ITMI20061020A1 - PROBE FOR VITRECTOMY - Google Patents

PROBE FOR VITRECTOMY Download PDF

Info

Publication number
ITMI20061020A1
ITMI20061020A1 ITMI20061020A ITMI20061020A1 IT MI20061020 A1 ITMI20061020 A1 IT MI20061020A1 IT MI20061020 A ITMI20061020 A IT MI20061020A IT MI20061020 A1 ITMI20061020 A1 IT MI20061020A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
blade
opening
probe
main cylinder
cutting edge
Prior art date
Application number
Other languages
Italian (it)
Inventor
Ippolito Giuseppe D
Original Assignee
Ligi Tecnologie Medicali S P A
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Ligi Tecnologie Medicali S P A filed Critical Ligi Tecnologie Medicali S P A
Priority to ITMI20061020 priority Critical patent/ITMI20061020A1/en
Publication of ITMI20061020A1 publication Critical patent/ITMI20061020A1/en

Links

Landscapes

  • Surgical Instruments (AREA)
  • Investigating Or Analysing Biological Materials (AREA)

Description

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione è relativa ad una sonda per vitrectomia . The present invention relates to a vitrectomy probe.

Come è noto, i vitrectomi sono dispositivi utilizzati nell'ambito della microchirurgia oftalmica per l'asportazione chirurgica dell'umor vitreo o di parte di esso. L'intervento di rimozione dell'umor vitreo, detto anche vitrectomia, può essere necessario in situazioni patologiche diverse, quali ad esempio opacizzazione del vitreo, retinopatia diabetica in fase avanzata, distacco della retina con complicazioni, etc. As is known, vitrectomas are devices used in the field of ophthalmic microsurgery for the surgical removal of the vitreous humor or part of it. The intervention to remove the vitreous humor, also called vitrectomy, may be necessary in different pathological situations, such as opacification of the vitreous, advanced stage diabetic retinopathy, retinal detachment with complications, etc.

I vitrectomi noti comprendono una sonda, che taglia l'umor vitreo, una linea di aspirazione, accoppiata alla sonda per rimuovere l'umor vitreo tagliato, un illuminatore in fibra ottica ed una linea di infusione, alimentata da una soluzione fisiologica salina, per sostituire l'umor vitreo mano a mano che viene rimosso. Known vitrectomas include a probe, which cuts the vitreous humor, a suction line, coupled to the probe to remove the cut vitreous humor, a fiber optic illuminator and an infusion line, fed by a physiological saline solution, to replace the vitreous humor as it is removed.

La sonda, l'estremità della linea di infusione e l'illuminatore vengono inseriti nell'occhio attraverso incisioni eseguite all'esterno del bulbo oculare, in una zona chiamata "pars plana". The probe, the end of the infusion line and the illuminator are inserted into the eye through incisions made on the outside of the eyeball, in an area called the "pars plana".

La sonda comprende un cilindro principale cavo, avente un'apertura sulla superficie laterale, in prossimità della punta, ed una lama a ghigliottina. La lama è realizzata generalmente mediante un cilindro secondario cavo, scorrevole all'interno del cilindro principale e presentante a sua volta un'apertura con un bordo tagliente. Il cilindro secondario è alternativamente mobile fra una prima posizione, in cui la sua apertura coincide sostanzialmente con l'apertura del cilindro principale, e una seconda posizione, in cui l'apertura del cilindro principale è occlusa dal cilindro secondario. Quando il cilindro secondario è nella prima posizione, l'umor vitreo, che ha la consistenza di un gel, viene aspirato all'interno della sonda attraverso le aperture, grazie alla depressione generata dalla linea di aspirazione. Successivamente, quando il cilindro secondario si porta nella seconda posizione, l'umor vitreo viene tagliato dalla lama e asportato attraverso la stessa linea di aspirazione. The probe comprises a hollow main cylinder, having an opening on the lateral surface, near the tip, and a guillotine blade. The blade is generally made by means of a hollow secondary cylinder which can slide inside the main cylinder and which in turn has an opening with a sharp edge. The secondary cylinder is alternatively movable between a first position, in which its opening substantially coincides with the opening of the main cylinder, and a second position, in which the opening of the main cylinder is occluded by the secondary cylinder. When the secondary cylinder is in the first position, the vitreous humor, which has the consistency of a gel, is sucked into the probe through the openings, thanks to the vacuum generated by the suction line. Subsequently, when the secondary cylinder moves to the second position, the vitreous humor is cut by the blade and removed through the same suction line.

I vitrectomi del tipo descritto hanno l'inconveniente principale di generare un'eccessiva oscillazione della pressione intraoculare. Vitrectomas of the type described have the main drawback of generating an excessive oscillation of intraocular pressure.

Durante il funzionamento, infatti, si alternano fasi di aspirazione, che provocano cadute della pres-sione intraoculare, e fasi di taglio, in cui la pressione intraoculare risale. Nelle fasi di taglio, in particolare, l'aumento di pressione è dovuto al fatto che l'apertura di taglio è completamente ostruita dal cilindro secondario e l'umor vitreo non è sottoposto alla depressione generata dalla linea di aspirazione. A causa delle brusche oscillazioni cicliche della pressione intraoculare, l'umor vitreo esercita sulla retina forze di trazione indesiderate sostanzialmente ad impulso che possono danneggiarla, fino causarne il distacco, specialmente quando la sonda lavora in prossimità della retina stessa. In fact, during operation, aspiration phases alternate, which cause drops in the intraocular pressure, and cutting phases, in which the intraocular pressure rises. In the cutting phases, in particular, the pressure increase is due to the fact that the cutting opening is completely blocked by the secondary cylinder and the vitreous humor is not subjected to the depression generated by the suction line. Due to the abrupt cyclical fluctuations of intraocular pressure, the vitreous humor exerts undesirable traction forces on the retina, substantially impulsive, which can damage it, even causing it to detach, especially when the probe works in the vicinity of the retina itself.

Scopo della presente invenzione è fornire una sonda per vitrectomia che sia priva degli inconvenienti qui evidenziati. The object of the present invention is to provide a vitrectomy probe which is free from the drawbacks highlighted herein.

In accordo con tali scopi, la presente invenzione è relativa ad una sonda per vitrectomia come definita nella rivendicazione 1. In accordance with these purposes, the present invention relates to a vitrectomy probe as defined in claim 1.

Ulteriori caratteristiche e vantaggi della presente invenzione appariranno chiari dalla descrizione che segue di un suo esempio non limitativo di attuazione, con riferimento alle figure dei disegni annessi, in cui: Further characteristics and advantages of the present invention will appear clear from the following description of a non-limiting example of its implementation, with reference to the figures of the annexed drawings, in which:

- la figura 1 è uno schema a blocchi semplificato di un apparato per vitrectomia, comprendente una sonda secondo il trovato; Figure 1 is a simplified block diagram of a vitrectomy apparatus, comprising a probe according to the invention;

- la figura 2 è una vista laterale schematica, parzialmente sezionata secondo un piano longitudinale, della sonda di figura 1 in una prima configurazione; Figure 2 is a schematic side view, partially sectioned along a longitudinal plane, of the probe of Figure 1 in a first configuration;

- la figura 3 è una vista in pianta dall'alto di un dettaglio della sonda nella configurazione di figura 2; Figure 3 is a top plan view of a detail of the probe in the configuration of Figure 2;

- la figura 4 è una vista laterale schematica, parzialmente sezionata secondo un piano longitudinale, della sonda di figura 1 in una seconda configurazione; Figure 4 is a schematic side view, partially sectioned along a longitudinal plane, of the probe of Figure 1 in a second configuration;

- la figura 5 è una vista in pianta dall'alto di un dettaglio della sonda nella configurazione di figura 4; figure 5 is a top plan view of a detail of the probe in the configuration of figure 4;

- la figura 6 è una vista laterale schematica, parzialmente sezionata secondo un piano longitudinale, della sonda di figura 1 in una terza configurazione; Figure 6 is a schematic side view, partially sectioned along a longitudinal plane, of the probe of Figure 1 in a third configuration;

- la figura 7 è una vista in pianta dall'alto di un dettaglio della sonda nella configurazione di figura 6. Figure 7 is a top plan view of a detail of the probe in the configuration of Figure 6.

In figura 1 è indicato nel suo complesso con il numero di riferimento 1 un apparato per vitrectomia che comprende una sonda 2, un manipolo 3, un circuito di aspirazione 4, un circuito di infusione 5a, un circuito di scambio fluido-gas 5b, un dispositivo di illuminazione 6, un'unità di controllo 7 e un dispositivo di taglio 10. In figure 1, the reference number 1 indicates as a whole a vitrectomy apparatus which comprises a probe 2, a handpiece 3, a suction circuit 4, an infusion circuit 5a, a fluid-gas exchange circuit 5b, a lighting device 6, a control unit 7 and a cutting device 10.

La sonda 2 taglia e rimuove porzioni di umor vitreo 8 per mezzo di una lama 9 a ghigliottina comandata dal dispositivo di taglio 10. Come chiarito più avanti, il dispositivo di taglio 10 imprime un moto traslatorio alternativo alla lama 9 della sonda 2, che è portata dal manipolo 3. The probe 2 cuts and removes portions of vitreous humor 8 by means of a guillotine blade 9 controlled by the cutting device 10. As clarified further on, the cutting device 10 gives an alternative translational motion to the blade 9 of the probe 2, which is carried by the handpiece 3.

Il circuito di aspirazione 4 comprende una linea di aspirazione 11 ed una pompa 12. In particolare, la pompa 12 è collegata alla sonda 2 tramite la linea di aspirazione 11 e determina una depressione ΔΡ per aspirare porzioni dell'umor vitreo 8, che vengono tagliate e rimosse attraverso la linea di aspirazione 11 stessa. The suction circuit 4 comprises a suction line 11 and a pump 12. In particular, the pump 12 is connected to the probe 2 via the suction line 11 and determines a depression ΔΡ to suck portions of the vitreous humor 8, which are cut and removed through the suction line 11 itself.

Il dispositivo di illuminazione 6 comprende una sorgente luminosa 16 e una guida di luce 17 in fibra ottica, avente un'estremità accoppiata alla sorgente luminosa 16 e un'estremità inseribile nel bulbo oculare. The lighting device 6 comprises a light source 16 and an optical fiber light guide 17, having an end coupled to the light source 16 and an end that can be inserted into the eyeball.

La pompa 12, il dispositivo di taglio 10, il circuito di aspirazione 4, il circuito di infusione 5a, il circuito di scambio fluido-gas 5b ed il dispositivo di illuminazione 6 sono controllati da un'unità di controllo 7, ad esempio un elaboratore elettronico, che controlla le funzionalità principali dell'apparato 1, quali ad esempio la frequenza di taglio, la pressione di aspirazione, l'illuminazione della cavità, etc. The pump 12, the cutting device 10, the suction circuit 4, the infusion circuit 5a, the fluid-gas exchange circuit 5b and the lighting device 6 are controlled by a control unit 7, for example a computer electronic, which controls the main functions of the apparatus 1, such as for example the cutting frequency, the suction pressure, the lighting of the cavity, etc.

Nelle figure 2, 4 e 6 è illustrata la sonda 2, la quale comprende un cilindro principale 18 ed un cilindro secondario 19, entrambi cavi. Figures 2, 4 and 6 show the probe 2, which comprises a main cylinder 18 and a secondary cylinder 19, both hollow.

Il cilindro principale 18 presenta una superficie laterale 20 e ha una prima estremità 21, chiusa e di forma arrotondata, e una seconda estremità collegata al manipolo 3, in modo noto e non mostrato in dettaglio. In prossimità dell'estremità 21, la superficie laterale 20 presenta un'apertura 22 passante, che mette in comunicazione fluidica l'interno del cilindro principale 18 con l'esterno. The main cylinder 18 has a lateral surface 20 and has a first end 21, closed and of rounded shape, and a second end connected to the handpiece 3, in a known way and not shown in detail. In proximity to the end 21, the lateral surface 20 has a through opening 22, which puts the inside of the main cylinder 18 in fluid communication with the outside.

L'apertura 22 è delimitata in direzione assiale da un primo bordo 23, prossimo all'estremità 21 e da un secondo bordo 25. The opening 22 is delimited in the axial direction by a first edge 23, close to the end 21 and by a second edge 25.

Il cilindro secondario 19 è coassiale con il cilindro principale 18 ed è scorrevole al suo interno lungo l'asse longitudinale A. Il cilindro secondario 19 forma il tratto iniziale della linea di aspirazione 11, che determina una depressione ΔΡ all'interno del cilindro secondario 19 per aspirare l'umor vitreo 8. Inoltre, il cilindro secondario 19 è collegato al dispositivo di taglio 10 per ricevere il moto traslatorio alternativo e porta, ad un'estremità adiacente all'apertura 22, la lama 9 per il taglio dell'umor vitreo 8. Nell'esempio illustrato, la lama 9 è ricavata di pezzo dal cilindro secondario 19 mediante asportazione di una porzione della parete laterale del cilindro secondario 19 stesso. The secondary cylinder 19 is coaxial with the main cylinder 18 and is sliding inside it along the longitudinal axis A. The secondary cylinder 19 forms the initial section of the intake line 11, which determines a depression ΔΡ inside the secondary cylinder 19 to aspirate the vitreous humor 8. Furthermore, the secondary cylinder 19 is connected to the cutting device 10 to receive the reciprocating translational motion and carries, at an end adjacent to the opening 22, the blade 9 for cutting the vitreous humor 8. In the illustrated example, the blade 9 is obtained integrally from the secondary cylinder 19 by removing a portion of the side wall of the secondary cylinder 19 itself.

Il profilo della lama 9 è sostanzialmente conforme alla parete interna 24 del cilindro principale 18 presenta un bordo tagliente anteriore 26 ed un bord tagliente posteriore 27, trasversali all'asse A e ri volti in versi opposti. Preferibilmente, i bordi 26, 2 della lama 9 sono obliqui rispetto alla sua direzion di scorrimento (che è parallela all'asse A; ad esempio sono inclinati di un angolo a di circa 5°-10° rispett alla perpendicolare P alla direzione di scorrimento) La distanza assiale D tra i due bordi taglienti 26 e 27 della lama 9 è inferiore alla lunghezza assiale L dell'apertura 22 (ossia alla distanza assiale tra ì due bordi 23 e 25), che quindi rimane sempre almeno parzialmente libera, indipendentemente dalla posizione della lama 9. The profile of the blade 9 substantially conforms to the internal wall 24 of the main cylinder 18 has a front cutting edge 26 and a rear cutting edge 27, transversal to the axis A and facing in opposite directions. Preferably, the edges 26, 2 of the blade 9 are oblique with respect to its sliding direction (which is parallel to the axis A; for example, they are inclined by an angle a of about 5 ° -10 ° with respect to the perpendicular P to the sliding direction ) The axial distance D between the two cutting edges 26 and 27 of the blade 9 is less than the axial length L of the opening 22 (i.e. the axial distance between the two edges 23 and 25), which therefore always remains at least partially free, regardless of the blade position 9.

La lama 9, essendo portata dal cilindro secondario 19, è scorrevole assialmente all'interno del cilindro principale 18 lungo l'apertura 22 e si muove alternativamente tra una posizione avanzata (figure 2, 3), ed una posizione retratta (figure 6, 7). Le figure 4, 5 mostrano la lama 9 in una posizione intermedia fra la posizione avanzata e la posizione retratta. The blade 9, being carried by the secondary cylinder 19, slides axially inside the main cylinder 18 along the opening 22 and moves alternately between an advanced position (figures 2, 3), and a retracted position (figures 6, 7 ). Figures 4, 5 show the blade 9 in an intermediate position between the advanced position and the retracted position.

Nella posizione retratta, il bordo tagliente posteriore 27 della lama 9 è contiguo al secondo bordo 25 dell'apertura 22, in modo che non vi sia luce in dire zione assiale, mentre nella posizione avanzata il bordo tagliente anteriore 26 della lama 9 è contiguo al primo bordo 23 dell'apertura 22 (anche in questo caso senza luce in direzione assiale). Indipendentemente dalla posizione della lama 9, quindi, una porzione dell'apertura 22 è ostruita dalla lama 9, mentre la rimanente porzione dell'apertura 22 stessa (indicata con S' in figura 3, con S" in figura 5 e con S'" in figura 7) è libera per assicurare il collegamento fluidico fra l'interno e l'esterno del cilindro principale 18. Inoltre, la lama 9 è conformata in modo che, al variare della sua posizione fra la posizione avanzata e la posizione retratta, l'area della porzione libera dell'apertura 22 sia preferibilmente costante. In the retracted position, the rear cutting edge 27 of the blade 9 is contiguous to the second edge 25 of the opening 22, so that there is no gap in the axial direction, while in the advanced position the front cutting edge 26 of the blade 9 is contiguous to the first edge 23 of the opening 22 (also in this case without opening in the axial direction). Regardless of the position of the blade 9, therefore, a portion of the opening 22 is obstructed by the blade 9, while the remaining portion of the opening 22 itself (indicated with S 'in figure 3, with S "in figure 5 and with S'" in figure 7) is free to ensure the fluidic connection between the inside and the outside of the main cylinder 18. Furthermore, the blade 9 is shaped so that, as its position varies between the advanced position and the retracted position, the the area of the free portion of the opening 22 is preferably constant.

Più in dettaglio, quando la lama 9 è nella posizione avanzata (figure 2 e 3) la porzione libera S' è delimitata assialmente dal secondo bordo 25 dell'apertura 22 e dal bordo tagliente posteriore 27 della lama 9. In una qualsiasi posizione intermedia della lama 9 (figure 4 e 5), la porzione libera S" dell'apertura 22 è definita, da un lato, fra il primo bordo 23 e il bordo tagliente anteriore 26 della lama 9; e, dall'altro lato, fra il secondo bordo 25 dell'apertura 22 e il bordo tagliente posteriore 27 della lama 9. Infine, quando la lama 9 è in posizione retratta (figure 6 e 7), la porzione libera S'" dell'apertura 22 è delimitata dal primo bordo di contrasto 23 e dal bordo tagliente anteriore 26 della lama 9. More in detail, when the blade 9 is in the advanced position (Figures 2 and 3) the free portion S 'is axially delimited by the second edge 25 of the opening 22 and by the rear cutting edge 27 of the blade 9. In any intermediate position of the blade 9 (Figures 4 and 5), the free portion S "of the opening 22 is defined, on the one hand, between the first edge 23 and the front cutting edge 26 of the blade 9; and, on the other side, between the second edge 25 of the opening 22 and the rear cutting edge 27 of the blade 9. Finally, when the blade 9 is in the retracted position (Figures 6 and 7), the free portion S '"of the opening 22 is delimited by the first contrasting edge 23 and from the front cutting edge 26 of the blade 9.

Quando l'apparato 1 viene azionato, la pompa 12 del circuito di aspirazione 11 determina una depressione ΔΡ all'interno del cilindro secondario 19. Poiché l'interno del cilindro principale 18 è sempre fluidicamente accoppiato con l'esterno, l'umor vitreo 8 viene risucchiato all'interno della sonda 2 attraverso la porzione libera S'-S'" dell'apertura 22, per poi essere tagliato dalla lama 9 e asportato mediante lo stesso circuito di aspirazione 11. When the apparatus 1 is activated, the pump 12 of the suction circuit 11 causes a depression ΔΡ inside the secondary cylinder 19. Since the interior of the main cylinder 18 is always fluidically coupled with the outside, the vitreous humor 8 it is sucked into the probe 2 through the free portion S'-S '"of the opening 22, to then be cut by the blade 9 and removed by means of the same suction circuit 11.

Più precisamente, quando la lama 9 si trova nella posizione avanzata (figure 2 e 3), l'umor vitreo 8 penetra nella sonda 2 attraverso la porzione libera S' dell'apertura 22 e viene poi rescisso dal bordo tagliente posteriore 27 della lama 9, durante il tragitto verso la posizione retratta (si vedano anche le figure 4 e 5). Viceversa, quando la lama 9 è in posizione retratta (figure 6 e 7), l'umor vitreo 8 viene aspirato attraverso la porzione libera S'" dell'apertura 22 e viene tagliato dal bordo tagliente anteriore 26 quando la lama 9 si muove verso la posizione avanzata. La parte di umor vitreo 8 sezionata viene in ogni caso rimossa attraverso il circuito di aspirazione 4. More precisely, when the blade 9 is in the advanced position (Figures 2 and 3), the vitreous humor 8 penetrates the probe 2 through the free portion S 'of the opening 22 and is then terminated by the rear cutting edge 27 of the blade 9 , during the journey towards the retracted position (see also Figures 4 and 5). Conversely, when the blade 9 is in the retracted position (Figures 6 and 7), the vitreous humor 8 is aspirated through the free portion S '"of the opening 22 and is cut by the anterior cutting edge 26 when the blade 9 moves towards the advanced position. The sectioned part of the vitreous humor 8 is in any case removed through the suction circuit 4.

La sonda secondo l'invenzione presenta i seguenti vantaggi. In primo luogo, la pressione all'interno del bulbo oculare durante la vitrectomia viene regolarizzata, evitando pericolose trazioni sulla retina da parte dell 'umor vitreo. La regolarizzazione è ottenuta grazie al fatto che l'apertura 22 non è mai completamente ostruita dalla lama 9 e quindi la connessione fluidica fra l'interno del cilindro principale 18 (su cui agisce costantemente la depressione ΔΡ) e l'esterno non viene mai interrotta, evitando sbalzi di pressione improvvisi. Inoltre, l'area della porzione libera dell'apertura 22 è preferibilmente costante e anche la forza di aspirazione esercitata sull'umor vitreo 8 rimane pressoché inalterata durante il funzionamento dell'apparato. In secondo luogo, la sonda secondo l'invenzione permette di raddoppiare la frequenza di taglio rispetto alla frequenza ottenibile con le sonde tradizionali, che prevedono un solo taglio durante il percorso tra la posizione avanzata e quella retratta. La lama 9 della sonda secondo il trovato, invece, è conformata in modo tale da effettuare, in ogni ciclo, un primo taglio durante il percorso tra la posizione retratta e la posizione avanzata ed un secondo taglio durante il percorso inverso. Infine la sonda secondo l'invenzione è facilmente adattabile alla maggior parte dei modelli di apparati per vitrectomia presenti sul mercato. The probe according to the invention has the following advantages. First, the pressure inside the eyeball during vitrectomy is regularized, avoiding dangerous tractions on the retina by the vitreous humor. The regularization is obtained thanks to the fact that the opening 22 is never completely obstructed by the blade 9 and therefore the fluidic connection between the inside of the main cylinder 18 (on which the depression ΔΡ constantly acts) and the outside is never interrupted. , avoiding sudden changes in pressure. Furthermore, the area of the free portion of the opening 22 is preferably constant and also the suction force exerted on the vitreous humor 8 remains practically unchanged during the operation of the apparatus. Secondly, the probe according to the invention makes it possible to double the cut-off frequency with respect to the frequency obtainable with traditional probes, which provide for a single cut during the path between the advanced position and the retracted one. The blade 9 of the probe according to the invention, on the other hand, is shaped in such a way as to make, in each cycle, a first cut during the path between the retracted position and the advanced position and a second cut during the reverse path. Finally, the probe according to the invention is easily adaptable to most of the models of vitrectomy apparatuses available on the market.

Claims (11)

RIVENDICAZIONI 1. Sonda (2) per vitrectomia comprendente un cilindro principale (18) cavo, avente un'apertura (22) su una superficie laterale (20), per mettere in collegamento fluidico l'interno del cilindro principale (18) con l'esterno, e una lama (9) a ghigliottina scorrevole lungo detta apertura (22) all'interno del cilindro principale (18) secondo un asse longitudinale (A) del cilindro principale (18); caratterizzata dal fatto che la lama (9) è conformata in modo che l'interno del cilindro principale (18) è in collegamento fluidico con l'esterno del cilindro principale (18) attraverso l'apertura (22) indipendentemente da una posizione della lama (9). CLAIMS 1. Vitrectomy probe (2) comprising a hollow master cylinder (18), having an opening (22) on a lateral surface (20), for fluidically connecting the inside of the master cylinder (18) with the outside , and a guillotine blade (9) sliding along said opening (22) inside the main cylinder (18) along a longitudinal axis (A) of the main cylinder (18); characterized in that the blade (9) is shaped so that the inside of the main cylinder (18) is in fluidic connection with the outside of the main cylinder (18) through the opening (22) regardless of a position of the blade (9). 2. Sonda secondo la rivendicazione 1, in cui una prima porzione dell'apertura (22) è occupata dalla lama (9) ed una seconda porzione (S', S", S'") di detta apertura (22) è libera per collegare fluidicamente l'interno del cilindro principale (18) con l'esterno; e in cui la seconda porzione (S', S", S'") ha un'area preferibilmente costante al variare della posizione della lama (9). 2. Probe according to claim 1, wherein a first portion of the opening (22) is occupied by the blade (9) and a second portion (S ', S ", S'") of said opening (22) is free for fluidly connect the inside of the main cylinder (18) with the outside; and in which the second portion (S ', S ", S'") has an area preferably constant as the position of the blade (9) varies. 3. Sonda secondo la rivendicazione 1 o 2, in cui la lama (9) è alternativamente mobile tra una posizione retratta ed una posizione avanzata. Probe according to claim 1 or 2, wherein the blade (9) is alternately movable between a retracted position and an advanced position. 4. Sonda secondo la rivendicazione 3, in cui la lama (9) è conformata in modo da effettuare un primo taglio di umor vitreo (8) introdotto attraverso l'apertura (22), durante un percorso tra la posizione retratta e la posizione avanzata. 4. Probe according to claim 3, wherein the blade (9) is shaped so as to make a first cut of vitreous humor (8) introduced through the opening (22), during a path between the retracted position and the advanced position . 5. Sonda secondo la rivendicazione 3 o 4, in cui la lama (9) è conformata in modo da effettuare un secondo taglio di umor vitreo (8) introdotto attraverso l'apertura (22), durante il percorso tra la posizione avanzata e la posizione retratta. 5. Probe according to claim 3 or 4, wherein the blade (9) is shaped so as to make a second cut of vitreous humor (8) introduced through the opening (22), during the path between the advanced position and the retracted position. 6 . Sonda secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, in cui la lama (9) è portata da un cilindro secondario (19) cavo, coassiale con il cilindro principale (18) e scorrevole all'interno del cilindro principale (18) secondo l'asse longitudinale (A). 6. Probe according to any one of the preceding claims, in which the blade (9) is carried by a hollow secondary cylinder (19), coaxial with the main cylinder (18) and sliding inside the main cylinder (18) along the longitudinal axis (TO). 7. Sonda secondo la rivendicazione 5 o 6, in cui la lama (9) è sostanzialmente conforme a una parete interna (24) del cilindro principale (18). Probe according to claim 5 or 6, wherein the blade (9) substantially conforms to an inner wall (24) of the main cylinder (18). 8. Sonda secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, in cui la lama (9) ha un bordo tagliente anteriore (26) e un bordo tagliente posteriore (27), trasversali all'asse longitudinale (A) e rivolti in versi opposti; e in cui una distanza assiale (D) fra il bordo tagliente anteriore (26) e il bordo tagliente posteriore (27) è inferiore a una lunghezza assiale (L) dell'apertura (22). Probe according to any one of the preceding claims, wherein the blade (9) has a front cutting edge (26) and a rear cutting edge (27), transversal to the longitudinal axis (A) and facing opposite directions; and wherein an axial distance (D) between the leading cutting edge (26) and the rear cutting edge (27) is less than an axial length (L) of the opening (22). 9. Sonda secondo la rivendicazione 8, in cui il bordo tagliente anteriore (26) e il bordo tagliente posteriore (27) sono inclinati rispetto a una perpendicolare (P) alla direzione di scorrimento della lama (9). Probe according to claim 8, wherein the front cutting edge (26) and the rear cutting edge (27) are inclined with respect to a perpendicular (P) to the sliding direction of the blade (9). 10. Apparato per vitrectomia, comprendente una sonda (2) secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti . Vitrectomy apparatus, comprising a probe (2) according to any one of the preceding claims. 11. Apparato secondo la rivendicazione 10 comprendente : un manipolo (3), su cui è montata la sonda (2); un dispositivo di taglio (10) per imprimere un moto assiale alternativo alla lama (9); un circuito di aspirazione (4) per determinare una depressione (ΔΡ) all'interno della sonda (2); un circuito di infusione (5a); un dispositivo di scambio fluido-gas (5b); un dispositivo di illuminazione (6), per illuminare l'interno di un bulbo oculare; e un'unità di controllo (7), per controllare il dispositivo di taglio (10), il circuito di aspirazione (4), il un circuito di infusione (5a), il dispositivo di scambio fluido-gas (5b) e il dispositivo di illuminazione (6)11. Apparatus according to claim 10 comprising: a handpiece (3), on which the probe (2) is mounted; a cutting device (10) for imparting an alternative axial motion to the blade (9); a suction circuit (4) to determine a depression (ΔΡ) inside the probe (2); an infusion circuit (5a); a fluid-gas exchange device (5b); a lighting device (6), for illuminating the inside of an eyeball; And a control unit (7), to control the cutting device (10), the suction circuit (4), the infusion circuit (5a), the fluid-gas exchange device (5b) and the lighting (6)
ITMI20061020 2006-05-24 2006-05-24 PROBE FOR VITRECTOMY ITMI20061020A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMI20061020 ITMI20061020A1 (en) 2006-05-24 2006-05-24 PROBE FOR VITRECTOMY

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMI20061020 ITMI20061020A1 (en) 2006-05-24 2006-05-24 PROBE FOR VITRECTOMY

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITMI20061020A1 true ITMI20061020A1 (en) 2007-11-25

Family

ID=40258463

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
ITMI20061020 ITMI20061020A1 (en) 2006-05-24 2006-05-24 PROBE FOR VITRECTOMY

Country Status (1)

Country Link
IT (1) ITMI20061020A1 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CN101528165B (en) Ophthalmic surgical probe
US11110005B2 (en) Medical instrument with an integrated optical fiber
CN104640523B (en) Cataract ultrasonic emulsification handle with integrated suction and flushing pump
CA2843699C (en) Distal plastic end infusion/aspiration tip
US9693898B2 (en) Double-acting vitreous probe with contoured port
US20170311970A1 (en) Surgical instrument
CN101378703B (en) Microsurgical instrument
AU2009246553B2 (en) Small gauge mechanical tissue cutter/aspirator probe for glaucoma surgery
CA2316640C (en) Liquid venting surgical system and cassette
AU2014347153B2 (en) Ophthalmic lubrication system and associated apparatus
WO2016064580A1 (en) Internally illuminated surgical probe
CA3038472A1 (en) Medical instrument with an integrated optical fiber
EP1356834A2 (en) Surgical aspiration system
CN105873548B (en) Tissue induction vitrectomy surgical system and method
US20080172078A1 (en) Reduced traction vitrectomy probe
EP1852095A1 (en) Irrigation/aspiration tip
ITMI20061020A1 (en) PROBE FOR VITRECTOMY
CN2668087Y (en) Optical fiber tube with transfusion drivepipe
KR101177001B1 (en) Phacoemulsification phaco tip
JPH0520101B2 (en)