IT9067762A1 - CONTROL DEVICE OF A BICYCLE BRAKE - Google Patents

CONTROL DEVICE OF A BICYCLE BRAKE Download PDF

Info

Publication number
IT9067762A1
IT9067762A1 IT067762A IT6776290A IT9067762A1 IT 9067762 A1 IT9067762 A1 IT 9067762A1 IT 067762 A IT067762 A IT 067762A IT 6776290 A IT6776290 A IT 6776290A IT 9067762 A1 IT9067762 A1 IT 9067762A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
lever
control lever
pin
support body
control device
Prior art date
Application number
IT067762A
Other languages
Italian (it)
Other versions
IT9067762A0 (en
IT1241620B (en
Inventor
Antonio Romano
Original Assignee
Campagnolo Srl
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Campagnolo Srl filed Critical Campagnolo Srl
Priority to IT67762A priority Critical patent/IT1241620B/en
Publication of IT9067762A0 publication Critical patent/IT9067762A0/en
Publication of IT9067762A1 publication Critical patent/IT9067762A1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT1241620B publication Critical patent/IT1241620B/en

Links

Landscapes

  • Regulating Braking Force (AREA)
  • Braking Systems And Boosters (AREA)
  • Steering Devices For Bicycles And Motorcycles (AREA)

Description

DESCRIZIONE dell’invenzione industriale dal titolo: DESCRIPTION of the industrial invention entitled:

"Dispositivo di co ando di un freno di bicicletta" "Device for controlling a bicycle brake"

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione si riferisce ai dispositivi di comando dei freni di bicicletta, del tipo comprendente: The present invention relates to bicycle brake control devices, of the type comprising:

- un corpo di sopporto fissabile ad un manubrio di bicicletta, - a support body that can be fixed to a bicycle handlebar,

- una leva di comando del freno montata articolata al corpo di sopporto e spostabile fra una posizione di riposo ed una posizione di massima frenatura,e - a brake control lever mounted hinged to the support body and movable between a rest position and a position of maximum braking, and

- un cavo metallico flessibile collegante il freno della biciletta alla suddetta leva di comando. - a flexible metal cable connecting the bicycle brake to the aforementioned control lever.

Dispositivi di comando del tipo sopra indicato sono noti e utilizzati da tempo. Control devices of the type indicated above have been known and used for some time.

Lo scopo della presente invenzione è quello di realizzare un dispositivo di questo tipo che sia in grado di realizzare un'azione frenante della massima efficacia e controllabilità, con minimo sforzo da parte del ciclista. The object of the present invention is to provide a device of this type which is capable of achieving a braking action of maximum effectiveness and controllability, with minimum effort on the part of the cyclist.

In vista di raggiungere tale scopo, l'invenzione ha per oggetto un dispositivo avente le caratteristiche sopra specificate, e che è inoltre caratterizzato dal fatto che il cavo metallico flessibile è collegato alla leva di comando mediante mezzi ausiliari a leva che sono pure articolati al corpo di sopporto intorno ad un asse parallelo e distanziato rispetto all'asse di articolazione della leva di comando, e che sono connessi alla leva di comando, in modo tale per cui uno spostamento della leva di comando verso la posizione di massima frenatura comporta un aumento progressivo della distanza fra l'asse di articolazione al corpo di sopporto dei mezzi ausiliari a leva e il punto di collegamento fra questi e la leva di comando, il che comporta, per un'azione costante esercitata sulla leva di comando, un aumento progressivo della forza di trazione applicata al cavo metallico flessibile. In order to achieve this object, the invention relates to a device having the characteristics specified above, and which is further characterized in that the flexible metal cable is connected to the control lever by means of auxiliary lever means which are also articulated to the body. support around an axis parallel and spaced with respect to the axis of articulation of the control lever, and which are connected to the control lever, in such a way that a movement of the control lever towards the maximum braking position involves a progressive increase of the distance between the axis of articulation to the support body of the lever auxiliary means and the point of connection between these and the control lever, which entails, due to a constant action exerted on the control lever, a progressive increase in force of traction applied to the flexible metal cable.

Si ottiene in tal modo un'azione frenante della massima efficacia, col minimo sforzo da parte del ciclista. In this way, a braking action of maximum effectiveness is obtained, with minimum effort on the part of the cyclist.

in una forma preferita di attuazione i mezzi ausiliari a leva comprendono una coppia di leve entrambe articolate su un perno fissato al cavo metallico flessibile e aventi rispettive estremità articolate ai corpo di sopporto e alla leva di comando, in una seconda forma di attuazione invece, i mezzi ausiliari a leva sono costituiti da un'unica leva che è articolata al corpo di sopporto intorno al suddetto ulteriore asse, che è connessa al cavo metallico flessibile e che è connessa alla leva di comando (6) mediante in a preferred embodiment, the lever auxiliary means comprise a pair of levers both articulated on a pin fixed to the flexible metal cable and having respective ends articulated to the support body and to the control lever, in a second embodiment instead, lever auxiliary means consist of a single lever which is articulated to the support body around the aforementioned further axis, which is connected to the flexible metal cable and which is connected to the control lever (6) by means of

un collegamento a perno-feritoia. a pin-slot connection.

Ulteriori caratteristiche e vantaggi dell’invenzione risultanno dalla descrizione che segue con riferimento ai disegni annessi, forniti a puro titolo di esempio non limitativo, in cui: Further features and advantages of the invention will result from the following description with reference to the attached drawings, provided purely by way of non-limiting example, in which:

- la figura 1 è una vista in sezione di una prima forma di attuazione del dispositivo di comando secondo l'invenzione, Figure 1 is a sectional view of a first embodiment of the control device according to the invention,

- la figura 2 è una vista corrispondente a quella della figura 1 che illustra il dispositivo in una differente condizione di funzionamento, e Figure 2 is a view corresponding to that of Figure 1 which illustrates the device in a different operating condition, and

- le figure 3, 4 illustrano una seconda, preferita, forma di attuazione. Figures 3, 4 illustrate a second preferred embodiment.

Con riferimento alla figura 1, il numero di riferimento 1 indica una porzione di un manubrio di bicicletta alla quale è fissato il dispositivo di comando secondo l'invenzione, indicato nel suo insieme con il numero di riferimento 2. With reference to Figure 1, the reference number 1 indicates a portion of a bicycle handlebar to which the control device according to the invention is fixed, indicated as a whole with the reference number 2.

Il dispositivo 2 comprende un corpo metallico di sopporto 3, di tipo per sé noto, fissato in un qualunque modo convenzionale al manubrio 1. Nel caso illustrto, il corpo di sopporto 3 presenta una superficie concava 3a appoggiata sulla superficie esterna del corpo tubolare del manubrio l ed è fissato mediante una vite 4 al corpo di una fascetta 5 che abbraccia il manubrio. I dettagli di tale collegamento non sono illustrati ulteriormente, in quanto, come già indicato, essi sono di tipo per sé noto e in quanto essi non rientrano nell'ambito della presente invenzione. The device 2 comprises a metal support body 3, of a per se known type, fixed in any conventional way to the handlebar 1. In the illustrated case, the support body 3 has a concave surface 3a resting on the external surface of the tubular body of the handlebar. 1 and is fixed by means of a screw 4 to the body of a clamp 5 which embraces the handlebar. The details of this connection are not illustrated further, since, as already indicated, they are of a type known per se and as they do not fall within the scope of the present invention.

Il dispositivo di comando 2 comprende inoltre una leva di comando 6, articolata al corpo 3 intorno ad un asse di articolazione 7, mediante un perno di articolazione 8. 11 numero di riferimento 9 indica un cavo metallico flessibile che è destinato a collegare il freno alla leva di comando ó. Al cavo flessibile 9 è associata, in modo per sé noto, una guaina 10 la cui parte terminale 10a è ricevuta, nuovamente in modo per sé noto, in una sede 11 ricavata in un elemento 12 solidale al corpo di sopporto 3. The control device 2 also comprises a control lever 6, articulated to the body 3 around an articulation axis 7, by means of an articulation pin 8. The reference number 9 indicates a flexible metal cable which is intended to connect the brake to the control lever ó. Associated with the flexible cable 9 is, in a per se known manner, a sheath 10 whose terminal part 10a is received, again in a per se known manner, in a seat 11 formed in an element 12 integral with the support body 3.

Nelle soluzioni convenzionali, la parte d'estremità 9a del cavo metallico flessibile 9 è connessa, direttamente alla leva di comando 6. In conventional solutions, the end part 9a of the flexible metal cable 9 is connected directly to the control lever 6.

Nel caso delle figure 1, 2, invece, la parte terminale 9a del cavo flessibile 9 è ricevuta in una noce 13 che è portata da una leva ausiliaria 14. In the case of figures 1, 2, on the other hand, the terminal part 9a of the flexible cable 9 is received in a nut 13 which is carried by an auxiliary lever 14.

La leva ausiliaria 14 è montata articolata nel corpo di sopporto 3, mediante un perno di articolazione 15, intorno ad un asse di articolazione 16 che è parallelo e distanziato rispetto all’asse di articolazione 7 della leva di comando 6. Inoltre, la leva ausiliaria 14 è connessa alla leva di comando 6 mediante un collegamento a perno-feritoia, che nell'esempio illustrato comprende una coppia di feritoie 17 ricavata in due guance 14a (connesse fra loro da un ponticello 14b che costituisce insieme a dette guance 14a il corpo della leva 14) e da un perno 18 che è portato dalla leva 6 e le cui estremità impegnano in modo scorrevole le feritoie 17· Naturalmente, la conformazione specifica della leva ausiliaria 14 può essere naturalmente diversa da quella illustrata a puro titolo di esempio nei disegni annessi. The auxiliary lever 14 is hingedly mounted in the support body 3, by means of an articulation pin 15, around an articulation axis 16 which is parallel and spaced apart from the articulation axis 7 of the control lever 6. Furthermore, the auxiliary lever 14 is connected to the control lever 6 by means of a pin-slot connection, which in the illustrated example comprises a pair of slots 17 obtained in two cheeks 14a (connected to each other by a bridge 14b which together with said cheeks 14a forms the body of the lever 14) and by a pin 18 which is carried by the lever 6 and whose ends slidingly engage the slots 17 Naturally, the specific shape of the auxiliary lever 14 may naturally be different from that illustrated purely by way of example in the annexed drawings .

La disposizione sopra descritta è tale per cui, quando la leva di comando 6 viene spostata dalla sua posizione di riposo (illustrata nella figura 1) verso la posizione di massima frenatura (illustrata nella figura 2) si verifica un movimento relativo ad un perno 18 rispetto a ciascuna feritoia 17- Tale movimento è tale per cui esso determina un progressivo aumento della distanza fra l'asse 16 di articolazione delia leva ausiliaria 14 e l’asse del perno 18. Di conseguenza, supponendo che l'azione esercitata sulla leva di comando 6 rimanga costante, il progressivo spostamento della leva 6 verso la sua posizione di frenatura massima comporta un progressivo aumento della forza di trazione applicata al cavo metallico 9, e quindi un progressivo aumento dell'azione frenante. The arrangement described above is such that, when the control lever 6 is moved from its rest position (illustrated in Figure 1) towards the maximum braking position (illustrated in Figure 2), a movement relative to a pin 18 occurs with respect to to each slot 17- This movement is such that it causes a progressive increase in the distance between the axis 16 of articulation of the auxiliary lever 14 and the axis of the pin 18. Consequently, assuming that the action exerted on the control lever 6 remains constant, the progressive displacement of the lever 6 towards its maximum braking position involves a progressive increase in the traction force applied to the metal cable 9, and therefore a progressive increase in the braking action.

Con riferimento alle figure 3, 4, ove le parti corrispondenti a quelle delle figure 1,2 sono state indicate con gli stessi numeri di riferimento, la leva 14 è sostituita da una coppia di leve 140, 141 che sono entrambe articolate al perno 13 fissato al cavo 9 e hanno rispettive estremità articolate in 16 al corpo 3 e mediante un perno l80 alla leva 6. Spostando la leva 6 verso la posizione di frenatura massima (figura 4) la distanza fra l'asse 16 e il perno l80 aumenta. Si evita in tal modo l'uso del collegamento perno-feritoia delle figure 1,2. With reference to figures 3, 4, where the parts corresponding to those of figures 1,2 have been indicated with the same reference numbers, the lever 14 is replaced by a pair of levers 140, 141 which are both articulated to the pin 13 fixed to the cable 9 and have respective ends articulated at 16 to the body 3 and by means of a pin 180 to the lever 6. By moving the lever 6 towards the maximum braking position (Figure 4), the distance between the axis 16 and the pin 180 increases. In this way the use of the pin-slot connection of Figures 1,2 is avoided.

Naturalmente, fermo restando il principio del trovato, i particolari di costruzione e le forme di attuazione potranno ampiamente variare rispetto a quanto descritto ed illustrato a puro titolo di esempio. Naturally, the principle of the invention remaining the same, the details of construction and the embodiments may vary widely with respect to what has been described and illustrated purely by way of example.

Claims (1)

RIVENDICAZIONI 1. - Dispositivo di comando di un freno di bicicletta, comprendente : - un corpo di sopporto (3) fissabile ad un manubrio di bicicletta (l), - una leva (6) di comando del freno montata articolata al corpo di sopporto (3) e spostabile fra una posizione di riposo ed una posizione di frenatura massima, - un cavo metallico flessibile (9) per collegare il freno della bicicletta alla suddetta leva di comando (6), caratterizzato dal fatto che il cavo metallico flessibile (9) è collegato alla leva di comando (6) mediante mezzi ausiliari a leva (14,140, 141) che sono pure articolati al corpo di sopporto (3) intorno ad un asse (16) parallelo e distanziato rispetto all'asse (8) di articolazione della leva di comando (6), e che sono connessi alla leva di comando (6), in modo tale per cui uno spostamento della leva di comando (6) verso la sua posizione di frenatura massima comporta un aumento progressivo della distanza fra l'asse (16) di articolazione al corpo di sopporto dei mezzi ausiliari a leva e il punto (18, 180) di collegamento fra questi e la leva di comando (6), il che comporta, per un'azione costante esercitata sulla leva di comando (6), un aumento progressivo della forza di trazione applicata al cavo metallico flessibile (9). 2. - Dispositivo di comando secondo la rivendicazione 1, caratterizzato dal fatto che i mezzi ausiliari a leva comprendono una coppia di leve (140, 141) entrambe articolate su un perno (13) fissato al cavo metallico flessibile (9) e aventi rispettive estremità articolate al corpo di sopporto (3) e alla leva di comando (6). 3. - Dispositivo di comando secondo la rivendicazione 1, caratterizzato dal fatto che i mezzi ausiliari a leva sono costituiti da una leva (14) che è articolata al corpo di sopporto (3) intorno al suddetto ulteriore asse (16), che è connessa al cavo metallico flessibile (9) e che è connessa alla leva di comando (6) mediante un collegamento a perno-feriotia 17, 18)-4. - Dispositivo di comando secondo la rivendicazione 3, caratterizzato dal fatto che il suddetto collegamento a perno-feritoia comprende almeno una feritoia (17) ricavata nel corpo della leva ausiliaria (14) ed un perno (l8) montato scorrevole nella suddetta feritoia (17) e portato dalla suddetta leva di comando (6). 5. - Dispositivo di comando secondo la rivendicazione 4, caratterizzato dal fatto che la leva ausialiaria (14) presenta un corpo includente due guance parallele (l4a) connesse fra loro da un elemento a ponte (14b), caratterizzato dal fatto che il suddetto collegamento perno-feritoia, comprende una coppia di feritoie corrispondenti (17) ricavate nelle suddette guance (I4a) ed impegnate dalle estremità del suddetto perno (18). Il tutto sostanzialmente come descritto ed illustrato e per gli scopi specificati. CLAIMS 1. - Control device for a bicycle brake, comprising: - a support body (3) that can be fixed to a bicycle handlebar (l), - a brake control lever (6) hingedly mounted to the support body (3) and movable between a rest position and a maximum braking position, - a flexible metal cable (9) to connect the bicycle brake to the aforementioned control lever (6), characterized in that the flexible metal cable (9) is connected to the control lever (6) by means of auxiliary lever means (14,140, 141) which are also articulated to the support body (3) around a parallel axis (16) and spaced with respect to the pivot axis (8) of the control lever (6), and which are connected to the control lever (6), so that a movement of the control lever (6) towards its braking position involves a progressive increase in the distance between the articulation axis (16) to the support body of the lever auxiliary means and the connection point (18, 180) between these and the control lever (6), which entails, for a constant action exerted on the control lever (6), a progressive increase of the traction force applied to the flexible metal cable (9). 2. - Control device according to Claim 1, characterized in that the lever auxiliary means comprise a pair of levers (140, 141) both hinged on a pin (13) fixed to the flexible metal cable (9) and having respective ends articulated to the support body (3) and to the control lever (6). 3. - Control device according to Claim 1, characterized in that the lever auxiliary means consist of a lever (14) which is articulated to the support body (3) around the aforementioned further axis (16), which is connected to the flexible metal cable (9) and which is connected to the control lever (6) by means of a pin-feriotia connection 17, 18) -4. - Control device according to claim 3, characterized in that the aforementioned pin-slot connection comprises at least one slot (17) formed in the body of the auxiliary lever (14) and a pin (18) mounted sliding in the aforementioned slot (17) and carried by the aforementioned control lever (6). 5. - Control device according to Claim 4, characterized in that the auxiliary lever (14) has a body including two parallel cheeks (14a) connected to each other by a bridge element (14b), characterized in that the aforesaid connection pin-slot, comprises a pair of corresponding slots (17) obtained in the aforesaid cheeks (14a) and engaged by the ends of the aforesaid pin (18). All substantially as described and illustrated and for the specified purposes.
IT67762A 1990-10-04 1990-10-04 Control for a bicycle brake IT1241620B (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT67762A IT1241620B (en) 1990-10-04 1990-10-04 Control for a bicycle brake

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT67762A IT1241620B (en) 1990-10-04 1990-10-04 Control for a bicycle brake

Publications (3)

Publication Number Publication Date
IT9067762A0 IT9067762A0 (en) 1990-10-04
IT9067762A1 true IT9067762A1 (en) 1992-04-04
IT1241620B IT1241620B (en) 1994-01-25

Family

ID=11305101

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT67762A IT1241620B (en) 1990-10-04 1990-10-04 Control for a bicycle brake

Country Status (1)

Country Link
IT (1) IT1241620B (en)

Also Published As

Publication number Publication date
IT9067762A0 (en) 1990-10-04
IT1241620B (en) 1994-01-25

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4644816A (en) Brake actuator
US5829314A (en) Device for reducing cable flop
US7448296B2 (en) Brake pedal apparatus
ITTO990283A1 (en) BICYCLE REAR DERAILLEUR.
ITTO20000787A1 (en) TRANSMISSION AND BRAKE CONTROL UNIT FOR A RACING BIKE, WITH CONTROL BUTTON FOR THE OPERATING MODE OF A DISPLAY.
EP0885635A3 (en) Device for regulating the length of a swimming goggles strap
US4267746A (en) Single hand-operated dual brake actuator
US3960030A (en) Motorcycle brake system
US5743284A (en) Cantilever brake with pad attitude control
US6523649B1 (en) Synchronous braking system
JP2528414B2 (en) Axial adjustable steering column for vehicles
BR0012902A (en) Actuator device for parking brake
SE518793C2 (en) Roll ski with electric brake actuator
ITTO20000179A1 (en) BIKE BRAKE.
IT9067762A1 (en) CONTROL DEVICE OF A BICYCLE BRAKE
ITMO990034A1 (en) DEVICE FOR QUICK LOCKING AND UNLOCKING OF TOOLS WITH OPERATING ARMS.
EP1630444A3 (en) Brake actuator for railway vehicles
HU188450B (en) Electromechanic measuring transducer pin
EP1134057B1 (en) Torque wrench with variable-arm clicker mechanism
FR2634851A1 (en) CABLE GUIDE ELEMENT FOR BICYCLE REAR DERAILLEUR
JPH09118286A (en) Controller for brake of bicycle
FR2446418A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING A BRAKE CABLE, PROVIDING AN IMPROVED POWER RATIO
GB2041120A (en) Improvements in or relating to vehicle brake assembly
CA2203607A1 (en) Offset arrangement for brake system proportionalization lever
RU1770805C (en) Bench for testing hydraulic steering booster cylinders

Legal Events

Date Code Title Description
0001 Granted
TA Fee payment date (situation as of event date), data collected since 19931001

Effective date: 19951031