 WO 2004009801 A1 WO2004009801 A1 WO 2004009801A1 EP 0307894 W EP0307894 W EP 0307894W WO 2004009801 A1 WO2004009801 A1 WO 2004009801A1
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cells
cell
ciita
mhc
molecules
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PCT/EP2003/007894
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German (de)
French (fr)
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Ahmed Sheriff
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Genethor Gmbh
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K40/00Cellular immunotherapy
    • A61K40/10Cellular immunotherapy characterised by the cell type used
    • A61K40/11T-cells, e.g. tumour infiltrating lymphocytes [TIL] or regulatory T [Treg] cells; Lymphokine-activated killer [LAK] cells
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K40/00Cellular immunotherapy
    • A61K40/20Cellular immunotherapy characterised by the effect or the function of the cells
    • A61K40/22Immunosuppressive or immunotolerising
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K40/00Cellular immunotherapy
    • A61K40/40Cellular immunotherapy characterised by antigens that are targeted or presented by cells of the immune system
    • A61K40/41Vertebrate antigens
    • A61K40/418Antigens related to induction of tolerance to non-self
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12NMICROORGANISMS OR ENZYMES; COMPOSITIONS THEREOF; PROPAGATING, PRESERVING, OR MAINTAINING MICROORGANISMS; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING; CULTURE MEDIA
    • C12N5/00Undifferentiated human, animal or plant cells, e.g. cell lines; Tissues; Cultivation or maintenance thereof; Culture media therefor
    • C12N5/06Animal cells or tissues; Human cells or tissues
    • C12N5/0602Vertebrate cells
    • C12N5/0634Cells from the blood or the immune system
    • C12N5/0636T lymphocytes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K2239/00Indexing codes associated with cellular immunotherapy of group A61K40/00
    • A61K2239/31Indexing codes associated with cellular immunotherapy of group A61K40/00 characterized by the route of administration
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K40/00Cellular immunotherapy
    • A61K40/50Cellular immunotherapy characterised by the use of allogeneic cells
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12NMICROORGANISMS OR ENZYMES; COMPOSITIONS THEREOF; PROPAGATING, PRESERVING, OR MAINTAINING MICROORGANISMS; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING; CULTURE MEDIA
    • C12N2501/00Active agents used in cell culture processes, e.g. differentation
    • C12N2501/50Cell markers; Cell surface determinants
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12NMICROORGANISMS OR ENZYMES; COMPOSITIONS THEREOF; PROPAGATING, PRESERVING, OR MAINTAINING MICROORGANISMS; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING; CULTURE MEDIA
    • C12N2502/00Coculture with; Conditioned medium produced by
    • C12N2502/99Coculture with; Conditioned medium produced by genetically modified cells

Definitions

  • the present invention relates to the use of non-antigen-presenting cells for the selection of T cells, methods for producing such cells, and preparation and medicament containing such cells, and use of the cells.
  • CIITA is a transcription factor that activates the MHC II gene locus.
  • APC antigen presenting cell
  • MHC class II Major histocompatibility complexes
  • T cell activation and antigen presentation depend on the amount of MHC-II on individual cells.
  • the regulation and expression of MHC-II genes is important for the control of immune responses.
  • the genes coding for the ⁇ and ⁇ chains of the HLA-DP, HLA-DQ and HLA-DR - class II molecules are grouped on chromosome 6 in the D region of the MHC locus.
  • the genes are subject to a sometimes complex regulatory control. Their expression is generally coordinated and mainly restricted to cells of the immune system, such as B lymphocytes, activated T lymphocytes, macrophages (MQ), dendritic cells (DC) and certain specialized cells such as Kupffer cells and Langerhans cells (Radka, SF, Charron, DJ.6k Brodsky, FM Class II molecules of the major histocompatibility complex considered as differentiation markers.Hum Immunol 16, 390-400. (1986)).
  • lymphokines such as interferon- ⁇ or interleukin 4.
  • Class II molecules are also expressed transiently during the developmental pathway of many haematopoietic cell types (Radka, SF, Charron, DJ. & Brodsky, FM Class II molecules of the major histocompatibility complex considered as differentiation markers. Hum Immunol 16, 390-400. ( 1986)).
  • MHC II genes represent a particularly complex type of regulated gene expression. This regulation affects not only the amount of expression of class II molecules but also the very restricted cell type specificity, since most cells in the body are normally MHC II negative.
  • the complexity of regulation includes two different types of control: constitutive expression in cells such as B cells and inducible expression in certain cell types such as monocytes and fibroblasts.
  • the family of genes includes the ⁇ and ⁇ chains from three different HLA class II isotypes. A number of protein factors can bind to the promoter of the MHC II genes in vitro and in vivo. CIITA is such a factor.
  • CIITA not only regulates the constitutive expression of MHC II genes in cells such as B lymphocytes, but also controls the inducible expression of the same genes in other cell types. It is therefore a factor that is involved in the general control of the MHC II genes.
  • CIITA is a protein with a sequence of 1130 amino acids in length, whose mRNA is only produced in small quantities. When CIITA cDNA is transfected into MHC class II negative cells, these cells begin producing MHC II molecules (Bradley, MB et al. Correction of defective expression in MHC class II deficiency (bare lymphocyte syndrome) cells by retroviral transduction of CIITA. J Immunol 159, 1086-1095. (1997)), (Mori-Aoki, A.
  • the human gene for the MHC class II transactivator is located on chromosome 16 (16P13).
  • the mouse gene for CIITA is located on mouse chromosome 16.
  • the overall intron and exon structure of the mouse MHC II TA gene was determined. It consists of 19 exons, which require a total of 42 kb of the genomic DNA (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)).
  • the transgenic expression of CIITA can reactivate the expression of all three MHC II isotypes. The same applies to the invariant chain, HLA-DMA and HLA-DMB.
  • the MHC II promoter contains the conserved S, X, X2 and Y sequences.
  • the key transcription factors that control promoter activity are RFX, X2BP and NF-Y. They cooperatively bind to the X, X2 and Y sequences of the promoter and form a very stable nucleoprotein complex. This is called the MHC II enhanceosome.
  • the proteins that bind to the S-Box have not yet been well characterized.
  • CIITA is a non-DNA-binding coactivator that is recruited to the promoter via protein-protein interactions with the DNA-binding components of the enhanceosome (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)).
  • CIITA activates transcription via an N-terminal transcription activation domain (AD).
  • AD N-terminal transcription activation domain
  • CIITA interacts directly with the RFX-ANK and RFX-5, subunits from RFX, as well as the B and C subunits from NF-Y and with CREB.
  • CIITA is a nuclear protein and contains three regions that appear important for transport to the cell nucleus. The first sits at the C-terminus of CIITA and contains five amino acids that resemble a nuclear localization signal (NLS).
  • the second region is a GTP-binding motif. Binding of GTP also appears to be necessary for the transport of CIITA into the cell nucleus.
  • the third region, called LRR, was also recognized by a mutation analysis as important for the direct transport into the cell nucleus. If CIITA does not get into the cell nucleus, the MHC II locus is not read either (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)) ,
  • CIITA In contrast to the ubiquitous DNA binding factors (also RFX) that form the MHC II enhososome, the expression of CIITA is very strictly regulated. The expression of CIITA dictates whether and to what extent MHC II genes are expressed. The MHC II TA gene is therefore the main regulator of MHC II expression and therefore also has an essential immunomodulatory role. Most cell types do not form CIITA and are consequently MHC II negative. Expression of CIITA and thus of MHC II can be activated by stimulating such cells with interferon- ⁇ (gamma). This has been demonstrated on many established cell lines.
  • interferon- ⁇ gamma
  • fibroblasts include: fibroblasts, melanoma cells, macrophages, but also some primary cell types, such as mouse embryonic fibroblasts, peritoneal macrophages, microglia and astrocytes.
  • Transfection of MHC II negative cells with CIITA vectors is usually sufficient to induce MHC II expression.
  • a large (> 12 kb) and complex regulatory region contains various independent promoters that control the transcription of CIITA.
  • 4 promoters pl to pIV were identified in the human genes. Three of these p1, pH, pIII and pIV are also highly conserved in the mouse gene. The use of these promoters leads to the synthesis of distinct CIITA mRNAs (types I, III and IV). These contain alternative first exons that are spliced to a conserved second exon.
  • the analysis of the different MHC II-TA promoters has shown that their different activity is crucial for the complex expression pattern of MHC II genes is. Each of them has a specific physiological relevance.
  • pl is very specific for dendritic cells, but pl is not the only promoter active in DCs. Significant transcriptions can also be detected by the plll promoter.
  • the type I transcripts contain an alternative first exon which contains a translation initiation codon which codes for a specific 94 amino acid N-terminal extension of CIITA.
  • pIII is mainly used in B cells.
  • Type III-CIITA mRNA contains an alternative first exon that contains a translation initiation codon and encodes a specific 17 amino acid N-terminal extension.
  • pIV is activated by interferon gamma. Unlike type I and type III, type IV mRNA does not contain a translation initiation codon and therefore does not code for an N-terminal extension.
  • the translation of CIITA is initiated by the first AUG of the second exon (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)).
  • a problem on which the invention is based is to provide therapeutically usable products for the reduction of allogeneic immune reactions in bone marrow transplants.
  • the problem is solved by the MHC II-producing non-antigen-producing cell (APC) according to the invention.
  • the invention relates to the use of non-antigen-presenting cells which are stimulated to produce MHC II for the ex vivo selection of T lymphocytes.
  • This can be achieved by interferon gamma or transfection with CIITA (CII transactivator).
  • CIITA CII transactivator
  • the induction can be brought about by interferon gamma or the transactivator CIITA, which in turn can be achieved by introducing the gene for CIITA into the target cell.
  • the MHC II-producing cell according to the invention has the advantage that it cannot stimulate potent immune reactions via CD4 + T cells.
  • the switching off of T cells is improved by small amounts of CD80 (B7-1) and CD86 (B7-2), so that these molecules can also be produced in the MHC II-producing cell according to the invention.
  • B7-1 / B7-2 have a 20-50-fold higher affinity for CTLA-4 than for CD28. B7 in small amounts therefore preferentially binds to CTLA-4. In contrast to CD28, CTLA-4 has a tolerogenic effect on T cells. This effect is used.
  • fibroblasts that are not professional APC express MHCII.
  • Fig. 1 Schematic representation of the planned treatment process
  • Fig. 2a The human MHC-II gene locus
  • Fig. 2b The murine MHC-II gene locus
  • Fig. 3 Transcriptional regulation of the murine MHC-II. Cis-acting elements W, X and Y boxes with the transcription factors and the CIITA. All factors together cause the transcription of the MHC-II genes.
  • Fig. 4 Cloned human CIITA in the pcD N A3.1 vector (see also the accompanying diagrams).
  • FIG. 5 shows FACS analysis that the primary human fibroblasts express MHCII after infection with hCIITA. The gene was transferred by lentiviral gene transfer.
  • FIG. 6 shows FACS analysis that the HEK293 cells express MHCII after transfection with hCIITA. It is a selected transgenic cell line.
  • Figure 7 relates to T cell proliferation on artificial APC
  • Figure 8 shows a T cell proliferation assay with artificial APC and control cells
  • FIG. 9 shows a scheme for carrying out an incubation of non-APC with allogeneic cells
  • Fig. 10 shows a plate layout
  • Fig. 13 Cloned murine CIITA in the pcDNA3.1 vector
  • Fig. 16 Proliferated CD4 / CD4CD25 (A) and CD8 T cells (B) after first contact with L929. The individual L929 are shown. T cells without L929 (T cells only) served as controls for background proliferation. The evaluation was carried out at the FACS.
  • Fig. 17 shows a scheme for experiments for the incubation of non-APC with allogeneic T cells.
  • Fig. 18 Proliferated CD4 and CD8 T cells on second contact with allogeneic L929.
  • the use according to the invention can lead, in particular, to the production of a medicament for suppressing immune reactions during transplantations, in particular bone marrow transplantations.
  • the non-AP cell can be selected from the group consisting of fibroblasts, epithelial cells, muscle cells, keratinocytes, hepatocytes, parenchymal cells, chondrocytes and / or melanocytes.
  • Interferon gamma and / or CIITA can cause any cell to produce MHC II. Those that are easy to obtain are the best target cells for the desired treatment.
  • the invention also relates to a method for producing a composition which contains T cells for a recipient, comprising the following steps:
  • the T cells preferably originate from a bone marrow donation or a bone marrow donor, in particular an allogeneic bone marrow donation.
  • the ex vivo selection offers the advantage of rendering alloreactive T cells harmless before contact with the recipient. In this way, only "useful" T cells are infused into the recipient, so that there is no fear of GvHD reactions.
  • a clinically relevant alternative is to remove T cells before infusing the haematopoietic stem cells.
  • this method has the disadvantage that the patients usually develop blood cancer again, since leukaemic cells that have survived radiation and chemotherapy proliferate again. The absence of allogeneic T cells also prevents the useful GvL reactions.
  • the non-AP cell is selected from the group consisting of fibroblasts, epithelial cells, muscle cells, keratinocytes, hepatocytes, parenchymal cells, chondrocytes, and / or melanocytes. It may be advantageous to separate the haematopoietic stem cells from T cells before using the non-AP cell to be used according to the invention.
  • the stem cells can be separated from T cells.
  • T lymphocytes from bone marrow donations are clinical practice because of the risk of GvHD.
  • the cultivation and storage of T lymphocytes is also routine.
  • composition with T cells obtainable by the method according to the invention is also the subject of the invention.
  • a medicament can be produced from the composition according to the invention. This medicament is also the subject of the present invention.
  • the drug is a selected T cell with reduced GvHD potential. These T cells with reduced risk potential can be infused into a recipient. In a leukemia patient, it also pays off that the GvL potential of the allogeneic T cells is still present.
  • the modified non-antigen presenting cells produce MHC II by incubation with interferon gamma (INF ⁇ ) or transfection with CIITA and they may also be transfected with B7-1 and / or B7-2. Then they are incubated with allogeneic bone marrow transplants. These grafts contain lymphocytes. In a preferred embodiment, the cells not presenting antigen can also be incubated alone with the lymphocytes or T cells (T lymphocytes). Among the lymphocytes, the T cells are of particular interest because they trigger important reactions for the recipient / patient. One of the reactions is wanted and useful, the other is harmful and often leads to the death of the recipient.
  • the useful response is the anti-leukemic GvL, the most harmful to the GvHD.
  • Incubation of the cells to be used according to the invention (modified non-AP) with the transplant and here in particular with the T cells occurring therein switches off the GvHD reaction and only maintains the GvL reaction.
  • the non-antigen presenting cells are selected or treated in such a way that they come into contact with T cells via MHC II, but cannot activate them, but still present the recipient's alloantigens.
  • such cells that do not belong to the blood system do not present tumor or cancer antigens because they are not affected by cancer. Therefore, they do not stop immune responses to these antigens.
  • an alloreactive T cell encounters such a cell that does not present an antigen, it is permanently anergic (stopped), or sent to programmed cell death (apoptosis), or differentiated into a regulatory T cell.
  • a regulatory T cell is understood to be a T cell that suppresses immune responses to specific antigens, here alloantigens.
  • a non-antigen-presenting cell that originates from the recipient of the transplant and is characterized in that this cell is provided with CIITA or is caused to produce CIITA is used.
  • CIITA induces the synthesis of MHC II molecules, which in turn can present CD4 + T cell antigens.
  • the T cell is not activated.
  • the T cells are switched off in this way and / or they are driven to programmed cell death (apoptosis). They can differentiate into regulatory T cells if the T cells recognize a presented antigen with their T cell receptor.
  • the antigens recognized by this method are predominantly transplantation antigens [main histocompatibility complexes (HLA, MHC I, MHC II), rhesus factor, Minor histocompatibility antigens], since these differ between donor and recipient of the transplant.
  • transplantation antigens main histocompatibility complexes (HLA, MHC I, MHC II), rhesus factor, Minor histocompatibility antigens
  • the cell is transfected with at least one gene for a CIITA.
  • the cells can be made to produce their MHC II molecules.
  • the cell to be used according to the invention can additionally or alternatively be transfected with CIITA as the protein.
  • CIITA protein the cells can be made to produce their MHC II molecules.
  • the cell to be used according to the invention can also be produced by incubation with INF ⁇ .
  • the cell according to A and / or D to be used according to the invention can additionally be transfected with B7-1 and / or B7-2 in order to force the negative selection of the T cells.
  • the cell according to the invention is incubated in vitro with allogeneic stem cells (eg including lymphocytes) or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor (eg bone marrow).
  • allogeneic stem cells eg including lymphocytes
  • allogeneic T cells eg including lymphocytes
  • allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor (eg bone marrow).
  • the named cells (not AP cells), which originate from the recipient of the transplant, cannot contain cancer cells, even in cancer patients with leukemia, since they do not come from the haematopoetic line.
  • they can be treated before incubation with the transplant in such a way that these cells will not proliferate. This is preferably achieved by irradiating the cells.
  • the non-alloreactive but allogeneic T cells positively selected by one of the aforementioned embodiments or any sequence of the same are infused to the patient together with the allogeneic stem cells (eg bone marrow).
  • the allogeneic stem cells eg bone marrow.
  • GvL graft-versus-leukemia effect
  • GvHD significantly reduced graft-versus-host disease effect
  • the methods that can be used make particular use of genetic engineering interventions on the patient's own cells.
  • the interventions are performed using suitable probes and produce a protein that induces MHC II expression, preferably CIITA.
  • Transfection of the non-antigen presenting cells may also result in the production of B7-1 and / or B7-2 CIITA.
  • nucleic acids which code for CIITA, B7-1 and B7-2.
  • the nucleic acids can be DNA, RNA, oligonucleotides, polynucleotides.
  • the DNA preferably contains regulatory elements such as enhancers, promoters, polyA-coding 3 'ends for the transcription of the DNA into RNA.
  • the RNA in turn should contain regulatory elements for translating the RNA into protein.
  • the cells mentioned can be ex vivo in a manner known per se by treatment with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids which are suitable for introducing molecules into eukaryotic cells by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques, be transfected.
  • Said cell can be treated with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into a cell with increased production of CIITA and / or B7-1 and / or B7-2 are transfected, whereby T cells which bind to the cell according to the invention via allogeneic antigens, which are presented, for example, on MHC molecules, are switched off.
  • CIITA CIITA, B7-1, B7-2 and / or constituents (proteins, peptides, peptidomimetics) and / or combinations of these molecules can be used as molecules. These molecules hinder stimulation and / or co-stimulation of T cells which take place in the presence of an alloantigen presentation and are brought into contact with the cell according to the invention.
  • the molecules can be introduced by vehicles such as liposomes, hydrogels, cyclodextrins, nanocapsules, nanoparticles, bio-adhesive microspheres and / or by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing Molecules are transferred into the cell according to the invention.
  • vehicles such as liposomes, hydrogels, cyclodextrins, nanocapsules, nanoparticles, bio-adhesive microspheres and / or by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing Molecules are transferred into the cell according to the invention.
  • Nucleic acids can be transferred in particular by viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids, which are transferred into the non-antigen-presenting cell by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules.
  • cells can be infused into the patient.
  • a medicament containing the preparation according to the invention is therefore also claimed according to the invention.
  • the medicament according to the invention is preferably formulated as an infusion solution for intravenous or intraperitoneal administration.
  • the formulation is chosen so that when the drug is administered there is no significant impairment of the effectiveness of the cell presenting the antigen according to the invention.
  • Physiological saline is preferred as the infusion solution.
  • other solutions with a pH of 5.5 to 8.5 are also suitable.
  • Serum for example human serum, autologous or allologous serum or serum of other species, solutions with plasma substitutes, such as polyvinylpyrrolidone, are also suitable.
  • plasma substitutes such as polyvinylpyrrolidone
  • 0.5 ml to 500 ml should be applied.
  • the cell presenting the antigen to be used according to the invention can be used according to the invention in particular for the production of a medicament for the treatment of immune reactions against allologic tissue features or for the prevention of GvHD.
  • the immune reactions to be treated are related to allologic tissue features, their gene sequences and / or partial sequences, in particular major histocompatibility complexes, MHC I, MHC II, rhesus factor, minor histocompatibility antigens (minor histocompatibility antigens).
  • major histocompatibility complexes MHC I, MHC II, rhesus factor, minor histocompatibility antigens (minor histocompatibility antigens).
  • the ex vivo selected cells can be infused into the patient and then subjected to an in vivo treatment with IL-2.
  • the cells selected ex vivo can also be incubated ex vivo with IL-2 or other stimulants such as phytohemaglutinin (PHA) and then infused into the patient.
  • PHA phytohemaglutinin
  • FIG. 7 HEK293 cells (human embryo kidney) were transfected with plasmids which code for either CIITA or B7-2 or for both genes. After the selection, stable clones expressing MHCII and / or B7-2 were selected and used for a mixed leukocyte reaction (MLR). CFSE-labeled human T cells from different donors were cultured for six days together with irradiated 293 cells. This results in an allogeneic system, since the HEK293 cells carry different histocompatibility antigens (mainly MHC) than the T cells used. However, T cells need a primary stimulus above MHC II and B7 to proliferate. The Proliferation of the T cells was determined by FACS analysis of the decreasing CFSE staining during cell division; the total number of cells was calculated using Truecount Beads. Figure 8 shows a representative experiment.
  • MHC histocompatibility antigens
  • Figure 8 shows a T cell proliferation assay (human) with artificial APC (293 / MHCII-B7.2) and control cells (293, 293-B7-2 and 293-MHCII). 10 5 T cells were incubated with different amounts of artificial APC, control cells or alone for 6 days. The absolute number of proliferated CD4 and CD8 T cells was then determined.
  • CD4 T cells cultured on 293 cells or 293 cells expressing either MHCII or B7-2 show no increased proliferation.
  • the proliferation of CD8 T cells is dose-dependent for all 293 clones used. T cell proliferation was highest on the double positive 293 clones (MHCII and B7-2).
  • T cells which are brought into contact with such artificial APC subsequently increase or decrease allogeneic immune reactions.
  • the T cells were separated from the 293 after the first incubation described above and brought together a second time with different 293 clones.
  • FIG 11 shows CD4 T cell proliferation of T cells matured on double transgenic (MHC II / B7-2) or single positive (MHC II) 293. These T cells were incubated with various 293 clones. The ConA positive control was not shown for the 293-MHC II / B7-2, since this value (142962.9 +/- 11974.3) is far above the others.
  • FIG 12 shows CD8 T cell proliferation of T cells that have been matured to double transgenic (MHC II / B7-2) or single positive (MHC II) 293. These T cells were incubated with various 293 clones. The ConA positive control was not shown for the 293-MHC II / B7-2, since this value (64307.9 +/- 367.7) is far above the others.
  • This experiment shows that neither the CD4 and CDS T cells preincubated on 293 MHC II nor on 293-MHC II / B7-2 are able to carry out immune reactions beyond background proliferation. It can also be seen that T cells which were incubated on first contact with 293MHCII could no longer be stimulated even with ConA.
  • the experiment also showed that the T cells proliferated in all batches. Looking at the CD8 T cells, it was shown that these cells are in all batches proliferated most strongly but not in the presence of MHCII-B7-L929. In the CD4 T cells, on the other hand, proliferation is strongest in the presence of the MHCII-positive L929. Examination of another marker protein (CD25) showed that CD25 + cells were among the proliferated CD4 T cells when the L929 expressed MHCII. The percentage of CD4 + CD25 + T cells proliferated was highest in the MHCII-B7-L929. In the batches with L929 without MHCII, no "new" CD25 + T cells were produced.
  • T cells primed by non-APC should be tested for their proliferation / activation in a second MLR.
  • a reduced activation of L929-CIITA-B7.2, L929-CIITA primed T cells was expected upon contact with L929-CIITA and L929-CIITA-B7.2.
  • L929 and L929-B7.2 primed T cells were included as controls.
  • T cells were prepared from Balb / c spleens 3 days before the initial incubation (primary MLR). After 3 days of cultivation, the T cells were control stained for CD3-APC, CD4-PE, CD8-APC and PL
  • Irradiated non-APC (L929-CIITA, L929-CIITA-B7.2, as controls L929 and L929-B7.2) were treated with Balb / cT cells for three days in the ratio shown in Table 1 in 12-well plates incubated.
  • Tab. 1 Incubation ratios and cell counts / well of a 12-well plate.
  • T cells were carefully removed from the wells and transferred to 6-well plates. There they were cultivated for 2 days (rest phase).
  • non-APC primed T cells were stained with CFSE and again irradiated with non-APC (L929-CIITA, L929-CIITA-B7.2, as controls L929 and L929-B7.2) in the ratio shown in Table 2 in 48-well plates incubated.
  • Tab. 2 Incubation ratios and cell counts / well of a 48-well plate.
  • T cells and non-APC were removed from the wells by pipetting and transferred to Eppis. The cells were then washed with PBA and then taken up in 50 ⁇ l PBA / sample. 0.5 ⁇ l CD4-PE, CD8-APC were added to this approach. Samples were stained on ice for about 30 minutes and then washed with PBA.
  • TruCOUNT beads tubes (bead count: 50267) were filled with 2 ml PBA, vortexed and combined in a 50 ml falcon. The bead suspension was distributed to the samples to be measured with 500 ⁇ l per sample. Shortly before the FACS measurement, 2.5 ⁇ l PI (exclusion of dead cells) were added to the samples, vortexed and measured in the FACS.
  • the total number of cells could be determined on the basis of the known number of beads used and measured per batch.
  • MACS-sorted Balb / c spleen T cells were incubated with artificial, allogeneic APC (L929-CIITA-B7.2, L929-CIITA, L929-B7.2 and L929) in a ratio of 1: 1 for 3 days.
  • APC artificial, allogeneic APC
  • the now primed T cells were stained with CFSE and again combined with the various non-APC in a ratio of 1: 1 for 6 days.
  • the T cell proliferation could be measured by diluting the CFSE with each cell division.
  • Fibroblasts are easily removed from the patient (e.g. from the skin)

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Abstract

The invention relates to the use of non-antigen presenting cells, which are transfected using CIITA, (CII transactivator), for the ex-vivo selection of T lymphocytes.

Description

Nicht Antiqen präsentierende Zellen zur Selektion von T-Zellen Non-anti-presenting cells for selection of T cells

Gegenstand der vorliegenden Erfindung ist die Verwendung von nicht Antigen präsentierenden Zellen zur Selektion von T-Zellen, Verfahren zur Herstellung solcher Zellen, sowie Zubereitung und Arzneimittel enthaltend solche Zellen sowie Verwendung der Zellen.The present invention relates to the use of non-antigen-presenting cells for the selection of T cells, methods for producing such cells, and preparation and medicament containing such cells, and use of the cells.

CIITA ist ein Transkriptionsfaktor, der den MHC II-Genlocus aktiviert. Durch Einschleusen von CIITA in eine beliebige nicht APC (Antigen präsentierende Zelle), die eventuell auch nicht zum Blutsystem gehört, wird von dieser Zelle erst CIITA und dann MHC II, sowie andere assoziierte Gene des MHC II-Locus transkribiert. Die Zellen werden daraufhin zu artifiziellen APC. Sie können Immunantworten abstellen, da sie keine costimulatorischen Moleküle produzieren.CIITA is a transcription factor that activates the MHC II gene locus. By introducing CIITA into any non-APC (antigen presenting cell) that may not belong to the blood system, CIITA and then MHC II, as well as other associated genes of the MHC II locus, are transcribed from this cell. The cells then become artificial APC. You can turn off immune responses because they don't produce costimulatory molecules.

Haupthistokompatibilitätskomplexe (MHC der Klasse II) sind heterodimere Glycoproteine, die in der Plasmamembran vorkommen. Ihre Expression an der Oberfläche von antigenpräsentierenden Zellen ist essentiell für die Erkennung von fremden Antigenen über den T-Zell-Rezeptor. T-Zell-Aktivierung und Antigenpräsentation hängen von der Menge der MHC-II auf individuellen Zellen ab. Die Regulation und Expression von MHC-II-Genen ist wichtig für die Kontrolle der Immunantworten.Major histocompatibility complexes (MHC class II) are heterodimeric glycoproteins that are found in the plasma membrane. Their expression on the surface of antigen-presenting cells is essential for the recognition of foreign antigens via the T cell receptor. T cell activation and antigen presentation depend on the amount of MHC-II on individual cells. The regulation and expression of MHC-II genes is important for the control of immune responses.

Im Menschen sind die Gene, die für die α- und ß-Ketten der HLA-DP, HLA-DQ und HLA-DR - Klasse II Moleküle codieren, in der D-Region des MHC-Locus auf Chromosom 6 gruppiert. Die Gene unterliegen einer teils komplexen regulatorischen Kontrolle. Ihre Expression ist generell koordiniert und hauptsächlich auf Zellen des Immunsystems, wie B-Lymphozyten, aktivierte T- Lymphozyten, Makrophagen (MQ), Dendritische Zellen (DC) und bestimmte spezialisierte Zellen wie Kupffer-Zellen und Langerhans-Zellen beschränkt (Radka, S.F., Charron, DJ. 6k Brodsky, F.M. Class II molecules of the major histocompatibility complex considered as differentiation markers. Hum Immunol 16, 390-400. (1986)). In bestimmten Klasse II-negativen Zellen kann die Expression durch Stimulation mit Lymphokinen wie Interferon-γ oder Interleukin 4 induziert werden. Klasse II-Moleküle werden auch transient während des Entwicklungsweges von vielen haematopoetischen Zelltypen exprimiert (Radka, S.F., Charron, DJ. & Brodsky, F.M. Class II molecuies of the major histocompatibility complex considered as differentiation markers. Hum Immunol 16, 390-400. (1986)).In humans, the genes coding for the α and β chains of the HLA-DP, HLA-DQ and HLA-DR - class II molecules are grouped on chromosome 6 in the D region of the MHC locus. The genes are subject to a sometimes complex regulatory control. Their expression is generally coordinated and mainly restricted to cells of the immune system, such as B lymphocytes, activated T lymphocytes, macrophages (MQ), dendritic cells (DC) and certain specialized cells such as Kupffer cells and Langerhans cells (Radka, SF, Charron, DJ.6k Brodsky, FM Class II molecules of the major histocompatibility complex considered as differentiation markers.Hum Immunol 16, 390-400. (1986)). In certain class II negative cells, expression can be induced by stimulation with lymphokines such as interferon-γ or interleukin 4. Class II molecules are also expressed transiently during the developmental pathway of many haematopoietic cell types (Radka, SF, Charron, DJ. & Brodsky, FM Class II molecules of the major histocompatibility complex considered as differentiation markers. Hum Immunol 16, 390-400. ( 1986)).

MHC II -Gene repräsentieren eine besonders komplexe Art der regulierten Gen-Expression. Diese Regulation betrifft nicht nur die Menge der Expression von Klasse II- Molekülen sondern auch die sehr restringierte Zelltypspezifität, da die meisten Zellen im Körper normalerweise MHC II-negativ sind. Die Komplexität der Regulation beinhaltet zwei verschiedene Arten der Kontrolle und zwar die konstitutive Expression in Zellen wie B-Zellen und die induzierbare Expression in bestimmten Zelltypen wie Monozyten und Fibroblasten. Schlussendlich beinhaltet die Familie der Gene die α- und ß- Ketten von drei verschiedenen HLA-Klasse II Isotypen. Eine Reihe von Proteinfaktoren können in vitro und in vivo an den Promoter der MHC II-Gene binden. CIITA ist solch ein Faktor. CIITA reguliert nicht nur die konstitutive Expression von MHC II Genen in Zellen wie B-Lymphozyten, sondern kontrolliert auch die induzierbare Expression derselben Gene in anderen Zelltypen. Es handelt sich daher um einen Faktor, der in die generelle Kontrolle der MHC II-Gene involviert ist. CIITA ist ein Protein mit einer Sequenz von 1130 Aminosäuren Länge, dessen mRNA nur in geringen Mengen produziert wird. Wenn CIITA-cDNA in für MHC der Klasse II-negative Zellen transfiziert wird, beginnen diese Zellen mit der Produktion von MHC II-Molekülen (Bradley, M.B. et al. Correction of defective expression in MHC class II deficiency (bare lymphocyte syndrome) cells by retroviral transduction of CIITA. J Immunol 159, 1086-1095. (1997)), (Mori-Aoki, A. et al. Class II transactivator suppresses transcription of thyroid-specific genes. Biochem Biophys Res Commun 278, 58-62. (2000)), (Armstrong, T.D., Clements, V.K., Martin, B.K., Ting, J.P. & Ostrand-Rosenberg, S. Major histocompatibility complex class II- transfected tumor cells present endogenous antigen and are potent inducers of tumor-specific immunity. Proc Natl Acad Sei U S A 94, 6886-6891. (1997)).MHC II genes represent a particularly complex type of regulated gene expression. This regulation affects not only the amount of expression of class II molecules but also the very restricted cell type specificity, since most cells in the body are normally MHC II negative. The complexity of regulation includes two different types of control: constitutive expression in cells such as B cells and inducible expression in certain cell types such as monocytes and fibroblasts. Finally, the family of genes includes the α and β chains from three different HLA class II isotypes. A number of protein factors can bind to the promoter of the MHC II genes in vitro and in vivo. CIITA is such a factor. CIITA not only regulates the constitutive expression of MHC II genes in cells such as B lymphocytes, but also controls the inducible expression of the same genes in other cell types. It is therefore a factor that is involved in the general control of the MHC II genes. CIITA is a protein with a sequence of 1130 amino acids in length, whose mRNA is only produced in small quantities. When CIITA cDNA is transfected into MHC class II negative cells, these cells begin producing MHC II molecules (Bradley, MB et al. Correction of defective expression in MHC class II deficiency (bare lymphocyte syndrome) cells by retroviral transduction of CIITA. J Immunol 159, 1086-1095. (1997)), (Mori-Aoki, A. et al. Class II transactivator suppresses transcription of thyroid-specific genes. Biochem Biophys Res Commun 278, 58-62. ( 2000)), (Armstrong, TD, Clements, VK, Martin, BK, Ting, JP & Ostrand-Rosenberg, S. Major histocompatibility complex class II- transfected tumor cells present endogenous antigen and are potent inducers of tumor-specific immunity. Proc Natl Acad Sei USA 94, 6886-6891. (1997)).

Das humane Gen für den MHC der Klasse II-Transaktivator ist auf Chromosom 16 (16P13) lokalisiert. Das Maus-Gen für CIITA ist auf dem Mauschromosom 16 lokalisiert. Die gesamte Intron- und Exonstruktur des Maus-MHC II-TA- Gens wurde bestimmt. Sie besteht aus 19 Exons, die insgesamt 42 kb der genomischen DNA benötigen (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331- 373 (2001)). Die transgene Expression von CIITA kann die Expression aller drei MHC II-Isotypen reaktivieren. Das gleiche gilt für die invariante Kette, HLA-DMA und HLA-DMB. Der MHC II - Promotor enthält die konservierten S, X, X2 und Y Sequenzen. Die Schlüssel-Transkriptionsfaktoren, welche die Promotoraktivität kontrollieren, sind RFX, X2BP und NF-Y. Sie binden kooperativ an die X, X2 und Y Sequenzen des Promotors und bilden einen sehr stabilen Nukleoproteinkomplex. Dieser wird der MHC II-Enhanceosome genannt. Die Proteine, die an die S-Box binden, sind noch nicht gut charakterisiert. CIITA ist ein nicht DNA-bindender Koaktivator, der über Protein-Protein-Interaktionen mit den DNA-bindenden Komponenten des Enhanceosoms zum Promotor rekrutiert wird (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)).The human gene for the MHC class II transactivator is located on chromosome 16 (16P13). The mouse gene for CIITA is located on mouse chromosome 16. The overall intron and exon structure of the mouse MHC II TA gene was determined. It consists of 19 exons, which require a total of 42 kb of the genomic DNA (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)). The transgenic expression of CIITA can reactivate the expression of all three MHC II isotypes. The same applies to the invariant chain, HLA-DMA and HLA-DMB. The MHC II promoter contains the conserved S, X, X2 and Y sequences. The key transcription factors that control promoter activity are RFX, X2BP and NF-Y. They cooperatively bind to the X, X2 and Y sequences of the promoter and form a very stable nucleoprotein complex. This is called the MHC II enhanceosome. The proteins that bind to the S-Box have not yet been well characterized. CIITA is a non-DNA-binding coactivator that is recruited to the promoter via protein-protein interactions with the DNA-binding components of the enhanceosome (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)).

Die X-Box des Promotors wird von RFX, die X2-Box von X2BP und die Y-Box von NF-Y gebunden. Alle Proteine des Enhanceosoms, zumindest aber die, welche an die genannten Promotorboxen binden, werden für die CIITA- Rekrutierung benötigt. CIITA aktiviert die Transkription über eine N-terminale Transkriptions-Aktivationsdomäne (AD). CIITA interagiert direkt mit den RFX- ANK und RFX-5, Untereinheiten von RFX, sowie der B- und C-Untereinheit von NF-Y und mit CREB. CIITA ist ein nukleares Protein und enthält drei Regionen, die wichtig für den Transport in den Zellkern erscheinen. Die erste sitzt am C- Terminus von CIITA und enthält fünf Aminosäuren, die einem nuklearen Lokalisationssignal (NLS) ähneln. Werden diese Aminosäuren entfernt, so kann CIITA nicht mehr direkt in den Zellkern importiert werden. Die zweite Region ist ein GTP-bindendes Motiv. Die Bindung von GTP scheint auch für den Transport von CIITA in den Zellkern nötig zu sein. Die dritte Region, LRR genannt, wurde durch eine Mutationsanalyse auch als wichtig für den direkten Transport in den Zellkern erkannt. Wenn CIITA nicht in den Zellkern kommt, wird auch der MHC II- Locus nicht abgelesen (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)).The X-Box of the promoter is bound by RFX, the X2-Box by X2BP and the Y-Box by NF-Y. All proteins of the enhanceosome, or at least those that bind to the promoter boxes mentioned, are required for CIITA recruitment. CIITA activates transcription via an N-terminal transcription activation domain (AD). CIITA interacts directly with the RFX-ANK and RFX-5, subunits from RFX, as well as the B and C subunits from NF-Y and with CREB. CIITA is a nuclear protein and contains three regions that appear important for transport to the cell nucleus. The first sits at the C-terminus of CIITA and contains five amino acids that resemble a nuclear localization signal (NLS). If these amino acids are removed, CIITA can no longer be imported directly into the cell nucleus. The second region is a GTP-binding motif. Binding of GTP also appears to be necessary for the transport of CIITA into the cell nucleus. The third region, called LRR, was also recognized by a mutation analysis as important for the direct transport into the cell nucleus. If CIITA does not get into the cell nucleus, the MHC II locus is not read either (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)) ,

Im Gegensatz zu den überall vorkommenden DNA-Bindefaktoren (auch RFX), die das MHC II-Enhanceosom bilden, ist die Expression von CIITA sehr strikt reguliert. Die Expression von CIITA diktiert, ob und in welchem Maße MHC II- Gene exprimiert werden. Das MHC II TA-Gen ist deshalb der Hauptregulator der MHC II - Expression und hat daher auch eine essentielle immunmodulatorische Rolle. Die meisten Zelltypen bilden kein CIITA und sind konsequenterweise MHC II-negativ. Expression von CIITA und damit von MHC II kann aktiviert werden, indem solche Zellen mit Interferon-γ (gamma) stimuliert werden. Dies wurde an vielen etablierten Zelllinien demonstriert. Zu diesen gehören: Fibroblasten, Melanomzellen, Makrophagen, aber auch einige primäre Zelltypen, so wie Maus-embryonische Fibroblasten, peritoneale Makrophagen, Mikroglia und Astrozyten. Die Transfektion von MHC II negativen Zellen mit CIITA-Vektoren ist normalerweise ausreichend, um die MHC II-Expression zu induzieren.In contrast to the ubiquitous DNA binding factors (also RFX) that form the MHC II enhososome, the expression of CIITA is very strictly regulated. The expression of CIITA dictates whether and to what extent MHC II genes are expressed. The MHC II TA gene is therefore the main regulator of MHC II expression and therefore also has an essential immunomodulatory role. Most cell types do not form CIITA and are consequently MHC II negative. Expression of CIITA and thus of MHC II can be activated by stimulating such cells with interferon-γ (gamma). This has been demonstrated on many established cell lines. These include: fibroblasts, melanoma cells, macrophages, but also some primary cell types, such as mouse embryonic fibroblasts, peritoneal macrophages, microglia and astrocytes. Transfection of MHC II negative cells with CIITA vectors is usually sufficient to induce MHC II expression.

Regulation der CIITA- ExpressionRegulation of CIITA expression

Eine große (>12 kb) und komplexe regulatorische Region enthält verschiedene unabhängige Promotoren, welche die Transkription von CIITA kontrollieren. 4 Promotoren pl bis pIV wurden in den humanen Genen identifiziert. Drei von diesen pl, pH, pIII und pIV sind auch sehr stark im Maus-Gen konserviert. Die Benutzung dieser Promotoren führt zu der Synthese von distinkten CIITA- mRNAs (die Typen I, III und IV). Diese enthalten alternative erste Exons, die an ein konserviertes zweites Exon gespleißt werden. Die Analyse der verschieden MHC II-TA Promotoren hat gezeigt, dass ihre unterschiedliche Aktivität entscheidend für das komplexe Expressionsmuster von MHC II-Genen ist. Jede von ihnen hat eine spezifische physiologische Relevanz. Bei beiden, Menschen und Mäusen ist pl sehr spezifisch für dendritische Zellen, pl ist aber nicht der einzige in DCs aktive Promotor. Es kann auch signifikante Transkriptionen durch den plll-Promotor nachgewiesen werden. Die Typ I Transkripte enthalten ein alternatives erstes Exon, das ein Translations- Initiationscodon enthält, welches für eine spezifische 94 Aminosäuren lange N- terminale Extension von CIITA codiert. pIII wird hauptsächlich in B-Zellen benutzt. Typ III-CIITA mRNA enthält ein alternatives erstes Exon, das ein Translations-Initiationscodon enthält und eine spezifische 17 Aminosäuren lange N-terminale Extension codiert. pIV wird von Interferon Gamma aktiviert. Anders als die Typ I und Typ III enthält die Typ IV mRNA kein Translations- Initiationscodon und codiert daher auch nicht für eine N-terminale Extension. Die Translation von CIITA wird von dem ersten AUG des zweiten Exons initiiert (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)).A large (> 12 kb) and complex regulatory region contains various independent promoters that control the transcription of CIITA. 4 promoters pl to pIV were identified in the human genes. Three of these p1, pH, pIII and pIV are also highly conserved in the mouse gene. The use of these promoters leads to the synthesis of distinct CIITA mRNAs (types I, III and IV). These contain alternative first exons that are spliced to a conserved second exon. The analysis of the different MHC II-TA promoters has shown that their different activity is crucial for the complex expression pattern of MHC II genes is. Each of them has a specific physiological relevance. In both humans and mice, pl is very specific for dendritic cells, but pl is not the only promoter active in DCs. Significant transcriptions can also be detected by the plll promoter. The type I transcripts contain an alternative first exon which contains a translation initiation codon which codes for a specific 94 amino acid N-terminal extension of CIITA. pIII is mainly used in B cells. Type III-CIITA mRNA contains an alternative first exon that contains a translation initiation codon and encodes a specific 17 amino acid N-terminal extension. pIV is activated by interferon gamma. Unlike type I and type III, type IV mRNA does not contain a translation initiation codon and therefore does not code for an N-terminal extension. The translation of CIITA is initiated by the first AUG of the second exon (Reith, W. & Mach, B. The bare lymphocyte syndrome and the regulation of MHC expression. Annu Rev Immunol 19, 331-373 (2001)).

Ein der Erfindung zu Grunde liegendes Problem besteht darin, therapeutisch nutzbare Produkte für die Reduktion von allogenen Immunreaktionen bei Knochenmarkstransplantationen zur Verfügung zu stellen.A problem on which the invention is based is to provide therapeutically usable products for the reduction of allogeneic immune reactions in bone marrow transplants.

Eine Unterdrückung von Graft versus Host-Reaktionen von Knochenmarkstransplantaten durch ex vivo Selektion von Spender-T-Zellen, eine Erhaltung der Graft versus Leukemia-Reaktionen (ebenso durch Spender- T-Zellen vermittelt) soll erreicht werden und die Erzeugung von Spender-Suppressor T-Zellen für die Alloantigene, um einen dauerhaften Anti-GvHD-Effekt zu generieren ermöglicht werden.Suppression of graft versus host reactions of bone marrow transplants by ex vivo selection of donor T cells, maintenance of the graft versus leukemia reactions (also mediated by donor T cells) is to be achieved and the generation of donor suppressor T - Cells for the alloantigens to be able to generate a permanent anti-GvHD effect.

Gelöst wird das Problem durch die erfindungsgemäße MHC II-produzierende nicht Antigen produzierende Zelle (APC).The problem is solved by the MHC II-producing non-antigen-producing cell (APC) according to the invention.

Gegenstand der Erfindung ist die Verwendung von nicht Antigen präsentierenden Zellen, die zur MHC II-Produktion angeregt werden, zur ex vivo Selektion von T-Lymphozyten. Dies kann durch Interferon gamma oder Transfektion mit CIITA (CII-Transaktivator) erreicht werden. Die Induktion kann durch Interferon gamma oder den Transaktivator CIITA herbeigeführt werden, was wiederum durch Einschleusung des Gens für CIITA in die Zielzelle erreicht werden kann. Die erfindungsgemäße MHC II-produzierende Zelle hat den Vorteil, dass sie keine potenten Immunreaktionen über CD4+ T-Zellen anregen kann. Die Abschaltung von T-Zellen wird durch geringe Mengen von CD80 (B7-1) und CD86 (B7-2) verbessert, so dass in der erfindungsgemäßen MHC II-produzierenden Zelle auch diese Moleküle produziert werden können. Dies kann durch Transfektion mit CD80 und/oder CD86 erreicht werden. B7- 1/B7-2 haben eine 20 - 50fach höhere Affinität für CTLA-4 als für CD28. B7 in geringen Mengen bindet daher präferenziell an CTLA-4. CTLA-4 hat im Gegensatz zu CD28 tolerogene Wirkung auf T-Zellen. Dieser Effekt wird genutzt.The invention relates to the use of non-antigen-presenting cells which are stimulated to produce MHC II for the ex vivo selection of T lymphocytes. This can be achieved by interferon gamma or transfection with CIITA (CII transactivator). The induction can be brought about by interferon gamma or the transactivator CIITA, which in turn can be achieved by introducing the gene for CIITA into the target cell. The MHC II-producing cell according to the invention has the advantage that it cannot stimulate potent immune reactions via CD4 + T cells. The switching off of T cells is improved by small amounts of CD80 (B7-1) and CD86 (B7-2), so that these molecules can also be produced in the MHC II-producing cell according to the invention. This can be achieved by transfection with CD80 and / or CD86. B7-1 / B7-2 have a 20-50-fold higher affinity for CTLA-4 than for CD28. B7 in small amounts therefore preferentially binds to CTLA-4. In contrast to CD28, CTLA-4 has a tolerogenic effect on T cells. This effect is used.

Mittels Transfektion des MHCII Transaktivators (CIITA) exprimieren Fibroblasten, die nicht zu den professionellen APC zählen, MHCII.By transfecting the MHCII transactivator (CIITA), fibroblasts that are not professional APC express MHCII.

Durch das Fehlen ausreichender kostimulatorischer B7-Signale werden Immunantworten abgestellt werden.In the absence of sufficient costimulatory B7 signals, immune responses will be shut off.

Fig. 1: Schematische Darstellung des geplanten BehandlungsablaufesFig. 1: Schematic representation of the planned treatment process

Fig. 2a: Der humane MHC-II GenlocusFig. 2a: The human MHC-II gene locus

Fig. 2b: Der murine MHC-II GenlocusFig. 2b: The murine MHC-II gene locus

Fig. 3: Transkriptioneile Regulation des murinen MHC-II. Cis-acting-Elemente W-, X- und Y-Boxen mit den Transkriptionsfaktoren und dem CIITA. Alle Faktoren zusammen bewirken die Transkription der MHC-II-Gene.Fig. 3: Transcriptional regulation of the murine MHC-II. Cis-acting elements W, X and Y boxes with the transcription factors and the CIITA. All factors together cause the transcription of the MHC-II genes.

Fig. 4: Kloniertes humanes CIITA im pcD N A3.1 -Vektor (siehe auch die beiliegenden Schemata).Fig. 4: Cloned human CIITA in the pcD N A3.1 vector (see also the accompanying diagrams).

Fig. 5 zeigt FACS Analyse, dass die primäre, humane Fibroblasten nach Infektion mit hCIITA MHCII exprimieren. Das Gen wurde durch lentiviralen Gentransfer übertragen. Fig. 6 zeigt FACS Analyse, dass die HEK293-Zelien nach Transfektion mit hCIITA MHCII exprimieren. Es handelt sich dabei um eine selektierte transgene Zellinie.FIG. 5 shows FACS analysis that the primary human fibroblasts express MHCII after infection with hCIITA. The gene was transferred by lentiviral gene transfer. FIG. 6 shows FACS analysis that the HEK293 cells express MHCII after transfection with hCIITA. It is a selected transgenic cell line.

Fig. 7 betrifft T-Zell-Proliferation auf artifiziellem APCFigure 7 relates to T cell proliferation on artificial APC

Fig. 8 zeigt einen T-Zell-Proliferationsassay mit artifiziellen APC und KontrollzellenFigure 8 shows a T cell proliferation assay with artificial APC and control cells

Fig. 9 zeigt ein Schema zur Versuchsdurchführung einer Inkubation von nicht- APC mit allogenen ZellenFIG. 9 shows a scheme for carrying out an incubation of non-APC with allogeneic cells

Fig. 10 zeigt einen PlattenlayoutFig. 10 shows a plate layout

Die Fig. 11 und 12 zeigen verschiedene CD4 T-Zell-Proliferationen von T-Zellen11 and 12 show different CD4 T cell proliferation of T cells

Fig. 13: Kloniertes murines CIITA im pcDNA3.1-VektorFig. 13: Cloned murine CIITA in the pcDNA3.1 vector

Fig. 14 zeigt FACS Analyse, dass die L929-Zellen nach Transfektion mit mCIITA MHCII exprimieren. Es handelt sich dabei um eine selektierte transgene Linie.14 shows FACS analysis that the L929 cells express MHCII after transfection with mCIITA. It is a selected transgenic line.

Fig. 15: Schema zu den VersuchenFig. 15: Scheme of the experiments

Fig. 16: Proliferierte CD4/CD4CD25 (A) und CD8 T-Zellen (B) nach Erstkontakt mit L929. Die individuellen L929 sind eingezeichnet. T-Zellen ohne L929 (nur T-Zellen) dienten als Kontrolle der Hintergrundproliferation. Die Auswertung erfolgte am FACS.Fig. 16: Proliferated CD4 / CD4CD25 (A) and CD8 T cells (B) after first contact with L929. The individual L929 are shown. T cells without L929 (T cells only) served as controls for background proliferation. The evaluation was carried out at the FACS.

Fig. 17 zeigt ein Schema zu Versuchen zur Inkubation von nicht-APC mit allogenen T-Zellen.Fig. 17 shows a scheme for experiments for the incubation of non-APC with allogeneic T cells.

Fig. 18: Proliferierte CD4 und CD8 T-Zellen bei Zweitkontakt mit allogenen L929.Fig. 18: Proliferated CD4 and CD8 T cells on second contact with allogeneic L929.

Die erfindungsgemäße Verwendung kann insbesondere zur Herstellung eines Arzneimittels zur Unterdrückung von Immunreaktionen bei Transplantationen, insbesondere Knochenmarkstransplantationen führen. Insbesondere kann die nicht AP Zelle ausgewählt werden aus der Gruppe bestehend aus Fibroblasten, Epithelzellen, Muskelzellen, Keratinozyten, Hepatozyten, Parenchymzellen, Chondrozyten und/oder Melanozyten.The use according to the invention can lead, in particular, to the production of a medicament for suppressing immune reactions during transplantations, in particular bone marrow transplantations. In particular, the non-AP cell can be selected from the group consisting of fibroblasts, epithelial cells, muscle cells, keratinocytes, hepatocytes, parenchymal cells, chondrocytes and / or melanocytes.

Interferon gamma und/oder CIITA können jede Zelle zur Produktion von MHC II veranlassen. Solche, die leicht zu gewinnen sind, sind die besten Zielzellen für die angestrebte Behandlung.Interferon gamma and / or CIITA can cause any cell to produce MHC II. Those that are easy to obtain are the best target cells for the desired treatment.

Gegenstand der Erfindung ist auch ein Verfahren zur Herstellung einer Zusammensetzung, die T-Zellen enthält für einen Empfänger, umfassend folgende Schritte:The invention also relates to a method for producing a composition which contains T cells for a recipient, comprising the following steps:

- Entnahme von T-Zellen aus einem Spender,Removal of T cells from a donor,

- In-Kontakt-Bringen dieser T-Zellen mit nicht AP-Zellen, die mit Interferon gamma inkubiert und/oder mit CIITA und eventuell mit B7-1 und/oder B7-2 transfiziert sind, wobei die nicht AP Zellen aus dem Empfänger stammen.- bringing these T cells into contact with non-AP cells incubated with interferon gamma and / or with CIITA and possibly with B7-1 and / or B7-2, the non-AP cells originating from the recipient ,

Vorzugsweise stammen die T-Zellen aus einer Knochenmarkspende bzw. einem Knochenmarksspender, insbesondere einer/m allogenen Knochenmarkspende/r.The T cells preferably originate from a bone marrow donation or a bone marrow donor, in particular an allogeneic bone marrow donation.

Die ex vivo Selektion bietet den Vorteil, alloreaktive T-Zellen vor dem Kontakt mit dem Empfänger unschädlich zu machen. Auf diese Weise werden dem Empfänger nur "nützliche" T-Zellen infundiert, so dass er keine GvHD- Reaktionen zu befürchten hat. Eine klinisch relevante Alternative ist das Entfernen von T-Zellen vor der Infusion der haematopoetischen Stammzellen. Diese Methode birgt allerdings den Nachteil, dass die Patienten in der Regel wieder Blutkrebs entwickeln, da leukämische Zellen, welche Bestrahlung und Chemotherapie überlebt haben, wieder proliferieren. Das Fehlen allogener T- Zellen verhindert auch die nützlichen GvL-Reaktionen.The ex vivo selection offers the advantage of rendering alloreactive T cells harmless before contact with the recipient. In this way, only "useful" T cells are infused into the recipient, so that there is no fear of GvHD reactions. A clinically relevant alternative is to remove T cells before infusing the haematopoietic stem cells. However, this method has the disadvantage that the patients usually develop blood cancer again, since leukaemic cells that have survived radiation and chemotherapy proliferate again. The absence of allogeneic T cells also prevents the useful GvL reactions.

Typischerweise ist die nicht AP Zelle ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Fibroblasten, Epithelzellen, Muskelzellen, Keratinozyten, Hepatozyten, Parenchymzellen, Chondrozyten, und/oder Melanozyten. Es kann von Vorteil sein, vor der Verwendung der erfindungsgemäß zu verwendenden nicht AP-Zelle, die haematopoetischen Stammzellen von T- Zellen zu trennen.Typically, the non-AP cell is selected from the group consisting of fibroblasts, epithelial cells, muscle cells, keratinocytes, hepatocytes, parenchymal cells, chondrocytes, and / or melanocytes. It may be advantageous to separate the haematopoietic stem cells from T cells before using the non-AP cell to be used according to the invention.

Erfindungsgemäß können die Stammzellen von T-Zellen getrennt werden.According to the invention, the stem cells can be separated from T cells.

Das Aussortieren von T-Lymphozyten aus Knochenmarksspenden ist wegen der Gefahr einer GvHD klinische Praxis. Auch die Kultivierung und Lagerung der T-Lymphozyten ist Routine.Sorting out T lymphocytes from bone marrow donations is clinical practice because of the risk of GvHD. The cultivation and storage of T lymphocytes is also routine.

Die durch das erfindungsgemäße Verfahren erhältliche Zusammensetzung mit T-Zellen ist ebenfalls Gegenstand der Erfindung.The composition with T cells obtainable by the method according to the invention is also the subject of the invention.

Nur die Kokultivierung von nicht APC und T-Zellen kann ein selektives Abschalten der allogenen Reaktionen bewirken.Only the co-cultivation of non-APC and T cells can cause a selective shutdown of the allogeneic reactions.

Aus der erfindungsgemäßen Zusammensetzung lässt sich ein Arzneimittel herstellen. Dieses Arzneimittel ist auch Gegenstand der vorliegenden Erfindung.A medicament can be produced from the composition according to the invention. This medicament is also the subject of the present invention.

Bei dem Arzneimittel handelt es sich um selektierte T-Zellen mit vermindertem GvHD-Potential. Diese T-Zellen mit verringertem Gefahrenpotential können einem Empfänger infundiert werden. Bei einem Leukämiepatienten zahlt sich zusätzlich aus, dass das GvL-Potential der allogenen T-Zellen noch vorhanden ist.The drug is a selected T cell with reduced GvHD potential. These T cells with reduced risk potential can be infused into a recipient. In a leukemia patient, it also pays off that the GvL potential of the allogeneic T cells is still present.

Die modifizierten nicht Antigen präsentierenden Zellen produzieren MHC II durch Inkubation mit Interferon gamma (INFγ) oder Transfektion mit CIITA und sie werden eventuell zusätzlich mit B7-1 und/oder B7-2 transfiziert. Dann werden sie mit allogenen Knochenmarkstransplantaten inkubiert. Diese Transplantate enthalten Lymphozyten. Die nicht Antigen präsentierenden Zellen können in einer bevorzugten Ausführungsform auch allein mit den Lymphozyten oder T-Zellen (T-Lymphozyten) inkubiert werden. Unter den Lymphozyten sind die T-Zellen von besonderem Interesse, da diese für den Empfänger/Patienten wichtige Reaktionen auslösen. Eine der Reaktionen ist gewollt und nützlich, die andere ist schädlich und führt oft zum Ableben des Empfängers. Bei der nützlichen Reaktion handelt es sich um die antileukämische GvL, bei der schädlichen um die GvHD. Die Inkubation der erfindungsgemäß zu verwendenden Zellen (modifizierte nicht AP) mit dem Transplantat und hier besonders mit den darin vorkommenden T-Zellen schaltet die GvHD-Reaktion ab und hält nur die GvL-Reaktion aufrecht. Zu diesem Zweck werden die nicht Antigen präsentierenden Zellen so gewählt oder behandelt, dass sie über MHC II mit T-Zellen in Kontakt treten, diese aber nicht aktivieren können, sehr wohl aber noch die Alloantigene des Empfängers präsentieren. Außerdem präsentieren solche, nicht zum Blutsystem gehörenden, Zellen keine Tumor- bzw. Krebsantigene, da sie nicht vom Krebs betroffen sind. Daher stellen sie Immunreaktionen gegen diese Antigene nicht ab. Trifft eine alloreaktive T-Zelle auf eine solche nicht Antigen präsentierende Zelle, so wird sie dauerhaft anergisch (stillgestellt), oder in den programmierten Zelltod (Apoptose) geschickt, oder zur regulatorischen T-Zelle differenziert. Als regulatorische T-Zelle wird eine T-Zelle verstanden, die Immunantworten gegen spezifische Antigene, hier Alloantigene supprimiert.The modified non-antigen presenting cells produce MHC II by incubation with interferon gamma (INFγ) or transfection with CIITA and they may also be transfected with B7-1 and / or B7-2. Then they are incubated with allogeneic bone marrow transplants. These grafts contain lymphocytes. In a preferred embodiment, the cells not presenting antigen can also be incubated alone with the lymphocytes or T cells (T lymphocytes). Among the lymphocytes, the T cells are of particular interest because they trigger important reactions for the recipient / patient. One of the reactions is wanted and useful, the other is harmful and often leads to the death of the recipient. The useful response is the anti-leukemic GvL, the most harmful to the GvHD. Incubation of the cells to be used according to the invention (modified non-AP) with the transplant and here in particular with the T cells occurring therein switches off the GvHD reaction and only maintains the GvL reaction. For this purpose, the non-antigen presenting cells are selected or treated in such a way that they come into contact with T cells via MHC II, but cannot activate them, but still present the recipient's alloantigens. In addition, such cells that do not belong to the blood system do not present tumor or cancer antigens because they are not affected by cancer. Therefore, they do not stop immune responses to these antigens. If an alloreactive T cell encounters such a cell that does not present an antigen, it is permanently anergic (stopped), or sent to programmed cell death (apoptosis), or differentiated into a regulatory T cell. A regulatory T cell is understood to be a T cell that suppresses immune responses to specific antigens, here alloantigens.

Im Folgenden sind beispielhafte Ausführungsformen der Erfindung beschrieben.Exemplary embodiments of the invention are described below.

Erfindungsgemäß wird eine nicht Antigen präsentierende Zelle, die vom Empfänger des Transplantats stammt und dadurch gekennzeichnet ist, dass diese Zelle mit CIITA versehen ist oder dazu veranlasst wird, CIITA zu produzieren, eingesetzt. CIITA induziert die Synthese von MHC II-Molekülen, welche wiederum, CD4+ T-Zellen Antigene präsentieren können. Ohne den gleichzeitigen Kontakt mit B7 bzw. großen B7- und gleichzeitig großen MHC II- Mengen an der funktionell-modifizierten, erfindungsgemäßen Zelle, wird die T- Zelle nicht aktiviert. Die T-Zellen werden auf diese Art abgeschaltet und/oder sie werden in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben. Sie können zu regulatorischen T-Zellen differenzieren, wenn die T-Zellen ein präsentiertes Antigen mit ihrem T-Zell-Rezeptor erkennen. Bei den bei dieser Methode erkannten Antigenen handelt es sich vorwiegend um Transplantationsantigene [Haupthistokompatibilitätskomplexe (HLA, MHC I, MHC II), Rhesus Faktor, Nebenhistokompatibilitätsantigene (minor histocompatibility antigens)], da diese sich zwischen Spender und Empfänger des Transplantates unterscheiden.According to the invention, a non-antigen-presenting cell that originates from the recipient of the transplant and is characterized in that this cell is provided with CIITA or is caused to produce CIITA is used. CIITA induces the synthesis of MHC II molecules, which in turn can present CD4 + T cell antigens. Without the simultaneous contact with B7 or large B7 and at the same time large amounts of MHC II on the functionally modified cell according to the invention, the T cell is not activated. The T cells are switched off in this way and / or they are driven to programmed cell death (apoptosis). They can differentiate into regulatory T cells if the T cells recognize a presented antigen with their T cell receptor. The antigens recognized by this method are predominantly transplantation antigens [main histocompatibility complexes (HLA, MHC I, MHC II), rhesus factor, Minor histocompatibility antigens], since these differ between donor and recipient of the transplant.

B.B.

Erfindungsgemäß ist die Zelle mit mindestens einem Gen für ein CIITA transfiziert. Durch die Expression von CIITA können die Zellen zur Produktion ihrer MHC II-Moleküle gebracht werden.According to the invention, the cell is transfected with at least one gene for a CIITA. By expressing CIITA, the cells can be made to produce their MHC II molecules.

C.C.

Die erfindungsgemäß zu verwendende Zelle kann zusätzlich oder alternativ mit CIITA als Protein transfiziert sein. Durch CIITA-Protein können die Zellen zur Produktion ihrer MHC II-Moleküle gebracht werden.The cell to be used according to the invention can additionally or alternatively be transfected with CIITA as the protein. With CIITA protein, the cells can be made to produce their MHC II molecules.

D.D.

Die erfindungsgemäß zu verwendende Zelle kann auch durch Inkubation mit INFγ hergestellt werden.The cell to be used according to the invention can also be produced by incubation with INFγ.

E.E.

Die erfindungsgemäß zu verwendende Zelle nach A und/oder D kann zusätzlich mit B7-1 und/oder B7-2 transfiziert werden, um die negative Selektion der T- Zellen zu forcieren.The cell according to A and / or D to be used according to the invention can additionally be transfected with B7-1 and / or B7-2 in order to force the negative selection of the T cells.

F.F.

Die erfindungsgemäße Zelle wird in vitro mit allogenen Stammzellen (z.B. inklusive von Lymphozyten) oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders (z.B. Knochenmark) inkubiert. Die genannten Zellen (nicht AP Zellen), welche aus dem Empfänger des Transplantates stammen, können selbst bei Krebskranken mit Leukämien, keine Krebszellen enthalten, da sie nicht aus der haematopoetischen Linie stammen. Sie können in einer Ausführungsform der Erfindung vor der Inkubation mit dem Transplantat so behandelt werden, dass eine Proliferation dieser Zellen ausbleiben wird. Vorzugsweise wird dies durch Bestrahlung der Zellen erreicht. Die durch eine der vorgenannten Ausführungsformen oder eine beliebige Abfolge derselben positiv selektierten nicht alloreaktiven, aber allogenen T Zellen werden dem Patienten zusammen mit den allogenen Stammzellen (z.B. Knochenmark) infundiert. Auf diese Weise erhält man einen Graft-versus- Leukämie-Effekt (GvL), aber keinen, oder aber einen wesentlich verringerten Graft-versus-Host-Disease-Effekt (GvHD).The cell according to the invention is incubated in vitro with allogeneic stem cells (eg including lymphocytes) or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor (eg bone marrow). The named cells (not AP cells), which originate from the recipient of the transplant, cannot contain cancer cells, even in cancer patients with leukemia, since they do not come from the haematopoetic line. In one embodiment of the invention, they can be treated before incubation with the transplant in such a way that these cells will not proliferate. This is preferably achieved by irradiating the cells. The non-alloreactive but allogeneic T cells positively selected by one of the aforementioned embodiments or any sequence of the same are infused to the patient together with the allogeneic stem cells (eg bone marrow). In this way, one obtains a graft-versus-leukemia effect (GvL), but none, or a significantly reduced graft-versus-host disease effect (GvHD).

Die einsetzbaren Verfahren greifen insbesondere auf gentechnologische Eingriffe an patienteneigenen Zellen zurück. Die Eingriffe erfolgen mittels geeigneter Sonden und bewirken die Produktion eines Proteins, das die MHC II-Expression induziert, vorzugsweise von CIITA.The methods that can be used make particular use of genetic engineering interventions on the patient's own cells. The interventions are performed using suitable probes and produce a protein that induces MHC II expression, preferably CIITA.

Eine Transfektion der nicht Antigen präsentierenden Zellen bewirkt eine Expression eventuell zusätzlich die Produktion von B7-1 und/oder B7-2 CIITA.Transfection of the non-antigen presenting cells may also result in the production of B7-1 and / or B7-2 CIITA.

Dies wird insbesondere durch Nukleinsäuren, die für CIITA, B7-1 und B7-2 kodieren, erreicht.This is achieved in particular by nucleic acids which code for CIITA, B7-1 and B7-2.

Bei den Nukleinsäuren kann es sich um DNA, RNA, Oligonukleotide, Polynukleotide handeln.The nucleic acids can be DNA, RNA, oligonucleotides, polynucleotides.

Vorzugsweise enthält die DNA Regulationselemente wie Enhancer, Promotoren, polyA-kodierende 3 '-Enden zur Transkription der DNA in RNA. Die RNA wiederum sollte Regulationselemente zur Translation der RNA in Protein enthalten.The DNA preferably contains regulatory elements such as enhancers, promoters, polyA-coding 3 'ends for the transcription of the DNA into RNA. The RNA in turn should contain regulatory elements for translating the RNA into protein.

Die genannten Zellen können ex vivo in an sich bekannter Weise durch Behandlung mit Viren, viralen Vektoren, bakteriellen Vektoren, Plasmiden, die durch viralen Gentransfer, Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistischen Methoden und/oder anderen Techniken zur Einschleusung von Molekülen in eukaryotische Zellen geeignet sind, transfiziert werden.The cells mentioned can be ex vivo in a manner known per se by treatment with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids which are suitable for introducing molecules into eukaryotic cells by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques, be transfected.

Eine genannte Zelle kann durch Behandlung mit Viren, viralen Vektoren, bakteriellen Vektoren, Plasmiden die durch viralen Gentransfer, Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistischen Methoden und/oder anderen Techniken zur Einschleusung von Molekülen in eine Zelle mit erhöhter Produktion von CIITA und/oder B7-1 und/oder B7-2 transfiziert werden, wodurch T-Zellen, welche über allogene Antigene, die z.B. an MHC-Molekülen präsentiert werden, an die erfindungsgemäße Zelle binden, ausgeschaltet werden.Said cell can be treated with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into a cell with increased production of CIITA and / or B7-1 and / or B7-2 are transfected, whereby T cells which bind to the cell according to the invention via allogeneic antigens, which are presented, for example, on MHC molecules, are switched off.

Als Moleküle können CIITA, B7-1, B7-2 und/oder Bestandteile (Proteine, Peptide, Peptidomimetica) und/oder Kombinationen dieser Moleküle dienen. Durch diese Moleküle wird eine in Gegenwart einer Alloantigenpräsentation stattfindende Stimulation und/oder Co-Stimulation von T-Zellen behindert, die mit der erfindungsgemäßen Zelle in Kontakt gebracht werden.CIITA, B7-1, B7-2 and / or constituents (proteins, peptides, peptidomimetics) and / or combinations of these molecules can be used as molecules. These molecules hinder stimulation and / or co-stimulation of T cells which take place in the presence of an alloantigen presentation and are brought into contact with the cell according to the invention.

Die Moleküle (CIITA, B7-1, B7-2) können durch Vehikel, wie Liposomen, Hydrogele, Zyklodextrine, Nanokapseln, Nanopartikel, bio-adhäsive Mikrokugeln und/oder durch Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistische Methoden und/oder andere Techniken zur Einschleusung von Molekülen in die erfindungsgemäße Zelle transferiert werden.The molecules (CIITA, B7-1, B7-2) can be introduced by vehicles such as liposomes, hydrogels, cyclodextrins, nanocapsules, nanoparticles, bio-adhesive microspheres and / or by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing Molecules are transferred into the cell according to the invention.

Nukleinsäuren können insbesondere durch Viren, virale Vektoren, bakterielle Vektoren, Plasmide, die durch Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistische Methoden und/oder andere Techniken zur Einschleusung von Molekülen in die nicht Antigen präsentierende Zelle transferiert werden.Nucleic acids can be transferred in particular by viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids, which are transferred into the non-antigen-presenting cell by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules.

Erfindungsgemäß können dem Patienten Zellen infundiert werden. Daher wird erfindungsgemäß weiterhin ein Arzneimittel beansprucht, enthaltend die erfindungsgemäße Zubereitung. Vorzugsweise ist das erfindungsgemäße Arzneimittel als Infusionslösung zur intravenösen oder intraperitonealen Applikation formuliert. Die Formulierung ist so gewählt, dass bei Verabreichung des Arzneimittels keine wesentliche Beeinträchtigung der Wirksamkeit der erfindungsgemäßen Antigen präsentierenden Zelle erfolgt.According to the invention, cells can be infused into the patient. A medicament containing the preparation according to the invention is therefore also claimed according to the invention. The medicament according to the invention is preferably formulated as an infusion solution for intravenous or intraperitoneal administration. The formulation is chosen so that when the drug is administered there is no significant impairment of the effectiveness of the cell presenting the antigen according to the invention.

So kommt als Infusionslösung vorzugsweise physiologische Kochsalzlösung in Betracht. Grundsätzlich sind auch andere Lösungen, die einen pH-Wert von 5,5 bis 8,5 aufweisen, geeignet. Auch Serum, beispielsweise humanes Serum, autologes oder allologes Serum oder Serum anderer Spezies, Lösungen mit Plasmaersatzstoffen, wie Polyvinylpyrrolidon, kommen in Betracht. Typischerweise sollen 0,5 ml bis 500 ml appliziert werden. Diese Mengen und pH-Werte sind selbstverständlich nicht absolut, sondern können vom Fachmann, je nach Bedingungen und Anforderungen, variiert und an die spezifischen Bedürfnisse eines Patienten angepasst werden.Physiological saline is preferred as the infusion solution. In principle, other solutions with a pH of 5.5 to 8.5 are also suitable. Serum, for example human serum, autologous or allologous serum or serum of other species, solutions with plasma substitutes, such as polyvinylpyrrolidone, are also suitable. Typically 0.5 ml to 500 ml should be applied. These quantities and pH values are of course not absolute, but can vary from Specialist, depending on conditions and requirements, is varied and adapted to the specific needs of a patient.

Die erfindungsgemäß zu verwendende Antigen präsentierende Zelle kann erfindungsgemäß insbesondere zur Herstellung eines Arzneimittels zur Behandlung von Immunreaktionen gegen allologe Gewebsmerkmale bzw. zur Prävention von GvHD verwendet werden.The cell presenting the antigen to be used according to the invention can be used according to the invention in particular for the production of a medicament for the treatment of immune reactions against allologic tissue features or for the prevention of GvHD.

Insbesondere stehen die zu behandelnden Immunreaktionen in Verbindung mit allologen Gewebsmerkmalen, deren Gensequenzen und/oder Teilsequenzen, insbesondere Haupthistokompatibilitätskomplexe, MHC I, MHC II, Rhesus Faktor, Nebenhistokompatibilitätsantigene (minor histocompatibility antigens).In particular, the immune reactions to be treated are related to allologic tissue features, their gene sequences and / or partial sequences, in particular major histocompatibility complexes, MHC I, MHC II, rhesus factor, minor histocompatibility antigens (minor histocompatibility antigens).

Die ex vivo selektierten Zellen können dem Patienten infundiert werden und dieser danach einer in vivo Behandlung mit IL-2 unterzogen werden. Die ex vivo selektierten Zellen können auch ex vivo mit IL-2 oder anderen Stimulanzien, wie Phytohemaglutinin (PHA) inkubiert und danach dem Patienten infundiert werden. Es hat sich gezeigt, dass so der GvL-Effekt verstärkt werden kann. Dieser Effekt ist in der Literatur beschrieben (Klingemann HG 1995; Sykes M 1994; Uharek L 1998; Vourka-Karussis U 1995; Weiss L 1995; Weiss L 1999; Xun CQ 1995).The ex vivo selected cells can be infused into the patient and then subjected to an in vivo treatment with IL-2. The cells selected ex vivo can also be incubated ex vivo with IL-2 or other stimulants such as phytohemaglutinin (PHA) and then infused into the patient. It has been shown that the GvL effect can be enhanced in this way. This effect is described in the literature (Klingemann HG 1995; Sykes M 1994; Uharek L 1998; Vourka-Karussis U 1995; Weiss L 1995; Weiss L 1999; Xun CQ 1995).

Versuchetries

Das humane ModellsystemThe humane model system

T-Zell-Proliferation auf artifiziellen APCT cell proliferation on artificial APC

Fig. 7: HEK293 Zellen (human embryo kidney) wurden mit Plasmiden, die entweder für CIITA oder B7-2 oder für beide Gene kodieren, transfiziert. Nach der Selektion wurden stabile MHCII und/oder B7-2 exprimierende Klone ausgewählt und für eine Mixed Leukocyte Reaction (MLR) verwendet. CFSE markierte humane T-Zellen von verschiedenen Spendern wurden sechs Tage zusammen mit bestrahlten 293 Zellen kultiviert. Daraus ergibt sich ein allogenes System, da die HEK293 Zellen, andere Histokompatibilitätsantigene (hauptsächlich MHC) tragen als die verwendeten T-Zellen. Allerdings benötigen T-Zellen einen primären Reiz über MHC II und B7, damit sie proliferieren. Die Proliferation der T-Zellen wurde durch FACS-Analyse der bei der Zellteilung abnehmenden CFSE-Färbung bestimmt; die Gesamtzahl der Zellen wurde mit Hilfe von Truecount Beads kalkuliert. Fig. 8 zeigt ein repräsentatives Experiment.FIG. 7: HEK293 cells (human embryo kidney) were transfected with plasmids which code for either CIITA or B7-2 or for both genes. After the selection, stable clones expressing MHCII and / or B7-2 were selected and used for a mixed leukocyte reaction (MLR). CFSE-labeled human T cells from different donors were cultured for six days together with irradiated 293 cells. This results in an allogeneic system, since the HEK293 cells carry different histocompatibility antigens (mainly MHC) than the T cells used. However, T cells need a primary stimulus above MHC II and B7 to proliferate. The Proliferation of the T cells was determined by FACS analysis of the decreasing CFSE staining during cell division; the total number of cells was calculated using Truecount Beads. Figure 8 shows a representative experiment.

Fig. 8 zeigt einen T-Zell-Proliferationsassay (human) mit artifiziellen APC (293/MHCII-B7.2) und Kontrollzellen (293, 293-B7-2 und 293-MHCII). 105 T- Zellen wurden mit verschiedenen Mengen artifizieller APC, Kontrollzellen oder alleine 6 Tage inkubiert. Danach wurde die absolute Anzahl der proliferierten CD4 und CD8 T-Zellen bestimmt.Figure 8 shows a T cell proliferation assay (human) with artificial APC (293 / MHCII-B7.2) and control cells (293, 293-B7-2 and 293-MHCII). 10 5 T cells were incubated with different amounts of artificial APC, control cells or alone for 6 days. The absolute number of proliferated CD4 and CD8 T cells was then determined.

Man kann erkennen, dass 293-Zellen, die sowohl MHCII als auch B7.2 exprimieren, die Proliferation von naiven CD4 T-Zellen in einer Dosisabhängigen Weise stimulieren können. CD4 T-Zellen, die auf 293 Zellen oder 293 Zellen, die entweder MHCII oder B7-2 exprimieren, kultiviert werden, zeigen keine erhöhte Proliferation. Die Proliferation der CD8 T-Zellen ist bei allen verwendeten 293 Klonen Dosis-abhängig. Die Proliferation der T-Zellen auf den doppelt-positiven 293 Klonen (MHCII und B7-2) war am höchsten.It can be seen that 293 cells expressing both MHCII and B7.2 can stimulate the proliferation of naive CD4 T cells in a dose dependent manner. CD4 T cells cultured on 293 cells or 293 cells expressing either MHCII or B7-2 show no increased proliferation. The proliferation of CD8 T cells is dose-dependent for all 293 clones used. T cell proliferation was highest on the double positive 293 clones (MHCII and B7-2).

Daraus ergab sich die Frage, ob T-Zellen, die mit solchen artifiziellen APC in Kontakt gebracht werden, danach vermehrt oder vermindert allogene Immunreaktionen ausführen. Hierzu wurden die T-Zellen nach der oben beschriebenen Erstinkubation von den 293 getrennt und ein zweites Mal mit verschiedenen 293 Klonen zusammengebracht.This raised the question of whether T cells which are brought into contact with such artificial APC subsequently increase or decrease allogeneic immune reactions. For this purpose, the T cells were separated from the 293 after the first incubation described above and brought together a second time with different 293 clones.

Fig. 9: Schema zum VersuchFig. 9: Scheme for the experiment

Durchführung :Execution :

Tag 0 (Isolierung)Day 0 (isolation)

• Isolierung von T-Zellen aus 50 ml Vollblut (Spender BH) über MACS → 5 x 107 T-Zellen• Isolation of T cells from 50 ml whole blood (donor BH) via MACS → 5 x 10 7 T cells

• über Nacht ausplattiert in RF-Medium (RPMI-10 % FCS) Tag 1 (Vorstimulation, Zellzahlverhältnis 1 : 1) • 1 x 106 293 MHCII/B7-2 bzw. 293 MHCII pro Well in 6-Well-Platte in 3 ml DF (DMEM-10 % FCS) plattiert• plated overnight in RF medium (RPMI-10% FCS) day 1 (pre-stimulation, cell number ratio 1: 1) 1 x 10 6 293 MHCII / B7-2 or 293 MHCII per well in 6-well plate plated in 3 ml DF (DMEM-10% FCS)

• 2 h bei 37°C → zum Absitzen der Zellen• 2 h at 37 ° C → to settle the cells

• 150 s Bestrahlung zum Töten der 293 Klone, damit diese die T-Zellen nicht überwachsen (21,8 Gy)• 150 s radiation to kill the 293 clones so that they do not overgrow the T cells (21.8 Gy)

• 1 x 105 293 MHCII/B7-2 bzw. 293 MHCII + 1 x 106 MACS-sortierte T-Zellen in 5 ml RF• 1 x 10 5 293 MHCII / B7-2 or 293 MHCII + 1 x 10 6 MACS-sorted T cells in 5 ml RF

• 3 Tage Inkubation im Brutschrank Tag 4 (Trennung 293 und T-Zellen)• 3 days incubation in incubator day 4 (separation 293 and T cells)

1. MACS-CD3-Positivsortierung1. MACS-CD3 positive sorting

2. CFSE-Färbung 4 Minuten, dann 2 mal mit RF waschen, dann über Nacht in RF inkubieren, dann in RF in definierten Mengen plattiert2. CFSE staining for 4 minutes, then wash twice with RF, then incubate overnight in RF, then plated in RF in defined amounts

Tag 6 (Proliferationsassay mit unterschiedlich vorstimulierten T-Zellen)Day 6 (proliferation assay with differently pre-stimulated T cells)

• 293MHCII/B7-2: 2,4 x 106 T-Zellen → 12 Ansätze, siehe Plattenlayout• 293MHCII / B7-2: 2.4 x 10 6 T cells → 12 approaches, see plate layout

• 293MHCII: 2 x 106 T-Zellen → 10 Ansätze, siehe Plattenlayout• 293MHCII: 2 x 10 6 T cells → 10 approaches, see plate layout

• 6 Tage Inkubation• 6 days incubation

Tag 12 (Analyse des Proliferationsassay^)Day 12 (analysis of proliferation assay ^)

CD4/CD8 Färbung ZellcharakterisierungCD4 / CD8 staining cell characterization

CFSE ProliferationsmarkerCFSE proliferation marker

Pl (Propidiumiodid) tote ZellenPl (propidium iodide) dead cells

Messung am FACS mit Cellquest von Becton DickinsonMeasurement at FACS with Cellquest from Becton Dickinson

Auswertung: mit Attractors von Becton DickinsonEvaluation: with Attractors from Becton Dickinson

Plattenlavout:Plattenlavout:

Fig 10: Plattenlayout 1 nur T-ZellenFig 10: Plate layout 1 T cells only

2 nur T-Zellen2 T cells only

3 Positivkontrolle: 293MHCII/B7-2 + ConA + T-Zellen3 Positive control: 293MHCII / B7-2 + ConA + T cells

4 Positivkontrolle: 293MHCII/B7-2 + ConA + T-Zellen4 Positive control: 293MHCII / B7-2 + ConA + T cells

5 2 x 105 293MHCII/B7-2 + 2 x 105 T-Zellen5 2 x 10 5 293MHCII / B7-2 + 2 x 10 5 T cells

6 2 x 105 293MHCII/B7-2 + 2 x 105 T-Zellen6 2 x 10 5 293MHCII / B7-2 + 2 x 10 5 T cells

7 2 x 105 293MHCII + 2 x 105 T-Zellen7 2 x 10 5 293MHCII + 2 x 10 5 T cells

8 2 x 105 293MHCII + 2 x 105 T-Zellen8 2 x 10 5 293MHCII + 2 x 10 5 T cells

9 2 x 105 293B7-2 + 2 x 105 T-Zellen9 2 x 10 5 293B7-2 + 2 x 10 5 T cells

10 2 x 105 293B7-2 + 2 x 105 T-Zellen10 2 x 10 5 293B7-2 + 2 x 10 5 T cells

11 2 x 105 293-2 + 2 x 105 T-Zellen11 2 x 10 5 293-2 + 2 x 10 5 T cells

12 2 x 105 293-2 + 2 x 105 T-Zellen12 2 x 10 5 293-2 + 2 x 10 5 T cells

2. Platte 293MHCII vorstimulierte T-Zellen wie oben, ohne den Ansatz 2 x 105 293B7-2 + 2 x 105 T-Zellen2. Plate 293MHCII pre-stimulated T cells as above, without the approach 2 x 10 5 293B7-2 + 2 x 10 5 T cells

Fig. 11 zeigt CD4 T-Zell-Proliferation von T-Zellen, die auf doppelt transgenen (MHC II/B7-2) oder einfach positiven (MHC II) 293 gereift wurden. Diese T- Zellen wurden mit verschiedenen 293 Klonen inkubiert. Die ConA- Positivkontrolle wurde bei den 293-MHC II/B7-2 nicht eingezeichnet, da dieser Wert (142962,9 +/-11974,3) weit über den anderen liegt.Figure 11 shows CD4 T cell proliferation of T cells matured on double transgenic (MHC II / B7-2) or single positive (MHC II) 293. These T cells were incubated with various 293 clones. The ConA positive control was not shown for the 293-MHC II / B7-2, since this value (142962.9 +/- 11974.3) is far above the others.

Fig. 12 zeigt CD8 T-Zel.l-Proliferation von T-Zellen, die auf doppelt transgenen (MHC II/B7-2) oder einfach positiven (MHC II) 293 gereift wurden. Diese T- Zellen wurden mit verschiedenen 293 Klonen inkubiert. Die ConA- Positivkontrolle wurde bei den 293-MHC II/B7-2 nicht eingezeichnet, da dieser Wert (64307,9 +/- 367,7) weit über den anderen liegt. Dieses Experiment zeigt, dass weder die auf 293 MHC II, noch die auf 293- MHC II/B7-2 vorinkubierten CD4 und CDS T-Zellen in der Lage sind, über eine Hintergrundproliferation hinaus Immunreaktionen auszuführen. Man kann außerdem erkennen, dass T-Zellen, welche beim Erstkontakt mit 293MHCII inkubiert wurden, selbst mit ConA nicht mehr zu stimulieren waren. Daher scheint der Kontakt der T-Zellen mit MHCII-positiven, B7-negativen Zellen, für eine generelle Abschaltung aller T-Zellen zu sorgen. Der Kontakt mit MHCII und B7 an den 293 hingegen, vermindert die Alloreaktionen, während die T- Zellen stimulierbar bleiben, da sie normal auf ConA reagieren. Die Selektion wirkt sowohl auf die CD4+ als auch auf die CD8+ T-Zellen.Figure 12 shows CD8 T cell proliferation of T cells that have been matured to double transgenic (MHC II / B7-2) or single positive (MHC II) 293. These T cells were incubated with various 293 clones. The ConA positive control was not shown for the 293-MHC II / B7-2, since this value (64307.9 +/- 367.7) is far above the others. This experiment shows that neither the CD4 and CDS T cells preincubated on 293 MHC II nor on 293-MHC II / B7-2 are able to carry out immune reactions beyond background proliferation. It can also be seen that T cells which were incubated on first contact with 293MHCII could no longer be stimulated even with ConA. Therefore, the contact of the T cells with MHCII-positive, B7-negative cells seems to ensure a general shutdown of all T cells. Contact with MHCII and B7 on the 293, on the other hand, reduces the alloreactions, while the T cells remain stimulable, since they react normally to ConA. The selection affects both CD4 + and CD8 + T cells.

Das MausmodellsystemThe mouse model system

In gleicher Weise, wie im humanen ex Vo-System, sollten Proliferationsassays mit nicht-APC und allogenen T-Zellen durchgeführt werden. Dabei stellte sich heraus, dass die MACS-sortierten T-Zellen zu 10% mit anderen Zellen, von denen 3% nicht B220-positiv sind, kontaminiert waren. Dabei handelte es sich aufgrund der Aufarbeitung und des Erscheinungsbildes im FACS vermutlich um Makrophagen und DC. Um der Fragestellung nachzugehen, wie sich eine solche Kontamination mit Spender DC auf die Proliferation der allogenen T-Zellen auswirkt, wurden diese "unreinen" T-Zellen in den Assay eingesetzt. Während wir davon ausgehen können, dass die T-Zellen nur nach Kontakt mit MHCII und B7 proliferieren, also Zellen ohne beide Merkmale "ignorieren", gehen wir bei diesem Assay davon aus, dass die T-Zellen mit allen Varianten der nicht-APC (L929) zur Proliferation kommen können. Denn die Anwesenheit von Spender DC führt mit einiger Wahrscheinlichkeit dazu, dass L929 oder deren Bestandteile von diesen DC phagozytiert und damit präsentiert werden. Das regt Alloreaktionen an. Wir haben den Versuch in zwei Schemata visualisiert. Das erste Schema zeigt den geplanten Versuch und den erwarteten Ausgang. Das Zweite zeigt den tatsächlichen Versuch.In the same way as in the human ex Vo system, proliferation assays with non-APC and allogeneic T cells should be carried out. It was found that 10% of the MACS-sorted T cells were contaminated with other cells, 3% of which were not B220 positive. Due to the processing and appearance in the FACS, it was probably macrophages and DC. In order to investigate the question of how such contamination with donor DC affects the proliferation of the allogeneic T cells, these "impure" T cells were used in the assay. While we can assume that the T cells only proliferate after contact with MHCII and B7, i.e. "ignore" cells without both features, we assume in this assay that the T cells with all variants of the non-APC ( L929) can come to proliferation. Because the presence of donor DC is likely to cause L929 or its components to be phagocytosed by this DC and thus presented. This stimulates alloreactions. We have visualized the experiment in two schemes. The first scheme shows the planned trial and the expected outcome. The second shows the actual attempt.

Der Versuch zeigte dann auch, dass die T-Zellen in allen Ansätzen proliferierten. Betrachtet man die CD8 T-Zellen, so zeigte sich, dass diese in allen Ansätzen proliferierten am stärksten aber nicht in Anwesenheit der MHCII-B7-L929. Bei den CD4 T-Zellen wiederum ist die Proliferation in Anwesenheit der MHCII-positiven L929 am stärksten. Die Untersuchung eines weiteren Markerproteins (CD25) zeigte, dass unter den proliferierten CD4 T- Zellen CD25+ Zellen waren, wenn die L929 MHCII exprimierten. Der Prozentsatz der proliferierten CD4+CD25+ T-Zellen war bei den MHCII-B7- L929 am höchsten. In den Ansätzen mit L929 ohne MHCII entstanden keine "neuen" CD25+ T-Zellen.The experiment also showed that the T cells proliferated in all batches. Looking at the CD8 T cells, it was shown that these cells are in all batches proliferated most strongly but not in the presence of MHCII-B7-L929. In the CD4 T cells, on the other hand, proliferation is strongest in the presence of the MHCII-positive L929. Examination of another marker protein (CD25) showed that CD25 + cells were among the proliferated CD4 T cells when the L929 expressed MHCII. The percentage of CD4 + CD25 + T cells proliferated was highest in the MHCII-B7-L929. In the batches with L929 without MHCII, no "new" CD25 + T cells were produced.

Aus diesen Daten können auch interessante Rückschlüsse auf das Verhältnis von CD4 zu CD8 T-Zellen gezogen werden. Dieses ist bei den MHCII-positiven L929 ausgeglichen, während in den MHCII-negativen Ansätzen bevorzugt die CD8 T-Zellen proliferierten. Außerdem waren die nicht-APC in der Lage, trotz anwesender Spender DC, regulatorische T-Zellen zu erzeugen. Dieser Effekt ist überraschend, da wir erwarteten, dass die nicht-APC den Spender DC unterlegen sind und daher die Differenzierung der T-Zellen nicht beeinflussen. Es ist auch zu bedenken, dass wir nur die "neuen", proliferierten T-Zellen betrachtet haben, nicht aber die vorher bereits vorhandenen CD25+ T-Zellen, die bis zu 8% der Population ausmachen. Die Funktion der erzeugten CD25+ T-Zellen muss noch ergründet werden. Aus diesem Grund haben wir die im folgenden beschriebenen Proliferationsassays beim erneuten Kontakt dieser Population und der entsprechenden Kontrollen mit den allogenen L929-Zellen durchgeführt.Interesting conclusions about the ratio of CD4 to CD8 T cells can also be drawn from this data. This is balanced in the MHCII-positive L929, while in the MHCII-negative approaches, the CD8 T cells preferentially proliferated. In addition, the non-APC were able to generate regulatory T cells despite the presence of the DC donor. This effect is surprising since we expected that the non-APC are inferior to the donor DC and therefore do not affect the differentiation of the T cells. It should also be borne in mind that we only looked at the "new", proliferated T cells, but not the previously existing CD25 + T cells, which make up up to 8% of the population. The function of the CD25 + T cells generated has yet to be determined. For this reason, we carried out the proliferation assays described below when this population was again contacted and the corresponding controls were contacted with the allogeneic L929 cells.

Zielsetzung:objective:

Durch nicht-APC geprimte T-Zellen sollten hinsichtlich ihrer Proliferation/Aktivierung in einer zweiten MLR geprüft werden. Erwartet wurde eine reduzierte Aktivierung L929-CIITA-B7.2, L929-CIITA geprimter T-Zellen bei Rekontakt mit L929-CIITA und L929-CIITA-B7.2. Als Kontrollen wurden L929 und L929-B7.2 geprimte T-Zellen mit geführt.T cells primed by non-APC should be tested for their proliferation / activation in a second MLR. A reduced activation of L929-CIITA-B7.2, L929-CIITA primed T cells was expected upon contact with L929-CIITA and L929-CIITA-B7.2. L929 and L929-B7.2 primed T cells were included as controls.

Fig. 17: Schema zu den Versuchen Durchführung:Fig. 17: Scheme of the experiments Execution:

Präparation der T-Zellen :Preparation of the T cells:

Die Präparation von T-Zellen erfolgte aus Balb/c Milzen 3 Tage vor Ansetzen der Erstinkubation (primäre MLR). Nach 3 Tagen Kultivierung wurden die T- Zellen kontrollgefärbt auf CD3-APC, CD4-PE, CD8-APC und PLT cells were prepared from Balb / c spleens 3 days before the initial incubation (primary MLR). After 3 days of cultivation, the T cells were control stained for CD3-APC, CD4-PE, CD8-APC and PL

Ansetzen der Erstinkubation:Starting the first incubation:

Bestrahlte nicht-APC (L929-CIITA, L929-CIITA-B7.2, als Kontrollen L929 und L929-B7.2) wurden mit Balb/c-T-Zellen drei Tage in dem in Tab.l dargestellten Verhältnis in 12-Well-Platten inkubiert.Irradiated non-APC (L929-CIITA, L929-CIITA-B7.2, as controls L929 and L929-B7.2) were treated with Balb / cT cells for three days in the ratio shown in Table 1 in 12-well plates incubated.

Tab.l : Inkubationsverhältnisse und Zellzahlen/well einer 12-Well-Platte.Tab. 1: Incubation ratios and cell counts / well of a 12-well plate.

Figure imgf000021_0001
Figure imgf000021_0001

Nach drei Tagen Erstinkubation wurden die T-Zellen aus den Wells vorsichtig entnommen und in 6-Well-Platten überführt. Dort wurden sie für 2 Tage kultiviert (Ruhephase).After three days of initial incubation, the T cells were carefully removed from the wells and transferred to 6-well plates. There they were cultivated for 2 days (rest phase).

Ansetzen der Zweitinkubation:Starting the second incubation:

Die nicht-APC geprimten T-Zellen wurden CFSE gefärbt und erneut mit bestrahlten nicht-APC (L929-CIITA, L929-CIITA-B7.2, als Kontrollen L929 und L929-B7.2) in dem in Tab.2 dargestelltem Verhältnis in 48-Well-Platten inkubiert.The non-APC primed T cells were stained with CFSE and again irradiated with non-APC (L929-CIITA, L929-CIITA-B7.2, as controls L929 and L929-B7.2) in the ratio shown in Table 2 in 48-well plates incubated.

Tab.2 : Inkubationsverhältnisse und Zellzahlen/well einer 48-Well-Platte.

Figure imgf000022_0001
Tab. 2: Incubation ratios and cell counts / well of a 48-well plate.
Figure imgf000022_0001

Nach 6 Tagen Inkubation wurden die Zellen (T-Zellen und nicht-APC) durch Pipettieren den Wells entnommen und in Eppis überführt. Die Zellen wurden dann mit PBA gewaschen und anschließend in 50 μl PBA / Probe aufgenommen. Diesem Ansatz wurden jeweils 0,5 μl CD4-PE, CD8-APC hinzugegeben. Proben wurden ca. 30 min auf Eis gefärbt und anschließend mit PBA gewaschen.After 6 days of incubation, the cells (T cells and non-APC) were removed from the wells by pipetting and transferred to Eppis. The cells were then washed with PBA and then taken up in 50 μl PBA / sample. 0.5 μl CD4-PE, CD8-APC were added to this approach. Samples were stained on ice for about 30 minutes and then washed with PBA.

TruCOUNT-Beads-Röhrchen (Beadcount: 50267) wurden mit jeweils 2 ml PBA gefüllt, gevortext und in einem 50 ml Falcon vereinigt. Die Beadsupension wurde mit 500 μl pro Probe auf die zu messenden Proben verteilt. Kurz vor der FACS-Messung wurden den Proben jeweils 2,5 μl Pl (Ausschluss toter Zellen) zugefügt, gevortext und im FACS gemessen.TruCOUNT beads tubes (bead count: 50267) were filled with 2 ml PBA, vortexed and combined in a 50 ml falcon. The bead suspension was distributed to the samples to be measured with 500 μl per sample. Shortly before the FACS measurement, 2.5 μl PI (exclusion of dead cells) were added to the samples, vortexed and measured in the FACS.

Anhand der bekannten Anzahl der eingesetzten und gemessenen Beads pro Ansatz konnten die totalen Anzahlen der Zellen bestimmt werden.The total number of cells could be determined on the basis of the known number of beads used and measured per batch.

Die Auswertung erfolgte mit Attractors (Becton Dickinson).The evaluation was carried out with Attractors (Becton Dickinson).

Ergebnisse:Results:

Zusammenfassung, Diskussion und Schlußfolgerung:Summary, discussion and conclusion:

MACS-sortierte Balb/c Milz-T-Zellen wurden mit artifiziellen, allogenen APC (L929-CIITA-B7.2, L929-CIITA, L929-B7.2 und L929) im Verhältnis 1: 1 für 3 Tage inkubiert. Nach Trennung der T-Zellen von den nicht-APC und einer 2- tägigen Ruhephase wurden die nun geprimten T-Zellen CFSE gefärbt und erneut mit den verschiedenen nicht-APC in einem Verhältnis von 1 : 1 für 6 Tage zusammengebracht. Durch die Verdünnung des CFSE bei jeder Zellteilung konnte die T-Zell-Proliferation gemessen werden.MACS-sorted Balb / c spleen T cells were incubated with artificial, allogeneic APC (L929-CIITA-B7.2, L929-CIITA, L929-B7.2 and L929) in a ratio of 1: 1 for 3 days. After separation of the T cells from the non-APC and a 2-day rest phase, the now primed T cells were stained with CFSE and again combined with the various non-APC in a ratio of 1: 1 for 6 days. The T cell proliferation could be measured by diluting the CFSE with each cell division.

Die Zellexpansion der verschieden geprimten T-Zellen bei Rekontakt mit nicht- APC wies starke Unterschiede in den Absolutzahlen auf. So proliferierten L929 und L929-B7.2 geprimte CD4+ und CD8+ Zellen bei Kontakt mit L929-CIITA- B7.2 doppelt so stark, wie L929-CIITA oder L929-CIITA-B7.2 vorstimulierte T- Zellen (siehe Fig. 14). Dieses Ergebnis läßt vermuten, dass beim Primärkontakt von T-Zellen mit L929-CIITA (entspricht APC ohne Costimulus) und L929-CIITA-B7.2 (entspricht unreifer DC) regulatorische oder anerge T- Zellen entstanden sind. Anerge T-Zellen würden nicht mehr proliferieren und regulatorische könnten andere alloreaktive T-Zellen abstellen.The cell expansion of the differently primed T cells on contact with non-APC showed large differences in the absolute numbers. So L929 proliferated and L929-B7.2 primed CD4 + and CD8 + cells in contact with L929-CIITA-B7.2 twice as strong as L929-CIITA or L929-CIITA-B7.2 pre-stimulated T cells (see FIG. 14). This result suggests that T-cells with L929-CIITA (corresponds to APC without Costimulus) and L929-CIITA-B7.2 (corresponds to immature DC) have generated regulatory or anerergic T cells. Anergic T cells would no longer proliferate and regulatory ones could shut down other alloreactive T cells.

Vorteile der FibroblastenBenefits of fibroblasts

1. Fibroblasten sind leicht dem Patienten zu entnehmen (z.B. aus der Haut)1. Fibroblasts are easily removed from the patient (e.g. from the skin)

2. sie sind keine leukämischen Zellen2. They are not leukaemic cells

3. sie präsentieren keine Tumorantigene3. they do not present tumor antigens

4. sie können mit großer Effizienz transfiziert werden4. They can be transfected with great efficiency

5. sie sind lange in Kultur haltbar 5. They have a long shelf life in culture

Claims

Patentansprüche claims 1. Verwendung von nicht Antigen präsentierenden Zellen, die durch CIITA (CΙI-Transaktivator)-Transfektion oder INFγ zur Synthese von MHC II angeregt werden zur ex-vivo Selektion von T-Lymphozyten.1. Use of non-antigen-presenting cells which are stimulated by CIITA (CΙI transactivator) transfection or INFγ for the synthesis of MHC II for the ex-vivo selection of T-lymphocytes. 2. Verwendung von nicht Antigen präsentierenden Zellen gemäß Anspruch 1, die zusätzlich zur Synthese von CD80 und/oder CD86 stimuliert werden.2. Use of non-antigen presenting cells according to claim 1, which are stimulated in addition to the synthesis of CD80 and / or CD86. 3. Verwendung von nicht Antigen präsentierenden Zellen gemäß Anspruch 1 und/oder 2, indem die zusätzliche Synthese von CIITA, CD80 und/oder CD86 durch Transfektion der nicht AP Zellen mit genetischer Information für CD80 und/oder CD86 erfolgt.3. Use of non-antigen presenting cells according to claim 1 and / or 2, by the additional synthesis of CIITA, CD80 and / or CD86 by transfection of the non-AP cells with genetic information for CD80 and / or CD86. 4. Verwendung gemäß Anspruch 1 und/oder 2, wobei die nicht AP Zelle ausgewählt wird aus der Gruppe bestehend aus Fibroblasten, Epithelzellen, Muskelzellen, Keratinozyten, Hepatozyten, Parenchymzellen, Chondrozyten, Melanozyten oder Kombinationen davon.4. Use according to claim 1 and / or 2, wherein the non-AP cell is selected from the group consisting of fibroblasts, epithelial cells, muscle cells, keratinocytes, hepatocytes, parenchymal cells, chondrocytes, melanocytes or combinations thereof. 5. Verfahren zur Herstellung einer Zusammensetzung, die T-Zellen enthält für einen Empfänger, umfassend folgende Schritte: a) -Entnahme von T-Zellen aus einem Spender, b) -In-Kontakt-Bringen dieser T-Zellen mit nicht AP-Zellen, die nach Anspruch 1 bis 3 modifiziert sind, wobei die nicht AP Zellen aus dem Empfänger stammen.5. A method for producing a composition containing T cells for a recipient, comprising the following steps: a) removal of T cells from a donor, b) contacting these T cells with non-AP cells , which are modified according to claims 1 to 3, wherein the non-AP cells originate from the recipient. 6. Verfahren nach Anspruch 5, wobei die T-Zellen aus einer Knochenmarkspende bzw. einem Knochenmarksspender stammen.6. The method according to claim 5, wherein the T cells originate from a bone marrow donation or a bone marrow donor. 7. Verfahren nach Anspruch 6, wobei die Knochenmarkspende allogen ist.7. The method of claim 6, wherein the bone marrow donation is allogeneic. 8. Verfahren nach mindestens einem der Ansprüche 5 bis 7, wobei die nicht AP-Zelle ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Fibroblasten, Epithelzellen, Muskelzellen, Keratinozyten, Hepatozyten, Parenchymzellen, Chondrozyten, Melanozyten oder Kombinationen davon ist. 8. The method according to at least one of claims 5 to 7, wherein the non-AP cell is selected from the group consisting of fibroblasts, epithelial cells, muscle cells, keratinocytes, hepatocytes, parenchymal cells, chondrocytes, melanocytes or combinations thereof. 9. Verfahren nach mindestens einem der Ansprüche 5 bis 8, wobei die nicht AP-Zellen nach dem In-Kontakt-Bringen mit T-Zellen von T-Zellen getrennt werden.9. The method according to at least one of claims 5 to 8, wherein the non-AP cells are separated from T cells after being brought into contact with T cells. 10. Verfahren nach Anspruch 5, wobei die Stammzellen von T-Zellen getrennt werden.10. The method of claim 5, wherein the stem cells are separated from T cells. 11. Zusammensetzung mit T-Zellen erhältlich durch ein Verfahren nach einem der Ansprüche 5 - 10.11. Composition with T cells obtainable by a method according to any one of claims 5-10. 12. Arzneimittel enthaltend eine Zusammensetzung nach Anspruch 11.12. Medicament containing a composition according to claim 11. 13. Verwendung einer Zusammensetzung nach Anspruch 11, zur Herstellung eines Arzneimittels zur Unterdrückung von Immunreaktionen bei Transplantationen, insbesondere Knochenmarkstransplantationen.13. Use of a composition according to claim 11, for the manufacture of a medicament for suppressing immune reactions in transplants, in particular bone marrow transplants. 14. Verwendung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 3 zur Behandlung oder Prävention von Immunreaktionen gegen allogene Gewebemerkmale.14. Use according to one of claims 1 to 3 for the treatment or prevention of immune reactions against allogeneic tissue features. 15. CIITA nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 12, dadurch gekennzeichnet, dass es als Protein, Polypeptid, Oligopeptid, Peptid, Peptidomimetica oder Nukleinsäure, die DNA, RNA, Oligonukleotide, Polynukleotide, Ribozyme, Peptidnukleinsäuren (PNA) sind, verwendet wird.15. CIITA according to at least one of claims 1 to 12, characterized in that it is used as a protein, polypeptide, oligopeptide, peptide, peptidomimetic or nucleic acid, which are DNA, RNA, oligonucleotides, polynucleotides, ribozymes, peptide nucleic acids (PNA). 16. Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 13, dadurch gekennzeichnet, dass die DNA Regulationselemente wie Enhancer, Promotoren, polyA-kodierende 3'-Enden zur Transkription der DNA in RNA enthält, die RNA Regulationselemente zur Translation der RNA in Protein enthält.16. Cell according to at least one of claims 1 to 13, characterized in that the DNA regulatory elements such as enhancers, promoters, polyA-coding 3 'ends for transcription of the DNA into RNA contains the RNA regulatory elements for translating the RNA into protein. 17. Verfahren zur Transfektion von nicht Antigen präsentierenden Zellen zur Verwendung gemäß einem der Ansprüche 1 - 14 durch ex vivo Behandlung mit Viren, viralen Vektoren, bakteriellen Vektoren, Plasmiden, Plasmiden, die durch viralen Gentransfer, Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistischen Methoden und/oder anderen Techniken in eukaryotische Zellen eingeschleust wurden. 17. A method for the transfection of non-antigen presenting cells for use according to one of claims 1-14 by ex vivo treatment with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids, plasmids by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques have been introduced into eukaryotic cells. 18. Verfahren nach Anspruch 17, wobei eine genannte Zelle durch Behandlung mit Viren, viralen Vektoren, bakteriellen Vektoren, Plasmiden, die durch den viralen Gentransfer, Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistischen Methoden und/oder anderen Techniken zur Einschleusung von Molekülen in eine Zelle mit erhöhter Produktion von CIITA und eventuell CD80 und/oder CD86 transfiziert wird, wodurch T-Zellen, welche über allogene Antigene, die z. B. an MHC-Molekülen präsentiert werden, an die Antigen- präsentierende Zelle binden, ausgeschaltet werden.18. The method of claim 17, wherein said cell is increased by treatment with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into a cell Production of CIITA and possibly CD80 and / or CD86 is transfected, whereby T cells, which have allogeneic antigens z. B. are presented on MHC molecules to which the antigen-presenting cell bind, switched off. 19. Verfahren nach Anspruch 18, wobei die Moleküle gemäß Anspruch 15 durch Vehikel, wie Liposomen, Hydrogele, Zyklodextrine, Nanokapseln, Nanopartikel, bio-adhäsive Mikrokugeln und/oder durch Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistische Methoden und/oder andere Techniken zur Einschleusung von Molekülen in die erfindungsgemäße Zelle transferiert werden.19. The method according to claim 18, wherein the molecules according to claim 15 by vehicles such as liposomes, hydrogels, cyclodextrins, nanocapsules, nanoparticles, bio-adhesive microspheres and / or by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules are transferred into the cell according to the invention. 20. Verfahren nach mindestens einem der Ansprüche 18 und oder 19, wobei die Moleküle durch Viren, virale Vektoren, bakterielle Vektoren, Plasmide, die durch viralen Gentransfer, Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistische Methoden und/oder andere Techniken zur Einschleusung von Molekülen in die genannten Zellen transferiert werden.20. The method according to at least one of claims 18 and or 19, wherein the molecules by viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into said Cells are transferred. 21. Arzneimittel enthaltend mindestens eine erfindungsgemäße Zelle oder nach mindestens einem der Ansprüche 1 - 16.21. Medicament containing at least one cell according to the invention or according to at least one of claims 1-16. 22. Arzneimittel nach Anspruch 17, wobei mindestens eine erfindungsgemäße Zelle zur ex vivo Applikation formuliert ist.22. Medicament according to claim 17, wherein at least one cell according to the invention is formulated for ex vivo application. 23. Verwendung nach Anspruch 1 bis 4 zur Herstellung eines Arzneimittels zur Behandlung von Immunreaktionen in Verbindung mit allogenen Gewebsmerkmalen, deren Gensequenzen und/oder Teilsequenzen, insbesondere Haupthistokompatibilitätskomplexe, MHC I, MHC II, Rhesus Faktor, Nebenhistokompatibilitätsantigene (minor histocompatibility antigens) stehen. 23. Use according to claim 1 to 4 for the manufacture of a medicament for the treatment of immune reactions in connection with allogeneic tissue characteristics, their gene sequences and / or partial sequences, in particular major histocompatibility complexes, MHC I, MHC II, rhesus factor, minor histocompatibility antigens (minor histocompatibility antigens). 24. Verwendung nach Anspruch 1 bis 23, wobei die ex vivo selektierten Zellen dem Patienten infundiert werden.24. Use according to claim 1 to 23, wherein the ex vivo selected cells are infused into the patient. 25. Infusion von IL-2 ex oder in vivo und Infusion der selektierten T-Zellen. 25. Infusion of IL-2 ex or in vivo and infusion of the selected T cells.
PCT/EP2003/007894 2002-07-19 2003-07-18 Non-antigen presenting cells for selecting t cells WO2004009801A1 (en)

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