PT1520360E - Measurement of channel characterisitics in a communication system - Google Patents

Measurement of channel characterisitics in a communication system Download PDF

Info

Publication number
PT1520360E
PT1520360E PT03732948T PT03732948T PT1520360E PT 1520360 E PT1520360 E PT 1520360E PT 03732948 T PT03732948 T PT 03732948T PT 03732948 T PT03732948 T PT 03732948T PT 1520360 E PT1520360 E PT 1520360E
Authority
PT
Portugal
Prior art keywords
channel
station
primary
timer
secondary station
Prior art date
Application number
PT03732948T
Other languages
Portuguese (pt)
Inventor
Matthew P J Baker
Timothy J Moulsley
Original Assignee
Koninkl Philips Electronics Nv
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Koninkl Philips Electronics Nv filed Critical Koninkl Philips Electronics Nv
Publication of PT1520360E publication Critical patent/PT1520360E/en

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04WWIRELESS COMMUNICATION NETWORKS
    • H04W24/00Supervisory, monitoring or testing arrangements
    • H04W24/10Scheduling measurement reports ; Arrangements for measurement reports

Description

DESCRIÇÃODESCRIPTION

MEDIÇÃO DAS CARACTERÍSTICAS DE CANAL NUM SISTEMA DEMEASUREMENT OF CHANNEL CHARACTERISTICS IN A

COMUNICAÇÕES A presente invenção refere-se a um sistema de comunicações e, de um modo adicional, refere-se a estações primária e secundária destinadas a serem usadas num tal sistema e a um processo para pôr um tal sistema em funcionamento. Muito embora a presente memória descritiva descreva um sistema com referência em particular ao Universal Mobile Telecommunication System (UMTS), deve entender-se que tais técnicas se destinam a ser aplicadas em uso em outros sistemas de comunicações.The present invention relates to a communication system and, moreover, relates to primary and secondary stations intended for use in such a system and to a method for bringing such a system into operation. Although the present specification describes a system with particular reference to the Universal Mobile Telecommunication System (UMTS), it is to be understood that such techniques are intended to be used in use in other communications systems.

Existe uma procura crescente na área das comunicações móveis em relação a um sistema que tenha a capacidade de descarregar grandes blocos de dados numa Estação Móvel (MS) quando tal for solicitado e a uma velocidade razoável. Tais dados podem, por exemplo, ser páginas da Internet, possivelmente incluindo imagens de vídeo ou similares. De um modo habitual uma MS em particular irá somente requerer tais dados de um modo intermitente, pelo que as ligações dedicadas de banda larga não são adequadas. De modo a satisfazer este requisito em UMTS, está a ser desenvolvido um sistema de Acesso de Agrupamentos de Ligação Descendente de Alta Velocidade (HSDPA) que pode tornar mais fácil a transferência de agrupamentos de dados para uma estação móvel a uma velocidade de até 4 Mbps.There is a growing demand in the area of mobile communications with respect to a system that has the ability to unload large blocks of data on a Mobile Station (MS) upon request and at a reasonable speed. Such data may, for example, be Internet pages, possibly including video images or the like. Typically a particular MS will only require such data intermittently, so dedicated dedicated broadband connections are not suitable. In order to meet this requirement in UMTS, a High Speed Downlink Pooling (HSDPA) Access system is being developed which can make it easier to transfer pool data to a mobile station at up to 4 Mbps .

Nas formas de realização de HSDPA actualmente propostas, os sinais MS medem de um modo regular a qualidade do canal descendente (conhecida como sendo a Informação da Qualidade do Canal CQI) para o serviço da Estação de Base. As medições 1 de CQI que se encontram relatadas tomam a forma de um formato de transmissão recomendado que a MS pensa resultar numa transmissão bem sucedida de um agrupamento descendente nas caracteristicas prevalecentes do canal. Uma mudança de ldB na qualidade medida do canal irá, tipicamente, resultar numa mudança no formato de transmissão recomendado. 0 BS assinala a frequência do CQI a relatar para o MS como um parâmetro com a frequência máxima a ser de uma vez por Intervalo de Tempo de Transmissão (TTI), que no caso do HSDPA é de 3 espaços. Em algumas formas de realização de HSDPA agora propostas, a frequência de relatórios de CQI pode variar numa base semi estática dependendo do nível de actividade de agrupamentos descendentes.In the currently proposed HSDPA embodiments, the MS signals regularly measures the quality of the downstream channel (known as the CQI Channel Quality Information) for the Base Station service. The CQI measurements 1 which are reported take the form of a recommended transmission format which the MS thinks results in a successful transmission of a descending grouping in the prevailing characteristics of the channel. A change of ldB in measured channel quality will typically result in a change in the recommended transmission format. The BS signals the frequency of the CQI to be reported to the MS as a parameter with the maximum frequency being at a time by Transmit Time Interval (TTI), which in the case of HSDPA is 3 spaces. In some now proposed HSDPA embodiments, the frequency of CQI reports may vary on a semi-static basis depending on the level of downstream cluster activity.

Ao receberem-se relatórios de CQI provenientes das estações móveis que se encontram a usar de um modo activo HSDPA na sua célula, o planeador BS deverá decidir quais de entre as unidades móveis estarão programados para a transmissão de um agrupamento e com que MCS (Esquema de Modulação e de Codificação). Haverá um desfasamento mínimo de cerca de 6 espaços entre o final da medição da unidade móvel e a transmissão do agrupamento descendente usando o MCS correspondente. Se a frequência de relatório do CQI for inferior a uma vez por cada TTI, o desfasamento médio entre a medição do móvel e a transmissão de agrupamentos descendentes será maior.When receiving CQI reports from the mobile stations that are using an HSDPA active mode in their cell, the BS glider must decide which of the mobile units will be programmed to transmit a grouping and with which MCS Modulation and Coding). There will be a minimum gap of about 6 spaces between the end of the mobile unit measurement and the downlink transmission using the corresponding MCS. If the reporting frequency of the CQI is less than once per TTI, the mean lag between the mobile measurement and the downlink grouping transmission will be greater.

Durante este desfasamento, as condições do canal podem mudar, o que tem como resultado uma probabilidade aumentada de que a transmissão do agrupamento acabe por falhar e, deste modo, o agrupamento necessite de ser transmitido de novo. Isto vai, assim, reduzir o rendimento de ligação descendente e aumenta o desfasamento entre os dados que chegam ao BS e que são bem recebidos pelo MS. A magnitude do erro entre as condições 2 efectivas do canal no momento da transmissão dos dados e o CQI reportado aumentam à medida que a velocidade de MS aumenta.During this offset, the channel conditions may change, which results in an increased probability that the transmission of the array will eventually fail, and thus the array needs to be transmitted again. This will, therefore, reduce downlink throughput and increase the mismatch between data arriving at the BS and being well received by the MS. The magnitude of the error between the actual channel conditions 2 at the time of data transmission and the reported CQI increases as the MS rate increases.

Uma forma conhecida segundo a qual o BS pode tentar compensar a mudança das condições de canal após a medição do móvel, é ajustar os dados (implícitos) no relatório CQI por intermédio da soma das mudanças de energia da transmissão dos dados descendentes feitas de acordo com o mecanismo de controlo da energia de circuito fechado (de um canal de controlo de ligação descendente em paralelo), que funciona a uma velocidade de actualização de 1 500 Hz.A known way in which the BS can attempt to compensate for the change in channel conditions after the mobile measurement is to adjust the (implicit) data in the CQI report by summing the downlink data transmission energy changes made in accordance with the closed-loop power control mechanism (of a parallel downlink control channel) operating at an updating rate of 1500 Hz.

Deste modo, se a mudança total na energia de transmissão nos outros canais de ligação descendente para um MS era de + 3 dB, por exemplo, pois de acordo com o relatório de medição móvel, o BS iria marcar a transmissão de agrupamentos para esse MS usando um MCS correspondente a condições de canal 3 dB piores do que as que foram reportadas pelo MS. No entanto, quando o MS se encontra em movimentação a uma alta velocidade o controlo de energia em circuito fechado não funciona de um modo suficientemente rápido para seguir as diminuições de canal à medida que a o canal perde a correlação entre uma ranhura e a seguinte. Em tais circunstâncias o BS não pode usar os comandos de controlo de energia recebidos do MB de modo a corrigir a fiabilidade dos relatórios de CQI. O Pedido de Patente Internacional n° WO 00/52846 revela um processo de controlo de energia num sistema de comunicações de rádio no qual a qualidade do sinal recebido é reportada por um dispositivo de recepção e em que a qualidade do sinal recebido é determinada fazendo a média ao longo de um período de tempo que é variável, sendo a variação no tempo médio dependente da variação temporal do sinal. 3 0 Pedido de Patente Europeia n° EP 1 081 875 A2 revela um processo de controlo de energia num sistema de comunicações de rádio no qual as medições do nível de energia recebida são feitas ao longo de um intervalo de medição que pode ter um comprimento variável sendo o intervalo de medição menor ou igual ao período de tempo no qual as características de sinal indicador de energia pode mudar. Exemplos das características de indicação de sinal de energia são: a velocidade de informação, o ganho, se as informações contidas num sinal de tráfego são informações de controlo ou se são informações de voz e/ ou de dados, se o sinal se encontra a configurar uma chamada ou se encontra a configurar em parcial uma chamada já estabelecida e se a chamada consiste numa passagem simples.Thus, if the total change in transmission energy in the other downlink channels to an MS was + 3 dB, for example, because according to the mobile measurement report, the BS would mark the transmission of groupings to that MS using an MCS corresponding to 3 dB channel conditions worse than those reported by the MS. However, when the MS is moving at a high speed the closed-loop power control does not operate fast enough to follow the channel decreases as the channel loses the correlation between one slot and the next. In such circumstances BS can not use the power control commands received from the MB in order to correct the reliability of the CQI reports. International Patent Application No. WO 00/52846 discloses a power control process in a radio communications system in which the quality of the received signal is reported by a receiving device and wherein the quality of the received signal is determined by making the mean over a period of time that is variable, the variation in average time being dependent on the temporal variation of the signal. European Patent Application No. EP 1 081 875 A2 discloses an energy control process in a radio communications system in which the measurements of the received energy level are made over a measuring range which may have a variable length the measuring range being less than or equal to the time period in which the energy indicator signal characteristics may change. Examples of the power signal indication characteristics are: the information speed, the gain, whether the information contained in a traffic signal is control information or whether it is voice and / or data information, whether the signal is being configured a partial call is established and if the call is a single call.

Deste modo, em ambos os artigos de acordo com as técnicas anteriores o período de medição é dependente da velocidade de mudança das características do sinal.Thus, in both articles according to the prior art the measurement period is dependent on the rate of change of signal characteristics.

Um objecto da presente invenção consiste em destinar-se ao problema do rendimento reduzido na presença das condições de mudança do canal.An object of the present invention is to address the reduced efficiency problem in the presence of the channel changing conditions.

De acordo com um primeiro aspecto da presente invenção é proporcionada uma estação primária destinada a ser usada num sistema de comunicações com um canal de dados descendentes para a transmissão de agrupamentos de dados desde a estação primária para a estação secundária e canais de controlo ascendente e descendente para a transmissão de informações de controlo entre as estações primária e secundária, em que a estação primária compreende meios para receber no canal de controlo ascendente relatórios relativos a uma ou mais das características medidas do canal do canal de dados descendente proveniente da estação secundária, e meios para a determinação de pelo um parâmetro operacional do canal de dados descendente dependendo dos relatórios, caracterizado 4 por meios de sinalização do tempo destinados a assinalar a duração de um temporizador na estação secundária como sendo configurada pela estação secundária aquando da recepção de um agrupamento de dados descendente e em que no decurso da duração do temporizador o tempo durante o qual as medições de canal serão feitas será alterado.According to a first aspect of the present invention there is provided a primary station for use in a communications system with a downlink data channel for the transmission of data pools from the primary station to the secondary station and upstream and downstream control channels for transmitting control information between the primary and secondary stations, wherein the primary station comprises means for receiving in the upstream control channel reports relating to one or more of the measured characteristics of the downlink channel channel from the secondary station, and means for determining by an operational parameter of the downlink data channel depending on the reports, characterized by time signaling means intended to indicate the duration of a timer in the secondary station as being configured by the secondary station upon reception of a group and in which during the duration of the timer the time during which the channel measurements will be made will be changed.

Ao permitir que as medições feitas pela estação secundária sejam medidas e comparadas ao longo de vários períodos, o rendimento total do sistema pode ser aumentado. De um modo adicional, as escolhas correctas de períodos de medição permitem que seja reduzida a frequência dos relatórios, reduzido deste modo os níveis de interferência gerais sem reduzir o desempenho do sistema. 0 período de estudo pode variar dependendo da velocidade da estação secundária, por exemplo, esta variação pode ser iniciada ou pela estação primária ou pela estação secundária. 0 período de tempo durante o qual as medições de canal são feitas pode ser determinado pela estação secundária ou pode ser determinada pela estação primária e transmitida para a estação secundária através do canal de controlo descendente.By allowing the measurements made by the secondary station to be measured and compared over several periods, the total throughput of the system can be increased. Additionally, correct measurement period choices allow the reporting frequency to be reduced, thereby reducing overall interference levels without reducing system performance. The study period may vary depending on the speed of the secondary station, for example, this variation may be initiated either by the primary station or by the secondary station. The period of time during which the channel measurements are made may be determined by the secondary station or may be determined by the primary station and transmitted to the secondary station through the downlink channel.

De acordo com um segundo aspecto da presente invenção é proporcionada uma estação secundária destinada a ser usada num sistema de comunicações possuindo um canal de dados descendente para a transmissão de agrupamentos de dados deste uma estação primária até uma estação secundária e canais de controlo ascendentes e descendentes para a transmissão de informações de controlo entre as estações primária e secundária, em que a estação secundária compreende meios para fazerem a medição de pelo menos uma característica do canal de dados descendente, em que os meios para a transmissão de relatórios relativos a uma ou mais das características de canal medidas para a estação primária no canal de controlo de ligação ascendente, e meios para fazer variar a duração de 5 tempo durante o qual as medições de canal usadas para gerar cada um dos relatórios são feitas, caracterizado por meios destinados a configurarem um temporizador aquando da recepção de um agrupamento de dados e para alterarem, durante a duração do temporizador, a duração temporal durante a qual as medições de canal são feitas.According to a second aspect of the present invention there is provided a secondary station for use in a communications system having a downlink data channel for transmitting data pools from this one primary station to a secondary station and upstream and downstream control channels for the transmission of control information between the primary and secondary stations, wherein the secondary station comprises means for measuring at least one characteristic of the downlink data channel, wherein the means for transmitting reports relating to one or more of the measured channel characteristics for the primary station in the uplink control channel, and means for varying the duration of time during which the channel measurements used to generate each of the reports are made, characterized by means designed to configure a timer on receipt of a and to change during the duration of the timer the time duration during which the channel measurements are made.

De acordo com um terceiro aspecto da presente invenção é proporcionado um sistema de comunicações que compreende uma estação primária e uma estação secundária de acordo com o segundo aspecto da presente invenção.According to a third aspect of the present invention there is provided a communication system comprising a primary station and a secondary station according to the second aspect of the present invention.

De acordo com um quarto aspecto da presente invenção é proporcionado um processo para colocar em funcionamento uma estação primária num sistema de comunicações com um canal de dados descendente para a transmissão de agrupamentos de dados da estação primária para uma estação secundária e canais de controlo ascendente e descendente para a transmissão de informações de controlo entre as estações primária e secundária, em que o processo compreende a recepção de relatórios de canal de controlo ascendente relativos a uma ou mais caracteristicas medidas do canal do canal de dados descendente a partir da estação secundária, e para a determinação de pelo menos um parâmetro operacional do canal de dados descendente dependendo dos relatórios, caracterizado pela sinalização da duração de um temporizador na estação secundária ser configurada aquando da recepção de um agrupamento de dados descendente e em que durante a duração do temporizador o período durante o qual as medições do canal são efectuadas vai ser alterado.According to a fourth aspect of the present invention there is provided a method for operating a primary station in a communications system with a downlink data channel for transmitting data pools from the primary station to a secondary station and upstream control channels and down channel for transmitting control information between the primary and secondary stations, wherein the process comprises receiving upstream channel reports relating to one or more measured characteristics of the downlink data channel channel from the secondary station, and for determining the at least one operational parameter of the downlink data channel depending on the reports, characterized in that the timing of a timer on the secondary station is signaled when the reception of a descending data group is received and that during the duration of the timer the period dur before which channel measurements are made will be changed.

De acordo com um quinto aspecto da presente invenção é proporcionado um processo de funcionamento de uma estação secundária num sistema de comunicações tendo um canal de dados descendente para a transmissão de informações de 6 controlo entre as estações primária e secundária, em que o processo compreende a medição de pelo menos uma característica do canal de dados descendente, a transmissão de relatórios relativos a uma ou mais das caracteristicas de canal medidas da estação primária no canal de controlo ascendente e a variação da duração de tempo durante o qual as medições de canal usadas para gerar cada um dos relatórios que são feitos, caracterizado por configurar um temporizador aquando da recepção de um agrupamento de dados e por alterar, durante a duração do temporizador, a duração de tempo durante o qual as medições de canal foram feitas.According to a fifth aspect of the present invention there is provided a method of operating a secondary station in a communications system having a downlink data channel for transmitting control information between the primary and secondary stations, wherein the method comprises measuring at least one characteristic of the downlink data channel, transmitting reports relating to one or more of the measured channel characteristics of the primary station in the upstream control channel and the variation of the length of time during which the channel measurements used for generating each of the reports which are made characterized by setting a timer upon reception of a data pool and for changing during the duration of the timer the duration of time during which the channel measurements were made.

Serão agora descritas formas de realização da presente invenção por intermédio de um exemplo, sendo feita referencia aos desenhos anexos nos quais: A Figura 1 é um diagrama esquemático em blocos de um sistema de comunicações por rádio; A Figura 2 é um gráfico que ilustra um desfasamento simulado (D) em segundos por comparação com a carga oferecida (0) em Mbps para um telefone móvel em movimento a 10 km/h para uma grande quantidade de velocidade de emissão de relatórios ilustrando o efeito de se usar as informações de controlo da energia; A Figura 3 é um gráfico que ilustra um desfasamento simulado (D) em segundos por comparação com a carga oferecida (0) em Mbps para um telefone móvel em movimento a 120 km/h para uma grande quantidade de velocidade de emissão de relatórios ilustrando o efeito de se usar as informações de controlo da energia; A Figura 4 é um gráfico que ilustra um desfasamento simulado (D) em segundos por comparação com a carga oferecida (0) em 7Embodiments of the present invention will now be described by way of example, with reference being made to the accompanying drawings in which: Figure 1 is a schematic block diagram of a radio communications system; Figure 2 is a graph illustrating a simulated offset (D) in seconds compared to the offered charge (0) in Mbps for a moving mobile phone at 10 km / h for a large amount of reporting speed illustrating the effect of using energy control information; Figure 3 is a graph illustrating a simulated offset (D) in seconds compared to the offered charge (0) in Mbps for a moving mobile phone at 120 km / h for a large amount of reporting speed illustrating the effect of using energy control information; Figure 4 is a graph illustrating a simulated offset (D) in seconds compared to the charge offered (0) in 7

Mbps para um telefone móvel em movimento a 120 km/h para uma grande quantidade de velocidade de emissão de relatórios ilustrando o efeito de se fazer uma média das medições de canal; A Figura 5 é um gráfico que ilustra um desfasamento simulado (D) em segundos por comparação com a carga oferecida (O) em Mbps para um telefone móvel em movimento a 120 km/h com uma velocidade de emissão de relatórios de uma vez em cada 100 TTIS e uma amplitude de períodos médios; e A Figura 6 é um fluxograma que ilustra um processo para fazer funcionar um processo de funcionamento de um sistema de comunicações feito de acordo com a presente invenção.Mbps for a moving mobile phone at 120 km / h for a large amount of reporting speed illustrating the effect of averaging the channel measurements; Figure 5 is a graph illustrating a simulated offset (D) in seconds compared to the offered charge (O) in Mbps for a moving mobile phone at 120 km / h with a reporting rate of once in each 100 TTS and a range of mean periods; and Figure 6 is a flow chart illustrating a process for operating a process of operating a communications system made in accordance with the present invention.

Fazendo referência à Figura 1, um sistema de comunicações de rádio compreende uma estação primária (MS) 110. O BC 100 compreende um micro controlador (pC) 102, meios de transmissor e de receptor (Tx/Rx) 104 ligados aos meios de antena 106, meios de controlo da energia (PC) 107 destinados a alterar o nível de energia transmitida, e meios de ligação 108 destinados a fazerem a ligação do PSTN ou a outra rede adequada. Cada um dos MS 100 compreende um micro controlador (μα 102, meios de transmissor e de receptor (Tx/Rx) 104 ligados aos meios de antena 116, e meios de controlo da energia (PC) 118 destinados a alterar o nível de energia transmitida. As comunicações de entre o BS 100 e até M 110 têm lugar num canal de ligação descendente 122, enquanto que as comunicações de entre o MS 110 e até BS 100 têm lugar num canal de ligação ascendente 124.Referring to Figure 1, a radio communications system comprises a primary station (MS) 110. The BC 100 comprises a microcontroller (pC) 102, transmitter and receiver (Tx / Rx) means 104 connected to the antenna means 106, energy control means (PC) 107 for changing the transmitted energy level, and connecting means 108 for connecting the PSTN or another suitable network. Each of the MS 100 comprises a microcontroller (μα 102, transmitter and receiver means (Tx / Rx) 104 connected to the antenna means 116, and power control means (PC) 118 for changing the transmitted energy level Communications from BS 100 to M 110 take place on a downlink channel 122 while communications between MS 110 and up to BS 100 take place on an uplink channel 124.

Considerando em particular um sistema que inclui uma funcionalidade HSDPA, o MS 110 efectua medições regulares dos movimentos das características do canal de ligação 8 descendente 122 o qual reporta ao BS 100 através do canal de ligação ascendente 124, de acordo com o discutido na secção introdutória acima. As caracteristicas do canal irão habitualmente incluir uma ou mais velocidades de erro de bit, sinais para a relação de ruído, sinais para o nível de interferência, etc.. Num sistema MIMO (Entrada Múltipla Saída Múltipla) elas podem também incluir caracteristicas separadas para as antenas múltiplas e para trilhos de transmissão múltiplos.In particular considering a system which includes an HSDPA functionality, the MS 110 performs regular measurements of the movements of the characteristics of the downlink channel 8 which reports to the BS 100 via the uplink channel 124, as discussed in the introductory section above. The channel characteristics will usually include one or more bit error rates, noise ratio signals, interference level signals, etc. In a MIMO (Multiple Output Multiple Input) system they may also include separate characteristics for the multiple antennas and for multiple transmission rails.

Foi indicado acima que o uso de informações do mecanismo de controlo de energia de circuito fechado poderia ser usado pelo BS 100 de modo a compensar as mudanças na condição do canal após a medição reportada pelo MS 110 ter sido feita. Foram efectuadas simulações de modo a investigar mais aprofundadamente esta característica. Seguem-se os princípios principais feitos para a especificação detalhada do sistema simulado: * Disposição hexagonal de 19 células, com um segmento representativo da célula central considerado para a estimativa de rendimento. * Número de estações 110 (por célula) = 12 * TTI Estático = 3 espaços (2 ms) = 1 sub-momento * Expoente de propagação = 3,76 * Modelo de apagamento rápido de trilho simples de Rayleigh (espectro plano) * Condições estacionárias do canal durante um sub-momento deduzidas a partir de uma média tirada do sub-momentoIt has been pointed out above that the use of information from the closed circuit power control mechanism could be used by the BS 100 in order to compensate for changes in the channel condition after the measurement reported by MS 110 has been made. Simulations were performed to further investigate this feature. Here are the main principles for the detailed specification of the simulated system: * Hexagonal arrangement of 19 cells, with a segment representative of the central cell considered for estimating yield. * Number of stations 110 (per cell) = 12 * Static TTI = 3 spaces (2 ms) = 1 sub-moment * Propagation exponent = 3.76 * Rayleigh single rail fast erase model (flat spectrum) * Conditions of the channel during a sub-moment deducted from an average taken from the sub-moment

* Desvio padrão de escurecimento de registos normais = 8 dB * Correlação de escurecimento entre locais =0,5 * 10% da energia de BS destinada ao canal de piloto comum em todas as células * 30% da energia de BS destinada aos canais comuns (incluindo de piloto) em todas as células 9 * 70% da energia de BS destinada ao HSDPA em todas as células de interferência * 70% da energia de BS disponível para o hsdpa na célula desejada * As partes superiores devidas aos canais dedicados associados com o HSDPA não são consideradas* Standard deviation of normal registers = 8 dB * Dimming correlation between sites = 0.5 * 10% of BS energy for the common pilot channel in all cells * 30% of BS energy destined for common channels ( including pilot) in all cells 9 * 70% of the BS energy allocated to the HSDPA in all interference cells * 70% of the BS energy available for the hsdpa in the desired cell * The tops due to the dedicated channels associated with the HSDPA are not considered

* 10 códigos de dispersão disponíveis para HSDPA * Capacidade de MS: 5 códigos de dispersão * Factor de dispersão = 16 * Esquemas de Modulação e de Codificação disponíveis assumidos (MCS) 1. QPSK Vi velocidade 2 . QPSK Vi velocidade 3. QPSK 34 velocidade 4. 16 - QAM Vi velocidade 5. 16 - QAM 34 velocidade * Igual energia de transmissão por código * Velocidade de momento de erro calculado a partir da Relação entre Sinal e Interferência (SIR) e dá-se a ligação do desempenho do código de blocos * Desfasamento de programação = 2 espaços (desfasamento entre a decisão BS na tabela e o inicio da transmissão de dados) * Desfasamento do canal de qualidade dos dados = 3 espaços (desfasamento entre a medição do canal pelo MS 110 e a recepção do relatório pelo BS 100)* 10 scatter codes available for HSDPA * MS capacity: 5 scatter codes * Scatter factor = 16 * Supported Modulation and Coding Schemes (MCS) 1. QPSK Vi speed 2. QPSK Vi speed 3. QPSK 34 speed 4. 16 - QAM Vi speed 5. 16 - QAM 34 speed • Equal transmission energy per code * Error moment velocity calculated from the Signal to Interference Ratio (SIR) (blocking between the BS decision in the table and the beginning of the data transmission) * Data quality channel offset = 3 spaces (offset between the channel measurement by MS 110 and receipt of the report by BS 100)

De modo a representar os serviços contínuos parte-se do principio que a carga que é oferecida é constituída por uma corrente de dados de velocidade constante por MS 110. Por motivos de simplicidade assumem-se velocidades de bit iguais para cada uma das correntes de dados. Parte-se do princípio que os dados para cada utilizador chegam a uma fila no BS 100 e a fila é actualizada em cada TTI. Parte-se do princípio que 10 uma CRC (Verificação de Redundância Cíclica) se encontra anexada a cada um dos agrupamentos.In order to represent the continuous services it is assumed from the principle that the load that is offered is constituted by a constant velocity data stream by MS 110. For simplicity reasons, equal bit rates are assumed for each of the data streams . It is assumed that the data for each user reaches a queue in BS 100 and the queue is updated in each TTI. It is assumed that a CRC (Cyclic Redundancy Check) is attached to each of the clusters.

Por defeito parte-se do princípio que se verifica uma combinação de Chase para retransmissões. UM agrupamento errado é retransmitido com o mesmo MCS. A relação máxima perfeita de combinação é assumida como se verificando e o SIR final é calculado como sendo a soma dos SIRs dos dois agrupamentos a serem combinados. 0 número máximo de retransmissões por agrupamento é limitado a 10.By default it is assumed that a combination of Chase is present for retransmissions. A wrong grouping is retransmitted with the same MCS. The maximum perfect combination ratio is assumed to be verified and the final SIR is calculated as the sum of the SIRs of the two groupings to be combined. The maximum number of retransmissions per group is limited to 10.

A medição CQI relatada é assumida como tendo a forma de um MCS recomendado, com etapas de quantificação de 1 dB entre as diferentes recomendações. No total existem 30 níveis de quantificação, com a mais baixa a corresponder a uma CIR (Relação entre Transportador e Interferência) de - 10 dB (partindo do princípio que a energia BS está destinada a HSDPA). O planificador na simulação escolhe um dos MCS disponíveis com base no valor de CQI. O tamanho da etapa de controlo da energia é assumido como sendo de 1 dB. O planificador simulado considera os seguintes parâmetros: * O NS 110 com o qual a transmissão mais recente foi planeado * O CIR no MS 110 (conforme determinado pelo BS 100) * A média a longo prazo de CIR em MS 110 * A quantidade de dados na fila em BS 100 * A capacidade MS (por exemplo o número máximo de códigos de formação de canais que pode receber)The reported CQI measurement is assumed to be in the form of a recommended MCS, with steps of quantification of 1 dB between different recommendations. In total there are 30 levels of quantification, with the lowest one corresponding to a CIR (Transient to Interference Ratio) of - 10 dB (assuming BS energy is destined to HSDPA). The scheduler in the simulation chooses one of the available MCSs based on the CQI value. The size of the power control step is assumed to be 1 dB. The simulated scheduler considers the following parameters: * The NS 110 with which the most recent transmission was planned * The CIR in MS 110 (as determined by BS 100) * The long-term average of CIR in MS 110 * The amount of data in queue in BS 100 * MS capacity (for example the maximum number of channel forming codes you can receive)

Por defeito é usado um planificador proporcional que envia, de um modo preferencial, dados para os utilizadores com o valor mais elevado de (comprimento da fita) x (CIR instantâneo) / (CIR médio). 11By default a proportional scheduler is used which preferably sends data to the users with the highest value of (tape length) x (instantaneous CIR) / (average CIR). 11

Outros princípios gerais são: * Um agrupamento de dados de cada utilizador pode ser colocado em qualquer código de formação de canais, * Pode ser destinado mais um código de canalização a um utilizador. * 0 tamanho do bloco de código é igual à quantidade de dados que podem ser enviados com um código de formação de canais, o que significa que um "agrupamento" pode compreender vários códigos de bloco enviados em paralelo dentro de um TTI. * As retransmissões e as primeiras transmissões a ser iguais não são permitidas dentro da mesma TTI. * A modulação, o esquema de codificação e o nível de energia para as primeiras transmissões são escolhidos de modo a maximizar o rendimento. * Todas as retransmissões foram planeadas antes das primeiras transmissões, dando-lhes deste modo uma prioridade mais elevada e o número de primeiras transmissões que são permitidas para um MS 110 enquanto quaisquer retransmissões permanecem sem ser enviadas. * O esquema de modulação e de codificação de uma retransmissão é o mesmo que para a primeira transmissão. * Os códigos de formação de canais disponíveis são atribuídos em sequencia até se ter esgotado a energia total disponível. A Figura 2 é um gráfico que ilustra as melhorias potenciais usando as informações de controlo da energia na situação simulada, ilustrando a forma como o desfasamento de 95 percentis D, em segundos, para a distribuição de agrupamentos depende da carga proporcionada em Mbps (milhões de bits por segundo) para um MS 110 a mover-se a 10 km/h. Os resultados encontram-se indicados para Ciclos de Relatório (RC) de uma vez por cada 1, 10 e 100 TTIs, indicados, respectivamente, por marcadores quadrados, circulares e triangulares. As linhas a cheio referem-se ao BS 100 que não usa as 12 informações de controlo da energia, enquanto que as linhas a tracejado referem-se ao BS 100 que usa informações de controlo da energia para corrigir a qualidade do relatório do canal, de acordo com o discutido anteriormente. Pode ver-se facilmente que o uso de informações de controlo de energia proporciona melhorias significativas à medida que se reduz a velocidade à qual o MS 110 emite relatórios. Em particular, não há virtualmente qualquer diminuição no rendimento do sistema aquando da saturação quando é usada a informação do controlo da energia, em comparação com uma diminuição significativa quando a mesma não é usada. A Figura 3 é um gráfico semelhante ao da Figura 2, mas para um MS 110 a mover-se a 120 km/h. A tais velocidades as informações de caracterização do canal encontram-se desactualizadas quando o agrupamento é transmitido e deste modo o sistema satura-se a um rendimento significativamente inferior do que a velocidades mais baixas. O uso de informações de controlo da energia continua a proporcionar alguma melhoria, mas algo inferior para um MS a mover-se lentamente, em especial para cargas oferecidas mais elevadas.Other general principles are: * A grouping of data of each user can be placed in any channel formation code, * Another channel code can be assigned to a user. * The code block size is equal to the amount of data that can be sent with a channel forming code, which means that a " grouping " may comprise several block codes sent in parallel within a TTI. * The retransmissions and the first transmissions to be equal are not allowed within the same TTI. * The modulation, coding scheme, and power level for the first transmissions are chosen so as to maximize throughput. * All retransmissions were planned before the first broadcasts, thus giving them a higher priority and the number of first transmissions that are allowed for an MS 110 while any retransmissions remain without being sent. * The modulation and coding scheme of a retransmission is the same as for the first transmission. * The available channel formation codes are assigned in sequence until the total available energy is exhausted. Figure 2 is a graph illustrating potential improvements using the energy control information in the simulated situation, illustrating how the 95 percentile offset in seconds for the clustering distribution depends on the load in Mbps bits per second) for an MS 110 to move at 10 km / h. The results are indicated for Report Cycles (RC) once per 1, 10 and 100 TTIs, indicated respectively by square, circular and triangular markers. The solid lines refer to the BS 100 which does not use the energy control information, while the dashed lines refer to the BS 100 which uses energy control information to correct the quality of the channel report, as discussed above. It can be easily seen that the use of power control information provides significant improvements as the speed at which the MS 110 reports is reduced. In particular, there is virtually no decrease in system performance upon saturation when energy control information is used, as compared to a significant decrease when it is not used. Figure 3 is a graph similar to Figure 2, but for an MS 110 to move at 120 km / h. At such speeds the channel characterization information is outdated when the pool is transmitted and thus the system saturates at a significantly lower yield than at lower speeds. The use of energy control information continues to provide some improvement, but somewhat lower for an MS to move slowly, especially for higher offered loads.

Um processo melhorado de tratar do efeito do MS 110 é fornecido, num sistema constituído de acordo com a presente invenção, tirando a média às caracteristicas do canal reportadas. A Figura 4 é um gráfico que é similar às Figuras 2 e 3, para um móvel que se encontra em movimento a 120 km/h.An improved method of treating the effect of MS 110 is provided, in a system constituted in accordance with the present invention, by averaging the reported channel characteristics. Figure 4 is a graph which is similar to Figures 2 and 3, for a piece of furniture that is moving at 120 km / h.

No entanto, as linhas a tracejado referem-se agora ao desempenho quando os resultados da qualidade do canal são medidos ao longo de 15 intervalos de tempo que precedem o relatório. Pode ver-se que os desfasamentos são significativamente reduzidos quando comparado com o uso de informações de controlo da energia, mesmo com relatórios de medições muito pouco frequentes (como seja uma vez por 100 TTs) . Isto pode permitir que a frequência dos relatórios de medição seja reduzida sem comprometer o rendimento do 13 sistema, reduzindo deste modo a interferência da ligação ascendente. A Figura 5 é um gráfico que ilustra um desfasamento D para uma amplitude de cargas oferecidas 0 para um MS 110 em movimento a uma velocidade de 120 km/h, um ciclo de relatório de uma vez por 100 TTIs e períodos de média (AV) de 1,3, 15 e 150 espaços de tempo (indicados, respectivamente por marcadores de formato quadrado, circular, triangular e de losango). Pode observar-se que cada aumento no período em que é feita a média, de até 150 espaços, reduz o desfasamento. Mesmo uma média ao longo de um período relativamente curto, como sejam 3 espaços, proporciona uma melhoria significativa em relação à ausência de medições e ainda em relação ao uso de informações de controlo da energia. As duas técnicas podem ser também usadas em conjunto, proporcionando ainda maiores benefícios.However, dashed lines now refer to performance when the channel quality results are measured over the 15 time slots preceding the report. It can be seen that lags are significantly reduced when compared to the use of energy control information, even with reports of very infrequent measurements (such as once per 100 TTs). This may allow the frequency of the metering reports to be reduced without compromising system performance, thereby reducing uplink interference. Figure 5 is a graph illustrating an offset D for a range of loads offered 0 for a moving MS 110 at a speed of 120 km / h, one reporting cycle at a time per 100 TTIs and average (AV) of 1.3, 15 and 150 time slots (indicated respectively by square, circular, triangular and diamond markers). It can be seen that each increase in the average period of up to 150 spaces reduces the lag. Even an average over a relatively short period, such as 3 spaces, provides a significant improvement over the absence of measurements and still in relation to the use of energy control information. The two techniques can also be used together, providing even greater benefits.

Mesmo a baixas velocidades, nas quais a presente invenção é desnecessária devido à eficácia do uso de informações provenientes do controlo de energia em circuito fechado, podem ser usadas algumas medições sem que tal tenha efeitos significativos. Por exemplo, as simulações de um MS 110 em movimento a 3 km/h não apresentavam uma degradação significativa quando era também usada uma medição de três espaços. A realização de médias nas características do canal pode ou ser efectuada pelo MS 110 ou pelo BS 100. Se for efectuado pelo BS 100 poderia ser pelos mesmos relatórios de canaisEven at low speeds, where the present invention is unnecessary because of the effectiveness of the use of information from closed-circuit power control, some measurements can be used without this having significant effects. For example, simulations of a MS 110 in motion at 3 km / h did not show significant degradation when a three-space measurement was also used. Performing averages on the channel characteristics can either be performed by the MS 110 or the BS 100. If performed by the BS 100 it could be by the same channel reports

individuais transmitidos uma vez por cada TTI através da MS 110. No entanto é vantajoso ter as medições efectuadas pelo MS 110 pois isto permite que a frequência à qual os relatórios são transmitidos seja reduzida, reduzindo deste modo a interferência de ligação ascendente. O período de 14 medição pode ser fixo mas numa forma de realização preferencial encontra-se assinalado como sendo o BS 100 para o MS 110. O BS 100 pode ou assinalar o tempo, em relação ao tempo de transmissão para o relatório do canal, em que as medições podem começar ou terminar ou assinalar a duração do periodo de medição de canal. De um modo opcional, o desfasamento entre o final do periodo de medição e a transmissão do relatório pode ser assinalado. A duração do periodo de medição pode ser assinalada de qualquer modo conveniente. O MS 110 pode fazer medições de um modo continuo durante este periodo ou, de um modo preferencial, efectuar uma série de medições de amostra dos quais de seguida se faz uma média. Estas medições de amostra podem ser descontinuas, havendo um ou mais intervalos entre as medições de amostra dentro do periodo de medição. No caso de medições de amostra a duração assinalada pode indicar o número de medições a serem efectuadas, com uma duração e um tempo entre as medições a ser ou previamente determinado ou assinalado. O BS 100 pode recorrer à utilização dos seus conhecimentos em relação ao periodo em que se faz a média, por exemplo de modo a prever a fiabilidade dos relatórios de canal recebidos. Isto pode ser usado como uma entrada no algoritmo de calendarização, por exemplo, ponderando os relatórios de canal pela sua fiabilidade determinada.transmitted once per TTI through the MS 110. However, it is advantageous to have the measurements made by the MS 110 as this allows the frequency at which the reports are transmitted to be reduced, thereby reducing uplink interference. The measurement period may be fixed but in a preferred embodiment it is denoted as the BS 100 for the MS 110. The BS 100 may or may signal the time, relative to the transmission time for the channel report, in that the measurements can begin or end or indicate the duration of the channel measurement period. Optionally, the offset between the end of the measurement period and the transmission of the report can be signaled. The duration of the measurement period may be indicated in any convenient way. The MS 110 may continuously take measurements during this period or, preferably, carry out a series of sample measurements of which a mean is then made. These sample measurements may be discontinuous, with one or more intervals between the sample measurements within the measurement period. In the case of sample measurements the stated duration may indicate the number of measurements to be taken, with a duration and a time between the measurements to be either predetermined or marked. The BS 100 may use its expertise in relation to the average period, for example in order to predict the reliability of received channel reports. This can be used as an entry in the scheduling algorithm, for example, by weighing the channel reports for their given reliability.

Numa outra melhoria, o periodo de medição e de realização da média fica dependente da velocidade com a qual o MS 110 se encontra a mover-se (que o BS 100 e/ ou o MS 110 pode determinar a partir de uma série de processos conhecidos, por exemplo a velocidade de amortecimento de Doppler, a velocidade de mudança de SIR, etc.). Tipicamente o efeito de tudo isto será o aumento do periodo de realização da média à medida que a velocidade do MS 110 aumenta. A dependência do periodo de medição na velocidade do MS pode ser assinalada 15 pelo BS 100 ou pode ser um parâmetro determinado. O MS pode, caso se deseje, incluir uma indicação da sua velocidade num relatório de canal.In another improvement, the measurement and averaging period is dependent on the speed at which the MS 110 is moving (which the BS 100 and / or the MS 110 can determine from a series of known processes , for example the Doppler damping rate, the rate of change of SIR, etc.). Typically the effect of all this will be the increase in the averaging period as the MS rate 110 increases. The dependence of the measurement period on the MS speed may be indicated by the BS 100 or may be a given parameter. The MS may, if desired, include an indication of its speed in a channel report.

Pode haver várias outras razões para mudar o período de medição. Por exemplo, pode ser alterado quando o MS 110 começa ou termina a transferência suave, ou quando a actividade de sinalização tem lugar num outro canal como quando se verifica a transmissão de um acusado por parte de um MS 110 ou quando o tamanho do conjunto activo é alterado. Em sistemas nos quais a velocidade de controlo efectivo da energia pode ser alterada, então pode ser desejada ao mesmo tempo uma alteração no período de medição. Neste caso a sinalização de uma mudança na velocidade de controlo da energia pode ser usada para assinalar uma mudança no período de medição, evitando-se deste modo a sinalização adicional. A Figura 6 é um fluxograma que ilustra uma forma em que um sistema tendo uma capacidade de medição da velocidade à qual pode funcionar. Começa na etapa 602 com um MS 110 a abrir uma ligação de HSDPA com um BS 100. Na etapa 604 a velocidade V do MS 110 é determinada, ou pelo MS ou pelo BS. Na etapa 606 é feito um teste para determinar se v se encontra fora da amplitude adequada para o período de medição seleccionado. Se não for (N) o sistema retorna à etapa 604. Caso seja, a extensão de tempo no decurso do qual a medição será feita é reinicializada, quer pelo MS 110 ou pela sinalização do BS 100, após o que o sistema retorna à etapa 604.There may be several other reasons for changing the measurement period. For example, it may be changed when the MS 110 begins or ends the soft transfer, or when the signaling activity takes place on another channel such as when a suspect transmission is performed by an MS 110 or when the size of the active set is changed. In systems in which the effective control speed of the energy can be changed, then a change in the measurement period may be desired at the same time. In this case the signaling of a change in the energy control speed can be used to signal a change in the measurement period, thus avoiding further signaling. Figure 6 is a flow chart illustrating a form in which a system having a speed measuring capability to which it can operate. It begins in step 602 with an MS 110 opening an HSDPA connection with a BS 100. In step 604 the speed V of the MS 110 is determined either by the MS or the BS. In step 606 a test is performed to determine if v is outside the range suitable for the selected measurement period. If it is not (N) the system returns to step 604. If it is, the length of time during which the measurement will be made is reset either by the MS 110 or by the signaling of the BS 100, after which the system returns to step 604.

Numa forma de realização na qual a frequência do relatório de CQI varia dependendo da actividade do conjunto de ligação descendente, uma velocidade de relatório mais baixa é benéfica quando não existe actividade de agrupamentos de ligação descendente. Isto pode ser conseguido através do uso de um temporizador que é ligado quando é recebido um 16 agrupamento de ligação descendente, sendo a velocidade de emissão de um relatório aumentada quando o temporizador se encontra em funcionamento. De um modo alternativo um temporizador pode ser configurado quando não for detectado qualquer agrupamento e a velocidade de elaboração de um relatório é reduzida quando o temporizador se encontra em funcionamento. A acção de configuração do temporizador pode ser considerada como trocando um parâmetro de "actividade de ligação descendente" e como caso especial pode ser enviado um novo relatório de CQI quando é recebido um agrupamento de ligação descendente.In an embodiment in which the frequency of the CQI report varies depending on the activity of the downlink set, a lower report rate is beneficial when there is no downlink group activity. This can be achieved by the use of a timer that is turned on when a downlink pool is received, the reporting rate being increased when the timer is in operation. Alternatively a timer can be set when no grouping is detected and the rate of reporting is reduced when the timer is in operation. The timer setting action can be regarded as exchanging a parameter of " downlink activity " and as a special case a new CQI report can be sent when a downlink pool is received.

Uma estratégia global adequada para a determinação da velocidade de medição é o seguinte, partindo do principio que o BS 100 usa o circuito de controlo da energia para seguir as alterações nas condições do canal entre os relatórios de CQI sempre que possível. Se a velocidade do MS 110 for reconhecida como sendo elevada então o uso de longos períodos de medição e uma lenta velocidade de elaboração de relatório é efectuada. Em caso contrário, um longo período de medição e uma baixa velocidade de elaboração de relatórios são adequados quando o MS 110 não é uma transferência suave enquanto que um período de medição reduzido e uma rápida velocidade de preparação de relatório são adequados quando o MS 110 se encontra em transferência suave. Os parâmetros que são necessários para definir o processo de medição são: a velocidade de relatório de CQI; o período de medição de CQI; E o valor de temporizador para a determinação das velocidades de elaboração do relatório dependentes da actividade. É possível que o BS 100 assinale todos os parâmetros de um modo explícito, o que maximiza a flexibilidade mas exige uma maior capacidade de sinalização de ligação descendente. Como alternativa, os parâmetros podem ser ligados uns aos outros de modos diferentes. Por exemplo, a velocidade de relatório e 17 o período de medição podem ser assinalados como sendo um par simples, e diferentes pares podem ser assinalados para condições de agrupamentos de ligação descendentes activos e inactivos. Uma extensão deste princípio seria tornar o período de medição dependente da velocidade de elaboração do relatório, sendo uma relação conveniente que os dois ficassem iguais Quando os valores dos parâmetros dependem do estado de transferência suave, os valores (ou os pares de valores) dos parâmetros para diferentes tamanhos de conjuntos activos podem ser assinalados.A suitable overall strategy for determining the measurement speed is as follows, assuming that the BS 100 uses the power control circuit to follow the changes in the channel conditions between the CQI reports whenever possible. If the speed of the MS 110 is recognized as being high then the use of long measurement periods and a slow reporting rate is performed. Otherwise, a long measurement period and a low reporting speed are adequate when the MS 110 is not a smooth transfer whereas a reduced measurement period and a fast report preparation speed are adequate when the MS 110 soft transfer. The parameters that are required to define the measurement process are: the CQI report speed; the CQI measurement period; And the timer value for determining activity-dependent report writing speeds. It is possible that the BS 100 explicitly marks all parameters, which maximizes flexibility but requires a greater downlink signaling capability. Alternatively, the parameters may be connected to each other in different ways. For example, report rate and measurement period may be denoted as being a single pair, and different pairs may be assigned to active and inactive descendent linkage conditions. An extension of this principle would be to make the measurement period dependent on the report writing speed, with a convenient relation between the two being equal. When the parameter values depend on the soft transfer state, the values (or value pairs) of the parameters for different sizes of active sets can be checked.

Usando as opções acima descritas podem ser definidas três formas de realização de UMTS alternativas. 1. Os períodos de medição para serem usados quando o MS 110 se encontre e não se encontra em transferência suave encontram-se definidos e assinalados para o MS 110 quando o funcionamento de MSDPA se encontra em primeiro lugar configurado (ou os parâmetros se encontram em primeiro lugar especificados). Estes valores podem ser alterados pela sinalização subsequente. 2. O período de medição é determinado como referência ao valor assinalado mais recentemente para o intervalo de preparação do relatório. Numa forma de realização preferencial ambos são iguais. 3. Numa forma de realização em que o período de elaboração do relatório é alterado como resposta à actividade de ligação descendente variável, o período de medição é também alterado. O período de medição pode ser definido de modo a começar imediatamente antes de o valor de CQI anterior ser enviado para o MS 110 para o BS 100 e terminar imediatamente antes do valor de CQI corrente ser enviado. Isto permite alterações na velocidade de emissão de relatórios quer devido a mudanças de actividade quer devido a mudanças de sinalização e permite 18 ainda esquemas em que a sinalização de CQI tem lugar tanto de um modo regular como após cada agrupamento de transmissão descendente.Using the options described above, three alternative UMTS embodiments may be defined. 1. The measurement periods to be used when the MS 110 is in soft transfer are defined and assigned to the MS 110 when the MSDPA operation is first set up (or the parameters are in specified first). These values can be altered by subsequent signaling. 2. The measurement period is determined by reference to the most recently reported value for the report preparation interval. In a preferred embodiment both are the same. 3. In an embodiment wherein the reporting period is changed in response to the variable downlink activity, the measurement period is also changed. The measurement period can be set to start immediately before the previous CQI value is sent to MS 110 to BS 100 and ends immediately before the current CQI value is sent. This allows for changes in reporting speed either due to changes in activity or due to signaling changes and still allows for schemes where CQI signaling takes place both regularly and after each downlink pool.

Como alternativa ao periodo de medição que se encontra a ser determinado pelo BS 100, podia fazer-se a sua determinação através do MS 110 com base na sua velocidade e/ ou em outras caracteristicas do canal. O periodo de medição pode ser variado dependendo do estado de transmissão suave (e/ ou do tamanho activo configurado) e o nivel de actividade de ligação descendente, de acordo com o acima descrito, e esta variação pode ser feita de um modo previamente determinado. O periodo seleccionado pode ser então assinalado para o BS 100 caso tal seja necessário de modo a fazer com que o BS 100 recorra ao uso do seu conhecimento para este periodo de acordo com o acima indicado. A descrição acima referida era relativa ao BS 100 a desempenhar uma pluralidade de papéis relativos à presente invenção. Em termos práticos estas tarefas podem ser da responsabilidade de uma pluralidade de partes da infra-estrutura fixa, por exemplo num "Nodo B" que faz parte da infra-estrutura fixa que se liga de um modo directo com um MS 110 ou a um nivel mais alto no Controlador de Rede de Rádio (RNC). Nesta memória descritiva o uso do termo "estação de base" ou "estação primária" deve, deste modo, ser entendido como incluindo as partes da inf ra-estrutura fixa da rede envolvida numa forma de realização da presente invenção. A partir da leitura da presente revelação podem ser observadas outras modificações que são óbvias para os peritos na técnica. Tais modificações podem envolver outras caracteristicas que são já conhecidas no desenho, no fabrico e no uso de sistemas de comunicações e das suas partes 19 componentes, e que podem ser usados em vez das, ou para além das, características já descritas na presente. 10-04-2007 20As an alternative to the measurement period which is to be determined by the BS 100, its determination could be made through the MS 110 based on its speed and / or other channel characteristics. The measurement period may be varied depending on the smooth transmission state (and / or configured active size) and the level of downlink activity, as described above, and this variation can be made in a predetermined manner. The selected period can then be assigned to the BS 100 if this is necessary in order to cause the BS 100 to make use of its knowledge for this period according to the above. The above description was relative to BS 100 performing a plurality of papers relating to the present invention. In practical terms these tasks may be the responsibility of a plurality of parts of the fixed infrastructure, for example in a " Node B " which is part of the fixed infrastructure that connects directly to an MS 110 or higher level in the Radio Network Controller (RNC). In this specification the use of the term " base station " or " primary station " should therefore be understood as including those parts of the fixed infrastructure of the network involved in an embodiment of the present invention. From the reading of the present disclosure other modifications which are obvious to those skilled in the art can be observed. Such modifications may involve other features which are already known in the design, manufacture and use of communications systems and their component parts, and which may be used instead of or in addition to the features already described herein. 4/4/07

Claims (15)

REIVINDICAÇÕES 1. Uma estação primária (100) destinada a ser usada num sistema de comunicações possuindo um transportador de dados de ligação descendente (122) para a transmissão de agrupamentos de dados desde a estação primária até uma estação secundária (110) e canais de controlo de ligação ascendentes e descendentes (124, 122) para a transmissão das informações de controlo entre as estações primária e secundária, a estação primária (100) compreende meios (104) de destinados a receber os relatórios de canal de controlo da ligação ascendente relativos a uma ou mais de entre as caracteristicas de canal medidas do canal de dados de ligação descendente proveniente da estação secundária e meios (102) destinados a determinar pelo menos um parâmetro operacional do canal de dados de ligação descendente dependente dos relatórios, caracterizada por meios de sinalização do tempo (102) destinados a assinalar a duração de um temporizador na estação secundária a ser configurado pela estação secundária (110) aquando da recepção de um agrupamento de dados de ligação descendente e em que durante a duração do temporizador a duração de tempo durante o qual as medições de canal são efectuadas se destina a ser alterado.A primary station (100) for use in a communications system having a downlink data carrier (122) for transmitting data pools from the primary station to a secondary station (110) and control channels (124, 122) for transmitting the control information between the primary and secondary stations, the primary station (100) comprises means (104) for receiving the uplink control channel reports relating to one or more of the measured channel characteristics of the downlink data channel from the secondary station and means (102) for determining at least one operating parameter of the reporting dependent downlink data channel, characterized by means of signaling of the time (102) to indicate the duration of a timer at the station the secondary station to be configured by the secondary station 110 upon receipt of a downlink data pool and wherein during the duration of the timer the duration of time during which the channel measurements are made is intended to be changed. 2. Uma estação primária de acordo com o reivindicado na reivindicação 1, caracterizada por meios (102) destinados a dar instruções à estação secundária, através do canal de controlo da ligação descendente, da extensão de tempo durante o qual devem ser feitas as medições de canal usadas para gerar cada um dos relatórios.A primary station as claimed in claim 1, characterized by means (102) for instructing the secondary station, through the downlink control channel, of the length of time during which measurements of used to generate each report. 3. Uma estação secundária (110) destinada a ser usada no sistema de comunicações possuindo um canal de dados de ligação descendente (122) destinado à transmissão de 1 agrupamentos de dados a partir de uma estabelecimento primário (100) e uma estação secundária e canais de controlo ascendentes e descendentes (124,122) para a transmissão de informações de controlo entre as estações primária e secundária, em que a estação secundária compreende meios (114, 112) para medirem pelo menos uma caracteristica de um canal de dados de ligação descendente, meios (114) para a transmissão de relatórios relativos a um ou mais de entre as caracteristicas medidas do canal para a estação primária no canal de controlo de ligação ascendente, e meios (112) destinados a fazerem a configuração de um temporizador aquando da recepção de um agrupamento de dados e para alterar, no decurso da duração do temporizador, a duração do tempo durante o qual as medições do canal são efectuadas.A secondary station (110) for use in the communications system having a downlink data channel (122) for transmitting 1 data pools from a primary establishment (100) and a secondary station and channels (124,122) for transmitting control information between the primary and secondary stations, wherein the secondary station comprises means (114, 112) for measuring at least one characteristic of a downlink data channel, means (114) for transmitting reports relating to one or more of the measured characteristics of the channel for the primary station in the uplink control channel, and means (112) for setting up a timer upon reception of a and to change during the duration of the timer the length of time during which are made. 4. Uma estação secundária de acordo com o reivindicado na reivindicação 3, caracterizada por meios (112, 114) destinados a acolher através do canal de instruções de controlo da ligação descendente o período de tempo durante o qual as medições de canal são efectuadas.A secondary station as claimed in claim 3, characterized by means (112, 114) for receiving through the downlink control instruction channel the period of time during which the channel measurements are made. 5. Uma estação secundária de acordo com o reivindicado na reivindicação 3, caracterizada por meios (112, 114) destinados a assinalar a estação primária (100) no canal de controlo de ligação ascendente a extensão de tempo para o qual as medições de canal são feitas.A secondary station as claimed in claim 3, characterized by means (112, 114) for indicating the primary station (100) in the uplink control channel the time extension for which the channel measurements are made. 6. Uma estação secundária de acordo com o reivindicado nas reivindicações 3, 4 ou 5, caracterizada por meios (112) destinados a aumentarem a velocidade de emissão de relatórios no decurso da duração do temporizador.A secondary station as claimed in claim 3, 4 or 5, characterized by means (112) for increasing the reporting rate over the duration of the timer. 7. Uma estação secundária de acordo com o reivindicado em qualquer uma das reivindicações de 3 a 6, caracterizada por 2 meios (112, 114) destinados a receberem uma indicação da duração do temporizador.A secondary station as claimed in any one of claims 3 to 6, characterized by means (112, 114) for receiving an indication of the duration of the timer. 8. Um sistema de comunicações compreendendo uma estação primária (100) e uma estação secundária de acordo com o reivindicado em qualquer uma das reivindicações de 3 a 7.A communication system comprising a primary station (100) and a secondary station as claimed in any one of claims 3 to 7. 9. Um processo de funcionamento de uma estação primária (100) num sistema de comunicações tendo um canal de dados de ligação descendente (122) para a transmissão de agrupamentos de dados desde a estação primária para uma estação secundária (110) e canais de controlo de ligação ascendente e de ligação descendente (124, 122) para a transmissão de informações de controlo entre as estações primária e secundária, em que o processo compreende a recepção de relatórios de canal de controlo de ligação ascendente relativos a uma ou mais de entre as caracteristicas medidas do canal do canal de dados de ligação descendente a partir da estação secundária, e a determinação de pelo menos um parâmetro operacional do canal de dados de ligação descendente dependendo dos relatórios, caracterizado por ser assinalada a duração de um temporizador na estação secundária de modo a ser configurado aquando da recepção de um agrupamento de dados de ligação descendente e em que durante a duração do temporizador o período de tempo durante o qual as medições de canal são feitas vai ser alterada.A method of operating a primary station (100) in a communications system having a downlink data channel (122) for transmitting data pools from the primary station to a secondary station (110) and control channels (124, 122) for transmitting control information between the primary and secondary stations, wherein the process comprises receiving uplink control channel reports relating to one or more of the measured characteristics of the downlink data channel channel from the secondary station, and determining the at least one operational parameter of the downlink data channel depending on the reports, characterized in that the duration of a timer in the secondary station of to be configured upon reception of a downlink data pool and during which during the duration of the timer the period of time during which the channel measurements are made will be changed. 10. Um processo de acordo com a reivindicação 9, caracterizada por instruir a estação secundária, através da ligação de canal de controlo de ligação descendente, da extensão de tempo durante o qual as medições de canal são usadas para gerar quando cada um dos relatórios deve ser feito. 3A method according to claim 9, characterized by instructing the secondary station, via the downlink control channel link, of the length of time during which the channel measurements are used to generate when each of the reports must Be done. 3 11. Um processo de funcionamento de uma estação secundária (110) num sistema de comunicações que possui um canal de dados de ligação descendente (122) para a transmissão de agrupamentos de dados desde uma estação primária (100) até uma estação secundária e canais de controlo de ligação ascendente e descendente (124, 122) para a transmissão de informações de controlo entre as estações primária e secundária, em que o processo compreende a medição de pelo menos uma caracteristica do canal de dados de ligação descendente, a transmissão de relatórios relativos a um ou a mais de entre as caracteristicas do canal que foram medidas para a estação primária no canal de controlo de ligação ascendente, e variando a extensão de tempo durante o qual são feitas as medições do canal usadas para gerar cada um dos relatórios, caracterizado por se configurar um temporizador aquando da recepção de um agrupamento de dados e alterando, na duração do temporizador, a extensão de tempo durante o qual são feitas as medições de canal.A method of operating a secondary station (110) in a communications system having a downlink data channel (122) for transmitting data pools from a primary station (100) to a secondary station and up and down link control (124, 122) for transmitting control information between the primary and secondary stations, wherein the method comprises measuring at least one feature of the downlink data channel, transmission of relative reports to one or more of the channel characteristics that have been measured for the primary station in the uplink control channel, and varying the length of time during which the channel measurements used to generate each report are made, characterized by setting a timer upon reception of a data pool and changing, in the duration of the timer, the length of time during which channel measurements are made. 12. Um processo de acordo com o reivindicado na reivindicação 11, caracterizado por receber através do canal de controlo de ligação descendente instruções relativas à extensão de tempo durante o qual são feitas as medições do canal.A method as claimed in claim 11, characterized in that it receives through the downlink control channel instructions relating to the length of time during which the channel measurements are made. 13. Um processo de acordo com o reivindicado na reivindicação 11, caracterizado por assinalar à estação primária (100) no canal de controlo de ligação ascendente a extensão de tempo durante o qual são feitas as medições de canal.A method as claimed in claim 11, characterized in that it signals to the primary station (100) in the uplink control channel the length of time during which the channel measurements are made. 14. Um processo de acordo com o reivindicado nas reivindicações 11, 12 ou 13, caracterizado por aumentar a velocidade de elaboração do relatório no decurso da duração do temporizador. 4 uma umaA method as claimed in claim 11, 12 or 13, characterized in that it increases the rate of preparation of the report over the duration of the timer. 4 a one 15. Um processo de acordo com o reivindicado em qualquer das reivindicações de 11 a 14, caracterizado por receber indicação da duração do temporizador. 10-04-2007 5A method as claimed in any one of claims 11 to 14, characterized in that it receives indication of the duration of the timer. 10-04-2007 5
PT03732948T 2002-06-27 2003-06-12 Measurement of channel characterisitics in a communication system PT1520360E (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
GB0214879A GB0214879D0 (en) 2002-06-27 2002-06-27 Communication system
GB0219137A GB0219137D0 (en) 2002-06-27 2002-08-16 Communication system

Publications (1)

Publication Number Publication Date
PT1520360E true PT1520360E (en) 2007-04-30

Family

ID=9939406

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
PT03732948T PT1520360E (en) 2002-06-27 2003-06-12 Measurement of channel characterisitics in a communication system

Country Status (5)

Country Link
CY (1) CY1107618T1 (en)
GB (2) GB0214879D0 (en)
PT (1) PT1520360E (en)
SI (1) SI1520360T1 (en)
TW (1) TWI315948B (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JP4892117B2 (en) * 2010-02-09 2012-03-07 シャープ株式会社 COMMUNICATION METHOD, MOBILE STATION DEVICE, BASE STATION DEVICE, AND MOBILE COMMUNICATION SYSTEM

Also Published As

Publication number Publication date
GB0219137D0 (en) 2002-09-25
TW200405693A (en) 2004-04-01
SI1520360T1 (en) 2007-08-31
GB0214879D0 (en) 2002-08-07
TWI315948B (en) 2009-10-11
CY1107618T1 (en) 2013-03-13

Similar Documents

Publication Publication Date Title
ES2279118T3 (en) MEASURING CHANNEL CHARACTERISTICS IN A COMMUNICATION SYSTEM.
US6754506B2 (en) TDMA communication system having enhanced power control
US8219128B2 (en) Network-centric link adaptation for coordinated multipoint downlink transmission
CN1864373B (en) Method, base station, remote station and system for HSDPA communication
KR101428499B1 (en) Method of reverse link dynamic power control in a wireless communication system using quality feedback from a delay-sensitive traffic stream or overhead channel
KR101386497B1 (en) Method of reverse link dynamic power control in a wireless communication system using per-flow quality feedback for multi-flow data traffic
CN1980196B (en) Call admission control device and call admission control method
EP2962434B1 (en) Apparatus and method for measuring and using congestion in a wireless communication system
US8849326B2 (en) Network-centric link adaptation for coordinated multipoint downlink transmission
JP6811333B2 (en) Extended Channel Quality Indicator (CQI) measurement procedure for URLLC
Zhou et al. A novel rate and channel control scheme based on data extraction rate for LoRa networks
EP1807943A1 (en) Radio quality based channel resource management
CN101106403B (en) A method and device for adjusting transmission power of HSPA downlink physical channel
US7327715B2 (en) Radio communication system
US20110117952A1 (en) System and Method for Resuming Power Control after Interruption
PT1520360E (en) Measurement of channel characterisitics in a communication system
Patil et al. A Performance Analysis of Rate Adaptation Algorithms in Wireless LANs Based on Mobility Models and Propagation Losses
Einhaus et al. The influence of subchannel diversity on the performance of OFDMA systems based on IEEE 802.16
Chung et al. A novel transmission procedure for throughput maximization in 1xEV-DV reverse link
Chisci et al. Queue-based power control in UMTS systems
Chisci et al. Performance evaluation of different power control algorithms for beyond 3G CDMA systems