ITTO20060302A1 - TRANSMISSION DEVICE - Google Patents

TRANSMISSION DEVICE Download PDF

Info

Publication number
ITTO20060302A1
ITTO20060302A1 ITTO20060302A ITTO20060302A1 IT TO20060302 A1 ITTO20060302 A1 IT TO20060302A1 IT TO20060302 A ITTO20060302 A IT TO20060302A IT TO20060302 A1 ITTO20060302 A1 IT TO20060302A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
stop
casing
sliding gear
pulley
gear
Prior art date
Application number
Other languages
Italian (it)
Inventor
Akihiro Iimuro
Yutaka Inomoto
Kazuhiko Nakamura
Seiji Onozawa
Takashi Ozeki
Yoshiaki Tsukada
Original Assignee
Honda Motor Co Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Honda Motor Co Ltd filed Critical Honda Motor Co Ltd
Priority to ITTO20060302 priority Critical patent/ITTO20060302A1/en
Publication of ITTO20060302A1 publication Critical patent/ITTO20060302A1/en

Links

Description

DESCRIZIONE dell'invenzione industriale dal titolo: DESCRIPTION of the industrial invention entitled:

"Dispositivo di trasmissione" "Transmission device"

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione si riferisce ad un dispositivo di trasmissione che interpone un mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi tra un organo condotto che è supportato operativamente su una carcassa su cui è montato un motore ad alimentazione elettrica ed il motore ad alimentazione elettrica, e prevede un mezzo limitatore di posizione operativa che limita una posizione operativa dell'organo condotto sulla carcassa. The present invention relates to a transmission device which interposes a geared motion transmission means between a driven member which is operationally supported on a casing on which an electrically powered motor is mounted and the electrically powered motor, and provides for a operative position limiting means which limits an operative position of the member driven on the casing.

Al momento della limitazione della rotazione di una ruota elicoidale in risposta alla rotazione di un angolo predeterminato, una forza d'urto agisce su superfici in presa di una vite senza fine che è collegata coassialmente con il motore ad alimentazione elettrica e della ruota elicoidale che è in presa con la vite senza fine. Un dispositivo di trasmissione che, per evitare tale forza d'urto, interpone una molla a disco per attenuare il movimento assiale della vite senza fine tra un asse della vite senza fine ed una carcassa, è noto, ad esempio, da JP-A-2003-348 .791. Upon limiting the rotation of a worm wheel in response to rotation of a predetermined angle, an impact force acts on the mesh surfaces of a worm which is coaxially connected with the electrically powered motor and the worm wheel which is in contact with the worm. A transmission device which, to avoid this impact force, interposes a disc spring to attenuate the axial movement of the worm between an axis of the worm and a casing, is known, for example, from JP-A- 2003-348 .791.

Nel dispositivo di trasmissione tradizionale precedentemente menzionato, è possibile attenuare la forza che agisce sulle superfici in presa della vite senza fine e della ruota elicoidale al momento della limitazione della rotazione della ruota elicoidale utilizzando la molla a disco. Tuttavia, una forza elastica della molla a disco agisce sulla vite senza fine anche in una condizione non di limitazione della rotazione, e di conseguenza esiste la possibilità che la funzionalità di controllo al momento dell'azionamento di un organo condotto a causa di un funzionamento del motore ad alimentazione elettrica si riduca. In the previously mentioned conventional transmission device, it is possible to attenuate the force acting on the gripping surfaces of the worm and the helical wheel at the moment of limiting the rotation of the helical wheel by using the disc spring. However, an elastic force of the disc spring acts on the worm even in a non-rotation limiting condition, and consequently there is a possibility that the control functionality at the time of actuation of a driven member due to an operation of the electric power motor is reduced.

La presente invenzione è stata realizzata alla luce di queste circostanze, ed uno scopo della presente invenzione consiste nel fornire un dispositivo di trasmissione che è in grado di evitare che una forza d'urto agisca su una superficie di ingranamento di un mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi al momento della limitazione di un movimento di un organo condotto in una posizione operativa predeterminata senza influenzare la funzionalità di controllo del movimento dell'organo condotto. The present invention has been made in light of these circumstances, and an object of the present invention is to provide a transmission device which is capable of preventing an impact force from acting on an meshing surface of a motion transmission means. gear at the time of limiting a movement of a driven member to a predetermined operating position without affecting the motion control functionality of the driven member.

Per raggiungere lo scopo precedentemente menzionato, nell'invenzione definita nella rivendicazione 1, in un dispositivo di trasmissione che interpone un mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi tra un organo condotto che è supportato operativamente su una carcassa su cui è montato un motore ad alimentazione elettrica ed il motore ad alimentazione elettrica, e prevede un mezzo limitatore di posizione operativa che limita una posizione operativa dell'organo condotto rispetto alla carcassa, il perfezionamento è caratterizzato dal fatto che, nel mezzo limitatore di posizione operativa, un arresto che è portato in contatto con l'organo condotto in una posizione operativa predeterminata dell'organo condotto è supportato in una condizione flottante sulla carcassa con l'interposizione di un organo elastico tra l'organo condotto e la carcassa. To achieve the aforementioned object, in the invention defined in claim 1, in a transmission device which interposes a gear transmission means between a driven member which is operationally supported on a casing on which an electrically powered motor is mounted and the electrically powered motor, and provides an operative position limiting means which limits an operative position of the driven member with respect to the casing, the improvement is characterized in that, in the operative position limiting means, a stop which is brought into contact with the driven member in a predetermined operating position, the driven member is supported in a floating condition on the casing with the interposition of an elastic member between the driven member and the casing.

Inoltre, nell'invenzione definita nella rivendicazione 2, in aggiunta alla struttura dell'invenzione definita nella rivendicazione 1, l'organo condotto è un ingranaggio scorrevole che è azionato nella direzione assiale mentre viene fatto ruotare intorno ad un suo asse in risposta ad un azionamento del motore ad alimentazione elettrica che può ruotare nei versi normale ed opposto, e delle sporgenze che sono in grado di entrare in contatto con l'arresto sono rispettivamente formate sulle due superfici dell'ingranaggio scorrevole in posizione sporgente. Further, in the invention defined in claim 2, in addition to the structure of the invention defined in claim 1, the driven member is a sliding gear which is driven in the axial direction while being rotated about an axis thereof in response to an actuation. of the electrically powered motor which can rotate in the normal and opposite directions, and projections which are capable of contacting the stop are respectively formed on the two surfaces of the sliding gear in a protruding position.

Nell'invenzione definita nella rivendicazione 3, in aggiunta alla struttura dell'invenzione definita nella rivendicazione 2, l'arresto comprende una porzione di braccio limitatore approssimativamente a forma di U in una condizione in cui, in corrispondenza delle due estremità mobili nella direzione assiale dell'ingranaggio scorrevole, l'arresto può essere portato in contatto con le sporgenze che sono formate sulle due superfici dell'ingranaggio scorrevole. In the invention defined in claim 3, in addition to the structure of the invention defined in claim 2, the stop comprises an approximately U-shaped limiting arm portion in a condition where, at the two movable ends in the axial direction of the sliding gear, the stop can be brought into contact with the projections which are formed on the two surfaces of the sliding gear.

Nell'invenzione definita nella rivendicazione 4, in aggiunta alla struttura dell'invenzione definita in una qualsiasi delle rivendicazioni da 1 a 3, l'organo elastico è inserito in un foro di inserimento che è formato nell'arresto, ed un bullone che attraversa l'organo elastico si impegna per avvitamento con la carcassa. In the invention defined in claim 4, in addition to the structure of the invention defined in any one of claims 1 to 3, the spring member is inserted into an insertion hole which is formed in the stop, and a bolt which passes through the The elastic member engages by screwing with the carcass.

Inoltre, nell'invenzione definita nella rivendicazione 5, in aggiunta alla struttura dell'invenzione definita in una qualsiasi delle rivendicazioni da 1 a 3, in un foro di inserimento che è ricavato nell'arresto, avente un asse che è parallelo ad un asse dell'ingranaggio scorrevole, è inserito un bullone che forma un gioco tra il bullone ed una superficie interna del foro di inserimento e si impegna per avvitamento con la carcassa. Furthermore, in the invention defined in claim 5, in addition to the structure of the invention defined in any one of claims 1 to 3, in an insertion hole which is made in the stop, having an axis which is parallel to an axis of the 'sliding gear, a bolt is inserted which forms a play between the bolt and an internal surface of the insertion hole and engages by screwing with the casing.

Secondo l'invenzione definita nella rivendicazione 1, l'organo condotto è azionato nella posizione operativa predeterminata in risposta ad un azionamento del motore ad alimentazione elettrica ed è portato in contatto con un arresto, e di conseguenza il movimento dell'organo condotto è limitato. In questo caso, una forza d'urto dovuta al contatto dell'organo condotto con l'arresto può essere attenuata da una forza di repulsione elastica presentata dall'organo elastico, e di conseguenza è possibile evitare che la forza d'urto agisca su una superficie di ingranamento del mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi. I-noltre, la forza di repulsione elastica dell'organo elastico agisce sul mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi soltanto al momento della limitazione del movimento dell'organo condotto, e di conseguenza non viene influenzata la funzionalità di controllo dell'organo condotto in una condizione normale di controllo della rotazione in cui l'organo condotto è azionato dal funzionamento del motore ad alimentazione elettrica. According to the invention defined in claim 1, the driven member is operated into the predetermined operating position in response to an actuation of the electrically powered motor and is brought into contact with a stop, and consequently the movement of the driven member is limited. In this case, an impact force due to the contact of the driven member with the stop can be attenuated by an elastic repulsion force presented by the elastic member, and consequently it is possible to prevent the impact force from acting on a meshing surface of the gear transmission means. Furthermore, the elastic repulsion force of the elastic member acts on the gear transmission means only when the movement of the driven member is limited, and consequently the control functionality of the driven member is not affected in a normal rotation control condition in which the driven member is driven by the operation of the electrically powered engine.

Inoltre, secondo l'invenzione definita nella rivendicazione 2, è possibile limitare il movimento dell'ingranaggio scorrevole evitando che la forza d'urto agisca sulle superfici di ingranamento del mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi alle estremità del movimento alternativo assiale dell'ingranaggio scorrevole. Furthermore, according to the invention defined in claim 2, it is possible to limit the movement of the sliding gear by preventing the impact force from acting on the meshing surfaces of the gear transmission means at the ends of the axial reciprocating movement of the sliding gear. .

Secondo l'invenzione definita nella rivendicazione 3, è possibile limitare le estremità del movimento alternativo assiale dell'ingranaggio scorrevole utilizzando la semplice struttura che minimizza il numero di componenti. According to the invention defined in claim 3, it is possible to limit the ends of the axial reciprocating movement of the sliding gear by using the simple structure which minimizes the number of components.

Secondo l'invenzione definita nella rivendicazione 4, è possibile migliorare la funzionalità di assemblaggio del mezzo limitatore di posizione operativa sulla carcassa. According to the invention defined in claim 4, it is possible to improve the assembly functionality of the operating position limiting means on the casing.

Inoltre, secondo l'invenzione definita nella rivendicazione 5, la forza d'urto dovuta al contatto dell'organo condotto con l'arresto può essere ulteriormente ridotta. Furthermore, according to the invention defined in claim 5, the impact force due to the contact of the driven member with the stop can be further reduced.

Nel seguito, il modo per attuare la presente invenzione è spiegato con riferimento a forme di attuazione della presente invenzione illustrate nei disegni annessi. In the following, the way to carry out the present invention is explained with reference to embodiments of the present invention illustrated in the attached drawings.

Le figure da 1 ad 8 mostrano la prima forma di attuazione della presente invenzione, in cui: Figures 1 to 8 show the first embodiment of the present invention, in which:

la figura 1 rappresenta una vista laterale di un motociclo ; figure 1 represents a side view of a motorcycle;

la figura 2 rappresenta una vista in sezione trasversale lungo la linea 2-2 nella figura 1; Figure 2 is a cross-sectional view along the line 2-2 in Figure 1;

la figura 3 rappresenta una vista in sezione trasversale ingrandita lungo la linea 3-3 nella figura 2; Figure 3 is an enlarged cross-sectional view along line 3-3 in Figure 2;

la figura 4 rappresenta una vista in sezione trasversale lungo la linea 4-4 nella figura 3; Figure 4 is a cross-sectional view along the line 4-4 in Figure 3;

la figura 5 rappresenta una vista in sezione trasversale che mostra una condizione in cui un ingranaggio scorrevole è stato spostato sul lato di una posizione MASSIMO e corrisponde alla figura 4; Figure 5 is a cross-sectional view showing a condition in which a sliding gear has been moved to the side by a MAXIMUM position and corresponds to Figure 4;

la figura 6 rappresenta una vista in sezione trasversale ingrandita della regione vicino ad una puleggia condotta,· Figure 6 is an enlarged cross-sectional view of the region near a driven pulley,

la figura 7 rappresenta una vista nella direzione indicata da una freccia 7 nella figura 6; e Figure 7 is a view in the direction indicated by an arrow 7 in Figure 6; And

la figura 8 rappresenta una vista frontale di una rondella, guardando nella stessa direzione della figura 7. Figure 8 is a front view of a washer, looking in the same direction as Figure 7.

In primo luogo, nella figura 1, un telaio F di un motociclo tipo scooter, che è del tipo ibrido, comprende un tubo di sterzo 12 che supporta in modo sterzante una forcella anteriore 11 che, a sua volta, supporta in modo girevole una ruota anteriore WF su una sua porzione di estremità inferiore, un telaio anteriore 13 che si estende all'indietro e verso il basso dal tubo di sterzo 12, una coppia di telai centrali 14 ... che si ramificano sui lati sinistro e destro da un'estremità inferiore del telaio anteriore 13 e si estendono in direzione sostanzialmente orizzontale all'indietro, ed una coppia di telai posteriori 15 ... che si estendono all'indietro e verso l'alto dalle estremità posteriori dei telai centrali 14 ... Su una porzione superiore della forcella anteriore 11, è collegato un manubrio sterzante 16 del tipo a barra. Firstly, in Figure 1, a frame F of a scooter-type motorcycle, which is of the hybrid type, comprises a head tube 12 which steerably supports a front fork 11 which, in turn, rotatably supports a wheel front WF on a lower end portion thereof, a front frame 13 extending rearward and downward from the head tube 12, a pair of center frames 14 ... branching on the left and right sides from a ' lower end of the front frame 13 and extend in a substantially horizontal direction rearward, and a pair of rear frames 15 ... which extend rearward and upward from the rear ends of the center frames 14 ... on one upper portion of the front fork 11, a steering handlebar 16 of the bar type is connected.

Una porzione anteriore di un gruppo motopropulsore P è supportata in modo oscillante su una porzione longitudinale centrale dei due telai posteriori 15 ..., un ammortizzatore posteriore 17 è disposto tra un lato dei due telai posteriori 15 ... ed il gruppo motopropulsore P, ed una ruota posteriore WR, che costituisce una ruota motrice, è supportata in modo girevole su una porzione posteriore del gruppo motopropulsore P. A front portion of a power train P is supported in an oscillating manner on a central longitudinal portion of the two rear frames 15 ..., a rear shock absorber 17 is arranged between one side of the two rear frames 15 ... and the power train P, and a rear wheel WR, which constitutes a drive wheel, is rotatably supported on a rear portion of the powerplant P.

Nella figura 2, il gruppo motopropulsore P comprende un motore a combustione interna a quattro tempi E, che è costituito ad esempio da un motore monocilindrico del tipo raffreddato ad acqua che è in grado di fornire una forza motrice alla ruota posteriore WR, una trasmissione a variazione continua del tipo a cinghia trapezoidale 18 che è in grado di modificare in continuo la velocità del moto fornito dal motore a combustione interna E, un innesto di avviamento 19 che è interposto tra il motore a combustione interna E e la trasmissione a variazione continua 18, un motore ad alimentazione elettrica 20 che è in grado di fornire una forza motrice alla ruota posteriore WR, un mezzo di trasmissione del moto 21 che è disposto tra il motore ad alimentazione elettrica 20 e la ruota posteriore WR, ed un innesto unidirezionale 22 che è interposto tra la trasmissione a variazione continua 18 ed il mezzo di trasmissione del moto 21. In figure 2, the powerplant P comprises a four-stroke internal combustion engine E, which consists for example of a single-cylinder engine of the water-cooled type which is capable of supplying a driving force to the rear wheel WR, a transmission with continuous variation of the V-belt type 18 which is capable of continuously modifying the speed of motion provided by the internal combustion engine E, a starter clutch 19 which is interposed between the internal combustion engine E and the continuously variable transmission 18 , an electrically powered motor 20 which is capable of supplying a motive force to the rear wheel WR, a motion transmission means 21 which is disposed between the electrically powered motor 20 and the rear wheel WR, and a one-way clutch 22 which it is interposed between the continuously variable transmission 18 and the motion transmission means 21.

Un corpo 25 del motore a combustione interna E comprende un basamento 27 che supporta in modo girevole un albero a gomiti 26 avente un asse di rotazione parallelo ad un asse di rotazione della ruota posteriore WR, un blocco cilindro 28 che è collegato al basamento 27, una testata 29 che è collegata al blocco cilindro 28 su un lato opposto al basamento 27, ed un coperchio della testata 30 che è collegato alla testata 29 su un lato opposto al blocco cilindro 28. A body 25 of the internal combustion engine E comprises a crankcase 27 which rotatably supports a crankshaft 26 having an axis of rotation parallel to an axis of rotation of the rear wheel WR, a cylinder block 28 which is connected to the crankcase 27, a head 29 which is connected to the cylinder block 28 on a side opposite the base 27, and a head cover 30 which is connected to the head 29 on a side opposite the cylinder block 28.

Il blocco cilindro 28 è disposto in una condizione in cui un asse di un foro di cilindro 31 ricavato nel blocco cilindro 28 diventa sostanzialmente orizzontale estendendosi leggermente verso l'alto nella direzione rivolta in avanti rispetto alla direzione di avanzamento del motociclo. Uno stantuffo 32 è inserito in modo scorrevole nel foro di cilindro 31, e lo stantuffo 32 è collegato all'albero a gomiti 26 attraverso una biella 33. The cylinder block 28 is arranged in a condition in which an axis of a cylinder bore 31 formed in the cylinder block 28 becomes substantially horizontal by extending slightly upwards in the direction facing forward with respect to the direction of travel of the motorcycle. A plunger 32 is slidably inserted into the cylinder bore 31, and the plunger 32 is connected to the crankshaft 26 through a connecting rod 33.

Una camera di combustione 34 è formata tra la testata 29 e lo stantuffo 32, ed una candela di accensione 35, che fronteggia la camera di combustione 34, è montata su una superficie laterale sinistra della testata 29 in una condizione in cui la candela di accensione 35 è diretta in avanti nella direzione di avanzamento del motociclo. Tra la testata 29 ed il coperchio della testata 30, è contenuto un sistema di comando valvole 37 che comprende un albero a camme 36 il cui asse è disposto parallelamente ad un asse dell'albero a gomiti 26 e che è supportato in modo girevole sulla testata 29. In questo caso, il sistema di comando valvole 37 esegue il comando in aperturachiusura di una valvola di aspirazione e di una valvola di scarico, non illustrate nel disegno, per controllare l'aspirazione di miscela aria-carburante nella camera di combustione 34 e lo scarico della miscela aria-carburante dalla camera di combustione 34. In una condizione in cui l'albero a camme 36 è diretto in avanti nella direzione di avanzamento del motociclo, su una porzione di estremità destra dell'albero a camme 36, una forza di rotazione è trasmessa dall'albero a gomiti 26 dopo una decelerazione della forza di rotazione in un rapporto 1/2 mediante un mezzo di trasmissione del moto della distribuzione 38. A combustion chamber 34 is formed between the cylinder head 29 and the plunger 32, and a spark plug 35, which faces the combustion chamber 34, is mounted on a left side surface of the cylinder head 29 in a condition where the spark plug 35 is directed forward in the direction of travel of the motorcycle. Between the cylinder head 29 and the cylinder head cover 30, there is contained a valve control system 37 which comprises a camshaft 36 whose axis is arranged parallel to an axis of the crankshaft 26 and which is rotatably supported on the cylinder head 29. In this case, the valve control system 37 carries out the opening and closing command of an intake valve and an exhaust valve, not shown in the drawing, to control the intake of the air-fuel mixture in the combustion chamber 34 and the exhaust of the air-fuel mixture from the combustion chamber 34. In a condition where the camshaft 36 is directed forward in the direction of travel of the motorcycle, on a right-hand end portion of the camshaft 36, a force of rotation is transmitted by the crankshaft 26 after a deceleration of the rotational force in a ratio 1/2 by means of transmitting the motion of the distribution 38.

Una porzione di estremità destra dell'albero a gomiti 26 attraversa a tenuta stagna ed in modo girevole il basamento 27 ed una base di montaggio 39 che è montata su una superficie laterale destra del blocco cilindro 28. Un rotore esterno 41 è fissato ad una porzione dell'albero a gomiti 26 che sporge dalla base di montaggio 39. Uno statore interno 42, che costituisce un alternatore-motorino di avviamento 40 in cooperazione con il rotore esterno 41, è fissato alla base di montaggio 39 in una condizione in cui lo statore interno 42 è circondato dal rotore esterno 41. A right-hand end portion of the crankshaft 26 watertightly and rotatably passes through the crankcase 27 and a mounting base 39 which is mounted on a right side surface of the cylinder block 28. An outer rotor 41 is attached to a portion crankshaft 26 protruding from mounting base 39. An inner stator 42, which constitutes a starter alternator 40 in cooperation with outer rotor 41, is attached to mounting base 39 in a condition where the stator internal 42 is surrounded by external rotor 41.

Una ventola di raffreddamento 43 è fissata ad una porzione dell'albero a gomiti 26 disposta all'esterno dell'alternatore-motorino di avviamento 40.Un radiatore 44 è disposto in una posizione in cui la ventola di raffreddamento 43 è racchiusa tra 1'alternatore-motorino di avviamento 40 ed il radiatore 44. Il radiatore 44 è montato sul basamento 27 e sul blocco cilindro 28 per mezzo di un anello esterno 45 che circonda la ventola di raffreddamento 43. Inoltre, il radiatore 44 è coperto da un coperchio del radiatore 46 che è montato sull'anello esterno 45. Sul coperchio del radiatore 46, delle griglie 47 ... per l'introduzione di aria di raffreddamento dall'esterno per mezzo della ventola di raffreddamento 43 sono montate in una condizione in cui le griglie 47 ... fronteggiano il radiatore 44. Inoltre, una luce di scarico 48 per far uscire all'esterno l'aria che passa attraverso il radiatore 44 è montata sull'anello esterno 45 su un fianco della ventola di raffreddamento 43. A cooling fan 43 is attached to a portion of the crankshaft 26 disposed on the outside of the alternator-starter motor 40. A radiator 44 is arranged in a position where the cooling fan 43 is enclosed between the alternator starter motor 40 and radiator 44. The radiator 44 is mounted on the crankcase 27 and on the cylinder block 28 by means of an outer ring 45 which surrounds the cooling fan 43. Furthermore, the radiator 44 is covered by a radiator cover 46 which is mounted on the outer ring 45. On the radiator cover 46, grilles 47 ... for the introduction of cooling air from the outside by means of the cooling fan 43 are mounted in a condition where the grilles 47 ... face the radiator 44. Furthermore, an exhaust port 48 for exiting the air passing through the radiator 44 is mounted on the outer ring 45 on one side of the cooling fan 43.

La trasmissione a variazione continua del tipo a cinghia trapezoidale 18 è contenuta all'interno di un involucro di trasmissione del moto 50 che è formato in posizione adiacente al corpo del motore a combustione interna 25 in una condizione in cui l'involucro di trasmissione del moto 50 copre una parte del corpo del motore a combustione interna 25 da un lato e si estende sul lato sinistro della ruota posteriore WR. L'involucro di trasmissione del moto 50 è costituito da un involucro interno 51 che è formato integralmente ed in posizione contigua con il basamento 27, da un involucro esterno 52 che copre l'involucro interno 51 dall'esterno, e da una scatola ingranaggi 53 che è fissata ad una porzione posteriore dell'involucro interno 51 su un lato opposto all'involucro esterno 52. The V-belt type continuously variable transmission 18 is contained within a motion transmission housing 50 which is formed adjacent the internal combustion engine body 25 in a condition where the motion transmission housing 50 covers a part of the body of the internal combustion engine 25 on one side and extends to the left side of the rear wheel WR. The motion transmission casing 50 is constituted by an internal casing 51 which is formed integrally and in contiguous position with the base 27, by an external casing 52 which covers the internal casing 51 from the outside, and by a gear box 53 which is attached to a rear portion of the inner casing 51 on a side opposite the outer casing 52.

La trasmissione a variazione continua 18 comprende una puleggia conduttrice 54 che è montata su una porzione di estremità dell'albero a gomiti 26 che entra all'interno di una porzione anteriore dell'involucro di trasmissione del moto 50 dal basamento 27, una puleggia condotta 55 che ha un asse disposto parallelamente ad un asse dell'albero a gomiti 26 ed è montata su un albero di uscita 57 che è supportato in modo girevole sull'involucro interno 51 e sulla scatola ingranaggi 53, ed una cinghia trapezoidale ad anello 56 che trasmette la forza motrice dalla puleggià conduttrice 54 alla puleggia condotta 55. The continuously variable transmission 18 comprises a drive pulley 54 which is mounted on an end portion of the crankshaft 26 which enters a forward portion of the motion transmission housing 50 from the crankcase 27, a driven pulley 55 which has an axis disposed parallel to an axis of the crankshaft 26 and is mounted on an output shaft 57 which is rotatably supported on the inner casing 51 and on the gearbox 53, and a V-belt 56 which transmits the driving force from the driving pulley 54 to the driven pulley 55.

La puleggia conduttrice 54 comprende una semipuleggia fissa 58 che è montata sull'albero a gomiti 26 attraverso l'innesto di avviamento 19 ed una semipuleggia mobile 59 che può avvicinarsi ed allontanarsi rispetto alla semi-puleggia fissa 58. Utilizzando una forza motrice trasmessa da un motore ad alimentazione elettrica di controllo 60 che può ruotare nella direzione normale ed anche nella direzione inversa ed è contenuto in posizione fissa all'interno dell'involucro di trasmissione del moto 50 attraverso un mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61, la semipuleggia mobile 59 è azionata nella direzione assiale per modificare la larghezza di una gola per la cinghia che è formata tra la semi-puleggia fissa 58 e la semi-puleggia mobile 59 in una condizione in cui la cinghia trapezoidale 56 è avvolta intorno alla semipuleggia fissa 58 ed alla semi-puleggia mobile 59. The driving pulley 54 comprises a fixed half-pulley 58 which is mounted on the crankshaft 26 through the starting clutch 19 and a movable half-pulley 59 which can move towards and away from the fixed half-pulley 58. Using a driving force transmitted by a motor with electric control supply 60 which can rotate in the normal direction and also in the reverse direction and is contained in a fixed position inside the motion transmission casing 50 through a gear transmission means 61, the movable half pulley 59 is driven in the axial direction to change the width of a belt groove which is formed between the fixed half-pulley 58 and the movable half-pulley 59 in a condition where the V-belt 56 is wound around the fixed half-pulley 58 and the mobile half pulley 59.

Per spiegare questa forma di attuazione anche con riferimento alla figura 3 ed alla figura 4, un manicotto 62 che circonda coassialmente l'albero a gomiti 26 è collegato, in corrispondenza di una sua porzione che fronteggia l'interno dell'involucro di trasmissione del moto 50, all'albero a gomiti 26 attraverso l'innesto di avviamento 19, mentre la semi-puleggia fissa 58 della puleggia conduttrice 54 è fissata al manicotto 62. Inoltre, la semi-puleggia mobile 59 della puleggia conduttrice 54 è montata coassialmente sul manicotto 62 in una condizione in cui la semi-puleggia mobile 59 è mobile assialmente rispetto al manicotto 62 e non può ruotare intorno ad un suo asse rispetto al manicotto 62. In altre parole, l'innesto di avviamento 19 è un innesto centrifugo che trasmette una forza motrice alla semi-puleggia fissa 58 dall'albero a gomiti 26 quando la velocità di rotazione dell'albero a gomiti 26 diventa uguale o superiore ad un valore predeterminato, ad esempio 3.000 giri/minuto. To explain this embodiment also with reference to Figure 3 and Figure 4, a sleeve 62 which coaxially surrounds the crankshaft 26 is connected, in correspondence with a portion thereof facing the inside of the motion transmission casing 50, to the crankshaft 26 through the starter clutch 19, while the fixed half-pulley 58 of the driving pulley 54 is fixed to the sleeve 62. Furthermore, the movable half-pulley 59 of the driving pulley 54 is mounted coaxially on the sleeve 62 in a condition in which the movable half-pulley 59 is axially movable with respect to the sleeve 62 and cannot rotate around an axis thereof with respect to the sleeve 62. In other words, the starting clutch 19 is a centrifugal clutch which transmits a driving force to the fixed half-pulley 58 from the crankshaft 26 when the rotation speed of the crankshaft 26 becomes equal to or greater than a predetermined value, for example 3,000 rpm.

Un elemento a vite di forma cilindrica 63 che presenta delle filettature esterne trapezoidali 64 su una sua periferia esterna è fissato su una piastra di supporto 65 in una condizione in cui l'elemento a vite 63 circonda il manicotto 62. La piastra di supporto 65 è supportata su un perno di supporto 66 che è fissato all'involucro interno 51 dell'involucro di trasmissione del moto 50 attraverso un organo elastico 67. Il motore ad alimentazione elettrica di controllo 60 è montato sulla piastra di supporto 65, ed un involucro 68 che è contenuto nell'interno dell'involucro di trasmissione del moto 50 è fissato alla piastra di supporto 65 in una condizione in cui l'involucro 68 copre il mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61. A cylindrical screw element 63 having trapezoidal external threads 64 on an external periphery thereof is fixed on a support plate 65 in a condition in which the screw element 63 surrounds the sleeve 62. The support plate 65 is supported on a support pin 66 which is fixed to the inner casing 51 of the motion transmission casing 50 through a resilient member 67. The control power motor 60 is mounted on the support plate 65, and a casing 68 which it is contained in the interior of the motion transmission casing 50 and is fixed to the support plate 65 in a condition in which the casing 68 covers the gear transmission means 61.

Tra il manicotto 62 e l'elemento a vite 63, è interposta una coppia di cuscinetti a sfere 69, 69. Inoltre, in una periferia interna di un ingranaggio scorrevole 71 che costituisce un organo condotto per supportare la semi-puleggia mobile 59 attraverso un cuscinetto a sfere 70, sono formate delle filettature interne trapezoidali 72 che si impegnano con le filettature esterne 64 dell'elemento a vite 63. Between the sleeve 62 and the screw element 63, a pair of ball bearings 69, 69 is interposed. Furthermore, in an internal periphery of a sliding gear 71 which constitutes a member driven to support the movable half-pulley 59 through a ball bearing 70, trapezoidal internal threads 72 are formed which engage with the external threads 64 of the screw element 63.

Di conseguenza, l'ingranaggio scorrevole 71 è azionato nella direzione assiale mentre è fatto ruotare in risposta all'applicazione della forza di comando in rotazione, e di conseguenza la semi-puleggia mobile 59 si muove nella direzione lungo l'asse dell'albero a gomiti 26 tra una posizione MINIMO in cui la semi-puleggia mobile 59 ha una spaziatura massima dalla semi-puleggia fissa 58, ed una posizione MASSIMO in cui la semi-puleggia mobile 59 è avvicinata al massimo alla semi-puleggia fissa 58. Consequently, the sliding gear 71 is driven in the axial direction as it is rotated in response to the application of the rotating driving force, and consequently the movable half-pulley 59 moves in the direction along the axis of the shaft a elbows 26 between a MINIMUM position in which the movable half-pulley 59 has a maximum spacing from the fixed half-pulley 58, and a MAXIMUM position in which the movable half-pulley 59 is closest to the fixed half-pulley 58.

Il mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61 è costituito da un pignone conduttore 74 che è fissato rigidamente ad un albero di uscita 73 del motore ad alimentazione elettrica di controllo 60, da un ingranaggio di rinvio 75 che è supportato in modo girevole sull'involucro 68 ed è in presa con il pignone conduttore 72, da una vite senza fine 76 che è montata coassialmente ed integralmente ed in posizione contigua sull'ingranaggio di rinvio 75, e da una ruota elicoidale 77 che è in presa con la vite senza fine 76 ed è anche in presa con l'ingranaggio scorrevole 71. The gear motion transmission means 61 consists of a drive pinion 74 which is rigidly fixed to an output shaft 73 of the electrically powered control motor 60, by a transmission gear 75 which is rotatably supported on the housing 68 and is engaged with the driving pinion 72, by a worm 76 which is mounted coaxially and integrally and in a contiguous position on the transmission gear 75, and by a helical wheel 77 which is engaged with the worm 76 and is also engaged with the sliding gear 71.

Sull'involucro 68, è montato un sensore 78 per rilevare la misura in cui il motore ad alimentazione elettrica di controllo 60 è azionato. Un asse di rilevamento 79 montato sul sensore 78 è collegato alla ruota elicoidale 77 attraverso un meccanismo riduttore ad ingranaggi 80. Mounted on the housing 68 is a sensor 78 for detecting the extent to which the control power motor 60 is driven. A sensing axis 79 mounted on the sensor 78 is connected to the worm wheel 77 through a gear reduction mechanism 80.

Sull'involucro 68, è montato un mezzo limitatore di posizione operativa 82, che limita una posizione operativa dell'ingranaggio scorrevole 71. Il mezzo limitatore di posizione operativa 82 è realizzato in modo che un arresto 83, che è portato in contatto con l'ingranaggio scorrevole 71 in una posizione operativa predeterminata dell'ingranaggio scorrevole 71, sia supportato in una condizione flottante sull'involucro 68 in una condizione in cui degli organi elastici 84, 84, che sono costituiti da materiale elastico, come gomma o simile, sono interposti tra l'arresto 83 e l'involucro 68. Mounted on the housing 68 is an operating position limiting means 82, which limits an operating position of the sliding gear 71. The operating position limiting means 82 is made such that a stop 83, which is brought into contact with the sliding gear 71 in a predetermined operating position of the sliding gear 71, is supported in a floating condition on the casing 68 in a condition in which elastic members 84, 84, which are made of elastic material, such as rubber or the like, are interposed between the stop 83 and the casing 68.

L'arresto 83 è costituito da una porzione principale dell'arresto 83a che si estende linearmente in un piano ortogonale ad un asse dell'ingranaggio scorrevole 71 e fronteggia una periferia esterna dell'ingranaggio scorrevole 71 in una posizione di contrapposizione, e da una porzione di braccio limitatore 83b che è realizzata in una forma sostanzialmente ad U in una condizione in cui la porzione di braccio limitatore 83b fronteggia le due superfici dell'ingranaggio scorrevole 71 in modo da permettere il movimento assiale dell'ingranaggio scorrevole 71, e che è montata integralmente ed in posizione contigua sulla porzione principale dell'arresto 83a. The stop 83 is constituted by a main portion of the stop 83a which extends linearly in a plane orthogonal to an axis of the sliding gear 71 and faces an external periphery of the sliding gear 71 in an opposing position, and by a portion limiter arm 83b which is made in a substantially U-shape in a condition where the limiter arm portion 83b faces the two surfaces of the sliding gear 71 so as to allow axial movement of the sliding gear 71, and which is mounted integrally and in a contiguous position on the main portion of the stop 83a.

Nella porzione principale dell'arresto 83a, una coppia di fori di inserimento 85, 85, che hanno assi disposti parallelamente ad un asse dell'ingranaggio scorrevole 71, è ricavata nella direzione circonferenziale dell'ingranaggio scorrevole 71 in posizioni distanziate. Gli organi elastici 84 ... realizzati in una forma cilindrica sono rispettivamente inseriti nei fori di inserimento 85 ... Inoltre, le prime estremità di collari di forma cilindrica 86, 86 che penetrano nei rispettivi organi elastici 84 ... sono portate in contatto con la superficie interna deil'involucro 68, e delle rondelle 88 ... sono portate in contatto con le altre estremità dei collari 86 ... In questo caso, dei bulloni 87 ..., che sono inseriti nelle rondelle 88 ... e nei collari 86 ..., si impegnano per avvitamento con l'involucro 68 in una condizione in cui i bulloni 87 ... portano le loro porzioni di testa di diametro maggiorato 87a ... in contatto ed in impegno con le rondelle 88 ..., e di conseguenza l'arresto 83 è supportato sull'involucro 68 in una condizione flottante con l'interposizione degli organi elastici 84 ... tra l'arresto 83 e l'involucro 68. In the main portion of the stop 83a, a pair of insertion holes 85, 85, which have axes arranged parallel to an axis of the sliding gear 71, is formed in the circumferential direction of the sliding gear 71 in spaced apart positions. The elastic members 84 ... made in a cylindrical shape are respectively inserted into the insertion holes 85 ... Furthermore, the first ends of cylindrical collars 86, 86 which penetrate the respective elastic members 84 ... are brought into contact with the inner surface of the casing 68, and the washers 88 ... are brought into contact with the other ends of the collars 86 ... In this case, the bolts 87 ..., which are inserted into the washers 88 ... and in the collars 86 ..., engage by screwing with the casing 68 in a condition in which the bolts 87 ... bring their head portions of increased diameter 87a ... into contact and engagement with the washers 88 ..., and consequently the stop 83 is supported on the casing 68 in a floating condition with the interposition of the elastic members 84 ... between the stop 83 and the casing 68.

Sulle due superfici dell'ingranaggio scorrevole 71, sono rispettivamente formate in posizione sporgente delle sporgenze 89, 90 che possono entrare in contatto con una porzione di braccio limitatore 83b dell'arresto 83. Come è illustrato nella figura 4, la sporgenza 89 formata su una prima superficie dell'ingranaggio scorrevole 71,quando l'ingranaggio scorrevole 71 si muove nella posizione MINIMO in cui la semi-puleggia mobile 59 è distanziata in misura massima dalla semi-puleggia fissa 58, è portata in contatto con la porzione di braccio limitatore 83b dell'arresto 83. Come è illustrato nella figura 5, la sporgenza 90 formata sull'altra superficie dell'ingranaggio scorrevole 71,quando l'ingranaggio scorrevole 71 si muove nella posizione MASSIMO in cui la semi-puleggia mobile 59 si avvicina in misura massima alla semi-puleggia fissa 58, è portata in contatto con la porzione di braccio limitatore 83b dell'arresto 83. La porzione di braccio limitatore 83b dell'arresto 83 è rispettivamente portata in contatto con le sporgenze 89, 90 alle due estremità del movimento nella direzione assiale dell'ingranaggio scorrevole 71. On the two surfaces of the sliding gear 71, protrusions 89, 90 are respectively formed in a projecting position which can contact a limiting arm portion 83b of the stop 83. As illustrated in Figure 4, the protrusion 89 formed on a first surface of the sliding gear 71, when the sliding gear 71 moves to the MINIMUM position in which the movable half-pulley 59 is most widely spaced from the fixed half-pulley 58, is brought into contact with the limiting arm portion 83b of the stop 83. As illustrated in Figure 5, the projection 90 formed on the other surface of the sliding gear 71, when the sliding gear 71 moves to the MAX position where the movable half-pulley 59 approaches the maximum extent to the fixed half-pulley 58, is brought into contact with the limiting arm portion 83b of the stop 83. The limiting arm portion 83b of the stop 83 is respectively brought into contact with the projections 89, 90 at the two ends of the movement in the axial direction of the sliding gear 71.

Per spiegare questa forma di attuazione con riferimento anche alla figura 6, la puleggia condotta 55 comprende un manicotto interno 94 che racchiude coassialmente l'albero di uscita 57 con possibilità di rotazione relativa, un manicotto esterno 95 che permette l'inserimento in modo scorrevole nel suo interno del manicotto interno 94 in una condizione in cui il manicotto interno 94 può ruotare intorno ad un suo asse rispetto al manicotto esterno 95 ed è mobile nella sua direzione assiale rispetto al manicotto esterno 95, una semi-puleggia fissa 96 che è fissata al manicotto interno 94, una semi-puleggia mobile 97 che è fissata al manicotto esterno 95 in una condizione in cui la semi-puleggia mobile 97 fronteggia la semi-puleggia fissa 96 in una posizione di contrapposizione, un meccanismo a camma di coppia 98 che è disposto tra il manicotto interno 94 ed il manicotto esterno 95 in modo da generare una componente di forza nella direzione assiale tra le due semi-pulegge 96, 97 in risposta ad una differenza relativa di fase di rotazione tra la semi-puleggia mobile 97 e la semi-puleggia fissa 96, ed una molla 99 che è disposta in compressione tra il manicotto interno 94 e la semi-puleggia mobile 97 in una condizione in cui la molla 99 esercita una forza elastica su un lato che fa sì che la semi-puleggia mobile 97 si avvicini alla semi-puleggia fissa 96. To explain this embodiment with reference also to Figure 6, the driven pulley 55 comprises an inner sleeve 94 which coaxially encloses the output shaft 57 with the possibility of relative rotation, an outer sleeve 95 which allows sliding insertion into the its interior of the inner sleeve 94 in a condition in which the inner sleeve 94 can rotate about an axis thereof with respect to the outer sleeve 95 and is movable in its axial direction with respect to the outer sleeve 95, a fixed half-pulley 96 which is fixed to the inner sleeve 94, a movable half-pulley 97 which is attached to the outer sleeve 95 in a condition where the movable half-pulley 97 faces the fixed half-pulley 96 in an opposing position, a torque cam mechanism 98 which is arranged between the inner sleeve 94 and the outer sleeve 95 so as to generate a force component in the axial direction between the two half-pulleys 96, 97 in response to a relative difference in rotation phase between the movable half-pulley 97 and the fixed half-pulley 96, and a spring 99 which is arranged in compression between the inner sleeve 94 and the movable half-pulley 97 in a condition in which the spring 99 exerts an elastic force on one side which causes the movable half-pulley 97 to approach the fixed half-pulley 96.

Inoltre, nella puleggia condotta 55 la distanza tra la semi-puleggia fissa 96 e la semi-puleggia mobile 97 è determinata in base all'equilibrio tra la forza assiale che è generata dal meccanismo a camma di coppia 98, una forza elastica assiale generata dalla molla 99, ed una forza applicata dalla cinghia trapezoidale 56 che agisce nella direzione di aumento della distanza tra la semi-puleggia fissa 96 e la semi-puleggia mobile 97. In questo caso, nella puleggia condotta 54, quando il raggio di avvolgimento della cinghia trapezoidale 56 sulla puleggia conduttrice 54 aumenta permettendo che la semi-puleggia mobile 59 si avvicini alla semi-puleggia fissa 58, il raggio di avvolgimento della cinghia trapezoidale 56 sulla puleggia condotta 55 si riduce. Furthermore, in the driven pulley 55 the distance between the fixed half-pulley 96 and the movable half-pulley 97 is determined on the basis of the balance between the axial force that is generated by the torque cam mechanism 98, an axial elastic force generated by the spring 99, and a force applied by the V-belt 56 which acts in the direction of increasing the distance between the fixed half-pulley 96 and the movable half-pulley 97. In this case, in the driven pulley 54, when the belt winding radius trapezoidal 56 on the driving pulley 54 increases allowing the movable half-pulley 59 to approach the fixed half-pulley 58, the winding radius of the V-belt 56 on the driven pulley 55 is reduced.

Il motore ad alimentazione elettrica 20 che è in grado di fornire una forza motrice alla ruota posteriore WR è costituito da uno statore esterno 102 che è fissato ad una carcassa del motore 101 che, a sua volta, è fissata all'involucro esterno 52 in una condizione in cui lo statore esterno 102 copre una porzione ad apertura 100 formata in una porzione posteriore dell'involucro esterno 52 nell'involucro di trasmissione del moto 50, e da un rotore interno 103 che è disposto nell'albero di uscita 57 senza possibilità di rotazione relativa. Quando il motore ad alimentazione elettrica 20 è eccitato, il motore ad alimentazione elettrica 20 è in grado di trasmettere la sua forza di rotazione all'albero di uscita 57. The electrically powered motor 20 which is capable of supplying a driving force to the rear wheel WR is constituted by an external stator 102 which is fixed to a motor housing 101 which, in turn, is fixed to the external casing 52 in a condition in which the external stator 102 covers an opening portion 100 formed in a rear portion of the external casing 52 in the motion transmission casing 50, and by an internal rotor 103 which is disposed in the output shaft 57 without the possibility of relative rotation. When the electrically powered motor 20 is energized, the electrically powered motor 20 is capable of transmitting its rotational force to the output shaft 57.

In questo caso, tra il manicotto interno 94 e l'albero di uscita 57, sono interposti un cuscinetto a rulli 104 ed un cuscinetto a sfere 105. Un organo rotante 106 avente una forma a doppio cilindro che prevede una porzione cilindrica 106a montata sull'albero di uscita 57 senza possibilità di rotazione relativa come manicotto interno è fissato sull'albero di uscita 57 in una condizione in cui la porzione cilindrica 106a è racchiusa tra un dado 108 che si impegna per avvitamento con un'estremità esterna dell'albero di uscita 57 ed un anello interno del cuscinetto a sfere 105. Il rotore interno 103 è realizzato montando una molteplicità di magneti 107 ... su una periferia esterna dell'organo rotante 106 in posizioni distanziate. In this case, between the inner sleeve 94 and the output shaft 57, a roller bearing 104 and a ball bearing 105 are interposed. A rotating member 106 having a double cylinder shape which provides a cylindrical portion 106a mounted on the output shaft 57 without the possibility of relative rotation as the inner sleeve is fixed on the output shaft 57 in a condition where the cylindrical portion 106a is enclosed between a nut 108 which engages by screwing with an outer end of the output shaft 57 and an inner ring of the ball bearing 105. The inner rotor 103 is made by mounting a plurality of magnets 107 ... on an outer periphery of the rotating member 106 in spaced apart positions.

Una posizione di rotazione del rotore interno 103 è rilevata da un sensore di rilevamento di posizione angolare 110. In altre parole, sulla periferia dell'organo rotante 106, è montata una molteplicità di elementi da rilevare 109 ... in posizioni sporgenti in una configurazione a spaziatura circonferenziale. Il sensore di rilevamento di posizione angolare 110 che fronteggia gli elementi da rilevare 109 ... in posizione di contrapposizione è disposto su un supporto di forma anulare 111 che racchiude l'organo rotante 106 coassialmente con l'albero di uscita 57. In questo caso, l'elemento da rilevare 109 ... è costituito da un magnete del sensore, mentre il sensore di rilevamento di posizione angolare 110 è costituito da un elemento ad effetto Hall. A position of rotation of the inner rotor 103 is detected by an angular position detection sensor 110. In other words, on the periphery of the rotating member 106, a plurality of elements to be detected 109 are mounted in protruding positions in a configuration circumferentially spaced. The angular position detection sensor 110 which faces the elements to be detected 109 ... in the opposite position is arranged on an annular support 111 which encloses the rotating member 106 coaxially with the output shaft 57. In this case , the element to be detected 109 ... consists of a sensor magnet, while the angular position detection sensor 110 consists of a Hall effect element.

Il supporto 111 è montato su una superficie interna della carcassa del motore 101 in una condizione in cui il supporto 111 può regolare una posizione relativa intorno ad un asse dell'albero di uscita 57 rispetto al rotore interno 103 in una regione limitata. The support 111 is mounted on an inner surface of the motor housing 101 in a condition where the support 111 can adjust a relative position about an axis of the output shaft 57 with respect to the inner rotor 103 in a limited region.

Nella figura 7 e nella figura 8, una porzione rientrante di forma anulare 112, che corrisponde al supporto 111, è formata in una superficie esterna della carcassa del motore 101, ed una rondella di forma anulare 113 è inserita in modo scorrevole nella porzione rientrante 112. Inoltre, in una molteplicità di posizioni, ad esempio in due posizioni, della porzione rientrante 112, che sono distanziate circonferenzialmente l'una dall'altra, sono formati dei fori allungati 114, 114 intorno ad un asse dell'albero di uscita 57. Degli elementi a vite 115, 115, che sono inseriti nella rondella 113 e nella carcassa del motore 101 dall'esterno in una condizione in cui gli elementi a vite 115, 115 penetrano nei fori allungati 114, 114, si impegnano per avvitamento con il supporto 111. In Figure 7 and Figure 8, an annular-shaped recessed portion 112, which corresponds to the support 111, is formed in an outer surface of the motor casing 101, and an annular-shaped washer 113 is slidably inserted into the recessed portion 112 Further, in a plurality of positions, for example in two positions, of the recessed portion 112, which are spaced circumferentially from each other, elongated holes 114, 114 are formed around an axis of the output shaft 57. Screw elements 115, 115, which are inserted into the washer 113 and the motor casing 101 from the outside in a condition in which the screw elements 115, 115 penetrate into the elongated holes 114, 114, engage by screwing with the support 111.

Grazie a questa struttura di montaggio del sensore di rilevamento di posizione angolare 110, anche dopo l'assemblaggio del motore ad alimentazione elettrica 20 sull'involucro di trasmissione del moto 50, è possibile regolare la posizione circonferenziale del sensore di rilevamento di posizione angolare 110 allentando gli elementi a vite 115 ... Di conseguenza, anche quando la precisione di montaggio del motore ad alimentazione elettrica 20 non è particolarmente curata, permettendo che la precisione di montaggio del sensore di rilevamento di posizione angolare 110 sia regolata in seguito, si facilita l'assemblaggio del motore ad alimentazione elettrica 20, contribuendo così ad una riduzione del costo. Thanks to this mounting structure of the angular position sensing sensor 110, even after assembling the electrically powered motor 20 on the motion transmission housing 50, it is possible to adjust the circumferential position of the angular position sensing sensor 110 by loosening screw elements 115 ... Consequently, even when the mounting accuracy of the electrically powered motor 20 is not particularly taken care of, allowing the mounting accuracy of the angular position detection sensor 110 to be adjusted later, it is easier to assembly of the electrically powered motor 20, thus contributing to a cost reduction.

Inoltre, i fori allungati 114 ... che sono ricavati nella carcassa del motore 101 sono chiusi dalla rondella 113 dall'esterno, e di conseguenza è possibile evitare l'infiltrazione di acqua e di fango nell'interno del motore ad alimentazione elettrica 20 attraverso i fori allungati 114 ... Furthermore, the elongated holes 114 ... which are formed in the motor casing 101 are closed by the washer 113 from the outside, and consequently it is possible to avoid the infiltration of water and mud into the interior of the electrically powered motor 20 through elongated holes 114 ...

L'innesto unidirezionale 22 è interposto tra il manicotto interno 94 della puleggia condotta 55 ed il rotore interno 103 del motore ad alimentazione elettrica 20.L'innesto unidirezionale 22 può trasmettere la forza motrice dal manicotto interno 94 al rotore interno 103 in modo da permettere che il motore ad alimentazione elettrica 20 funzioni come generatore in una condizione in cui la potenza sviluppata dal motore a combustione interna E è trasmessa all'albero di uscita 57 utilizzando la trasmissione a variazione continua 18. The one-way clutch 22 is interposed between the inner sleeve 94 of the driven pulley 55 and the inner rotor 103 of the electrically powered motor 20. The one-way clutch 22 can transmit the driving force from the inner sleeve 94 to the inner rotor 103 so as to allow that the electrically powered engine 20 functions as a generator in a condition where the power developed by the internal combustion engine E is transmitted to the output shaft 57 using the continuously variable transmission 18.

Con riferimento di nuovo alla figura 2, un asse 117 è supportato in modo girevole sull'involucro interno 51 e sulla scatola ingranaggi 53, ed un mozzo 118 della ruota posteriore WR è fissato rigidamente ad una porzione di estremità dell'asse 117 che sporge dall'involucro di trasmissione del moto 50. Inoltre, il mezzo di trasmissione del moto 21 è costituito da un rotismo riduttore che è disposto tra l'albero di uscita 57 e l'asse 117. Referring again to FIG. 2, an axle 117 is rotatably supported on the inner casing 51 and on the gearbox 53, and a rear wheel hub 118 WR is rigidly attached to an end portion of the axle 117 which projects from Motion transmission casing 50. Furthermore, the motion transmission means 21 consists of a reduction gear which is arranged between the output shaft 57 and the axis 117.

Nell'involucro di trasmissione del moto 50, su una parete laterale di una porzione dell'involucro esterno 52 che fronteggia la puleggia conduttrice 54 in una posizione di contrapposizione, è ricavata una luce di aspirazione di aria esterna 119 per introdurre aria di raffreddamento nell'interno dell'involucro di trasmissione del moto 50.All'esterno della puleggia conduttrice 54,una ventola di raffreddamento 120 per disperdere l'aria di raffreddamento introdotta dalla luce di aspirazione di aria esterna 119 nell'interno dell'involucro di trasmissione del moto 50 è montata su un'estremità dell'albero a gomiti 26. In the motion transmission casing 50, on a side wall of a portion of the outer casing 52 which faces the driving pulley 54 in an opposite position, an external air intake port 119 is made to introduce cooling air into the interior of the motion transmission housing 50. Outside the drive pulley 54, a cooling fan 120 for dispersing the cooling air introduced by the external air intake port 119 into the interior of the motion transmission housing 50 is mounted on one end of the crankshaft 26.

Un involucro 121 di un filtro è montato su una superficie esterna dell'involucro esterno 52 in una condizione in cui l'involucro del filtro 121 copre dall'esterno la luce di aspirazione di aria esterna 119. Permettendo che l'aria esterna passi attraverso un elemento filtrante 123 disposto nell'interno dell'involucro del filtro 121, l'aria esterna, che è introdotta nell'interno dell'involucro del filtro 121 da una luce di aspirazione 122 che è formata nell'involucro del filtro 121, è depurata, e quindi l'aria esterna è introdotta nell'involucro di trasmissione del moto 50 dalla luce di aspirazione di aria esterna 119. A filter housing 121 is mounted on an outer surface of the outer housing 52 in a condition where the filter housing 121 covers the external air intake port 119 from the outside. Allowing outside air to pass through a filter element 123 disposed in the interior of the filter housing 121, the outside air, which is introduced into the interior of the filter housing 121 by an intake port 122 which is formed in the filter housing 121, is purified, and then the external air is introduced into the motion transmission casing 50 by the external air intake port 119.

Nella figura 1, un'estremità di valle di un sistema di aspirazione 125 che comprende un filtro dell'aria 126 ad una sua estremità di monte è collegata alla testata 29 del motore a combustione interna E. Il filtro dell'aria 126 è disposto da una porzione superiore ad una porzione posteriore del gruppo motopropulsore P sul lato sinistro della ruota posteriore WR in una vista nella condizione in cui il filtro dell'aria 126 è diretto in avanti lungo la direzione di avanzamento del motociclo. Inoltre, un'estremità di monte di un sistema di scarico 127, che comprende una marmitta di scarico 128 ad un'estremità di valle, è collegata ad una superficie sul lato inferiore della testata 29, e la marmitta di scarico 128 è disposta sul lato destro della ruota posteriore WR in una condizione in cui la ruota posteriore WR è racchiusa tra la marmitta di scarico 128 ed il gruppo motopropulsore P. In questo caso, una staffa di supporto 129 disposta sulla marmitta di scarico 128 è fissata al corpo del motore a combustione interna 25. In Figure 1, a downstream end of an intake system 125 which includes an air filter 126 at an upstream end thereof is connected to the cylinder head 29 of the internal combustion engine E. The air filter 126 is arranged by an upper portion to a rear portion of the powerplant P on the left side of the rear wheel WR in a view in the condition in which the air filter 126 is directed forward along the direction of travel of the motorcycle. Furthermore, an upstream end of an exhaust system 127, which includes an exhaust muffler 128 at a downstream end, is connected to a surface on the underside of the cylinder head 29, and the muffler 128 is arranged on the side rear wheel WR in a condition in which the rear wheel WR is enclosed between the exhaust muffler 128 and the powerplant P. In this case, a support bracket 129 arranged on the exhaust muffler 128 is fixed to the engine body a internal combustion 25.

Il filtro dell'aria 126, la marmitta di scarico 96, e l'involucro di trasmissione del moto 50 in cui il motore ad alimentazione elettrica 20 è disposto nel gruppo motopropulsore P, e la ruota posteriore WR, sono ricoperti da un rivestimento comune 130. Inoltre, una porzione anteriore del tubo di sterzo 12 è ricoperta da una carenatura anteriore 131 realizzata in resina sintetica, mentre il manubrio sterzante 16 è ricoperto da un rivestimento del manubrio 134 realizzato in resina sintetica con l'eccezione delle manopole 132 ... alle sue due estremità. Inoltre, una porzione posteriore del tubo di sterzo 12 è ricoperta da una carenatura centrale 135 realizzata in resina sintetica, e degli scudi 136 ... realizzati in resina sintetica, che sono formati in posizione adiacente alla carenatura anteriore 131 ed alla carenatura centrale 135, sono rispettivamente disposti sui due lati della carenatura centrale 135. The air filter 126, the exhaust muffler 96, and the motion transmission housing 50 in which the electrically powered engine 20 is arranged in the powerplant P, and the rear wheel WR, are covered with a common coating 130 Furthermore, a front portion of the head tube 12 is covered with a front fairing 131 made of synthetic resin, while the steering handlebar 16 is covered with a handlebar cover 134 made of synthetic resin with the exception of the knobs 132 ... at its two ends. Furthermore, a rear portion of the head tube 12 is covered with a central fairing 135 made of synthetic resin, and shields 136 ... made of synthetic resin, which are formed adjacent the front fairing 131 and the central fairing 135, they are respectively arranged on the two sides of the central fairing 135.

I due lati della coppia di telai centrali sinistro e destro 14 ... facenti parte del telaio del veicolo F sono ricoperti da carenature laterali inferiori 138 ... realizzate in resina sintetica, mentre un tappetino di gomma 141 è disposto tra le due carenature laterali inferiori 138 ... e sopra i telai centrali 14 ... The two sides of the pair of left and right center frames 14 ... forming part of the vehicle chassis F are covered with lower side fairings 138 ... made of synthetic resin, while a rubber mat 141 is placed between the two side fairings bottom 138 ... and above center frames 14 ...

Inoltre, una porzione posteriore del telaio del veicolo F ed una porzione del motore a combustione interna E sono realizzate in resina sintetica e, nello stesso tempo, sono ricoperte da un rivestimento posteriore 139 che è supportato sui telai posteriori 15 ..., ed una sella del conducente 140 è disposta sopra il rivestimento posteriore 139 in una condizione in cui la sella del conducente 140 può essere aperta e chiusa. Furthermore, a rear portion of the vehicle frame F and a portion of the internal combustion engine E are made of synthetic resin and, at the same time, are covered with a rear coating 139 which is supported on the rear frames 15 ..., and a The driver's seat 140 is disposed over the rear liner 139 in a condition in which the driver's seat 140 can be opened and closed.

Nel seguito, è spiegato il modo di funzionamento di questa prima forma di attuazione. Il mezzo limitatore di posizione operativa 82 che limita la posizione operativa dell'ingranaggio scorrevole 71 che è azionato nella direzione assiale mentre è fatto ruotare in risposta alla trasmissione del moto di rotazione dal motore ad alimentazione elettrica di controllo 60 attraverso il mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61, è supportato sull'involucro 68 in un modo flottante in una condizione in cui una coppia di organi elastici 84, 84 è interposta tra l'arresto 83 che è portato in contatto con l'ingranaggio scorrevole 71 in una posizione operativa predeterminata dell'ingranaggio scorrevole 71 e l'involucro 68 su cui è montato il motore ad alimentazione elettrica di controllo 60 e che contiene il mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61. In the following, the operating mode of this first embodiment is explained. The operating position limiting means 82 which limits the operating position of the sliding gear 71 which is driven in the axial direction while being rotated in response to the transmission of rotational motion from the control power motor 60 through the motion transmitting means gear 61, is supported on the casing 68 in a floating manner in a condition where a pair of resilient members 84, 84 is interposed between the stop 83 which is brought into contact with the sliding gear 71 in a predetermined operating position of the sliding gear 71 and the casing 68 on which the electric powered control motor 60 is mounted and which contains the gear transmission means 61.

Di conseguenza, una forza d'urto che è generata quando l'ingranaggio scorrevole 71 è portato in contatto con l'arresto 84 è attenuata da una spinta elastica che gli organi elastici 84 ... esercitano, e di conseguenza è possibile evitare che la forza d'urto agisca sulle superfici in presa del mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61, in particolare sulle superfici in presa della vite senza fine 76 e della ruota elicoidale 77. Consequently, an impact force which is generated when the sliding gear 71 is brought into contact with the stop 84 is attenuated by an elastic thrust that the elastic members 84 ... exert, and consequently it is possible to prevent the impact force acts on the mesh surfaces of the gear transmission means 61, in particular on the mesh surfaces of the worm 76 and of the helical wheel 77.

Inoltre, la spinta elastica degli organi elastici 84 ... agisce sul mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61 soltanto al momento della limitazione del movimento dell'ingranaggio scorrevole 71, e quindi la funzionalità di controllo nella condizione normale di controllo di rotazione in cui l'ingranaggio scorrevole 71 è azionato a causa del funzionamento del motore ad alimentazione elettrica di controllo 60 non è influenzata. Furthermore, the elastic thrust of the elastic members 84 ... acts on the gear transmission means 61 only at the moment of limiting the movement of the sliding gear 71, and therefore the control functionality in the normal rotation control condition in which the sliding gear 71 is driven due to the operation of the control power motor 60 is not affected.

Inoltre, l'ingranaggio scorrevole 71 è azionato nella direzione assiale mentre è fatto ruotare intorno all'asse in risposta al funzionamento del motore ad alimentazione elettrica di controllo 60 che può ruotare nelle direzioni normale ed inversa, e, nello stesso tempo, le sporgenze 89, 90, che possono essere portate in contatto con l'arresto 83, sono rispettivamente montate sulle due superfici dell'ingranaggio scorrevole 71 in una posizione sporgente, e di conseguenza è possibile limitare il movimento dell'ingranaggio scorrevole 71 evitando che la forza d'urto agisca sulle superfici in presa del mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61 alle estremità del movimento assiale alternativo dell'ingranaggio scorrevole 71. Further, the sliding gear 71 is driven in the axial direction while being rotated about the axis in response to the operation of the control power motor 60 which can rotate in the normal and reverse directions, and, at the same time, the projections 89 , 90, which can be brought into contact with the stop 83, are respectively mounted on the two surfaces of the sliding gear 71 in a projecting position, and consequently it is possible to limit the movement of the sliding gear 71 avoiding that the force of impact acts on the mesh surfaces of the gear transmission means 61 at the ends of the reciprocating axial movement of the sliding gear 71.

Inoltre, l'arresto 83 comprende una porzione di braccio limitatore approssimativamente a forma di U 83a che è portata in contatto con le sporgenze 89, 90 precedentemente menzionate formate sulle due superfici dell'ingranaggio scorrevole 71 alle due estremità del movimento assiale dell'ingranaggio scorrevole 71, e di conseguenza è possibile limitare le estremità del movimento assiale alternativo dell'ingranaggio scorrevole 71 con una struttura semplice che minimizza il numero di componenti. Further, the stop 83 includes an approximately U-shaped limiting arm portion 83a which is brought into contact with the aforementioned projections 89, 90 formed on the two surfaces of the sliding gear 71 at the two ends of the axial movement of the sliding gear. 71, and consequently it is possible to limit the ends of the reciprocating axial movement of the sliding gear 71 with a simple structure that minimizes the number of components.

Inoltre, i bulloni 87 ... su cui sono rispettivamente inseriti la coppia di fori di inserimento 85 ... e gli organi elastici 84 ... che sono formati nell'arresto 83 e che attraversano gli organi elastici 84 ... attraverso i collari 86 ..., si impegnano per avvitamento con l'involucro 68 migliorando così la funzionalità di assemblaggio del mezzo limitatore di posizione operativa 82 sull'involucro 68. Furthermore, the bolts 87 ... on which the pair of insertion holes 85 are respectively inserted ... and the spring members 84 ... which are formed in the stop 83 and which pass through the spring members 84 ... through the collars 86 ..., engage by screwing with the casing 68 thus improving the assembly functionality of the operating position limiting means 82 on the casing 68.

La figura 9 rappresenta una vista in sezione trasversale che mostra la regione vicino al mezzo limitatore di posizione operativa in accordo con la seconda forma di attuazione della presente invenzione, guardando nella stessa direzione della figura 3, e la figura 10 rappresenta una vista in sezione trasversale lungo la linea 10-10 nella figura 9, in cui parti che corrispondono alle parti della prima forma di attuazione precedentemente menzionata sono indicate nel disegno soltanto con l'attribuzione degli stessi simboli di riferimento, e la loro descrizione dettagliata è omessa. Figure 9 represents a cross-sectional view showing the region near the operating position limiting means according to the second embodiment of the present invention, looking in the same direction as Figure 3, and Figure 10 represents a cross-sectional view along the line 10-10 in Figure 9, in which parts corresponding to the parts of the first embodiment mentioned above are indicated in the drawing only with the attribution of the same reference symbols, and their detailed description is omitted.

L'involucro 68 comprende un mezzo limitatore di posizione operativa 144 che limita la posizione operativa dell'ingranaggio scorrevole 71. In questo mezzo limitatore di posizione operativa 144,un arresto 145, che è portato in contatto con l'ingranaggio scorrevole 71 in una posizione operativa predeterminata dell'ingranaggio scorrevole 71, è supportato sull'involucro 68 in modo flottante mediante l'interposizione di un organo elastico 146 costituito da un materiale elastico, quale gomma, tra l'arresto 145 e l'involucro 68. The housing 68 includes an operating position limiting means 144 which limits the operating position of the sliding gear 71. In this operating position limiting means 144, a stop 145, which is brought into contact with the sliding gear 71 in a position operating predetermined function of the sliding gear 71, is supported on the casing 68 in a floating manner by means of the interposition of an elastic member 146 consisting of an elastic material, such as rubber, between the stop 145 and the casing 68.

L'arresto 145 è costituito da una porzione principale dell'arresto 145a che si estende linearmente in un piano ortogonale all'asse dell'ingranaggio scorrevole 71 e fronteggia una periferia esterna dell'ingranaggio scorrevole 71 in una posizione di contrapposizione, e da una porzione di braccio limitatore 145b che è realizzata approssimativamente in una forma ad U che fronteggia le due superfici dell'ingranaggio scorrevole 71 in modo da permettere il movimento assiale dell'ingranaggio scorrevole 71 ed è formata integralmente ed in posizione contigua sulla porzione principale dell'arresto 145a, in cui la porzione di braccio limitatore 145b è portata in contatto con le sporgenze 89, 90 formate sulle due superfici dell'ingranaggio scorrevole 71,rispettivamente alle due estremità del movimento assiale dell'ingranaggio scorrevole 71, nello stesso modo della prima forma di attuazione. The stop 145 is constituted by a main portion of the stop 145a which extends linearly in a plane orthogonal to the axis of the sliding gear 71 and faces an external periphery of the sliding gear 71 in an opposing position, and by a portion of limiter arm 145b which is made approximately in a U-shape facing the two surfaces of the sliding gear 71 so as to permit axial movement of the sliding gear 71 and is formed integrally and contiguously on the main portion of the stop 145a , wherein the limiting arm portion 145b is brought into contact with the projections 89, 90 formed on the two surfaces of the sliding gear 71, respectively at the two ends of the axial movement of the sliding gear 71, in the same way as in the first embodiment .

Un foro di inserimento 147 che ha un asse parallelo ad un asse dell'ingranaggio scorrevole 71 è formato in una parte centrale della porzione principale dell'arresto 145a lungo la direzione circonferenziale dell'ingranaggio scorrevole 71, una prima estremità di un collare cilindrico 148 che è inserito nel foro di inserimento 147 è portata in contatto con una superficie interna dell'involucro 68, ed un'altra estremità del collare 148 è portata in contatto con una rondella 149. In questo caso, mediante un impegno di avvitamento di un bullone 150 che è inserito nella rondella 149 e nel collare 148 con l'involucro 68 in una condizione in cui una porzione di testa allargata 150a del bullone 150 è portata in contatto ed in impegno con la rondella 149 precedentemente menzionata, l'arresto 145 è montato sull'involucro 68 in una condizione in cui l'arresto 145 si può inclinare intorno ad un asse del bullone 150. An insertion hole 147 which has an axis parallel to an axis of the sliding gear 71 is formed in a central portion of the main portion of the stop 145a along the circumferential direction of the sliding gear 71, a first end of a cylindrical collar 148 which is inserted into the insertion hole 147 is brought into contact with an inner surface of the casing 68, and another end of the collar 148 is brought into contact with a washer 149. In this case, by a screw engagement of a bolt 150 which is inserted into the washer 149 and collar 148 with the casing 68 in a condition where an enlarged head portion 150a of the bolt 150 is brought into contact and engagement with the aforementioned washer 149, the stop 145 is mounted on the casing 68 in a condition in which the stop 145 can be tilted about an axis of the bolt 150.

Inoltre, l'organo elastico 146 è disposto in modo da essere racchiuso tra una superficie laterale della porzione principale 145a dell'arresto 145 precedentemente menzionato su un lato opposto all'ingranaggio scorrevole 71, e l'involucro 68. Quando la porzione di braccio limitatore 145b dell'arresto 145 è portata in contatto con la sporgenza 89 o con la sporgenza 90 dell'ingranaggio scorrevole 71 in modo da generare una forza che fa ruotare l'arresto 145 intorno ad un asse del bullone 150, l'organo elastico 146 esercita una forza di repulsione elastica che attenua una forza d'urto che è generata quando l'ingranaggio scorrevole 71 è portato in contatto con l'arresto 145. Further, the resilient member 146 is arranged to be enclosed between a side surface of the main portion 145a of the aforementioned stop 145 on a side opposite the sliding gear 71, and the casing 68. When the limiting arm portion 145b of the stop 145 is brought into contact with the projection 89 or with the projection 90 of the sliding gear 71 so as to generate a force which causes the stop 145 to rotate around an axis of the bolt 150, the elastic member 146 exerts an elastic repelling force which attenuates an impact force which is generated when the sliding gear 71 is brought into contact with the stop 145.

Anche in questa seconda forma di attuazione, nello stesso modo della prima forma di attuazione precedentemente menzionata, la forza d'urto che è generata quando l'ingranaggio scorrevole 71 è portato in contatto con l'arresto 145 è attenuata dalla forza di repulsione elastica generata dall'organo elastico 146, e di conseguenza è possibile evitare che la forza d'urto agisca sulle superfici in presa nel mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61 (si veda la prima forma di attuazione) e, nello stesso tempo, poiché la forza di repulsione elastica dell'organo elastico 146 agisce sul mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61 soltanto al momento della limitazione del movimento dell'ingranaggio scorrevole 71, non vi è possibilità che venga influenzata la funzionalità di controllo nella condizione normale di controllo della rotazione. Also in this second embodiment, in the same way as the previously mentioned first embodiment, the impact force which is generated when the sliding gear 71 is brought into contact with the stop 145 is attenuated by the elastic repulsion force generated. from the elastic member 146, and consequently it is possible to prevent the impact force from acting on the surfaces engaged in the gear transmission means 61 (see the first embodiment) and, at the same time, since the force of elastic repulsion of the elastic member 146 acts on the transmission means of the gear motion 61 only at the moment of limiting the movement of the sliding gear 71, there is no possibility that the control functionality will be influenced in the normal condition of rotation control.

La figura 11 rappresenta una vista in sezione trasversale che mostra la regione vicino al mezzo limitatore di posizione operativa in accordo con la terza forma di attuazione della presente invenzione, e corrisponde alla figura 9, e la figura 12 rappresenta una vista in sezione trasversale lungo la linea 12-12 nella figura 11, in cui parti che corrispondono alle parti della prima e della seconda forma di attuazione precedentemente menzionate sono indicate nel disegno soltanto con l'attribuzione degli stessi simboli di riferimento e la loro descrizione dettagliata è omessa. Figure 11 represents a cross-sectional view showing the region near the operating position limiting means in accordance with the third embodiment of the present invention, and corresponds to Figure 9, and Figure 12 represents a cross-sectional view along the line 12-12 in Figure 11, in which parts corresponding to the parts of the first and second embodiments mentioned above are indicated in the drawing only with the attribution of the same reference symbols and their detailed description is omitted.

L'involucro 68 comprende un mezzo limitatore di posizione operativa 152 che limita la posizione operativa dell'ingranaggio scorrevole 71. In questo mezzo limitatore dì posizione operativa 152,un arresto 153, che è portato in contatto con l'ingranaggio scorrevole 71 in una posizione operativa predeterminata dell'ingranaggio scorrevole 71, è supportato sull'involucro 68 in una posizione flottante mediante l'interposizione di un organo elastico 154 costituito da un materiale elastico, quale gomma, tra l'arresto 153 e l'involucro 68. The housing 68 includes an operating position limiting means 152 which limits the operating position of the sliding gear 71. In this operating position limiting means 152, a stop 153, which is brought into contact with the sliding gear 71 in a position predetermined operating mode of the sliding gear 71, is supported on the casing 68 in a floating position by means of the interposition of an elastic member 154 consisting of an elastic material, such as rubber, between the stop 153 and the casing 68.

L'arresto 153 è costituito da una porzione principale dell'arresto 153a che si estende linearmente in un piano ortogonale all'asse dell'ingranaggio scorrevole 71 e fronteggia una periferia esterna dell'ingranaggio scorrevole 71 in una posizione di contrapposizione, e da una porzione di braccio limitatore 153b che è realizzata approssimativamente in una forma ad U e che fronteggia le due superfici dell'ingranaggio scorrevole 71 in modo da permettere il movimento assiale dell'ingranaggio scorrevole 71 e che è formata integralmente ed in posizione contigua sulla porzione principale dell'arresto 153a, in cui la porzione di braccio limitatore 153b è portata in contatto con le sporgenze 89, 90 formate sulle due superiici dell'ingranaggio scorrevole 71,rispettivamente alle due estremità del movimento assiale dell'ingranaggio scorrevole 71, nello stesso modo della prima e della seconda forma di attuazione. The stop 153 is constituted by a main portion of the stop 153a which extends linearly in a plane orthogonal to the axis of the sliding gear 71 and faces an external periphery of the sliding gear 71 in an opposing position, and by a portion limiter arm 153b which is made approximately in a U-shape and which faces the two surfaces of the sliding gear 71 so as to permit axial movement of the sliding gear 71 and which is formed integrally and contiguously on the main portion of the stop 153a, in which the limiting arm portion 153b is brought into contact with the projections 89, 90 formed on the two surfaces of the sliding gear 71, respectively at the two ends of the axial movement of the sliding gear 71, in the same way as the first and of the second embodiment.

Nella porzione principale dell'arresto 153a, in corrispondenza di due porzioni che sono distanziate lungo la direzione circonferenziale dell'ingranaggio scorrevole 71, sono ricavati dei fori di inserimento 155, 155 che hanno un asse parallelo ad un asse dell'ingranaggio scorrevole 71. In questi fori di inserimento 155 ..., sono inseriti dei collari cilindrici 156, 156 che portano le loro prime estremità in contatto con la superficie interna dell'involucro 68, in modo da formare dei giochi 159, 159 tra i collari 156, 156 e le superfici interne dei fori di inserimento 155 ..., e delle rondelle 157 sono portate in contatto con le altre estremità dei collari 156 ... In the main portion of the stop 153a, in correspondence with two portions which are spaced apart along the circumferential direction of the sliding gear 71, there are provided insertion holes 155, 155 which have an axis parallel to an axis of the sliding gear 71. In these insertion holes 155 ..., cylindrical collars 156, 156 are inserted which bring their first ends into contact with the internal surface of the casing 68, so as to form clearances 159, 159 between the collars 156, 156 and the internal surfaces of the insertion holes 155 ..., and of the washers 157 are brought into contact with the other ends of the collars 156 ...

In questo caso, dei bulloni 158, 158, che sono inseriti nelle rondelle 157 ... e nei collari 156 ..., si impegnano per avvitamento con l'involucro 68 in una condizione in cui le porzioni di testa di diametro allargato 158a ... dei bulloni 158, 158 sono portate in contatto ed in impegno con le rondelle 157 ..., e di conseguenza, permettendo l'inclinazione degli arresti 153 intorno all'asse di uno dei due bulloni 158 ... in una misura corrispondente ai giochi 159 ... precedentemente menzionati, gli arresti 153 sono montati sull'involucro 68. In this case, bolts 158, 158, which are inserted in washers 157 ... and collars 156 ..., engage by screwing with the casing 68 in a condition in which the head portions of enlarged diameter 158a. .. of the bolts 158, 158 are brought into contact and in engagement with the washers 157 ..., and consequently, allowing the inclination of the stops 153 around the axis of one of the two bolts 158 ... to a corresponding extent to the clearances 159 ... previously mentioned, the stops 153 are mounted on the casing 68.

Inoltre, l'organo elastico 154 è disposto in modo da essere racchiuso tra una superficie laterale della porzione principale 153a dell'arresto 153 precedentemente menzionato su un lato opposto all'ingranaggio scorrevole 71, e l'involucro 68. Quando la porzione di braccio limitatore 153b dell'arresto 153 è portata in contatto con la sporgenza 89 o con la sporgenza 90 dell'ingranaggio scorrevole 71 in modo da generare una forza che fa ruotare l'arresto 153 intorno ad un asse di uno dei due bulloni 158 ..., l'organo elastico 154 esercita una forza di repulsione elastica attenuando così una forza d'urto che è generata quando l'ingranaggio scorrevole 71 è portato in contatto con l'arresto 153. Further, the resilient member 154 is arranged to be enclosed between a side surface of the main portion 153a of the aforementioned stop 153 on a side opposite the sliding gear 71, and the casing 68. When the limiting arm portion 153b of the stop 153 is brought into contact with the projection 89 or with the projection 90 of the sliding gear 71 so as to generate a force which causes the stop 153 to rotate about an axis of one of the two bolts 158 ..., the resilient member 154 exerts an resilient repelling force thus attenuating an impact force which is generated when the sliding gear 71 is brought into contact with the stop 153.

Anche in questa terza forma di attuazione, nello stesso modo della prima e della seconda forma di attuazione precedentemente menzionate, la forza d'urto che è generata quando l'ingranaggio scorrevole 71 è portato in contatto con l'arresto 153 è attenuata dalla forza di repulsione elastica prodotta dall'organo elastico 154, e di conseguenza è possibile evitare che la forza d'urto agisca sulle superfici in presa del mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61 (si veda la prima forma di attuazione) e, nello stesso tempo, poiché la forza di repulsione elastica dell'organo elastico 154 agisce sul mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi 61 soltanto al momento della limitazione del movimento dell'ingranaggio scorrevole 71, non vi è possibilità che venga influenzata la funzionalità di controllo nella condizione normale di controllo della rotazione. Also in this third embodiment, in the same way as in the first and second embodiments mentioned above, the impact force which is generated when the sliding gear 71 is brought into contact with the stop 153 is attenuated by the impact force. elastic repulsion produced by the elastic member 154, and consequently it is possible to prevent the impact force from acting on the mesh surfaces of the gear transmission means 61 (see the first embodiment) and, at the same time, since the resilient repelling force of the resilient member 154 acts on the gear motion transmission means 61 only at the moment of limiting the movement of the sliding gear 71, there is no possibility of the control functionality being affected in the normal control condition rotation.

Inoltre, nei fori di inserimento 155 ... che sono formati nell'arresto 153 con i loro assi disposti parallelamente all'asse dell'ingranaggio scorrevole 71, sono inseriti i bulloni 158 ... che si impegnano per avvitamento con l'involucro 68 formando giochi 159 ... tra i bulloni 158 ... e le superfici interne dei fori di inserimento 155 ..., e di conseguenza è possibile attenuare ulteriormente la forza d'urto generata quando l'ingranaggio scorrevole 71 è portato in contatto con l'arresto 153. Furthermore, in the insertion holes 155 ... which are formed in the stop 153 with their axes arranged parallel to the axis of the sliding gear 71, the bolts 158 ... are inserted which engage by screwing with the casing 68 forming clearances 159 ... between the bolts 158 ... and the internal surfaces of the insertion holes 155 ..., and consequently it is possible to further attenuate the impact force generated when the sliding gear 71 is brought into contact with the arrest 153.

La figura 13 rappresenta una vista in sezione trasversale che mostra la regione vicino al mezzo limitatore di posizione operativa in accordo con la quarta forma di attuazione della presente invenzione, e corrisponde alla figura 9, e la figura 14 rappresenta una vista in sezione trasversale lungo la linea 14-14 nella figura 13, in cui parti che corrispondono alle parti delle forme di attuazione dalla prima alla terza precedentemente menzionate sono indicate nel disegno soltanto con l'attribuzione degli stessi simboli di riferimento e la loro descrizione dettagliata _ Figure 13 represents a cross-sectional view showing the region near the operative position limiting means in accordance with the fourth embodiment of the present invention, and corresponds to Figure 9, and Figure 14 represents a cross-sectional view along the line 14-14 in Figure 13, in which parts corresponding to the parts of the embodiments from the first to the third mentioned above are indicated in the drawing only with the attribution of the same reference symbols and their detailed description.

e omessa. and omitted.

L'involucro 68 comprende un mezzo limitatore di posizione operativa 162 che limita la posizione operativa dell'ingranaggio scorrevole 71. In questo mezzo limitatore di posizione operativa 162,un arresto 153, che è portato in contatto con l'ingranaggio scorrevole 71 in una posizione operativa predeterminata dell'ingranaggio scorrevole 71, è supportato sull'involucro 68 in una posizione flottante mediante l'interposizione di un organo elastico 163 che è costituito da una molla elicoidale tra l'arresto 153 e l'involucro 68. The housing 68 includes an operating position limiting means 162 which limits the operating position of the sliding gear 71. In this operating position limiting means 162, a stop 153, which is brought into contact with the sliding gear 71 in a position predetermined operating mode of the sliding gear 71, is supported on the casing 68 in a floating position by means of the interposition of an elastic member 163 which is constituted by a helical spring between the stop 153 and the casing 68.

L'arresto 153 è realizzato nello stesso modo della terza forma di attuazione ed è supportato sull'involucro 68 per mezzo di una struttura di supporto sostanzialmente uguale alla struttura di supporto in accordo con la terza forma di attuazione. The stop 153 is made in the same way as the third embodiment and is supported on the casing 68 by means of a support structure substantially equal to the support structure according to the third embodiment.

Inoltre, l'organo elastico 163 è disposto in una condizione compressa tra una superficie laterale della porzione principale 153a dell'arresto 153 su un lato opposto all'ingranaggio scorrevole 71 e l'involucro 68, e di conseguenza l'organo elastico 163 esercita la forza di repulsione elastica quando la porzione di braccio limitatore 153b dell'arresto 153 è portata in contatto con la sporgenza 89 o con la sporgenza 90 dell'ingranaggio scorrevole 71, in modo che una forza, che fa ruotare l'arresto 153 intorno ad un asse di uno dei due bulloni 158 ..., agisca in maniera tale da attenuare la forza d'urto che è generata quando l'ingranaggio scorrevole 71 è portato in contatto con l'arresto 153. Furthermore, the resilient member 163 is disposed in a compressed condition between a side surface of the main portion 153a of the stop 153 on a side opposite the sliding gear 71 and the casing 68, and consequently the resilient member 163 exerts the elastic repelling force when the limiting arm portion 153b of the stop 153 is brought into contact with the projection 89 or the projection 90 of the sliding gear 71, so that a force, which causes the stop 153 to rotate around a axis of one of the two bolts 158 ..., acts in such a way as to attenuate the impact force which is generated when the sliding gear 71 is brought into contact with the stop 153.

In accordo con questa quarta forma di attuazione, è possibile ottenere sostanzialmente gli stessi effetti vantaggiosi della terza forma di attuazione precedentemente menzionata. In accordance with this fourth embodiment, it is possible to obtain substantially the same advantageous effects as the previously mentioned third embodiment.

Benché siano state spiegate in precedenza le forme di attuazione della presente invenzione, que st'ultima non è limitata alle forme di attuazione precedentemente menzionate e diverse varianti di progetto possono essere apportate senza allontanarsi dall'ambito della presente invenzione definito nelle rivendicazioni . Although the embodiments of the present invention have been explained above, the latter is not limited to the aforementioned embodiments and various design variants can be made without departing from the scope of the present invention defined in the claims.

Claims (5)

RIVENDICAZIONI 1. Dispositivo di trasmissione che interpone un mezzo di trasmissione del moto ad ingranaggi (61) tra un organo condotto (71) che è supportato operativamente su un involucro (68) su cui è montato un motore ad alimentazione elettrica (60), ed il motore ad alimentazione elettrica (60), e prevede un mezzo limitatore di posizione operativa (82, 144, 152, 162) che limita una posizione operativa dell'organo condotto (71) rispetto all'involucro (68), in cui, nel mezzo limitatore di posizione operativa (82, 144, 152, 162), un arresto (83, 145, 153) che è portato in contatto con l'organo condotto (71) in una posizione operativa predeterminata dell'organo condotto (71) è supportato in una posizione flottante sull'involucro (68) con l'interposizione di un organo elastico (84, 146, 154, 163) tra l'arresto (83, 145, 153) e l'involucro (68). CLAIMS 1. Transmission device which interposes a gear transmission means (61) between a driven member (71) which is operationally supported on a casing (68) on which an electrically powered motor (60) is mounted, and the electrically powered motor (60), and provides an operating position limiting means (82, 144, 152, 162) which limits an operating position of the driven member (71) with respect to the casing (68), in which, in the middle operating position limiter (82, 144, 152, 162), a stop (83, 145, 153) which is brought into contact with the driven member (71) in a predetermined operating position of the driven member (71) is supported in a floating position on the casing (68) with the interposition of an elastic member (84, 146, 154, 163) between the stop (83, 145, 153) and the casing (68). 2. Dispositivo di trasmissione secondo la rivendicazione 1, in cui l'organo condotto è un ingranaggio scorrevole (71) che è azionato nella direzione assiale mentre è fatto ruotare intorno ad un suo asse in risposta ad un funzionamento del motore ad alimentazione elettrica (60) che può ruotare nelle direzioni normale ed inversa, e delle sporgenze (89, 90) che possono entrare in contatto con l'arresto (83, 145, 153) sono rispettivamente formate sulle due superfici dell'ingranaggio scorrevole (71) in una posizione sporgente . 2. A transmission device according to claim 1, wherein the driven member is a sliding gear (71) which is driven in the axial direction while being rotated about an axis thereof in response to an operation of the electrically powered motor (60 ) which can rotate in the normal and reverse directions, and projections (89, 90) which can contact the stop (83, 145, 153) are respectively formed on the two surfaces of the sliding gear (71) in one position protruding. 3. Dispositivo di trasmissione secondo la rivendicazione 2, in cui l'arresto (83, 145, 153) comprende una porzione di braccio limitatore (83b, 145b, 153b) approssimativamente a forma di U in una condizione in cui, in corrispondenza delle due estremità di movimento nella direzione assiale dell'ingranaggio scorrevole (71), l'arresto (83, 145, 153) può entrare in contatto con le sporgenze (89, 90) che sono formate sulle due superfici dell'ingranaggio scorrevole (71). Transmission device according to claim 2, wherein the stop (83, 145, 153) comprises an approximately U-shaped limiting arm portion (83b, 145b, 153b) in a condition where, at the two moving end in the axial direction of the sliding gear (71), the stop (83, 145, 153) can contact the projections (89, 90) which are formed on the two surfaces of the sliding gear (71). 4. Dispositivo di trasmissione secondo una qualsiasi delle rivendicazioni da 1 a 3, in cui l'organo elastico (84) è inserito in un foro di inserimento (85) che è ricavato nell'arresto (83), ed un bullone (87), che attraversa l'organo elastico (84), si impegna per avvitamento con l'involucro (68). Transmission device according to any one of claims 1 to 3, in which the elastic member (84) is inserted in an insertion hole (85) which is obtained in the stop (83), and a bolt (87) , which passes through the elastic member (84), engages by screwing with the casing (68). 5. Dispositivo dì trasmissione secondo una qualsiasi delle rivendicazioni da 1 a 3, in cui, in un foro di inserimento (155) che è ricavato nell'arresto (153) con un asse che è parallelo ad un asse dell'ingranaggio scorrevole (71), è inserito un bullone (158) che forma un gioco (159) tra il bullone (158) ed una superficie interna del foro di inserimento (155) e che si impegna per avvitamento con l'involucro (68).Transmission device according to any one of claims 1 to 3, wherein, in an insertion hole (155) which is formed in the stop (153) with an axis which is parallel to an axis of the sliding gear (71 ), a bolt (158) is inserted which forms a clearance (159) between the bolt (158) and an internal surface of the insertion hole (155) and which engages by screwing with the casing (68).
ITTO20060302 2006-04-26 2006-04-26 TRANSMISSION DEVICE ITTO20060302A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITTO20060302 ITTO20060302A1 (en) 2006-04-26 2006-04-26 TRANSMISSION DEVICE

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITTO20060302 ITTO20060302A1 (en) 2006-04-26 2006-04-26 TRANSMISSION DEVICE

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITTO20060302A1 true ITTO20060302A1 (en) 2007-10-27

Family

ID=40256557

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
ITTO20060302 ITTO20060302A1 (en) 2006-04-26 2006-04-26 TRANSMISSION DEVICE

Country Status (1)

Country Link
IT (1) ITTO20060302A1 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1624230B1 (en) Motor cooling structure for electric vehicle
EP2048411B1 (en) V-belt continuously variable transmission for small vehicle and straddle-type vehicle
US7327240B2 (en) Indicator device for motor driven vehicle
CN110316294B (en) Saddle-ride type vehicle
JP5519302B2 (en) Saddle riding vehicle
JP2009287411A (en) Throttle device
KR100772785B1 (en) Driving device
JP2009503347A (en) Electric starter for internal combustion engine
ITTO990786A1 (en) MOTORCYCLE
ITTO20060302A1 (en) TRANSMISSION DEVICE
JP6594791B2 (en) Electronically controlled V-belt type continuously variable transmission
JP4776213B2 (en) V-belt type automatic transmission
JP5869611B2 (en) Saddle riding vehicle
JP6594792B2 (en) Electronically controlled V-belt type continuously variable transmission
WO2017146111A1 (en) Electronically controlled v-belt continuously variable transmission
JP2017150545A5 (en)
JPH0648363A (en) Unit swing engine for motorcycle
JP5921933B2 (en) Accelerator position detector
JP2014167296A (en) Saddle type vehicle
JP2009079691A (en) Power unit
ITTO990419A1 (en) CABLE SUPPORT STRUCTURE FOR A CONTROL DEVICE OF A CONTROL VALVE
JP2017150546A5 (en)
JP5914109B2 (en) Accelerator position detector
WO2019065693A1 (en) Internal-combustion engine
CN101960176A (en) Power unit for vehicle