FR1464540A - Mold for concrete pile and method for obtaining this mold - Google Patents

Mold for concrete pile and method for obtaining this mold Download PDF

Info

Publication number
FR1464540A
FR1464540A FR46562A FR46562A FR1464540A FR 1464540 A FR1464540 A FR 1464540A FR 46562 A FR46562 A FR 46562A FR 46562 A FR46562 A FR 46562A FR 1464540 A FR1464540 A FR 1464540A
Authority
FR
France
Prior art keywords
beads
mold
tubular member
series
approximately
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired
Application number
FR46562A
Other languages
French (fr)
Inventor
Leonardus Arnoldus Nic Bijvoet
Mattheus Johannes Mart Coppens
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Metal Containers Ltd
Original Assignee
Metal Containers Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Metal Containers Ltd filed Critical Metal Containers Ltd
Application granted granted Critical
Publication of FR1464540A publication Critical patent/FR1464540A/en
Expired legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02DFOUNDATIONS; EXCAVATIONS; EMBANKMENTS; UNDERGROUND OR UNDERWATER STRUCTURES
    • E02D5/00Bulkheads, piles, or other structural elements specially adapted to foundation engineering
    • E02D5/66Mould-pipes or other moulds
    • E02D5/665Mould-pipes or other moulds for making piles

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Paleontology (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Moulds, Cores, Or Mandrels (AREA)

Description

Moule pour pieu en béton et procédé pour l'obtention de ce moule.
La présente invention a pour objet un moule ou coffrage perdu pour l'exécution d'un pieu en béton coulé sur place, ainsi qu'un procédé pour obtenir un tel moule.
Un procédé classique pour exécuter un pieu en béton coulé en place comprend les stades suivants :
on enfonce dans le sol un tube obturé et rendu étanche à son extrémité la plus basse, on coule du béton dans le tube et on retire le tube en le détachant ou après qu'on l'a détaché des moyens d'obturation, ce qui donne la possibilité d'utiliser le tube pour exécuter ultérieurement d'autres pieux. Le tube peut être retiré pendant la coulée du béton et peut ainsi former un coffrage glissant, ou il peut être retiré après la coulée ou même après que le béton a durci au moins partiellement. Bien que ce moyen d'exécution de pieux en béton ait des avantages divers, par comparaison avec le battage de pieux en béton préfabriqués, il possède cependant quelques inconvénients.
Un inconvénient important consiste en ce* que la charpente de battage aussi bien que le groupe de bétonnage ne sont pas utilisés de façon rationnelle.
La charpente de battage doit être maintenue en position jusqu'à ce que le béton ait été coulé pour retirer le tube; ainsi, les opérations de battage et de coulée doivent être réglées et synchronisées avec précision, et, de plus, ce procédé prend du temps, d'autant plus que, ce qui est souvent le cas, le tube ne peut être retiré que lorsque le béton a au moins partiellement durci. Si le tube est retiré pendant la coulée, la consommation de béton peut être augmentée et il y a le risque que des pieux de profil irrégulier soient formés par le béton pénétrant dans le sol environnant. En outre ce procédé exige le malaxage du béton sur place et ceci pieu par pieu.
C'est pourquoi des tentatives ont été faites pour disposer un moule intérieur dans le tube qui a été enfoncé dans le sol et pour retirer le tube extérieur avant que le béton soit coulé. Ainsi, le moule intérieur constitue ce qu'on peut appeler un moule ou coffrage perdu. La charpente de battage peut immédiatement être déplacée à un autre endroit où un pieu doit être exécuté et où le tube doit être enfoncé dans le sol. Le malaxage et la coulée du béton peuvent être retardés jusqu'à ce qu'un certain nombre de moules de pieu aient été placés, ces moules restant vides pour le moment. Par ce moyen la charpente de battage et son équipement ainsi que le poste de bétonnage peuvent fonctionner plus rationnellement. De plus, le malaxage du béton pour une grande quantité de pieux peut être fait dans une centrale.
Cependant, quelques difficultés se présentent. Le prix de revient et le poids du moule perdu doivent naturellement être maintenus dans des limites raisonnables afin de rendre ce procédé économique, c'est-à-dire qu'on doit prendre soin que les dépenses additionnelles n'excèdent pas les bénéfices directs et indirects réalisés par l'emploi d'un moule perdu. D'un autre côté, le moule perdu doit pouvoir résister aux efforts de compression radiale exercés par le sol environnant, particulièrement dans la période délicate pendant laquelle un tube est enfoncé dans le sol pour un autre pieu, à proximité du moule vide, sinon le moule peut s'écraser, si bien que l'exécution d'un pieu à cet emplacement précis devient impossible.Si le moule n'est pas assez robuste, il sera au moins déformé, ce qui affectera défavorablement la qualité et la capacité de soutènement ou de portance du pieu obtenu. En outre, le moule doit être étanche à l'eau et, enfin, il doit avoir une résistance suffisante aux efforts de flexion; ceux-ci peuvent être provoqués pendant le transport d'un moule terminé, mais aussi pendant l'enfoncement d'un tube pour un autre pieu en un emplacement voisin.
Il a été établi qu'il est extrêmement difficile de trouver un compromis satisfaisant entre ces deux exigences, en particulier si les pieux doivent être exécutés dans un sol boueux, mou ou humide. Un but de la présente invention est de surmonter les difficultés indiquées ci-dessus, et à cet effet, la présente invention réalise un moule perdu qui peut être utilisé dans l'exécution d'un pieu en béton coulé sur place, ce moule comprenant un élément tubulaire intérieure, fait d'un matériau en feuille mince, placé dans un élément tubulaire extérieur, fait également d'un matériau en feuille mince, ces éléments tubulaires étant disposés dans une position relative concentrique ou approximativement concentrique, des moyens d'écartement étant prévus pour maintenir cette disposition relative concentrique ou approximativement concentrique.
Il a été constaté qu'un moule perdu selon la présente invention se conforme pleinement aux conditions imposées : il est léger, le prix de revient est comparativement bas, et il a une résistance suffisante pour résister aux efforts exercés par le sol environnant et/ou par l'eau souterraine et ceci pendant qu'il est à l'état libre aussi bien que lorsqu'un tube est enfoncé dans le sol à proximité d'un moule vide déjà en place.
Dans la forme préférée de la présente invention, l'élément de moule extérieur tubulaire a une surface extérieure lisse ou approximativement lisse. Ceci est d'un avantage particulier si le pieu doit être coulé et utilisé dans un sol qui est susceptible de se tasser; si l'adhérence du sol au pieu doit être grande, le tassement du sol donnerait une adhérence négative , c'est-à-dire une charge sur le pieu diminuant par là la charge utile que le pieu doit être capable de supporter.
De préférence, les moyens d'écartements entre les éléments tubulaires intérieur et extérieur comprennent une série de bourrelets ou bossages périphériques s'étendant vers l'extérieur radialement formés dans l'élément tubulaire intérieur en des points de cet élément espacés longitudinalement les uns des autres et qui viennent en prise ou presque en prise avec l'élément tubulaire extérieur.
La présente invention réalise aussi un procédé pour exécuter un moule perdu ayant un élément tubulaire intérieur pourvu de bourrelets, ce procédé étant caractérisé en ce qu'on exécute un élément intérieur tubulaire cylindrique ou approximativement cylindrique, à partir d'un matériau en feuille, on exécute en partant de ce même matériau un élément extérieur tubulaire cylindrique ou approximativement cylindrique ayant un diamètre plus grand que celui de l'élément intérieur, on met en place cet élément intérieur dans l'élément extérieur ou l'élément extérieur autour de l'élément intérieur,et on provoque l'expansion locale de l'élément intérieur dans une direction radiale en une série de positions axialement espacées pour créer dans l'élément intérieur une série de bourrelets périphériques s'étendant radialement vers l'extérieur qui viennent en prise ou presque en prise avec l'élément extérieur.
Le procédé selon la présenté invention est très rationnel en ce sens qu'il permet de réaliser des moules et des éléments intérieurs pour ceux-ci qui ont tous les mêmes dimensions et il a d'autres avantages qui seront décrits plus en détail ci-après.
D'autres caractéristiques de l'invention apparaîtront au cours de la description qui va suivre.
Au dessin annexé, donné uniquement à titre d'exemple : La figure 1 est une vue en élévation à échelle réduite d'un moule perdu selon l'invention; La figure 2 est une vue en coupe longitudinale à plus grande échelle d'une partie des extrémités de deux tronçons contigus de moule, montrant la liaison qui les assemble. La figure 3 est une vue en section similaire à celle de la figure 2 montrant les extrémités de tronçons contigus pour-un stade particulier de l'exécution du moule.
Les dessins représentent un moule perdu pour pieu, désigné dans son ensemble par la référence 11, consistant en une série de tronçons 11a, 11b, Ile, etc., qui sont disposés en alignement coaxial relativement les uns aux autres et qui sont reliés les uns aux autres d'une façon qui sera décrite ci-après. Chaque tronçon, et par conséquent le moule tout entier, comprend un élément tubulaire intérieur 12 et un élément tubulaire extérieur 13, ces éléments étant disposés en position relative concentrique; ils peuvent bien entendu être disposés aussi en position relative approximativement concentrique. Les deux éléments tubulaires sont faits à partir d'un matériau en feuille mince, tel que la tôle d'acier; cependant d'autres matériaux en forme de feuille peuvent aussi être pris en considération.
Des moyens d'écartement sont prévus pour maintenir la disposition relative concentrique; dans la forme de réalisation préférée représentée à la figure 2, ces moyens comprennent une série de bourrelets périphériques 14 s'étendant vers l'extérieur radialement, formés dans l'élément tubulaire intérieur .12 en des points espacés longitudinalement les uns des autres de l'élément et en prise avec l'élément tubulaire extérieur 13. Leur dimension radiale peut naturellement être un peu plus petite pour qu'ils soient presque en prise avec l'élément tubulaire extérieur.
Comme représenté sur le dessin, les bourrelets 14 de l'élément tubulaire intérieure 12 ont de préférence une dimension légèrement plus grande que la distance radiale entre les éléments tubulaires intérieur et extérieur, afin que les bourrelets 14 s'étendent radialement dans des sillons internes qui cor- respondent à des bourrelets périphériques 15 s'étendant radialement, formés dans l'élément tubulaire extérieur 13, la dimension radiale de ces bourrelets 15 étant une petite fraction de la dimension des bourrelets 14 de l'élément tubulaire intérieur. Par ce moyen, la résistance, et en particulier ce qui peut être appelé la résistance équilibrée du moule, est largement accrue et cependant l'exigence d'une surface extérieure lisse est respectée à un degré satisfaisant.L'élément tubulaire intérieur 12 à bourrelets contribue en grande partie à la résistance aux charges radiales et l'élément tubulaire extérieur 13 qui n'a pas ou qui n'a qu'un léger bourrelet contribue surtout à la résistance aux forces axiales.
Les bourrelets 14 de l'élément tubulaire intérieur 12, venant légèrement en prise avec les sillons peu profonds de l'élément tubulaire extérieur 13, assurent entre les deux éléments une liaison énergique qui les réunit en un assemblage de parties efficacement conjugées, cet assemblage contribuant en particulier à la résistance aux efforts de flexion.
Les moyens d'écartement étant formés par les bourrelets périphériques de l'élément tubulaire intérieur 12, donnent aussi l'avantage que les tronçons 11a, 11b, 11c, etc., du moule 11 peuvent être facilement reliés et fixés les uns aux autres en amenant, d'une façon qui sera décrite ci-après, les bourrelets périphériques 14 de l'élément tubulaire intérieur 12 à une extrémité d'un tronçon lla, en prise avec les bourrelets périphériques 14 de l'élément tubulaire intérieur 12 à l'extrémité proche du tronçon suivant llb, comme représenté sur la figure 2. Les éléments tubulaires intérieur et extérieur, qui constituent ensemble selon l'invention, le moule perdu ou un tronçon pour celui-ci, peuvent naturellement être faits de toute façon convenable.Cependant, conformément à l'invention, un procédé préféré pour exécuter un moule comprenant un élément tubulaire intérieur 12 à bourrelets comprend les stades successifs suivants : on forme un élément intérieur tubulaire cylindrique ou approximativement cylindrique 12 à partir d'un matériau en feuille, on forme à partir du même matériau un élément extérieur tubulaire cylindrique ou approximativement cylindrique 13 ayant un diamètre plus grand que celui de l'élément intérieur 12, on met en place l'élément intérieur 12 dans l'élément extérieur 13 ou l'élément extérieur 13 autour de l'élément intérieur 12,et on provoque l'expansion locale de l'élément intérieur 12 dans une direction radiale en une série de positions axialement espacées pour former dans l'élément intérieur 12 une série de bourrelets périphériques 14 s'étendant radialement vers l'extérieur qui viennent en prise ou presque en prise avec l'élément extérieur 13.
En dehors des avantages décrits ci-dessus, ce procédé a en plus l'avantage qu'il peut être facilement modifié pour produire des moules dans lesquels les bourrelets 14 de l'élément tubulaire intérieur 12 sont engagés dans des sillons peu profonds complémentaires des bourrelets inférieurs 15 de l'élément extérieur. Dans ce but, l'élément intérieur 12 pendant qu'il est placé à l'intérieur de l'élément extérieur 13 est soumis à une expansion telle que l'élément extérieur 13 est aussi légèrement déployé en une série de points espacés axialement pour former dans l'élément extérieur une série de bourrelets 15 s'étendant vers l'extérieur radialement, dont la dimension radiale est une petite fraction de celle des bourrelets 14 formés dans l'élément intérieur 12.
Les bourrelets 15 de l'élément extérieur 13 couvrent la partie extrême vers l'extérieur des bourrelets associés 14 de l'élément intérieur et ils forment ensemble une liaison serrée entre les deux éléments.
Le procédé selon l'invention a en plus l'avantage qu'il peut être aisément utilisé pour former des liaisons entre des tronçons contigus pour constituer des moules pour pieux, théoriquement de toute longueur désirée. Ce procédé est facile et simple et il n'exige pas de mécanisme compliqué pour être mis en application. Par ce moyen, on a la possibilité d'assembler des tronçons de moules pour exécuter des moules, soit dans l'usine où les tronçons sont fabriqués, soit sur le lieu de contruction, selon ce qui est préférable dans chaque cas.Comme représenté sur la figure 3, dans ce but, l'élément intérieur 12 d'un tronçon de moule 11a est formé avec des bourrelets sur une partie de sa longueur seulement, de sorte qu'une extrémité est laissée libre de bourrelets, comme indiqué en 16; cette extrémité est introduite dans celle des extrémités d'un tronçon de moule similaire 113b qui est formé avec des barrettes et l'extrémité du premier tronçon de moule 11a est soumise localement à une expansion pour former des bourrelets qui viennent en prise avec les bourrelets formés dans l'extrémité du second tronçon de moule 116 pour réaliser la jonction, comme représenté sur la figure 2. Ce faisant, l'élément extérieur 13 dans la zone de jonction peut aussi être légèrement déployé de manière à être garni de bourrelets bas, comme représenté sur la figure 2.
L'extrémité du moule intérieur du second tronçon 11b qui doit former la liaison avec le tronçon lia peut naturellement être aussi laissée libre de bourrelets, et les extrémités des éléments intérieurs des deux tronçons peuvent être soumises et à une expansion et pourvues de bourrelets simultanément en une même opération.
Dans la forme de réalisation représentée sur les dessins et en particulier les figures 2 et 3, les extrémités des deux éléments 12, 13 d'un tronçon 11b sont insérées dans l'espace annulaire entre les extrémités des éléments intérieur et extérieur 12, 13 de l'autre tronçon 11a. Les extrémités des deux éléments tubulaires d'un tronçon pourraient bien sûr être insérées aussi dans l'élément intérieur d'un autre tronçon. Dans une autre variante, les tronçons pourraient être introduits les uns dans les autres d'une façon telle que les extrémités des éléments intérieur et extérieur 12, 13 d'un tronçon alternent avec les extrémités des éléments intérieur et extérieur du tronçon contingu.
Dans tous les cas, de préférence, un produit d'étanchéité, une couche de matière pour joint ou un joint d'étanchéité est introduit entre les extrémités des différents tronçons, et de préférence entre la couche la plus à l'extérieur du matériau de l'élément d'un tronçon et la couche proche du matériau de l'élément contingu.
Comme indiqué en 17 sur la figure 1, le moule peut être pourvu d'un élément d'obturation de la partie basse, qui est de préférence fixé au moule 11 d'une façon étanche à l'eau.
Bien entendu l'invention n'est pas limitée aux détails de réalisation représentés et décrits, qui n'ont été donnés qu'à titre d'exemple.
Ainsi l'espace annulaire défini par les éléments tubulaires intérieur et extérieur peut être rempli avec une matière de remplissage telle que par exemple, du béton, de la poix, du goudron, du bitume ou quelque autre matière convenable.
Un revêtement protecteur peut être prévu sur les surfaces intérieure et/ou extérieure des éléments tubulaires intérieur et/ou extérieur.
L'élément tubulaire extérieur peut être formé avec des nervures ou ondulations s'étendant longitudinalement pour augmenter la résistance aux efforts de flexion.
Bien que le moyen d'écartement soit de préférence constitué par les bourrelets formés sur l'élément tubulaire intérieur, il peut aussi prendre toute forme convenable; par exemple, ce moyen peut comprendre une série de ferrures, tiges ou autres entretoises, fixés soit sur la surface extérieure de l'élément intérieur, soit sur la surface intérieure de l'élément extérieur, soit sur les deux. Le moyen d'écartement pourrait aussi être constitué par un ou plusieurs fils, tiges ou tubes qui pourraient être enroulés, par exemple hélicoïdalement, autour de l'élément intérieur.
En variante le moyen d'écartement peut faire corps avec l'un des éléments, ou avec les deux, sans être sous la forme de bourrelets et peut par exemple, être constitué de creux ou empreintes formés dans les deux éléments.
On doit de plus noter que le terme s'étendant radialement utilisé à propos des bourrelets sur chaque élément tubulaire ne signifie pas que les bourrelets doivent nécessairement être disposés dans des plans radiaux; ils peuvent être inclinés par rapport à l'axe du moule.
Mold for concrete pile and method for obtaining this mold.
The present invention relates to a mold or disposable formwork for the execution of a concrete pile cast in place, as well as a process for obtaining such a mold.
A typical process for performing a cast-in-place concrete pile includes the following steps:
a sealed tube is driven into the ground and sealed at its lower end, concrete is poured into the tube and the tube is removed by detaching it or after having detached it from the sealing means, which gives the possibility of using the tube to carry out other piles later. The tube can be removed during the pouring of the concrete and thus can form a slip form, or it can be removed after the pouring or even after the concrete has at least partially hardened. Although this means of executing concrete piles has various advantages, compared with the driving of precast concrete piles, it does however have some drawbacks.
A major drawback is that the piling frame as well as the concreting unit are not used rationally.
The piling frame should be held in position until concrete has been poured to remove the pipe; thus, the threshing and casting operations must be precisely regulated and synchronized, and, moreover, this process is time-consuming, especially since, as is often the case, the tube can only be withdrawn when the concrete has at least partially hardened. If the tube is removed during pouring, the consumption of concrete may be increased and there is the risk that piles of irregular profile are formed by the concrete penetrating into the surrounding soil. In addition, this process requires the mixing of the concrete on site and this pile by pile.
Therefore, attempts have been made to arrange an inner mold in the tube which has been driven into the ground and to remove the outer tube before the concrete is poured. Thus, the interior mold constitutes what can be called a lost mold or formwork. The piling frame can immediately be moved to another location where a pile is to be run and the pipe is to be driven into the ground. Concrete mixing and pouring may be delayed until a number of stake molds have been placed, these molds remaining empty for now. By this means the piling frame and its equipment as well as the concreting station can operate more rationally. In addition, the mixing of concrete for a large quantity of piles can be done in a plant.
However, some difficulties arise. The cost price and the weight of the lost mold must naturally be kept within reasonable limits in order to make this process economical, that is to say that care must be taken that the additional expenses do not exceed the direct benefits and indirect realized by the use of a lost mold. On the other hand, the lost mold must be able to withstand the radial compressive forces exerted by the surrounding soil, particularly in the delicate period during which a tube is driven into the ground for another pile, near the empty mold, otherwise the mold can collapse so that it becomes impossible to run a pile at that precise location.If the mold is not strong enough it will at least be deformed, which will adversely affect the quality and bearing capacity or lift of the resulting pile. In addition, the mold must be waterproof and, finally, it must have sufficient resistance to bending forces; these can be caused during the transport of a finished mold, but also during the driving of a tube for another pile in a nearby location.
It has been found that it is extremely difficult to find a satisfactory compromise between these two requirements, especially if the piles are to be executed in muddy, soft or wet soil. An object of the present invention is to overcome the difficulties indicated above, and to this end, the present invention provides a lost mold which can be used in the execution of a concrete pile cast in place, this mold comprising a inner tubular member, made of a thin sheet material, placed in an outer tubular member, also made of a thin sheet material, these tubular members being arranged in a relative concentric or approximately concentric position, spacer means being provided to maintain this relative concentric or approximately concentric arrangement.
It has been found that a lost mold according to the present invention fully complies with the imposed conditions: it is light, the cost price is comparatively low, and it has sufficient strength to withstand the forces exerted by the surrounding soil and / or by groundwater and this while it is in the free state as well as when a tube is driven into the ground near an empty mold already in place.
In the preferred form of the present invention, the tubular outer mold member has a smooth or approximately smooth exterior surface. This is of particular advantage if the stake is to be poured and used in soil which is liable to settle; if the adhesion of the soil to the pile is to be great, the settlement of the soil would give negative adhesion, that is to say a load on the pile thereby reducing the payload that the pile must be able to support.
Preferably, the means of spacing between the inner and outer tubular elements comprise a series of radially outwardly extending peripheral beads or bosses formed in the inner tubular element at points of this element spaced longitudinally from one another. and which engage or nearly engage with the outer tubular member.
The present invention also provides a method of making a perishable mold having an inner tubular member provided with beads, this method being characterized in that a cylindrical or approximately cylindrical tubular inner member is made from a sheet material. executes from this same material a cylindrical or approximately cylindrical tubular outer element having a larger diameter than that of the inner element, this inner element is placed in the outer element or the outer element around the element interior, and causing the interior member to expand locally in a radial direction in a series of axially spaced positions to create in the interior member a series of radially outwardly extending peripheral beads which engage or almost in touch with the external element.
The method according to the present invention is very rational in the sense that it makes it possible to produce molds and interior elements for them which all have the same dimensions and it has other advantages which will be described in more detail below. .
Other characteristics of the invention will become apparent from the description which follows.
In the accompanying drawing, given only by way of example: FIG. 1 is a view in elevation on a reduced scale of a disposable mold according to the invention; FIG. 2 is a view in longitudinal section on a larger scale of part of the ends of two contiguous mold sections, showing the connection which assembles them. Figure 3 is a sectional view similar to that of Figure 2 showing the ends of contiguous sections for a particular stage of the execution of the mold.
The drawings show a lost pile mold, denoted as a whole by the numeral 11, consisting of a series of sections 11a, 11b, Ile, etc., which are arranged in coaxial alignment with respect to one another and which are interconnected. to others in a manner which will be described below. Each section, and therefore the entire mold, comprises an inner tubular element 12 and an outer tubular element 13, these elements being arranged in a relative concentric position; they can of course also be arranged in an approximately concentric relative position. The two tubular members are made from a thin sheet material, such as sheet steel; however other sheet-like materials can also be considered.
Spacer means are provided to maintain the relative concentric arrangement; in the preferred embodiment shown in Figure 2, these means comprise a series of radially outwardly extending peripheral beads 14 formed in the inner tubular member 12 at points spaced longitudinally from each other on the side. 'element and in engagement with the outer tubular element 13. Their radial dimension can naturally be a little smaller so that they are almost in engagement with the outer tubular element.
As shown in the drawing, the beads 14 of the inner tubular member 12 preferably have a dimension slightly greater than the radial distance between the inner and outer tubular members, so that the beads 14 extend radially into internal grooves which There are radially extending peripheral beads 15 formed in the outer tubular member 13, the radial dimension of these beads 15 being a small fraction of the size of the beads 14 of the inner tubular member. By this means, the strength, and in particular what may be called the balanced strength of the mold, is greatly increased and yet the requirement of a smooth outer surface is met to a satisfactory degree. The inner tubular member 12 with beadings contributes largely to the resistance to radial loads and the outer tubular element 13 which does not have or which has only a slight bead contributes mainly to the resistance to axial forces.
The beads 14 of the inner tubular element 12, coming slightly into engagement with the shallow grooves of the outer tubular element 13, provide a strong connection between the two elements which unites them into an assembly of effectively conjugated parts, this assembly contributing in particular resistance to bending forces.
The spacing means being formed by the peripheral beads of the inner tubular member 12, also give the advantage that the sections 11a, 11b, 11c, etc., of the mold 11 can be easily connected and fixed to each other by bringing, in a manner which will be described below, the peripheral beads 14 of the inner tubular member 12 to one end of a section 11a, engaging the peripheral beads 14 of the inner tubular member 12 to the end close to the next section 11b, as shown in Figure 2. The inner and outer tubular elements, which together constitute according to the invention, the lost mold or a section for the latter, can of course be made in any suitable way. , according to the invention, a preferred method for making a mold comprising an inner tubular element 12 with beads comprises the following successive stages: forming a cylindrical or approximately tubular inner element ent cylindrical 12 from sheet material, a cylindrical or approximately cylindrical tubular outer member 13 having a larger diameter than that of the inner member 12 is formed from the same material, the inner member is fitted 12 in the outer member 13 or the outer member 13 around the inner member 12, and local expansion of the inner member 12 in a radial direction into a series of axially spaced positions to form in the inner element 12 a series of peripheral beads 14 extending radially outwardly which engage or nearly engage with outer element 13.
Apart from the advantages described above, this method has the further advantage that it can be easily modified to produce molds in which the beads 14 of the inner tubular member 12 are engaged in shallow grooves complementary to the beads. lower 15 of the outer element. For this purpose, the inner member 12 while it is placed inside the outer member 13 is subjected to an expansion such that the outer member 13 is also slightly deployed at a series of axially spaced points to form in the outer element a series of beads 15 extending radially outwardly, the radial dimension of which is a small fraction of that of the beads 14 formed in the inner member 12.
The beads 15 of the outer element 13 cover the outwardly end portion of the associated beads 14 of the inner element and together they form a tight connection between the two elements.
The method according to the invention has the additional advantage that it can be easily used to form connections between contiguous sections to constitute molds for piles, theoretically of any desired length. This method is easy and simple and it does not require any complicated mechanism to be implemented. By this means, it is possible to assemble sections of molds to make molds, either in the factory where the sections are manufactured, or at the place of construction, depending on what is preferable in each case. FIG. 3, for this purpose, the inner member 12 of a mold section 11a is formed with beads over only part of its length, so that one end is left free of beads, as indicated at 16; this end is introduced into that of the ends of a similar mold section 113b which is formed with bars and the end of the first mold section 11a is locally subjected to an expansion to form beads which engage with the formed beads in the end of the second mold section 116 to achieve the junction, as shown in Figure 2. In doing so, the outer member 13 in the junction area can also be slightly deployed so as to be lined with low beads, as shown in figure 2.
The end of the inner mold of the second section 11b which is to form the connection with the section 11a can naturally also be left free of beads, and the ends of the interior elements of the two sections can be subjected to an expansion and provided with beads simultaneously in the same operation.
In the embodiment shown in the drawings and in particular Figures 2 and 3, the ends of the two elements 12, 13 of a section 11b are inserted into the annular space between the ends of the inner and outer elements 12, 13 of the other section 11a. The ends of the two tubular elements of one section could of course also be inserted into the interior element of another section. In another variant, the sections could be introduced into one another in such a way that the ends of the inner and outer elements 12, 13 of a section alternate with the ends of the inner and outer elements of the contingent section.
In all cases, preferably, a sealant, a layer of gasket material or a gasket is introduced between the ends of the different sections, and preferably between the outermost layer of the sealing material. the element of a section and the layer close to the material of the contingent element.
As indicated at 17 in FIG. 1, the mold may be provided with a closure element for the lower part, which is preferably fixed to the mold 11 in a waterproof manner.
Of course, the invention is not limited to the details of the embodiment shown and described, which have been given only by way of example.
Thus the annular space defined by the inner and outer tubular elements can be filled with a filling material such as, for example, concrete, pitch, tar, bitumen or some other suitable material.
A protective coating may be provided on the interior and / or exterior surfaces of the interior and / or exterior tubular members.
The outer tubular member may be formed with ribs or corrugations extending longitudinally to increase resistance to bending forces.
Although the spacer means is preferably formed by the beads formed on the inner tubular element, it can also take any suitable shape; for example, this means may comprise a series of fittings, rods or other spacers, fixed either on the exterior surface of the interior element, or on the interior surface of the exterior element, or on both. The spacing means could also consist of one or more wires, rods or tubes which could be wound, for example helically, around the interior element.
As a variant, the spacer means may be integral with one of the elements, or with both, without being in the form of beads and may for example, consist of hollows or indentations formed in the two elements.
It should further be noted that the radially extending term used in connection with the beads on each tubular member does not mean that the beads must necessarily be arranged in radial planes; they can be inclined relative to the axis of the mold.

Claims (3)

RÉSUMÉ L'invention a principalement pour objets : I. Un moule perdu destiné à être utilisé dans l'exécution d'un pieu en béton coulé sur place remarquable notamment par les caractéristiques suivantes, considérées séparément ou en combinaisons :SUMMARY The main objects of the invention are: I. A lost mold intended to be used in the execution of a concrete pile cast in place, remarkable in particular by the following characteristics, considered separately or in combination: 1. Le moule comprend un élément tubulaire intérieur fait de matériau en feuille mince placé dans un élément tubulaire extérieur fait de matériau en feuille mince, les éléments tubulaires étant disposés suivant une position relative concentrique ou approximativement concentrique l'un à l'autre, des moyens d'écartement étant prévus pour maintenir cette disposition relative concentrique ou approximativement concentrique;1. The mold comprises an inner tubular member made of thin sheet material placed in an outer tubular member made of thin sheet material, the tubular members being arranged in a relative position concentric or approximately concentric with each other, spacing means being provided to maintain this relative concentric or approximately concentric arrangement; 2. L'élément tubulaire extérieur a une surface extérieure lisse ou approximativement lisse;2. The outer tubular member has a smooth or approximately smooth outer surface; 3. Les moyens d'écartement comprennent une série de bourrelets périphériques s'étendant radialement vers l'extérieur, formés dans l'élément tubulaire intérieur en des points espacés les uns des autres longitudinalement et venant en prise ou approximativement en prise avec l'élément tubulaire extérieur;3. The spacer means comprise a series of radially outwardly extending peripheral beads formed in the inner tubular member at points longitudinally spaced apart from each other and engaging or approximately engaging with the member. tubular outer; 4. Les bourrelets périphériques de l'élément tubulaire intérieur s'étendent radialement à l'intérieur de sillons complémentaires des bourrelets périphériques s'étendant radialement, formés dans l'élément tubulaire extérieur, la dimension radiale de ces bourrelets de l'élément tubulaire extérieur étant une petite fraction de la dimension des bourrelets de l'élément tubulaire intérieur;4. The peripheral beads of the inner tubular member extend radially within complementary grooves of the radially extending peripheral beads formed in the outer tubular member, the radial dimension of these beads of the outer tubular member. being a small fraction of the dimension of the beads of the inner tubular member; 5. Le moule est fait d'une série de tronçons disposés coaxialement les uns par rapport aux autres, les bourrelets périphériques de l'élément tubulaire intérieur d'une extrémité d'un tronçon pénétrant dans les bourrelets périphériques de l'élément tubulaire intérieur de l'extrémité adjacente du tronçon suivant. II. Un procédé pour obtenir le moule perdu défini sous I, remarquable notamment par les caractéristiques suivantes considérées séparément ou en combinaisons :5. The mold is made of a series of sections arranged coaxially with respect to each other, the peripheral beads of the inner tubular member of one end of a section penetrating into the peripheral beads of the inner tubular member. the adjacent end of the next section. II. A process for obtaining the lost mold defined under I, remarkable in particular by the following characteristics considered separately or in combinations: 1. On exécute un élément intérieur tubulaire cylindrique ou approximativement cylindrique à partir d'une matière en feuille, on exécute à partir de la même matière un élément extérieur tubulaire cylindrique ou approximativement cylindrique ayant un diamètre plus grand que celui de l'élément intérieur, on met en place cet élément intérieur dans l'élément extérieur ou bien l'élément extérieur autour de l'élément intérieur, et on provoque une expansion locale de l'élément intérieur suivant une direction radiale en une série de points espacés axialement, pour former dans l'élément intérieur une série de bourrelets périphériques s'étendant radialement vers l'extérieur, qui viennent en prise ou approximativement en prise, avec l'élément extérieur;1. A cylindrical or approximately cylindrical tubular inner member is made from sheet material, a cylindrical or approximately cylindrical tubular outer member having a diameter larger than that of the inner member is made from the same material, this inner element is placed in the outer element or else the outer element around the inner element, and a local expansion of the inner element is caused in a radial direction at a series of axially spaced points, to form in the inner member a series of radially outwardly extending peripheral beads which engage or approximately engage with the outer member; 2. L'élément tubulaire intérieur est soumis à une expansion suffisante pour que l'élément tubulaire extérieur subisse aussi une légère expansion en une série de points espacés axialement, pour que cet élément extérieur comporte aussi une série de bourrelets s'étendant radialement vers l'extérieur;2. The inner tubular member is expanded sufficiently so that the outer tubular member also undergoes slight expansion at a series of axially spaced points, such that this outer member also has a series of beads extending radially towards the bottom. 'outside; 3. Des bourrelets sont formés sur une partie seulement de la longueur de l'élément tubulaire intérieur d'un tronçon de moule, de sorte qu'une de ses extrémités est laissée libre de bourrelets, cette extrémité est introduite dans celle des extrémités d'un tronçon de moule similaire dans laquelle sont formés des bourrelets et cette extrémité de ce premier tronçon de moule est soumise localement à une expansion pour former des bourrelets qui viennent en prise avec les bourrelets formés dans cette extrémité du second tronçon de moule.3. Beads are formed over only a part of the length of the inner tubular member of a mold section, so that one of its ends is left free of beads, this end is introduced into that of the ends of the mold. a similar mold section in which beads are formed and this end of this first mold section is locally subjected to an expansion to form beads which come into engagement with the beads formed in this end of the second mold section.
FR46562A 1965-01-21 1966-01-20 Mold for concrete pile and method for obtaining this mold Expired FR1464540A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
GB276365 1965-01-21

Publications (1)

Publication Number Publication Date
FR1464540A true FR1464540A (en) 1966-12-30

Family

ID=9745443

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
FR46562A Expired FR1464540A (en) 1965-01-21 1966-01-20 Mold for concrete pile and method for obtaining this mold

Country Status (2)

Country Link
FR (1) FR1464540A (en)
NL (1) NL6600724A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
NL6600724A (en) 1966-07-22

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3146155B1 (en) Construction element for creating a tunnel, tunnel comprising such an element and methods for constructing such an element and such a tunnel
EP0025121B1 (en) Plastic tube obtained by helicoidal winding of a profile
WO2004003416A1 (en) Reinforced tubular threaded joint for improved sealing after plastic expansion
CA1275813C (en) Large diameter burried pipe
FR2746867A1 (en) ASSEMBLY BETWEEN BARS OR TUBES OF COMPOSITE MATERIALS REINFORCED WITH FIBERS
FR2611802A1 (en) SCALE AND METHOD OF MANUFACTURING
EP0510089B1 (en) Method for lining the inside of an accessible pipe
FR1464540A (en) Mold for concrete pile and method for obtaining this mold
CH677250A5 (en)
EP1217283B1 (en) Tube or similar; female endring and method for fabricating such a tube or similar
EP1753991A1 (en) Clamp collar for fixing a tube or the like on a support
EP3564453B1 (en) Three-dimensional unit for filling an underground rainwater retaining basin
FR3008116A1 (en) METHOD, KIT AND BUILDING BLOCK
FR2667521A2 (en) Method of manufacturing a drum (barrel) body provided with rolling rims (rings), and drum body thus produced
EP0611875B1 (en) Forward thrust pipeline and corresponding forward thrust pipe
FR3041672B1 (en) PLASTIC SWIMMING POOL HULL WITH REINFORCING ELEMENTS
FR2473094A1 (en) Sectional bolted support post - uses extruded arcuate T=sections with curved flanges and radial webs bolted to core pieces
EP3168517A1 (en) Module for transporting a fluid and method for connecting a woven structure and an end fitting
FR2619139A1 (en) METHOD FOR MAINTAINING LATERAL WALLS OF DEEP SEGMENTS
EP0887479A1 (en) Prefabricated manhole for connection and inspection of sewer pipes and process for installing such a manhole
FR2573788A1 (en) Method for installing an impervious cellar and cellar obtained by implementing the method
FR2653473A1 (en) Helical stairway and a method for its construction
WO2004057223A1 (en) Method for making a fluid transport pipe
BE455148A (en)
WO2023089269A1 (en) Compression member for a fluid transport pipe provided with an internal protective lining