FR2854535A1 - Voice communication quality measuring method, involves calculating quality note corresponding to collected values during time interval successive to current time interval, where values refer to property of received packets - Google Patents

Voice communication quality measuring method, involves calculating quality note corresponding to collected values during time interval successive to current time interval, where values refer to property of received packets Download PDF

Info

Publication number
FR2854535A1
FR2854535A1 FR0305376A FR0305376A FR2854535A1 FR 2854535 A1 FR2854535 A1 FR 2854535A1 FR 0305376 A FR0305376 A FR 0305376A FR 0305376 A FR0305376 A FR 0305376A FR 2854535 A1 FR2854535 A1 FR 2854535A1
Authority
FR
France
Prior art keywords
indicator
value
mos
class
column
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Granted
Application number
FR0305376A
Other languages
French (fr)
Other versions
FR2854535B1 (en
Inventor
Jean Michel Camin
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Orange SA
Original Assignee
France Telecom SA
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by France Telecom SA filed Critical France Telecom SA
Priority to FR0305376A priority Critical patent/FR2854535B1/en
Publication of FR2854535A1 publication Critical patent/FR2854535A1/en
Application granted granted Critical
Publication of FR2854535B1 publication Critical patent/FR2854535B1/en
Anticipated expiration legal-status Critical
Expired - Fee Related legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04MTELEPHONIC COMMUNICATION
    • H04M7/00Arrangements for interconnection between switching centres
    • H04M7/006Networks other than PSTN/ISDN providing telephone service, e.g. Voice over Internet Protocol (VoIP), including next generation networks with a packet-switched transport layer
    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04MTELEPHONIC COMMUNICATION
    • H04M3/00Automatic or semi-automatic exchanges
    • H04M3/22Arrangements for supervision, monitoring or testing
    • H04M3/2227Quality of service monitoring

Abstract

The method involves cyclically collecting a set of values at a reception terminal in successive time intervals, where each value refers to a property of received packets during a current time interval. A quality note corresponding to the collected values is calculated during time interval successive to a current time interval. The calculated quality note corresponding to the collected values is edited. An independent claim is also included for a phone terminal for establishing a voice communication on a packets transmission network.

Description

Procédé et terminal de mesure de qualité de communication vocale par paquets.
Le domaine de l'invention est celui des télécommunications dans le monde du protocole IP et plus particulièrement celui de la mesure de la qualité de service de la voix sur IP.
Encore aujourd'hui, les communications téléphoniques utilisent largement des réseaux de type à commutation de circuits. La commutation de circuit permet de réserver une ligne entre deux ou plusieurs terminaux pour une communication. La réservation de ligne pendant la communication est avantageuse pour la transmission de la voix qui nécessite une bonne synchronisation entre la source et la réception. Cependant, la réservation de ligne retient de la bande passante du réseau au delà de ce qui est nécessaire pour la transmission de la voix.
Les réseaux de type à transmission par paquets tels que le permet le protocole IP (Internet Protocol), permettent une utilisation de bande passante au mieux des besoins. Les possibilités d'utilisation de réseau Internet dans le monde entier à coûts réduits, a fait naître le développement de système de communication vocale avec transmission par paquets.
Cependant, les communications vocales au moyen d'un réseau de type transmission par paquets, posent des problèmes que ne posent pas les communications vocales au moyen d'un réseau de type à commutation de circuits. Chaque paquet circule sur le réseau de façon indépendante et peut être soumis à des accidents de parcours tels que l'attente, la destruction, etc. Ces accidents de parcours sur le réseau peuvent générer des distorsions de la voix en réception allant de l'acceptable à l'inacceptable. Aux dégradations liées au réseau, peuvent s'ajouter des dégradations liées aux terminaux d'émission et de réception, par exemple dans le codage de la voix sous forme de paquets puis le décodage des paquets pour restituer la voix.
La demande de brevet W002/43051 divulgue un procédé et un système de détection non intrusive des défauts d'un signal de parole transmis par paquets. Ce document enseigne des moyens pour contrôler la qualité de restitution de la voix en distinguant des défauts de nature objective liés aux caractéristiques physiques du signal et des défauts de nature subjective liés au typage de la gêne occasionnée à des utilisateurs. Une bibliothèque corrèle les défauts subjectifs aux défauts objectifs. Des moyens de calcul permettent d'afficher des paramètres de qualité du signal de parole transmis à partir d'une détection de défauts objectifs et de la bibliothèque.Plus précisément, on calcule l'énergie moyenne d'un échantillon de parole reconstituée et pour des segments à énergie moyenne nulle, on constate une perte de paquets qui amène une substitution du segment à énergie moyenne nulle par un segment de silence. L'analyse se fait après décodage des paquets pour obtenir un signal de parole reconstituée. Ce procédé nécessite des ressources de calcul conséquentes. D'autres défauts que la perte de paquets peuvent intervenir au niveau du réseau.
La demande de brevet FR0213961 intitulée "Procédé et dispositif d'évaluation de la qualité perçue d'un signal de parole reçu via un réseau de commutation de paquets", propose d'obtenir des informations de qualité réseau à partir de paquets de données reçus et de faire des prélèvements de signal de parole reconstituée avant sa délivrance sur une carte son, de façon à générer des données de qualité vocale qui sont rassemblées dans un ticket de qualité, avec des données générées à partir des informations de qualité réseau. Les informations de qualité réseau sont nombreuses et variées: perte de paquets, gigue, déséquencement, retransmission.La transmission du ticket de qualité à un serveur permet d'en effectuer le traitement avec les moyens de calcul qui conviennent pour analyser, en quelque sorte a posteriori, la qualité de la communication sur le réseau à commutation de paquets.
Cependant, le besoin se fait sentir pour une analyse en temps réel de l'adaptation d'un réseau à transmission par paquets pour véhiculer de la voix.
Pour répondre à ce besoin, un objet de l'invention est un procédé capable de donner une note de qualité en temps réel pour plusieurs causes de dégradation possibles au niveau d'un réseau à transmission par paquets.
Pour donner une note de qualité en temps réel à une réception de communication vocale établie dans une première étape sur un réseau à transmission de paquets entre au moins un terminal émetteur et un terminal récepteur, le procédé est remarquable en ce qu'il comprend: - une deuxième étape consistant à collecter cycliquement par intervalles de temps successifs dans le terminal récepteur au niveau d'une couche réseau, au moins une valeur, chacune d'un indicateur portant sur une propriété de réception de paquets pendant un intervalle de temps courant;- une troisième étape consistant à calculer pendant un intervalle de temps successeur de l'intervalle de temps courant, une note de qualité subjective en lisant ladite note de qualité dans une cellule mémoire correspondant à une combinaison de classes de valeurs, chacune couvrant une valeur collectée dans la deuxième étape; - une quatrième étape consistant à éditer la note de qualité calculée dans la troisième étape.
Les valeurs collectées dans la deuxième étape permettent de déterminer rapidement par quelles classes de valeurs elles sont couvertes et par conséquent la combinaison de classe de valeurs à laquelle correspond une cellule mémoire. Le calcul de la note de qualité subjective se réduisant à une lecture de cellule mémoire, peut ainsi aisément être effectué en temps réel.
Particulièrement, des cellules appartiennent à des tables, chaque table étant attribuée à une combinaison d'au moins un indicateur, chacun de valeur collectée non nulle.
Seuls les indicateurs de valeurs non nulles étant considérés dans une table, la recherche de la cellule dans une table, est ainsi accélérée.
Les notes de qualité subjectives mémorisées dans les cellules peuvent par exemple résulter du procédé mis en u̇vre dans la demande de brevet W002/43051.
De façon alternative ou complémentaire, la note de qualité subjective contenue dans chaque cellule est prédéterminée par voie expérimentale.
Le contenu prédéterminé des cellules permet de mettre en u̇vre le procédé de façon particulièrement simple après réalisation d'expériences où il est possible de contrôler les paramètres qui interviennent sur la note de qualité subjective.
Un autre objet de l'invention est un terminal téléphonique comprenant des premiers moyens pour établir une communication vocale sur un réseau à transmission de paquets. Le terminal téléphonique est remarquable en ce qu'il comprend: - des deuxièmes moyens agencés pour collecter cycliquement par intervalles de temps successifs au niveau d'une couche réseau, au moins une valeur, chacune d'un indicateur portant sur une propriété de réception de paquets pendant un intervalle de temps courant; - des troisièmes moyens agencés pour calculer pendant un intervalle de temps successeur de l'intervalle de temps courant, une note de qualité subjective en lisant ladite note de qualité dans une cellule mémoire correspondant à une combinaison de classes de valeurs, chacune couvrant une valeur collectée par les deuxièmes moyens;- des quatrièmes moyens agencés pour éditer la note de qualité calculée par les troisièmes moyens.
Un tel terminal téléphonique constitue un dispositif prêt à l'emploi pour mettre en u̇vre le procédé en objet de l'invention.
Particulièrement dans le terminal téléphonique, tout ou partie des cellules sont regroupées par tables, attribuées chacune à une combinaison d'au moins un indicateur, chacun de valeur collectée non nulle.
Particulièrement encore, la note de qualité subjective contenue dans chaque cellule du terminal, est prédéterminée par voie expérimentale.
Des mesures expérimentales préalablement effectuées sur un terminal prototype dans un cadre contrôlé, permettent ensuite une fabrication en série de terminaux téléphoniques avec des cellules contenant les valeurs de note de qualité subjectives qui conviennent au fonctionnement de ces terminaux.
L'invention sera mieux comprise à partir d'un exemple de réalisation dont la description suit en référence aux dessins annexés dans lesquels: - la figure 1 montre un terminal téléphonique conforme à l'invention; - la figure 2 montre des étapes de procédé conforme à l'invention; - les figures 3 et 4 montrent un arbre d'analyse d'indicateurs réseaux pour mettre en u̇vre une étape présentée en figure 2; - les figures 5 à 15 montrent des tables de valeurs de notes de qualité subjectives conformes à l'invention.
En référence à la figure 1, un réseau IP 6 de transmission par paquets, permet d'établir une communication vocale entre deux terminaux téléphoniques 10 et 20.
Chaque terminal 10, 20, comprend de manière connue, un microphone 11, 21 pour capter la voix d'un interlocuteur, un haut-parleur 12, 22 pour restituer la voie de l'autre interlocuteur, un codeur-décodeur 13, 23 généralement associé à une carte son non représentée, pour coder la voix reçue du microphone 11, 21 et pour décoder des paquets sous forme de voix à restituer sur le haut parleur 12, 22, une couche protocolaire IP 15, 25 pour émettre et recevoir des paquets de données numériques sur le réseau 6 et pour échanger les paquets qui codent la voix avec le codeur-décodeur 13, 23. Les couches protocolaires 15 et 25 sont reliée au réseau 6 par une interface quelconque telle que de type modem, ethernet, ATM, GSM, GPRS, UMTS ou autre.
Chaque terminal 10, 20, comprend aussi de manière connue, des moyens d'établissement de dialogue 14, 24 pour connecter les terminaux 10 et 20 par l'intermédiaire de leurs couches IP respectives 15, 25 et du réseau IP 6. Par souci de simplicité, les couches logicielles connues permettant de transporter la voix sur IP ne sont pas représentées. L'homme du métier sait qu'elles peuvent inclure une couche de transport de type TCP, RTP, RTCP, de signalisation de type H323, SIP, Megaco, MGCP ou autres.
Dans un dialogue établi, le terminal 10 est considéré émetteur, respectivement récepteur et le terminal 20 est considéré récepteur, respectivement émetteur, pour une transmission de la voix du terminal 10 vers le terminal 20, respectivement du terminal 20 vers le terminal 10.
La figure 2 montre des étapes de procédé pour donner une note de qualité en temps réel à une réception de communication vocale établie sur un réseau à transmission de paquets entre au moins un terminal émetteur et un terminal récepteur. Lorsqu'elle est de nature subjective, la note de qualité est souvent nommée note MOS (acronyme des termes anglais Mean Opinion Score).
Dans une étape 1, une connexion et un dialogue IP sont établis entre deux terminaux.
Dans une étape 2, des indicateurs réseau sont collectés au moins sur un des deux terminaux, sur des intervalles de temps successifs de par exemple une seconde chacun. A titre illustratif, les indicateurs réseau sont sur chaque intervalle de temps: - un taux de perte de paquets IP exprimé en %, nommé TPPIP et égal au nombre de paquets perdus multiplié par cent et divisé par le nombre de paquets attendus pendant l'intervalle de temps; - un délai moyen unidirectionnel inter-paquets exprimé en millièmes de la durée de l'intervalle de temps, nommé DM et égal à la somme des délais qui séparent deux paquets reçus divisée par le nombre de paquets reçus; - une gigue moyenne inter-paquets exprimée en millièmes de la durée de l'intervalle de temps, nommée GM et égale à la somme des gigues entre deux paquets reçus divisée par le nombre de paquets reçus;- un taux de paquets IP déséquencés exprimé en %, nommé TPD et égal à la somme des paquets reçus dans un ordre différent de celui d'émission divisée par le nombre de paquets reçus; - un taux de paquets IP retransmis exprimé en %, nommé RT et égal à la somme des paquets reçus après retransmission divisée par le nombre de paquets reçus.
A la fin de chaque intervalle de temps, les indicateurs réseau collectés dans l'étape 2, sont utilisés dans une étape 3 exécutée pendant un intervalle de temps suivant. Pendant l'intervalle de temps suivant, l'étape 2 est ré-exécutée jusqu'au dernier intervalle de temps du dialogue IP établi en étape 1.
Dans l'étape 3, une note de qualité subjective nommée MOS, est calculée sur chaque terminal sur lequel l'étape 2 est exécutée.
Pour calculer la note MOS, un programme mis en u̇vre sur le terminal, parcourt un arbre de décision binaire représenté en figures 3 et 4.
Chaque branche de l'arbre de décision binaire contient une succession de n u̇ds attribués chacun à un indicateur réseau collecté en étape 2, le n u̇d racine étant attribué à un premier indicateur réseau, par exemple TTPIP, chaque branche terminant par une feuille qui pointe vers une valeur ou une table de valeurs de notes MOS expliquée ultérieurement en référence aux figures 5 à 15.
Sur chaque n u̇d, la valeur de l'indicateur réseau auquel est attribué le n u̇d, est testée. Si la valeur d'indicateur réseau est nulle, le parcours se poursuit sur un premier sous arbre. Si la valeur d'indicateur réseau est positive, le parcours se poursuit sur un deuxième sous arbre. Chaque sous arbre commence par un n u̇d sous racine attribué à un même indicateur réseau qui succède à l'indicateur réseau auquel est attribué le n u̇d courant sur la branche parcourue.
Le sous arbre branché par une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, est représenté en figure 3. Le sous arbre branché par une valeur positive de l'indicateur TTPIP, est représenté en figure 4.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une cellule AO. La cellule AO constitue une forme atrophiée de table à une seule ligne et une seule colonne dont la cellule unique contient une note MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP en référence à la figure 3, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT. La valeur de note MOS contenue dans la cellule AO pour cette branche, correspond à une absence de dégradation de qualité subjective résultant du réseau.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table A5 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table A4 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table A3 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table A2 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table Al de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
Comme nous le verrons par la suite en référence aux figures 5 à 9, les tables Al, A2, A3, A4 et A5 contiennent sur chaque ligne en dernière colonne, une note MOS prédéterminée expérimentalement pour évaluer une dégradation de qualité subjective résultant d'un seul indicateur de réseau non nul.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table B10 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table B9 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table B8 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table B7 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table B6 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table B5 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table B4 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table B3 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table B2 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table Bl de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
Comme nous le verrons par la suite en référence aux figures 10 à 12, les tables Bl à B10 contiennent sur chaque ligne en dernière colonne, une note MOS prédéterminée expérimentalement pour évaluer une dégradation de qualité subjective lorsque deux indicateurs de réseau sont non nuls et trois indicateurs de réseau sont nuls.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table C10 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table C9 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table C8 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table C7 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table C6 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table C5 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table C4 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table C3 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table C2 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table Cl de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
Comme nous le verrons par la suite sur le modèle en référence à la figure 13, les tables Cl à C10 contiennent sur chaque ligne en dernière colonne, une note MOS prédéterminée expérimentalement pour évaluer une dégradation de qualité subjective lorsque trois indicateurs de réseau sont non nuls et deux indicateurs de réseau sont nuls.
On observe sur la figure 3 qu'une feuille pointe sur une table D5 de notes MOS pour une valeur nulle de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table D4 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur nulle de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table D3 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur nulle de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table D2 de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur nulle de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table Dl de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur nulle de l'indicateur RT.
Comme nous le verrons par la suite sur le modèle en référence à la figure 14, les tables Dl à D5 contiennent sur chaque ligne en dernière colonne, une note MOS prédéterminée expérimentalement pour évaluer une dégradation de qualité subjective lorsque quatre indicateurs de réseau sont non nuls et un indicateur de réseau est nul.
On observe sur la figure 4 qu'une feuille pointe sur une table El de notes MOS pour une valeur positive de l'indicateur TTPIP, une valeur positive de l'indicateur DM, une valeur positive de l'indicateur GM, une valeur positive de l'indicateur TPD et une valeur positive de l'indicateur RT.
Comme nous le verrons par la suite en référence à la figure 15, la table El contient sur chaque ligne en dernière colonne, une note MOS prédéterminée expérimentalement pour évaluer une dégradation de qualité subjective lorsque cinq indicateurs de réseau sont non nuls.
La table Al représentée en figure 5, montre dans la première colonne, six classes de valeurs de l'indicateur TTPIP à chacune des quelles est attribuée une ligne. A la classe de valeurs de TTPIP comprises entre 0% et 0,5%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée Al (0,5). A la classe de valeurs de TTPIP comprises entre 0,5% et 1%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée Al(l). A la classe de valeurs de TTPIP comprises entre 1% et 1,5%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée Al(1,5). A la classe de valeurs de TTPIP comprises entre 1,5% et 2%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée Al (2). A la classe de valeurs de TTPIP comprises entre 2% et 3%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A1(3). A la classe de valeurs de TTPIP comprises entre 3% et 5%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A1(5).
Les notes A1(M) résultent d'une expérience préalable dans laquelle on a imposé un taux de perte de paquet à la limite supérieure M de chaque classe et on a relevé la note de qualité subjective correspondante, les autres paramètres étant imposés pour ne pas apporter de dégradation de qualité subjective.
La table A2 représentée en figure 6, montre dans la première colonne, six classes de valeurs de l'indicateur DM à chacune des quelles est attribuée une ligne. A la classe de valeurs de DM comprises entre 0 et 20 ms, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A2(20). A la classe de valeurs de DM comprises entre 20 et 40 ms, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A2(40). A la classe de valeurs de DM comprises entre 40 et 70 ms, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A2(70). A la classe de valeurs de DM comprises entre 70 et 100 ms, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A2(100). A la classe de valeurs de DM comprises entre 100 et 150 ms, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A2 (150) . A la classe de valeurs de DM comprises entre 150 et 220 ms, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A2(220).
Les notes A2(M) résultent d'une expérience préalable dans laquelle on a imposé un délai inter-paquet à la limite supérieure M de chaque classe et on a relevé la note de qualité subjective correspondante, les autres paramètres étant imposés pour ne pas apporter de dégradation de qualité subjective.
La table A3 représentée en figure 7, montre dans la première colonne, six classes de valeurs de l'indicateur GM à chacune des quelles est attribuée une ligne. A la classe de valeurs de GM comprises entre 0 et 20 ms, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A3(20). A la classe de valeurs de GM comprises entre 20 et 40 ms, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A3(40). A la classe de valeurs de GM comprises entre 40 et 70 ms, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A3(70).
Les notes A3(M) résultent d'une expérience préalable dans laquelle on a imposé une gigue inter-paquet à la limite supérieure M de chaque classe et on a relevé la note de qualité subjective correspondante, les autres paramètres étant imposés pour ne pas apporter de dégradation de qualité subjective.
La table A4 représentée en figure 8, montre dans la première colonne, cinq classes de valeurs de l'indicateur TPD à chacune des quelles est attribuée une ligne. A la classe de valeurs de TPD comprises entre 0% et 0,5%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A4 (0,5). A la classe de valeurs de TPD comprises entre 0,5% et 1%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A4(l). A la classe de valeurs de TPD comprises entre 1% et 1,5%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A4 (1,5). A la classe de valeurs de TPD comprises entre 1,5% et 2%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A4 (2) . A la classe de valeurs de TPD comprises entre 2% et 3%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A4(3).
Les notes A4(M) résultent d'une expérience préalable dans laquelle on a imposé un taux de paquets déséquencés à la limite supérieure M de chaque classe et on a relevé la note de qualité subjective correspondante, les autres paramètres étant imposés pour ne pas apporter de dégradation de qualité subjective.
La table A5 représentée en figure 9, montre dans la première colonne, cinq classes de valeurs de l'indicateur RT à chacune des quelles est attribuée une ligne. A la classe de valeurs de RT comprises entre 0% et 0,5%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A5(0,5). A la classe de valeurs de RT comprises entre 0,5% et 1%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A5(l). A la classe de valeurs de RT comprises entre 1% et 1,5%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A5(l,5).A la classe de valeurs de RT comprises entre 1,5% et 2%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A5(2). A la classe de valeurs de RT comprises entre 2% et 3%, correspond en deuxième colonne, une note MOS notée A5(3).
Les notes A5(M) résultent d'une expérience préalable dans laquelle on a imposé un taux de paquets retransmis à la limite supérieure M de chaque classe et on a relevé la note de qualité subjective correspondante, les autres paramètres étant imposés pour ne pas apporter de dégradation de qualité subjective.
Pour imposer les valeurs de paramètres dans les différentes expériences qui consistent à relever les notes subjectives MOS, on établit une liaison fiable en mode paquets, point à point entre une source sonore telle que par exemple un enregistrement de voix de haute qualité et un terminal IP. Ainsi la transmission des paquets n'est pas perturbée par le fonctionnement d'un réseau. On insère entre la source sonore et le terminal, un appareil numérique agencé pour supprimer, retarder, déphaser, intervertir, retransmettre des paquets de façon à contrôler la valeur de chaque paramètre dont particulièrement les indicateurs TTPIP, DM, GM, TPD et RT.
Les tables Al à A5 sont stockées en mémoire de chaque terminal pour lequel le procédé est mis en u̇vre, avec les valeurs de note MOS relevées lors d'expériences préalables réalisées une fois pour toutes.
Ainsi, lors d'un dialogue IP établi en étape 1 sur un réseau, il possible de calculer rapidement sur chaque intervalle de temps, une note MOS lorsque quatre indicateurs sont nuls.
Lorsqu'en étape 3, le programme parcourant l'arbre de décision binaire décrit en référence aux figures 2 et 3, aboutit sur une feuille qui pointe sur l'une des tables Al à A5, le programme se positionne sur la ligne de la table A attribuée à la classe de valeurs qui couvre la valeur de l'indicateur non nul, collectée en étape 2 et trouve directement en dernière colonne de cette ligne, une note MOS appréciée pour la moins bonne valeur d'indicateur dans cette classe. Le programme a ainsi calculé de façon raisonnablement pessimiste, une note MOS pour une combinaison d'une valeur non nulle et de quatre valeurs nulles d'indicateurs réseau collectés en étape 2.
La table B1 représentée en figure 10, montre dans la première colonne, six premières lignes attribuées chacune à la classe de valeurs de l'indicateur TTPIP comprises entre 0% et 0,5%. Dans la deuxième colonne, chacune de ces six premières lignes, est attribuée par ordre croissant à une classe distincte de valeurs de l'indicateur DM. La figure 10 montre encore dans la première colonne, trois lignes suivantes attribuées chacune à la classe de valeurs de l'indicateur TTPIP comprises entre 0,5% et 1%. Dans la deuxième colonne, chacune de ces trois lignes suivantes, est attribuée par ordre croissant à l'une des trois premières classe de valeurs de l'indicateur DM. On conçoit aisément que la table B1 comprend en fait trente-six lignes, attribuées chacune à un couple de classes de valeurs pour les indicateurs non nuls TTPIP et DM.Chaque ligne correspondant à un couple de classes de valeurs, contient en troisième colonne une note MOS notée B1(M et N) où M et N désignent respectivement la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur TTPIP indiquée en première colonne et la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur DM indiquée en deuxième colonne.
Les notes B1(M et N) résultent d'une expérience préalable dans laquelle on a imposé un taux de perte de paquet à la limite supérieure M et un délai inter-paquets à la limite supérieure N de chaque classe. De façon analogue à ce qui a été décrit précédemment, on a relevé la note de qualité subjective correspondante, les autres paramètres étant imposés pour ne pas apporter de dégradation de qualité subjective.
La table B2 représentée en figure 11, montre dans la première colonne, cinq premières lignes attribuées chacune à la classe de valeurs de l'indicateur TTPIP comprises entre 0% et 0,5%. Dans la deuxième colonne, chacune de ces cinq premières lignes, est attribuée par ordre croissant à une classe distincte de valeurs de l'indicateur GM. La figure 11 montre encore dans la première colonne, quatre lignes suivantes attribuées chacune à la classe de valeurs de l'indicateur TTPIP comprises entre 0,5% et 1%. Dans la deuxième colonne, chacune de ces quatre lignes suivantes, est attribuée par ordre croissant à l'une des quatre premières classe de valeurs de l'indicateur GM. On conçoit aisément que la table B2 comprend en fait trente lignes, attribuées chacune à un couple de classes de valeurs pour les indicateurs non nuls TTPIP et GM.Chaque ligne correspondant à un couple de classes de valeurs, contient en troisième colonne une note MOS notée B2(M et N) où M et N désignent respectivement la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur TTPIP indiquée en première colonne et la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur GM indiquée en deuxième colonne.
Les notes B2(M et N) résultent d'une expérience préalable dans laquelle on a imposé un taux de perte de paquet à la limite supérieure M et une gigue inter-paquets à la limite supérieure N de chaque classe. De façon analogue à ce qui a été décrit précédemment, on a relevé la note de qualité subjective correspondante, les autres paramètres étant imposés pour ne pas apporter de dégradation de qualité subjective.
Les tables B3 à B7 non représentées, comprennent trente lignes comme la table B2.
La table B3 comprend six groupes de cinq lignes, chaque groupe attribué à une classe distincte de valeurs de l'indicateur TTPIP en première colonne, chaque ligne d'un groupe attribuée à une classe distincte de valeurs de l'indicateur TPD en deuxième colonne. Comme pour la table B2, chaque ligne correspondant à un couple de classes de valeurs, contient en troisième colonne une note MOS notée B3(M et N) où M et N désignent respectivement la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur TTPIP indiquée en première colonne et la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur TPD indiquée en deuxième colonne.
La table B4 comprend six groupes de cinq lignes, chaque groupe attribué à une classe distincte de valeurs de l'indicateur TTPIP en première colonne, chaque ligne d'un groupe attribuée à une classe distincte de valeurs de l'indicateur RT en deuxième colonne. Comme pour la table B2, chaque ligne correspondant à un couple de classes de valeurs, contient en troisième colonne une note MOS notée B4(M et N) où M et N désignent respectivement la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur TTPIP indiquée en première colonne et la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur RT indiquée en deuxième colonne.
La table B5 comprend six groupes de cinq lignes, chaque groupe attribué à une classe distincte de valeurs de l'indicateur DM en première colonne, chaque ligne d'un groupe attribuée à une classe distincte de valeurs de l'indicateur GM en deuxième colonne. Comme pour la table B2, chaque ligne correspondant à un couple de classes de valeurs, contient en troisième colonne une note MOS notée B5 (M et N) où M et N désignent respectivement la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur DM indiquée en première colonne et la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur GM indiquée en deuxième colonne.
La table B6 comprend six groupes de cinq lignes, chaque groupe attribué à une classe distincte de valeurs de l'indicateur DM en première colonne, chaque ligne d'un groupe attribuée à une classe distincte de valeurs de l'indicateur TPD en deuxième colonne. Comme pour la table B2, chaque ligne correspondant à un couple de classes de valeurs, contient en troisième colonne une note MOS notée B6(M et N) où M et N désignent respectivement la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur DM indiquée en première colonne et la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur TPD indiquée en deuxième colonne.
La table B7 comprend six groupes de cinq lignes, chaque groupe attribué à une classe distincte de valeurs de l'indicateur DM en première colonne, chaque ligne d'un groupe attribuée à une classe distincte de valeurs de l'indicateur RT en deuxième colonne. Comme pour la table B2, chaque ligne correspondant à un couple de classes de valeurs, contient en troisième colonne une note MOS notée B7(M et N) où M et N désignent respectivement la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur DM indiquée en première colonne et la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur RT indiquée en deuxième colonne.
La table B8 représentée en figure 12, montre dans la première colonne, cinq premières lignes attribuées chacune à la classe de valeurs de l'indicateur GM comprises entre 0 et 5 ms . Dans la deuxième colonne, chacune de ces cinq premières lignes, est attribuée par ordre croissant à une classe distincte de valeurs de l'indicateur TPD. La figure 1 montre encore dans la première colonne, quatre lignes suivantes attribuées chacune à la classe de valeurs de l'indicateur GM comprises entre 5 ms et 10 ms. Dans la deuxième colonne, chacune de ces quatre lignes suivantes, est attribuée par ordre croissant à l'une des quatre premières classe de valeurs de l'indicateur TPD. On conçoit aisément que la table B8 comprend en fait vingtcinq lignes, attribuées chacune à un couple de classes de valeurs pour les indicateurs non nuls GM et TPD.Chaque ligne correspondant à un couple de classes de valeurs, contient en troisième colonne une note MOS notée B8(M et N) où M et N désignent respectivement la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur GM indiquée en première colonne et la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur TPD indiquée en deuxième colonne.
Les notes B8(M et N) résultent d'une expérience préalable dans laquelle on a imposé une gigue interpaquets à la limite supérieure M et un taux de paquets déséquencés à la limite supérieure N de chaque classe. De façon analogue à ce qui a été décrit précédemment, on a relevé la note de qualité subjective correspondante, les autres paramètres étant imposés pour ne pas apporter de dégradation de qualité subjective.
Les tables B9 et B10 non représentées, comprennent vingt-cinq lignes comme la table B8.
La table B9 comprend cinq groupes de cinq lignes, chaque groupe attribué à une classe distincte de valeurs de l'indicateur GM en première colonne, chaque ligne d'un groupe attribuée à une classe distincte de valeurs de l'indicateur RT en deuxième colonne. Comme pour la table B8, chaque ligne correspondant à un couple de classes de valeurs, contient en troisième colonne une note MOS notée B9(M et N) où M et N désignent respectivement la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur GM indiquée en première colonne et la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur RT indiquée en deuxième colonne.
La table B10 comprend cinq groupes de cinq lignes, chaque groupe attribué à une classe distincte de valeurs de l'indicateur TPD en première colonne, chaque ligne d'un groupe attribuée à une classe distincte de valeurs de l'indicateur RT en deuxième colonne. Comme pour la table B8, chaque ligne correspondant à un couple de classes de valeurs, contient en troisième colonne une note MOS notée B9(M et N) où M et N désignent respectivement la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur TPD indiquée en première colonne et la limite supérieure de la classe de valeurs de l'indicateur RT indiquée en deuxième colonne.
Les tables Bl à B10 sont stockées en mémoire de chaque terminal pour lequel le procédé est mis en u̇vre, avec les valeurs de note MOS relevées lors d'expériences préalables réalisées une fois pour toutes.
Ainsi, lors d'un dialogue IP établi en étape 1 sur un réseau, il possible de calculer rapidement sur chaque intervalle de temps, une note MOS lorsque trois indicateurs sont nuls.
Lorsqu'en étape 3, le programme parcourant l'arbre de décision binaire décrit en référence aux figures 2 et 3, aboutit sur une feuille qui pointe sur l'une des tables Bl à B10, le programme se positionne sur la ligne de la table B attribuée au couple de classes de valeurs qui couvrent les valeurs d'indicateurs non nuls, collectées en étape 2 et trouve directement en dernière colonne de cette ligne, une note MOS appréciée pour les moins bonnes valeurs d'indicateurs dans cette classe. Le programme a ainsi calculé de façon raisonnablement pessimiste, une note MOS pour une combinaison de deux valeurs non nulles et de trois valeurs nulles d'indicateurs réseau collectés en étape 2.
La table Cl représentée en figure 13, montre en quatrième colonne, des notes MOS prédéterminées par voie expérimentale comme précédemment mais ici pour des combinaisons de trois indicateurs TTPIP, DM, GM, à valeurs non nulles lorsque les autres indicateurs TPD, RT, sont à valeurs nulles. Chaque note MOS C1 (M et N et P) correspond à une note MOS mesurée pour une combinaison de limites supérieures M d'une classe de l'indicateur TTPIP, N d'une classe de l'indicateur DM et P d'une classe de l'indicateur GM. Le nombre de combinaisons possibles étant égal au produit des nombres de classes de chaque indicateur, la table Cl comprend en fait cent quatre-vingt lignes dont seulement les douze premières lignes sont ici représentées.On observe que la troisième colonne répète une attribution de ligne à chaque limite supérieure de classe de l'indicateur GM, 5 ms, 10 ms, 20 ms, 40 ms, 70 ms, pour chaque limite supérieure de classe de l'indicateur DM, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms en deuxième colonne. De même, la deuxième colonne répète une attribution de ligne à chaque limite supérieure de classe de l'indicateur DM, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms, pour chaque limite supérieure de classe de l'indicateur TTPIP, 0,5%, 1%, 1,5%, 2%, 3%, 5% en première colonne.
La mémoire du terminal sur lequel s'exécute le procédé, contient autant de tables de type C qu'il existe d'arrangements de trois indicateurs non nuls parmi cinq, c'est à dire dix. Les tables C2 à C10 non représentées sont construites sur le même modèle que la table C1.
La table C2 contient cent quatre-vingt lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur TTPIP, de six classes de l'indicateur DM et de cinq classes de l'indicateur TPD. Chaque ligne de la table C2 contient en dernière colonne, une note MOS mesurée expérimentalement pour une combinaison de trois classes à la limite supérieure de chaque classe, avant mise en u̇vre des étapes 1 à 4 du procédé.
La table C3 contient cent quatre-vingt lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur TTPIP, de six classes de l'indicateur DM et de cinq classes de l'indicateur RT. Chaque ligne de la table C3 contient en dernière colonne, une note MOS mesurée expérimentalement pour une combinaison de trois classes à la limite supérieure de chaque classe, avant mise en u̇vre des étapes 1 à 4 du procédé.
La table C4 contient cent cinquante lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur TTPIP, de cinq classes de l'indicateur GM et de cinq classes de l'indicateur TPD. Chaque ligne de la table C4 contient en dernière colonne, une note MOS mesurée expérimentalement pour une combinaison de trois classes à la limite supérieure de chaque classe, avant mise en u̇vre des étapes 1 à 4 du procédé.
De même, la table C5 contient cent cinquante lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur TTPIP, de cinq classes de l'indicateur GM et de cinq classes de l'indicateur RT.
De même, la table C6 contient cent cinquante lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur TTPIP, de cinq classes de l'indicateur TPD et de cinq classes de l'indicateur RT.
De même, la table C7 contient cent cinquante lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur DM, de cinq classes de l'indicateur GM et de cinq classes de l'indicateur TPD.
De même, la table C8 contient cent cinquante lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur DM, de cinq classes de l'indicateur GM et de cinq classes de l'indicateur RT.
De même, la table C9 contient cent cinquante lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur DM, de cinq classes de l'indicateur TPD et de cinq classes de l'indicateur RT.
Enfin, la table C10 contient cent vingt-cinq lignes données par les combinaisons de cinq classes de l'indicateur GM, de cinq classes de l'indicateur TPD et de cinq classes de l'indicateur RT.
Les tables Cl à C10 étant stockées en mémoire de chaque terminal pour lequel le procédé est mis en u̇vre, avec les valeurs de note MOS relevées lors d'expériences préalables réalisées une fois pour toutes, lors d'un dialogue IP établi en étape 1 sur un réseau, il possible de calculer rapidement sur chaque intervalle de temps, une note MOS lorsque deux indicateurs sont nuls.
Lorsqu'en étape 3, le programme parcourant l'arbre de décision binaire décrit en référence aux figures 2 et 3 , aboutit sur une feuille qui pointe sur l'une des tables C1 à C10, le programme se positionne sur la ligne de la table C attribuée au triplet de classes de valeurs qui couvrent les valeurs d'indicateurs non nuls, collectées en étape 2 et trouve directement en dernière colonne de cette ligne, une note MOS appréciée pour les moins bonnes valeurs d'indicateurs dans cette classe. Le programme a ainsi calculé de façon raisonnablement pessimiste, une note MOS pour une combinaison de trois valeurs non nulles et de deux valeurs nulles d'indicateurs réseau collectés en étape 2.
La table Dl représentée en figure 14, montre en cinquième colonne, des notes MOS prédéterminées par voie expérimentale comme précédemment mais ici pour des combinaisons de quatre indicateurs TTPIP, DM, GM, TPD à valeurs non nulles lorsque l'autre indicateur RT est à valeur nulle. Chaque note MOS Cl (M et N et P et Q) correspond à une note MOS mesurée pour une combinaison de limites supérieures M d'une classe de l'indicateur TTPIP, N d'une classe de l'indicateur DM, P d'une classe de l'indicateur GM et Q d'une classe de l'indicateur TPD. Le nombre de combinaisons possibles étant égal au produit des nombres de classes de chaque indicateur, la table Dl comprend en fait neuf cent lignes dont seulement les quinze premières lignes sont ici représentées.On observe que la quatrième colonne répète une attribution de ligne à chaque limite supérieure de classe de l'indicateur TPD, 0,5%, 1%, 1,5%, 2%, 3%, pour chaque limite supérieure de classe de l'indicateur GM, 5 ms, 10 ms, 20 ms, 40 ms, 70 ms, en troisième colonne. De même, la troisième colonne répète une attribution de ligne à chaque limite supérieure de classe de l'indicateur GM, 5 ms, 10 ms, 20 ms, 40 ms, 70 ms, pour chaque limite supérieure de classe de l'indicateur DM, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms en deuxième colonne. Enfin, la deuxième colonne répète une attribution de ligne à chaque limite supérieure de classe de l'indicateur DM, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms, pour chaque limite supérieure de classe de l'indicateur TTPIP, 0,5%, 1%, 1,5%, 2%, 3%, 5% en première colonne.
La mémoire du terminal sur lequel s'exécute le procédé, contient autant de tables de type D qu'il existe d'arrangements de quatre indicateurs non nuls parmi cinq, c'est à dire cinq. Les tables D2 à D5 non représentées sont construites sur le même modèle que la table Dl.
La table D2 contient neuf cent lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur TTPIP, de six classes de l'indicateur DM, de cinq classes de l'indicateur GM et de cinq classes de l'indicateur RT. Chaque ligne de la table D2 contient en dernière colonne, une note MOS mesurée expérimentalement pour une combinaison de quatre classes à la limite supérieure de chaque classe, avant mise en u̇vre des étapes 1 à 4 du procédé.
La table D3 contient neuf cent lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur TTPIP, de six classes de l'indicateur DM, de cinq classes de l'indicateur TPD et de cinq classes de l'indicateur RT. Chaque ligne de la table D3 contient en dernière colonne, une note MOS mesurée expérimentalement pour une combinaison de quatre classes à la limite supérieure de chaque classe, avant mise en u̇vre des étapes 1 à 4 du procédé.
La table D4 contient sept cent cinquante lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur TTPIP, de cinq classes de l'indicateur GM, de cinq classes de l'indicateur TPD et de cinq classes de l'indicateur RT. Chaque ligne de la table D4 contient en dernière colonne, une note MOS mesurée expérimentalement pour une combinaison de quatre classes à la limite supérieure de chaque classe, avant mise en u̇vre des étapes 1 à 4 du procédé.
De même, la table D5 contient sept cent cinquante lignes données par les combinaisons de six classes de l'indicateur DM, de cinq classes de l'indicateur GM, de cinq classes de l'indicateur TPD et de cinq classes de l'indicateur RT.
Lorsqu'en étape 3, le programme parcourant l'arbre de décision binaire décrit en référence aux figures 2 et 3, aboutit sur une feuille qui pointe sur l'une des tables Dl à D5, le programme se positionne sur la ligne de la table D attribuée au quadruplet de classes de valeurs qui couvrent les valeurs d'indicateurs non nuls, collectées en étape 2 et trouve directement en dernière colonne de cette ligne, une note MOS appréciée pour les moins bonnes valeurs d'indicateurs dans cette classe. Le programme a ainsi calculé de façon raisonnablement pessimiste, une note MOS pour une combinaison de quatre valeurs non nulles et d'une valeur nulle d'indicateur réseau collectés en étape 2.
La table El représentée en figure 15, montre en sixième colonne, des notes MOS prédéterminées par voie expérimentale comme précédemment mais ici pour des combinaisons de cinq indicateurs TTPIP, DM, GM, TPD, RT à valeurs non nulles. Chaque note MOS C1(M&N&P&Q&R) correspond à une note MOS mesurée pour une combinaison de limites supérieures M d'une classe de l'indicateur TTPIP, N d'une classe de l'indicateur DM, P d'une classe de l'indicateur GM, Q d'une classe de l'indicateur TPD et R d'une classe de l'indicateur RT. Le nombre de combinaisons possibles étant égal au produit des nombres de classes de chaque indicateur, la table El comprend en fait quatre mille cinq cent lignes dont seulement les quinze premières lignes sont ici représentées.On observe que la cinquième colonne répète une attribution de ligne à chaque limite supérieure de classe de l'indicateur RT, 0,5%, 1%, 1,5%, 2%, 3%, pour chaque limite supérieure de classe de l'indicateur TPD, 0,5%, 1%, 1,5%, 2%, 3%, en quatrième colonne. De même, la quatrième colonne répète une attribution de ligne à chaque limite supérieure de classe de l'indicateur TPD, 0,5%, 1%, 1,5%, 2%, 3%, pour chaque limite supérieure de classe de l'indicateur GM, 5 ms, 10 ms, 20 ms, 40 ms, 70 ms, en troisième colonne. De même, la troisième colonne répète une attribution de ligne à chaque limite supérieure de classe de l'indicateur GM, 5 ms, 10 ms, 20 ms, 40 ms, 70 ms, pour chaque limite supérieure de classe de l'indicateur DM, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms en deuxième colonne.Enfin, la deuxième colonne répète une attribution de ligne à chaque limite supérieure de classe de l'indicateur DM, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms, pour chaque limite supérieure de classe de l'indicateur TTPIP, 0,5%, 1%, 1,5%, 2%, 3%, 5% en première colonne.
Lorsqu'en étape 3, le programme parcourant l'arbre de décision binaire décrit en référence aux figures 2 et 3, aboutit sur une feuille qui pointe sur la table El, le programme se positionne sur la ligne de la table El attribuée au quintuplet de classes de valeurs qui couvrent les valeurs d'indicateurs non nuls, collectées en étape 2 et trouve directement en dernière colonne de cette ligne, une note MOS appréciée pour les moins bonnes valeurs d'indicateurs dans cette classe. Le programme a ainsi calculé de façon raisonnablement pessimiste, une note MOS pour une combinaison de cinq valeurs non nulles d'indicateur réseau collectés en étape 2.
La réalisation présentée en référence aux figures 3 à 15 permet de mieux comprendre le fonctionnement de l'étape 3. D'autres réalisations sont possibles telle que celle d'une table unique qui regroupe les tables AO à El, l'arbre de décision binaire des figures 3 et 4 étant alors inutile. Une telle table unique comprendrait une quantité de lignes en nombre égal à la somme des nombres de lignes de chaque table, soit dix mille cinq cent quatre-vingt quatre lignes et six colonnes, les cellules des cinq premières colonnes venant en supplément par rapport aux tables AO à D5, comprenant une valeur d'indicateur nul. On peut encore citer une réalisation qui consiste à construire chaque table Al à El sous forme d'un arbre de décision binaire qui vient se brancher dans l'arbre de décision binaire représenté sur les figures 3 et 4.
Les cinq indicateurs mentionnés et le nombre de classes pour chaque indicateur sont donnés à titre d'exemple préféré. Les indicateurs peuvent être différents en quantité et en type pour appliquer le procédé. De même, les classes peuvent être différentes en quantités et en plages de valeurs pour appliquer le procédé.
Dans l'étape 4, la note de qualité subjective MOS calculée en étape 3, est éditée à partir de chaque terminal sur lequel l'étape 2 est exécutée. L'édition est réalisée sous forme par exemple de barre-graphe ou de courbe, affiché localement sur le terminal ou sous forme de transmission des notes dans des paquets sur réseau à destination d'un organe distant pour traitement ultérieur.
On comprend que les étapes 3 et 4 sont ré-exécutées à la suite de chaque exécution de l'étape 2.
En référence à nouveau à la figure 1, le terminal téléphonique 11 est particulièrement agencé pour mettre en u̇vre le procédé en tant que récepteur. Le terminal 20 peut être identique au terminal 10 mais cela n'est pas nécessaire.
Des moyens 16 sont agencés pour collecter cycliquement par intervalles de temps successifs au niveau d'une couche réseau, la valeur de chaque indicateur TTPIP, DM, GM, TPD, RT et pour transmettre les valeurs collectées à de moyens 17 de calcul à la fin de chaque intervalle de temps. Les moyens 16 peuvent être constituées par un module logiciel stocké en mémoire du terminal 10 et exécutable par un micro-processeur non représenté du terminal 10. Les moyens 16 peuvent aussi être constitués par un circuit dédié à la collecte des indicateurs. Sur chaque intervalle de temps dit courant, les moyens 16 comptent les paquets reçus par la couche 15 en mesurant pour chacun un instant d'horloge auquel le paquet est reçu et en prélevant dans chaque paquet son numéro d'ordre de façon à calculer les valeurs des différents indicateurs.
Les moyens 17 sont agencés pour calculer pendant un intervalle de temps successeur de l'intervalle de temps courant, une note de qualité subjective MOS. Les moyens 17 peuvent être constituées par un module logiciel stocké en mémoire du terminal 10 et exécutable par le microprocesseur non représenté du terminal 10. Les moyens 17 peuvent aussi être constitués par un circuit dédié au calcul de la note de qualité subjective instantanée, c'est à dire celle résultant des valeurs d'indicateurs à la fin de l'intervalle de temps précédent. Les moyens 17 comprennent en mémoire, les tables précédemment décrites avec des cellules en dernière colonne qui contiennent des notes MOS pour chacune des combinaisons de classes de valeurs possibles.Les moyens 17 sont agencés pour trouver la classe de valeurs qui couvre chaque valeur d'indicateur transmise par les moyens 16 de façon à en déduire quasi instantanément, obtenant ainsi une combinaison de classes de valeurs. Les moyens 16 sont enfin agencés pour lire dans la cellule mémoire en dernière colonne de la table attribuée à la combinaison d'indicateurs à valeur non nulle, la note de qualité et transmettre cette note de qualité à des moyens d'édition 18.
Les moyens 18 sont agencés pour éditer la note de qualité calculée par les moyens 17 lors de chaque intervalle de temps, sur un écran 19 du terminal 10 ou à destination d'un équipement distant 7 par l'intermédiaire de la couche IP 15, du réseau 6 et d'une couche IP 8 de l'équipement 7.
L'équipement 7 contient par exemple un système de base de données 9 pour traiter les notes MOS reçues de différents terminaux de facture semblable au terminal 10 en vue de statistiques, d'amélioration des terminaux téléphoniques ou d'interactions directes sur le réseau 6 pour en améliorer les performances de transmission de la voix par paquets.
Un terminal téléphonique prototype contenant les mêmes éléments 11 à 18 que le terminal 10, est utilisé pour déterminer expérimentalement les notes MOS avant fabrication en série du terminal 10. Expérimentalement, on établit des communications vocales en contrôlant sur chacune les taux et les instants de réception des paquets sur le terminal prototype de façon à obtenir toutes les combinaisons de limites supérieures de classes répertoriées dans les tables. Les cellules de dernière colonne des tables AO à El en mémoire des moyens de calcul 17 du prototype sont initialement vide. Pour chaque communication vocale avec une combinaison de valeurs d'indicateurs imposée par l'expérience, on apprécie une note MOS qu'on mémorise dans la cellule correspondante de table.La note MOS ainsi appréciée et mémorisée, tient compte de toute la chaîne de transmission depuis la couche IP 15 jusqu'au haut parleur 12 . Par exemple, la note MOS intègre l'interaction du codeur-décodeur 13 selon le type utilisé G711, G723.1, G729 ou autre. Le terminal téléphonique 10, ensuite fabriqué en série sur le modèle du prototype avec en mémoire les notes MOS déterminées expérimentalement, est alors apte à donner une note de qualité subjective en temps réel en fonction du comportement de réseau et en tenant compte de tous ses éléments matériels et logiciels utilisés dans une communication par le réseau à transmission de paquets.
Revendications:
1. Procédé pour donner une note de qualité en temps réel à une réception de communication vocale établie dans une première étape (1) sur un réseau à transmission de paquets entre au moins un terminal émetteur et un terminal récepteur, caractérisé en ce qu'il comprend: - une deuxième étape (2) consistant à collecter cycliquement par intervalles de temps successifs dans le terminal récepteur au niveau d'une couche réseau, au moins une valeur, chacune d'un indicateur portant sur une propriété de réception de paquets pendant un intervalle de temps courant;- une troisième étape (3) consistant à calculer pendant un intervalle de temps successeur de l'intervalle de temps courant, une note de qualité subjective en lisant ladite note de qualité dans une cellule mémoire correspondant à une combinaison de classes de valeurs, chacune couvrant une valeur collectée dans la deuxième étape (2); - une quatrième étape (4) consistant à éditer la note de qualité calculée dans la troisième étape (3).
Method and terminal for measuring the quality of packet voice communication.
The field of the invention is that of telecommunications in the world of IP protocol and more particularly that of measuring the quality of service of voice over IP.
Even today, telephone communications widely use networks of the circuit switched type. Circuit switching makes it possible to reserve a line between two or more terminals for communication. Line reservation during communication is advantageous for voice transmission which requires good synchronization between the source and the reception. However, line reservation retains network bandwidth beyond what is necessary for voice transmission.
Packet transmission type networks such as the Internet Protocol (IP) protocol allows bandwidth to be used as best as possible. The possibilities of use of Internet network in the whole world at reduced costs, gave birth to the development of system of voice communication with packet transmission.
However, voice communications using a packet type network pose problems that are not posed by voice communications using a circuit switched type network. Each packet travels on the network independently and can be subject to mishaps such as waiting, destruction, etc. These accidents on the network can generate distortions of the voice in reception ranging from the acceptable to the unacceptable. In addition to network-related degradations, degradations linked to transmission and reception terminals can be added, for example in coding the voice in the form of packets and then decoding the packets to restore the voice.
Patent application W002 / 43051 discloses a method and a system for non-intrusive detection of defects in a speech signal transmitted in packets. This document teaches means for controlling the quality of voice reproduction by distinguishing between defects of an objective nature linked to the physical characteristics of the signal and defects of a subjective nature linked to the typing of the inconvenience caused to users. A library correlates subjective faults with objective faults. Calculation means make it possible to display the quality parameters of the speech signal transmitted from an objective fault detection and from the library. More precisely, the average energy of a reconstituted speech sample is calculated and for zero mean energy segments, there is a loss of packets which leads to a substitution of the zero average energy segment by a silence segment. The analysis is done after decoding the packets to obtain a reconstituted speech signal. This process requires substantial computing resources. Other faults than packet loss can occur at the network level.
Patent application FR0213961 entitled "Method and device for evaluating the perceived quality of a speech signal received via a packet switching network", proposes to obtain network quality information from received data packets and taking samples of the reconstituted speech signal before being delivered to a sound card, so as to generate voice quality data which are gathered in a quality ticket, with data generated from network quality information. Network quality information is numerous and varied: packet loss, jitter, unbalance, retransmission. The transmission of the quality ticket to a server makes it possible to process it with the means of calculation which are suitable for analyzing, in a way a a posteriori, the quality of the communication on the packet switched network.
However, the need arises for a real-time analysis of the adaptation of a packet transmission network to carry voice.
To meet this need, an object of the invention is a method capable of giving a quality score in real time for several possible causes of degradation at the level of a packet transmission network.
To give a quality score in real time to a voice communication reception established in a first step on a packet transmission network between at least one transmitting terminal and a receiving terminal, the method is remarkable in that it comprises: a second step consisting in cyclically collecting at successive time intervals in the receiving terminal at a network layer, at least one value, each of an indicator relating to a property for receiving packets during a current time interval; a third step consisting in calculating during a time interval successor of the current time interval, a subjective quality score by reading said quality score in a memory cell corresponding to a combination of value classes, each covering a value collected in the second step; - a fourth step consisting in editing the quality score calculated in the third step.
The values collected in the second step make it possible to quickly determine by which value classes they are covered and therefore the combination of value class to which a memory cell corresponds. The calculation of the subjective quality score, reduced to a memory cell reading, can therefore easily be carried out in real time.
In particular, cells belong to tables, each table being assigned to a combination of at least one indicator, each of non-zero collected value.
Only the indicators of non-zero values being considered in a table, the search for the cell in a table is thus accelerated.
The subjective quality scores stored in the cells can, for example, result from the process implemented in patent application W002 / 43051.
Alternatively or additionally, the subjective quality score contained in each cell is predetermined experimentally.
The predetermined content of the cells makes it possible to implement the process in a particularly simple manner after carrying out experiments where it is possible to control the parameters which intervene on the note of subjective quality.
Another object of the invention is a telephone terminal comprising first means for establishing voice communication on a packet transmission network. The telephone terminal is remarkable in that it comprises: - second means arranged to collect cyclically at successive time intervals at a network layer, at least one value, each of an indicator relating to a reception property of packets during a current time interval; - third means arranged to calculate, during a time interval successor to the current time interval, a subjective quality score by reading said quality score in a memory cell corresponding to a combination of value classes, each covering a collected value by the second means; - fourth means arranged to edit the quality score calculated by the third means.
Such a telephone terminal constitutes a ready-to-use device for implementing the method which is the subject of the invention.
Particularly in the telephone terminal, all or part of the cells are grouped by tables, each assigned to a combination of at least one indicator, each of non-zero collected value.
Particularly still, the subjective quality score contained in each cell of the terminal is predetermined experimentally.
Experimental measurements previously carried out on a prototype terminal in a controlled setting, then allow serial production of telephone terminals with cells containing the subjective quality score values which are suitable for the operation of these terminals.
The invention will be better understood from an example embodiment, the description of which follows with reference to the accompanying drawings in which: - Figure 1 shows a telephone terminal according to the invention; - Figure 2 shows process steps according to the invention; - Figures 3 and 4 show an analysis tree of network indicators to implement a step presented in Figure 2; - Figures 5 to 15 show tables of subjective quality score values according to the invention.
With reference to FIG. 1, an IP 6 packet transmission network makes it possible to establish voice communication between two telephone terminals 10 and 20.
Each terminal 10, 20 comprises, in a known manner, a microphone 11, 21 for picking up the voice of one interlocutor, a loudspeaker 12, 22 for reproducing the channel of the other interlocutor, a coder-decoder 13, 23 generally associated with a sound card not shown, for coding the voice received from the microphone 11, 21 and for decoding packets in the form of voice to be reproduced on the loudspeaker 12, 22, an IP protocol layer 15, 25 for transmitting and receiving packets digital data on the network 6 and for exchanging the packets which encode the voice with the coder-decoder 13, 23. The protocol layers 15 and 25 are connected to the network 6 by any interface such as of modem, ethernet, ATM, GSM, GPRS, UMTS or other.
Each terminal 10, 20, also comprises, in a known manner, dialogue establishment means 14, 24 for connecting the terminals 10 and 20 via their respective IP layers 15, 25 and the IP network 6. For the sake of simplicity, the known software layers making it possible to transport voice over IP are not shown. Those skilled in the art know that they can include a transport layer of the TCP, RTP, RTCP, signaling type H323, SIP, Megaco, MGCP or others.
In an established dialogue, the terminal 10 is considered to be transmitter, respectively receiver and the terminal 20 is considered receiver, respectively transmitter, for a transmission of the voice from terminal 10 to terminal 20, respectively from terminal 20 to terminal 10.
FIG. 2 shows process steps for giving a quality score in real time to a voice communication reception established on a packet transmission network between at least one transmitting terminal and a receiving terminal. When it is of a subjective nature, the quality score is often called the MOS score (acronym for the English terms Mean Opinion Score).
In a step 1, a connection and an IP dialogue are established between two terminals.
In a step 2, network indicators are collected at least on one of the two terminals, on successive time intervals of for example one second each. By way of illustration, the network indicators are for each time interval: - an IP packet loss rate expressed in%, called TPPIP and equal to the number of lost packets multiplied by one hundred and divided by the number of packets expected during the interval of time; - an average unidirectional inter-packet delay expressed in thousandths of the duration of the time interval, called DM and equal to the sum of the delays which separate two received packets divided by the number of received packets; - an average inter-packet jitter expressed in thousandths of the duration of the time interval, called GM and equal to the sum of the jiggles between two received packets divided by the number of received packets; - a rate of unbalanced IP packets expressed in %, named TPD and equal to the sum of the packets received in a different order from that of transmission divided by the number of packets received; - a rate of retransmitted IP packets expressed in%, called RT and equal to the sum of the packets received after retransmission divided by the number of packets received.
At the end of each time interval, the network indicators collected in step 2 are used in a step 3 executed during a following time interval. During the following time interval, step 2 is re-executed until the last time interval of the IP dialogue established in step 1.
In step 3, a subjective quality score called MOS is calculated on each terminal on which step 2 is executed.
To calculate the MOS score, a program implemented on the terminal, runs through a binary decision tree represented in Figures 3 and 4.
Each branch of the binary decision tree contains a succession of nodes each assigned to a network indicator collected in step 2, the root node being assigned to a first network indicator, for example TTPIP, each branch ending with a leaf which points to a value or a table of MOS note values explained later with reference to FIGS. 5 to 15.
On each node, the value of the network indicator to which the node is assigned is tested. If the network indicator value is zero, the route continues on a first sub-tree. If the network indicator value is positive, the route continues on a second sub-tree. Each sub-tree begins with a node under root assigned to the same network indicator which follows the network indicator to which the current node is assigned on the branch traversed.
The sub-tree connected by a zero value of the TTPIP indicator is shown in Figure 3. The sub-tree connected by a positive value of the TTPIP indicator is shown in Figure 4.
It is observed in FIG. 3 that a sheet points to an AO cell. The cell AO constitutes an atrophied form of table with a single row and a single column whose single cell contains an MOS note for a zero value of the TTPIP indicator with reference to FIG. 3, a zero value of the DM indicator, a null value of the GM indicator, a null value of the TPD indicator and a null value of the RT indicator. The MOS note value contained in the AO cell for this branch corresponds to an absence of subjective quality degradation resulting from the network.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to an A5 table of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a zero value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to an A4 table of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a positive value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to an A3 table of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a zero value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to a table A2 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a zero value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
It is observed in FIG. 4 that a sheet points to a table A1 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a zero value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
As we will see below with reference to FIGS. 5 to 9, the tables A1, A2, A3, A4 and A5 contain, on each row in the last column, an MOS score predetermined experimentally to assess a degradation in subjective quality resulting from a only non-zero network indicator.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to a table B10 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a positive value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to a table B9 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a zero value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to a table B8 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a positive value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to a table B7 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a zero value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It is observed in FIG. 3 that a sheet points to a table B6 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a positive value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to a table B5 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a zero value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table B4 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a zero value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It is observed in FIG. 4 that a sheet points to a table B3 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a positive value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table B2 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a zero value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table Bl of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a zero value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
As we will see below with reference to FIGS. 10 to 12, the tables Bl to B10 contain on each row in the last column, an MOS score experimentally predetermined to assess a degradation of subjective quality when two network indicators are non-zero and three network indicators are zero.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to a table C10 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a positive value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to a table C9 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a positive value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to a table C8 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a zero value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It is observed in FIG. 3 that a sheet points to a table C7 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a positive value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table C6 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a positive value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table C5 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a zero value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table C4 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a positive value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table C3 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a zero value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table C2 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a positive value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table C1 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a zero value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
As we will see later on the model with reference to Figure 13, the tables C1 to C10 contain on each row in the last column, an MOS note experimentally predetermined to assess a degradation of subjective quality when three network indicators are non-zero and two network flags are zero.
It can be seen in FIG. 3 that a sheet points to a table D5 of MOS notes for a zero value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a positive value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It is observed in FIG. 4 that a sheet points to a table D4 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a zero value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a positive value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It is observed in FIG. 4 that a sheet points to a table D3 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a zero value of the GM indicator, a positive value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table D2 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a zero value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
It is observed in FIG. 4 that a sheet points to a table D1 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a positive value of the TPD flag and a null value of the RT flag.
As we will see later on the model with reference to Figure 14, the tables Dl to D5 contain on each row in the last column, an MOS score predetermined experimentally to assess a degradation of subjective quality when four network indicators are non-zero and a network flag is zero.
It can be seen in FIG. 4 that a sheet points to a table E1 of MOS notes for a positive value of the TTPIP indicator, a positive value of the DM indicator, a positive value of the GM indicator, a positive value of the TPD indicator and a positive value of the RT indicator.
As we will see below with reference to FIG. 15, the table E1 contains on each row in the last column, an MOS score predetermined experimentally to assess a degradation of subjective quality when five network indicators are non-zero.
The table A1 represented in FIG. 5 shows, in the first column, six classes of values of the indicator TTPIP to each of which is assigned a line. To the class of values of TTPIP between 0% and 0.5%, corresponds in the second column, an MOS note noted Al (0.5). To the class of TTPIP values between 0.5% and 1%, corresponds in the second column, a MOS note denoted Al (1). To the class of TTPIP values between 1% and 1.5%, corresponds in the second column, an MOS note denoted Al (1.5). To the class of values of TTPIP between 1.5% and 2%, corresponds in the second column, a note MOS noted Al (2). The TTPIP value class between 2% and 3% corresponds to a second column, an MOS note denoted A1 (3). A second MOS note denoted A1 (5) corresponds to the TTPIP value class between 3% and 5%.
The scores A1 (M) result from a previous experience in which a packet loss rate was imposed on the upper limit M of each class and the corresponding subjective quality score was raised, the other parameters being imposed so as not to bring about subjective quality degradation.
The table A2 represented in FIG. 6 shows in the first column six classes of values of the indicator DM to each of which is assigned a row. For the class of DM values between 0 and 20 ms, corresponds in the second column, a MOS note denoted A2 (20). In the second column, corresponds to the DM value class between 20 and 40 ms, a MOS note denoted A2 (40). For the class of DM values between 40 and 70 ms, corresponds in the second column, a MOS note denoted A2 (70). In the second column, a class of DM values between 70 and 100 ms corresponds to a MOS note denoted A2 (100). In the second column, a MOS note denoted A2 (150) corresponds to the class of DM values between 100 and 150 ms. A class of DM values between 150 and 220 ms corresponds in the second column to a MOS note denoted A2 (220).
The A2 (M) scores result from a previous experience in which an inter-packet delay was imposed on the upper limit M of each class and the corresponding subjective quality score was noted, the other parameters being imposed so as not to provide of subjective quality degradation.
The table A3 shown in FIG. 7 shows in the first column six classes of values of the GM indicator to each of which is assigned a row. In the second column, a class of GM values between 0 and 20 ms, corresponds to a MOS note denoted A3 (20). To the class of GM values between 20 and 40 ms, corresponds in the second column, a MOS note denoted A3 (40). A second MOS note denoted A3 (70) corresponds to the class of GM values between 40 and 70 ms.
The scores A3 (M) result from a previous experience in which an inter-packet jitter was imposed at the upper limit M of each class and the corresponding subjective quality score was raised, the other parameters being imposed so as not to provide of subjective quality degradation.
Table A4 represented in FIG. 8 shows in the first column five classes of values of the TPD indicator to each of which is assigned a row. In the second column of TPD values between 0% and 0.5%, corresponds a MOS note denoted A4 (0.5). In the class of TPD values between 0.5% and 1%, corresponds in the second column, a MOS note denoted A4 (l). For the class of PDT values between 1% and 1.5%, corresponds in the second column, a MOS note denoted A4 (1.5). In the class of TPD values between 1.5% and 2%, corresponds in the second column, a MOS note denoted A4 (2). In the class of PDT values between 2% and 3%, corresponds in the second column, a MOS note denoted A4 (3).
The A4 (M) scores result from a previous experience in which a rate of unbalanced packets was imposed at the upper limit M of each class and the corresponding subjective quality score was raised, the other parameters being imposed so as not to provide of subjective quality degradation.
Table A5 represented in FIG. 9 shows in the first column five classes of values of the indicator RT to each of which is assigned a row. In the second column, corresponds to the RT value class between 0% and 0.5%, an MOS note denoted A5 (0.5). A second MOS note denoted A5 (1) corresponds to the class of RT values between 0.5% and 1%. In the second column, corresponds to the class of RT values between 1% and 1.5%, a MOS note denoted A5 (1.5). To the class of RT values between 1.5% and 2%, corresponds in the second column, a MOS note denoted A5 (2). A second MOS note denoted A5 (3) corresponds to the RT value class between 2% and 3%.
The notes A5 (M) result from a previous experience in which a rate of packets retransmitted was imposed at the upper limit M of each class and the corresponding subjective quality score was raised, the other parameters being imposed so as not to provide of subjective quality degradation.
To impose the parameter values in the various experiments which consist in taking subjective MOS notes, a reliable link in packet mode is established, point to point between a sound source such as for example a high quality voice recording and an IP terminal. . Thus the transmission of packets is not disturbed by the operation of a network. A digital device is inserted between the sound source and the terminal, arranged to delete, delay, phase shift, reverse, retransmit packets so as to control the value of each parameter, particularly the TTPIP, DM, GM, TPD and RT indicators.
The tables A1 to A5 are stored in the memory of each terminal for which the method is implemented, with the MOS note values noted during previous experiments carried out once and for all.
Thus, during an IP dialogue established in step 1 on a network, it is possible to quickly calculate over each time interval, an MOS score when four indicators are zero.
When in step 3, the program traversing the binary decision tree described with reference to FIGS. 2 and 3, ends up on a sheet which points to one of the tables A1 to A5, the program is positioned on the line of the table Has assigned to the class of values which covers the value of the non-zero indicator, collected in step 2 and finds directly in the last column of this line, an MOS score appreciated for the least good indicator value in this class. The program thus calculated in a reasonably pessimistic way, an MOS score for a combination of a non-zero value and four zero values of network indicators collected in step 2.
Table B1 represented in FIG. 10 shows in the first column, the first six rows each assigned to the value class of the TTPIP indicator between 0% and 0.5%. In the second column, each of these first six rows is assigned in ascending order to a separate class of values for the DM indicator. Figure 10 also shows in the first column, three following lines each assigned to the value class of the TTPIP indicator between 0.5% and 1%. In the second column, each of the following three rows is assigned in ascending order to one of the first three value classes of the DM indicator. It is easy to see that table B1 actually comprises thirty-six rows, each assigned to a couple of value classes for the non-zero indicators TTPIP and DM. Each row corresponding to a couple of value classes, contains in the third column a note MOS denoted B1 (M and N) where M and N respectively denote the upper limit of the class of values of the TTPIP indicator indicated in the first column and the upper limit of the class of values of the indicator DM indicated in the second column.
The notes B1 (M and N) result from a previous experience in which a rate of packet loss was imposed at the upper limit M and an inter-packet delay at the upper limit N of each class. Similarly to what has been described above, the corresponding subjective quality score has been noted, the other parameters being imposed so as not to bring about any degradation in subjective quality.
Table B2 represented in FIG. 11 shows in the first column, the first five rows each assigned to the value class of the TTPIP indicator between 0% and 0.5%. In the second column, each of these first five rows is assigned in ascending order to a separate class of GM indicator values. Figure 11 also shows in the first column, the following four rows each assigned to the value class of the TTPIP indicator between 0.5% and 1%. In the second column, each of the following four rows is assigned in ascending order to one of the first four value classes of the GM indicator. It is easy to see that table B2 actually comprises thirty rows, each assigned to a couple of value classes for the non-zero indicators TTPIP and GM. Each row corresponding to a couple of value classes, contains in the third column a note MOS noted B2 (M and N) where M and N respectively denote the upper limit of the value class of the TTPIP indicator indicated in the first column and the upper limit of the value class of the GM indicator indicated in the second column.
The scores B2 (M and N) result from a previous experience in which a packet loss rate was imposed at the upper limit M and an inter-packet jitter at the upper limit N of each class. Similarly to what has been described above, the corresponding subjective quality score has been noted, the other parameters being imposed so as not to bring about any degradation in subjective quality.
Tables B3 to B7, not shown, include thirty rows like table B2.
Table B3 comprises six groups of five rows, each group assigned to a distinct class of values of the TTPIP indicator in the first column, each row of a group assigned to a distinct class of values of the TPD indicator in the second column. As for table B2, each row corresponding to a pair of value classes contains in the third column an MOS note denoted B3 (M and N) where M and N respectively designate the upper limit of the value class of the TTPIP indicator indicated in the first column and the upper limit of the value class of the TPD indicator indicated in the second column.
Table B4 comprises six groups of five rows, each group assigned to a distinct class of values of the TTPIP indicator in the first column, each row of a group assigned to a distinct class of values of the RT indicator in the second column. As for table B2, each row corresponding to a pair of value classes, contains in the third column an MOS note denoted B4 (M and N) where M and N respectively denote the upper limit of the value class of the TTPIP indicator indicated in the first column and the upper limit of the value class of the RT indicator indicated in the second column.
Table B5 comprises six groups of five rows, each group assigned to a distinct class of values of the DM indicator in the first column, each row of a group assigned to a distinct class of values of the GM indicator in the second column. As for table B2, each row corresponding to a pair of value classes contains in the third column an MOS note denoted B5 (M and N) where M and N respectively designate the upper limit of the value class of the indicator DM indicated in the first column and the upper limit of the value class of the GM indicator indicated in the second column.
Table B6 comprises six groups of five rows, each group assigned to a separate class of values of the DM indicator in the first column, each row of a group assigned to a separate class of values of the PDT indicator in the second column. As for table B2, each row corresponding to a pair of value classes contains in the third column an MOS note denoted B6 (M and N) where M and N respectively designate the upper limit of the value class of the indicator DM indicated in the first column and the upper limit of the value class of the TPD indicator indicated in the second column.
Table B7 comprises six groups of five rows, each group assigned to a distinct class of values of the indicator DM in the first column, each row of a group assigned to a distinct class of values of the indicator RT in the second column. As for table B2, each row corresponding to a pair of value classes contains in the third column an MOS note denoted B7 (M and N) where M and N respectively denote the upper limit of the value class of the indicator DM indicated in the first column and the upper limit of the value class of the RT indicator indicated in the second column.
Table B8 represented in FIG. 12 shows in the first column, the first five rows each assigned to the class of values of the GM indicator comprised between 0 and 5 ms. In the second column, each of these first five rows is assigned in ascending order to a separate class of values for the PDT indicator. Figure 1 also shows in the first column, the following four rows each assigned to the value class of the GM indicator between 5 ms and 10 ms. In the second column, each of the following four rows is assigned in ascending order to one of the first four value classes of the TPD indicator. It is easy to see that table B8 actually comprises twenty-five rows, each assigned to a couple of value classes for the non-zero indicators GM and TPD. Each row corresponding to a couple of value classes, contains in the third column a note MOS noted B8 (M and N) where M and N respectively designate the upper limit of the class of values of the GM indicator indicated in the first column and the upper limit of the class of values of the indicator TPD indicated in the second column.
The notes B8 (M and N) result from a previous experiment in which one imposed a jitter interpaquets at the upper limit M and a rate of unbalanced packets at the upper limit N of each class. Similarly to what has been described above, the corresponding subjective quality score has been noted, the other parameters being imposed so as not to bring about any degradation in subjective quality.
Tables B9 and B10, not shown, include twenty-five rows like table B8.
Table B9 comprises five groups of five rows, each group assigned to a distinct class of values of the GM indicator in the first column, each row of a group assigned to a distinct class of values of the indicator RT in the second column. As for table B8, each row corresponding to a pair of value classes contains in the third column an MOS note denoted B9 (M and N) where M and N respectively designate the upper limit of the value class of the GM indicator indicated in the first column and the upper limit of the value class of the RT indicator indicated in the second column.
Table B10 comprises five groups of five rows, each group assigned to a distinct class of values of the TPD indicator in the first column, each row of a group assigned to a distinct class of values of the RT indicator in the second column. As for table B8, each row corresponding to a couple of value classes, contains in the third column an MOS note denoted B9 (M and N) where M and N respectively denote the upper limit of the value class of the TPD indicator indicated in the first column and the upper limit of the value class of the RT indicator indicated in the second column.
The tables B1 to B10 are stored in the memory of each terminal for which the method is implemented, with the MOS note values noted during previous experiments carried out once and for all.
Thus, during an IP dialogue established in step 1 on a network, it is possible to quickly calculate over each time interval, an MOS score when three indicators are zero.
When in step 3, the program traversing the binary decision tree described with reference to FIGS. 2 and 3, ends on a sheet which points to one of the tables Bl to B10, the program is positioned on the line of the table B attributed to the pair of value classes which cover the values of non-zero indicators, collected in step 2 and finds directly in the last column of this line, an MOS score appreciated for the least good indicator values in this class. The program thus calculated in a reasonably pessimistic way, a MOS score for a combination of two non-zero values and three zero values of network indicators collected in step 2.
Table C1 represented in FIG. 13, shows in the fourth column, MOS notes predetermined experimentally as previously but here for combinations of three indicators TTPIP, DM, GM, with non-zero values when the other indicators TPD, RT, are at null values. Each MOS note C1 (M and N and P) corresponds to a MOS note measured for a combination of upper limits M of a class of the TTPIP indicator, N of a class of the indicator DM and P of a class of the GM indicator. As the number of possible combinations is equal to the product of the number of classes in each indicator, table C1 actually comprises one hundred and eighty rows of which only the first twelve rows are represented here. We observe that the third column repeats a row assignment to each upper class limit of the GM indicator, 5 ms, 10 ms, 20 ms, 40 ms, 70 ms, for each upper class limit of the DM indicator, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms in second column. Likewise, the second column repeats a row assignment to each upper class limit of the DM indicator, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms, for each upper class limit of the TTPIP indicator, 0.5%, 1%, 1.5%, 2%, 3%, 5% in the first column.
The memory of the terminal on which the method is executed contains as many type C tables as there are arrangements of three non-zero indicators out of five, that is to say ten. Tables C2 to C10 not shown are built on the same model as table C1.
Table C2 contains one hundred and eighty rows given by the combinations of six classes of the TTPIP indicator, six classes of the DM indicator and five classes of the TPD indicator. Each row of table C2 contains in the last column, an MOS score measured experimentally for a combination of three classes at the upper limit of each class, before implementing steps 1 to 4 of the process.
Table C3 contains one hundred and eighty rows given by the combinations of six classes of the TTPIP indicator, six classes of the DM indicator and five classes of the RT indicator. Each row of table C3 contains in the last column, an MOS score measured experimentally for a combination of three classes at the upper limit of each class, before implementing steps 1 to 4 of the process.
Table C4 contains one hundred and fifty rows given by the combinations of six classes of the TTPIP indicator, five classes of the GM indicator and five classes of the TPD indicator. Each row of table C4 contains in the last column, an MOS score measured experimentally for a combination of three classes at the upper limit of each class, before implementing steps 1 to 4 of the process.
Similarly, table C5 contains one hundred and fifty rows given by the combinations of six classes of the TTPIP indicator, five classes of the GM indicator and five classes of the RT indicator.
Similarly, table C6 contains one hundred and fifty rows given by the combinations of six classes of the TTPIP indicator, five classes of the TPD indicator and five classes of the RT indicator.
Similarly, table C7 contains one hundred and fifty rows given by the combinations of six classes of the DM indicator, five classes of the GM indicator and five classes of the TPD indicator.
Similarly, table C8 contains one hundred and fifty rows given by the combinations of six classes of the DM indicator, five classes of the GM indicator and five classes of the RT indicator.
Similarly, table C9 contains one hundred and fifty rows given by the combinations of six classes of the DM indicator, five classes of the TPD indicator and five classes of the RT indicator.
Finally, table C10 contains one hundred and twenty-five rows given by the combinations of five classes of the GM indicator, five classes of the TPD indicator and five classes of the RT indicator.
The tables C1 to C10 being stored in the memory of each terminal for which the method is implemented, with the MOS note values noted during previous experiments carried out once and for all, during an IP dialogue established in step 1 on a network, it is possible to quickly calculate over each time interval, an MOS score when two indicators are zero.
When in step 3, the program traversing the binary decision tree described with reference to FIGS. 2 and 3, ends on a sheet which points to one of the tables C1 to C10, the program is positioned on the line of the table C attributed to the triplet of value classes which cover the values of non-zero indicators, collected in step 2 and finds directly in the last column of this line, an MOS score appreciated for the least good indicator values in this class. The program thus calculated in a reasonably pessimistic way, an MOS score for a combination of three non-zero values and two zero values of network indicators collected in step 2.
The table Dl represented in FIG. 14, shows in the fifth column, MOS notes predetermined experimentally as previously but here for combinations of four indicators TTPIP, DM, GM, TPD with non-zero values when the other indicator RT is with value nothing. Each MOS score Cl (M and N and P and Q) corresponds to a MOS score measured for a combination of upper limits M of a class of the TTPIP indicator, N of a class of the indicator DM, P d ' a class of the GM indicator and Q of a class of the TPD indicator. The number of possible combinations being equal to the product of the number of classes of each indicator, table Dl actually comprises nine hundred rows of which only the first fifteen rows are represented here. We observe that the fourth column repeats a row assignment at each limit upper class of the TPD indicator, 0.5%, 1%, 1.5%, 2%, 3%, for each upper limit of class of the GM indicator, 5 ms, 10 ms, 20 ms, 40 ms, 70 ms, in the third column. Likewise, the third column repeats a row assignment to each upper class limit of the GM indicator, 5 ms, 10 ms, 20 ms, 40 ms, 70 ms, for each upper class limit of the DM indicator, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms in second column. Finally, the second column repeats a row assignment to each upper class limit of the DM indicator, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms, for each upper class limit of the indicator TTPIP, 0.5%, 1%, 1.5%, 2%, 3%, 5% in the first column.
The memory of the terminal on which the method is executed contains as many type D tables as there are arrangements of four non-zero indicators out of five, that is to say five. Tables D2 to D5 not shown are built on the same model as table Dl.
Table D2 contains nine hundred rows given by the combinations of six classes of the TTPIP indicator, six classes of the DM indicator, five classes of the GM indicator and five classes of the RT indicator. Each row of table D2 contains in the last column, an MOS score measured experimentally for a combination of four classes at the upper limit of each class, before implementing steps 1 to 4 of the process.
Table D3 contains nine hundred rows given by the combinations of six classes of the TTPIP indicator, six classes of the DM indicator, five classes of the TPD indicator and five classes of the RT indicator. Each row of table D3 contains in the last column, an MOS score measured experimentally for a combination of four classes at the upper limit of each class, before implementing steps 1 to 4 of the process.
Table D4 contains seven hundred and fifty rows given by the combinations of six classes of the TTPIP indicator, five classes of the GM indicator, five classes of the TPD indicator and five classes of the RT indicator. Each row of table D4 contains in the last column, an MOS score measured experimentally for a combination of four classes at the upper limit of each class, before implementing steps 1 to 4 of the process.
Similarly, table D5 contains seven hundred and fifty rows given by the combinations of six classes of the DM indicator, five classes of the GM indicator, five classes of the TPD indicator and five classes of the RT indicator .
When in step 3, the program traversing the binary decision tree described with reference to FIGS. 2 and 3, ends on a sheet which points to one of the tables D1 to D5, the program is positioned on the line of the table D attributed to the quadruplet of value classes which cover the values of non-zero indicators, collected in step 2 and finds directly in the last column of this line, an MOS score appreciated for the least good indicator values in this class. The program thus calculated in a reasonably pessimistic way, an MOS score for a combination of four non-zero values and a zero value of network indicator collected in step 2.
The table E1 represented in FIG. 15 shows in the sixth column, MOS notes predetermined experimentally as previously but here for combinations of five indicators TTPIP, DM, GM, TPD, RT with non-zero values. Each MOS note C1 (M & N & P & Q & R) corresponds to a MOS note measured for a combination of upper limits M of a class of the TTPIP indicator, N of a class of the indicator DM, P of a class of the indicator GM, Q of a class of the TPD indicator and R of a class of the RT indicator. The number of possible combinations being equal to the product of the number of classes of each indicator, the table El actually comprises four thousand five hundred rows of which only the first fifteen rows are represented here. We observe that the fifth column repeats a row assignment to each upper class limit of the RT indicator, 0.5%, 1%, 1.5%, 2%, 3%, for each upper class limit of the PDT indicator, 0.5%, 1%, 1.5%, 2%, 3%, in the fourth column. Likewise, the fourth column repeats a row assignment to each upper class limit of the PDT indicator, 0.5%, 1%, 1.5%, 2%, 3%, for each upper class limit of l GM indicator, 5 ms, 10 ms, 20 ms, 40 ms, 70 ms, in the third column. Likewise, the third column repeats a row assignment to each upper class limit of the GM indicator, 5 ms, 10 ms, 20 ms, 40 ms, 70 ms, for each upper class limit of the DM indicator, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms in the second column Finally, the second column repeats a line assignment to each upper limit of the DM indicator class, 20 ms, 40 ms, 70 ms, 100 ms, 150 ms, 220 ms, for each upper class limit of the TTPIP indicator, 0.5%, 1%, 1.5%, 2%, 3%, 5% in the first column.
When in step 3, the program traversing the binary decision tree described with reference to FIGS. 2 and 3, ends on a sheet which points to the table El, the program is positioned on the line of the table El allocated to the quintuplet of value classes which cover the values of non-zero indicators, collected in step 2 and find directly in the last column of this line, an MOS score appreciated for the least good indicator values in this class. The program thus calculated in a reasonably pessimistic way, an MOS score for a combination of five non-zero network indicator values collected in step 2.
The embodiment presented with reference to FIGS. 3 to 15 makes it possible to better understand the operation of step 3. Other embodiments are possible such as that of a single table which groups the tables AO to El, the binary decision tree Figures 3 and 4 then being unnecessary. Such a single table would include a quantity of rows equal in number to the sum of the numbers of rows in each table, i.e. ten thousand five hundred eighty four rows and six columns, the cells of the first five columns being in addition to the tables AO to D5, including a null indicator value. We can also cite an embodiment which consists in constructing each table A1 to El in the form of a binary decision tree which is connected to the binary decision tree represented in FIGS. 3 and 4.
The five indicators mentioned and the number of classes for each indicator are given as a preferred example. The indicators can be different in quantity and type to apply the process. Similarly, the classes can be different in quantities and ranges of values for applying the method.
In step 4, the subjective quality score MOS calculated in step 3, is edited from each terminal on which step 2 is executed. Editing is carried out in the form, for example, of a bar graph or curve, displayed locally on the terminal or in the form of transmission of the notes in packets on the network to a remote organ for further processing.
It is understood that steps 3 and 4 are re-executed following each execution of step 2.
Referring again to Figure 1, the telephone terminal 11 is particularly arranged to implement the method as a receiver. Terminal 20 can be identical to terminal 10 but this is not necessary.
Means 16 are arranged to collect cyclically by successive time intervals at a network layer, the value of each indicator TTPIP, DM, GM, TPD, RT and to transmit the values collected to means 17 of calculation at the end of each time interval. The means 16 can be constituted by a software module stored in the memory of the terminal 10 and executable by a microprocessor not shown from the terminal 10. The means 16 can also be constituted by a circuit dedicated to the collection of indicators. On each so-called current time interval, the means 16 count the packets received by the layer 15 by measuring for each a clock instant at which the packet is received and by taking from each packet its serial number so as to calculate the values different indicators.
The means 17 are arranged to calculate, during a time interval successor to the current time interval, a subjective quality score MOS. The means 17 can be constituted by a software module stored in the memory of the terminal 10 and executable by the microprocessor not shown from the terminal 10. The means 17 can also be constituted by a circuit dedicated to the calculation of the instant subjective quality score, it ie that resulting from the indicator values at the end of the preceding time interval. The means 17 include in memory, the tables previously described with cells in the last column which contain MOS notes for each of the combinations of possible value classes. The means 17 are arranged to find the class of values which covers each indicator value transmitted by the means 16 so as to deduce therefrom almost instantaneously, thus obtaining a combination of classes of values. The means 16 are finally arranged to read the quality score from the memory cell in the last column of the table allocated to the combination of indicators with non-zero value and transmit this quality score to editing means 18.
The means 18 are arranged to edit the quality score calculated by the means 17 during each time interval, on a screen 19 of the terminal 10 or to a remote device 7 via the IP layer 15, the network 6 and an IP layer 8 of the equipment 7.
The equipment 7 contains for example a database system 9 for processing the MOS notes received from different billing terminals similar to the terminal 10 for statistics, improvement of the telephone terminals or direct interactions on the network 6 for improve the performance of packet voice transmission.
A prototype telephone terminal containing the same elements 11 to 18 as terminal 10, is used to experimentally determine the MOS notes before mass production of terminal 10. Experimentally, voice communications are established by controlling the reception rates and times on each. packets on the prototype terminal in order to obtain all the combinations of upper class limits listed in the tables. The cells in the last column of the tables AO to El in memory of the calculation means 17 of the prototype are initially empty. For each voice communication with a combination of indicator values imposed by experience, we appreciate an MOS note which is memorized in the corresponding table cell. The MOS note thus appreciated and memorized, takes into account the entire transmission chain from the IP layer 15 to the speaker 12. For example, the MOS note integrates the interaction of the coder-decoder 13 according to the type used G711, G723.1, G729 or other. The telephone terminal 10, then mass produced on the prototype model with in memory the MOS notes determined experimentally, is then able to give a subjective quality score in real time as a function of the network behavior and taking into account all of its elements. hardware and software used in communication via the packet transmission network.
claims:
1. Method for giving a quality score in real time to a voice communication reception established in a first step (1) on a packet transmission network between at least one transmitting terminal and a receiving terminal, characterized in that it comprises: - a second step (2) consisting in cyclically collecting at successive time intervals in the receiving terminal at a network layer, at least one value, each of an indicator relating to a property for receiving packets during a current time interval; - a third step (3) consisting in calculating, during a successor time interval of the current time interval, a subjective quality score by reading said quality score in a memory cell corresponding to a combination of classes values, each covering a value collected in the second step (2); - a fourth step (4) consisting in editing the quality score calculated in the third step (3).

Claims (3)

2. Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que des cellules appartiennent à des tables, chaque table étant attribuée à une combinaison d'au moins un indicateur, chacun de valeur collectée non nulle.2. Method according to claim 1, characterized in that cells belong to tables, each table being assigned to a combination of at least one indicator, each of non-zero collected value. 3. Procédé selon la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que la note de qualité subjective contenue dans chaque cellule est prédéterminée par voie expérimentale.3. Method according to claim 1 or 2, characterized in that the subjective quality score contained in each cell is predetermined experimentally. 4. Terminal téléphonique comprenant des premiers moyens pour établir une communication vocale sur un réseau à transmission de paquets, caractérisé en ce qu'il comprend:4. Telephone terminal comprising first means for establishing voice communication on a packet transmission network, characterized in that it comprises: - des deuxièmes moyens agencés pour collecter cycliquement par intervalles de temps successifs au niveau d'une couche réseau, au moins une valeur, chacune d'un indicateur portant sur une propriété de réception de paquets pendant un intervalle de temps courant;- second means arranged to cyclically collect at successive time intervals at a network layer, at least one value, each of an indicator relating to a property for receiving packets during a current time interval; - des troisièmes moyens agencés pour calculer pendant un intervalle de temps successeur de l'intervalle de temps courant, une note de qualité subjective en lisant ladite note de qualité dans une cellule mémoire correspondant à une combinaison de classes de valeurs, chacune couvrant une valeur collectée par les deuxièmes moyens;- third means arranged to calculate, during a time interval successor to the current time interval, a subjective quality score by reading said quality score in a memory cell corresponding to a combination of value classes, each covering a collected value by the second means; - des quatrièmes moyens agencés pour éditer la note de qualité calculée par les troisièmes moyens.- fourth means arranged to edit the quality score calculated by the third means. 5. Terminal téléphonique selon la revendication 4, caractérisé en ce que tout ou partie des cellules sont regroupées par tables, attribuées chacune à une combinaison d'au moins un indicateur, chacun de valeur collectée non nulle.5. Telephone terminal according to claim 4, characterized in that all or part of the cells are grouped by tables, each assigned to a combination of at least one indicator, each of non-zero collected value. 6. Terminal téléphonique selon la revendication 4 ou 5, caractérisé en ce que la note de qualité subjective contenue dans chaque cellule est prédéterminée par voie expérimentale.6. Telephone terminal according to claim 4 or 5, characterized in that the subjective quality score contained in each cell is predetermined experimentally.
FR0305376A 2003-04-30 2003-04-30 PACKET VOICE COMMUNICATION QUALITY MEASUREMENT METHOD AND TERMINAL Expired - Fee Related FR2854535B1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR0305376A FR2854535B1 (en) 2003-04-30 2003-04-30 PACKET VOICE COMMUNICATION QUALITY MEASUREMENT METHOD AND TERMINAL

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR0305376A FR2854535B1 (en) 2003-04-30 2003-04-30 PACKET VOICE COMMUNICATION QUALITY MEASUREMENT METHOD AND TERMINAL

Publications (2)

Publication Number Publication Date
FR2854535A1 true FR2854535A1 (en) 2004-11-05
FR2854535B1 FR2854535B1 (en) 2005-09-16

Family

ID=33155594

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
FR0305376A Expired - Fee Related FR2854535B1 (en) 2003-04-30 2003-04-30 PACKET VOICE COMMUNICATION QUALITY MEASUREMENT METHOD AND TERMINAL

Country Status (1)

Country Link
FR (1) FR2854535B1 (en)

Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2795578A1 (en) * 1999-06-23 2000-12-29 Telediffusion Fse Audio visual quality evaluation system uses comparison with training sequences assigns objective mark
WO2001080492A2 (en) * 2000-04-18 2001-10-25 Telchemy, Inc. Quality of service monitor for multimedia communications system
US6370120B1 (en) * 1998-12-24 2002-04-09 Mci Worldcom, Inc. Method and system for evaluating the quality of packet-switched voice signals

Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6370120B1 (en) * 1998-12-24 2002-04-09 Mci Worldcom, Inc. Method and system for evaluating the quality of packet-switched voice signals
FR2795578A1 (en) * 1999-06-23 2000-12-29 Telediffusion Fse Audio visual quality evaluation system uses comparison with training sequences assigns objective mark
WO2001080492A2 (en) * 2000-04-18 2001-10-25 Telchemy, Inc. Quality of service monitor for multimedia communications system

Also Published As

Publication number Publication date
FR2854535B1 (en) 2005-09-16

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1743454B1 (en) Performance measurement in a packet transmission network
US7130273B2 (en) QOS testing of a hardware device or a software client
EP2817775B1 (en) Audience-measuring method
US20100172251A1 (en) Methods, systems, and computer readable media for combining voice over internet protocol (voip) call data with geographical information
EP1743452A1 (en) Performance measurement in a packet transmission network
EP2419900A1 (en) Method and device for the objective evaluation of the voice quality of a speech signal taking into account the classification of the background noise contained in the signal
CN102340426A (en) Method and device for evaluating voice quality of voice over Internet protocol (VOIP)
EP1604487B1 (en) Method for evaluating the bandwith of a digital link
WO2005015889A1 (en) Methods and devices for evaluating transmission times and for processing a voice signal received in a terminal connected to a packet network
CN106656629A (en) Prediction method for stream media playing quality
EP1306689B1 (en) Method and system for recording and synchronized reading of data coming from a plurality of terminals
WO2010080927A2 (en) Methods, systems, and computer readable media for combining voice over internet protocol (voip) call data with geographical information
EP1836823B1 (en) Method and system for connecting people in an internet-type telecommunication network
EP0515277B1 (en) Modular traffic analyser of digital signals
FR2854535A1 (en) Voice communication quality measuring method, involves calculating quality note corresponding to collected values during time interval successive to current time interval, where values refer to property of received packets
EP2359535B1 (en) Method for measuring the performance of an ip network and associated system
WO2006103327A1 (en) Method and device for evaluating degradation of quality caused by an invariance of a stimulus, as perceived by a recipient of said stimulus
WO2005013565A1 (en) Method and server for controlling data flows in a telecommunications network
CA2442896A1 (en) Process for accessing a service via a mobile telephone network taking into account data link quality
FR2817096A1 (en) Packet telephone network non intrusive fault detection having speech reconstituted/fault library compared and faults detected with calculation displayed providing degradation statistical analysis.
EP1743453A1 (en) Performance measuring in a packet transmission network
EP3262871B1 (en) Access network selection for a multi-access terminal, based on a pheromone signal
EP1424832A1 (en) End-to-end measuring device of network information
FR2917919A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR TRANSMITTING IMAGES
EP2127278A2 (en) Method and system for estimating modem fax performance over packet networks

Legal Events

Date Code Title Description
ST Notification of lapse

Effective date: 20151231