ITTO20010543A1 - FUEL INJECTION CONTROL EQUIPMENT FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE. - Google Patents

FUEL INJECTION CONTROL EQUIPMENT FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE. Download PDF

Info

Publication number
ITTO20010543A1
ITTO20010543A1 IT2001TO000543A ITTO20010543A ITTO20010543A1 IT TO20010543 A1 ITTO20010543 A1 IT TO20010543A1 IT 2001TO000543 A IT2001TO000543 A IT 2001TO000543A IT TO20010543 A ITTO20010543 A IT TO20010543A IT TO20010543 A1 ITTO20010543 A1 IT TO20010543A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
fuel injection
injection
injection time
time
fuel
Prior art date
Application number
IT2001TO000543A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Tatsuo Hayashi
Yoshiaki Hirakata
Kenichi Machida
Original Assignee
Honda Motor Co Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Honda Motor Co Ltd filed Critical Honda Motor Co Ltd
Publication of ITTO20010543A0 publication Critical patent/ITTO20010543A0/en
Publication of ITTO20010543A1 publication Critical patent/ITTO20010543A1/en

Links

Classifications

    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02TCLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TO TRANSPORTATION
    • Y02T10/00Road transport of goods or passengers
    • Y02T10/10Internal combustion engine [ICE] based vehicles
    • Y02T10/40Engine management systems

Landscapes

  • Electrical Control Of Air Or Fuel Supplied To Internal-Combustion Engine (AREA)
  • Fuel-Injection Apparatus (AREA)

Description

DESCRIZIONE dell'invenzione industriale dal titolo: "Apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante per motore a combustione interna" DESCRIPTION of the industrial invention entitled: "Fuel injection control equipment for internal combustion engine"

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione si riferisce ad una apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante per un motore a combustione interna, e più in particolare ad una apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante per un motore a combustione interna che è in grado di aumentare l'efficienza di calcolo per l'esecuzione di una molteplicità di iniezioni di carburante per ogni ciclo. The present invention relates to a fuel injection control apparatus for an internal combustion engine, and more particularly to a fuel injection control apparatus for an internal combustion engine which is capable of increasing the calculation efficiency for carrying out a multiplicity of fuel injections for each cycle.

E' nota una apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante sdoppiata per iniettare carburante due volte ad ogni ciclo (per ogni corsa di aspirazione) allo scopo di ottenere una buona condizione di combustione in una modalità di funzionamento normale ed una funzione appropriata di controllo ad inseguimento in una modalità di funzionamento transitorio. Ad esempio, il Brevetto giapponese a disposizione del pubblico n. Hei 11-247.681 descrive una apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante per determinare una prima quantità di alimentazione in base ad un carico prima dell'aspirazione dell'aria in un motore, determinare una seconda quantità di alimentazione in base ad un carico dopo l'aspirazione dell'aria nel motore, ed iniettare carburante nella seconda quantità di alimentazione durante l'aspirazione dell'aria nel motore. A split fuel injection control apparatus is known for injecting fuel twice at each cycle (for each intake stroke) in order to obtain a good combustion condition in a normal operating mode and an appropriate control function to tracking in a transient operating mode. For example, the Japanese Publicly Available Patent No. Hei 11-247.681 discloses a fuel injection control apparatus for determining a first amount of power based on a load before the intake of air into an engine, determining a second amount of power based on a load after the intake air into the engine, and injecting fuel into the second feed quantity while drawing air into the engine.

La pubblicazione di Brevetto giapponese n. Hei 7-62.458 descrive una apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante che calcola un rapporto di iniezione, una quantità di iniezione, ed una fase di iniezione in un'operazione di calcolo per una prima iniezione per azionare una valvola di iniezione di carburante. In un'operazione di calcolo per una seconda iniezione, una seconda quantità di iniezione è determinata sottraendo la prima quantità di iniezione da una quantità di iniezione richiesta nel secondo ciclo, e viene calcolata una fase di iniezione per l'azionamento della valvola di iniezione di carburante. The Japanese Patent Publication No. Hei 7-62.458 discloses a fuel injection control apparatus which calculates an injection ratio, an injection quantity, and an injection phase in a calculation operation for a first injection to operate a fuel injection valve. In a calculation operation for a second injection, a second injection quantity is determined by subtracting the first injection quantity from an injection quantity required in the second cycle, and an injection phase for actuating the injection valve is calculated. fuel.

Poiché l'apparecchiatura di controllo precedente inietta il carburante in modo sdoppiato, è previsto l'ottenimento di un'operazione appropriata di iniezione di carburante che riflette variazioni di carico. Tuttavia, poiché una molteplicità di calcoli vengono eseguiti per ogni ciclo secondo il procedimento tradizionale di controllo dell'iniezione sdoppiato, non è facile per un motore ad alta velocità di rotazione, ad esempio per motocicli, eseguire calcoli di iniezione due volte per ogni ciclo con riferimento ad ogni cilindro. In modo specifico, è richiesto un dispositivo di elaborazione (CPU) avente una elevata velocità di elaborazione per eseguire i calcoli di iniezione due volte per ogni ciclo. Se si utilizza una CPU avente una bassa velocità di elaborazione, allora, mentre essa è in grado di eseguire una molteplicità di calcoli in un campo di velocità di rotazione da basse velocità a medie velocità, la CPU può produrre un difetto di controllo in un campo di alte velocità di rotazione poiché la cadenza di cicli di controllo diventa superiore alla velocità di elaborazione della CPU. Since the foregoing control apparatus injects fuel in a split fashion, provision is made for an appropriate fuel injection operation reflecting load changes. However, since a multiplicity of calculations are performed for each cycle according to the traditional split injection control procedure, it is not easy for a high-speed engine, for example for motorcycles, to perform injection calculations twice for each cycle with reference to each cylinder. Specifically, a processing device (CPU) having a high processing speed is required to perform the injection calculations twice for each cycle. If a CPU having a low processing speed is used, then, while it is capable of performing a multiplicity of calculations in a range of rotational speeds from low to medium speeds, the CPU may produce a control defect in a range of high rotation speeds as the control cycle rate becomes higher than the CPU processing speed.

La presente invenzione è stata realizzata per risolvere i problemi precedenti. Costituisce uno scopo della presente invenzione realizzare una apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante per un motore a combustione interna che è in grado di produrre risultati a velocità elevata in accordo con un'operazione appropriata di iniezione di carburante anche se una CPU avente una bassa velocità di elaborazione è applicata ad un motore ad alta velocità di rotazione, mediante miglioramento dell'efficienza di calcolo . The present invention was made to solve the foregoing problems. It is an object of the present invention to provide a fuel injection control apparatus for an internal combustion engine which is capable of producing high speed results in accordance with an appropriate fuel injection operation even if a CPU having a low processing speed is applied to a high-speed rotational motor, by improving the calculation efficiency.

Per raggiungere lo scopo precedente, si realizza, in conformità con una prima caratteristica della presente invenzione,una apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante per un motore a combustione interna destinata ad eseguire una molteplicità di iniezioni di carburante per ogni ciclo, caratterizzata da mezzi di calcolo di tempo di iniezione base destinati a calcolare un tempo di iniezione totale in un ciclo presente, mezzi di calcolo di un primo tempo di iniezione destinati a calcolare un primo tempo di iniezione in un ciclo seguente, e mezzi di calcolo di un secondo tempo di iniezione destinati a calcolare un secondo tempo di iniezione nel ciclo presente sottraendo il primo tempo di iniezione calcolato dai mezzi di calcolo del primo tempo di iniezione in un ciclo precedente dal tempo di iniezione totale. In order to achieve the preceding object, in accordance with a first characteristic of the present invention, a fuel injection control apparatus for an internal combustion engine designed to perform a plurality of fuel injections for each cycle, characterized by means basic injection time calculation means intended to calculate a total injection time in a present cycle, means of calculation of a first injection time intended to calculate a first injection time in a following cycle, and means of calculation of a second time injection times intended to calculate a second injection time in the present cycle by subtracting the first injection time calculated by the means for calculating the first injection time in a previous cycle from the total injection time.

In accordo con la prima caratteristica, poiché un primo tempo di iniezione in un ciclo presente è stato calcolato in un ciclo precedente, una prima iniezione di carburante può essere eseguita immediatamente quando è terminata la chiusura di una valvola di aspirazione nel ciclo precedente. In accordance with the first characteristic, since a first injection time in a present cycle was calculated in a previous cycle, a first fuel injection can be performed immediately when the closing of an intake valve in the previous cycle has finished.

In accordo con una seconda caratteristica della presente invenzione, l'istante di inizio di una seconda iniezione di carburante è fissato in modo che la seconda iniezione di carburante sia terminata almeno prima della chiusura di una valvola di aspirazione, in base al secondo tempo di iniezione calcolato dai mezzi di calcolo del secondo tempo di iniezione. In accordo con la seconda caratteristica, con il calcolo di un secondo tempo di iniezione, l'iniezione di carburante nel secondo tempo di iniezione è terminata prima che la valvola di aspirazione sia chiusa, per cui il carburante necessario può essere alimentato mentre la valvola di aspirazione è aperta. In accordance with a second characteristic of the present invention, the instant of start of a second fuel injection is fixed so that the second fuel injection is finished at least before the closure of an intake valve, based on the second injection time calculated by the means of calculating the second injection time. According to the second characteristic, with the calculation of a second injection time, the fuel injection in the second injection time is finished before the intake valve is closed, so that the necessary fuel can be supplied while the suction is open.

In accordo con una terza caratteristica della presente invenzione, i calcoli eseguiti dai mezzi di calcolo del tempo di iniezione base, dai mezzi di calcolo del primo tempo dì iniezione, e dai mezzi di calcolo del secondo tempo di iniezione sono eseguiti dopo una prima iniezione di carburante e prima della seconda iniezione di carburante in un ciclo. In accordo con la terza caratteristica, poiché i calcoli sono eseguiti vicino all'apertura della valvola di aspirazione, si ottiene una buona risposta in una modalità di funzionamento transitorio diversamente dal caso in cui i calcoli vengono eseguiti dopo la seconda iniezione di carburante e prima della prima iniezione di carburante. In accordance with a third characteristic of the present invention, the calculations performed by the means for calculating the basic injection time, by the means for calculating the first injection time, and by the means for calculating the second injection time are performed after a first injection of fuel and before the second fuel injection in a cycle. In accordance with the third characteristic, since the calculations are performed close to the opening of the intake valve, a good response is obtained in a transient operating mode unlike the case where the calculations are performed after the second fuel injection and before the first fuel injection.

In accordo con una quarta caratteristica della presente invenzione, i mezzi di calcolo del secondo tempo di iniezione calcolano il secondo tempo di iniezione sommando una quantità correttiva di accelerazione. In accordo con la quarta caratteristica, l'apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante è in grado di adattarsi ad una condizione transitoria di accelerazione. In accordance with a fourth characteristic of the present invention, the means for calculating the second injection time calculate the second injection time by adding a corrective amount of acceleration. According to the fourth characteristic, the fuel injection control apparatus is able to adapt to a transient condition of acceleration.

La presente invenzione sarà descritta nel seguito con riferimento ai disegni. The present invention will be described below with reference to the drawings.

La figura 1 rappresenta uno schema a blocchi di funzioni essenziali di una apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante in accordo con una forma di attuazione della presente invenzione. Figure 1 represents a block diagram of essential functions of a fuel injection control apparatus according to an embodiment of the present invention.

La figura 2 rappresenta una vista di una parte essenziale di un motore a combustione interna che comprende l'apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante secondo la presente invenzione. Figure 2 represents a view of an essential part of an internal combustion engine which includes the fuel injection control apparatus according to the present invention.

La figura 3 rappresenta un diagramma di flusso di un'operazione di iniezione di carburante. Figure 3 represents a flow chart of a fuel injection operation.

La figura 4 rappresenta un diagramma temporale che mostra la temporizzazione per calcolare i tempi di iniezione di carburante ed iniettare il carburante . Figure 4 is a timing diagram showing the timing for calculating the fuel injection times and injecting the fuel.

La figura 2 rappresenta una vista di una parte essenziale di un motore a combustione interna che comprende una apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante in accordo con una forma di attuazione della presente invenzione. Nella figura 2, una luce di aspirazione 3 ed una luce di scarico 4 sboccano in una camera di combustione 2 di un cilindro 1, ed un valvola di aspirazione 5 ed un valvola di scarico 6 sono disposte rispettivamente nella luce di aspirazione 3 e nella luce di scarico 4. Una candela di accensione 7 è disposta nella camera di combustione 2. Figure 2 represents a view of an essential part of an internal combustion engine which comprises a fuel injection control apparatus in accordance with an embodiment of the present invention. In Figure 2, an intake port 3 and an exhaust port 4 open into a combustion chamber 2 of a cylinder 1, and an intake valve 5 and an exhaust valve 6 are respectively arranged in the intake port 3 and in the port 4. A spark plug 7 is located in the combustion chamber 2.

Un passaggio di aspirazione 8 comunicante con la luce di aspirazione 3 comprende una valvola del gas 9 per regolare la quantità di aria di aspirazione in funzione della sua apertura ΘΤΗ, una valvola di iniezione di carburante 10, un sensore della valvola del gas 11 per rilevare l'apertura ΘΤΗ, ed un sensore di pressione negativa 12. All'estremità terminale del passaggio di aspirazione 8, è collegato un depuratore di aria 13 che contiene un filtro dell'aria 14 per introdurre aria esterna attraverso tale filtro nel passaggio di aspirazione 8.Un sensore di temperatura dell'aria di aspirazione 15 è disposto nel depuratore di aria 13. An intake passage 8 communicating with the intake port 3 comprises a gas valve 9 for adjusting the amount of intake air as a function of its opening ΘΤΗ, a fuel injection valve 10, a gas valve sensor 11 for detecting the opening ΘΤΗ, and a negative pressure sensor 12. At the terminal end of the intake passage 8, an air cleaner 13 is connected which contains an air filter 14 for introducing external air through this filter into the intake passage 8 An intake air temperature sensor 15 is disposed in the air cleaner 13.

Il cilindro 1 contiene nel suo interno uno stantuffo 16 che è collegato ad un albero a gomiti 18 attraverso una biella 17. Un sensore di angolo di rotazione 19 è disposto in relazione di contrapposizione con l'albero a gomiti 18 per rilevare un angolo di rotazione dell'albero a gomiti 18 e fornire in uscita un impulso dell'albero a gomiti per ogni dato angolo dell'albero a gomiti. Un sensore di velocità del veicolo 21 è disposto in relazione di contrapposizione con un corpo rotativo 20, quale un ingranaggio o simili, che è accoppiato con l'albero a gomiti 18. Il cilindro 1 è circondato da una camicia di acqua avente un sensore di temperatura dell'acqua 22 per rilevare la temperatura di un refrigerante che rappresenta una temperatura del motore.Una bobina di accensione 23 è collegata alla candela di accensione 7. The cylinder 1 contains in its interior a piston 16 which is connected to a crankshaft 18 through a connecting rod 17. A rotation angle sensor 19 is arranged in opposing relationship with the crankshaft 18 to detect an angle of rotation crankshaft 18 and output a crankshaft pulse for any given crankshaft angle. A vehicle speed sensor 21 is disposed in opposing relationship with a rotary body 20, such as a gear or the like, which is coupled to the crankshaft 18. The cylinder 1 is surrounded by a water jacket having a water temperature 22 to sense the temperature of a coolant which represents an engine temperature. An ignition coil 23 is connected to the spark plug 7.

Un dispositivo di controllo 24 comprènde un microcalcolatore avente una CPU ed una memoria, e comprende elementi di interfaccia che includono porte di ingresso/uscita ed un convertitore A/D. Il dispositivo di controllo 24 è alimentato con energia elettrica da una batteria, non rappresentata. Segnali di uscita dai vari sensori sono alimentati attraverso le porte di ingresso al dispositivo di controllo 24. Il dispositivo di controllo 24 fornisce in uscita segnali di comando alla valvola di iniezione di carburante 10 ed alla candela di accensione 7 in funzione dei risultati elaborati in base ai segnali di ingresso dai sensori. Il segnale di comando per la valvola di iniezione di carburante 10 (segnale di iniezione) è un segnale impulsivo avente una durata di impulso che dipende da una quantità di iniezione. La valvola di iniezione di carburante 10 è aperta per un tempo corrispondente alla durata di impulso per iniettare carburante nel passaggio di aspirazione 8. A controller 24 comprises a microcomputer having a CPU and a memory, and comprises interface elements which include input / output ports and an A / D converter. The control device 24 is supplied with electrical energy by a battery, not shown. Output signals from the various sensors are fed through the input ports to the control device 24. The control device 24 outputs command signals to the fuel injection valve 10 and the spark plug 7 as a function of the results processed according to to the input signals from the sensors. The control signal for the fuel injection valve 10 (injection signal) is a pulse signal having a pulse duration which depends on an injection quantity. The fuel injection valve 10 is open for a time corresponding to the pulse duration for injecting fuel into the intake passage 8.

In questa forma di attuazione, il segnale di iniezione è fornito in uscita due volte per ogni ciclo. I calcoli per ciascun segnale di iniezione sono eseguiti prima che venga fornito in uscita un secondo segnale di iniezione.La figura 3 rappresenta un diagramma di flusso di un'operazione di iniezione di carburante.Nella fase SI, viene letta una velocità di rotazione del motore Ne. La velocità di rotazione del motore Ne è determinata conteggiando impulsi dell'albero a gomiti forniti in uscita dal sensore di angolo di rotazione 19.Nella fase S2, viene letta una apertura della valvola del gas ΘΤΗ. Nella fase S3, viene rilevata una posizione dell'albero a gomiti. La posizione dell'albero a gomiti può essere determinata in base al numero di impulsi dell'albero a gomiti da una posizione di riferimento. In this embodiment, the injection signal is output twice for each cycle. Calculations for each injection signal are performed before a second injection signal is output. Figure 3 is a flow chart of a fuel injection operation. In phase SI, an engine rotation speed is read Neither. The engine rotation speed Ne is determined by counting the crankshaft pulses supplied at the output from the rotation angle sensor 19.In phase S2, a gas valve opening ΘΤΗ is read. In stage S3, a crankshaft position is detected. The crankshaft position can be determined based on the number of crankshaft pulses from a reference position.

Nella fase S4, si determina se l'istante presente è o meno un istante per il calcolo di una quantità di iniezione in base agli impulsi dell'albero a gomiti. La quantità di iniezione è calcolata dopo che è terminata una prima iniezione. Se l'istante presente corrisponde a tale istante di calcolo, allora il controllo passa alla fase S5 in cui un tempo di iniezione base TiM viene calcolato dalla velocità di rotazione del motore Ne e dall'apertura della valvola del gas ΘΤΗ. Poiché la quantità di iniezione corrisponde al tempo di iniezione, il tempo di iniezione sarà descritto come rappresentativo della quantità di iniezione. Nella fase S6, viene calcolato un coefficiente correttivo A. Il coefficiente correttivo A è funzione di una temperatura del refrigerante del motore, di una temperatura dell'ària di aspirazione, di una pressione atmosferica, eccetera, e può essere calcolato secondo una formula predeterminata in base a segnali di uscita dal sensore di temperatura dell'acqua 22, dal sensore di temperatura dell'aria di aspirazione 15, da un sensore di pressione atmosferica, eccetera, oppure determinato facendo riferimento ad una tabella che memorizza coefficienti corrispondenti a temperature dell'acqua e temperature dell'aria di aspirazione. In step S4, it is determined whether or not the present instant is an instant for the calculation of an injection quantity based on the pulses of the crankshaft. The injection quantity is calculated after a first injection is finished. If the present instant corresponds to this calculation instant, then the control passes to phase S5 in which a basic injection time TiM is calculated from the motor rotation speed Ne and the opening of the gas valve ΘΤΗ. Since the injection quantity corresponds to the injection time, the injection time will be described as representative of the injection quantity. In step S6, a correction coefficient A is calculated. The correction coefficient A is a function of an engine coolant temperature, an intake air temperature, an atmospheric pressure, etc., and can be calculated according to a predetermined formula in based on output signals from the water temperature sensor 22, the intake air temperature sensor 15, an atmospheric pressure sensor, etc., or determined by referring to a table which stores coefficients corresponding to water temperatures and intake air temperatures.

Nella fase S7, viene determinato un primo rapporto di iniezione α per il tempo di iniezione base Ti, in funzione della velocità di rotazione del motore Ne e dell'apertura della valvola del gas ΘΤΗ. Il primo rapporto di iniezione α può essere calcolato secondo una formula o determinato facendo riferimento ad una mappa o ad una tabella che è stata memorizzata in precedenza, come per il coefficiente correttivo A. In step S7, a first injection ratio α is determined for the basic injection time Ti, as a function of the engine rotation speed Ne and the opening of the gas valve ΘΤΗ. The first injection ratio α can be calculated according to a formula or determined by referring to a map or table that has been previously stored, as for the correction coefficient A.

Nella fase S8, viene calcolato un primo tempo di iniezione di carburante secondo la seguente equazione (fi): primo tempo di iniezione di carburante Ti1 = TiM x A x α TiVB ... (f1). Questo calcolo viene eseguito dopo la prima iniezione di carburante, come precedentemente descritto. Il primo tempo di iniezione di carburante così calcolato è utilizzato per la prima iniezione di carburante in un ciclo seguente. Il tempo TiVB è un tempo di iniezione non valido nel tempo di apertura della valvola in cui non avviene una iniezione completa di carburante, ed è determinato dal tipo e dalla struttura della valvola di iniezione di carburante 10. In step S8, a first fuel injection time is calculated according to the following equation (fi): first fuel injection time Ti1 = TiM x A x α TiVB ... (f1). This calculation is performed after the first fuel injection, as previously described. The calculated first fuel injection time is used for the first fuel injection in a subsequent cycle. The TiVB time is an injection time that is not valid in the valve opening time in which a full fuel injection does not occur, and is determined by the type and construction of the fuel injection valve 10.

Nella fase S9, si determina se il veicolo a motore si trova in una condizione di accelerazione o meno, in base al valore di una rapidità di variazione dell'apertura della valvola del gas rappresentato dalla differenza tra una apertura della valvola del gas in calcoli precedenti ed una apertura della valvola del gas presente, rilevata dal sensore della valvola del gas 11, o ad una rapidità di variazione della pressione negativa nel tubo di aspirazione. Nella fase SIO, viene calcolata una quantità correttiva di accelerazione TACC che dipende dalla condizione di accelerazione. In step S9, it is determined whether the motor vehicle is in an acceleration condition or not, based on the value of a rate of change of the gas valve opening represented by the difference between a gas valve opening in previous calculations and an opening of the gas valve present, detected by the sensor of the gas valve 11, or at a rapidity of variation of the negative pressure in the suction pipe. In the SIO phase, a corrective amount of acceleration TACC is calculated which depends on the acceleration condition.

Nella fase SII, viene calcolato un secondo tempo di iniezione di carburante secondo la seguente equazione (f2): secondo tempo di iniezione di carburante Ti2 = TiM x A - Ti1 TACC TiVB x 2 ... (f2). Il tempo Til rappresenta il primo tempo di iniezione di carburante nel ciclo presente, ossia il primo tempo di iniezione di carburante calcolato per un ciclo seguente nel ciclo precedente. In phase SII, a second fuel injection time is calculated according to the following equation (f2): second fuel injection time Ti2 = TiM x A - Ti1 TACC TiVB x 2 ... (f2). The time Til represents the first fuel injection time in the present cycle, i.e. the first fuel injection time calculated for a subsequent cycle in the previous cycle.

Nella fase S12, si determina se il tempo presente è o meno un primo istante di iniezione.Nella fase S13, si determina se il tempo presente è o meno un secondo istante di iniezione. Se il tempo presente è un primo istante di iniezione o un secondo istante di iniezione, allora il controllo passa alla fase S14 oppure alla fase S15 in cui un segnale di comando per la valvola di iniezione di carburante 10 è fornito in uscita durante il tempo di iniezione di carburante Ti1 o il tempo di iniezione di carburante Ti2.Mentre viene fornito in uscita il segnale di comando, la valvola di iniezione di carburante 10 è aperta iniettando carburante nel passaggio di aspirazione 8. In step S12, it is determined whether the present time is a first injection instant or not. In step S13, it is determined whether the present time is a second injection instant or not. If the present time is a first injection instant or a second injection instant, then the control passes to step S14 or to step S15 in which a command signal for the fuel injection valve 10 is output during the injection time. Ti1 fuel injection or Ti2 fuel injection time.While the command signal is output, the fuel injection valve 10 is opened by injecting fuel into the intake passage 8.

La figura 4 rappresenta un diagramma temporale che mostra temporizzazioni per calcolare tempi di iniezione di carburante ed iniettare il carburante. Nella figura 4, ognuno degli istanti è determinato in funzione di impulsi dell'albero a gomiti forniti in uscita dal sensore di angolo di rotazione 19. Come rappresentato nella figura 4, in un istante t0, la valvola di iniezione di carburante 10 è aperta ("on") per iniziare una prima iniezione di carburante. Poiché è stato calcolato un primo tempo di iniezione di carburante in un ciclo precedente, l'istante t0 può essere posizionato subito dopo la chiusura della valvola di aspirazione 5 nel ciclo precedente. In un istante tl dopo che è trascorso il primo tempo di iniezione di carburante Ti1 calcolato secondo i calcoli precedenti dopo che è iniziata l'iniezione di carburante, la valvola di iniezione di carburante 10 è chiusa. Quindi vengono calcolati i tempi di iniezione di carburante Ti1, Ti2 da un istante t2.Uno di questi tempi di iniezione di carburante è un primo tempo di iniezione per il ciclo seguente, e l'altro è un secondo tempo di iniezione per il ciclo presente, come precedentemente descritto. Figure 4 is a time diagram showing timings for calculating fuel injection times and injecting the fuel. In Figure 4, each of the instants is determined as a function of the crankshaft pulses output from the rotation angle sensor 19. As shown in Figure 4, at an instant t0, the fuel injection valve 10 is open ( "on") to start a first fuel injection. Since a first fuel injection time has been calculated in a previous cycle, the instant t0 can be positioned immediately after the closure of the intake valve 5 in the previous cycle. At an instant tl after the first fuel injection time Ti1 calculated according to the previous calculations has elapsed after the fuel injection has started, the fuel injection valve 10 is closed. Then the fuel injection times Ti1, Ti2 are calculated from a time t2.One of these fuel injection times is a first injection time for the following cycle, and the other is a second injection time for the present cycle , as previously described.

Una seconda iniezione di carburante inizia in un istante t3 dopo che sono stati calcolati i tempi di iniezione di carburante. Dopo che è trascorso il tempo di iniezione di carburante Ti2 dalla seconda iniezione di carburante, la valvola di iniezione di carburante 10 è chiusa in un istante t5. In un istante t4, la valvola di aspirazione 5 è aperta. Dopo la chiusura della valvola di aspirazione 5 in un istante t6, la valvola di iniezione di carburante 10 è attivata in un istante t7, iniziando una prima iniezione di carburante per il ciclo seguente. A second fuel injection begins at an instant t3 after the fuel injection times have been calculated. After the fuel injection time Ti2 has elapsed from the second fuel injection, the fuel injection valve 10 is closed at an instant t5. At an instant t4, the intake valve 5 is open. After the closure of the intake valve 5 at an instant t6, the fuel injection valve 10 is activated at an instant t7, starting a first fuel injection for the following cycle.

La prima iniezione di carburante è eseguita in un istante calcolato dopo la chiusura della valvola di aspirazione 5 e prima dell'esecuzione della seconda iniezione di carburante . Per una seconda iniezione di carburante, un istante di apertura o chiusura della valvola di iniezione di carburante 10 viene determinato allo scopo di completare l'iniezione di carburante durante il tempo di iniezione Ti2 mentre la valvola di aspirazione 5 è aperta. L'istante per la seconda iniezione di carburante può essere situato in qualsiasi momento dopo il calcolo del secondo tempo di iniezione di carburante. The first fuel injection is performed at a calculated instant after the intake valve 5 is closed and before the second fuel injection is performed. For a second fuel injection, an opening or closing instant of the fuel injection valve 10 is determined in order to complete the fuel injection during the injection time Ti2 while the intake valve 5 is open. The time for the second fuel injection can be located at any time after the second fuel injection time is calculated.

La figura 1 rappresenta uno schema a blocchi che mostra funzioni essenziali dell'apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante secondo la forma di attuazione della presente invenzione. Nella figura 1, una unità di calcolo di tempo di iniezione 25 comprende un calcolatore di tempo di iniezione base 251, un calcolatore del primo tempo di iniezione 252, ed un calcolatore del secondo tempo di iniezione 253. Il calcolatore di tempo di iniezione base 251 calcola un tempo di iniezione TiM sfruttando la velocità di rotazione del motore Ne e l'apertura della valvola del gas ΘΤΗ. Il calcolatore del primo tempo di iniezione 252 calcola un primo tempo di iniezione di carburante Til per un ciclo seguente in base ad un rapporto di iniezione α che è calcolato da un calcolatore di rapporto di iniezione 254 in base almeno al tempo di iniezione base TiM, all'apertura della vaivola del gas ΘΤΗ ed alla velocità di rotazione del motore Ne. Il primo tempo di iniezione di carburante Ti1 è memorizzato in una memoria temporanea 255 per essere utilizzato nel ciclo seguente. Figure 1 is a block diagram showing essential functions of the fuel injection control apparatus according to the embodiment of the present invention. In Figure 1, an injection time calculator unit 25 comprises a basic injection time calculator 251, a first injection time calculator 252, and a second injection time calculator 253. The basic injection time calculator 251 calculates an injection time TiM using the engine rotation speed Ne and the opening of the gas valve ΘΤΗ. The first injection time calculator 252 calculates a first fuel injection time Til for a following cycle based on an injection ratio α which is calculated by an injection ratio calculator 254 based at least on the basic injection time TiM, at the opening of the gas valve ΘΤΗ and at the engine rotation speed Ne. The first fuel injection time Ti1 is stored in a temporary memory 255 to be used in the following cycle.

Il calcolatore del secondo tempo di iniezione 253 sottrae il tempo di iniezione di carburante Til letto dalla memoria temporanea 255 dopo la prima iniezione di carburante nel ciclo presente dal tempo di iniezione base TiM, calcolando così un secondo tempo di iniezione di carburante Ti2. Il calcolatore del secondo tempo di iniezione 253 può calcolare un secondo tempo di iniezione di carburante Ti2 considerando una quantità correttiva di accelerazione TACC calcolata da un calcolatore di quantità correttiva di accelerazione 256 in funzione di una accelerazione. Un calcolatore di istante di calcolo 26 fornisce in uscita un comando di inizio calcolo quando un numero predeterminato di impulsi dell'albero a gomiti è stato conteggiato dalla chiusura della valvola di aspirazione 5, e l'unità di calcolo di tempo di iniezione 25 inizia a calcolare tempi di iniezione in risposta al comando di inizio calcolo. The second injection time calculator 253 subtracts the fuel injection time Til read from buffer 255 after the first fuel injection in the present cycle from the basic injection time TiM, thus calculating a second fuel injection time Ti2. The second injection time calculator 253 can calculate a second fuel injection time Ti2 by considering an acceleration corrective amount TACC calculated by an acceleration corrective amount calculator 256 as a function of an acceleration. A computation instant computer 26 outputs a computation start command when a predetermined number of crankshaft pulses have been counted from the closure of the intake valve 5, and the injection time computation unit 25 begins to calculate injection times in response to the start calculation command.

Un dispositivo di comando di iniezione 27 fornisce un segnale di iniezione avente una durata di impulso basata sul tempo di iniezione di carburante Ti1 e sul tempo di iniezione di carburante Ti2 alla valvola di iniezione di carburante 10. Una unità di impostazione di istante di iniezione 28 imposta un istante di iniezione in base ad impulsi dell'albero a gomiti ed al tempo di iniezione di carburante Ti2, e fornisce in uscita l'istante di iniezione al dispositivo di comando di iniezione 27. An injection control device 27 provides an injection signal having a pulse duration based on the fuel injection time Ti1 and the fuel injection time Ti2 to the fuel injection valve 10. An injection instant setting unit 28 sets an injection instant on the basis of the crankshaft pulses and the Ti2 fuel injection time, and outputs the injection instant to the injection control device 27.

Come precedentemente descritto,secondo 1'invenzione definita nella rivendicazione 1, poiché un primo tempo di iniezione per un ciclo presente è stato calcolato in un ciclo precedente, una prima iniezione di carburante può essere eseguita immediatamente quando è terminata la chiusura di una valvola di aspirazione nel ciclo precedente.Secondo l'invenzione definita nella rivendicazione 2, con il calcolo di un secondo tempo di iniezione, l'iniezione di carburante nel secondo tempo di iniezione è terminata prima della chiusura della valvola di aspirazione, per cui il carburante necessario per il ciclo presente può essere alimentato mentre la valvola di aspirazione è aperta. Secondo l'invenzione definita nella rivendicazione 3, poiché i calcoli sono eseguiti in prossimità dell'apertura della valvola di aspirazione, si ottiene una buona risposta in una modalità di funzionamento transitorio diversamente dal caso in cui i calcoli sono eseguiti dopo la seconda iniezione di carburante e prima della prima iniezione di carburante .Secondo l'invenzione definita nella rivendicazione 4, l'apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante è in grado di adattarsi, con una buona risposta, ad una accelerazione quasi all'apertura della valvola di aspirazione. As previously described, according to the invention defined in claim 1, since a first injection time for a present cycle has been calculated in a previous cycle, a first fuel injection can be performed immediately when the closure of an intake valve is finished. in the previous cycle According to the invention defined in claim 2, with the calculation of a second injection time, the fuel injection in the second injection time is finished before the intake valve closes, whereby the fuel required for the present cycle can be fed while the suction valve is open. According to the invention defined in claim 3, since the calculations are performed near the opening of the intake valve, a good response is obtained in a transient operating mode unlike the case where the calculations are performed after the second fuel injection and before the first fuel injection. According to the invention defined in claim 4, the fuel injection control apparatus is able to adapt, with a good response, to an acceleration almost to the opening of the intake valve.

Secondo la presente invenzione, come precedentemente descritto,una quantità di iniezione può essere calcolata in una sola volta tra iniezioni sdoppiate. Indipendentemente dalle iniezioni sdoppiate, il numero di calcoli utilizzati può essere ridotto, permettendo che un dispositivo di elaborazione avente una bassa velocità di elaborazione si adatti ad un motore a combustione interna che può ruotare ad alte velocità. Il motore a combustione interna può produrre una elevata potenza di uscita poiché l'apparecchiatura di controllo è in grado di eseguire iniezioni sdoppiate in un campo di alte velocità di rotazione. According to the present invention, as previously described, an injection quantity can be calculated at one time between split injections. Regardless of the split injections, the number of calculations used can be reduced, allowing a processing device having a low processing speed to adapt to an internal combustion engine that can rotate at high speeds. The internal combustion engine can produce a high power output as the control equipment is capable of performing split injections in a range of high rotational speeds.

Claims (4)

RIVENDICAZIONI 1. Apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante per un motore a combustione interna destinata ad eseguire una molteplicità di iniezioni di carburante per ogni ciclo, caratterizzata da: mezzi di calcolo di tempo di iniezione base destinati a calcolare un tempo di iniezione totale in un ciclo presente,· mezzi di calcolo di un primo tempo di iniezione destinati a calcolare un primo tempo di iniezione in un ciclo seguente; e mezzi di calcolo di un secondo tempo di iniezione destinati a calcolare un secondo tempo di iniezione nel ciclo presente sottraendo il primo tempo di iniezione calcolato dai mezzi suddetti di calcolo del primo tempo di iniezione in un ciclo precedente dal tempo di iniezione totale suddetto. CLAIMS 1. Fuel injection control equipment for an internal combustion engine designed to perform a plurality of fuel injections for each cycle, characterized by: basic injection time calculation means intended to calculate a total injection time in a present cycle, means for calculating a first injection time designed to calculate a first injection time in a following cycle; And means for calculating a second injection time designed to calculate a second injection time in the present cycle by subtracting the first injection time calculated by the aforementioned means for calculating the first injection time in a previous cycle from the aforementioned total injection time. 2. Apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante per un motore a combustione interna secondo la rivendicazione 1, caratterizzata dal fatto che l'istante di inizio di una seconda iniezione di carburante è fissato in modo che la seconda iniezione di carburante termini prima della chiusura di una valvola di aspirazione, in base al secondo tempo di iniezione calcolato dai mezzi suddetti di calcolo del secondo tempo di iniezione. 2. Fuel injection control apparatus for an internal combustion engine according to claim 1, characterized in that the instant of start of a second fuel injection is fixed so that the second fuel injection ends before closing of an intake valve, on the basis of the second injection time calculated by the aforementioned means for calculating the second injection time. 3. Apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante per un motore a combustione interna secondo la rivendicazione 1 oppure 2, caratterizzata dal fatto che i calcoli dei mezzi suddetti di calcolo di tempo di iniezione base, dei mezzi suddetti di calcolo del primo tempo di iniezione, e dei mezzi suddetti di calcolo del secondo tempo di iniezione sono eseguiti dopo una prima iniezione di carburante e prima della seconda iniezione di carburante in un unico ciclo. 3. Fuel injection control apparatus for an internal combustion engine according to claim 1 or 2, characterized in that the calculations of the aforementioned means of calculating the basic injection time, of the aforementioned means of calculating the first injection time , and the aforementioned means for calculating the second injection time are performed after a first fuel injection and before the second fuel injection in a single cycle. 4. Apparecchiatura di controllo dell'iniezione di carburante per un motore a combustione interna secondo una qualsiasi delle rivendicazioni da 1 a 3, caratterizzata dal fatto che i mezzi suddetti di calcolo del secondo tempo di iniezione calcolano il secondo tempo di iniezione aggiungendo una quantità correttiva di accelerazione. 4. Fuel injection control apparatus for an internal combustion engine according to any one of claims 1 to 3, characterized in that the aforementioned means for calculating the second injection time calculates the second injection time by adding a corrective amount acceleration.
IT2001TO000543A 2000-06-07 2001-06-06 FUEL INJECTION CONTROL EQUIPMENT FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE. ITTO20010543A1 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
JP2000171050A JP4248129B2 (en) 2000-06-07 2000-06-07 Fuel injection control device for internal combustion engine

Publications (2)

Publication Number Publication Date
ITTO20010543A0 ITTO20010543A0 (en) 2001-06-06
ITTO20010543A1 true ITTO20010543A1 (en) 2002-12-06

Family

ID=18673658

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT2001TO000543A ITTO20010543A1 (en) 2000-06-07 2001-06-06 FUEL INJECTION CONTROL EQUIPMENT FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE.

Country Status (2)

Country Link
JP (1) JP4248129B2 (en)
IT (1) ITTO20010543A1 (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JP4531641B2 (en) 2005-06-23 2010-08-25 本田技研工業株式会社 Air cleaner for rough terrain vehicle
DE112022000140T5 (en) * 2022-04-27 2023-12-28 Yamaha Hatsudoki Kabushiki Kaisha FOUR-STROKE ENGINE

Also Published As

Publication number Publication date
JP4248129B2 (en) 2009-04-02
JP2001349242A (en) 2001-12-21
ITTO20010543A0 (en) 2001-06-06

Similar Documents

Publication Publication Date Title
JP3900081B2 (en) In-cylinder inflow exhaust gas amount calculation device for internal combustion engine and inflow exhaust gas amount calculation device for intake passage
JP4321294B2 (en) Cylinder intake air amount calculation device for internal combustion engine
JP2007126996A (en) Engine output computing method and arithmetic unit
JPS6060025B2 (en) car control method
JP2011127454A (en) Control device for internal combustion engine
JP4345803B2 (en) In-cylinder inflow exhaust gas amount calculation device for internal combustion engine and inflow exhaust gas amount calculation device for intake passage
JPS638296B2 (en)
EP1447550B1 (en) Engine control device
JP2006307668A (en) Egr flow rate estimating device of engine
ITTO20010543A1 (en) FUEL INJECTION CONTROL EQUIPMENT FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE.
ITTO20010612A1 (en) CONTROL EQUIPMENT FOR FUEL INJECTION.
JP2009007940A (en) Cylinder-charged air quantity calculating apparatus for internal combustion engine
JP2591203B2 (en) Air-fuel ratio control device for internal combustion engine
JP2002147269A (en) Engine control device
WO2017167220A1 (en) Method and system for calculating atkinson cycle intake amount of internal combustion engine
JP6267280B2 (en) Control device for internal combustion engine
JP2008180174A (en) Control device for internal combustion engine
JP6267279B2 (en) Control device for internal combustion engine
ITTO20010622A1 (en) CONTROL EQUIPMENT FOR FUEL INJECTION.
JP3078008B2 (en) Engine fuel control device
JP4241560B2 (en) Intake air amount estimation device for internal combustion engine
JP2002276451A (en) Atmospheric pressure detecting device for internal combustion engine
JP2006077620A (en) Control device for internal combustion engine
ITTO20010545A1 (en) FUEL INJECTION CONTROL EQUIPMENT.
ITTO20010544A1 (en) FUEL INJECTION CONTROL EQUIPMENT.