ITMI972758A1 - DEVICE FOR FIXING AN INSTRUMENT FOR WRITING AND DRAWING - Google Patents

DEVICE FOR FIXING AN INSTRUMENT FOR WRITING AND DRAWING Download PDF

Info

Publication number
ITMI972758A1
ITMI972758A1 IT97MI002758A ITMI972758A ITMI972758A1 IT MI972758 A1 ITMI972758 A1 IT MI972758A1 IT 97MI002758 A IT97MI002758 A IT 97MI002758A IT MI972758 A ITMI972758 A IT MI972758A IT MI972758 A1 ITMI972758 A1 IT MI972758A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
wedge
leg
instrument
shaped body
fixing
Prior art date
Application number
IT97MI002758A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Jindrich Ther
Original Assignee
Kovopol A S
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Kovopol A S filed Critical Kovopol A S
Publication of ITMI972758A1 publication Critical patent/ITMI972758A1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT1296965B1 publication Critical patent/IT1296965B1/en

Links

Description

Descrizione Description

CAMPO DELL'INVENZIONE FIELD OF THE INVENTION

L'invenzione si riferisce a un dispositivo di fissaggio per uno strumento per tracciare curve o a strumenti o dispositivi di scrittura per disegnare o scrivere, preferibilmente al dispositivo per fissare la punta o l'ago in una gamba di un compasso. The invention relates to a fastening device for an instrument for drawing curves or to writing instruments or devices for drawing or writing, preferably to the device for fixing the tip or needle in a leg of a compass.

SFONDO DELL'INVENZIONE BACKGROUND OF THE INVENTION

I dispositivi di questo tipo noti dalla tecnica anteriore per fissare la punta e l'ago nelle gambe di un compasso, p.es. realizzano un serraggio per mezzo di una vite, di un morsetto, o mediante un collegamento con un manicotto flessibile diviso serrato da una vite e un dado, mediante una fresatura longitudinale parziale nella gamba con serraggio a vite e dado, mediante un serraggio a camma girevole, ecc. Tutti questi tipi di fissaggio comprendono un numero di parti e di componenti di collegamento che devono venire realizzati alcune volte con procedimenti molto complessi, e devono quindi venire assemblati, il che rende la loro produzione più difficile e costosa. Un adeguato fissaggio e rilascio della punta richiede in alcuni casi una manipolazione più complessa e richiede un maggiore dispendio di tempo . Devices of this type known from the prior art for securing the tip and the needle in the legs of a compass, e.g. provide a clamping by means of a screw, a clamp, or by means of a connection with a tightened split flexible sleeve by a screw and a nut, by means of a partial longitudinal milling in the leg with screw and nut tightening, by means of a rotating cam tightening, etc. All these types of fasteners comprise a number of parts and connecting components which have to be made sometimes with very complex processes, and must therefore be assembled, which makes their production more difficult and expensive. Adequate attachment and release of the tip requires in some cases a more complex manipulation and requires a greater expenditure of time.

SOMMARIO DELL'INVENZIONE SUMMARY OF THE INVENTION

I suddetti inconvenienti sono eliminati con il dispositivo di fissaggio di uno strumento di scrittura e disegno, preferibilmente per fissare la punta e l'ago di un compasso secondo la presente invenzione . The aforesaid drawbacks are eliminated with the fixing device of a writing and drawing instrument, preferably for fixing the tip and the needle of a compass according to the present invention.

II dispositivo comprende un corpo a forma di cuneo che è linearmente scorrevole in una apertura rastremata della gamba dello strumento, la quale ha una forma corrispondente a quella del corpo a cuneo. Essa si estende da un fianco della gamba dello strumento fino a un'estremità della stessa e presenta una superficie inclinata con un angolo di valore dato rispetto alla superficie del corpo a cuneo che la guida contro la gamba. Sull'estremità' superiore del corpo a cuneo che sporge dal fianco della gamba è formato un controllo. Nella direzione opposta all'estremità1 di fondo è formato nel corpo a cuneo un recesso che si estende per parte della sua lunghezza in cui è disposta la parte dello strumento da fissare. The device comprises a wedge-shaped body which is linearly slidable in a tapered opening of the instrument leg, which has a shape corresponding to that of the wedge-shaped body. It extends from one side of the instrument leg to one end of the same and has an inclined surface at a given angle with respect to the surface of the wedge-shaped body which guides it against the leg. A control is formed on the upper end of the wedge-shaped body protruding from the side of the leg. In the opposite direction to the bottom end 1 a recess is formed in the wedge-shaped body which extends over part of its length into which the part of the instrument to be fixed is arranged.

I dispositivi di fissaggio realizzati in questo modo sono molto semplici, comprendono un ridotto numero di particolari di forma semplice, che sono facili e economici da realizzare. Il loro fissaggio e rilascio si esegue rapidamente e facilmente. The fasteners made in this way are very simple, they include a small number of details of simple shape, which are easy and cheap to make. Their attachment and release is done quickly and easily.

DESCRIZIONE DEI DISEGNI DESCRIPTION OF THE DRAWINGS

Una forma di realizzazione del dispositivo secondo la presente invenzione è mostrata nei disegni allegati come esempio di fissaggio della punta in una gamba di un compasso, in cui la fig. 1 mostra una vista parziale in sezione di una gamba di un compasso con la punta e il cuneo di fissaggio, la fig. 2 mostra una vista laterale del dispositivo di fissaggio e la fig. 3 mostra una vista del dispositivo dal lato inferiore della gamba di un compasso . An embodiment of the device according to the present invention is shown in the accompanying drawings as an example of fixing the tip in a leg of a compass, in which fig. 1 shows a partial sectional view of a leg of a compass with the tip and the fixing wedge, fig. 2 shows a side view of the fastening device and FIG. 3 shows a view of the device from the lower side of the leg of a compass.

DESCRIZIONE DETTAGLIATA DELL’INVENZIONE DETAILED DESCRIPTION OF THE INVENTION

Come è visibile in fig. 1, la gamba 1 di un compasso è provvista di una apertura rastremata A in cui è disposto il corpo longitudinale a forma di cuneo 2 scorrevole linearmente. L'apertura rastremata A della gamba 1 si estende da un fianco della gamba 1 verso la parte frontale e attraverso di essa, ma potrebbe attraversarla in qualsiasi direzione. As can be seen in fig. 1, the leg 1 of a compass is provided with a tapered opening A in which the longitudinal wedge-shaped body 2 sliding linearly is arranged. The tapered opening A of the leg 1 extends from one side of the leg 1 towards the front and through it, but it could pass through it in any direction.

L'apertura rastremata A della gamba 1 presenta una superficie inclinata di un certo angolo rispetto alla superficie di guida del corpo a cuneo 2 contro la gamba 1. L'apertura rastremata A della gamba 1 presenta una forma che risulta complementare alla forma del corpo a cuneo 2. La sezione dell'apertura rastremata A può essere diversa. Nell'esempio mostrato è stata scelta una sezione rettangolare come si vede in fig. 3. L'apertura rastremata A può pero' essere p.es. di forma conica, ecc., e può pure essere realizzata su un altro lato della gamba 1. The tapered opening A of the leg 1 has a surface inclined at a certain angle with respect to the guiding surface of the wedge body 2 against the leg 1. The tapered opening A of the leg 1 has a shape which is complementary to the shape of the body a wedge 2. The section of the tapered opening A can be different. In the example shown, a rectangular section has been chosen as shown in fig. 3. The tapered opening A can however be, for example, of a conical shape, etc., and can also be made on another side of the leg 1.

Il controllo 3 è formato sul corpo a cuneo 2 alla sua estremità1 superiore e sporge dal fianco della gamba 1. In questo esempio il controllo 3 è formato in modo che la sua larghezza di base è identica a quella del fianco adiacente della gamba 1 e sporge quindi su entrambi i lati dal bordo superiore del corpo a cuneo 2. Il controllo 3 è provvisto di zigrinature 5 sulla sua parte perimetrale circolare per migliorare la presa e la manipolazione. Esso serve per spostare il corpo a cuneo 2 facendolo scorrere dentro l'apertura rastremata A e fuori da essa . Control 3 is formed on wedge body 2 at its upper end 1 and protrudes from the hip of leg 1. In this example, control 3 is formed so that its base width is identical to that of the adjacent hip of leg 1 and protrudes then on both sides from the upper edge of the wedge-shaped body 2. The control 3 is provided with knurls 5 on its circular peripheral part to improve grip and handling. It serves to move the wedge-shaped body 2 by sliding it into the tapered opening A and out of it.

Un recesso per la punta 4.di un compasso è realizzato nella superficie del fianco del corpo a cuneo 2 a partire dalla sua estremità' di fondo e sulla sua superficie opposta a quella inclinata. Il recesso è realizzato solo su una parte della lunghezza del corpo a cuneo 2. La sua forma è scelta in modo che la punta 4 si adatti longitudinalmente nel recesso e che una parte adeguata della sua superficie sia in contatto con la superficie del fianco del corpo a cuneo 2 e formi assieme ad esso una superficie piana del corpo a cuneo 2. In questo caso il recesso presenta una sezione quadrata e il lato del quadrato è sostanzialmente uguale al diametro della punta 4. A recess for the tip 4 of a compass is made in the surface of the side of the wedge-shaped body 2 starting from its bottom end and on its surface opposite to the inclined one. The recess is made only on a part of the length of the wedge-shaped body 2. Its shape is chosen so that the tip 4 fits longitudinally in the recess and that a suitable part of its surface is in contact with the surface of the body flank. wedge-shaped 2 and together with it form a flat surface of the wedge-shaped body 2. In this case the recess has a square section and the side of the square is substantially equal to the diameter of the tip 4.

Con il dispositivo così realizzato è possibile il collegamento a cuneo tra le parti aventi la loro posizione reciproca fissata da un contatto dinamico, esercitato dall'attrito provocato dall'effetto della pressione sul fianco della parete del recesso. L'attrito agisce da fermo di sicurezza evitando l'allentamento del collegamento a cuneo. With the device thus made it is possible to connect wedge-shaped between the parts having their mutual position fixed by a dynamic contact, exerted by the friction caused by the effect of the pressure on the side of the wall of the recess. Friction acts as a safety stop preventing the wedge connection from loosening.

Il corpo a cuneo 2 con la punta inserita 4 viene premuto a forza nell'apertura rastremata A della gamba 1 per mezzo del controllo 3, disposto estremità' superiore del corpo a cuneo 2. Per rendere possibile il serraggio o il rilascio del collegamento le parti devono essere in grado di muoversi linearmente una rispetto all'altra. Così, la superficie inclinata del corpo a cuneo 2, inclinata con un certo angolo rispetto alla superficie di guida del corpo a cuneo 2 contro la gamba 1, si sposta in modo lineare durante il serraggio nella apertura rastremata A della gamba 1. L'effetto della pressione perpendicolare alla superficie inclinata crea un attrito che fornisce un contatto forzato e impedisce allé' parti di allentarsi. Se vi è la necessita1 di allentare le parti, è necessario premere con una forza opposta per liberare il corpo a cuneo 2 da questo contatto forzato. Se non viene scelta una rastremazione troppo piccola per il collegamento a cuneo, il collegamento a cuneo può essere allentato e serrato rapidamente. The wedge body 2 with the inserted tip 4 is pressed forcibly into the tapered opening A of the leg 1 by means of the control 3, located at the upper end of the wedge body 2. To make it possible to tighten or release the connection the parts they must be able to move linearly with respect to each other. Thus, the inclined surface of the wedge body 2, inclined at a certain angle to the guiding surface of the wedge body 2 against the leg 1, moves linearly during tightening in the tapered opening A of the leg 1. The effect of pressure perpendicular to the inclined surface creates friction that provides forced contact and prevents parts from loosening. If there is a need to loosen the parts, it is necessary to press with an opposite force to free the wedge body 2 from this forced contact. If too small a taper is not chosen for the wedge connection, the wedge connection can be loosened and tightened quickly.

IMPIEGO INDUSTRIALE INDUSTRIAL USE

Il dispositivo secondo l'invenzione può essere usato per fissare mezzi di scrittura o punte alle gambe di uno strumento di scrittura o disegno, principalmente per il fissaggio della punta e dell'ago nella gamba di un compasso. Esso può essere utilizzato pure in diversi dispositivi per disegnare o scrivere. The device according to the invention can be used to fix writing means or points to the legs of a writing or drawing instrument, mainly for fixing the point and the needle in the leg of a compass. It can also be used in various devices for drawing or writing.

Claims (1)

Rivendicazione Dispositivo di fissaggio di uno strumento di scrittura e disegno per fissare una parte dello strumento, preferibilmente la punta e l’ago di un compasso, caratterizzato dal fatto che comprende un corpo a forma di cuneo (2), che scorre linearmente in un'apertura rastremata (A) della gamba (1) dello strumento la quale ha una forma corrisponderite a quella del corpo a forma di cuneo"(2) e si estende da un fianco della gamba dello strumento (1) fino a una estremità della stessa e presenta una superficie inclinata con un angolo (a) rispetto alla superficie di guida del corpo a cuneo (2) contro la gamba (1), estremità’ superiore del corpo a cuneo (2) essendo disposto un controllo (3) che sporge dall'apertura (A) della gamba (1), e nella direzione opposta estremità1 di fondo essendo formato in esso un recesso che si estende per parte della lunghezza del corpo a cuneo (2), in cui è disposta la parte dello strumento da fissare. Claim Fixing device of a writing and drawing instrument for fixing a part of the instrument, preferably the tip and needle of a compass, characterized in that it comprises a wedge-shaped body (2), which slides linearly into an opening tapered (A) of the leg (1) of the instrument which has a shape corresponding to that of the wedge-shaped body "(2) and extends from one side of the leg of the instrument (1) to one end of the same and has a surface inclined at an angle (a) to the guiding surface of the wedge body (2) against the leg (1), upper end of the wedge body (2) a control (3) being arranged protruding from the opening (A) of the leg (1), and in the opposite direction the bottom end 1 a recess being formed in it which extends for part of the length of the wedge-shaped body (2), in which the part of the instrument to be fixed is arranged.
IT97MI002758 1996-12-13 1997-12-12 DEVICE FOR FIXING AN INSTRUMENT FOR WRITING AND DRAWING IT1296965B1 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CZ963664A CZ366496A3 (en) 1996-12-13 1996-12-13 Fixing device of a writing and drawing tool, particularly for attachment of a tool part, particularly a lead and needle of compasses

Publications (2)

Publication Number Publication Date
ITMI972758A1 true ITMI972758A1 (en) 1999-06-12
IT1296965B1 IT1296965B1 (en) 1999-08-03

Family

ID=5467072

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT97MI002758 IT1296965B1 (en) 1996-12-13 1997-12-12 DEVICE FOR FIXING AN INSTRUMENT FOR WRITING AND DRAWING

Country Status (2)

Country Link
CZ (1) CZ366496A3 (en)
IT (1) IT1296965B1 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
CZ283647B6 (en) 1998-05-13
IT1296965B1 (en) 1999-08-03
CZ366496A3 (en) 1998-05-13

Similar Documents

Publication Publication Date Title
ATE272815T1 (en) CONNECTION FITTING WITH COLLET FOR ELONGATED BODY
WO2001079739A3 (en) Screw on connector
ATE281623T1 (en) PIPE COUPLING
SE7310424L (en)
CA2384042A1 (en) Pipe clamp arrangement
BR9902888A (en) Coupling device and method for making a clamping ring for use in such a coupling device
BR0305038A (en) Coupling element
ITMI972758A1 (en) DEVICE FOR FIXING AN INSTRUMENT FOR WRITING AND DRAWING
JP4776632B2 (en) Device for liquid-tight connection of soft tubes
US20090169294A1 (en) Reinforcing Bar Connector
ATE374888T1 (en) SCREW ELEMENT, AND CONNECTION POINT FOR ROTATING THE SCREW ELEMENT
KR910021560A (en) Union joint
DE59904087D1 (en) cable clamp
ATE175011T1 (en) MOTHER-LIKE ELEMENT TO SET IN AN INTERIOR
US6799704B2 (en) Drywall tool
ATE299257T1 (en) DEVICE FOR DETACHABLE CONNECTION TO ONE END OF A TUBULAR LINE, IN PARTICULAR HOSE QUICK CONNECTOR
BR0308528A (en) Installing a draft barrel, draft barrel, and connector for a draft barrel
US4575275A (en) Clamping device for attaching component which is inserted into a hole
ATE163145T1 (en) PUNCHING HEAD FOR CORNER JOINTING MACHINES
KR100387682B1 (en) Socket Wrench Bar for Length Control
ITMI20000324V0 (en) ANTIROTP RIVET FOR COUPLING WITH SCREW AND SIMILAR VEHICLES
EP1201946A3 (en) Nut with clamping part for securing it
ATE444142T1 (en) SETTING TOOL FOR FASTENING ELEMENTS
KR200329431Y1 (en) Coupler for water supply hose
KR20040061757A (en) The tension apparatus of collet for coupling

Legal Events

Date Code Title Description
0001 Granted