ITMO990032A1 - BICYCLE. - Google Patents
BICYCLE.Info
- Publication number
- ITMO990032A1 ITMO990032A1 IT1999MO000032A ITMO990032A ITMO990032A1 IT MO990032 A1 ITMO990032 A1 IT MO990032A1 IT 1999MO000032 A IT1999MO000032 A IT 1999MO000032A IT MO990032 A ITMO990032 A IT MO990032A IT MO990032 A1 ITMO990032 A1 IT MO990032A1
- Authority
- IT
- Italy
- Prior art keywords
- frame
- bicycle according
- configuration
- bicycle
- locking
- Prior art date
Links
- 210000005069 ears Anatomy 0.000 description 4
- 230000005540 biological transmission Effects 0.000 description 1
- 238000009792 diffusion process Methods 0.000 description 1
Landscapes
- Automatic Cycles, And Cycles In General (AREA)
- Motorcycle And Bicycle Frame (AREA)
Description
BICICLETTA BIKE
L'invenzione concerne una bicicletta che può essere riposta, quando non ne è richiesto l’impiego, in una configurazione di riposo nella quale occupa uno spazio sostanzialmente minore di quello che occupa in posizione operativa di impiego. The invention relates to a bicycle that can be stored, when its use is not required, in a rest configuration in which it occupies substantially less space than that which it occupies in the operating position of use.
Lo stato della tecnica comprende delle biciclette pieghevoli a libro, comprendenti un telaio essenzialmente formato da un corpo tubolare piegato ad "U" rivolto verso l ' alto suddiviso in parti da mezzi cerniera aventi un asse di cerniera verticale ed includenti mezzi di bloccaggio dei mezzi a cerniera su telaio. Per riporre tali biciclette in una configurazione ridotta in modo da ridurne l'ingombro, è necessario agire sui mezzi di bloccaggio per liberare i mezzi a cerniera e successivamente ruotare le parti di telaio, inizialmente contenute in uno stesso piano, l'una verso l’altra per un angolo di circa 180° in modo da portare la parte di telaio anteriore a sovrapporsi alla parte di telaio posteriore, o viceversa, passando per una molteplicità di piani intermedi nei quali ciascuna parte di telaio è contenuta nella rotazione reciproca delle parti l'una verso l'altra. The state of the art comprises folding bicycles like a book, comprising a frame essentially formed by a tubular body bent in a "U" shape facing upwards divided into parts by hinge means having a vertical hinge axis and including means for locking the means to hinge on frame. To store these bicycles in a reduced configuration so as to reduce their bulk, it is necessary to act on the locking means to release the hinge means and subsequently rotate the frame parts, initially contained in the same plane, towards each other. the other for an angle of about 180 ° so as to bring the front frame part to overlap the rear frame part, or vice versa, passing through a multiplicity of intermediate planes in which each frame part is contained in the reciprocal rotation of the parts the towards each other.
Tuttavia, tale manovra è alquanto scomoda, poiché agire sui mezzi di bloccaggio comporta ruotare una leva di azionamento della quale i mezzi di bloccaggio sono provvisti e liberare i mezzi a cerniera ruotando un codolo di serraggio. However, this maneuver is somewhat inconvenient, since acting on the locking means involves rotating an operating lever with which the locking means are provided and releasing the hinge means by rotating a clamping tang.
Inoltre è problematico mantenere un adeguato controllo delle parti di telaio quando ne viene attuata la rotazione, in particolare poiché le ruote della bicicletta condizionano la libertà di movimento di tali parti. Infine, lo spazio che viene occupato da tali biciclette una volta ripiegate risulta eccessivo e ciò limita la diffusione sul mercato di tali biciclette. Furthermore, it is problematic to maintain adequate control of the frame parts when they are rotated, in particular since the wheels of the bicycle affect the freedom of movement of these parts. Finally, the space occupied by these bicycles once folded is excessive and this limits the diffusion on the market of these bicycles.
Pertanto, è desiderabile migliorare le biciclette riducibili di tipo conosciuto. Therefore, it is desirable to improve reducible bicycles of known type.
In particolare, è auspicabile rendere più semplice e rapida la manovra di riduzione di una bicicletta nella configurazione di riposo e, preferibilmente, anche la manovra di estensione della bicicletta nella configurazione operativa. In particular, it is desirable to make the reduction maneuver of a bicycle in the rest configuration simpler and faster and, preferably, also the maneuver for extending the bicycle in the operating configuration.
Secondo l'invenzione, è prevista una bicicletta comprendente mezzi a telaio sviluppantesi sostanzialmente in un piano e muniti di mezzi a cerniera per consentire che la bicicletta possa essere condotta da una configurazione operativa estesa ad una configurazione di riposo nella quale occupa uno spazio ridotto, e viceversa, caratterizzata da ciò, che i mezzi a cerniera sono disposti in modo da consentire ai mezzi a telaio di passare da detta configurazione operativa a detta configurazione di riposo, e viceversa, sostanzialmente rimanendo contenuti in detto piano, che detti mezzi a telaio comprendono unicamente mezzi a telaio anteriore, mezzi a telaio inferiore, mezzi a telaio a tubo reggisella, mezzi ad asta e che sono previsti mezzi di bloccaggio disinseribili cooperanti con detti mezzi a telaio per bloccarli in detta configurazione operativa. L'aver evitato che i mezzi a telaio debbano essere ruotati rende particolarmente semplice la manovra necessaria per passare dalla configurazione operativa alla configurazione ridotta di riposo, o viceversa, particolarmente in quanto le ruote della bicicletta non ostacolano i movimenti e non inibiscono il controllo degli spostamenti dei mezzi a telaio. According to the invention, a bicycle is provided comprising frame means extending substantially in a plane and provided with hinge means to allow the bicycle to be driven from an extended operating configuration to a rest configuration in which it occupies a small space, and vice versa, characterized by this, that the hinge means are arranged in such a way as to allow the frame means to pass from said operative configuration to said rest configuration, and vice versa, substantially remaining contained in said plane, that said frame means comprise only front frame means, lower frame means, seat tube frame means, rod means and which are provided with disengageable locking means cooperating with said frame means to lock them in said operating configuration. Having avoided that the frame means have to be rotated makes the maneuver necessary to pass from the operating configuration to the reduced rest configuration, or vice versa, particularly simple, particularly since the wheels of the bicycle do not hinder movement and do not inhibit movement control. of the frame means.
Ciò implica maggiore rapidità di manovra e comporta inoltre una notevole semplificazione dei mezzi a telaio. This implies greater speed of maneuver and furthermore entails a considerable simplification of the frame means.
L'invenzione viene ora descritta più dettagliatamente, in una versione esemplificativa e non limitativa, con riferimento agli allegati disegni, in cui: The invention is now described in more detail, in an exemplary and non-limiting version, with reference to the attached drawings, in which:
Figura 1 è una vista in elevazione di una bicicletta riducibile; Figure 1 is an elevation view of a reducible bicycle;
Figura 2 è una vista come quella di Figura 1, ma in una configurazione parzialmente ridotta, o parzialmente estesa; Figure 2 is a view like that of Figure 1, but in a partially reduced or partially extended configuration;
Figura 3 è una vista come quella di Figura 1, ma in una configurazione completamente ridotta; Figure 3 is a view like that of Figure 1, but in a completely reduced configuration;
Figura 4 è un particolare interrotto ed ingrandito della zona del movimento dei<- '>pedali nella quale sono previsti mezzi di bloccaggio per bloccare il telaio della bicicletta in posizione estesa; Figure 4 is an interrupted and enlarged detail of the pedal movement area in which locking means are provided for locking the bicycle frame in the extended position;
Figura 5 è un un altro particolare interrotto ed ingrandito della zona del movimento dei pedali che mostra i mezzi di bloccaggio in posizione di disimpegno; Figure 5 is another interrupted and enlarged detail of the pedal movement area showing the locking means in the disengagement position;
Figura 6 è un particolare sezionato e ingrandito dei mezzi di bloccaggio. Figure 6 is a sectioned and enlarged detail of the locking means.
Una bicicletta 1 è munita di mezzi a telaio 2, comprendenti un tubo reggisella 4, sul quale è inserito ad un'estremità superiore in modo scorrevole un tubo di supporto 6 di una sella 8; il tubo reggisella 4 è dotato alla sua estremità inferiore di primi mezzi a cerniera 10 che consentono al tubo reggisella 4 di ruotare rispetto ad una coppia di elementi di telaio 5, 7 (Figura 4), ad esempio a forma di orecchie, fissati ad un'estremità di una forcella posteriore 12 dei mezzi a telaio 2; all'altra estremità della forcella posteriore 12 è girevolmente supportata una ruota posteriore 14, azionabile tramite mezzi di trasmissione flessibili 16 tramite pedivelle 18. Un'estremità del tubo reggisella 4 supporta secondi mezzi a cerniera 24 ai quali è interconnessa un'estremità di un'asta superiore 32 avente l'altra estremità accoppiata a terzi mezzi a cerniera 34 supportati ad una zona intermedia di una parte ante-riore 36 dei mezzi a telaio 2-comprendente un cannotto 38 che riceve uno stelo di manubrio 40 di direzione solidale con una forcella anteriore 42 alla quale è girevolmente supportata una ruota anteriore 44. A bicycle 1 is provided with frame means 2, comprising a seat post 4, on which a support tube 6 of a saddle 8 is slidably inserted at an upper end; the seat post 4 is equipped at its lower end with first hinge means 10 which allow the seat post 4 to rotate with respect to a pair of frame elements 5, 7 (Figure 4), for example in the shape of ears, fixed to a end of a rear fork 12 of the frame means 2; at the other end of the rear fork 12 a rear wheel 14 is rotatably supported, which can be operated by means of flexible transmission means 16 by means of pedal cranks 18. One end of the seat post 4 supports second hinge means 24 to which one end of one end is interconnected. upper rod 32 having the other end coupled to third hinge means 34 supported to an intermediate zone of a front part 36 of the frame means 2-comprising a tube 38 which receives a steering handlebar stem 40 integral with a fork front wheel 42 to which a front wheel 44 is rotatably supported.
Quarti mezzi a cerniera 46 sono interposti tra un'estremità della parte anteriore 36 opposta al cannotto 38 ed una parte inferiore 48 dei mezzi a telaio 2 solidale con la forcella posteriore 12. Fourth hinge means 46 are interposed between an end of the front part 36 opposite the tube 38 and a lower part 48 of the frame means 2 integral with the rear fork 12.
In una parte inferiore del tubo reggisella 4 sono previsti dei mezzi di bloccaggio 9, per bloccare la bicicletta 1 nella sua configurazione estesa. Locking means 9 are provided in a lower part of the seat post 4 to lock the bicycle 1 in its extended configuration.
I mezzi di bloccaggio 9 comprendono una spina 11 (Figura 6) accoppiata in modo scorrevole lungo una direzione trasversale F3 al tubo reggisella 4. La spina di bloccaggio 11 passa attraverso due fori diametralmente opposti praticati nel tubo reggisella 4 ed ha lunghezza maggiore del diametro del tubo 4, in modo che le sue estremità possano sporgere dai rispettivi fori. The locking means 9 comprise a pin 11 (Figure 6) slidingly coupled along a transverse direction F3 to the seat post 4. The locking pin 11 passes through two diametrically opposite holes made in the seat post 4 and has a length greater than the diameter of the tube 4, so that its ends can protrude from the respective holes.
Una delle estremità della spina 11 é inseribile in un corrispondente foro 13 praticato nell'orecchia 5 per vincolare il tubo reggisella 4 all'orecchia 5 e, quindi, alla forcella inferiore 12, bloccando il telaio 2 in posizione estesa. L'altra estremità della spina 11 é dotata di un pomello di manovra 15. One of the ends of the pin 11 can be inserted in a corresponding hole 13 made in the ear 5 to fasten the seat post 4 to the ear 5 and, therefore, to the lower fork 12, locking the frame 2 in the extended position. The other end of the plug 11 is equipped with a maneuvering knob 15.
I mezzi di bloccaggio 9 possono comprendere mezzi di ritegno, ad esempio mezzi elastici di ritegno, non raffigurati, atti ad impedire che la spina 11 possa disimpegnarsi accidentalmente dall'orecchia 5. The locking means 9 can comprise retaining means, for example elastic retaining means, not shown, designed to prevent the pin 11 from accidentally disengaging from the ear 5.
Per ridurre la bicicletta 1 dalla configurazione operativa alla configurazione ridotta di riposo secondo la sequenza indicata dalle Figure da 1 a 3 così da effettuare la manovra di chiusura, si procede come indicato nel seguito. To reduce the bicycle 1 from the operating configuration to the reduced rest configuration according to the sequence indicated in Figures 1 to 3 so as to carry out the closing maneuver, one proceeds as indicated below.
Dopo aver agito sul pomello 15, per disimpegnare la spina 11 dall'orecchia 5, il tubo reggisella 4 viene fatto ruotare intorno ai primi mezzi a cerniera 10 nella direzione indicata dalla freccia F. In questo modo, l'asta superiore 32 viene spostata all'indietro e provoca una corrispondente rotazione all'indietro della parte anteriore 36 intorno ai quarti mezzi a cerniera 46 nella direzione indicata dalla freccia F2. After acting on the knob 15, to disengage the pin 11 from the ear 5, the seat post 4 is made to rotate around the first hinge means 10 in the direction indicated by the arrow F. In this way, the upper rod 32 is moved to the and causes a corresponding backward rotation of the front 36 around the fourth hinge means 46 in the direction indicated by the arrow F2.
Pertanto, per effettuare la manovra di chiusura occorre far scendere il tubo reggisella 4 ruotandolo all'indietro, insieme con le parti di telaio ad esso collegate come sopra evidenziato, fino ad ottenerne l'appoggio tangenziale sulla ruota posteriore 14, come indicato nella Figura 3. Therefore, to carry out the closing maneuver, it is necessary to lower the seat post 4 by rotating it backwards, together with the parts of the frame connected to it as shown above, until it is tangentially supported on the rear wheel 14, as indicated in Figure 3. .
La bicicletta 1 é dotata di mezzi a cavalletto 30, aventi un'estremità incernierata al corpo della forcella posteriore 12, che consentono di mantenere la bicicletta 1 in posizione stabile su un piano di appoggio, nella configurazione estesa dei mezzi a telaio 2. The bicycle 1 is equipped with stand means 30, having one end hinged to the body of the rear fork 12, which allow the bicycle 1 to be kept in a stable position on a support surface, in the extended configuration of the frame means 2.
Nella configurazione di riposo, i mezzi a telaio 2 definiscono un parallelogramma, o meglio un quadrilatero, articolato formato dalla parte inferiore 48, dalla parte anteriore 36, che sono incernierate l'una all'altra tramite i quarti mezzi a cerniera 46, dall'asta superiore 32, che è incernierata alla parte anteriore 36 tramite i terzi mezzi a cerniera 34, e dal tubo reggisella 4, che è incernierato alle orecchie 5, 7 tramite i primi mezzi a cerniera 10 ed all'asta superiore 32 tramite i secondi mezzi a cerniera 24, le orecchie 5, 7 essendo solidali con la forcella posteriore 12, a sua volta solidale alla parte inferiore 48 dei mezzi a telaio 2. In the rest configuration, the frame means 2 define a parallelogram, or rather a quadrilateral, articulated formed by the lower part 48, from the front part 36, which are hinged to each other by means of the fourth hinge means 46, from the upper rod 32, which is hinged to the front part 36 by means of the third hinge means 34, and by the seat post 4, which is hinged to the ears 5, 7 by means of the first hinge means 10 and to the upper rod 32 by means of the second means hinged 24, the ears 5, 7 being integral with the rear fork 12, in turn integral with the lower part 48 of the frame means 2.
Alle orecchie 5, 7 afferiscono prime estremità di una coppia di elementi 17 che si estendono parallelamente al suolo al di sopra della ruota posteriore 14 per formare un portapacchi 21 supportato alle pròprie seconde estremità tramite montanti 19 sulle estremità della forcella posteriore 12 prossime alla ruota posteriore 14. The ears 5, 7 are connected to the first ends of a pair of elements 17 which extend parallel to the ground above the rear wheel 14 to form a luggage rack 21 supported at its second ends by uprights 19 on the ends of the rear fork 12 close to the rear wheel 14.
Ciò è reso possibile per l'assenza di parti di telaio tra il tubo reggisella 4 e la zona sovrastante la ruota posteriore 14. This is made possible by the absence of frame parts between the seat post 4 and the area above the rear wheel 14.
Claims (11)
Priority Applications (2)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
IT1999MO000032 IT1314162B1 (en) | 1999-02-26 | 1999-02-26 | Hinge structure for foldable bicycle, with tubular saddle support hinged to lower portion through hinge and interconnected by upper rod to front portion |
EP99119740A EP0992422A3 (en) | 1998-10-08 | 1999-10-06 | Foldable bicycle |
Applications Claiming Priority (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
IT1999MO000032 IT1314162B1 (en) | 1999-02-26 | 1999-02-26 | Hinge structure for foldable bicycle, with tubular saddle support hinged to lower portion through hinge and interconnected by upper rod to front portion |
Publications (3)
Publication Number | Publication Date |
---|---|
ITMO990032A0 ITMO990032A0 (en) | 1999-02-26 |
ITMO990032A1 true ITMO990032A1 (en) | 2000-08-26 |
IT1314162B1 IT1314162B1 (en) | 2002-12-04 |
Family
ID=11386872
Family Applications (1)
Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
---|---|---|---|
IT1999MO000032 IT1314162B1 (en) | 1998-10-08 | 1999-02-26 | Hinge structure for foldable bicycle, with tubular saddle support hinged to lower portion through hinge and interconnected by upper rod to front portion |
Country Status (1)
Country | Link |
---|---|
IT (1) | IT1314162B1 (en) |
-
1999
- 1999-02-26 IT IT1999MO000032 patent/IT1314162B1/en active
Also Published As
Publication number | Publication date |
---|---|
ITMO990032A0 (en) | 1999-02-26 |
IT1314162B1 (en) | 2002-12-04 |
Similar Documents
Publication | Publication Date | Title |
---|---|---|
TWI379653B (en) | Folding baby stroller | |
KR101139065B1 (en) | Frame of collapsible bicycle | |
EP1053168B1 (en) | Two-wheeled vehicle with frame which can be folded up by actuation control and transmission means | |
US8720927B2 (en) | Collapsible recumbent tricycle | |
US5125678A (en) | Folding bicycle | |
CA2433290C (en) | Folding bicycle | |
EP2765072B1 (en) | Foldable frame for a bicycle | |
CN105189251B (en) | The stroller for children of trailers can be changed into | |
US6116629A (en) | Collapsible bicycle | |
EP3191360B1 (en) | Compactable bicycle | |
AU5295298A (en) | Folding bicycle frame | |
ITUB20159313A1 (en) | ADVANCE OF ROLLANTE MOTORCYCLE WITH ROLLO BLOCK | |
ITUB20159407A1 (en) | ADVANCE OF ROLLANTE MOTORCYCLE WITH ROLLO BLOCK | |
ITCT20070019A1 (en) | FOLDABLE FRAME FOR TWO OR MORE WHEELED VEHICLES | |
US9981679B2 (en) | Full folding tricycle | |
WO2007023314A1 (en) | A bicycle having a foldable handlebar stem | |
WO2018152599A1 (en) | Improvements to a folding elliptical bicycle | |
US6688627B1 (en) | Bicycle which converts to a chair | |
ITMO990032A1 (en) | BICYCLE. | |
ITVR20070002A1 (en) | PARTICULARLY FOLDABLE FRAME FOR STROLLERS, WHEELCHAIRS OR THE LIKE | |
EP1488981A1 (en) | Wheeled foldable frame, particularly for pushchairs, prams, wheelchairs and the like | |
ITTO20100166A1 (en) | FOLDING BICYCLE WITH WHEELS WITHOUT SPOKES. | |
EP1212235B1 (en) | Folding bicycle frame | |
EP0992422A2 (en) | Foldable bicycle | |
GB2232390A (en) | Foldable multipurpose bicycle/amphibian |