WO2001029193A2 - Cell constructs that are suitable for immunotherapy, the production and the use thereof - Google Patents

Cell constructs that are suitable for immunotherapy, the production and the use thereof Download PDF

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Publication number
WO2001029193A2
WO2001029193A2 PCT/EP2000/010340 EP0010340W WO0129193A2 WO 2001029193 A2 WO2001029193 A2 WO 2001029193A2 EP 0010340 W EP0010340 W EP 0010340W WO 0129193 A2 WO0129193 A2 WO 0129193A2
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cells
cell
tumor
mhc
donor
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PCT/EP2000/010340
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German (de)
French (fr)
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WO2001029193A3 (en
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Peter Leskovar
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Peter Leskovar
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Priority claimed from DE19951072A external-priority patent/DE19951072A1/en
Priority claimed from DE10016846A external-priority patent/DE10016846A1/en
Application filed by Peter Leskovar filed Critical Peter Leskovar
Priority to EP00972821A priority Critical patent/EP1226235A2/en
Priority to AU11419/01A priority patent/AU1141901A/en
Publication of WO2001029193A2 publication Critical patent/WO2001029193A2/en
Publication of WO2001029193A3 publication Critical patent/WO2001029193A3/en

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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K38/00Medicinal preparations containing peptides
    • A61K38/16Peptides having more than 20 amino acids; Gastrins; Somatostatins; Melanotropins; Derivatives thereof
    • A61K38/43Enzymes; Proenzymes; Derivatives thereof
    • A61K38/44Oxidoreductases (1)
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K35/00Medicinal preparations containing materials or reaction products thereof with undetermined constitution
    • A61K35/12Materials from mammals; Compositions comprising non-specified tissues or cells; Compositions comprising non-embryonic stem cells; Genetically modified cells
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • A61K31/33Heterocyclic compounds
    • A61K31/395Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins
    • A61K31/495Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins having six-membered rings with two or more nitrogen atoms as the only ring heteroatoms, e.g. piperazine or tetrazines
    • A61K31/505Pyrimidines; Hydrogenated pyrimidines, e.g. trimethoprim
    • A61K31/519Pyrimidines; Hydrogenated pyrimidines, e.g. trimethoprim ortho- or peri-condensed with heterocyclic rings
    • A61K31/52Purines, e.g. adenine
    • A61K31/522Purines, e.g. adenine having oxo groups directly attached to the heterocyclic ring, e.g. hypoxanthine, guanine, acyclovir
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/461Cellular immunotherapy characterised by the cell type used
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/461Cellular immunotherapy characterised by the cell type used
    • A61K39/4611T-cells, e.g. tumor infiltrating lymphocytes [TIL], lymphokine-activated killer cells [LAK] or regulatory T cells [Treg]
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/461Cellular immunotherapy characterised by the cell type used
    • A61K39/4612B-cells
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/461Cellular immunotherapy characterised by the cell type used
    • A61K39/4614Monocytes; Macrophages
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/461Cellular immunotherapy characterised by the cell type used
    • A61K39/4615Dendritic cells
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/462Cellular immunotherapy characterized by the effect or the function of the cells
    • A61K39/4621Cellular immunotherapy characterized by the effect or the function of the cells immunosuppressive or immunotolerising
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/462Cellular immunotherapy characterized by the effect or the function of the cells
    • A61K39/4622Antigen presenting cells
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/464Cellular immunotherapy characterised by the antigen targeted or presented
    • A61K39/4643Vertebrate antigens
    • A61K39/46434Antigens related to induction of tolerance to non-self
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/464Cellular immunotherapy characterised by the antigen targeted or presented
    • A61K39/464838Viral antigens
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P31/00Antiinfectives, i.e. antibiotics, antiseptics, chemotherapeutics
    • A61P31/12Antivirals
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P35/00Antineoplastic agents
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    • C12NMICROORGANISMS OR ENZYMES; COMPOSITIONS THEREOF; PROPAGATING, PRESERVING, OR MAINTAINING MICROORGANISMS; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING; CULTURE MEDIA
    • C12N5/00Undifferentiated human, animal or plant cells, e.g. cell lines; Tissues; Cultivation or maintenance thereof; Culture media therefor
    • C12N5/10Cells modified by introduction of foreign genetic material
    • C12N5/12Fused cells, e.g. hybridomas
    • C12N5/16Animal cells
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    • C12YENZYMES
    • C12Y117/00Oxidoreductases acting on CH or CH2 groups (1.17)
    • C12Y117/03Oxidoreductases acting on CH or CH2 groups (1.17) with oxygen as acceptor (1.17.3)
    • C12Y117/03002Xanthine oxidase (1.17.3.2)
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K35/00Medicinal preparations containing materials or reaction products thereof with undetermined constitution
    • A61K35/12Materials from mammals; Compositions comprising non-specified tissues or cells; Compositions comprising non-embryonic stem cells; Genetically modified cells
    • A61K2035/122Materials from mammals; Compositions comprising non-specified tissues or cells; Compositions comprising non-embryonic stem cells; Genetically modified cells for inducing tolerance or supression of immune responses
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K2039/51Medicinal preparations containing antigens or antibodies comprising whole cells, viruses or DNA/RNA
    • A61K2039/515Animal cells
    • A61K2039/5152Tumor cells

Definitions

  • the invention relates to cell constructs which are suitable for immunotherapy, and to processes for their preparation and their use.
  • the principle of the present invention is based on the knowledge that the cause of many diseases is based on the multiplication of undesired activated T cells and, in some cases, additionally on the presence of cells which protect unwanted cells, namely protective suppressor cells.
  • a method was therefore developed to effectively remove the unwanted T cells and, if necessary, the suppressor cells and thus to combat the underlying disease.
  • Many different embodiments are possible for this general principle, which depend, inter alia, on the type of disease, the type of cells to be controlled and the severity of the disease. These various embodiments are described below.
  • a preparation is provided with which malignant tumors can be combated and a recurrence or the occurrence of metastases can be prevented.
  • a basic principle of the method according to the invention is to remove both undesired activated T cells and protective suppressor cells.
  • Undesired activated T cells are understood to mean those cells which have a pathological effect, for example cells infected by viruses, autoaggressive cells, cells which induce the occurrence of atherosclerosis, cells which trigger allergic reactions and other cells whose reproduction disturbs the organism.
  • diseases are combated according to the invention in which protective cells are present in addition to undesired T cells.
  • protective cells include neoplastic and virus-related diseases.
  • T cells In a first stage, the majority of the cells protecting the tumor or virus are removed. Since these protective cells belong to the class of T cells, which in turn belong to the hematological cells, one could destroy the hematological cells by radiation or by administration of cyclophosphamide by methods known per se, which destroys the entire immune system and thus also the T Cells are depleted. However, in order not to overly weaken the patient, it is preferable to be more selective and only remove the T cells. For the selective removal of the T cells, the person skilled in the art is aware of methods and means which are suitable here. A preferred means according to the invention is treatment with monoclonal antibodies which are directed against T cells, if appropriate conjugated with immunotoxins. This leads to a humoral control of the T cells.
  • anti-CD3 antibodies which are commercially available as OKT3 (Orthoclone), ATG or ATGAM. These are administered according to the manufacturer's instructions, e.g. up to 4 weeks daily or at regular intervals. It is often sufficient to administer the monoclonal antibodies 3 to 15 times, in particular 3 to 10 times, on consecutive days once a day in order to deplete the T cells.
  • the amounts to be administered here are those recommended by the manufacturer.
  • the activated T cells are therefore attacked in a second stage using lymphocytes with predetermined cell death.
  • PBLs ie peripheral blood lymphocytes
  • mitomycin C ie peripheral blood lymphocytes
  • the lymphocytes in the patient attack the activated T cells before they can trigger a GvH reaction. This removes a further significant proportion of the T cells.
  • cell constructs are used. These are intended to direct the patient's immune system to these cells and are therefore used as a type of vaccine.
  • the cell constructs are fused cells that result from the fusion of tumor cells or virus-infected cells and MHC II-positive cells and from the fusion of suppressor cells and MHC II-positive cells. The former prevent the tumor from forming again and the latter prevent new suppressor cells from forming.
  • both fusions with autologous MHC II-positive cells and with allogeneic are possible.
  • both autologous and allogeneic MHC II-positive cells are used for the fusion.
  • Triomas in which a foreign MHC II-positive cell, a patient's own MHC II-positive cell and a tumor cell or a suppressor cell have been fused are particularly preferred. This can be achieved by collecting MHC II cells from a donor and the patient.
  • Methods for the selective extraction of the individual cell types mentioned are known to the person skilled in the art and require no further explanation. A variety of methods are explained in the literature. Miltenyi's technique is suitable, for example. The latter is used, for example, to obtain tumor cells in a process which is described in US Pat. No.
  • the cell constructs obtained according to the invention e.g. Hybridomas, triomas or quadromas are usually administered to the patient by infusion, preferably subcutaneously.
  • he is preferably treated in a further stage with cells which have been clonally postexpanised in a manner known per se.
  • a blood sample is taken from the patient, washed, mixed with fetal calf serum, IL2 and mitogenic antibodies, e.g. Anti CD3 or Anti CD2 or Anti CD28, incubated with tumor cells, selects the most efficient cytotoxic T cells (Tc), which are directed against the tumor cells, and then infuses these selected T cells into the patient after clonal post-expansion.
  • Tc cytotoxic T cells
  • a further embodiment of the invention relates to a receptor-independent activation of cells, which is used both in addition to the stages described above and can also be used in general to strengthen the immune system in general. It was surprisingly found that the ratio of ROI, ie reactive oxygen intermediates, to RNI, ie reactive nitrogen intermediates (reactive oxygen intermediates / reactive nitrogen intermediates) has an influence on cell activation and, moreover, an influence on whether T cells in the form of Ts Cells or Tc cells are present. It has been found that cells can be activated or Ts cells can be converted into Tc cells by contacting them with xanthine oxidase and its substrate substrate.
  • xanthine or hypoxanthine can be used as the substrate for xanthine oxidase.
  • membrane-permeable substances which increase the intracellular pHi have an immunostimulating effect and promote the Ts-Tc conversion. Examples are NH 3 and triethanolamine in a sub-toxic dose.
  • Activation can take place in vitro and in vivo.
  • the cells are incubated with the enzyme and substrate in a suitable manner.
  • xanthine oxidase and substrate must be brought to the right place. Means for this are known to the person skilled in the art, for example enzyme and substrate in a protective matrix or enzyme bound to PEG are suitable.
  • the suppressor cells required for the fusion are obtained from the patient's T cells. To do this, one simply has to isolate the peripheral blood lymphocytes from the patient's blood, which is known per se. These PBLs also contain the suppressor cells, which are elevated in tumor patients. The PBL can then be incubated with tumor cells, which activates all cells which react with tumor cells, in particular tumor-specific Ts and Th2 cells. These cells can then be used for the fusion.
  • MHC II-positive cells and tumor cells or T cells are used for the fusion. The following happens here: If an allogeneic MHC II-positive cell is fused with the tumor, this cell increasingly presents foreign MHC II and tumor antigen on its surface. This activates the patient's T cell response. MHC I is also presented by the tumor. This combination of MHC II, MHC I and tumor antigen may be particularly helpful.
  • the MHC II does not activate the T cell response, but the fact that own MHC II positive cells are used means that the binding with the T cells is stronger and in turn the contact with the tumor antigen. A combination of the two is considered particularly advantageous.
  • the fusion cells used which are used like a vaccine, are primarily intended to help against recurrences.
  • the invention also relates to a principle for removing unwanted cells, namely autogressive, allergic cells and GvH cells. In this case no suppressor cells need to be removed.
  • Triomas which in turn consist of autologous and allogeneic MHC II-positive cells and the unwanted cell, can be used here. These triomas in turn stimulate the T cell response against the unwanted cell presented, which then removes these cells.
  • a means and a method for the treatment of cancer and viruses are provided.
  • One principle is to remove the tumor or virus-bearing cells as well as these protective cells. If only the tumor is removed without removing the protective cells at the same time, a new tumor can form after the treatment, since it can never be possible to destroy all tumor cells.
  • the use of fused cells is proposed which increase the immune response against both cell types. Surprisingly, it was found that a combination of autologous and allogeneic fused MHC II-positive cells with the unwanted tumor or virus-carrying cells increases the immune response in such a way that the latter cells can no longer grow, which prevents later recurrences.
  • the fused cells proposed according to the invention lead to a very effective presentation of the unwanted cells, which can greatly enhance the immune response.
  • a minimum limit concentration of peroxide anion (0 2 2 ) or hydrogen peroxide (H 2 0 2 ) in the cytosol or in the mitochondrial area is critical for the maintenance and function of Th1 vs. Th2 and Tc / CTL vs. Ts-subsets.
  • the antigen-presenting cells primarily macrophages
  • APC antigen-presenting cells
  • H 2 0 2 peroxide anion
  • xanthine oxidase XOD
  • XOD xanthine oxidase
  • H02 horseradish peroxidase
  • SOD superoxide dismutase
  • Peroxide formation can also be achieved with the enzyme glucose oxidase (GOD) and the corresponding substrate (glucose).
  • Suitable scavengers are described, for example, in "The Oxygen", Biochemistry, Biology, Medicine (author: EF Elstner),ticiansverlag Mannheim / Vienna / Zurich, 1 990.
  • "enzymatic" scavengers are also used to intercept H0 2 ' and / or H 2 0 2 signals and thus for precise immunomodulation.
  • the H0 2 signals can be intercepted by Mn, Cu / Zn and / or Fe SOD, the H 2 0 2 signals by catalase and / or peroxidase.
  • NO neutralization which is also secreted by the activated and specially hyperactivated or chronically activated APC (macrophages) by NO savengers, which are offered commercially by several manufacturers.
  • NO savengers which are offered commercially by several manufacturers.
  • subtoxic doses of ammonia (NH3) and ammonium salts on the one hand or NH3 scavengers for example a combination of glutamine synthase plus glutamate and / or asparagine synthase plus aspartate
  • NH3 scavengers for example a combination of glutamine synthase plus glutamate and / or asparagine synthase plus aspartate
  • hyper- or chronically activated macrophages by secretion of H0 2 and / or H 2 0 2 degrading or H0 2 in H 2 0 2 hyperdismuting SOD exoenzymes at the inappropriate time may give rise to unwanted immunosuppression.
  • these exoenzymes are therefore neutralized as undesired suppressor factors with appropriate antibodies.
  • Tc interconversion can (a) be carried out by "preprogramming" the APCs (macrophages) for simultaneous superoxide and peroxide formation or advantageously for dominant peroxide formation and (b) by adding sub-toxic amounts of H 2 0 2 or H 2 0 2 ' and H0 2 -generating enzymes. The addition of is also preferred
  • a Th1: Th2 or Tc: Ts interconversion is aimed at when targeting an antigen-specific or non-specific tolerance induction, for example in bone marrow or organ transplantation, then the use of agonists Gs-coupled receptors and / or antagonists of Gi-coupled receptors as well iNOS / cNOS stimulators with / without NO-releasing preparations preferred.
  • T cell subset interconversion in vitro can furthermore be achieved by receptor-independent action of Ca influx-promoting preparations of the Ca ionomycin and Ca ionophore A23187 type and by various phorbol esters (TPA / PMA) become.
  • TPA / PMA various phorbol esters
  • cAMP-specific PDEs which are divided into 3 subclasses (type IV, rolipramine-sensitive type VII and IBMX-insensitive type VIII), but also with inhibitors of non-specific PDEs (types I, II and III), the Th1: Th2- or Tc: Ts conversion.
  • the increase in cAMPi induced by agonists of Gs-coupled receptors and / or antagonists of Gi-coupled receptors and / or iNOS / cNOS stimulators in the target cells can be increased and maintained over a longer period of time.
  • stimulators of the cAMP-specific and non-specific PDEs can further reduce a cAMPi level in the target cells which is kept low by antagonists of Gs-coupled receptors and / or Ca antagonists and / or iNOS / cNOS inhibitors.
  • these PDE stimulators can strongly support the Th2: Th1 or Ts: Tc conversion described above.
  • the inhibitors of the cAMP-specific and non-specific PDEs discussed above could be of particular importance in the prevention of the HvGR in organ transplantations and the GvHD in the bone marrow transplantation (BMT, SC-T, PBPC-T).
  • test cells can be achieved not only by the combination of H02 and H202, but also by NH3 in sub-toxic doses, which even in PBS (contains only Na / K-phosphate), ie do not come to a standstill in the absence of serum (BSA / FCS) and other medium components. It is therefore proposed to generate e.g. suppressive layer (a) with H02 and / or H202, e.g. to stimulate the immune cells with the system XOD / xanthine (hypoxanthine) and / or NH3 in sub-toxic doses.
  • suppressive layer a
  • the present invention relates to preparations and methods which are based on a method known as "microimmune surgery" (MIS).
  • MIS microimmune surgery
  • This MIS method is described in more detail in the application EP 0 705 1 1 1 by the present applicant. For details of this method, reference is therefore made to this application.
  • An object of the invention is an embodiment based on the MIS method, namely the marking, more precisely
  • MIT microimmuno targeting
  • the new MIT technique is based on the transfer ("upoculation") of the cytokine profile of donor PBLs, more precisely donor T cells, on the "wrongly programmed" patient T cells.
  • the in vivo depletion or inactivation of the pathological patient T cells in the MIS technique is at least partly. based on a residual cytotoxic or cytolytic effect of the pre-programmed alloreactive donor cells.
  • Th1 cytokine profile In contrast, in the newer MIT technique according to the invention, donor T cells seem to transfer the Th1 cytokine profile to the Th2 suppressor T cells (Ts) of the tumor patient during intimate cell cell contact.
  • Ts Th2 suppressor T cells
  • the therapeutic effect of MIT effectors is likely to be based on the inactivation of pre-activated (autoaggressive) T cells by the local excess of type 1 (pro-inflammatory) cytokines; further activation of cytokine, e.g. IL-2 pre-incubated T cells at their death (by apoptosis).
  • cytokine e.g. IL-2 pre-incubated T cells at their death (by apoptosis).
  • the pathologically hyperactivated (incorrectly programmed) patient T cells are recognized by their obligatory post-expression of class II MHC (HLA-DR / DQ) antigens.
  • an overactivated T cell acts as a non-professional antigen-presenting cell (APC), which "takes over" the cytokine pattern of the latter cell in intimate cell contact with the preprogrammed donor T cell, in analogy to APC influence mature, immune-competent T cells during the activation process by the processed foreign antigen.
  • APC antigen-presenting cell
  • the donor effector cells are programmed to MIT effectors; MIS preprogramming of the donor effectors results at mitomycin C concentrations below 10 // g / ml.
  • a further embodiment of the present invention consists in a method for preventing the tolerance (re) induction (a) towards residual tumor cells and / or (b) against all types of infections, especially (retro) viral infections (eg EBV or CMV infections).
  • retro viral infections
  • T- (and B-) cells which can also be called pre-T- (or pre-B-) cells or T- or B-precursor cells may refer to mature T cells of the Th2 and Ts subtypes.
  • pre-T- (or pre-B-) cells which can also be called pre-T- (or pre-B-) cells or T- or B-precursor cells may refer to mature T cells of the Th2 and Ts subtypes.
  • T- (and B-) cells which can also be called pre-T- (or pre-B-) cells or T- or B-precursor cells may refer to mature T cells of the Th2 and Ts subtypes.
  • pre-T- (or pre-B-) cells which can also be called pre-
  • This undesired contact or misdirection of the maturing precursor cells in the direction of Th2 and Ts cells can be prevented by consequent in vivo depletion (a) of Th2 and / or Ts cells, (b) of immature T- (and B -) - Cells, or (c) can be achieved by simultaneously depleting both subsets, whereby in the latter case (point (c)) a partial, less consistent code plating of both subsets is sufficient.
  • a temporary in vivo depletion of the Th (T4) subset as such must be considered.
  • the immature precursor T cells can be selectively eliminated in vivo by Mabs such as OKT6, OKT9 and / or OKT10.
  • anti-CD2 Mabs which recognize both mature T cells and thymocytes, as well as CD5, CD6, CD7.
  • the anti-DC4 Mabs are of particular interest because they can eliminate both the Th2 and 75% of the pre-T cells (thymocytes) in vivo (example: the two complement-binding OKT4 and OKT4A Mab), with Anti -CD4-Mabs can generally be combined with the Anti-CD8-, with the Anti-CD3- and / or the Anti-CD2-Mab.
  • the above-mentioned anti-CD6 Mab (OKT1 7) is particularly interesting because it recognizes activated helper T cells and can therefore selectively deplete the Th2 fraction.
  • Another Mab, directed against CD2R, should be emphasized because of its selectivity for the activated T (Th2 and TS) cells.
  • the sole depletion, more precisely code-plating of Th2 cells or the combined elimination of T4 (Th2) - plus pre-T cells e.g. with OKT6, OKT9 or OKT10) promises an efficient suppression of tolerance (re) induction both towards the residual ones Tumor cells (after treatment of the primary tumor) as well as against reactivated (retro) viral infections, if the observations in the animal model are also confirmed in the clinic.
  • Another important point is the improvement of the allogeneic bone marrow transplantation through the successful transfusion of the bone marrow cells or the CD34 + stem cell (SC / PBPC) subpopulation (a) first from the MHC-incompatible bone marrow donor and then (optimally: 7 to 10 days later) from the MHC-identical donor.
  • the former donor cells are to be used for "microimmune surgery” and the latter for better cooperation with autologists, ie patient APCs (macrophages).
  • the latter HLA-identical PBLs can be partially or completely replaced or combined with Ts or Th2- (T4) -predpleted patient PBLs in patients with solid tumors.
  • the particular "strength" of autologous PBLs is their MHC identity with patient APCs and its tumor cells, while HLA-identical donor lymphocytes have the advantage of a lack of a common history with tumor cells and the associated absence of any pre-generated tumor-specific Th2 and / or Ts Bring subpopulation with it.
  • Another object of the invention is also a new principle for the treatment of tumors, infections with the help of vaccines.
  • the new principle according to the invention is based on the knowledge that the development of cytotoxic T cells (CTLs / Tc), which are directed, for example, against tumor cells or (retro) virally infected cells, is closely accompanied by the cytokine-producing helper T cells and that the latter only in the 1st Phase after their activation, ie as so-called "activated naive Th cells” as the only cytokine to produce the type 1 lymphokine IL-2 required by the precursor Tc cells (pCTLs).
  • CTLs / Tc cytotoxic T cells
  • pCTLs cytotoxic T cells
  • ThO cells the T4 cells secrete IL-4 and other Th2-type cytokines in addition to IL-2;
  • these activated, antigen-specific T4 cells are differentiated into either the Th1 or Th2 subtype.
  • Ts cells suppressor T cells
  • anti-T4 (CD4) -Mabs and corresponding immunotoxins can create a situation in which all the antigen (eg TSTA TATA) is activated by decoupled, ie 2 to 5 days later, activation of helper T4 cells.
  • treatment with cyclophosphamide 2 to 7 days before priming with the relevant antigen can also result in a decoupling of the parallel activation of T4 and T8 cells, which consists in the fact that activated pCTLs are completely decoupled hit the only activated IL-2 secreting "activated naive Th cells”.
  • the targeted generation of a specific antigen of the corresponding T cells (CTLs) with simultaneous suppression of the corresponding Ts cells succeeds in particular if the macrophage or the APC cells at the time of presentation of this antigen (eg the tumor or virus antigen) has an increased level of ROS / ROI, which directs the precursor T cells in the direction of the Th1, not Th2 subtype.
  • CTLs corresponding T cells
  • the ROl / ROS level automatically increases as a result of the "respiratory burst"
  • particulate antigens low-dose erythrocytes of foreign blood group, inactivated bacteria or their lysates, complete Freund's adjuvant / CFA, lyposes, denatured foreign proteins
  • T4 cells type 1 (IL-2) lymphokine-producing helper (T4) cells is critical for the generation of antigen (eg tumor or virus antigen) -specific CTLs while at the same time suppressing the corresponding Ts cells the surface or in the micromilieu of APCs presenting this antigen at the time of antigen presentation.
  • antigen eg tumor or virus antigen
  • T4 cells type 1 lymphokine-producing helper (T4) cells
  • antigen eg tumor or virus antigen
  • This goal can be achieved according to the invention, similarly as mentioned under point (6), by foreign proteins (eg bacterial lysate) or by the use of histo-incompatible (preferably MHC-I plus MHC-II-incompatible) donor T cells (lymphocytes, PBLs) can be achieved with preprogrammed cell death (ie, donor T cells or lymphocytes pretreated for microimmunosurgery).
  • preprogrammed cell death ie, donor T cells or lymphocytes pretreated for microimm
  • the T4 subpopulation of the donor recognizes the patient's own MHC-I and MHC-II structures on the patient macrophage (APCs) and reacts with the IL-2 secretion in both cases, which among other things. the tumor or virus-specific CTLs or their precursors (pCTLs) benefit.
  • APCs patient macrophage
  • pCTLs tumor or virus-specific CTLs or their precursors
  • the target cells for gene therapy are the macrophages, the dendritic cells and the like.
  • APCs because they have the great advantage of simultaneous MHC-II expression (in addition to MHC-I expression) on their cell surface compared to the previously used tumor cells and / or TIL cells.
  • patent protection should apply to all genes used to date (e.g. for cytokines, LAPs / adhesins / integrins etc.) as they are derived from the transfection of tumor cells, TIL cells and others.
  • Target cells are known, extend.
  • a modification provides for hybrid cells between patient and donor APCs (or B cells); others recommend MHC-II expression (along with other conventionally used genes e.g. for cytokines and their receptors) on tumor and TIL cells, achievable by cDNA or fusion.
  • tumor-specific Tc Tc
  • Another object of the invention is the combination of an MIS / MIT treatment with the HTT technology, whereby in addition to the basic therapy, all modifications and refinements of both strategies (MIS / MIT and HTT strategy) are to be regarded as components of this combined therapy.
  • Both basic therapies were explained in detail in EP 0 705 1 1 1, to which reference is made.
  • MIS / MIT which was introduced later, stands for “cell death preprogrammed allogeneic effector cells”
  • HTT technology which was also introduced subsequently, stands for "hybridoma-CTrioma, quadroma) cells".
  • the present application also relates to combinations of the described MIS / MIT and / or HTT technology with other immunotherapeutic methods for the treatment of cancer, bacterial and (retro) viral infections, autoimmune diseases, allergies, arteriosclerosis, and of GvH and HvG complications for organ and bone marrow or stem cell / progenitor cell transplants.
  • the aim of the hybridoma or trioma formation from patient tumor cells and autologous and / or allogeneic MHC-II-positive cells mentioned at the beginning is to present tumor antigens on the surface of the common tumor: APC hybrid cell, which leads to the breaking of the pre-existing tolerance leads to tumor cells.
  • autoimmune diseases for example, the fusion of autoantigen-specific, ie autoaggressive T cells with autologous and / or allogeneic MHC-II-positive cells is intended to use the special effect of the resulting cell construct (hybridoma or trioma cells), which consists of that after subcutaneous or intradermal inoculation or iv injection of the hybridoma or trioma cells mentioned, a strong anti-idiotypic defense reaction builds up, which in a highly selective clonotypical manner depletes or inactivates the patient's auto-aggressive T cell subpopulations.
  • the fusion of autologous and / or allogeneic MHC-II positive cells (APC) with allergen-specific T cells (mostly of the Th2 subtype) and / or with allergen-specific plasma (B) cells can be too high efficient and highly selective (clonotypical) in vivo elimination or inactivation of the allergy-inducing and maintaining immune cells.
  • APC autologous and / or allogeneic MHC-II positive cells
  • T and / or B cells with specificity e.g. a cell construct is formed for OxLDL, which can lead to the selective in vivo depletion of the immunocyte subclones actively involved in atherogenesis.
  • the new principle, the HTT-AIT technique can also be used in organ and bone marrow transplantation by subcutaneous vaccination or i.v. Injection of the hybridoma or trioma cells, formed by the fusion of MHC-II positive cells (macrophages, dendritic cells) of autologous and / or allogeneic origin with alloaggressive T cell subpopulations, in the selective inactivation of the HvGR or GvHR-inducing T Cell subclones result.
  • hybridoma or trioma cells with Fc-epsilon-R positive B, T and / or mast cells or basophils can be provided, after the FACS or MACS pre-separation (in T and B Cells) can be enriched with IgE-loaded cell affinity chromatography columns.
  • Another variant of the allergy treatment with the HTT-AIT technique provides that the MHC-II positive cells are fused with IgE-loaded, Fc-epsilon-R positive cells (B cells, mast cells, basophils).
  • Fc-epsilon-R B cells, mast cells, basophils
  • cells expressing Fc-epsilon-R B cells, mast cells, basophils
  • vaccination against allergy is generally carried out using the HTT-AIT technique.
  • the patient-specific allergen spectrum must first be determined in a conventional manner in order to then carry out the allergen-specific T and / or B cell enrichment by incubating the patient PBLs in the presence of the relevant allergens and IL-2.
  • the further steps are the same as above.
  • the completed HTT-AIT technique also brings additional improvements in the treatment of solid tumors and leukaemias / lymphomas.
  • bcr-abl fusion protein eg CML
  • immunization sc, id or iv
  • hybridoma / trioma cells consisting of bcr-abl-expressing malignant cells plus autologous and / or allogeneic MHC-II positive cells (macrophages, dendritic cells) induce a highly efficient and selective in vivo depletion of (rest) tumor cells.
  • tumor-specific Ts (and Th2) cells of the patient with the MHC-II-positive autologous and / or allogeneic APCs (macrophages, dendritic cells) enables the in vivo elimination of tumor protectors Ts - (and Th2) cells are made even more efficient and selective at the cellular level;
  • APC hybridomas combine two important concepts in the Tumor control, the in vivo generation of new tumoricidal CTLs (“HTT technique”) with the consequent elimination of tumor protective Ts (“HTTAIT technique”).
  • MIS / MIT cell death preprogrammed alloreactive donor cells
  • donor T cells or donor PBLs are processed in a kind of one-way MLC ( Donor: responder, recipient: stimulator) co-incubated for 3 to 5 days, then preprogrammed with mitomycin C or incorporation of 3-H-thymidine (suicide dose) cell death and used as MIS / MIT in vivo.
  • MLC Donor: responder, recipient: stimulator
  • MIS / MIT effectors are used to eliminate tumor-protective Ts (and Th2) cells subset- but not tumor-specific
  • HTT -AIT technology enables one to a certain extent tumor-specific depletion of protective T cells.
  • APCs macrophages
  • Type2- (Th2) - reprogrammed to type1- (Th1) function which also makes it naive.
  • Tumor-specific T cells are preprogrammed in the Th1 direction, (d)
  • the HTT technology enables the in vivo formation of the tumor-specific Tc (Th1) cells in two ways, (a) by recruiting new, naive Tc and / or (b) by reprogramming pre-existing Ts into Tc cells.
  • the new combined technique which is characterized by minimal side effects, is also recommended according to the invention in the treatment of LAS / ARC / AIDS.
  • a further increase in efficiency is achieved by the in vivo medication influencing the patient's immune competent cells e.g. by preparations which actively modulate the cAMP / cGMP ratio in the immune cells and / or the calnflux in the Ts (Th2) cells. Therefore, according to the invention, the combination with these preparations, which is recommended in all details in EP 705 1 1 1. Combinations of this pharmacological / medicinal therapy concept with the MIS / MIT and / or HTT or HTT-AIT technology are recommended according to the invention since an additive or synergistic therapeutic effect is to be expected. This pharmacological / drug therapy concept showed 80 to 85% tumor regression in the clinic and a complete disappearance of metastases.
  • the vaccines can be administered either subcutaneously / intradermally or iv.
  • Ts, TH2 pathogen or tumor-specific suppressor cells
  • the invention also relates to two preparations which are used in bone marrow or Stem cell / progenitor cell transplantation can be used.
  • a first embodiment unlike conventional transplantations, only mature, cell death preprogrammed donor T cells (or PBLs / PBMs) or their combination with mature recipient T cells (or PBLs) are used, which in the case of malignant diseases of the recipient similar to how the donor cells are to be pretreated;
  • the immature bone marrow or stem / progenitor cells should only be post-infused after 7 to 14 days according to this protocol.
  • the patient's partial immune competence is maintained even in the critical phase after conditioning, which significantly reduces the susceptibility to infections and the risk of re-induction of the tumor-specific tolerance.
  • the partial damage to immature immunocytes, especially HLA-DR / DQ-positive ones can be prevented by mature alloreactive T cells.
  • a second form of performance concerns the introduction of the allogeneic, i.e. Donor LAK cells both in tumor therapy and in bone marrow or stem cell / progenitor cell transplantation.
  • these allogeneic LAK cells must first be freed from the approximately 10% non-MHC-strained T cells with anti-panT (CD3) antibodies and / or anti-CD8 antibodies.
  • the allogeneic LAK cells can be preprogrammed for cell death, similar to MIS / MIT effector cells described in detail in EP 705 1 1 1.
  • Another object of the invention relates to the regulation of Th1, Th2, Tc / CTL and Ts subsets of the T lymphocytes.
  • Th1 - but also Tc subsets compared to Th2 and Ts cells an increased intracellular or mitochondrial ROI / RNI ratio.
  • Pharmacological / medicinal interventions and manipulations are therefore also considered that can directly or indirectly change the Th1 / Th2 or Tc / Ts or T4 / T8 ratio in vitro and / or in vivo.
  • Examples are various inhibitors of RNI-increasing NO synthetases (iNOS, cNOS), which lead, for example, to an increase in Th1 cytokine and a reduction in Th2 cytokine production, as well as all ROI and RNI-generating or secreting systems and all ROI and RNI scavengers, enzymatic or chemical in nature.
  • An increased intracellular NO level in the Ts cell prevents the Cai-dependent translocalization of the preformed perforin and DC95L (Apo-IL / FasL) molecules to the cell surface, which prevents the cytolytic effect of Tc.
  • the intimate contact between the Tc or Ts cell and the MHC-1 positive target cell also enables the membrane-bound excess NO 'radical to be penetrated from the Ts into the target cell, resulting in the cytosolic H02 radical molecule is chemically "neutralized", which is associated with an immunosuppressive effect on the target cell.
  • All pharmacological / medicinal interventions for the in vitro or in vivo conversion of Ts to Tc cells are also considered and claimed here.
  • the APCs (macrophages / monocytes) are also switched from the so-called "suppressor-monocyte" function to the tumoricidal / virucidal / bactericidal effector function by changing the intracellular quotient and also have a major influence on the Th1 - vs.
  • Th2 preprogramming of the antigen-specific naive (nonprimed) T cells the pharmacological / medicinal APC influence by changing the ROI / RNI quotient is also considered and claimed.
  • Another object of the invention are further technical improvements to the HTT and HTT-AIT, as set out below.
  • This includes the modification of both technologies based on ZelhZell fusion, in which the cell nucleus: cell fusion and the cell nucleus: cell nucleus fusion take the place of the ZelhZell fusion. This applies to two (hybridoma), three (trioma) and four (quadro) combinations. All fusion techniques, the "conventional" cell and the modified cell nucleus: cell or cell nucleus: cell nucleus fusion techniques result in the fusion of the cell nuclei and the chromosomes as well as the surface co-expression of the genes of both fusion partners.
  • cell fusion processes are the introduction of foreign cell genes (for example the missing genes of professional or wild-type foreign cells into deficient autologous cells) without the risk of rejection of foreign cells due to MHC-I and / or MHC -II- Mismatch.
  • a particularly current special case is the fusion of the donor cell nucleus with recipient thymus cell, which, after homing of the autologous thymus cell in the recipient thymus, leads to simultaneous recipient and donor-specific thymal training of the maturing T cells.
  • the resulting immunocompetent T cells are, similar to (AxB) F1 hybrids, double, i.e. Receiver and donor MHC restricted.
  • the fusion according to the invention can either be chemical (e.g. PEG or PEG / DMSO or PVP or PEG / PVP), high-frequency current (electrofusion / electroporation) or viral (e.g. SV40).
  • a further substantial improvement of all technologies based on fusion can be achieved according to the invention by targeted, highly selective approximation of the partner cells to be fused by means of bifunctional antibodies which bind to typical surface structures of the cells to be fused.
  • bifunctional antibodies instead of the bifunctional antibodies, other, bi-, tri- or tetravalent antibody constructs can also be used, which can result in hybridoma, trioma or quadroma cells of the desired composition.
  • the concentration of the chemical fusogens must be kept relatively low (for PEG, for example, 35 to 40%) or the conditions for the electrofusion selected so that the fusion of the pre-approached partner cells takes place selectively, before the fusion of other, pre-approached partner cells can.
  • bivalent antibodies In the fusion of patient tumor cells with the autologous and / or allogeneic MHC-II positive cells (macrophages, dendritic cells), bivalent antibodies must be used, which are TSTA / TSA / TAA-specific on the one hand and structures on macrophages on the other hand (e.g. CD1 6 / Detect CD32 / CD64, ie Fc-gamma-RI / RII / RIII) or on dendritic cells (eg CD83 or T6).
  • hybridomas consisting of dysregulating immunocytes plus autologous or allogeneic APCs (MHC-II-expressing cells), bispecific Mabs or.
  • Antibody constructs with double specificity are used, on the one hand recognize typical surface structures (eg differentiation antigens) on the pathological (dysregulated) immune cells and on the other hand the membrane structures mentioned on the APCs.
  • Th2 or Th1 cells If one wants to immunize against dysregulated Th2 or Th1 cells, then in vitro - as in the Th1 and Th2 FACS analysis - the sapon perforation of the Th2 cell membrane must first take place and then a bifunctional MAB or antibody construct which uses the Th2 - or Th1 cells approximates or binds to the autologous or allogeneic APCs. The selective fusion is then carried out with low-dose PEG, thus providing the basis for a highly selective in vivo immunization against the Th2 or Th1 subset. In the special case of allergies, the use of bifunctional Mabs or antibody constructs with specificity for IgE or Fc-epsilon-R on the one hand and for CD1 6.
  • T6 on dendritic cells
  • IgE-bearing B and T cells or mast cells / basophils can enable the selective formation of hybridoma - Or trioma constructs can be achieved, which enables highly selective immunization against IgE-bearing B and T cells or mast cells / basophils.
  • the efficiency of the allergy treatment described can be further increased according to the invention if (a) with Fc-epsilon subunits of IgE and / or (b) with soluble IgE receptors (sFc-epsilon-R) and / or (c) with IgEs without allergen specificity and / or (d) with IgEs whose Ag-binding domain, for example is disturbed by the use of one or more amino acid residues, the allergen-specific IgEs are displaced from the surface of mast cells and basophils.
  • sFc-epsilon-R soluble IgE receptors
  • IgEs without allergen specificity
  • IgEs whose Ag-binding domain for example is disturbed by the use of one or more amino acid residues
  • the circulating and (mast cell) bound can be shifted according to the invention in such a way that the density of the (mast cell) bound IgE molecules decreases, which likewise leads to a weakening of the allergy symptoms.
  • bispecific and / or hybrid antibodies which on the one hand recognize the IgE or the Fc-epsilon-R receptor and on the other hand bind MHC-II positive cells (APCs), by approaching the partner cells To strive for high selectivity in hybridoma / trioma formation.
  • APCs MHC-II positive cells
  • Detailed laboratory tests by the applicant have shown yet another phenomenon, namely the strong immune stimulation by low, subfusogenic concentrations of chemical fusogens (PEG, PVP and their combinations).
  • the principle is likely to be the intensified interaction of involved immunocompetent cells in the presence of fusogenic polymers in subfusogenic concentrations.
  • HTT or HTT-AIT technique relate to the use of bifunctional and / or hybrid antibodies with specificity on the one hand for cytokeratin, on the other hand for differentiation antigens and other surface structures, typically for MHC-II positive cells (APCs such as dendritic cells, macrophages / Monocytes and / or B cells). Since cytokeratin is expressed on all solid tumors, but not on leukocytes (eg APCs), these antibodies enable an intimate approximation of the desired fusion partner cells and thus a highly selective one
  • APCs MHC-II positive cells
  • Hybridoma / trioma / quadroma formation at suboptimal concentrations of fusogens e.g. PEG, PVP, PEG / PVP combinations.
  • tumor antigen-specific antibodies can be used with the APC-recognizing antibodies in the form of bifunctional and / or hybrid antibodies. Another important point is the simplification according to the invention of the classic Mab extraction according to Köhler and Milstein, which makes the time-consuming and costly cloning in selective media such as HAT, HT etc. unnecessary.
  • the new principle consists of a targeted intimate approximation of both fusion partners, the antigen-specific B cells with immortalized transformed standard cell lines.
  • the B cells of the animal immunized with the special antigen can be pre-selected using FACS or MACS technology, for example, and pre-treated with a bifunctional and / or hybrid antibody that recognizes B cell differentiation antigens and specific structures on the surface of the immortalizing cell lines mentioned ,
  • the partner cells approximated in this way can now be fused selectively. Greater selectivity will be achieved by replacing the B cell-specific antibodies with those that only recognize the activated B cells.
  • the splenocytes of the immunized animal must first be preactivated in vitro in the presence of the specific antigen.
  • the microtitration plates In this clonotypic fusion, the microtitration plates must first be coated directly or indirectly (via poly-L-lysine treatment) with the specific antigen.
  • all other selection methods used in conventional Mab extraction can be used.
  • the antigen-specific B cells are now roughly or finely enriched, the use of bifunctional and / or hybrid antibodies, which on the one hand bind B cell-typical differentiation antigens or activated B cells and on the other hand interact with APC surface structures, the requirement for a selective merger of the fusion partners is fulfilled.
  • (b) the use of (b1) cell death preprogrammed allogeneic, MHC-II positive cells and / or (b2) of cell death preprogrammed hybridoma / trioma cells, consisting of autologous plus allogeneic, MHC-II, is a novel class of immunomodulators (BRMs) -positive cells (macrophages, dendritic cells, B cells) recommended.
  • BRMs immunomodulators
  • the Th1 / Tc- vs. Th2 / Ts pre-programming can be done by pre- or post-treatment of the hybridoma / trioma cells, consisting of tumor cells, autologous APC and / or allogeneic APC, in the sense of type 1 - vs. Achieve type 2 profiles (e.g. via modulation of the intracellular cAMP level or via cytokine modulation).
  • a modification of the fusion technique provides for the patient's tumor cell to be fused with autologous and - separately from it - with allogeneic MHC II-positive partner cell and the resulting 2 types of hybridoma cells to be fused again to quadroma cells, whereby electrofusion or chemofusion (with PEG ) can be used.
  • the MHC II + cells (APCs such as DCs or macrophages) should be activated beforehand, e.g. with IFNgamma or MDP (Muramyl dipeptide). This preactivation of the fusion partner cells is generally recommended according to the invention.
  • MIT effectors which differ from the aforementioned MIS effectors only in the concentration of the mitomycin C used for their preprogramming (20ug / ml / 1,106 cells, instead of 10ug / ml / 1,106 cells), one can do a lot here desired effect can be achieved, namely the one-sided Th1 cells), preprogramming of the APCs and indirectly (via these APCs) of the recruiting antigen-specific (eg TSA) T cells.
  • TSA recruiting antigen-specific
  • Th1 / Tc recruitment succeeds because the MIT effectors to be successfully injected die as a result of the cell death preprogramming before they reach the transition from pTh to Tho; thus they only secrete IL-2 (and possibly some IL-12 and IFNgamma), but not yet Th2 cytokines (IL-4, IL-13, IL-10). If, on the other hand, type 2 (Th2) programming of the recruiting T cells is sought, the APCs must be preprogrammed directly or indirectly (via mature Th2 / Ts cells) in the Th2 sense.
  • Tumor vaccines which are based on DC transfection with tumor-specific antigens (for example MART-1, MAGE-1, gp1 5, gp95, gp100), viruses serving as a gene ferry, such as vaccinia virus, can be improved according to the invention if instead of autologous ones DCs allogeneic DCs or both DC types can be used. In addition to DCs, other MHC II + cells can also be used. After transfection of autologous and allogeneic DCs (and other MHC II + cells), these can be combined (fused) into hybrid cells by electrofusion or chemofusion.
  • tumor-specific antigens for example MART-1, MAGE-1, gp1 5, gp95, gp100
  • viruses serving as a gene ferry such as vaccinia virus
  • the transfected DCs can result from the fusion of patient tumor cells with autologous and / or allogeneic APCs (DCs, macrophages), as well as with MIS or MIT effectors be combined.
  • the tumor vaccine is further improved when co-vaccinating with TSA-encoding cDNA.
  • a further improvement in the tumor vaccine relates to the coincubation of the TSA-encoding cDNA with MHC II- «cells (APCs such as DCs and macrophages). This leads to type 1 (ThD tumor defense, which is characterized by a cellular rather than humoral response.
  • the conversion of the Th2 / Tc into the Th2 / Ts subset / e.g. for the purpose of tolerance induction or stabilization) can be achieved according to the invention by incubating the cells with Mn or Cu / Zn SOD, further with catalase and / or (GSH) peroxidase.
  • the effect can be enhanced by inhibitors of NO synthase (iNOS, cNOS).
  • iNOS, cNOS inhibitors of NO synthase
  • a novel possibility of donor-specific immune tolerance arises from the combination (a) of pre-irradiated donor thymus cells with (b) immature bone marrow or stem cells or T-depleted PBLs, the latter preferably being injected into the recipient only after a 2-5 day delay become.
  • flavonoids / polyphenols which selectively inhibit the enzyme COX-2 and thus prostaglandin synthesis, a drift from Th2 to Th1 or Ts to Tc can be achieved.
  • Other flavonoids which inhibit both the synthesis of prostaglandins and that of leukotrienes, an anti-inflammatory effect can be achieved.
  • the infusion of F1 hybrid cells in the P1 or P2 recipients proves to be very cheap. It is therefore recommended according to the invention to replace the transfusion of donor cells previously used in bone marrow transplantation (KMT) with the transfusion of a 1: 1 mixture of donor plus recipient bone marrow or stem cells.
  • KMT bone marrow transplantation
  • This technology which is to be introduced routinely, would often take years Prevent immunocompromization of the KMT recipient due to the impaired T-cell APC cooperation.
  • a special embodiment of this method provides for the use of hybrid cells from donor and recipient bone marrow or stem cells, PBLs or their T-cell and APC fraction; this technique can further increase donor tolerance and precede injection of the 1: 1 mixture of immature donor plus recipient cells.
  • preprogrammed / pre-immunized mature T cells show the greatest effect when they come into contact with immature precursor cells (e.g. T-depleted PBLs) in vivo.
  • immature precursor cells e.g. T-depleted PBLs
  • the tailor-made cells can be pre-programmed with cell death treatment (e.g. mitomycin C, s.MIS and MIT effector cells) or used intact. Examples of such tailored cells are (antigen-specific) Th1, Th2, Ts and Tc (Tc1 / Tc2 / Tc3) cells.
  • a new method for in vivo reprogramming of suppressor monocytes into tumoricidal (virucidal / bactericidal) effector macrophages consists in the successive injection of MIT effector cells, originating from donors A, B, C, D etc., with the cell death preprogramming the change the cytokine production from type 1 (IL-2, IFNgamma, IL-1 2) to type 2 (IL-4, IL-13, IL-10) was prevented (cell death before reaching the tho-maturation level).
  • HTT cell fusion or cell hybrid technology
  • anti-idiotype vaccine in which not, as in the classic HTT technique against tumor cells per se, but against the dysregulated T (and / or B) - Cells are vaccinated, for example against the tumor-protective Ts and / or Th2 cells, which offer the malignant cells protection from access by the immune system from the time they are formed.
  • the combination of these "anti-idiotypic vaccines” is used in the special aspect of tumor treatment the “antitumor vaccine", consisting of tumor cell plus autologous and / or allogeneic APC (DC, macrophage), is recommended.
  • this "anti-idiotype vaccine” is suitable for the treatment of autoimmune diseases (HTT-AID), allergies (HTT-ALL), atherosclerosis (HTT-ATH), viral and bacterial infections (HTT-INF), including AIDS, and to prevent or combat GvHD
  • the dysregulated, ie pathologically (hyper) activated can be enriched by cell affinity chromatography, FACS or MACS, based on (hyper) activation marker-recognizing Mabs, before they are autologous and / or allogeneic MHC II + cells (DCs , Macrophages).
  • This “atiidiotypic vaccine” is therefore based on “T-subset” -specific fusion.
  • the so-called “clonotypic” anti-idiotype vaccine goes even further in the selectivity and thus freedom from side effects of the vaccination.
  • the antigen-specific T and / or B cell clones with autologous and / or allogeneic MHC 11 + cells.
  • This "clonotypical" vaccine was made possible by the introduction of new techniques in which the Ag-activated (and only these) T (and B) cell clones were labeled and FACS using special bifunctional Mabs - or MACS- can be separated. These bifunctional Mabs show specificity for CD45 (pan-Leu) and for cytokines, e.g. IL-2 or IL-4.
  • two cell constructs are particularly suitable for exerting a type of catalytic effect on the immune defense against tumor cells even in very low concentrations.
  • the first cell construct concerns triomas or Quadromas, created by fusion of tumor cells, tumor-specific Ts or Th2 cells and autologous and / or allogeneic MHC II + cells (DC, macrophages).
  • DC autologous and / or allogeneic MHC II + cells
  • the second cell construct is put together somewhat more simply; it consists of a tumor cell, autologous and / or allogeneic APC (DC, macrophage).
  • a modification of the HTT technique which can be used in vaccines against (retro) viral and bacterial infections, provides for the fusion of pathogens (e.g. bacteria) and autologous or allogeneic APCs.
  • Bone marrow and stem cell transplantation can be improved with 2 new strategies.
  • a controlled GvHD is first induced by KM or stem cells of the first, MHC-incompatible donor, which is then brought to a standstill in the next step by in vitro prealloimmunized recipient PBLs or T cells.
  • the recipient first receives cells from a histocompatible donor and then (1-3 weeks later) cells from a histocompatible second donor.
  • the recipient first receives histocompatible bone marrow and then a more incompatible graft from a second donor;
  • the strategy principle is the induction of the Ts (Th2) cells under sub-GvHD conditions, which then enable the tolerance to the 2nd, histo-incompatible donor.
  • All these 3 strategies can be used under myeoloablative (KMT, SCT, PCT) and non-ablative (MIS / MIT, DLI / DLT) preparative conditions.
  • T cells By pre-immunization of the donor and recipient T cells (or PBLs) and by varying the MHC incompatibility and the mixing ratio These cells (eg from 0.1: 1 to 10: 1) can have interesting effects in vivo, but the recipients (patients) must be preconditioned beforehand in a myeloablative or non-ablative manner; in the latter, the in vivo depletion of mature T cells by Mabs or Mab combinations is sufficient.
  • the above-mentioned intermediate phase of the donor-type chimerism for the purpose of eradicating the residual tumor cells, followed by the stabilizing phase of the real "mixed allogeneic chimerism" can be elegantly realized by means of this new fine-metering technique.
  • T-depleted donor PBLs into T-depleted recipients, this T-depletion being carried out by specific Mabs; u.U. a more radical T depletion through additional treatment with MIS effectors (in vitro and / or in vivo) may be necessary.
  • This tolerance induction can be further stabilized by adding allospecific Ts and / or Th2.
  • Another approach is the simultaneous transfer of mature allospecific Ts or more Th2 cells plus immature precursor cells, the tolerance induction for the tolerance of donor organ transplants in vitro, the injection of pre-generated, donor-specific Th21 (Ts) cells of the recipient into the T - Requires depleted recipients, while in KMT and HSCT allospecific donor and recipient Th2 (Ts) cells together with the 1: 1 mixture of immature donor plus recipient precursors have to be transfused into the myeloablative or non-ablatively pretreated recipient.
  • Ts Th21
  • Ts Th2
  • tumor cells with costimulatory structures (B 7.1 / B 7.2; CD 40) are transfected. According to our ideas, this is only sufficient for post-stimulation of existing, TSA-specific. CTLs and, in the best case, for the partial reprogramming of existing Ts into Tc cells, but not for a novo re-recruitment of tumorous CTLs; not even if cytokines such as IL-2 or IFN gamma are additionally post-transduced.
  • the gene therapy mentioned (a) by cotransfection with MHC2 antigen and / or (b) by simple fusion of the tumor cell with MHC II + cells (DCs, macrophages) could be significantly improved.
  • a modification of this technique provides for either fusing the transfected tumor cells with APCs (DCs, macrophages) of the autologous and / or allogeneic origin, or for subsequently combining the hybridomas, triomas or quadroma cells formed in the HTT technique with costimulatory and / or cytokine cells. to transfect coding genes.
  • a further improvement in the KMT and HSCT provides for the MHC2 + cells of the donor and recipient to be transfected with Th2 cytokines (IL-4, IL-13, IL-10) or with Th2 subset, which secretes these cytokines to merge. In the case of organ transplants, the corresponding transfection of donor APCs is sufficient.
  • immunosuppression glucocorticoids, CSA etc.
  • T-cell subclones under control
  • ex vivo clonal post-expansion eg in vitro stimulation of TSA-specific Ts or Th2 cells with Con A or in vitro post-expansion
  • autoantigen-specific CTLs in autoimmune diseases and aggressive CTLs in GVHD
  • GVHD autologous or allogeneic APCs
  • MIS effector cells that would possibly escape the pre-programmed cell death, which cannot be ruled out during MIS pretreatment with extremely low doses of mitomycin C (-5ug / ml / 1,106 cells) in vivo depletion by allospecific., ie Donor MHC specif. Mabs or with anti-DNP or anti-TNP Mabs; in the latter case, the MIS effector cells used would have to be labeled with DNP or. TNP reagents are pretreated. An example is the treatment of established GvHD by 3rd party MIS effector cells.
  • a significant improvement of the MIS / MIT and HTT technology is the subsequent stimulation with (a) BRMs (b) interleukins / interferons (c) antagonists of the Gs-coupled receptors (d) immunostimulating ROI (H202, H02) - + NO ) Inhibitors and others Immune stimulants.
  • cAMPi-reducing e.g. propranolol
  • Th2 / Ts inhibiting substances e.g. ca antagonists
  • anti-CD3 and anti-CD8 Mabs used in the MIS / MIT technique can be extended to all those Mabs, Mab combinations and immunotoxins derived therefrom which have been described in detail in.
  • a special variant of the anti-idiotypic in vivo elimination of pathologically dysregulated T cells provides for the donor to first use PBLs, T cells, and possibly -i- B cells of the patients with autoimmune and allergic diseases against the patient's clonally pre-expanded idiotype sensitize and after the previous tolerance induction towards this donor to infuse the anti-idiotype-containing T (and B) cells (PBLs) of the presensitized donor in this way into the patient.
  • This technique can be used with that in EP 374 207 or EP 705 1 1 1 treated "clonotypical" HTT technique can be combined.
  • idiotype-expressing T and B cells Generate allogeneic anti-idiotypes in a standardized form, for example allogeneically generated anti-idiotypes against ß (B) cells of the pancreas, alone or in combination with "clonotypic" hybridomas of the same specificity in patients with type 1 diabetes mellitus.
  • DLI donor lymphocyte infusion
  • CLL patients can be explained by poor to missing in vivo alloreactivation of the donor lymphocytes in the first group. Therefore, according to the invention, it is recommended that the DLI and the MIS effector cells be allopreimmunized in vitro before use against the recipient (patient).
  • the DLs must be replaced urgently by MIS effectors, since the allo-preimmunization significantly increases the GvHD induction by DLs.
  • An important improvement in the technique, in which the CTL clones with the highest tumoricidal activity are preselected in vitro and clonally post-expanded relates to the introduction of an upstream patient vaccination (id) by hybridoma or trioma cells, consisting of tumor cells plus autologous and / or allogeneic MHC II + Cells (e.g. DCs).
  • an upstream patient vaccination id
  • hybridoma or trioma cells consisting of tumor cells plus autologous and / or allogeneic MHC II + Cells (e.g. DCs).
  • id upstream patient vaccination
  • DCs allogeneic MHC II + Cells
  • lethalen GvHD free if (a) the cell death preprogrammed MIS effector cells are used instead of untreated donor lymphocytes (DLs), and (b) if the DLI / DLT procedure is carried out in several stages by first using a 1: 1 - Mixture of donor and recipient MIS effector cells established a kind of temporary "mixed allogeneic chimerism", which then enables the use of non-existent DLs.
  • a similar mechanism is based on the finely graduated, repeated transfusion of donor lymphocytes, which (a) pretreated either by decreasing mitomycin C concentration (from 20 to 15 to 10 to 5 or even 2 ⁇ g / ml / 1,106 cells), or but (b) have been prepared by donors with increasing MHC mismatch.
  • the last step can always be the use of untreated DLs, which has the advantage that the GvM (GvL / GvT) reaction increases gradually.
  • GVHD under control An interesting way to get the GVHD under control is to use (a) Mabs, directed against activated T cells, plus (b) autologous and / or allogeneic Nk and LAK cells.
  • CD3-Mab which can pre-eliminate about 10% of non-MHC-restricted T cells in the LAK association.
  • the MIS effector cells mentioned can be all-pre-immunized in a three-day MLC by inactivated recipient PBLs (optimally 1 / 10-1 / 2 of the donor PBLs) and by increasing the donor: recipient histoin incompatibility and by reducing the concentration of the MIS treatment Mitomycin C used can be increased in their efficiency.
  • An additional effect is the formation of allotolerant, mature Th2 or Ts cells, which later induce them to mutual tolerance when transfusing immature donor or donor plus recipient precursor cells.
  • MIS effector cells to eliminate tumor cells and the Ts (Th2) cells protecting them in a radical manner
  • MIT effectors to reprogram the APCs from the suppressor monocytes into the to accomplish tumoricidal effector function.
  • a further possibility of inducing tolerance is based on (a) a 48-hour incubation of the PBLs in the presence of Con A, Gs agonists and / or strong immunosuppressants such as dexamethasone, cortisol, methylprednisolone, prednisone, c ⁇ closporin A, FK 506 or rapamycin (b) on the coincubation of the Ts effector cells thus formed with immature cells (eg T-depleted or non-depleted PBLs of the same person) in the presence of the PBLs of the person against which tolerance is sought, or in the presence of lectins (PHA or ConA), and (c) on the infusion of these allotolerant (mature) T cells into the recipient, immediately before or with immature cells (T cell precursors) of the donor or a mixture (1: 1) of donor and recipient T- Cell precursors (eg T-depleted PBLs or KM or stem cells).
  • the basic principle here is
  • double vaccination directed (a) against tumor cells and (b) against tumor-protective Ts / th2 cells, can be carried out in one step in patients with hematological tumors.
  • the patient's PBLs are mixed with antologic and / or allogeneic MHC II positive cells (APCs such as DCs or macrophages) and fused by adding PEG or by electrofusion.
  • APCs antologic and / or allogeneic MHC II positive cells
  • APCs antologic and / or allogeneic MHC II positive cells
  • hybrid cells from APCs with malignant plus those with tumor-specific Ts or Th2 cells are also hybrid cells from APCs with malignant plus those with tumor-specific Ts or Th2 cells.
  • An ideal cell construct contains, for example, malignant (leukemia) cells, antologous plus allogeneic MHC II-positive cell or e.g. Th2 / Tc plus autologous and / or allogeneic MHC II-positive cell or e.g. malignant cell plus tumor-specific Th2 / Ts cell plus autologous and / or allogeneic MHC II expressing (APC) cell. Since the effect is rather a catalytic one, a small number of such random constructs is sufficient for a positive reaction. Moreover, the resulting catalytic cell constructs do not need to be cloned or enriched.
  • All somatic hybrid cells based valezin can be further improved according to the invention if the partner cells (tumor cells, APCs) or hybrid cells with strong surface haptens (DNCB, DNBrB, TNCB, TNBrB, DNTS, TNTS) and / or viral structures (eg NCD viruses) are xenogenized become.
  • a further increase in vaccine efficiency can be achieved by injecting allogeneic, pre-inactivated PBLs into the vaccine.
  • This "allostimulating" effect can be more targeted by using MIT effector cells.
  • MIS effector cells injected 5-10 days after vaccination, can be used to eliminate TSA or pathogen-specific Th2 or TS cells at the cellular level; these MIS effectors can be combined with the Mabs directed against Th2 or Ts.
  • xenogenization with strong haptens eg DNCB
  • viruses eg NCD virus
  • All therapeutic methods based on the in vitro selection and post-expansion of the cytolytic CTLs can be substantially improved according to the invention if the patients have previously been treated by s.d./ i.d. Vaccination with hybrid cells, consisting of tumor cells plus autologous and / or allogeneic APC (e.g. DC), would be stimulated to generate "qualitatively better", i.e. more efficient tumor-specific CTLs in vivo.
  • APC allogeneic APC
  • BMT bone marrow and stem cell transplantation
  • spleen cells could be achieved (a) by adding the above-mentioned 1: 1 mixture of D and R cells with (b) mature D cells complete; however, the latter must be replaced by D-derived MIS effector cells because of the GvHD risk.
  • a further optimized method envisages making the allogeneic BMT and HSCT (ie PBSCT, PBPCT and BMSCT) and dependent on unpredictable fluctuations between entrained donor and non-depleted recipient T cells, by a priori after myeloablative or not - Ablative pretreatment of the recipient (patient) first a 1: 1 mixture of mature D and R cells (PBLs or T cells) or, preferably, is transfused from corresponding MIS effector cells and only after that, 3-10 days later , the immature cells (optimally the 1: 1 mixture of D plus R bone marrow or stem cells) are post-injected. This prevents both GVHD and HVG (rejection of transplanted cells) and a common allogeneic chimerism is established.
  • T-cell-depleted D and R-PBLs can also be used as immature cells.
  • the 1: 1 (D: R) -MIS effector can also be used in the presence of various immunosuppressants such as dexamethasone, cortisol, cyclosporin A, agonists of G-coupled receptor subtypes and Th2 cytokines (IL-4.IL- 10, TGFß, IL-13) to accelerate mixed allogeneic chimerism.
  • immunosuppressants such as dexamethasone, cortisol, cyclosporin A, agonists of G-coupled receptor subtypes and Th2 cytokines (IL-4.IL- 10, TGFß, IL-13) to accelerate mixed allogeneic chimerism.
  • leukocytes separated after treatment e.g. B.
  • mitomycin C in the patient, so as to bridge the critical labile intermediate phase, in which tolerance to the remaining tumor cells can be re-established.
  • the ex vivo treatment of the patient's leukocytes which can contain large amounts of malignant cells in leukemia / lymphoma and tumor cells contaminating solid tumors, can solve the problem of the lack of tumor-specific Mabs when “purging” the autologous bone marrow and thus the autologous bone marrow - Transplantation for hematological and solid tumors allow wider clinical use.
  • Immature bone marrow or stem cells could partially can be replaced by T cell-depleted donor PBLs (PBMCs).
  • PBMCs T cell-depleted donor PBLs
  • the efficiency of the HTT effectors can be further increased according to the invention if, instead of untreated patient tumor cells, the tumor cells transduced with cDNA coding for IL-2, IFNgamma or IL-12 are provided as fusion partners of autologous and / or allogeneic APCs (eg DCs) , This could combine the advantages of two important techniques.
  • the tumor cells transduced with cDNA coding for IL-2, IFNgamma or IL-12 are provided as fusion partners of autologous and / or allogeneic APCs (eg DCs) , This could combine the advantages of two important techniques.
  • a variant of this method provides for the cDNA for TSA antigens to be introduced into the tumor cell first by means of viral vectors (for example vaccinia or adeno-associated virus) in order to increase the TSA membrane density and in the second step the fusion with autologous and / or allogeneic APCs (e.g. DCs).
  • viral vectors for example vaccinia or adeno-associated virus
  • APCs autologous and / or allogeneic APCs
  • ROS / ROI namely both the H 2 0 2 (0 2 2 ⁇ anion / peroxide anion) and the H0 2 (0 2 " anion / superoxide anion) for strong cell stimulation even in the absence of otherwise essential Culture medium components such as Ca 2+ , Mg 2+ , NEA, FCS / BSA etc.
  • ROS withdrawal in the medium through ROS-degrading enzymes such as catalase, peroxidase and / or Mn-Cu / ZnSOD
  • ROS-degrading enzymes such as catalase, peroxidase and / or Mn-Cu / ZnSOD
  • ROS scavengers enzyme and chemical
  • ROS / ROI can be combined with other, receptor-independent activation mechanisms, eg via canonophore or Ca ionomycin and / or phorbol esters.
  • Th1 vs.Th2 and Tc vs.Ts interconversions and functional polarizations can also be achieved.
  • the particular advantage is a rapid immune intervention even in the absence of appropriate receptors, such as those required for Th1 or Th2 type cytokines.
  • Nh3 leads to cell stimulation due to its membrane permeability and binding of the intracellular H + ion
  • NH3 and NH3-releasing systems eg glutaminase / glutamine, asparginase / aspargin
  • ROS / ROI receptor-independent receptor-independent (ROS / ROI, phorbol esters, Ca lonophore) and - dependent cell stimulators (a) for cell activation and (b) for Th1 or Use Tc subset polarization.
  • the HTT technique with all its modifications can be significantly improved if pre-existing tumor-specific Th2 and Ts cells are pre-eliminated in vivo. Therefore, the HTT combination with Th2 or Ts-specific Mabs (and polyclonal Ab) with / without MIS / MIT effector cells is recommended.
  • T-cell disease-promoting or disease-promoting immunocyte
  • the hybridization (fusion) of deficient cells with proficient cells or wild-type cells is alternatively recommended according to the invention.
  • all forms of hybridization i.e. Zeil: cell, core: Zeil and core: core mergers within the scope of the invention.
  • the defect in the cell can be remedied, at least in the heterozygous sense .
  • allogeneic partner cells must be used.
  • tolerance towards the donor must be established beforehand or allogeneic partner cells that do not express MHC must be provided.
  • MHC-negative partner cells are reticulocytes and K562 cells (human erathroleukaemic cell line).
  • a "dilution" of the membrane MHC must be sought by increasing the mixing ratio of the autologous (deficient) with the allogeneic (professional) fusion partner cells (2: 1, 3: 1, 4: 1 etc.).
  • Another HTT variant provides that, instead of patient tumor cells, those of another patient with the same type of tumor (e.g. melanoma or renal cell carcinoma) be fused with autologous and / or allogeneic APCs (DCs) of this patient or a third person.
  • DCs autologous and / or allogeneic APCs
  • a mixture of the tumor cells from patient I and II can also be assumed, or hybrid cells with tumor cells from patient I can be mixed with those from patient II.
  • Inactivation e.g. with 10,000-20.
  • T cells T cells
  • B cells mature T cells
  • T cells with the desired properties e.g. Th1, Th2, Tc, or Ts subset with or without antigen specificity
  • “Cocktails” from precisely defined starting sub-populations can also be used as a kind of "primer” for the targeted generation ("multiplication") of the desired T cell suspensions.
  • the bone marrow and Replace stem cell transplantation by transfusing T cells and transfer the pre-separated APC (macrophage) and B cell fraction to the recipient later (3-14 days after T cell transfusion).
  • this can prevent or delay the generation of GvHD; on the other hand, a higher yield of Ag-specific Th1 and Tc memory cells is to be expected due to the aforementioned shifting out of the counter-regulating Th2 and / or ts cells.
  • the lowest common denominator of all tumor cells at least in their active, not in the "dormant" state, regardless of their lineage, type and individuality (a) is a constitutively increased H0 2 / H 2 0 2 ' or 0 2 70 2_ quotient and / or increased H0 2 / NO or H0 2 (NO + H 2 0 2 ) - vehicle (b) an increased Go / Gp - or PI-PLC quotient, more precisely a constitutively increased degree of activation Gi PLA2
  • PLA PKG where DAG stands for diacylglycerol, PKC for protein kinaseC and PKG for protein kinase G.
  • DAG stands for diacylglycerol
  • PKC protein kinaseC
  • PKG protein kinase G.
  • the desired patent protection concerns all measures derived from this knowledge (pharmacological interventions) which lead to the controlled proliferation of degenerated cells by reducing the quotients mentioned. Examples include antagonists of the alpha-1 AR type and agonists of the alpha2-AR type.
  • Embodiments for allergy treatment according to the invention are also given below: Since the allergy is associated with a T-subset shift in favor of the Th2 subset, it is recommended (a) with T-depleting Mabs plus MIT / MIS effectors that Th2 / Th1 - Correct (normalize) the ratio (b) with Ca antagonists (e.g. nifedipine), cAMPi and NOi-lowering pharmaceuticals (e.g.
  • Ca antagonists e.g. nifedipine
  • cAMPi and NOi-lowering pharmaceuticals e.g.
  • these fusion proteins with IL-1 2, IFNgamma, IFNalpha and TNFalpha are also recommended for other methods in which type 1 (pro-inflammatory) immune response is sought, e.g. in the treatment of tumor in infections, whereby the antigen must be known in each case.
  • Ag-specific T cells for example allergen or TSA / TSTA-specific T cells
  • TSA / TSTA-specific T cells have recently been able to be activated by an elegant method in which they are activated in the presence of the specific antigen or allergen or alloantigen T cells can be recognized based on the secreted cytokines and sorted by FACS or MACS.
  • Secreted cytokines are retained by bispecific Mabs, which recognize the T cell on the one hand and the cytokine on the other hand, in order to subsequently label them with a second Mab (with specificity for the same cytokine) and to make the cell separation accessible.
  • IgE and the receptor on mast cells and eosinophils can be weakened by proteolytically pre-cleaved IgE subunits that cannot bridge 2 Fc epsilon receptors.
  • allergy-promoting cytokines eg IL-4, IL-5, IL-1 3, sometimes IL-10) can be obtained by appropriate Mabs be neutralized.
  • a stable R: D tolerance can be established by preceding in vivo T-depletion (with Mab + MIS / MIT effectors) and / or by post-injection of immature donor cells (BMCs, HSCs), but also T-dependent donor PBLs , Instead of D cells, a 1: 1 mixture of (immature) R + D cells can be post-injected.
  • MIS / MIT effector cells prepared from D and R * PBLs, which can also be prealloimmunized to the respective partner (D or R), to use both GvHD and HvGR (Bone marrow or organ rejection) are to be brought under clinical control.
  • D or R the respective partner
  • GvHD the respective partner
  • HvGR Hemarrow or organ rejection
  • pan-T-specific Mab eg Anti-Thy1 .2-Mab
  • this method could be used enable both the outcome of a cell transplantation and subsequent corrections in vivo, for example, the temporary “D-type allogeneic chimerism” aimed at fighting residual tumor cells us “later peu-a-peu to be replaced by the D: R tolerance-stabilizing” mixed allogeneic chimerism ".
  • the excess of D cells can be "compensated” by R cells. This method is of great clinical importance because it can be used, for example, to combat established GvHD and acute organ rejection.
  • autologous NK cells or the LAK cells derived therefrom as well as allogeneic LAK cells which either have pan-T-specific Mabs depleted from their T cell portion or according to the type of MIS - Effectors cell preprogrammed must be used.
  • Donor-type allogeneic chimerism can be intervened.
  • Another variant provides for the infusion of the MIT-MACH effectors (i.e. 1: 1 mixture of D + R-MIS effectors) immediately (3-10 days) before DLI / DLT.
  • MIS-BM / SC effectors The MIS effectors used to eliminate dysregulated T cell subclones (eg Ts / Th2 cells in tumors or Tc cells in autoimmune diseases) are called MIS-BM / SC effectors and those used for R: D tolerance stabilization referred to as MIS-MACH ("mixed allogeneic chimerism") effector cells.
  • MIS-MACH mixed allogeneic chimerism
  • H0 2 promotes proliferation and H 2 0 2 promotes differentiation
  • H 2 0 2 promotes differentiation
  • all systems that H0 2 vs. Generate H 2 0 2 , of particular interest.
  • Two systems are protected in this context: (a) H0 2 formation by XOD / xanthine or XOD / hypoxanthine, combined with catalase and / or (GSH) peroxidase, and (b) Molsidomin / Sydnonimin / SIN-1, which forms H0 2 plus NO at decay, whereby NO is bound by various scavengers (eg hemoglobin).
  • various scavengers eg hemoglobin
  • MIS effectors allow a gradual introduction of "sharper”, ie MIS effectors pretreated with a lower MitomycinC concentration and finally the use of untreated D -Lymphocytes, however, unlike the DLI technique, without GvHD complications.
  • MIS-MACH_effectors can be replaced peu-a-peu by "sharper" D + R effectors (1: 1 mixture) and for Efficiency increase can be provided by allotolerant Ts and Th2 cells pre-enriched in vitro (in the MLC in the presence of Gs agonists, ConA and / or CsA).
  • the MIS / MIT technology follows two basic principles: (a) With the 1st In principle, the MIS effectors are used exclusively for in vivo depletion or inactivation of the dysregulated T cell subsets (Ts / Th2 for tumor or Tc for AID, GvHD and BM and organ rejection reaction). The BMT or HSCT can be omitted here; nevertheless an optimal T-cell: APC cooperation (after MIS treatment) is guaranteed, (b) the second principle eliminates not only the mature, dysregulated T-cell subsets, but also the immature precursors in vivo.
  • the efficiency of the MIT, more precisely MIT-BM / SC effectors can be increased further if the in vitro preall immunization in one-way MLC with a D: R mixing ratio of 10: 1 (or> 1: 1 in general) instead of 1: 1.
  • allogeneic BMT and HSCT (a) to use a 1: 1 mixture of donor plus recipient cells instead of the "pure" donor cells, and (b) a 1: 1 before each (allogeneic) BMT or HSCT -A mixture of MIS effector cells of the donor plus recipient to establish a kind of preparatory "mixed allogeneic chimerism" in the recipient for 3-10 days. Both measures can both prevent GvHD or HvGR induction and guarantee optimal post-transplant immune defense.
  • HTT autologous or allogeneic APCs
  • idiotype-expressing T cell e.g. Ts / Th2 in tumor patients
  • MHC II and costimulator structures e.g. B7.1 /B7.2, CD40 etc.
  • a 4-6 hour incubation with cytokines (IFN gamma), H 2 0 2 + iNOS / cNOS inhibitors can be used for this.
  • An important goal in gene therapy is standardization, ie independence from the patient's material. This goal can be achieved by pre-establishing the donor-specific tolerance according to one of the present application described method can be achieved. After induction of tolerance, bone marrow and stem cells as well as fibroblasts of the donor or pooled donor cells can be used as secretor cells, for example for the coagulation factor VIII or IX or for insulin (in IDDM patients), but also for various enzymes, the replacement of which "normalizes” a number of genetic diseases ", into which patients are injected, the laws of" cell homing "often ensuring that these allogeneic secretory cells settle spontaneously in organs of origin.
  • autologous gene-deficient cells can also be fused with similar allogeneic (proficient or Wildt ⁇ p-) cells or the missing gene can be substituted by transduction (eg by means of viral gene transports).
  • the HTT and HTT-AIT technique can also be increased in efficiency by transfection of either the fused cell constructs or the fusion partners used (e.g. tumor cell) with cytokines such as IL-2, IFNgamma, TNFalpha or IL-12.
  • cytokines such as IL-2, IFNgamma, TNFalpha or IL-12.
  • the "freezing" of tailored cell properties (eg secretion of cytokines, growth factors, hormones etc.) by fusion with immortalized partner cells is also the subject of the present application.
  • Specialized cell subtypes eg Th1, Th2, Tc, Ts etc.
  • cell death can be preprogrammed, for example, with mitomycin C pretreatment.
  • Th1 cells using a 1-3 day MLC approach can be combined with a pre-programming of cell death within 1-3 days.
  • the patient can successively receive these short-lived T4 cells (or PBLs) from different donors, with the early death preventing the conversion to Tho cells that secrete Th2 cytokines.
  • Ts in Th2 arise.
  • These cells too, with or without mitomycin C pretreatment, can be used as "primer cells" for in-vivo recruitment of new Ts (Th2) cells from precursors or naive T cells.
  • the problem of transduction of target cells with more than 3 cytokines can be solved by fusing tumor or TIL cells, each transferred with 1-2 cytokines.
  • tumor-specific CTLs can be significantly improved if the patient previously with HTT and / or HTT-AIT effectors, i.e. Hybrids from tumor cells plus APCs and / or hybrids from tumor-specific Ts and / or Th2 cells plus APCs are vaccinated and if the pre-existing tumor-specific Ts (Th2) cells are predeplicated in vivo by Mabs plus MIS / MIT effectors.
  • the number of tumoricidal CTLs can be increased further if the reinjection of the in vitro pre-cloned CTLs is combined with the infusion of larger numbers of immature or naive T cells.
  • NK cells of the recipient can induce HvGR and those of the donor GvHD (with), it is recommended to use antibodies against NK cells and some Th1 cytokines (e.g. IFNgamma, TNFalpha, IL-1 2) for BMT and HSCT.
  • Th1 cytokines e.g. IFNgamma, TNFalpha, IL-1 2
  • D-specific R and R-specific D-Ts or Th2 cells Rapid addition of D-specific R and R-specific D-Ts or Th2 cells is possible by adding immature cells (BMG, HSCs, PBSCs / PBPCs) to pre-generated Ts and, even better, Th2 cells and subsequent mitogens (Lectin) or alloantigen stimulation of the cell mixture.
  • the Ts or Th2 cells can be pretreated with mitomycin C or radiation.
  • the MIS effectors can be freed of these by Mabs, directed against HLA-DR surface structures on accompanying suppressor subpopulations; the cytotoxic MIS effectors are (in the activated state) HLA-DQ +.
  • T cells or PBLs
  • APCs hybrid cells from allopa-preactivated recipient T cells (or PBLs) plus APCs (DCs) are to be pre-vaccinated before the actual transplantation
  • This highly selective strategy can be expected from the combination with other HTT and MIS / MIT methods.
  • a special HTT-AIT modification enables vaccination against autoaggressive T cells, which are responsible for the demise of the insulin-producing ß or B cells (Langerhaus islet cells) of the pancreas.
  • IDDM T cells from one or more type 1 (juvenile) diabetics as fusion partners; in this case, the hybrid cells must be preprogrammed according to the type of MIS / MIT effectors and injected into the T-cell-depelted patients. Regardless of the provenance of the autoantigenic-recognizing fusion partner cells (T cells), pretreatment of the IDDM patient with Mabs plus MIS effectors is recommended.
  • Tumor cells or TIL cells mostly serve as target cells for gene transduction. It is recommended to use this e.g. to combine with IL-2, IL-4, IL-7, IL-12, IFNgamma, TNFalpha etc. target cell transfected with HTT and / or HTT-AIT effectors.
  • target cell transfected with HTT and / or HTT-AIT effectors e.g. to combine with IL-2, IL-4, IL-7, IL-12, IFNgamma, TNFalpha etc.
  • target cell transfected with HTT and / or HTT-AIT effectors e.g. to combine with IL-2, IL-4, IL-7, IL-12, IFNgamma, TNFalpha etc.
  • target cell transfected with HTT and / or HTT-AIT effectors e.g. to combine with IL-2, IL-4, IL-7, IL-12, IFNgamma, TNFalpha etc.
  • a method according to the invention provides for either transfecting the tumor-specific CTLs which have been pre-selected and clonally post-expanded ex vivo in a “conventional” manner with Th1 cytokines such as IL-2, IFNgamma and / or IL-1 2 and with autologous and / or allogeneic APCs ( DCs, macrophages) to inject the resulting hybrid cells sc or id into the patient.
  • Th1 cytokines such as IL-2, IFNgamma and / or IL-1 2
  • autologous and / or allogeneic APCs DCs, macrophages
  • Another (better) variant involves vaccinating the patient with HTT and / or HTT-AIT affectors first in order to “CTLs” higher quality "in vivo, to transduce these tumoricidal CTLs with Th1 cytokines and to treat the patients again with these genetically modified CTLs or CTL secretor cells
  • the same multi-step process can also significantly increase the efficiency of "classic" TIL cells, these TIL cells being partially identical to the tumoricidal CTLs.
  • the CTLs can be secreted after vaccination with Th1 - cytokine-secreting agents Constructs can be post-expanded ex vivo clonally and reinjected into the patient.
  • the stabilization of cells with tailored properties, eg antigen-specific or non-specific Th1, Th2, Tel, Tc2, Tc3, Ts etc., without malignancy can be achieved either by fusion of cell mixtures in which the number of untransformed versus that of the transformed partner cells is gradually increased, or it can be done by several successive fusion steps. With this, the malignancy of the cell constructs can be "thinned out" bit by bit, while the stability or dependency on growth factors can nevertheless be influenced favorably.
  • Another point concerns the simplified transmission of information e.g. via cytokine, growth factor or hormone secretion, by replacing the cDNA information, which is usually introduced individually by means of viral vectors, by simple fusion with specialized secretor cells.
  • both modern cellular techniques, the MIS / MIT and the HTT technique, can also be used according to the invention in addition or partially to replace recently described IDDM therapies based on the Mab daclizumab approved for kidney transplants (since 1999) and the two immunosuppressants tacrolimus and sirolimus become.
  • An interesting new approach in the induction of D-specific tolerance is the (a) transfection of autologous thymus cells with D-MHC II and MHC l-cDNA (of the donor D1, D2, D3 etc.) or (b) fusion of autologous thymus cells with Partner cells expressing MHC I and MHC II (of donor D1, D2, D3 etc.).
  • Examples of such cells are BMCs, HSCs / PBSCs / PBPCs, embryonic / fetal SCs, T cells and APCs.
  • the thymus cells modified in this way settle in the thymus and at the same time enable the R- and D (D1, D2, D3, etc.) - specific "thymic education", which can be found in R- and D (D1, etc.) -specific MHC- Restriction of the maturing T cells is expressed:
  • BMT or HSCT of 1 1 mixture of donor and recipient cells, the ideal constellation now arises that mature D and R cells have mutual tolerance and also T cells and APCs from D and R cooperate optimally with each other.
  • D-specific tolerance induction results from immunization or vaccination with MHC 11 + and MHC 1 + cells of the donor under strongly immunosuppressive conditions, for example after injection of cyclophosphamide, glueocorticoids and / or cyclosporin A, rapamycin or FK506 in the recipients.
  • HTT vaccines could be increased by xenogenization, i.e. Pretreatment with strong haptens such as DNCB, DNBB, TNCB, TNTS etc., but also by pre- or cofusion with xenogenic cells (a) either the tumor or (b) the hybrid cell can be further increased.
  • xenogenization i.e. Pretreatment with strong haptens such as DNCB, DNBB, TNCB, TNTS etc.
  • hat carriers such as trinitrotoluenesulfonic acid (TNTS) or e.g. BCG post-treatment of the bladder, if BCG germs (inactivated) have been used for the xenogenization, additional tumoricidal effects of the HTT basic treatment are sought.
  • the invention therefore also relates to their combination with the immunostimulants listed in EP 374 207 and EP 705 1 1 1 or the cAMP or cAMP / cGMP-reducing pharmaceuticals described therein,
  • Another object of the present invention relates to the combination (a) of all variants for Ts and / or Th2 elimination on a humoral basis (with Mabs, Mab conjugates, Mab fusion proteins, immunotoxins etc.), which are the same in the above-mentioned patent applications Applicants (EP 374 207 and 705 1 1 1) have been described in detail, with (b) MIS / MIT technology and its modifications and / or (c) HTT technology and its modifications.
  • MIS / MIT technology i.a.
  • HTT technology HTT technology and its modifications.
  • Another object of the invention is also the intended substitution of chemotherapy and / or radiotherapy for hematological tumors by specific Mabs and possibly leukapheresis as a preparative step in all of the methods discussed here, which are based on MIS / MIT and HTT technology
  • Combination of Mab treatment and leukapheresis is an essential preparative step not only for leukemia and lymphoma, but also for solid tumors; in the latter case, it should not directly serve to eradicate malignant cells, but rather to co-eliminate tumor-protective Ts and Th2 cells.
  • V. Schirrmacher with a low-dose combination of IL-2 plus IFNgamma and the increase in tumor therapy by infection of the tumor cells with ND (Newcastle Disease) virus can be significantly improved by humoral and cellular Ts / Th2 depletion.
  • ND Newcastle Disease
  • Rapid Th2 and / or Ts generation can be achieved by receptor-independent stimulation with PMA TPA + Calonophore / Ionomycin + ROS (H02 + H202) - releasing substances or Enzymes can be achieved when additional Gs agonists + glucocorticoids + some cytostatics (cyclophosphamide) + CsA (rapamycin, FK506) are present.
  • Th1 and / or Tc cells can be generated quickly if, instead of GS agonists, GS antagonists, iNOS / cNOS inhibitors and / or Gi agonists are present during the incubation. Further modulation can be achieved with various agonists of the 7 cAMP or cGMP-PDE enzymes.
  • NH3 and NH3 generators e.g. glutaminase / glutamine
  • RNS NO and NO-releasing systems
  • the pre-formed Th1 / Tc or Th2 / Ts cells can lead to further clonal expansion of tailor-made T cell subsets after T depletion or injection of immature T cells.
  • Th2 / Ts cells A simplified procedure provides for Th2 / Ts cells to be generated by cAMPi-increasing plus cAMP-PDE-inhibiting additives and to be stimulated in a 1: 1 mixture with fresh PBLs from the same person.
  • Th1 / Tc cells can be generated "in a rapid process" by coincubation with cAMPi-inhibiting and cAMPi-degrading PDE agonists.
  • a special "punctual" / "clonotypic” tolerance induction can be achieved by transfection of tailor-made secretor cells with IL-4 / IL-13, IL-10 and / or ß-TGF. (Alternatively, these secretor cells with Th2 cells hybridized / fused). The recipient (patient) must be temporarily T-depleted in order not to reject these cell constructs.
  • the constitutive secretion of Th2-type cytokines helps to induce and stabilize tolerance to these genetically engineered cells of allogeneic origin.
  • the secretor cells used can secrete important hormones and factors (e.g. dopa, dopamine, factor VIII or IX).
  • A2 / P1 (purinergic) agonists plays a special role in maintaining the immunosuppressive state. For this reason, appropriate A2 / P1 antagonists are recommended for the primary suppression of suppression.
  • the immunization against all (soluble) antigens except for the alloantigens in vitro only succeeds after previous in vivo immunization.
  • the in vivo pre-immunization can be omitted if in vitro autologous and / or allogeneic APCs are first pre-incubated with the (soluble) antigen and then fused.
  • the fusion of the APCs can additionally be co-fused with the cells as the source of these membrane-associated antigens. It is advantageous to stimulate the APCs before or during the coincubation with the antigen by Th1 cytokines (IFNgamma, IL-1 2, IL-2, etc.). With the help of these hybrid cells, which still need not be cloned, a new batch with autologous and / or allogeneic PBLs can now be used for in vitro immunization against (soluble) antigens. The next point concerns a supplement to the gene therapeutic techniques.
  • Th1 cytokines IFNgamma, IL-1 2, IL-2, etc.
  • the fusion of cells is to be supplemented by fusion of isolated cell nuclei, of individual chromosomes and of isolated genes and gene fragments with whole cells, with cell nuclei and / or individual genes and gene fragments. All types of fusion with cytoplasts should also be protected; these are cytoplasmic residual structures without a core, which can be obtained technically by cell treatment (coring) using cytokalasin B, whereby in addition to the cytoplasts, cores with a partially remaining core membrane (karyoplasts) are formed.
  • Chromosome Chromosome and (g) all of the above combinations with purified gene (incl. corresponding cDNA) and gene fragments.
  • a variant provides for the introduction of foreign DANN via erythrocyte membranes, which are opened under hypotonic conditions for the foreign nucleus or for the foreign chromosome and sealed in the hypertonic medium. This technique could be of interest in inducing tolerance to donor MHC.
  • the fusion of foreign (donor) cell nuclei or karyoplasts with autologous cells or cytoplasts pursues a similar goal, two special cases to be mentioned, the thymic epithelial cell and the HSC.
  • Chromosome fragment can be provided by appropriate material from efficient or wild-type cells.
  • MIS and. MIT technology recommended mitomycin C can be supplemented by two other products, BMY 25282 and BMY 25067, and some of them. be replaced.
  • the quality of the MIS and MIT effector cells can be increased (a) by prematurely (2-5d.) Terminated in vitro MLC approach for R-specific allopreimmunization of the MIS / MIT effectors, (b) by high-level pre-activation of the stimulator ( R) cells in the above-mentioned MLC approach and (c) by a high responder (D): stimulator (R) ratio (2: 1 to 10: 1). All three Measures prefer the MIS / MIT effectors with the highest affinity for R target cells and thus enable a selection of the most efficient effectors.
  • Another technique for in vivo generation of the "mixed" allogeneic chimerism is the in vivo use of anti-CD4 Mabs followed by the infusion of mature PBLs plus immature bone marrow and stem cells (T-depleted PBMCs).
  • T-depleted PBMCs immature bone marrow and stem cells
  • the anti CD3 (or the anti-CD4 plus anti-CD8) Mabs are used instead of anti-CD4.
  • T-cell-containing cell suspensions are incubated with bispecific antibodies (“catch matrix”), which are attached to the T cells or leukocytes (CD45R) on the one hand, and to a cytokine (mostly IFNgamma or IL-4) on the other ), the antigen-specific T cells are labeled and sorted using a second antibody (against the cytokine), the "detection antibody", FACS or MACS.
  • a second antibody asgainst the cytokine
  • FACS fluor MACS
  • the specific antigens are pathogens, TSTA / TSA, autoantigens and allergens.
  • This new "clonotypical" HTT modification thus gains topicality, not least because of the particularly low complication rate in the treatment of residual tumor and metastatic cells, bacterial and (retro) viral infections (including HIV), and also of GvHD, by HvGR (rejection reaction), organ transplantation and BMT / HSCT, autoimmune diseases (AID) and allergies, where the clonotypic vaccine in tumor patients is directed against dysregulated, tumor-protective Ts and / or Th2 cells, whereas in AID it is directed against autoaggressive ones Tc cells: In the fight against GvHD vaccination against the alloreactive Tc cells of the donor and in the HvGR treatment against those of the recipient. In the case of allergies, the HTT-CL vaccine is directed against allergenic T cells, primarily the TH2 subset All of these HTT-based modifications are increased in their efficiency by upstream MIS / MIT treatment.
  • the clonotypic HTT technique in combination with MIS / MIT simultaneously combines a GvHD-free GvM (GvL or GvT) effect with a recurrence-preventing vaccination against dysregulated T cell subclones.
  • GvL or GvT GvHD-free GvM
  • a combination of hybrid cells resulted from the fusion (a) of patient tumor cells and (b) of his Ts / Th2 cells (pre-selected in a subset or clonotype-specific manner), both with MHC 11 + cells (autologous and / or of allogeneic origin) can be optimally dealt with against tumor cells and T cells protecting them.
  • the fusion with MHC 11+ cells can simultaneously generate both types of hybrid cells in one step; what is important here is a kind of "catalytic" effect of the smallest number of hybrid cells, which is why they are neither enriched nor clonally post-expanded have to; moreover, they can even be pretreated with MitomycinC without losing their effectiveness.
  • a special case of clonotypic HTT vaccination concerns vaccination against allospecific T cells, which enables an elegant, low-side-effects route to D: R tolerance.
  • D D tolerance
  • the tolerance of the recipient T cells towards the donor in contrast with BMT and HSCT, a mutual D: R or R: D tolerance is sought.
  • the new technique of tolerance induction is based on the principle of clonotypic HTT vaccination described above.
  • the effector cells of the type responsible for organ rejection are first used in a "one way" MLC with R as responder and D as inactivated stimulator cells.
  • BMT and HSCT have to use two separate "one way" MLCs, once , as just described for organ transplantation and once in the MLC with D as responder and R as inactivated stimulator cells, the fusion partner cells for autologous and / or allogeneic APCs are embossed.
  • BMT and HSCT are pre-immunized against both GvHD and GvGR.
  • the vaccines in general can be improved with MIT effectors. This is based on the observation that the pre-existing tolerance to a model antigen can be broken simply by adding allogeneic cells. The same principle (addition of MIT effectors) can also support the in vitro immunization against (soluble) antigens discussed above.
  • Mabs against T differentiation antigens which are only expressed on certain precursor subsets, are particularly suitable for this purpose, e.g. Anti-T6, Anti-T9, Anti-T10 and / or Anti T1 1 -Mabs.
  • the inefficient removal of contaminating malignant cells can be solved by immature bone marrow or stem cells susceptible to tolerance to residual tumor cells by immune-competent, tolerance-resistant (re) MIS effectors, followed by BMC or HSC reinjection, and the contaminating tumor cells are rendered harmless during MIS preparation (with mitomycin C etc.).
  • the treatment described can be supplemented by ex vivo clonally post-expanded tumor-specific CTLs, this sub-step being carried out immediately after MIS treatment.
  • the “quality” of these tumoricidal CTLs is increased if they are removed from the patient, post-expanded and reinjected after the HTT vaccination (against tumor cells alone or against tumor plus Ts / Th2 cells).
  • the therapy scheme described above is special because it is directed against both tumor cells and their protector cells and because it could later effectively prevent relapses by simultaneous vaccination against both "actors".
  • a simplified version provides that the clonotypic HTT vaccination against tumor (TSTA / TSA) and / or tumor-protective Ts / Th2 cells must be accompanied by simultaneous APC costimulation with allospecific signals, which is due to the combination of the vaccine with MIT effectors is achieved.
  • ApoE could become a scarce commodity in dietary or otherwise caused hyperlipidemia.
  • H0 2 -reducing, H 2 0 2 -increasing, iNOS / cNOS-stimulating and cGMP-PDE-inhibiting substances alone or in combination with cytostatics, intervention can be tumoristatic or tumoridic.
  • modulators of various cAMPs - and cGMP-specific phosphodiesterases are used, and the combination of the cAMP or cGMP-generating system with inhibitors of the cAMP or cGMP-specific PDEs is often of interest, since in this way the concentration of the cyclic nucleotide and its duration of action The degradation of the pre-existing intracellular cAMP or cGMP levels by stimulators of corresponding PDEs is also of interest.
  • Another suggestion for more efficient control of the immunocyte function is the switching off of the immunocyte (hyper) activity by combined treatment with NO-releasing drugs plus inhibitors of the cGMP-specific PDE (dhPDE V).
  • dhPDE V cGMP-specific PDE
  • auto-aggressive T cells in AID or all-aggressive CTLs in GvHD can be influenced favorably.
  • the hyperpolarization effects that increase cAMPi and are based on cGMPi exaggeration can be bundled for the rapid reduction of cell overactivation.
  • okadaic acid okadaic acid
  • a significant improvement in conventional therapies for hematological tumors implies the following steps according to the invention:
  • panT panT
  • anti-CD4 + anti-CD8-Mabs or corresponding polyclonal Ab ATG, ATGAM, ALG etc.
  • anti-T6, anti-T9, anti -T10- and / or Anti T1 1 -Mab or polyclonal Ab which also include T precursors, are recommended.
  • the dysregulated T cell subsets which may the main culprit for the development and / or maintenance of the hematological tumors, also of the B or myeloid type, must be radical, i.e. be removed on a humoral (with Abs) and cellular (with MIS / MIT effectors) level, in all, not only T-cell-based tumor types.
  • the HTT vaccine directed against tumor- and tumor-specific Ts / Th2 cells can be used, the cell fusion by adding autologous and / or allogeneic MHC II + cells (eg DCs) to the patient PBLs can be done in one step.
  • autologous and / or allogeneic MHC II + cells eg DCs
  • an approx. 1 1 mixture of mature and immature donor cells with finely dosed Anti-T or Anti-T2 + Anti-T8-Mab can be allogeneic after infusion Create chimerism of the donor type, but also of the mixed type. If the exact Mab concentrations were found clinically, they would have a general validity, ie they would be the same or similar in different people, so that the method could be standardized.
  • an R: Dx and a D: Rx one-way MLC is recommended enables the correction factor to be determined.
  • the 1: 1 mixture of D and R MIS effectors can be used without or with a 5-7 day preincubation, the MIS preparation from the D and R PBMCs should only take place after this preincubation.
  • ornithine, arginine and putrescine inhibit Tc generation, they are of interest for (a) tolerance induction and (b) BMT / HSCT / PBPCT as well as other immunosuppressive agents as Th2 or Ts stimulating additives.
  • the cDNA or the so-called “naked DNA” encoding the antigen of interest can be brought into autologous and / or allogeneic MHC II + cells (as plasmid DNA , free or bound to apatite or enclosed in (cationic) liposomes. Now it can be used as a vaccine sc, id or im or with different HTT-, HTT / AIT- and / or HTT-CL (HTT / AIT-CL ) Hybrid cells can be combined.
  • This vaccine to be used for tumor, AID, allergies, infections and atherosclerosis can, in the absence of the specific cDNA, be fused by fusion of the cDNA-containing cell nucleus or the corresponding chromosome, or else the intact cells containing cDNA be fused with the autologous and / or allogeneic MHC II -4- cell, for example not only choose the 1: 1 mixing ratio on the other hand and can combine them.
  • the same technique can also be used for double vaccination against tumor cells and against tumor-specific Ts or Th2 cells, alone or in combination with "conventional" vaccine (based on hybrid cells from APC plus tumor or APC plus Ts / Th2 cell) , use.
  • cDNA can also simply be added before or after fusion of the tumor cell with the APC in order to further increase the antigenicity of the construct.
  • a special technique provides for presensitizing the recipient PBLs or T cells against donor A, B, C, D etc. in separate MLC approaches, the activated receptor antidonor T cells with different cytokines, growth factors, hormones etc. to transduce and reinject into the recipient. Later, the desired cytokine secretion can be induced in vivo by (inactivated) PBLs of the donor A, B, C etc.
  • MIS / MIT effectors of different origins should always be followed by repeated pretreatment with Mabs, i.e. MIS / MIT effectors should always be combined with Mab pretreatment should.
  • a further improvement relates to the repeated injection of the cell hybrids from patient tumor cells and APVs (eg DCs) from different, most histo-incompatible donors A, B, C etc., whereby this step can be combined with ex vivo pre-expanded tumor-specific CTLs.
  • the respective donor can also have been pretreated beforehand with IL-12 or IL-2 and / or IFNalpha in order to increase the MHC and integrin expression on the allogeneic MHC II + fusion partner cell.
  • Patent protection is also sought for all improvements (a) in tumor therapy with tumor-specific Mabs and (b) in cellular tumor therapy using LAK, TIL and / or CTL effector cells in which the inhibitory effect of tumor-specific Ts and / or Th2 cells are overcome according to the invention with the combination of (a) anti-CD3 or anti-CD4 plus anti-CD8 Mabs plus (b) MIS / MIT effectors.
  • Another variant of the HTT technique provides for hybridizing the patient's tumor cells not only with DCs, but also with macrophages and / or B cells of autologous and / or allogeneic origin.
  • HTT and / or MIS effectors can also be combined with cell constructs based on immortalized specialized subclasses (e.g. Th1, Th2, etc.).
  • immortalized specialized subclasses e.g. Th1, Th2, etc.
  • the H 2 0 2 increase can be induced via H0 2 synthesis, various stimulants of NADPH oxidase being of interest: (a) soluble stimulants, such as PMA (1 -2ug / ml), N-formyl met Leu Ph ( 0.5-5uM), Ca-ionophore A23187 (10uM), LPS (10ug / ml), TNFalpha (250mg / ml), IFNgamma (3.103 U / ml), AA (arachidonic acid) (50uM); (b) Particulate stimulants, such as heat-aggregated IgG (1.5 mg / ml), zymosan (1.5 mg / ml).
  • soluble stimulants such as PMA (1 -2ug / ml), N-formyl met Leu Ph ( 0.5-5uM), Ca-ionophore A23187 (10uM), LPS (10ug / ml), TNFalpha (250mg /
  • the fusion of mature, specialized cells e.g. Thl, Th2, macrophages, NK cells, B cells etc.
  • a) embryonic a hematopoietic stem cells results in long-lived but not transformed cells.
  • fibroblasts cell lines.
  • tissue-specific cells for example heart muscle cells, liver cells etc. with embryonic or hematological stem cells, makes it possible, according to the invention, to grow long-lived hybrid cells with tissue-specific and multipotent / tutipotent properties.
  • cytokine-secreting Th1 partner cells should be activated beforehand, e.g. with inactivated allogeneic PBLs.
  • the problem of ex vivo post-expansion (a) of the embryonic (b) the hematological and (c) the adult stem cells without the undesired (partial) cell differentiation can be solved by supplying H02, e.g. by XOD / xanthine (hypoxanthine) (with simultaneous H202 elimination using catalase or GSH peroxidase).
  • H02 e.g. by XOD / xanthine (hypoxanthine) (with simultaneous H202 elimination using catalase or GSH peroxidase).
  • the fusion with (a) embryonic (b) adult (c) hematological stem cells gives the hybrid cells longevity or unhindered reproduction without malignancy.
  • the fusion of deficient cells e.g. cells with gene deletion or point mutation
  • genetic diseases the number of which is around 4000 (!)
  • A) with nucleated precursor cells of erythrocytes (b) with (pre-inactivated) K562 cells (MHC I and ll-negative) and (c) with MHC I and MHC II not expressing efficient or wild-type cells of allogeneic origin, in which the corresponding MHC-coding genes have been inactivated either by "gene targeting" or "gene knock-out” leads to hybrid cells that now have the missing gene in a heterozygous manner.
  • These cell hybrids can replace the time-consuming and, with many additional problems, transfection of the missing gene by means of retroviral vectors.
  • APCs are programmed or reprogrammed in vivo by repeated injection of anti-CD8-pretreated MIS or MIT effectors from donor A, B, C etc. in the sense of Th1-type cytokines. If the cell death of the MIS or MIT effectors is preprogrammed for 3-4 days, the APCs of IL-2 (and IFN gamma), but not IL-4, IL-13 or IL-10, are continuously "washed around".
  • Previous experience in the animal model and in the clinic generally shows that modern methods of immune control without simultaneous or preceding radical in vivo elimination of the tumor-protective Ts and / or Th2 cells only lead to a temporary improvement (tumor regression, decrease in metastases).
  • Every form of immune stimulation e.g. with BRMs, cytokines etc.
  • each of the new immunotherapeutic methods e.g. LAK / IL-2, TIL / IL-2-, all variants of cellular / adaptive immunotherapy with in vitro pre-selected and post-expanded tumor-specific CTLs, etc.
  • Ts / Th2 pre-depletion whereby all combinations with these Ts / Th2-depleting methods such as MIS / MIT and Ts-, Th2-, T4-, T8-, T3 etc. specific Mabs are to be considered as the subject of the present application.
  • the particular advantage of combining existing anti-tumor therapies with Ts / Th2 co-elimination is that (a) temporary effects are replaced by long-term
  • the subject of the present application are also all combinations of existing immunotherapeutic methods with techniques that prevent later relapses, to which e.g. vaccination against the disease-inducing or - maintaining T-subsets, i.e. the Ts or Th2 cells in the case of the tumor, the auto-aggressive and allergen-specific T subpopulations in the case of AID or allergies, etc. (HTT-AIT technique).
  • a greatly simplified therapy variant provides for the PBLs of patients to be mixed with those of one or more donors in vitro in various ratios (from 0.1: 1 to 1: 1 to 1: 0.1) with cell death preprogramming Substances, e.g. Treat mitomycin C and reinject it in the PBMCs or T cell depelted patients.
  • cell death preprogramming Substances e.g. Treat mitomycin C and reinject it in the PBMCs or T cell depelted patients.
  • the therapeutic effect can be further enhanced by (prealloimmunized MIS / MIT effectors and various HTT vaccines).
  • naive allospecific T cells in the first phase i.e. Securing only IL-2 and some IFNgamma 1-3 days after activation is used for APC reprogramming in the Th1 sense e.g. after tumor excision, chemotherapy and radiotherapy, practically used, with preprogrammed T cells or PBLs from donors A, B, C, D ... with or without T8 predeplication used in vivo for 2-4 days life expectancy.
  • the immune defense is generally suppressed in AIDS patients and in patients with advanced tumors, so that the immune response against neoantigens (for example new infections) is also impaired, according to the invention, in all Diseases associated with chronic progression suggested, from time to time, to eliminate the dysregulated or unwanted T cells in vivo by Mabs plus MIS effectors, the APCs with MIT treatment and with Gs blockers, Ca antagonists and NOS -Reprogramming inhibitors in subclinical doses and stimulating the now unblocked immune system of the patient with low-dose BRMs.
  • preparations that correct the ROS / RNS ratio such as XOD / xanthine (hypoxanthine), GOD / glucose or various sub-dosed ROS-releasing substances, can also be used.
  • osteoclast activity leads to increased osteoclast activity.
  • Theoretical considerations suggest that an APC reprogramming from the suppressor monocyte to the tumoricidal / bactericidal effector function, i.e. a type 2 (Th2): type 1 (ThD interconversion of the osteoclast: osteoblast conversion corresponds.
  • Th2 Th1 - or Ts: Tc- reprogramming systems, such as XOD / xanthine (hypoxanthine) or GOD / glucose (c) of Gs blockers + Gi agonists, Ca antagonists and NOS inhibitors and of all others Representatives of this Th2: Th1 - or Ts: Tc-modulating substance class are recommended.
  • Example is the simultaneous partial inhibition of the alphal, alpha2, ß1 - and ß2-adrenoceptors or the H1 - H2-histamine receptors, which prevents the hypoergy or anergy of the immunocompetent cells by overactivation. There are signs that the cell is blocked by reducing excess "background signals" to Th2: Th1 - or Ts: Tc reprogramming leads.
  • the hybrid cells discussed in detail in the earlier application EP 705 1 1 1 are to be expanded by two further cell constructs: (a) the first novel cell construct consists of Th1 - plus non-MHC-restricted Tc / CTL cells (b) the second cell construct is made up of Th1 and APC.
  • Another way to induce tolerance is to generate allotolerant donor-specific receptor T cells (for organ transplants) or mutually tolerant T cells (for KMT) by using in vitro mature T cells or PBLs from one partner Pre-incubated with immature B cells from the other partner (veto effect). The coincubation of APC-depleted donor and recipient PBLs also leads to the generation of allotolerant T cells.
  • T-depleted PBLs of donor and recipient to be provided with a 1: 1 mixture of donor and recipient-derived MIS effectors and to be injected into the recipient, the immunocompetent PBMCs thereof having to be pre-replicated in vivo.
  • the ways of tolerance induction discussed here can be combined with one another, but also with other methods for tolerance induction discussed in the present application, which could further increase the efficiency.
  • Th1 and Ts: Tc reprogramming is based on the combination (a) of ROS / RNS modulators such as XOD / xanthine (hypoxanthine) + SOD and / or calcium ion, with (b) sub-dose decouplers of respiratory chain phosphorylation (e.g. DNP, fatty acids, ADP) to be expected.
  • ROS / RNS modulators such as XOD / xanthine (hypoxanthine) + SOD and / or calcium ion
  • sub-dose decouplers of respiratory chain phosphorylation e.g. DNP, fatty acids, ADP
  • the efficiency of the HTT effectors can be further increased by xenogenizing the individual partner cells, primarily the autologous and / or allogeneic APCs or else the hybridoma or trioma cells. All of the literature, e.g. in the “tumor immunology” of Warnatz. Alternatively, heterologous cells can be used as additional fusion partner cells for the purpose of xenogenizing the cell constructs.
  • the fusion technique could also partially or completely transfect the plant germ or sperm cells with genes, for example, for the breeding of new plant species replace higher resistance to drought, frost etc.
  • the advantage of this technique is that the resistance-coding cDNA need not be known.
  • Tolerance can also be achieved by in vitro or in vivo co-incubation of donor and recipient PBLs in the presence of (a) IL-10 and other type 2 / Th2 cytokines (b) Gs agonists (c) inhibitors of cAMP-specific PDE ( Phosphodiesterase) and (d) NOS stimulators or NO-releasing substances can be achieved.
  • Th2 cytokines e.g. IL-10
  • tolerance to individual transmitted cells can be achieved.
  • the tolerance e.g. the tumor-specific tolerance by (a) IL-1 2, IFN, TNF and other Th1 cytokines (b) by Gs antagonists (c) by stimulating the cAMP-specific PDEs and (d) by NOS inhibitors.
  • a combination with MIS and anti-T-Mab pretreatment (for the purpose of Ts and Th2 pre-elimination) enables a significant improvement in all historical (Coley) and modern immunotherapeutic methods which are based on immunostimulation by means of inactivated bacteria (for example, bladder tumor treatment with BcG and chemotherapy ) or bacterial lysates and extracts (as BRMs).
  • a special technique enables the maturing, antigen-specific and / or non-specific T cells to be controlled in the direction of the Th1 or Tc subset by removing the T4 cells from the in vitro and / or in vivo with anti-CD4 Mabs Surface of the Ag-presenting accessory cells "keeps away” to them 3-5 days later (as a pure T4 population) in the presence of IL-2 (and IFNgamma) - secreting Th1, more specifically activated pTH1 cells, unilaterally in the direction to "program” the CTL / Tc subset.
  • MIS / MIT effectors whose life expectancy is "pre-programmed” for 3-5 days. Both techniques can be combined.
  • An alternative method to the MIS / MIT technique which does not require the cell death preprogramming of the MIS / MIT effectors or could be used to eliminate the GvHR effectors in a GvHR that is hardly to be expected after MIS / MIT treatment, is the treatment of Donor -PBLs or T cells with strong haptens, followed by their transfusion into the recipient and immunization of the same or a different donor with its own haptenized PBLs or donor MIS / MIT effectors can now use the donor MIS / MIT- Effectors (after a mission or to prevent an unexpected GvHD side effect) are removed from the recipient.
  • the donor is first immunized with PBLs, B cells, T cells or blood of the recipient after organ transplantation has taken place. If organ rejection is imminent, the plasma or the IgG isolated from it can now. Fraction (with or without the donor-derived MIS / MIT effectors) injected into the recipient, whereby the alloreactive T cells of the recipient responsible for organ rejection are eliminated.
  • the same principle can also be used to combat GvHD or HvGR in bone marrow recipients.
  • Th1 is the T cell or. PBL activation by mitogenic lectins (e.g. PHA) and / or mitogenic Mabs (anti-CD3, anti-CD2, anti-CD28 Mabs) in the presence of Gs blockers (e.g. propranolol) and / or stimulators of cAMP-PDE or Inhibitors of cGMP-PDE.
  • mitogenic lectins e.g. PHA
  • mitogenic Mabs anti-CD3, anti-CD2, anti-CD28 Mabs
  • Gs blockers e.g. propranolol
  • Th2 generation is achieved through mitogenic stimulation in the presence of Gs agonists and / or cAMP-PDE blockers.
  • Th1 and Ts cells An elegant way to quickly generate Th1 and Ts cells in vivo is the combination of (a) radical T cell depletion (using anti-T cell Mabs plus MIS effector cells) (b) the subsequent treatment with MIT effectors and (c) post-injection from immature precursor T cells or T-depleted PBLs of the recipient (patient).
  • Th1 and Tc generation treatments (a) with ROS (H02, H202) -releasing systems (for example XOD / xanthine; GOD / glucose; low-dose, ROS-generating cytostatics such as mytomycin C, bleomycin, Cyclophosphamide and their combinations plus (b) with various cell stimulators such as BRMs, cytokines or lectins.
  • ROS H02, H202
  • Th1 or Ts Tc reprogramming can also be achieved by combining ROS-releasing systems plus cAMP-PDE stimulators or cGMP-PDE inhibitors.
  • FIG. 1 shows the strong activation of lymphocytes by subtoxic doses of
  • Figure 3 shows the activation of PBLs by adding XOD / xanthine to the medium
  • FIG. 4 shows the dependence of the activity of lymphocytes on the superoxide content
  • Figure 5 shows the strong activation of PBMCs with a combination of ammonia
  • Figure 6 shows the influence of XOD / xanthine on the activity of PBLs
  • Figure 7 shows the improvements in activity of PBLs with a combination of
  • Figure 8 shows the influence of the GOD / glucose system on immune-competent cells
  • FIG. 9 shows the receptor-independent activation of PBLs with XOD / substrate or
  • Figure 1 the stimulation of lymphocytes with a subtoxic dose of
  • Figure 12 shows the influence of superoxide concentration on cell activity
  • Figure 13 shows the strong immunosuppressive effect of catalase on PBMCs
  • Figure 14 shows the immunosuppressive effect of SNAP on lymphocytes
  • Figure 1 5 shows the immunosuppressive effect of sodium prusside on PBLs
  • Figure 16 shows the influence of different SNOG concentrations on PBL activity
  • Figure 17 shows the suppressive effect of promethazine on lymphocytes
  • Figure 18 shows the effect of diethylamide NONOat on PBLs
  • Figure 19 shows the effect of hydroxyguanidine on PBMC activity
  • Figure 20 shows the effect of the phosphodiesterase inhibitor MDL-1 2, 330 A on the
  • Figure 21 shows the effect of XOD / xanthine on PBMC growth
  • Figure 22 shows the influence of a H0 2 scavenger on the cell activity of lymphocytes
  • Figure 23 shows the influence of the GOD / glucose system on the activity of PBLs.

Abstract

The invention relates to cell constructs and to methods for producing the same and to their use for the treatment of diseases that are caused by undesirable activated T cells.

Description

Zellkonstrukte, die für die Immuntherapie geeignet sind, deren Herstellung und Cell constructs suitable for immunotherapy, their production and
Verwendunguse
Gegenstand der Erfindung sind Zellkonstrukte, die für die Immuntherapie geeignet sind, sowie Verfahren zu deren Herstellung und zu ihrer Verwendung.The invention relates to cell constructs which are suitable for immunotherapy, and to processes for their preparation and their use.
Das Prinzip der vorliegenden Erfindung beruht auf der Erkenntnis, dass die Ursache vieler Erkrankungen auf Vermehrung von unerwünschten aktivierten T-Zellen und in einigen Fällen zusätzlich auf der Gegenwart von unerwünschte Zellen schützenden Zellen, nämlich protektiven Suppressorzellen, beruht. Es wurde daher eine Methode entwickelt, um die unerwünschten T-Zellen und gegenenenfalls die Suppressorzellen wirksam zu entfernen und damit die zugrundeliegende Krankheit zu bekämpfen. Für dieses allgemeine Prinzip sind viele verschiedene Ausführungsformen möglich, die unter anderem von der Art der Krankheit, der Art der zu bekämpfenden Zellen und der Schwere der Erkrankung abhängen. Diese verschiedenen Ausführungsformen werden im folgenden beschrieben. So wird unter anderem ein Präparat bereitgestellt, mit dem maligne Tumoren bekämpft und ein erneutes Auftreten bzw. das Auftreten von Metastasen verhindert werden kann.The principle of the present invention is based on the knowledge that the cause of many diseases is based on the multiplication of undesired activated T cells and, in some cases, additionally on the presence of cells which protect unwanted cells, namely protective suppressor cells. A method was therefore developed to effectively remove the unwanted T cells and, if necessary, the suppressor cells and thus to combat the underlying disease. Many different embodiments are possible for this general principle, which depend, inter alia, on the type of disease, the type of cells to be controlled and the severity of the disease. These various embodiments are described below. Among other things, a preparation is provided with which malignant tumors can be combated and a recurrence or the occurrence of metastases can be prevented.
Viele Tumortherapien scheitern daran, dass bei der chirurgischen und/oder chemotherapeutischen Entfernung des Tumors nie alle Tumorzellen vernichtet werden und darüberhinaus den Tumor schützende "tumorprotektive" Suppressorzellen nicht erfasst werden. Ein ähnliches Problem tritt auch bei chronischen Virenerkrankungen auf, die schwer zu bekämpfen sind. Erfindungsgemäß wird daher ein Verfahren und ein dafür geeignetes Mittel bereitgestellt, um diese Krankheiten zu bekämpfen. Ein Grundprinzip des erfindungsgemäßen Verfahrens besteht darin, sowohl unerwünschte aktivierte T- Zellen als auch protektive Suppressor-Zellen zu entfernen. Unter unerwünschten aktivierten T-Zellen werden dabei solche Zellen verstanden, die einen pathologischen Effekt haben, z.B. von Viren befallene Zellen, autoaggressive Zellen, Zellen, die das Auftreten von Atherosklerose induzieren, allergische Reaktionen auslösende Zellen und andere Zellen, deren Vermehrung den Organismus stört.Many tumor therapies fail because the surgical and / or chemotherapeutic removal of the tumor never destroys all tumor cells and, in addition, the tumor-protecting "tumor-protective" suppressor cells are not detected. A similar problem also occurs with chronic viral diseases that are difficult to combat. According to the invention, therefore, a method and a suitable means are provided to combat these diseases. A basic principle of the method according to the invention is to remove both undesired activated T cells and protective suppressor cells. Undesired activated T cells are understood to mean those cells which have a pathological effect, for example cells infected by viruses, autoaggressive cells, cells which induce the occurrence of atherosclerosis, cells which trigger allergic reactions and other cells whose reproduction disturbs the organism.
In einer Ausführungsform werden erfindungsgemäß solche Krankheiten bekämpft, bei denen neben unerwünschten T-Zellen auch protektive Zellen vorhanden sind. Beispiele hierfür sind insbesondere neoplastische und durch Viren hervorgerufene Krankheiten.In one embodiment, diseases are combated according to the invention in which protective cells are present in addition to undesired T cells. Examples include neoplastic and virus-related diseases.
Erfindungsgemäß wird hierzu folgendes Verfahren durchgeführt:According to the invention, the following method is carried out for this:
In einer ersten Stufe wird der überwiegende Anteil der den Tumor oder das Virus schützenden Zellen entfernt. Da diese protektiven Zellen zur Klasse der T-Zellen gehören, die wiederum zu den hämatologischen Zellen gehören, könnte man mit an sich bekannten Methoden die hämatologischen Zellen durch Bestrahlung oder durch Verabreichung von Cyclophosphamid zerstören, wodurch das gesamte Immunsystem zerstört wird und damit auch die T-Zellen depletiert werden. Um den Patienten jedoch nicht übermäßig zu schwächen, ist es vorzuziehen, selektiver vorzugehen und nur die T-Zellen zu entfernen. Für die selektive Entfernung der T-Zellen sind dem Fachmann Verfahren und Mittel bekannt, die hier geeignet sind. Ein erfindungsgemäß bevorzugtes Mittel ist die Behandlung mit monoklonalen Antikörpern, die gegen T- Zellen gerichtet sind, ggf. konjugiert mit Immuntoxinen. Dies führt zu einer humoralen Bekämpfung der T-Zellen. Beispiele für geeignete Antikörper sind Anti-CD3- Antikörper, die als OKT3 (Orthoclone), ATG oder ATGAM im Handel erhältlich sind. Diese werden nach den Angaben der Hersteller verabreicht, z.B. bis zu 4 Wochen lang täglich oder in regelmäßigen Intervallen. Häufig reicht es aus, die monoclonalen Antikörper 3 bis 15 mal, insbesondere 3 bis 10 mal an aufeinanderfolgenden Tagen je einmal täglich zu verabreichen, um die T-Zellen zu depletieren. Die hier zu verabreichenden Mengen sind die, die vom Hersteller empfohlen werden.In a first stage, the majority of the cells protecting the tumor or virus are removed. Since these protective cells belong to the class of T cells, which in turn belong to the hematological cells, one could destroy the hematological cells by radiation or by administration of cyclophosphamide by methods known per se, which destroys the entire immune system and thus also the T Cells are depleted. However, in order not to overly weaken the patient, it is preferable to be more selective and only remove the T cells. For the selective removal of the T cells, the person skilled in the art is aware of methods and means which are suitable here. A preferred means according to the invention is treatment with monoclonal antibodies which are directed against T cells, if appropriate conjugated with immunotoxins. This leads to a humoral control of the T cells. Examples of suitable antibodies are anti-CD3 antibodies, which are commercially available as OKT3 (Orthoclone), ATG or ATGAM. These are administered according to the manufacturer's instructions, e.g. up to 4 weeks daily or at regular intervals. It is often sufficient to administer the monoclonal antibodies 3 to 15 times, in particular 3 to 10 times, on consecutive days once a day in order to deplete the T cells. The amounts to be administered here are those recommended by the manufacturer.
Normalerweise werden bei dieser Behandlung nicht alle T-Zellen und vor allem nicht alle Suppressorzellen erfasst. Erfindungsgemäß werden daher in einer zweiten Stufe die aktivierten T-Zellen angegriffen unter Verwendung von Lymphocyten mit vorbestimmten Zelltod. Hierzu werden bevorzugt PBL's, d.h. periphere Blut- lymphocyten, eines Donors mit Mitomycin C so vorbehandelt, werden, dass sie sich nur noch etwa 3 bis 1 5 mal, bevorzugt 3 bis 5 mal, teilen können und danach absterben. Auf diese Weise wird erreicht, dass die Lymphocyten im Patienten die aktivierten T-Zellen angreifen, bevor sie jedoch eine GvH-Reaktion auslösen können, absterben. Auf diese Weise wird ein weiterer erheblicher Anteil der T-Zellen entfernt. Um ein erneutes Auftreten der Krankheit, d.h. die Bildung neuer Tumoren und Metastasen oder die Entwicklung von Viren, zu verhindern, wird erfindungsgemäß die Entstehung neuer Suppressorzellen, die den Tumor oder die unerwünschten Zellen wieder schützen würden, verhindert. Dazu werden Präparate, die als Zellkonstrukte bezeichnet werden, eingesetzt. Diese sollen dazu dienen, die Immunabwehr des Patienten auf diese Zellen zu richten und somit als eine Art Vakzine verwendet werden. Die Zellkonstrukte sind fusionierte Zellen, die aus der Fusion von Tumorzelle oder virenbefallenen Zelle und MHC ll-positiven Zellen und aus der Fusion von Suppressorzellen und MHC ll-positiven Zellen entstehen. Erstere verhindern, dass sich der Tumor neu bildet und Letztere verhindern, dass sich neue Suppressorzellen bilden.Normally, not all T cells and especially not all suppressor cells are detected in this treatment. According to the invention, the activated T cells are therefore attacked in a second stage using lymphocytes with predetermined cell death. For this purpose, PBLs, ie peripheral blood lymphocytes, of a donor are preferably pretreated with mitomycin C in such a way that they can only divide about 3 to 15 times, preferably 3 to 5 times, and then die. In this way, the lymphocytes in the patient attack the activated T cells before they can trigger a GvH reaction. This removes a further significant proportion of the T cells. In order to prevent the disease from occurring again, ie the formation of new tumors and metastases or the development of viruses, the formation of new suppressor cells which would protect the tumor or the undesired cells again is prevented according to the invention. For this purpose, preparations called cell constructs are used. These are intended to direct the patient's immune system to these cells and are therefore used as a type of vaccine. The cell constructs are fused cells that result from the fusion of tumor cells or virus-infected cells and MHC II-positive cells and from the fusion of suppressor cells and MHC II-positive cells. The former prevent the tumor from forming again and the latter prevent new suppressor cells from forming.
Möglich sind sowohl Fusionen mit autologen MHC ll-positiven Zellen als auch mit allogenen. In einer bevorzugten Ausführungsform werden sowohl autologe als auch allogene MHC ll-positive Zellen für die Fusion eingesetzt. Besonders bevorzugt sind Triomas, bei denen eine fremde MHC ll-positive Zelle, eine Patienten eigene MHC ll- positive Zelle und eine Tumorzelle bzw. eine Suppressorzelle verschmolzen wurden. Dies kann erreicht werden, indem MHC Il-Zellen jeweils von einem Donor und dem Patienten gewonnen werden. Verfahren zur selektiven Gewinnung der genannten einzelnen Zellarten sind dem Fachmann bekannt und bedürfen keiner näheren Erläuterung. In der Literatur werden hierzu eine Vielzahl von Verfahren erläutert. Geeignet ist beispielsweise die Technik von Miltenyi. Letztere wird zum Beispiel zur Gewinnung von Tumorzellen eingesetzt in einem Verfahren, das in US-A 61 21044 beschrieben wird und auch für die vorliegende Erfindung geeignet ist. Zur Gewinnung von MHC-ll-positiven Zellen ist unter anderem ein Verfahren geeignet, wie es in US-A 6008002 beschrieben wird. Zur Gewinnung von T-Zellen sind verschiedene Verfahren bekannt, unter anderem eines, das in US-A 5965535 beschrieben wird.Both fusions with autologous MHC II-positive cells and with allogeneic are possible. In a preferred embodiment, both autologous and allogeneic MHC II-positive cells are used for the fusion. Triomas in which a foreign MHC II-positive cell, a patient's own MHC II-positive cell and a tumor cell or a suppressor cell have been fused are particularly preferred. This can be achieved by collecting MHC II cells from a donor and the patient. Methods for the selective extraction of the individual cell types mentioned are known to the person skilled in the art and require no further explanation. A variety of methods are explained in the literature. Miltenyi's technique is suitable, for example. The latter is used, for example, to obtain tumor cells in a process which is described in US Pat. No. 6,110,244 and is also suitable for the present invention. A method as described in US-A 6008002 is suitable for obtaining MHC-II positive cells. Various methods are known for obtaining T cells, including one that is described in US Pat. No. 5,965,535.
Die erfindungsgemäß erhaltenen Zellkonstrukte, z.B. Hybridomas, Triomas oder Quadromas, werden üblicherweise dem Patienten durch Infusion, bevorzugt sub- cutan, verabreicht.The cell constructs obtained according to the invention, e.g. Hybridomas, triomas or quadromas are usually administered to the patient by infusion, preferably subcutaneously.
Um die natürliche Immunabwehr des Patienten weiter zu stärken wird er bevorzugt in einer weiteren Stufe mit in an sich bekannter Weise klonal postexpanidierten Zellen behandelt. Dazu entnimmt man den Patienten eine Blutprobe, wäscht diese, versetzt sie mit fötalem Kälberserum , IL2 und mitogenen Antikörpern, z.B. Anti CD3 oder Anti CD2 oder Anti CD28, inkubiert mit Tumorzellen, selektiert die effizientesten cytotoxischen T-Zellen (Tc), die gegen die Tumorzellen gerichtet sind, und infundiert dann diese selektierten T-Zellen nach klonaler Postexpansion dem Patienten.In order to further strengthen the patient's natural immune defense, he is preferably treated in a further stage with cells which have been clonally postexpanised in a manner known per se. To do this, a blood sample is taken from the patient, washed, mixed with fetal calf serum, IL2 and mitogenic antibodies, e.g. Anti CD3 or Anti CD2 or Anti CD28, incubated with tumor cells, selects the most efficient cytotoxic T cells (Tc), which are directed against the tumor cells, and then infuses these selected T cells into the patient after clonal post-expansion.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung betrifft eine rezeptorunabhängige Aktivierung von Zellen, die sowohl ergänzend zu den oben beschriebenen Stufen eingesetzt, als auch allein zur Stärkung des Immunsystems allgemein eingesetzt werden kann. Es wurde überraschenderweise gefunden, dass das Verhältnis von ROI, d.h. reaktiven Sauerstoffzwischenprodukten, zu RNI, d.h. reaktiven Stickstoffzwischenprodukten (reactive oxygen intermediates/reactive nitrogen intermediates) einen Einfluss auf die Zellaktivierung und darüberhinaus einen Einfluss darauf hat, ob T-Zellen in Form von Ts-Zellen oder Tc-Zellen vorliegen. Es wurde gefunden, dass Zellen aktiviert werden können bzw. Ts-Zellen in Tc-Zellen umgewandelt werden können, indem sie mit Xanthinoxidase und deren Substrat Substrat in Kontakt gebracht werden. Als Substrat für Xanthinoxidase kann z.B. Xanthin oder Hypoxanthin verwendet werden. Dadurch werden ROI erzeugt und der Quotient RIO/RNI erhöht. Dies aktiviert die Zellen. Außerdem wurde gefunden, dass membrangängige Substanzen, die das intrazelluläre pHi erhöhren, immunstimulierend wirken und die Ts-Tc-Umwandlung fördern. Beispiele sind NH3 und Triethanolamin in subtoxischer Dosis.A further embodiment of the invention relates to a receptor-independent activation of cells, which is used both in addition to the stages described above and can also be used in general to strengthen the immune system in general. It was surprisingly found that the ratio of ROI, ie reactive oxygen intermediates, to RNI, ie reactive nitrogen intermediates (reactive oxygen intermediates / reactive nitrogen intermediates) has an influence on cell activation and, moreover, an influence on whether T cells in the form of Ts Cells or Tc cells are present. It has been found that cells can be activated or Ts cells can be converted into Tc cells by contacting them with xanthine oxidase and its substrate substrate. For example, xanthine or hypoxanthine can be used as the substrate for xanthine oxidase. This creates ROI and increases the RIO / RNI quotient. This activates the cells. In addition, it has been found that membrane-permeable substances which increase the intracellular pHi have an immunostimulating effect and promote the Ts-Tc conversion. Examples are NH 3 and triethanolamine in a sub-toxic dose.
Die Aktivierung kann in vitro und in vivo erfolgen. Für eine in vitro-Aktivierung werden die Zellen mit Enzym und Substrat in geeigneter Weise inkubiert. Für eine in vivo- Aktivierung müssen Xanthin-Oxidase und Substrat an den richtigen Ort gebracht werden. Mittel hierzu sind dem Fachmann bekannt, geeignet ist beispielsweise Enzym und Substrat in einer schützenden Matrix oder an PEG gebundenes Enzym.Activation can take place in vitro and in vivo. For in vitro activation, the cells are incubated with the enzyme and substrate in a suitable manner. For in vivo activation, xanthine oxidase and substrate must be brought to the right place. Means for this are known to the person skilled in the art, for example enzyme and substrate in a protective matrix or enzyme bound to PEG are suitable.
Es wurde nun gefunden, dass dann, wenn in der Zelle RNI überwiegen, die Anzahl der Suppressorzellen steigt, während dann, wenn ROI überwiegen, die Anzahl der Tc- Zellen steigt. Das Verhältnis von RNS zu ROS hat damit Einfluss auf das Verhältnis von Th, zu Th2 bzw. Tc zu Ts.It has now been found that if RNIs predominate in the cell, the number of suppressor cells increases, while if ROIs predominate, the number of Tc cells increases. The ratio of RNS to ROS thus influences the ratio of Th to Th 2 or Tc to Ts.
Die für die Fusion benötigten Suppressorzellen gewinnt man aus den T-Zellen des Patienten. Dazu muss man einfach nur die peripheren Blutlymphocyten aus dem Blut des Patienten isolieren, was an sich bekannt ist. Diese PBL's enthalten auch die Suppressorzellen, die bei Tumorpatienten erhöht sind. Man kann dann die PBL mit Tumorzellen inkubieren, was alle Zellen, die mit Tumorzellen reagieren, insbesondere tumorspezifische Ts- und Th2-Zellen, aktiviert. Diese dabei gewonnenen Zellen können dann für die Fusion verwendet werden.The suppressor cells required for the fusion are obtained from the patient's T cells. To do this, one simply has to isolate the peripheral blood lymphocytes from the patient's blood, which is known per se. These PBLs also contain the suppressor cells, which are elevated in tumor patients. The PBL can then be incubated with tumor cells, which activates all cells which react with tumor cells, in particular tumor-specific Ts and Th2 cells. These cells can then be used for the fusion.
Für die Fusion werden MHC ll-positive Zellen und Tumorzellen bzw. T-Zellen eingesetzt. Dabei passiert das folgende: wird eine allogene MHC ll-positive Zelle mit dem Tumor verschmolzen, so presentiert diese Zelle verstärkt auf ihrer Oberfläche fremdes MHC II und Tumorantigen. Dieses aktiviert die T-Zellantwort des Patienten. Darüber hinaus wird von dem Tumor auch noch MHC I presentiert. Möglicherweise ist diese Kombination aus MHC II, MHC I und Tumorantigen besonders hilfreich.MHC II-positive cells and tumor cells or T cells are used for the fusion. The following happens here: If an allogeneic MHC II-positive cell is fused with the tumor, this cell increasingly presents foreign MHC II and tumor antigen on its surface. This activates the patient's T cell response. MHC I is also presented by the tumor. This combination of MHC II, MHC I and tumor antigen may be particularly helpful.
Werden autologe Zellen des Patienten verwendet, so aktiviert zwar nicht das MHC II die T-Zellantwort, aber dadurch, dass eigene MHC ll-positive Zellen verwendet werden, ist die Bindung mit den T-Zellen stärker und dadurch wiederum der Kontakt mit dem Tumorantigen. Eine Kombination von beidem wird als besonders vorteilhaft angesehen.If autologous cells of the patient are used, the MHC II does not activate the T cell response, but the fact that own MHC II positive cells are used means that the binding with the T cells is stronger and in turn the contact with the tumor antigen. A combination of the two is considered particularly advantageous.
Die eingesetzten Fusionszellen, die wie eine Vakzine eingesetzt werden, sollen vor allen Dingen gegen Rezidive helfen.The fusion cells used, which are used like a vaccine, are primarily intended to help against recurrences.
Ein Gegenstand der Erfindung ist auch ein Prnizip zur Entfernung unerwünschter Zellen, nämlich von autogressiven, allergischen Zellen und GvH-Zellen. In diesem Fall müssen keine Suppressorzellen entfernt werden. Hier können Triomas, die wiederum aus autologen und allogenen MHC ll-positiven Zellen und der unerwünschten Zelle bestehen, eingesetzt werden. Durch diese Triomas wird wiederum die T-Zellantwort gegen die präsentierte unerwünschte Zelle angeregt, wodurch diese Zellen dann entfernt werden.The invention also relates to a principle for removing unwanted cells, namely autogressive, allergic cells and GvH cells. In this case no suppressor cells need to be removed. Triomas, which in turn consist of autologous and allogeneic MHC II-positive cells and the unwanted cell, can be used here. These triomas in turn stimulate the T cell response against the unwanted cell presented, which then removes these cells.
Gemäß einer Ausführungsform der Erfindung wird ein Mittel und ein Verfahren zur Behandlung von Krebvs und Viren bereitgestellt. Ein Prinzip dabei ist es, sowohl die Tumor- oder Viren-tragenden Zellen, als auch diese schützenden Zellen zu entfernen. Wird nur der Tumor entfernt, ohne gleichzeitig die ihn schützenden Zellen zu entfernen, kann sich nach der Behandlung ein neuer Tumor bilden, da es nie gelingen kann, alle Tumorzellen zu zerstören. Um nun sowohl Tumorzellen als auch den Tumor schützende Zellen zu vernichten, wird die Verwendung von fusionierten Zellen vorgeschlagen, die die Immunantwort gegen beide Zellarten verstärken. Überraschenderweise wurde gefunden, dass durch eine Kombination von autologen und allogenen fusionierten MHC ll-positiven Zellen mit den unerwünschten Tumoroder virentragenden Zellen die Immunantwort derart verstärkt wird, dass die letztere Zellen nicht mehr weiter wachsen können, wodurch spätere Rezidive verhindert werden. Die erfindungsgemäß vorgeschlagenen fusionierten Zellen führen zu einer sehr wirkungsvollen Präsentation der unerwünschten Zellen, die die Immunantwort sehr verstärken können.According to one embodiment of the invention, a means and a method for the treatment of cancer and viruses are provided. One principle is to remove the tumor or virus-bearing cells as well as these protective cells. If only the tumor is removed without removing the protective cells at the same time, a new tumor can form after the treatment, since it can never be possible to destroy all tumor cells. In order to destroy both tumor cells and the cells protecting the tumor, the use of fused cells is proposed which increase the immune response against both cell types. Surprisingly, it was found that a combination of autologous and allogeneic fused MHC II-positive cells with the unwanted tumor or virus-carrying cells increases the immune response in such a way that the latter cells can no longer grow, which prevents later recurrences. The fused cells proposed according to the invention lead to a very effective presentation of the unwanted cells, which can greatly enhance the immune response.
Um die Tumorbehandlung weiter zu verbessern, wird vor der erfindungsgemäßen Behandlung eine Entfernung des Tumors vorgeschlagen, insbesondere durch Exzision.In order to further improve the tumor treatment, removal of the tumor is proposed before the treatment according to the invention, in particular by excision.
Besonders geeignet zur Entfernung der Suppressorzellen sind die in EP 705 1 1 1 vorgeschlagenen Verfahren. Diese bedürfen daher hier keiner näheren Erläuterung.The methods proposed in EP 705 1 1 1 are particularly suitable for removing the suppressor cells. Therefore, these need no further explanation here.
Weiterhin wurde gefunden, dass ein hoher Superoxid/Peroxid (02702 2 " bzw. H02/H2O2')-Quotient im Cytosol bzw. im mitochondrialen und/oder mikrosomalen endoplasmatischen Kompartment die Zelldifferenzierung fördert. Mit anderen Worten: die Zellproliferation (Zellteilung) ist mit hohem bzw. erhöhtem Superoxid (02 ', H02)-Spiegel, die Zelldifferenzierung dagegen mit erhöhtem Peroxid (02 2', H202)-Spiegel assoziiert. Es wurde außerdem gefunden, dass alle Tumorzellen unabhängig vom Typ und Art des Tumors durch einen konstitutiv erhöhten H02/H202 (Superoxid/Peroxid)-Quotienten charakterisiert sind.It was also found that a high superoxide / peroxide (0 2 70 2 2 " or H0 2 / H 2 O 2 ' ) quotient in the cytosol or in the mitochondrial and / or microsomal endoplasmic compartment promotes cell differentiation. In other words: cell proliferation (cell division) is associated with high or elevated superoxide (0 2 ' , H0 2 ) levels, while cell differentiation is associated with increased peroxide (0 2 2' , H 2 0 2 ) levels all tumor cells, regardless of the type and type of tumor, are characterized by a constitutively increased H0 2 / H 2 0 2 (superoxide / peroxide) quotient.
Erfindungsgemäß wichtig ist die Unterscheidung zwischen den Th1 - versus Th2- Subpopulationen der DC4-positiven Helfer/Inducer-T-Zellen einerseits sowie zwischen den Tc/CTL versus Ts-Subklassen der CD8-positiven Suppressor/cytotoxischen T-Zellen andererseits. Hiernach ist eine minimale Grenzkonzentration an Peroxidanion (02 2 ) bzw. an Wasserstoffperoxid (H202) im Cytosol bzw. im mitochondrialen Bereich kritisch für die Aufrechterhaltung und Funktion des Th1 vs. Th2- sowie des Tc/CTL- vs. Ts-subsets. Wird diese kritische Peroxidkonzentration durch verringerte 02 2"-Nachbildung (z.B. durch cAMP1 - Anstieg) oder via chemische Neutralisierung des unmittelbaren Präkursors (H02) durch NO unterschritten, wird die Bildung von Th2- bzw. Ts- statt Th1 - bzw. Tc/CTL-Subpopulationen gefördert.According to the invention, it is important to differentiate between the Th1 versus Th2 subpopulations of the DC4-positive helper / inducer T cells on the one hand and between the Tc / CTL versus Ts subclasses of the CD8 positive suppressor / cytotoxic T cells on the other hand. According to this, a minimum limit concentration of peroxide anion (0 2 2 ) or hydrogen peroxide (H 2 0 2 ) in the cytosol or in the mitochondrial area is critical for the maintenance and function of Th1 vs. Th2 and Tc / CTL vs. Ts-subsets. If this critical peroxide concentration is reduced by a reduced 0 2 2 " replica (eg by increasing cAMP1) or by chemical neutralization of the immediate precursor (H0 2 ) If NO is exceeded, the formation of Th2 or Ts instead of Th1 or Tc / CTL subpopulations is promoted.
Der Anmelder hat weiterhin gefunden, dass die Antigenpräsentierenden Zellen (APC), primär Makrophagen, im kritischen Moment der Antigen-Präsentierung an naive, Antigen-spezifische T-Zellen durch Sekretion von Peroxidanion (H202) den Th1 - bzw. Tc-Subset induzieren, während die Sekretion von NO statt H202 in dieser kritischen Frühphase zur Th2- bzw. Ts-Prädeterminierung führt. Aus den oben dargelegten neuen Erkenntnissen ergeben sich folgende therapeutische Konsequenzen:The applicant also found that the antigen-presenting cells (APC), primarily macrophages, at the critical moment of antigen presentation to naive, antigen-specific T cells by secretion of peroxide anion (H 2 0 2 ) the Th1 - or Tc- Induce subset, while the secretion of NO instead of H 2 0 2 leads to Th2 or Ts predetermination in this critical early phase. The following therapeutic consequences result from the new findings presented above:
(1 ) Durch Manipulierung des absoluten oder relativen Anteils an Superoxid- bzw. Peroxidanion in den Zielzellen können diese entweder in Richtung Proliferation oder Differenzierung gesteuert werden. Mit anderen Worten, man kann von außen entweder eine Erhöhung der Zielzellenzahl oder aber eine Steigerung der Effizienz, d.h. Verfeinerung der Funktion bestehender Zielzellen erreichen. Zu diesem Zwecke kann man z.B. das Enzym Xanthin-Oxidase (XOD) mit dem entsprechenden Substrat Xanthin und/oder Hypoxanthin einsetzen, wobei man durch Kombination mit weiteren Enzymen, der Katalase oder Peroxidase (Glutathion-Peroxidase oder Meerrettich-Peroxidase), primär die Superoxid-(H02)-Bildung und mit einem anderen Enzym, der Superoxid-Dismutase (SOD), sei es Mn-, Cu/Zn- oder Fe-SOD, umgekehrt die Peroxid-(H202)-Bildung erzielen kann. Die Peroxid-Bildung kann man auch mit dem Enzym Glucose-Oxidase (GOD) und dem entsprechenden Substrat (Glucose) erreichen.(1) By manipulating the absolute or relative proportion of superoxide or peroxide anion in the target cells, these can be controlled either in the direction of proliferation or differentiation. In other words, either an increase in the number of target cells or an increase in efficiency, ie refinement of the function of existing target cells, can be achieved from the outside. For this purpose, one can use, for example, the enzyme xanthine oxidase (XOD) with the corresponding substrate xanthine and / or hypoxanthine, whereby the superoxide is primarily used in combination with other enzymes, catalase or peroxidase (glutathione peroxidase or horseradish peroxidase) - (H02) formation and with another enzyme, the superoxide dismutase (SOD), be it Mn, Cu / Zn or Fe SOD, conversely the peroxide (H 2 0 2 ) formation can be achieved. Peroxide formation can also be achieved with the enzyme glucose oxidase (GOD) and the corresponding substrate (glucose).
Eine weitere Konsequenz aus den neuesten Erkenntnissen ist die in-vitro- und in- vivo-Steuerung der Th1 - vs. Th2- und/oder Tc- vs. Ts-Bildung via Abfangen der von APC (Makrophagen) abgegebenen H02 ' und/oder H202-Signale mittels spezifischer Scavengers. Diese Scavengers sind chemisch gut definiert, nicht zuletzt auch hinsichtlich des Wirkmechanismus (Abbindung von 02 - vs. 02 2 -Anion; einige sind als Radikalfänger in vivo eingesetzt worden). Geeignete Scavenger sind dem Fachmann bekannt und bedürfen daher keiner näheren Erläuterung. Beispiele für geeignete Scavenger sind beispielsweise in "der Sauerstoff", Biochemie, Biologie, Medizin (Autor: E.F. Elstner), Wissenschaftsverlag Mannheim/Wien/Zürich, 1 990, ausgeführt. Versuche haben gezeigt, dass neben den oben genannten "chemischen" Scavengers auch "enzymatische" Scavengers zum Abfangen von H02 ' und/oder H202-Signalen und hiermit zur präzisen Immunmodulation eingesetzt werden. So können die H02-Signale durch Mn-, Cu/Zn- und/oder Fe-SOD, die H202-Signale durch Katalase und/oder Peroxidase abgefangen werden. Eine weitere Möglichkeit besteht in der NO-Neutralisierung, die ebenso von den aktivierten und speziell hyperaktivierten bzw. chronisch aktivierten APC (Makrophagen) sezerniert werden, durch NO-Savengers, welche von mehreren Herstellern kommerziell angeboten werden. In einer weitern Ausführungsform werden von subtoxischen Dosen an Ammoniak (NH3) und Ammoniumsalzen einerseits bzw. NH3-Scavengers (z.B. Kombination aus Glutamin-Synthase plus Glutamat und/oder Asparagin-Synthase plus Aspartat) zugesetzt, wodurch die T-Zell-Modulation gesteuert werden kann. Dies wurde vom Anmelder durchgeführte Versuche im Labor bestätigt.Another consequence of the latest findings is the in vitro and in vivo control of Th1 - vs. Th2 and / or Tc vs. Ts formation via interception of the H0 2 ' and / or H 2 0 2 signals emitted by APC (macrophages) using specific scavengers. These scavengers are chemically well defined, not least with regard to the mechanism of action (binding of 0 2 - vs. 0 2 2 anion; some have been used as radical scavengers in vivo). Suitable scavengers are known to the person skilled in the art and therefore require no further explanation. Examples of suitable scavengers are described, for example, in "The Oxygen", Biochemistry, Biology, Medicine (author: EF Elstner), Wissenschaftsverlag Mannheim / Vienna / Zurich, 1 990. Experiments have shown that, in addition to the "chemical" scavengers mentioned above, "enzymatic" scavengers are also used to intercept H0 2 ' and / or H 2 0 2 signals and thus for precise immunomodulation. The H0 2 signals can be intercepted by Mn, Cu / Zn and / or Fe SOD, the H 2 0 2 signals by catalase and / or peroxidase. Another possibility is the NO neutralization, which is also secreted by the activated and specially hyperactivated or chronically activated APC (macrophages) by NO savengers, which are offered commercially by several manufacturers. In a further embodiment, subtoxic doses of ammonia (NH3) and ammonium salts on the one hand or NH3 scavengers (for example a combination of glutamine synthase plus glutamate and / or asparagine synthase plus aspartate) are added, as a result of which the T cell modulation is controlled can. This has been confirmed by laboratory tests carried out by the applicant.
Da einerseits hyper- bzw. chronisch aktivierte Makrophagen durch Sekretion von H02 und/oder H202 abbauenden bzw. H02 in H202 hyperdismutierende SOD- Exoenzyme zum unpassenden Zeitpunkt, z.B. während der Antigenpräsentierung an Neoantigenspezifische naive T-Zellen, zur unerwünschten Immunsuppression Anlass geben können. In einer bevorzugten Ausführungsform werden daher diese Exoenzyme als unerwünschte Suppressorfaktoren mit entsprechenden Antikörpern neutralisiert.Since on the one hand hyper- or chronically activated macrophages by secretion of H0 2 and / or H 2 0 2 degrading or H0 2 in H 2 0 2 hyperdismuting SOD exoenzymes at the inappropriate time, for example during the antigen presentation to neoantigen-specific naive T cells, may give rise to unwanted immunosuppression. In a preferred embodiment, these exoenzymes are therefore neutralized as undesired suppressor factors with appropriate antibodies.
(2) Erfindungsgemäß wird erstmalig eine Möglichkeit bereitgestellt, die Richtung der Immunabwehr (Th1 /Tc vs. Th2/Ts) während des Erstkontaktes mit dem Fremdantigen ("priming") in vitro und in vivo zu beeinflussen, andererseits eine Subpopulation der T-Zellen in die andere mindestens funktionell umzuwandeln. Hierbei ist hervorzuheben, dass diese Umwandlung nicht von präexistenten Rezeptoren abhängt, weil die Modulation, anders als im Falle der Cytokine, durch membrangängige Mediatoren vermittelt wird.(2) According to the invention, for the first time a possibility is provided to influence the direction of the immune defense (Th1 / Tc vs. Th2 / Ts) during the first contact with the foreign antigen ("priming") in vitro and in vivo, and on the other hand a subpopulation of the T cells to convert to the other at least functionally. It should be emphasized that this conversion does not depend on pre-existent receptors because, unlike in the case of the cytokines, the modulation is mediated by membrane-bound mediators.
Die selektive Förderung des Th1 - und Tc-Subsets sowie die in vitro und in vivo Th2- , Th1 - bzw. Ts:Tc-lnterkonversion kann (a) durch "Vorprogrammierung" der APCs (Makrophagen) zur gleichzeitigen Superoxid- und Peroxidbildung oder vorteilhafterweise zur dominierenden Peroxidbildung und (b) durch Zusatz von subtoxischen H202-Mengen bzw. H202 ' und H02-generierenden Enzymen erzielt werden. Weiterhin bevorzugt ist der Zusatz vonThe selective promotion of the Th1 and Tc subsets as well as the in vitro and in vivo Th2, Th1 and Ts: Tc interconversion can (a) be carried out by "preprogramming" the APCs (macrophages) for simultaneous superoxide and peroxide formation or advantageously for dominant peroxide formation and (b) by adding sub-toxic amounts of H 2 0 2 or H 2 0 2 ' and H0 2 -generating enzymes. The addition of is also preferred
(a) Ca-Antagonisten, insbesondere Nicardipin und Niphedipin),(a) Ca antagonists, in particular nicardipine and niphedipine),
(b) Antagonisten der Gs (Gsalpha)-konjugierten Membranrezeptoren, wie 2-AR und A2-purinergen (Adenosin)Rezeptoren, die noch mit Agonisten der Gi (Gial-pha)- konjugierten Rezeptorsubtypen kombiniert werden können, sowie(b) antagonists of the Gs (Gsalpha) -conjugated membrane receptors, such as 2-AR and A2-purinergic (adenosine) receptors, which can still be combined with agonists of the Gi (Gial-pha) -conjugated receptor subtypes, and
(c) der Zusatz von Inhibitoren der NO-Synthese (z.B. Inhibitoren der konstitutiven und/oder induzierbaren NO-Synthetasen), die auch kommerziell erhältlich sind. Wird andererseits bei der Zielsetzung einer Antigenspezifischen oder unspezifischen Toleranzinduktion z.B. bei der Knochenmark- oder Organtransplantation eine Th1 :Th2 bzw. Tc:Ts-lnterkonversion angestrebt, so ist der Einsatz von Agonisten Gs-gekoppelter Rezeptoren und/oder Antagonisten von Gi-gekoppelten Rezeptoren sowie iNOS/cNOS-Stimulatoren mit/ohne NO-freisetzenden Präparaten bevorzugt. Die Feinregulierung der T-Zell-Subsetlnterkonversion in vitro (nicht in vivo) kann weiterhin durch Rezeptorunabhängige Einwirkung von Ca-Influx-fördernden Präparaten des Ca-Ionomycin- und Ca-lonophore-A23187-Typs sowie durch diverse Phorbolester (TPA/PMA) erzielt werden. (3) In einer weiteren Ausführungsform der vorliegenden Erfindung werden als T-Zell- Modulatoren Vertreter einer wichtige Substanzklasse, nämlich die verschiedenen cAMP- bzw. cGMP-spezifischen Phosphodiesterasen (PDEs) erweitert werden, eingesetzt.(c) the addition of inhibitors of NO synthesis (for example inhibitors of constitutive and / or inducible NO synthetases), which are also commercially available. If, on the other hand, a Th1: Th2 or Tc: Ts interconversion is aimed at when targeting an antigen-specific or non-specific tolerance induction, for example in bone marrow or organ transplantation, then the use of agonists Gs-coupled receptors and / or antagonists of Gi-coupled receptors as well iNOS / cNOS stimulators with / without NO-releasing preparations preferred. The fine regulation of the T cell subset interconversion in vitro (not in vivo) can furthermore be achieved by receptor-independent action of Ca influx-promoting preparations of the Ca ionomycin and Ca ionophore A23187 type and by various phorbol esters (TPA / PMA) become. (3) In a further embodiment of the present invention, representatives of an important class of substances, namely the various cAMP- or cGMP-specific phosphodiesterases (PDEs), are used as T-cell modulators.
Mit Inhibitoren von cAMP-spezifischen PDEs, die in 3 Subklassen (Typ IV, Rolipraminsensitiver Typ VII und IBMX-insensitiver Typ VIII) unterteilt werden, aber auch mit Hemmern der unspezifischen PDEs (Typen I, II und III) kann die Th1 :Th2- bzw. Tc:Ts-Umwandlung gefördert werden. Zudem lässt sich der durch Agonisten von Gs-gekoppelten Rezeptoren und/oder Antagonisten von Gi-gekoppelten Rezeptoren und/oder iNOS/cNOS-Stimulatoren induzierte cAMPi-Anstieg in den Zielzellen verstärken und über längere Zeit aufrechterhalten.With inhibitors of cAMP-specific PDEs, which are divided into 3 subclasses (type IV, rolipramine-sensitive type VII and IBMX-insensitive type VIII), but also with inhibitors of non-specific PDEs (types I, II and III), the Th1: Th2- or Tc: Ts conversion. In addition, the increase in cAMPi induced by agonists of Gs-coupled receptors and / or antagonists of Gi-coupled receptors and / or iNOS / cNOS stimulators in the target cells can be increased and maintained over a longer period of time.
Analog hierzu lässt sich mit Stimulatoren der cAMP-spezifischen und - unspezifischen PDEs (s.o.) ein durch Antagonisten von Gs-gekoppelten Rezeptoren und/oder Ca-Antagonisten und/oder iNOS/cNOS-Hemmer niedrig gehaltener cAMPi- Spiegelin den Zielzellen weiterhin reduzieren. Zudem können diese PDE-Stimulatoren die oben beschriebene Th2:Th1 - bzw. Ts:Tc-Umwandlung stark unterstützen. Besondere Bedeutung könnten die oben besprochenen Hemmer der cAMP- spezifischen und -unspezifischen PDEs bei der Verhinderung der HvGR bei Organtransplantationen sowie der GvHD bei der Knochenmarktransplantation (BMT, SC-T, PBPC-T) erlangen. Da auch während der Zellaktivierung durch Interferon (IFNgamma) ein temporärer cAMPi-Anstieg beobachtet wird, könnte die Hemmung des cAMPi-Abbaus durch cAMP.PDE-lnhibitoren in der kritischen Phase der GvHD- und HvGR-lnduktion diese fatalen Nebenwirkungen bei den Transplantationen verhindern.Analogously, stimulators of the cAMP-specific and non-specific PDEs (see above) can further reduce a cAMPi level in the target cells which is kept low by antagonists of Gs-coupled receptors and / or Ca antagonists and / or iNOS / cNOS inhibitors. In addition, these PDE stimulators can strongly support the Th2: Th1 or Ts: Tc conversion described above. The inhibitors of the cAMP-specific and non-specific PDEs discussed above could be of particular importance in the prevention of the HvGR in organ transplantations and the GvHD in the bone marrow transplantation (BMT, SC-T, PBPC-T). Since a temporary increase in cAMPi is also observed during cell activation by interferon (IFNgamma), the inhibition of cAMPi degradation by cAMP.PDE inhibitors in the critical phase of GvHD and HvGR induction could prevent these fatal side effects in the transplantation.
(4) Wie die Detailuntersuchungen im Labor des Anmelders zeigten, lassen sich nicht nur durch die Kombination von H02 und H202, sondern auch durch NH3 in subtoxischen Dosen hohe Proliferationsraten von Testzellen (PBLs/PBMs) erzielen, die sogar in PBS (enthält nur Na/K-Phosphat), d.h. in Abwesenheit von Serum (BSA/FCS) und sonstigen Mediumbestandteilen nicht zum Stillstand kommen. Deshalb wird vorgeschlagen, bei suppressiver Lage (a) mit H02 und/oder H202, generiert z.B. durch das System XOD/Xanthin (Hypoxanthin) und/oder NH3 in subtoxischen Dosen die Immunzellen zu stimulieren.(4) As the detailed investigations in the applicant's laboratory showed, high proliferation rates of test cells (PBLs / PBMs) can be achieved not only by the combination of H02 and H202, but also by NH3 in sub-toxic doses, which even in PBS (contains only Na / K-phosphate), ie do not come to a standstill in the absence of serum (BSA / FCS) and other medium components. It is therefore proposed to generate e.g. suppressive layer (a) with H02 and / or H202, e.g. to stimulate the immune cells with the system XOD / xanthine (hypoxanthine) and / or NH3 in sub-toxic doses.
(1 ) Gegenstand der vorliegenden Erfindugn sind Präparate und Verfahren, die auf einer als "Mikroimmunchirurgie" (MIS) bezeichneten Methode aufbauen. Diese MIS- Methode ist näher beschrieben in der Anmeldung EP 0 705 1 1 1 des vorliegenden Anmelders. Zu Einzelheiten dieser Methode wird daher auf diese Anmeldung verwiesen. Ein Gegenstand der Erfindung ist eine auf der MIS-Methode aufbauende Ausführungsform, nämlich die Markierung, genauer gesagt(1) The present invention relates to preparations and methods which are based on a method known as "microimmune surgery" (MIS). This MIS method is described in more detail in the application EP 0 705 1 1 1 by the present applicant. For details of this method, reference is therefore made to this application. An object of the invention is an embodiment based on the MIS method, namely the marking, more precisely
Transfizierung/Transduzierung der Donor-Effektorzellen (Lymphozyten, PBLs/PBMCs, Agranulozyten, "buffy coat"/-"Lymphozytenkonzentrat") mit der viralen (HSV) Thymidinkinase (TK/tk), gefolgt von einer späteren selektiven in-vivo-Eliminierung der so markierten Donorzellen mittels Ganciclovir. Der Einsatz dieser auf auf HSV- TK/Ganciclovir basierenden, so genannten "Suizid"Technik auf für alle Einsatzgebiete erfindungsgemäß angewendet werden, die für die MIS-Methode in EP 0 705 1 1 1 angegeben sind.Transfection / transduction of the donor effector cells (lymphocytes, PBLs / PBMCs, agranulocytes, "buffy coat" / - "lymphocyte concentrate") with the viral (HSV) Thymidine kinase (TK / tk), followed by later selective in vivo elimination of the labeled donor cells using ganciclovir. The use of this so-called "suicide" technique, which is based on HSV-TK / ganciclovir, can be used according to the invention for all areas of application which are specified for the MIS method in EP 0 705 1 1 1.
(2) Ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Anmeldung bezieht sich auf die sogenannte "Mikroimmunotargeting"-(MIT)-Technik. Sie weist viele Ähnlichkeiten mit der in EP 0 705 1 1 1 im Detail beschriebenen (MΙS)-Technik auf. Der Hauptunterschied liegt in der in-vitro-Vorbehandlung der Donor-Lymphozyten (PBSs/PBMCs), genauer gesagt, in der Konzentration des zur Brückenbildung zwischen beiden DNA-Strängen der Donor-PBSs eingesetzten, bivalentalkylierenden Antibiotikums Mitomycin C (und anderer, DNA partiell schädigender Verbindungen). Während die MIS-Technik auf der verhinderten Proliferation bwz. auf dem vorprogrammierten Zelltod zwecks erhöhter GvL/GvT-Reaktion bei gleichzeitig verhinderter GvH-Erkrankung aufbaut, beruht die neuere MIT-Technik auf der Übertragung ("Aufoktruierung") des Cytokin-Profils von Donor-PBLs, genauer gesagt Donor-T-Zellen, auf die "falsch programmierten" Patienten-T-Zellen. Wie detaillierte eigene Versuche gezeigt haben, dürfte die in-vivo-Depletierung bzw. Inaktivierung der pathologischen Patienten-T-Zellen bei der MIS-Technik mindestens z.T. auf einer restlichen cytotoxischen bzw. cytolytischen Wirkung der Zelltodvorprogrammierten alloreaktiven Donorzellen basieren. Bei der neueren, erfindungsgemäßen MIT- Technik dagegen scheinen Donor-T-Zellen das Th1 -Cytokinprofil während des innigen ZelhZell-Kontaktes auf die Th2-Suppressor-T-Zellen (Ts) des Tumorpatienten zu übertragen. Bei Autoimmunerkrankungen dürfte die therapeutische Wirkung von MIT-Effektoren auf der Inaktivierung von präaktivierten (autoaggressiven) T-Zellen durch den lokalen Überschuss an Typ1 (proinflammatorischen) Cytokinen beruhen; bekanntlich führt eine weitere Aktivierung von cytokin-, z.B. IL-2-vorinkubierten T- Zellen zu deren Tod (durch Apoptose). Die Erkennung der pathologisch hyperaktivierten (falsch programmierten) Patienten-T-Zellen erfolgt durch deren obligate Postexpression von Klasse-Il-MHC-(HLA-DR/DQ)-Antigenen.(2) Another object of the present application relates to the so-called "microimmuno targeting" (MIT) technology. It has many similarities to the (MΙS) technique described in detail in EP 0 705 1 1 1. The main difference lies in the in vitro pretreatment of the donor lymphocytes (PBSs / PBMCs), more precisely in the concentration of the bivalent alkylating antibiotic mitomycin C (and others, DNA) used to bridge the two DNA strands of the donor PBSs harmful compounds). While the MIS technique on the prevented proliferation or based on the pre-programmed cell death for the purpose of an increased GvL / GvT reaction while preventing GvH disease at the same time, the new MIT technique is based on the transfer ("upoculation") of the cytokine profile of donor PBLs, more precisely donor T cells, on the "wrongly programmed" patient T cells. As detailed in-house experiments have shown, the in vivo depletion or inactivation of the pathological patient T cells in the MIS technique is at least partly. based on a residual cytotoxic or cytolytic effect of the pre-programmed alloreactive donor cells. In contrast, in the newer MIT technique according to the invention, donor T cells seem to transfer the Th1 cytokine profile to the Th2 suppressor T cells (Ts) of the tumor patient during intimate cell cell contact. In autoimmune diseases, the therapeutic effect of MIT effectors is likely to be based on the inactivation of pre-activated (autoaggressive) T cells by the local excess of type 1 (pro-inflammatory) cytokines; further activation of cytokine, e.g. IL-2 pre-incubated T cells at their death (by apoptosis). The pathologically hyperactivated (incorrectly programmed) patient T cells are recognized by their obligatory post-expression of class II MHC (HLA-DR / DQ) antigens.
Interessanterweise fungiert solche überaktivierte T-Zelle als nicht professionelle Antigen-präsentierende Zelle (APC), die bei innigem Zel Zell-Kontakt mit der vorprogrammierten Donor-T-Zelle das Cytokinmuster der letztgenannten Zelle "übernimmt", in Analogie etwa zur APC-Beeinflussung durch reife, immunkompetente T-Zellen während des Aktivierungsprozesses durch das prozessierte Fremdantigen.Interestingly, such an overactivated T cell acts as a non-professional antigen-presenting cell (APC), which "takes over" the cytokine pattern of the latter cell in intimate cell contact with the preprogrammed donor T cell, in analogy to APC influence mature, immune-competent T cells during the activation process by the processed foreign antigen.
Eine gewisse Rolle dürfte auch die direkte Inaktivierung von falsch programmierten T-Zellen durch den so genannten "Veto-Effekt" spielen, wobei die zusätzliche Interaktion von B7.1 -(CD80)-, B7.2-(CD86)- und B7.3-(BB1 )-Antigenen auf den hyperaktivierten Patienten-T-Zellen mit den korrespondierenden CD28- und CTLA-4- Strukturen auf den Donor-Effektorzellen zur selektiven Ausschaltung der ersteren führt. Wie detaillierte Versuche gezeigt haben, liegt die kritische Konzentration des Mitomycin C - bei einer 18-stündigen Inkubation - bei 10 /g/ml bzw. 10 μg/1.106 Donor-PBLs/PBMCs. Liegt die Mitomycin-Konzentration bei bzw. über 10 / g/ml, so werden die Donor-Effektorzellen zu MIT-Effektoren programmiert; bei Mitomycin-C- Konzentrationen unter 10 //g/ml resultiert die MIS-Vorprogrammierung der Donor- Effektoren.The direct inactivation of incorrectly programmed T cells by the so-called "veto effect" is also likely to play a certain role, with the additional interaction of B7.1 - (CD80) -, B7.2- (CD86) - and B7. 3- (BB1) antigens on the hyperactivated patient T cells with the corresponding CD28 and CTLA-4- Structures on the donor effector cells lead to the selective elimination of the former. As detailed tests have shown, the critical concentration of mitomycin C - after an 18-hour incubation - is 10 / g / ml or 10 μg / 1,106 donor PBLs / PBMCs. If the mitomycin concentration is at or above 10 / g / ml, the donor effector cells are programmed to MIT effectors; MIS preprogramming of the donor effectors results at mitomycin C concentrations below 10 // g / ml.
(3) Eine weitere Ausführungsform der vorliegenden Erfindung besteht in einer Methode zur Verhinderung der Tolranz(re)induktion (a) gegenüber residuellen Tumorzellen und/oder (b) gegenüber allen Arten von Infekten, speziell (retro)viralen Infekten (z.B. EBV- oder CMV-Infekten). Es muss verhindert werden, dass im immunsupprimierten Organismus, z.B. nach Tumorexzision, nach Chemo- und Radiotherapie sowie Knochenmark- und Organtransplantation unreife T-(und B-)- Zellen, die man auch als prä-T-(bzw. prä-B-)-Zellen oder T- bzw. B-Präkursorzellen bezeichnen kann, auf reife T-Zellen des Th2- und Ts-Subtyps treffen. Hierbei denkt man in erster Linie an die tumor- bzw. (retro)virusspezifischen T-(und B-)- Subpopulationen. Die Folge eines solchen in-vivo-Zusammentreffens von "falsch programmierten" immunkompetenten Immunozyten mit deren Präkursoren ist eine Toleranzreinduktion gegenüber den Resttumorzellen bzw. Viren, was deren ungehinderte Vermehrung ermöglicht.(3) A further embodiment of the present invention consists in a method for preventing the tolerance (re) induction (a) towards residual tumor cells and / or (b) against all types of infections, especially (retro) viral infections (eg EBV or CMV infections). It must be prevented that in the immunosuppressed organism, e.g. after tumor excision, after chemotherapy and radiotherapy as well as bone marrow and organ transplantation immature T- (and B-) cells, which can also be called pre-T- (or pre-B-) cells or T- or B-precursor cells may refer to mature T cells of the Th2 and Ts subtypes. One thinks primarily of the tumor- or (retro) virus-specific T- (and B -) - subpopulations. The consequence of such an in vivo meeting of "incorrectly programmed" immunocompetent immunocytes with their precursors is a tolerance re-induction towards the remaining tumor cells or viruses, which enables their unimpeded multiplication.
Dieser unerwünschte Kontakt bzw. Fehlleitung der heranreifenden Präkursorzellen in Richtung von Th2 und Ts-Zellen kann durch konsequente in-vivo-Depletion (a) von Th2 und/oder Ts-Zellen, (b) von unreifen T-(und B-)-Zellen, oder aber (c) durch gleichzeitige Depletierung beider Subsets erzielt werden, wobei im letzteren Fall (Punkt (c)) schon eine partielle, weniger konsequente Codepletierung beider Subsets ausreichend ist. Da es bis dato keine Th1 - und Th2-spezifischen Mabs gibt, muss an eine temporäre in-vivo-Depletierung des Th(T4)-Subsets als solchen gedacht werden. Die unreifen Präkursor-T-Zellen können in vivo durch Mabs wie OKT6, OKT9 und/oder OKT10 selektiv eliminiert werden.This undesired contact or misdirection of the maturing precursor cells in the direction of Th2 and Ts cells can be prevented by consequent in vivo depletion (a) of Th2 and / or Ts cells, (b) of immature T- (and B -) - Cells, or (c) can be achieved by simultaneously depleting both subsets, whereby in the latter case (point (c)) a partial, less consistent code plating of both subsets is sufficient. As there are no Th1 and Th2 specific Mabs to date, a temporary in vivo depletion of the Th (T4) subset as such must be considered. The immature precursor T cells can be selectively eliminated in vivo by Mabs such as OKT6, OKT9 and / or OKT10.
Erfindungsgemäß reicht schon die Unterbrechung der fehlgeleiteten Präkursor-T- Zelldifferenzierung ("commitment") zu Th2 bzw. Ts-Zellen durch die selektive invivo-Depletion ("Herausschneiden") dieser prä-T-Zellen mit entsprechenden Mabs (OKT6, OKT9, OKT10) aus, um die labile Phase bis zur Wiedererlangung der Immunkompetenz zu überbrücken. Die Tatsache, dass beim polyklonalen Einsatz von gegen T-Zellen gerichteten Antikörpern, wie z.B. ATG bzw. ALG, die Komplikationen mit sekundären Infekten und/oder lymphoproliferativen Krankheiten (basierend meist auf den reaktivierten EBV-Infekten) viel seltener als beim Einsatz von monoklonalen Mabs (z.B. OKT3) vorkommen, kann durch die gleichzeitige, obwohl temporäre Depletion von reifen T-(Th2, Ts)-Zellen plus deren Präkursoren im ersteren Fall (polyklonale Ak) bzw. der alleinigen Eliminierung der reifen T-Zellen im letzteren Fall (monoklonale Ak/Mab) erklärt werden.According to the invention, the interruption of the misguided precursor T cell differentiation (“commitment”) to Th2 or Ts cells by the selective in vivo depletion (“cutting out”) of these pre-T cells with appropriate Mabs (OKT6, OKT9, OKT10 ) to bridge the unstable phase until immune competence is regained. The fact that when polyclonal antibodies against T cells, such as ATG or ALG, are used, the complications with secondary infections and / or lymphoproliferative diseases (based mostly on the reactivated EBV infections) are much less common than when using monoclonal Mabs (eg OKT3) can occur due to the simultaneous, although temporary depletion of mature T (Th2, Ts) cells plus their precursors in the former case (polyclonal AK) or the sole elimination of mature T cells in the latter case (monoclonal AK / Mab) can be explained.
Aus gleichem Grund ist bei der Konditionierung der Tumorpatienten sowohl bei der Behandlung der soliden Tumoren mit "Mikroimmunchirurgie" als auch bei der Knochenmarktransplantation (KMT) der Tumorpatienten (allogene KMT bei Leukämie- und Lymphompatienten sowie autologe KMT bei bestimmten Arten von soliden Tumoren) erfindungsgemäß der Einsatz von polyklonalen Antikörpern (ATG, ALG, ALS) jenem der panT bzw. CD3-spezifischen Mabs vorzuziehen.For the same reason, in the conditioning of tumor patients, both in the treatment of solid tumors with "microimmune surgery" and in bone marrow transplantation (KMT) of the tumor patients (allogeneic KMT in leukemia and lymphoma patients and autologous KMT in certain types of solid tumors) according to the invention Use of polyclonal antibodies (ATG, ALG, ALS) preferable to that of the panT or CD3-specific Mabs.
Unter den Mabs gibt es allerdings solche, die neben reifen T-Zellen mindestens partiell auch unreife Präkursor-T-Zellen erfassen. Beispiele sind Anti-CD2-Mabs, die sowohl reife T-Zellen als auch Thymozyten erkennen, ferner CD5, CD6, CD7. Die Anti-DC4-Mabs sind deshalb von besonderem Interesse, da sie sowohl die Th2 als auch 75% die prä-T-Zellen (Thymozyten) in vivo eliminieren können (Beispiel: die beiden complementbindenden OKT4- und OKT4A-Mab), wobei Anti-CD4-Mabs generell mit dem Anti-CD8-, mit dem Anti-CD3- und/oder dem Anti-CD2-Mab kombiniert werden können. Der oben genannte Anti-CD6-Mab (OKT1 7) ist deshalb besonders interessant, da er aktivierte Helfer-T-Zellen erkennt und somit die Th2- Fraktion selektiv depletieren kann. Ein weiterer Mab, gerichtet gegen CD2R, ist wegen seiner Selektivität für die aktivierten T(Th2 und TS)-Zellen hervorzuheben. Die alleinige Depletierung, genauer gesagt Codepletierung von Th2-Zellen oder die kombinierte Eliminierung von T4(Th2)- plus prä-T-Zellen (z.B. mit OKT6, OKT9 oder OKT10) verspricht eine effiziente Unterdrückung der Toleranz(re)induktion sowohl gegenüber den residuellen Tumorzellen (nach Behandlung des Primärtumors) als auch gegenüber reaktivierten (retro)viralen Infekten, wenn die Beobachtungen im Tiermodell auch in der Klinik bestätigt werden.Among the Mabs, however, there are those that, in addition to mature T cells, at least partially also detect immature precursor T cells. Examples are anti-CD2 Mabs, which recognize both mature T cells and thymocytes, as well as CD5, CD6, CD7. The anti-DC4 Mabs are of particular interest because they can eliminate both the Th2 and 75% of the pre-T cells (thymocytes) in vivo (example: the two complement-binding OKT4 and OKT4A Mab), with Anti -CD4-Mabs can generally be combined with the Anti-CD8-, with the Anti-CD3- and / or the Anti-CD2-Mab. The above-mentioned anti-CD6 Mab (OKT1 7) is particularly interesting because it recognizes activated helper T cells and can therefore selectively deplete the Th2 fraction. Another Mab, directed against CD2R, should be emphasized because of its selectivity for the activated T (Th2 and TS) cells. The sole depletion, more precisely code-plating of Th2 cells or the combined elimination of T4 (Th2) - plus pre-T cells (e.g. with OKT6, OKT9 or OKT10) promises an efficient suppression of tolerance (re) induction both towards the residual ones Tumor cells (after treatment of the primary tumor) as well as against reactivated (retro) viral infections, if the observations in the animal model are also confirmed in the clinic.
(4) Ein weiterer wichtiger Punkt ist die Verbesserung der allogenen Knochenmarktransplantation durch die successive Transfusion der Knochenmarkzellen bzw. der CD34 + -Stammzell-(SC/PBPC)-Subpopulation (a) zuerst vom MHC-inkompatiblen Knochenmarkspender und danach (optimal: 7 bis 10 Tage später) des MHC-identischen Spenders. Hierbei sollen die erstgenannten Donorzellen zwecks "Mikroimmunchirurgie" und die letztgenannten zwecks besserer Kooperation mit aυtologen, d.h. Patienten-APCs (Makrophagen) eingesetzt werden. Die letztgenannten HLA-identischen PBLs können bei Patienten mit soliden Tumoren durch Ts- bzw. Th2-(T4)-prädepletierte Patienten-PBLs partiell oder komplett ersetzt bzw. mit diesen kombiniert werden. Die besondere "Stärke" der autologen PBLs ist deren MHC-Identität mit Patienten-APCs und seinen Tumorzellen, während die HLA- identischen Donorlymphozyten den Vorteil einer fehlenden gemeinsamen Vorgeschichte mit Tumorzellen und der hiermit verbundenen Abwesenheit jeglicher prägenerierter tumorspezifischer Th2- und/oder Ts-Subpopulation mit sich bringen. (5) Ein weiterer Gegenstand der Erfindung ist weiterhin ein neues Prinzip zur Behandlung von Tumoren, Infekten mit Hilfe von Vakzinen. Das neue erfindungsgemäße Prinzip beruht auf der Erkenntnis, dass die Entwicklung cytotoxischer T-Zellen (CTLs/Tc), die z.B. gegen Tumorzellen oder (retro)viral- befallene Zellen gerichtet sind, eng von den Cytokin produzierenden Helfer-T-Zellen begleitet ist und dass die letzteren nur in der 1 . Phase nach ihrer Aktivierung, d.h. als so genannte "aktivierte naive Th-Zellen" als einziges Cytokin das von den Präkursor-Tc-Zellen (pCTLs) benötigte Typ1 -Lymphokin IL-2 produzieren. Bereits in der 2. Phase ihrer Entwicklun, d.h. als so genannte ThO-Zellen, sezemieren die T4- Zellen neben IL-2 noch IL-4 und andere Th2-Typ-Cytokine; in der 3. Phase werden diese aktivierten, Antigenspezifischen T4-Zellen entweder zum Th1 - oder Th2- Subtyp differenziert. Um die Th2-Typ-Lymphokine, welche junge T4-Zellen in Richtung von Suppressor-T-Zellen (Ts-Zellen) dirigieren, auszuschließen, wird erfindungsgemäß empfohlen, die Präkursor- bzw. naive T4-Zellen in vivo so zu behandeln, dass sie sich nur bis zur 1 . Stufe ("aktivierte naive Th-Zellen") entwickeln können und vor Erreichung der Th2-Cytokintyp-cosezernierenden ThO- Stufe absterben. Zur Erreichung dieses Zieles werden gleiche Prozedu-ren und Substanzen wie bei der Vorprogrammierung des Zelltodes/Suizids bei der in EP 705 1 1 1 be-schriebenen "Mikroimmunchirurgie" eingesetzt. Alternativ hierzu kann durch Zusatz von Anti-T4(CD4)-Mabs und entsprechenden Immuntoxinen eine Situation geschaffen werden, bei der durch entkoppelte, d.h. um 2 bis 5 Tage verzögerte Aktivierung von Helfer-T4-Zellen alle Antigen-(z.B. TSTA TATA)- spezifischen CTLs auf die ausschließlich IL-2 (nicht IL-4) sezernierenden Th ("aktivierten naiven Th-Zellen") auf oder in der Nähe von das betreffende Antigen präsentierenden Makrophagen (und anderen APCs) treffen, was zu einer verstärkten bis ausschließlichen Ts-freien CTL-Generierung führt. Erfindungsgemäß kann auch durch eine Behandlung mit Cyclophosphamid 2 bis 7 Tage vor dem Priming mit dem betreffenden Antigen (z.B. Tumor- und Virusantigen) eine Entkopplung der parallelen Aktivierung von T4- und T8-Zellen erzielt werden, die darin besteht, dass aktivierte pCTLs komplett auf die ausschließlich IL-2-sezernierenden "aktivierten naiven Th- Zellen" treffen.(4) Another important point is the improvement of the allogeneic bone marrow transplantation through the successful transfusion of the bone marrow cells or the CD34 + stem cell (SC / PBPC) subpopulation (a) first from the MHC-incompatible bone marrow donor and then (optimally: 7 to 10 days later) from the MHC-identical donor. The former donor cells are to be used for "microimmune surgery" and the latter for better cooperation with autologists, ie patient APCs (macrophages). The latter HLA-identical PBLs can be partially or completely replaced or combined with Ts or Th2- (T4) -predpleted patient PBLs in patients with solid tumors. The particular "strength" of autologous PBLs is their MHC identity with patient APCs and its tumor cells, while HLA-identical donor lymphocytes have the advantage of a lack of a common history with tumor cells and the associated absence of any pre-generated tumor-specific Th2 and / or Ts Bring subpopulation with it. (5) Another object of the invention is also a new principle for the treatment of tumors, infections with the help of vaccines. The new principle according to the invention is based on the knowledge that the development of cytotoxic T cells (CTLs / Tc), which are directed, for example, against tumor cells or (retro) virally infected cells, is closely accompanied by the cytokine-producing helper T cells and that the latter only in the 1st Phase after their activation, ie as so-called "activated naive Th cells" as the only cytokine to produce the type 1 lymphokine IL-2 required by the precursor Tc cells (pCTLs). Already in the second phase of their development, ie as so-called ThO cells, the T4 cells secrete IL-4 and other Th2-type cytokines in addition to IL-2; In the third phase, these activated, antigen-specific T4 cells are differentiated into either the Th1 or Th2 subtype. In order to exclude the Th2-type lymphokines which direct young T4 cells in the direction of suppressor T cells (Ts cells), it is recommended according to the invention to treat the precursor or naive T4 cells in vivo in such a way that only until the 1st Stage ("activated naive Th cells") can develop and die before reaching the Th2 cytokine-type-secreting ThO stage. To achieve this goal, the same procedures and substances are used as for the pre-programming of cell death / suicide in the "microimmune surgery" described in EP 705 1 1 1. As an alternative to this, the addition of anti-T4 (CD4) -Mabs and corresponding immunotoxins can create a situation in which all the antigen (eg TSTA TATA) is activated by decoupled, ie 2 to 5 days later, activation of helper T4 cells. specific CTLs on the exclusively IL-2 (not IL-4) secreting Th ("activated naive Th cells") on or in the vicinity of macrophages (and other APCs) presenting the relevant antigen, which leads to an increased to exclusive Ts -free CTL generation leads. According to the invention, treatment with cyclophosphamide 2 to 7 days before priming with the relevant antigen (eg tumor and virus antigen) can also result in a decoupling of the parallel activation of T4 and T8 cells, which consists in the fact that activated pCTLs are completely decoupled hit the only activated IL-2 secreting "activated naive Th cells".
(6) Erfindungsgemäß wurde festgestellt, dass die gezielte Generierung von ein bestimmtes Antigen der entsprechenden T-Zellen (CTLs) bei gleichzeitiger Unterdrückung der entsprechenden Ts-Zellen insbesondere dann gelingt, wenn der Makrophage bzw. die APC-Zellen zum Zeitpunkt der Präsentierung dieses Antigens (z.B. des Tumor- oder Virusantigens) einen erhöhten Spiegel an ROS/ROI, welcher die Präkursor-T-Zellen in Richtung des Th1 -, nicht Th2-Subtyps dirigiert, aufweist. Da bei der Phagozytose von korpuskularen/partikulären, präaggregierten, prädenaturierten und hydrophobierten Antigenen (z.B. Proteinen) automatisch der ROl/ROS-Spiegel als Folge des "respiratory burst" ansteigt, erzielt man erfindungsgemäß durch gleichzeitige Gabe von partikulären Antigenen (niedrig dosierte Erythrozyten fremder Blutgruppe, inaktivierte Bakterien bzw. deren Lysate, kompletter Freund-Adjuvans/CFA, Lyposen, denaturierte Fremdproteine) den erwünschten Effekt, d.h. einen temporären ROl-Anstieg in APCs während der Präsentierung des Tumor- oder Virusantigens.(6) According to the invention, it was found that the targeted generation of a specific antigen of the corresponding T cells (CTLs) with simultaneous suppression of the corresponding Ts cells succeeds in particular if the macrophage or the APC cells at the time of presentation of this antigen (eg the tumor or virus antigen) has an increased level of ROS / ROI, which directs the precursor T cells in the direction of the Th1, not Th2 subtype. Since in the phagocytosis of corpuscular / particulate, pre-aggregated, pre-naturalized and hydrophobicized antigens (eg proteins) the ROl / ROS level automatically increases as a result of the "respiratory burst", this is achieved according to the invention by simultaneous administration of particulate antigens (low-dose erythrocytes of foreign blood group, inactivated bacteria or their lysates, complete Freund's adjuvant / CFA, lyposes, denatured foreign proteins) the desired effect, ie a temporary increase in ROI in APCs during the presentation of the tumor - or virus antigen.
(7) Als kritisch für die Generierung von Antigen-(z.B. Tumor- oder Virusantigen)- spezifischen CTLs bei gleichzeitiger Unterdrückung entsprechender Ts-Zellen ist die Anwesenheit von Typ1 -(IL-2)-Lymphokin produzierenden Helfer-(T4)-Zellen an der Oberfläche bzw. im Mikromilieu von dieses Antigen präsentierenden APCs zum Zeitpunkt der Antigenpräsentierung. Dieses Ziel kann erfindungsgemäß, ähnlich wie unter Punkt (6) erwähnt, durch Fremdproteine (z.B. Bakterienlysat) oder aber durch den Einsatz von Histoinkompatiblen (möglichst MHC-I- plus MHC-ll-inkompatiblen) Donor-T-Zellen (Lymphozyten, PBLs) mit vorprogrammiertem Zelltod (d.h. Mikroimmunchirurgievorbehandelten Donor-T-Zellen bzw. -Lymphozyten) erreicht werden. Im ersteren Fall erkennt die T4-Subpopulation des Donors die patienteneigenen MHC-I- und MHC-Il-Strukturen auf dem Patienten-Makrophagen (APCs) und reagiert in beiden Fällen mit der IL-2-Sekretion, wovon u.A. die tumor bzw. virusspezifischen CTLs bzw. deren Präkursoren (pCTLs) profitieren.(7) The presence of type 1 (IL-2) lymphokine-producing helper (T4) cells is critical for the generation of antigen (eg tumor or virus antigen) -specific CTLs while at the same time suppressing the corresponding Ts cells the surface or in the micromilieu of APCs presenting this antigen at the time of antigen presentation. This goal can be achieved according to the invention, similarly as mentioned under point (6), by foreign proteins (eg bacterial lysate) or by the use of histo-incompatible (preferably MHC-I plus MHC-II-incompatible) donor T cells (lymphocytes, PBLs) can be achieved with preprogrammed cell death (ie, donor T cells or lymphocytes pretreated for microimmunosurgery). In the former case, the T4 subpopulation of the donor recognizes the patient's own MHC-I and MHC-II structures on the patient macrophage (APCs) and reacts with the IL-2 secretion in both cases, which among other things. the tumor or virus-specific CTLs or their precursors (pCTLs) benefit.
(8) Bei dem gentherapeutischen Approach wird erfindungsgemäß empfohlen, als Ziel-(Target)-Zellen für die Gentherapie die Makrophagen, die dendritischen Zellen u.A. APCs vorzusehen, weil sie gegenüber den bisherigen angewandten Tumorzellen und/oder TIL-Zellen den großen Vorteil der gleichzeitigen MHC-II- Expression (neben der MHC-I-Expression) auf ihrer Zelloberfläche mit sich bringen. Hierbei soll sich der patentrechtliche Schutz auf alle bisher eingesetzten Gene (z.B. für Cytokine, LAPs/Adhesine/Integrine etc.) wie sie von der Transfektion Traduktion von Tumorzellen, TIL-Zellen u.A. Targetzellen her bekannt sind, erstrecken. Eine Modifikation sieht Hybridzellen zwischen Patienten- und Donor-APCs (bzw. B-Zellen) vor; andere empfiehlt die MHC-Il-Expression (neben anderen konventionell eingesetzten Genen z.B. für Cytokine und deren Rezeptoren) auf Tumor- und TIL- Zellen vor, erzielbar durch cDNA oder Fusion.(8) In the gene therapy approach, it is recommended according to the invention that the target cells for gene therapy are the macrophages, the dendritic cells and the like. To provide APCs because they have the great advantage of simultaneous MHC-II expression (in addition to MHC-I expression) on their cell surface compared to the previously used tumor cells and / or TIL cells. In this case, patent protection should apply to all genes used to date (e.g. for cytokines, LAPs / adhesins / integrins etc.) as they are derived from the transfection of tumor cells, TIL cells and others. Target cells are known, extend. A modification provides for hybrid cells between patient and donor APCs (or B cells); others recommend MHC-II expression (along with other conventionally used genes e.g. for cytokines and their receptors) on tumor and TIL cells, achievable by cDNA or fusion.
(9) Die in der Patentanmeldung PCT/EP 94/01992 (EP 705 1 1 1 »beschriebene HTT- Technologie, basierend (a) auf der Fusion von Tumorzellen des Patienten mit autologen und/oder allogenen, MHC-ll-positiven Zellen (Makrophagen, Monozyten, dendritischen Zellen, B-Zellen), und (b) auf der Fusion spezialisierter Immunzellen (Th1 , Th2, Tc, Ts etc.) mit maligne transformierten Zellen/Zelllinien (zwecks Immortalisierung der spezialisierten Immunzellen), soll nun durch weitere neue Erkenntnisse und wichtige Verbesserungen ergänzt werden. Zudem soll diese neue Technologie, die sich inzwischen als sehr erfolgreich in der Klinik erwiesen hat, mit all ihren Varianten auf weiteren Indikationsbereichen patentrechtlich geschützt werden.(9) The HTT technology described in the patent application PCT / EP 94/01992 (EP 705 1 1 1 », based on (a) on the fusion of tumor cells of the patient with autologous and / or allogeneic, MHC-II positive cells ( Macrophages, monocytes, dendritic cells, B cells), and (b) on the fusion of specialized immune cells (Th1, Th2, Tc, Ts etc.) with malignantly transformed cells / cell lines (for the purpose of immortalizing the specialized immune cells), should now be carried out by others new findings and important improvements are to be added, and this new technology, which has now proven to be very successful in the clinic, is also to be included all of their variants on other indication areas are protected by patent.
Wegen des gemeinsamen Wirkungsprinzips, d.h. der neuartigen in-vivo-Eliminierung der pathologisch dysregulierten Immunozyten-Subsets, kombiniert mit Reetablierung von krankheitsbekämpfenden Effektorzellen, soll der Indikationsbereich der HTT- Technologie samt deren Verfeinerungen wie z.B. der HTT-AIT-Technik neben der Behandlung von Tumoren (soliden Tumoren und allen Formen des Blutzellkrebses) nun auch die Behandlung von Autoimmunerkrankungen, Allergien, Infekten (bakteriellen und(retro)viralen Infekten incl. HIV-Infektion), Arteriosklerose, Abstoßungsreaktion bei Organtransplantaten sowie von GvHD und HvGR (Abstoßung) bei Knochenmark-, Stammzell- und Progenitorzelltransplantation umfassen. Da beim alleinigen Einsatz von Hybridomen, bestehend z.B. aus Tumorzelle plus allogener APC (Makrophage, dendritische Zelle) die Nachrekrutierung neuer Tumorspezifischer Tc (Th1 ) nicht funktioniert, wird empfohlen, autologe APCs mit Tumorzellen, deren Lysaten oder, falls vorhanden, Tumorspezifischen Peptiden zu beladen und mit den Hybridomazellen in den Patienten i.v. oder s.c. zu injizieren.Because of the common principle of action, i.e. The novel in-vivo elimination of the pathologically dysregulated immunocyte subsets, combined with the re-establishment of disease-fighting effector cells, is intended to increase the range of indications for HTT technology and its refinements, e.g. the HTT-AIT technique, in addition to the treatment of tumors (solid tumors and all forms of blood cell cancer), now also the treatment of autoimmune diseases, allergies, infections (bacterial and (retro) viral infections including HIV infection), arteriosclerosis, rejection reaction in organ transplants as well as GvHD and HvGR (rejection) in bone marrow, stem cell and progenitor cell transplantation. Since only hybridomas consisting of e.g. from tumor cells plus allogeneic APC (macrophage, dendritic cell) the recruitment of new tumor-specific Tc (Th1) does not work, it is recommended to load autologous APCs with tumor cells, their lysates or, if available, tumor-specific peptides and with the hybridoma cells in the patients i.v. or s.c. to inject.
Ein weiterer Gegenstand der Erfindung ist die Kombination einer MIS/MIT- Behandlung mit der HTT-Technologie, wobei neben der Basistherapie auch alle Modifikationen und Verfeinerungen beider Strategien (MIS/MIT- und HTT-Strategie) als Bestandteile dieser kombinierten Therapie anzusehen sind. Beide Basistherapien wurden in EP 0 705 1 1 1 im Detail erläutert, worauf her verwiesen wird. Es ist hier noch darauf hinzuweisen, dass der später eingeführte Begriff MIS/MIT für "Zelltod- vorprogrammierte allogene Effektorzellen" und die ebenso nachträglich eingeführte Bezeichnung HTT-Technologie für "Hybridoma-CTrioma, Quadroma)-Zellen" steht.Another object of the invention is the combination of an MIS / MIT treatment with the HTT technology, whereby in addition to the basic therapy, all modifications and refinements of both strategies (MIS / MIT and HTT strategy) are to be regarded as components of this combined therapy. Both basic therapies were explained in detail in EP 0 705 1 1 1, to which reference is made. It should also be pointed out here that the term MIS / MIT, which was introduced later, stands for "cell death preprogrammed allogeneic effector cells" and the term HTT technology, which was also introduced subsequently, stands for "hybridoma-CTrioma, quadroma) cells".
Gegenstand der vorliegenden Anmeldung sind auch Kombinationen der beschriebenen MIS/MIT- und/oder HTT-Technologie mit anderen immuntherapeutischen Verfahren zur Behandlung von Krebs, bakteriellen und (retro)viralen Infekten, Autoimmunerkrankungen, Allergien, Arteriosklerose, sowie von GvH- und HvG-Komplikationen bei Organ- und Knochenmark- bzw. Stamm- zell/Progenitorzell-Transplantationen. Die Zielsetzung der anfangs erwähnten Hybridoma- bzw. Trioma-bildung aus Patienten-Tumorzellen und autologen und/oder allogenen MHC-ll-positiven Zellen ist die Präsentation von Tumorantigenen an der Oberfläche der gemeinsamen Tumor: APC-Hybridzelle, was zur Durchbrechung der präexistierenden Toleranz gegenüber Tumorzellen führt. Nachdem klinische Studien die hohe Effizienz des in EP 705 1 1 1 geschützten Prinzips klar bestätigten, soll dieses Prinzip in einer vervollständigten Form als die so genannte HTT-AIT- Technologie nun auch bei anderen Indikatoren wie Autoimmunerkrankungen, Allergie, Atherosklerose, ferner bei der Behandlung von bakteriellen und (retro)viralen Infekten, incl. HIV, sowie bei der Bekämpfung der GvHD und HvG- Komplikationen bei Organ- und Knochenmarktransplantationen geschützt werden, allerdings unter Berücksichtigung einiger Besonderheiten der einzelnen Krankheitsbilder. So soll z.B. bei Autoimmunerkrankungen durch die Fusion von autoantigenspezifischen, d.h. autoaggressiven T-Zellen mit autologen und/oder allogenen MHC-ll-positiven Zellen der besondere Effekt des so entstandenen Zellkonstrukts (Hybridoma- bzw. Triomazellen) therapeutisch genutzt werden, der darin besteht, dass sich nach der subkutanen bzw. intradermalen Inokulation bzw. i.v. Injektion der erwähnten Hybridoma- bzw. Triomazellen eine starke antiidiotypische Abwehrreaktion aufbaut, die in hochselektiver klonotypischer Weise die autoaggressiven T-Zell-Subpopulationen des Patienten in vivo depletiert bzw. inaktiviert.The present application also relates to combinations of the described MIS / MIT and / or HTT technology with other immunotherapeutic methods for the treatment of cancer, bacterial and (retro) viral infections, autoimmune diseases, allergies, arteriosclerosis, and of GvH and HvG complications for organ and bone marrow or stem cell / progenitor cell transplants. The aim of the hybridoma or trioma formation from patient tumor cells and autologous and / or allogeneic MHC-II-positive cells mentioned at the beginning is to present tumor antigens on the surface of the common tumor: APC hybrid cell, which leads to the breaking of the pre-existing tolerance leads to tumor cells. After clinical studies clearly confirmed the high efficiency of the principle protected in EP 705 1 1 1, this principle in a completed form as the so-called HTT-AIT technology is now also to be used for other indicators such as autoimmune diseases, allergy, atherosclerosis, and for treatment of bacterial and (retro) viral infections, including HIV, as well as in the fight against GvHD and HvG complications in organ and bone marrow transplants, but taking into account some peculiarities of the individual clinical pictures. In autoimmune diseases, for example, the fusion of autoantigen-specific, ie autoaggressive T cells with autologous and / or allogeneic MHC-II-positive cells is intended to use the special effect of the resulting cell construct (hybridoma or trioma cells), which consists of that after subcutaneous or intradermal inoculation or iv injection of the hybridoma or trioma cells mentioned, a strong anti-idiotypic defense reaction builds up, which in a highly selective clonotypical manner depletes or inactivates the patient's auto-aggressive T cell subpopulations.
Auch bei der Behandlung von Allergien kann die Fusion der autologen und/oder allogenen MHC-ll-positiven Zellen (APC) mit Allergenspezifischen T-Zellen (meist des Th2-Subtyps) und/oder mit Allergenspezifischen Plasma-(B)-Zellen zur hoch effizienten und hoch selektiven (klonotypischen) in-vivo-Eliminierung bzw. Inaktivierung der Allergieinduzierenden und -aufrechterhaltenden Immunzellen führen. Ähnlich kann bei der Atherosklerose durch die Fusion von autologen und/oder allogenen MHC-ll-positiven Zellen mit T- und/oder B-Zellen mit Spezifität z.B. für OxLDL ein Zellkonstrukt gebildet werden, welcher zur selektiven in-vivo- Depletion der bei der Atherogenese aktiv beteiligten Immunozyten-Subklone führen kann.Also in the treatment of allergies, the fusion of autologous and / or allogeneic MHC-II positive cells (APC) with allergen-specific T cells (mostly of the Th2 subtype) and / or with allergen-specific plasma (B) cells can be too high efficient and highly selective (clonotypical) in vivo elimination or inactivation of the allergy-inducing and maintaining immune cells. Similarly, in atherosclerosis, the fusion of autologous and / or allogeneic MHC-II positive cells with T and / or B cells with specificity e.g. a cell construct is formed for OxLDL, which can lead to the selective in vivo depletion of the immunocyte subclones actively involved in atherogenesis.
Auch bei der Organ- und Knochenmarktransplantation kann das neue Prinzip, die HTT-AIT-Technik, Anwendung finden, indem die subkutane Vakzinierung bzw. i.v. Injektion der Hybridoma- bzw. Triomazellen, gebildet durch die Fusion von MHC-ll- positiven Zellen (Makrophagen, dendritischen Zellen) autologen und/oder allogenen Ursprungs mit alloaggressiven T-Zellsubpopulationen, in der selektiven Inaktivierung der HvGR- bzw. GvHR-induzierenden T-Zell-Subklone resultiert.The new principle, the HTT-AIT technique, can also be used in organ and bone marrow transplantation by subcutaneous vaccination or i.v. Injection of the hybridoma or trioma cells, formed by the fusion of MHC-II positive cells (macrophages, dendritic cells) of autologous and / or allogeneic origin with alloaggressive T cell subpopulations, in the selective inactivation of the HvGR or GvHR-inducing T Cell subclones result.
Bei allen jenen Krankheitsbildern, bei denen autoaggressive oder alloaggressive T- Zellen aktiv beteiligt sind (Autoimmunkrankheiten, Transplantatabstoßung und GvHD), wird erfindungsgemäß empfohlen, die in-vivo-Depletion dieser Krankheit bzw. Komplikation auslösender T-Zell-Subsets mit einem weiteren Schritt, nämlich der Stabilisierung des aggressionsfreien Zustandes, zu ergänzen. Hierzu eignen sich Antigenspezifische Ts-(und Th2)-Zellen, die man im Falle der Autoimmunkrankheiten durch Koinkubation der Patienten-PBLs mit Autoantigen und immunsuppressiven Zusätzen (CsA, Rapamycin, FK506, Glucocorticoiden, Agonisten von Gs- gekoppelten Rezeptoren wie Adenosin, Adrenalin, PGE2, etc.) generieren kann und die im Falle von Transplantationskomplikationen mittels des oneway-MLC-Ansatzes (in An bzw. Abwesenheit erwähnter immunsuppressiver Zusätze), mit angeschlossener Inaktivierung der alloreaktiven T-Zellsubpopulationen, sei es mit Bestrahlung (50 bis 100 gy) oder mit Mitomycin C (20 bis 50 //g/106 Zellen), in vitro vorgebildet werden. Bei der oben erwähnten in-vitro-Anreicherung der Antigen- spezifischen T-Zellklone, die man z.B. bei der Behandlung der Autoimmunerkrankungen, aber auch der Allergien mit der HTT-AIT-Technik als Fusionspartner benötigt, wird die Koinkubation der Patienten-PBLs mit dem Autoantigen bzw. Allergen sowie mit IL-2 empfohlen, wobei das niedrig zu dosierende IL-2 noch mit IFNgamma und/oder IL-1 2 kombiniert werden kann. Im speziellen Fall der Allergiebehandlung können Hybridoma- bzw. Triomzellen mit Fc- epsilon-R-positiven B-, T- und/oder Mastzellen bzw. Basophilen vorgesehen werden, wobei diese nach der FACS- oder MACS-Vortrennung (in T- und B-Zellen) mit IgE- beladenen Zellaffinitäts-Chromatographiesäulen angerei-chert werden können.In all those clinical pictures in which autoaggressive or alloaggressive T cells are actively involved (autoimmune diseases, graft rejection and GvHD), it is recommended according to the invention that the in vivo depletion of this disease or complication-causing T cell subsets with a further step, namely to supplement the stabilization of the non-aggressive state. Antigen-specific Ts (and Th2) cells are suitable for this purpose. PGE2, etc.) and in the case of transplant complications using the one-way MLC approach (in the presence or absence of mentioned immunosuppressive additives) subsequent inactivation of the alloreactive T cell subpopulations, be it with radiation (50 to 100 gy) or mitomycin C (20 to 50 // g / 106 cells), in vitro. In the above-mentioned in vitro enrichment of the antigen-specific T cell clones, which are required, for example, in the treatment of autoimmune diseases, but also of allergies with the HTT-AIT technique as a fusion partner, the co-incubation of the patient's PBLs with the Autoantigen or allergen as well as with IL-2 recommended, whereby the low-dose IL-2 can still be combined with IFNgamma and / or IL-1 2. In the special case of allergy treatment, hybridoma or trioma cells with Fc-epsilon-R positive B, T and / or mast cells or basophils can be provided, after the FACS or MACS pre-separation (in T and B Cells) can be enriched with IgE-loaded cell affinity chromatography columns.
Eine weitere Variante der Allergiebehandlung mit der HTT-AIT-Technik sieht vor, dass die Fusion der MHC-ll-positiven Zellen mit IgE-beladenen, Fc-epsilon-R- positiven Zellen (B-Zellen, Mastzellen, Basophilen) erfolgt. Zu diesem Zwecke kann man Fc-epsilon-R-exprimierende Zellen (B-Zellen, Mastzellen, Basophile) in vitro mit IgR oder der Fc-Untereinheit beladen und anschließend mit autologen Zellen fusionieren. Auf diese Weise wird mittels der HTT-AIT-Technik gegen Allergie generell vakziniert. Wenn man Allergenselektiv therapieren will, so muss auf konventionelle Weise zuerst das Patientenspezifische Allergenspektrum festgestellt werden, um anschließend durch Inkubation der Patienten-PBLs in Anwesenheit von den betreffenden Allergenen und IL-2 die Allergenspezifische T- und/oder B-Zell- Anreicherung vorzunehmen. Die weiteren Schritte (Fusion und s.c. Vakzinierung bzw. i.v. Injektion) sind gleich wie oben.Another variant of the allergy treatment with the HTT-AIT technique provides that the MHC-II positive cells are fused with IgE-loaded, Fc-epsilon-R positive cells (B cells, mast cells, basophils). For this purpose, cells expressing Fc-epsilon-R (B cells, mast cells, basophils) can be loaded with IgR or the Fc subunit in vitro and then fused with autologous cells. In this way, vaccination against allergy is generally carried out using the HTT-AIT technique. If you want to treat with allergen selectivity, the patient-specific allergen spectrum must first be determined in a conventional manner in order to then carry out the allergen-specific T and / or B cell enrichment by incubating the patient PBLs in the presence of the relevant allergens and IL-2. The further steps (fusion and SC vaccination or IV injection) are the same as above.
Die vervollständigte HTT-AIT-Technik bringt auch bei der Behandlung von soliden Tumoren und Leukämien/Lymphomen zusätzliche Verbesserungen. Im speziellen Fall all jener Blutkrebsformen, die durch die Anwesenheit von bcr-abl-Fusionsprotein charakterisiert sind (z.B. CML), kann die Immunisierung (s.c, i.d. oder i.v.) mit Hybridoma/Trioma-Zellen, bestehend aus bcr-abl-exprimierenden malignen Zellen plus autologen und/oder allogenen MHC-ll-positiven Zellen (Makrophagen, dendritischen Zellen) eine hoch effiziente und selektive in-vivo-Depletion von (Rest)tumorzellen induzieren.The completed HTT-AIT technique also brings additional improvements in the treatment of solid tumors and leukaemias / lymphomas. In the special case of all those blood cancer forms which are characterized by the presence of bcr-abl fusion protein (eg CML), immunization (sc, id or iv) with hybridoma / trioma cells, consisting of bcr-abl-expressing malignant cells plus autologous and / or allogeneic MHC-II positive cells (macrophages, dendritic cells) induce a highly efficient and selective in vivo depletion of (rest) tumor cells.
Durch die Fusion von Tumorspezifischen Ts-(und Th2)-Zellen des Patienten mit den MHC-ll-positiven autologen und/oder allogenen APCs (Makrophagen, dendritischen Zellen) kann die durch die MIS-Effektorzellen erzielte in-vivo-Eliminierung von Tumorprotektiven Ts-(und Th2)-Zellen auf zellulärer Ebene noch effizienter und selektiver gestaltet werden; zudem kombiniert der erstmalige Einsatz von zwei Typen fusionierter Zellen, nämlich der TumorAPC-Hybridome ("HTT-Technik") und der Ts:APC-Hybridome ("HTT-AIT-Technik") zwei wichtige Konzepte bei der Tumorbekämpfung, die in-vivo-Generierung neuer tumoriziden CTLs ("HTT-Technik) mit der konsequenten Eliminierung Tumor-protektiver Ts ("HTTAIT-Technik"). Die zusätzliche Heranziehung der MIS/MIT-Strategie lässt weitere Effizienzsteigerung erwarten. Eine wichtige Verbesserung der MIS/MIT-Effektoren, die in EP 705 1 1 1 als "Zelltodvorprogrammierte alloreaktive Donorzellen" bezeichnet wird, besteht erfindungsgemäß in deren Präalloimmunisierung. Hierzu werden Donor-T-Zellen bzw. Donor-PBLs in einer Art one-way-MLC (Donor: responder, Rezipient: Stimulator) 3 bis 5 Tage lang coinkubiert, danach z.B. mit Mitomycin C oder Einbau von 3-H- Thymidin (suicide Dosis) Zelltodvorprogrammiert und als MIS/MIT in vivo eingesetzt. Die Vorteile dieser Kombination aus der MIS/MIT-, HTT- und HTT-AIT-Behandlung seien noch einmal kurz dargestellt: (a) Mit MIS/MIT-Effektoren werden Tumor- protektive Ts-(und Th2)-Zellen Subset- aber nicht Tumorspezifisch eliminiert, (b) Die HTT-AIT-Technik ermöglicht eine gewissermaßen Tumorspezifische Depletion protektiver T-Zellen. (c) Mit MIT-Effektorzellen, die durch höher dosierte (20 bis 50 //g/1.106 Zellen) Mitomycin-C-Vorbehandlung an ihrer cytolytischen Aktivität gehindert, nicht aber an ihrer metabolischen Leistung beeinträchtigt sind, werden APCs (Makrophagen) von der Typ2-(Th2)- zur Typ1 -(Th1 )-Funktion umprogrammiert, wodurch auch naive. Tumorspezifische T-Zellen in Th1 -Richtung vorprogrammiert werden, (d) Die HTT-TEchnik ermöglicht die in-vivo-Bildung der Tumorspezifischen Tc-(Th1 )-Zellen auf zweierlei Weisen, (a) durch Nachrekrutierung neuer, naiver Tc und/oder (b) durch Umprogrammierung präexistenter Ts- in Tc- Zellen. Die neue kombinierte Technik, die sich durch minimale Nebenwirkungen auszeichnet, wird erfindungsgemäß auch bei der Behandlung von LAS/ARC/AIDS empfohlen. Mit der MIS und der HTT-AIT-Technik werden HIV-spezifische, aber auch opportunistische Infekte schützende Ts (Th2) eliminiert; mit der MIT- und der HTT-Technik werden APCs (Makrophagen) in Th1 -Richtung umprogrammiert sowie Th1 - und Tc- statt Th2- und Ts-Subsets induziert.The fusion of tumor-specific Ts (and Th2) cells of the patient with the MHC-II-positive autologous and / or allogeneic APCs (macrophages, dendritic cells) enables the in vivo elimination of tumor protectors Ts - (and Th2) cells are made even more efficient and selective at the cellular level; In addition, the first-time use of two types of fused cells, namely the TumorAPC hybridomas ("HTT technique") and the Ts: APC hybridomas ("HTT AIT technique") combine two important concepts in the Tumor control, the in vivo generation of new tumoricidal CTLs ("HTT technique") with the consequent elimination of tumor protective Ts ("HTTAIT technique"). The additional use of the MIS / MIT strategy suggests a further increase in efficiency. An important improvement of the MIS / MIT effectors, which is referred to in EP 705 1 1 1 as "cell death preprogrammed alloreactive donor cells", consists according to the invention in their prealloimmunization. For this purpose, donor T cells or donor PBLs are processed in a kind of one-way MLC ( Donor: responder, recipient: stimulator) co-incubated for 3 to 5 days, then preprogrammed with mitomycin C or incorporation of 3-H-thymidine (suicide dose) cell death and used as MIS / MIT in vivo. The advantages of this combination of MIS / MIT, HTT and HTT-AIT treatment are briefly described again: (a) MIS / MIT effectors are used to eliminate tumor-protective Ts (and Th2) cells subset- but not tumor-specific, (b) HTT -AIT technology enables one to a certain extent tumor-specific depletion of protective T cells. (c) With MIT effector cells that are prevented from cytolytic activity by higher-dose (20 to 50 //g/1.106 cells) mitomycin-C pretreatment, but are not impaired in their metabolic performance, APCs (macrophages) are affected by the Type2- (Th2) - reprogrammed to type1- (Th1) function, which also makes it naive. Tumor-specific T cells are preprogrammed in the Th1 direction, (d) The HTT technology enables the in vivo formation of the tumor-specific Tc (Th1) cells in two ways, (a) by recruiting new, naive Tc and / or (b) by reprogramming pre-existing Ts into Tc cells. The new combined technique, which is characterized by minimal side effects, is also recommended according to the invention in the treatment of LAS / ARC / AIDS. With the MIS and the HTT-AIT technique, HIV-specific, but also opportunistic infections protecting Ts (Th2) are eliminated; With the MIT and HTT technology, APCs (macrophages) are reprogrammed in the Th1 direction and Th1 - and Tc- instead of Th2 and Ts subsets are induced.
Eine weitere Effizienzsteigerung wird von der medikamentösen in-vivo-Beeinflussung der immunkompetenten Zellen des Patienten z.B. durch Präparate, die das cAMP/cGMP-Verhältnis in den Immunzellen und/oder den Calnflux in die Ts-(Th2)- Zellen aktiv modulieren, erwartet. Deshalb wird erfindungsgemäß die Kombination mit diesen Präparaten, die in allen Details in EP 705 1 1 1 empfohlen. Hierbei sind Kombinationen dieses phar-makologisch/medikamentösen Therapiekonzepts mit der MIS/MIT- und/oder HTT- bzw. HTT-AIT-Technologie erfindungsgemäß zu empfehlen, da eine additive bzw. synergistische therapeutische Wirkung zu erwarten ist. Dieses pharmakologisch/medikamentöse Therapiekonzept zeigte in der Klinik 80 bis 85%ige Tumorregression sowie ein vollständiges Verschwinden von Metastasen.A further increase in efficiency is achieved by the in vivo medication influencing the patient's immune competent cells e.g. by preparations which actively modulate the cAMP / cGMP ratio in the immune cells and / or the calnflux in the Ts (Th2) cells. Therefore, according to the invention, the combination with these preparations, which is recommended in all details in EP 705 1 1 1. Combinations of this pharmacological / medicinal therapy concept with the MIS / MIT and / or HTT or HTT-AIT technology are recommended according to the invention since an additive or synergistic therapeutic effect is to be expected. This pharmacological / drug therapy concept showed 80 to 85% tumor regression in the clinic and a complete disappearance of metastases.
Ein wichtiger weiterer Punkt muss angesprochen werden. Da die Fusion mit autologen MHC-ll-positiven Zellen (APC wie Makrophagen und dendritische Zellen) eine inzwischen auch klinisch bestätigte außergewöhnlich effiziente Präsentierung der Oberflächenantigene der Fusionspartnerzelle (z.B. Tumorzelle) ermöglicht, die bei Co-Fusion (Triomabildung) mit allogenen APCs bzw. bei Kombination der Hybridomazellen, basierend auf autologen APCs, mit Hybridomazellen, beruhend auf allogenen APCs, einen weiteren positiven Effekt, nämlich die Th1 -Programmierung des neuen Zellkonstrukts einführt, wird erfindungsgemäß empfohlen, alle konventionellen Immunisierungen mit diesartigen Fusionskonstrukten zu verstärken. Hierbei denkt man in erster Linie an alle Formen von Vakzinen, d.h. jene, die gegen Infekte (bakterielle oder (retro)virale) gerichtet sind, aber auch an alle Ausführungen von Tumorvakzinen. Die Vakzine können dabei entweder subkutan/intradermal oder i.v. appliziert werden. Bei der HTT-AIT-Verfeinerung kann die vorzeitige Schwächung des Immunisierungsprozesses, eingeleitet durch gegenregulierende Pathogen- bzw. Tumor-spezifische Suppressorzellen (Ts, TH2), durch den Einsatz von Hybridomen/Triomen, bestehend aus autologen und/oder allogenen MHC-ll- positiven Zellen, plus Pathogen- bzw. Tumor-spezifischen Ts (Th2), verhindert oder mindestens aufgehalten werden.Another important point needs to be addressed. Since the fusion with autologous MHC-II positive cells (APC like macrophages and dendritic cells) An exceptionally efficient presentation of the surface antigens of the fusion partner cell (e.g. tumor cell), which has also been clinically confirmed in the meantime, enables one in co-fusion (trioma formation) with allogeneic APCs or when combining hybridoma cells based on autologous APCs with hybridoma cells based on allogeneic APCs Another positive effect, namely introducing the Th1 programming of the new cell construct, is recommended according to the invention to strengthen all conventional immunizations with this type of fusion construct. Here one thinks primarily of all forms of vaccines, ie those that are directed against infections (bacterial or (retro) viral), but also of all types of tumor vaccines. The vaccines can be administered either subcutaneously / intradermally or iv. In HTT-AIT refinement, the premature weakening of the immunization process, initiated by counter-regulating pathogen or tumor-specific suppressor cells (Ts, TH2), can be achieved by using hybridomas / triomas consisting of autologous and / or allogeneic MHC-II positive cells, plus pathogen or tumor-specific Ts (Th2), are prevented or at least stopped.
(10) Gegenstand der Erfindung sind auch zwei Präparate, die bei der Knochenmarkbzw. Stammzell/Progenitorzell-Transplantation eingesetzt werden können. In einer ersten Ausführungsform werden, anders als bei konventionellen Transplantationen, zuerst nur reife, Zelltodvorprogrammierte Donor-T-Zellen (bzw. PBLs/PBMs) bzw. deren Kombination mit reifen Rezipienten-T-Zellen (bzw. PBLs), die im Falle der malignen Erkrankungendes Rezipienten ähnlich wie die Donor-Zellen vorzubehandeln sind, einzusetzen; erst nach 7 bis 14 Tagen sollen nach diesem Protokoll die unreifen Knochenmark- oder Stamm/Progenitorzellen postinfundiert werden. Hierdurch wird die partielle Immunkompetenz des Patienten auch in der kritischen Phase nach der Konditionierung erhalten, was die Infektanfälligkeit und die Gefahr der Reinduktion der Tumorspezifischen Toleranz wesentlich herabsetzt. Zudem kann die partielle Schädigung der unreifen Immunozyten, speziell der HLA-DR/DQ- positiven, durch reife alloreaktive T-Zellen verhindert werden.(10) The invention also relates to two preparations which are used in bone marrow or Stem cell / progenitor cell transplantation can be used. In a first embodiment, unlike conventional transplantations, only mature, cell death preprogrammed donor T cells (or PBLs / PBMs) or their combination with mature recipient T cells (or PBLs) are used, which in the case of malignant diseases of the recipient similar to how the donor cells are to be pretreated; The immature bone marrow or stem / progenitor cells should only be post-infused after 7 to 14 days according to this protocol. As a result, the patient's partial immune competence is maintained even in the critical phase after conditioning, which significantly reduces the susceptibility to infections and the risk of re-induction of the tumor-specific tolerance. In addition, the partial damage to immature immunocytes, especially HLA-DR / DQ-positive ones, can be prevented by mature alloreactive T cells.
Eine zweite Aufsführungsform betrifft die Einführung der allogenen, d.h. Donor-LAK- Zellen sowohl in die Tumortherapie als auch in die Knochenmark- bzw. Stammzell/Progenitorzell-Transplantation. Diese allogenen LAK-Zellen müssen jedoch zuvor mit Anti-panT(CD3)-Antikörpern und/oder Anti-CD8-Antikörpern von den ca. 10% nicht-MHC-rstringierten T-Zellen befreit werden. Alternativ hierzu können die allogenen LAK-Zellen Zelltodvorprogrammiert werden, ähnlich wie für MIS/MIT-Effektorzellen in EP 705 1 1 1 im Detail beschrieben.A second form of performance concerns the introduction of the allogeneic, i.e. Donor LAK cells both in tumor therapy and in bone marrow or stem cell / progenitor cell transplantation. However, these allogeneic LAK cells must first be freed from the approximately 10% non-MHC-strained T cells with anti-panT (CD3) antibodies and / or anti-CD8 antibodies. Alternatively, the allogeneic LAK cells can be preprogrammed for cell death, similar to MIS / MIT effector cells described in detail in EP 705 1 1 1.
(1 1 ) Ein weiterer Gegenstand der Erfindung betrifft die Regulation von Th1 -, Th2-, Tc/CTL- und Ts-Subsets der T-Lymphozyten. Nach den Erkenntnissen des Anmelders weisen Th1 - aber auch Tc-Subsets im Vergleich zu Th2- und Ts-Zellen ein erhöhtes intrazelluläres bzw. mitochondriales ROl/RNI-Verhältnis auf. Es werden daher auch pharmakologisch/-medikamentösen Eingriffe und Manipulationen in betracht gezogen, die direkt oder indirekt das Th1 /Th2- bzw. Tc/Ts- bzw. T4/T8- Verhältnis in vitro und/oder in vivo verändern können. Beispiele sind verschiedene Hemmer der RNI-erhöhenden NO-Synthetasen (iNOS, cNOS), die z.B. zur Erhöhung der Th1 -Cytokin- und Reduzierung der Th2-Cytokin-Produktion führen, ferner alle ROI und RNI-generierende bzw. sezernierende Sy-steme sowie alle ROI- und RNI- Scavengers, enzymatischer oder chemischer Natur.(1 1) Another object of the invention relates to the regulation of Th1, Th2, Tc / CTL and Ts subsets of the T lymphocytes. According to the applicant's knowledge, Th1 - but also Tc subsets compared to Th2 and Ts cells an increased intracellular or mitochondrial ROI / RNI ratio. Pharmacological / medicinal interventions and manipulations are therefore also considered that can directly or indirectly change the Th1 / Th2 or Tc / Ts or T4 / T8 ratio in vitro and / or in vivo. Examples are various inhibitors of RNI-increasing NO synthetases (iNOS, cNOS), which lead, for example, to an increase in Th1 cytokine and a reduction in Th2 cytokine production, as well as all ROI and RNI-generating or secreting systems and all ROI and RNI scavengers, enzymatic or chemical in nature.
Zudem fand der Erfinder heraus, dass die Tc/CTL- und die Ts-Zelle die gleiche, CD8 + -Zelle darstellen, die sich in zwei "eingefrorenen" funktioneilen Zuständen, dem Tc- bzw. Ts-Zustand, befindet. Ein erhöhter intrazellulärer NO-Spiegel in der Ts-Zelle verhindert die Cai-abhängige Translokalisation der vorgebildeten Perforin- und DC95L (Apo-IL/FasL)-Moleküle zur Zelloberfläche, wodurch die cytolytische Wirkung von Tc verhindert wird. Mehr noch, der innige Kontakt zwischen der Tc- bzw. Ts-Zelle und der MHC-l-positiven Zielzelle ermöglicht zugleich die Penetrierung des membrangängigen überschüssigen NO'-Radikals von der Ts- in die Zielzelle, wodurch das cytosolische H02-Radikal-Molekül chemisch "neutralisiert" wird, was mit einer immunsuppressiven Einwirkung auf die Zielzelle einhergeht. Es werden hier auch alle pharmakologisch/medikamentösen Eingriffe zur in-vitro- oder in-vivo- Umwandlung von Ts- in Tc-Zellen (z.B. bei Toleranzinduktion, oder bei Autoimmunerkrankungen) in betracht gezogen und beansprucht. Da auch die APCs (Makrophagen/Monozyten) durch Änderung des intrazellulären Quotienten von der so genannten "Suppressor-Monozyten"-Funktion in die tumorizide/viruzide/bakterizide Effektorfunktion umgeschaltet werden und zudem einen großen Einfluss auf die Th1 - vs. Th2-Vorprogrammierung der Antigen- spezifischen naiven (nonprimed) T-Zellen nehmen können, wird auch die pharmakologisch/medikamentöse APC-Beeinflussung via Änderung des ROI/RNI- Quotienten in betracht gezogen und beansprucht.In addition, the inventor found that the Tc / CTL and the Ts cells represent the same CD8 + cell, which is in two "frozen" functional states, the Tc and Ts states, respectively. An increased intracellular NO level in the Ts cell prevents the Cai-dependent translocalization of the preformed perforin and DC95L (Apo-IL / FasL) molecules to the cell surface, which prevents the cytolytic effect of Tc. Even more, the intimate contact between the Tc or Ts cell and the MHC-1 positive target cell also enables the membrane-bound excess NO 'radical to be penetrated from the Ts into the target cell, resulting in the cytosolic H02 radical molecule is chemically "neutralized", which is associated with an immunosuppressive effect on the target cell. All pharmacological / medicinal interventions for the in vitro or in vivo conversion of Ts to Tc cells (e.g. in the case of tolerance induction or autoimmune diseases) are also considered and claimed here. Since the APCs (macrophages / monocytes) are also switched from the so-called "suppressor-monocyte" function to the tumoricidal / virucidal / bactericidal effector function by changing the intracellular quotient and also have a major influence on the Th1 - vs. Th2 preprogramming of the antigen-specific naive (nonprimed) T cells, the pharmacological / medicinal APC influence by changing the ROI / RNI quotient is also considered and claimed.
(1 2) Ein weiterer Gegenstand der Erfindung sind weitere technische Verbesserungen der HTT- und HTT-AIT-, wie im folgenden ausgeführt. Dazu gehört die Abwandlung beider, auf ZelhZellFusion basierender Technologien, bei der an die Stelle der ZelhZell-Fusion die Zellkern:Zell- und die Zellkern:Zellkern-Fusion tritt. Dies gilt für Zweier(Hybridomazellen)-, Dreier(Triomazellen)- und Vierer(Quadromazellen)- Kombinationen. Bei allen Fusionstechniken, den "konventionellen" Zel Zell- und den modifizierten Zellkern:Zell- bzw. Zellkern:Zellkern-Fusionstechniken kommt es zur Fusion der Zellkerne und der Chromosome sowie zu der Oberflächen-Coexpression der Gene beider Fusionspartner. Hierbei werden, wie bei viralem Zell-befall und bei der (malignen) Zelltransformation Genprodukte (Peptide/Polypeptide/Proteine) beider Fusionspartner im Kontext mit dem MHC-I-Komplex an der Zelloberfläche exprimiert. Die Gewinnung der benötigten Zellkerne erfolgt mit klassischen Enucleisierungsverfahren (z.B. mit LyseS, mit verschiedenen Tensiden und deren Kombinationen unter Zuhilfenahme von NH4CI oder Saponin etc.).(1 2) Another object of the invention are further technical improvements to the HTT and HTT-AIT, as set out below. This includes the modification of both technologies based on ZelhZell fusion, in which the cell nucleus: cell fusion and the cell nucleus: cell nucleus fusion take the place of the ZelhZell fusion. This applies to two (hybridoma), three (trioma) and four (quadro) combinations. All fusion techniques, the "conventional" cell and the modified cell nucleus: cell or cell nucleus: cell nucleus fusion techniques result in the fusion of the cell nuclei and the chromosomes as well as the surface co-expression of the genes of both fusion partners. As in the case of viral cell infestation and (malignant) cell transformation, gene products (peptides / polypeptides / proteins) of both fusion partners are expressed on the cell surface in the context of the MHC-I complex. The cell nuclei required are obtained using classic methods Enucleization processes (e.g. with LyseS, with various surfactants and their combinations with the help of NH4CI or Saponin etc.).
Eine interessante Anwendung kombinierter Zellkerne:Zell-Fusionsverfahren ist erfindungsgemäß das Einschleusen von Fremdzellgenen (z.B. der fehlenden Gene von profizienten bzw. Wildtyp-Fremdzellen in defiziente autologe Zellen), ohne die Gefahr der Abstoßung fremder Zellen aufgrund von MHC-I- und/oder MHC-II- Mismatch. Ein besonders aktueller Sonderfall ist die Fusion des Donorzellkerns mit Rezipiententhymuszelle, was nach Homing der autologen Thymuszelle im Rezipiententhymus zur gleichzeitigen Rezipient- und Donor-spezifischen thymalen Schulung der heranreifenden T-Zellen führt. Die resul-tierenden immunkompetenten T-Zellen sind, ähnlich wie bei (AxB)F1 -Hybriden, doppelt, d.h. Rezipient- und Donor- MHC-restringiert. In dieser Weise kann auf elegante Weise eine Donorspezifische Toleranz erzielt werden. Ein anderer interessanter Spezialfall ist die Fusion des Donorzellkerns mit der Rezipientenstammzelle, wobei der Donorzellkern einer Donorstammzelle oder somatischer (haematopoietischer) Zelle entnommen werden kann. Auch hier wird durch das gleiche Prinzip des "trojanischen Pferdes" die frühzeitige Abstoßung der fremden (Donor)Zelle verhindert. Bei allen HTT-AIT- Techniken samt deren Modifikationen kann die Fusion erfindungsgemäß entweder chemisch (z.B. PEG oder PEG/DMSO oder PVP oder PEG/PVP), durch Hochfrequenzstrom (Elektrofusion/Elektroporation) oder viral (z.B. SV40) erfolgen.An interesting application of combined cell nuclei: According to the invention, cell fusion processes are the introduction of foreign cell genes (for example the missing genes of professional or wild-type foreign cells into deficient autologous cells) without the risk of rejection of foreign cells due to MHC-I and / or MHC -II- Mismatch. A particularly current special case is the fusion of the donor cell nucleus with recipient thymus cell, which, after homing of the autologous thymus cell in the recipient thymus, leads to simultaneous recipient and donor-specific thymal training of the maturing T cells. The resulting immunocompetent T cells are, similar to (AxB) F1 hybrids, double, i.e. Receiver and donor MHC restricted. In this way, a donor-specific tolerance can be achieved in an elegant manner. Another interesting special case is the fusion of the donor cell nucleus with the recipient stem cell, whereby the donor cell nucleus can be taken from a donor stem cell or somatic (haematopoietic) cell. Here too, the same principle of the "Trojan horse" prevents early rejection of the foreign (donor) cell. In all HTT-AIT techniques, including their modifications, the fusion according to the invention can either be chemical (e.g. PEG or PEG / DMSO or PVP or PEG / PVP), high-frequency current (electrofusion / electroporation) or viral (e.g. SV40).
(13) Eine weitere wesentliche Verbesserung aller auf Fusion basierender Technologien kann erfindungsgemäß durch gezielte, hochselektive Vorannäherung der zu fusionierenden Partnerzellen durch bifunktionelle Antikörper, die an typische Oberflächenstrukturen der zu fusionierenden Zellen binden, erzielt werden. Statt der bifunktionellen Antikörper können auch andere, bi-, tri- oder tetravalente Antikörperkonstrukte eingesetzt werden, wodurch Hybridoma-, Trioma- oder Quadromazellen gewünschter Komposition entstehen können. Hierbei muss die Konzentration der chemischen Fusogene relativ niedrig gehalten werden (bei PEG z.B. bei 35 bis 40%) bzw. die Bedingungen bei der Elektrofusion so gewählt werden, dass die Fusion der vorangenäherten Partnerzellen selektiv, vor der Fusion anderer, nicht vorangenäherten Partnerzellen, erfolgen kann. Bei der Fusion von Patiententumorzellen mit den autologen und/oder allogenen MHC-ll-positiven Zellen (Makrophagen, dendritische Zellen) müssen bivalente Antikörper eingesetzt werden, die einerseits TSTA/TSA/TAA-spezifisch sind und andererseits Strukturen auf Makrophagen (z.B. CD1 6/CD32/CD64, d.h. Fc-gamma-RI/RII/RIII) bzw. auf dendritischen Zellen (z.B. CD83 oder T6) erkennen.(13) A further substantial improvement of all technologies based on fusion can be achieved according to the invention by targeted, highly selective approximation of the partner cells to be fused by means of bifunctional antibodies which bind to typical surface structures of the cells to be fused. Instead of the bifunctional antibodies, other, bi-, tri- or tetravalent antibody constructs can also be used, which can result in hybridoma, trioma or quadroma cells of the desired composition. The concentration of the chemical fusogens must be kept relatively low (for PEG, for example, 35 to 40%) or the conditions for the electrofusion selected so that the fusion of the pre-approached partner cells takes place selectively, before the fusion of other, pre-approached partner cells can. In the fusion of patient tumor cells with the autologous and / or allogeneic MHC-II positive cells (macrophages, dendritic cells), bivalent antibodies must be used, which are TSTA / TSA / TAA-specific on the one hand and structures on macrophages on the other hand (e.g. CD1 6 / Detect CD32 / CD64, ie Fc-gamma-RI / RII / RIII) or on dendritic cells (eg CD83 or T6).
Bei den Hybridomen, bestehend aus dysregulierenden Immunozyten plus autologen oder allogenen APCs (MHC-ll-exprimierenden Zellen), können bispezifische Mabs bwz. Antikörperkonstrukte mit doppelter Spezifität eingesetzt werden, die einerseits typische Oberflächenstrukturen (z.B. Differenzierungsantigene) auf den pathologischen (dysregulierten) Immunzellen und andererseits die erwähnten Membranstrukturen auf den APCs erkennen.In the hybridomas, consisting of dysregulating immunocytes plus autologous or allogeneic APCs (MHC-II-expressing cells), bispecific Mabs or. Antibody constructs with double specificity are used, on the one hand recognize typical surface structures (eg differentiation antigens) on the pathological (dysregulated) immune cells and on the other hand the membrane structures mentioned on the APCs.
Will man gegen dysregulierte Th2- oder Th1 -Zellen immunisieren, so muss in vitro - wie bei der Th1 - und Th2-FACS-Analyse - zuerst die Saponinperforierung der Th2- Zellmembran erfolgen und anschließend ein bifunktioneller MAB oder Antikörperkonstrukt eingesetzt werden, der die Th2- bzw. Th1 -Zellen an die autologen oder allogenen APCs annähert bzw. bindet. Mit niedrig dosiertem PEG wird dann die selektive Fusion durchgeführt, womit die Basis für eine hochselektive in-vivo-lmmunisierung gegen den Th2- bzw. Th1 -Subset gegeben ist. Im speziellen Fall von Allergien kann durch den Einsatz von bifunktionellen Mabs bzw. Antikörperkonstrukten mit Spezifität für IgE oder Fc-epsilon-R einerseits und für CD1 6. (auf Makrophagen) bzw. CD83 oder T6 (auf dendritischen Zellen) die selektive Bildung von Hybridom- bzw. Triomkonstrukten erzielt werden, welche eine hochselektive Immunisierung gegen IgE-tragende B- und T-Zellen bzw. Mastzellen/Basophilen ermöglicht. Die Effizienz der beschriebenen Allergiebehandlung kann erfindungsgemäß noch weiterhin gesteigert werden, wenn (a) mit Fc-epsilon-Untereinheiten von IgE und/oder (b) mit löslichen IgE-Rezeptoren (sFc-epsilon-R) und/oder (c) mit IgEs ohne Allergenspezifität und/oder (d) mit IgEs, deren Ag-bindende Domäne z.B. durch Einsatz eines oder mehrerer Aminosäurereste gestört ist, die Allergenspezifischen IgEs von der Oberflä-che von Mastzellen und Basophilen verdrängt werden. Mit All-ergen-spezifischen Antikörpern anderer, nicht IgE-Subklasse, z.B. der IgG, IgM und/oder IgA-Subklasse lassen sich erfindungsgemäß die zirkulierenden und (Mastzell)gebundenen so verschieben, dass die Dichte der (Mastzell)gebundenen IgE-Moleküle abnimmt, was gleichfalls zur Schwächung der Aller-giesymptome führt.If one wants to immunize against dysregulated Th2 or Th1 cells, then in vitro - as in the Th1 and Th2 FACS analysis - the sapon perforation of the Th2 cell membrane must first take place and then a bifunctional MAB or antibody construct which uses the Th2 - or Th1 cells approximates or binds to the autologous or allogeneic APCs. The selective fusion is then carried out with low-dose PEG, thus providing the basis for a highly selective in vivo immunization against the Th2 or Th1 subset. In the special case of allergies, the use of bifunctional Mabs or antibody constructs with specificity for IgE or Fc-epsilon-R on the one hand and for CD1 6. (on macrophages) or CD83 or T6 (on dendritic cells) can enable the selective formation of hybridoma - Or trioma constructs can be achieved, which enables highly selective immunization against IgE-bearing B and T cells or mast cells / basophils. The efficiency of the allergy treatment described can be further increased according to the invention if (a) with Fc-epsilon subunits of IgE and / or (b) with soluble IgE receptors (sFc-epsilon-R) and / or (c) with IgEs without allergen specificity and / or (d) with IgEs whose Ag-binding domain, for example is disturbed by the use of one or more amino acid residues, the allergen-specific IgEs are displaced from the surface of mast cells and basophils. With all-allergen-specific antibodies of other, non-IgE subclasses, e.g. of the IgG, IgM and / or IgA subclass, the circulating and (mast cell) bound can be shifted according to the invention in such a way that the density of the (mast cell) bound IgE molecules decreases, which likewise leads to a weakening of the allergy symptoms.
Im speziellen Falle der Allergie wird erfindungsgemäß empfohlen, mit den bispezifischen und/oder hybriden Antikörpern, die einerseits das IgE oder den Fc- epsilon-R-Rezeptor erkennen und andererseits MHC-ll-positive Zellen (APCs) binden, via Vorannäherung der Partnerzellen eine hohe Selektivität bei der Hybridoma/Triomabildung anzustreben. Detaillierte Laboruntersuchungen des Anmelders haben noch ein weiteres Phänomen, nämlich die starke Immunstimulierung durch niedrige, subfusogene Konzentrationen an chemischen Fusogenen (PEG, PVP und deren Kombinationen) aufgezeigt. Das Prinzip dürfte die intensivierte Interaktion beteiligter immunkompetenter Zellen in Anwesenheit von fusogenen Polymeren in subfusogenen Konzentrationen sein. Zudem wurde beobachtet, dass die gleichen fusogenen Polymere (PEG, PVP und Kombinationen) bessere kryobiologische Eigenschaften als das allgemein zur Einfrierung von Zellen empfohlene, aber toxische DMSO zeigen. Beide Eigenschaften, die Immunstimulation und die Zellprotektion beim Einfrieren der Zellen sind bei hochmolekularen Polymeren (PEG, PVP) ausgeprägter als bei niedrigmolekularen Vertretern. Der Einsatz erwähnter Polymere (PEG, PVP und Kombinationen) (a) zur Immunstimulation und (b) zur Kryoprotektion ist Gegenstand vorliegender Anmeldung. Weitere Verbesserungen der HTT- bzw. HTT-AIT-Technik betreffen den Einsatz von bifunktionellen und/oder hybriden Antikörpern mit Spezifität einerseits für Cytokeratin, andererseits für Differenzierungsantigene und weitere Oberflächenstrukturen, typisch für MHC-ll-positive Zellen (APCs wie dendritische Zellen, Makrophagen/Monozyten und/oder B-Zellen). Da Cytokeratin auf allen soliden Tumoren, aber nicht auf Leukozyten (z.B. APCs) exprimiert wird, ermöglichen diesartige Antikörper eine innige Annäherung der gewünschten Fusionspartnerzellen und hiermit eine hochselektiveIn the special case of allergy, it is recommended according to the invention to use the bispecific and / or hybrid antibodies, which on the one hand recognize the IgE or the Fc-epsilon-R receptor and on the other hand bind MHC-II positive cells (APCs), by approaching the partner cells To strive for high selectivity in hybridoma / trioma formation. Detailed laboratory tests by the applicant have shown yet another phenomenon, namely the strong immune stimulation by low, subfusogenic concentrations of chemical fusogens (PEG, PVP and their combinations). The principle is likely to be the intensified interaction of involved immunocompetent cells in the presence of fusogenic polymers in subfusogenic concentrations. It was also observed that the same fusogenic polymers (PEG, PVP and combinations) show better cryobiological properties than the generally recommended but toxic DMSO for freezing cells. Both properties, immune stimulation and cell protection when the cells freeze, are more pronounced in high molecular weight polymers (PEG, PVP) than in low molecular weight representatives. The use of the polymers mentioned (PEG, PVP and combinations) (a) for immunostimulation and (b) for cryoprotection is the subject of the present application. Further improvements of the HTT or HTT-AIT technique relate to the use of bifunctional and / or hybrid antibodies with specificity on the one hand for cytokeratin, on the other hand for differentiation antigens and other surface structures, typically for MHC-II positive cells (APCs such as dendritic cells, macrophages / Monocytes and / or B cells). Since cytokeratin is expressed on all solid tumors, but not on leukocytes (eg APCs), these antibodies enable an intimate approximation of the desired fusion partner cells and thus a highly selective one
Hybridoma/Trioma/Quadromabildung bei suboptimalen Konzentrationen von Fusogenen (z.B. PEG, PVP, PEG/PVP-Kombinationen).Hybridoma / trioma / quadroma formation at suboptimal concentrations of fusogens (e.g. PEG, PVP, PEG / PVP combinations).
Da die Fusion von Zellen sowohl mit chemischen Mitteln als auch mit physikalischen Mitteln erfolgen kann und sowohl für die chemische als auch die physikalische Fusion verschiedene Verfahren dem Fachmann zur Verfügung stehen, ist es für den Fachmann selbstverständlich, dass immer dann, wenn eine chemische Fusion beschrieben wird, auch eine physikalische Fusion durchgeführt werden kann, z.B. mit Elektrofusion/Elektroporation.Since the fusion of cells can take place both by chemical means and by physical means and various methods are available to the person skilled in the art for both chemical and physical fusion, it is obvious to the person skilled in the art that whenever a chemical fusion is described a physical fusion can also be carried out, e.g. with electrofusion / electroporation.
Statt oder neben Cytokeratin-erkennenden Antikörpern können Tumorantigenspezifische Antikörper mit den APC-erkennenden Antikörpern in Form von bifunktionellen und/oder hybriden Antikörpern zum Einsatz kommen. Ein wichtiger weiterer Punkt ist die erfindungsgemäße Vereinfachung der klassischen Mab-Gewinnung nach Köhler und Milstein, die das zeit und kostenaufwändige Klonieren in selektiven Medien wie HAT, HT usw. überflüssig macht. Das neue Prinzip besteht in einer gezielten innigen Vorannäherung beider Fusionspartner, der Antigenspezifischen BZellen mit immortalisierenden transformierten Standardzelllinien. Hierbei können z.B. mit FACS- oder MACS- Technik die BZellen des mit dem speziellen Antigen immunisierten Tieres vorselektioniert und mit einem bifunktionellen und/oder hybriden Antikörper, der B- Zell-Differenzierungsantigene und spezifische Strukturen auf der Oberfläche der erwähnten immortalisierenden Zelllinien erkennt, vorbehandelt werden. Die so vorangenäherten Partnerzellen können nun selektiv fusioniert werden. Eine höhere Selektivität wird durch den Ersatz der B-Zell-spezifischen Antikörper durch solche, die nur die aktivierten B-Zellen erkennen, erzielt werden. In diesem Falle und im Falle einer noch selektiveren, klonotypischen Hybridombildung, bei der die Antigenspezifischen B-Zellklone erkannt werden, müssen die Splenozyten des immunisierten Tieres zuerst in vitro in Anwesenheit des spezifischen Antigens präaktiviert werden. Bei dieser klonotypischen Fusion müssen die Mikrotitrationsplatten zuerst mit dem spezifischen Antigen direkt oder indirekt (via Poly-L-Lysin-Behandlung) vqrbeschichtet werden. Alternativ hierzu können alle anderen, bei der konventionellen Mab-Gewinnung praktizierten Selektionsverfahren eingesetzt werden.Instead of or in addition to cytokeratin-recognizing antibodies, tumor antigen-specific antibodies can be used with the APC-recognizing antibodies in the form of bifunctional and / or hybrid antibodies. Another important point is the simplification according to the invention of the classic Mab extraction according to Köhler and Milstein, which makes the time-consuming and costly cloning in selective media such as HAT, HT etc. unnecessary. The new principle consists of a targeted intimate approximation of both fusion partners, the antigen-specific B cells with immortalized transformed standard cell lines. The B cells of the animal immunized with the special antigen can be pre-selected using FACS or MACS technology, for example, and pre-treated with a bifunctional and / or hybrid antibody that recognizes B cell differentiation antigens and specific structures on the surface of the immortalizing cell lines mentioned , The partner cells approximated in this way can now be fused selectively. Greater selectivity will be achieved by replacing the B cell-specific antibodies with those that only recognize the activated B cells. In this case and in the case of an even more selective, clonotypic hybridoma formation in which the antigen-specific B cell clones are recognized, the splenocytes of the immunized animal must first be preactivated in vitro in the presence of the specific antigen. In this clonotypic fusion, the microtitration plates must first be coated directly or indirectly (via poly-L-lysine treatment) with the specific antigen. Alternatively, all other selection methods used in conventional Mab extraction can be used.
Wenn nun die Antigenspezifischen B-Zellen grob oder fein vorangereichert sind, wird durch den Einsatz von bifunktionellen und/oder hybriden Antikörpern, die einerseits B-Zell-typische Differenzierungsantigene bzw. aktivierte B-Zellen erkennende Antigene binden und andererseits mit APC-Oberflächenstrukturen interagieren, ist die Voraussetzung für eine selektive Fusionierung der Fusionspartner erfüllt.If the antigen-specific B cells are now roughly or finely enriched, the use of bifunctional and / or hybrid antibodies, which on the one hand bind B cell-typical differentiation antigens or activated B cells and on the other hand interact with APC surface structures, the requirement for a selective merger of the fusion partners is fulfilled.
(14) Ein weiterer Punkt ist die Immunzytenstimulierung durch Fusogene in subfusogenen Konzentrationen, wobei auch hier eine Selektivität durch Vorannäherung der interagierenden immunkompetenten Zellen erfindungsgemäß durch bifunktionelle und/oder hybride Antikörper erzielbar ist.(14) Another point is the stimulation of immunocytes by fusogens in subfusogenic concentrations, whereby selectivity can also be achieved according to the invention by means of bifunctional and / or hybrid antibodies by approaching the interacting immunocompetent cells.
(1 5) Noch einige weitere Punkte sollen Erwähnung finden:(1 5) A few more points should be mentioned:
(a) Bei Knochenmarktransplantationen (BMT, SCT, PCT) kann durch das Heranziehen von Spendern (einem oder mehreren) die Resistenz gegenüber viralen und/oder bakteriellen Infektionen gezielt auf den Empfänger mitübertragen werden, was klinisch mehrfach gelang.(a) In the case of bone marrow transplants (BMT, SCT, PCT), the resistance to viral and / or bacterial infections can be specifically transferred to the recipient by using donors (one or more), which has been achieved clinically several times.
(b) Als eine neuartige Klasse von Immunmodulatoren (BRMs) wird erfindungsgemäß der Einsatz von (b1 ) Zelltodvorprogrammierten allogenen, MHC-ll-positiven Zellen und/oder (b2) von Zelltodvorprogrammierten Hybridoma/Triomazellen, bestehend aus autologen plus allogenen, MHC-ll-positiven Zellen (Makrophagen, dendritischen Zellen, B-Zellen) empfohlen.(b) According to the invention, the use of (b1) cell death preprogrammed allogeneic, MHC-II positive cells and / or (b2) of cell death preprogrammed hybridoma / trioma cells, consisting of autologous plus allogeneic, MHC-II, is a novel class of immunomodulators (BRMs) -positive cells (macrophages, dendritic cells, B cells) recommended.
(c) Die Th1 /Tc- vs. Th2/Ts-Vorprogrammierung lässt sich durch Vor- oder Nachbehandlung der Hybridoma/Triomazellen, bestehend aus Tumorzellen, autologer APC und/oder allogener APC, im Sinne des Typ1 - vs. Typ-2-Profils (z.B. via Modulation des intrazellulären cAMP-Spiegels oder via Cytokinmodulierung) erzielen.(c) The Th1 / Tc- vs. Th2 / Ts pre-programming can be done by pre- or post-treatment of the hybridoma / trioma cells, consisting of tumor cells, autologous APC and / or allogeneic APC, in the sense of type 1 - vs. Achieve type 2 profiles (e.g. via modulation of the intracellular cAMP level or via cytokine modulation).
Eine Modifikation der Fusionstechnik (HTT) sieht vor, die Tumorzelle des Patienten mit autologer und - getrennt davon - mit allogener MHC ll-positiver Partnerzelle zu fusionieren und die entstandenen 2 Typen von Hybridomazellen erneut zu Quadromazellen zu fusionieren, wobei Elektrofusion oder Chemofusion (mit PEG) zum Einsatz kommen kann. Die MHC II +- Zellen (APCs wir DCs oder Makrophagen) sollten zuvor aktiviert sein, z.B. mit IFNgamma oder MDP (Muramyldipeptid). Diese Präaktivierung der Fusionspartnerzellen wird erfindungsgemäß generell empfohlen.A modification of the fusion technique (HTT) provides for the patient's tumor cell to be fused with autologous and - separately from it - with allogeneic MHC II-positive partner cell and the resulting 2 types of hybridoma cells to be fused again to quadroma cells, whereby electrofusion or chemofusion (with PEG ) can be used. The MHC II + cells (APCs such as DCs or macrophages) should be activated beforehand, e.g. with IFNgamma or MDP (Muramyl dipeptide). This preactivation of the fusion partner cells is generally recommended according to the invention.
Da nach den neuesten Erkenntnissen eine temporäre Schädigung der mitochondrialen Membran die Freisetzung von H02 und H202 in das Cytosol und mittelbar in den intranukleären Raum ermöglicht, wird empfohlen, mit Fc- und z.T. Cu-Salzen in Kombination mit Ascorbinsäure und verschiedenen org. Säuren (via Fenton- und Haber/Weiss-Reaktion) diese transiente Schädigung der Mitochondrien - und mittelbar der nuklearen Membran zu provozieren. Dies führt nach neuesten Erkenntnissen zur Zellaktivierung, mehr noch, zur Typ1 (Th1 )- Zellvorprogrammierung. Ein weiterer Aspekt ist die direkte Reaktion von Fe3+ mit H02, was zur Verringerung des H02/H202-Quotienten und hiermit zur Typ1 (Th1 )- Differenzierung auf Kosten der Proliferation, also Umstellung der Zellfunktion von Proliferation zur Differenzierung führt.Since, according to the latest findings, temporary damage to the mitochondrial membrane enables the release of H0 2 and H 2 0 2 into the cytosol and indirectly into the intranuclear space, it is recommended to use Fc and partly Cu salts in combination with ascorbic acid and various org , Acids (via Fenton and Haber / Weiss reaction) to provoke this transient damage to the mitochondria - and indirectly the nuclear membrane. According to the latest findings, this leads to cell activation, even more so to type 1 (Th1) cell pre-programming. Another aspect is the direct reaction of Fe 3+ with H0 2 , which leads to a reduction in the H0 2 / H 2 0 2 quotient and thus to type 1 (Th1) differentiation at the expense of proliferation, i.e. switching the cell function from proliferation to differentiation leads.
Da so unterschiedliche Krankheitsbilder wie Tumor, chronische virale und bakterielle Infekte (inkl. AIDS), Allergien und gar Atherosklerose anscheinend mit einem erhöhten Th2/Th1 -Quotienten einhergehen, wird zur Korrektur dises Quotienten folgendes Verfahren empfohlen: Zuerst müssen reife, dysregulierte T-Zellen des Patienten auf humoraler plus zellulärer Ebene, d.h. mit Mabs (plus Mab- einsparenden Cytostatika) und MIS-Effektoren, radikal eliminiert werden, ohne hierbei die unreifen Vorläuferzellen zu schädigen. Mit MIT-Effektoren, die sich von den erwähnten MIS-Effektoren nur in der Konzentration des zur deren Vorprogrammierung eingesetzten Mitomycin C unterscheiden ( 20ug/ml/ 1 .106 Zellen, statt 10ug/ml/1 .106 Zellen), kann ein hier sehr erwünschter Effekt erzielt werden, nämlich die einseitige Th1 -Zellen), Vorprogrammierung der APCs unf mittelbar (via diese APCs) der nachrekrutierenden antigenspezifischen (z.B.TSA) T- Zellen. Diese einseitige Th1 /Tc-Rekrutierung gelingt, weil die successive zu injizierenden MIT-Effektoren durch die Zelltodvorprogrammierung absterben, bevor sie den Übergang von pTh zu Tho erreichen; somit sezernieren sie nur IL-2 (und evtl. etwas IL-12 und IFNgamma), aber noch keine Th2-Cytokine (IL-4, IL-13, IL- 10). Wenn dagegen die Typ2 (Th2)-Programmierung der nachrekrutierenden T- Zellen angestrebt wird, müssen die APCs direkt oder indirekt (via reife Th2/Ts- Zellen) im Th2-Sinn vorprogrammiert werden.Since such different clinical pictures as tumor, chronic viral and bacterial infections (including AIDS), allergies and even atherosclerosis appear to be associated with an increased Th2 / Th1 quotient, the following procedure is recommended to correct this quotient: First, mature, dysregulated T cells must be used of the patient on a humoral plus cellular level, ie with Mabs (plus Mab-saving cytostatics) and MIS effectors, can be radically eliminated without damaging the immature progenitor cells. With MIT effectors, which differ from the aforementioned MIS effectors only in the concentration of the mitomycin C used for their preprogramming (20ug / ml / 1,106 cells, instead of 10ug / ml / 1,106 cells), one can do a lot here desired effect can be achieved, namely the one-sided Th1 cells), preprogramming of the APCs and indirectly (via these APCs) of the recruiting antigen-specific (eg TSA) T cells. This one-sided Th1 / Tc recruitment succeeds because the MIT effectors to be successfully injected die as a result of the cell death preprogramming before they reach the transition from pTh to Tho; thus they only secrete IL-2 (and possibly some IL-12 and IFNgamma), but not yet Th2 cytokines (IL-4, IL-13, IL-10). If, on the other hand, type 2 (Th2) programming of the recruiting T cells is sought, the APCs must be preprogrammed directly or indirectly (via mature Th2 / Ts cells) in the Th2 sense.
Tumorvakzinen, die auf einer DC-Transfektion mit tumorspezifischen Antigenen (z.B. MART-1 , MAGE-1 , gp1 5, gp95, gp100) basieren, wobei als Gen-Fähre Viren wie Vakzinia-Virus dienen, können erfindungsgemäß verbessert werden, wenn statt autologen DCs allogene DCs oder beide DC-Typen eingesetzt werden. Hierbei können neben DCs auch andere MHC II + -Zellen eingesetzt werden. Nach der Transfektion autologer und allogener DCs (und anderer MHC II + -Zellen) können diese durch Elektrofusion oder Chemofusion zu Hybridzellen vereint (fusioniert) werden. Zudem können die transfizierten DCs (APCs), mit und ohne Post-Fusion, mit Hybridom- oder Triomzellen, entstandenen durch die Fusion von Patienten-Tumorzellen mit autologen und/oder allogenen APCs (DCs, Makrophagen), sowie mit MIS bzw. MIT Effektoren kombiniert werden. Die Tumorvakzine wird weiterhin verbessert, wenn mit TSA-kodierender cDNA co-vakziniert wird. Eine weitere Verbesserung der Tumorvakzine betrifft die Coinkubation der TSA- kodierenden cDNA mit MHC II -«--Zellen (APCs wie DCs und Makrophagen). Dies führt zur Typ1 (ThD-Tumorabwehr, die durch zelluläre statt humorale Reaktion charakterisiert wird.Tumor vaccines which are based on DC transfection with tumor-specific antigens (for example MART-1, MAGE-1, gp1 5, gp95, gp100), viruses serving as a gene ferry, such as vaccinia virus, can be improved according to the invention if instead of autologous ones DCs allogeneic DCs or both DC types can be used. In addition to DCs, other MHC II + cells can also be used. After transfection of autologous and allogeneic DCs (and other MHC II + cells), these can be combined (fused) into hybrid cells by electrofusion or chemofusion. In addition, the transfected DCs (APCs), with and without post-fusion, with hybridoma or trioma cells, can result from the fusion of patient tumor cells with autologous and / or allogeneic APCs (DCs, macrophages), as well as with MIS or MIT effectors be combined. The tumor vaccine is further improved when co-vaccinating with TSA-encoding cDNA. A further improvement in the tumor vaccine relates to the coincubation of the TSA-encoding cDNA with MHC II- «cells (APCs such as DCs and macrophages). This leads to type 1 (ThD tumor defense, which is characterized by a cellular rather than humoral response.
Die Umwandlung des Th2/Tc- in den Th2/Ts-Subset /z.B. zwecks Toleranzinduktion oder - Stabilisierung) kann erfindungsgemäß durch Inkubation der Zellen mit Mn- oder Cu/Zn-SOD, ferner mit Catalase und/oder (GSH)-Peroxidase erzielt werden. Der Effekt kann durch Hemmer der NO-Synthase (iNOS, cNOS) verstärkt werden. Günstig wirkt sich eine vorausgehende Zellaktivierung aus.The conversion of the Th2 / Tc into the Th2 / Ts subset / e.g. for the purpose of tolerance induction or stabilization) can be achieved according to the invention by incubating the cells with Mn or Cu / Zn SOD, further with catalase and / or (GSH) peroxidase. The effect can be enhanced by inhibitors of NO synthase (iNOS, cNOS). A previous cell activation has a favorable effect.
Eine neuartige Möglichkeit der Spenderspezifischen Immuntoleranz ergibt sich aus der Kombination (a) aus vorbestrahlten Spender-Thymuszellen mit (b) unreifen Knochenmark- oder Stammzellen bzw. T-depletierten PBLs, wobei die letzteren bevorzugt erst mit 2-5 tägiger Verspätung in den Empfänger injiziert werden.A novel possibility of donor-specific immune tolerance arises from the combination (a) of pre-irradiated donor thymus cells with (b) immature bone marrow or stem cells or T-depleted PBLs, the latter preferably being injected into the recipient only after a 2-5 day delay become.
Mit Flavonoiden/Polyphenolen, die selektiv das Enzym COX-2 und somit die Prostaglandin-Synthese hemmen, kann ein Drift von Th2 zu Th1 bzw. Ts zu Tc angestrebt werden. Beispiele: Galagin, Morin, Catechin, Epicatechin. Mit anderen Flavonoiden, die sowohl die Synthese von Prostaglandinen als auch jene von Leukotrienen hemmen, lässt sich eher ein antiinflammatorischer Effekt erzielen. Beispiele: Quercetin, Fisetin, Luteolin, Kampferöl, Taxifolin, Eryodictiol, 3 '4 '- Dihydroxyflavon.With flavonoids / polyphenols, which selectively inhibit the enzyme COX-2 and thus prostaglandin synthesis, a drift from Th2 to Th1 or Ts to Tc can be achieved. Examples: Galagin, Morin, Catechin, Epicatechin. With other flavonoids, which inhibit both the synthesis of prostaglandins and that of leukotrienes, an anti-inflammatory effect can be achieved. Examples: quercetin, fisetin, luteolin, camphor oil, taxifolin, eryodictiol, 3 '4' - dihydroxyflavon.
Aus Tierversuchen mit Knochenmarkchimären ist bekannt, dass die besten Ergebnisse bei gleichzeitiger Anwesenheit von Spender- und Empfänger-T-Zellen plus APCs im Empfängertier erzielbar sind. Dies lässt sich klinisch wie folgt realisieren: (a) Zuerst muß mit einer 1 : 1 -Mixtur and Mitomycin C- vorbehandelten (MIS-Effektoren) bzw.unbehandelten Spender-plus Empfänger T-Zellen (oder PBLs) im myeloablativ-vorbehandeltem Empfänger (Patienten) die gegenseitige Toleranz induziert werden, (b) Danach erfolgt die Infusion der 1 : 1 -Mixtur von unreifen Knochenmark- oder Stammzellen bzw. T-depletierten PBLs von Donor und Rezipient . (c) Nun können reife T-Zellen und APCs von Donor und Rezipient post- transfundiert werden. Anmerkung: Dieses Verfahren kann vereinfacht werden, indem als letzter Schritt lediglich reife T-Zellen des Spenders transfundiert werden.It is known from animal experiments with bone marrow chimeras that the best results can be achieved in the presence of donor and recipient T cells plus APCs in the recipient animal. This can be achieved clinically as follows: (a) First, with a 1: 1 mixture and mitomycin C- pretreated (MIS effectors) or untreated donor-plus recipient T cells (or PBLs) in the myeloablative-pretreated recipient ( Patients), the mutual tolerance are induced, (b) Then the 1: 1 mixture of immature bone marrow or stem cells or T-depleted PBLs of donor and recipient is infused. (c) Now mature T cells and APCs from donor and recipient can be post-transfused. Note: This procedure can be simplified by transfusing only mature donor T cells as the last step.
Wie aus dem Tiermodell ebenso bekannt, erweist sich die Infusion von F1 - Hybridzellen in den P1 - oder P2-Rezipienten als sehr günstig. Deshalb wird erfindungsgemäß empfohlen, die bisher bei der Knochenmark-Transplantation (KMT) praktizierte Transfusion von Spenderezellen durch die Transfusion eines 1 :1 - Gemisches aus Spender- plus Empfänger-Knochenmark- oder Stammzellen zu ersetzen. Diese routinemäßig einzuführende Technik würde die oft jahrelange Immunkompromitierung des KMT-Rezipienten, bedingt durch die beeinträchtigte T- Zell APC-Kooperation, verhindern. Eine spezielle Ausführungsform dieses Verfahrens sieht den Einsatz von Hybridzellen aus Spender- und Empfänger- Knochenmark oder Stammzellen, PBLs oder deren T-Zellen- und APC-Fraktion vor; diese Technik kann die Toleranz gegenüber Spender weiterhin erhöhen und der Injektion der 1 : 1 -Mixtur von unreifen Donor- plus Rezipientzellen vorausgehen.As is also known from the animal model, the infusion of F1 hybrid cells in the P1 or P2 recipients proves to be very cheap. It is therefore recommended according to the invention to replace the transfusion of donor cells previously used in bone marrow transplantation (KMT) with the transfusion of a 1: 1 mixture of donor plus recipient bone marrow or stem cells. This technology, which is to be introduced routinely, would often take years Prevent immunocompromization of the KMT recipient due to the impaired T-cell APC cooperation. A special embodiment of this method provides for the use of hybrid cells from donor and recipient bone marrow or stem cells, PBLs or their T-cell and APC fraction; this technique can further increase donor tolerance and precede injection of the 1: 1 mixture of immature donor plus recipient cells.
Eine wichtige Erkenntnis aus unseren Labor- und Tierversuchen ist, dass vorprogrammierte/vorimmunisierte reife T-Zellen dann den größten Effekt zeigen, wenn sie in vivo mit unreifen Präkursorzellen (z.B. T-depletierten PBLs) in Kontakt kommen. Erfindungsgemäß wird daher empfohlen, relativ geringe Zahlen an maßgeschneiderten reifen T-Zellen in einen frisch in vivo T-depletierten Empfänger zu injizieren. Hierbei können die maßgeschneiderten Zellen mit zelltod- vorprogrammierender Behandlung (z.B. Mitomycin C, s.MIS- und MIT-Effektorzellen) versehen oder intakt zum Einsatz kommen. Beispiele solcher maßgeschneiderten Zellen sind (antigen-spezifische) Th1 -, Th2-, Ts- und Tc (Tc1 /Tc2/Tc3)-Zellen.An important finding from our laboratory and animal experiments is that preprogrammed / pre-immunized mature T cells show the greatest effect when they come into contact with immature precursor cells (e.g. T-depleted PBLs) in vivo. According to the invention, it is therefore recommended to inject relatively small numbers of tailor-made mature T cells into a freshly in vivo T-depleted recipient. The tailor-made cells can be pre-programmed with cell death treatment (e.g. mitomycin C, s.MIS and MIT effector cells) or used intact. Examples of such tailored cells are (antigen-specific) Th1, Th2, Ts and Tc (Tc1 / Tc2 / Tc3) cells.
Ein neues Verfahren zur in vivo Umprogrammierung von Suppressor-Monozyten in tumorizide (viruzide/bakterizide) Effektor-Makrophagen besteht in successiver Injektion von MIT-Effektorzellen, stammend von Spender A,B,C,D etc., wobei die Zelltod-Vorprogrammierung die Umstellung der Cytokin-Produktion von Typ1 (IL-2, IFNgamma, IL-1 2) zum Typ2 (IL-4, IL-13, IL-10) verhindert (Zelltod vor Erreichung der Tho-Reifungsstufe).A new method for in vivo reprogramming of suppressor monocytes into tumoricidal (virucidal / bactericidal) effector macrophages consists in the successive injection of MIT effector cells, originating from donors A, B, C, D etc., with the cell death preprogramming the change the cytokine production from type 1 (IL-2, IFNgamma, IL-1 2) to type 2 (IL-4, IL-13, IL-10) was prevented (cell death before reaching the tho-maturation level).
Unsere Labor- und Tierversuche zeigten, dass beim Mischen von reifen Spenderund Empfänger-T-Zellen (PBLs, Milzzellen), besser jedoch der hieraus abgeleiteten MIS-Effektor-Zellen, eine gegenseitige Toleranz eintritt, die auch den Ausbruch der GvHD bei KMT mit nicht-T-Zell-depletiertem Spendermark im voraus verhindern kann. Deshalb wird erfindungsgemäß empfohlen (a) vor der eigentlichen KMT oder HSCT den Empfänger mit einer 1 :1 -Mixtur aus reifen Spender- und Empfänger-T- Zellen (PBLs) bzw. vorteilhafterweise aus entsprechenden MIS-Effektorzellen zu behandeln, und (b) statt der Spender-KM oder -Stammzellen deren 1 :1 -Gemisch mit entsprechenden Empfängerzellen vorzusehen.Our laboratory and animal experiments showed that when mature donor and recipient T cells (PBLs, spleen cells) are mixed, but better the MIS effector cells derived from them, there is a mutual tolerance, which also does not include the outbreak of GvHD in KMT Can prevent T cell depleted donor marrow in advance. For this reason, it is recommended according to the invention (a) to treat the recipient with a 1: 1 mixture of mature donor and recipient T cells (PBLs) or advantageously from corresponding MIS effector cells before the actual KMT or HSCT, and (b) instead of the donor KM or stem cells to provide their 1: 1 mixture with corresponding recipient cells.
Diese GvHD-freie Technik wird erfindungsgemäß zur Therapie all jener genetischen Erkrankungen empfohlen, die zwar als KMT-„korrigierbar" bzw. „behandelbar" bezeichnet werden, die jedoch in Praxis nur selten durch KMT behandelt worden sind, da die klassische KMT mit beträchtlichen Behandlungsrisiken verbunden ist. Diese Situation könnte sich nun durch die oben beschriebene verbesserte Technik gravierend „ändern". Auch der angestrebte Ersatz der klassischen, mit der myeloablativen Patientenkonditionierung verbundenen KMT durch die simple Supplementierung pathologischer T-Zell-Subklone mit jenen des gesunden Spenders, welche unter nichtablativen Bedingungen erfolgt, geht in die gleiche Richtung. Da diese neuen Techniken, die beide Gegenstand der vorliegenden Anmeldung sind, kein Risiko eines lethalen Ausgangs beinhalten, könnten sie als die bessere Alternative die mit vielen zusätzlichen Problemen behaftete Gentherapie bei diesen genetischen Krankheiten ersetzen.This GvHD-free technique is recommended according to the invention for the therapy of all those genetic diseases that are referred to as “correctable” or “treatable” for KMT, but which in practice have only rarely been treated with KMT, since classic KMT has considerable treatment risks connected is. This situation could now "change" seriously due to the improved technique described above. The desired replacement of the classic KMT associated with myeloablative patient conditioning by simply supplementing pathological T cell subclones with those of the healthy donor, which takes place under non-ablative conditions goes in the same direction. Since these new techniques, both of which are the subject of the present application, do not pose a lethal outcome risk, they could, as the better alternative, replace gene therapy with many additional problems in these genetic diseases.
Eine wichtige Weiterentwicklung der Zellfusions- bzw. Zeilhybridtechnik (HTT) ist die „anti-idiotyp-Vakzine", bei der nicht, wie bei der klassischen HTT-Technik gegen Tumorzellen per se, sondern gegen die dysregulierten T (und/oder B)-Zellen geimpft wird, so z.B. gegen die tumor-protektiven Ts- und/oder Th2-Zellen, die den malignen Zellen von deren Entstehung an Schutz vor dem Zugriff des Immunapparates bieten. Im speziellen Fakk der Tumorbehandlung wird die Kombination dieser „antiidiotypischen Vakzine" mit der „Antitumorvakzine", bestehend aus Tumorzelle plus autologer und/oder allogener APC (DC, Makrophage), empfohlen.An important further development of cell fusion or cell hybrid technology (HTT) is the "anti-idiotype vaccine", in which not, as in the classic HTT technique against tumor cells per se, but against the dysregulated T (and / or B) - Cells are vaccinated, for example against the tumor-protective Ts and / or Th2 cells, which offer the malignant cells protection from access by the immune system from the time they are formed. The combination of these "anti-idiotypic vaccines" is used in the special aspect of tumor treatment the "antitumor vaccine", consisting of tumor cell plus autologous and / or allogeneic APC (DC, macrophage), is recommended.
Diese „anti-idiotyp-Vakzine" eignet sich neben Tumortherapie zur Behandlung von Autoimmunerkrankungen (HTT-AID), Allergien (HTT-ALL),Atherosklerose (HTT- ATH), viralen und bakteriellen Infekten (HTT-INF), inkl AIDS, sowie zur Prevention oder Bekämpfung der GvHD. Die dysregulierten, d.h. pathologisch (hyper)aktivierten, können durch Zeilaffinitätschromatographie, FACS oder MACS, basierend auf (Hyper)aktivierungsmarkererkennenden Mabs angereichert werden, bevor sie mit autologen und/oder allogenen MHC II + - Zellen (DCs, Makrophagen) fusioniert werden. Diese „atiidiotypische Vakzine" basiert also auf „T-subset"- spezifischer Fusion.In addition to tumor therapy, this "anti-idiotype vaccine" is suitable for the treatment of autoimmune diseases (HTT-AID), allergies (HTT-ALL), atherosclerosis (HTT-ATH), viral and bacterial infections (HTT-INF), including AIDS, and to prevent or combat GvHD The dysregulated, ie pathologically (hyper) activated, can be enriched by cell affinity chromatography, FACS or MACS, based on (hyper) activation marker-recognizing Mabs, before they are autologous and / or allogeneic MHC II + cells (DCs , Macrophages). This “atiidiotypic vaccine” is therefore based on “T-subset” -specific fusion.
Eine weitere Neuentwicklung, die sogenannte „klonotypische" Antiidiotyp-Vakzine (HTT/AIT-CLO) geht noch weiter in der Selektivität und hierdurch Nebenwirkungsfreiheit der Vakzinierung. Hier werden erfindungsgemäß die antigenspezifischen T- und/oder B-Zell-Klone mit autologen und/oder allogenen MHC 11 + -Zellen fusioniert. Möglich wurde diese „klonotypische" Vakzine durch die Einführung neuer Techniken, bei denen mittels spezieller bifunktioneller Mabs die Ag-aktivierten (und nur diese) T-(und B-)Zell-Klone markiert und FACS- oder MACS- separiert werden. Diese bifunktionellen Mabs zeigen Spezifität für CD45 (pan-Leu) und für Cytokine, z.B. IL-2 oder IL-4. Diese Anreicherungstechnik eignet sich auch für die oben besprochene „T-subset"-spezifische Vakzine. Die Anwendungsgebiete der „klonotypischen" Vakzine entsprechen jenen der „T-subset"-spezifischen Vakzine(s.o.). Die Voraussetzung ist allerdings, dass die spezifischen Antigene (Autoantigene, Allergene) bekannt, bzw. kommerziell erhältlich sind.Another new development, the so-called "clonotypic" anti-idiotype vaccine (HTT / AIT-CLO) goes even further in the selectivity and thus freedom from side effects of the vaccination. Here, according to the invention, the antigen-specific T and / or B cell clones with autologous and / or allogeneic MHC 11 + cells. This "clonotypical" vaccine was made possible by the introduction of new techniques in which the Ag-activated (and only these) T (and B) cell clones were labeled and FACS using special bifunctional Mabs - or MACS- can be separated. These bifunctional Mabs show specificity for CD45 (pan-Leu) and for cytokines, e.g. IL-2 or IL-4. This enrichment technique is also suitable for the "T-subset" -specific vaccine discussed above. The areas of application of the "clonotypical" vaccine correspond to those of the "T-subset" -specific vaccine (see above). However, the prerequisite is that the specific antigens ( Autoantigens, allergens) are known or are commercially available.
Zwei Zellkonstrukte sind erfindungsgemäß besonders geeignet, bereits in sehr niedrigen Konzentrationen eine Art katalytische Wirkung auf die Immunabwehr gegen Tumorzellen auszuüben. Der erste Zellkonstrukt betrifft Triomas bzw. Quadromas, entstanden durch Fusion von Tumorzelle, tumorspezifischer Ts- oder Th2- Zelle sowie autologer und/oder allogener MHC II +- Zelle (DC, Makrophage). Der zweite Zellkonstrukt ist etwas einfacher zusammengestellt; er besteht aus Tumorzelle, autologer und/oder allogener APC (DC, Makrophage).According to the invention, two cell constructs are particularly suitable for exerting a type of catalytic effect on the immune defense against tumor cells even in very low concentrations. The first cell construct concerns triomas or Quadromas, created by fusion of tumor cells, tumor-specific Ts or Th2 cells and autologous and / or allogeneic MHC II + cells (DC, macrophages). The second cell construct is put together somewhat more simply; it consists of a tumor cell, autologous and / or allogeneic APC (DC, macrophage).
Eine Abwandlung der HTT-Technik, die bei Vakzinen gegen (retro)virale und bakterielle Infekte eingesetzt werden kann, sieht die Fusion aus Pathogen (z.B. Bakterien) und autologen bzw. allogenen APCs vor.A modification of the HTT technique, which can be used in vaccines against (retro) viral and bacterial infections, provides for the fusion of pathogens (e.g. bacteria) and autologous or allogeneic APCs.
Die Knochenmark- und Stammzelltransplantation kann durch 2 neue Strategien verbessert werden. Bei der I .Strategie wird durch KM- bzw. Stammzellen des ersten, MHC-inkompatiblen Spenders zuerst eine kontrollierte GvHD induziert, die dann im nächsten Schritt durch in vitro präalloimmunisierte Empfänger- PBLs bzw. T-Zellen zum Stillstand gebracht wird. Bei der 2. Strategie erhält der Empfänger zuerst Zellen eines histoinkompatiblen Spenders und danach (1 -3 Wochen später) Zellen eines histokompatiblen 2. Spenders. Durch die Heranziehung beider neuer Strategien kann die T-Zell Depletierung aus dem Spendermark entfallen. Bei einer 3. Variante erhält der Empfänger zuerst histokompatibles Knochenmark und danach ein eher inkompatibles Transplantat eines 2. Spenders; hier ist das Strategieprinzip die Induktion der Ts (Th2)-Zellen unter sub- GvHD-Bedingungen, die dann die Toleranz gegen den 2., histoinkompatibleren Spender ermöglichen. All diese 3 Strategien können unter myeoloablativen (KMT, SCT, PCT) und non-ablativen (MIS/MIT, DLI/DLT) präparativen Bedingungen eingesetzt werden.Bone marrow and stem cell transplantation can be improved with 2 new strategies. In the first strategy, a controlled GvHD is first induced by KM or stem cells of the first, MHC-incompatible donor, which is then brought to a standstill in the next step by in vitro prealloimmunized recipient PBLs or T cells. In the second strategy, the recipient first receives cells from a histocompatible donor and then (1-3 weeks later) cells from a histocompatible second donor. By using both new strategies, T cell depletion from the donor market can be eliminated. In a third variant, the recipient first receives histocompatible bone marrow and then a more incompatible graft from a second donor; Here the strategy principle is the induction of the Ts (Th2) cells under sub-GvHD conditions, which then enable the tolerance to the 2nd, histo-incompatible donor. All these 3 strategies can be used under myeoloablative (KMT, SCT, PCT) and non-ablative (MIS / MIT, DLI / DLT) preparative conditions.
In der Fachliteratur ist oft die Rede von „gemischtem allogenem Chimärismus" als höchstem Ziel bei allogenen Knochenmark- und Stammzeil-Transplantationen (KMT bzw. HSCT). Nach unseren Erkenntnissen ist ein solch gemsichter Chimärismus in der 1 . Phase der KMT bzw. HSCT eher kontraproduktiv, weil er vorzeitig den angestrebten GVM (GVL/GVT) - Effekt zum Erliegen bringt, bevor dieser seinen Antitumoreffekt entfalten kann. Deshalb wird erfindungsgemäß empfohlen in 2 Schritten vorzugehen: a) zuerst soll durch einen zeitlich begrenzten voll-allogenen (Spender-Typ) Chimärismus der Angriff auf residuelle Tumorzellen gestartet werden, um später, nach erfolgter Eliminierung der Resttumorzellen, durch einen echten „gemsichetn allogenen Chimärismus" ersetzt zu werden; der letztere dient hierbei zur Stabilisierung des Toleranzzustandes zwischen Donor und Rezipient. Da für beide Formen des Chimärismus erfindungsgemäß MIS- Effektorzellen stat unmanipulierten reifen T-Zellen (PBLs; DL- Effektoren; Milzzellen im Tiermodell) empfohlen werden, sind in diesem System GVH- oder HVG- Komplikationen zu erwarten.In the specialist literature, there is often talk of "mixed allogeneic chimerism" as the highest goal in allogeneic bone marrow and stem-line transplants (KMT or HSCT). According to our knowledge, such a common chimerism is more likely in the 1st phase of KMT or HSCT counterproductive, because it brings the desired GVM (GVL / GVT) effect to a standstill before it can develop its anti-tumor effect.Therefore, according to the invention, it is recommended to proceed in two steps: a) first, by a time-limited fully allogeneic (donor type ) Chimerism the attack on residual tumor cells is started, in order to be replaced later by a real "mixed allogeneic chimerism" after the residual tumor cells have been eliminated; the latter serves to stabilize the state of tolerance between the donor and recipient. Since MIS effector cells are recommended for both forms of chimerism according to the invention of unmanipulated mature T cells (PBLs; DL effectors; spleen cells in an animal model), GVH or HVG complications are to be expected in this system.
Durch Präalloimmunisierung der Donor- und Rezipienten- T- Zellen (bzw. PBLs) sowie druch Variierung der MHC-Inkompatibilität und des Mischungsverhältnisses dieser Zellen (z.B. von 0,1 :1 bis 10:1 ) kann man in vivo interessante Effekte erzielen, allerdings müssen die Rezipienten (Patienten) zuvor in myeloablativer oder nicht- ablativer Weise präkonditioniert werden; bei der letzten reichen die in vivo Depletion reifen T-Zellen durch Mabs bzw. Mab- Kombinationen aus. So kann die oben erwähnte Zwischenphase des Donor- Typ- Chimärismus zwecks Eradizierung der Resttumorzellen, gefolgt von der stabilisierenden Phase des echten „gemischten allogenen Chimärismus", elegant durch diese neue Feindosierungstechnik verwirklicht werden.By pre-immunization of the donor and recipient T cells (or PBLs) and by varying the MHC incompatibility and the mixing ratio These cells (eg from 0.1: 1 to 10: 1) can have interesting effects in vivo, but the recipients (patients) must be preconditioned beforehand in a myeloablative or non-ablative manner; in the latter, the in vivo depletion of mature T cells by Mabs or Mab combinations is sufficient. The above-mentioned intermediate phase of the donor-type chimerism for the purpose of eradicating the residual tumor cells, followed by the stabilizing phase of the real "mixed allogeneic chimerism", can be elegantly realized by means of this new fine-metering technique.
Weitere Wege zur Toleranzinduktion sind erfindungsgemäß das Injizieren von T- depletierten Donor- PBLs in T- depletierte Rezipienten, wobei diese T-Depletierung durch spezifische Mabs erfolgt; u.U. kann eine radikalere T- Depletierung durch zusätzliche Behandlung mit MIS-Effektoren (in vitro und/oder in vivo) notwendig sein. Diese Toleranzinduktion kann durch Zusatz von allospezifischen Ts und/oder Th2 weiterhin stabilisiert werden.According to the invention, further ways of inducing tolerance are injecting T-depleted donor PBLs into T-depleted recipients, this T-depletion being carried out by specific Mabs; u.U. a more radical T depletion through additional treatment with MIS effectors (in vitro and / or in vivo) may be necessary. This tolerance induction can be further stabilized by adding allospecific Ts and / or Th2.
Ein weiterer Approach ist der gleichzeitige Transfer von reifen allospezifischen Ts- oder eher Th2- Zellen plus unreifen Präkursorzellen, wobei die Toleranzinduktiuon zwecks Tolerierung von Donor- Organtransplantaten in vitro die Injektion prägenerierter, Donor- spezifischer Th21 (Ts)- Zellen des Rezipienten in den T- depletierten Rezipienten voraussetzt, während bei KMT und HSCT allospezifische Donor- und Rezipienten- Th2 (Ts)- Zellen zusammen mit der 1 :1 Mixtur aus unreifen Donor- plus Rezipient- Präkursoren in den myeloablativ oder nicht- ablativ vorbehandelten Empfänger transfundiert werden müssen. Die Basisregel hierbei ist, dass in vitro (z.B. im MLC- Ansatz) prägenerierte, reife Th2 (Ts)- Zellen zu unreifen T-Zell-Vorläuferzellen im Empfänger transfundiert werden müssen.Another approach is the simultaneous transfer of mature allospecific Ts or more Th2 cells plus immature precursor cells, the tolerance induction for the tolerance of donor organ transplants in vitro, the injection of pre-generated, donor-specific Th21 (Ts) cells of the recipient into the T - Requires depleted recipients, while in KMT and HSCT allospecific donor and recipient Th2 (Ts) cells together with the 1: 1 mixture of immature donor plus recipient precursors have to be transfused into the myeloablative or non-ablatively pretreated recipient. The basic rule here is that in vitro (e.g. in the MLC approach) pre-generated, mature Th2 (Ts) cells must be transfused into immature T cell precursor cells in the recipient.
Bei den gentherapeutischen Ansätzen zur Tumorbehandlung werden Tumorzellen mit costimulatorsichen Strukturen (B 7.1 / B 7.2; CD 40) transfiziert.Dies reicht nach unseren Vorstellungen nur zur Poststimulierung bestehender, TSA- spezif. CTLs und im besten Fall zur teilweisen Umprogrammierung bestehender Ts- in Tc- Zellen, nicht aber für eine novo- Nachrekrutierung tumorizider CTLs; auch dann nicht, wenn zusätzlich Cytokine wie IL-2 oder IFN gamma post-transduziert werden. Erfindungsgemäß könnte die erwähnte Gentherapie (a) durch Cotransfektion mit MHC2-Antigen und/oder (b) durch simple Fusion der Tumorzelle mit MHC II +- Zellen (DCs, Makrophagen) wesentlich verbessert werden. Eine Modifikation dieser Technik sieht vor, entweder die transfizierten Tumorzellen mit APCs (DCs, Makrophagen) des autologen und/oder allogenen Ursprungs zu fusionieren, oder aber die bei der HTT-Technik gebildeten Hybridoma, Trioma oder Quadromazellen nachträglich mit costimulatorischen und/oder cytokine- kodierenden Genen zu transfizieren. Eine weitere Verbesserung der KMT und HSCT sieht vor, die MHC2 + -Zellen des Donors und Rezipienten mit Th2-Cytokinen (IL-4, IL-13, IL-10) zu transfizieren bzw. sie mit Th2- Subset, welcher diese Cytokine sezerniert, zu fusionieren. Bei Organtransplantationen reicht die entsprechenden Transfektion von Donor- APCs. Zur Verstärkung der gegenseitigen Toleranz („gemischter allogener Chimärismus") kann mit Immunsuppression (Glucocorticoiden, CSA etc.) kombiniert werden.In gene therapy approaches to tumor treatment, tumor cells with costimulatory structures (B 7.1 / B 7.2; CD 40) are transfected. According to our ideas, this is only sufficient for post-stimulation of existing, TSA-specific. CTLs and, in the best case, for the partial reprogramming of existing Ts into Tc cells, but not for a novo re-recruitment of tumorous CTLs; not even if cytokines such as IL-2 or IFN gamma are additionally post-transduced. According to the invention, the gene therapy mentioned (a) by cotransfection with MHC2 antigen and / or (b) by simple fusion of the tumor cell with MHC II + cells (DCs, macrophages) could be significantly improved. A modification of this technique provides for either fusing the transfected tumor cells with APCs (DCs, macrophages) of the autologous and / or allogeneic origin, or for subsequently combining the hybridomas, triomas or quadroma cells formed in the HTT technique with costimulatory and / or cytokine cells. to transfect coding genes. A further improvement in the KMT and HSCT provides for the MHC2 + cells of the donor and recipient to be transfected with Th2 cytokines (IL-4, IL-13, IL-10) or with Th2 subset, which secretes these cytokines to merge. In the case of organ transplants, the corresponding transfection of donor APCs is sufficient. To increase mutual tolerance ("mixed allogeneic chimerism"), immunosuppression (glucocorticoids, CSA etc.) can be combined.
Ein zusätzlicher Weg, die dysregulierten (pathologischen) T-Zell-Subklone unter Kontrolle zu bekommen, ist deren ex vivo klonale Postexpandierung (z.B. die in vitro Stimulierung der TSA- spezif. Ts bzw. Th2-Zellen mit Con A oder die in vitro Postexpandierung von autoantigen-spezif. CTLs bei Autoimmunerkrankungen und von aggressiven CTLs bei GVHD), mit oder ohne Fusion mit autologen oder allogenen APCs, gefolgt von deren Reinjizierung in den Patienten.An additional way to get the dysregulated (pathological) T-cell subclones under control is their ex vivo clonal post-expansion (eg in vitro stimulation of TSA-specific Ts or Th2 cells with Con A or in vitro post-expansion) autoantigen-specific CTLs in autoimmune diseases and aggressive CTLs in GVHD), with or without fusion with autologous or allogeneic APCs, followed by their reinjection in the patient.
Eine zusätzliche Sicherheit bei der Eliminierung etwaigen MIS-Effektorzellen, die eventuell dem vorprogrammierten Zelltod entkommen würden, was bei der MIS- Vorbehandlung mit extrem niedrigen Mitomycin C- Dosen ( -5ug/ml/1 .106 Zellen )nicht auszuschließen ist, ist deren nachträgliche in vivo Depletion durch allospezif., d.h. Spender-MHC-spezif. Mabs bzw. mit Anti-DNP- oder Anti- TNP- Mabs; in letzterem Fall müssten die eingesetzten MIS-Effektorzellen zuvor mit DNP-bzw. TNP- Reagenzien vorbehandelt werden. Beispiel ist die Behandlung etablierter GvHD durch 3rd -party-MIS-Effektorzellen.Additional security in the elimination of any MIS effector cells that would possibly escape the pre-programmed cell death, which cannot be ruled out during MIS pretreatment with extremely low doses of mitomycin C (-5ug / ml / 1,106 cells) in vivo depletion by allospecific., ie Donor MHC specif. Mabs or with anti-DNP or anti-TNP Mabs; in the latter case, the MIS effector cells used would have to be labeled with DNP or. TNP reagents are pretreated. An example is the treatment of established GvHD by 3rd party MIS effector cells.
Eine wesentliche Verbesserung der MIS/MIT- und der HTT- Technik ist die anschließende Stimulation mit (a) BRMs (b) Interleukinen/ Interferonen (c)Antagonisten der Gs- gekoppelten Rezeptoren (d)immunstimulierenden ROI ( H202, H02)- + NO) Inhibitoren u.a. Immunstimulanzien.A significant improvement of the MIS / MIT and HTT technology is the subsequent stimulation with (a) BRMs (b) interleukins / interferons (c) antagonists of the Gs-coupled receptors (d) immunostimulating ROI (H202, H02) - + NO ) Inhibitors and others Immune stimulants.
Von speziellem Interesse sind bei dieser Post- MIT/ MIS und Post- HTT- Stimulation auch alle cAMPi- herabsetzenden (z.B. Propranolol) und Th2/Ts hemmenden Substanzen (z.B. Ca- Antagonisten).Of particular interest in this post-MIT / MIS and post-HTT stimulation are all cAMPi-reducing (e.g. propranolol) and Th2 / Ts inhibiting substances (e.g. ca antagonists).
Die bei der MIS/ MIT- Technik eingesetzten Anti- CD3- und Anti- CD8- Mabs können auf all jene Mabs, Mab- Kombinationen und daraus abgeleitete Immuntoxine ausgeweitet werden, die in im Detail beschrieben worden sind.The anti-CD3 and anti-CD8 Mabs used in the MIS / MIT technique can be extended to all those Mabs, Mab combinations and immunotoxins derived therefrom which have been described in detail in.
Eine besondere Variante der antiidiotypischen in vivo Eliminierung von pathologisch- dysregulierten T- Zellen sieht vor, den Donor zuerst mit PBLs, T-Zellen, evtl. -i- B- Zellen der Patienten mit autoimmunen und allergischen Erkrankungen gegen klonal präexpandierten Idiotyp des Patienten zu sensibilisieren und nach der vorausgegangenen Toleranzinduktion gegenüber diesem Spender die Antiidiotyp- enthaltenden T (und B) Zellen (PBLs) des so vorsensibilisierten Spenders in den Patienten zu infundieren Diese Technik kann mit der in EP 374 207 bzw. EP 705 1 1 1 behandelten „klonotypischen" HTT-Technik kombiniert werden. Mehr noch, unter Einsatz von inaktivierten (5000 - 10 OOOcgy) oder mit MHC II + -Zellen (DCS, Makrophagen) fusionierten Idiotyp- exprimierenden T- und B-Zellen lassen sich allogene Antiidiotypen in standardisierter Form generieren. So könnten z.B. allogen generierte Antiidiotypen gegen ß(B)-Zellen des Pankreas, allein oder kombiniert mit „klonotypischen" Hybridomen gleicher Spezifität bei Patienten mit Typ 1 Diabetes mellitus eingesetzt werden.A special variant of the anti-idiotypic in vivo elimination of pathologically dysregulated T cells provides for the donor to first use PBLs, T cells, and possibly -i- B cells of the patients with autoimmune and allergic diseases against the patient's clonally pre-expanded idiotype sensitize and after the previous tolerance induction towards this donor to infuse the anti-idiotype-containing T (and B) cells (PBLs) of the presensitized donor in this way into the patient. This technique can be used with that in EP 374 207 or EP 705 1 1 1 treated "clonotypical" HTT technique can be combined. Even more, with the use of inactivated (5000 - 10 OOOcgy) or fused with MHC II + cells (DCS, macrophages) idiotype-expressing T and B cells Generate allogeneic anti-idiotypes in a standardized form, for example allogeneically generated anti-idiotypes against ß (B) cells of the pancreas, alone or in combination with "clonotypic" hybridomas of the same specificity in patients with type 1 diabetes mellitus.
Die schlechten Ergebnisse der DLI (Donor-Lymphozyten-Infusion) bei ALL-Patienten, z.U. CLL-Patienten, lassen sich durch schlechte bis fehlende in vivo Alloreaktivierung der Donor-Lymphozyten in der ersten Gruppe erklären. Deshalb wird erfindungsgemäß empfohlen, die DLI und die MIS- Effektorzellen vor Einsatz gegen den Empfänger (Patienten) in vitro zu allopräimmunisieren. Es sei jedoch erwähnt, dass in diesem Fall die DLs dringend durch MIS-Effektors ersetzt werden müssen, da die Allopräimmunisierung die GvHD Induktion durch DLs noch deutlich steigert.The poor results of DLI (donor lymphocyte infusion) in ALL patients, sometimes CLL patients can be explained by poor to missing in vivo alloreactivation of the donor lymphocytes in the first group. Therefore, according to the invention, it is recommended that the DLI and the MIS effector cells be allopreimmunized in vitro before use against the recipient (patient). However, it should be mentioned that in this case the DLs must be replaced urgently by MIS effectors, since the allo-preimmunization significantly increases the GvHD induction by DLs.
Eine wichtige Verbesserung der Technik, bei der die CTL-Klone mit höchster tumorizider Wirkung in vitro vorselektionieret und klonal postexpandiert werden, betrifft die Einführung einer vorgeschalteten Patientenvakzinierung (i.d.) durch Hybridoma- oder Triomazellen, bestehend aus Tumorzellen plus autologen und/ oder allogenen MHC Il + -Zellen (z.B. DCs). Auf diese Weise wird die Qualität und Effizienz der zu selektierenden tumoriziden CTLs des Patienten wesentlich erhöht. Eine weitere Effizienzsteigerung der in vitro postexpandierten tumor- lytischen CTLs kann erreicht werden, wenn der Patient vor der Präparation seines tumorspezifischen CTLs mit zusätzlichen modernen Verfahren, wie MIS/MIT vorbehandelt wird. Man könnte dies auch anders formulieren, indem man die Kombination aus MIS/MIT ( + Post-MIS/MIT-Stimulierung mit BRMs), HTT und Postexpandierung der, durch MIS und HTT qualitativ verbesserten CTLs empfiehlt.An important improvement in the technique, in which the CTL clones with the highest tumoricidal activity are preselected in vitro and clonally post-expanded, relates to the introduction of an upstream patient vaccination (id) by hybridoma or trioma cells, consisting of tumor cells plus autologous and / or allogeneic MHC II + Cells (e.g. DCs). In this way, the quality and efficiency of the patient's tumoral CTLs to be selected are significantly increased. A further increase in efficiency of the in vitro post-expanded tumor-lytic CTLs can be achieved if the patient is pretreated with additional modern methods such as MIS / MIT before the preparation of his tumor-specific CTL. This could also be formulated differently by recommending the combination of MIS / MIT (+ post-MIS / MIT stimulation with BRMs), HTT and post-expansion of the CTLs, which are qualitatively improved by MIS and HTT.
Bei allen immunsuppressiven Lagen, incl. Allergischen Erkrankungen, die durch ein erhöhtes Th2/Th1 -Verhältnis charakterisiert sind, wird empfohlen, das intrazelluläre cAMPi (z.B. mit Antagonisten Gs-gekoppelter Rezeptoren) herabzusetzen und gleichzeitig die NO- Synthese (durch Hemmer der iNOS und der cNOS) zu hemmen, da das NO die PG- Synthese stimuliert und die 5- Lipoxygenase hemmt.In all immunosuppressive situations, including allergic diseases, which are characterized by an increased Th2 / Th1 ratio, it is recommended to reduce the intracellular cAMPi (e.g. with Gs-coupled receptors with antagonists) and at the same time to reduce NO synthesis (by inhibitors of iNOS and the cNOS), since the NO stimulates PG synthesis and inhibits 5-lipoxygenase.
Nachdem die Ergebnisse bei der Hochdosis- Chemotherapie, bei der die mitabgetöteten Patienten- Immunozyten durch eigene oder fremde (allogene) Stammzellen ersetzt werden, enttäuschend sind, wird erfindungsgemäß empfohlen, die kritische immuninkompetente Phase durch Zusatz von MIS- Effektorzellen zu Stammzeil- und Knochenmarkzellen zu überbrücken. Auch die z. Z. sehr aktuelle DLI/ DLT- Technik lässt sich wesentlich verbessern bzw. von ihrer Hauptkomplikation, der z. T. lethalen GvHD befreien, wenn (a) statt unbehandelten Donor- Lymphozyten (DLs) die zelltod- vorprogrammierten MIS- Effektorzellen eingesetzt werden, und (b) wenn man beim DLI/ DLT- Verfahren in mehreren Stufen vorginge, indem man zuerst mit einer 1 :1 - Mixtur aus Donor- und Rezipient- MIS- Effektorzellen eine Art temporären „gemischten allogenen Chimärismus" etabliert, der dann den Einsatz nicht- vorhandener DLs ermöglicht.After the results in high-dose chemotherapy, in which the patient's immunocytes are replaced by own or foreign (allogeneic) stem cells, are disappointing, it is recommended according to the invention to add the critical immunocompetent phase to the stem cells and bone marrow cells by adding MIS effector cells bridged. The z. Currently very current DLI / DLT technology can be significantly improved or its main complication, the z. T. lethalen GvHD free if (a) the cell death preprogrammed MIS effector cells are used instead of untreated donor lymphocytes (DLs), and (b) if the DLI / DLT procedure is carried out in several stages by first using a 1: 1 - Mixture of donor and recipient MIS effector cells established a kind of temporary "mixed allogeneic chimerism", which then enables the use of non-existent DLs.
Ein ähnlicher Mechanismus liegt der feinabgestuften, wiederholten Transfusion von Spender- Lymphozyten zugrunde, die (a) entweder durch abnehmende Mitomycin C- Konzentration (von 20 über 1 5 über 10 bis 5 oder gar 2ug/ml/1 .106 Zellen) vorbehandelt, oder aber (b) von Spendern mit zunehmendem MHC- Mismatch präpariert worden sind. Der letzte Schritt kann immer der Einsatz unbehandelter DLs sein, was den Vorteil bringt, dass die GvM (GvL/ GvT)- Reaktion stufenweise steigt.A similar mechanism is based on the finely graduated, repeated transfusion of donor lymphocytes, which (a) pretreated either by decreasing mitomycin C concentration (from 20 to 15 to 10 to 5 or even 2 μg / ml / 1,106 cells), or but (b) have been prepared by donors with increasing MHC mismatch. The last step can always be the use of untreated DLs, which has the advantage that the GvM (GvL / GvT) reaction increases gradually.
Eine interessante Möglichkeit, die GVHD in den Griff zu bekommen, ist der Einsatz (a) von Mabs, gerichtet gegen aktivierte T- Zellen, plus (b) autologen und/ oder allogenen Nk- und LAK- Zellen, wobei bei allogenen Zellen anti- CD3- Mab die etwa 10% an nicht- MHC- restringierten T- Zellen im LAK- Verband präeliminieren kann.An interesting way to get the GVHD under control is to use (a) Mabs, directed against activated T cells, plus (b) autologous and / or allogeneic Nk and LAK cells. CD3-Mab which can pre-eliminate about 10% of non-MHC-restricted T cells in the LAK association.
Eine interessante Entwicklung sieht vor, zuerst unter milderen, nicht- ablativen Bedingungen, unter Einsatz von Cyclophosphamid und Mab oder, bevorzugt, nur Mab, mit MIS- Effektorzellen die restlichen Tumor- und (Prämikro)metastasen- Zellen in vivo zu eliminieren. Ob dies direkt oder indirekt, d.h. durch Deblockierung der Patienten- Immunabwehr geschieht, ist irrelevant. Nachdem diesen MIS- Effektorzellen 2- 10 Tage Zeit gegeben wird, um dieser Aufgabe nachzugehen, werden sie nach dem vorprogrammierten Zelltod- von unreifen Donor- Knochenmark- oder Stammzellen ersetzt. Alternativ hierzu kann ein 1 : 1 - Gemisch aus gleichartigen Zellen des Spenders und Empfängers eingesetzt werden. Die erwähnten MIS- Effektorzellen können in einem drei- tägigen MLC durch inaktivierte Empfänger- PBLs (optimal 1 /10 - 1 /2 der Spender-PBLs ) allopräimmunisiert und durch Erhöhung der Donor:Rezipient-Histoinkompatibilität sowie durch verringerte Konzentration des zur MIS- Behandlung eingesetzten Mitomycin C in ihrer Effizienz gesteigert werden. Ein zusätzlicher Effekt ist die Bildung von allotoleranten, reifen Th2- bzw. Ts-Zellen , die später bei der Transfusion von unreifen Donor- bzw. Donor- plus- Rezipient- Präkursorzellen diese zur gegenseitigen Toleranz induzieren.An interesting development is to first eliminate the remaining tumor and (premicro) metastatic cells in vivo under milder, non-ablative conditions, using cyclophosphamide and Mab or, preferably, only Mab, with MIS effector cells. Whether this is direct or indirect, i.e. unblocking the patient's immune system is irrelevant. After giving these MIS effector cells 2-10 days to perform this task, they are replaced by immature donor bone marrow or stem cells after preprogrammed cell death. Alternatively, a 1: 1 mixture of similar cells from the donor and recipient can be used. The MIS effector cells mentioned can be all-pre-immunized in a three-day MLC by inactivated recipient PBLs (optimally 1 / 10-1 / 2 of the donor PBLs) and by increasing the donor: recipient histoin incompatibility and by reducing the concentration of the MIS treatment Mitomycin C used can be increased in their efficiency. An additional effect is the formation of allotolerant, mature Th2 or Ts cells, which later induce them to mutual tolerance when transfusing immature donor or donor plus recipient precursor cells.
Ähnlicher Grundgedanke liegt in der erfindungsgemäßen Empfehlung, zuerst mit MIS- Effektorzellen Tumorzellen- und die sie schützenden Ts (Th2)- Zellen auf radikale Weise zu eliminieren, um anschließend mit den MIT-Effektoren die Umprogrammierung der APCs von den Suppressor- Monozyten- in die tumorizide Effektorfunktion zu bewerkstelligen. Der wesentliche Unterschied zwischen MIS- und MIT- Effektorzellen liget in der Konzentration des verwendeten Mitomycin C: während die cytolytischen MIS- Effektoren mit Mitomycin C- Konzentration 10ug/ml/1 .106 Zellen behandelt werden, setzt man bei den nicht- cytolytischen MIT- Effektoren Mitomycin C- Konzentration - 1 5 oder eher - 20ug/ml/1 .106 Zellen ein.A similar basic idea lies in the recommendation according to the invention, firstly using MIS effector cells to eliminate tumor cells and the Ts (Th2) cells protecting them in a radical manner, and then using the MIT effectors to reprogram the APCs from the suppressor monocytes into the to accomplish tumoricidal effector function. The main difference between MIS and MIT effector cells ligated in the concentration of the mitomycin C used: while the cytolytic MIS effectors are treated with mitomycin C concentration 10ug / ml / 1,106 cells, the non-cytolytic MIT effectors contain mitomycin C concentration - 1 5 or more - 20ug / ml / 1 .106 cells.
Eine weitere Möglichkeit der Toleranzinduktion beruht (a) auf einer 48h- Inkubation der PBLs in Anwesenheit von Con A, von Gs-Agonisten und/oder starken Immunsuppressiva wie Dexamethason, Cortisol, Methylprednisolon, Prednison, Cγclosporin A, FK 506 oder Rapamycin (b) auf der Coinkubation der so gebildeten Ts- Effektorzellen mit unreifen Zellen (z.B. T- depletierten oder nicht- depletierten PBLs gleicher Person) in Anwesenheit der PBLs jener Person, gegen die Toleranz angestrebt wird, oder aber in Anwesenheit von Lektinen (PHA oder ConA), und (c) auf der Infusion dieser allotoleranten (reifen) T-Zellen in den Empfänger, unmittelbar vor oder mit unreifen Zellen (T-Zell- Präkursoren) des Donors bzw. eines Gemisches (1 :1 ) von Spender- und Empfänger T-Zell- Präkursoren (z.B. T- depletierten PBLs oder KM- bzw. Stammzellen). Das Grundprinzip hier ist jeweils das Aufeinendertreffen unreifer (Spender und/ oder Empfänger)- Zellen auf vorgebildete reife allotolerante T- Zellen.A further possibility of inducing tolerance is based on (a) a 48-hour incubation of the PBLs in the presence of Con A, Gs agonists and / or strong immunosuppressants such as dexamethasone, cortisol, methylprednisolone, prednisone, cγclosporin A, FK 506 or rapamycin (b) on the coincubation of the Ts effector cells thus formed with immature cells (eg T-depleted or non-depleted PBLs of the same person) in the presence of the PBLs of the person against which tolerance is sought, or in the presence of lectins (PHA or ConA), and (c) on the infusion of these allotolerant (mature) T cells into the recipient, immediately before or with immature cells (T cell precursors) of the donor or a mixture (1: 1) of donor and recipient T- Cell precursors (eg T-depleted PBLs or KM or stem cells). The basic principle here is the encounter of immature (donor and / or recipient) cells on pre-formed mature allotolerant T cells.
Anders als bei soliden Tumoren kann die doppelte Impfung, gerichtet (a) gegen Tumorzellen und (b) gegen tumor- protektive Ts/th2-Zellen, bei Patienten mit hämatologischen Tumoren in einem Schritt durchgeführt werden. Hierbei werden PBLs des Patienten mit antologen und/ oder allogenen MHC II positiven Zellen (APCs wie DCs oder Makrophagen) versetzt und durch PEG- Zusatz bzw. durch Elektrofusion fusioniert. Hierbei entstehen u.a. auch Hybridzellen von APCs mit malignen plus solche mit tumor- spezifischen Ts- bzw.Th2-Zellen.In contrast to solid tumors, double vaccination, directed (a) against tumor cells and (b) against tumor-protective Ts / th2 cells, can be carried out in one step in patients with hematological tumors. In this case, the patient's PBLs are mixed with antologic and / or allogeneic MHC II positive cells (APCs such as DCs or macrophages) and fused by adding PEG or by electrofusion. Among other things, also hybrid cells from APCs with malignant plus those with tumor-specific Ts or Th2 cells.
Ein idealer Zellkonstrukt enthält Z.B. maligne (Leukämie)zelle, antologe plus allogene MHC II- positive Zelle oder z.B.Th2/Tc plus autologe und/ oder allogene MHC ll- positive Zelle oder z.B. maligne Zelle plus tumor- spezifische Th2/Ts-Zelle plus autologe und/oder allogeneMHC ll-exprimierende (APC)- Zelle. Da die Wirkung eher eine katalytische ist, reicht schon eine geringe Anzahl solcher Zufallskonstrukte für eine positive Reaktion aus. Mehr noch, die entstandenen katalytisch- wirkenden Zellkonstrukte brauchen weder kloniert noch angereichert zu werden. Es genügt, wenn sie metabolisch aktiv sind, aber nicht proliferieren können; diese letztgenannten Eigenschaften sind wichtig, da die Zellkonstrukte bzw. die Zellsuspension, aus der diese Zellkonstrukte ausgegangen sind, mit Mitomycin C u.a. Zelltod- vorprogrammierende Substanzen vorbehandlet werden sollten, um jegliche Bedenken gegen die Reinjektion von malignen Zellen in den Patienten zu zerstreuen. Alle auf somatischen Hybridzellen basierenden Valezinen können erfindungsgemäß weiterhin verbessert werden, wenn die Partnerzellen (Tumorzellen, APCs) oder Hybridzellen mit starken Oberflächenhaptenen (DNCB, DNBrB, TNCB, TNBrB, DNTS, TNTS) und/ oder viralen Strukturen (z.B. NCD- Viren) xenogenisiert werden. Eine nachträgliche Behandlung der Tumorzellen mit xenogenisierenden Haptenen und/ oder Viren verstärkt den Effekt. Zudem kann mit Mabs (a) gegen Th2 und/oder Ts- Zellen (anti-CD4- und/oder anti CD8-Mabs) bzw. (b) gegen Th2-Cytokine (IL-4, IL13, IL-10) die vorzeitige Bildung von gegensteuernden, TSA ( Tumorvakzine) - bzw. pathogen- spezifischen Th2- bzw.Ts-Zellen verhindert und somit die Ausbeute an Th1 - bzw.Tc -Gedächtniszellen erhöht werden.An ideal cell construct contains, for example, malignant (leukemia) cells, antologous plus allogeneic MHC II-positive cell or e.g. Th2 / Tc plus autologous and / or allogeneic MHC II-positive cell or e.g. malignant cell plus tumor-specific Th2 / Ts cell plus autologous and / or allogeneic MHC II expressing (APC) cell. Since the effect is rather a catalytic one, a small number of such random constructs is sufficient for a positive reaction. Moreover, the resulting catalytic cell constructs do not need to be cloned or enriched. It is sufficient if they are metabolically active but cannot proliferate; these latter properties are important because the cell constructs or the cell suspension from which these cell constructs originated should be pretreated with mitomycin C and other substances that pre-program cell death in order to dispel any concerns about the re-injection of malignant cells into the patient. All somatic hybrid cells based valezin can be further improved according to the invention if the partner cells (tumor cells, APCs) or hybrid cells with strong surface haptens (DNCB, DNBrB, TNCB, TNBrB, DNTS, TNTS) and / or viral structures (eg NCD viruses) are xenogenized become. Subsequent treatment of the tumor cells with xenogenizing haptens and / or viruses enhances the effect. In addition, with Mabs (a) against Th2 and / or Ts cells (anti-CD4 and / or anti CD8 Mabs) or (b) against Th2 cytokines (IL-4, IL13, IL-10) the premature Formation of counteracting, TSA (tumor vaccine) or pathogen-specific Th2 or TS cells is prevented and thus the yield of Th1 or TC memory cells is increased.
Eine weitere Effizienzsteigerung der Impfstoffe kann durch gleichzeitige Injektion von allogenen, präinaktivierten PBLs in den Impfling erzielt werden. Gezielter kann dieser „allostimulierender" Effekt durch Einsatz von MIT- Effektorzellen erfolgen. Durch MIS- Effektorzellen, injiziert 5- 10 Tage nach Vakzinierung, können TSA- bzw. pathogen- spezifische Th2- bzw.Ts-Zellen auf zellulärer Ebene eliminiert werden; diese MIS- Effektoren können mit den oben besprochenen, gegen Th2- bzw. Ts-gerichteten Mabs kombiniert werden.A further increase in vaccine efficiency can be achieved by injecting allogeneic, pre-inactivated PBLs into the vaccine. This "allostimulating" effect can be more targeted by using MIT effector cells. MIS effector cells, injected 5-10 days after vaccination, can be used to eliminate TSA or pathogen-specific Th2 or TS cells at the cellular level; these MIS effectors can be combined with the Mabs directed against Th2 or Ts.
Die Technik der Xenogenisierung mit starken Haptenen (z.B. DNCB) oder Viren (z.B. NCD- Virus) kann auch in einer anderen Situation praktische Anwendung finden, nämlich bei der „Vormarkierung" der MIS- Effektoren, um das etwaige „Entwickeln" von nicht- oder zu wenig inaktivierten (zelltod- vorprogrammierten) MIS- Effektoren durch nachträgliche Immunisierung des MIS- Rezipienten mit eben diesen starken Haptenen bzw. Viren zu verhindern.The technique of xenogenization with strong haptens (eg DNCB) or viruses (eg NCD virus) can also find practical application in another situation, namely in the “pre-marking” of the MIS effectors in order to avoid the “development” of non- or To prevent insufficiently inactivated (cell death preprogrammed) MIS effectors by subsequent immunization of the MIS recipient with precisely these strong haptens or viruses.
Alle therapeutische Verfahren, beruhend auf der in vitro Selektion und Postexpansion der cytolytischen CTLs, können erfindungsgemäß substantiell verbessert werden, wenn die Patienten zuvor durch s.d./ i.d. Impfung mit Hybridzellen, bestehend aus Tumorzelle plus autologe und/ oder allogene APC (z.B. DC), zur in vivo Generierung von „qualitativ besseren", d.h. effizienteren tumorspezifischen CTLs angeregt würden.All therapeutic methods based on the in vitro selection and post-expansion of the cytolytic CTLs can be substantially improved according to the invention if the patients have previously been treated by s.d./ i.d. Vaccination with hybrid cells, consisting of tumor cells plus autologous and / or allogeneic APC (e.g. DC), would be stimulated to generate "qualitatively better", i.e. more efficient tumor-specific CTLs in vivo.
Bei Knochenmark- und Stammzelltransplantation (BMT; HSCT) wird erfindungsgemäß empfohlen, die klassische Transfusion von Donorzellen in den meist myeloablativ vorbehandelten Rezipienten (Patienten) durch 1 : 1 - Gemisch aus Donor- plus Rezipientzellen zu ersetzen. Nachdem sich gezeigt hat, dass die besten Ergebnisse bei Knochenmark- Chimären durch den Transfer (a) von F1 - Hybridzellen in den P1 - oder P2- parentalen Rezipienten und (b) von der Mixtur aus P1 -- P2- plus P2— P1 - Milzzellen erzielt werden konnten, wird erfindungsgemäß empfohlen, (a) das oben erwähnte 1 :1 - Gemisch aus D- und R- Zellen mit (b) reifen D- Zellen zu ergänzen; die letzteren müssen jedoch wegen GvHD- Gefahr durch D- abgeleitete MIS- Effektorzellen ersetzt werden.In the case of bone marrow and stem cell transplantation (BMT; HSCT), it is recommended according to the invention to replace the classic transfusion of donor cells in the mostly myeloablatively pretreated recipient (patient) with a 1: 1 mixture of donor and recipient cells. After it has been shown that the best results in bone marrow chimeras are obtained by transferring (a) F1 - hybrid cells in the P1 - or P2 - parental recipient and (b) the mixture of P1 - P2 - plus P2 - P1 - According to the invention, spleen cells could be achieved (a) by adding the above-mentioned 1: 1 mixture of D and R cells with (b) mature D cells complete; however, the latter must be replaced by D-derived MIS effector cells because of the GvHD risk.
Ein weiterhin optimiertes Verfahren sieht vor, die allogene BMT und HSCT (d.h. PBSCT, PBPCT und BMSCT) und abhängig von nicht- voraussagbaren Schwankungen zwischen mitverschleppten Donor- und nicht depletierten Rezipienten- T- Zellen zu machen, indem a priori nach erfolgter myeloablativer oder nicht- ablativer Vorbehandlung des Rezipienten (Patienten) zuerst ein 1 :1 - Gemisch aus reifen D- und R- Zellen (PBLs oder T- Zellen) oder, bevorzugt, aus entsprechenden MIS- Effektorzellen transfundiert wird und erst danach, 3- 10 Tage später, die unreifen Zellen (optimal das 1 :1 - Gemisch aus D plus R- Knochenmarkoder Stammzellen) postinjiziert werden. Hierdurch werden sowohl GVHD als auch HVG (Abstoßung transplantierter Zellen) verhindert und ein gemsichter allogener Chimärismus etabliert.A further optimized method envisages making the allogeneic BMT and HSCT (ie PBSCT, PBPCT and BMSCT) and dependent on unpredictable fluctuations between entrained donor and non-depleted recipient T cells, by a priori after myeloablative or not - Ablative pretreatment of the recipient (patient) first a 1: 1 mixture of mature D and R cells (PBLs or T cells) or, preferably, is transfused from corresponding MIS effector cells and only after that, 3-10 days later , the immature cells (optimally the 1: 1 mixture of D plus R bone marrow or stem cells) are post-injected. This prevents both GVHD and HVG (rejection of transplanted cells) and a common allogeneic chimerism is established.
Zur in vitro Eliminierung residueller Tumorzellen wird empfohlen, dem eben beschriebenen Verfahren die Transfusion von Donor- MIS- Effektorzellen allein voranzuschalten, wobei dem Aufspüren und Eliminieren der Resttumorzellen 3-10 Tage eingeräumt werden. Die Effizienz dieser MIS- Effektorzellen steigt mit dem Grad der Histoinkompatibilität zwischen D und R sowie der in vitro Präalloimmunisierung der MIS- Effektoren gegen den Rezipienten. Anmerkung: (a) Das 1 :1 (D:R)- MIS- Effektorgemisch wird optimal durch D:R- two ways- MLC in vitro, gefolgt von Mitomycin C- Behandlung, hergestellt.For the in vitro elimination of residual tumor cells, it is recommended to precede the method just described with the transfusion of donor MIS effector cells alone, with the detection and elimination of the remaining tumor cells being given 3-10 days. The efficiency of these MIS effector cells increases with the degree of histo-incompatibility between D and R and the in vitro preallunization of the MIS effectors against the recipient. Note: (a) The 1: 1 (D: R) MIS effector mixture is optimally produced by D: R two ways MLC in vitro, followed by mitomycin C treatment.
(b) Als unreife Zellen können auch T- Zeil- depletierte D- und R- PBLs eingesetzt werden.(b) T-cell-depleted D and R-PBLs can also be used as immature cells.
(c) Das 1 : 1 (D:R)-MIS- Effektorgemsich kann auch in Anwesenheit von verschiedenen Immunosuppressiva wie Dexamethason, Cortisol, Cyclosporin A, Agonisten von Gs- gekoppelten Rezeptorsubtypen sowie Th2-Cytokinen (IL-4.IL- 10,TGFß, IL-13) hergestellt werden, um den gemischten allogenen Chimärismus zu beschleunigen.(c) The 1: 1 (D: R) -MIS effector can also be used in the presence of various immunosuppressants such as dexamethasone, cortisol, cyclosporin A, agonists of G-coupled receptor subtypes and Th2 cytokines (IL-4.IL- 10, TGFß, IL-13) to accelerate mixed allogeneic chimerism.
(d) Der besondere Vorteil des oben beschriebenen Verfahrens ist die spätere, d.h. Post- Transplant- Kooperation zwischen T- Zellen und APCs, die bei (a) klassischer KMT und HSCT (b) bei DLI/ DLT und (c) bei von der Seattle- Gruppe vorgeschlagenem Schema basierend auf antologer Transplantation (nach cytoreduktiver Behandlung), gefolgt von allogener Transplantation, nicht gegeben ist.(d) The particular advantage of the method described above is the later, i.e. Post-transplant cooperation between T cells and APCs, which in (a) classic KMT and HSCT (b) in DLI / DLT and (c) in the scheme proposed by the Seattle group based on antologous transplantation (after cytoreductive treatment), followed by allogeneic transplantation is not given.
Eine wichtige neue Erkenntnis ist die wesentliche Verbesserung der MIS/ MIT- und der HTT- Technologie durch Kombination mit BRMs generell (und deren Kombinationen). Als Beispiele seien genannt: poly r/:rC, Bakterienlysat, Levamisol und Th1 -Cytokine wie IL-2, IFNgamma, TNFalpha, IL-12 und IL-1 . Besonders zu empfehlen ist die Kombination von IFNalpha (3x106 U/d s.c, 5 x wöchentlich über 4 Wochen) plus rlL-2 (3-6 x 106 IU/m2 täglich, 5 x wöchentlich, 4 Wochen lang).An important new finding is the significant improvement in MIS / MIT and HTT technology by combining with BRMs in general (and their combinations). Examples include: poly r /: rC, bacterial lysate, levamisole and Th1 cytokines such as IL-2, IFNgamma, TNFalpha, IL-12 and IL-1. Especially to we recommend the combination of IFNalpha (3x106 U / d sc, 5 x weekly over 4 weeks) plus rLL-2 (3-6 x 106 IU / m2 daily, 5 x weekly, 4 weeks long).
Da die Chemotherapie und die Bestrahlung reife und unreife Zellen auf unbekannte Weise schädigt, wird erfindungsgemäß empfohlen, den ersten Teil der Patienten- Leukozyten durch Leukapherese und den restlichen Teil mit Mabs zu eliminieren, wobei die durch Leukopherese abgetrennten Leukozyten nach Behandlung z. B. mit Mitomycin C in den Patienten reinjiziert werden können, um so die kritische labile Zwischenphase, bei der sich Toleranz gegenüber restlichen Tumorzellen reetablieren kann, zu überbrücken.Since chemotherapy and radiation damage mature and immature cells in an unknown manner, it is recommended according to the invention to eliminate the first part of the patient's leukocytes by leukapheresis and the remainder by Mabs. The leukocytes separated after treatment, e.g. B. can be reinjected with mitomycin C in the patient, so as to bridge the critical labile intermediate phase, in which tolerance to the remaining tumor cells can be re-established.
Die ex vivo Behandlung der Patienten- Leukozyten, die bei Leukämien/ Lymphomen große Mengen an malignen Zellen und bei soliden Tumoren kontaminierende Tumorzellen enthalten können, kann das Problem der fehlenden tumor- spezifischen Mabs beim „purging" des autologen Knochenmarks lösen und somit der autologen Knochenmark- Transplantation bei hämatologischen und soliden Tumoren breitere klinische Anwendung ermöglichen.The ex vivo treatment of the patient's leukocytes, which can contain large amounts of malignant cells in leukemia / lymphoma and tumor cells contaminating solid tumors, can solve the problem of the lack of tumor-specific Mabs when “purging” the autologous bone marrow and thus the autologous bone marrow - Transplantation for hematological and solid tumors allow wider clinical use.
Unreife Knochenmark- oder Stammzellen könnten in Zukunft z.T. durch T-Zell- depletierte Donor-PBLs(PBMCs) ersetzt werden. Dies bringt u.a. den Vorteil mit sich, dass die Regenerierungszeit für die Immunabwehr des Patienten verkürzt und die fatale Immuninkompetenzphase überbrückt oder mindestens wesentlich reduziert wird.Immature bone marrow or stem cells could partially can be replaced by T cell-depleted donor PBLs (PBMCs). Among other things, this brings the advantage that the regeneration time for the patient's immune defense is shortened and the fatal immune incompetence phase is bridged or at least significantly reduced.
Die Effizienz der HTT-Effektoren lässt sich erfindungsgemäß weiterhin steigern, wenn statt unbehandelten Patienten-Tumorzellen die mit cDNA, kodierend für IL-2, IFNgamma oder IL-12 transduzierten Tumorzellen aks Fusionspartner von autologen und/oder allogenen APCs (e.g. DCs) vorgesehen werden. Hiermit könnten Vorteile zweier wichtiger Techniken vereint werden.The efficiency of the HTT effectors can be further increased according to the invention if, instead of untreated patient tumor cells, the tumor cells transduced with cDNA coding for IL-2, IFNgamma or IL-12 are provided as fusion partners of autologous and / or allogeneic APCs (eg DCs) , This could combine the advantages of two important techniques.
Eine Variante dieses Verfahrens sieht vor, zuerst mittels viraler Vektoren (z.B. Vaccinia- oder adenoassoziiertes Virus) die cDNA für TSA-Antigene in die Tumorzelle einzubringen, um die TSA-Membrandichte zu erhöhen und im zweiten Schritt die Fusion mit autologen und/oder allogenen APCs (z.B. DCs) vorzunehmen. Die „Qualität" der so erzeugten HTT-Effektoren könnte durch Kombination beider HTT-Modifikationen, d.h. durch gleichzeitige Fusionierung von Cytokin (Th1 -Typ)- und TSA-transfizierten Tumorzellen mit den APCs (DCs) noch zusätzlich gesteigert werden.A variant of this method provides for the cDNA for TSA antigens to be introduced into the tumor cell first by means of viral vectors (for example vaccinia or adeno-associated virus) in order to increase the TSA membrane density and in the second step the fusion with autologous and / or allogeneic APCs (e.g. DCs). The "quality" of the HTT effectors generated in this way could be further increased by combining both HTT modifications, i.e. by simultaneously fusing cytokine (Th1 type) and TSA-transfected tumor cells with the APCs (DCs).
Nachdem in unserem Labor gezeigt werden konnte, dass ROS/ROI, und zwar beide Vertreter das H202(02 2~Anion/Peroxid-Anion) und das H02 (02 "Anion/Superoxid- Anion) zur starken Zellstimulation gar in Abwesenheit von ansonsten essentiellen Kulturmediumbestandteilen wie Ca2+, Mg2+, NEA, FCS/BSA etc. (in reinem PBS) führen und dass andererseits ROS-Entzug im Medium (durch ROS-abbauende Enzyme wir Catalase, Peroxidase und/oder Mn- Cu/ZnSOD) zur Zellsuppression führt, soll die Zellstimulation durch ROS/ROI und alle Vermittler derer Generierung einerseits und sie Zellsuppression durch alle ROS-Scavengers (enzymatische und chemische) patentrechtlich geschützt werden. Zudem soll die Potenzierung einer schnellen Zellstimulation in 2 Schritten, d.h. durch Vorbehandlung der Zellen (z.B. Th1 oder Tc) mit Catalase,. (GSH)-Peroxidase und/oder Mn- bzw. Cu/Zn-SOD im I .Schritt, Auswaschen und Nachbehandlung durch XOD/Xanthin-Hypoxanthin und/oder GOD/Glucose (alternativ : H202) im 2. Schritt geschützt werden. ROS/ROI können mit anderen, rezeptor-unabhängigen Aktivierungsmechanismen, z.B. via Ca- lonophore oder Ca-Ionomycin und/oder Phorbolestern, kombiniert werden. Mit ROS- sowie RNS-generierenden und modulierenden Systemen lassen sich u.U. auch Th1 vs.Th2 sowie Tc vs.Ts- Interkonversionen und Funktionspolarisierungen erzielen. Der besondere Vorteil ist eine schnelle Immunintervention auch bei Abwesenheit entsprechender Rezeptoren wie sie z.B. bei Th1 - bzw. Th2-Typ-Cytokinen vorausgesetzt werden müssen.After it could be shown in our laboratory that ROS / ROI, namely both the H 2 0 2 (0 2 2 ~ anion / peroxide anion) and the H0 2 (0 2 " anion / superoxide anion) for strong cell stimulation even in the absence of otherwise essential Culture medium components such as Ca 2+ , Mg 2+ , NEA, FCS / BSA etc. (in pure PBS) and that, on the other hand, ROS withdrawal in the medium (through ROS-degrading enzymes such as catalase, peroxidase and / or Mn-Cu / ZnSOD) leads to cell suppression, cell stimulation by ROS / ROI and all mediators of its generation on the one hand and cell suppression by all ROS scavengers (enzymatic and chemical) should be patented. In addition, the potentiation of rapid cell stimulation in two steps, ie by pretreating the cells (eg Th1 or Tc) with Catalase ,. (GSH) -peroxidase and / or Mn- or Cu / Zn-SOD in the 1st step, washing out and aftertreatment by XOD / xanthine-hypoxanthine and / or GOD / glucose (alternatively: H202) in the 2nd step. ROS / ROI can be combined with other, receptor-independent activation mechanisms, eg via canonophore or Ca ionomycin and / or phorbol esters. With ROS and RNS-generating and modulating systems, Th1 vs.Th2 and Tc vs.Ts interconversions and functional polarizations can also be achieved. The particular advantage is a rapid immune intervention even in the absence of appropriate receptors, such as those required for Th1 or Th2 type cytokines.
Nachdem unsere Tierversuche gezeigt haben, dass eine zeitlich begrenzte Eliminierung von (a) T4-Zellen (b) APCs (Makrophahgen) und (c) B-Zellen in der kritischen Frühphase der Auseinandersetzung mit dem Tumorinokulum (oder Pathogen) den Impfschutz steigert, wird erfindungsgemäß empfohlen, mit entsprechenden Mabs die genannten Leύkozyten-Subsets temporär (zwischen Tag 3 und 10 nach Vakzination) auszuschalten.After our animal experiments have shown that a temporary elimination of (a) T4 cells (b) APCs (macrophages) and (c) B cells in the critical early phase of exposure to the tumor inoculum (or pathogen) increases vaccination protection According to the invention, it is recommended to switch off the leococyte subsets mentioned temporarily using appropriate Mabs (between days 3 and 10 after vaccination).
Die Rolle von Arginase, einem von Makrophagen sezernierten Exoenzym, liegt u.U. wehiger im Aushungern von Tumorzellen als eher in der verhinderten NO- Generierung tumor-spezif. T-Zellen, was zur Th1 -Polarisierung und partieller Th2 : Th1 (Ts : TcHnterkonversion führen könnte. Deshalb wird erfindungsgemäß der Einsatz von Arginase zur Th2 : Th1 - und Ts : Tc-Interkonvertierung empfohlen.The role of arginase, an exoenzyme secreted by macrophages, may lie. more painful in starving tumor cells than tumor-specific in preventing NO generation. T cells, which could lead to Th1 polarization and partial Th2: Th1 (Ts: Tc subconversion. Therefore the use of arginase for Th2: Th1 and Ts: Tc interconversion is recommended according to the invention.
Da Irritationen oder partielle Schädigung der Membranstruktur generell zur ROI- Steigerung führt, wird dieses Prinzip erfindungsgemäß (a) zur Zellstimulierung und (b) zur Th2 : Th1 - bzw. Ts : Tc-Interkonversion empfohlen. Beispiele sind niedrigdosierte Tenside wie Na-Salz von Gallensäuren, sub-denaturierende Konzentration an SDS, Brij oder Teepol bzw. Tween sowie Digitonin/Saponin.Since irritation or partial damage to the membrane structure generally leads to an increase in ROI, this principle is recommended according to the invention (a) for cell stimulation and (b) for Th2: Th1 or Ts: Tc interconversion. Examples are low-dose surfactants such as sodium salt of bile acids, sub-denaturing concentration of SDS, Brij or Teepol or Tween and digitonin / saponin.
Nachdem unsere Versuche gezeigt haben, dass Nh3 durch seine Membrangängigkeit und Bindung des intrazellulären H + - Ions zur Zellstimulation führt, wird erfindungsgemäß empfohlen, NH3 sowie NH3-freisetzende Systeme (z.B. Glutaminase/Glutamin, Asparginase/Aspargin) allein oder in Kombination mit anderen, rezeptor-unanhängigen (ROS/ROI, Phorbolesters, Ca lonophore) und - abhängigen Zellstimulatoren (a) zur Zellaktivierung und (b) zur Th1 -bzw. Tc- Subsetpolarisierung einzusetzen.After our experiments have shown that Nh3 leads to cell stimulation due to its membrane permeability and binding of the intracellular H + ion, it is recommended according to the invention to use NH3 and NH3-releasing systems (eg glutaminase / glutamine, asparginase / aspargin) alone or in combination with others, receptor-independent (ROS / ROI, phorbol esters, Ca lonophore) and - dependent cell stimulators (a) for cell activation and (b) for Th1 or Use Tc subset polarization.
Die HTT-Technik mit all ihren Modifikationen kann wesentlich verbessert werden, wenn präexistente tumor-spezifische Th2- und Ts-Zellen in vivo präeliminiert werden. Daher wird die HTT-Kombination mit Th2- bzw. Ts-spezifischen Mabs (und polyklonalen Ak) mit/ohne MIS/MIT-Effektorzellen empfohlen.The HTT technique with all its modifications can be significantly improved if pre-existing tumor-specific Th2 and Ts cells are pre-eliminated in vivo. Therefore, the HTT combination with Th2 or Ts-specific Mabs (and polyclonal Ab) with / without MIS / MIT effector cells is recommended.
Da die dauernde Auseinandersetzung mit verschiedenen Krankheitserregern, aber auch mit Autoantigenen etc. zum Anstieg von z.T. falschen, d.h. krankheitsprotektiven oder -fördernden Immunozyten (T-Zell-) Subsets führt, wird erfindungsgemäß empfohlen, von Zeit zu Zeit den Set reifer T-Zellen durch Kombination von T-Zell-spezifischen Mabs plus MIS/MIT-Effektorzellen in vivo zu depletieren und durch nachreifende T-Zellen ersetzen zu lassen. Dies erscheint angesichts der minimalen bis fehlenden Nebenwirkungen diesartiger Behandlung durchaus realistisch.Since the constant struggle with various pathogens, but also with autoantigens, etc. to the increase of some. wrong, i.e. disease-promoting or disease-promoting immunocyte (T-cell) subsets, it is recommended according to the invention to deplete the set of mature T cells from time to time by combining T cell-specific Mabs plus MIS / MIT effector cells in vivo and by maturing Have T cells replaced. In view of the minimal to no side effects of this type of treatment, this seems realistic.
Denkbar wäre auch eine Behandlung mit geringer Anzahl allogener PBLs bzw. daraus abgeleiteter MIT-Effektorzellen ohne vorausgehende Mab-Behandlung, weil hierdurch eine „Umstimmung" von immunsuppressiver zur immunreaktiver Immunbereitschaft (via Umprogrammierung der akzessorischen Zellen) zu erwarten wäre. Es sei hierbei erwähnt, dass allein durch Zusatz von allogenen PBLs Toleranzdurchbrechung möglich war. Von speziellem Interesse bei diesem Anheben der Basisreaktionsbereitschaft des Immunapparates ist auch die niedrig-dosierte Gabe von verschiedenen Antagonisten Gs-gekoppelter Rezeptoren bzw. Rezeptor- Subtypen, wie z.B. Propranolol oder Cimetidin (Ranitidin) mit oder ohne subdosierte Ca-Antagonisten, wie Nifedipin. Nach Zulassung der iNOS- bzw. cNOS-Hemmer könnte die Kombination mit subdosierten Vertretern dieser Substanzklasse das Spektrum dieser subdosierten Immun-Deblokierer weiterhin erweitern.A treatment with a small number of allogeneic PBLs or MIT effector cells derived therefrom without previous Mab treatment would also be conceivable, because this would result in a "change" from immunosuppressive to immunoreactive immune readiness (via reprogramming of the accessory cells). Tolerance breakthrough was only possible by adding allogeneic PBLs. Of particular interest in increasing the basic reactivity of the immune system is the low-dose administration of various antagonists of Gs-coupled receptors or receptor subtypes, such as propranolol or cimetidine (ranitidine) or without subdosed Ca antagonists, such as nifedipine After the approval of the iNOS or cNOS inhibitors, the combination with subdosed representatives of this substance class could further expand the spectrum of these subdosed immune deblockers.
Wegen beachtlicher Schwierigkeiten bei der Transfektion der Zielzellen mit viralen Vektoren (niedrige Ausbeute transfizierter Zellen, begrenzte Expressionsdauer der transfizierten Gene, unbekannte Lokalisierung der transduzierten Gene, Probleme bei Steuerung komplizierter Gene, z.B. Thalassämie oder Sichelzell-Anämie, Immunreaktion gegen virale Strukturen auf transfizierten Zellen) wird alternativ die Hybridisierung (Fusion) defizienter Zellen mit profizienten Zellen bzw. Wildtyp-Zellen erfindungsgemäß empfohlen. Hierbei sind alle Hybridisierungsformen, d.h. Zeil : Zell- , Kern : Zeil- und Kern : Kern-Fusionen im Schutzbereich der Erfindung.Because of considerable difficulties in transfecting the target cells with viral vectors (low yield of transfected cells, limited expression time of the transfected genes, unknown location of the transduced genes, problems in controlling complex genes, for example thalassemia or sickle cell anemia, immune response against viral structures on transfected cells) the hybridization (fusion) of deficient cells with proficient cells or wild-type cells is alternatively recommended according to the invention. Here, all forms of hybridization, i.e. Zeil: cell, core: Zeil and core: core mergers within the scope of the invention.
In Frage kommen alle, mit Knochenmark-Transplantation „korrigierbare" genetische Erkrankungen, wobei sich grundsätzlich 2 erfindungsgemäßen Lösungen anbieten: (a) Durch verbesserte Knochenmark- und Stammzeil-Transplantation, wie sie in dieser und in der vorausgegangener Anmeldung im Detail beschrieben worden ist, wird durch Wegfall des potentiell lethalen Risikos der Weg zu einer breiten Therapie all dieser genetischen Erkrankungen via verbesserter Knochenmark- und Stammzell- Transplantation eröffnet. Mehr noch, durch relative Unabhängigkeit von der MHC- Identität zwische Donor und Rezipient wird der Kreis der potentiellen Spender essentiell erweitert, (b) Durch Fusion der defizienten Mutante (Patientenzelle) mit profizienter oder Wildtypzelle kann der Defekt der Zelle mindestens im heterozγgoten Sinn behoben werden. Bei Gβndefekten, die nur ein Organ betreffen, sind fusionierte Hybridzellen mit anderen Zellen des Patienten, die diesen Defekt nicht aufweisen, vorgesehen. Bei generalisiertem Gendefekt müssen allogene Partnerzellen herangezogen werden. Um die Abstoßung solcher Zellkonstrukte zu verhindern, muß zuvor Toleranz gegen den Spender etabliert werden oder aber MHC-nicht exprimierende allogene Partnerzellen vorgesehen werden. Beispiele solcher kernhaltigen, MHC-negativen Partnerzellen sind Retikulozyten und K562- Zellen (humane erathroleukämische Zellinie). Alternativ muß eine „Ausverdünnung" der Membran-MHC durch ein erhöhtes Mischverhältnis der autologen (defizienten) mit den allogenen (profizienten) Fusionspartnerzellen (2: 1 , 3: 1 , 4: 1 etc.) angestrebt werden.All genetic diseases that can be "corrected" with bone marrow transplantation come into question, whereby there are basically two solutions according to the invention: (a) Through improved bone marrow and stem cell transplantation, as has been described in detail in this and in the previous application, the elimination of the potentially lethal risk paves the way to a broad therapy of all these genetic diseases via improved bone marrow and stem cell - Transplant opened. Moreover, the relative independence of the MHC identity between donor and recipient essentially expands the circle of potential donors. (B) By fusing the defective mutant (patient cell) with a professional or wild-type cell, the defect in the cell can be remedied, at least in the heterozygous sense , For gene defects that affect only one organ, fused hybrid cells with other cells of the patient that do not have this defect are provided. In the case of a generalized genetic defect, allogeneic partner cells must be used. In order to prevent rejection of such cell constructs, tolerance towards the donor must be established beforehand or allogeneic partner cells that do not express MHC must be provided. Examples of such nucleated, MHC-negative partner cells are reticulocytes and K562 cells (human erathroleukaemic cell line). Alternatively, a "dilution" of the membrane MHC must be sought by increasing the mixing ratio of the autologous (deficient) with the allogeneic (professional) fusion partner cells (2: 1, 3: 1, 4: 1 etc.).
Eine weitere HTT-Variante sieht vor, statt Patienten-Tumorzellen die eines anderen Patienten mit gleicher Tumorart (z.B. Melanom oder Nierenzellkarzinom) mit autologen und/oder allogenen APCs(DCs) dieses Patienten oder einer dritten Person zu fusionieren. Es kann aber auch von einer Mixtur der Tumorzellen von Patient I und II ausgegangen werden, oder aber es können Hybridzellen mit Tumorzellen des Patienten I mit jenen des Patienten II gemischt werden. Eine Inaktivierung z.B. mit 10.000-20. OOOcgy oder mit Mitomycin C (20-30) ug/ml; Inkubationszeit : 18 h) kann auf der Stufe der eingesetzten Tumorzellen oder aber der gebildeten Hybridzellen vorgenommen werden.Another HTT variant provides that, instead of patient tumor cells, those of another patient with the same type of tumor (e.g. melanoma or renal cell carcinoma) be fused with autologous and / or allogeneic APCs (DCs) of this patient or a third person. However, a mixture of the tumor cells from patient I and II can also be assumed, or hybrid cells with tumor cells from patient I can be mixed with those from patient II. Inactivation e.g. with 10,000-20. OOOcgy or with Mitomycin C (20-30) µg / ml; Incubation time: 18 h) can be carried out at the stage of the tumor cells used or of the hybrid cells formed.
Da beim „gemischten allogenen Chimärismus" sich die Donor-APCs u.a. auch im Thymus ansiedeln und die Rolle von Thymus-Epithelzellen mitübernehmen, wir empfohlen, in der Endphase der MIS (genauer : MIS-BM/SC)-Behandlung unreife Donor-Knochenmark- bzw. Stammzellen in den Empfänger zu injizieren, um auf diese Weise die ideale Konstellation, d.h. D- plus R-spezifische MHC-Restriktion der heranreifenden T-Zellen zu erzielen, die dann mit D- und R-abgeleiteten APCs optimal kooperieren können.Since with "mixed allogeneic chimerism" the donor APCs also settle in the thymus and assume the role of thymus epithelial cells, we recommend that in the final phase of MIS (more precisely: MIS-BM / SC) treatment immature donor bone marrow or inject stem cells into the recipient in order to achieve the ideal constellation, ie D- plus R-specific MHC restriction of the maturing T cells, which can then cooperate optimally with D- and R-derived APCs.
Vom Tierversuch ist bekannt, dass vorbestrahlte Thymuszelle nach ihrer Injektion in den Empfänger ihre Funktion imThymus übernehmen. Da außerdem von verschiedenen Beobachtungen ein organ-spezifisches Homing von allogenen Thymuszellen erwartet werden kann, wird empfohlen, nach Etablierung der Donor-spezifischen Toleranz (z.B. durch „gemischten allogenen Chimärismus" oder nach einem, in dieser Anmeldung beschriebenen Verfahren) Donor- Thymuszellen in den Empfänger zu injizieren, wodurch künftige Generationen an nachreifenden T-Zellen gleichzeitig D- und R-spezifische MHC-Restriktion erwerben und hiermit eine optimale Kooperation der D- und R-abgeleiteten T-Zellen und APCs garantieren.It is known from animal experiments that pre-irradiated thymus cells take on their function in the thymus after being injected into the recipient. Since, in addition, organ-specific homing of allogeneic thymus cells can be expected from various observations, it is recommended, after establishing the donor-specific tolerance (eg by “mixed allogeneic chimerism” or by a method described in this application) donor thymus cells in the To inject recipients, whereby future generations of maturing T cells acquire D- and R-specific MHC restrictions at the same time, thereby guaranteeing optimal cooperation between D- and R-derived T cells and APCs.
Ein wichtiges Prinzip ist die schnelle Nachrekrutierung „maßgeschneideter" Immunozyten (T-Zellen), wenn zuvor die reifen T-Zellen (B-Zellen) in vivo mit Mabs plus MIS-Effektorzellen präeliminiert und danach „maßgeschneiderte" reife T-Zellen injiziert (i.v.) werden. Hierbei reicht schon eine geringe Anzahl an möglichst kurz vor der Injizierung aktivierten T-Zellen mit gewünschten Eigenschaften (z.B. Th1 -, Th2-, Tc-, bzw. Ts-Subset mit oder ohne Antigen-Spezifität)aus, um in kurzer Zeit große Populationen an „maßgeschneiderten" reifen T-Zellen zu generieren. Es können auch „Cocktails" aus genau definierten Ausgangssubpopu-Iationen als eine Art „Primer" zur gezielten Generierung („Vermehrung") der gewünschten T-Zell-Suspensionen eingesetzt werden.An important principle is the rapid recruitment of "tailor-made" immunocytes (T cells), if the mature T cells (B cells) are pre-eliminated in vivo with Mabs plus MIS effector cells and then "tailor-made" mature T cells are injected (iv ) become. Even a small number of T cells with the desired properties (e.g. Th1, Th2, Tc, or Ts subset with or without antigen specificity) that are activated shortly before the injection are sufficient to quickly generate large populations to generate "tailor-made" mature T cells. "Cocktails" from precisely defined starting sub-populations can also be used as a kind of "primer" for the targeted generation ("multiplication") of the desired T cell suspensions.
Da wir im Tierversuch zeigen konnten, dass in der Frühphase der Immunantwort gegen das Antigen (z.B. TSA) die Eliminierung von Makrophagen und B-Zellen die vorzeitige Generierung der gegensteuernden Th2- bzw. Tc-Zellen veerhindert, wird erfindungsgemäß vorgeschlagen, die Knochenmark- und Stammzelltransplantation durch die Transfusion von T-Zellen zu ersetzen und die vorseparierte APC (Makrophagen)- und B-Zell-Fraktion erst später (3-14 Tage nach T-Zell-Transfusion) in den Empfänger zu transferieren. Hierdurch kann einerseits die GvHD-Entstehung verhindert oder verzögert werden; andererseits ist durch die erwähnte Hinausschiebung der gegenregulierenden Th2- und/oder ts-Zellen eine höhere Ausbeute an Ag-spezifischen Th1 - und Tc-Gedächtniszellen zu erwarten.Since we were able to show in animal experiments that in the early phase of the immune response against the antigen (eg TSA) the elimination of macrophages and B cells prevents the premature generation of the counteracting Th2 and Tc cells, the bone marrow and Replace stem cell transplantation by transfusing T cells and transfer the pre-separated APC (macrophage) and B cell fraction to the recipient later (3-14 days after T cell transfusion). On the one hand, this can prevent or delay the generation of GvHD; on the other hand, a higher yield of Ag-specific Th1 and Tc memory cells is to be expected due to the aforementioned shifting out of the counter-regulating Th2 and / or ts cells.
Anmerkung: (a) Zur Abtrennung der T-Zellen von den APCs und B-Zellen können auf FACS- und MACS-basierrende Separationsverfahren eingesetzt werden. In einer vereinfachten Version werden nur (plastik)adhärente Zellen (APCs) abgetrennt und später postinjiziert. (b)Das gleiche Prinzip, d.h. die vorteilhafte Abwesenheit von APCs und B-Zellen in gewisser Phase der Antigen- oder Alloantigen-spezifischen Immunisierung kann zur Effizienzsteigerung bei der MIS/MIT-Präparation herangezogen werden.Note: (a) Separation methods based on FACS and MACS can be used to separate the T cells from the APCs and B cells. In a simplified version, only (plastic) adherent cells (APCs) are separated and later injected. (b) The same principle, i.e. the advantageous absence of APCs and B cells in a certain phase of the antigen- or alloantigen-specific immunization can be used to increase the efficiency of MIS / MIT preparation.
Bei der BMT und HSCT wird erfindungsgemäß eine weitere Technik zur Erzielung des angestrebten „gemischten allogenen Chimärismus" vorgeschlagen, bei der sowohl (a) die Donor- Knochenmark-, Stammzell- oder PBL/PBMCs-Suspension als auch (b) der Empfänger (in vivo) von reifen T-Zellen depletiert werden. Hierbei sind 2 Varianten vorgesehen: Bei der ersten werden nur Anti-CD3-, Anti-CD4- und/oder Anti-CD8- bzw. neben Anti-CD3- weitere pan-T-spezifische Mabs sowohl bei der T- Depletierung der Spenderzell-Suspension als auch, soweit zugelassen, bei der in vivo Vorbehandlung des Rezipienten eingesetzt. Bei der 2. Variante werden die Mabs mit MIS/MIT-Effektoren kombiniert. Anmerkung: Statt oder zusätzlich zu Mabs können polaklonale Ak wie ATG,ALS etc. verwendet werden. Um Kosten zu sparen, kann die Kombination der Ak mit einigen Cytostatika, primär Cyclophosphamid ins Auge gefasst werden. Optimalerweise wird der „gemischte allogene Chimärismus" mit einer 1 : 1 -Mixtur aus (reifen) Donor-plus Rezipient-MIS- Effektoren „stabilisiert".In the BMT and HSCT, a further technique for achieving the desired “mixed allogeneic chimerism” is proposed according to the invention, in which both (a) the donor bone marrow, stem cell or PBL / PBMCs suspension as also (b) the recipient (in vivo) is depleted from mature T cells. Two variants are provided here: In the first, only anti-CD3, anti-CD4 and / or anti-CD8 or, in addition to anti-CD3, other pan-T-specific Mabs are used both in the T-depletion of the donor cell Suspension and, if permitted, used in the in vivo pretreatment of the recipient. In the second variant, the Mabs are combined with MIS / MIT effectors. Note: Polaclonal antibodies such as ATG, ALS etc. can be used instead of or in addition to Mabs. To save costs, the combination of AK with some cytostatics, primarily cyclophosphamide, can be considered. Optimally, the "mixed allogeneic chimerism" is "stabilized" with a 1: 1 mixture of (mature) donor plus recipient MIS effectors.
In generalisierten immunsuppressiven Lagen wird erfindungsgemäß empfohlen, (a) mit H02(02 ") und/oder H202(02 2')-generierenden bzw. erhöhenden Systemen (z.B. XOD/Xanthin, XOD/Hypoxanthin, GOD/Glucose etc.) (b) mit Antagonisten von Gs- gekoppelten Rezeptoren bzw.Rezeptor-Subtypen (z.B. Propranolol ) (c) mit Th2/Ts- unterdrückenden Ca-Antagonisten und/oder iNOS/cNOS-Hemmern (d) mit Gi- Agonisten und (e) mit BRMs (z.B. Typ1 -Cytokinen) die immunsuppressive Basislage in eine immunresponsive umzuwandeln. Hierbei müssen die Agonisten bzw. Antagonisten in sehr niedrigen (sub-pharmakologischen) Dosen verabreicht werden. Ein weiterer Weg zur „Korrektur" des Th2/Th1 - und des T4/T8-Quotienten ist der Einsatz von enzymatischen und chemischen NO-, z.T. H02-Scavengers. Die Tatsache, dass wir bei Kombination von T-depletierenden Mabs mit MIS/MIT- Effektoren klinisch eine schnelle Korrektur beider erwähnter Quotienten beobachten konnten, führte zur erfindungsgemäßen Empfehlung des Einsatzes dieser T- depletierender Techniken allein oder in Kombination mit obigen Systemen zur Behebung der immunsuppressiven Lage des Patienten.In generalized immunosuppressive positions it is recommended according to the invention (a) with H0 2 (0 2 " ) and / or H 2 0 2 (0 2 2 ' ) -generating or increasing systems (for example XOD / xanthine, XOD / hypoxanthine, GOD / Glucose etc.) (b) with antagonists of Gs-coupled receptors or receptor subtypes (eg propranolol) (c) with Th2 / Ts-suppressing Ca antagonists and / or iNOS / cNOS inhibitors (d) with Gi agonists and (e) using BRMs (eg type 1 cytokines) to convert the immunosuppressive base layer into an immunoresponsive one, in which the agonists or antagonists have to be administered in very low (sub-pharmacological) doses. Another way of “correcting” the Th2 / Th1 - And the T4 / T8 quotient is the use of enzymatic and chemical NO, sometimes H0 2 scavengers. The fact that we were able to clinically observe a rapid correction of both mentioned quotients when combining T-depleting Mabs with MIS / MIT effectors led to the recommendation according to the invention for the use of these T-depleting techniques alone or in combination with the above systems to remedy the immunosuppressive Location of the patient.
Nach unseren neuesten Erkenntnissen ist der kleinste gemeinsame Nenner aller Tumorzellen, mindestens in deren aktiven , nicht im „dormant"-Zustand, unabhängig von deren Abstammung, Typ und Individualität (a) ein konstitutiv erhöhter H02/H202 ' bzw. 02702 2_Quotient und/oder erhöhtes H02/NO bzw. H02( NO + H202)- Vehältnis (b) ein erhöhter Go/Gp - bzw. PI-PLC - Quotient, genauer gesagt ein konstitutiv erhöhter Aktivierungsgrad Gi PLA2According to our latest knowledge, the lowest common denominator of all tumor cells, at least in their active, not in the "dormant" state, regardless of their lineage, type and individuality (a) is a constitutively increased H0 2 / H 2 0 2 ' or 0 2 70 2 2_ quotient and / or increased H0 2 / NO or H0 2 (NO + H 2 0 2 ) - vehicle (b) an increased Go / Gp - or PI-PLC quotient, more precisely a constitutively increased degree of activation Gi PLA2
Entsprechender G-Protein-Subtypen (Go, Gp, G;) bzw. Phospholipasen-Subtypen (PLCPLA2), und (c) ein erhöhter DAG- bzw PKC-Quotient,Corresponding G protein subtypes (Go, Gp, G;) or phospholipase subtypes (PLCPLA2), and (c) an increased DAG or PKC quotient,
PLA PKG wobei DAG für Diacylglycerol, PKC für ProteinkinaseC und PKG für Proteinkinase G steht. Der angestrebte patentrechtliche Schutz betrifft alle aus diesen Erkenntnissen abgeleiteten Maßnahmen (pharmakologischen Interventionen), die via Herabsetzung der genannten Quotienten zur kontrollierten Proliferation entarteter Zellen führen . Als Beispiel seien Antagonisten des alphä1 -AR-Typs und Agonisten des alpha2-AR- Typs gennant.PLA PKG where DAG stands for diacylglycerol, PKC for protein kinaseC and PKG for protein kinase G. The desired patent protection concerns all measures derived from this knowledge (pharmacological interventions) which lead to the controlled proliferation of degenerated cells by reducing the quotients mentioned. Examples include antagonists of the alpha-1 AR type and agonists of the alpha2-AR type.
Die Voretablierung des „gemischten allogenen Chimärismus" durch Injektion eines 1 :1 -Gemisches aus D- und R-MIS-Effektoren in den T-depletierten Empfänger wird nicht nur . bei allogenen BMT und HSCT, sondern auch bei allen Organtransplantationen und bei der später diskutiertenThe pre-establishment of "mixed allogeneic chimerism" by injecting a 1: 1 mixture of D and R-MIS effectors into the T-depleted recipient is not only for allogeneic BMT and HSCT, but also for all organ transplants and later discussed
Mikro(Einzelzell)transplantation, der sogenannten ECT (engineered cell transplantation) empfohlen.Micro (single cell) transplantation, the so-called ECT (engineered cell transplantation) is recommended.
Im Folgenden sind noch erfindungsgemäße Ausführungsformen zur Allergie- Behandlung angegeben: Da die Allergie mit einer T-Subset-Verschiebung zugunsten des Th2-Subsets verbunden ist, wird empfohlen (a) mit T-depletierenden Mabs plus MIT/MIS-Effektoren das Th2/Th1 -Verhältnis zu korrigieren (normalisieren) (b) mit Ca Antagonisten (z.B. Nifedipin), cAMPi- und NOi-herabsetzenden Pharmaka (z.B. verschiedenen Gs-Antagonisten und NOS-Hemmern) den sich aufschaukelnden cAMP : NO/PEG2-Kreis zu durchbrechen und (c) mit der HTT-AIT-Technik gegen allergen-spezifische T-Zellen (mittels Hybridzellen, bestehend aus allergenspezifischen T-Zellen plus autologen und/oder allogenen MHC ll-positiven Zellen (z.B. DCs oder Makrophagen) zu vakzinieren. In einer vereinfachten Version wird nur der letzte Schritt, die HTT-AIT-Vakzine, angewandt und evtl. mit dem 1 .Schritt (T- Depletierung in vivo) kombiniert. Zur weiteren Effizienzsteigerung werden Fusionsproteine, bestehend aus Allergen plus IL-12 (oder anderen Th1 - Lymphokinen) empfohlen. Diese Fusionsproteine mit IL-1 2, IFNgamma, IFNalpha und TNFalpha werden übrigens auch bei anderen Verfahren, bei denen Typ1 (proinflammatorische) Immunantwort angestrebt wird, empfohlen, so z.B. bei der Behandlung von Tumor in Infekten, wobei das Antigen jeweils bekannt sein muß.Embodiments for allergy treatment according to the invention are also given below: Since the allergy is associated with a T-subset shift in favor of the Th2 subset, it is recommended (a) with T-depleting Mabs plus MIT / MIS effectors that Th2 / Th1 - Correct (normalize) the ratio (b) with Ca antagonists (e.g. nifedipine), cAMPi and NOi-lowering pharmaceuticals (e.g. various Gs antagonists and NOS inhibitors) to break the cAMP: NO / PEG2 cycle that is building up and ( c) Vaccinate with the HTT-AIT technique against allergen-specific T cells (using hybrid cells consisting of allergen-specific T cells plus autologous and / or allogeneic MHC II-positive cells (eg DCs or macrophages). In a simplified version only the last step, the HTT-AIT vaccine, is used and possibly combined with the 1st step (T depletion in vivo). To further increase efficiency, fusion proteins consisting of allergen plus IL-12 (or a other Th1 lymphokines) is recommended. Incidentally, these fusion proteins with IL-1 2, IFNgamma, IFNalpha and TNFalpha are also recommended for other methods in which type 1 (pro-inflammatory) immune response is sought, e.g. in the treatment of tumor in infections, whereby the antigen must be known in each case.
Wie an anderer Stelle dieser Anmeldung beschrieben, lassen sich Ag-spezifische T- Zellen (z.B. Allergen- oder TSA/TSTA-spezifische T-Zellen) neuerdings durch ein elegantes Verfahren, bei dem die in Anwesenheit des spezifischen Antigens bzw. Allergens oder Alloantigens aktivierten T-Zellen anhand der sezernierten Cytokine erkannt und durch FACS oder MACS sortiert werden können. Durch bispezifische Mabs, die einerseits die T-zelle und andererseits das Cytokin erkennen, werden sezernierte Cytokine festgehalten, um anschließend mit einem 2. Mab (mit Spezifität für das gleiche Cytokin) markiert und der Zelltrenrrung zugängig gemacht zu werden.As described elsewhere in this application, Ag-specific T cells (for example allergen or TSA / TSTA-specific T cells) have recently been able to be activated by an elegant method in which they are activated in the presence of the specific antigen or allergen or alloantigen T cells can be recognized based on the secreted cytokines and sorted by FACS or MACS. Secreted cytokines are retained by bispecific Mabs, which recognize the T cell on the one hand and the cytokine on the other hand, in order to subsequently label them with a second Mab (with specificity for the same cytokine) and to make the cell separation accessible.
Bei Allergien lässt sich die Bindung von IgE and den Rezeptor auf Mastzellen und Eosinophilen durch proteolytisch vorgespaltene IgE-Untereinheiten, die nicht 2 Fc epsilon-Rezeptoren überbrücken können schwächen. Zudem können allergiefördernde Cytokine (z.B. IL-4, IL-5, IL-1 3, z.T. IL-10) durch entsprechende Mabs neutralisiert werden. Auch diese 2 Schritte können mit der sogenannten klonotypischen (HTT-CL,s. später !) HTT-Modifikation kombiniert werden.In the case of allergies, the binding of IgE and the receptor on mast cells and eosinophils can be weakened by proteolytically pre-cleaved IgE subunits that cannot bridge 2 Fc epsilon receptors. In addition, allergy-promoting cytokines (eg IL-4, IL-5, IL-1 3, sometimes IL-10) can be obtained by appropriate Mabs be neutralized. These 2 steps can also be combined with the so-called clonotypic (HTT-CL, see later!) HTT modification.
Die Tatsache, dass man mit ConA + Gs-Agonisten (d.h. Agonisten Gs-gekoppelter Rezeptoren, z.B. Isoprenalin oder Adrenalin oder Adenosin) nereits nach 48h in vitro Ts (und Th2) generieren kann, die auch nach Behandlung mit Mitomycin C bei 1 : 1 - Mische mit naiven PBLs (T-Zellen) des gleichen Spenders sowohl im PHA- Proliferationsansatz als auch im MLC starke Suppression ausüben, bildet die Basis für den vorgeschlagenen klinischen Einsatz von Mitomycin C- vorbehandelten Spender-Ts bzw. th2-Zellen. Hierbei kann durch vorausgehende in vivo T- depletieruήg (mit Mab + MIS/MIT-Effektoren) und/oder durch Postinjektion von unreifen Spenderzellen (BMCs,HSCs), aber auch T-depeltierten Spender-PBLs eine stabile R : D-Toleranz etabliert werden. Statt D-Zellen kann ein 1 :1 -Gemisch aus (unreifen) R + D-Zellen postinjiziert werden.The fact that with ConA + Gs agonists (ie agonists of Gs-coupled receptors, e.g. isoprenaline or adrenaline or adenosine) one can generate Ts (and Th2) in vitro after 48 hours, which is also 1: 1 after treatment with mitomycin C - Mixing with naive PBLs (T cells) from the same donor, both in the PHA proliferation approach and in MLC, forms the basis for the proposed clinical use of mitomycin C- pretreated donor Ts or th2 cells. A stable R: D tolerance can be established by preceding in vivo T-depletion (with Mab + MIS / MIT effectors) and / or by post-injection of immature donor cells (BMCs, HSCs), but also T-dependent donor PBLs , Instead of D cells, a 1: 1 mixture of (immature) R + D cells can be post-injected.
Eine interessante neue Technik sieht vor, mit MIS/MIT-Effektorzellen, präpariert aus D- und R*PBLs, die zusätzlich den jeweiligen Partner (D bzw. R) präalloimmunisiert werden können, ein Werkzeug zu besitzen, mit dem sowohl GvHD als auch HvGR (Knochenmark- bzw. Organabstoßung) klinisch unter Kontrolle zu bringen sind. Bei Zeichen eines GvHD-Ausbruchs würden R-spezifische alloreaktive MIS/MIT- Effektoren des Donors, bei HvGR dagegen die D-spezifische alloreaktiven Effektoren des Empfängers eingesetzt werden. Nach jeder dieser Behandlungen ist die i.v. Injektion eines 1 : 1 -Gemisches aus D- und R-MIS/MIT-Effektoren vorgesehen.An interesting new technique is to use MIS / MIT effector cells, prepared from D and R * PBLs, which can also be prealloimmunized to the respective partner (D or R), to use both GvHD and HvGR (Bone marrow or organ rejection) are to be brought under clinical control. In the event of signs of a GvHD outbreak, R-specific alloreactive MIS / MIT effectors of the donor would be used, whereas in HvGR the D-specific alloreactive effectors of the recipient would be used. After each of these treatments, the i.v. Injection of a 1: 1 mixture of D and R MIS / MIT effectors provided.
Da im Tierversuch 50ug/Maus eines pan-T-spezifischen Mabs (z.B. Anti-Thy1 .2- Mab) über das Angehen oder Abstoßung des Donor-Knochenmarks bzw. des 1 :1 - Gemisches aus Donor-Knochenmark- und -Milzzellen entscheidet, wird erfindungsgemäß empfohlen, bei den nicht-ablativ präparierten Patienten mit Variierung des pan-T-spezifischen Ak (mono- oder polyklonalen Ak) einerseits mit einer, noch herauszufindenden Ak-Dosis, die wahrscheinlich von Individuum konstant bliebe, den „gemischten allogenen Chimärismus" anzusteuern; andererseits bekäme man mit diesen Aks ein Werkzeug in die Hand, das in voraus das Überwiegen des Donors vs. Rezipienten oder umgekehrt vorauszusagen zuließe. Wenn kombiniert mit zelltod-vorprogrammierten D- bzw. R-MIS/MIT-Effektoren, könnte dieses Verfahren sowohl den Ausgang einer Zelltransplantation als auch spätere Korrekturen in vivo ermöglichen. So könnte z.B. der bei der Bekämpfung restlicher Tumorzellen angestrebte temporäre „D-Typ-allogener Chimärismus" später peu-ä-peu durch den D:R-Toleranz-stabilisierenden „gemischten allogenen Chimärismus" ersetzt werden. Hierbei kann der Überschuß an D-Zellen durch R- Zellen „kompensiert" werden. Dieses Verfahren hat große klinische Bedeutung, da es z.B. zur Bekämpfung etablierter GvHD und akuter Organabstoßung eingesetzt werden kann. Ähnlich wie es bei der DLI nach Post-BMT-Rezidiven zum schnellen Ersatz des „gemischten" durch den „Donor-Typ"-allogenen Chimärismus kommt, kann es durch einen Überschuß an R-MIS-Effektoren, speziell den allopräimmunisierten, zur schnellen Depletierung oder Inaktivierung des GvHD- aufrechterhaltenden D-CTLs kommen.Since in animal experiments 50ug / mouse of a pan-T-specific Mab (eg Anti-Thy1 .2-Mab) decides whether the donor bone marrow or the 1: 1 mixture of donor bone marrow and spleen cells is activated or rejected, It is recommended according to the invention that in the case of non-ablatively prepared patients with variation of the pan-T-specific Ab (mono- or polyclonal Ab) on the one hand with a still-to-be-found dose of Ab, which would probably remain constant by the individual, the "mixed allogeneic chimerism" On the other hand, with these Aks, you would get a tool that would predict in advance the predominance of the donor vs. recipient or vice versa.If combined with cell death preprogrammed D or R-MIS / MIT effectors, this method could be used enable both the outcome of a cell transplantation and subsequent corrections in vivo, for example, the temporary “D-type allogeneic chimerism” aimed at fighting residual tumor cells us "later peu-a-peu to be replaced by the D: R tolerance-stabilizing" mixed allogeneic chimerism ". Here, the excess of D cells can be "compensated" by R cells. This method is of great clinical importance because it can be used, for example, to combat established GvHD and acute organ rejection. Similar to DLI after post-BMT recurrences for quick If the "mixed" is replaced by the "donor-type" allogeneic chimerism, an excess of R-MIS effectors, especially the all-pre-immunized ones, can rapidly deplete or inactivate the GvHD-maintaining D-CTL.
Statt oder zusätzlich zu den MIS/MIT-Effektoren können autologen NK- bzw. die daraus abgeleiteten LAK-Zellen sowie allogene LAK-Zellen, die entweder mit pan-T- spezifischen Mabs von deren T-Zell-Anteil depletiert oder nach Art der MIS- Effektoren Zelltod-vorprogrammiert werden müssen, zum Einsatz kommen.Instead of or in addition to the MIS / MIT effectors, autologous NK cells or the LAK cells derived therefrom as well as allogeneic LAK cells which either have pan-T-specific Mabs depleted from their T cell portion or according to the type of MIS - Effectors cell preprogrammed must be used.
Obwohl bei der DLI nach Post-BMR-Rezidiven eine „falsche" Reihenfolge, d.h. „gemischter" vor (statt nach) „Donot-Typ" allogenem Chimärismus vorgegeben ist, lässt sich die hieraus resultierende beeinträchtigte T-Zell : APC-Kooperation durch Abbrechung des Prozesses der endgültigen Etablierung von „Donor-Typ"- Chimärismus mit Überschuß an präalloimmunisuerten R-MIS-Effektoren, gefolgt von der Injektion des 1 : 1 -Gemisches aus D + R- MIT-Effektoren sowie des 1 : 1 - Gemisches aus unreifen D + R-Zellen korrigieren. Alternativ hierzu kann mit unbehandelten präalloimmunisierten R-PBLs ( + unreifen R-Zellen) vor Etablierung des voll-allogenen, d.h. Donor-Typ-allogenen Chimärismus interveniert werden. Eine weitere Variante sieht die Infusion der MIT-MACH-Effektoren (d.h.1 :1 -Mixtur aus D + R-MIS-Effektoren) unmittelbar (3-10 Tage) vor DLI/DLT vor.Although a post-BMR relapse prescribes a "wrong" order, ie "mixed" before (instead of after) "donot-type" allogeneic chimerism, the resulting impaired T-cell: APC cooperation can be canceled the process of finally establishing "donor-type" chimerism with an excess of pralloimmunized R-MIS effectors, followed by injection of the 1: 1 mixture of D + R-MIT effectors and the 1: 1 mixture of immature Correct D + R cells. Alternatively, untreated prealloimmunized R-PBLs (+ immature R cells) can be used before establishing the fully allogeneic, i.e. Donor-type allogeneic chimerism can be intervened. Another variant provides for the infusion of the MIT-MACH effectors (i.e. 1: 1 mixture of D + R-MIS effectors) immediately (3-10 days) before DLI / DLT.
Die zur Eliminierung dysregulierter T-Zell-Subklone (z.B. Ts/Th2-Zellen bei Tumoren oder Tc-Zellen bei Autoimmunerkrankungen) eingesetzten MIS-Effektoren werden als MIS-BM/SC-Effektoren und jene zur R:D-Toleranzstabilisierung verwandten MIS- Effektoren als MIS-MACH („mixed allogeneic chimerism")-Effektorzellen bezeichnet.The MIS effectors used to eliminate dysregulated T cell subclones (eg Ts / Th2 cells in tumors or Tc cells in autoimmune diseases) are called MIS-BM / SC effectors and those used for R: D tolerance stabilization referred to as MIS-MACH ("mixed allogeneic chimerism") effector cells.
Nachdem wir herausfunden haben, dass H02 proliferationsfördernd und H202 differenzierungsfördernd ist, sind alle Systeme, die H02 vs. H202 generieren, von besonderem Interesse. Zwei Systeme seien in diesem Zusammenhang geschützt : (a) Die H02-Bildung durch XOD/Xanthin bzw. XOD/Hypoxanthin, kombiniert mit Catalase und/oder (GSH)-Peroxidase, und (b) Molsidomin/Sydnonimin/SIN-1 , welches bei Zerfall H02 plus NO bildet, wobei NO durch verschiedene Scavengers (z.B. Hämoglobin) abgebunden wird.After we have found out that H0 2 promotes proliferation and H 2 0 2 promotes differentiation, all systems that H0 2 vs. Generate H 2 0 2 , of particular interest. Two systems are protected in this context: (a) H0 2 formation by XOD / xanthine or XOD / hypoxanthine, combined with catalase and / or (GSH) peroxidase, and (b) Molsidomin / Sydnonimin / SIN-1, which forms H0 2 plus NO at decay, whereby NO is bound by various scavengers (eg hemoglobin).
Wie ein nach BMT induzierter „gemischter allogener Chimärismus" den Einsatz reifer D-Lymphozyten ermöglicht, so erlaubt der Einsatz von MIS-Effektoren eine stufenweise Einführung immer „schärferer", d.h. mit niedrigerer MitomycinC- Konzentration vorbehandelter MIS-Effektoren und zuletzt die Anwendung unbehandelter D-Lymphozyten, hier allerdings, anders als bei der DLI-Technik, ohne GvHD-Komplikation. Ähnlich können MIS-MACH_Effektoren peu-ä-peu durch „schärfere" D + R-Effektoren (1 : 1 -Gemisch) ersetzt werden und zur Effizienzsteigerung durch in vitro (im MLC in Anwesenheit von Gs-Agonisten, ConA und/oder CsA) vorangereicherte allotolerante Ts- und Th2-Zellen versehen werden.Just as a "mixed allogeneic chimerism" induced by BMT enables the use of mature D-lymphocytes, the use of MIS effectors allows a gradual introduction of "sharper", ie MIS effectors pretreated with a lower MitomycinC concentration and finally the use of untreated D -Lymphocytes, however, unlike the DLI technique, without GvHD complications. Similarly, MIS-MACH_effectors can be replaced peu-a-peu by "sharper" D + R effectors (1: 1 mixture) and for Efficiency increase can be provided by allotolerant Ts and Th2 cells pre-enriched in vitro (in the MLC in the presence of Gs agonists, ConA and / or CsA).
Die MIS/MIT-Technologie folgt 2 Basisprinzipien: (a) Beim 1 . Prinzip werden die MIS-Effektoren ausschließlich zur in vivo Depletion bzw. Inaktivierung der dysregulierten T-Zell-Subsets (Ts/Th2 bei Tumor bzw.Tc bei AID, GvHD und BM- sowie Organabstoßungsreaktion) eingesetzt. Hier kann die BMT bzw. HSCT entfallen ; trotzdem ist eine optimale T-Zell : APC-Kooperation (nach MIS- Behandlung) garantiert, (b) Beim 2. Prinzip werden nicht nur die reifen, dysregulierten T-Zell-Subsets, sondern zusätzlich die unreifen Präkursoren in vivo eliminiert. Hier müssen die unreifen Patientenzellen durch BMT bzw. HSCT ersetzt werden; zwecks uneingeschränkter Post-BMT/HSCT-Kooperation zwischen T-Zellen und APCs wird, wie oben diskutiert, ein 1 :1 -Gemisch aus D + R-Zellen (statt „reiner" D-Zellen!) empfohlen.The MIS / MIT technology follows two basic principles: (a) With the 1st In principle, the MIS effectors are used exclusively for in vivo depletion or inactivation of the dysregulated T cell subsets (Ts / Th2 for tumor or Tc for AID, GvHD and BM and organ rejection reaction). The BMT or HSCT can be omitted here; nevertheless an optimal T-cell: APC cooperation (after MIS treatment) is guaranteed, (b) the second principle eliminates not only the mature, dysregulated T-cell subsets, but also the immature precursors in vivo. Here the immature patient cells have to be replaced by BMT or HSCT; For unrestricted post-BMT / HSCT cooperation between T cells and APCs, a 1: 1 mixture of D + R cells (instead of "pure" D cells!) is recommended, as discussed above.
Die Effizienz der MIT-, genauer gesagt MIT-BM/SC-Effektoren kann weiterhin gesteigert werden, wenn die in vitro Präalloimmunisierung im one-way-MLC beim D:R-Mischverhältnis von 10: 1 (bzw. > 1 : 1 generell) statt 1 :1 vorgenommen wird.The efficiency of the MIT, more precisely MIT-BM / SC effectors can be increased further if the in vitro preall immunization in one-way MLC with a D: R mixing ratio of 10: 1 (or> 1: 1 in general) instead of 1: 1.
Wie oben erwähnt, wird bei allogenen BMT und HSCT generell empfohlen (a) statt der „reinen" Donorzellen ein 1 :1 -Gemisch aus Donor- plus Rezipientzellen einzusetzen, und (b) vor jeder (allogener) BMT oder HSCT ein 1 :1 -Gemisch aus MIS- Effektorzellen des Donors plus Rezipienten 3-10 Tage lang im Rezipienten eine Art vorbereitenden „gemischten allogenen Chimärismus" etablieren zu lassen. Durch beide Maßnahmen kann sowohl eine GvHD- bzw. HvGR-lnduktion verhindert als auch eine optimale Post-Transplant-Immunabwehr garantiert werden.As mentioned above, it is generally recommended for allogeneic BMT and HSCT (a) to use a 1: 1 mixture of donor plus recipient cells instead of the "pure" donor cells, and (b) a 1: 1 before each (allogeneic) BMT or HSCT -A mixture of MIS effector cells of the donor plus recipient to establish a kind of preparatory "mixed allogeneic chimerism" in the recipient for 3-10 days. Both measures can both prevent GvHD or HvGR induction and guarantee optimal post-transplant immune defense.
Um lymphoproliferative Erkrankungen als Folge der verloren-gegangenen Kontrolle der B-Zellen (Plasmazellen) durch (eliminierte) T-Zellen zu verhindern, wird empfohlen, gleichzeitig mit T-Zellen die B-Zellen zu depletieren bzw. statt ATG oder ATS eher ALS einzusetzen.In order to prevent lymphoproliferative diseases as a result of the lost control of the B cells (plasma cells) by (eliminated) T cells, it is recommended to deplete the B cells simultaneously with T cells or to use ALS instead of ATG or ATS ,
Um die Effizienz von HTT- bzw. HTT-AIT-Effektoren weiterhin zu steigern, wird empfohlen, die autologen bzw. allogenen APCs als Fusionspartner der Tumor (HTT)- bzw. Idiotyp-exprimierenden T-Zelle (z.B. Ts/Th2 bei Tumorpatienten) vor der Fusion zur Expression von MHC II sowie von Costimulator-Strukturen (z.B. B7.1 /B7.2, CD40 etc.) anzuregen. Hierzu kann eine 4-6h Inkubation mit Cytokinen (IFN gamma), H202 + iNOS/cNOS-Hemmern dienen.In order to further increase the efficiency of HTT or HTT-AIT effectors, it is recommended to use the autologous or allogeneic APCs as fusion partners of the tumor (HTT) or idiotype-expressing T cell (e.g. Ts / Th2 in tumor patients) to stimulate the expression of MHC II and costimulator structures (e.g. B7.1 /B7.2, CD40 etc.) before the fusion. A 4-6 hour incubation with cytokines (IFN gamma), H 2 0 2 + iNOS / cNOS inhibitors can be used for this.
Ein wichtiges Ziel bei der Gentherapie ist die Standardisierung, d.h. Unabhängigkeit von Material des Patienten. Dieses Ziel kann durch Präetablierung der Donor- spezifischen Toleranz nach einem des in der vorliegenden Anmeldung beschriebenem Verfahren erreicht werden. Nach Toleranzinduktion können Knochenmark- und Stammzellen sowie Fibroblasten des Donors bzw. gepoolte Donorzellen als Sekretorzellen z.B. für den Gerinnungsfaktor VIII bzw. IX oder für Insulin (bei IDDM-Patienten), aber auch für verschiedene Enzyme, deren Ersatz eine Reihe von genetischen Erkrankungen „normalisiert", in den Patienten injiziert werden, wobei oft auch die Gesetze des „Zellhomings" für die spontane Ansiedlung dieser allogenen Sekretorzellen in Ursprungsorganen sorgen. Statt unveränderter allogener Sekretorzellen können auch autologe gen-defiziente Zellen mit gleichartigen allogenen (profizienten bzw. Wildtγp-)Zellen fusioniert oder aber das fehlende Gen durch Transduktion (z.B. mittels viraler Genfähren) substituiert werden. " An important goal in gene therapy is standardization, ie independence from the patient's material. This goal can be achieved by pre-establishing the donor-specific tolerance according to one of the present application described method can be achieved. After induction of tolerance, bone marrow and stem cells as well as fibroblasts of the donor or pooled donor cells can be used as secretor cells, for example for the coagulation factor VIII or IX or for insulin (in IDDM patients), but also for various enzymes, the replacement of which "normalizes" a number of genetic diseases ", into which patients are injected, the laws of" cell homing "often ensuring that these allogeneic secretory cells settle spontaneously in organs of origin. Instead of unchanged allogeneic secretor cells, autologous gene-deficient cells can also be fused with similar allogeneic (proficient or Wildtγp-) cells or the missing gene can be substituted by transduction (eg by means of viral gene transports). "
Die HTT- und HTT-AIT-Technik kann auch durch Transfektion entweder der fusionierten Zellkonstrukte oder der eingesetzten Fusionspartner (z.B.Tumorzelle)mit Cytokinen wie IL-2, IFNgamma, TNFalpha oder IL-12 in ihrer Effizienz gesteigert werden. Auch die „Einfrierung" maßgeschneiderter Zelleigenschaften (z.B. Sekretion von Cytokinen, Wachstumsfaktoren, Hormonen etc.) durch Fusiion mit immortalisierten Partnerzellen ist Gegenstand vorliegender Anmeldung. Hierbei kann von spezialisierten Zellsubtypen (z.B. Th1 , Th2, Tc, Ts etc.) ausgegangen werden oder aber immortalisierte Zellen werden nachträglich mit gewünschten Cytokinen etc. transduziert. Bei all diesen Zellkonstrukten kann z.B. mit Mitomycin C- Vorbehandlung der Zelltod vorprogrammiert werden.The HTT and HTT-AIT technique can also be increased in efficiency by transfection of either the fused cell constructs or the fusion partners used (e.g. tumor cell) with cytokines such as IL-2, IFNgamma, TNFalpha or IL-12. The "freezing" of tailored cell properties (eg secretion of cytokines, growth factors, hormones etc.) by fusion with immortalized partner cells is also the subject of the present application. Specialized cell subtypes (eg Th1, Th2, Tc, Ts etc.) can be assumed or else immortalized cells are subsequently transduced with the desired cytokines etc. In all these cell constructs, cell death can be preprogrammed, for example, with mitomycin C pretreatment.
Da der Überstand nach 1 d-MLC sogar die Ts-Entstehung verhindern kann, wird empfohlen, R-PBLs in einem 1 -3tägigen MLC gegen inaktivierte D-PBLs in vitro in D- spezifischen Weise zu aktivieren, in den Patienten zu injizieren und die nachreifenden Patienten-T-Zellen - nach vorausgegangener in vivo-T-Depletion - durch prägenerierte Th1 -Zellen in Richtung neuer Th1 /Tc-Zellen zu trimmen. Hierzu reicht die gleichzeitige Injektion von inaktivierten D-PBLs. Der Antitumor-Effekt basiert auf alloinduzierter Umprogrammierung der Patienten-APCs.Since the supernatant can even prevent the formation of Ts after 1 d MLC, it is recommended to activate R-PBLs in a 1-3 day MLC against inactivated D-PBLs in vitro in a D-specific manner, to inject them into the patient and after maturing patient T cells - after previous in vivo T depletion - by pregenerated Th1 cells in the direction of new Th1 / Tc cells. The simultaneous injection of inactivated D-PBLs is sufficient for this. The anti-tumor effect is based on allo-induced reprogramming of patient APCs.
Die simple Generierung der Th1 -Zellen durch 1 -3tägigen MLC-Ansatz kann mit einer Zelltod-Vorprogrammierung innerhalb von 1 -3 Tagen kombiniert werden. Bei Tumorbehandlung kann der Patient successive diese kurzlebige T4-Zellen (bzw. PBLs) verschiedener Spender erhalten, wobei durch den frühen Tod die Umwandlung zur Th2-Cytokine cosezernierenden Tho-Zellen a priori verhindert wird. Bei einem 8-1 2 tägigen (statt 1 -3tägigem) MLC entstehen Ts in Th2. Auch diese Zellen können, mit oder ohne Mitomycin C-Vorbehandlung, als „Primer-Zellen" zur in vivo Nachrekrutierung neuer Ts (Th2)-Zellen aus Präkursoren bzw. naiven T-Zellen eingesetzt werden. Das Problem der Transduktion von Zielzellen mit mehr als 3 Cytokinen kann gelöst werden, indem Tumor- oder TIL-Zellen, transferiert mit jeweils 1 -2 Cytokinen, fusioniert werden. Vorteilhaft ist die zusätzliche Einführung des allogenen Elements durch Cofusion mit allogenen Zellen, optimal allogenen APCs.The simple generation of the Th1 cells using a 1-3 day MLC approach can be combined with a pre-programming of cell death within 1-3 days. In the case of tumor treatment, the patient can successively receive these short-lived T4 cells (or PBLs) from different donors, with the early death preventing the conversion to Tho cells that secrete Th2 cytokines. In an 8-1 2 day (instead of 1 -3 day) MLC, Ts in Th2 arise. These cells, too, with or without mitomycin C pretreatment, can be used as "primer cells" for in-vivo recruitment of new Ts (Th2) cells from precursors or naive T cells. The problem of transduction of target cells with more than 3 cytokines can be solved by fusing tumor or TIL cells, each transferred with 1-2 cytokines. The additional introduction of the allogeneic element by cofusion with allogeneic cells, optimally allogeneic APCs, is advantageous.
Die oft beschriebene ex vivo Anreicherung und klonale Expandierung von tumorspezifischen CTLs kann wesentlich verbessert werden, wenn die Patienten zuvor mit HTT und/oder HTT-AIT-Effektoren, d.h. Hybriden aus Tumorzellen plus APCs und/oder Hybriden aus tumorspezifischen Ts- und/oder Th2-Zellen plus APCs vakziniert werden und wenn die präexistenten tumorspezifischen Ts(Th2)-Zellen durch Mabs plus MIS/MIT-Effektoren in vivo prädepletiert werden. Zudem kann die Zahl tumorizider CTLs weiterhin erhöht werden, wenn die Reinjektion der in vitro präklonierten CTLs mit der Infusion von größeren Zahlen an unreifen bzw. naiven T- Zellen kombiniert wird.The often described ex vivo enrichment and clonal expansion of tumor-specific CTLs can be significantly improved if the patient previously with HTT and / or HTT-AIT effectors, i.e. Hybrids from tumor cells plus APCs and / or hybrids from tumor-specific Ts and / or Th2 cells plus APCs are vaccinated and if the pre-existing tumor-specific Ts (Th2) cells are predeplicated in vivo by Mabs plus MIS / MIT effectors. In addition, the number of tumoricidal CTLs can be increased further if the reinjection of the in vitro pre-cloned CTLs is combined with the infusion of larger numbers of immature or naive T cells.
Da NK-Zellen des Rezipienten HvGR und jene des Donors GvHD (mit)induzieren können, wird empfohlen, bei BMT und HSCT Antikörper gegen NK-Zellen und einige Th1 -Cytokine (z.B.lFNgamma, TNFalpha, IL-1 2) anzuwenden.Since NK cells of the recipient can induce HvGR and those of the donor GvHD (with), it is recommended to use antibodies against NK cells and some Th1 cytokines (e.g. IFNgamma, TNFalpha, IL-1 2) for BMT and HSCT.
Schnelle von D-spezifischen R- und R-spezifischen D-Ts bzw.Th2-Zellen ist durch die Zumischung von unreifen Zellen (BMG,HSCs,PBSCs/PBPCs) zu prägenerierten Ts- und, noch besser, Th2-Zellen und nachfolgende Mitogen (Lektin)- bzw.Alloantigen-Stimulierung des Zellgemisches zu erzielen. Hierbei können die Ts- bzw.Th2-Zellen Mitomycin C- oder Strahlen-vorbehandelt sein.Rapid addition of D-specific R and R-specific D-Ts or Th2 cells is possible by adding immature cells (BMG, HSCs, PBSCs / PBPCs) to pre-generated Ts and, even better, Th2 cells and subsequent mitogens (Lectin) or alloantigen stimulation of the cell mixture. The Ts or Th2 cells can be pretreated with mitomycin C or radiation.
Die MIS-Effektoren können durch Mabs, gerichtet gegen HLA-DR- Oberflächenstrukturen auf begleitenden Suppressor-Subpopulationen, von diesen befreit werden; die cytotoxischen MIS-Effektoren sind (im aktivierten Zustand) HLA- DQ + .The MIS effectors can be freed of these by Mabs, directed against HLA-DR surface structures on accompanying suppressor subpopulations; the cytotoxic MIS effectors are (in the activated state) HLA-DQ +.
Aufgrund neuester Erkenntnisse über die von uns eingeführte „klonotypische" Impfung lassen sich Abstoßungsreaktionen bei Organtransplantationen, aber auch GvHD und HvGR bei BMT und HSCT auf eine elegante Weise nahezu nebenwirkungsfrei im voraus verhindern. Hierbei müssen bei Organtransplantationen die Rezipienten mit Hybridzellen aus autologen und/oder allogenen akzessorischen Zellen plus Donor-T-Zellen bzw. PBLs, welche zuvor im MLC gegen Rezipienten-T- Zellen bzw. PBLs präimmunisiert worden sind, s.c. oder i.d. vakziniert werden. Bei BMT und HSCT müssen die Rezipienten sowohl gegen Hybridzellen aus allopräaktivierten Donor-T-Zellen (bzw. PBLs) plus APCs(DCs) als auch gegen Hybridzellen aus allopräaktivierten Rezipient-T-Zellen (bzw. PBLs) plus APCs (DCs) vor der eigentlichen Transplantation prävakziniert werden. Eine weitere Verstärkung dieser hoch selektiven Strategie ist von der Kombination mit anderen HTT- sowie MIS/MIT-Verfahren zu erwarten.On the basis of the latest knowledge about the "clonotypic" vaccination we have introduced, rejection reactions in organ transplantations, but also GvHD and HvGR in BMT and HSCT can be prevented in an elegant manner with almost no side effects in advance. In organ transplantation, the recipients with hybrid cells from autologous and / or allogeneic accessory cells plus donor T cells or PBLs, which have been pre-immunized in the MLC against recipient T cells or PBLs, are sc or id vaccinated. With BMT and HSCT, the recipients must both against hybrid cells from allopa-preactivated donor cells. T cells (or PBLs) plus APCs (DCs) and hybrid cells from allopa-preactivated recipient T cells (or PBLs) plus APCs (DCs) are to be pre-vaccinated before the actual transplantation This highly selective strategy can be expected from the combination with other HTT and MIS / MIT methods.
Eine spezielle HTT-AIT-Modifikation ermöglicht die Vakzinierung gegen autoaggressive T-Zellen, die für den Untergang der Insulin-produzierenden ß- bzw. B-Zellen (Langerhaus-Inselzellen) des Pankreas verantwortlich sind. Hierbei werden die T-Zellen des Typ1 -Diabetikers (IDDM-Patienten) ohne oder mit Präselektion der autoantigen-spezifischen CD4+ und/oder CD8 + cytotoxischen T-Zellen (mittels moderner FACS oder MACS-Anreicherungsverfahren) mit autologen und/oder allogenen MHC JI + -Zellen fusioniert.A special HTT-AIT modification enables vaccination against autoaggressive T cells, which are responsible for the demise of the insulin-producing ß or B cells (Langerhaus islet cells) of the pancreas. Here, the T cells of the type 1 diabetic (IDDM patients) with or without preselection of the autoantigen-specific CD4 + and / or CD8 + cytotoxic T cells (using modern FACS or MACS enrichment methods) with autologous and / or allogeneic MHC JI + Cells merged.
Ein wichtiger Schritt in Richtung Standardisierung des Verfahrens ist der Einsatz von IDDM-T-Zellen eines oder mehrerer Typ 1 (juvenil)-Diabetiker als Fusionspartner; in diesem Fall müssen die Hybridzellen zuvor nach Art der MIS/MIT-Effektoren zelltod- vorprogrammiert und in den T-Zell-depeltierten Patienten injiziert werden. Unabhängig von der Provenienz der autoantigen-erkennenden Fusionspartnerzellen (T-Zellen) wird eine Vorbehandlung des IDDM-Patienten mit Mabs plus MIS- Sffektoren empfohlen.An important step towards standardizing the process is the use of IDDM T cells from one or more type 1 (juvenile) diabetics as fusion partners; in this case, the hybrid cells must be preprogrammed according to the type of MIS / MIT effectors and injected into the T-cell-depelted patients. Regardless of the provenance of the autoantigenic-recognizing fusion partner cells (T cells), pretreatment of the IDDM patient with Mabs plus MIS effectors is recommended.
Als Zielzellen für Gentransduktion dienen meist Tumorzellen oder TIL-Zellen. Es wird empfohlen, diese z.B. mit IL-2, IL-4, IL-7, IL-12, IFNgamma, TNFalpha etc. transfizierten Zielzelle mit HTT- und/oder HTT-AIT-Effektoren zu kombinieren. Zudem sollte das Spektrum dieser Zielzellen um Vertreter der MHC II + - Zellen (DCs, Makrophagen) erweitert bzw. diese Zielzellen durch akzessonische Zellen als Transfektionszielzellen partiell oder total ersetzt werden.Tumor cells or TIL cells mostly serve as target cells for gene transduction. It is recommended to use this e.g. to combine with IL-2, IL-4, IL-7, IL-12, IFNgamma, TNFalpha etc. target cell transfected with HTT and / or HTT-AIT effectors. In addition, the spectrum of these target cells should be expanded to include representatives of the MHC II + cells (DCs, macrophages) or these target cells should be partially or totally replaced by accessory cells as transfection target cells.
Ein erfindungsgemäßes Verfahren sieht vor, entweder die auf „konventionelle" Weise ex vivo vorselektionierten und klonal postexpandierten tumor-spezifischen CTLsmit Th1 -Cytokinen wie IL-2, IFNgamma und/oder IL-1 2 zu transfizieren und mit autologen und/oder allogenen APCs (DCs, Makrophagen) zu fusionieren, um die so entstandenen Hybridzellen s.c. oder i.d. in den Patienten zu injizieren. Eine andere (bessere) Variante sieht vor, den Patienten zuerst mit HTT- und/oder HTT-AIT- Affektoren zu vakzinieren, um CTLs „höherer Qualität" in vivo zu generieren, diese tumoriziden CTLs mit Th1 -Cytokinen zu transduzieren und die Patienten mit diesen gentechnisch veränderten CTLs bzw. CTL-Sekretor-Zellen, optimal in Kombination mit MIS/MIT-Behandlung, erneut zu behandeln. Das gleiche Mehrschritt-Verfahren kann auch die Effizienz von „klassischen" TIL-Zellen wesentlich steigern, wobei diese TIL-Zellen z.T. mit den tumoriziden CTLs identisch sind. Um eine weitere Effizienzsteigerung zu erzielen, können die CTLs nach Vakzinierung mit Th1 - Cytokine-sezernierenden Konstrukten erneut ex vivo klonal postexpandiert und in den Patienten reinjiziert werden. Die Stabilisierung von Zellen mit maßgeschneiderten Eigenschaften, z.B. antigen- spezifischen oder unspezifischen Th1 ,Th2, Tel , Tc2,Tc3, Ts etc., ohne Malignität kann entweder durch Fusion von Zellgemischen, bei denen die Anzahl der nicht- transformierten gegenüber jener der transformierter Partnerzellen stufenweise gesteigert wird, oder aber durch mehrere hintereinander-geschaltete Fusionsschritte erfolgen. Hiermit kann die Malignität der Zellkonstrukte peu-ä-peu „ausverdünnt" werden, die Stabilität bzw. Abhängigkeit von Wachstumsfaktoren dagegen trotzdem günstig beeinflusst werden.A method according to the invention provides for either transfecting the tumor-specific CTLs which have been pre-selected and clonally post-expanded ex vivo in a “conventional” manner with Th1 cytokines such as IL-2, IFNgamma and / or IL-1 2 and with autologous and / or allogeneic APCs ( DCs, macrophages) to inject the resulting hybrid cells sc or id into the patient.Another (better) variant involves vaccinating the patient with HTT and / or HTT-AIT affectors first in order to “CTLs” higher quality "in vivo, to transduce these tumoricidal CTLs with Th1 cytokines and to treat the patients again with these genetically modified CTLs or CTL secretor cells, optimally in combination with MIS / MIT treatment. The same multi-step process can also significantly increase the efficiency of "classic" TIL cells, these TIL cells being partially identical to the tumoricidal CTLs. To achieve a further increase in efficiency, the CTLs can be secreted after vaccination with Th1 - cytokine-secreting agents Constructs can be post-expanded ex vivo clonally and reinjected into the patient. The stabilization of cells with tailored properties, eg antigen-specific or non-specific Th1, Th2, Tel, Tc2, Tc3, Ts etc., without malignancy can be achieved either by fusion of cell mixtures in which the number of untransformed versus that of the transformed partner cells is gradually increased, or it can be done by several successive fusion steps. With this, the malignancy of the cell constructs can be "thinned out" bit by bit, while the stability or dependency on growth factors can nevertheless be influenced favorably.
Ein weiterer Punkt betrifft die vereinfachte Übertragung der Information z.B. über Cytokin-, Wachstumsfaktor- oder Hormonsekretion, indem die meist mittels viraler Vektoren einzeln eingebrachte cDNA-Information durch simple Fusionierung mit spezielisierten Sekretorzellen ersetzt wird.Another point concerns the simplified transmission of information e.g. via cytokine, growth factor or hormone secretion, by replacing the cDNA information, which is usually introduced individually by means of viral vectors, by simple fusion with specialized secretor cells.
Das oben beschriebene Verfahren für die nebenwirkungsarme Behandlung von Typ1 -Diabetikern (IDDM-Patienten) gilt im Prinzip für alle AID (Autoimmunerkrankungen). Wenn das Autoantigen bekannt ist, kann die klonotype Modifikation der HTT- bzw. HTT/AIT- Technik, d.h. die sogenannte HTT-CL bzw. HTT/AIT-CL angewandt werden; ansonsten können die HTT-Effektoren aus panT- oder T-Subset-Fraktion der Patienten-Leukozyten präpariert werden. Auch der Haarausfall bzw. verschiedene Formen der Allopezie können als ein Sonderfall von AID angesehen und folglich nach gleichem patentrechtlich zu schützenden Prinzip behandelt werden.The procedure described above for the treatment of type 1 diabetics (IDDM patients) with few side effects applies in principle to all AID (autoimmune diseases). If the autoantigen is known, the clonotype modification of the HTT or HTT / AIT technique, i.e. the so-called HTT-CL or HTT / AIT-CL are used; otherwise the HTT effectors can be prepared from the panT or T subset fraction of the patient leukocytes. Hair loss or various forms of allopecia can also be regarded as a special case of AID and can therefore be treated according to the same principle that is protected by patent law.
Beide moderne zelluläre Techniken, die MIS/MIT- und die HTT-Technik können erfindungsgemäß auch bei neuerdings beschriebenen IDDM-Therapien, basierend auf dem für Nierentransplantationen (seit 1999) zugelassenem Mab Daclizumab und den beiden Immunsuppressiva Tacrolimus und Sirolimus, ergänzend oder partiell ersetzend angewandt werden.Both modern cellular techniques, the MIS / MIT and the HTT technique, can also be used according to the invention in addition or partially to replace recently described IDDM therapies based on the Mab daclizumab approved for kidney transplants (since 1999) and the two immunosuppressants tacrolimus and sirolimus become.
Ein interessanter neuer Approach in der Induktion der D-spezifischen Toleranz ist die (a) Transfektion autologer Thymuszellen mit D-MHC II und MHC l-cDNA (des Donors D1 ,D2,D3 etc.) bzw.(b) Fusion autologer Thymuszellen mit MHC I- und MHC ll-exprimierenden Partnerzellen (des Donors D1 ,D2,D3 etc.). Beispiele solcher Zellen sind BMCs, HSCs/PBSCs/PBPCs, embryonale/foetale SCs, T-Zellen und APCs. Durch Homing werden die so veränderten Thymuszellen im Thymus angesiedelt und ermöglichen dort gleichzeitig die R- und D(D1 ,D2,D3 etc.)- spezifischen „thymic education", die sich in R- und D(D1 etc)-spezifischen MHC- Restriktion der nachreifenden T-Zellen äußert. Bei BMT oder HSCT von 1 :1 -Gemisch der Donor- und rezipientzellen ergibt sich nun die ideale Konstellation, dass reife D- und R-Zellen gegenseitige Toleranz aufweisen und zudem T-Zellen und APCs von D und R optimal miteinander kooperieren. Eine weitere Möglichkeit zur D-spezifischen Toleranzinduktion ergibt sich durch Immunisierung bzw. Vakzinierung mit MHC 11 + und MHC 1 + -Zellen des Donors unter stark immunosuppressiven Bedingungen, z.B. nach Injektion von Cyclophosphamid, Glueocorticoiden und/oder Cyclosporin A, Rapamycin oder FK506 in den Rezipienten.An interesting new approach in the induction of D-specific tolerance is the (a) transfection of autologous thymus cells with D-MHC II and MHC l-cDNA (of the donor D1, D2, D3 etc.) or (b) fusion of autologous thymus cells with Partner cells expressing MHC I and MHC II (of donor D1, D2, D3 etc.). Examples of such cells are BMCs, HSCs / PBSCs / PBPCs, embryonic / fetal SCs, T cells and APCs. Through homing, the thymus cells modified in this way settle in the thymus and at the same time enable the R- and D (D1, D2, D3, etc.) - specific "thymic education", which can be found in R- and D (D1, etc.) -specific MHC- Restriction of the maturing T cells is expressed: With BMT or HSCT of 1: 1 mixture of donor and recipient cells, the ideal constellation now arises that mature D and R cells have mutual tolerance and also T cells and APCs from D and R cooperate optimally with each other. Another possibility for D-specific tolerance induction results from immunization or vaccination with MHC 11 + and MHC 1 + cells of the donor under strongly immunosuppressive conditions, for example after injection of cyclophosphamide, glueocorticoids and / or cyclosporin A, rapamycin or FK506 in the recipients.
Die Effizienz der HTT-Vakzinen könnte durch Xenogenisierung, d.h. Vorbehandlung mit starken Haptenen wie DNCB, DNBB, TNCB, TNTS etc., aber auch durch Präoder Cofusion mit xenogenen Zellen (a) entweder der Tumor- oder (b) der Hybridzelle weiterhin gesteigert werden. Nach der Vakzinierung mit dieser so veränderten HTT-Hybridzelle könnte z.B. durch Nachbehandlung der Tumoroberfläche (Melanom, Blasenkarzinom) mit Haptenträgern wie Trinitrotoluolsulfonsäure (TNTS) oder z.B. durch BCG-Nachbehandlung der Blase, wenn zur Xenogenisierung BCG-Keime (inaktiviert) eingesetzt worden sind, zusätzliche tumorizide Wirkung der HTT-Basisbehandlung angestrebt werden.The efficiency of HTT vaccines could be increased by xenogenization, i.e. Pretreatment with strong haptens such as DNCB, DNBB, TNCB, TNTS etc., but also by pre- or cofusion with xenogenic cells (a) either the tumor or (b) the hybrid cell can be further increased. After vaccination with this modified HTT hybrid cell, e.g. by post-treatment of the tumor surface (melanoma, bladder carcinoma) with hat carriers such as trinitrotoluenesulfonic acid (TNTS) or e.g. BCG post-treatment of the bladder, if BCG germs (inactivated) have been used for the xenogenization, additional tumoricidal effects of the HTT basic treatment are sought.
Wie an anderer Stelle in dieser Anmeldung diskutiert, wird die Effizienz von MIS/MIT- und HTT-Effektoren durch gleichzeitige Stimulierung mit BRMs, Cytokinen etc. z.T. dramatisch erhöht. Gegenstand der Erfindung ist daher auch deren Kombination mit den in EP 374 207 und EP 705 1 1 1 aufgeführten Immunstimulanzien bzw. den dort beschriebenen cAMP- bzw. cAMP/cGMP- reduzierenden Pharmaka,As discussed elsewhere in this application, the efficiency of MIS / MIT and HTT effectors is partially enhanced by simultaneous stimulation with BRMs, cytokines, etc. increased dramatically. The invention therefore also relates to their combination with the immunostimulants listed in EP 374 207 and EP 705 1 1 1 or the cAMP or cAMP / cGMP-reducing pharmaceuticals described therein,
Ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung betrifft die Kombination (a) aller Varianten zur Ts und/oder Th2-Eliminierung auf humoraler Basis (mit Mabs, Mab- Konjugaten, Mab-Fusionsproteinen, Immunotoxinen etc.), die in den oben erwähnten Patentanmeldungen des gleichen Anmelders (EP 374 207 und 705 1 1 1 ) im Detail beschrieben worden sind, mit (b) MIS/MIT-Technik und ihren Modifikationen und/oder (c) HTT-Technik und ihren Abwandlungen. Auf diese Weise wird u.a. ein besonders konsequenter Weg zur restlosen Eliminierung tumor- protektiver Ts- und/oder Th2-Zellen auf humoralem plus zellulärem Weg, wie er bisher von anderen Gruppen noch nicht in Erwägung gezogen worden ist, patentrechtlich geschützt. Das ist wichtig, wenn man berücksichtigt, dass in unseren Tierversuchen eine konsequente Ts/Th2-Depletion wichtiger als die Eradizierung letzter Tumorzellen für die endgültige Heilung tumorinokulierter Tiere war.Another object of the present invention relates to the combination (a) of all variants for Ts and / or Th2 elimination on a humoral basis (with Mabs, Mab conjugates, Mab fusion proteins, immunotoxins etc.), which are the same in the above-mentioned patent applications Applicants (EP 374 207 and 705 1 1 1) have been described in detail, with (b) MIS / MIT technology and its modifications and / or (c) HTT technology and its modifications. In this way, i.a. A particularly consistent way of completely eliminating tumor-protective Ts and / or Th2 cells by humoral and cellular means, as has not yet been considered by other groups, is protected by patent. This is important when you consider that in our animal experiments a consistent Ts / Th2 depletion was more important than the eradication of the last tumor cells for the final healing of tumor-inoculated animals.
Ein weiterer Gegenstand der Erfindung ist auch die angestrebte Substitution der Chemotherapie und/oder Radiotherapie bei hämatologischen Tumoren durch spezifische Mabs und evtl. Leukapherese als präparativer Schritt bei allen hier besprochenen, auf MIS/MIT- und HTT-Technik basierenden Verfahren Die Kombination aus Mab-Behandlung und Leukapherese stellt nicht nur bei Leukämien und Lymphomen, sondern auch bei soliden Tumoren einen wesentlichen präparativen Schritt dar; im letzteren Fall soll sie nicht direkt der Eradizierung von malignen Zellen, sondern eher der Coelimination von tumor-protektiven Ts- und Th2- Zellen dienen. Der besondere Vorteil von Mab-Behandlung, Leukapherese und deren Kombination ist die verhinderte Schädigung reifer und unreifer Immunozyten, die angesichts der ausschlaggebenden Rolle deblockierter Patienten-Immunozyten, primär tumor-spezifischen CTLs, bei der Bekämpfung des Resttumors besondere Bedeutung erlangt . Die Leukapherese kann als kostensparender Schritt auch bei allen Varianten der humoralen Ts/Th2-Eliminierung (siehe auch EP 705 1 1 1 ) eingesetzt werden.Another object of the invention is also the intended substitution of chemotherapy and / or radiotherapy for hematological tumors by specific Mabs and possibly leukapheresis as a preparative step in all of the methods discussed here, which are based on MIS / MIT and HTT technology Combination of Mab treatment and leukapheresis is an essential preparative step not only for leukemia and lymphoma, but also for solid tumors; in the latter case, it should not directly serve to eradicate malignant cells, but rather to co-eliminate tumor-protective Ts and Th2 cells. The particular advantage of Mab treatment, leukapheresis and their combination is the prevention of damage to mature and immature immunocytes, which is of particular importance in combating residual tumor in view of the crucial role of deblocked patient immunocytes, primarily tumor-specific CTLs. As a cost-saving step, leukapheresis can also be used in all variants of humoral Ts / Th2 elimination (see also EP 705 1 1 1).
Die von V. Schirrmacher eingeführte Therapie mit niedrigdosierter Kombination aus IL-2 plus IFNgamma sowie die Steigerung der Tumortherapie durch Infizierung der Tumorzellen mit ND (Newcastle Disease) Virus kann durch humorale plus zelluläre Ts/Th2-Depletierung wesentlich verbessert werden.The therapy introduced by V. Schirrmacher with a low-dose combination of IL-2 plus IFNgamma and the increase in tumor therapy by infection of the tumor cells with ND (Newcastle Disease) virus can be significantly improved by humoral and cellular Ts / Th2 depletion.
Eine schnelle Th2- und/oder Ts-Generierung kann durch rezeptor-unabhängige Stimulierung mit PMA TPA + Calonophore/Ionomycin + ROS (H02 + H202)- freisetzende Subst. Bzw. Enzyme erzielt werden, wenn zusätzlich Gs-Agonisten + Glucocorticoide + einige Cytostatika (Cyclophosphamid) + CsA (Rapamycin, FK506) anwesend sind.Rapid Th2 and / or Ts generation can be achieved by receptor-independent stimulation with PMA TPA + Calonophore / Ionomycin + ROS (H02 + H202) - releasing substances or Enzymes can be achieved when additional Gs agonists + glucocorticoids + some cytostatics (cyclophosphamide) + CsA (rapamycin, FK506) are present.
Umgekehrt lassen sich Th1 - und/oder Tc-Zellen schnell generieren, wenn statt Gs- Agonisten Gs-Antagonisten, iNOS/cNOS-Hemmer und/oder Gi-Agonisten während der Inkubation anwesend sind. Weitere Modulation lässt sich mit verschiedenen Agonisten der 7 cAMP- bzw. cGMP-PDE-Enzyme erzielen. Unsere neuesten Untersuchungen zeigen, dass sich bei Th1 /Tc-Generierung noch mit NH3 und NH3- Generatoren (z.B.Glutaminase/Glutamin) sowie Triäthanolamin die Effizienz steigern lässt, während RNS (NO und NO-freisetzende Systeme) umgekehrt die Th2/Ts- Bildung fördert. Die so vorgebildeten Th1 /Tc bzw. Th2/Ts-Zellen können in vivo nach T-Depletierung oder Injektion von unreifen T-Zellen zur weiteren klonalen Expansion maßgeschneiderten T-Zell-Subsets führen.Conversely, Th1 and / or Tc cells can be generated quickly if, instead of GS agonists, GS antagonists, iNOS / cNOS inhibitors and / or Gi agonists are present during the incubation. Further modulation can be achieved with various agonists of the 7 cAMP or cGMP-PDE enzymes. Our latest studies show that with Th1 / Tc generation, NH3 and NH3 generators (e.g. glutaminase / glutamine) and triethanolamine can increase efficiency, while RNS (NO and NO-releasing systems) conversely can increase Th2 / Ts formation promotes. The pre-formed Th1 / Tc or Th2 / Ts cells can lead to further clonal expansion of tailor-made T cell subsets after T depletion or injection of immature T cells.
Anmerkung: Ein vereinfachtes Verfahren sieht vor, Th2/Ts-Zellen durch cAMPi- steigende plus cAMP-PDE-hemmende Zusätze zu generieren und in einer 1 :1 - Mischung mit frischen PBLs der gleichen Person zu stimulieren. Ähnlich lassen sich Th1 /Tc-Zellen „im Schnellverfahren" durch Coinkubation mit cAMPi-hemmenden und cAMPi-abbauenden PDE-Agonisten generieren.Note: A simplified procedure provides for Th2 / Ts cells to be generated by cAMPi-increasing plus cAMP-PDE-inhibiting additives and to be stimulated in a 1: 1 mixture with fresh PBLs from the same person. Similarly, Th1 / Tc cells can be generated "in a rapid process" by coincubation with cAMPi-inhibiting and cAMPi-degrading PDE agonists.
Eine besondere „punktuelle"/"klonotypische" Toleranzinduktion kann durch Transfektion von maßgeschneiderten Sekretorzellen mit IL-4/IL-13, IL-10 und/oder ß-TGF erzielt werden. (Alternativ hierzu können diese Sekretorzellen mit Th2-Zellen hybridisiert/fusioniert werden). Der Rezipient (Patient) muß temporär T-depletiert werden, um diese Zellkonstrukte nicht abzustoßen. Die konstitutive Sekretion von Th2-Typ-Cytokinen hilft, die Toleranz gegenüber diesen gentechnisch-manipulierten Zellen allogenen Ursprungs zu induzieren und zu stabilisieren. Die eingesetzten Sekretorzellen können wichtige Hormone und Faktoren (z.B. Dopa, Dopamin, Faktor VIII oder IX) sezernieren.A special "punctual" / "clonotypic" tolerance induction can be achieved by transfection of tailor-made secretor cells with IL-4 / IL-13, IL-10 and / or ß-TGF. (Alternatively, these secretor cells with Th2 cells hybridized / fused). The recipient (patient) must be temporarily T-depleted in order not to reject these cell constructs. The constitutive secretion of Th2-type cytokines helps to induce and stabilize tolerance to these genetically engineered cells of allogeneic origin. The secretor cells used can secrete important hormones and factors (e.g. dopa, dopamine, factor VIII or IX).
Mehrere Beobachtungen in unserem Labor sprechen für eine Sonderrolle von Adenosin (u.a. A2/P1 (purinergen) Agonisten bei der Aufrechterhaltung der immunsuppressiven Zustandes. Deshalb werden entsprechende A2/P1 -Antagonisten zur primären Suppressionbekämpfung empfohlen.Several observations in our laboratory indicate that adenosine (including A2 / P1 (purinergic) agonists plays a special role in maintaining the immunosuppressive state. For this reason, appropriate A2 / P1 antagonists are recommended for the primary suppression of suppression.
Bei Vakzinen jeder Art, d.h. des „klassischen" Typs gegen bakterielle und (retro)virale Erreger bzw. gegen Tumorantigen, aber auch bei den neuesten HTT- und HTT/AIT-Vakzinen wird generell empfohlen, nicht nur gegen einzelne Immuπozyten (z.B. Th2, Ts etc.) in der kritischen Post-Vakzinierungsphase (5-1 2d nach Impfung) aktiv (in vivo) zu intervenieren, sondern zusätzlich durch cAMPi- herabsetzende (z.B. Gs-Rezeptor-Antagonisten) bzw. vorexistentes cAMPi- abbauende PDE-Modulatoren sowie cGMPi-erhöhende Substanzen die Entstehung von Pathogen- bzw. TSA-spezifischen Th2 und/oder Ts zu verzögern. Günstig wirkt sich auch die Injektion von Th1 -Cytokinen (in niedrigen Konzentrationen) in denersten Tagen (1 -6 Tag) nach Vakzination aus.For all types of vaccines, i.e. of the "classic" type against bacterial and (retro) viral pathogens or against tumor antigen, but also with the newest HTT and HTT / AIT vaccines is generally recommended, not only against single immune cells (e.g. Th2, Ts etc.) in the critical post-vaccination phase (5-1 2d after vaccination) to actively intervene (in vivo), but additionally through cAMPi-reducing (eg Gs receptor antagonists) or pre-existing cAMPi-degrading PDE modulators and cGMPi-increasing substances of pathogen- or TSA-specific Th2 and / or Ts. The injection of Th1 cytokines (in low concentrations) in the first days (1-6 days) after vaccination also has a favorable effect.
Bekanntlich gelingt die Immunisierung gegen alle (lösliche) Antigene außer den Alloantigenen in vitro nur nach vorausgegangener in vivo Immunisierung. Mit einem Trick kann erfindungsgemäß die in vivo Präimmunisierung entfallen, wenn in vitro autologe und/oder allogene APCs zuerst mit dem (löslichen) Antigen vorinkubiert und danach fusionier werden. Getestet wurde dieses Prinzip (a) durch Fusion von BSA-gekoppeltem Keratin (aus Wolle), (b) vom Peptid aus pflanzlichen Viren (ebenso BSA-gekoppelt) mit NS1 -Myelomzellen, wobei sich überraschenderweise in 100% der Zellen das fusionierte Antigen nachweisen ließ (Die Fusion wurde durch den Bio-Rad Gene Pulzer durchgeführt).As is known, the immunization against all (soluble) antigens except for the alloantigens in vitro only succeeds after previous in vivo immunization. With a trick, according to the invention, the in vivo pre-immunization can be omitted if in vitro autologous and / or allogeneic APCs are first pre-incubated with the (soluble) antigen and then fused. This principle was tested (a) by fusion of BSA-linked keratin (from wool), (b) from the peptide from plant viruses (also BSA-linked) with NS1 myeloma cells, whereby the fused antigen was surprisingly found in 100% of the cells let (The fusion was carried out by the Bio-Rad Gene Pulzer).
Handelt es sich hierbei um Zellmembranantigene, z.B. TSTA/TSA, so kann die Fusion der APCs zusätzlich mit den Zellen als Quelle dieser membran-assoziierten Antigene co-fusioniert werden. Vorteilhaft ist, die APCs vor oder während der Coinkubation mit dem Antigen durch Th1 -Cytokine (IFNgamma, IL-1 2, IL-2, etc.) zu stimulieren. Mit Hilfe dieser Hybridzellen, die weiterhin nicht geklonnt vorangereichert werden müssen, kann nun in einem neuen Anssatz mit autologen und/oder allogenen PBLs die in vitro Immunisierung gegen (lösliche) Antigene erfolgen. Der nächste Punkt betrifft eine Ergänzung zu den gen-therapeutischen Techniken. Erfindungsgemäß soll die Fusion von Zellen durch Fusion von isolierten Zellkernen, von einzelnen Chromosomen und von isolierten Genen und Genfragmenten mit ganzen Zellen, mit Zellkernen und/oder einzelnen Genen und Genfragmenten ergänzt werden. Geschützt werden sollen auch alle Typen der Fusion mit Zytoplasten; hierbei handelt es sich um zytoplasmatische Restgebilde ohne Kern, die man technisch durch die Zellbehandlung (Entkernung) mittels Cytokalasin B erzielt, wobei neben den Zytoplasten Kerne mit teilweise verbliebener Kernmembran (Karyoplasten) entstehen.If these are cell membrane antigens, for example TSTA / TSA, the fusion of the APCs can additionally be co-fused with the cells as the source of these membrane-associated antigens. It is advantageous to stimulate the APCs before or during the coincubation with the antigen by Th1 cytokines (IFNgamma, IL-1 2, IL-2, etc.). With the help of these hybrid cells, which still need not be cloned, a new batch with autologous and / or allogeneic PBLs can now be used for in vitro immunization against (soluble) antigens. The next point concerns a supplement to the gene therapeutic techniques. According to the invention, the fusion of cells is to be supplemented by fusion of isolated cell nuclei, of individual chromosomes and of isolated genes and gene fragments with whole cells, with cell nuclei and / or individual genes and gene fragments. All types of fusion with cytoplasts should also be protected; these are cytoplasmic residual structures without a core, which can be obtained technically by cell treatment (coring) using cytokalasin B, whereby in addition to the cytoplasts, cores with a partially remaining core membrane (karyoplasts) are formed.
Bei der Inkubation von diesen Karyoplasten mit Zytoplasten (andere Zellen) oder ganzen Zellen in Gegenwart von PEG kommt es zur Fusion. Somit sind patentrechtlich zu schützen: (a) ZelhZell, (b) Kern:Zell, (c) Kern:Kern, (d) Chromosom: Zeil, (e) Chromoson:Kem,When these karyoplasts are incubated with cytoplasts (other cells) or whole cells in the presence of PEG, fusion occurs. The following are to be protected under patent law: (a) cell, (b) nucleus: cell, (c) nucleus: nucleus, (d) chromosome: cell, (e) chromoson: nucleus,
(f) Chromosom:Chromosom und (g) alle obigen Kombinationen mit gereinigtem Gen (inkl. Entsprechende cDNA) und Genfragmenten.(f) Chromosome: Chromosome and (g) all of the above combinations with purified gene (incl. corresponding cDNA) and gene fragments.
Eine Variante sieht die Einschleusung fremder DANN via Erythrozyten-Membranen vor, die unter hypotonischen Bedingungen für den Fremdkern bzw. für das Fremd- Chromosom geöffnet und im hypertonen Medium versiegelt werden. Diese Technik könnte bei der Toleranzinduktion gegenüber Donor-MHC von Interesse sein. Ähnliches Ziel verfolgt die Fusion fremder (Donor) Zellkerne bzw. Karyoplasten mit autologen Zellen, oder Zytoplasten, wobei zwei Spwzialfälle genannt werden sollen, die Thymusepithelzelle und die HSC.A variant provides for the introduction of foreign DANN via erythrocyte membranes, which are opened under hypotonic conditions for the foreign nucleus or for the foreign chromosome and sealed in the hypertonic medium. This technique could be of interest in inducing tolerance to donor MHC. The fusion of foreign (donor) cell nuclei or karyoplasts with autologous cells or cytoplasts pursues a similar goal, two special cases to be mentioned, the thymic epithelial cell and the HSC.
Es wird weiterhin vorgeschlagen, bei dem bereits eingeführten Gerät „Gene gun" neben DANN auch Zellkerne (Karyoplasten), Chromosomen und Chromosomfragmente in die Zelle einzubringen. Dadurch brauchte man keine nähere cDNA Charakterisierung und Isolierung.It is also proposed to introduce cell nuclei (karyoplasts), chromosomes and chromosome fragments into the cell in addition to DANN in the device “Gene gun” already introduced. This means that no further cDNA characterization and isolation is required.
Eine hochaktuelle Anwendung könnte bei genetischen Erkrankungen durchA highly topical application could be used for genetic diseases
Einbringung des fehlenden oder mutierten Chromosoms bzw.Introduction of the missing or mutated chromosome or
Chromosombruchstücks durch entsprechendes Material aus profizienten bzw. Wildtyp-Zellen vorgesehen werden.Chromosome fragment can be provided by appropriate material from efficient or wild-type cells.
Das bei der MIS- u. MIT-Technik empfohlene Mitomycin C kann durch zwei weitere Produkte, BMY 25282 und BMY 25067, ergänzt und z.T. ersetzt werden.The MIS and. MIT technology recommended mitomycin C can be supplemented by two other products, BMY 25282 and BMY 25067, and some of them. be replaced.
Die Qualität der MIS- und MIT-Effektorzellen kann erhöht werden (a) durch vorzeitig (2-5d.) abgebrochenen in vitro MLC-Anssatz zur R-spezifischen Allopräimmunisierung der MIS/MIT-Effektoren, (b) durch hochgradige Präinaktivierung der Stimulator (R) Zellen im oben genannten MLC-Ansatz sowie (c) durch ein hohes Responder (D) : Stimulator (R)- Verhältnis (2: 1 bis 10:1 ). Alle drei Maßnahmen bevorzugen die MIS/MIT-Effektoren mit höchster Affinität für R- Zielzellen und ermöglichen somit eine Selektion der effizientesten Effektoren.The quality of the MIS and MIT effector cells can be increased (a) by prematurely (2-5d.) Terminated in vitro MLC approach for R-specific allopreimmunization of the MIS / MIT effectors, (b) by high-level pre-activation of the stimulator ( R) cells in the above-mentioned MLC approach and (c) by a high responder (D): stimulator (R) ratio (2: 1 to 10: 1). All three Measures prefer the MIS / MIT effectors with the highest affinity for R target cells and thus enable a selection of the most efficient effectors.
Es ist für den Fachmann selbstverständlich, dass bei allen in dieser Patentanmeldung und ebenso den in EP 374 207 und EP 705 1 1 1 erwähnten Fusions- bzw. Hybridisierungsvorgänge alle bekannten Ausführungsformen, die dem Fachmann bekannt sind, z.B. chemisch, wie mit PEG, physikalisch, wie mit Elektrofusion/Elektroporation, viral etc. gelten angewendet werden können.It is self-evident for the person skilled in the art that in all of the fusion or hybridization processes mentioned in this patent application and also in the fusion or hybridization processes mentioned in EP 374 207 and EP 705 1 1 1, all known embodiments known to the person skilled in the art, e.g. can be applied chemically, as with PEG, physically, as with electrofusion / electroporation, viral etc.
Einer der elegantesten Wege zur Toleranzinduktion wäre nach wie vor die Einbringung der Donor-Thymusepithelzelle in den Empfänger-Thymus. Nachdem von der Behandlung der Immundefizienz mit fötalen Thymus Transplantationen (die George 's Syndrome) bzw. mit kultivierten Thymusepithelzellen (verschiedene T- Zell-Defizienzen) bekannt ist, dass organ-spezifisches „Homing" von injizierten Thymuszellen funktioniert, wird empfohlen (a) nach temporärer D-spezifischer Toleranz die D-Thymusepithelzellen im R-Thymus zu etablieren, (b) durch Kern:Zell bzw. Kern:Zytoplast-Fusionierung die D-spezifische MHC in den Thymus einzuschleusen; (c) zudem führt der „gemischte allogene Chimärismus" zur dauerhaften gleichzeitigen Besiedlung des R-Thymus durch R- und D-abstammende Zellen (Sykes, Sachs et al.). Da die Etablierung des gemischten Chimärismus an mehreren Stellen dieser Anmeldung z.T. in Verbindung mit BMT und HSCT behandelt wird, erscheint dieser letzt genannte Weg als der praktikabelste.One of the most elegant ways to induce tolerance would still be to insert the donor thymic epithelial cell into the recipient thymus. After it has been known from the treatment of immunodeficiency with fetal thymus transplants (George's syndrome) or with cultivated thymic epithelial cells (various T cell deficits) that organ-specific "homing" of injected thymus cells works, it is recommended (a) to establish the D-thymic epithelial cells in the R-thymus according to the temporary D-specific tolerance, (b) to insert the D-specific MHC into the thymus through nucleus: cell or nucleus: cytoplast fusion; (c) the “mixed allogeneic Chimerism "for permanent simultaneous colonization of the R thymus by R and D-derived cells (Sykes, Sachs et al.). Since the establishment of mixed chimerism in several places of this application partly treated in conjunction with BMT and HSCT, this latter route appears to be the most practical.
Eine weitere Technik zur in vivo Generierung des „gemischten" allogenen Chimärismus" besteht in der in vivo Anwendung von Anti-CD4 Mabs gefolgt von der Infusion reifer PBLs plus unreifer Knochenmark- und Stammzellen (T-depletierte PBMCs). Zur Erzielung des Donor-Typ allogenen Chimärismus werden statt Anti- CD4- die Anti CD3 (oder die Anti-CD4 plus Anti-CD8) Mabs eingesetzt.Another technique for in vivo generation of the "mixed" allogeneic chimerism is the in vivo use of anti-CD4 Mabs followed by the infusion of mature PBLs plus immature bone marrow and stem cells (T-depleted PBMCs). To achieve the donor-type allogeneic chimerism, the anti CD3 (or the anti-CD4 plus anti-CD8) Mabs are used instead of anti-CD4.
Gemischter allogener Chimärismus kann erfindungsgemäß auch durch T-Zell Depletion der Donor PBLs (in vitro) und der Rezipienten PBLs (in vivo) erreicht werden. Statt der Mabs können entsprechende Mab-abgeleitete Immunotoxine verwendet werden.Mixed allogeneic chimerism can also be achieved according to the invention by T-cell depletion of the donor PBLs (in vitro) and the recipient PBLs (in vivo). Corresponding Mab-derived immunotoxins can be used instead of the Mabs.
Ähnlich wie bei der. Organtransplantation eine gleichzeitige Knochenmarktransplantation (BMT) empfohlen wird, kann bei der standardisierten, vom individuellen Patientenmaterial unabhängigen Gentherapie der Einsatz allogener, gentechnisch veränderter Zellen durch vorausgegangene BMT bzw. HSCT geebnet werden. Da die mit myeloablativer Präparation verbundene konventionelle BMT bzw. HSCT durch die mildere MIS/MIT-BM/SC-Technik (beschrieben in der vorliegenden Anmeldung) ersetzt werden kann, gewinnt diese neuartige, nebenwirkungsarme Kombination hohe Aktualität. Um die Nebenwirkungen weiterhin zu minimieren, wird eine neuartige Technik, die sogenannte „klonotypische" HTT-CL bzw. HTT/AIT-CL-Technik empfohlen. Sie wurde möglich, nachdem neue Techniken zur Isolierung von antigen-soezifischen T- Zellen entwickelt worden sind. Hierbei werden T-Zell-haltige Zellsuspensionen in Anwesenheit des interessierenden Antigens inkubiert mit bispezifischen Antikörpern („catch matrix"), die einerseits an die T-Zellen bzw. Leukozyten (CD45R) und andererseits an ein Cytokin (meist IFNgamma oder IL-4) binden, werden die antigenspezifischen T Zellen markiert und mittels eines zweiten Antikörpers (gegen das Cytokin), dem „detection antibody", FACS- oder MACS- sortiert. Durch Fusion mit autologen und/oder allogenen MHC 11 + Zellen (z.B. DCs) entstehen Zellhybride, die nach s.c. oder i.d. Vakzinierung zur Eliminierung der antigenspezifischen T-Zellen führen.Similar to the. Organ transplantation simultaneous bone marrow transplantation (BMT) is recommended, the use of allogeneic, genetically modified cells can be leveled by previous BMT or HSCT in the standardized gene therapy, which is independent of the individual patient material. Since the conventional BMT or HSCT associated with myeloablative preparation can be replaced by the milder MIS / MIT-BM / SC technique (described in the present application), this novel, low-side-effect combination is highly topical. In order to further minimize the side effects, a new technique, the so-called "clonotypical" HTT-CL or HTT / AIT-CL technique is recommended. It became possible after new techniques for the isolation of antigen-specific T cells were developed In the presence of the antigen of interest, T-cell-containing cell suspensions are incubated with bispecific antibodies (“catch matrix”), which are attached to the T cells or leukocytes (CD45R) on the one hand, and to a cytokine (mostly IFNgamma or IL-4) on the other ), the antigen-specific T cells are labeled and sorted using a second antibody (against the cytokine), the "detection antibody", FACS or MACS. By fusion with autologous and / or allogeneic MHC 11 + cells (eg DCs) are formed Cell hybrids which, after sc or id vaccination, lead to the elimination of the antigen-specific T cells.
Bei den spezifischen Antigenen handelt es sich um Pathogene, TSTA/TSA, Autoantigene und Allergene. Somit gewinnt diese .neue „klonotypische" HTT- Modifikation hohe Aktualität, nicht zuletzt wegen der besonders niedrigen Komplikationsrate, bei der Behandlung von resttumor- und Metastasenzellen, von bakteriellen und (retro)viralen Infekten (inkl. HIV), ferner von GvHD, von HvGR (Abstoßungsreaktion), bei Organtransplantation und BMT/HSCT, von Autoimmunerkrankungen (AID) sowie von Allergien. Hierbei ist die klonotypische Vakzine bei Tumorpatienten gegen dysregulierte, tumorprotektive Ts- und/oder Th2- Zellen gerichtet. Bei AID dagegen richtet sie sich gegen autoaggressive Tc-Zellen. Bei der Bekämpfung der GvHD wird gegen die alloreaktiven Tc-Zellen des Donors und bei der HvGR-Behandlung gegen solche des Empfängers vakziniert. Bei Allergien richtet sich die HTT-CL Vakzine gegen allergenerkennende T-Zellen, primär des TH2-Subsets. All diese HTT-basierende Modifikationen werden durch vorgeschaltete MIS/MIT-Bahandlung in ihrer Effizienz gesteigert.The specific antigens are pathogens, TSTA / TSA, autoantigens and allergens. This new "clonotypical" HTT modification thus gains topicality, not least because of the particularly low complication rate in the treatment of residual tumor and metastatic cells, bacterial and (retro) viral infections (including HIV), and also of GvHD, by HvGR (rejection reaction), organ transplantation and BMT / HSCT, autoimmune diseases (AID) and allergies, where the clonotypic vaccine in tumor patients is directed against dysregulated, tumor-protective Ts and / or Th2 cells, whereas in AID it is directed against autoaggressive ones Tc cells: In the fight against GvHD vaccination against the alloreactive Tc cells of the donor and in the HvGR treatment against those of the recipient. In the case of allergies, the HTT-CL vaccine is directed against allergenic T cells, primarily the TH2 subset All of these HTT-based modifications are increased in their efficiency by upstream MIS / MIT treatment.
Bei Tumorbehandlung wird mit der klonotypischen HTT-Technik in Kombination mit MIS/MIT gleichzeitig ein GvHD-freier GvM (GvL bzw. GvT)-Effekt mit einer rezidivverhindernder Vakzination gegen dysregulierte T-Zell-Subklone kombiniert. Mehr noch, mit Kombination von Hybridzellen , entstanden durch die Fusion (a) von Patienten- Tumorzellen und (b) von seinen Ts/Th2-Zellen (vorselektioniert in Subset oder Klonotyp-spezifischer Weise), beidesmal mit MHC 11 + -Zellen (autologen und/oder allogenen Ursprungs) kann auf optimale Weise gegen Tumorzellen und sie beschützenden T-Zellen vorgegangen werden.When treating tumors, the clonotypic HTT technique in combination with MIS / MIT simultaneously combines a GvHD-free GvM (GvL or GvT) effect with a recurrence-preventing vaccination against dysregulated T cell subclones. Even more, with a combination of hybrid cells, resulted from the fusion (a) of patient tumor cells and (b) of his Ts / Th2 cells (pre-selected in a subset or clonotype-specific manner), both with MHC 11 + cells (autologous and / or of allogeneic origin) can be optimally dealt with against tumor cells and T cells protecting them.
Bei hämatologischen Tumoren kann die Fusion mit MHC 11 + -Zellen (z.B. DCs oder Makrophagen) gleichzeitig beide Typen von Hybridzellen in einem Schritt erzeugen; wichtig hierbei ist eine Art „katalytische" Wirkung geringster Anzahl an Hybrid- Zellen, weswegen sie weder vorangereichert noch klnonal post-expandiert werden müssen; mehr noch, sie können gar mit MitomycinC vorbehandelt werden, ohne an Wirksamkeit zu verlieren.In the case of hematological tumors, the fusion with MHC 11+ cells (eg DCs or macrophages) can simultaneously generate both types of hybrid cells in one step; what is important here is a kind of "catalytic" effect of the smallest number of hybrid cells, which is why they are neither enriched nor clonally post-expanded have to; moreover, they can even be pretreated with MitomycinC without losing their effectiveness.
Ein Sonderfall der klonotypischen HTT-Vakzinierung betrifft die Impfung gegen allospezifische T-Zellen, die einen eleganten, nebenwirkungsarmen Weg zur D : R- Toleranz ermöglicht. Im Falle von Organtransplantationen wird die Toleranz der Empfänger-T-Zellen gegenüber Donor, bei BMT und HSCT dagegen, eine gegenseitige D:R- bzw. R:D-Toleranz angestrebt. Die neue Technik der Toleranzinduktion basiert auf den oben beschriebenen Prinzip der klonotypischen HTT-Vakzinierung, wobei bei Organtransplantattonen in vitro zuerst im „one way" MLC mit R als Responder- und D als inaktivierter Stimulatorzellen die Effektorzellen von Art der für die Organabstoßung erantwortlichen TC-Zellen prägeneriert und nach Fusion mit autologen und/oder allogenen APCs (z.B. DCs) zur Empfänger- Immunisierung gegen seine eigenen, das Fremdorgan-abstoßenden T-Subsets eingesetzt werden. Bei BMT und HSCT müssen dagegen in 2 getrennten „one way" MLCs, einmal, wie eben für Organtransplantation beschrieben und einmal im MLC mit D als Responder- und R als inaktivierte Stimulatorzellen die Fusionspartnerzellen für autologe und/oder allogene APCs prägeneriert werden. Mit dieser doppelten HTT-Vakzinierung wird bei BMT und HSCT sowohl gegen GvHD als auch gegen GvGR vorimmunisiert.A special case of clonotypic HTT vaccination concerns vaccination against allospecific T cells, which enables an elegant, low-side-effects route to D: R tolerance. In the case of organ transplants, the tolerance of the recipient T cells towards the donor, in contrast with BMT and HSCT, a mutual D: R or R: D tolerance is sought. The new technique of tolerance induction is based on the principle of clonotypic HTT vaccination described above. In organ transplant tones in vitro, the effector cells of the type responsible for organ rejection are first used in a "one way" MLC with R as responder and D as inactivated stimulator cells. Cells are embossed and, after fusion with autologous and / or allogeneic APCs (eg DCs), are used for recipient immunization against his own, foreign organ-repellent T-subsets. In contrast, BMT and HSCT have to use two separate "one way" MLCs, once , as just described for organ transplantation and once in the MLC with D as responder and R as inactivated stimulator cells, the fusion partner cells for autologous and / or allogeneic APCs are embossed. With this double HTT vaccination, BMT and HSCT are pre-immunized against both GvHD and GvGR.
Die Vakzinen generell (inkl. HIV-Vakzine) können durch MIT-Effektoren verbessert werden. Das basiert auf der Beobachtung, dass allein durch den Zusatz von allogenen Zellen die präexistierende Toleranz gegen ein Modellantigen gebrochen werden kann. Das gleiche Prinzip (Zusatz von MIT-Effektoren) kann sich auch bei der oben besprochenen in vitro Immunisierung gegen (lösliche) Antigene unterstützend auswirken.The vaccines in general (including HIV vaccines) can be improved with MIT effectors. This is based on the observation that the pre-existing tolerance to a model antigen can be broken simply by adding allogeneic cells. The same principle (addition of MIT effectors) can also support the in vitro immunization against (soluble) antigens discussed above.
Eine wichtige neue Erkenntnis betrifft den Ersatz der konventionellen BMT und HSCT, die mit myeloablativer Empfängerpräparation einhergehen, mit dem den Patienten viel weniger belastenden Transfer von T-depletierten PBMCs, kombiniert mit nicht ablativer Empfänger Präparation.An important new finding concerns the replacement of conventional BMT and HSCT, which are associated with myeloablative recipient preparation, with the much less stressful transfer of patients from T-depleted PBMCs, combined with non-ablative recipient preparation.
Durch Einsatz von Antikörpern gegen gewisse Vorstufen von reifen T-Zellen kann erfindungsgemäß die unerwünschte frühzeitige Reinduktion der Toleranz gegenüber restlichen Tumor- und Metastasenzellen verhindert werden. Hierzu eigenen sich besonders Mabs gegen T-Differenzierungsantigene, die nur auf gewissen Präkursor- Subsets exprimiert werden , so z.B. Anti-T6-, Anti-T9-, Anti-T10- und/oder Anti- T1 1 -Mabs.By using antibodies against certain precursors of mature T cells, the undesired premature re-induction of tolerance to remaining tumor and metastatic cells can be prevented according to the invention. Mabs against T differentiation antigens, which are only expressed on certain precursor subsets, are particularly suitable for this purpose, e.g. Anti-T6, Anti-T9, Anti-T10 and / or Anti T1 1 -Mabs.
Auch bei den polyklonalen Ak (ATG, ALG, ALS etc.) gibt es solche, die diese Vorstufen „miterfassen" oder aber „übersehen", was bei der humoralen Komponente der Patientenpräparation (z.B. für die MIS/MIT- oder HTT- Behandlung) mitberücksichtigt werden muß.Also in the case of polyclonal AKs (ATG, ALG, ALS etc.) there are those who "grasp" or "overlook" these preliminary stages, which is the case with the humoral component of patient preparation (eg for MIS / MIT or HTT treatment) must also be taken into account.
Bei autologen BMT und HSCT kann das Hauptproblem, die ineffiziente Beseitigung („purging") kontaminiserender maligner Zellen gelöst werden, indem die unreifen, für Toleranz gegenüber Resttumorzellen empfänglichen Knochenmark- bzw. Stammzellen durch immunkompetente, toleranz-resistente(re) MIS-Effektoren, gefolgt von BMC- bzw. HSC-Reinjektion, ersetzt werden. Die kontaminiserenden Tumorzellen werden während der MIS-Präparation (mit Mitomycin C etc.) unschädlich gemacht.In the case of autologous BMT and HSCT, the main problem, the inefficient removal ("purging") of contaminating malignant cells can be solved by immature bone marrow or stem cells susceptible to tolerance to residual tumor cells by immune-competent, tolerance-resistant (re) MIS effectors, followed by BMC or HSC reinjection, and the contaminating tumor cells are rendered harmless during MIS preparation (with mitomycin C etc.).
Aus den bisherigen Erfahrungen im Tiermodell sowie z.T. in der Klinik lässt sich erfindungsgemäß folgendes Mehrstufen-Therapieschema für Tumorbehandlung aufstellen:From previous experience in animal models and partly According to the invention, the following multi-stage therapy scheme for tumor treatment can be established in the clinic:
(a) Zuerst müssen präexistente, tumor-protektive Ts- und/oder Th2-Zellen radikal in vivo eliminiert werden, wobei aus den Tierversuchen klar hervorgeht, dass die konsequente Ts/Th2- Eliminierung für die Tumorregression wichtiger ist als das unerreichbare Ziel der Aufspürung und Eliminierung der letzten Resttumorzelle. Die radikale Ts/Th2-Eliminierung gelingt nur durch Kombination der humoralen (mit Mabs) plus zellulären (mit MIS/MIT-Effektoren) Ts/Th2-Depletion.(a) First, pre-existing, tumor-protective Ts and / or Th2 cells have to be eliminated radically in vivo, whereby animal experiments clearly show that consistent Ts / Th2 elimination is more important for tumor regression than the unattainable target of detection and elimination of the last residual tumor cell. The radical Ts / Th2 elimination can only be achieved by combining the humoral (with Mabs) plus cellular (with MIS / MIT effectors) Ts / Th2 depletion.
(b) (b) Danach folgt die Phase der APC-Umprogrammierung, die mit MIT-Effektoren und/oder pharmakologisch (durch cAMP/cGMP-herabsetzende und Ts Th2 einseitig hemmende Agonisten bzw. Antagonisten gewisser immunologischer und nicht typisch-immunologischer Rezeptoren gelingt (in feinsten Details in der vorausgegangenen Anmeldung des Gleichen Anmelders beschrieben !).(b) (b) This is followed by the phase of APC reprogramming, which succeeds with MIT effectors and / or pharmacologically (through cAMP / cGMP-reducing and Ts Th2 unilaterally inhibiting agonists or antagonists of certain immunological and non-typical immunological receptors ( described in the finest details in the previous application of the same applicant!).
(c) Nun wird mit 2 Typen der HTT-Zellkonstrukte gleichzeitig oder hintereinander vakziniert, und zwar mit jenen, basierend auf TumorzelkAPC- und denjenigen, beruhend auf Ts/Th2 : APC-Hybriden. Wichtig ist, dass auch während der beiden Typen von HTT-Impfung die Patienten-Makrophagen durch allospezifische Signale zusätzlich im Th1 -Aktivierungszustand gehalten werden. Dies kann durch gleichzeotige Präsenz von MIT-Effektoren, die optimalerweise alle 3-6 Tage durch neue MTT-Effktoren anderer Spender (D1 ,D2,D3 etc.) ersetzt werden, geschehen; in solchem Fall können die APC-Fusionspartnerzellen autologen Ursprungs sein. Es empfiehlt sich trotzdem, Zellkonstrukte mit autologen pluss allogenen MHC II + - Zellen, oder aber die Kombination aus Hybridzellen, beruhend auf autologen APC plus solchen, basierend auf allogenen APCs für die HTT-Vakzine vorzusehen.(c) Now vaccinate with two types of HTT cell constructs simultaneously or in succession, namely those based on tumor cells and those based on Ts / Th2: APC hybrids. It is important that the patient macrophages are also kept in the Th1 activation state by allospecific signals during the two types of HTT vaccination. This can be done through the simultaneous presence of MIT effectors, which are optimally replaced every 3-6 days by new MTT effectors from other donors (D1, D2, D3 etc.); in such a case the APC fusion partner cells can be of autologous origin. Nevertheless, it is advisable to provide cell constructs with autologous pluss allogeneic MHC II + cells, or the combination of hybrid cells based on autologous APC plus those based on allogeneic APCs for the HTT vaccine.
Die beschriebene Behandlung kann durch ex vivo klonal postexpandierte tumorspezifische CTLs ergänzt werden, wobei dieser Teilschritt gleich nach MIS- Behandlung erfolgen soll. Hierbei gilt, wie oben ausgeführt, dass die „Qualität" dieser tumoriziden CTLs gesteigert wird, wenn sie dem Patienten erst nach der HTT-Impfung (gegen Tumorzellen allein oder gegen Tumor- plus Ts/Th2-Zellen) entnommen, postexpandiert und reinjiziert werden. Das oben beschriebene Therapienschema ist deshalb ein besonderes, da es sowohl gegen Tumorzellen als auch gegen deren Protektorzellen gerichtet ist und da es später Rezidive durch gleichzeitige Impfung gegen beide „Akteure" effizient verhindern könnte. Bei der einleitend erwähnten in vivo Depletierung der Patienten- T-Zellen mit Anti-CD3-Mabs sei ergänzend erwähnt, dass die humorale in vivo T- Depletierung mit allen Mabs und Mab-abgeleiteten Immunotoxinen sowie Mab- basierenden Fusionsproteinen durchführtbar ist, wie sie in einer der vorausgegangenen Anmeldungen des gleichen Anmelders im Detail beschrieben und geschützt worden sind. Auch die in der gleichen Anmeldung empfohlene Kombination mit Immunstimulanzien, BRMs, Cytokinen etc. hat volle Gültigkeit im Kontext mit dem hier beschriebenen Mehrschrittverfahren.The treatment described can be supplemented by ex vivo clonally post-expanded tumor-specific CTLs, this sub-step being carried out immediately after MIS treatment. As stated above, the “quality” of these tumoricidal CTLs is increased if they are removed from the patient, post-expanded and reinjected after the HTT vaccination (against tumor cells alone or against tumor plus Ts / Th2 cells). The therapy scheme described above is special because it is directed against both tumor cells and their protector cells and because it could later effectively prevent relapses by simultaneous vaccination against both "actors". In the aforementioned in vivo depletion of patient T Cells with anti-CD3 Mabs should additionally be mentioned that the humoral in vivo T-depletion can be carried out with all Mabs and Mab-derived immunotoxins and Mab-based fusion proteins, as described and protected in detail in one of the previous applications of the same applicant The combination with immunostimulants, BRMs, cytokines etc. recommended in the same application is also fully valid in the context of the multi-step method described here.
Eine vereinfachte Version sieht vor, dass die klonotypische HTT-Vakzinierung gegen Tumor (TSTA/TSA) und/oder tumor-protektive Ts/Th2-Zellen von einer gleichzeitigen APC-Costimulierung mit allospezifischen Signalen begleitet werden muß, was durch die Kombination der Vakzine mit MIT-Effektoren erreicht wird.A simplified version provides that the clonotypic HTT vaccination against tumor (TSTA / TSA) and / or tumor-protective Ts / Th2 cells must be accompanied by simultaneous APC costimulation with allospecific signals, which is due to the combination of the vaccine with MIT effectors is achieved.
Da bei der Bildung der Lipoproteinpartikeln oft pro Vesikel nur 1 ApoE-Molekül vorgesehen ist, könnte ApoE bei diätetisch oder anders bedingten Hyperlipidämie zur Mangelware werden. Auch die Tatsache, dass ApoE u.a. von Makrophagen sezerniert wird und dass das Cholesterol mit ApoE-beladen aus dem Makrophagen befördert wird, spricht für eine Sonder-stellung dieses Apoproteins bei der Stabilisierung der Plasmalipide. Deshalb wird empfohlen, die ApoE-codierende cDNA in autologe oder allogene Zellen zu transduzieren, im letzteren Fall nach präinduzierter Toleranz gegenüber Donor (der genetisch prämanipulierter Sekretorzelle).Since there is often only one ApoE molecule per vesicle in the formation of the lipoprotein particles, ApoE could become a scarce commodity in dietary or otherwise caused hyperlipidemia. The fact that ApoE and others is secreted by macrophages and that the cholesterol is loaded with ApoE-loaded from the macrophages, speaks for a special position of this apoprotein in the stabilization of the plasma lipids. It is therefore recommended that the ApoE-encoding cDNA be transduced into autologous or allogeneic cells, in the latter case after pre-induced tolerance to donor (the genetically pre-manipulated secretor cell).
Mit H02-reduzierenden, H202-erhöhenden, iNOS/cNOS-stimulierenden und cGMP- PDE-hemmenden Substanzen kann allein oder in Kombination mit Cytostatika tumoristatisch bzw. tumorizid eingegriffen werden.With H0 2 -reducing, H 2 0 2 -increasing, iNOS / cNOS-stimulating and cGMP-PDE-inhibiting substances, alone or in combination with cytostatics, intervention can be tumoristatic or tumoridic.
Gemäß der vorliegenden Erfindung können auch zusätzlich zu den in EP 705 1 1 1 erwähnten Pharmaka zur Modelierung von „second messengers" und somit von regulatorischen Immunozyten bei verschiedenen Krankheiten, die im Detail in in EP 705 1 1 1 beschrieben worden sind, Modulatoren verschiedener cAMP- und cGMP- spezifischen Phosphodiesterasen (PDEs) eingesetzt werden. Hierbei interessiert oft die Kombination des cAMP- bzw. cGMP-generierenden Systems mit Hemmern der cAMP- bzw. cGMP-spezifischen PDEs, da auf diese Weise die Konzentration des cyklischen Nukleotids und seine Wirkungsdauer erhöht werden können. Von Interesse ist auch der Abbau des präexistenten intrazellulären cAMP- bzw. cGMP- Levels durch Stimulatoren entsprechender PDEs. Ein weiterer Vorschlag zur effizienterer Steuerung der Immunozyten-Funktion ist die Abschaltung der lmmunozyten(hyper)aktivität durch kombinierte Behandlung mit NO-freisetzenden Medikamenten plus Hemmern der cGMP-spezifischen PDE (d.h.PDE V). Auf diese Weise lassen sich z.B. autoaggressive T-Zellen bei AID bzw. alloaggressive CTLs bei GvHD günstig beeinflussen. Die cAMPi-erhöhenden und auf cGMPi-Überhöhung basierenden Hyperpolarisierungseffekte lassen sich zum schnellen Abbau der Zeilüberaktivierung bündeln. Auf der anderen Seite sei die oben erwähnte patentrechtlich geschützte Pharmakaliste um die Okadaische Säure (okadaic acid) ergänzt, die durch Hemmung der Typl und II Phosphatasen zur weiteren Effizienzsteigerung der MIS/MIT-Effektoren beitragen könnte.According to the present invention, in addition to the pharmaceuticals mentioned in EP 705 1 1 1 for modeling second messengers and thus regulatory immunocytes for various diseases, which have been described in detail in EP 705 1 1 1, modulators of various cAMPs - and cGMP-specific phosphodiesterases (PDEs) are used, and the combination of the cAMP or cGMP-generating system with inhibitors of the cAMP or cGMP-specific PDEs is often of interest, since in this way the concentration of the cyclic nucleotide and its duration of action The degradation of the pre-existing intracellular cAMP or cGMP levels by stimulators of corresponding PDEs is also of interest. Another suggestion for more efficient control of the immunocyte function is the switching off of the immunocyte (hyper) activity by combined treatment with NO-releasing drugs plus inhibitors of the cGMP-specific PDE (dhPDE V). In this way, auto-aggressive T cells in AID or all-aggressive CTLs in GvHD can be influenced favorably. The hyperpolarization effects that increase cAMPi and are based on cGMPi exaggeration can be bundled for the rapid reduction of cell overactivation. On the other hand, the above-mentioned patent-protected pharmaceutical list is supplemented by okadaic acid (okadaic acid), which could contribute to the further increase in efficiency of the MIS / MIT effectors by inhibiting the type and II phosphatases.
Da Laborversuche gezeigt haben, dass ß-AR-Antagonisten wie Propranolol die IL-10- Sekretion durch Makrophagen verhindern und somit die IL-12-Synthese sowie die Th1 -Aktivierung deblockieren, gilt diesen und anderen Antagonisten von cAMPi- erhöhenden, Gs-gekoppelten Rezeptoren besonderes Augenmerk, speziell in de labilen Phase nach Tumorexcision bzw. Chemo(radio)therapie (APC- Umprogrammierungsphase).Since laboratory tests have shown that ß-AR antagonists such as propranolol prevent IL-10 secretion by macrophages and thus block IL-12 synthesis and Th1 activation, this and other antagonists of cAMPi-increasing, Gs-coupled apply Special attention to receptors, especially in the unstable phase after tumor excision or chemo (radio) therapy (APC reprogramming phase).
Eine wesentliche Verbesserung konventioneller Therapien von hämatologischen Tumoren (Lymphomen/Leukämien) impliziert erfindungsgemäß folgende Schritte:A significant improvement in conventional therapies for hematological tumors (lymphomas / leukaemias) implies the following steps according to the invention:
(a) Stufenweiser Ersatz von Chemo(radio)therapie durch Einsatz von mono- und polyklonalen Antikörpern allein oder kombiniert mit Leukapherese (beide Verfahren müssen gegebenenfalls mehrfach wiederholt werden).(a) Gradual replacement of chemo (radio) therapy by using mono- and polyclonal antibodies alone or in combination with leukapheresis (both procedures may have to be repeated several times).
(b) Zusätzliche Anwendung von panT(CD3) und/oder Anti-CD4 + Anti-CD8-Mabs oder entsprechender polyklonaler Ak (ATG,ATGAM,ALG etc.), wobei Kombination mit Anti-T6-, Anti-T9-, Anti-T10- und/oder Anti T1 1 -Mab oder aber polyklonale Ak, die auch T-Präkursoren miterfassen, zu empfehlen sind. Die dysregulierten T-Zell- Subsets, die u.U. die Hauptschuld an der Entstehung und/oder Aufrechterhaltung der hämatologischen Tumoren, auch des B- oder des myeloischen Typs, tragen, müssen radikal, d.h. auf humoraler (mit Abs) und zellulärer (mit MIS/MIT-Effektoren) Ebene entfernt werden, und zwar bei allen, nicht nur T-Zell-basierenden Tumorarten.(b) Additional use of panT (CD3) and / or anti-CD4 + anti-CD8-Mabs or corresponding polyclonal Ab (ATG, ATGAM, ALG etc.), whereby combination with anti-T6, anti-T9, anti -T10- and / or Anti T1 1 -Mab or polyclonal Ab, which also include T precursors, are recommended. The dysregulated T cell subsets, which may the main culprit for the development and / or maintenance of the hematological tumors, also of the B or myeloid type, must be radical, i.e. be removed on a humoral (with Abs) and cellular (with MIS / MIT effectors) level, in all, not only T-cell-based tumor types.
(c) Danach kann die gegen Tumor- und tumor-spezifischen Ts/Th2-Zellen gerichtete HTT-Vakzine eingesetzt werden, wobei die Zellfusion durch Zusatz von autologen und/oder allogenen MHC Il +-Zellen (z.B. DCs) zu den Patienten-PBLs in einem Schritt erfolgen kann.(c) Then the HTT vaccine directed against tumor- and tumor-specific Ts / Th2 cells can be used, the cell fusion by adding autologous and / or allogeneic MHC II + cells (eg DCs) to the patient PBLs can be done in one step.
(c) Hinzu können weitere effizienz-steigernde Schritte kommen, wie bei der Behandlung von soliden Tumoren präzisiert (s.o.).(c) There may be further efficiency-increasing steps, as specified in the treatment of solid tumors (see above).
Bei non-myeloablativer Präparation des Empfängers (Patienten) z.B. mit Chemo- oder Radiotherapie lässt sich nach Infusion einer ca. 1 : 1 -Gemisches aus reifen und unreifen Donorzellen mit feindosiertem Anti-T bzw. Anti-T2 +Anti-T8-Mab allogener Chimärismus des Donor-Typs, aber auch des gemischten Typs erzeugen. Wenn die genauen Mab-Konzentrationen klinisch herausgefunden würden, hätten sie eine generelle Gültigkeit, d.h. wären bei verschiedenen Personen gleich oder ähnlich, so dass eine Standardisierung des Verfahrens möglich wäre.In the case of non-myeloablative preparation of the recipient (patient), for example with chemotherapy or radiotherapy, an approx. 1: 1 mixture of mature and immature donor cells with finely dosed Anti-T or Anti-T2 + Anti-T8-Mab can be allogeneic after infusion Create chimerism of the donor type, but also of the mixed type. If the exact Mab concentrations were found clinically, they would have a general validity, ie they would be the same or similar in different people, so that the method could be standardized.
Der besondere Vorteil der hier vorgeschlagenen Reihenfolge : „temporärer Donor- Typ-allogener Chimärismus" (zur Eradizierung der Resttumor- und Metastasenzellen), gefolgt vom „gemischten allogenen Chimärismus"( zwecks Etablierung der D:R-Toleranz) gegenüber der konventionellen, klinisch praktizierten DLI-Behandlung nach Post-BMT-„gemischtem allogenen Chimärismus" ist (a) GvHD- Verhinderung und (b) optimale T (und B) Zell:APC-Kooperation.The particular advantage of the sequence proposed here: "temporary donor-type allogeneic chimerism" (for eradicating the residual tumor and metastatic cells), followed by "mixed allogeneic chimerism" (for establishing the D: R tolerance) compared to conventional, clinically practiced Post-BMT "mixed allogeneic chimerism" DLI treatment is (a) GvHD prevention and (b) optimal T (and B) cell: APC cooperation.
Um die zur Etablierung des „gemischten Chimärismus" eingesetzte 1 : 1 "-Mixtur aus D- und R-MIS-Effektoren noch präziser einzustellen, empfiehlt sich ein R:Dx- und ein D:Rx-one way-MLC, deren Vergleich es ermöglicht, den Korrekturfaktor zu ermitteln. Die 1 :1 -Mixtur aus D- und R-MIS-Effektoren kann ohne oder mit 5-7 tägiger Vorinkubation eingesetzt werden, wobei die MIS-Präparation aus den D- und R-PBMCs erst nach dieser Vorinkubation erfolgen soll.In order to set the 1: 1 mixture of D and R-MIS effectors used to establish "mixed chimerism" even more precisely, an R: Dx and a D: Rx one-way MLC is recommended enables the correction factor to be determined. The 1: 1 mixture of D and R MIS effectors can be used without or with a 5-7 day preincubation, the MIS preparation from the D and R PBMCs should only take place after this preincubation.
Da Ornithin, Arginin und Putrescin die Tc-Generierung hemmen, sind sie bei (a) Toleranzinduktion und (b) BMT/HSCT/PBPCT neben anderen Immunsuppressiva als Th2- bzw. Ts-stimulierende Zusätze von Interesse.Since ornithine, arginine and putrescine inhibit Tc generation, they are of interest for (a) tolerance induction and (b) BMT / HSCT / PBPCT as well as other immunosuppressive agents as Th2 or Ts stimulating additives.
Ein effizientes Instrumentarium gegen angehende GvHD bzw. HvGR nach BMT und HSCT wären Suspensionen (eingefroren !) aus R-PBLs bzw. R-MIS-Effektoren, die zuvor gegen D allopräimmunisiert worden sind, sowie solche aus D-PBLs bzw. D- MIS-Effektoren, die zuvor gegen R allopräimmunisiert worden sind. Zusätzlich könnten 3rd party PBLs, die (a) gegen R (b) gegen D allopräimmunisiert worden sind, in Bereitschaft gehalten werden.An efficient tool against budding GvHD or HvGR according to BMT and HSCT would be suspensions (frozen!) From R-PBLs or R-MIS effectors, which had previously been pre-immunized against D, and those from D-PBLs or D-MIS -Effectors that have been previously pre-immunized against R all. In addition, 3rd party PBLs that have been (all) pre-immunized (a) against R (b) against D could be kept on standby.
Alle genetische Erkrankungen, die grundsätzlich mit (allogener) Knochenmark- oder Stammzelltransplantation „korrigierbar" sind, die aber aufgrund der potentiell lethalen Komplikation, welche mit konventioneller BMT und HSCT generell verbunden sein kann, praktisch (mit wenigen Ausnahmen) nicht durchgeführt wird, können nun nach der Ausarbeitung der nebenwirkungsarmen, mit nichtablativer Patientenpräparation kombinierter BMT- und HSCT-Ersatzverfahren, die z.T. Gegenstand der vorliegenden Anmeldung sind, problemlos und risikofrei klinisch angegangen werden. Die Liste dieser genetischen Erkrankungen kann speziellen Monographien, aber auch Immunologie-Lehrbüchern wie jenem von Stites und Stobo entnommen werden. Auch die mehrfach als sinnvoll erkannte Kombination aus Organtransplantation und Knochenmark-Transplantation (des gleichen Donors), die sich wegen des potentiell lethalen Ausgangs der klassischen KMT ebenso klinisch nicht durchsetzen konnte, gewinnt durch die nebenwirkungsarmen Alternativverfahren zur konventionellen KMT neue Aktualität.All genetic diseases that can be "corrected" with (allogeneic) bone marrow or stem cell transplantation, but which, due to the potentially lethal complication that can be associated with conventional BMT and HSCT in general, cannot be practiced (with a few exceptions) After the elaboration of the BMT and HSCT replacement procedures with few side effects and combined with non-ablative patient preparation, some of which are the subject of the present application, can be tackled clinically without any risk and without risk. The list of these genetic diseases can be special monographs, but also immunology textbooks such as those from Stites and Stobo can be removed. The combination of organ transplantation and bone marrow transplantation (of the same donor), which has been recognized as meaningful several times and which could not clinically assert itself due to the potentially lethal outcome of classic KMT, is gaining new relevance due to the low-side-effect alternative methods to conventional KMT.
Wenn vorhanden, kann die cDNA bzw. die sogenannte „naked DNA", kodierend das interessierende Antigen (z.B. Tumorantigen,Autoantigen, Pathogen, Allergen etc.), in autologe und/oder allogene MHC II + -Zelle gebracht werden (als Plasmid-DNA, frei oder gebunden an Apatit oder eingeschlossen in (kationische) Liposomen). Nun kann sie als Vakzine s.c, i.d. oder i.m. eingesetzt werden bzw. mit verschiedenen HTT-, HTT/AIT- und/oder HTT-CL (HTT/AIT-CL)-Hybridzellen kombiniert werden.If available, the cDNA or the so-called “naked DNA” encoding the antigen of interest (eg tumor antigen, autoantigen, pathogen, allergen etc.) can be brought into autologous and / or allogeneic MHC II + cells (as plasmid DNA , free or bound to apatite or enclosed in (cationic) liposomes. Now it can be used as a vaccine sc, id or im or with different HTT-, HTT / AIT- and / or HTT-CL (HTT / AIT-CL ) Hybrid cells can be combined.
Diese bei Tumor, AID, Allergien, Infektionen und Atherosklerose (induzierendes Antigen, hier: Clamydia pneumoniae) einzusetzende Vakzine kann bei Fehlen der spezifischen cDNA durch Fusion des cDNA-enthaltendes Zellkerns bzw. des entsprechenden Chromosoms, oder aber der intakten, cDNA-haltigen Zellen mit der autologen und/oder allogenen MHC II -4- -Zelle fusioniert werden, wobei man z.B. nicht nur das 1 : 1 Mischverhältnis andererseits wählen und untereinander kombinieren kann. Die gleiche Technik kann man auch bei doppelter Vakzinierung gegen Tumorzelle und gegen tumor-spezifischen Ts- bzw. Th2-Zelle, allein oder kombiniert mit „konventioneller" Vakzine (basierend auf Hybridzellen aus APC plus Tumor- bzw. APC plus Ts/Th2-Zelle, verwenden.This vaccine to be used for tumor, AID, allergies, infections and atherosclerosis (inducing antigen, here: Clamydia pneumoniae) can, in the absence of the specific cDNA, be fused by fusion of the cDNA-containing cell nucleus or the corresponding chromosome, or else the intact cells containing cDNA be fused with the autologous and / or allogeneic MHC II -4- cell, for example not only choose the 1: 1 mixing ratio on the other hand and can combine them. The same technique can also be used for double vaccination against tumor cells and against tumor-specific Ts or Th2 cells, alone or in combination with "conventional" vaccine (based on hybrid cells from APC plus tumor or APC plus Ts / Th2 cell) , use.
Generell gilt, dass bei der Herstellung der Hybridzellen aus Tumorzelle plus APC neben dem Mischverhältnis 1 : 1 auch z.B. 3: 1 und andererseits 1 :3 vorsehen kann, was zusätzliche Vorteile mit sich bringen kann. Es kann aber auch cDNA einfach vor oder nach Fusion der Tumorzelle mit der APC zugesetzt werden, um die Antigenität des Konstrukts weiterhin zu erhöhen.In general, when producing the hybrid cells from tumor cells plus APC, in addition to the mixing ratio 1: 1, e.g. 3: 1 and on the other hand can provide 1: 3, which can bring additional advantages. However, cDNA can also simply be added before or after fusion of the tumor cell with the APC in order to further increase the antigenicity of the construct.
Eine besondere Technik sieht vor, die Rezipienten-PBLs bzw. T-Zellen gegen Donor A,B,C,D etc. in getrennten MLC-Ansätzen zu präsensibilisieren, die aktivierten Rezeptor-Antidonor-T-Zellen mit verschiedenen Cytokinen, Wachstumsfaktoren, Hormonen etc. zu transduzieren und in den Rezipienten zu reinjizieren. Später kann man durch (inaktivierte) PBLs des Donors A,B,C etc. die gewünschte Cytokinsekretion in vivo induzieren.A special technique provides for presensitizing the recipient PBLs or T cells against donor A, B, C, D etc. in separate MLC approaches, the activated receptor antidonor T cells with different cytokines, growth factors, hormones etc. to transduce and reinject into the recipient. Later, the desired cytokine secretion can be induced in vivo by (inactivated) PBLs of the donor A, B, C etc.
Die klinische Erfahrung zeigt, dass bei wiederholter Injektion von MIS/MIT- Effektoren jeweils anderer Herkunft (DonorA,B,C etc.) immer auch eine wiederholte Vorbehandlung mit Mabs erfolgen sollte, also MIS/MIT-Effektoren immer mit Mab- Vorbehandlung kombiniert werden sollten. Eine weitere Verbwsserung betrifft die wiederholte Injektion der Zellhybride aus Patienten-tumorzellen und APVs (z.B. DCs) verschiedener, möglichst stark histoinkompatibler Spender A,B,C etc., wobei dieser Schritt mit ex vivo präexpandierten tumor-spezifischen CTLs kombiniert werden kann. Auch kann der jeweilige Spender zuvor mit IL-12 oder IL-2 und/oder IFNalpha vorbehandelt sein, um die MHC- und Integrinexpression auf der allogenen MHC II + -Fusionspartnerzelle zu erhöhen.Clinical experience shows that repeated injection of MIS / MIT effectors of different origins (DonorA, B, C etc.) should always be followed by repeated pretreatment with Mabs, i.e. MIS / MIT effectors should always be combined with Mab pretreatment should. A further improvement relates to the repeated injection of the cell hybrids from patient tumor cells and APVs (eg DCs) from different, most histo-incompatible donors A, B, C etc., whereby this step can be combined with ex vivo pre-expanded tumor-specific CTLs. The respective donor can also have been pretreated beforehand with IL-12 or IL-2 and / or IFNalpha in order to increase the MHC and integrin expression on the allogeneic MHC II + fusion partner cell.
Patentrechtlicher Schutz wird auch für alle Verbesserungen (a) der Tumortherapie mit tumor-spezifischen Mabs und (b) der zellulären Tumortherapie mittels LAK-, TIL- und/oder CTL-Effektorzellen angestrebt, bei denen die hemmende Wirkung von tumor-spezifischen Ts und/oder Th2-Zellen erfindungsgemäß mit der Kombination aus (a) Anti-CD3- bzw. Anti-CD4 plus Anti-CD8-Mabs plus (b) MIS/MIT-Effektoren überwunden wird.Patent protection is also sought for all improvements (a) in tumor therapy with tumor-specific Mabs and (b) in cellular tumor therapy using LAK, TIL and / or CTL effector cells in which the inhibitory effect of tumor-specific Ts and / or Th2 cells are overcome according to the invention with the combination of (a) anti-CD3 or anti-CD4 plus anti-CD8 Mabs plus (b) MIS / MIT effectors.
Eine weitere Variante der HTT-Technik sieht vor, die Tumorzellen des Patienten nicht nur mit DCs, sondern auch mit Makrophagen und/oder B-Zellen autologen und/oder allogenen Ursprungs zu hybridisieren.Another variant of the HTT technique provides for hybridizing the patient's tumor cells not only with DCs, but also with macrophages and / or B cells of autologous and / or allogeneic origin.
Alle Ausführungsformen, der HTT- und/oder MIS-Effektoren können auch mit Zellkonstrukten, basierend auf immortalisierten spezialisierten Subklassen (z.B. Th1 , Th2, etc.), kombiniert werden.All embodiments of the HTT and / or MIS effectors can also be combined with cell constructs based on immortalized specialized subclasses (e.g. Th1, Th2, etc.).
Durch Erhöhung der H202 ' und/oder Herabsetzung der NO-Konzentration kann erfindungsgemäß (a) die Toleranzdurchbrechung (b) die Th2 : Th1 - bzw. Ts : Tc- Interkonver-sion, sowie (c) eine Verbesserung des Ag-spezifischen „priming" und „boosting" erzielt werden. Darum sind alle entsprechenden H202- bzw. NO- Modulatoren von Interesse.By increasing the H 2 0 2 ' and / or reducing the NO concentration, according to the invention (a) the tolerance breakthrough (b) the Th2: Th1 or Ts: Tc interconversion, and (c) an improvement in the Ag specific "priming" and "boosting" can be achieved. That is why all corresponding H202 and NO modulators are of interest.
Die H202-Erhöhung kann via H02-Synthese induziert werden, wobei verschiedene Stimulanzien der NADPH-Oxidase von Interesse sind: (a) lösliche Stimulanzien, wie PMA(1 -2ug/ml), N-Formyl Met Leu Ph (0,5-5uM),Ca-lonophore A23187 (10uM), LPS(10ug/ml), TNFalpha (250mg/ml), IFNgamma (3.103 U/ml), AA (Arachidonsäure)(50uM); (b) partikuläre Stimulanzien, wie hitzeaggregiertes IgG (1 ,5mg/ml), zymosan (1 ,5mg/ml).The H 2 0 2 increase can be induced via H0 2 synthesis, various stimulants of NADPH oxidase being of interest: (a) soluble stimulants, such as PMA (1 -2ug / ml), N-formyl met Leu Ph ( 0.5-5uM), Ca-ionophore A23187 (10uM), LPS (10ug / ml), TNFalpha (250mg / ml), IFNgamma (3.103 U / ml), AA (arachidonic acid) (50uM); (b) Particulate stimulants, such as heat-aggregated IgG (1.5 mg / ml), zymosan (1.5 mg / ml).
Durch Fusion von reifen, spezialisierten Zellen (z.B.Thl , Th2, Makrophagen, NK- Zellen, B-Zellen etc.) mit (a) embryonalen (b) hämatopoietischen Stammzellen entstehen langlebige, aber nicht transformierte Zellen. Ähnliches gilt für die Fusion mit einigen langlebigen, aber nicht transformierten Fibroblasten (zellinien). Durch Fusion von gewebe-spezifischen Zellen, z.B. Herzmuskelzellen, Leberzellen etc. mit embryonalen oder hämatologischen Stammzellen ist erfindungsgemäß die Züchtung von langlebigen Hybridzellen mit gewebespezifischen und multipotenten/tutipotenten Eigenschaften möglich.The fusion of mature, specialized cells (e.g. Thl, Th2, macrophages, NK cells, B cells etc.) with (a) embryonic (b) hematopoietic stem cells results in long-lived but not transformed cells. The same applies to the fusion with some long-lived but not transformed fibroblasts (cell lines). The fusion of tissue-specific cells, for example heart muscle cells, liver cells etc. with embryonic or hematological stem cells, makes it possible, according to the invention, to grow long-lived hybrid cells with tissue-specific and multipotent / tutipotent properties.
Es wird erfindungsgemäß empfohlen, die Transfektion einzelner Zytokine in die Zielzelle (Tumorzelle, TIL, Fibroblasten) durch Fusion dieser Zielzelle mit spezialisierten T-Zell-Subsets (primär Th1 -Zellen) zu ersetzen. Hierbei sollten die Zytokin-sezernierenden Th1 -Partnerzellen zuvor aktiviert werden, z.B. mit inaktivierten allogenen PBLs.It is recommended according to the invention to replace the transfection of individual cytokines into the target cell (tumor cell, TIL, fibroblasts) by fusing this target cell with specialized T cell subsets (primarily Th1 cells). The cytokine-secreting Th1 partner cells should be activated beforehand, e.g. with inactivated allogeneic PBLs.
Die konventionelle Gentherapie kann verbessert werden, wenn costimulatorische Strukturen wie B7.1 /B7.2, CD40 etc. mit MHC Il-Coexpression kombiniert werden. Auch ist es vorteilhaft, die Transfektion mit Cytokinen mit der Transduktion von costimulatorischen cDNA (inkl. die MHC Il-Expression ) zu kombinieren. Die mittels viraler Vektoren erzielte Transduktion kann z.T. durch Kern : Zeil bzw. Zell:Zell-Fusion ersetzt werden.Conventional gene therapy can be improved if costimulatory structures such as B7.1 /B7.2, CD40 etc. are combined with MHC II coexpression. It is also advantageous to combine the transfection with cytokines with the transduction of costimulatory cDNA (including the MHC II expression). The transduction achieved by means of viral vectors can partly replaced by core: cell or cell: cell fusion.
Das Problem der ex vivo Postexpandierung (a) der embryonalen (b) der hämatologischen und (c) der adulten Stammzellen ohne die unerwünschte (partielle) Zelldifferenzierung kann durch H02-Zufuhr, z.B. durch XOD/Xanthin(Hypoxanthin) (bei gleichzeitiger H202-Eliminierung mittels Catalase oder GSH-Peroxidase) gelöst werden.The problem of ex vivo post-expansion (a) of the embryonic (b) the hematological and (c) the adult stem cells without the undesired (partial) cell differentiation can be solved by supplying H02, e.g. by XOD / xanthine (hypoxanthine) (with simultaneous H202 elimination using catalase or GSH peroxidase).
Die Fusion mit (a) embryonalen (b) adulten (c) hämatologischen Stammzellen verleiht den Hybridzellen Langlebigkeit bzw. ungehinderte Vermehrung ohne Malignität. Die Fusion defizienter Zellen (z. B.Zellen mit Gendeletion oder Punktmutation) bei genetischen Erkrankungen (deren Zahl um 4000 (!) liegt) (a) mit kernhaltigen Präkursorzellen von Erythrozyten (b) mit (präinaktivierten) K562-Zellen (MHC I und ll-negativ) und (c) mit MHC I- und MHC II- nicht exprimierenden profizienten bzw. Wildtyp-Zellen allogener Herkunft, bei denen die entsprechenden MHC -kodierenden Gene entweder durch „gene targeting" oder „gene knock-out" inaktiviert worden sind, führt zu Hybridzellen, die nun in heterozygoter Weise das fehlende Gen aufweisen. Diese Zellhybride können die zeitaufwendige und mit vielen zusätzlichen Problemen behaftete Transfektion des fehlenden Gens mittels retroviraler Vektoren ersetzen.The fusion with (a) embryonic (b) adult (c) hematological stem cells gives the hybrid cells longevity or unhindered reproduction without malignancy. The fusion of deficient cells (e.g. cells with gene deletion or point mutation) in genetic diseases (the number of which is around 4000 (!)) (A) with nucleated precursor cells of erythrocytes (b) with (pre-inactivated) K562 cells (MHC I and ll-negative) and (c) with MHC I and MHC II not expressing efficient or wild-type cells of allogeneic origin, in which the corresponding MHC-coding genes have been inactivated either by "gene targeting" or "gene knock-out" leads to hybrid cells that now have the missing gene in a heterozygous manner. These cell hybrids can replace the time-consuming and, with many additional problems, transfection of the missing gene by means of retroviral vectors.
Nach einer speziellen Variante werden APCs in vivo durch wiederholte Injektion von Anti-CD8-vorbehandelten MIS- bzw. MIT-Effektoren von Donor A,B,C etc. im Sinne von Th1 -Typ-Cytokinen programmiert bzw. umprogrammiert. Wenn der Zelltod der MIS- bzw. MIT-Effektoren auf 3-4 Tage vorprogrammiert ist, werden die APCs von IL-2 (und IFN gamma), aber nicht IL-4, IL-13 oder IL-10 kontinuierlich „umspült". Die bisherige Erfahrungen im Tiermodell und in der Klinik zeigen generell, dass moderne Verfahren zur Immunbekämpfung ohne gleichzeitige oder vorausgehende radikale in vivo Eliminierung der tumor-protektiven Ts- und/oder Th2-Zellen nur zur temporären Besserung (Tumorregression, Metastasenrückgang) führen. Deshalb soll sowohl jede Form der Immunstimulierung (z.B. mit BRMs, Cytokinen etc.) als auch jedes der neuen immuntherapeutischen Verfahren (z.B. die LAK/IL-2, die TIL/IL-2-, alle Varianten der zellulären/adaptiven Immuntherapie mit in vitro vorselektionierten und postexpandierten tumor-spezifischen CTLs etc.) grundsätzlich mit radikaler Ts/Th2-Prädepletion kombiniert werden, wobei alle Kombinationen mit diesen Ts/Th2-depletierenden Verfahren wie MIS/MIT und Ts-, Th2-, T4-, T8-, T3 etc. spezifischen Mabs als Gegenstand der vorliegenden Anmeldung uui betrachten sind. Der besondere Vorteil einer Kombination bestehender Antutumortherapien mit der Ts/Th2-Coeliminierung liegt darin, dass hierdurch (a) temporäre Effekte durch Langzeitwirkung ersetzt und (b) auch Patienten in einer späteren (terminalen) Phase der Krankheit der Therapie zugängig gemacht werden.According to a special variant, APCs are programmed or reprogrammed in vivo by repeated injection of anti-CD8-pretreated MIS or MIT effectors from donor A, B, C etc. in the sense of Th1-type cytokines. If the cell death of the MIS or MIT effectors is preprogrammed for 3-4 days, the APCs of IL-2 (and IFN gamma), but not IL-4, IL-13 or IL-10, are continuously "washed around". Previous experience in the animal model and in the clinic generally shows that modern methods of immune control without simultaneous or preceding radical in vivo elimination of the tumor-protective Ts and / or Th2 cells only lead to a temporary improvement (tumor regression, decrease in metastases). Therefore, every form of immune stimulation (e.g. with BRMs, cytokines etc.) as well as each of the new immunotherapeutic methods (e.g. LAK / IL-2, TIL / IL-2-, all variants of cellular / adaptive immunotherapy with in vitro pre-selected and post-expanded tumor-specific CTLs, etc.) are always combined with radical Ts / Th2 pre-depletion, whereby all combinations with these Ts / Th2-depleting methods such as MIS / MIT and Ts-, Th2-, T4-, T8-, T3 etc. specific Mabs are to be considered as the subject of the present application. The particular advantage of combining existing anti-tumor therapies with Ts / Th2 co-elimination is that (a) temporary effects are replaced by long-term effects and (b) patients are made accessible to therapy in a later (terminal) phase of the disease.
Gegenstand der vorliegenden Anmeldung sind auch alle Kombinationen bestehender immuntherapeutischer Verfahren mit Techniken, die spätere Rezidive verhindern, zu denen z.B. die Vakzinierung gegen die krankheitsinduzierenden bzw. - aufrechterhaltenden T-Subsets, d.h. die Ts- bzw. Th2-Zellen bei Tumor, die autoaggressiven und allergenspezifischen T-Subpopulationen bei AID bzw. Allergien etc. gehören (HTT-AIT Technik).The subject of the present application are also all combinations of existing immunotherapeutic methods with techniques that prevent later relapses, to which e.g. vaccination against the disease-inducing or - maintaining T-subsets, i.e. the Ts or Th2 cells in the case of the tumor, the auto-aggressive and allergen-specific T subpopulations in the case of AID or allergies, etc. (HTT-AIT technique).
Bei hämatologischen Tumoren sieht eine stark vereinfachte Therapievariante vor, die PBLs von Kranken mit denen eines oder mehrerer Spender in vitro in verschiedenen Verhältnissen (von 0,1 : 1 über 1 :1 bis 1 : 0,1 ) zu mischen, mit zelltod- vorprogrammierenden Substanzen, z.B. Mitomycin C zu behandeln und in den PBMCs- bzw. T-Zell-depeltierten Patienten zu reinjizieren. Der therapeutische Effekt kann durch (präalloimmunisierte MIS/MIT-Effektoren sowie durch verschiedene HTT- Vakzinen noch weiterhin verstärkt werden.In the case of hematological tumors, a greatly simplified therapy variant provides for the PBLs of patients to be mixed with those of one or more donors in vitro in various ratios (from 0.1: 1 to 1: 1 to 1: 0.1) with cell death preprogramming Substances, e.g. Treat mitomycin C and reinject it in the PBMCs or T cell depelted patients. The therapeutic effect can be further enhanced by (prealloimmunized MIS / MIT effectors and various HTT vaccines).
Die Tatsache, dass naive allospezifische T-Zellen in der ersten Phase, d.h. 1 -3 Tage nach Aktivierung nur IL-2 und etwas IFNgamma sezernieren, wird zur APC- Reprogrammierung im Th1 -Sinne z.B. nach Tumorexcision, Chemo- und Radiotherapie praktisch genützt, wobei auf 2-4 tägige Lebenserwartung vorprogrammierte T-Zellen oder PBLs von Spender A,B,C,D... mit oder ohne T8- Prädepletierung in vivo eingesetzt werden.The fact that naive allospecific T cells in the first phase, i.e. Securing only IL-2 and some IFNgamma 1-3 days after activation is used for APC reprogramming in the Th1 sense e.g. after tumor excision, chemotherapy and radiotherapy, practically used, with preprogrammed T cells or PBLs from donors A, B, C, D ... with or without T8 predeplication used in vivo for 2-4 days life expectancy.
Da bei AIDS-Patienten und bei Patienten mit fortgeschrittenemTumor die Immunabwehr generell unterdrückt ist, so dass auch die Immunantwort gegen Neoantigene (z.B. neue Infekte) beeinträchtigt ist, wird erfindungsgemäß bei allen Krankheiten, die mit chronischem Verlauf verbunden sind, vorgeschlagen, von Zeit zu Zeit durch Mabs plus MIS-Effektoren die dysregulierten oder unerwünschten T- Zellen in vivo zu eliminieren, die APCs mit MIT-Behandlung sowie mit Gs-Blockern, Ca-Antagonisten und NOS-Hemmern in subklinischen Dosierung umzuprogrammieren und mit niedrigdosierten BRMs den nun deblockierten Immunapparat des Patienten zu stimulieren. Bei dieser Restimulierung können auch das ROS/RNS-Verhältnis korrigierenden Präparate wie XOD/Xanthin (Hypoxanthin), GOD/Glucose oder diverse, subdosiertes ROS-freisetzende Substanzen eingesetzt werden.Since the immune defense is generally suppressed in AIDS patients and in patients with advanced tumors, so that the immune response against neoantigens (for example new infections) is also impaired, according to the invention, in all Diseases associated with chronic progression suggested, from time to time, to eliminate the dysregulated or unwanted T cells in vivo by Mabs plus MIS effectors, the APCs with MIT treatment and with Gs blockers, Ca antagonists and NOS -Reprogramming inhibitors in subclinical doses and stimulating the now unblocked immune system of the patient with low-dose BRMs. With this restimulation, preparations that correct the ROS / RNS ratio, such as XOD / xanthine (hypoxanthine), GOD / glucose or various sub-dosed ROS-releasing substances, can also be used.
Bei Krankheiten, die mit Knochenabbau (Osteoporose, Paradontose etc.) zusammenhängen, kommt es zur erhöhten Osteoklasten-Aktivität. Theoretische Überlegungen sprechen dafür, dass eine APC-Umprogrammierung von der Suppressor-Monozyt- zur tumorizider/bakterizider Effektor-Funktion, d.h. eine Typ2(Th2) : Typ1 (ThD-Interkonversion der Osteoklast : Osteoblast-Umwandlung entspricht. Deshalb wird zur Remineralisierung bei medizinischen und stomatologischen Erkrankungen der Einsatz (a) von MIT-Effektoren (nach vorausgegangener T-Zell-Depletierung in vivo) (b) von Th2:Th1 - bzw. Ts:Tc- umprogrammierenden Systemen, wie XOD/Xanthin(Hypoxanthin) bzw. GOD/Glucose (c) von Gs-Blockern + Gi-Agonisten, Ca-Antagonisten und NOS-Hemmern sowie von allen übrigen Vertretern dieser Th2:Th1 - bzw. Ts:Tc-modulierenden Substanzklasse empfohlen.Diseases related to bone loss (osteoporosis, periodontosis, etc.) lead to increased osteoclast activity. Theoretical considerations suggest that an APC reprogramming from the suppressor monocyte to the tumoricidal / bactericidal effector function, i.e. a type 2 (Th2): type 1 (ThD interconversion of the osteoclast: osteoblast conversion corresponds. Therefore, for remineralization in medical and stomatological diseases, the use (a) of MIT effectors (after previous T cell depletion in vivo) (b ) of Th2: Th1 - or Ts: Tc- reprogramming systems, such as XOD / xanthine (hypoxanthine) or GOD / glucose (c) of Gs blockers + Gi agonists, Ca antagonists and NOS inhibitors and of all others Representatives of this Th2: Th1 - or Ts: Tc-modulating substance class are recommended.
Wie bereits in einer früheren Anmeldung des Anmelders (EP 374 207) erwähnt, wird nicht nur die Rezeptor-Subtyp-spezifische Steigerung der „second messengers" (cAMP, cGMP, Cai etc.), sondern auch eine generrelle Herabsetzung mehrerer „Hintergrund-Signale" durch gleichzeitige Blockierung mehrerer Rezeptoren samt allen Rezeptor-Subtypen empfohlen. Dieses „Herausschneiden" bzw. „Filtrieren" unspezifischer „Hintergrund-Signale" kann mit gezielter Unterdrückung bzw. Aktivierung gewünschter immunrelevanter und nict-immunologischer Rezeptoren bzw. Rezeptor-Subtypen kombiniert werden. Beispiel ist die gleichzeitige partielle Hemmung der alphal -, alpha2-, ß1 - und ß2-Adrenozeptoren oder der H1 - H2-Histaminrezeptoren, wodurch die Hypoergie • oder Anergie der immunkompetenten Zellen durch Überaktivierung verhindert wird. Es gibt Anzeichen dafür, dass die Zelldeblok-kierung durch Herabsetzung überschüssiger „Hintergrund- Signale" zur Th2:Th1 - bzw. Ts:Tc-Umprogrammierung führt.As already mentioned in an earlier application by the applicant (EP 374 207), not only is the receptor-subtype-specific increase in "second messengers" (cAMP, cGMP, CAI etc.), but also a general decrease in several "background signals" "recommended by blocking several receptors together with all receptor subtypes. This "cutting out" or "filtering" of unspecific "background signals" can be combined with targeted suppression or activation of desired immune-relevant and non-immunological receptors or receptor subtypes. Example is the simultaneous partial inhibition of the alphal, alpha2, ß1 - and ß2-adrenoceptors or the H1 - H2-histamine receptors, which prevents the hypoergy or anergy of the immunocompetent cells by overactivation. There are signs that the cell is blocked by reducing excess "background signals" to Th2: Th1 - or Ts: Tc reprogramming leads.
Die in der früheren Anmeldung EP 705 1 1 1 im Detail besprochenen Hybridzellen sollen um 2 weitere Zellkonstrukte erweitert werden: (a) der erste neuartige Zellkonstrukt besteht aus Th1 - plus nicht MHC-restringierten Tc/CTL-Zellen (b) der 2. Zellkonstrukt ist aus Th1 und APC aufgebaut. Ein weiterer Weg zur Toleranzinduktion besteht in der Generierung von allotoleranten Donor-spezifischen Rezeptor-T-Zellen (bei Organtransplantationen) bzw. von gegenseitig toleranten T-Zellen (bei KMT), indem man in vitro reife T- Zellen bzw. PBLs des einen Partners mit unreifen B-Zellen des anderen Partners vorinkubiert (Veto-Effekt). Auch die Coinkubation von APC-depletierten Donor- und Rezipient-PBLs führt zur Generierung von allotoleranten T-Zellen. Eine Variante sieht vor, die T-depletierten PBLs von Donor und Rezipient mit einem 1 : 1 -Gemisch aus Donor- und Rezipient-abgeleiteten MIS-Effektoren zu versehen und in den Rezipienten zu injizieren, wobei dessen immunkompetente PBMCs in vivo prädepletiert werden müssen. Die hier besprochenen Wege zur Toleranzinduktion können untereinander, aber auch mit anderen, in der vorliegenden Anmeldung diskutierten Verfahren zur Toleranzinduktion kombiniert werden, wodurch die Effizienz zusätzlich gesteigert werden könnte.The hybrid cells discussed in detail in the earlier application EP 705 1 1 1 are to be expanded by two further cell constructs: (a) the first novel cell construct consists of Th1 - plus non-MHC-restricted Tc / CTL cells (b) the second cell construct is made up of Th1 and APC. Another way to induce tolerance is to generate allotolerant donor-specific receptor T cells (for organ transplants) or mutually tolerant T cells (for KMT) by using in vitro mature T cells or PBLs from one partner Pre-incubated with immature B cells from the other partner (veto effect). The coincubation of APC-depleted donor and recipient PBLs also leads to the generation of allotolerant T cells. One variant provides for the T-depleted PBLs of donor and recipient to be provided with a 1: 1 mixture of donor and recipient-derived MIS effectors and to be injected into the recipient, the immunocompetent PBMCs thereof having to be pre-replicated in vivo. The ways of tolerance induction discussed here can be combined with one another, but also with other methods for tolerance induction discussed in the present application, which could further increase the efficiency.
Die Tatsache, dass die Kreuzung von ras-transgenen Mäusen mit myc-transgenen Mäusen zur Expression beider Onkogene in den Nachkommen führt, lässt den Schluß zu, dass bei der Fusion zweier Zellen mit je einem typischen (dominanten) Merkmal Hybridzellen entstehen, die beide gewünschte Merkmale exprimieren. Diese Tatsache ermöglicht erfindungsgemäß die Umgehung komplexerer Transfektionen (z.B. mit 3 oder mehr Cytokin-cDNAs) durch Hybridisierung zweier Zellen, prätransduziert mit je 1 -2 Cytokinen oder aber die sonst nicht realisierbare Einbringung von mehr als 4-5 Cytokin-cDNAs. Auf diese Weise könnten z.B. die costimulatorischen Strukturen zusammen mit MHC II in die autologe Tumorzelle transduziert oder aber Konstrukte aus Cytokin-sezernierenden plus costimulatorische Strukturen exprimierenden Partnerzellen gebildet werden, die bisher wegen technischer Probleme nicht realisierbar waren.The fact that the crossing of ras-transgenic mice with myc-transgenic mice leads to the expression of both oncogenes in the offspring leads to the conclusion that the fusion of two cells, each with a typical (dominant) characteristic, results in hybrid cells, both of which are desired Express characteristics. According to the invention, this fact enables the avoidance of more complex transfections (e.g. with 3 or more cytokine cDNAs) by hybridizing two cells, pretransduced with 1 -2 cytokines each, or the otherwise unrealizable introduction of more than 4-5 cytokine cDNAs. In this way e.g. the costimulatory structures are transduced together with MHC II into the autologous tumor cell or constructs are formed from partner cells that express cytokine-secreting plus costimulatory structures, which were previously not possible due to technical problems.
Eine besonders schnelle, rezeptor-unabhängige Stimulierung von Immunzellen mit partieller Th2 : Th1 - und Ts : Tc-Umprogrammierung ist von der Kombination (a) von ROS/RNS-Modulatoren wie XOD/Xanthin (Hypoxanthin) + SOD und/oder Ca lonomycin, mit (b) sub-dosoerten Entkopplern der Atmungskettenphosphorylierung (z.B. DNP, Fettsäuren, ADP) zu erwarten.A particularly rapid, receptor-independent stimulation of immune cells with partial Th2: Th1 and Ts: Tc reprogramming is based on the combination (a) of ROS / RNS modulators such as XOD / xanthine (hypoxanthine) + SOD and / or calcium ion, with (b) sub-dose decouplers of respiratory chain phosphorylation (e.g. DNP, fatty acids, ADP) to be expected.
Die HTT-Effektoren können durch Xenogenisierung der einzelnen Partnerzellen, primär der autologen und/oder allogenen APCs oder aber der Hybridoma- bzw. Triomazellen weiterhin in ihrer Effizienz gesteigert werden. Zur Xenogenisierung eignen sich alle in der Literatur, z.B. in der „Tumorimmunologie" von Warnatz beschriebenen Verfahren. Alternativ hierzu können heterologe Zellen als zusätzliche Fusionspartnerzellen zwecks Xenogenisierung der Zellkonstrukte eingesetzt werden.The efficiency of the HTT effectors can be further increased by xenogenizing the individual partner cells, primarily the autologous and / or allogeneic APCs or else the hybridoma or trioma cells. All of the literature, e.g. in the “tumor immunology” of Warnatz. Alternatively, heterologous cells can be used as additional fusion partner cells for the purpose of xenogenizing the cell constructs.
Die Fusionstechnik könnte auch bei der Züchtung neuer Pflanzenarten partiell oder ganz die Transfektion der pflanzlichen Keim- bzw. Samenzellen mit Genen z.B. für höhere Resistenz gegen Trockenheit, Frost etc. ersetzen. Der Vorteil dieser Technik ist, dass die resistenz-kodierende cDNA nicht bekannt sein braucht.The fusion technique could also partially or completely transfect the plant germ or sperm cells with genes, for example, for the breeding of new plant species replace higher resistance to drought, frost etc. The advantage of this technique is that the resistance-coding cDNA need not be known.
Die neuen Erkenntnisse unserer Gruppe über die Rolle des H02/H202-Quotienten bei der Prolifβration vs. Differentiation der Zelle ermöglichen erstmals die Generierung von Zellen, die zwar eine erhöhte Proliferation aufweisen, jedoch nicht tumorigen sind. Dieses Ziel wird durch vorprogrammierte (konstitutive) leichte Erhöhung der H02-Synthese und/oder reduzierte H202-Generierung erreicht, was durch gentechnologische Manipulierung der Enzyme MnSOD, CuZnSOD, Katalase und/oder GSH-Peroxidase erreicht werden könnte. Durch diese kontrollierte Steigerung der Proliferationsrate könnten Zellen generell in vitro länger am Leben gehalten und spezialisierte Zellen (Th1 ,Th2,Tc,Ts) „stabilisiert" und hierdurch effizienter gestaltet werden.Our group's new insights into the role of the H02 / H202 ratio in proliferation vs. Differentiation of the cell makes it possible for the first time to generate cells that have increased proliferation but are not tumorigenic. This goal is achieved by a pre-programmed (constitutive) slight increase in H02 synthesis and / or reduced H202 generation, which could be achieved by genetic engineering manipulation of the enzymes MnSOD, CuZnSOD, catalase and / or GSH peroxidase. This controlled increase in the proliferation rate could generally keep cells alive longer in vitro and specialized cells (Th1, Th2, Tc, Ts) could be "stabilized" and thereby made more efficient.
Toleranz kann auch durch in vitro bzw. in vivo Coinkubation von Donor- und Rezipient-PBLs in Anwesenheit von (a) IL-10 und anderen Typ2/Th2-Cytokinen (b) Gs-Agonisten (c) Hemmern der cAMP-spezifischen PDE(Phosphodiesterase) und (d) NOS-Stimulatoren bzw. NO-freisetzenden Substanzen erzielt werden.Tolerance can also be achieved by in vitro or in vivo co-incubation of donor and recipient PBLs in the presence of (a) IL-10 and other type 2 / Th2 cytokines (b) Gs agonists (c) inhibitors of cAMP-specific PDE ( Phosphodiesterase) and (d) NOS stimulators or NO-releasing substances can be achieved.
Durch Transfektion der gentechnisch veränderten allogenen Effektor- bzw. Sekretorzellen mit Th2-Cytokinen, z.B. IL-10, kann Toleranz gegen einzelne übertragene Zellen erzielt werden. Umgekehrt kann die Toleranz, z.B. die tumorspezifische Toleranz durch (a) IL-1 2, IFN, TNF und weitere Th1 -Cytokine (b) durch Gs-Antagonisten (c) durch Stimulierung der cAMP-spezifischen PDEs und (d) durch NOS-Hemmer angestrebt werden.By transfecting the genetically modified allogeneic effector or secretor cells with Th2 cytokines, e.g. IL-10, tolerance to individual transmitted cells can be achieved. Conversely, the tolerance, e.g. the tumor-specific tolerance by (a) IL-1 2, IFN, TNF and other Th1 cytokines (b) by Gs antagonists (c) by stimulating the cAMP-specific PDEs and (d) by NOS inhibitors.
Die von Coley beobachtete Tumorregression bei einigen Patienten, die gleichzeitig an Tuberkulose erkrankt waren, ließ sich nach unserem Verständnis deshalb nicht reproduzieren und später mit BCG und anderen bakteriellen Präparaten verbessern, da die gleichzeitig induzierten Ts-Zellen die Behandlung störten. Erfindungsgemäß ermöglicht eine Kombination mit MIS- und Anti-T-Mab-Vorbehandlung (zwecks Ts und Th2-Präekiminierung) eine wesentliche Verbesserung aller historischer (Coley) und moderner immuntherapeutischer Verfahren, die auf der Immunstimulierung mittels inaktivierter Bakterien (z.B.BIasentumorbehandlung mit BcG und Chemotherapie) oder Bakterienlysate und -extrakte (als BRMs) beruhen.The tumor regression observed by Coley in some patients who were also suffering from tuberculosis could not be reproduced in our understanding and therefore improved later with BCG and other bacterial preparations, since the simultaneously induced Ts cells disrupted the treatment. According to the invention, a combination with MIS and anti-T-Mab pretreatment (for the purpose of Ts and Th2 pre-elimination) enables a significant improvement in all historical (Coley) and modern immunotherapeutic methods which are based on immunostimulation by means of inactivated bacteria (for example, bladder tumor treatment with BcG and chemotherapy ) or bacterial lysates and extracts (as BRMs).
Aus Tierversuchen kann abgeleitet werden, dass eine kontinuierliche, ununterbrochene Auseinandersetzung des Immunapparates mit dem Antigen zur Toleranzentwicklung gegen dieses Antigen führt. Deshalb wird empfohlen, diesen Kontakt der Immunzellenz.B. mit dem Tumorantigen durch in vitro Züchtung der Patientenleukozyten in Abwesenheit des Tumorantigens künstlich . zu unterbrechen und die so „erholten" immunkompetenten Zellen in den T-depletierten Patienten zu reinjizieren. Hierbei spielt noch ein weiterer Effekt eine positive Rolle, nämlich die Tatsache, dass nur präaktivierte Ts- bzw. Th2-Zellen zur Nachrekrutierung weiterer Ts- bzw. Th2-Zellen führen, während ruhende (Gedächtnis)Ts- bzw. Th2-Zellen bei Reaktivierung der Patienten-Immunozyten erst nach den Th1 - und Tc- Gedächtniszellen des Patienten aktiv werden.It can be deduced from animal experiments that a continuous, uninterrupted conflict between the immune system and the antigen leads to the development of tolerance against this antigen. It is therefore recommended that this contact of the immune cells e.g. with the tumor antigen artificially by in vitro cultivation of the patient leukocytes in the absence of the tumor antigen. to interrupt and the "recovered" immunocompetent cells in the T-depleted patients reinject. Another effect plays a positive role here, namely the fact that only preactivated Ts or Th2 cells lead to further recruitment of further Ts or Th2 cells, while resting (memory) Ts or Th2 cells when reactivated the patient's immunocytes only become active after the patient's Th1 and Tc memory cells.
Eine spezielle Technik ermöglicht die Steuerung der nachreifenden, antigenspezifischen und/oder -unspezifischen T-Zellen in Richtung des Th1 - bzw. Tc- Subsets, indem man in vitro und/oder in vivo mit Anti-CD4-Mabs die T4-Zellen von der Oberfläche der Ag-präsentierenden akzessorischen Zellen „fernhält", um sie 3-5 Tage später (als reine T4-Population) in Präsenz von IL-2 (und IFNgamma)- sezernierenden Th1-, genauer gesagt aktivierten pTH1 -Zellen, einseitig in Richtung des CTL/Tc-Subsets zu „programmieren". Einen ähnlichen Effekt erzielt man mit MIS/MIT-Effektoren, deren Lebenserwartung auf 3-5 Tage „vorprogrammiert" wird. Beide Techniken können kombiniert werden.A special technique enables the maturing, antigen-specific and / or non-specific T cells to be controlled in the direction of the Th1 or Tc subset by removing the T4 cells from the in vitro and / or in vivo with anti-CD4 Mabs Surface of the Ag-presenting accessory cells "keeps away" to them 3-5 days later (as a pure T4 population) in the presence of IL-2 (and IFNgamma) - secreting Th1, more specifically activated pTH1 cells, unilaterally in the direction to "program" the CTL / Tc subset. A similar effect can be achieved with MIS / MIT effectors, whose life expectancy is "pre-programmed" for 3-5 days. Both techniques can be combined.
Ein Alternativverfahren zur MIS/MIT-Technik, das ohne Zelltod-Vorprogrammierung der MIS/MIT-Effektoren auskommt oder eher bei einer kaum zu erwartenden GvHR nach MIS/MIT-Behandlung zur Eliminierung der GvHR-Effektoren eingesetzt werden könnte, sieht die Behandlung von Donor-PBLs bzw. T-Zellen mit starken Haptenen vor, gefolgt von deren Transfusion in den Rezipienten und Immunisierung des gleichen oder eines anderen Donors mit seinen eigenen Haptenisierten PBLs bzw. Donor-MIS/MIT-Effektoren können nun die Donor-MIS/MIT-Effektoren (nach erfolgter Mission oder zwecks Verhinderung eines unerwarteten GvHD- Nebeneffektes) aus dem Rezipienten entfernt werden.An alternative method to the MIS / MIT technique, which does not require the cell death preprogramming of the MIS / MIT effectors or could be used to eliminate the GvHR effectors in a GvHR that is hardly to be expected after MIS / MIT treatment, is the treatment of Donor -PBLs or T cells with strong haptens, followed by their transfusion into the recipient and immunization of the same or a different donor with its own haptenized PBLs or donor MIS / MIT effectors can now use the donor MIS / MIT- Effectors (after a mission or to prevent an unexpected GvHD side effect) are removed from the recipient.
Die Tatsache, dass die Präexistenz von Donor-spezifischen bzw. -kreuzreagierenden Antikörpern und/oder T (und B) Zellen zur schnellen Abstoßung des Transplantats führen kann, wird nun umgekehrt und praktisch zur Verhinderung dieser akuten Abstoßungsreaktion genutzt. Hierzu wird der Donor nach erfolgter Organtransplantation zuerst mit PBLs, B-Zellen, T-Zellen oder Blut des Rezipienten immunisiert. Bei drohender Organabstoßung kann nun das Plasma oder die daraus isolierte IgG. Fraktion (mit oder ohne die Donor-abgeleiteten MIS/MIT-Effektoren) in den Rezipienten injiziert, wobei die für die Organabstoßung verantwortlichen alloreaktiven T-Zellen des Rezipienten eliminiert werden. Das gleiche Prinzip kann auch bei der Bekämpfung der GvHD bzw. HvGR in Knochenmark-Rezipienten angewandt werden.The fact that the pre-existence of donor-specific or cross-reacting antibodies and / or T (and B) cells can lead to rapid rejection of the graft is now reversed and practically used to prevent this acute rejection reaction. For this purpose, the donor is first immunized with PBLs, B cells, T cells or blood of the recipient after organ transplantation has taken place. If organ rejection is imminent, the plasma or the IgG isolated from it can now. Fraction (with or without the donor-derived MIS / MIT effectors) injected into the recipient, whereby the alloreactive T cells of the recipient responsible for organ rejection are eliminated. The same principle can also be used to combat GvHD or HvGR in bone marrow recipients.
Ein eleganter Weg zur Th1 -Generierung ist die T-Zell-bzw. PBL-Aktivierung durch mitogene Lektine (z.B.PHA) und/oder mitogene Mabs (Anti-CD3-, Anti-CD2-, Anti- CD28 Mabs) in Anwesenheit von Gs-Blockern (z.B. Propranolol) und/oder Stimulatoren von cAMP-PDE bzw. Inhibitoren von cGMP-PDE. Die Th2-Generierung gelingt dagegen durch mitogene Stimulation in Anwesenheit von Gs-Agonisten und/oder cAMP-PDE-Blockern.An elegant way to generate Th1 is the T cell or. PBL activation by mitogenic lectins (e.g. PHA) and / or mitogenic Mabs (anti-CD3, anti-CD2, anti-CD28 Mabs) in the presence of Gs blockers (e.g. propranolol) and / or stimulators of cAMP-PDE or Inhibitors of cGMP-PDE. In contrast, Th2 generation is achieved through mitogenic stimulation in the presence of Gs agonists and / or cAMP-PDE blockers.
Ein eleganter Weg zur schnellen in vivo Generierung von Th1 - und Ts-Zellen ist die Kombination aus (a) der radikalen T-Zell-Depletion (mittels Anti-T-Zell-Mabs plus MIS-Effektorzellen) (b) der anschließenden Behandlung mit MIT-Effektoren und (c) der Postinjektion aus unreifen Präkursor-T-Zellen bzw. T-depletierten PBLs des Rezipienten (Patienten).An elegant way to quickly generate Th1 and Ts cells in vivo is the combination of (a) radical T cell depletion (using anti-T cell Mabs plus MIS effector cells) (b) the subsequent treatment with MIT effectors and (c) post-injection from immature precursor T cells or T-depleted PBLs of the recipient (patient).
Eine weitere Möglichkeit der Th1 - und Tc-Generierung ist die Behandlung (a) mit ROS (H02, H202)-freisetzenden Systemen (z.B. XOD/Xanthin; GOD/Glucose; niedrig-dosierte, ROS-generierende Cytostatika wie Mytomycin C, Bleomycin, Cyclophosphamid und deren Kombinationen plus (b) mit verschiedenen Zellstimulatoren wie BRMs, Cytokinen oder Lektinen.Another possibility of Th1 and Tc generation is treatment (a) with ROS (H02, H202) -releasing systems (for example XOD / xanthine; GOD / glucose; low-dose, ROS-generating cytostatics such as mytomycin C, bleomycin, Cyclophosphamide and their combinations plus (b) with various cell stimulators such as BRMs, cytokines or lectins.
Eine Partielle Th2:Th1 - bzw. Ts:Tc-Umprogrammierung kann auch durch die Kombination aus ROS-freisetzenden Systemen plus cAMP-PDE-Stimulatoren bzw. cGMP-PDE-Hemmern angestrebt werden.Partial Th2: Th1 or Ts: Tc reprogramming can also be achieved by combining ROS-releasing systems plus cAMP-PDE stimulators or cGMP-PDE inhibitors.
Verschiedene wichtige Krankheitsbilder wie Allergie, Atherosklerose oder hämatόlogische Erkrankungen sind oft mit der Verschiebung des Th1 /Th2- Quotienten zugunsten des Th2-Subsets assoziiert. Deshalb muß angestrebt werden, diesen Quotienten zu korrigieren, sei es durch die in vivo Depletierung der unerwünschten T-Zellen und deren Ersatz durch autologe oder allogene T-Zellen autologer T-Zellen aus T-Zell-Präkursoren, oder aber durch die direkte in vivo Umwandlung der Th2- in die Th1 -Zellen.Various important clinical pictures such as allergy, atherosclerosis or haematological disorders are often associated with the shift of the Th1 / Th2 quotient in favor of the Th2 subset. Therefore, efforts must be made to correct this quotient, either by in vivo depletion of the undesired T cells and their replacement by autologous or allogeneic T cells of autologous T cells from T cell precursors, or by the direct in vivo Conversion of the Th2 into the Th1 cells.
Einen eleganten neuen Weg stellt die Vakzinierung (a) gegen den Th2-Subset oder (b) gegen den Idiotyp der tumor-spezifischen Ts- und/oder Th2-Zellen dar.An elegant new way is vaccination (a) against the Th2 subset or (b) against the idiotype of the tumor-specific Ts and / or Th2 cells.
Einige Aspekte der vorliegenden Erfindung werden durch die beigefügten Figuren erläutert. Darin zeigenSome aspects of the present invention are illustrated by the accompanying figures. Show in it
Figur 1 die starke Aktiviefung von PBLs durch subtoxische Dosen von Ammoniak1 shows the strong activation of PBLs by sub-toxic doses of ammonia
Figur 2 die starke Aktivierung von Lymphozyten durch subtoxische Dosen vonFigure 2 shows the strong activation of lymphocytes by subtoxic doses of
Triethanolamintriethanolamine
Figur 3 die Aktivierung von PBLs durch Zugabe von XOD/Xanthin zum MediumFigure 3 shows the activation of PBLs by adding XOD / xanthine to the medium
Figur 4 die Abhängigkeit der Aktivität von Lymphozyten vom Superoxid-gehaltFigure 4 shows the dependence of the activity of lymphocytes on the superoxide content
Figur 5 die starke Aktivierung von PBMCs mit einer Kombination von Ammoniak undFigure 5 shows the strong activation of PBMCs with a combination of ammonia and
XOD/Xanthin 'XOD / Xanthin '
Figur 6 den Einfluß von XOD/Xanthin auf die Aktivität von PBLsFigure 6 shows the influence of XOD / xanthine on the activity of PBLs
Figur 7 die Verbesserungen der Aktivität von PBLs, die mit einer Kombination ausFigure 7 shows the improvements in activity of PBLs with a combination of
XOD/Xanthin, Ammoniak und GSH erreicht werden Figur 8 den Einfluß des GOD/Glucose-systems auf immunkompetente ZellenXOD / xanthine, ammonia and GSH can be achieved Figure 8 shows the influence of the GOD / glucose system on immune-competent cells
Figur 9 die rezeptor-unabhängige Aktivierung von PBLs mit XOD/Substrat bzw.FIG. 9 shows the receptor-independent activation of PBLs with XOD / substrate or
Ammoniakammonia
Figur 10 die Stimulierung von PBLs mit einem iNOS/cNOS-lnhibitor10 shows the stimulation of PBLs with an iNOS / cNOS inhibitor
Figur 1 1 die Stimulierung von Lymphozyten mit einer subtoxischen Dosis vonFigure 1 1 the stimulation of lymphocytes with a subtoxic dose of
Ammoniakammonia
Figur 12 den Einfluß der Superoxid-Konzentration auf die ZellaktivitätFigure 12 shows the influence of superoxide concentration on cell activity
Figur 13 die stark immunsuppressive Wirkung von Katalase auf PBMCsFigure 13 shows the strong immunosuppressive effect of catalase on PBMCs
Figur 14 die immunsuppressive Wirkung von SNAP auf LymphozytenFigure 14 shows the immunosuppressive effect of SNAP on lymphocytes
Figur 1 5 die immunsuppressive Wirkung von Natriumprussid auf PBLsFigure 1 5 shows the immunosuppressive effect of sodium prusside on PBLs
Figur 16 den Einfluß verschiedener SNOG-Konzentrationen auf die PBL-AktivitätFigure 16 shows the influence of different SNOG concentrations on PBL activity
Figur 17 die suppressive Wirkung von Promethazin auf LymphozytenFigure 17 shows the suppressive effect of promethazine on lymphocytes
Figur 18 die Wirkung von Diethylamid-NONOat- auf PBLsFigure 18 shows the effect of diethylamide NONOat on PBLs
Figur 19 die Wirkung von Hydroxyguanidin auf die PBMC-AktivitätFigure 19 shows the effect of hydroxyguanidine on PBMC activity
Figur 20 die Wirkung von des Phosphodiesterase-Hemmers MDL-1 2, 330 A auf dieFigure 20 shows the effect of the phosphodiesterase inhibitor MDL-1 2, 330 A on the
PBL-StimulierungPBL stimulation
Figur 21 die Wirkung von XOD/Xanthin auf das PBMC-WachstumFigure 21 shows the effect of XOD / xanthine on PBMC growth
Figur 22 den Einfluß eines H02-Scavengers auf die Zellaktivität von Lymphozyten undFigure 22 shows the influence of a H0 2 scavenger on the cell activity of lymphocytes and
Figur 23 den Einfluß des GOD/Glucose-Systems auf die Aktivität von PBLs. Figure 23 shows the influence of the GOD / glucose system on the activity of PBLs.

Claims

Ansprüche Expectations
1 . Zellkonstrukt aus aktivierten T-Zellen eines Patienten mit patienteneigenen und/oder -fremden MHC ll-positiven Zellen zur Verwendung als Arzneimittel.1 . Cell construct from activated T cells of a patient with the patient's own and / or foreign MHC II-positive cells for use as a drug.
2. Vakzine zur Bekämpfung aktivierter T-Zellen bei einem Säuger umfassend Zellkonstrukte, die durch Fusion von MHC ll-positiven Zellen des zu behandelnden Säugers und/oder MHC ll-positive Zellen eines Donors mit einer aktivierten T-Zelle entstanden sind.2. Vaccine for combating activated T cells in a mammal comprising cell constructs which have arisen from the fusion of MHC II-positive cells of the mammal to be treated and / or MHC II-positive cells of a donor with an activated T cell.
3. Zellkonstrukt nach Anspruch 1 oder Vakzine nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass die MHC ll-positive Zellen dendritische Zellen, Makrophagen und/oder B-Zellen sind.3. Cell construct according to claim 1 or vaccine according to claim 2, characterized in that the MHC II-positive cells are dendritic cells, macrophages and / or B cells.
4. Zellkonstrukt nach Anspruch 1 oder Vakzine nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass die aktivierten T-Zellen autoagressive Zellen, alloreaktive Zellen, allergische Zellen oder Suppressorzellen sind.4. Cell construct according to claim 1 or vaccine according to claim 2, characterized in that the activated T cells are autoagressive cells, alloreactive cells, allergic cells or suppressor cells.
5. Zellkonstrukt nach Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, dass die alloreaktiven Zellen gegen ein Transplantat gerichtete oder eine GvH-Reaktion auslösende Zellen sind.5. Cell construct according to claim 4, characterized in that the alloreactive cells are directed against a graft or a GvH reaction triggering cells.
6. Verfahren zur Herstellung von Zellkonstrukten bei dem man aktivierte T- Zellen eines Patienten mit patienteneigenen und/oder -fremden MHC ll- positiven Zellen fusioniert.6. Process for the production of cell constructs in which activated T cells of a patient are fused with the patient's own and / or foreign MHC II positive cells.
7. Verfahren nach Anspruch 6, bei dem man als aktivierte T-Zellen autoagressive Zellen, alloreaktive Zellen, allergische Zellen oder Suppressorzellen verwendet.7. The method according to claim 6, wherein one uses as activated T cells autoagressive cells, alloreactive cells, allergic cells or suppressor cells.
8. Verfahren nach Anspruch 7, bei dem man als alloreaktive Zellen gegen ein Transplantat gerichtete oder eine GvH-Reaktion auslösende Zellen verwendet. 8. The method according to claim 7, in which cells are used as alloreactive cells directed against a graft or triggering a GvH reaction.
9. Verfahren nach einem der Ansprüche 6 bis 8, bei dem man die Fusion der Zellen durchführt, indem man aktivierte T-Zellen und MHC ll-positive Zellen mit bifunktionellen Antikörpern, die selektierbare Marker aufweisen, in Kontakt bringt, wobei die bifunktionellen Antikörper eine T-Zell-spezifische Bindestelle und eine MHC ll-spezifische Bindestelle aufweisen, die mit den spezifisch gebundenen Zellen beladenen Antikörper über den selektierbaren Marker abtrennt und dann die Fusion bewirkt.9. The method according to any one of claims 6 to 8, in which the fusion of the cells is carried out by contacting activated T cells and MHC II-positive cells with bifunctional antibodies which have selectable markers, the bifunctional antibodies being a T cell-specific binding site and an MHC II-specific binding site, which separates the antibody loaded with the specifically bound cells via the selectable marker and then causes the fusion.
10. Verfahren nach Anspruch 6, bei dem als bifunktionelle Antikörper Hybridantikörper verwendet werden.10. The method according to claim 6, in which hybrid antibodies are used as bifunctional antibodies.
1 1 . Verfahren nach einem der Ansprüche 6 bis 10, bei dem die Fusion durch physikalisch, insbesondere durch Elektroporation, chemisch, insbesondere mit PEG, oder viral bewirkt wird.1 1. Method according to one of claims 6 to 10, wherein the fusion is effected by physical, in particular by electroporation, chemically, in particular with PEG, or virally.
12. Verfahren zur Behandlung von Krebs oder Viren, das die folgenden Stufen umfasst:12. A method of treating cancer or virus comprising the following stages:
I. Entfernung von tumor- oder virenspezifischen SuppressorzellenI. Removal of tumor- or virus-specific suppressor cells
II. ggf. Entfernung aktivierter SuppressorzellenII. If necessary, removal of activated suppressor cells
III. Behandlung mit aus MHC ll-positiven Zellen und Tumorzellen fusionierten Zellen und/oder aus MHC ll-positiven Zellen und Suppressorzellen fusionierten ZellenIII. Treatment with cells fused from MHC II positive cells and tumor cells and / or cells fused from MHC II positive cells and suppressor cells
IV. ggf. Behandlung mit aktivierten Patientenlymphozyten, die erhalten werden, indem aus einer Blutprobe des Patienten Lymphozyten gewonnen werden, mit Tumorzellen bzw. Virenzellen inkubiert werden, die aktivierten Zellen selektiert und in vitro vermehrt werden und dann in den Patienten zurück infundiert werden.IV. Optionally treatment with activated patient lymphocytes, which are obtained by lymphocytes being obtained from a blood sample of the patient, incubated with tumor cells or virus cells, the activated cells are selected and multiplied in vitro and then infused back into the patient.
13. Verfahren nach Anspruch 12, wobei in Stufe IV die Lymphozyten mit mitogenen Antikörpern und Interleukinen inkubiert werden.13. The method according to claim 12, wherein in stage IV the lymphocytes are incubated with mitogenic antibodies and interleukins.
14. Verfahren nach Anspruch 12, bei dem während und/oder nach der Stufe IV Effektorzellen rezeptorunabhängig aktiviert werden, indem diese mit mit einem Mittel, das den Quotienten ROI/RNI behandelt werden. 14. The method according to claim 12, in which during and / or after stage IV, effector cells are activated independently of the receptor by treating them with an agent that uses the quotient ROI / RNI.
1 5. Verfahren nach Anspruch 14, bei dem als Mittel zur Erhöhung des Quotienten ROI/RNI Xanthinoxidase und deren Substrat verwendet werden.1 5. The method of claim 14, are used in the means for increasing the quotient ROI / RNI xanthine oxidase and their substrate.
1 6. Verfahren nach Anspruch 15, wobei als Substrat Xanthin oder Hypoxanthin verwendet wird.1 6. The method of claim 15, wherein xanthine or hypoxanthine is used as the substrate.
1 7. Verfahren nach Anspruch 12, bei dem als MHC ll-positive Zellen dendritische Zellen, Makrophagen und/oder B-Zellen verwendet werden.1 7. The method of claim 12, in which dendritic cells, macrophages and / or B cells are used as MHC ll-positive cells.
18. Verfahren nach Anspruch 12, bei dem sowohl patienteneigene MHC ll- positive Zellen als auch fremde MHC Il-Zellen verwendet werden.18. The method according to claim 12, in which both the patient's own MHC II positive cells and foreign MHC II cells are used.
19. Verfahren nach Anspruch 12, bei dem die Entfernung der T-Zellen des Patienten durch Verwendung von gegen T-Zellen gerichtete monoclonale Antikörper erfolgt.19. The method of claim 12, wherein the removal of the patient's T cells is accomplished using monoclonal antibodies directed against T cells.
20. Verfahren nach Anspruch 17, bei dem die T-Zellen durch Anti-CD3-Antikör- per entfernt werden.20. The method of claim 17, wherein the T cells are removed by anti-CD3 antibodies.
21 . Verfahren nach Anspruch 12, bei dem aktivierte T-Zellen entfernt werden, indem Donorlymphozyten mit vorbestimmten Zelltod verwendet werden.21. The method of claim 12, wherein activated T cells are removed using donor lymphocytes with predetermined cell death.
22. Verfahren nach Anspruch 19, bei dem Donorlymphozyten mit Mitomycin C in solcher Dosis vorbehandelt werden, dass sie nach 3 bis 1 5 Teilungen absterben.22. The method according to claim 19, in which donor lymphocytes are pretreated with mitomycin C in a dose such that they die after 3 to 15 divisions.
23. Verfahren zur Entfernung disregulierter Zellen aus dem Organismus eines Säugers, bei dem man MHC ll-positive Zellen des Patienten und/oder MHC ll-positive Zellen eines Donors mit der disregulierten Zelle fusioniert und die Fusion, ggf. nach Amplifikation, dem Patienten injiziert.23. A method for removing disregulated cells from a mammalian organism, in which MHC II-positive cells of the patient and / or MHC II-positive cells of a donor are fused with the disregulated cell and the fusion, optionally after amplification, is injected into the patient ,
24. Kombination aus Xanthin-Oxidase, einem Substrat für die Xanthin-Oxidase sowie gegebenenfalls Katalase und/oder Peroxidase zur Verwendung als Arzneimittel. 24. Combination of xanthine oxidase, a substrate for the xanthine oxidase and optionally catalase and / or peroxidase for use as a medicament.
25. Zusammensetzung nach Anspruch 24, dadurch gekennzeichnet, daß das Substrat Xanthin und/oder Hypoxanthin ist.25. The composition according to claim 24, characterized in that the substrate is xanthine and / or hypoxanthine.
26. Zusammensetzung nach Anspruch 24 oder Anspruch 25, dadurch gekennzeichnet, daß eine Kombination aus Xanthin-Oxidase und Xanthin verwendet wird.26. The composition according to claim 24 or claim 25, characterized in that a combination of xanthine oxidase and xanthine is used.
27. Zusammensetzung nach einem der Ansprüche 23 bis 26, dadurch gekennzeichnet, daß man zusätzlich ein die Superoxid-Bildung förderndes Mittel einsetzt. 27. The composition according to any one of claims 23 to 26, characterized in that an agent which promotes superoxide formation is additionally used.
PCT/EP2000/010340 1999-10-22 2000-10-20 Cell constructs that are suitable for immunotherapy, the production and the use thereof WO2001029193A2 (en)

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Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN115927192A (en) * 2022-08-10 2023-04-07 浙江康佰裕生物科技有限公司 Preparation and application of novel universal CAR-T cell

Citations (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0361908A2 (en) * 1988-09-28 1990-04-04 Ideon Corporation Combination enzyme immunotherapeutics
US5310541A (en) * 1992-08-27 1994-05-10 Montgomery Robert E Antimicrobial rawhide animal chew containing an oxidoreductase and oxidoreductase substrate
WO1998046785A1 (en) * 1997-04-15 1998-10-22 Dana-Farber Cancer Institute, Inc. Dendritic cell hybrids
WO2000012112A2 (en) * 1998-08-28 2000-03-09 The University Of Bath Treatment of lesions with xanthine oxidoreductase

Family Cites Families (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
AU4375293A (en) * 1992-05-13 1993-12-13 Beth Israel Hospital Association, The Targeted activated species cytotoxicity
EP0839044B1 (en) * 1995-03-31 2005-05-18 Universite Libre De Bruxelles Dendritic-like cell/tumor cell hybrids for inducing an anti-tumor response
EP1168924A4 (en) * 1999-03-31 2002-09-04 Univ Pittsburgh In vitro induction of antigen-specific t-cells using dendritic cell-tumor cell or dendritic cell-viral cell derived immunogens

Patent Citations (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0361908A2 (en) * 1988-09-28 1990-04-04 Ideon Corporation Combination enzyme immunotherapeutics
US5310541A (en) * 1992-08-27 1994-05-10 Montgomery Robert E Antimicrobial rawhide animal chew containing an oxidoreductase and oxidoreductase substrate
WO1998046785A1 (en) * 1997-04-15 1998-10-22 Dana-Farber Cancer Institute, Inc. Dendritic cell hybrids
WO2000012112A2 (en) * 1998-08-28 2000-03-09 The University Of Bath Treatment of lesions with xanthine oxidoreductase

Non-Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
BOGDAN CH ET AL: "Reactive oxygen and reactive nitrogen intermediates in innate and specific immunity." CURRENT OPINION IN IMMUNOLOGY., Bd. 12, Nr. 1, Februar 2000 (2000-02), Seiten 64-76, XP001002146 *
PAHLAVANI M A & HARRIS M D: "Effect of in vitro generation of oxygen free radicals on T cell function in young and old rats." FREE RADICAL BIOLOGY & MEDICINE, Bd. 25, Nr. 8, 15. November 1998 (1998-11-15), Seiten 903-913, XP001002196 *
See also references of EP1226235A2 *

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN115927192A (en) * 2022-08-10 2023-04-07 浙江康佰裕生物科技有限公司 Preparation and application of novel universal CAR-T cell

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