ITMI20100773A1 - INFUSION DEVICE FOR COFFEE MACHINE - Google Patents

INFUSION DEVICE FOR COFFEE MACHINE Download PDF

Info

Publication number
ITMI20100773A1
ITMI20100773A1 IT000773A ITMI20100773A ITMI20100773A1 IT MI20100773 A1 ITMI20100773 A1 IT MI20100773A1 IT 000773 A IT000773 A IT 000773A IT MI20100773 A ITMI20100773 A IT MI20100773A IT MI20100773 A1 ITMI20100773 A1 IT MI20100773A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
infusion
configuration
valve means
magnetic
closing
Prior art date
Application number
IT000773A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Giampiero Rossi
Original Assignee
Brasilia Spa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Brasilia Spa filed Critical Brasilia Spa
Priority to IT000773A priority Critical patent/ITMI20100773A1/en
Publication of ITMI20100773A1 publication Critical patent/ITMI20100773A1/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47JKITCHEN EQUIPMENT; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; APPARATUS FOR MAKING BEVERAGES
    • A47J31/00Apparatus for making beverages
    • A47J31/06Filters or strainers for coffee or tea makers ; Holders therefor
    • A47J31/0657Filters or strainers for coffee or tea makers ; Holders therefor for brewing coffee under pressure, e.g. for espresso machines
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47JKITCHEN EQUIPMENT; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; APPARATUS FOR MAKING BEVERAGES
    • A47J31/00Apparatus for making beverages
    • A47J31/44Parts or details or accessories of beverage-making apparatus
    • A47J31/4496Means to produce beverage with a layer on top, e.g. of cream, foam or froth

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Food Science & Technology (AREA)
  • Apparatus For Making Beverages (AREA)

Description

Descrizione di una domanda di brevetto per invenzione industriale Description of a patent application for an industrial invention

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione si riferisce ad un dispositivo di infusione per macchina da caffè. The present invention refers to an infusion device for a coffee machine.

Le macchine da caffè automatiche o semiautomatiche ad uso domestico o professionale comprendono una pompa per l’alimentazione dell’ acqua ad un dispositivo di infusione che presenta una camera di infusione in cui è posizionabile la carica di caffè, sia essa in forma sfusa o confezionata in una cialda o in una capsula. The automatic or semi-automatic coffee machines for domestic or professional use include a pump for feeding water to an infusion device which has an infusion chamber in which the coffee charge can be positioned, whether in bulk or packaged form. a pod or in a capsule.

Una linea di macchine da caffè del tipo sopra esposto, rientrante nel campo di applicazione della presente invenzione, presenta una coppetta porta filtro che l’utente riempie con la carica di caffè ed a mano accoppia al pistone di infusione che con la coppetta porta filtro definisce la camera di infusione. A line of coffee machines of the type described above, falling within the field of application of the present invention, has a filter holder cup that the user fills with the coffee charge and manually coupled to the infusion piston which with the filter holder cup defines the brewing chamber.

Un’altra linea di macchine da caffè del tipo sopra esposto, rientrante nel campo di applicazione della presente invenzione, presenta un cinematismo che aziona un cilindro di infusione e/o un pistone di infusione che accoppiandosi tra di loro definiscono la camera di infusione. Il cinematismo a sua volta può essere azionato automaticamente, tipicamente tramite un pulsante sul pannello di controllo con cui si abilita l’esecuzione del ciclo di infusione, o da un comando manuale, tipicamente una leva che opera direttamente sul cinematismo. Another line of coffee machines of the type described above, falling within the scope of the present invention, has a kinematic mechanism that drives an infusion cylinder and / or an infusion piston which, by coupling together, define the infusion chamber. The kinematics in turn can be operated automatically, typically via a button on the control panel with which the execution of the infusion cycle is enabled, or by a manual control, typically a lever that operates directly on the kinematics.

Tali macchine da caffè note possono lamentare una scarsa efficienza di estrazione dell’essenza aromatica durante l’infusione. Per ovviare a tale inconveniente sono stati proposti vari sistemi che si prefiggono di aumentare il tempo di interazione tra l’acqua di infusione e la carica ostruendo temporaneamente la via di erogazione della camera di infusione che si apre solo al conseguimento di una certo valore della pressione che monta all’ interno della camera di infusione per effetto dell’attivazione della pompa di alimentazione. Such known coffee machines may complain of poor extraction efficiency of the aromatic essence during infusion. To overcome this drawback, various systems have been proposed which aim to increase the interaction time between the infusion water and the charge by temporarily obstructing the delivery path of the infusion chamber which opens only when a certain pressure value is reached. which mounts inside the infusion chamber due to the activation of the feed pump.

L’ostruzione temporanea della via di erogazione può essere realizzata tramite una valvola a sfera agente in chiusura per azione di una molla. In sostanza la via di erogazione si apre solo quando la pressione interna alla camera di infusione genera sulla sfera una forza in apertura di pari valore alla forza elastica esplicata dalla molla. The temporary obstruction of the delivery route can be achieved by means of a ball valve which closes by the action of a spring. Basically, the delivery way opens only when the pressure inside the infusion chamber generates an opening force on the sphere equal to the elastic force exerted by the spring.

Questo sistema lamenta diversi inconvenienti tra cui il fatto che la molla è difficilmente tarabile in modo tale da esplicare la forza elastica desiderata, e si stara facilmente perdendo efficacia in particolare quando si sporca, cosa tra l’altro particolarmente probabile durante il normale utilizzo della macchina da caffè. Tra gli altri inconvenienti di questo sistema non secondario è il fatto che la molla continua ad esplicare una forza in chiusura anche durante tutta l’erogazione, con il risultato non solo che l’erogazione può risultare intermittente ma anche che al termine dell’ erogazione, quando viene disattivata la pompa di alimentazione, la camera di infusione può mantenere una sovrappressione che deve essere necessariamente scaricata. This system has several drawbacks, including the fact that the spring is difficult to calibrate in such a way as to exert the desired elastic force, and it is easily losing effectiveness in particular when it gets dirty, which is particularly likely during normal use of the machine. from coffee. Among the other drawbacks of this non-secondary system is the fact that the spring continues to exert a force in closing even during the entire delivery, with the result not only that the delivery can be intermittent but also that at the end of the delivery, when the feed pump is deactivated, the brewing chamber can maintain an overpressure which must necessarily be vented.

L’ostruzione temporanea della via di erogazione può essere realizzata anche prevedendo come via di uscita un forellino praticato su un corpo elasticamente cedevole. Il forellino è chiuso nella configurazione indeformata del corpo elastico e si apre solo per effetto della deformazione a cui è sottoposto il corpo elastico quando monta la pressione all’ interno della camera di infusione. In questo sistema come immaginabile il corpo elastico si deteriora rapidamente, non garantisce una perfetta tenuta quando è indeformato e, come nel caso precedente, tende naturalmente a riportarsi nella configurazione indeformata di chiusura opponendosi all’erogazione. The temporary obstruction of the delivery route can also be achieved by providing a small hole made on an elastically yielding body as an exit route. The hole is closed in the undeformed configuration of the elastic body and opens only due to the deformation to which the elastic body is subjected when the pressure is mounted inside the infusion chamber. In this system, as imaginable, the elastic body deteriorates rapidly, does not guarantee a perfect seal when it is undeformed and, as in the previous case, naturally tends to return to the undeformed closure configuration opposing the delivery.

Compito tecnico che si propone la presente invenzione è, pertanto, quello di realizzare un dispositivo di infusione per macchina da caffè che consenta di eliminare gli inconvenienti tecnici lamentati della tecnica nota. The technical aim of the present invention is therefore to provide an infusion device for a coffee machine which allows to eliminate the aforementioned technical drawbacks of the known art.

NeH’ambito di questo compito tecnico uno scopo dell 'invenzione è quello di realizzare un dispositivo di infusione per macchina da caffè con migliorata capacità di estrazione dell’essenza aromatica. Un altro scopo dell 'invenzione è quello di realizzare un dispositivo di infusione per macchina da caffè che consenta sempre la preparazione di un caffè con eccellenti proprietà organolettiche anche nel caso di non completa osservanza dei parametri standard di funzionamento della macchina da caffè, in particolare anche in caso di mancato preriscaldamento della camera di infusione, in caso di una macinatura non appropriata, ed in caso di utilizzo di una carica di caffè sottodimensionata. Within the scope of this technical task, an object of the invention is to create an infusion device for coffee machines with improved ability to extract the aromatic essence. Another object of the invention is to provide an infusion device for coffee machines which always allows the preparation of a coffee with excellent organoleptic properties even in the case of non-complete compliance with the standard operating parameters of the coffee machine, in particular also in case of failure to preheat the brew chamber, in case of inappropriate grinding, and in case of use of an undersized coffee charge.

Non ultimo scopo dell 'invenzione è quello di realizzare un dispositivo di infusione per macchina da caffè affidabile, durevole ed economico. Not least object of the invention is that of realizing a reliable, durable and economical infusion device for coffee machines.

Il compito tecnico, nonché questi ed altri scopi, secondo la presente invenzione vengono raggiunti realizzando un dispositivo di infusione per macchina da caffè, caratterizzato dal fatto di comprendere una camera di infusione presentante mezzi valvolari aventi una configurazione di apertura e una configurazione di chiusura di una via di erogazione dell’ infuso, e mezzi magnetici aventi in corrispondenza di detta configurazione di chiusura di detti mezzi valvolari una prima configurazione in cui sono attivi sui detti mezzi valvolari con una forza magnetica per la loro ritenuta in detta configurazione di chiusura, ed una seconda configurazione in corrispondenza di detta configurazione di apertura di detti mezzi valvolari in cui sono inattivi sui detti mezzi valvolari, detti mezzi valvolari essendo commutabili tra detta configurazione di chiusura e detta configurazione di apertura al conseguimento all 'interno della camera di infusione di una pressione idraulica idonea a generare sui detti mezzi valvolari una forza di apertura uguale o lievemente superiore a detta forza magnetica di chiusura. The technical task, as well as these and other purposes, according to the present invention are achieved by providing an infusion device for a coffee machine, characterized in that it comprises an infusion chamber having valve means having an opening configuration and a closing configuration of a delivery route of the infusion, and magnetic means having in correspondence with said closing configuration of said valve means a first configuration in which they are active on said valve means with a magnetic force for their retention in said closing configuration, and a second configuration in correspondence with said opening configuration of said valve means in which they are inactive on said valve means, said valve means being switchable between said closing configuration and said opening configuration upon attaining a suitable hydraulic pressure inside the infusion chamber to generate on the comps the valve means an opening force equal to or slightly higher than said magnetic closing force.

Preferibilmente i mezzi magnetici comprendono almeno un primo elemento magnetico ed almeno un secondo elemento magnetico, dei quali almeno uno comprende un magnete permanente. Preferably the magnetic means comprise at least a first magnetic element and at least a second magnetic element, of which at least one comprises a permanent magnet.

Preferibilmente detto almeno un primo elemento magnetico è solidale a detti mezzi valvolari. Preferably, said at least one first magnetic element is integral with said valve means.

In un primo modo preferito di realizzare l’invenzione la camera di infusione è definita in una coppetta porta filtro accoppiabile manualmente ad un pistone di infusione della macchina da caffè. La coppetta preferibilmente presenta al suo interno, dal lato di detto filtro opposto a quello rivolto in uso a detto pistone di infusione, un setto di chiusura magnetico fisso attraverso cui è ricavata detta via di erogazione, e i mezzi magnetici comprendono detto setto magnetico ed uno o più elementi magnetici mobili in traslazione, solidalmente a detti mezzi valvolari, tra una posizione prossima a detto setto magnetico in corrispondenza della quale detti mezzi magnetici sono in detta prima configurazione e detti mezzi valvolari sono in detta configurazione di chiusura, ed una posizione distante da detto setto magnetico, in corrispondenza della quale detti mezzi magnetici sono in detta seconda configurazione e detti mezzi valvolari sono in detta configurazione di apertura. In a first preferred way of carrying out the invention, the infusion chamber is defined in a filter holder cup that can be manually coupled to an infusion piston of the coffee machine. The cup preferably has inside it, on the side of said filter opposite to that facing in use to said infusion piston, a fixed magnetic closure septum through which said delivery route is obtained, and the magnetic means comprise said magnetic septum and one or a plurality of moving magnetic elements in translation, integrally with said valve means, between a position close to said magnetic septum in correspondence with which said magnetic means are in said first configuration and said valve means are in said closure configuration, and a position remote from said magnetic septum, in correspondence with which said magnetic means are in said second configuration and said valve means are in said opening configuration.

La coppetta preferibilmente presenta alla base mezzi di supporto e guida di detti mezzi valvolari nella direzione assiale di detta coppetta. The cup preferably has at its base means for supporting and guiding said valve means in the axial direction of said cup.

I mezzi valvolari in tal caso comprendono preferibilmente un basamento che presenta centralmente un ribassamento da cui si prolunga uno stelo otturatore presentante una guarnizione per un accoppiamento a tenuta in detta via di erogazione, e perifericamente detti uno o più elementi magnetici. In this case, the valve means preferably comprise a base which has a central lowering from which an obturator stem extends, presenting a gasket for a tight coupling in said delivery route, and peripherally said one or more magnetic elements.

Il ribassamento preferibilmente presenta a sua volta dei fori di attraversamento calibrati per il convogliamento verso l’esterno della detta coppetta dell’ infuso che si raccoglie in detto ribassamento. The lowering preferably has in turn calibrated crossing holes for conveying the infusion cup that collects in said lowering towards the outside.

La forza magnetica di chiusura in tale prima realizzazione preferita dell’invenzione è calibrata in modo tale da permettere un riarmo manuale dalla configurazione di apertura alla configurazione di chiusura dei mezzi valvolari per effetto dello sbattimento della detta coppetta in posizione rovesciata. The magnetic closing force in this first preferred embodiment of the invention is calibrated in such a way as to allow a manual reset from the opening configuration to the closing configuration of the valve means due to the flapping of the said cup in the inverted position.

In un secondo modo preferito di realizzare l’invenzione la camera di infusione è definita in un gruppo di infusione di una macchina da caffè presentante un comando manuale con leva di movimentazione di un cinematismo di chiusura di detta camera di infusione. In a second preferred way of carrying out the invention, the infusion chamber is defined in an infusion unit of a coffee machine having a manual control with a movement lever of a kinematic mechanism for closing said infusion chamber.

In un terzo modo preferito di realizzare l’invenzione la camera di infusione è definita in un gruppo di infusione di una macchina da caffè presentante un comando automatico di movimentazione di un cinematismo di chiusura di detta camera di infusione. In a third preferred way of carrying out the invention, the infusion chamber is defined in an infusion unit of a coffee machine having an automatic control for moving a kinematic mechanism for closing said infusion chamber.

Vantaggiosamente il cinematismo stesso può presentare mezzi per il riarmo dalla configurazione di apertura alla configurazione di chiusura dei mezzi valvolari. Advantageously, the kinematic mechanism itself can have means for resetting the valve means from the opening configuration to the closing configuration.

In alternativa, possono essere previsti mezzi elettrici a solenoide eccitabili per il riarmo dalla configurazione di apertura alla configurazione di chiusura dei mezzi valvolari. Alternatively, electric solenoid means can be provided which can be energized for resetting from the opening configuration to the closing configuration of the valve means.

Ulteriori caratteristiche e vantaggi dell 'invenzione risulteranno maggiormente evidenti dalla descrizione di una forma di esecuzione preferita ma non esclusiva del dispositivo di infusione secondo il trovato, illustrata a titolo indicativo e non limitativo nei disegni allegati, in cui: Further characteristics and advantages of the invention will become more evident from the description of a preferred but not exclusive embodiment of the infusion device according to the invention, illustrated by way of non-limiting example in the attached drawings, in which:

la figura 1 mostra una vista in alzato laterale assialmente sezionata del dispositivo di infusione nella configurazione di chiusura dei mezzi valvolari, a cui corrisponde la prima configurazione dei mezzi magnetici; e Figure 1 shows an axially sectioned side elevation view of the infusion device in the closure configuration of the valve means, to which the first configuration of the magnetic means corresponds; And

la figura 2 mostra una vista in alzato laterale assialmente sezionata del dispositivo di infusione nella configurazione di apertura dei mezzi valvolari, a cui corrisponde la seconda configurazione dei mezzi magnetici. Figure 2 shows an axially sectioned side elevation view of the infusion device in the opening configuration of the valve means, to which the second configuration of the magnetic means corresponds.

Con riferimento alle figure citate, viene mostrato un dispositivo di infusione 1 per macchina da caffè particolarmente del tipo in cui la camera di infusione 2 è definita in una coppetta 3 porta filtro 4 accoppiabile manualmente ad un pistone di infusione (non mostrato) della macchina da caffè. With reference to the aforementioned figures, an infusion device 1 for coffee machine is shown, particularly of the type in which the infusion chamber 2 is defined in a filter holder cup 3 4 which can be manually coupled to an infusion piston (not shown) of the brewing machine. coffee.

In particolare la coppetta 3 presenta una impugnatura 5 ed un sistema 6 di aggancio a baionetta al pistone di infusione. In particular, the cup 3 has a handle 5 and a bayonet coupling system 6 to the infusion piston.

La camera di infusione 2 presenta mezzi valvolari aventi una configurazione di apertura e una configurazione di chiusura di una via 7 di erogazione dell’ infuso, e mezzi magnetici aventi in corrispondenza della configurazione di chiusura dei mezzi valvolari una prima configurazione in cui sono attivi sui mezzi valvolari con una forza magnetica per la loro ritenuta nella configurazione di chiusura, ed una seconda configurazione in corrispondenza della configurazione di apertura dei mezzi valvolari in cui sono inattivi sui mezzi valvolari. The infusion chamber 2 has valve means having an opening configuration and a closing configuration of a way 7 for dispensing the infusion, and magnetic means having, in correspondence with the closing configuration of the valve means, a first configuration in which they are active on the means valves with a magnetic force for their retention in the closing configuration, and a second configuration in correspondence with the opening configuration of the valve means in which they are inactive on the valve means.

I mezzi valvolari sono commutabili tra la configurazione di chiusura e la configurazione di apertura al conseguimento all’ interno della camera di infusione 2 di una pressione idraulica idonea a generare sui mezzi valvolari una forza di apertura uguale o lievemente superiore alla forza magnetica di chiusura. The valve means are switchable between the closing configuration and the opening configuration at the achievement inside the infusion chamber 2 of a hydraulic pressure suitable to generate on the valve means an opening force equal to or slightly higher than the closing magnetic force.

La coppetta 3 presenta al suo interno, dal lato del filtro 4 opposto a quello rivolto in uso al pistone di infusione, un setto 8 di chiusura magnetico fisso attraverso cui è centralmente ricavata la via di erogazione 7. The cup 3 has inside it, on the side of the filter 4 opposite to that facing the infusion piston in use, a fixed magnetic closure septum 8 through which the delivery route 7 is centrally formed.

II setto magnetico 8, che ha forma di imbuto, è perimetralmente fissato lungo una circonferenza della superficie laterale interna della coppetta 3. The magnetic septum 8, which has the shape of a funnel, is perimeter fixed along a circumference of the inner lateral surface of the cup 3.

La posizione del setto 8 distanziata dalla base 9 della coppetta 3, e la sua conformazione sono scelte in modo tale sia da convogliare l’infuso verso il centro del setto 8 dove è prevista la via di erogazione 7 sia da minimizzare il volume libero compreso tra il setto 8 e la superficie filtrante 4a della base del filtro 4. The position of the septum 8 spaced from the base 9 of the cup 3, and its conformation are chosen in such a way as to convey the infusion towards the center of the septum 8 where the delivery route 7 is provided and to minimize the free volume between the septum 8 and the filtering surface 4a of the filter base 4.

I mezzi magnetici comprendono il setto 8, realizzato in particolare in materiale ferromagnetico, ed uno o più elementi magnetici 10 realizzati in particolare con magneti permanenti e mobili in traslazione assieme ai mezzi valvolari a cui sono resi solidali, tra una posizione prossima al setto 8 in corrispondenza della quale i mezzi magnetici assumono la prima configurazione e i mezzi valvolari assumono la configurazione di chiusura, ed una posizione distante dal setto 8, in corrispondenza della quale i mezzi magnetici assumono la seconda configurazione e i mezzi valvolari assumono la configurazione di apertura. The magnetic means comprise the septum 8, made in particular of ferromagnetic material, and one or more magnetic elements 10 made in particular with permanent and moving magnets in translation together with the valve means to which they are made integral, between a position close to the septum 8 in correspondence with which the magnetic means assume the first configuration and the valve means assume the closing configuration, and a position remote from the septum 8, at which the magnetic means assume the second configuration and the valve means assume the opening configuration.

In sostanza nella configurazione di apertura dei mezzi valvolari, la distanza dei magneti permanenti 10 dal setto 8 ferromagnetico è così rilevante da impedire la chiusura attraverso il setto ferromagnetico 8 del circuito magnetico generato dai magneti permanenti 10 stessi. I magneti permanenti 10 pertanto non possono indurre lo spostamento dei mezzi valvolari. Basically, in the opening configuration of the valve means, the distance of the permanent magnets 10 from the ferromagnetic baffle 8 is so large as to prevent the magnetic circuit generated by the permanent magnets 10 from closing through the ferromagnetic baffle 8. The permanent magnets 10 therefore cannot induce the displacement of the valve means.

Nella configurazione di apertura dei mezzi valvolari invece, la distanza dei magneti permanenti 10 dal setto 8 ferromagnetico è così esigua, ed al limite possono anche essere a contatto, da obbligare la chiusura attraverso il setto ferromagnetico 8 del circuito magnetico generato dai magneti permanenti 10 stessi. I magneti permanenti 10 pertanto assicurano la ritenuta in chiusura dei mezzi valvolari. On the other hand, in the opening configuration of the valve means, the distance of the permanent magnets 10 from the ferromagnetic septum 8 is so small, and in the limit they can also be in contact, as to force the closure through the ferromagnetic septum 8 of the magnetic circuit generated by the permanent magnets 10 themselves. . The permanent magnets 10 therefore ensure that the valve means are retained in closure.

L’apertura dei mezzi valvolari avviene quindi di scatto e la configurazione di apertura è stabile in quanto, una volta conseguita la configurazione di apertura, i mezzi valvolari non sono più sensibili ai mezzi magnetici. The opening of the valve means is therefore triggered and the opening configuration is stable since, once the opening configuration has been achieved, the valve means are no longer sensitive to the magnetic means.

Vantaggiosamente la forza magnetica di chiusura è calibrata in modo tale da permettere un riarmo manuale dalla configurazione di apertura alla configurazione di chiusura dei mezzi valvolari per effetto dello sbattimento della coppetta 3 in posizione rovesciata. Nel caso in cui la carica di caffè è in polvere sfusa, lo sbattimento della coppetta è un atto dovuto per il suo svuotamento dopo Γ infusione. Con un solo atto in tal caso si ottiene sia lo svuotamento della coppetta 3 sia il riarmo dei mezzi valvolari. Advantageously, the magnetic closing force is calibrated in such a way as to allow a manual reset from the opening configuration to the closing configuration of the valve means due to the flapping of the cup 3 in the inverted position. In the event that the coffee charge is in loose powder, the shaking of the cup is a necessary act for its emptying after Γ infusion. In this case, with a single act both the emptying of the cup 3 and the rearming of the valve means are obtained.

La coppetta 3 presenta al centro della sua base 9 un foro passante 11 per il fissaggio, dal lato esterno della base 9 della coppetta 3, di opportuni mezzi di supporto e guida dei mezzi valvolari nella direzione assiale 12 della coppetta 3. The cup 3 has at the center of its base 9 a through hole 11 for fixing, from the external side of the base 9 of the cup 3, of suitable means for supporting and guiding the valve means in the axial direction 12 of the cup 3.

I mezzi valvolari comprendono in particolare un basamento 13 che presenta centralmente un ribassamento 14 da cui si prolunga uno stelo 15 otturatore presentante una guarnizione 16 per un accoppiamento a tenuta nella via di erogazione 7. The valve means comprise in particular a base 13 which has a central lowering 14 from which an obturator stem 15 extends and has a gasket 16 for a sealed coupling in the delivery route 7.

Perifericamente il basamento 13 presenta i magneti permanenti 10. II ribassamento 14 presenta dei fori 17 di attraversamento calibrati per il convogliamento verso l’esterno della coppetta 3 dell’ infuso che si raccoglie nel ribassamento 14 stesso. Peripherally, the base 13 has the permanent magnets 10. The lowering 14 has holes 17 for crossing calibrated for conveying the cup 3 of the infusion that collects in the lowering 14 itself towards the outside.

I mezzi di supporto e guida dei mezzi valvolari comprendono in particolare un canotto 18 associato al foro 11 coassialmente all’asse 12 della coppetta 3. The support and guide means of the valve means comprise in particular a sleeve 18 associated with the hole 11 coaxially to the axis 12 of the cup 3.

La superficie laterale interna del canotto 18 guida la traslazione del basamento 13 nella direzione dell’asse 12. The internal lateral surface of the sleeve 18 guides the translation of the base 13 in the direction of the axis 12.

II basamento 13, dal lato opposto a quello in cui è previsto lo stelo 15 ma coassialmente ad esso, presenta anche una appendice tubolare 19 a sua volta guidata in un codolo tubolare 20 del canotto 18. The base 13, on the side opposite to that in which the stem 15 is provided but coaxially to it, also has a tubular appendage 19 which is in turn guided into a tubular shank 20 of the sleeve 18.

L’appendice tubolare 19 è atta a raccogliere l’infuso che, provenendo dai fori 17, si incanala tra uno scarico 22 del basamento 13 ed il fondo del canotto 18, ed offre all’infuso una elevata sezione di passaggio affinché possa essere rapidamente evacuato dalla camera di infusione 2 quando i mezzi valvolari sono in configurazione di apertura. Per lo stesso motivo Γ estremità 23 dell’appendice tubolare 19 a cui accede l’infuso presenta appositi inviti 24. The tubular appendix 19 is suitable for collecting the infusion which, coming from the holes 17, is channeled between a drain 22 of the base 13 and the bottom of the sleeve 18, and offers the infusion a high passage section so that it can be quickly evacuated. from the infusion chamber 2 when the valve means are in the open configuration. For the same reason, the end 23 of the tubular appendix 19 to which the infusion accesses has special invitations 24.

Al codolo 20 è infine avvitato il beccuccio 21 di erogazione in tazza. Finally, the cup dispensing spout 21 is screwed to the shank 20.

L’infusione avviene nel modo seguente. The infusion takes place as follows.

Quando parte la pompa di alimentazione i mezzi valvolari sono in configurazione di chiusura. When the feed pump starts, the valve means are in a closed configuration.

La pressione nella camera di infusione 2 monta rapidamente fino a quando la forza in apertura dello stelo 15 generata dalla pressione uguaglia la forza magnetica di chiusura. The pressure in the brewing chamber 2 rises rapidly until the opening force of the stem 15 generated by the pressure equals the magnetic closing force.

La forza magnetica può essere calibrata in funzione della pressione desiderata per l’inizio erogazione. The magnetic force can be calibrated according to the desired pressure for the start of dispensing.

La calibratura può essere effettuata scegliendo il numero di magneti permanenti 10, la loro magnetizzazione, la loro distanza dal setto 8 nella configurazione di chiusura dei mezzi valvolari, ecc.. The calibration can be carried out by choosing the number of permanent magnets 10, their magnetization, their distance from the septum 8 in the closing configuration of the valve means, etc.

L’acqua di infusione pressurizzata e costretta a prolungare l’interazione con la carica di caffè, garantisce una eccellente efficienza di estrazione dell’essenza aromatica conferendo all’infuso la cremosità e corposità richiesta. The pressurized infusion water, which is forced to prolong the interaction with the coffee charge, guarantees excellent extraction efficiency of the aromatic essence, giving the infusion the required creaminess and body.

Se con un dispositivo di infusione tradizionale è mediamente necessaria una carica ad esempio di 7 grammi di caffè per avere in tazza trentacinque centilitri di infuso con proprietà organolettiche standard, con il dispositivo di infusione della presente invenzione si ottiene un infuso con le medesime proprietà organolettiche con una carica di caffè inferiore in peso, oppure un infuso con proprietà organolettiche superiori con una carica di caffè dello stesso peso. L’efficienza di estrazione è così elevata che l’infusione riesce particolarmente bene anche nel caso in cui la coppetta non sia preriscaldata. If with a traditional infusion device an average charge of for example 7 grams of coffee is required to have thirty-five centiliters of infusion with standard organoleptic properties in the cup, with the infusion device of the present invention an infusion with the same organoleptic properties is obtained with a coffee charge lower by weight, or an infusion with superior organoleptic properties with a coffee charge of the same weight. The extraction efficiency is so high that the infusion is particularly successful even if the cup is not preheated.

Deve essere rimarcato inoltre che l’erogazione è rapida, non essendo ostacolata dai mezzi magnetici che sono e restano inattivi per tutto il tempo in cui i mezzi valvolari sono nella configurazione di apertura che è totalmente stabile. It must also be noted that delivery is rapid, not being hindered by the magnetic means which are and remain inactive for as long as the valve means are in the opening configuration which is totally stable.

La sopra esposta descrizione riguarda una realizzazione preferita dell’invenzione in cui la macchina da caffè è del tipo a coppetta porta filtro. The above description relates to a preferred embodiment of the invention in which the coffee machine is of the filter cup type.

Ma l’invenzione è parimenti applicabile al caso di macchine da caffè in cui la camera di infusione è definita in un gruppo di infusione presentante un comando manuale con leva di movimentazione di un cinematismo di chiusura della camera di infusione, e anche al caso di macchine da caffè presentanti un comando automatico di movimentazione del cinematismo di chiusura della camera di infusione. But the invention is equally applicable to the case of coffee machines in which the brewing chamber is defined in an infusion group having a manual control with a lever for moving a kinematic mechanism for closing the brewing chamber, and also to the case of machines. coffee machines having an automatic control for moving the kinematic mechanism for closing the brewing chamber.

In questi casi il cinematismo può presentare appositi mezzi per il riarmo dalla configurazione di apertura alla configurazione di chiusura dei mezzi valvolari. In these cases the kinematic mechanism can have suitable means for resetting from the opening configuration to the closing configuration of the valve means.

Altre soluzioni possono essere adottate per il riarmo dalla configurazione di apertura alla configurazione di chiusura dei mezzi valvolari, ad esempio tramite appositi mezzi elettrici a solenoide avvolti attorno ad uno stelo ferromagnetico solidale ai mezzi valvolari. In tal caso Γ eccitazione del solenoide induce la traslazione dello stelo ferromagnetico e con esso dei mezzi valvolari. Other solutions can be adopted for resetting from the opening configuration to the closing configuration of the valve means, for example by means of suitable electric solenoid means wound around a ferromagnetic stem integral with the valve means. In this case, the excitation of the solenoid induces the translation of the ferromagnetic stem and with it of the valve means.

Il dispositivo di infusione così concepito è suscettibile di numerose modifiche e varianti, tutte rientranti nell’ambito del concetto inventivo; inoltre tutti i dettagli sono sostituibili da elementi tecnicamente equivalenti. The infusion device thus conceived is susceptible of numerous modifications and variations, all falling within the scope of the inventive concept; furthermore, all the details can be replaced by technically equivalent elements.

In pratica i materiali utilizzati, nonché le dimensioni, potranno essere qualsiasi a secondo delle esigenze e dello stato della tecnica. In practice, the materials used, as well as the dimensions, may be any according to the requirements and the state of the art.

Claims (14)

RIVENDICAZIONI 1. Dispositivo (1) di infusione per macchina da caffè, caratterizzato dal fatto di comprendere una camera di infusione (2) presentante mezzi valvolari aventi una configurazione di apertura e una configurazione di chiusura di una via (7) di erogazione dell’infuso, e mezzi magnetici aventi in corrispondenza di detta configurazione di chiusura di detti mezzi valvolari una prima configurazione in cui sono attivi sui detti mezzi valvolari con una forza magnetica per la loro ritenuta in detta configurazione di chiusura, ed una seconda configurazione in corrispondenza di detta configurazione di apertura di detti mezzi valvolari in cui sono inattivi sui detti mezzi valvolari, detti mezzi valvolari essendo commutabili tra detta configurazione di chiusura e detta configurazione di apertura al conseguimento all 'interno di detta camera di infusione (2) di una pressione idraulica idonea a generare sui detti mezzi valvolari una forza di apertura uguale o lievemente superiore a detta forza magnetica di chiusura. CLAIMS 1. Infusion device (1) for coffee machines, characterized in that it comprises an infusion chamber (2) having valve means having an opening configuration and a closing configuration of an infusion delivery way (7), and magnetic means having in correspondence with said closing configuration of said valve means a first configuration in which they are active on said valve means with a magnetic force for their retention in said closing configuration, and a second configuration in correspondence with said closing configuration opening of said valve means in which they are inactive on said valve means, said valve means being switchable between said closing configuration and said opening configuration upon the attainment inside said infusion chamber (2) of a hydraulic pressure suitable for generating on said valve means an opening force equal to or slightly greater than said magnetic force closing. 2. Dispositivo (1) di infusione per macchina da caffè secondo la rivendicazione 1, caratterizzato dal fatto che detti mezzi magnetici comprendono almeno un primo elemento magnetico (10) ed almeno un secondo elemento magnetico (8), dei quali almeno uno comprende un magnete permanente. Coffee machine infusion device (1) according to claim 1, characterized in that said magnetic means comprise at least a first magnetic element (10) and at least a second magnetic element (8), of which at least one comprises a magnet permanent. 3. Dispositivo (1) di infusione per macchina da caffè secondo la rivendicazione precedente, caratterizzato dal fatto che detto almeno un primo elemento magnetico (10) è solidale a detti mezzi valvolari. Infusion device (1) for coffee machines according to the preceding claim, characterized in that said at least one first magnetic element (10) is integral with said valve means. 4. Dispositivo (1) di infusione secondo una o più rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che detta camera di infusione (2) è definita in una coppetta (3) porta filtro (4) accoppiabile manualmente ad un pistone di infusione della macchina da caffè. Infusion device (1) according to one or more preceding claims, characterized in that said infusion chamber (2) is defined in a filter holder cup (3) (4) which can be manually coupled to an infusion piston of the coffee machine . 5. Dispositivo (1) di infusione secondo la rivendicazione precedente, caratterizzato dal fatto che detta coppetta (3) presenta al suo interno, dal lato di detto filtro (4) opposto a quello rivolto in uso a detto pistone di infusione, un setto (8) di chiusura magnetico fisso attraverso cui è ricavata detta via di erogazione (7), e dal fatto che detti mezzi magnetici comprendono detto setto magnetico (8) ed uno o più elementi magnetici (10) mobili in traslazione, solidalmente a detti mezzi valvolari, tra una posizione prossima a detto setto magnetico (8) in corrispondenza della quale detti mezzi magnetici sono in detta prima configurazione e detti mezzi valvolari sono in detta configurazione di chiusura, ed una posizione distante da detto setto magnetico (8), in corrispondenza della quale detti mezzi magnetici sono in detta seconda configurazione e detti mezzi valvolari sono in detta configurazione di apertura. 5. Infusion device (1) according to the preceding claim, characterized in that said cup (3) has a septum ( 8) of fixed magnetic closure through which said delivery route (7) is obtained, and by the fact that said magnetic means comprise said magnetic septum (8) and one or more magnetic elements (10) movable in translation, integral with said valve means , between a position close to said magnetic septum (8) at which said magnetic means are in said first configuration and said valve means are in said closing configuration, and a position distant from said magnetic septum (8), at which said magnetic means are in said second configuration and said valve means are in said opening configuration. 6. Dispositivo (1) di infusione secondo la rivendicazione precedente, caratterizzato dal fatto che detta coppetta (3) presenta alla base (9) mezzi di supporto e guida di detti mezzi valvolari nella direzione assiale (12) di detta coppetta (3). Infusion device (1) according to the preceding claim, characterized in that said cup (3) has at the base (9) support and guide means of said valve means in the axial direction (12) of said cup (3). 7. Dispositivo (1) di infusione secondo la rivendicazione precedente, caratterizzato dal fatto che detti mezzi valvolari comprendono un basamento (13) che presenta centralmente un ribassamento (14) da cui si prolunga uno stelo (15) otturatore presentante una guarnizione (16) per un accoppiamento a tenuta in detta via di erogazione (7), e perifericamente detti uno o più elementi magnetici (10). Infusion device (1) according to the preceding claim, characterized in that said valve means comprise a base (13) which has a central lowering (14) from which an obturator stem (15) extends and has a gasket (16) for a sealed coupling in said delivery way (7), and peripherally said one or more magnetic elements (10). 8. Dispositivo (1) di infusione secondo la rivendicazione precedente, caratterizzato dal fatto che detto ribassamento (14) presenta dei fori (17) di attraversamento calibrati per il convogliamento verso Γ esterno della detta coppetta (3) dell’infuso che si raccoglie in detto ribassamento (14). 8. Infusion device (1) according to the preceding claim, characterized in that said lowering (14) has calibrated crossing holes (17) for the conveyance towards the outside of said cup (3) of the infusion which collects in called lowering (14). 9. Dispositivo (1) di infusione secondo una qualunque rivendicazione da 4 a 8, caratterizzato dal fatto che detta forza magnetica di chiusura è calibrata in modo tale da permettere un riarmo manuale dalla configurazione di apertura alla configurazione di chiusura dei mezzi valvolari per effetto dello sbattimento della detta coppetta (3) in posizione rovesciata. Infusion device (1) according to any one of claims 4 to 8, characterized in that said magnetic closing force is calibrated in such a way as to allow manual reset from the opening configuration to the closing configuration of the valve means due to the flapping of said cup (3) in an inverted position. 10. Dispositivo (1) di infusione secondo una o più rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che detta camera di infusione (2) è definita in un gruppo di infusione di una macchina da caffè presentante un comando manuale con leva di movimentazione di un cinematismo di chiusura di detta camera di infusione. Infusion device (1) according to one or more preceding claims, characterized in that said infusion chamber (2) is defined in an infusion unit of a coffee machine having a manual control with a lever for moving a kinematic mechanism closing of said infusion chamber. 11. Dispositivo (1) di infusione secondo una o più rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che detta camera di infusione è definita in un gruppo di infusione di una macchina da caffè presentante un comando automatico di movimentazione di un cinematismo di chiusura di detta camera di infusione. Infusion device (1) according to one or more preceding claims, characterized in that said infusion chamber is defined in an infusion unit of a coffee machine having an automatic control for moving a kinematic mechanism for closing said brewing chamber infusion. 12. Dispositivo (1) di infusione secondo una qualunque rivendicazione 10 o 11, caratterizzato dal fatto che detto cinematismo presenta mezzi per il riarmo dalla configurazione di apertura alla configurazione di chiusura dei mezzi valvolari. Infusion device (1) according to any one of claims 10 or 11, characterized in that said kinematic mechanism has means for resetting from the opening configuration to the closing configuration of the valve means. 13. Dispositivo (1) di infusione secondo una qualunque rivendicazione 10 o 11, caratterizzato dal fatto di presentare mezzi elettrici a solenoide eccitabili per il riarmo dalla configurazione di apertura alla configurazione di chiusura dei mezzi valvolari. Infusion device (1) according to any one of claims 10 or 11, characterized in that it has electric solenoid means which can be energized for resetting from the opening configuration to the closing configuration of the valve means. 14. Macchina da caffè caratterizzata dal fatto di comprendere un dispositivo (1) di infusione conforme ad una o più rivendicazioni precedenti.14. Coffee machine characterized in that it comprises an infusion device (1) according to one or more preceding claims.
IT000773A 2010-05-04 2010-05-04 INFUSION DEVICE FOR COFFEE MACHINE ITMI20100773A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT000773A ITMI20100773A1 (en) 2010-05-04 2010-05-04 INFUSION DEVICE FOR COFFEE MACHINE

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT000773A ITMI20100773A1 (en) 2010-05-04 2010-05-04 INFUSION DEVICE FOR COFFEE MACHINE

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITMI20100773A1 true ITMI20100773A1 (en) 2011-11-05

Family

ID=43740690

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT000773A ITMI20100773A1 (en) 2010-05-04 2010-05-04 INFUSION DEVICE FOR COFFEE MACHINE

Country Status (1)

Country Link
IT (1) ITMI20100773A1 (en)

Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20040112223A1 (en) * 2001-05-11 2004-06-17 De'longhi Giuseppe Filtering holding cup for a coffee machine and procedure for producing a drink of coffee
US20040221724A1 (en) * 2001-05-07 2004-11-11 Lowe Kevin G. Dripless funnel assembly
US20080206418A1 (en) * 2004-07-20 2008-08-28 Bialetti Industrie S.P.A. Equipment For the Preparation of a Hot Beverage

Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20040221724A1 (en) * 2001-05-07 2004-11-11 Lowe Kevin G. Dripless funnel assembly
US20040112223A1 (en) * 2001-05-11 2004-06-17 De'longhi Giuseppe Filtering holding cup for a coffee machine and procedure for producing a drink of coffee
US20080206418A1 (en) * 2004-07-20 2008-08-28 Bialetti Industrie S.P.A. Equipment For the Preparation of a Hot Beverage

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US8667889B2 (en) Machine for the preparation of beverages by infusion using cartridges
RU2015130519A (en) A device for filling and closing bags containing paper documents such as banknotes and the like
JP2018036676A5 (en) Cap member and powder container
PT2170132E (en) Coffee machine
MY158449A (en) Device for preparing a beverage comprising an adjustable closing mechanism
CN104544905B (en) The one-piece type drawing-in type cosmetics containers of block
ITMI20112430A1 (en) INFUSION GROUP FOR COFFEE MACHINE
ITMI20131712A1 (en) INTRODUCTION DEVICE FOR A FILTER DOOR IN A COFFEE BREWING GROUP
KR200470316Y1 (en) Dutch coffee machine
PT1295553E (en) SYSTEM FOR THE TRANSFER OF INDIVIDUAL COFFEE PACKS FROM A CONTAINER TO THE EXTRACTION CAMERA OF A MACHINE FOR MAKING EXPRESS CAFE
SI2242406T1 (en) Machine for dispensing infusions from a pod preparation having a resetting device
WO2015170358A3 (en) Biodegradable container or capsule
ITMI20100773A1 (en) INFUSION DEVICE FOR COFFEE MACHINE
RU2015116869A (en) CHECK VALVE, INJECTION UNIT AND DRINKING MACHINE
ES2818230T3 (en) Toner Exit Device for Powder Drum
ITMI20111503A1 (en) DISPENSER GROUP FOR MACHINES FOR THE PRODUCTION OF INFUSES IN GENERAL, ESPRESSO IN PARTICULAR.
IT201600096912A1 (en) COFFEE MACHINE WITH IMPROVED MOVEMENT SYSTEM FOR THE INFUSION CYLINDER
IT201800021049A1 (en) INFUSER DEVICE FOR THE PREPARATION OF BEVERAGES
CN207506444U (en) A kind of automatic raisins-adding device of bread producing machine
EP3370579B1 (en) A coffee machine for brewing turkish coffee
ITMI20121348A1 (en) CONTAINER OF INFUSION POWDERS FOR DRINK PREPARATION MACHINES.
CN218164824U (en) Teacup convenient to carry tea bag
IT201800001515A1 (en) INFUSER GROUP FOR THE PREPARATION OF BEVERAGES
IT201800005819A1 (en) SYSTEM FOR THE PREPARATION OF BEVERAGES FROM DISPOSABLE CAPSULES
IT201800001512A1 (en) INFUSER GROUP FOR THE PREPARATION OF BEVERAGES