EP4362844A1 - Surgical assistance system with improved registration, and registration method - Google Patents

Surgical assistance system with improved registration, and registration method

Info

Publication number
EP4362844A1
EP4362844A1 EP22741198.0A EP22741198A EP4362844A1 EP 4362844 A1 EP4362844 A1 EP 4362844A1 EP 22741198 A EP22741198 A EP 22741198A EP 4362844 A1 EP4362844 A1 EP 4362844A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
registration
intracorporeal
patient
recording
dimensional
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Pending
Application number
EP22741198.0A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Jean STAWIASKI
Maximilian Dippel
Amir Sarvestani
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
B Braun New Ventures GmbH
Original Assignee
B Braun New Ventures GmbH
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by B Braun New Ventures GmbH filed Critical B Braun New Ventures GmbH
Publication of EP4362844A1 publication Critical patent/EP4362844A1/en
Pending legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B90/00Instruments, implements or accessories specially adapted for surgery or diagnosis and not covered by any of the groups A61B1/00 - A61B50/00, e.g. for luxation treatment or for protecting wound edges
    • A61B90/36Image-producing devices or illumination devices not otherwise provided for
    • A61B90/361Image-producing devices, e.g. surgical cameras
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B34/00Computer-aided surgery; Manipulators or robots specially adapted for use in surgery
    • A61B34/20Surgical navigation systems; Devices for tracking or guiding surgical instruments, e.g. for frameless stereotaxis
    • GPHYSICS
    • G06COMPUTING; CALCULATING OR COUNTING
    • G06TIMAGE DATA PROCESSING OR GENERATION, IN GENERAL
    • G06T7/00Image analysis
    • G06T7/30Determination of transform parameters for the alignment of images, i.e. image registration
    • G06T7/37Determination of transform parameters for the alignment of images, i.e. image registration using transform domain methods
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B34/00Computer-aided surgery; Manipulators or robots specially adapted for use in surgery
    • A61B34/20Surgical navigation systems; Devices for tracking or guiding surgical instruments, e.g. for frameless stereotaxis
    • A61B2034/2046Tracking techniques
    • A61B2034/2048Tracking techniques using an accelerometer or inertia sensor
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B34/00Computer-aided surgery; Manipulators or robots specially adapted for use in surgery
    • A61B34/20Surgical navigation systems; Devices for tracking or guiding surgical instruments, e.g. for frameless stereotaxis
    • A61B2034/2046Tracking techniques
    • A61B2034/2051Electromagnetic tracking systems
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B34/00Computer-aided surgery; Manipulators or robots specially adapted for use in surgery
    • A61B34/20Surgical navigation systems; Devices for tracking or guiding surgical instruments, e.g. for frameless stereotaxis
    • A61B2034/2046Tracking techniques
    • A61B2034/2055Optical tracking systems
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B34/00Computer-aided surgery; Manipulators or robots specially adapted for use in surgery
    • A61B34/20Surgical navigation systems; Devices for tracking or guiding surgical instruments, e.g. for frameless stereotaxis
    • A61B2034/2046Tracking techniques
    • A61B2034/2065Tracking using image or pattern recognition
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B90/00Instruments, implements or accessories specially adapted for surgery or diagnosis and not covered by any of the groups A61B1/00 - A61B50/00, e.g. for luxation treatment or for protecting wound edges
    • A61B90/20Surgical microscopes characterised by non-optical aspects

Definitions

  • the present disclosure relates to a surgical assistance system for use in a surgical intervention, comprising: at least one, in particular medical, imaging 3D recording device, which is intended and adapted to create a three-dimensional, in particular enlarged, intracorporeal recording of a patient and is ready for computer reading put; a tracking system/tracking system, in particular a surgical navigation system, which is intended and adapted to record and track a surgical procedure area of the patient, in particular the patient with an outer surface/outer structure, preferably together with at least a portion of the 3D recording device; a data provision unit, in particular a storage unit, which is adapted to provide digital 3D recording data, in particular preoperative 3D recording data, of the patient; and a control unit adapted to process the three-dimensional intracorporeal image, the tracking system data and the provided 3D image data.
  • the disclosure relates to a registration method/registration method and a computer-readable storage medium according to the preambles of the independent claims.
  • Surgical navigation systems are now a standard in neurosurgery. They can be used to navigate a procedure and guide an instrument to reach a target surgical site.
  • the navigation systems allow the surgeon, although, anatomical To identify structures during the operation, however, their accuracy is disadvantageously often severely limited.
  • the accuracy is largely defined or specified by the registration between digital (3D) recording data to/on the patient, i.e. in particular the assignment of a reference recording/reference image of preoperative 3D recording data (e.g. MRI recording data or CT recording data ) to the intraoperative, i.e. internal, reference recording of the patient.
  • preoperative 3D recording data e.g. MRI recording data or CT recording data
  • Such a registration is usually carried out by detecting points on an outer surface of the patient (for example points on the patient's face) as reference points and also assigning these reference points to the corresponding points in the preoperative 3D recording data.
  • Various registration methods are available, in particular a point-to-point comparison or a surface comparison between the 3D recording data and the patient.
  • the reference points to be measured can be recorded by palpation or contact-free with sensors such as video cameras or lasers.
  • the registration can also be carried out by using so-called "fiducials" (optical reference points) on the patient, which are visible in the 3D recording data/in the 3D image set and enable automatic registration.
  • An alternative approach to determining a deviation and fitting the 3D acquisition data to the actual location of the tissue is to use intraoperative (during surgery) ultrasound. Loss of accuracy can be at least partially corrected with ultrasound.
  • the ultrasound recordings have the disadvantage that they are difficult to interpret and do not provide the required high level of accuracy. In the craniotomy area in particular, navigation must be carried out with the greatest precision.
  • the use of an ultrasound device also increases operation time as well as complexity of the operation. An ultrasound device also requires a standing area in the operating room, which is already quite cramped, and reduces accessibility to the operating field.
  • Another solution provides a method of compensating for a brain shift, for example, by using the microscope image and well-defined anatomical structures (especially vessels) to manually shift the 3D image data/3D image dataset in such a way that they match the Ultimately, the micrograph is at least roughly the same.
  • this method is very subjective and requires manual adjustment, further delaying intervention.
  • this method does not take into account all six possible degrees of freedom (three degrees of freedom of a translation and three degrees of freedom of a rotation), since only a translational correction is performed.
  • US Pat. No. 9,336,592 B2 discloses a system that is based on a comparison of 3D surfaces extracted from preoperative 3D recording data/3D data set with a (real) 3D surface that comes from a stereo camera system was extracted.
  • a fundamental task can be seen in particular in maintaining a high level of accuracy of a navigation throughout the entire intervention, in particular when tissue is spatially changed and moves as a result of the intervention.
  • Another sub-task can be seen in carrying out a simple intraoperative registration without the need for a biomechanical model.
  • another sub-task can be seen as being able to carry out a new registration at any time intraoperatively (ie during the intervention) in order to increase accuracy as required and, above all, to provide rapid registration.
  • Another sub-task can also be seen as minimizing the computing effort for a registration.
  • the objects are achieved with regard to a generic surgical assistance system by the features of claim 1, with regard to a generic registration method by the features of claim 8 and with regard to a computer-readable storage medium by the features of claim 10.
  • a two-stage registration is proposed for the surgical assistance system and also for the registration method, in order in particular to simplify and reduce the computational complexity of the registration and to limit an area of error.
  • a basic idea of the present disclosure is that the assistance system or the registration method is adapted to carry out the registration in at least two steps (hereinafter referred to as first (registration) step A and second (registration) step B). While in the first registration step A an outer surface or structure of the patient, in particular a face, is used for a first registration, in the second registration step B an inner/intracorporeal structure or tissue of the patient is used for a refined and timed seen downstream registration used.
  • the first registration step A leads to a (standardized) first registration, which is initially quite accurate before the intervention.
  • This first registration step A or the first registration is carried out in particular before the start of the intervention, i.e. before the patient is opened and the intervention begins (for example in the case of an intervention with a skull opening, a dural opening, a tissue resection or a tumor removal).
  • the second registration step B is carried out in order to adapt the registration to the changed tissue position and, so to speak, to refine it even further.
  • the registration from registration step A is used as a basis.
  • the second registration step B to be adapted can be carried out at any time during the intervention, usually when a critical resection begins (e.g. resection of tumor margins) and when the surgeon needs high precision in locating the position of the resection instrument.
  • the registration of the second registration step B is based on an intraoperative visualization system / a 3D recording device that creates three-dimensional (3D) intracorporeal images and enables the surgeon to locate identifiable anatomical landmarks of the operated soft tissue within the surgical field and preferably also to put. These landmarks can be sulcus structures, vessels or lesions, for example.
  • the surgeon can use the visualization system/3D recording device to capture selected landmarks that correspond to the landmarks identified in the 3D recording data, in particular the preoperative 3D recording data, or vice versa.
  • the 3D recording device can have a stereo camera (i.e. two optical systems spaced apart from one another) in order to calculate and create a three-dimensional intracorporeal recording using the two offset (two-dimensional) intracorporeal recordings or from two different viewing positions.
  • a surgical assistance system having a tracking system, in particular a surgical one
  • the 3D visualization system being adapted to generate three-dimensional, i.e. spatial, intracorporeal recordings of the internal structures of the patient, and the tracking system being adapted to the 3D - Track visualization system.
  • the system is adapted to register 3D recording data, which were recorded in particular before the intervention (ie preoperatively), using an outer surface of the patient (outer surface) on this patient.
  • the 3D visualization system (3D recording system with 3D recording device) generates intracorporeal three-dimensional recordings/3D recordings with at least one three-dimensional position (3D position with three coordinates) and/or at least one position of intracorporeal structures from the inside or from internal tissue of the patient (near the surgical field).
  • Structures from the three-dimensional intracorporeal recording with the at least one three-dimensional position are correlated with corresponding (intracorporeal) structures from the 3D recording data, in particular from preoperative 3D recording data/3D image set, in order to improve registration and ensure registration accuracy for the to increase the area of interest.
  • this assistance system and also the registration method allows a correction of accuracy errors resulting from the surgical workflow (e.g. a slight displacement of a tracker/marker during draping) and not just a correction of a tissue displacement, especially one brain displacement, is limited.
  • the surgical assistance system can also be used continuously during the intervention in order to increase the accuracy of a registration.
  • Another advantage is that not only intraoperative two-dimensional images with reduced information content (2D data) are used, which would require a large exposure of the brain and a biomechanical model of the brain, but that the three-dimensional intracorporeal image only allows a small local intervention area is needed without the need for a biomechanical model.
  • a surgical assistance system and registration method that ensures accurate registration during the use of surgical navigation by using a two-step registration process with initial pre-procedure registration using the patient's external surface and with refined registration after the start of the procedure using the internal structure of the patient in the vicinity of the surgical site.
  • the surgical assistance system in particular the control unit, is adapted to register the 3D recording data on an outer surface of the patient as a first registration and in particular to store this first registration in the memory unit; and the Control unit is adapted to determine at least one landmark and/or a surface and/or a three-dimensional volume of an intracorporeal tissue as an intracorporeal reference from/in the three-dimensional intracorporeal image and/or the 3D image data, and on the basis of the first registration and on Based on the determined intracorporeal reference, to register/correlate the 3D recording data to the (inner) intracorporeal tissue/structure of the three-dimensional intracorporeal recording (IA) as a second registration in order to increase the accuracy of the registration.
  • a correlation can be carried out particularly quickly and efficiently in the second registration. Possible errors of incorrect registration are also prevented or at least minimized, which can occur due to calculations.
  • 3D recording data defines that it is three-dimensional, spatial recording data, i.e. with three dimensions, for example in an X, Y and Z direction.
  • external surface means a patient's body surface that is normally visible without an opening or incision.
  • the outer surface is the patient's skin. An external visible structure of the patient is thus recorded.
  • position means a geometric position in three-dimensional space, which is specified in particular by means of coordinates of a Cartesian coordinate system. In particular, the position can be given by the three coordinates X, Y and Z.
  • orientation in turn indicates an alignment (e.g. at the position) in space.
  • orientation indicates an alignment with directional or Rotation specification in three-dimensional space.
  • orientation can be specified using three angles.
  • position includes both a position and an orientation.
  • location can be specified using six coordinates, three position coordinates X, Y and Z and three angular coordinates for orientation.
  • control unit may be adapted to perform the second registration based on a rigid transformation.
  • a rigid transformation means that the three-dimensional intracorporeal recording is only translationally displaced and/or rotationally rotated in relation to the 3D recording data. This favors a required computing effort. The 3D recording data is therefore not adjusted in such a way that local distortion or deformation would be taken into account.
  • the registration correction performed is thus a rigid transformation that does not take into account elastic deformation of the brain.
  • This rigid transformation hardly affects the surgical accuracy since the registration correction is indeed performed precisely in the area of the surgical field, so the rigid transformation provides the required precision in this area of interest, while outside this area in case of elastic deformation the precision is irrelevant
  • the advantage here is that no biomechanical model is required for an adjustment.
  • the correlated landmarks and/or surfaces can be adjusted using a rigid transformation, in particular, in order to refine the registration and obtain a high level of navigation accuracy in the intervention area.
  • the surgical assistance system can have a surgical 3D microscope and/or a surgical 3D endoscope and/or a medical instrument with an optical 3D camera as a 3D recording device for creating the three-dimensional intracorporeal recording.
  • All three medical devices i.e. the surgical (3D) microscope, the surgical ⁇ 3D) endoscope and the instrument with the 3D camera are adapted to take three-dimensional intracorporeal images from inside the body to create the patient.
  • a 3D microscope, a 3D endoscope or an optical camera system can be used as the intraoperative 3D recording device (the intraoperative imaging device), which takes the (enlarged) picture from inside the patient, in particular in the form of 3D point cloud data (i.e. a set of points in three-dimensional space for geomorphological analyses, for example).
  • the control unit can be adapted to determine at least one point-like landmark and/or at least one surface for the second registration/correlation in the three-dimensional intracorporeal recording. Areas can also be used as an alternative or in addition to landmarks. Both areas and landmarks can be automatically extracted and compared, in particular using standard image processing algorithms. To do this, corresponding areas between the 3D recording data and the intraoperative image of the visualization system must be selected, with the surgical assistance system allowing manual input via a touch display and/or the control unit being adapted to carry out the correlation or registration automatically. In the intracorporeal structure of the patient's inner tissue, punctiform orientation points and/or areas can thus be determined.
  • control unit can be adapted to detect or determine exactly a single landmark, in particular a single landmark point in space, and based on the one landmark, in particular the landmark point, the registration, in particular the second registration, with only to perform a transformation correction with respect to a translation, while a rotation/rotation is not changed/kept unchanged.
  • This configuration represents the simplest and, from a computational point of view, the most efficient and fastest correction of the registration.
  • the second registration can thus be carried out with only a single set landmark point.
  • the registration offset can be corrected in at least three degrees of freedom (only translation). will. In particular, therefore, only one landmark can be used to carry out a transformation correction, while the rotation remains unchanged.
  • control unit can be adapted to detect or determine exactly two landmarks, in particular two landmark points spaced apart from one another, in space and to carry out the registration on the basis of the two landmarks.
  • two landmarks 5 degrees of freedom can be corrected (translation and two rotations).
  • control unit can be adapted to detect or determine at least three landmarks, in particular at least three landmark points spaced apart from one another, in space and to carry out the registration on the basis of the at least three landmarks.
  • at least three landmarks in particular at least three landmark points spaced apart from one another, in space and to carry out the registration on the basis of the at least three landmarks.
  • all six degrees of freedom can be corrected (translation and three rotations).
  • the surgical assistance system can have a surgical 3D microscope, with the focus point of the microscope being recorded and processed by the control unit, and the landmark (position) being recorded intraoperatively on the basis of the focus point.
  • the control unit is adapted in particular to use the tracking system, in particular the navigation system, to track the microscope and to determine a position and/or orientation of a microscope head with an optical system in order to determine the position of the focal point relative to the patient or to the patient reference system.
  • the surgical assistance system can have a surgical tool and be adapted to geometrically detect the surgical tool, in particular a suction tube, and track it through the tracking system, and the control unit can also be adapted for this when a command is input by the user to determine a position of a distal tip, in particular the distal tip of the suction tube, and to set the landmark on the basis of this position.
  • a user can therefore preferably simply use the distal end of the suction hose to the desired Show a landmark and, for example, enter a command for setting a landmark on a touch display in order to record this landmark.
  • the three-dimensional intracorporeal recording of the 3D recording device (the intraoperative visualization device) can be used for the detection, since the position of the landmark reflects the real position.
  • the tracking system in particular the navigation system, can preferably have an infrared-based navigation system and/or an electromagnetic navigation system and/or an image-processing navigation system.
  • infrared markers/infrared trackers are preferably provided on the patient and on the 3D recording device.
  • further infrared markers can be provided at the intended surgical intervention area (either still closed or open) in order to precisely detect this area of particular interest and, for example, to carry out an initial registration based on this area.
  • EM navigation system electromagnetic navigation system
  • EM sensors can be attached to the patient and/or 3D recording device.
  • image processing navigation system navigation is performed using machine vision image analysis to detect movement such as translation and rotation.
  • the tracking system in particular the surgical navigation system, can therefore be based on infrared tracking/infrared-based tracking, EM tracking/electromagnetic tracking and/or machine vision tracking/optical image processing tracking.
  • the control unit can be adapted to perform the first registration by means of a point-to-point matching and/or a surface matching using the external surface/structure of the patient.
  • the first registration or the registration method of the first registration step A can therefore be based in particular on a point-to-point registration and/or a surface comparison and/or a video registration and/or a fiducial comparison/mapping using an intraoperative 3D scanners such as a computer tomograph (CT) or a magnetic resonance tomograph (MRT) are based.
  • CT computer tomograph
  • MRT magnetic resonance tomograph
  • the first registration with preferably point-to-point adjustment and/or surface adjustment is carried out using the external structure or the external surface of the patient.
  • the tasks are solved by the steps: acquiring 3D image data of a patient; Registering the 3D acquisition data on an outer surface of the patient as a first registration; Creation of a three-dimensional intracorporeal recording of the patient using a 3D recording device; determining at least one landmark and/or a surface and/or a volume in the three-dimensional intracorporeal image and/or the 3D image data as an intracorporeal reference; and registering, on the basis of the first registration and the determined intracorporeal reference, the 3D image data on the internal structures detected by the three-dimensional intracorporeal image as a second registration in order to increase the accuracy of the registration.
  • the registration method can also have the steps: detecting at least one landmark and/or one surface in the three-dimensional intracorporeal recording; and performing a rigid transformation to register the 3D acquisition data to the intracorporeal structure. This further reduces the amount of computation required by a processor, for example, since the rigid transformation does not require any complex mathematical calculations.
  • a computer-readable storage medium in that it comprises instructions which, when executed by a computer, cause it to carry out the method steps of the registration method according to the present disclosure.
  • Any disclosure related to the surgical assistance system of the present disclosure also applies to the registration method of the present disclosure, just as any disclosure related to the registration method according to the present disclosure also applies to the surgical assistance system of the present disclosure.
  • the features of the adaptation of the control unit can be used analogously for a method step, as well as a method step for a corresponding analog adaptation of the control unit.
  • Fig. 1 is a schematic perspective view of a surgical instrument
  • FIG. 3 shows a schematic representation to explain a registration method with two-stage registration
  • FIG. 4 shows a flow chart of a registration method of a further preferred embodiment.
  • FIG. 1 shows a schematic view of a surgical assistance system 1 (hereinafter only referred to as assistance system) of a first preferred embodiment.
  • the assistance system 1 is used in a medical sterile room. An open procedure is performed on the patient in a central sterile surgical area.
  • a rigid 3D video endoscope 2 (hereinafter simply called endoscope) with a handpiece/handle 4 and a spaced, front-side imaging 3D recording head 6 is positioned inside the patient's body on the endoscope shaft side.
  • the 3D recording head 6 has a 3D endoscope video camera in the form of a distal stereo camera, which creates a three-dimensional intracorporeal recording IA of the body interior of the patient P as a current (live video) recording in the direction of a longitudinal axis of the endoscope 2 on the front side and made available digitally.
  • a display device in the form of an OP monitor 8 can then be used to display visual content for those involved in the OP for navigation. It is pointed out that the endoscope 2 can alternatively also be guided by a robot arm at its handling section.
  • the surgical assistance system 1 has a data supply unit 14 in the form of a memory, in which digital, preoperative 3D recording data 3DA of the patient P to be treated are stored in digital/computer-readable form.
  • digital, preoperative 3D recording data 3DA of the patient P to be treated are stored in digital/computer-readable form.
  • MRT recording data or CT recording data which virtually or digitally image a body of the patient P or at least a part of the body, can be stored as 3D recording data 3DA.
  • the assistance system 1 has a control unit 12 for detection, processing and calculation as well as for control, which is adapted to process the three-dimensional intracorporeal recording IA of the endoscope 2 and the 3D recording data 3DA.
  • the surgical assistance system 1 also has a tracking system 14, which, among other things, continuously moves the endoscope 2 and the Recording head 6 detected and the control unit 12 ais endoscope position data.
  • the tracking system 14 has an infrared-based navigation system with an external 3D stereo camera 16 and infrared markers 18 that are provided on the handle.
  • an endoscope-internal sensor for example an IMU sensor, and/or with an image analysis carried out by the control unit 12 can also be used.
  • the surgical assistance system 1 is adapted to carry out a two-stage registration with an outer patient structure for the first registration and on the basis of this first registration and on the basis of detected landmarks using the 3D recording device then use the internal structure of the patient P for an intraoperative, second registration for a more refined registration in the form of the endoscope 2 .
  • the tracking system 14 and the control unit 12 are adapted for the 3D recording data 3DA initially via the tracking system 14 with the external 3D stereo camera 16 on an outer surface of the patient P, here the human body with the (planned) surgical area and the head register as the first registration.
  • This first registration usually takes place before the intervention, when the patient P has been placed in the operating room.
  • the transformation matrix determined in the first registration is stored in the storage unit 20 . This completes the initial or first registration as registration step A and an overview registration or basic registration, so to speak, is available to the surgical assistance system throughout the entire operation.
  • control unit 12 is adapted to detect anatomical landmarks 15 in the three-dimensional intracorporeal image IA of the endoscope 2 after the start of the intervention and to determine corresponding anatomical landmarks 15′ in the 3D image data provided.
  • the surgeon selects three predefined ones in this embodiment characteristic (real) landmarks 15 from.
  • These three landmarks 15 in real space can also be found as three (virtual) landmarks 15' in virtual space, just as the endoscope 2 in virtual space can also be represented as a virtual endoscope 2'.
  • the three-dimensional intracorporeal recording IA is correlated with the 3D recording data, ie registered, via the two times three corresponding anatomical landmarks 15, 15'.
  • the control unit 12 is specially adapted to determine three landmarks and/or a surface of the internal structure or an intracorporeal tissue as an intracorporeal reference from the three-dimensional intracorporeal recording IA. Thereafter, based on the first registration and the determined intracorporeal reference, the control unit 12 registers the 3D recording data 3 DA on the (inner) intracorporeal tissue/the inner structure as a second registration in order to increase the accuracy of the registration. For example, if the liver is moved, the surgeon can use the surgical assistance system 1 to perform the second registration again and re-register to the actual location of the liver in the surgical area of interest.
  • the surgical assistance system 1 is therefore specially adapted to carry out a two-stage registration method, with the second registration being able to be repeated intraoperatively several times at any desired time.
  • FIG. 2 shows a registration method for registering 3D recording data 3DA on a tissue of a patient P according to a first preferred embodiment.
  • a first registration of the 3D recording data 3DA of the patient P is carried out on the front surface of the patient's face.
  • the geometric structure of the 3D image data of the patient's face is correlated with the detected three-dimensional structure of the real face of the patient P in order to obtain a first transformation between the 3D image data and the patient P.
  • this step is carried out before an intervention.
  • the skull of patient P can be draped around the planned surgical site.
  • an incision step in which the skullcap is opened and the internal structure of the cerebrum is then visible. Due to the incision, the opening and manipulation with medical instruments, the position of the brain can change in some areas, so that the 3D recording data 3DA in the area of the target intervention no longer matches the actual internal structure of the patient P.
  • a second registration is therefore carried out.
  • the visible intracorporeal structure of the cortical surface is spatially recorded by the 3D recording device and compared with the 3D recording data 3DA via suitable landmarks and/or surfaces, correlated and thus registered as a second registration.
  • a transformation matrix is determined that carries out a transformation only within defined limits compared to the first registration with the first transformation, in particular a transformation matrix.
  • the basis is thus specified by the first registration, and the second registration is only carried out in a specified range (a predefined tolerance range) compared to the first registration, in order to refine the registration intraoperatively at any time. Due to the basis of the first registration, a correlation is carried out particularly quickly and efficiently. It also minimizes potential misregistration errors that can occur computationally. For example, if there is only a small structure of 3D image data 3DA of the patient P's body, for example a muscle section in the left arm, only the muscle section in the left arm and not in the right arm can be determined via the correlation. In other words, the two-stage method with initial registration specifies a rough minimum accuracy with the first registration, which can be refined later but no longer coarsened.
  • FIG. 3 shows a schematic sequence of a registration method according to a further preferred embodiment.
  • This registration method is characterized by the fact that based on the three-dimensional intracorporeal recording IA, even the 3D recording data 3DA can also be adjusted to the actual structure after opening the skull.
  • the (three-dimensional structure) of the skin surface of the patient P's face in the 3D recording data 3DA and in real terms is used for a first registration.
  • a craniological or cerebral area is spatially recognized or recorded by machine vision in the three-dimensional intracorporeal image IA and projected onto the preoperative 3D image data 3DA.
  • a visible area of the brain can thus be determined in the 3D recording data 3DA.
  • This reconstruction is used for the 3D recording data 3DA in order to carry out a cortical surface comparison.
  • the preoperative 3D recording data 3DA are then adjusted such that the intervention area is updated via the three-dimensional reconstruction, ie the removed skullcap is removed from the 3D recording data 3DA and the position of the brain is adjusted.
  • FIG. 4 shows a flow chart of a registration method of a further preferred embodiment with a two-stage registration process.
  • preoperative 3D recording data 3DA is recorded, in particular M RT recording data or CT recording data.
  • the navigation is prepared or set up.
  • trackers are provided on the patient, on the 3D recording device (3D visualization system) and/or on an instrument.
  • the registration structure is preferably defined.
  • landmarks and/or surfaces are determined in the preoperative 3D recording data 3DA.
  • a three-dimensional structure of the patient's face can be defined as the registration structure for the first registration and/or a cerebral region for the second registration.
  • the first registration takes place in the next step S4. This takes place in particular on the basis of the previously defined outer surface of the face of patient P.
  • the initial registration may be based on point-to-point registration and/or surface mapping and/or video surface acquisition such as a stereo camera and/or fiducial mapping.
  • the first registration is complete and the surgical area can be draped and opened with an incision.
  • a three-dimensional intracorporeal image IA is created in a step S5 using a 3D imager, which image is used to refine the registration.
  • At least one landmark and/or surface is determined in the three-dimensional intracorporeal image IA, in particular the defined registration structure is used, and the intraoperative structure of the patient is compared with the preoperative structure of the patient for the second registration by means of a comparison.
  • this step in particular, only a rigid transformation (that is to say only a shift and a rotation of the three-dimensional images 1A, 3DA relative to one another) is carried out in order to increase the accuracy of the registration for the target area of interest.
  • instruments are now used for an operation, they can be tracked via a tracking system and tracked precisely in the 3D recording data 3DA, so that navigation using the 3D recording data 3DA alone is possible in order to use the instrument to reach the target application area reach.
  • the position of the 3D recording device is continuously tracked/captured in step S7.
  • the second registration can be repeated at any time, particularly if the tissue has moved. If the condition B1 of a new registration is met (Yes), the registration method goes back to step S5 and based on the three-dimensional intracorporeal recording IA of the 3D recording device, a correlation with the 3D recording data 3DA is determined.
  • condition B2 If no new registration is desired (No), the method proceeds to condition B2. As long as condition B2 does not determine that the method should be ended, step S7 is executed again. Otherwise the procedure is terminated.

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Abstract

The invention relates to a surgical assistance system (1) for use in a surgical intervention, having: at least one imaging 3D recording device which is provided for and adapted so as to generate a three-dimensional intracorporeal recording (IA) of a patient (P); a tracking system (14) which is provided for and adapted so as to detect and track at least one surgical intervention region of the patient (P); a data providing unit (10) which is adapted so as to provide recorded digital 3D data (3DA) of the patient (P); and a control unit (12) which is adapted so as to process the three-dimensional intracorporeal recording (IA), the data of the tracking system (14), and the provided recorded 3D data (3DA), wherein the surgical assistance system (1) is adapted so as to register the recorded 3D data (3DA) onto an outer surface of the patient (P) as a first registration; and the control unit (12) is adapted so as to determine at least one landmark and/or a surface and/or a three-dimensional volume of an intracorporeal structure in the form of an intracorporeal reference from the three-dimensional intracorporeal recording (IA) and/or the recorded 3D data (3DA) and register the recorded 3D data (3DA) on the intracorporeal structure of the patient (P) detected as a three-dimensional intracorporeal recording (IA) in the form of a second registration on the basis of the first registration and on the basis of the determined intracorporeal reference. The invention also relates to a registration method and to a computer-readable storage means.

Description

Chirurgisches Assistenzsystem mit verbesserter Registrierung und Surgical assistance system with improved registration and
Registrierverfahren registration procedure
Beschreibung description
Technisches Gebiet technical field
Die vorliegende Offenbarung betrifft ein chirurgisches Assistenzsystem zur Verwendung bei einem chirurgischen Eingriff, aufweisend: zumindest ein, insbesondere medizinisches, bildgebendes 3D-Aufnahmegerät, welches dafür vorgesehen und angepasst ist, bei einem Patienten eine dreidimensionale, insbesondere vergrößerte, intrakorporale Aufnahme zu erstellen und computerlesbar bereitzu stellen; ein Trackingsystem/ Nachverfolgungssystem, insbesondere ein chirurgisches Navigationssystem, welches dafür vorgesehen und angepasst ist, einen chirurgischen Eingriffsbereich des Patienten, insbesondere den Patienten mit einer äußeren Oberfläche/ äußeren Struktur, vorzugsweise zusammen mit zumindest einem Abschnitt des 3D-Aufnahmegeräts, zu erfassen und nachzuverfolgen; eine Datenbereitstellungseinheit, insbesondere eine Speichereinheit, welche dafür angepasst ist, digitale 3D-Aufnahmedaten , insbesondere präoperative 3D- Aufnahmedaten, des Patienten bereitzustellen; und eine Steuereinheit, die dafür angepasst ist, die dreidimensionale intrakorporale Aufnahme, die Daten des Trackingsystems sowie die bereitgestellten 3D-Aufnahmedaten zu verarbeiten. Daneben betrifft die Offenbarung ein Registrierverfahren/ Registrierungsverfahren sowie ein computerlesbares Speichermedium gemäß den Oberbegriffen der nebengeordneten Ansprüche. The present disclosure relates to a surgical assistance system for use in a surgical intervention, comprising: at least one, in particular medical, imaging 3D recording device, which is intended and adapted to create a three-dimensional, in particular enlarged, intracorporeal recording of a patient and is ready for computer reading put; a tracking system/tracking system, in particular a surgical navigation system, which is intended and adapted to record and track a surgical procedure area of the patient, in particular the patient with an outer surface/outer structure, preferably together with at least a portion of the 3D recording device; a data provision unit, in particular a storage unit, which is adapted to provide digital 3D recording data, in particular preoperative 3D recording data, of the patient; and a control unit adapted to process the three-dimensional intracorporeal image, the tracking system data and the provided 3D image data. In addition, the disclosure relates to a registration method/registration method and a computer-readable storage medium according to the preambles of the independent claims.
Hintergrund der Offenbarung Background to the Revelation
Chirurgische Navigationssysteme sind heutzutage ein Standard in der Neurochirurgie. Durch sie kann eine Navigation bei einem Eingriff und eine Führung eines Instruments durchgeführt werden, um eine chirurgische Zieleingriffsstelle zu erreichen. Die Navigationssysteme ermöglichen dem Chirurgen zwar, anatomische Strukturen während der Operation zu identifizieren, jedoch ist deren Genauigkeit unvorteilhafter Weise oftmals stark begrenzt. Die Genauigkeit wird maßgeblich durch die Registrierung zwischen digitalen (3D-)Aufnahmedaten zu/auf den Patienten definiert bzw. vorgegeben, das heißt, insbesondere die Zuordnung einer Referenz-Aufnahme/ Referenzbild von präoperativen 3D-Aufnahmedaten (z. B. MRT -Aufnahmedaten oder CT-Aufnahmedaten ) auf die intraoperative, also körperinnere, Referenz-Aufnahme des Patienten. Auf diese Weise werden die virtuellen Strukturen mit den realen Strukturen verknüpft und korreliert. Surgical navigation systems are now a standard in neurosurgery. They can be used to navigate a procedure and guide an instrument to reach a target surgical site. The navigation systems allow the surgeon, although, anatomical To identify structures during the operation, however, their accuracy is disadvantageously often severely limited. The accuracy is largely defined or specified by the registration between digital (3D) recording data to/on the patient, i.e. in particular the assignment of a reference recording/reference image of preoperative 3D recording data (e.g. MRI recording data or CT recording data ) to the intraoperative, i.e. internal, reference recording of the patient. In this way, the virtual structures are linked and correlated with the real structures.
Eine solche Registrierung wird in der Regel durch eine Erfassung von Punkten einer äußeren Oberfläche des Patienten (beispielsweise von Punkten an dem Gesicht des Patienten) als Referenzpunkte und ferner einer Zuordnung dieser Referenzpunkte zu den entsprechenden Punkten der präoperativen 3D-Aufnahmedaten, durchgeführt. Dabei stehen verschiedene Registrierungsmethoden zur Verfügung, insbesondere ein Punkt-zu-Punkt-Abgleich oder ein Oberflächenabgleich zwischen den 3D- Aufnahmedaten und dem Patienten. Die zu vermessenden Referenzpunkte können durch Palpation oder berührungslos mit Sensoriken wie Videokameras oder Lasern erfasst werden. Bei einer Verwendung einer intraoperativen 3D-Bildgebung mittels eines dreidimensionalen (3D) Aufnahmegeräts, kann die Registrierung auch durch die Verwendung sogenannter „Fiducials“ (optische Referenzpunkte) am Patienten erfolgen, die in den 3D-Aufnahmedaten/ in dem 3D-Bildsatz sichtbar werden und eine automatische Registrierung ermöglichen. Such a registration is usually carried out by detecting points on an outer surface of the patient (for example points on the patient's face) as reference points and also assigning these reference points to the corresponding points in the preoperative 3D recording data. Various registration methods are available, in particular a point-to-point comparison or a surface comparison between the 3D recording data and the patient. The reference points to be measured can be recorded by palpation or contact-free with sensors such as video cameras or lasers. When using intraoperative 3D imaging by means of a three-dimensional (3D) recording device, the registration can also be carried out by using so-called "fiducials" (optical reference points) on the patient, which are visible in the 3D recording data/in the 3D image set and enable automatic registration.
All diese Registrierungsmethoden haben gemeinsam, dass sie äußere Oberflächen des Patienten (also äußere, sichtbare Oberflächen des menschlichen Körpers, wie etwa eine Haut, ein Gesicht, ein Hautabschnitt mit charakteristischen Merkmalen wie Leberflecke) verwenden, und dass die Registrierung vor Beginn der Operation durchgeführt wird. Nach einer Öffnung des Körpers für einen intrakorporalen Eingriff und während der Operation wird so gut wie immer ein Gewebe bewegt, sei es gewollt und bedingt durch etwa eine Resektion oder unbeabsichtigt und bedingt durch ein kollabierendes bzw. zusammenfallendem Gewebe. Insbesondere im Bereich einer neurochirurgischen Öffnung einer Schädeldecke des Patienten in der Kraniotomie ist das zusammenfallende Gewebe als Hirnverschiebung bekannt, die durch die Kraniotomie oder durch Entfernung von Gewebe verursacht wird. What all these registration methods have in common is that they use the patient's external surfaces (i.e. external, visible surfaces of the human body, such as a skin, a face, a section of skin with distinctive features such as moles) and that the registration is performed before the start of the operation . After the body has been opened for an intracorporeal intervention and during the operation, tissue is almost always moved, whether intentionally and as a result of a resection, for example, or unintentionally and as a result of collapsing or collapsing tissue. In particular, it is in the area of a neurosurgical opening of a skullcap of the patient in the craniotomy the collapsing tissue is known as a brain displacement caused by the craniotomy, or removal of tissue.
Aufgrund der Gewebeverschiebung resultieren jedoch nachteilige Ungenauigkeiten zwischen dem realen Gewebe und dem Gewebe in den 3D- Aufnahmedaten von einem Zentimeter oder sogar noch mehr. Diese Abweichungen machen eine präzise Lokalisierung des Gewebes mittels Navigation unmöglich und bergen ein hohes Risiko einer unbeabsichtigten gefährlichen Verletzung des Gewebes aufgrund falscher Navigation. However, due to tissue displacement, disadvantageous inaccuracies between the real tissue and the tissue in the 3D acquisition data of one centimeter or even more result. These deviations make precise localization of the tissue by means of navigation impossible and entail a high risk of unintentional dangerous injury of the tissue due to incorrect navigation.
Stand der Technik State of the art
Um diese Einschränkung der Abweichung zwischen dem sich bewegenden Gewebe und den 3D-Aufnahmedaten zu überwinden, gibt es beispielsweise Lösungen, die während der Operation, also intraoperativ, Computertomographen (CT) oder Magnetresonanztomographen (MRT) verwenden, um während der Operation selbst neue 3D-Aufnahmedaten aufzunehmen und bereitzustellen. Solche Lösungen erhöhen jedoch die Operationszeit deutlich und lassen die entstehenden Kosten pro Eingriff stark ansteigen. Auch kann es sein, dass aufgrund der bereits langen Operationszeit ein Eingriff aufgrund der resultierenden Verlängerung unmöglich wird oder nur mit einer zeitlichen Unterbrechung tageweise durchzuführen ist. In order to overcome this limitation of the deviation between the moving tissue and the 3D recording data, there are, for example, solutions that use computer tomography (CT) or magnetic resonance imaging (MRT) during the operation, i.e. intraoperatively, to create new 3D images during the operation itself. record and provide recording data. However, such solutions significantly increase the operation time and cause the costs per intervention to rise sharply. It is also possible that due to the already long operation time, an intervention becomes impossible due to the resulting lengthening or can only be carried out with a time interruption on a daily basis.
Ein alternativer Ansatz zur Bestimmung einer Abweichung und einer Anpassung der 3D-Aufnahmedaten an die tatsächliche Lage des Gewebes, ist die Verwendung von intraoperativem Ultraschall (während der Operation). Mit dem Ultraschall lässt sich ein Verlust der Genauigkeit zumindest teilweise korrigieren. Die Ultraschallaufnahmen haben jedoch den Nachteil, dass sie schwierig zu interpretieren sind und nicht die geforderte hohe Genauigkeit liefern. Insbesondere im Bereich der Kraniotomie muss eine Navigation mit höchster Präzision durchgeführt werden. Darüber hinaus erhöht auch die Verwendung eines Ultraschallgeräts eine Operationszeit sowie eine Komplexität der Operation. Auch benötigt ein Ultraschallgerät einen Stand bereich im ohnehin recht beengten Operationssaal und mindert eine Zugänglichkeit zum Operationsfeld. Eine weitere Lösung stellt eine Methode zur Kompensation von etwa einer Hirnverschiebung bereit, indem diese die Mikroskopaufnahme/ das Mikroskopbild und gut definierte anatomische Strukturen (insbesondere Gefäße) verwendet, um die 3D- Aufnahmedaten/ 3D-Bilddatensatz manuell derart zu verschieben, dass diese mit der Mikroskopaufnahme letztlich zumindest grob übereinstimmt. Dieses Verfahren ist jedoch sehr subjektiv und erfordert eine manuelle Justierung, was einen Eingriff weiter verzögert. Außerdem berücksichtigt diese Methode nicht alle sechs möglichen Freiheitsgrade (drei Freiheitsgrade einer Translation und drei Freiheitsgrade einer Rotation), da nur eine translatorische Korrektur durchgeführt wird. An alternative approach to determining a deviation and fitting the 3D acquisition data to the actual location of the tissue is to use intraoperative (during surgery) ultrasound. Loss of accuracy can be at least partially corrected with ultrasound. However, the ultrasound recordings have the disadvantage that they are difficult to interpret and do not provide the required high level of accuracy. In the craniotomy area in particular, navigation must be carried out with the greatest precision. In addition, the use of an ultrasound device also increases operation time as well as complexity of the operation. An ultrasound device also requires a standing area in the operating room, which is already quite cramped, and reduces accessibility to the operating field. Another solution provides a method of compensating for a brain shift, for example, by using the microscope image and well-defined anatomical structures (especially vessels) to manually shift the 3D image data/3D image dataset in such a way that they match the Ultimately, the micrograph is at least roughly the same. However, this method is very subjective and requires manual adjustment, further delaying intervention. In addition, this method does not take into account all six possible degrees of freedom (three degrees of freedom of a translation and three degrees of freedom of a rotation), since only a translational correction is performed.
Die US 9,336,592 B2 offenbart beispielsweise ein System, das auf einem Abgleich von 3D-Oberflächen, die aus präoperativen 3D- Aufnahmedaten/ 3D-Datensatz extrahiert wurden, mit einer (realen) 3D-Oberfläche, basiert, die aus einem Stereo- Kamera-System extrahiert wurde. For example, US Pat. No. 9,336,592 B2 discloses a system that is based on a comparison of 3D surfaces extracted from preoperative 3D recording data/3D data set with a (real) 3D surface that comes from a stereo camera system was extracted.
Zusammenfassung der Offenbarung Summary of Revelation
Es ist daher die Aufgabe der vorliegenden Offenbarung, die Nachteile aus dem Stand der Technik zu vermeiden oder zumindest zu mindern und insbesondere ein chirurgisches Assistenzsystem, ein Registrierverfahren sowie ein computerlesbares Speichermedium zur Verfügung zu stellen, mit dem eine Registrierung weiter verbessert und eine Genauigkeit der Registrierung erhöht wird. Eine grundlegende Aufgabe kann insbesondere darin gesehen werden, eine hohe Genauigkeit einer Navigation während des gesamten Eingriffs beizubehalten, insbesondere, wenn Gewebe durch den Eingriff räumlich gesehen verändert wird und sich bewegt. Eine weitere Teilaufgabe kann darin gesehen werden, eine einfache intraoperative Registrierung ohne die Notwendigkeit eines biomechanischen Modells durchzuführen. Ferner kann eine weitere Teilaufgabe darin gesehen werden, intraoperativ (also während des Eingriffs) jederzeit eine erneute Registrierung durchführen zu können, um bedarfsgemäß eine Genauigkeit zu erhöhen und vor allem eine schnelle Registrierung bereitzustellen. Auch kann eine weitere Teilaufgabe darin gesehen werden, ein Rechenaufwand für eine Registrierung zu minimieren. Die Aufgaben werden hinsichtlich eines gattungsgemäßen chirurgischen Assistenzsystems gelöst durch die Merkmale des Anspruchs 1 , hinsichtlich eines gattungsgemäßen Registrierverfahrens durch die Merkmale des Anspruchs 8 und hinsichtlich eines computerlesbaren Speichermediums durch die Merkmale des Anspruchs 10. It is therefore the object of the present disclosure to avoid or at least reduce the disadvantages of the prior art and in particular to provide a surgical assistance system, a registration method and a computer-readable storage medium with which registration is further improved and registration accuracy is increased. A fundamental task can be seen in particular in maintaining a high level of accuracy of a navigation throughout the entire intervention, in particular when tissue is spatially changed and moves as a result of the intervention. Another sub-task can be seen in carrying out a simple intraoperative registration without the need for a biomechanical model. Furthermore, another sub-task can be seen as being able to carry out a new registration at any time intraoperatively (ie during the intervention) in order to increase accuracy as required and, above all, to provide rapid registration. Another sub-task can also be seen as minimizing the computing effort for a registration. The objects are achieved with regard to a generic surgical assistance system by the features of claim 1, with regard to a generic registration method by the features of claim 8 and with regard to a computer-readable storage medium by the features of claim 10.
Grundsätzlich wird bei der vorliegenden Offenbarung bei dem chirurgischen Assistenzsystem und auch bei dem Registrierverfahren eine zweistufige Registrierung vorgeschlagen, um insbesondere einen Rechenaufwand der Registrierung zu vereinfachen und zu reduzieren sowie einen Fehlerbereich einzugrenzen. Eine Grundidee der vorliegenden Offenbarung ist dabei, dass das Assistenzsystem bzw. das Registrierverfahren so angepasst ist, die Registrierung in zumindest zwei Schritten (nachstehend erster (Registrierungs-)Schritt A und zweiter (Registrierungs-)Schritt B genannt) durchzuführen. Während in dem ersten Registrierungs-Schritt A eine äußere Oberfläche bzw. Struktur des Patienten, insbesondere ein Gesicht, für eine erste Registrierung verwendet wird, wird in dem zweiten Registrier-Schritt B eine innere/ intrakorporale Struktur oder Gewebe des Patienten für eine verfeinerte und zeitlich gesehen nachgelagerte Registrierung verwendet. Der erste Registrier-Schritt A führt zu einer (standardisierten) ersten Registrierung, die initial vor dem Eingriff noch recht genau ist. Dieser erste Registrierungs-Schritt A bzw. die erste Registrierung wird insbesondere vor Beginn des Eingriffs durchgeführt, das heißt bevor der Patienten geöffnet wird und der Eingriff beginnt (beispielsweise bei einem Eingriff mit einer Schädelöffnung, einer Duraöffnung, einer Geweberesektion oder einer Tumorentfernung). Basically, in the present disclosure, a two-stage registration is proposed for the surgical assistance system and also for the registration method, in order in particular to simplify and reduce the computational complexity of the registration and to limit an area of error. A basic idea of the present disclosure is that the assistance system or the registration method is adapted to carry out the registration in at least two steps (hereinafter referred to as first (registration) step A and second (registration) step B). While in the first registration step A an outer surface or structure of the patient, in particular a face, is used for a first registration, in the second registration step B an inner/intracorporeal structure or tissue of the patient is used for a refined and timed seen downstream registration used. The first registration step A leads to a (standardized) first registration, which is initially quite accurate before the intervention. This first registration step A or the first registration is carried out in particular before the start of the intervention, i.e. before the patient is opened and the intervention begins (for example in the case of an intervention with a skull opening, a dural opening, a tissue resection or a tumor removal).
Nach Öffnung des Patienten und nachdem der Eingriff begonnen hat und die Manipulation des Gewebes mit einhergehender Lageverinderung des Gewebes die Genauigkeit der Registrierung beeinträchtigt, wird der zweite Registrierungs-Schritt B durchgeführt, um die Registrierung an die veränderte Gewebelage anzupassen und sozusagen noch weiter zu verfeinern. Dabei wird die Registrierung aus Registrierung- Schritt A als Basis verwendet. Der anzupassende zweite Registrierungs-Schritt B kann dabei jederzeit während des Eingriffs durchgeführt werden, in der Regel dann, wenn eine kritische Resektion beginnt (beispielsweise eine Resektion von Tumorgrenzen) und wenn der Chirurg eine hohe Präzision zur Lokalisierung der Position des Resektionsinstruments benötigt. After opening the patient and after the intervention has started and the manipulation of the tissue with the associated change in position of the tissue affects the accuracy of the registration, the second registration step B is carried out in order to adapt the registration to the changed tissue position and, so to speak, to refine it even further. The registration from registration step A is used as a basis. The second registration step B to be adapted can be carried out at any time during the intervention, usually when a critical resection begins (e.g. resection of tumor margins) and when the surgeon needs high precision in locating the position of the resection instrument.
Die Registrierung des zweiten Registrierungs-Schritts B basiert dabei auf einem intraoperativen Visualisierungssystem/ einem 3D-Aufnahmegerät, das dreidimensionale (3D) intrakorporale Aufnahmen erstellt und es dem Chirurgen ermöglicht, identifizierbare anatomische Land marken des operierten Weichgewebes innerhalb des Operationsfeldes zu lokalisieren und vorzugsweise auch zu setzen. Diese Landmarken können beispielsweise Sulkus-Strukturen, Gefäße oder Läsionen sein. Der Chirurg kann das Visualisierungssystem/ 3D-Aufnahmegerät verwenden, um ausgewählte Landmarken zu erfassen, die den Landmarken entsprechen, die in den 3D- Aufnahmedaten, insbesondere den präoperativen 3D-Aufnahmedaten, identifiziert wurden oder umgekehrt. Insbesondere kann das 3D-Aufnahmegerät eine Stereokamera (also zwei zueinander beabstandete optische Systeme) aufweisen, um durch die zwei zueinander versetzten (zweidimensionalen) intrakorporalen Aufnahmen bzw. aus zwei verschiedenen Blickpositionen eine dreidimensionale intrakorporale Aufnahme zu berechnen und zu erstellen. The registration of the second registration step B is based on an intraoperative visualization system / a 3D recording device that creates three-dimensional (3D) intracorporeal images and enables the surgeon to locate identifiable anatomical landmarks of the operated soft tissue within the surgical field and preferably also to put. These landmarks can be sulcus structures, vessels or lesions, for example. The surgeon can use the visualization system/3D recording device to capture selected landmarks that correspond to the landmarks identified in the 3D recording data, in particular the preoperative 3D recording data, or vice versa. In particular, the 3D recording device can have a stereo camera (i.e. two optical systems spaced apart from one another) in order to calculate and create a three-dimensional intracorporeal recording using the two offset (two-dimensional) intracorporeal recordings or from two different viewing positions.
Mit anderen Worten wird insbesondere ein chirurgisches Assistenzsystem vorgeschlagen aufweisend ein Trackingsystem, insbesondere ein chirurgischesIn other words, a surgical assistance system is proposed in particular, having a tracking system, in particular a surgical one
Navigationssystem, und ein 3D-Visualisierungssystem (3D-Aufnahmesystem mit 3D- Aufnahmegerät), wobei das 3D-Visualisierungssystem dafür angepasst ist, dreidimensionale, also räumliche, intrakorporale Aufnahmen von inneren Strukturen des Patienten zu erzeugen, und das Trackingsystem ist dafür angepasst, das 3D- Visualisierungssystem zu verfolgen/ zu tracken. Das System ist dafür angepasst, 3D- Aufnahmedaten, die insbesondere vor dem Eingriff aufgenommen wurden (also präoperativ), anhand einer Außenfläche des Patienten (äußeren Oberfläche) auf diesen Patienten zu registrieren. Das 3D-Visuaiisierungssystem (3D-Aufnahmesystem mit 3D- Aufnahmegerät) erzeugt intrakorporale dreidimensionale Aufnahmen/ 3D- Auf nahmen mit zumindest einer dreidimensionalen Position (3D-Position mit drei Koordinaten) und/oder zumindest einer Lage von intrakorporalen Strukturen aus dem Inneren bzw. von innerem Gewebe des Patienten (in der Nähe des Operationsfeldes). Diese inneren Strukturen aus der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme mit der zumindest einen dreidimensionalen Position werden mit entsprechenden (intrakorporalen) Strukturen aus den 3D-Aufnahmedaten, insbesondere von präoperativen 3D- Aufnahmedaten/ 3D-Bildsatz, korreliert, um die Registrierung zu verbessern und eine Genauigkeit der Registrierung für den interessierenden Bereich zu erhöhen. Navigation system, and a 3D visualization system (3D recording system with 3D recording device), the 3D visualization system being adapted to generate three-dimensional, i.e. spatial, intracorporeal recordings of the internal structures of the patient, and the tracking system being adapted to the 3D - Track visualization system. The system is adapted to register 3D recording data, which were recorded in particular before the intervention (ie preoperatively), using an outer surface of the patient (outer surface) on this patient. The 3D visualization system (3D recording system with 3D recording device) generates intracorporeal three-dimensional recordings/3D recordings with at least one three-dimensional position (3D position with three coordinates) and/or at least one position of intracorporeal structures from the inside or from internal tissue of the patient (near the surgical field). these inner ones Structures from the three-dimensional intracorporeal recording with the at least one three-dimensional position are correlated with corresponding (intracorporeal) structures from the 3D recording data, in particular from preoperative 3D recording data/3D image set, in order to improve registration and ensure registration accuracy for the to increase the area of interest.
Ein Vorteil ist, dass dieses Assistenzsystem und auch das Registrierverfahren eine Korrektur von Genauigkeitsfehlem, die aus dem chirurgischen Arbeitsablauf resultieren, erlaubt (zum Beispiel ein leichtes Verschieben eines Trackers/ Markers während des Drapierens) und nicht nur auf etwa eine Korrektur einer Gewebeverschiebung, insbesondere einer Gehirn Verschiebung, beschränkt ist. Auch kann das chirurgische Assistenzsystem kontinuierlich während des Eingriffs verwendet werden, um eine Genauigkeit einer Registrierung zu erhöhen. An advantage is that this assistance system and also the registration method allows a correction of accuracy errors resulting from the surgical workflow (e.g. a slight displacement of a tracker/marker during draping) and not just a correction of a tissue displacement, especially one brain displacement, is limited. The surgical assistance system can also be used continuously during the intervention in order to increase the accuracy of a registration.
Ein weiterer Vorteil besteht darin, dass nicht nur intraoperative zweidimensionale Aufnahmen mit reduziertem Informationsgehalt (2D-Daten) verwendet werden, die eine große Exposition des Gehirns sowie ein biomechanisches Modell des Gehirns erfordern würden, sondern dass durch die dreidimensionale intrakorporale Aufnahme lediglich ein kleiner lokaler Eingriffsbereich benötigt wird, ohne dass ein biomechanisches Modell erforderlich wäre. Another advantage is that not only intraoperative two-dimensional images with reduced information content (2D data) are used, which would require a large exposure of the brain and a biomechanical model of the brain, but that the three-dimensional intracorporeal image only allows a small local intervention area is needed without the need for a biomechanical model.
Mit noch anderen Worten wird ein chirurgisches Assistenzsystem und Registrierverfahren vorgeschlagen, die eine genaue Registrierung während des Einsatzes der chirurgischen Navigation sicherstellt, indem es einen zweistufigen Registrierungsprozess mit anfänglicher Registrierung vor dem Eingriff unter Verwendung der äußeren Oberfläche des Patienten und mit verfeinerter Registrierung nach Beginn des Eingriffs unter Verwendung der inneren Struktur des Patienten in der Nähe des Operationsfeldes durchführt. In still other words, a surgical assistance system and registration method is proposed that ensures accurate registration during the use of surgical navigation by using a two-step registration process with initial pre-procedure registration using the patient's external surface and with refined registration after the start of the procedure using the internal structure of the patient in the vicinity of the surgical site.
Mit noch ganz anderen Worten ist das chirurgische Assistenzsystem, insbesondere die Steuereinheit, dafür angepasst ist, die 3D-Aufnahmedaten auf eine äußere Oberfläche des Patienten als erste Registrierung zu registrieren und insbesondere diese erste Registrierung in der Speichereinheit zu hinterlegen; und die Steuereinheit ist dafür angepasst, aus /in der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme und/oder den 3D-Aufnahmedaten zumindest eine Landmarke und/oder eine Oberfläche und/oder ein dreidimensionales Volumen eines intrakorporalen Gewebes als intrakorporale Referenz zu bestimmen, und auf Basis der ersten Registrierung und auf Basis der bestimmten intrakorporalen Referenz, die 3D-Aufnahmedaten auf das (innere) intrakorporale Gewebe/ Struktur der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme (IA) als zweite Registrierung zu registrieren/ zu korrelieren, um eine Genauigkeit der Registrierung zu erhöhen. Aufgrund der vorhandenen Basis der ersten Registrierung kann aufbauend auf dieser in der zweiten Registrierung eine Korrelation besonderes schnell und effizient durchgeführt. Auch werden mögliche Fehler einer falschen Registrierung unterbunden oder zumindest minimiert, die berechnungsbedingt auftreten können. In other words, the surgical assistance system, in particular the control unit, is adapted to register the 3D recording data on an outer surface of the patient as a first registration and in particular to store this first registration in the memory unit; and the Control unit is adapted to determine at least one landmark and/or a surface and/or a three-dimensional volume of an intracorporeal tissue as an intracorporeal reference from/in the three-dimensional intracorporeal image and/or the 3D image data, and on the basis of the first registration and on Based on the determined intracorporeal reference, to register/correlate the 3D recording data to the (inner) intracorporeal tissue/structure of the three-dimensional intracorporeal recording (IA) as a second registration in order to increase the accuracy of the registration. Based on the existing basis of the first registration, a correlation can be carried out particularly quickly and efficiently in the second registration. Possible errors of incorrect registration are also prevented or at least minimized, which can occur due to calculations.
Der Begriff „3D-Aufnahmedaten“ definiert, dass es sich um dreidimensionale, räumliche Aufnahmedaten, also mit drei Dimensionen, etwa in einer X-, Y- und einer Z- Richtung, handelt. The term "3D recording data" defines that it is three-dimensional, spatial recording data, i.e. with three dimensions, for example in an X, Y and Z direction.
Der Begriff „äußere Oberfläche“ meint eine Körperoberfläche des Patienten, die normalerweise, ohne Öffnung oder Inzision, sichtbar ist. Insbesondere ist die äußere Oberfläche die Haut des Patienten. Es wird also eine äußere sichtbare Struktur des Patienten erfasst. The term "external surface" means a patient's body surface that is normally visible without an opening or incision. In particular, the outer surface is the patient's skin. An external visible structure of the patient is thus recorded.
Der Begriff „Position“ meint eine geometrische Position im dreidimensionalen Raum, der insbesondere mittels Koordinaten eines kartesischen Koordinatensystems angegeben wird. Insbesondere kann die Position durch die drei Koordinaten X, Y und Z angegeben werden. The term "position" means a geometric position in three-dimensional space, which is specified in particular by means of coordinates of a Cartesian coordinate system. In particular, the position can be given by the three coordinates X, Y and Z.
Der Begriff „Orientierung“ wiederum gibt eine Ausrichtung (etwa an der Position) im Raum an. Man kann auch sagen, dass durch die Orientierung eine Ausrichtung angegeben wird mit Richtungs-bzw. Drehungsangabe im dreidimensionalen Raum. Insbesondere kann die Orientierung mittels drei Winkeln angegeben werden. Der Begriff „Lage“ umfasst sowohl eine Position als auch eine Orientierung. Insbesondere kann die Lage mittels sechs Koordinaten angegeben werden, drei Positionskoordianten X, Y und Z sowie drei Winkelkoordinaten für die Orientierung. The term "orientation" in turn indicates an alignment (e.g. at the position) in space. One can also say that the orientation indicates an alignment with directional or Rotation specification in three-dimensional space. In particular, the orientation can be specified using three angles. The term "position" includes both a position and an orientation. In particular, the location can be specified using six coordinates, three position coordinates X, Y and Z and three angular coordinates for orientation.
Vorteilhafte Ausführungsformen sind in den Unteransprüchen beansprucht und werden insbesondere nachfolgend erläutert. Advantageous embodiments are claimed in the dependent claims and are explained in particular below.
Gemäß einer bevorzugten Ausführungsform kann die Steuereinheit dafür angepasst sein, die zweite Registrierung auf Basis einer starren Transformation durchzuführen. Eine starre Transformation meint in diesem Zusammenhang, dass die dreidimensionale intrakorporale Aufnahme gegenüber den 3D-Aufnahmedaten nur translatorisch verschoben und/oder rotatorisch gedreht wird. Dies begünstigt einen erforderlichen Rechenaufwand. Die 3D-Aufnahmedaten werden also nicht dahingehend angepasst, dass eine lokale Verzerrung oder eine Verformung berücksichtig würde. Die durchgeführte Registrierungskorrektur ist somit eine starre Transformation, die keine elastische Verformung des Gehirns berücksichtigt. Diese starre Transformation beeinträchtigt die chirurgische Genauigkeit kaum, da die Registrierungskorrektur ja genau im Bereich des Operationsfeldes durchgeführt wird, so dass die starre Transformation in diesem Bereich von Interesse die geforderte Präzision liefert, während außerhalb dieses Bereichs im Falle einer elastischen Verformung die Präzision unerheblich ist Ein Vorteil hierbei ist, dass kein biomechanisches Modell für eine Anpassung benötigt wird. Mit anderen Worten können die korrelierten Landmarken und/oder Oberflächen insbesondere mithilfe einer starren Transformation angepasst werden, um die Registrierung zu verfeinern und eine hohe Navigationsgenauigkeit im Eingriffsbereich zu erhalten. According to a preferred embodiment, the control unit may be adapted to perform the second registration based on a rigid transformation. In this context, a rigid transformation means that the three-dimensional intracorporeal recording is only translationally displaced and/or rotationally rotated in relation to the 3D recording data. This favors a required computing effort. The 3D recording data is therefore not adjusted in such a way that local distortion or deformation would be taken into account. The registration correction performed is thus a rigid transformation that does not take into account elastic deformation of the brain. This rigid transformation hardly affects the surgical accuracy since the registration correction is indeed performed precisely in the area of the surgical field, so the rigid transformation provides the required precision in this area of interest, while outside this area in case of elastic deformation the precision is irrelevant The advantage here is that no biomechanical model is required for an adjustment. In other words, the correlated landmarks and/or surfaces can be adjusted using a rigid transformation, in particular, in order to refine the registration and obtain a high level of navigation accuracy in the intervention area.
Gemäß einer bevorzugten Ausführungsform kann das chirurgische Assistenzsystem ein chirurgisches 3D-Mikroskop und/oder ein chirurgisches 3D- Endoskop und/oder ein medizinisches Instrument mit einer optischen 3D-Kamera als 3D- Aufnahmegerät zur Erstellung der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme aufweisen. Alle drei medizinischen Geräte, also das chirurgisches (3D-)Mikroskop, das chirurgische {3D-)Endoskop und das Instrument mit der 3D-Kamera sind dafür angepasst, dreidimensionale intrakorporale Aufnahmen aus dem Inneren des Körpers des Patienten zu erstellen. Mit anderen Worten kann als das intraoperative 3D- Aufnahmegerät (die intraoperative Bildgebungsvorrichtung) ein 3D-Mikroskop, ein 3D- Endoskop oder ein optisches Kamerasystem eingesetzt werden, das die (vergrößerte) Aufnahme aus dem Inneren des Patienten, insbesondere in Form von 3D- Punktwolkendaten (also einer Menge von Punkten im dreidimensionalen Raum für etwa geomorphologische Analysen), erzeugt. According to a preferred embodiment, the surgical assistance system can have a surgical 3D microscope and/or a surgical 3D endoscope and/or a medical instrument with an optical 3D camera as a 3D recording device for creating the three-dimensional intracorporeal recording. All three medical devices, i.e. the surgical (3D) microscope, the surgical {3D) endoscope and the instrument with the 3D camera are adapted to take three-dimensional intracorporeal images from inside the body to create the patient. In other words, a 3D microscope, a 3D endoscope or an optical camera system can be used as the intraoperative 3D recording device (the intraoperative imaging device), which takes the (enlarged) picture from inside the patient, in particular in the form of 3D point cloud data (i.e. a set of points in three-dimensional space for geomorphological analyses, for example).
Gemäß einem Aspekt der vorliegenden Offenbarung kann die Steuereinheit dafür angepasst sein, in der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme zumindest eine punkartige Landmarke und/oder zumindest eine Oberfläche für die zweite Registrierung/ Korrelation zu bestimmen. Alternativ oder zusätzlich von Landmarken können also auch Flächen verwendet werden. Sowohl Flächen als auch Landmarken können insbesondere mit Standard -Bildverarbeitungsalgorithmen automatisch extrahiert und abgeglichen werden. Dazu müssen korrespondierende Flächen zwischen den 3D- Aufnahmedaten und dem intraoperativen Bild des Visualisierungssystems ausgewihlt werden, wobei das chirurgische Assistenzsystem eine manuelle Eingabe über ein Touchdisplay zulässt und/oder die Steuereinheit dafür angepasst ist die Korrelation bzw. die Registrierung automatisch durchzuführen. In der intrakorporalen Struktur des inneren Gewebes des Patienten können also punktförmige Orientierungspunkte und/oder Flächen bestimmt werden. According to one aspect of the present disclosure, the control unit can be adapted to determine at least one point-like landmark and/or at least one surface for the second registration/correlation in the three-dimensional intracorporeal recording. Areas can also be used as an alternative or in addition to landmarks. Both areas and landmarks can be automatically extracted and compared, in particular using standard image processing algorithms. To do this, corresponding areas between the 3D recording data and the intraoperative image of the visualization system must be selected, with the surgical assistance system allowing manual input via a touch display and/or the control unit being adapted to carry out the correlation or registration automatically. In the intracorporeal structure of the patient's inner tissue, punctiform orientation points and/or areas can thus be determined.
Gemäß einem weiteren Aspekt der Offenbarung kann die Steuereinheit dafür angepasst sein, genau eine einzige Landmarke, insbesondere einen einzelnen Landmarkenpunkt im Raum, zu erfassen oder zu bestimmen und auf Basis der einen Landmarke, insbesondere dem Landmarkenpunkt die Registrierung, insbesondere die zweite Registrierung, mit nur einer Transformationskorrektur hinsichtlich einer Translation durchzuführen, während eine Rotation/ Drehung nicht verändert/ unverändert beibehalten wird. Diese Konfiguration stellt die einfachste und rechentechnisch gesehen effizienteste und schnellste Korrektur der Registrierung dar. Insbesondere die zweite Registrierung kann so mit nur einem einzigen gesetzten Landmarkenpunkt durchgeführt werden. Mit einer Landmarke kann der Registrierungsoffset in zumindest drei Freiheitsgraden (nur Translation) korrigiert werden. Es kann also insbesondere nur eine Landmarke verwendet werden, um eine Transformationskorrektur durchzuführen, während die Drehung unverändert bleibt. According to a further aspect of the disclosure, the control unit can be adapted to detect or determine exactly a single landmark, in particular a single landmark point in space, and based on the one landmark, in particular the landmark point, the registration, in particular the second registration, with only to perform a transformation correction with respect to a translation, while a rotation/rotation is not changed/kept unchanged. This configuration represents the simplest and, from a computational point of view, the most efficient and fastest correction of the registration. In particular, the second registration can thus be carried out with only a single set landmark point. With a landmark, the registration offset can be corrected in at least three degrees of freedom (only translation). will. In particular, therefore, only one landmark can be used to carry out a transformation correction, while the rotation remains unchanged.
Gemäß einem weiteren Aspekt der Offenbarung kann die Steuereinheit dafür angepasst sein, genau zwei Landmarken, insbesondere zwei voneinander beabstandete Landmarkenpunkte, im Raum zu erfassen oder zu bestimmen und auf Basis der zwei Landmarken die Registrierung durchzuführen. Mit den zwei Landmarken können 5 Freiheitsgrade korrigiert werden (Translation und zwei Rotationen). According to a further aspect of the disclosure, the control unit can be adapted to detect or determine exactly two landmarks, in particular two landmark points spaced apart from one another, in space and to carry out the registration on the basis of the two landmarks. With the two landmarks, 5 degrees of freedom can be corrected (translation and two rotations).
Insbesondere kann die die Steuereinheit dafür angepasst sein, zumindest drei Landmarken, insbesondere zumindest drei voneinander beabstandete Landmarkenpunkte, im Raum zu erfassen oder zu bestimmen und auf Basis der zumindest drei Landmarken die Registrierung durchzuführen. Bei drei oder mehr Landmarken können alle sechs Freiheitsgrade korrigiert werden (Translation und drei Rotationen). In particular, the control unit can be adapted to detect or determine at least three landmarks, in particular at least three landmark points spaced apart from one another, in space and to carry out the registration on the basis of the at least three landmarks. With three or more landmarks, all six degrees of freedom can be corrected (translation and three rotations).
Gemäß einer bevorzugten Ausführungsform kann das chirurgische Assistenzsystem ein chirurgisches 3D-Mikroskop aufweisen, wobei der Fokuspunkt des Mikroskops erfasst und von der Steuereinheit verarbeitet wird und auf Basis des Fokuspunkts die Landmarke (Position) intraoperativ erfasst wird. Die Steuereinheit ist insbesondere dafür angepasst, über das Trackingsystem, insbesondere das Navigationssystem, das Mikroskop zu tracken und eine Position und/oder Orientierung eines Mikroskopkopfs mit optischen System zu bestimmen, um die Position des Fokuspunkts relativ zum Patienten bzw. zum Patientenreferenzsystem zu bestimmen. According to a preferred embodiment, the surgical assistance system can have a surgical 3D microscope, with the focus point of the microscope being recorded and processed by the control unit, and the landmark (position) being recorded intraoperatively on the basis of the focus point. The control unit is adapted in particular to use the tracking system, in particular the navigation system, to track the microscope and to determine a position and/or orientation of a microscope head with an optical system in order to determine the position of the focal point relative to the patient or to the patient reference system.
Gemäß einer weiteren bevorzugten Ausführungsform kann das chirurgische Assistenzsystem ein chirurgisches Werkzeug aufweisen und dafür angepasst sein, das chirurgisches Werkzeug, insbesondere einen Saugschlauch, geometrisch zu erfassen und durch das Trackingsystem nachzu verfolgen, und weiter die Steuereinheit dafür angepasst sein, bei einer Befehlseingabe durch den Anwender, eine Position einer distalen Spitze, insbesondere der distalen Spitze des Saugschlauchs, zu bestimmen und auf Basis dieser Position die Landmarke zu setzen. Ein Anwender kann also vorzugsweise einfach mit dem distalen Ende des Saugschlauchs auf die gewünschte Landmarke zeigen und auf einem Touchdisplay beispielsweise eine Befehlseingabe einer Land marken Setzung durchführen, um diese Landmarke zu erfassen. Für die Erfassung kann insbesondere die dreidimensionale intrakorporale Aufnahme des 3D- Aufnahmegeräts (des intraoperativen Visualisierungsgeräts) verwendet werden, da die Position der Landmarke die reale Position widerspiegelt. According to a further preferred embodiment, the surgical assistance system can have a surgical tool and be adapted to geometrically detect the surgical tool, in particular a suction tube, and track it through the tracking system, and the control unit can also be adapted for this when a command is input by the user to determine a position of a distal tip, in particular the distal tip of the suction tube, and to set the landmark on the basis of this position. A user can therefore preferably simply use the distal end of the suction hose to the desired Show a landmark and, for example, enter a command for setting a landmark on a touch display in order to record this landmark. In particular, the three-dimensional intracorporeal recording of the 3D recording device (the intraoperative visualization device) can be used for the detection, since the position of the landmark reflects the real position.
Vorzugsweise kann das Trackingsystem, insbesondere das Navigationssystem, ein infrarotbasiertes Navigationssystem und/oder ein elektromagnetisches Navigationssystem und/oder ein Bildverarbeitendes Navigationssystem aufweisen. Bei einem infrarotbasierten Navigationssystem werden vorzugsweise an dem Patienten und an dem 3D-Aufnahmegerät Infrarotmarker/ Infrarottracker vorgesehen. Optional können weitere Infrarotmarker bei dem vorgesehenen (entweder noch verschlossenen oder geöffneten) chirurgischen Eingriffsbereich vorgesehen werden, um diesen Bereich von besonderem Interesse genau zu erfassen und etwa eine erste Registrierung auf Basis dieses Bereichs durchzuführen. Bei einem elektromagnetischen Navigationssystem (EM-Navigationssystem) können EM-Sensoren an dem Patienten und/oder 3D- Aufnahmegerät angebracht werden. Bei einem bildverarbeitenden Navigationssystem wird die Navigation anhand einer Bildanalyse mittels maschinellem Sehen (Machine Vision) durchgeführt, um eine Bewegung wie etwa eine Translation und eine Drehung zu detektieren. Das Trackingsystem, insbesondere das chirurgische Navigationssystem, kann also auf Infrarot-Tracking/ infrarotbasiertem Tracking, EM-Tracking/ elektromagnetischem Tracking und/oder Machine-Vision-Tracking/ optischem Bildverarbeitungs-Tracking basieren. The tracking system, in particular the navigation system, can preferably have an infrared-based navigation system and/or an electromagnetic navigation system and/or an image-processing navigation system. In an infrared-based navigation system, infrared markers/infrared trackers are preferably provided on the patient and on the 3D recording device. Optionally, further infrared markers can be provided at the intended surgical intervention area (either still closed or open) in order to precisely detect this area of particular interest and, for example, to carry out an initial registration based on this area. In an electromagnetic navigation system (EM navigation system), EM sensors can be attached to the patient and/or 3D recording device. In an image processing navigation system, navigation is performed using machine vision image analysis to detect movement such as translation and rotation. The tracking system, in particular the surgical navigation system, can therefore be based on infrared tracking/infrared-based tracking, EM tracking/electromagnetic tracking and/or machine vision tracking/optical image processing tracking.
Gemäß einer bevorzugten Ausführungsform kann die Steuereinheit dafür angepasst sein, die erste Registrierung mittels eines Punkt-zu-Punkt-Abgleichs und/oder eines Oberflächenabgleichs unter Verwendung der äußeren Oberfläche/ Struktur des Patienten durchzuführen. Die erste Registrierung bzw. die Registrierungsmethode des ersten Registrier-Schritts A kann also insbesondere auf einer Punkt-zu-Punkt-Registrierung und/oder einem Oberflächenabgleich und/oder einer Video-Registrierung und/oder einem Fiducial-Abgleich/Mapping unter Verwendung eines intraoperativen 3D-Scanners wie beispielsweise einem Computertomographen (CT) oder einem Magnetresonanztomographen (MRT) basieren. Die erste Registrierung mit vorzugsweise Punkt-zu-Punkt-Abglesch und/oder Oberflächenabgleich wird unter Verwendung der äußeren Struktur bzw. der äußeren Oberfläche des Patienten durchgeführt. According to a preferred embodiment, the control unit can be adapted to perform the first registration by means of a point-to-point matching and/or a surface matching using the external surface/structure of the patient. The first registration or the registration method of the first registration step A can therefore be based in particular on a point-to-point registration and/or a surface comparison and/or a video registration and/or a fiducial comparison/mapping using an intraoperative 3D scanners such as a computer tomograph (CT) or a magnetic resonance tomograph (MRT) are based. The first registration with preferably point-to-point adjustment and/or surface adjustment is carried out using the external structure or the external surface of the patient.
Die Aufgaben werden hinsichtlich des Registrierverfahrens/ Registrierungsverfahren zur Registrierung von 3D-Aufnahmedaten auf ein Gewebe eines Patienten, insbesondere für ein chirurgisches Assistenzsystem gemäß der vorliegenden Offenbarung, durch die Schritte gelöst: Erfassen 3D-Aufnahmedaten eines Patienten; Registrieren der 3D-Aufnahmedaten auf eine äußere Oberfläche des Patienten als erste Registrierung; Erstellen einer dreidimensionalen intrakorporale Aufnahme des Patienten durch ein 3D-Aufnahmegerät; Bestimmen von zumindest einer Landmarke und/oder einer Oberfläche und/oder eines Volumens in der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme und/oder den 3D-Aufnahmedaten als intrakorporale Referenz; und Registrieren, auf Basis der ersten Registrierung und der bestimmen intrakorporalen Referenz, der 3D-Aufnahmedaten auf die durch die dreidimensionale intrakorporale Aufnahme erfasste inneren Strukturen als zweite Registrierung, um eine Genauigkeit der Registrierung zu erhöhen. Durch dieses Registrierverfahren With regard to the registration method/registration method for registering 3D image data on a patient's tissue, in particular for a surgical assistance system according to the present disclosure, the tasks are solved by the steps: acquiring 3D image data of a patient; Registering the 3D acquisition data on an outer surface of the patient as a first registration; Creation of a three-dimensional intracorporeal recording of the patient using a 3D recording device; determining at least one landmark and/or a surface and/or a volume in the three-dimensional intracorporeal image and/or the 3D image data as an intracorporeal reference; and registering, on the basis of the first registration and the determined intracorporeal reference, the 3D image data on the internal structures detected by the three-dimensional intracorporeal image as a second registration in order to increase the accuracy of the registration. Through this registration process
Gemäß einer bevorzugten Ausführungsform kann das Registrierverfahren ferner die Schritte aufweisen: Erfassen von zumindest einer Landmarke und/oder eine Oberfläche in der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme; und Durchführen einer starren Transformation, um die 3D-Aufnahmedaten auf die intrakorporale Struktur zu registrieren. Hierdurch wird ein Rechenaufwand durch etwa einen Prozessor weiter reduziert, da die starre Transformation keine komplexen mathematischen Berechnungen erfordern. According to a preferred embodiment, the registration method can also have the steps: detecting at least one landmark and/or one surface in the three-dimensional intracorporeal recording; and performing a rigid transformation to register the 3D acquisition data to the intracorporeal structure. This further reduces the amount of computation required by a processor, for example, since the rigid transformation does not require any complex mathematical calculations.
Die Aufgaben der vorliegenden Offenbarung werden hinsichtlich eines computerlesbares Speichermedium, dadurch gelöst, dass dieses Befehle umfasst, die bei einer Ausführung durch einen Computer diesen veranlassen, die Verfahrensschritte des Registrierverfahrens gemäß der vorliegenden Offenbarung auszuführen. Jegliche Offenbarung im Zusammenhang mit dem chirurgischen Assistenzsystem der vorliegenden Offenbarung gilt auch für das Registrierverfahren der vorliegenden Offenbarung, ebenso wie jegliche Offenbarung im Zusammenhang mit dem Registrierverfahren gemäß der vorliegenden Offenbarung auch für das chirurgische Assistenzsystem der vorliegenden Offenbarung gilt. Insbesondere können die Merkmale der Anpassung der Steuereinheit analog für einen Verfahrensschritt herangezogen werden, als auch ein Verfahrensschritt für eine entsprechende analoge Anpassung der Steuereinheit. The objects of the present disclosure are achieved with regard to a computer-readable storage medium in that it comprises instructions which, when executed by a computer, cause it to carry out the method steps of the registration method according to the present disclosure. Any disclosure related to the surgical assistance system of the present disclosure also applies to the registration method of the present disclosure, just as any disclosure related to the registration method according to the present disclosure also applies to the surgical assistance system of the present disclosure. In particular, the features of the adaptation of the control unit can be used analogously for a method step, as well as a method step for a corresponding analog adaptation of the control unit.
Kurzbeschreibung der Figuren Brief description of the figures
Die Erfindung wird nachfolgend anhand bevorzugter Ausführungsformen mit Hilfe der begleitenden Figuren erläutert. Es zeigen; The invention is explained below on the basis of preferred embodiments with the aid of the accompanying figures. Show it;
Fig. 1 eine schematische, perspektivische Ansicht eines chirurgischenFig. 1 is a schematic perspective view of a surgical
Assistenzsystems gemäß einer ersten bevorzugten Ausführungsform, Assistance system according to a first preferred embodiment,
Fig. 2 eine schematische Ansicht eines Registrierverfahrens einer bevorzugten Ausführungsform, 2 shows a schematic view of a registration method of a preferred embodiment,
Fig.3 eine schematische Darstellung zur Erläuterung eines Registrierverfahrens mit zweistufiger Registrierung, und 3 shows a schematic representation to explain a registration method with two-stage registration, and
Fig. 4 ein Flussdiagramm eines Registrierverfahrens einer weiteren bevorzugten Ausführungsform. 4 shows a flow chart of a registration method of a further preferred embodiment.
Die Figuren sind schematischer Natur und sollen nur dem Verständnis der Erfindung dienen. Gleiche Elemente sind mit denselben Bezugszeichen versehen. Die Merkmale der verschiedenen Ausführungsformen können untereinander ausgetauscht werden. Detaillierte Beschreibung bevorzugter Ausführungsformen The figures are schematic in nature and are only intended to help understand the invention. Identical elements are provided with the same reference symbols. The features of the various embodiments are interchangeable. Detailed description of preferred embodiments
Figur 1 zeigt eine schematische Ansicht eines chirurgischen Assistenzsystems 1 (nachstehend nur Assistenzsystem genannt) einer ersten bevorzugten Ausführungsform. Das Assistenzsystem 1 kommt in einem medizinischen Steril raum zum Einsatz. In einem mittigen, sterilen, chirurgischen Eingriffsbereich wird an dem Patienten ein offener Eingriff vorgenommen. Ein starres 3D-Videoendoskop 2 (nachstehend nur Endoskop genannt) mit einem Handstück / Handgriff 4 und einem beabstandeten, frontseitigen bildgebenden 3D-Aufnahmekopf 6 steht dafür endoskopschaftseitig in das Körperinnere des Patienten hinein. Der 3D-Aufnahmekopf 6 weist für eine Bildgebung eine 3D-Endoskop-Videokamera in Form einer distalen Stereokamera auf, welche in Richtung einer Längsachse des Endoskops 2 stirnseitig eine dreidimensionale intrakorporale Aufnahme IA des Körperinneren des Patienten P als zeitaktuelle (Live-Video) Aufnahme erstellt und digital bereitstellt. Über eine Darstellungsvorrichtung in Form eines OP-Monitors 8 kann dann ein visueller Inhalt für OP-Beteiligte für eine Navigation wiedergegeben werden. Es wird darauf hingewiesen, dass das Endoskop 2 alternativ auch an seinem Handhabungsabschnitt von einem Roboterarm geführt werden kann. FIG. 1 shows a schematic view of a surgical assistance system 1 (hereinafter only referred to as assistance system) of a first preferred embodiment. The assistance system 1 is used in a medical sterile room. An open procedure is performed on the patient in a central sterile surgical area. A rigid 3D video endoscope 2 (hereinafter simply called endoscope) with a handpiece/handle 4 and a spaced, front-side imaging 3D recording head 6 is positioned inside the patient's body on the endoscope shaft side. For imaging, the 3D recording head 6 has a 3D endoscope video camera in the form of a distal stereo camera, which creates a three-dimensional intracorporeal recording IA of the body interior of the patient P as a current (live video) recording in the direction of a longitudinal axis of the endoscope 2 on the front side and made available digitally. A display device in the form of an OP monitor 8 can then be used to display visual content for those involved in the OP for navigation. It is pointed out that the endoscope 2 can alternatively also be guided by a robot arm at its handling section.
Ferner weist das chirurgische Assistenzsystem 1 eine Datenbereitstellungseinheit 14 in Form eines Speichers auf, in welcher digitale, präoperative 3D-Aufnahmedaten 3DA des zu behandelnden Patienten P digital/computerlesbar hinterlegt sind. Als 3D- Aufnahmedaten 3DA können etwa (segmentierte) M RT -Aufnahmedaten oder CT- Aufnahmedaten hinterlegt sein, die einen Körper des Patienten P oder zumindest einen Teil des Körpers virtuell bzw. digital abbilden. Furthermore, the surgical assistance system 1 has a data supply unit 14 in the form of a memory, in which digital, preoperative 3D recording data 3DA of the patient P to be treated are stored in digital/computer-readable form. (Segmented) MRT recording data or CT recording data, which virtually or digitally image a body of the patient P or at least a part of the body, can be stored as 3D recording data 3DA.
Zur Erfassung, Verarbeitung und Berechnung sowie zur Steuerung weist das Assistenzsystem 1 eine Steuereinheit 12 auf, die dafür angepasst ist, die dreidimensionale intrakorporale Aufnahme IA des Endoskops 2 sowie die 3D- Aufnahmedaten 3DA zu verarbeiten. The assistance system 1 has a control unit 12 for detection, processing and calculation as well as for control, which is adapted to process the three-dimensional intracorporeal recording IA of the endoscope 2 and the 3D recording data 3DA.
Das chirurgische Assistenzsystem 1 verfügt zudem über ein T rackingsystem 14, welches unter anderem kontinuierlich eine Bewegung des Endoskops 2 und des Aufnahmekopfs 6 erfasst und der Steuereinheit 12 ais Endoskop-Lagedaten bereitstellt. In der vorliegenden Ausführungsform weist das Trackingsystem 14 ein infrarotbasiertes Navigationssystem mit einer externer 3D-Stereokamera 16 sowie Infrarotmarkern 18 auf, die an dem Handgriff vorgesehen sind. Alternativ oder zusätzlich kann auch eine Kombination mit einem endoskopinternen Sensors, etwa eines IMU-Sensors, und/oder mit einer durch die Steuereinheit 12 ausgeführten Bildanalyse zum Einsatz kommen. The surgical assistance system 1 also has a tracking system 14, which, among other things, continuously moves the endoscope 2 and the Recording head 6 detected and the control unit 12 ais endoscope position data. In the present embodiment, the tracking system 14 has an infrared-based navigation system with an external 3D stereo camera 16 and infrared markers 18 that are provided on the handle. Alternatively or additionally, a combination with an endoscope-internal sensor, for example an IMU sensor, and/or with an image analysis carried out by the control unit 12 can also be used.
Im Unterschied zum Stand der Technik ist das chirurgische Assistenzsystem 1 gemäß dieser Ausführungsform dafür angepasst, eine zweistufige Registrierung mit einmal einer äußeren Patientenstruktur für die erste Registrierung durchzuführen und auf Basis dieser ersten Registrierung und auf Basis von erfassten Landmarken mittels des 3 D-Auf na hmegeräts in Form des Endoskops 2 dann die innere Struktur des Patienten P für eine intraoperative, zweite Registrierung für eine verfeinerte Registrierung heranzuziehen. In contrast to the prior art, the surgical assistance system 1 according to this embodiment is adapted to carry out a two-stage registration with an outer patient structure for the first registration and on the basis of this first registration and on the basis of detected landmarks using the 3D recording device then use the internal structure of the patient P for an intraoperative, second registration for a more refined registration in the form of the endoscope 2 .
Konkret ist das Trackingsystem 14 und die Steuereinheit 12 dafür angepasst, die 3D-Aufnahmedaten 3DA zunächst über das Trackingsystem 14 mit der externen 3D- Stereokamera 16 auf eine äußere Oberfläche des Patienten P, hier den menschlichen Korpus mit dem (geplanten) Eingriffsbereich und den Kopf als erste Registrierung zu registrieren. Diese erste Registrierung geschieht üblicherweise vordem Eingriff, wenn der Patient P im Operationsraum platziert wurde. Die in der ersten Registrierung ermittelte Transformattonsmatrix wird in der Speichereinheit 20 hinterlegen. Damit ist die initiale bzw. erste Registrierung als Registrier-Schritt A abgeschlossen und es steht dem chirurgischen Assistenzsystem über die gesamte Operation hinweg sozusagen eine Übersichts-Registrierung oder Basis-Registrierung zur Verfügung. Specifically, the tracking system 14 and the control unit 12 are adapted for the 3D recording data 3DA initially via the tracking system 14 with the external 3D stereo camera 16 on an outer surface of the patient P, here the human body with the (planned) surgical area and the head register as the first registration. This first registration usually takes place before the intervention, when the patient P has been placed in the operating room. The transformation matrix determined in the first registration is stored in the storage unit 20 . This completes the initial or first registration as registration step A and an overview registration or basic registration, so to speak, is available to the surgical assistance system throughout the entire operation.
Ferner ist die Steuereinheit 12 dafür angepasst, nach Start des Eingriffs in der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme IA des Endoskops 2 anatomische Landmarken 15 zu erfassen sowie korrespondierende anatomische Landmarken 15‘ in den bereitgestellten 3D-Auf na hmed aten zu bestimmen. In der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme IA des Endoskops 2, welches in dem Körper des Patienten P eingeführt ist und eine anvisierte anatomische Struktur als dreidimensionales Bild aufnimmt, wählt der Chirurg in dieser Ausführungsform drei vordefinierte charakteristische (reale) Landmarken 15 aus. Diese drei Landmarken 15 im realen Raum finden sich ebenfalls als drei (virtuelle) Landmarken 15' im virtuellen Raum wieder, ebenso wie auch das Endoskop 2 im virtuellen Raum als virtuelles Endoskop 2' dargestellt werden kann. Über die insgesamt zwei mal drei korrespondierenden anatomischen Landmarken 15, 15‘ wird die dreidimensionale intrakorporale Aufnahme IA mit den 3D-Aufnahmedaten korreliert, also registriert. Furthermore, the control unit 12 is adapted to detect anatomical landmarks 15 in the three-dimensional intracorporeal image IA of the endoscope 2 after the start of the intervention and to determine corresponding anatomical landmarks 15′ in the 3D image data provided. In the three-dimensional intracorporeal recording IA of the endoscope 2, which is introduced into the body of the patient P and records a targeted anatomical structure as a three-dimensional image, the surgeon selects three predefined ones in this embodiment characteristic (real) landmarks 15 from. These three landmarks 15 in real space can also be found as three (virtual) landmarks 15' in virtual space, just as the endoscope 2 in virtual space can also be represented as a virtual endoscope 2'. The three-dimensional intracorporeal recording IA is correlated with the 3D recording data, ie registered, via the two times three corresponding anatomical landmarks 15, 15'.
Die Steuereinheit 12 ist speziell dafür angepasst ist, aus der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme IA drei Landmarken und/oder eine Oberfläche der inneren Struktur bzw. eines intrakorporalen Gewebes als intrakorporale Referenz zu bestimmen. Danach registriert die Steuereinheit 12 auf Basis der ersten Registrierung und der bestimmten intrakorporalen Referenz, die 3 D- Aufnahmedaten 3 DA auf das (innere) intrakorporale Gewebe/ die innere Struktur als zweite Registrierung, um eine Genauigkeit der Registrierung zu erhöhen. Wenn beispielsweise die Leber bewegt wird, so kann der Chirurg das chirurgische Assistenzsystem 1 verwenden, um die zweite Registrierung erneut durchzuführen und wieder auf die tatsächliche Lage der Leber in dem interessierenden Eingriffsbereich zu registrieren. The control unit 12 is specially adapted to determine three landmarks and/or a surface of the internal structure or an intracorporeal tissue as an intracorporeal reference from the three-dimensional intracorporeal recording IA. Thereafter, based on the first registration and the determined intracorporeal reference, the control unit 12 registers the 3D recording data 3 DA on the (inner) intracorporeal tissue/the inner structure as a second registration in order to increase the accuracy of the registration. For example, if the liver is moved, the surgeon can use the surgical assistance system 1 to perform the second registration again and re-register to the actual location of the liver in the surgical area of interest.
Das chirurgische Assistenzsystem 1 ist also speziell dafür angepasst ein zweistufiges Registrierverfahren durchzuführen, wobei diezweite Registrierung intraoperativ mehrmals zu jedem gewünschten Zeitpunkt wiederholt werden kann. The surgical assistance system 1 is therefore specially adapted to carry out a two-stage registration method, with the second registration being able to be repeated intraoperatively several times at any desired time.
Fig. 2 zeigt in einer schematischen Ansicht ein Registrierverfahren zur Registrierung von 3D-Aufnahmedaten 3DA auf ein Gewebe eines Patienten P gemäß einer ersten bevorzugten Ausführungsform. Zunächst wird eine erste Registrierung der 3D- Aufnahmedaten 3DA des Patienten P auf die Frontfläche des Gesichts des Patienten durchgeführt. Die geometrische Struktur der 3D~Aufnahmedaten des Gesichts des Patienten wird mit der erfassten dreidimensionalen Struktur des realen Gesichts des Patienten P korreliert, um eine erste Transformation zwischen den 3D- Aufnahmedaten und dem Patienten P zu erhalten. Dieser Schritt wird gemäß dieser Ausführungsform vor einem Eingriff ausgeführt. Nachdem die erste Registrierung als Übersichtsregistrierung abgeschlossen ist, kann der Schädel des Patienten P um die geplante Eingriffsstelle drapiert werden. Hiernach erfolgt ein Schritt einer Inzision, in welcher die Schädeldecke eröffnet wird und die innere Struktur des Zerebrums hiernach sichtbar ist. Aufgrund der Inzision, der Öffnung als auch einer Manipulation mit medizinischen Instrumenten kann sich bereichsweise die Lage des Gehirns ändern, so dass die 3D-Aufnahmedaten 3DA im Bereich des Zieleingriffs nicht mehr mit der tatsächlichen inneren Struktur des Patienten P übereinstimmt. Daher wird eine zweite Registrierung durchgeführt. Hierbei wird die sichtbare intrakorporale Struktur der kortikalen Oberfläche durch das 3D- Aufnahmegerät räumlich erfasst und über geeignete Landmarken und/oder Oberflächen mit den 3 D- Aufnahmedaten 3DA abgeglichen, korreliert und damit als zweite Registrierung registriert. Insbesondere wird eine Transformationsmatrix ermittelt, die eine Transformation nur innerhalb festgelegter Grenzen gegenüber der ersten Registrierung mit erster Transformation, insbesondere Transformationsmatrix, durchführt. In a schematic view, FIG. 2 shows a registration method for registering 3D recording data 3DA on a tissue of a patient P according to a first preferred embodiment. First, a first registration of the 3D recording data 3DA of the patient P is carried out on the front surface of the patient's face. The geometric structure of the 3D image data of the patient's face is correlated with the detected three-dimensional structure of the real face of the patient P in order to obtain a first transformation between the 3D image data and the patient P. According to this embodiment, this step is carried out before an intervention. After the first registration as a survey registration is completed, the skull of patient P can be draped around the planned surgical site. This is followed by an incision step in which the skullcap is opened and the internal structure of the cerebrum is then visible. Due to the incision, the opening and manipulation with medical instruments, the position of the brain can change in some areas, so that the 3D recording data 3DA in the area of the target intervention no longer matches the actual internal structure of the patient P. A second registration is therefore carried out. The visible intracorporeal structure of the cortical surface is spatially recorded by the 3D recording device and compared with the 3D recording data 3DA via suitable landmarks and/or surfaces, correlated and thus registered as a second registration. In particular, a transformation matrix is determined that carries out a transformation only within defined limits compared to the first registration with the first transformation, in particular a transformation matrix.
Durch die erste Registrierung wird also die Basis vorgegeben, und die zweite Registrierung wird nur noch in einem festgelegten Bereich (einem vordefinierten Toleranzbereich) gegenüber der ersten Registrierung durchgeführt, um die Registrierung zu jedem Zeitpunkt intraoperativ zu verfeinern. Aufgrund der Basis der ersten Registrierung wird eine Korrelation besonderes schnell und effizient durchgeführt. Auch werden mögliche Fehler einer falschen Registrierung minimiert, die berechnungsbedingt auftreten können. Beispielsweise kann, wenn nur eine kleine Struktur an 3D-Aufnahmedaten 3DA des Körpers des Patienten P vorliegt, beispielsweise ein Muskelabschnitt im linken Arm, auch nur der Muskelabschnitt im linken Arm und nicht etwa im rechten Arm über die Korrelation bestimmt werden. Mit anderen Worten wird durch das zweistufige Verfahren mit initialer Registrierung, mit der ersten Registrierung eine grobe Mindestgenauigkeit vorgegeben, die später zwar verfeinert aber nicht mehr vergröbert werden kann. The basis is thus specified by the first registration, and the second registration is only carried out in a specified range (a predefined tolerance range) compared to the first registration, in order to refine the registration intraoperatively at any time. Due to the basis of the first registration, a correlation is carried out particularly quickly and efficiently. It also minimizes potential misregistration errors that can occur computationally. For example, if there is only a small structure of 3D image data 3DA of the patient P's body, for example a muscle section in the left arm, only the muscle section in the left arm and not in the right arm can be determined via the correlation. In other words, the two-stage method with initial registration specifies a rough minimum accuracy with the first registration, which can be refined later but no longer coarsened.
Fig. 3 zeigt einen schematischen Ablauf eines Registrierverfahren gemäß einer weiteren bevorzugten Ausführungsform. Dieses Registrierverfahren zeichnet sich dadurch aus, dass auf Basis der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme IA, sogar auch die 3D-Aufnahmedaten 3DA auf die tatsächliche Struktur nach Eröffnung des Schädels angepasst werden. 3 shows a schematic sequence of a registration method according to a further preferred embodiment. This registration method is characterized by the fact that based on the three-dimensional intracorporeal recording IA, even the 3D recording data 3DA can also be adjusted to the actual structure after opening the skull.
Zunächst wird wieder die die (dreidimensionale Struktur) der Hautoberfläche des Gesichts des Patienten P in den 3D-Aufnahmedaten 3DA als auch real für eine erste Registrierung herangezogen. First of all, the (three-dimensional structure) of the skin surface of the patient P's face in the 3D recording data 3DA and in real terms is used for a first registration.
Nach Öffnung der Schädeldecke wird ein kraniologischer oder zerebraler Bereich durch maschinelles Sehen in der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme IA räumlich erkannt bzw. erfasst und auf die präoperativen 3D-Aufnahmedaten 3DA projiziert. So kann in den 3D-Aufnahmedaten 3DA ein sichtbarer Bereich des Gehirns bestimmt werden. After the skullcap has been opened, a craniological or cerebral area is spatially recognized or recorded by machine vision in the three-dimensional intracorporeal image IA and projected onto the preoperative 3D image data 3DA. A visible area of the brain can thus be determined in the 3D recording data 3DA.
Ferner wird mittels der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme IA, die auch farblich ist, eine dreidimensionale und farbgestützte Rekonstruktion der kortikalen Oberfläche durchgefühlt Furthermore, a three-dimensional and color-supported reconstruction of the cortical surface is felt using the three-dimensional intracorporeal image IA, which is also colored
Diese Rekonstruktion wird für die 3D-Aufnahmedaten 3DA verwendet, um einen kortikalen Oberflächenabgleich durchzuführen. This reconstruction is used for the 3D recording data 3DA in order to carry out a cortical surface comparison.
In einem nächsten Schritt werden dann die präoperativen 3D-Aufhahmedaten 3DA dahingehend angepasst, dass der Eingriff sbereich über die dreidimensionale Rekonstruktion aktualisiert wird, also die entfernte Schädeldecke aus den 3D- Aufnahedaten 3DA entfernt und die Lage des Gehirns angepasst wird. In a next step, the preoperative 3D recording data 3DA are then adjusted such that the intervention area is updated via the three-dimensional reconstruction, ie the removed skullcap is removed from the 3D recording data 3DA and the position of the brain is adjusted.
Fig. 4 zeigt ein Flussdiagramm eines Registrierverfahrens einer weiteren bevorzugten Ausführungsform mit einem zweistufigen Registrierungsprozess. FIG. 4 shows a flow chart of a registration method of a further preferred embodiment with a two-stage registration process.
In einem ersten Schritt S1 werden präoperative 3D-Aufnahmedaten 3DA erfasst, insbesondere M RT -Aufnahmedaten oder CT -Aufnahmedaten . In einem zweiten Schrit S2 wird die Navigation vorbereitet bzw. eingerichtet. Insbesondere werden Tracker am Patienten, am 3D-Aufnahmegerät (3D- Visualisierungssystem) und/oder an einem Instrument vorgesehen. In a first step S1, preoperative 3D recording data 3DA is recorded, in particular M RT recording data or CT recording data. In a second step S2, the navigation is prepared or set up. In particular, trackers are provided on the patient, on the 3D recording device (3D visualization system) and/or on an instrument.
In einem folgenden Schrit S3 erfolgt vorzugsweise eine Definition der Registrierungsstruktur. Hier werden etwa Landmarken und/oder Oberflächen in den präoperativen 3D-Aufnahmedaten 3DA bestimmt. Beispielsweise kann eine dreidimensionale Struktur des Gesichts des Patienten als Registrierungsstruktur für die erste Registrierung und/oder ein zerebraler Bereich für die zweite Registrierung definiert werden. In a subsequent step S3, the registration structure is preferably defined. Here, for example, landmarks and/or surfaces are determined in the preoperative 3D recording data 3DA. For example, a three-dimensional structure of the patient's face can be defined as the registration structure for the first registration and/or a cerebral region for the second registration.
Im nächsten Schritt S4 erfolgt die erste Registrierung. Diese erfolgt insbesondere auf Basis der zuvor definierten äußeren Oberfläche des Gesichts des Patienten P. The first registration takes place in the next step S4. This takes place in particular on the basis of the previously defined outer surface of the face of patient P.
Die erste Registrierung kann auf Basis einer Punkt-zu-Punkt-Registrierung und/oder eines Oberflächen-Abgleichs (Mapping) und/oder einer Video- Oberflächenerfassung, wie etwa einer Stereokamera, und/oder einer Fiducial- Kartierung erfolgen. The initial registration may be based on point-to-point registration and/or surface mapping and/or video surface acquisition such as a stereo camera and/or fiducial mapping.
Hiernach ist die erste Registrierung abgeschlossen und der Eingriffsbereich kann drapiert und mitels Inzision geöffnet werden. After this, the first registration is complete and the surgical area can be draped and opened with an incision.
Nach Start des Eingriffs wird in einem Schritt S5 über ein 3D-Aufnahmegerät eine dreidimensionale intrakorporale Aufnahme IA erstellt, welche für eine Verfeinerung der Registrierung herangezogen wird. In der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme IA wird zumindest eine Landmarke und/oder Oberfläche bestimmt, insbesondere wird auf die definierte Registrierungsstruktur zurückgegriffen, und es erfolgt für die zweite Registrierung durch einen Abgleich der Abgleich der intraoperativen Struktur des Patienten mit der präoperativen Struktur des Patienten. In diesem Schrit wird insbesondere nur eine starre Transformation (also nur eine Verschiebung und eine Verdrehung der dreidimensionalen Aufnahmen IA, 3DA zueinander) durchgeführt, um die Genauigkeit der Registrierung für den interessierenden Zielbereich zu erhöhen. Hiernach kann mit der der Operation fortgefahren werden und aufgrund der Registrierungsverfeinerung durch die zweite Registrierung kann eine sehr hohe Navigationspräzision erreicht werden. Wenn nun Instrumente für eine Operation eingesetzt werden, so können diese über ein Trackingsystem verfolgt und in den 3D- Aufnahmedaten 3DA präzise nachverfolgt werden, so dass eine Navigation über allein die 3D-Aufnahmedaten 3DA möglich ist, um mit dem Instrument zum Ziel- Anwendungsbereich zu gelangen. After the intervention has started, a three-dimensional intracorporeal image IA is created in a step S5 using a 3D imager, which image is used to refine the registration. At least one landmark and/or surface is determined in the three-dimensional intracorporeal image IA, in particular the defined registration structure is used, and the intraoperative structure of the patient is compared with the preoperative structure of the patient for the second registration by means of a comparison. In this step, in particular, only a rigid transformation (that is to say only a shift and a rotation of the three-dimensional images 1A, 3DA relative to one another) is carried out in order to increase the accuracy of the registration for the target area of interest. After this, the operation can be continued and, due to the registration refinement by the second registration, a very high navigation precision can be achieved. If instruments are now used for an operation, they can be tracked via a tracking system and tracked precisely in the 3D recording data 3DA, so that navigation using the 3D recording data 3DA alone is possible in order to use the instrument to reach the target application area reach.
Die Lage des 3D~Aufnahmegeräts wird in Schritt S7 kontinuierlich getrackt/ erfasst. The position of the 3D recording device is continuously tracked/captured in step S7.
Wenn etwa der Chirurg bestimmt, dass eine erneute Registrierung erforderlich ist, so kann die zweite Registrierung jederzeit wiederholt werden, insbesondere dann, wenn sich das Gewebe bewegt hat. Wenn die Bedingung B1 einer erneuten Registrierung erfüllt ist (Ja), schreitet das Registrierverfahren wieder zu Schritt S5 und auf Basis der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme IA des 3D-Aufnahmegeräts wird eine Korrelation mit den 3D-Aufnahmedaten 3DA bestimmt. For example, if the surgeon determines that a new registration is required, the second registration can be repeated at any time, particularly if the tissue has moved. If the condition B1 of a new registration is met (Yes), the registration method goes back to step S5 and based on the three-dimensional intracorporeal recording IA of the 3D recording device, a correlation with the 3D recording data 3DA is determined.
Wird keine erneute Registrierung gewünscht (Nein) so schreitet das Verfahren zu Bedingung B2 voran. Solange die Bedingung B2 nicht bestimmt, dass das Verfahren beendet werden soll, so wird Schritt S7 wieder ausgeführt. Ansonsten wird das Verfahren beendet. If no new registration is desired (No), the method proceeds to condition B2. As long as condition B2 does not determine that the method should be ended, step S7 is executed again. Otherwise the procedure is terminated.
Die vorliegende Offenbarung ist zwar insbesondere im Kontext der Neurochirurgie dargelegt, kann aber generell auch in anderen Bereichen wie etwa bei einem Eingriff an der Wirbelsäule, in der H NO-Chirurgie als auch in der Allgemeinchirurgie angewendet werden. Bezuqszeichenliste Although the present disclosure is presented in particular in the context of neurosurgery, it can also be used in general in other areas such as spinal surgery, in ENT surgery and in general surgery. Reference character list
1 Chirurgisches Assistenzsystem 1 surgical assistance system
2, 2' Endoskop 2, 2' endoscope
4 Handgriff 4 handle
6 3D-Aufnahmekopf 6 3D recording head
8 OP-Monitor 8 surgical monitor
10 Datenbereitstellungseinheit 10 data supply unit
12 Steuereinheit 12 control unit
14 Trackingsystem 14 tracking system
15, 15' Landmarke 16 Stereokamera 15, 15' Landmark 16 stereo camera
18 Infra rotmarker 18 infrared markers
20 Speichereinheit 20 storage unit
3DA dreidimensionale Aufnahmedaten / 3 D-Auf na hmed aten3DA three-dimensional recording data / 3D recording data
IA dreidimensionale intrakorporale Aufnahme IA three-dimensional intracorporeal image
51 Schritt Einlesen 3D-Aufnahmedaten 51 Step Import 3D recording data
52 Schritt Vorbereiten Navigation 52 Step Prepare Navigation
53 Schritt Definition Registrierungsstruktur 53 Step Definition Registry Hive
54 Schritt Erste Registrierung 54 Step First registration
55 Schritt Erstellen dreidimensionale intrakorporale Aufnahme55 Step Create a three-dimensional intracorporeal image
56 Schritt Zweite Registrierung 56 Step Second registration
57 Erfassen Lage 3D-Aufnahmegerät 57 Capture location 3D capture device
B1 Bedingung erneute Registrierung? B1 condition re-registration?
B2 Bedingung Verfahren beenden? B2 condition end procedure?

Claims

Ansprüche Expectations
1. Chirurgisches Assistenzsystem (1 ) zur Verwendung bei einem chirurgischen Eingriff, aufweisend; zumindest ein bildgebendes 3D-Aufnahmegerät, welches dafür vorgesehen und angepasst ist, bei einem Patienten (P) eine dreidimensionale intrakorporale Aufnahme (IA) zu erstellen und computerlesbar bereitzu stellen; und ein Trackingsystem (14), insbesondere ein chirurgisches Navigationssystem, welches dafür vorgesehen und angepasst ist, zumindest einen chirurgischen Eingriffsbereich des Patienten (P), insbesondere den Patienten (P) mit einer äußeren Oberfläche des Patienten (P), vorzugsweise zusammen mit dem 3D-Aufnahmegerät, zu erfassen und nachzu verfolgen; eine Datenbereitstellungseinheit (10), insbesondere eine Speichereinheit (20), welche dafür angepasst ist, digitale 3D-Aufnahmedaten (3DA), insbesondere präoperative 3D- Aufnahmedaten (3DA), des Patienten (P) bereitzustellen; und eine Steuereinheit (12), die dafür angepasst ist, die dreidimensionale intrakorporale Aufnahme (IA), die Daten des Trackingsystems (14) sowie die bereitgestellten 3D-Aufnahmedaten (3DA) zu verarbeiten, dadurch gekennzeichnet, dass das chirurgische Assistenzsystem (1), insbesondere das Trackingsystem (14) und/oder die Steuereinheit (12), dafür angepasst ist, die 3D-Aufnahmedaten (3DA) auf eine äußere Oberfläche des Patienten (P) als erste Registrierung zu registrieren und insbesondere diese erste Registrierung in der Speichereinheit (20) zu hinterlegen; und die Steuereinheit (12) dafür angepasst ist, aus der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme (IA) und/oder den 3D-Aufnahmedaten (3DA) zumindest eine Land marke und/oder eine Oberfläche und/oder ein dreidimensionales Volumen einer intrakorporalen Struktur als intrakorporale Referenz zu bestimmen, und auf Basis der ersten Registrierung und auf Basis der bestimmten intrakorporalen Referenz, die 3D- Aufnahmedaten (3DA) auf die als dreidimensionale intrakorporale Aufnahme (IA) erfasste intrakorporale Struktur des Patienten (P) als zweite Registrierung zu registrieren, um eine Genauigkeit der Registrierung zu erhöhen. 1. Surgical assistance system (1) for use in a surgical intervention, having; at least one imaging 3D recording device, which is intended and adapted to create a three-dimensional intracorporeal recording (IA) of a patient (P) and to make it available in computer-readable form; and a tracking system (14), in particular a surgical navigation system, which is provided and adapted for this, at least one surgical intervention area of the patient (P), in particular the patient (P) with an outer surface of the patient (P), preferably together with the 3D -Recording device to capture and track; a data supply unit (10), in particular a storage unit (20), which is adapted to provide digital 3D recording data (3DA), in particular preoperative 3D recording data (3DA), of the patient (P); and a control unit (12) which is adapted to process the three-dimensional intracorporeal image (IA), the data from the tracking system (14) and the 3D image data (3DA) provided, characterized in that the surgical assistance system (1), in particular the tracking system (14) and/or the control unit (12) is adapted to register the 3D recording data (3DA) on an outer surface of the patient (P) as a first registration and in particular this first registration in the storage unit (20 ) to deposit; and the control unit (12) is adapted to assign at least one landmark and/or a surface and/or a three-dimensional volume of an intracorporeal structure as an intracorporeal reference from the three-dimensional intracorporeal image (IA) and/or the 3D image data (3DA). determine, and on the basis of the first registration and on the basis of the determined intracorporeal reference, to register the 3D recording data (3DA) on the intracorporeal structure of the patient (P) recorded as a three-dimensional intracorporeal recording (IA) as a second registration in order to ensure the accuracy of the increase registration.
2. Chirurgisches Assistenzsystem (1 ) nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass die Steuereinheit (12) dafür angepasst ist, die zweite Registrierung auf Basis einer starren Transformation durchzuführen. 2. Surgical assistance system (1) according to claim 1, characterized in that the control unit (12) is adapted to carry out the second registration on the basis of a rigid transformation.
3. Chirurgisches Assistenzsystem (1) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass das chirurgische Assistenzsystem (1) ein chirurgisches 3D- Mikroskop und/oder ein chirurgisches 3D-Endoskop (2, 2‘) und/oder ein medizinisches Instrument mit einer optischen 3D-Kamera als 3D-Aufnahmegerät zur Erstellung der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme (IA) aufweist. 3. Surgical assistance system (1) according to claim 1 or 2, characterized in that the surgical assistance system (1) is a surgical 3D microscope and / or a surgical 3D endoscope (2, 2 ') and / or a medical instrument with a optical 3D camera as a 3D recording device for creating the three-dimensional intracorporeal recording (IA).
4. Chirurgisches Assistenzsystem (1 ) nach einem der vorstehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Steuereinheit (12) dafür angepasst ist, in der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme (IA) zumindest eine punktförmige Landmarke und/oder zumindest eine Oberfläche für die zweite Registrierung zu bestimmen. 4. Surgical assistance system (1) according to one of the preceding claims, characterized in that the control unit (12) is adapted to determine at least one punctiform landmark and/or at least one surface for the second registration in the three-dimensional intracorporeal recording (IA). .
5. Chirurgisches Assistenzsystem (1 ) nach einem der vorstehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Steuereinheit (12) dafür angepasst ist, genau eine einzige Landmarke (15) zu erfassen und auf Basis der einen Landmarke (15) eine Registrierung mit nur einer Transformationskorrektur hinsichtlich einer Translation durchzuführen. 5. Surgical assistance system (1) according to any one of the preceding claims, characterized in that the control unit (12) is adapted to detect exactly one landmark (15) and on the basis of one landmark (15) a registration with only one transformation correction to carry out with regard to a translation.
6 Chirurgisches Assistenzsystem (1 ) nach einem der vorstehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Trackingsystem (14) ein infrarotbasiertes Navigationssystem und/oder ein elektromagnetisches Navigationssystem und/oder ein Bildverarbeitendes Navigationssystem aufweist 6 Surgical assistance system (1) according to one of the preceding claims, characterized in that the tracking system (14) has an infrared-based navigation system and/or an electromagnetic navigation system and/or an image-processing navigation system
7. Chirurgisches Assistenzsystem (1 ) nach einem der vorstehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Steuereinheit (12) dafür angepasst ist, die erste Registrierung mittels eines Punkt-zu-Punkt-Abgleichs und/oder eines Oberflächenabgleichs unter Verwendung der äußeren Oberfläche des Patienten (P) durchzuführen. 7. Surgical assistance system (1) according to any one of the preceding claims, characterized in that the control unit (12) is adapted for the first registration by means of a point-to-point comparison and / or a surface comparison using the outer surface of the patient (P) to perform.
8. Registrierverfahren zur Registrierung von SD-Aufnahmedaten (3DA) auf ein Gewebe eines Patienten (P), insbesondere für ein chirurgisches Assistenzsystem (1) nach einem der Ansprüche 1 bis 7, gekennzeichnet durch die Schritte: 8. Registration method for registering SD recording data (3DA) on a tissue of a patient (P), in particular for a surgical assistance system (1) according to one of claims 1 to 7, characterized by the steps:
Erfassen 3D-Aufnahmedaten (3DA) eines Patienten (P); Capture 3D recording data (3DA) of a patient (P);
Registrieren der 3D-Aufnahmedaten (3DA) auf eine äußere Oberfläche des Patienten (P) als erste Registrierung; Registering the 3D acquisition data (3DA) on an outer surface of the patient (P) as a first registration;
Erstellen einer dreidimensionalen intrakorporale Aufnahme (IA) des Patienten (P) durch ein 3D-Aufnahmegerät; Creation of a three-dimensional intracorporeal recording (IA) of the patient (P) using a 3D recording device;
Bestimmen von zumindest einer Landmarke und/oder einer Oberfläche und/oder eines Volumens in der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme (IA) und/oder in den 3D-Aufnahmedaten (3DA) als intrakorporale Referenz; und determining at least one landmark and/or a surface and/or a volume in the three-dimensional intracorporeal image (IA) and/or in the 3D image data (3DA) as an intracorporeal reference; and
Registrieren, auf Basis der ersten Registrierung und der bestimmen intrakorporalen Referenz, der 3D-Aufnahmedaten (3DA) auf die als dreidimensionale intrakorporale Aufnahme (IA) erfasste intrakorporale Struktur des Patienten (P) als zweite Registrierung, um eine Genauigkeit der Registrierung zu erhöhen. Register, on the basis of the first registration and the determined intracorporeal reference, the 3D recording data (3DA) on the intracorporeal structure of the patient (P) recorded as a three-dimensional intracorporeal recording (IA) as a second registration in order to increase the accuracy of the registration.
9. Registrierverfahren nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass dieses beim Schritt der zweiten Registrierung die Schritte aufweist: 9. Registration method according to claim 8, characterized in that in the step of the second registration it has the steps:
Erfassen von zumindest einer Landmarke und/oder einer Oberfläche in der dreidimensionalen intrakorporalen Aufnahme (IA); detecting at least one landmark and/or one surface in the three-dimensional intracorporeal image (IA);
Durchführen einer starren Transformation, um die 3D-Aufnahmedaten (3DA) auf die intrakorporale Struktur zu registrieren. Perform a rigid transformation to register the 3D acquisition data (3DA) to the intracorporeal structure.
10. Computerlesbares Speichermedium, das Befehle umfasst, die bei einer Ausführung durch einen Computer diesen veranlassen, die Verfahrensschritte des Registrierverfahrens gemäß Anspruch 8 oder 9 auszuführen. 10. A computer-readable storage medium comprising instructions which, when executed by a computer, cause the computer to carry out the method steps of the registration method according to claim 8 or 9.
EP22741198.0A 2021-07-01 2022-06-29 Surgical assistance system with improved registration, and registration method Pending EP4362844A1 (en)

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