ITVR20120023A1 - ASSEMBLES INCLUDING A PROTECTION SCREEN FOR A HELMET. - Google Patents

ASSEMBLES INCLUDING A PROTECTION SCREEN FOR A HELMET. Download PDF

Info

Publication number
ITVR20120023A1
ITVR20120023A1 IT000023A ITVR20120023A ITVR20120023A1 IT VR20120023 A1 ITVR20120023 A1 IT VR20120023A1 IT 000023 A IT000023 A IT 000023A IT VR20120023 A ITVR20120023 A IT VR20120023A IT VR20120023 A1 ITVR20120023 A1 IT VR20120023A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
pin
locking element
assembly
helmet
screen
Prior art date
Application number
IT000023A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Carlo Filippo Ratti
Emiliano Taccioli
Original Assignee
Agv Spa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Agv Spa filed Critical Agv Spa
Priority to IT000023A priority Critical patent/ITVR20120023A1/en
Priority to US13/770,643 priority patent/US20130212786A1/en
Priority to EP13155803.3A priority patent/EP2628403B1/en
Priority to ES13155803.3T priority patent/ES2538245T3/en
Publication of ITVR20120023A1 publication Critical patent/ITVR20120023A1/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A42HEADWEAR
    • A42BHATS; HEAD COVERINGS
    • A42B3/00Helmets; Helmet covers ; Other protective head coverings
    • A42B3/04Parts, details or accessories of helmets
    • A42B3/18Face protection devices
    • A42B3/22Visors
    • A42B3/221Attaching visors to helmet shells, e.g. on motorcycle helmets
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A42HEADWEAR
    • A42BHATS; HEAD COVERINGS
    • A42B3/00Helmets; Helmet covers ; Other protective head coverings
    • A42B3/04Parts, details or accessories of helmets
    • A42B3/18Face protection devices
    • A42B3/22Visors
    • A42B3/221Attaching visors to helmet shells, e.g. on motorcycle helmets
    • A42B3/222Attaching visors to helmet shells, e.g. on motorcycle helmets in an articulated manner, e.g. hinge devices

Landscapes

  • Helmets And Other Head Coverings (AREA)

Description

ASSIEME COMPRENDENTE UNO SCHERMO DI PROTEZIONE PER UN CASCO ASSEMBLY INCLUDING A PROTECTIVE SCREEN FOR A HELMET

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente divulgazione si riferisce in generale al settore dei caschi di protezione e, più in particolare, ad un assieme comprendente uno schermo di protezione per un casco, quale per esempio una visiera, un visierino o una mentoniera, ed un perno imperniato ad una calotta del casco. La presente divulgazione riguarda altresì un casco includente un tale assieme ed un metodo per collegare uno schermo di protezione ad una calotta del casco. The present disclosure refers in general to the sector of protective helmets and, more particularly, to an assembly comprising a protective shield for a helmet, such as for example a visor, a visor or a chin guard, and a pin hinged to a cap. of the helmet. The present disclosure also relates to a helmet including such an assembly and a method of connecting a protective shield to a helmet shell.

Nel settore sopra indicato è nota l’esigenza di togliere o di sostituire lo schermo di protezione anche più volte in una medesima giornata, per esempio, nel caso di una visiera, al mutare delle condizioni di luminosità e/o delle condizioni atmosferiche per impiegare una visiera più idonea. In the sector indicated above, there is a known need to remove or replace the protective screen even several times in the same day, for example, in the case of a visor, when the lighting conditions and / or atmospheric conditions change in order to use a more suitable visor.

In particolare, per favorire la sostituzione della visiera da parte di un utente, è preferibile, per un utente, rimuovere la visiera senza utilizzo di utensili, quali chiavi inglesi e cacciaviti. In particular, to facilitate the replacement of the visor by a user, it is preferable for a user to remove the visor without using tools, such as wrenches and screwdrivers.

A questo riguardo, in un casco di protezione, sono stati messi a disposizione meccanismi di imperniamento che consentono la sostituzione rapida della visiera. In tali dispositivi un elemento a perno associato alla visiera è accoppiato con un alloggiamento complementare realizzato nella calotta o su una base di imperniamento solidale alla calotta. Un elemento di aggancio è disposto nella calotta e consente di bloccare il perno nel rispettivo alloggiamento. In this regard, pivoting mechanisms have been made available in a protective helmet which allow the quick replacement of the visor. In these devices, a pin element associated with the visor is coupled with a complementary housing made in the shell or on a pivot base integral with the shell. A coupling element is arranged in the cap and allows the pin to be locked in the respective housing.

Alla base della presente divulgazione vi è il riconoscimento da parte dell’inventore della presente domanda di brevetto che i meccanismi di imperniamento sopra menzionati richiedono che il perno sia realizzato in un corpo unico con la visiera e quindi è richiesta un’identità del materiale tra la visiera ed il perno e che non sempre tale identità è vantaggiosa. The basis of the present disclosure is the acknowledgment by the inventor of the present patent application that the aforementioned pivot mechanisms require that the pin be made in a single body with the visor and therefore an identity of the material between the visor and pin and that this identity is not always advantageous.

Infatti, i materiali utilizzati per la realizzazione della visiera sono trasparenti e scelti tra quelli che garantiscono proprietà ottiche superiori e non sempre è possibile scegliere tra quelli che garantiscono adeguate proprietà meccaniche, come per esempio i metalli, i quali non vengono scelti perché, per loro natura, non sono trasparenti. In fact, the materials used to make the visor are transparent and chosen from those that guarantee superior optical properties and it is not always possible to choose from those that guarantee adequate mechanical properties, such as metals, which are not chosen because, for them nature, they are not transparent.

Ne consegue che a causa delle non sempre adeguate proprietà meccaniche dei materiali si sono riscontrate rotture del perno della visiera al momento della sostituzione, o quando la nuova visiera viene agganciata alla calotta. As a result, due to the not always adequate mechanical properties of the materials, breakage of the pin of the visor was found at the time of replacement, or when the new visor is attached to the shell.

L’inventore della presente domanda di brevetto ha inoltre riconosciuto che, nel tentativo di compensare la mancanza di adeguate proprietà meccaniche, si è spesso cercato di aumentare le dimensioni del perno e della rispettiva sede, con aggravio del peso del casco e a discapito dell’aspetto estetico del casco. The inventor of the present patent application has also recognized that, in an attempt to compensate for the lack of adequate mechanical properties, it has often been tried to increase the dimensions of the pin and of the respective seat, with an increase in the weight of the helmet and at the expense of its appearance. aesthetic of the helmet.

Inoltre, si anche riscontrato che l’aumento di dimensioni del perno può non essere sufficiente per poter prevenire rotture dovute ad una sostituzione della visiera operata in modo maldestro da un utente, o per poter prevenire rotture in seguito ad una ripetuta sostituzione nel tempo della visiera. In addition, it has also been found that the increase in size of the pin may not be sufficient to prevent breakage due to a replacement of the visor carried out in a clumsy way by a user, or to be able to prevent breakage following a repeated replacement of the visor over time. .

Un problema tecnico alla base della presente divulgazione risiede nel mettere a disposizione un assieme per un casco di protezione la cui struttura consenta di superare gli inconvenienti della tecnica nota, e/o consenta di conseguire ulteriori vantaggi e/o caratteristiche. A technical problem underlying the present disclosure resides in making available an assembly for a safety helmet whose structure allows to overcome the drawbacks of the known art, and / or allows to achieve further advantages and / or characteristics.

Ciò è ottenuto fornendo un assieme come definito nella rivendicazione indipendente 1, un casco come definito nella rivendicazione 15, ed un metodo come definito nella rivendicazione indipendente 16. This is achieved by providing an assembly as defined in independent claim 1, a helmet as defined in claim 15, and a method as defined in independent claim 16.

Caratteristiche secondarie dell’oggetto della presente divulgazione sono definite nelle corrispondenti rivendicazioni dipendenti. Secondary characteristics of the object of this disclosure are defined in the corresponding dependent claims.

Grazie all’assieme secondo la presente divulgazione, il perno può essere staccato dallo schermo di protezione, anche rimanendo unito alla calotta del casco, in modo che, al momento della sostituzione o rimozione dello schermo di protezione, possa essere sostituito o tolto lo schermo di protezione rispetto alla rimanente porzione di casco, senza rimozione del perno. Thanks to the assembly according to the present disclosure, the pin can be detached from the protective shield, even remaining joined to the helmet shell, so that, when replacing or removing the protective shield, the protective shield can be replaced or removed. protection with respect to the remaining portion of the helmet, without removing the pin.

In pratica, un utente può decidere di azionare il dispositivo di bloccaggio e rimuovere un collegamento tra schermo di protezione e perno, per poter staccare lo schermo di protezione dal perno. Analogamente, per collegare lo schermo di protezione alla rimanente porzione di casco, un utente può agire sul dispositivo di bloccaggio per fissare nuovamente lo schermo di protezione al perno. In practice, a user can decide to operate the locking device and remove a connection between the protective shield and the pin, in order to be able to detach the protective shield from the pin. Similarly, to connect the protective shield to the remaining portion of the helmet, a user can act on the locking device to fasten the protective shield to the pin again.

In una forma di realizzazione, il perno è parzialmente accolto in un alloggiamento dello schermo di protezione e può essere azionato da un bordo laterale dello schermo di protezione. In one embodiment, the pin is partially received in a protective shield housing and can be operated from a side edge of the protective shield.

Inoltre, in una forma di realizzazione, il dispositivo di bloccaggio rimovibile è accolto in un recesso ricavato nello schermo di protezione. Questa forma di realizzazione consente di ottenere uno schermo di protezione in cui il dispositivo di bloccaggio è incorporato nello spessore dello schermo di protezione in modo tale che, una volta staccato dal perno, vi siano minime sporgenze o una assenza di sporgenze dallo schermo di protezione. Questa forma di realizzazione consente di ottenere un assieme in cui quando lo schermo di protezione viene fissato alla calotta del casco, non vi siano sporgenze nello schermo di protezione esposte a sforzi, e che potrebbero subire rotture. Furthermore, in one embodiment, the removable locking device is received in a recess formed in the protection screen. This embodiment allows to obtain a protection screen in which the locking device is incorporated in the thickness of the protection screen in such a way that, once detached from the pin, there are minimal protrusions or no protrusions from the protection screen. This embodiment allows to obtain an assembly in which when the protective shield is fixed to the helmet shell, there are no protrusions in the protective shield exposed to stresses, and which could undergo breakage.

In una forma di realizzazione, il dispositivo di bloccaggio rimovibile include un elemento di bloccaggio, azionabile manualmente da un utente, il quale è atto ad assumere almeno due posizioni, vale a dire una prima posizione di aggancio, in cui l’elemento di bloccaggio interagisce con il perno per realizzare un aggancio, ed una seconda posizione, in cui l’elemento di bloccaggio è in relazione tale da consentire una rimozione dello schermo di protezione rispetto al perno. In pratica, un utente può rimuovere lo schermo di protezione semplicemente azionando l’elemento di bloccaggio tra la prima e la seconda posizione e viceversa. Per esempio, nella seconda posizione, l’elemento di bloccaggio è in una relazione distanziata rispetto al perno in modo da evitare una interazione con il perno, e liberare quest’ultimo da qualunque vincolo con 10 schermo di protezione. In one embodiment, the removable locking device includes a locking element, which can be operated manually by a user, which is adapted to assume at least two positions, i.e. a first engagement position, in which the locking element interacts with the pin to make a hooking, and a second position, in which the locking element is in such a relationship as to allow removal of the protective screen with respect to the pin. In practice, a user can remove the protective screen simply by operating the locking element between the first and second position and vice versa. For example, in the second position, the locking element is in a spaced relationship with respect to the pin so as to avoid interaction with the pin, and free the latter from any constraint with 10 protective shield.

In alcune forme di realizzazione, l’elemento di bloccaggio è un cursore traslabile, per esempio atto a essere spostato la prima posizione e la seconda posizione mediante traslazione. In some embodiments, the locking element is a translatable cursor, for example adapted to be moved to the first position and the second position by translation.

In particolare, in alcune forme di realizzazione, detto elemento di bloccaggio è un corpo a slitta. In particular, in some embodiments, said locking element is a slide body.

11 perno può essere staccato dallo schermo di protezione in modo agevole per un utente mediante un azionamento di un corpo a slitta, vale a dire di un cursore o pattino, alloggiato, per esempio, scorrevole in una sede, che può essere una sede di guida, associata allo schermo di protezione. The pin can be detached from the protective screen in an easy way for a user by means of an actuation of a slide body, that is to say of a slider or runner, housed, for example, sliding in a seat, which can be a guide seat , associated with the protection screen.

In alcune forme di realizzazione, l’elemento di bloccaggio è una leva o braccio, esempio atto a essere spostato tra la prima posizione e la seconda posizione mediante rotazione. In some embodiments, the locking element is a lever or arm, for example able to be moved between the first position and the second position by rotation.

In tutte le forme di realizzazione sopra riferite, detto elemento di bloccaggio, vale a dire la leva o il corpo a slitta, può essere spostato da un utente tra una prima posizione in cui l’elemento di bloccaggio trattiene, per esempio per interferenza, una porzione di testa del perno ed una seconda posizione, per esempio arretrata, in cui l’elemento di bloccaggio è distanziato dalla porzione di testa del perno e consente di liberare la porzione di testa del perno dallo schermo di protezione. In all the embodiments referred to above, said locking element, i.e. the lever or the slide body, can be moved by a user between a first position in which the locking element holds, for example by interference, a head portion of the pin and a second position, for example rearward, in which the locking element is spaced from the head portion of the pin and allows the head portion of the pin to be freed from the protective shield.

In alcune forme di realizzazione, la sede dove è disposto detto elemento di bloccaggio può coincidere parzialmente con un alloggiamento per perno. Questa soluzione ha il vantaggio di ottenere un sistema di bloccaggio molto compatto del perno nello schermo di protezione del casco. In some embodiments, the seat where said locking element is arranged may partially coincide with a housing for a pin. This solution has the advantage of obtaining a very compact locking system of the pin in the helmet protection screen.

La seconda posizione del corpo a slitta può essere una posizione in cui l’elemento di bloccaggio (il corpo a slitta o la leva o il braccio o un simile elemento di bloccaggio) è parzialmente estratto dalla sede, senza essere rimosso del tutto. In altre parole, la rimozione dello schermo di protezione dal perno può avvenire per parziale spostamento dell’elemento di bloccaggio rispetto allo schermo di protezione. Questa soluzione ha il vantaggio di mantenere l’elemento di bloccaggio unito allo schermo di protezione durante le operazioni di distacco del perno. The second position of the slide body can be a position in which the locking element (the slide body or the lever or the arm or a similar locking element) is partially extracted from the seat, without being completely removed. In other words, the removal of the protective screen from the pin can take place by partial displacement of the locking element with respect to the protective screen. This solution has the advantage of keeping the locking element joined to the protective screen during the pin detachment operations.

In alcune forme di realizzazione, l’elemento di bloccaggio viene azionato rispetto alla sede mediante azionamento di una porzione di presa dell’elemento di bloccaggio, la quale, quando l’elemento di bloccaggio è nella rispettiva sede, sporge da un bordo dello schermo di protezione. In altre parole, l’elemento di bloccaggio e la rispettiva sede sono disposti in modo tale che l’elemento di bloccaggio sporga, o sia aggettante anche in modo lieve, da un bordo dello schermo di protezione e sia quindi facilmente accessibile e azionabile da un utente per lo spostamento tra l’una e l’altra posizione. In alcune forme di realizzazione, l’alloggiamento per la porzione di testa del perno presenta imboccatura rivolta dalla parte di una faccia dello schermo di protezione, in modo che il perno fuoriesca da tale faccia, sostanzialmente perpendicolare ad essa e possa essere collegato ad una rispettiva porzione dello schermo di protezione del casco, secondo modalità note. La sede per l’elemento di bloccaggio presenta invece imboccatura aperta sul bordo dello schermo di protezione compreso tra le due facce dello schermo di protezione, in modo da essere facilmente accessibile da un lato da un utente. In pratica, la sede per l’elemento di bloccaggio e l’alloggiamento per il perno hanno rispettive imboccature distanziate e ad assi sostanzialmente ortogonali. In some embodiments, the locking element is actuated relative to the seat by actuating a gripping portion of the locking element, which, when the locking element is in its respective seat, protrudes from an edge of the protection. In other words, the locking element and the respective seat are arranged in such a way that the locking element protrudes, or even slightly protrudes, from an edge of the protective screen and is therefore easily accessible and operable from a user to move between one and the other position. In some embodiments, the housing for the head portion of the pin has a mouth turned towards the side of one face of the protective shield, so that the pin protrudes from this face, substantially perpendicular to it and can be connected to a respective portion of the helmet protection screen, according to known methods. The seat for the locking element, on the other hand, has an open mouth on the edge of the protective screen between the two faces of the protective screen, so as to be easily accessible from one side by a user. In practice, the seat for the locking element and the housing for the pin have respective spaced openings and substantially orthogonal axes.

Questa geometria consente di impiegare il sistema di rimozione secondo la presente divulgazione senza interferire con il funzionamento o collegamento del perno alla porzione di calotta. This geometry allows the removal system according to the present disclosure to be used without interfering with the operation or connection of the pin to the cap portion.

In una forma di realizzazione, per controllare la posizione dell’elemento di bloccaggio e favorire il movimento tra la prima posizione e la seconda posizione, è previsto l’impiego di una molla la quale viene deformata quando l’elemento di bloccaggio è nella seconda posizione distanziato dalla porzione di testa del perno. In questo modo, quando si rilascia l’elemento di bloccaggio dalla seconda posizione, l’elemento di bloccaggio può riposizionarsi nella prima posizione sotto l’azione di detta molla. In one embodiment, to control the position of the locking element and facilitate movement between the first position and the second position, the use of a spring is provided which is deformed when the locking element is in the second position. spaced from the head portion of the pin. In this way, when the locking element is released from the second position, the locking element can reposition itself in the first position under the action of said spring.

In pratica la molla funge da attuatore per riposizionare l’elemento di bloccaggio nella prima posizione e per mantenere l’elemento di bloccaggio nella prima posizione. In practice, the spring acts as an actuator to reposition the locking element in the first position and to keep the locking element in the first position.

Ulteriori vantaggi, caratteristiche e le modalità d'impiego dell’assieme e del casco secondo la presente divulgazione risulteranno evidenti dalla seguente descrizione dettagliata di alcune forme di realizzazione preferite, presentate a scopo esemplificativo e non limitativo. Further advantages, characteristics and methods of use of the assembly and of the helmet according to this disclosure will become evident from the following detailed description of some preferred embodiments, presented for illustrative and non-limiting purposes.

È comunque evidente come ciascuna forma di realizzazione dell’oggetto della presente divulgazione possa presentare uno o più dei vantaggi sopra elencati; in ogni caso non è comunque richiesto che ciascuna forma di realizzazione presenti simultaneamente tutti i vantaggi elencati. However, it is clear that each embodiment of the object of this disclosure may present one or more of the advantages listed above; in any case, it is not however required that each embodiment have all the listed advantages simultaneously.

Verrà fatto riferimento alle figure dei disegni allegati, in cui: Reference will be made to the figures of the attached drawings, in which:

- la figura 1 mostra una vista di un casco includente un assieme secondo una forma di realizzazione della presente divulgazione; Figure 1 shows a view of a helmet including an assembly according to an embodiment of the present disclosure;

- la figura 2 mostra una vista del casco di figura 1 in cui è stata rimossa una visiera del casco; figure 2 shows a view of the helmet of figure 1 in which a helmet visor has been removed;

- la figura 3 mostra una vista parziale a parti staccate di un assieme secondo una forma di realizzazione della presente divulgazione; Figure 3 shows a partial view with detached parts of an assembly according to an embodiment of the present disclosure;

- la figura 4 mostra una vista di un assieme secondo una forma di realizzazione della presente divulgazione a parti staccate; Figure 4 shows a view of an assembly according to an embodiment of the present disclosure with detached parts;

- la figura 5 mostra una vista di un assieme secondo una forma di realizzazione della presente divulgazione in una condizione operativa; Figure 5 shows a view of an assembly according to an embodiment of the present disclosure in an operating condition;

- la figura 6 mostra una vista parziale a parti staccate di un assieme secondo una forma di realizzazione della presente divulgazione; Figure 6 shows a partial view with detached parts of an assembly according to an embodiment of the present disclosure;

- la figura 7 mostra una porzione di testa di un elemento a perno di un assieme secondo una forma di realizzazione della presente divulgazione; Figure 7 shows a head portion of a pin element of an assembly according to an embodiment of the present disclosure;

- la figura 8 mostra una vista in assonometria di un elemento a perno di un assieme secondo una forma di realizzazione della presene divulgazione; Figure 8 shows an axonometric view of a pin element of an assembly according to an embodiment of the present disclosure;

- la figura 9 mostra una vista laterale e parzialmente in sezione di un assieme secondo un’ulteriore forma di realizzazione della presente divulgazione associato ad un casco. Con riferimento alle figure allegate, con il numero di riferimento 10 viene indicato un assieme includente uno schermo di protezione, quale una visiera 12 per casco di protezione 15 ed un perno 16 di collegamento secondo alcune forme di realizzazione della presente divulgazione. Il perno 16 di collegamento è atto a collegare la visiera 12 ad una calotta 17 del casco 15. - Figure 9 shows a side and partially sectional view of an assembly according to a further embodiment of the present disclosure associated with a helmet. With reference to the attached figures, the reference number 10 indicates an assembly including a protective screen, such as a visor 12 for a protective helmet 15 and a connecting pin 16 according to some embodiments of the present disclosure. The connecting pin 16 is adapted to connect the visor 12 to a shell 17 of the helmet 15.

In particolare, il perno 16 include una porzione di testa 40 ed uno stelo 41 ed è collegato in modo reversibile alla visiera 12 in modo da consentire, all’occorrenza, un distacco della visiera 12 dal perno 16. In particolare, l'assieme 10 include un dispositivo di bloccaggio 24, in cui il bloccaggio è un bloccaggio rimovibile. Il dispositivo di bloccaggio 24 è azionabile da un utente, per collegare/scollegare il perno 16 dalla visiera 12, per esempio per rimuovere la visiera 12 o per consentire una sua sostituzione. In particular, the pin 16 includes a head portion 40 and a stem 41 and is reversibly connected to the visor 12 so as to allow, if necessary, a detachment of the visor 12 from the pin 16. In particular, the assembly 10 includes a locking device 24, wherein the lock is a removable lock. The locking device 24 can be operated by a user, to connect / disconnect the pin 16 from the visor 12, for example to remove the visor 12 or to allow its replacement.

La visiera è realizzata in un materiale trasparente, per consentire ad un utente di visionare il dispositivo di bloccaggio 24 quando il dispositivo di bloccaggio 24 è montato sul casco 15. The visor is made of a transparent material, to allow a user to view the locking device 24 when the locking device 24 is mounted on the helmet 15.

In particolare, con riferimento alle figure 3, 4, 5 e 6, il dispositivo di bloccaggio rimovibile 24 comprende un elemento di bloccaggio, quale un corpo a slitta 20 alloggiato scorrevole in una sede, che nell’esempio è una sede di guida 22 disposta nella visiera 12. In particular, with reference to Figures 3, 4, 5 and 6, the removable locking device 24 comprises a locking element, such as a slide body 20 slidably housed in a seat, which in the example is a guide seat 22 arranged in the visor 12.

Nell’esempio di realizzazione illustrato, la visiera 12 include inoltre un alloggiamento 30 atto a ricevere la porzione di testa 40 del perno 16. Come è possibile riconoscere dall'esempio di realizzazione, l'alloggiamento 30 di detta porzione di testa 40 del perno 16 coincide con una porzione di detta sede di guida 22. Infatti, l'alloggiamento 30 di detta porzione di testa 40 è la parte terminale, vale a dire la zona di fondo, della sede di guida 22. In the illustrated embodiment, the visor 12 also includes a housing 30 adapted to receive the head portion 40 of the pin 16. As can be recognized from the embodiment example, the housing 30 of said head portion 40 of the pin 16 coincides with a portion of said guide seat 22. In fact, the housing 30 of said head portion 40 is the end part, that is to say the bottom area, of the guide seat 22.

Il corpo a slitta 20 è scorrevole nella sede di guida 22 per assumere almeno due posizioni, di cui, in una prima posizione, il corpo a slitta 20 è nella sede di guida 22 occupando almeno parzialmente l’alloggiamento 30 così da trattenere detta porzione di testa 40 del perno 16, ed una seconda posizione, arretrata rispetto all'alloggiamento 30, tale per cui il corpo a slitta 20 è separato o distanziato da detta porzione di testa 40 del perno 16 e consente una rimozione di detta porzione di testa 40 del perno 16. Nell’esempio di realizzazione illustrato, la visiera 12 include una faccia esterna 21, rivolta verso l’esterno del casco 15 ed una faccia interna 23. Sulla faccia interna 23 è fissato il dispositivo di bloccaggio 24 comprendente il corpo a slitta 20 e la sede di guida 22. The slide body 20 slides in the guide seat 22 to assume at least two positions, of which, in a first position, the slide body 20 is in the guide seat 22 occupying at least partially the housing 30 so as to retain said portion of head 40 of the pin 16, and a second position, set back with respect to the housing 30, such that the slide body 20 is separated or spaced from said head portion 40 of the pin 16 and allows removal of said head portion 40 of the pin 16. In the embodiment illustrated, the visor 12 includes an external face 21, facing the outside of the helmet 15 and an internal face 23. The locking device 24 comprising the slide body 20 is fixed to the internal face 23. and the driving seat 22.

In particolare, nella forma di realizzazione illustrata, il dispositivo di bloccaggio 24 è manipolabile come se fosse un corpo unico, nonché è staccabile dalla visiera 12. In particular, in the illustrated embodiment, the locking device 24 can be manipulated as if it were a single body, as well as detachable from the visor 12.

Il particolare il dispositivo di bloccaggio 24 comprende uno zoccolo di base 25, sagomato in modo da definire un recesso 26, ed un inserto intermedio 27 internamento cavo ed accolto nel recesso 26 e fissato allo zoccolo di base 25. In particular, the locking device 24 comprises a base base 25, shaped so as to define a recess 26, and an intermediate insert 27 internally hollow and received in the recess 26 and fixed to the base base 25.

Ancora più in particolare, il dispositivo di bloccaggio è un blocco staccabile, per eventuale necessità dallo schermo di protezione 12. Even more particularly, the locking device is a detachable block, for eventual necessity, from the protection screen 12.

In una forma di realizzazione come quella illustrata, il dispositivo di bloccaggio 24, includente lo zoccolo di base 25 è accolto in una sede cava 31 della visiera 12 in modo che l’intero dispositivo di bloccaggio rimovibile 24 sia confinato nello spessore della visiera, e quindi si trovi a filo con la faccia interna 23 della visiera. In pratica, il gruppo dispositivo di bloccaggio rimovibile 24 non sporge rispetto alla faccia interna 23 della visiera 12. In an embodiment such as that illustrated, the locking device 24, including the base socket 25 is received in a hollow seat 31 of the visor 12 so that the entire removable locking device 24 is confined to the thickness of the visor, and therefore it is flush with the inner face 23 of the visor. In practice, the removable locking device assembly 24 does not protrude with respect to the inner face 23 of the visor 12.

Ne consegue che, in tale forma di realizzazione, l’inserto intermedio 27 inserito nel recesso 26 è a filo della faccia interna 23 della visiera 12, cioè lo spessore in corrispondenza della regione di imperniamento del perno 16 è sostanzialmente lo stesso dello spessore della visiera 12 nelle altre regioni. It follows that, in this embodiment, the intermediate insert 27 inserted in the recess 26 is flush with the internal face 23 of the visor 12, i.e. the thickness at the pivot region of the pin 16 is substantially the same as the thickness of the visor. 12 in the other regions.

L’inserto intermedio 27 ha forma di tasca ed include al suo interno la sede di guida 22, e comprende una parete di fondo 28, un coperchio 29 e bordi o pareti laterali 28a, 28b. La sede di guida 22 è di fatto una fessura compresa tra la parete di fondo 28, le pareti laterali 28a, 28b ed il coperchio 29 dell'inserto intermedio 27. Possono essere previste guide di scorrimento all'interno dell'inserto intermedio 27 per favorire lo scorrimento del corpo a slitta 20. The intermediate insert 27 has the shape of a pocket and includes inside the guide seat 22, and includes a bottom wall 28, a lid 29 and edges or side walls 28a, 28b. The guide seat 22 is in fact a slot between the bottom wall 28, the side walls 28a, 28b and the cover 29 of the intermediate insert 27. Sliding guides can be provided inside the intermediate insert 27 to favor the sliding of the slide body 20.

Si può rilevare che il gruppo di collegamento 24 è disposto in modo tale che la sede di guida 22 presenti imboccatura di ingresso rivolta verso un bordo laterale 18 della visiera 12. Tale disposizione su un bordo 18 della visiera 12 consente un comodo impiego per un utente per un inserimento laterale del corpo a slitta 22 nella sede di guida 20. Infatti, il corpo a slitta 20 è disposto in modo tale da essere accessibile da un lato da un bordo 18 della visiera 12. It can be seen that the connection assembly 24 is arranged in such a way that the guide seat 22 has an inlet opening facing a lateral edge 18 of the visor 12. This arrangement on an edge 18 of the visor 12 allows a convenient use for a user. for lateral insertion of the slide body 22 into the guide seat 20. In fact, the slide body 20 is arranged in such a way as to be accessible from one side from an edge 18 of the visor 12.

Come possibile osservare dalle figure, il coperchio 29 ha una estensione, nel senso della direzione di scorrimento del corpo a slitta 20, che è minore della corrispondente estensione della parete di fondo 28, vale a dire il coperchio 29 non chiude completamente la parete di fondo 28 e definisce rispetto ad essa una finestra o apertura 33 dalla parte della faccia interna 23 della visiera 12. As can be seen from the figures, the lid 29 has an extension, in the sense of the sliding direction of the slide body 20, which is smaller than the corresponding extension of the bottom wall 28, i.e. the lid 29 does not completely close the bottom wall 28 and defines with respect thereto a window or opening 33 on the side of the inner face 23 of the visor 12.

Tale apertura 33 unitamente alla parete di fondo 28 e alle pareti laterali 28a, 28b dell’inserto intermedio 27 definiscono l’alloggiamento 30 per la porzione di testa 40 del perno 16. Si può osservare che, sulla base della geometria appena descritta, l’imboccatura della sede di guida 22 ha asse ortogonale all’imboccatura dell’alloggiamento 30. This opening 33 together with the bottom wall 28 and the side walls 28a, 28b of the intermediate insert 27 define the housing 30 for the head portion 40 of the pin 16. It can be observed that, on the basis of the geometry just described, the the mouth of the guide seat 22 has an axis orthogonal to the mouth of the housing 30.

La testa 40 del perno 16 ha una forma sostanzialmente quadrangolare, in particolare rettangolare, e l’alloggiamento 30 ha una corrispondente forma; in particolare, l’alloggiamento 30 è complementare al perno 16. Grazie alla forma della testa 40 e dell’alloggiamento 30, il perno 16 e la visiera 12, quando sono collegati tra loro, sono solidali in rotazione, cioè ruotano assieme attorno ad un asse di imperniamento definito dal perno 16. The head 40 of the pin 16 has a substantially quadrangular shape, in particular rectangular, and the housing 30 has a corresponding shape; in particular, the housing 30 is complementary to the pin 16. Thanks to the shape of the head 40 and the housing 30, the pin 16 and the visor 12, when connected to each other, are integral in rotation, i.e. they rotate together around a pivot axis defined by pin 16.

Si osserva inoltre che il corpo a slitta 20 comprende una porzione di inserimento 32 estesa longitudinalmente nella direzione di scorrimento nella sede di guida 22 ed una porzione di presa 34 sporgente lateralmente rispetto alla porzione di inserimento 32. La porzione di presa 34 quando il corpo a slitta 20 è inserito nella sede di guida 22 va a battuta con il bordo laterale 18 della visiera 12 e funge da fine corsa per il corpo a slitta 20. Ulteriormente la porzione di presa 34 sporge dal bordo laterale 18 della visiera 12 per consentire una comoda presa da parte di un utilizzatore. It is also observed that the slide body 20 comprises an insertion portion 32 extending longitudinally in the sliding direction in the guide seat 22 and a gripping portion 34 projecting laterally with respect to the insertion portion 32. The gripping portion 34 when the body a slide 20 is inserted in the guide seat 22 it abuts with the lateral edge 18 of the visor 12 and acts as a stop for the slide body 20. Further, the grip portion 34 protrudes from the lateral edge 18 of the visor 12 to allow a comfortable taken by a user.

Con riferimento alla figura 3, si rileva che il corpo a slitta 20 è mantenuto inserito nella sede di guida 22 e collegato alla sede di guida 22 mediante interposizione di una molla 36 tra il corpo a slitta 20 e la sede di guida 22. In particolare, la molla 36 è disposta in modo tale da essere compressa quando il corpo a slitta 20 viene arretrato dalla sede di guida 22, in allontanamento dal perno 16. With reference to Figure 3, it can be seen that the slide body 20 is kept inserted in the guide seat 22 and connected to the guide seat 22 by interposition of a spring 36 between the slide body 20 and the guide seat 22. In particular , the spring 36 is arranged in such a way as to be compressed when the slide body 20 is retracted from the guide seat 22, away from the pin 16.

Ancor più in particolare, una molla 36 a spirale è presente nella sede di guida 22 ed è fissata ad una spalla 35 che sporge internamente dal coperchio 29. Even more particularly, a spiral spring 36 is present in the guide seat 22 and is fixed to a shoulder 35 which protrudes internally from the cover 29.

La molla 36 si trova inoltre alloggiata in un intaglio centrale 37 ricavato nella porzione di inserimento 32 del corpo a slitta 20. The spring 36 is also housed in a central notch 37 made in the insertion portion 32 of the slide body 20.

Per la geometria delle parti qui descritta, quando il corpo a slitta 20 viene arretrato in allontanamento dall'alloggiamento 30 per perno, la molla 36 viene compressa contro la spalla 35, per limitare la corsa del corpo a slitta 20. Due to the geometry of the parts described herein, when the slide body 20 is retracted away from the pin housing 30, the spring 36 is compressed against the shoulder 35, to limit the stroke of the slide body 20.

Con riferimento alla figura 3, si rileva inoltre che per trattenere la porzione di testa 40 del perno 16, il corpo a slitta 20 comprende all’estremità libera della porzione di inserimento 32 una cavità centrale 39 sostanzialmente tondeggiante, la quale definisce due rami 39a, 39b. Nella cavità centrale 39 è accolto lo stelo 41 del perno 16. With reference to Figure 3, it is also noted that in order to retain the head portion 40 of the pin 16, the slide body 20 comprises at the free end of the insertion portion 32 a substantially rounded central cavity 39, which defines two branches 39a, 39b. The stem 41 of the pin 16 is received in the central cavity 39.

I due rami 39a, 39b e la forza elastica della molla 36 sono dimensionati in modo il corpo a slitta 20 possa essere arretrato fino a liberare l’alloggiamento 30, e consentire una rimozione del perno 16, che viene sfilato attraverso l’apertura 33. The two branches 39a, 39b and the elastic force of the spring 36 are sized so that the slide body 20 can be retracted to free the housing 30, and allow removal of the pin 16, which is pulled out through the opening 33.

II funzionamento dell’assieme secondo la presente divulgazione è il seguente. The operation of the assembly according to this disclosure is as follows.

Inizialmente il gruppo di collegamento 24 viene fissato alla faccia interna 23 della visiera 12 mediante viti o simili elementi di bloccaggio. Initially, the connection assembly 24 is fixed to the inner face 23 of the visor 12 by means of screws or similar locking elements.

Successivamente, il corpo a slitta 20 viene arretrato dall’alloggiamento 30, comprimendo la molla 36, fino a che i due rami 39a, 39b liberano l’alloggiamento 30. In questa condizione, la porzione di testa 40 del perno 16 può essere inserita nell’alloggiamento 30. Subsequently, the slide body 20 is retracted from the housing 30, compressing the spring 36, until the two branches 39a, 39b free the housing 30. In this condition, the head portion 40 of the pin 16 can be inserted into the housing 30.

Successivamente il corpo a slitta 20 viene rilasciato e sotto l’azione della molla 36 che ritorna in posizione iniziale, si riposiziona in tutta la sede di guida 22 fino a che i rami 39a, 39b della porzione di inserimento 32 occupano l’alloggiamento 30 ai lati dello stelo 41 del perno 16, bloccando la porzione di testa 40. Subsequently, the slide body 20 is released and under the action of the spring 36 which returns to its initial position, it is repositioned throughout the guide seat 22 until the branches 39a, 39b of the insertion portion 32 occupy the housing 30 at the sides of the stem 41 of the pin 16, blocking the head portion 40.

Per rimuovere il perno 16, viene effettuata una azione uguale e contraria, mediante arretramento del corpo a slitta 22 dall’alloggiamento 30 e rimozione della porzione di testa 40 del perno. To remove the pin 16, an equal and opposite action is carried out, by withdrawing the slide body 22 from the housing 30 and removing the head portion 40 of the pin.

L’assieme secondo la presente divulgazione è stato fin qui descritto con riferimento a sue forme preferite di realizzazione. The assembly according to the present disclosure has been described up to now with reference to its preferred embodiments.

È da intendersi che possano esistere altre forme di realizzazione che afferiscono al medesimo nucleo inventivo, tutte rientranti neN'ambito di protezione delle rivendicazioni qui di seguito esposte. It is to be understood that other embodiments may exist which pertain to the same inventive core, all falling within the scope of the protection of the claims set out below.

In particolare, con riferimento a figura 9, viene illustrata una ulteriore forma di realizzazione in cui il dispositivo di bloccaggio rimovibile 110 comprende un elemento di bloccaggio conformato a braccio o a leva 120, il quale è imperniato sulla faccia interna 23 della visiera 12, ed accolto in una rispettiva sede. In detta sede, il braccio 120 è ruotabile tra una prima posizione di aggancio ed una seconda posizione, in cui è consentito un disimpegno tra il braccio 120 ed il perno 16. In particular, with reference to Figure 9, a further embodiment is illustrated in which the removable locking device 110 comprises an arm or lever-shaped locking element 120, which is hinged on the inner face 23 of the visor 12, and accommodates in a respective location. In said seat, the arm 120 is rotatable between a first coupling position and a second position, in which a disengagement between the arm 120 and the pin 16 is allowed.

Anche in questa forma di realizzazione, la testa 40 del perno 16 è accolta in un alloggiamento 30 che coincide con la sede del braccio 120. Inoltre, il braccio 120 ha una estremità 139 conformata ad “C” o ad uncino, la quale è destinata ad agganciare lo stelo 41 del perno 16, per ottenere il collegamento. Also in this embodiment, the head 40 of the pin 16 is received in a housing 30 which coincides with the seat of the arm 120. Furthermore, the arm 120 has a C-shaped or hook-shaped end 139, which is intended to hook the stem 41 of the pin 16, to obtain the connection.

Per mantenere uno stabile aggancio/bloccaggio tra il braccio 120 ed il perno 16, il dispositivo di bloccaggio rimovibile comprende una molla 136, la quale nell’esempio è una molla di torsione. La molla 136 è posta coassiale ad una zona di imperniamento del braccio 120 alla visiera 12, e comprende un primo ramo collegato alla visiera 12 ed un secondo ramo collegato al braccio 120. To maintain a stable coupling / locking between the arm 120 and the pin 16, the removable locking device includes a spring 136, which in the example is a torsion spring. The spring 136 is placed coaxial to a pivotal area of the arm 120 to the visor 12, and comprises a first branch connected to the visor 12 and a second branch connected to the arm 120.

La molla 136 è atta ad essere deformata quando il braccio 120 viene ruotato nella seconda posizione, liberando il perno 16. In questo modo, quando il braccio 120 viene rilasciato dall’utente, la molla 136 ritorna in condizione originaria e riporta il braccio 120 nella prima posizione di aggancio. The spring 136 is adapted to be deformed when the arm 120 is rotated into the second position, freeing the pin 16. In this way, when the arm 120 is released by the user, the spring 136 returns to its original condition and returns the arm 120 to its original position. first coupling position.

Anche in questa forma di realizzazione, il braccio 120, e la rispettiva sede, unitamente alla molla 136 sono alloggiati in una cavità della visiera 12 per essere incorporati nello spessore della visiera 12 e ridurre eventuali sporgenze rispetto alla faccia interna della visiera 12. Also in this embodiment, the arm 120, and the respective seat, together with the spring 136 are housed in a cavity of the visor 12 to be incorporated in the thickness of the visor 12 and reduce any protrusions with respect to the internal face of the visor 12.

Inoltre, anche in questa forma di realizzazione, il braccio 120 presenta una porzione di presa 134 la quale sporge da un bordo 18 della visiera 12 per essere accessibile da un utente. Furthermore, also in this embodiment, the arm 120 has a grip portion 134 which protrudes from an edge 18 of the visor 12 to be accessible by a user.

Claims (17)

RIVENDICAZIONI 1. Assieme (10) comprendente uno schermo di protezione (12) per casco ed un perno (16) atto a imperniare lo schermo di protezione (12) ad una calotta (17) del casco (15), in cui il perno (16) è atto ad essere staccato dallo schermo di protezione (12) ed in cui l’assieme (10) comprende un dispositivo di bloccaggio (24), detto bloccaggio essendo un bloccaggio rimovibile, ed in cui detto dispositivo di bloccaggio (24) è atto ad essere azionato per bloccare lo schermo di protezione (12) al perno (16) e per rimuovere un collegamento tra lo schermo di protezione (12) ed il perno (16). CLAIMS 1. Assembly (10) comprising a protective shield (12) for helmet and a pin (16) adapted to pivot the protective shield (12) to a shell (17) of the helmet (15), in which the pin (16 ) is adapted to be detached from the protective screen (12) and in which the assembly (10) comprises a locking device (24), said locking being a removable lock, and in which said locking device (24) is adapted to be operated to lock the protection screen (12) to the pin (16) and to remove a connection between the protection screen (12) and the pin (16). 2. Assieme secondo la rivendicazione 1, in cui detto dispositivo di bloccaggio (24) include un elemento di bloccaggio (20, 120) alloggiato in una sede (22), in cui l’elemento di bloccaggio (20, 120) è atto ad assumere almeno una prima posizione di aggancio, in cui l’elemento di bloccaggio (20, 120) interagisce con il perno (16) per realizzare un aggancio, ed una seconda posizione, in cui l’elemento di bloccaggio (20, 120) è in una relazione distanziata dal perno (16) tale da consentire un distacco dello schermo di protezione (12) dal perno (16). Assembly according to claim 1, wherein said locking device (24) includes a locking element (20, 120) housed in a seat (22), in which the locking element (20, 120) is adapted to assume at least a first coupling position, in which the locking element (20, 120) interacts with the pin (16) to make a coupling, and a second position, in which the locking element (20, 120) is in a relationship spaced from the pin (16) such as to allow a detachment of the protective shield (12) from the pin (16). 3. Assieme secondo la rivendicazione 2, in cui l’elemento di bloccaggio (20, 120) è azionabile da un utente. 3. Assembly according to claim 2, in which the locking element (20, 120) can be operated by a user. 4. Assieme secondo la rivendicazione 2 o 3, in cui, tanto nella prima posizione quanto nella seconda posizione, l’elemento di bloccaggio (20, 120) è collegato allo schermo di protezione (12). 4. Assembly according to claim 2 or 3, in which, both in the first position and in the second position, the locking element (20, 120) is connected to the protective screen (12). 5. Assieme secondo la rivendicazione 2, 3 o 4, in cui l’elemento di bloccaggio (20) è un corpo a slitta atto a essere spostato tra la prima posizione e la seconda posizione mediante traslazione. 5. Assembly according to claim 2, 3 or 4, in which the locking element (20) is a slide body adapted to be moved between the first position and the second position by translation. 6. Assieme secondo la rivendicazione 2, 3 o 4, in cui l’elemento di bloccaggio (120) è un braccio atto ad essere spostato tra la prima posizione e la seconda posizione mediante rotazione. 6. Assembly according to claim 2, 3 or 4, in which the locking element (120) is an arm adapted to be moved between the first position and the second position by rotation. 7. Assieme secondo una qualsiasi delle rivendicazioni da 2 a 6, in cui lo schermo di protezione (12) comprende una sede (22) per accogliere l’elemento di bloccaggio (20, 120) ed un alloggiamento (30) per ricevere una porzione di testa (40) del perno (16), ed in cui detto alloggiamento (30) è incluso in, o coincide con, una parte di detta sede (22) e detto elemento di bloccaggio (20, 120) è atto ad assumere in detta sede (22) detta prima posizione in cui detto elemento di bloccaggio (20) è disposto parzialmente in detto alloggiamento (30) e trattiene detta porzione di testa (40) del perno (16) ed una seconda posizione in cui detto elemento di bloccaggio (20) è distanziato da detto alloggiamento (30) e libera detta porzione di testa (40) del perno (16). Assembly according to any one of claims 2 to 6, wherein the protective screen (12) comprises a seat (22) for receiving the locking element (20, 120) and a housing (30) for receiving a portion head (40) of the pin (16), and in which said housing (30) is included in, or coincides with, a part of said seat (22) and said locking element (20, 120) is able to assume in said seat (22) said first position in which said locking element (20) is partially arranged in said housing (30) and holds said head portion (40) of the pin (16) and a second position in which said locking element (20) is spaced from said housing (30) and frees said head portion (40) of the pin (16). 8. Assieme (10) secondo la rivendicazione 7, in cui l'alloggiamento (30) per detta porzione di testa (40) del perno (16) coincide con una parte terminale della sede (22). Assembly (10) according to claim 7, wherein the housing (30) for said head portion (40) of the pin (16) coincides with an end part of the seat (22). 9. Assieme (10) secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti da 2 a 8, in cui la sede (22) presenta imboccatura rivolta verso un bordo (18) dello schermo di protezione (12) e detto elemento di bloccaggio (20, 120) è accessibile da detto bordo (18) dello schermo di protezione (12). Assembly (10) according to any one of the preceding claims from 2 to 8, in which the seat (22) has a mouth turned towards an edge (18) of the protection screen (12) and said locking element (20, 120) it is accessible from said edge (18) of the protection screen (12). 10. Assieme (10) secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti da 2 a 9, comprendente almeno una molla (36), in cui detta molla (36) è in una condizione deformata quando l’elemento di bloccaggio (20) è nella seconda posizione, ed in cui detta molla (36) è in una condizione di riposo, quando l’elemento di bloccaggio (20) è nella prima posizione. Assembly (10) according to any one of the preceding claims 2 to 9, comprising at least one spring (36), wherein said spring (36) is in a deformed condition when the locking element (20) is in the second position , and in which said spring (36) is in a rest condition, when the locking element (20) is in the first position. 11. Assieme (10) secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, in cui lo schermo di protezione (12) è trasparente. Assembly (10) according to any one of the preceding claims, wherein the protective screen (12) is transparent. 12. Assieme secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, comprendente un recesso (31) ricavato nello schermo di protezione (12) ed in cui il dispositivo di bloccaggio (24) è accolto in detto recesso (31) per essere incorporato in uno spessore dello schermo di protezione (12). 12. Assembly according to any one of the preceding claims, comprising a recess (31) obtained in the protective screen (12) and in which the locking device (24) is received in said recess (31) to be incorporated in a thickness of the screen protection (12). 13. Assieme (10) secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti in cui il dispositivo di bloccaggio (24) è associato allo schermo di protezione ed è un corpo staccabile dallo schermo di protezione (12). Assembly (10) according to any one of the preceding claims, wherein the locking device (24) is associated with the protective shield and is a body detachable from the protective shield (12). 14. Assieme (10) secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti in cui lo schermo di protezione è una visiera (12). Assembly (10) according to any one of the preceding claims wherein the protective shield is a visor (12). 15. Casco (15) includente un assieme (10) secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti. Helmet (15) including an assembly (10) according to any one of the preceding claims. 16. Metodo per collegare uno schermo di protezione (12) per casco con un perno (16) atto a imperniare lo schermo di protezione (12) ad una calotta (17) del casco (15), in cui il metodo comprende le fasi di - bloccare in modo amovibile il perno (16) allo schermo di protezione (12), e - disimpegnare il perno (16) dallo schermo di protezione (12) per una rimozione dello schermo di protezione (12) dalla calotta (17) del casco (15). 16. Method of connecting a protective shield (12) for a helmet with a pin (16) adapted to pivot the protective shield (12) to a shell (17) of the helmet (15), wherein the method comprises the steps of - lock the pin (16) in a removable way to the protection screen (12), e - disengage the pin (16) from the protective screen (12) to remove the protective screen (12) from the shell (17) of the helmet (15). 17. Metodo secondo la rivendicazione 16, in cui per bloccare in modo amovibile il perno (16) allo schermo di protezione (12), un elemento di bloccaggio (20, 120) viene spostato manualmente tra una prima posizione in cui detto elemento di bloccaggio (20, 120) trattiene il perno (16) ed una seconda posizione in cui detto elemento di bloccaggio (20, 120) è in relazione distanziata dal perno e consente una rimozione del perno (16) dallo schermo di protezione (12).Method according to claim 16, wherein to removably lock the pin (16) to the protective shield (12), a locking element (20, 120) is manually moved between a first position in which said locking element (20, 120) holds the pin (16) and a second position in which said locking element (20, 120) is in spaced relation from the pin and allows removal of the pin (16) from the protective shield (12).
IT000023A 2012-02-20 2012-02-20 ASSEMBLES INCLUDING A PROTECTION SCREEN FOR A HELMET. ITVR20120023A1 (en)

Priority Applications (4)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT000023A ITVR20120023A1 (en) 2012-02-20 2012-02-20 ASSEMBLES INCLUDING A PROTECTION SCREEN FOR A HELMET.
US13/770,643 US20130212786A1 (en) 2012-02-20 2013-02-19 Assembly comprising a protective shield for a helmet
EP13155803.3A EP2628403B1 (en) 2012-02-20 2013-02-19 Protective shield for a helmet
ES13155803.3T ES2538245T3 (en) 2012-02-20 2013-02-19 Protective helmet screen

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT000023A ITVR20120023A1 (en) 2012-02-20 2012-02-20 ASSEMBLES INCLUDING A PROTECTION SCREEN FOR A HELMET.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITVR20120023A1 true ITVR20120023A1 (en) 2013-08-21

Family

ID=46001649

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT000023A ITVR20120023A1 (en) 2012-02-20 2012-02-20 ASSEMBLES INCLUDING A PROTECTION SCREEN FOR A HELMET.

Country Status (4)

Country Link
US (1) US20130212786A1 (en)
EP (1) EP2628403B1 (en)
ES (1) ES2538245T3 (en)
IT (1) ITVR20120023A1 (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20180184746A1 (en) * 2016-10-31 2018-07-05 Eric PLEBANI Helmet construction

Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0685177A1 (en) * 1994-05-20 1995-12-06 Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft, Patentabteilung AJ-3 Protective helmet, especially for motorcyclists
GB2300346A (en) * 1995-05-04 1996-11-06 Nichola Barry Crash helmet with a removable visor
EP1366683A1 (en) * 2002-05-27 2003-12-03 OPTICOS S.r.l. Device for hooking the visor to a motorcyclist helmet cap
EP1397969A1 (en) * 2002-09-12 2004-03-17 OPTICOS S.r.l. Device for mounting the visor onto the cap of a helmet
EP1591030A1 (en) * 2004-04-26 2005-11-02 GI.VI. s.r.l. Helmet comprising a visor and a mechanism to remove the visor

Family Cites Families (13)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4748696A (en) * 1986-05-16 1988-06-07 Foehl Artur Safety helmet
DE3771494D1 (en) * 1986-11-17 1991-08-22 Artur Foehl PROTECTIVE HELMET, WITH A PIVOTING AND LOCKING VISOR DEVICE, IN PARTICULAR FOR MOTORCYCLISTS.
JPH0660444B2 (en) * 1987-06-09 1994-08-10 理夫 新井 Shield mounting structure for helmet
JPH0689483B2 (en) * 1990-06-14 1994-11-09 理夫 新井 Shield mounting structure for helmet
US5177816A (en) * 1991-12-10 1993-01-12 The United States Of America As Represented By The Secretary Of The Navy Helmet visor support apparatus
JP2948573B1 (en) * 1998-04-30 1999-09-13 株式会社アライヘルメット Helmet shield structure
US20030182716A1 (en) * 2002-04-02 2003-10-02 De-Ren Wu Helmet
KR100568946B1 (en) * 2004-11-25 2006-04-10 주식회사 홍진에이치제이씨 Shield mounting device for helmet
ITMI20060663A1 (en) * 2006-04-04 2007-10-05 Omega S R L DEVICE FOR ATTACHING AND RELEASING A VISOR FROM A HELMET
US8069499B2 (en) * 2006-05-15 2011-12-06 Shoei Co., Ltd. Helmet shield attaching mechanism, and helmet attached with the same
TW200836655A (en) * 2007-03-05 2008-09-16 Long Huei Helmet Co Compounded safety helmet
JP5285764B2 (en) * 2008-04-03 2013-09-11 スリーエム イノベイティブ プロパティズ カンパニー Swivel assembly for headgear
US20110302701A1 (en) * 2010-06-09 2011-12-15 Kin Yung Lung Industrial Co., Ltd. Position controlling mechanism for chin guard and visor plate of helmet

Patent Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0685177A1 (en) * 1994-05-20 1995-12-06 Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft, Patentabteilung AJ-3 Protective helmet, especially for motorcyclists
GB2300346A (en) * 1995-05-04 1996-11-06 Nichola Barry Crash helmet with a removable visor
EP1366683A1 (en) * 2002-05-27 2003-12-03 OPTICOS S.r.l. Device for hooking the visor to a motorcyclist helmet cap
EP1397969A1 (en) * 2002-09-12 2004-03-17 OPTICOS S.r.l. Device for mounting the visor onto the cap of a helmet
EP1591030A1 (en) * 2004-04-26 2005-11-02 GI.VI. s.r.l. Helmet comprising a visor and a mechanism to remove the visor

Also Published As

Publication number Publication date
US20130212786A1 (en) 2013-08-22
EP2628403A1 (en) 2013-08-21
EP2628403B1 (en) 2015-03-18
ES2538245T3 (en) 2015-06-18

Similar Documents

Publication Publication Date Title
KR100659170B1 (en) Sunvisor opening structure for helmet
JP5736004B2 (en) Fishing reel with quick opening side cover
JP2004100140A (en) Device for attaching visor on cap of helmet
US20050207284A1 (en) Wristwatch
JP2739572B2 (en) Hinge with spring mechanism for glasses
US2599660A (en) Quick disconnect key holder
CN102601748A (en) Expandable pliers
WO2021128935A1 (en) Motorcycle helmet lens mounting structure
ITVR20120023A1 (en) ASSEMBLES INCLUDING A PROTECTION SCREEN FOR A HELMET.
CN110973756A (en) Motorcycle helmet lens mounting structure
CN212488818U (en) Lock catch capable of replacing accessory casing
ITMI971917A1 (en) HELMET WITH OPENABLE CHIN
CH621471A5 (en) Integral helmet with movable visor articulated on the sides of the helmet
JP5622135B1 (en) Ventilation unit
JP3691481B2 (en) Buried gas plug
JP2003325916A5 (en)
CN106218577B (en) A kind of lockable mechanism for vehicle safety belt
CN203279938U (en) Watch buckle
CN213487355U (en) Practical umbrella
CN217381177U (en) Telescopic link and use bracing piece of this telescopic link
KR200464460Y1 (en) a fixer for a identification card
ITRM20030092U1 (en) CLOSING AND / OR RATCHET OPENING DEVICE FOR DRAWER GUIDE ELEMENT.
ITBS20080211A1 (en) DEVICE FOR DOOR HANDLES
WO2019169513A1 (en) Helmet
JP2006171555A (en) Temple fitting structure of spectacles