EP4292096A1 - Vessel-analysis-supported medical system for determining setting values of a blood treatment device - Google Patents

Vessel-analysis-supported medical system for determining setting values of a blood treatment device

Info

Publication number
EP4292096A1
EP4292096A1 EP22706269.2A EP22706269A EP4292096A1 EP 4292096 A1 EP4292096 A1 EP 4292096A1 EP 22706269 A EP22706269 A EP 22706269A EP 4292096 A1 EP4292096 A1 EP 4292096A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
treatment
medical system
parameter value
blood treatment
blood
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Pending
Application number
EP22706269.2A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Florian Hubert
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Fresenius Medical Care Deutschland GmbH
Original Assignee
Fresenius Medical Care Deutschland GmbH
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Fresenius Medical Care Deutschland GmbH filed Critical Fresenius Medical Care Deutschland GmbH
Publication of EP4292096A1 publication Critical patent/EP4292096A1/en
Pending legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M1/00Suction or pumping devices for medical purposes; Devices for carrying-off, for treatment of, or for carrying-over, body-liquids; Drainage systems
    • A61M1/14Dialysis systems; Artificial kidneys; Blood oxygenators ; Reciprocating systems for treatment of body fluids, e.g. single needle systems for hemofiltration or pheresis
    • A61M1/16Dialysis systems; Artificial kidneys; Blood oxygenators ; Reciprocating systems for treatment of body fluids, e.g. single needle systems for hemofiltration or pheresis with membranes
    • A61M1/1601Control or regulation
    • A61M1/1603Regulation parameters
    • A61M1/1605Physical characteristics of the dialysate fluid
    • GPHYSICS
    • G16INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY [ICT] SPECIALLY ADAPTED FOR SPECIFIC APPLICATION FIELDS
    • G16HHEALTHCARE INFORMATICS, i.e. INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY [ICT] SPECIALLY ADAPTED FOR THE HANDLING OR PROCESSING OF MEDICAL OR HEALTHCARE DATA
    • G16H20/00ICT specially adapted for therapies or health-improving plans, e.g. for handling prescriptions, for steering therapy or for monitoring patient compliance
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B3/00Apparatus for testing the eyes; Instruments for examining the eyes
    • A61B3/10Objective types, i.e. instruments for examining the eyes independent of the patients' perceptions or reactions
    • A61B3/12Objective types, i.e. instruments for examining the eyes independent of the patients' perceptions or reactions for looking at the eye fundus, e.g. ophthalmoscopes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B5/00Measuring for diagnostic purposes; Identification of persons
    • A61B5/48Other medical applications
    • A61B5/4836Diagnosis combined with treatment in closed-loop systems or methods
    • GPHYSICS
    • G16INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY [ICT] SPECIALLY ADAPTED FOR SPECIFIC APPLICATION FIELDS
    • G16HHEALTHCARE INFORMATICS, i.e. INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY [ICT] SPECIALLY ADAPTED FOR THE HANDLING OR PROCESSING OF MEDICAL OR HEALTHCARE DATA
    • G16H20/00ICT specially adapted for therapies or health-improving plans, e.g. for handling prescriptions, for steering therapy or for monitoring patient compliance
    • G16H20/40ICT specially adapted for therapies or health-improving plans, e.g. for handling prescriptions, for steering therapy or for monitoring patient compliance relating to mechanical, radiation or invasive therapies, e.g. surgery, laser therapy, dialysis or acupuncture
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2202/00Special media to be introduced, removed or treated
    • A61M2202/0014Special media to be introduced, removed or treated removed from the body
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2202/00Special media to be introduced, removed or treated
    • A61M2202/0042Special media to be introduced, removed or treated filtrate, i.e. the fluid passing through the filter
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2202/00Special media to be introduced, removed or treated
    • A61M2202/04Liquids
    • A61M2202/0413Blood
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/10General characteristics of the apparatus with powered movement mechanisms
    • A61M2205/103General characteristics of the apparatus with powered movement mechanisms rotating
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/12General characteristics of the apparatus with interchangeable cassettes forming partially or totally the fluid circuit
    • A61M2205/125General characteristics of the apparatus with interchangeable cassettes forming partially or totally the fluid circuit with incorporated filters
    • A61M2205/126General characteristics of the apparatus with interchangeable cassettes forming partially or totally the fluid circuit with incorporated filters with incorporated membrane filters
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/12General characteristics of the apparatus with interchangeable cassettes forming partially or totally the fluid circuit
    • A61M2205/127General characteristics of the apparatus with interchangeable cassettes forming partially or totally the fluid circuit with provisions for heating or cooling
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/33Controlling, regulating or measuring
    • A61M2205/3327Measuring
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/35Communication
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/50General characteristics of the apparatus with microprocessors or computers
    • A61M2205/502User interfaces, e.g. screens or keyboards
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2230/00Measuring parameters of the user
    • A61M2230/005Parameter used as control input for the apparatus

Definitions

  • the present invention relates to a medical system according to claim 1, a blood treatment device according to claim 12, a treatment system according to claim 14, and a method according to claim 15; furthermore, it relates to a digital storage medium according to claim 16, a computer program product according to claim 17 and a computer program according to claim 18 or respectively according to the preambles or generic terms of these claims.
  • setting values for variable treatment parameters can be set by a user, e.g. B. the clinic staff to enter, or to adjust existing default settings, so to change.
  • the user of the blood treatment device can usually set or change such setting values manually, for example by means of input interfaces, e.g. B. on a screen (touch screen) or on other interfaces that are suitable for input, make or cause.
  • An object of the present invention may consist in proposing a medical system for supporting the user in determining setting values for treatment using a blood treatment device, a blood treatment device which has a medical system according to the invention, and a treatment system and a method. Furthermore, a digital storage medium, a computer program product and a computer program are to be proposed.
  • the object according to the invention can be achieved by a medical system with the features of claim 1. It can also be achieved by a blood treatment device having the features of claim 12, by a treatment system having the features of claim 14 and by a method having the features of claim 15. It can also be achieved by a digital storage medium with the features of claim 16, by a computer program product with the features of claim 17 and by a computer program with the features of claim 18.
  • a medical system for establishing setting values (or ranges of values therefor) of a blood treatment device, or in support of the User of the blood treatment device here, proposed, so of values (or ranges for this), which are variable and z. B. by the doctor at the blood treatment device before or during the treatment session on, or with effect on, the blood treatment device could be adjusted.
  • the medical system according to the invention includes a computing device with an input interface. The latter is prepared for manual input or for automatically reading in results that were determined in advance or previously using a diagnostic device (also: examination device) that is designed to carry out a retinal vessel analysis of a patient and are therefore already available.
  • the system further includes an output interface.
  • the computing device is programmed to, based on the results entered or read in by means of the first input interface, for the technical parameter value and/or the target treatment parameter value or for their levels, numerical values or amounts for the To determine control or regulation of the blood treatment device for the treatment of the patient or to assign one in each case.
  • Determining or determining data can be or include examining an existence or non-existence, measuring, inferring, calculating, obtaining, reaching and/or recognizing.
  • the computing device is programmed to determine or allocate required changes (or their amount, value, amount, etc.) compared to an earlier specification of the technical parameter value or the target treatment parameter value based on the results entered or read in via the first input interface.
  • the previous default can z. B. a default setting that is already set, for example, on the blood treatment device, or a default, z. B. a value previously used for the treatment, an entry in the patient file or history, an instruction from the attending physician, etc.
  • the computing device is further programmed to determine the technical parameter value determined by it and/or the target treatment parameter value determined by it and/or or the respective change determined by it, to be output by means of the output interface.
  • the blood treatment device according to the invention which is preferably designed as a dialysis device, has a medical system according to the invention or is connected to it in signal connection or communication.
  • the treatment system according to the invention has or consists of one or more blood treatment devices, preferably as disclosed herein, and a medical system according to the invention. At least one blood treatment device is preferably configured as a dialysis device.
  • One, several or all of the blood treatment device(s) of the treatment system on the one hand and the medical system on the other hand are separate from one another.
  • the term “separate from each other” can be used here, e.g. B. include a spatial, physical separation and / or a separation such that there is no signal communication between the blood treatment device and the medical system. Alternatively or additionally, this can mean that one component (eg the medical system) is not part of the other component (eg one of the blood treatment devices).
  • the method according to the invention preferably serves to prepare an upcoming treatment or treatment session for a patient, which is to be carried out using a blood treatment device, and preferably ends before the start of the treatment. Alternatively or additionally, the method according to the invention runs during the treatment session using the blood treatment device.
  • the method comprises the following steps: providing a medical system according to the invention, a blood treatment device according to the invention, a treatment system according to the invention; alternatively, it includes using such medical system, blood treatment device or treatment system already provided; - manually inputting at least one result detected by means of the diagnostic device into the input interface of the computing device; reading at least one technical parameter value and/or at least one target treatment parameter value, or the changes proposed therefor, which is output from or at the output interface for treating the patient using the blood treatment device; and - entering the read technical parameter value and/or target treatment parameter value, or their respective change, as a setting value in an input interface of the blood treatment device.
  • a digital, in particular non-volatile, storage medium according to the invention in particular in the form of a machine-readable carrier, in particular in the form of a diskette, CD, DVD, EPROM, FRAM (ferroelectric RAM), NOVRAM or SSD (solid state drive), in particular with electronic or optically readable control signals, is designed to to interact with a programmable computer system in such a way that a conventional computing device is reprogrammed into a computing device of a medical system according to the invention, e.g. B. when its memory content expires on the programmable computer system.
  • a computer program product has a program code or signal wave that is volatile, transient or stored on a machine-readable carrier, configured to interact with a programmable computer configuration of a computer system in such a way that a conventional computing device is reprogrammed into a computing device of a medical system according to the invention.
  • a computer program product can mean, for example, a computer program stored on a carrier, an embedded system as a comprehensive system with a computer program (e.g. an electronic device with a computer program), a network of computer-implemented computer programs (e.g. a client/ server system, a cloud computing system, etc.) or a computer on which a computer program is loaded, running, stored, executed or developed.
  • machine-readable medium means, in certain embodiments of the present invention, a medium containing data or information interpretable by software and/or hardware.
  • the carrier can be a data carrier such as a floppy disk, a CD, a DVD, a USB stick, a flash card, an SD card and the like, as well as any other memory or storage medium mentioned herein.
  • a computer program product can also be understood to mean a programmed application (in short: app), for example in particular for a smartphone, a tablet or another mobile hand-held device.
  • a computer program according to the invention has a program code to cause a conventional computing device to be reprogrammed into a computing device of a medical system according to the invention when the computer program runs on a corresponding computer system.
  • a computer program can be understood, for example, as a physical, marketable software product which has a program.
  • the use of the expression “can be” or “can have” etc. is to be understood as synonymous with “is preferably” or “has preferably” etc. and is intended to explain embodiments according to the invention.
  • Embodiments according to the invention can have one or more of the features mentioned above or below.
  • the present invention preferably also includes a corresponding programming or configuration of a suitable device or a section thereof, in particular according to the invention. If it is disclosed herein that the object according to the invention has one or more features in a specific embodiment, it is also disclosed herein that the object according to the invention expressly does not have this or these features in other embodiments that are also according to the invention, e.g. B. in the sense of a disclaimer. For each embodiment mentioned herein, the contrary embodiment, for example formulated as a negation, is also disclosed. Whenever an embodiment is referred to herein, it is an exemplary embodiment of the invention.
  • UF ultrafiltration
  • DVA dynamic retinal vascular analysis
  • a retinal camera also: fundus camera
  • the retinal vessel analyzer measures the diameter of arteries and veins the fundus.
  • DVA dynamic retinal vessel analysis
  • a 12.5 Hz optoelectric flicker light is also used to stimulate and the change in vessel diameter is quantified.
  • This test can follow different protocols, for example in the form of three times 20 seconds of flickering light with a wavelength, for example, between 510 nm and 580 nm with e.g. B. 80 seconds of recovery time in between.
  • the examination is usually carried out when the patient's pupils have been dilated by medication; it is completely non-invasive and can provide a statement of a patient's cardiovascular risk profile.
  • the results from the retinal vessel analysis determined in advance by means of the diagnostic device include, in particular, the venous and/or the arterial dilatation, or are based on these.
  • the maximum diameter of the observed vessel of the fundus or the retinal retinal diameter is divided by its base diameter (also known as "initial value”, “resting diameter” or “baseline”, see also the following dissertation by Karoline Bornmann). , you get a percentage that can be used as a result.
  • the determined values of the venous and/or arterial dilatation can be displayed as a graphic in certain embodiments. In this way, a long-term history can be presented to the attending physician. Cardioprotective dialysis treatment can be indicated on the basis of increasing values of venous and/or arterial dilatation. In some embodiments of the system, this has a display device.
  • the display device is configured or programmed to display the results from the examination using the diagnostic device.
  • the system's computing device is programmed to display the technical parameter value and/or target treatment parameter value determined by means of the system's computing device, or to display the optionally proposed change in each case.
  • the results are or were assigned to percentiles, tertiles, other classification units, etc., that is to say they are related to the results from measurements taken from a group of patients.
  • a value or range of values for one or more technical parameters and/or for one or more target treatment parameters can be assigned to each percentile, tertile, further classification unit, etc., e.g. B. in data storage, look-up tables, etc.
  • look-up tables, etc. values or value ranges for one or more technical parameters and / or for one or more target treatment parameters can be stored, which using models, algorithms, artificial neural networks, artificial intelligence , the comparison with a group of patients and e.g. B. assigned to their respective results and/or courses from retinal vessel analyzes and/or specified in particular using machine learning.
  • look-up tables, etc. which may be part of the inventive system or treatment system, data may in some embodiments be stored by some persons, e.g. B. medical staff, technicians or others, with or without prior verification of suitability or authorization (such as requesting a password, biometric data, etc.) or, z. B.
  • the output interface is or includes an optical, visual, or graphical interface for the user. Alternatively it is connected to a graphical display device such as a monitor or a printer. In some embodiments, the output interface may be configured as a GUI (Graphical User Interface) and/or may be a user interface herein. In some embodiments, the display device is programmed or configured to display values of the technical parameter or the target treatment parameter as described herein. In some embodiments, the output interface is or includes an interface with/to a control or regulation device of a blood treatment device.
  • the output interface is or includes an interface with a server, a network protocol, and/or a data store.
  • the medical system according to the invention is or includes a mobile device, hand-held device, mobile phone, smartphone, tablet, etc. Alternatively or additionally, the system is or has an application (abbreviated: app) suitable for this purpose.
  • the Application may be loaded onto, stored on, executed by, or run on a mobile or other device.
  • the medical system further includes a diagnostic device or examination device for performing a retinal vessel analysis of a patient. This can be designed, for example, as described in one of the aforementioned property rights or applications. Their disclosure in this regard is therefore also made the subject matter of the present disclosure by reference at this point.
  • the diagnostic device can be designed as in the medical dissertation by Karoline Bornmann (“Influence of flicker light on the retinal vessel diameter taking into account the female hormone cycle within one month” from 2014, submitted to the University of Jena). Their relevant disclosure content is also made the subject matter of the present disclosure by reference.
  • the retinal vessel analysis can be carried out statically or dynamically, ie using flickering light, as explained above.
  • the technical parameter values or target treatment parameter values determined by the computing device relate to or include the type of treatment and/or - the volume of ultrafiltration and/or - the duration of treatment and/or - the sodium management (e.g.
  • a renal dose can be defined as the quotient of the effluent flow or filtrate flow on the one hand and the patient's weight on the other.
  • the renal dose can be, for example, the target renal dose (TRD) or the effective renal dose (RRD).
  • TRD target renal dose
  • RRD effective renal dose
  • the renal target dose (TRD) can e.g. B. can be calculated using the following formula: Fresenius Medical Care GmbH Where: BF blood flow or blood flow rate DF dialysis fluid flow or dialysis fluid flow rate NFRF net fluid withdrawal flow or flow rate m patient weight PostDF post-dilution flow or flow rate PreDF pre-dilution flow or flow rate.
  • the effective renal dose can be calculated as a function of the treatment duration t using the formula be calculated, where: BV processed blood volume DV dialysis fluid volume NFRV net fluid withdrawal volume m patient weight PostDV post-dilution volume PreDV pre-dilution volume a part of this.
  • the medical system is in signal connection or communication with such. If a signal or communication connection between two components is discussed here, this can be understood to mean a connection that exists during use. This can also be understood to mean that there is a preparation for such a (wired, wireless or implemented in some other way) signal communication, for example by coupling both components, for example by means of pairing, etc.
  • Pairing is a process that is associated with Computer networks takes place in order to establish an initial link between computer units for the purpose of communication.
  • the most well-known example of this is the establishment of a Bluetooth connection, by means of which various devices (e.g. smartphone, headphones) are connected to one another. Pairing is also sometimes referred to as bonding.
  • the control or regulating device is programmed to control or regulate the blood treatment device, which has a delivery device for a liquid, in particular an ultrafiltration pump, a blood pump and/or a dialysis liquid pump, using the calculated or determined technical parameter value or target treatment parameter value.
  • a preset value is mentioned here, or a default setting, this can be a last set value, a standard value, a displayed value or a default setting.
  • a factory or service engineer specified value herein is optional but not mandatory.
  • the input interface can optionally be used to change the determined or proposed value of a parameter value and/or a target treatment parameter value by a user, for example by manual manipulation of the input interface or optionally its switches, buttons, buttons, etc.
  • the computing device connected to the output device and/or to the input interface, preferably in signal communication, or prepared for this.
  • the input interface may be or include a suitably configured touch screen, rotary switch, slider, keyboard, or the like.
  • provision can be made for results to be read in automatically at the input interface and for manual input to be permitted.
  • the results determined by means of the diagnostic device when determining the target treatment parameter value (or its level) or the technical parameter value (or its level) or their respective change for components of the blood treatment device, for example for the blood pump and/or dialysis fluid pump, can in some embodiments e.g . B. based on known algorithms, which in turn further parameter values, z. B.
  • auxiliary tables, etc. can include.
  • These algorithms and/or further parameter values (as well as further setting values belonging to the last ones) can be stored in a memory device of the medical system, for example.
  • the technical parameter value or target treatment parameter value, in particular the change thereof, can be actively confirmed or rejected by the user in some embodiments. Suitable input options for this, for example a save or cancel button, can be provided.
  • the confirmation can be a simple actuation of an "OK" button or the like. In some embodiments, confirming does not include typing, inputting, selecting, etc. setting values from a large number of options or even calculating them or silently “nodding” in passing or in the head.
  • the results collected using the diagnostic device, the technical parameter values, target treatment parameter values and/or treatment specification(s) preferably relate to the specific patient being treated at this moment using the blood treatment device or to a specific patient whose blood treatment using the blood treatment device is to take place in the near future future is pending.
  • the technical parameter values determined by the computing device are or include a setting value for the blood pump and a setting value for the dialysis fluid pump.
  • the computing device is programmed in these embodiments, the setting value for the blood pump and the setting value for the dialysis fluid pump, which were determined or calculated based on the technical parameter value by taking into account the results of the examination using the diagnostic device, using the display device dem display or otherwise output user as technical parameter values, or as a part thereof, for information.
  • the medical system according to the invention is implemented in a control or regulating device of a blood treatment device, whereby the blood treatment device is in turn configured into a blood treatment device according to the invention.
  • existing input and output interfaces and the computing device of the blood treatment device could then be advantageous be used to implement the medical system according to the invention.
  • the medical system can be or include a server-based solution in which the user can call up a program running on the server, for example via a website, in order to run or initiate the steps of the method according to the invention.
  • the medical system can thus optionally include a server. It can include user interfaces and/or user terminals such as computers, mobile phones or tablets that are set up to communicate with the server.
  • the computing device of the medical system is programmed in such a way that it is able to record additional (relevant) parameter values for the treatment session using existing or additional input interfaces. Alternatively, further parameters can be read, for example from a storage medium provided for this purpose.
  • the medical system is programmed to display the further parameter values within existing or further output interfaces.
  • the computing device can advantageously be configured to take these parameter values into account when determining the setting values for the pumps involved in the blood treatment device.
  • the computing device of the medical system is programmed to use the setting value for the blood pump and the setting value for the dialysis fluid pump of the selected combination display by means of the display device to the user for information.
  • the output interface and the display device can be identical. An output using the output interface can thus be a display using the display device, and vice versa.
  • the medical system can be programmed to transfer the values determined or assigned by means of the computing device to a logistics system and/or a billing system, for example.
  • the logistic system and/or billing system which may be external to the medical system according to the invention, but may well be part of the system according to the invention, can in turn be programmed to monitor, record, store, issue, bill, delivery flows, orders, consumption and the like to provide and/or otherwise process.
  • the logistics system can be configured to use values transmitted by the medical system to order liquids used during a treatment session, such as citrate solution, dialysis liquid, etc., and to arrange for delivery to the clinic in which the blood treatment took place.
  • the billing system can be provided to use the values transmitted by the medical system for billing the services provided by the clinic in connection with the treatment session.
  • the changed values of the target treatment parameters or the entry of a treatment specification can reflect the consumption of liquids such as heparin, citrate solution, etc. This can form the basis for billing the patient or be made to a payer such as an insurance company.
  • the method includes the preferably automatic control or regulation of the blood treatment device based on values that have been changed or entered, as described herein, and technical parameter values and/or target treatment parameter values determined therefrom.
  • the diagnostic device is provided as a standalone device, e.g. B., provided on a dialysis station.
  • the diagnostic device is or is connected to a network (e.g.
  • the diagnostic device is attached to a blood treatment device, e.g. pivoted, e.g. B. by means of one or more ball joints.
  • the device for retinal vessel analysis can be fixedly mounted on the blood treatment device, while the fundus camera is pivotally mounted by a joint. By means of several ball joints, the camera optimally aligned with the patient's eye fundus.
  • the camera can be pivoted back to the back of the blood treatment device.
  • the diagnostic device is designed in a manner similar to “VR” glasses.
  • the diagnostic device can be provided in a housing that can accommodate both the fundus camera and the evaluation electronics. This housing can be put on by the patient "like glasses” in order to undergo a measurement.
  • the results obtained in this way are transmitted to the medical system or the blood treatment device, by cable or wirelessly.
  • the results obtained from the examination using the diagnostic device preferably influence the ultrafiltration rate (“UF rate” for short) as an example of a technical parameter.
  • the standard curve shape of the UF rate is changed over time based on the results of the examination using the diagnostic device. Different curve shapes are possible, which is described in detail in connection with FIGS. 3 to 5 .
  • the adjustment of the technical parameters can serve to withdraw the ultrafiltration volume (alternatively: ultrafiltration amount) in the most cardioprotective way possible by initially determining the UF rate and modifying it as best as possible over the course of the treatment session with a view to the results of the retinal vessel analysis.
  • the results from the examination using the diagnostic device preferably influence the duration of a blood treatment, the duration being an example of a value of a target treatment parameter.
  • the results from the examination using the diagnostic device preferably influence the type of treatment (in particular high volume HDF) as a further example of a target treatment parameter.
  • a high volume HDF treatment can be activated by entering or specifying “high volume HDF” as a target treatment parameter value or setting using the input interface of the blood treatment device.
  • the results from the examination using the diagnostic device preferably have an influence on the sodium management. If the blood treatment device supports sodium management with a zero balance, ie the patient's sodium level should be at the same value before and after the treatment, sodium management with a zero balance can be activated on the blood treatment device based on the results of the diagnostic device.
  • the output interface is additionally designed to output at least one technical parameter value for treating the patient and/or at least one target treatment parameter value for treating the patient using the blood treatment device, in order to output treatment advice.
  • This information can be a cardiological risk for the specific patient as a warning for the doctor, a recommendation, e.g. B. a drug, a substance of a drug group such. B. "prescribe / administer anti-inflammatories” or the like.
  • the computing device can be programmed to create such indications and/or to ascertain them from memory devices with a view to the results of the examination using the diagnostic device.
  • One advantage of the present invention can be that the user, ie mostly the treating doctor, can specify optimal parameter values or target treatment parameter values on the blood treatment device used for the forthcoming or current Allow or facilitate treatment session and increase patient safety. Since the retinal vessel analysis can provide non-invasive information about the cardiovascular risk profile of a patient and adjustments to the blood treatment can be derived from this according to the invention, the present invention advantageously enables a suitable adjustment of the technical parameter values or target treatment parameter values for patients who require special protection with regard to their cardiovascular condition .
  • a further advantage of the present invention can also consist in the fact that the facilitation of finding suitable technical parameter values and target treatment parameter values by means of the invention can also give an inexperienced user more security when making the settings. According to the invention, the probability of error when finding such values can be significantly reduced, for example because mental arithmetic steps or the risk of errors in reasoning by the user can be eliminated. On the other hand, the competence and responsibility for finding or changing the setting values can advantageously remain with the user.
  • FIG. 1 shows a medical system according to the invention next to a blood treatment device in a highly simplified representation
  • 2 shows the treatment system according to the invention in a first embodiment
  • FIG. 3 shows the possible establishment of a technical parameter value (here the ultrafiltration rate) using the present invention over time; 4 shows the dependency of the extracted ultrafiltration volume on the venous dilatation in one embodiment; and FIG. 5 shows the dependence of the duration of a treatment session on the venous dilatation in one embodiment.
  • 1 shows a highly simplified representation of a medical system 1 according to the invention in a first embodiment next to a blood treatment device 100 which is optionally connected to an extracorporeal blood circuit 300.
  • FIG. 1 thus shows a treatment system according to the invention of an exemplary embodiment.
  • the extracorporeal blood circuit 300 has a first line 301, here in the form of an arterial line section.
  • the first line 301 is fluidly connected to a blood treatment device, here for example a blood filter or dialyzer 303.
  • the blood filter 303 has a dialysis fluid chamber 303a and a blood chamber 303b, which are separated from one another by a mostly semi-permeable membrane 303c.
  • the extracorporeal blood circuit 300 also has at least one second line 305, here in the form of a venous line section. Both the first line 301 and the second line 305 can be used to connect them to the vascular system of the patient P (not shown).
  • the first line 301 is optionally connected to a (first) hose clamp 302 for blocking or closing the line 301 .
  • the second line 305 is optionally connected to a (second) hose clamp 306 for blocking or closing the line 305 .
  • the blood treatment device 100 represented schematically and only by some of its devices in FIG. 1 has a blood pump 101 .
  • the blood pump 101 pumps blood through portions of the extracorporeal blood circuit 300 and toward the blood filter or dialyzer 303 during treatment of the patient P (see FIG. 2), as indicated by the small arrowheads which generally indicate the direction of flow in each of the figures.
  • Fresh dialysis fluid is pumped from a source 200 along the dialysis fluid supply line 104 into the dialysis fluid chamber 303a by means of a pump for dialysis fluid 121, which can be designed as a roller pump or as an otherwise occluding pump.
  • the dialysis fluid leaves the dialysis fluid chamber 303a as dialysate, optionally enriched by filtrate, in the direction of an optional effluent bag 400 and is referred to herein as effluent.
  • the source 200 can be a bag or a container, for example.
  • the source 200 may also be a fluid line from which on-line and/or continuously generated or mixed liquid is provided, e.g. B. a hydraulic outlet or connection of the blood treatment device 100.
  • a further source 201 with a substituate can optionally be provided. It may correspond to source 200 or be a source of its own.
  • a controller or regulator 150 may be configured to regulate or control the treatment session. At the bottom right within the blood treatment device 100 in FIG.
  • the optional effluent bag 400 is connected to the blood treatment device 100 .
  • the arrangement shown in FIG. 1 also has a number of further, each optional pumps, namely the pump 111 for substituate and the pump 131 for the effluent.
  • the pump 131 can optionally also be used to build up a negative pressure in the sense of ultrafiltration.
  • the pump 121 is provided to supply dialysis fluid from a source 200, for example a bag, and via an optionally present bag heater H2 with a heating bag to the blood filter 303 by means of the dialysis fluid supply line 104.
  • the dialysis fluid supplied in this way exits the blood filter 303 again via a dialysate discharge line 102 (also: effluent feed line), supported by the optional pump 131 and can be discarded.
  • An optional arterial sensor PS1 is provided upstream of the blood pump 101 . During treatment of patient P (not shown here), he measures the pressure in the arterial line.
  • a further, optional pressure sensor PS2 is provided downstream of the blood pump 101, but upstream of the blood filter 303 and, if provided, upstream of an optional addition point 25 for heparin. It measures the pressure upstream of the blood filter 303 ("pre-hemofilter").
  • Yet another pressure sensor can be provided as PS4 downstream of the blood filter 303, but preferably upstream of the pump 131, in the dialysate outflow line 102 for measuring the filtrate pressure of the blood filter 303.
  • Blood leaving the blood filter 303 flows through an optional venous blood chamber 29, which can have a ventilation device 31 and/or a further pressure sensor PS3.
  • the control or regulating device 150 shown in FIG. 1 can be in wired or wireless signal communication with any of the components mentioned here—at least or in particular with the blood pump 101—for controlling or regulating the blood treatment device 100 .
  • the optional pump 111 is provided to deliver substituate from the optional source 201, such as a bag, and to the second line 305 via an optional bag heater H1 with a heater bag.
  • a citrate solution is dispensed into the line 301 from an optionally provided source for citrate solution, here designed as a citrate bag 9, for example, optionally by means of a citrate pump 15.
  • a citrate pump 15 for example, 4% Na 3 citrate is supplied from the source for citrate solution.
  • An optional addition device, designed here as a calcium pump 12 is provided in order to deliver a calcium solution into the line 305 from an optional source for calcium solution, designed as a calcium bag 13 in FIG. 1 by way of example.
  • a CaCl 2 solution is supplied from the calcium solution source. This can have a calcium concentration of 91 mmol/l, 100 mmol/l or another suitable calcium concentration.
  • a medical system 1 according to the invention with a computing device 5 is shown on the right next to the blood treatment device 100 in FIG. 1 .
  • the computing device 5 includes an input interface 51 for manually entering or automatically reading in results which were determined using a diagnostic device 700 (also: examination device) for carrying out a retinal vessel analysis of a patient P (see FIG. 2).
  • Medical system 1 includes an output interface 53 for outputting at least one technical parameter value for blood treatment device 100 for treating patient P (not shown in Fig. 1) or at least one target treatment parameter value for treating patient P using blood treatment device 100.
  • the computing device 5 is programmed, based on the results entered or read in via the input interface 51, to determine the target treatment parameter value or its level or the technical parameter value or its level, or the respective proposed or recommended change compared to a previous setting on the blood treatment device 100 or compared to a specification for the Determine control or regulation of the blood treatment device 100 for the treatment of the patient P.
  • the change z. B a change compared to a value previously used for treatment, an entry in the patient file or in the patient history, etc. be or include.
  • the computing device 5 is programmed to output the determined technical parameter value and/or the determined target treatment parameter value, or their respective change for the operation of the blood treatment device 100, by means of an output interface 53. Such output can e.g. B.
  • a display device 500 done.
  • This can be configured or programmed to display the results from the examination using the diagnostic device 700, the determined parameter values and/or the determined target treatment parameter values or their respective changes.
  • the display device 500 can optionally be a printer.
  • a memory device for storing or maintaining results of the examination by means of the diagnostic device, or storing such results, is provided according to the invention in some embodiments.
  • the invention includes at least one device that enables data (in particular results of the examination using the diagnostic device, parameter values and/or target treatment parameter values) to be stored, kept available and/or displayed over time (ie as patient history).
  • the present invention also encompasses the storage, provision and/or presentation of data, for example as mentioned herein, relating to patient collectives.
  • Blood treatment device 100 and medical system 1 together represent an embodiment of a treatment system according to the invention.
  • B. mobile phone or tablet, spatially separated from the blood treatment device 100 may be provided.
  • the medical system 1 and the blood treatment device 100 are separate from one another.
  • the term “separate from each other” can be used here, e.g. B. include a spatial, physical separation and / or a separation such that there is no signal communication between the blood treatment device 100 and the medical system 1. Alternatively or additionally, this can be understood to mean that one component (e.g. the medical system 1) is not part of the other component (e.g. the blood treatment device 100).
  • one component e.g. the medical system 1
  • the blood treatment device 100 e.g. the blood treatment device 100
  • the output interface 53 of the medical system 1 has an interface with the control or regulation device 150 of the blood treatment device 100 or is in signal communication with it and/or physically connected to it or is part of it. In the latter cases, however, the devices connected in this way are no longer a treatment system according to the invention, but a blood treatment device 100 according to the invention have a data memory or are in signal connection with it.
  • the user can call up a program running on the server via a website, for example, in order to run or initiate some steps of the method according to the invention.
  • the medical system 1 can thus include a server. It can include user interfaces and/or user terminals such as computers, mobile phones or tablets that are set up to communicate with the server.
  • Fig. 2 shows the treatment system according to the invention in a first embodiment with a medical system 1 according to the invention in cooperation with a blood treatment device 100 or its control or regulation device 150, including the treating doctor or medical staff D and a patient P.
  • the diagnostic device 700 For example, the Retinal Vessel Analyzer from Imedos, which can operate as a standalone device and is already available on the market, is set up as a standalone device, for example on a dialysis station.
  • the patients can be examined on it or with it, preferably non-invasively. An average examination only takes a few minutes.
  • diagnostic device 700 determines the values of the ratio of the maximum venous dilatation to the base diameter of the vessel in percent (also: vMax) and the values of the ratio of the maximum arterial dilatation to the base diameter of the vessel in percent aMax (in Fig. 2 not shown) and transmits them, for example by means of a suitable network protocol, to the server, which preferably stores the treatment and patient data.
  • the course of the values of aMax and vMax can also be saved over several examinations or treatment sessions.
  • the respective patient P is registered at a blood treatment device 100, then this sends in some Embodiments send a request to the server and receives the treatment data of the relevant patient P as a response.
  • the measured values for aMax and vMax can be displayed in a suitable view on a display device 500, which can be part of the blood treatment device 100.
  • the proposed technical parameter values, target treatment parameter values or further treatment modifications can be displayed and suggested to the attending physician.
  • Fig. 3 shows the specification of the ultrafiltration rate, referred to in Fig. 3 as UF (in [ml/h]), over the period of time t 1 , t 2 , t 3 (in [sec]) as an example - here over the Time changing – technical parameter value.
  • vMax and aMax as results of the retinal vessel analysis can be classified or subdivided in many ways, and different values for the technical parameters relevant to the treatment of the patient P can be assigned to them according to their class or characteristic or be assigned target treatment parameter values, such assignment being e.g. B. can be stored in data storage.
  • a possible subdivision can be as follows, e.g. B. be done in tertiles: and or These numbers are purely exemplary and should not be understood as limiting. These values can serve as defaults, other values and other subdivisions are also contemplated.
  • parameter values or target treatment parameter values or changes thereto are suggested. In the present example, if vMax is below the upper tertile, high volume HDF treatment is activated.
  • vMax is within the upper tertile, e.g. For example, if a constant UF rate is applied, see the top curve in Fig. 3.
  • the ultrafiltration volume U g to be withdrawn is specified, for example, by the attending physician or results from the measurement using a body composition monitor (BCM), if available, etc.
  • BCM body composition monitor
  • the UF rate results here as a function u 2 (t,vMax), see the middle curve u 2 (t,vMax) in FIG. Rate of the top representation in Fig. 3 (there: 1000 ml/h) withdraws more volume per time (now: around 1200 ml/h), but the UF rate curve should flatten out again quickly. As a result, the same ultrafiltration volume is initially withdrawn faster than in the top illustration, but later more slowly than there. For example:
  • the middle curve u 2 (t, vMax ' ) in FIG. 3 can be changed to u 3 (t, vMax), for example.
  • u 2 (t,vMax) lengthens the duration of the treatment session (dialysis time), as shown by the bottom curve u 3 (t,vMax) in FIG. 3 thus shows different UF rates over time, as well as the modification of the treatment duration, which for u 3 in FIG. 3 was increased from 4 hours (4 h) to 4 hours and 33 minutes (4.55 h) as an example.
  • Fig. 4 shows an exemplary procedure for proposing a change AU [in %] from an existing default setting U 0 as a specification for the technical parameter value of the UF rate as a function of the venous, maximum dilatation vMax [in %].
  • the parameter U 0 which is understood here as the standard value or default setting for the UF rate, is influenced or changed by the results from the retinal vessel analysis plotted along the x-axis, for example as follows:
  • a constant start value or standard value of 1000 ml/h, for example, is B. maximum 50% of U 0 increased.
  • U 1 (vMax ' ) can be calculated as follows by substituting (3), (4) and (5) in
  • the middle curve u 2 (t,vMax) of FIG. 3 can be changed to u 3 (t,vMax) as an example, as explained above.
  • the duration of the treatment session (dialysis time) is lengthened (see also the bottom curve u 3 (t,vMax) in FIG. 3).
  • calcification leads to increased stenosis in the vascular system.
  • the excess phosphate can be better broken down as a result of a longer dialysis time, which can represent an advantage in the treatment of some patients who can be identified according to the invention.
  • u 2 (t, vMax ) see above or the middle curve in FIG Start of treatment session or dialysis determined.
  • a modified end time or duration of the treatment session or dialysis time is used as a change At to modify the preset t 1 for the duration as
  • t 2 (vMax) t 1 + ⁇ t(vMax) (7)
  • U 1 (vMax) can be calculated by inserting (3), (4) and (5) into (1) and solving for U 1 (vMax):
  • sodium management is activated with a 0 balance, which can correspond to a possible value of the sodium balance or the target sodium level as a possible target treatment parameter.
  • the attending physician can modify the target sodium level in each case in order to have a positive influence on the intravascular volume.
  • the patient's sodium level is the same before and after treatment.
  • vMax when vMax is below the upper tertile, for example, the use of the Body Composition Monitor (BCM for short, which can optionally also be part of the treatment system) is recommended.
  • BCM Body Composition Monitor
  • the treatment system or treatment device can be switched on at regular time intervals, e.g. B. every 4 weeks, request a new measured value, provided such is not transmitted automatically, for example by SmartCard or the like, or was.
  • the determined values of vMax and aMax can be displayed as a graphic. In this way, a long-term history can be presented to the attending physician. In the case of increasing vMax and aMax values, a cardioprotective dialysis treatment may be indicated.
  • some or all changes in the parameter values or target treatment parameter values are given as a suggestion to the treating personnel.
  • these suggestions must be expressly accepted before the changes are activated, ie transmitted to the control or regulating device 150 of the blood treatment device 100 (see FIGS. 1 and 2).
  • the disclosure of the figures and their explanation are only exemplary. In particular, the curves shown do not have to be more linear. The respective course of the curve, as well as the absolute values, could be determined differently or modified by the doctor treating you.

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Abstract

The present invention relates to a medical system (1) for determining setting values of a blood treatment device (100), having a computing device (5) with an input interface (51) for the inputting and/or reading in of results determined by means of a diagnostic device (700) for carrying out a retinal vessel analysis of a patient (P); an output interface (53) for outputting at least one technical parameter value for treating the patient (P) and/or at least one target treatment parameter value for treating the patient (P) by means of the blood treatment device (100), and/or for outputting suggested changes to existing initial settings or specifications for the technical parameter value and/or the target treatment parameter value.

Description

Beschreibung Gefäßanalysegestütztes medizinisches System zum Festlegen von Einstellwerten einer Blutbehandlungsvorrichtung Die vorliegende Erfindung betrifft ein medizinisches System gemäß Anspruch 1, eine Blutbehandlungsvorrichtung gemäß Anspruch 12, ein Behandlungssystem gemäß Anspruch 14, sowie ein Verfahren gemäß Anspruch 15; ferner betrifft sie ein digitales Speichermedium gemäß Anspruch 16, ein Computerprogramm-Produkt gemäß Anspruch 17 sowie ein Computerprogramm gemäß Anspruch 18 bzw. jeweils gemäß den Oberbegriffen oder Gattungsbegriffen dieser Ansprüche. Zum Zwecke der Blutbehandlung sind an der hierfür verwendeten Blutbehandlungsvorrichtung Einstellwerte für variable Behandlungsparameter von einem Benutzer, z. B. dem Klinikpersonal, einzugeben, oder bestehende Vorabeinstellungen anzupassen, also zu verändern. Die Einstellung oder Veränderung solcher Einstellwerte kann der Benutzer der Blutbehandlungsvorrichtung zumeist manuell, beispielsweise mittels Eingabeschnittstellen, z. B. an einem Bildschirm (Touchscreen) oder an anderen Schnittstellen, die zur Eingabe geeignet sind, vornehmen oder veranlassen. Zum Erreichen vorbestimmter Behandlungsziele oder -vorgaben wie der renalen Dosis oder dem Ultrafiltrationsvolumen bei der Dialysebehandlung kann es zur Optimierung des Ablaufs der Behandlungssitzung erforderlich sein, dass der Benutzer beim Festlegen der Einstellwerte, welche hierin als technische Parameterwerte (wie z. B. Pumpraten der beteiligten Pumpen wie z. B. der Blutpumpe oder der Ultrafiltrationspumpe) oder als Zielbehandlungsparameterwerte (wie z. B. die renale Dosis oder die Dauer der Behandlungssitzung, welche als Ziele formuliert sind, gleichzeitig aber durchaus durch Einstellen von technischen Parametern umgesetzt oder verfolgt werden) umfassen, eine Reihe von individuellen Umständen und Zuständen des Patienten beachtet. Zu ihnen können das körperliche Befinden des Patienten bzw. dessen Vitalwerte zählen. Eine Aufgabe der vorliegenden Erfindung kann darin bestehen, ein medizinisches System zum Unterstützen des Benutzers beim Festlegen von Einstellwerten für die Behandlung mittels einer Blutbehandlungsvorrichtung vorzuschlagen, außerdem eine Blutbehandlungsvorrichtung, die ein erfindungsgemäßes medizinisches System aufweist, sowie ein Behandlungssystem und ein Verfahren. Ferner sollen ein digitales Speichermedium, ein Computerprogramm-Produkt sowie ein Computerprogramm vorgeschlagen werden. Die erfindungsgemäße Aufgabe kann durch ein medizinisches System mit den Merkmalen des Anspruchs 1 gelöst werden. Sie kann ferner durch eine Blutbehandlungsvorrichtung mit den Merkmalen des Anspruchs 12, durch ein Behandlungssystem mit den Merkmalen des Anspruchs 14 sowie durch ein Verfahren mit den Merkmalen des Anspruchs 15 gelöst werden. Sie kann ferner gelöst werden durch ein digitales Speichermedium mit den Merkmalen des Anspruchs 16, durch ein Computerprogramm- Produkt mit den Merkmalen des Anspruchs 17 sowie durch ein Computerprogramm mit den Merkmalen des Anspruchs 18. Erfindungsgemäß wird ein medizinisches System (im Folgenden auch kurz: System) zum Festlegen von Einstellwerten (oder Bereichen von Werten hierfür) einer Blutbehandlungsvorrichtung, oder zur Unterstützung des Benutzers der Blutbehandlungsvorrichtung hierbei, vorgeschlagen, also von Werten (oder Bereichen hierfür), welche variabel sind und z. B. von der Ärztin oder vom Arzt an der Blutbehandlungsvorrichtung vor oder während der Behandlungssitzung an der, oder mit Wirkung auf die, Blutbehandlungsvorrichtung eingestellt werden könnten. Das erfindungsgemäße medizinische System umfasst eine Rechenvorrichtung mit einer Eingabeschnittstelle. Letztere ist vorbereitet für eine manuelle Eingabe oder zum automatischen Einlesen von Ergebnissen, welche mittels einer Diagnosevorrichtung (auch: Untersuchungsvorrichtung), welche zum Durchführen einer retinalen Gefäßanalyse eines Patienten ausgestaltet ist, vorab oder zuvor ermittelt wurden und somit bereits vorliegen. Das System umfasst weiter eine Ausgabeschnittstelle. Sie ist konfiguriert zum Ausgeben von wenigstens einem technischen Parameterwert, alternativ oder ergänzend von wenigstens einem Zielbehandlungsparameterwert, und/oder von Änderungen gegenüber bestehender Voreinstellungen oder Vorgaben für den technischen Parameterwert und/oder den Zielbehandlungsparameterwert. Technischer Parameterwert und Zielbehandlungsparameterwert dienen jeweils, direkt oder indirekt, der Steuerung oder Regelung der Blutbehandlungsvorrichtung während einer Behandlungssitzung des Patienten mittels derselben. Dabei ist die Rechenvorrichtung programmiert, um basierend auf den mittels der ersten Eingabeschnittstelle eingegebenen oder eingelesenen Ergebnissen für den technischen Parameterwert und/oder den Zielbehandlungsparameterwert oder für deren Höhen, numerische Werte oder Beträge für die Steuerung oder Regelung der Blutbehandlungsvorrichtung zur Behandlung des Patienten zu ermitteln oder jeweils einen solchen zuzuordnen. Ein Ermitteln oder Bestimmen von Daten kann ein Untersuchen einer Existenz oder Nicht-Existenz, ein Messen, ein Erschließen, ein Berechnen, ein Erhalten, ein Erreichen und/oder ein Erkennen sein oder umfassen. Alternativ oder ergänzend ist die Rechenvorrichtung programmiert, um basierend auf den mittels der ersten Eingabeschnittstelle eingegebenen oder eingelesenen Ergebnissen jeweils erforderliche Änderungen (oder deren Höhe, Wert, Betrag, usw.) gegenüber einer früheren Vorgabe des technischen Parameterwerts oder des Zielbehandlungsparameterwerts zu ermitteln oder zuzuordnen. Die frühere Vorgabe kann z. B. eine Vorabeinstellung, die bereits beispielsweise an der Blutbehandlungsvorrichtung eingestellt ist, sein, oder eine Vorgabe, z. B. ein bisher zur Behandlung verwendeter Wert, ein Eintrag in der Patientenakte oder –historie, eine Anweisung durch die behandelnde Ärztin, usw. Die Rechenvorrichtung ist weiter programmiert, um den von ihr ermittelten technischen Parameterwert und/oder den von ihr ermittelten Zielbehandlungsparameterwert und/oder die von ihr ermittelte jeweilige Änderung, mittels der Ausgabeschnittstelle auszugeben. Die erfindungsgemäße Blutbehandlungsvorrichtung, die vorzugsweise als Dialysevorrichtung ausgestaltet ist, weist ein erfindungsgemäßes medizinisches System auf oder ist hiermit in Signalverbindung oder –kommunikation verbunden. Das erfindungsgemäße Behandlungssystem weist eine oder mehrere Blutbehandlungsvorrichtungen, vorzugsweise wie hierin offenbart, und ein erfindungsgemäßes medizinisches System auf oder besteht hieraus. Dabei ist wenigstens eine Blutbehandlungsvorrichtung vorzugsweise als Dialysevorrichtung ausgestaltet. Eine, mehrere oder alle der Blutbehandlungsvorrichtung(en) des Behandlungssystems einerseits und das medizinische System andererseits liegen getrennt voneinander vor. Der Begriff „getrennt voneinander“ kann hierbei z. B. eine räumliche, körperliche Trennung und/oder eine Trennung derart umfassen, dass zwischen Blutbehandlungsvorrichtung und medizinischem System keine Signalkommunikation besteht. Alternativ oder ergänzend kann hierunter zu verstehen sein, dass die eine Komponente (z. B. das medizinische System) nicht Teil der anderen Komponente (z. B. einer der Blutbehandlungsvorrichtungen) ist. Das erfindungsgemäße Verfahren dient vorzugsweise zur Vorbereitung einer anstehenden Behandlung oder Behandlungssitzung eines Patienten, welche mittels einer Blutbehandlungsvorrichtung durchgeführt werden soll, und endet vorzugsweise bereits vor Behandlungsbeginn. Alternativ oder ergänzend läuft das erfindungsgemäße Verfahren während der Behandlungssitzung mittels der Blutbehandlungsvorrichtung ab. Das Verfahren umfasst die folgenden Schritte: - Bereitstellen eines erfindungsgemäßen medizinischen Systems, einer erfindungsgemäßen Blutbehandlungsvorrichtung, eines erfindungsgemäßen Behandlungssystems; alternativ umfasst es das Verwenden eines/r solchen, bereits bereitgestellten medizinischen Systems, Blutbehandlungsvorrichtung oder Behandlungssystems; - manuelles Eingeben wenigstens eines mittels der Diagnosevorrichtung erfassten Ergebnisses in die Eingabeschnittstelle der Rechenvorrichtung; - Ablesen von wenigstens einem technischen Parameterwert und/oder von wenigstens einem Zielbehandlungsparameterwert, oder der hierfür jeweils vorgeschlagenen Änderungen, welche(r) von oder an der Ausgabeschnittstelle für eine Behandlung des Patienten mittels der Blutbehandlungsvorrichtung ausgegeben wird; und - Eingeben des abgelesenen technischen Parameterwerts und/oder Zielbehandlungsparameterwerts, oder deren jeweilige Änderung, als Einstellwert in eine Eingabeschnittstelle der Blutbehandlungsvorrichtung. Ein erfindungsgemäßes digitales, insbesondere nicht- flüchtiges, Speichermedium, insbesondere in Form eines maschinenlesbaren Trägers, insbesondere in Form einer Diskette, CD, DVD, EPROM, FRAM (Ferroelectric RAM), NOVRAM oder SSD (Solid-State-Drive), insbesondere mit elektronisch oder optisch auslesbaren Steuersignalen, ist ausgestaltet, um derart mit einem programmierbaren Computersystem zusammenzuwirken, dass eine herkömmliche Rechenvorrichtung zu einer Rechenvorrichtung eines erfindungsgemäßen medizinischen Systems umprogrammiert wird, z. B. wenn sein Speicherinhalt auf dem programmierbaren Computersystem abläuft. Ein erfindungsgemäßes Computerprogramm-Produkt weist einen volatilen, flüchtigen oder auf einem maschinenlesbaren Träger gespeicherten Programmcode oder eine Signalwelle auf, konfiguriert um derart mit einer programmierbaren Computerkonfiguration eines Computersystems zusammenzuwirken, dass eine herkömmliche Rechenvorrichtung zu einer Rechenvorrichtung eines erfindungsgemäßen medizinischen Systems umprogrammiert wird. Unter einem Computerprogramm-Produkt kann erfindungsgemäß beispielsweise ein auf einem Träger gespeichertes Computerprogramm, ein Embedded System als umfassendes System mit einem Computerprogramm (z. B. ein elektronisches Gerät mit einem Computerprogramm), ein Netzwerk von computerimplementierten Computerprogrammen (z. B. ein Client/Server-System, ein Cloud Computing System, etc.) oder ein Computer, auf dem ein Computerprogramm geladen ist, abläuft, gespeichert ist, ausgeführt oder entwickelt wird, verstanden werden. Der Begriff „maschinenlesbarer Träger“, wie er hierin verwendet wird, bezeichnet in bestimmten Ausführungsformen der vorliegenden Erfindung einen Träger, der von Software und/oder Hardware interpretierbare Daten oder Informationen enthält. Der Träger kann ein Datenträger, wie eine Diskette, eine CD, DVD, ein USB-Stick, eine Flashcard, eine SD-Karte und dergleichen sowie jeder andere hierin genannte Speicher oder jedes andere hierin genannte Speichermedium sein. Unter einem Computerprogramm-Produkt kann erfindungsgemäß auch eine programmierte Applikation (kurz: App), beispielsweise insbesondere für ein Smartphone, ein Tablet oder ein sonstiges mobiles Handgerät, verstanden werden. Ein erfindungsgemäßes Computerprogramm weist einen Programmcode auf, um zu veranlassen, dass eine herkömmliche Rechenvorrichtung zu einer Rechenvorrichtung eines erfindungsgemäßen medizinischen Systems umprogrammiert wird, wenn das Computerprogramm auf einem entsprechenden Computersystem abläuft. Unter einem Computerprogramm kann erfindungsgemäß beispielsweise ein physikalisches, vertriebsfähiges Software-Produkt verstanden werden, welches ein Programm aufweist. Bei allen vorausgegangenen bzw. folgenden Ausführungen ist der Gebrauch des Ausdrucks „kann sein“ bzw. „kann haben“ usw. synonym zu „ist vorzugsweise“ bzw. „hat vorzugsweise“ usw. zu verstehen und soll erfindungsgemäße Ausführungsformen erläutern. Erfindungsgemäße Ausführungsformen können eines oder mehrere der vorstehend oder im Folgenden genannten Merkmale aufweisen. Dabei können die hierin genannten Merkmale in beliebiger Kombination Gegenstand von erfindungsgemäßen Ausführungsformen sein, sofern der Fachmann eine konkrete Kombination nicht als technisch unmöglich erkennt. Erfindungsgemäße Ausführungsformen sind ferner Gegenstand der Unteransprüche. Wann immer hierin Zahlenworte genannt werden, so versteht der Fachmann diese als Angabe einer zahlenmäßig unteren Grenze. Sofern dies zu keinem für den Fachmann erkennbaren Widerspruch führt, liest der Fachmann daher beispielsweise bei der Angabe „ein“ oder „einem“ stets „wenigstens ein“ oder „wenigstens einem“ mit. Dieses Verständnis ist ebenso von der vorliegenden Erfindung mit umfasst wie die Auslegung, dass ein Zahlenwort wie beispielsweise „ein“ alternativ als „genau ein“ gemeint sein kann, wo immer dies für den Fachmann erkennbar technisch möglich ist. Beides ist von der vorliegenden Erfindung umfasst und gilt für alle hierin verwendeten Zahlenworte. Wann immer hierin eine Eignung oder ein Verfahrensschritt genannt ist, umfasst die vorliegende Erfindung vorzugsweise auch eine entsprechende Programmierung oder Konfigurierung einer geeigneten, insbesondere erfindungsgemäßen, Vorrichtung oder eines Abschnitts hiervon. Wenn hierin offenbart ist, dass der erfindungsgemäße Gegenstand ein oder mehrere Merkmale in einer bestimmten Ausführungsform aufweist, so ist hierin jeweils auch offenbart, dass der erfindungsgemäße Gegenstand genau dieses oder diese Merkmale in anderen, ebenfalls erfindungsgemäßen Ausführungsformen ausdrücklich nicht aufweist, z. B. im Sinne eines Disclaimers. Für jede hierin genannte Ausführungsform gilt somit, dass die gegenteilige Ausführungsform, beispielsweise als Negation formuliert, ebenfalls offenbart ist. Wann immer hierin von einer Ausführungsform die Rede ist, so handelt es sich um eine beispielhafte, erfindungsgemäße Ausführungsform. Wenn hierin von „programmiert“ oder „konfiguriert“ die Rede ist, so ist auch offenbart, diese Begriffe gegeneinander auszutauschen. Ist hierin von "UF" die Rede, so ist dies eine übliche Abkürzung für Ultrafiltration. Ist hierin von "DVA" die Rede, so ist dies eine übliche Abkürzung für dynamische retinale Gefäßanalyse. Bei der retinalen Gefäßanalyse misst eine Netzhautkamera (auch: Funduskamera), der Retinal Vessel Analyzer (siehe z. B. die DE 102004 017 130 B4, DE 102006 018 445 A1, DE 19648 935 B4 und andere), die Durchmesser von Arterien und Venen des Augenhintergrunds. Bei der dynamischen retinalen Gefäßanalyse ("DVA") wird zusätzlich mit einem 12,5 Hz optoelektrischen Flickerlicht eine Stimulation ausgeübt und die Änderung des Gefäßdurchmessers quantifiziert. Dieser Test kann unterschiedlichen Protokollen folgend ablaufen, zum Beispiel in Form von dreimal 20 Sekunden Flickerlicht mit einer Wellenlänge beispielsweise zwischen 510 nm und 580 nm mit z. B. jeweils 80 Sekunden Erholungszeit dazwischen. Die Untersuchung erfolgt zumeist bei medikamentös erweiterten Pupillen des Patienten; sie ist völlig nicht-invasiv und kann eine Aussage über das kardiovaskuläre Risikoprofil eines Patienten wiedergeben. In einigen Ausführungsformen umfassen die mittels der Diagnosevorrichtung vorab ermittelten Ergebnisse aus der retinalen Gefäßanalyse insbesondere die venöse und/oder die arterielle Dilatation, oder bauen auf diesen auf. Wird, wie in einigen Ausführungsformen vorgesehen, der maximale Durchmesser des betrachteten Gefäßes des Augenhintergrunds oder der retinale Netzhautdurchmesser durch dessen Basisdurchmesser (auch als „Ausgangswert“, „Ruhediameter“ oder „Baseline“ bekannt, siehe auch nachfolgend genannte Dissertation von Karoline Bornmann hierzu) geteilt, so erhält man einen Prozentwert, der als Ergebnis dienen kann. Die ermittelten Werte der venösen und/oder arteriellen Dilatation können in bestimmten Ausführungsformen als Grafik angezeigt werden. Somit kann der behandelnden Ärztin ein Langzeitverlauf vorgelegt werden. Anhand ansteigender Werte der venösen und/oder arteriellen Dilatation kann eine kardioprotektive Dialysebehandlung indiziert werden. In manchen Ausführungsformen des Systems weist dieses eine Anzeigevorrichtung auf. Die Anzeigevorrichtung ist konfiguriert oder programmiert zum Anzeigen der Ergebnisse aus der Untersuchung mittels der Diagnosevorrichtung. Alternativ oder ergänzend ist sie programmiert zum Anzeigen des, mittels der Rechenvorrichtung des Systems, ermittelten technischen Parameterwerts und/oder Zielbehandlungsparameterwerts, oder zum Anzeigen deren jeweils optional vorgeschlagenen Änderung. In einigen Ausführungsformen werden oder wurden die Ergebnisse Perzentilen, Tertilen, weiteren Klassifizierungseinheiten, usw. zugeordnet, also in Beziehung mit den Ergebnissen aus an einem Kollektiv von Patienten erhobenen Messungen gesetzt. Jedem Perzentil, Tertil, weiteren Klassifizierungseinheit, usw. kann je ein Wert oder Wertebereich für einen oder mehrere technische Parameter und/oder für einen oder mehrere Zielbehandlungsparameter zugeordnet sein, z. B. in Datenspeichern, Nachschlagetabellen, usw. In solchen Datenspeichern, Nachschlagetabellen, usw. können Werte oder Wertebereiche für einen oder mehrere technische Parameter und/oder für einen oder mehrere Zielbehandlungsparameter hinterlegt sein, welche mittels Modellen, Algorithmen, künstlichen neuronalen Netzen, künstlicher Intelligenz, des Vergleichs mit einem Kollektiv von Patienten und z. B. deren jeweiligen Ergebnissen und/oder Verläufen aus retinalen Gefäßanalysen zugeordnet und/oder insbesondere unter Einsatz von machine learning festgelegt wurden. In solchen Datenspeichern, Nachschlagetabellen, usw., welche Teil des erfindungsgemäßen Systems oder Behandlungssystems sein können, können Daten in einigen Ausführungsformen von manchen Personen, z. B. ärztlichem Personal, Technikern oder anderen, mit oder ohne vorheriger Überprüfung einer Eignung oder Autorisierung (wie Abfrage eines Passworts, biometrischer Daten, usw.) veränderbar oder, z. B. basierend auf eigenen Erfahrungen oder nach Kenntnisnahme aktueller Forschungsergebnisse, anpassbar sein. Das medizinische System oder das Behandlungssystem kann daher eine Schnittstelle zum Ändern der in Datenspeichern, Nachschlagetabellen usw. hinterlegten Daten aufweisen. In manchen Ausführungsformen ist die Ausgabeschnittstelle eine optische, visuelle oder grafische Schnittstelle für den Benutzer oder umfasst eine solche. Alternativ ist sie mit einer grafischen Wiedergabevorrichtung, beispielsweise einem Monitor oder einem Drucker, verbunden. In einigen Ausführungsformen kann die Ausgabeschnittstelle als GUI (Graphical User Interface) ausgestaltet sein und/oder hierin eine Benutzerschnittstelle sein. In manchen Ausführungsformen ist die Anzeigevorrichtung programmiert oder konfiguriert zum Anzeigen von Werten des technischen Parameters oder des Zielbehandlungsparameters, wie hierin beschrieben. In einigen Ausführungsformen ist oder umfasst die Ausgabeschnittstelle eine Schnittstelle mit/zu einer Steuer- oder Regelvorrichtung einer Blutbehandlungsvorrichtung. In manchen Ausführungsformen ist oder umfasst die Ausgabeschnittstelle eine Schnittstelle mit einem Server, ein Netzwerkprotokoll und/oder einen Datenspeicher. In einigen Ausführungsformen ist oder umfasst das erfindungsgemäße medizinische System ein mobiles Gerät, handgehaltenes Gerät, Handy, Smartphone, Tablet usw. Alternativ oder ergänzend ist das System eine hierfür geeignete Applikation (kurz: App) oder weist eine solche auf. Die Applikation kann auf ein mobiles Gerät oder anderes Gerät geladen werden bzw. auf einem solchen Gerät gespeichert sein, von diesem ausgeführt werden oder auf diesem ablaufen. In manchen Ausführungsformen weist das medizinische System weiter eine Diagnosevorrichtung oder Untersuchungsvorrichtung zum Durchführen einer retinalen Gefäßanalyse eines Patienten auf. Diese kann beispielsweise wie in einem der vorstehend genannten Schutzrechte oder –anmeldungen beschrieben ausgestaltet sein. Deren diesbezügliche Offenbarung wird an dieser Stelle daher per Verweis zum Gegenstand auch der vorliegenden Offenbarung gemacht. Die Diagnosevorrichtung kann wie in der medizinischen Dissertation von Karoline Bornmann („Einfluss von Flickerlicht auf den retinalen Gefäßdurchmesser unter Berücksichtigung des weiblichen Hormonzyklus innerhalb eines Monates“ aus dem Jahr 2014, eingereicht an der Universität Jena) ausgestaltet sein. Ihr diesbezüglicher Offenbarungsgehalt wird mittels Verweis zum Gegenstand auch der vorliegenden Offenbarung gemacht. Die retinale Gefäßanalyse kann statisch oder dynamisch, d. h. unter Verwendung von Flickerlicht, wie eingangs ausgeführt, erfolgen. In einigen Ausführungsformen des medizinischen Systems betreffen oder umfassen die von der Rechenvorrichtung ermittelten technischen Parameterwerte oder Zielbehandlungsparameterwerte - die Behandlungsart und/oder - das Ultrafiltrationsvolumen und/oder - die Behandlungsdauer und/oder - das Natriummanagement (z. B. die Menge an Natrium, die als Sollwert mittels Dialyse während der Behandlungssitzung entzogen werden soll oder die Konzentration von Natrium im Blut des Patienten zum Ende der Behandlungssitzung, für die z. B. festgelegt sein kann, dass sie jener Konzentration zu Beginn der Behandlungssitzung entsprechen soll; sie kann beispielweise 138 mmol/l entsprechen) und/oder - das Flüssigkeitsmanagement, insbesondere die Förderrate der Blutpumpe und/oder die Förderrate der Substituatpumpe bzw. jeweils Änderungen hiervon. Dabei betreffen diese Werte jeweils die laufende oder anstehende Behandlungssitzung des zu behandelnden Patienten. Eine renale Dosis kann als Quotient aus Effluentfluss oder Filtratfluss einerseits und Patientengewicht andererseits festgelegt sein. Bei der Ermittlung des Effluentflusses können, je nach Art der Dialysebehandlung, verschiedene Flüsse (z. B. Dialysatfluss, Dialysierflüssigkeitsfluss, Substituatfluss, Calciumfluss, Citratfluss, Netto-Ultrafiltration) zu berücksichtigen sein. Die renale Dosis kann beispielsweise die renale Zieldosis (TRD) oder die effektive renale Dosis (RRD) sein. Die renale Zieldosis (TRD) kann z. B. mittels der folgenden Formel errechnet werden: Fresenius Medical Care Deutschland GmbH Hierbei gilt: BF Blutfluss oder Blutflussrate DF Dialysierflüssigkeitsfluss oder Dialysierflüssigkeitsflussrate NFRF Netto-Flüssigkeitsentzugsfluss oder -flussrate m Patientengewicht PostDF Post-Dilutionsfluss oder -flussrate PreDF Prä-Dilutionsfluss oder -flussrate. Die effektive renale Dosis (RRD) kann in Abhängigkeit von der Behandlungsdauer t mittels der Formel errechnet werden, wobei gilt: BV verarbeitetes Blutvolumen DV Dialysierflüssigkeitsvolumen NFRV Netto-Flüssigkeitsentzugsvolumen m Patientengewicht PostDV Post-Dilutionsvolumen PreDV Prä-Dilutionsvolumen In manchen Ausführungsformen weist das erfindungsgemäße medizinische System eine Steuer- oder Regelvorrichtung einer Blutbehandlungsvorrichtung auf, oder sie ist eine solche oder ein Teil hiervon. Alternativ steht das medizinische System mit einer solchen in Signalverbindung oder -kommunikation. Wenn hierin von einer Signal- oder Kommunikationsverbindung zweier Komponenten die Rede ist, so kann hierunter eine im Gebrauch bestehende Verbindung zu verstehen sein. Ebenso kann hierunter zu verstehen sein, dass eine Vorbereitung zu einer solchen (kabelgebundenen, kabellosen oder auf andere Weise umgesetzten) Signalkommunikation besteht, beispielsweise durch eine Kopplung beider Komponenten, etwa mittels pairing, usw. Unter pairing versteht man einen Prozess, der im Zusammenhang mit Rechnernetzwerken erfolgt, um eine anfängliche Verknüpfung zwischen Rechnereinheiten zum Zwecke der Kommunikation herzustellen. Das bekannteste Beispiel hierfür ist das Herstellen einer Bluetooth-Verbindung, mittels welcher verschiedene Einrichtungen (z. B. Smartphone, Kopfhörer) miteinander verbunden werden. Pairing wird gelegentlich auch als bonding bezeichnet. In einigen Ausführungsformen ist die Steuer- oder Regelvorrichtung programmiert, die Blutbehandlungsvorrichtung, welche eine Fördervorrichtung für eine Flüssigkeit, insbesondere eine Ultrafiltrationspumpe, eine Blutpumpe und/oder eine Dialysierflüssigkeitspumpe, aufweist, anhand des berechneten oder ermittelten technischen Parameterwerts oder Zielbehandlungsparameterwerts zu steuern oder zu regeln. In manchen Ausführungsformen ist die erfindungsgemäße Blutbehandlungsvorrichtung ausgestaltet als Hämodialysevorrichtung, Hämofiltrationsvorrichtung oder Hämodiafiltrationsvorrichtung, insbesondere als eine Vorrichtung für die akute, die chronische Nierenersatztherapie oder für die kontinuierliche Nierenersatztherapie (CRRT = continuous renal replacement therapy). Wenn hierin von einem voreingestellten Wert die Rede ist, oder einer Voreinstellung, so kann dies ein zuletzt eingestellter Wert, ein Standardwert, ein angezeigter Wert oder eine Default-Einstellung sein. Ein werkseitiger oder vom Servicetechniker festgelegter Wert ist hierin optional, aber nicht zwingend zu verstehen. In einigen Ausführungsformen kann mittels der Eingabeschnittstelle optional der ermittelte bzw. vorgeschlagene Wert eines Parameterwerts und/oder eines Zielbehandlungsparameterwerts durch einen Benutzer verändert werden, etwa durch manuelle Manipulationen an der Eingabeschnittstelle oder optional deren Schalter, Schaltflächen, Buttons usw. In einigen Ausführungsformen ist die Rechenvorrichtung mit der Ausgabevorrichtung und/oder mit der Eingabeschnittstelle vorzugsweise in Signalkommunikation verbunden oder hierzu vorbereitet. In manchen Ausführungsformen kann die Eingabeschnittstelle ein entsprechend ausgestalteter Touchscreen, ein Drehschalter, ein Schieber, eine Tastatur oder dergleichen sein oder umfassen. In bestimmten Ausführungsformen kann vorgesehen sein, an der Eingabeschnittstelle sowohl Ergebnisse automatisch einzulesen als auch eine manuelle Eingabe zuzulassen. Das Berücksichtigen der mittels der Diagnosevorrichtung ermittelten Ergebnisse beim Ermitteln des Zielbehandlungsparameterwerts (oder seiner Höhe) bzw. des technischen Parameterwerts (oder seiner Höhe) bzw. deren jeweilige Änderung für Komponenten der Blutbehandlungsvorrichtung, beispielsweise für Blutpumpe und/oder Dialysierflüssigkeitspumpe, kann in einigen Ausführungsformen z. B. basierend auf bekannten Algorithmen erfolgen, die wiederum weitere Parameterwerte, z. B. aus Hilfstabellen, usw. mit einbeziehen können. Diese Algorithmen und/oder weitere Parameterwerte (sowie zu letzten gehörende, weitere Einstellwerte) können beispielsweise in einer Speichervorrichtung des medizinischen Systems hinterlegt sein. Der technische Parameterwert bzw. Zielbehandlungsparameterwert, insbesondere deren Veränderung, kann vom Benutzer in manchen Ausführungsformen aktiv bestätigt oder abgelehnt werden. Geeignete Eingabemöglichkeiten hierfür, beispielsweise ein Save- bzw. ein Cancel-Button, können vorgesehen sein. Das Bestätigen kann ein einfaches Betätigen einer „OK“- Schaltfläche oder dergleichen sein. Das Bestätigen umfasst in einigen Ausführungsformen kein Eintippen, Eingeben, Auswählen usw. von Einstellwerten aus einer Vielzahl von Optionen oder gar deren Berechnung oder stillschweigendes „Abnicken“ im Vorübergehen oder im Kopf. Die Ergebnisse, die mittels der Diagnosevorrichtung erhoben wurden, die technischen Parameterwerte, Zielbehandlungsparameterwerte und/oder Behandlungsvorgabe(n) beziehen sich vorzugsweise auf den in diesem Moment mittels der Blutbehandlungsvorrichtung behandelten, konkreten Patienten oder auf einen konkreten Patienten, dessen Blutbehandlung mittels der Blutbehandlungsvorrichtung in nächster Zukunft ansteht. In einigen Ausführungsformen sind oder umfassen die von der Rechenvorrichtung ermittelten technischen Parameterwerte einen Einstellwert für die Blutpumpe und einen Einstellwert für die Dialysierflüssigkeitspumpe. Mit anderen Worten ist die Rechenvorrichtung in diesen Ausführungsformen programmiert, den Einstellwert für die Blutpumpe und den Einstellwert für die Dialysierflüssigkeitspumpe, welche basierend auf dem technischen Parameterwert durch Berücksichtigen der Ergebnisse aus der Untersuchung mittels der Diagnosevorrichtung, ermittelt bzw. errechnet wurden, mittels der Anzeigevorrichtung dem Benutzer als technische Parameterwerte, oder als ein Teil hiervon, zur Kenntnisnahme anzuzeigen oder anderweitig auszugeben. Erfindungsgemäß ist in einigen Ausführungsformen das erfindungsgemäße medizinische System in eine Steuer- oder Regelvorrichtung einer Blutbehandlungsvorrichtung implementiert, womit die Blutbehandlungsvorrichtung wiederum zu einer erfindungsgemäßen Blutbehandlungsvorrichtung konfiguriert ist. In diesen Ausführungsformen könnten dann bereits vorhandene Ein- und Ausgabeschnittstellen sowie die Rechenvorrichtung der Blutbehandlungsvorrichtung vorteilhaft zum Verwirklichen des erfindungsgemäßen medizinischen Systems genutzt werden. In manchen Ausführungsformen kann das medizinische System eine serverbasierte Lösung sein oder umfassen, bei der der Benutzer, beispielsweise über eine Website, ein auf dem Server ablaufendes Programm aufrufen kann, um die Schritte des erfindungsgemäßen Verfahrens ablaufen zu lassen oder zu initiieren. Das medizinische System kann somit optional einen Server umfassen. Es kann Benutzerschnittstellen und/oder Benutzerendgeräte wie Rechner, Handy oder Tablet umfassen, welche eingerichtet sind, um mit dem Server zu kommunizieren. In einigen Ausführungsformen ist die Rechenvorrichtung des medizinischen Systems dergestalt programmiert, dass sie in der Lage ist, mittels vorhandener oder weiterer Eingabeschnittstellen weitere (relevante) Parameterwerte für die Behandlungssitzung zu erfassen. Alternativ können weitere Parameter, beispielsweise aus einem dafür vorgesehenen Speichermedium eingelesen werden. Alternativ oder ergänzend ist das medizinische System in manchen Ausführungsformen programmiert, die weiteren Parameterwerte innerhalb vorhandener oder weiterer Ausgabeschnittstellen darzustellen. Die Rechenvorrichtung kann vorteilhafterweise konfiguriert sein, diese Parameterwerte bei der Ermittlung der Einstellwerte für die beteiligten Pumpen der Blutbehandlungsvorrichtung zu berücksichtigen. In manchen Ausführungsformen ist die Rechenvorrichtung des medizinischen Systems programmiert, um den Einstellwert für die Blutpumpe und den Einstellwert für die Dialysierflüssigkeitspumpe der ausgewählten Kombination mittels der Anzeigevorrichtung dem Benutzer zur Kenntnisnahme anzuzeigen. In einigen Ausführungsformen können Ausgabeschnittstelle und Anzeigevorrichtung identisch sein. Ein Ausgeben mittels Ausgabeschnittstelle kann somit ein Anzeigen mittels der Anzeigevorrichtung sein, und umgekehrt. Das medizinische System kann programmiert sein, die mittels der Rechenvorrichtung ermittelten bzw. zugeordneten Werte beispielsweise an ein Logistiksystem und/oder ein Abrechnungssystem zu übergegeben. Das Logistiksystem und/oder Abrechnungssystem, welche außerhalb des erfindungsgemäßen medizinischen Systems vorliegen können, wohl aber Teil des erfindungsgemäßen Systems sein können, können ihrerseits programmiert sein, um Lieferströme, Bestellungen, Verbrauch und dergleichen zu überwachen, aufzuzeichnen, zu speichern, auszugeben, in Rechnung zu stellen und/oder auf andere Weise zu verarbeiten. So kann das Logistiksystem konfiguriert sein, um mittels vom medizinischen System übermittelter Werte eine Nachbestellung von bei einer Behandlungssitzung verbrauchten Flüssigkeiten wie Citratlösung, Dialysierflüssigkeit usw. und Lieferung an die Klink, in welcher die Blutbehandlung erfolgt ist, zu veranlassen. Das Abrechnungssystem kann vorgesehen sein, die vom medizinischen System übermittelten Werte zur Abrechnung der Leistungen, die die Klink um Zusammenhang mit der Behandlungssitzung erbracht hat, zu verwenden. Beispielsweise können die veränderten Werte der Zielbehandlungsparameter bzw. die Eingabe einer Behandlungsvorgabe den Verbrauch an Flüssigkeiten wie Heparin, Citratlösung usw. widerspiegeln. Dies kann zur Grundlage für eine Abrechnung gegenüber dem Patienten oder einem Kostenträger wie einer Versicherungsgesellschaft gemacht werden. In manchen Ausführungsformen umfasst das Verfahren das, vorzugsweise automatische, Steuern oder Regeln der Blutbehandlungsvorrichtung anhand von, wie hierin beschrieben, geänderten oder eingegebenen Werte und hierauf ermittelten technischen Parameterwerte und/oder Zielbehandlungsparameterwerte. In einigen Ausführungsformen ist die Diagnosevorrichtung als eigenständiges Gerät, z. B., auf einer Dialysestation vorgesehen. In manchen Ausführungsformen wird oder ist die Diagnosevorrichtung mit einem Netzwerk (beispielsweise der Klinik) verbunden, und die jeweiligen Ergebnisse werden im Betrieb an einen Server übermittelt, der die Ergebnisse speichert und an die Blutbehandlungsvorrichtung(en) übermittelt. Die behandelnde Ärztin kann die Ergebnisse einsehen und technische Parameterwerte bzw. Zielbehandlungsparameterwerte basierend auf diesen Ergebnissen und unter Einsatz des medizinischen Systems, wie hierin offenbart, festlegen oder modifizieren. In einigen Ausführungsformen ist die Diagnosevorrichtung an eine Blutbehandlungsvorrichtung angebaut, beispielsweise schwenkbar, z. B. mittels eines oder mehrerer Kugelgelenke. Im Beispiel eines Geräts zur retinalen Gefäßanalyse als Diagnosevorrichtung kann beispielsweise das Gerät zur retinalen Gefäßanalyse fest an der Blutbehandlungsvorrichtung montiert sein, während die Funduskamera schwenkbar per Gelenk angebracht ist. Mittels mehrerer Kugelgelenke kann die Kamera dabei optimal auf den Augenhintergrund des Patienten ausgerichtet werden. Nach Verwenden kann die Kamera wieder auf die Rückseite der Blutbehandlungsvorrichtung verschwenkt werden. In manchen Ausführungsformen ist vorgesehen, dass die Diagnosevorrichtung ähnlich wie eine "VR"-Brille ausgestaltet ist. Dabei kann die Diagnosevorrichtung in einem Gehäuse vorgesehen sein, das sowohl die Funduskamera als auch die Auswerteelektronik beherbergen kann. Dieses Gehäuse kann vom Patienten „wie eine Brille“ aufgesetzt werden, um sich einer Messung zu unterziehen. Die hierbei erzielten Ergebnisse werden in einigen Ausführungsformen, per Kabel oder kabellos, an das medizinische System oder die Blutbehandlungsvorrichtung übertragen. In manchen Ausführungsformen haben die gewonnenen Ergebnisse aus der Untersuchung mit der Diagnosevorrichtung vorzugsweise Einfluss auf die Ultrafiltrationsrate (kurz: "UF-Rate") als Beispiel eines technischen Parameters. Hierbei wird beispielsweise in Abhängigkeit von der bereits verstrichenen Zeit seit Beginn der Behandlungssitzung (hierin auch: t0) die Standard-Kurvenform der UF-Rate basierend auf den Ergebnissen Untersuchung mittels der Diagnosevorrichtung über die Zeit verändert. Dabei sind verschiedene Kurvenformen möglich, was im Zusammenhang mit den Fig. 3 bis Fig. 5 detailliert beschrieben ist. Die Anpassung der technischen Parameter kann in einem solchen Fall dazu dienen, das Ultrafiltrationsvolumen (alternativ: Ultrafiltrationsmenge) möglichst kardioprotektiv zu entziehen indem die UF-Rate zunächst festgelegt und über die Zeit der Behandlungssitzung mit Blick auf die Ergebnisse der retinalen Gefäßanalyse bestmöglich modifiziert wird. In einigen Ausführungsformen haben die Ergebnisse aus der Untersuchung mittels der Diagnosevorrichtung vorzugsweise Einfluss auf die Dauer einer Blutbehandlung, wobei die Dauer ein Beispiel für einen Wert eines Zielbehandlungsparameters ist. Bei einer ungünstigen Calcium-/Phosphat-Bilanz, kommt es durch eine Kalzifikation vermehrt zu Stenosen im vaskulären System. Durch eine verlängerte Dauer der Blutbehandlung kann verbessert das überschüssige Phosphat abgebaut werden. In manchen Ausführungsformen haben die Ergebnisse aus der Untersuchung mittels der Diagnosevorrichtung vorzugsweise Einfluss auf die Behandlungsart (insbesondere High Volume HDF) als weiteres Beispiel für einen Zielbehandlungsparameter. Wird diese Behandlungsart von der Blutbehandlungsvorrichtung unterstützt, so kann basierend auf vorstehenden Ergebnissen beispielsweise eine High Volume HDF Behandlung aktiviert werden durch Eingeben oder Festlegen von „High Volume HDF“ als Zielbehandlungsparameterwert oder Einstellwert mittels Eingabeschnittstelle der Blutbehandlungsvorrichtung. In manchen Ausführungsformen haben die Ergebnisse aus der Untersuchung mittels der Diagnosevorrichtung vorzugsweise Einfluss auf das Natriummanagement. Wird ein Natriummanagement mit 0-Bilanz, d. h. der Natriumspiegel des Patienten soll vor und nach der Behandlung auf demselben Wert liegen, von der Blutbehandlungsvorrichtung unterstützt, so kann basierend auf den Ergebnissen der Diagnosevorrichtung ein Natriummanagement mit 0-Bilanz an der Blutbehandlungsvorrichtung aktiviert werden. In einigen Ausführungsformen ist die Ausgabeschnittstelle zum Ausgeben von wenigstens einem technischen Parameterwert zur Behandlung des Patienten und/oder von wenigstens einem Zielbehandlungsparameterwert für eine Behandlung des Patienten mittels der Blutbehandlungsvorrichtung ergänzend ausgestaltet, um einen Behandlungshinweis auszugeben. Dieser Hinweis kann ein kardiologisches Risiko für den konkreten Patienten als Warnung für die Ärztin, eine Empfehlung, z. B. ein Medikament, eine Substanz einer Wirkstoffgruppe wie z. B. „Entzündungshemmer verschreiben/verabreichen“ oder dergleichen anzeigen. Die Rechenvorrichtung kann programmiert sein, solche Hinweise zu erstellen und/oder aus Speichervorrichtungen mit Blick auf die Ergebnisse der Untersuchung mittels der Diagnosevorrichtung zu ermitteln. Manche oder alle erfindungsgemäßen Ausführungsformen können einen, mehrere oder alle der oben und/oder im Folgenden genannten Vorteile aufweisen. Überwässerung ist bei Patienten mit Nierenversagen weit verbreitet und steht in engem Zusammenhang mit Herz- Kreislauf-Erkrankungen, der häufigsten Todesursache bei Dialysepatienten. Das Erreichen eines optimalen Flüssigkeitshaushaltes ist daher eine der zentralen Herausforderungen in der Dialyseroutine. Ein Vorteil der vorliegenden Erfindung kann darin bestehen, dem Benutzer, also zumeist der behandelnden Ärztin, das Festlegen von optimalen Parameterwerten oder Zielbehandlungsparameterwerten an der verwendeten Blutbehandlungsvorrichtung für die anstehende oder aktuelle Behandlungssitzung zu ermöglichen oder zu erleichtern und die Patientensicherheit zu erhöhen. Da die retinale Gefäßanalyse eine nichtinvasive Aussage über das kardiovaskuläre Risikoprofil eines Patienten wiedergeben kann und sich hieraus erfindungsgemäß Anpassungen der Blutbehandlung ableiten lassen, ermöglicht die vorliegende Erfindung vorteilhaft eine geeignete Anpassung der technischen Parameterwerte bzw. Zielbehandlungsparameterwerte bei Patienten, die besonderen Schutz hinsichtlich ihrer kardiovaskulären Verfassung benötigen. Es ist mittels der vorliegenden Erfindung also vorteilhaft möglich, eine kardioprotektive Blutbehandlung mittels der Blutbehandlungsvorrichtung zu veranlassen, welche individuell auf den zu behandelnden Patienten angepasst ist. Dies erhöht mittelbar die Lebensqualität des Patienten und dient außerdem seiner Sicherheit. Ein weiterer Vorteil der vorliegenden Erfindung kann weiter darin bestehen, dass die Erleichterung des Auffindens geeigneter technischer Parameterwerte und Zielbehandlungsparameterwerte mittels der Erfindung insbesondere auch einem unerfahreneren Benutzer mehr Sicherheit beim Einstellen geben kann. Die Fehlerwahrscheinlichkeit bei der Findung solcher Werte kann erfindungsgemäß deutlich verringert werden, beispielsweise weil Kopfrechenschritte oder das Risiko von Denkfehlern durch den Benutzer wegfallen können. Die Zuständigkeit und Verantwortung für die Findung oder Änderung der Einstellwerte kann hingegen vorteilhafterweise beim Benutzer verbleiben. Der Benutzer erhält somit zwar wertvolle Unterstützung durch das erfindungsgemäße medizinische System, ohne aber durch dessen eigenmächtige Handlung überrascht werden zu können. Bleiben Blutbehandlungsvorrichtung und medizinisches System getrennte Vorrichtungen, so können bestehende Blutbehandlungsvorrichtungen mit dem erfindungsgemäßen medizinischen System zum erfindungsgemäßen Behandlungssystem kombiniert werden. Da Eingriffe in die Steuerung der Blutbehandlungsvorrichtung hierbei nicht erforderlich sind, bedarf es vorteilhafterweise keiner erneuten Zulassung der Blutbehandlungsvorrichtung als medizinisches Gerät. Die vorliegende Erfindung wird im Folgenden anhand der beigefügten Zeichnung, in welcher gleiche Bezugszeichen gleiche oder ähnliche Bauteile bezeichnen, exemplarisch erläutert. In den Figuren der Zeichnung gilt: Fig. 1 zeigt in stark vereinfachter Darstellung ein erfindungsgemäßes medizinisches System neben einer Blutbehandlungsvorrichtung; Fig. 2 zeigt das erfindungsgemäße Behandlungssystem in einer ersten Ausführungsform; Fig. 3 zeigt die mögliche Festlegung eines technischen Parameterwerts (hier die Ultrafiltrationsrate) bei Einsatz der vorliegenden Erfindung über die Zeit; Fig. 4 zeigt die Abhängigkeit des entzogenen Ultrafiltrationsvolumens von der venösen Dilatation in einer Ausführungsform; und Fig. 5 zeigt die Abhängigkeit der Dauer einer Behandlungssitzung von der venösen Dilatation in einer Ausführungsform. Fig. 1 zeigt in stark vereinfachter Darstellung ein erfindungsgemäßes medizinisches System 1 in einer ersten Ausführungsform neben einer Blutbehandlungsvorrichtung 100, welche optional verbunden ist mit einem extrakorporalen Blutkreislauf 300. Fig. 1 zeigt somit ein erfindungsgemäßes Behandlungssystem einer exemplarischen Ausführungsform. Der extrakorporale Blutkreislauf 300 weist eine erste Leitung 301, hier in Form eines arteriellen Leitungsabschnitts, auf. Die erste Leitung 301 steht in Fluidverbindung mit einer Blutbehandlungseinrichtung, hier exemplarisch ein Blutfilter oder Dialysator 303. Der Blutfilter 303 weist eine Dialysierflüssigkeitskammer 303a und eine Blutkammer 303b auf, welche durch eine zumeist semi-permeable Membran 303c voneinander getrennt sind. Der extrakorporale Blutkreislauf 300 weist ferner wenigstens eine zweite Leitung 305, hier in Form eines venösen Leitungsabschnitts, auf. Sowohl die erste Leitung 301 als auch die zweite Leitung 305 können zu ihrer Verbindung mit dem Gefäßsystem des nicht dargestellten Patienten P dienen. Die erste Leitung 301 ist optional mit einer (ersten) Schlauchklemme 302 zum Sperren oder Schließen der Leitung 301 verbunden. Die zweite Leitung 305 ist optional mit einer (zweiten) Schlauchklemme 306 zum Sperren oder Schließen der Leitung 305 verbunden. Die in Fig. 1 nur durch einige ihrer Einrichtungen und schematisch repräsentierte Blutbehandlungsvorrichtung 100 weist eine Blutpumpe 101 auf. Die Blutpumpe 101 fördert während der Behandlung des Patienten P (siehe Fig. 2) Blut durch Abschnitte des extrakorporalen Blutkreislaufs 300 und in Richtung zum Blutfilter oder Dialysator 303, wie die kleinen Pfeilspitzen, welche in jeder der Figuren allgemein die Strömungsrichtung angeben, zeigen. Mittels einer Pumpe für Dialysierflüssigkeit 121, die als Rollenpumpe oder als anderweitig okkludierende Pumpe ausgestaltet sein kann, wird frische Dialysierflüssigkeit aus einer Quelle 200 entlang der Dialysierflüssigkeitszulaufleitung 104 in die Dialysierflüssigkeitskammer 303a gepumpt. Die Dialysierflüssigkeit verlässt die Dialysierflüssigkeitskammer 303a als Dialysat, ggf. angereichert durch Filtrat, in Richtung eines optionalen Effluentbeutels 400 und wird hierin als Effluent bezeichnet. Die Quelle 200 kann beispielsweise ein Beutel oder ein Container sein. Die Quelle 200 kann ferner eine Fluidleitung sein, aus der online und/oder kontinuierlich erzeugte oder gemischte Flüssigkeit bereitgestellt wird, z. B. ein Hydraulikausgang oder -anschluss der Blutbehandlungsvorrichtung 100. Eine weitere Quelle 201 mit Substituat kann optional vorgesehen sein. Sie kann der Quelle 200 entsprechen oder eine eigene Quelle sein. Eine nur angedeutete Steuer- oder Regelvorrichtung 150 kann dazu konfiguriert sein, die Behandlungssitzung zu regeln oder zu steuern. Rechts unten innerhalb der Blutbehandlungsvorrichtung 100 ist in Fig. 1 angedeutet, wo der optionale Effluentbeutel 400 mit der Blutbehandlungsvorrichtung 100 verbunden ist. Neben der vorgenannten Blutpumpe 101 und der vorgenannten Pumpe 121 für Dialysierflüssigkeit weist die in Fig. 1 gezeigte Anordnung ferner rein optional eine Reihe weiterer, jeweils optionaler Pumpen, nämlich die Pumpe 111 für Substituat und die Pumpe 131 für das Effluent auf. Die Pumpe 131 kann optional auch zum Aufbau eines Unterdrucks im Sinne einer Ultrafiltration genutzt werden. Die Pumpe 121 ist vorgesehen, um Dialysierflüssigkeit aus einer Quelle 200, beispielsweise einem Beutel, heraus und über eine optional vorhandene Beutelheizung H2 mit einem Heizbeutel dem Blutfilter 303 mittels der Dialysierflüssigkeitszulaufleitung 104 zuzuführen. Die auf diese Weise zugeführte Dialysierflüssigkeit tritt über eine Dialysatablaufleitung 102 (auch: Effluentzulaufleitung), unterstützt durch die optionale Pumpe 131, wieder aus dem Blutfilter 303 aus und kann verworfen werden. Stromauf der Blutpumpe 101 ist ein optionaler arterieller Sensor PS1 vorgesehen. Während einer Behandlung des Patienten P (hier nicht gezeigt) misst er den Druck in der arteriellen Leitung. Stromab der Blutpumpe 101, jedoch stromauf des Blutfilters 303 und, falls vorgesehen, stromauf einer optionalen Zugabestelle 25 für Heparin, ist ein weiterer, optionaler Drucksensor PS2 vorgesehen. Er misst den Druck stromauf des Blutfilters 303 („prä-Hämofilter“). Ein wiederum weiterer Drucksensor kann als PS4 stromab des Blutfilters 303, jedoch vorzugsweise stromauf der Pumpe 131, in der Dialysatablaufleitung 102 zum Messen des Filtratdrucks des Blutfilters 303 vorgesehen sein. Blut, das den Blutfilter 303 verlässt, durchströmt eine optionale venöse Blutkammer 29, welche eine Entlüftungseinrichtung 31 und/oder einen weiteren Drucksensor PS3 aufweisen kann. Die in Fig. 1 gezeigte Steuer- oder Regelvorrichtung 150 kann mit jeder der hierin genannten Komponenten - jedenfalls oder insbesondere mit der Blutpumpe 101 - in kabelgebundener oder kabelloser Signalkommunikation zur Steuerung oder Regelung der Blutbehandlungsvorrichtung 100 stehen. Die optionale Pumpe 111 ist vorgesehen, um Substituat aus der optionalen Quelle 201, beispielsweise einem Beutel, heraus und über eine optional vorhandene Beutelheizung H1 mit einem Heizbeutel der zweiten Leitung 305 zuzuführen. Aus einer optional vorgesehenen Quelle für Citratlösung, hier beispielhaft als ein Citratbeutel 9 ausgestaltet, wird in manchen Ausführungsformen eine Citratlösung in die Leitung 301 abgegeben, gegebenenfalls mittels einer Citratpumpe 15. Aus der Quelle für Citratlösung wird beispielsweise 4%-iges Na3Citrat zugeführt. Eine optionale Zugabeeinrichtung, hier als Calciumpumpe 12 ausgestaltet, ist vorgesehen, um aus einer optionalen Quelle für Calciumlösung, in Fig. 1 beispielhaft als ein Calciumbeutel 13 ausgestaltet, eine Calciumlösung in die Leitung 305 abzugeben. Aus der Quelle für Calciumlösung wird beispielsweise eine CaCl2-Lösung zugeführt. Diese kann eine Calciumkonzentration von 91 mmol/l, 100 mmol/l oder eine andere geeignete Calciumkonzentration aufweisen. Rechts neben der Blutbehandlungsvorrichtung 100 ist in der Fig. 1 ein erfindungsgemäßes medizinisches System 1 mit einer Rechenvorrichtung 5 dargestellt. Die Rechenvorrichtung 5 umfasst eine Eingabeschnittstelle 51 zum manuellen Eingeben oder automatischen Einlesen von Ergebnissen, welche mittels einer Diagnosevorrichtung 700 (auch: Untersuchungsvorrichtung) zum Durchführen einer retinalen Gefäßanalyse eines Patienten P (siehe Fig. 2) ermittelt wurden. Das medizinische System 1 umfasst eine Ausgabeschnittstelle 53 zum Ausgeben von wenigstens einem technischen Parameterwert für die Blutbehandlungsvorrichtung 100 zur Behandlung des Patienten P (in Fig. 1 nicht gezeigt) oder von wenigstens einem Zielbehandlungsparameterwert für eine Behandlung des Patienten P mittels der Blutbehandlungsvorrichtung 100. Die Rechenvorrichtung 5 ist programmiert, um basierend auf mittels der Eingabeschnittstelle 51 eingegebenen oder eingelesenen Ergebnisse den Zielbehandlungsparameterwert oder seine Höhe oder den technischen Parameterwert oder dessen Höhe, oder deren jeweils vorgeschlagene oder angeratene Änderung gegenüber einer Vorabeinstellung an der Blutbehandlungsvorrichtung 100 oder gegenüber einer Vorgabe für die Steuerung oder Regelung der Blutbehandlungsvorrichtung 100 zur Behandlung des Patienten P zu ermitteln. Dabei kann die Änderung z. B. eine Änderung gegenüber einem bisher zur Behandlung verwendeten Wert, einem Eintrag in der Patientenakte oder in der Patientenhistorie, usw. sein oder umfassen. Ferner ist die Rechenvorrichtung 5 programmiert, um den ermittelten technischen Parameterwert und/oder den ermittelten Zielbehandlungsparameterwert, oder deren jeweilige Änderung für den Betrieb der Blutbehandlungsvorrichtung 100, mittels einer Ausgabeschnittstelle 53 auszugeben. Ein solches Ausgeben kann z. B. an eine Anzeigevorrichtung 500 erfolgen. Diese kann konfiguriert oder programmiert sein, um die Ergebnisse aus der Untersuchung mittels der Diagnosevorrichtung 700, die ermittelten Parameterwerte und/oder die ermittelten Zielbehandlungsparameterwerte oder deren jeweilige Änderung, anzuzeigen. Die Anzeigevorrichtung 500 kann optional ein Drucker sein. Eine Speichervorrichtung zum Speichern bzw. Vorhalten von Ergebnissen der Untersuchung mittels der Diagnosevorrichtung, oder solche Ergebnisse speichernd, ist erfindungsgemäß in einigen Ausführungsformen vorgesehen. Alternativ oder ergänzend ist von der Erfindung wenigstens eine Vorrichtung umfasst, welche ein Speichern, Vorhalten und/oder Darstellen von Daten (insbesondere Ergebnisse der Untersuchung mittels der Diagnosevorrichtung, Parameterwerte und/oder Zielbehandlungsparameterwerte) im zeitlichen Verlauf (d. h. als Patientenhistorie) ermöglicht. Die Speicherung, ein Vorhalten und/oder ein Darstellen von Daten, beispielsweise wie hierin genannt, Patientenkollektive betreffend, sind ebenfalls von der vorliegenden Erfindung umfasst. Blutbehandlungsvorrichtung 100 und medizinisches System 1 stellen gemeinsam eine Ausführungsform eines erfindungsgemäßen Behandlungssystems dar. Das medizinische System 1 kann auf einem mobilen Handgerät, z. B. Handy oder Tablet, räumlich getrennt von der Blutbehandlungsvorrichtung 100 vorgesehen sein. In bestimmten Ausführungsformen liegen das medizinische System 1 und die Blutbehandlungsvorrichtung 100 getrennt voneinander vor. Der Begriff „getrennt voneinander“ kann hierbei z. B. eine räumliche, körperliche Trennung und/oder eine Trennung derart umfassen, dass zwischen Blutbehandlungsvorrichtung 100 und medizinischem System 1 keine Signalkommunikation besteht. Alternativ oder ergänzend kann hierunter zu verstehen sein, dass die eine Komponente (z. B. das medizinische System 1) nicht Teil der anderen Komponente (z. B. der Blutbehandlungsvorrichtung 100) ist. In der gezeigten Ausführungsform der Fig. 1 weist die Ausgabeschnittstelle 53 des medizinischen Systems 1 eine Schnittstelle mit der Steuer- oder Regelvorrichtung 150 der Blutbehandlungsvorrichtung 100 auf oder ist mit dieser in Signalkommunikation und/oder körperlich verbunden oder Teil hiervon. In letzteren Fällen handelt es sich bei den so verbundenen Vorrichtungen allerdings nicht mehr um ein erfindungsgemäßes Behandlungssystem, sondern um eine erfindungsgemäße Blutbehandlungsvorrichtung 100. Das medizinische System 1 kann eine serverbasierte Lösung sein oder umfassen, d. h. eine Schnittstelle mit einem Server, ein Netzwerkprotokoll und/oder einen Datenspeicher aufweisen oder damit in Signalverbindung stehen. Hierbei kann der Benutzer beispielsweise über eine Website ein auf dem Server ablaufendes Programm aufrufen, um manche Schritte des erfindungsgemäßen Verfahrens ablaufen zu lassen oder zu initiieren. Das medizinische System 1 kann somit einen Server umfassen. Es kann Benutzerschnittstellen und/oder Benutzerendgeräte wie Rechner, Handy oder Tablet umfassen, welche eingerichtet sind, um mit dem Server zu kommunizieren. Es ist weiterhin von der vorliegenden Erfindung umfasst, dass das medizinische System 1, anders als hier dargestellt, mit der Steuer- oder Regelvorrichtung 150 identisch ist oder von dieser umfasst wird. Fig. 2 zeigt das erfindungsgemäße Behandlungssystem in einer ersten Ausführungsform mit einem erfindungsgemäßen medizinischen System 1 im Zusammenwirken mit einer Blutbehandlungsvorrichtung 100 bzw. deren Steuer- oder Regelvorrichtung 150 unter Einbeziehung der behandelnden Ärztin bzw. medizinischen Personals D und eines Patienten P. Die Diagnosevorrichtung 700, beispielsweise der Retinal Vessel Analyzer der Firma Imedos, die als eigenständiges Gerät operieren kann und bereits auf dem Markt erhältlich ist, wird als selbstständiges Gerät, beispielsweise auf einer Dialysestation, aufgestellt. Die Patienten können daran bzw. damit, vorzugsweise nichtinvasiv, untersucht werden. Eine durchschnittliche Untersuchung benötigt dabei nur wenige Minuten. Diese kann in unterschiedlichen Zyklen erfolgen und muss nicht vor jeder Behandlung stattfinden. Eine Untersuchung in Abständen von 2 bis 4 Wochen erscheint angemessen. So ermittelt die Diagnosevorrichtung 700 im Beispiel der Fig. 2 die Werte des Verhältnisses der maximalen venösen Dilatation zum Basisdurchmesser des Gefäßes in Prozent (auch: vMax) und die Werte des Verhältnisses der maximalen arteriellen Dilatation zum Basisdurchmesser des Gefäßes in Prozent aMax (in Fig. 2 nicht gezeigt) und überträgt diese, beispielsweise mittels eines geeigneten Netzwerkprotokolls an den Server, der die Behandlungs- und Patientendaten vorzugsweise speichert. Dabei kann auch der Verlauf der Werte von aMax und vMax über mehrere Untersuchungen oder Behandlungssitzungen hinweg gespeichert werden. Wird an einer Blutbehandlungsvorrichtung 100 der jeweilige Patient P angemeldet, so sendet diese in manchen Ausführungsformen einen Request an den Server und erhält als Antwort die Behandlungsdaten des betreffenden Patienten P. Vorzugsweise können auf einer Anzeigevorrichtung 500, welche Teil der Blutbehandlungsvorrichtung 100 sein kann, die gemessenen Werte für aMax und vMax in einer geeigneten Ansicht angezeigt werden. Aus den gemessenen Werten resultierend können beispielsweise die vorgeschlagenen technischen Parameterwerte, Zielbehandlungsparameterwerte oder weitere Behandlungsmodifikationen angezeigt und der behandelnden Ärztin vorgeschlagen werden. Nach Prüfung und Bestätigung der vorgeschlagenen ermittelten Parameterwerte bzw. Zielbehandlungsparameterwerte durch die Ärztin oder anderes hierfür qualifiziertes medizinisches Personal können diese Werte, insbesondere mittels der Steuer- oder Regelvorrichtung 150 der Blutbehandlungsvorrichtung 100, von Letzterer für die anstehende (oder laufende) Behandlung des Patienten P übernommen werden und die Blutbehandlungsvorrichtung 100, insbesondere deren Pumpen 101, 111, 121, anhand der ermittelten Parameterwerte bzw. Zielbehandlungsparameterwerte individuell angepasst auf den Patienten P gesteuert bzw. geregelt werden. Fig. 3 zeigt die Vorgabe der Ultrafiltrationsrate, in Fig. 3 als UF (in [ml/h]) bezeichnet, über die Zeitdauer t1, t2, t3 (in [sec]) als Beispiel eines – sich hier über die Zeit verändernden – technischen Parameterwerts. Die Werte von vMax und aMax als Ergebnisse der retinalen Gefäßanalyse lassen sich auf vielfältige Weise klassifizieren oder unterteilen, und ihnen können entsprechend ihrer Klasse oder Ausprägung unterschiedliche Werte für die bei der Behandlung des Patienten P relevanten technische Parameter oder Zielbehandlungsparameterwerte zugeordnet werden, wobei eine solche Zuordnung z. B. in Datenspeichern hinterlegt sein kann. Eine mögliche Unterteilung kann wie folgt z. B. in Tertile erfolgen: und/oder Diese Zahlen sind rein exemplarisch und nicht beschränkend zu verstehen. Diese Werte können als Standardvorgaben dienen, andere Werte und andere Unterteilungen sind ebenfalls vorgesehen. Abhängig von vMax werden Parameterwerte bzw. Zielbehandlungsparameterwerte oder Änderungen hierfür vorgeschlagen. Liegt vMax im vorliegenden Beispiel unterhalb des oberen Tertil, so wird eine High Volume HDF-Behandlung aktiviert. Diese wird hierin Beitrag zu einer kardioprotektiven Dialyse verstanden. Weiterhin wird in diesem Beispiel der Verlauf der UF-Rate über die Zeit geändert in Abhängigkeit von den Ergebnissen der retinalen Gefäßanalyse. Die in Fig. 3 gezeigten Kurvenformen sind beispielhaft. Eine Anwendung auf andere Kurvenformen ist möglich, zum Entziehen des gewünschten Ultrafiltrationsvolumens Ug soll Gleichung (1) gelten. The present invention relates to a medical system according to claim 1, a blood treatment device according to claim 12, a treatment system according to claim 14, and a method according to claim 15; furthermore, it relates to a digital storage medium according to claim 16, a computer program product according to claim 17 and a computer program according to claim 18 or respectively according to the preambles or generic terms of these claims. For the purpose of blood treatment, setting values for variable treatment parameters can be set by a user, e.g. B. the clinic staff to enter, or to adjust existing default settings, so to change. The user of the blood treatment device can usually set or change such setting values manually, for example by means of input interfaces, e.g. B. on a screen (touch screen) or on other interfaces that are suitable for input, make or cause. In order to achieve predetermined treatment goals or specifications such as the renal dose or the ultrafiltration volume during dialysis treatment, it may be necessary to optimize the course of the treatment session that the user, when setting the setting values, which are described here as technical parameter values (such as e.g. pump rates of the involved pumps such as the blood pump or the ultrafiltration pump) or as target treatment parameter values (such as the renal dose or the duration of the treatment session, which are formulated as goals, but at the same time are implemented or pursued by setting technical parameters), a number of individual circumstances and states of the patient are taken into account. They can include the physical condition of the patient or his vital signs. An object of the present invention may consist in proposing a medical system for supporting the user in determining setting values for treatment using a blood treatment device, a blood treatment device which has a medical system according to the invention, and a treatment system and a method. Furthermore, a digital storage medium, a computer program product and a computer program are to be proposed. The object according to the invention can be achieved by a medical system with the features of claim 1. It can also be achieved by a blood treatment device having the features of claim 12, by a treatment system having the features of claim 14 and by a method having the features of claim 15. It can also be achieved by a digital storage medium with the features of claim 16, by a computer program product with the features of claim 17 and by a computer program with the features of claim 18. According to the invention, a medical system (hereinafter also abbreviated to: system ) for establishing setting values (or ranges of values therefor) of a blood treatment device, or in support of the User of the blood treatment device here, proposed, so of values (or ranges for this), which are variable and z. B. by the doctor at the blood treatment device before or during the treatment session on, or with effect on, the blood treatment device could be adjusted. The medical system according to the invention includes a computing device with an input interface. The latter is prepared for manual input or for automatically reading in results that were determined in advance or previously using a diagnostic device (also: examination device) that is designed to carry out a retinal vessel analysis of a patient and are therefore already available. The system further includes an output interface. It is configured to output at least one technical parameter value, alternatively or additionally at least one target treatment parameter value, and/or changes to existing presettings or specifications for the technical parameter value and/or the target treatment parameter value. Technical parameter value and target treatment parameter value each serve, directly or indirectly, to control or regulate the blood treatment device during a treatment session of the patient by means of the same. The computing device is programmed to, based on the results entered or read in by means of the first input interface, for the technical parameter value and/or the target treatment parameter value or for their levels, numerical values or amounts for the To determine control or regulation of the blood treatment device for the treatment of the patient or to assign one in each case. Determining or determining data can be or include examining an existence or non-existence, measuring, inferring, calculating, obtaining, reaching and/or recognizing. Alternatively or additionally, the computing device is programmed to determine or allocate required changes (or their amount, value, amount, etc.) compared to an earlier specification of the technical parameter value or the target treatment parameter value based on the results entered or read in via the first input interface. The previous default can z. B. a default setting that is already set, for example, on the blood treatment device, or a default, z. B. a value previously used for the treatment, an entry in the patient file or history, an instruction from the attending physician, etc. The computing device is further programmed to determine the technical parameter value determined by it and/or the target treatment parameter value determined by it and/or or the respective change determined by it, to be output by means of the output interface. The blood treatment device according to the invention, which is preferably designed as a dialysis device, has a medical system according to the invention or is connected to it in signal connection or communication. The treatment system according to the invention has or consists of one or more blood treatment devices, preferably as disclosed herein, and a medical system according to the invention. At least one blood treatment device is preferably configured as a dialysis device. One, several or all of the blood treatment device(s) of the treatment system on the one hand and the medical system on the other hand are separate from one another. The term “separate from each other” can be used here, e.g. B. include a spatial, physical separation and / or a separation such that there is no signal communication between the blood treatment device and the medical system. Alternatively or additionally, this can mean that one component (eg the medical system) is not part of the other component (eg one of the blood treatment devices). The method according to the invention preferably serves to prepare an upcoming treatment or treatment session for a patient, which is to be carried out using a blood treatment device, and preferably ends before the start of the treatment. Alternatively or additionally, the method according to the invention runs during the treatment session using the blood treatment device. The method comprises the following steps: providing a medical system according to the invention, a blood treatment device according to the invention, a treatment system according to the invention; alternatively, it includes using such medical system, blood treatment device or treatment system already provided; - manually inputting at least one result detected by means of the diagnostic device into the input interface of the computing device; reading at least one technical parameter value and/or at least one target treatment parameter value, or the changes proposed therefor, which is output from or at the output interface for treating the patient using the blood treatment device; and - entering the read technical parameter value and/or target treatment parameter value, or their respective change, as a setting value in an input interface of the blood treatment device. A digital, in particular non-volatile, storage medium according to the invention, in particular in the form of a machine-readable carrier, in particular in the form of a diskette, CD, DVD, EPROM, FRAM (ferroelectric RAM), NOVRAM or SSD (solid state drive), in particular with electronic or optically readable control signals, is designed to to interact with a programmable computer system in such a way that a conventional computing device is reprogrammed into a computing device of a medical system according to the invention, e.g. B. when its memory content expires on the programmable computer system. A computer program product according to the invention has a program code or signal wave that is volatile, transient or stored on a machine-readable carrier, configured to interact with a programmable computer configuration of a computer system in such a way that a conventional computing device is reprogrammed into a computing device of a medical system according to the invention. According to the invention, a computer program product can mean, for example, a computer program stored on a carrier, an embedded system as a comprehensive system with a computer program (e.g. an electronic device with a computer program), a network of computer-implemented computer programs (e.g. a client/ server system, a cloud computing system, etc.) or a computer on which a computer program is loaded, running, stored, executed or developed. The term "machine-readable medium" as used herein means, in certain embodiments of the present invention, a medium containing data or information interpretable by software and/or hardware. The carrier can be a data carrier such as a floppy disk, a CD, a DVD, a USB stick, a flash card, an SD card and the like, as well as any other memory or storage medium mentioned herein. According to the invention, a computer program product can also be understood to mean a programmed application (in short: app), for example in particular for a smartphone, a tablet or another mobile hand-held device. A computer program according to the invention has a program code to cause a conventional computing device to be reprogrammed into a computing device of a medical system according to the invention when the computer program runs on a corresponding computer system. According to the invention, a computer program can be understood, for example, as a physical, marketable software product which has a program. In all preceding and following statements, the use of the expression “can be” or “can have” etc. is to be understood as synonymous with “is preferably” or “has preferably” etc. and is intended to explain embodiments according to the invention. Embodiments according to the invention can have one or more of the features mentioned above or below. The features mentioned here can be the subject matter of embodiments according to the invention in any combination, provided the person skilled in the art does not recognize a concrete combination as technically impossible. Embodiments according to the invention are also the subject matter of the dependent claims. Whenever numerical words are mentioned herein, the person skilled in the art understands them as indicating a numerical lower limit. Provided that this does not lead to a discernible contradiction for the person skilled in the art, the person skilled in the art always reads “at least one” or “at least one” when specifying “a” or “an”. This understanding is also encompassed by the present invention, as is the interpretation that a numerical word such as "a" can alternatively be meant as "exactly one" wherever this is clearly technically possible for a person skilled in the art. Both are encompassed by the present invention and apply to all numerals used herein. Whenever a suitability or a method step is mentioned herein, the present invention preferably also includes a corresponding programming or configuration of a suitable device or a section thereof, in particular according to the invention. If it is disclosed herein that the object according to the invention has one or more features in a specific embodiment, it is also disclosed herein that the object according to the invention expressly does not have this or these features in other embodiments that are also according to the invention, e.g. B. in the sense of a disclaimer. For each embodiment mentioned herein, the contrary embodiment, for example formulated as a negation, is also disclosed. Whenever an embodiment is referred to herein, it is an exemplary embodiment of the invention. Where “programmed” or “configured” is used herein, it is also disclosed to interchange these terms. When "UF" is used herein, it is a common abbreviation for ultrafiltration. Reference herein to "DVA" is a common abbreviation for dynamic retinal vascular analysis. In retinal vessel analysis, a retinal camera (also: fundus camera), the retinal vessel analyzer (see e.g. DE 102004 017 130 B4, DE 102006 018 445 A1, DE 19648 935 B4 and others), measures the diameter of arteries and veins the fundus. In dynamic retinal vessel analysis ("DVA"), a 12.5 Hz optoelectric flicker light is also used to stimulate and the change in vessel diameter is quantified. This test can follow different protocols, for example in the form of three times 20 seconds of flickering light with a wavelength, for example, between 510 nm and 580 nm with e.g. B. 80 seconds of recovery time in between. The examination is usually carried out when the patient's pupils have been dilated by medication; it is completely non-invasive and can provide a statement of a patient's cardiovascular risk profile. In some embodiments, the results from the retinal vessel analysis determined in advance by means of the diagnostic device include, in particular, the venous and/or the arterial dilatation, or are based on these. If, as provided in some embodiments, the maximum diameter of the observed vessel of the fundus or the retinal retinal diameter is divided by its base diameter (also known as "initial value", "resting diameter" or "baseline", see also the following dissertation by Karoline Bornmann). , you get a percentage that can be used as a result. The determined values of the venous and/or arterial dilatation can be displayed as a graphic in certain embodiments. In this way, a long-term history can be presented to the attending physician. Cardioprotective dialysis treatment can be indicated on the basis of increasing values of venous and/or arterial dilatation. In some embodiments of the system, this has a display device. The display device is configured or programmed to display the results from the examination using the diagnostic device. Alternatively or additionally, it is programmed to display the technical parameter value and/or target treatment parameter value determined by means of the system's computing device, or to display the optionally proposed change in each case. In some embodiments, the results are or were assigned to percentiles, tertiles, other classification units, etc., that is to say they are related to the results from measurements taken from a group of patients. A value or range of values for one or more technical parameters and/or for one or more target treatment parameters can be assigned to each percentile, tertile, further classification unit, etc., e.g. B. in data storage, look-up tables, etc. In such data storage, look-up tables, etc., values or value ranges for one or more technical parameters and / or for one or more target treatment parameters can be stored, which using models, algorithms, artificial neural networks, artificial intelligence , the comparison with a group of patients and e.g. B. assigned to their respective results and/or courses from retinal vessel analyzes and/or specified in particular using machine learning. In such data stores, look-up tables, etc., which may be part of the inventive system or treatment system, data may in some embodiments be stored by some persons, e.g. B. medical staff, technicians or others, with or without prior verification of suitability or authorization (such as requesting a password, biometric data, etc.) or, z. B. based on your own experience or after taking note of current research results. The medical system or the treatment system can therefore have an interface for changing the data stored in data stores, look-up tables, etc. In some embodiments, the output interface is or includes an optical, visual, or graphical interface for the user. Alternatively it is connected to a graphical display device such as a monitor or a printer. In some embodiments, the output interface may be configured as a GUI (Graphical User Interface) and/or may be a user interface herein. In some embodiments, the display device is programmed or configured to display values of the technical parameter or the target treatment parameter as described herein. In some embodiments, the output interface is or includes an interface with/to a control or regulation device of a blood treatment device. In some embodiments, the output interface is or includes an interface with a server, a network protocol, and/or a data store. In some embodiments, the medical system according to the invention is or includes a mobile device, hand-held device, mobile phone, smartphone, tablet, etc. Alternatively or additionally, the system is or has an application (abbreviated: app) suitable for this purpose. The Application may be loaded onto, stored on, executed by, or run on a mobile or other device. In some embodiments, the medical system further includes a diagnostic device or examination device for performing a retinal vessel analysis of a patient. This can be designed, for example, as described in one of the aforementioned property rights or applications. Their disclosure in this regard is therefore also made the subject matter of the present disclosure by reference at this point. The diagnostic device can be designed as in the medical dissertation by Karoline Bornmann (“Influence of flicker light on the retinal vessel diameter taking into account the female hormone cycle within one month” from 2014, submitted to the University of Jena). Their relevant disclosure content is also made the subject matter of the present disclosure by reference. The retinal vessel analysis can be carried out statically or dynamically, ie using flickering light, as explained above. In some embodiments of the medical system, the technical parameter values or target treatment parameter values determined by the computing device relate to or include the type of treatment and/or - the volume of ultrafiltration and/or - the duration of treatment and/or - the sodium management (e.g. the amount of sodium to be removed as a target value by dialysis during the treatment session or the concentration of sodium in the patient's blood at the end of the treatment session, for which, for example, it can be determined that it should correspond to the concentration at the beginning of the treatment session; it can correspond to 138 mmol/l, for example) and/or - the fluid management, in particular the delivery rate of the blood pump and/or the delivery rate of the substituate pump or .changes hereof. These values each relate to the current or upcoming treatment session of the patient to be treated. A renal dose can be defined as the quotient of the effluent flow or filtrate flow on the one hand and the patient's weight on the other. Depending on the type of dialysis treatment, different flows (e.g. dialysate flow, dialysis fluid flow, substituate flow, calcium flow, citrate flow, net ultrafiltration) may have to be taken into account when determining the effluent flow. The renal dose can be, for example, the target renal dose (TRD) or the effective renal dose (RRD). The renal target dose (TRD) can e.g. B. can be calculated using the following formula: Fresenius Medical Care Deutschland GmbH Where: BF blood flow or blood flow rate DF dialysis fluid flow or dialysis fluid flow rate NFRF net fluid withdrawal flow or flow rate m patient weight PostDF post-dilution flow or flow rate PreDF pre-dilution flow or flow rate. The effective renal dose (RRD) can be calculated as a function of the treatment duration t using the formula be calculated, where: BV processed blood volume DV dialysis fluid volume NFRV net fluid withdrawal volume m patient weight PostDV post-dilution volume PreDV pre-dilution volume a part of this. Alternatively, the medical system is in signal connection or communication with such. If a signal or communication connection between two components is discussed here, this can be understood to mean a connection that exists during use. This can also be understood to mean that there is a preparation for such a (wired, wireless or implemented in some other way) signal communication, for example by coupling both components, for example by means of pairing, etc. Pairing is a process that is associated with Computer networks takes place in order to establish an initial link between computer units for the purpose of communication. The most well-known example of this is the establishment of a Bluetooth connection, by means of which various devices (e.g. smartphone, headphones) are connected to one another. Pairing is also sometimes referred to as bonding. In some embodiments, the control or regulating device is programmed to control or regulate the blood treatment device, which has a delivery device for a liquid, in particular an ultrafiltration pump, a blood pump and/or a dialysis liquid pump, using the calculated or determined technical parameter value or target treatment parameter value. In some embodiments, the blood treatment device according to the invention is designed as a hemodialysis device, hemofiltration device or Hemodiafiltration device, in particular as a device for acute, chronic renal replacement therapy or for continuous renal replacement therapy (CRRT=continuous renal replacement therapy). If a preset value is mentioned here, or a default setting, this can be a last set value, a standard value, a displayed value or a default setting. A factory or service engineer specified value herein is optional but not mandatory. In some embodiments, the input interface can optionally be used to change the determined or proposed value of a parameter value and/or a target treatment parameter value by a user, for example by manual manipulation of the input interface or optionally its switches, buttons, buttons, etc. In some embodiments, the computing device connected to the output device and/or to the input interface, preferably in signal communication, or prepared for this. In some embodiments, the input interface may be or include a suitably configured touch screen, rotary switch, slider, keyboard, or the like. In certain specific embodiments, provision can be made for results to be read in automatically at the input interface and for manual input to be permitted. Taking into account the results determined by means of the diagnostic device when determining the target treatment parameter value (or its level) or the technical parameter value (or its level) or their respective change for components of the blood treatment device, for example for the blood pump and/or dialysis fluid pump, can in some embodiments e.g . B. based on known algorithms, which in turn further parameter values, z. B. from auxiliary tables, etc. can include. These algorithms and/or further parameter values (as well as further setting values belonging to the last ones) can be stored in a memory device of the medical system, for example. The technical parameter value or target treatment parameter value, in particular the change thereof, can be actively confirmed or rejected by the user in some embodiments. Suitable input options for this, for example a save or cancel button, can be provided. The confirmation can be a simple actuation of an "OK" button or the like. In some embodiments, confirming does not include typing, inputting, selecting, etc. setting values from a large number of options or even calculating them or silently “nodding” in passing or in the head. The results collected using the diagnostic device, the technical parameter values, target treatment parameter values and/or treatment specification(s) preferably relate to the specific patient being treated at this moment using the blood treatment device or to a specific patient whose blood treatment using the blood treatment device is to take place in the near future future is pending. In some embodiments, the technical parameter values determined by the computing device are or include a setting value for the blood pump and a setting value for the dialysis fluid pump. In other words, the computing device is programmed in these embodiments, the setting value for the blood pump and the setting value for the dialysis fluid pump, which were determined or calculated based on the technical parameter value by taking into account the results of the examination using the diagnostic device, using the display device dem display or otherwise output user as technical parameter values, or as a part thereof, for information. According to the invention, in some embodiments, the medical system according to the invention is implemented in a control or regulating device of a blood treatment device, whereby the blood treatment device is in turn configured into a blood treatment device according to the invention. In these embodiments, existing input and output interfaces and the computing device of the blood treatment device could then be advantageous be used to implement the medical system according to the invention. In some embodiments, the medical system can be or include a server-based solution in which the user can call up a program running on the server, for example via a website, in order to run or initiate the steps of the method according to the invention. The medical system can thus optionally include a server. It can include user interfaces and/or user terminals such as computers, mobile phones or tablets that are set up to communicate with the server. In some embodiments, the computing device of the medical system is programmed in such a way that it is able to record additional (relevant) parameter values for the treatment session using existing or additional input interfaces. Alternatively, further parameters can be read, for example from a storage medium provided for this purpose. Alternatively or additionally, in some embodiments the medical system is programmed to display the further parameter values within existing or further output interfaces. The computing device can advantageously be configured to take these parameter values into account when determining the setting values for the pumps involved in the blood treatment device. In some embodiments, the computing device of the medical system is programmed to use the setting value for the blood pump and the setting value for the dialysis fluid pump of the selected combination display by means of the display device to the user for information. In some embodiments, the output interface and the display device can be identical. An output using the output interface can thus be a display using the display device, and vice versa. The medical system can be programmed to transfer the values determined or assigned by means of the computing device to a logistics system and/or a billing system, for example. The logistic system and/or billing system, which may be external to the medical system according to the invention, but may well be part of the system according to the invention, can in turn be programmed to monitor, record, store, issue, bill, delivery flows, orders, consumption and the like to provide and/or otherwise process. The logistics system can be configured to use values transmitted by the medical system to order liquids used during a treatment session, such as citrate solution, dialysis liquid, etc., and to arrange for delivery to the clinic in which the blood treatment took place. The billing system can be provided to use the values transmitted by the medical system for billing the services provided by the clinic in connection with the treatment session. For example, the changed values of the target treatment parameters or the entry of a treatment specification can reflect the consumption of liquids such as heparin, citrate solution, etc. This can form the basis for billing the patient or be made to a payer such as an insurance company. In some embodiments, the method includes the preferably automatic control or regulation of the blood treatment device based on values that have been changed or entered, as described herein, and technical parameter values and/or target treatment parameter values determined therefrom. In some embodiments, the diagnostic device is provided as a standalone device, e.g. B., provided on a dialysis station. In some embodiments, the diagnostic device is or is connected to a network (e.g. the clinic) and the respective results are transmitted to a server during operation, which stores the results and transmits them to the blood treatment device(s). The treating physician can view the results and set or modify technical parameter values or target treatment parameter values based on these results and using the medical system as disclosed herein. In some embodiments, the diagnostic device is attached to a blood treatment device, e.g. pivoted, e.g. B. by means of one or more ball joints. In the example of a device for retinal vessel analysis as a diagnostic device, for example, the device for retinal vessel analysis can be fixedly mounted on the blood treatment device, while the fundus camera is pivotally mounted by a joint. By means of several ball joints, the camera optimally aligned with the patient's eye fundus. After use, the camera can be pivoted back to the back of the blood treatment device. In some specific embodiments it is provided that the diagnostic device is designed in a manner similar to “VR” glasses. The diagnostic device can be provided in a housing that can accommodate both the fundus camera and the evaluation electronics. This housing can be put on by the patient "like glasses" in order to undergo a measurement. In some embodiments, the results obtained in this way are transmitted to the medical system or the blood treatment device, by cable or wirelessly. In some embodiments, the results obtained from the examination using the diagnostic device preferably influence the ultrafiltration rate (“UF rate” for short) as an example of a technical parameter. Here, for example, depending on the time that has already elapsed since the start of the treatment session (herein also: t 0 ), the standard curve shape of the UF rate is changed over time based on the results of the examination using the diagnostic device. Different curve shapes are possible, which is described in detail in connection with FIGS. 3 to 5 . In such a case, the adjustment of the technical parameters can serve to withdraw the ultrafiltration volume (alternatively: ultrafiltration amount) in the most cardioprotective way possible by initially determining the UF rate and modifying it as best as possible over the course of the treatment session with a view to the results of the retinal vessel analysis. In some embodiments, the results from the examination using the diagnostic device preferably influence the duration of a blood treatment, the duration being an example of a value of a target treatment parameter. With an unfavorable calcium/phosphate balance, calcification leads to increased stenosis in the vascular system. Excess phosphate can be better broken down by extending the duration of the blood treatment. In some embodiments, the results from the examination using the diagnostic device preferably influence the type of treatment (in particular high volume HDF) as a further example of a target treatment parameter. If this type of treatment is supported by the blood treatment device, based on the above results, for example, a high volume HDF treatment can be activated by entering or specifying “high volume HDF” as a target treatment parameter value or setting using the input interface of the blood treatment device. In some embodiments, the results from the examination using the diagnostic device preferably have an influence on the sodium management. If the blood treatment device supports sodium management with a zero balance, ie the patient's sodium level should be at the same value before and after the treatment, sodium management with a zero balance can be activated on the blood treatment device based on the results of the diagnostic device. In some embodiments, the output interface is additionally designed to output at least one technical parameter value for treating the patient and/or at least one target treatment parameter value for treating the patient using the blood treatment device, in order to output treatment advice. This information can be a cardiological risk for the specific patient as a warning for the doctor, a recommendation, e.g. B. a drug, a substance of a drug group such. B. "prescribe / administer anti-inflammatories" or the like. The computing device can be programmed to create such indications and/or to ascertain them from memory devices with a view to the results of the examination using the diagnostic device. Some or all embodiments according to the invention can have one, several or all of the advantages mentioned above and/or below. Overhydration is common in patients with kidney failure and is closely related to cardiovascular disease, the leading cause of death in dialysis patients. Achieving an optimal fluid balance is therefore one of the central challenges in dialysis routine. One advantage of the present invention can be that the user, ie mostly the treating doctor, can specify optimal parameter values or target treatment parameter values on the blood treatment device used for the forthcoming or current Allow or facilitate treatment session and increase patient safety. Since the retinal vessel analysis can provide non-invasive information about the cardiovascular risk profile of a patient and adjustments to the blood treatment can be derived from this according to the invention, the present invention advantageously enables a suitable adjustment of the technical parameter values or target treatment parameter values for patients who require special protection with regard to their cardiovascular condition . It is thus advantageously possible by means of the present invention to initiate a cardioprotective blood treatment using the blood treatment device, which is individually adapted to the patient to be treated. This indirectly increases the quality of life of the patient and also serves his safety. A further advantage of the present invention can also consist in the fact that the facilitation of finding suitable technical parameter values and target treatment parameter values by means of the invention can also give an inexperienced user more security when making the settings. According to the invention, the probability of error when finding such values can be significantly reduced, for example because mental arithmetic steps or the risk of errors in reasoning by the user can be eliminated. On the other hand, the competence and responsibility for finding or changing the setting values can advantageously remain with the user. The user thus receives valuable support from the medical system according to the invention, but without being able to be surprised by its unauthorized action. If the blood treatment device and medical system remain separate devices, then existing blood treatment devices can be combined with the medical system according to the invention to form the treatment system according to the invention. Since interventions in the control of the blood treatment device are not necessary in this case, there is advantageously no need to re-approve the blood treatment device as a medical device. The present invention is explained below by way of example with reference to the attached drawing, in which the same reference symbols denote the same or similar components. The following applies to the figures of the drawing: FIG. 1 shows a medical system according to the invention next to a blood treatment device in a highly simplified representation; 2 shows the treatment system according to the invention in a first embodiment; Fig. 3 shows the possible establishment of a technical parameter value (here the ultrafiltration rate) using the present invention over time; 4 shows the dependency of the extracted ultrafiltration volume on the venous dilatation in one embodiment; and FIG. 5 shows the dependence of the duration of a treatment session on the venous dilatation in one embodiment. 1 shows a highly simplified representation of a medical system 1 according to the invention in a first embodiment next to a blood treatment device 100 which is optionally connected to an extracorporeal blood circuit 300. FIG. 1 thus shows a treatment system according to the invention of an exemplary embodiment. The extracorporeal blood circuit 300 has a first line 301, here in the form of an arterial line section. The first line 301 is fluidly connected to a blood treatment device, here for example a blood filter or dialyzer 303. The blood filter 303 has a dialysis fluid chamber 303a and a blood chamber 303b, which are separated from one another by a mostly semi-permeable membrane 303c. The extracorporeal blood circuit 300 also has at least one second line 305, here in the form of a venous line section. Both the first line 301 and the second line 305 can be used to connect them to the vascular system of the patient P (not shown). The first line 301 is optionally connected to a (first) hose clamp 302 for blocking or closing the line 301 . The second line 305 is optionally connected to a (second) hose clamp 306 for blocking or closing the line 305 . The blood treatment device 100 represented schematically and only by some of its devices in FIG. 1 has a blood pump 101 . The blood pump 101 pumps blood through portions of the extracorporeal blood circuit 300 and toward the blood filter or dialyzer 303 during treatment of the patient P (see FIG. 2), as indicated by the small arrowheads which generally indicate the direction of flow in each of the figures. Fresh dialysis fluid is pumped from a source 200 along the dialysis fluid supply line 104 into the dialysis fluid chamber 303a by means of a pump for dialysis fluid 121, which can be designed as a roller pump or as an otherwise occluding pump. The dialysis fluid leaves the dialysis fluid chamber 303a as dialysate, optionally enriched by filtrate, in the direction of an optional effluent bag 400 and is referred to herein as effluent. The source 200 can be a bag or a container, for example. The source 200 may also be a fluid line from which on-line and/or continuously generated or mixed liquid is provided, e.g. B. a hydraulic outlet or connection of the blood treatment device 100. A further source 201 with a substituate can optionally be provided. It may correspond to source 200 or be a source of its own. A controller or regulator 150, only implied, may be configured to regulate or control the treatment session. At the bottom right within the blood treatment device 100 in FIG. 1 it is indicated where the optional effluent bag 400 is connected to the blood treatment device 100 . In addition to the aforementioned blood pump 101 and the aforementioned pump 121 for dialysis fluid, the arrangement shown in FIG. 1 also has a number of further, each optional pumps, namely the pump 111 for substituate and the pump 131 for the effluent. The pump 131 can optionally also be used to build up a negative pressure in the sense of ultrafiltration. The pump 121 is provided to supply dialysis fluid from a source 200, for example a bag, and via an optionally present bag heater H2 with a heating bag to the blood filter 303 by means of the dialysis fluid supply line 104. The dialysis fluid supplied in this way exits the blood filter 303 again via a dialysate discharge line 102 (also: effluent feed line), supported by the optional pump 131 and can be discarded. An optional arterial sensor PS1 is provided upstream of the blood pump 101 . During treatment of patient P (not shown here), he measures the pressure in the arterial line. A further, optional pressure sensor PS2 is provided downstream of the blood pump 101, but upstream of the blood filter 303 and, if provided, upstream of an optional addition point 25 for heparin. It measures the pressure upstream of the blood filter 303 ("pre-hemofilter"). Yet another pressure sensor can be provided as PS4 downstream of the blood filter 303, but preferably upstream of the pump 131, in the dialysate outflow line 102 for measuring the filtrate pressure of the blood filter 303. Blood leaving the blood filter 303 flows through an optional venous blood chamber 29, which can have a ventilation device 31 and/or a further pressure sensor PS3. The control or regulating device 150 shown in FIG. 1 can be in wired or wireless signal communication with any of the components mentioned here—at least or in particular with the blood pump 101—for controlling or regulating the blood treatment device 100 . The optional pump 111 is provided to deliver substituate from the optional source 201, such as a bag, and to the second line 305 via an optional bag heater H1 with a heater bag. In some embodiments, a citrate solution is dispensed into the line 301 from an optionally provided source for citrate solution, here designed as a citrate bag 9, for example, optionally by means of a citrate pump 15. For example, 4% Na 3 citrate is supplied from the source for citrate solution. An optional addition device, designed here as a calcium pump 12, is provided in order to deliver a calcium solution into the line 305 from an optional source for calcium solution, designed as a calcium bag 13 in FIG. 1 by way of example. For example, a CaCl 2 solution is supplied from the calcium solution source. This can have a calcium concentration of 91 mmol/l, 100 mmol/l or another suitable calcium concentration. A medical system 1 according to the invention with a computing device 5 is shown on the right next to the blood treatment device 100 in FIG. 1 . The computing device 5 includes an input interface 51 for manually entering or automatically reading in results which were determined using a diagnostic device 700 (also: examination device) for carrying out a retinal vessel analysis of a patient P (see FIG. 2). Medical system 1 includes an output interface 53 for outputting at least one technical parameter value for blood treatment device 100 for treating patient P (not shown in Fig. 1) or at least one target treatment parameter value for treating patient P using blood treatment device 100. The computing device 5 is programmed, based on the results entered or read in via the input interface 51, to determine the target treatment parameter value or its level or the technical parameter value or its level, or the respective proposed or recommended change compared to a previous setting on the blood treatment device 100 or compared to a specification for the Determine control or regulation of the blood treatment device 100 for the treatment of the patient P. The change z. B. a change compared to a value previously used for treatment, an entry in the patient file or in the patient history, etc. be or include. Furthermore, the computing device 5 is programmed to output the determined technical parameter value and/or the determined target treatment parameter value, or their respective change for the operation of the blood treatment device 100, by means of an output interface 53. Such output can e.g. B. to a display device 500 done. This can be configured or programmed to display the results from the examination using the diagnostic device 700, the determined parameter values and/or the determined target treatment parameter values or their respective changes. The display device 500 can optionally be a printer. A memory device for storing or maintaining results of the examination by means of the diagnostic device, or storing such results, is provided according to the invention in some embodiments. Alternatively or additionally, the invention includes at least one device that enables data (in particular results of the examination using the diagnostic device, parameter values and/or target treatment parameter values) to be stored, kept available and/or displayed over time (ie as patient history). The present invention also encompasses the storage, provision and/or presentation of data, for example as mentioned herein, relating to patient collectives. Blood treatment device 100 and medical system 1 together represent an embodiment of a treatment system according to the invention. B. mobile phone or tablet, spatially separated from the blood treatment device 100 may be provided. In certain embodiments, the medical system 1 and the blood treatment device 100 are separate from one another. The term “separate from each other” can be used here, e.g. B. include a spatial, physical separation and / or a separation such that there is no signal communication between the blood treatment device 100 and the medical system 1. Alternatively or additionally, this can be understood to mean that one component (e.g. the medical system 1) is not part of the other component (e.g. the blood treatment device 100). In the embodiment shown in FIG. 1 , the output interface 53 of the medical system 1 has an interface with the control or regulation device 150 of the blood treatment device 100 or is in signal communication with it and/or physically connected to it or is part of it. In the latter cases, however, the devices connected in this way are no longer a treatment system according to the invention, but a blood treatment device 100 according to the invention have a data memory or are in signal connection with it. The user can call up a program running on the server via a website, for example, in order to run or initiate some steps of the method according to the invention. The medical system 1 can thus include a server. It can include user interfaces and/or user terminals such as computers, mobile phones or tablets that are set up to communicate with the server. It is also covered by the present invention that the medical system 1, in contrast to what is shown here, is identical to the control or regulation device 150 or is covered by it. Fig. 2 shows the treatment system according to the invention in a first embodiment with a medical system 1 according to the invention in cooperation with a blood treatment device 100 or its control or regulation device 150, including the treating doctor or medical staff D and a patient P. The diagnostic device 700, For example, the Retinal Vessel Analyzer from Imedos, which can operate as a standalone device and is already available on the market, is set up as a standalone device, for example on a dialysis station. The patients can be examined on it or with it, preferably non-invasively. An average examination only takes a few minutes. This can take place in different cycles and does not have to take place before each treatment. An examination at intervals of 2 to 4 weeks seems appropriate. Thus, in the example in Fig. 2, diagnostic device 700 determines the values of the ratio of the maximum venous dilatation to the base diameter of the vessel in percent (also: vMax) and the values of the ratio of the maximum arterial dilatation to the base diameter of the vessel in percent aMax (in Fig. 2 not shown) and transmits them, for example by means of a suitable network protocol, to the server, which preferably stores the treatment and patient data. The course of the values of aMax and vMax can also be saved over several examinations or treatment sessions. If the respective patient P is registered at a blood treatment device 100, then this sends in some Embodiments send a request to the server and receives the treatment data of the relevant patient P as a response. Preferably, the measured values for aMax and vMax can be displayed in a suitable view on a display device 500, which can be part of the blood treatment device 100. As a result of the measured values, the proposed technical parameter values, target treatment parameter values or further treatment modifications can be displayed and suggested to the attending physician. After the doctor or other qualified medical personnel have checked and confirmed the proposed determined parameter values or target treatment parameter values, these values can be taken over by the blood treatment device 100, in particular by means of the control or regulating device 150 of the blood treatment device 100, for the upcoming (or ongoing) treatment of the patient P and the blood treatment device 100, in particular its pumps 101, 111, 121, are controlled or regulated individually adapted to the patient P on the basis of the determined parameter values or target treatment parameter values. Fig. 3 shows the specification of the ultrafiltration rate, referred to in Fig. 3 as UF (in [ml/h]), over the period of time t 1 , t 2 , t 3 (in [sec]) as an example - here over the Time changing – technical parameter value. The values of vMax and aMax as results of the retinal vessel analysis can be classified or subdivided in many ways, and different values for the technical parameters relevant to the treatment of the patient P can be assigned to them according to their class or characteristic or be assigned target treatment parameter values, such assignment being e.g. B. can be stored in data storage. A possible subdivision can be as follows, e.g. B. be done in tertiles: and or These numbers are purely exemplary and should not be understood as limiting. These values can serve as defaults, other values and other subdivisions are also contemplated. Depending on vMax, parameter values or target treatment parameter values or changes thereto are suggested. In the present example, if vMax is below the upper tertile, high volume HDF treatment is activated. This is understood here as a contribution to cardioprotective dialysis. Furthermore, in this example, the course of the UF rate is changed over time depending on the results of the retinal vessel analysis. The waveforms shown in Figure 3 are exemplary. One application to another Curve shapes are possible, equation (1) should apply for extracting the desired ultrafiltration volume U g .
Liegt vMax innerhalb des oberen Tertils, so wird z. B. eine konstante UF-Rate angelegt, siehe die oberste Kurve in Fig. 3. If vMax is within the upper tertile, e.g. For example, if a constant UF rate is applied, see the top curve in Fig. 3.
Das zu entziehende Ultrafiltrationsvolumen Ug wird beispielsweise von der behandelnden Ärztin vorgegeben oder ergibt sich aus der Messung mittels eines Body Composition Monitor (BCM), falls vorhanden, usw. The ultrafiltration volume U g to be withdrawn is specified, for example, by the attending physician or results from the measurement using a body composition monitor (BCM), if available, etc.
Für Ua ergibt sich For U a we get
(2) (2)
Es gilt: The following applies:
(3) (3)
Liegt vMax im mittleren Tertil, so ergibt sich hier die UF- Rate als Funktion u2(t,vMax) , siehe die mittlere Kurve u2(t,vMax) in Fig. 3. Dadurch wird zu Beginn verglichen mit der o. g. UF-Rate der obersten Darstellung in Fig. 3 (dort: 1000 ml/h) mehr Volumen pro Zeit entzogen (nun: rund 1200 ml/h), die UF-Raten-Kurve soll aber rasch wieder abflachen. Dadurch wird dasselbe Ultrafiltrationsvolumen zunächst schneller als in der obersten Darstellung, später aber langsamer als dort entzogen. Es gilt beispielsweise: If vMax is in the middle tertile, the UF rate results here as a function u 2 (t,vMax), see the middle curve u 2 (t,vMax) in FIG. Rate of the top representation in Fig. 3 (there: 1000 ml/h) withdraws more volume per time (now: around 1200 ml/h), but the UF rate curve should flatten out again quickly. As a result, the same ultrafiltration volume is initially withdrawn faster than in the top illustration, but later more slowly than there. For example:
(4) (4)
Dabei ist: where:
Ug, das über die Dauer der Behandlungssitzung insgesamt entzogene Ultrafiltrationsvolumen Ug, the total volume of ultrafiltration withdrawn over the duration of the treatment session
Ua die konstante UF-Rate im Standardfall (ohne Modifikation basierend auf den Ergebnissen der retinalen Gefäßanalyse) U a the constant UF rate in the standard case (without modification based on the results of the retinal vessel analysis)
U 0 die Standard-UF-Rate zu Beginn der Behandlung U0m(vMax) die durch die Ergebnisse der retinalenU 0 the standard UF rate at the start of treatment U 0m (vMax) determined by the results of the retinal
Gefäßanalyse modifizierte UF-Rate zu Beginn der Behandlung Vascular analysis modified UF rate at baseline
Umax die maximal zulässige UF-Rate U max the maximum allowable UF rate
U1vMax) die UF-Rate zum Ende der Behandlung (durch das Ergebnis der retinalen Gefäßanalyse modifiziert) k ein Faktor, der die Krümmung der Funktion beeinflusst tw der Wendepunkt, an dem die Richtungsänderung der Krümmung stattfindet t 0 der Zeitpunkt des Starts der Behandlungssitzung (bei t = 0) t 1 der Zeitpunkt, zu welchem die Behandlungssitzung endet t2( vMax) der basierend auf den Ergebnissen der retinalen Gefäßanalyse modifizierte Zeitpunkt, zu welchem die Behandlungssitzung endet U 1 vMax) the UF rate at the end of the treatment (modified by the result of the retinal vascular analysis) k a factor affecting the curvature of the function t w the inflection point at which the change in direction of the curvature takes place t 0 the time of the start of the Treatment session (at t=0) t 1 the time at which the treatment session ends t 2 (vMax) the time at which the treatment session ends, modified based on the results of the retinal vasculature analysis
Liegt vMax im unteren Tertil, so kann die mittlere Kurve u2(t, vMax') der Fig. 3 exemplarisch hin zu u3(t, vMax) verändert werden. Dazu wird zusätzlich zu den Modifikationen von u2(t,vMax) die Dauer der Behandlungssitzung (Dialysezeit) verlängert, wie die unterste Kurve u3(t,vMax) der Fig. 3 zeigt. Fig. 3 zeigt somit unterschiedliche UF-Raten über der Zeit, sowie die Modifikation der Behandlungsdauer, die für u3 in Fig. 3 von 4 Stunden (4 h) exemplarisch auf 4 Stunden und 33 Minuten (4,55 h) erhöht wurde. If vMax is in the lower tertile, the middle curve u 2 (t, vMax ' ) in FIG. 3 can be changed to u 3 (t, vMax), for example. To do this, in addition to the modifications of u 2 (t,vMax) lengthens the duration of the treatment session (dialysis time), as shown by the bottom curve u 3 (t,vMax) in FIG. FIG. 3 thus shows different UF rates over time, as well as the modification of the treatment duration, which for u 3 in FIG. 3 was increased from 4 hours (4 h) to 4 hours and 33 minutes (4.55 h) as an example.
Alle Parameter können bei Bedarf, z. B. von der behandelnden Ärztin, modifiziert werden. All parameters can be changed if required, e.g. B. by the doctor treating you.
Fig . 4 zeigt ein beispielhaftes Vorgehen beim Vorschlägen einer Änderung AU [in %] von einer bestehenden Vorabeinstellung U0 als Vorgabe für den technischen Parameterwert der UF-Rate in Abhängigkeit von der venösen, maximalen Dilatation vMax [in %]. Fig. 4 shows an exemplary procedure for proposing a change AU [in %] from an existing default setting U 0 as a specification for the technical parameter value of the UF rate as a function of the venous, maximum dilatation vMax [in %].
Der Parameter U0, der hier als Standardwert oder Vorabeinstellung für die UF-Rate verstanden wird, wird dabei durch die entlang der x-Achse aufgetragenen Ergebnisse aus der retinalen Gefäßanalyse beispielsweise folgendermaßen beeinflusst oder verändert: The parameter U 0 , which is understood here as the standard value or default setting for the UF rate, is influenced or changed by the results from the retinal vessel analysis plotted along the x-axis, for example as follows:
Anhand des Messwertes von vMax wird U0, ein konstanter Startwert oder Standardwert von beispielsweise 1000 ml/h, um z. B. maximal 50 % von U0 erhöht. Based on the measured value of vMax, U 0 , a constant start value or standard value of 1000 ml/h, for example, is B. maximum 50% of U 0 increased.
Dies geschieht beispielsweise durch eine Interpolation anhand einer Geraden, wie in Fig. 4 dargestellt. This is done, for example, by interpolation using a straight line, as shown in FIG.
U0m(vMax)= U0 * (1+ ΔU(vMax)) (5) Dieser Kurvenverlauf und die verwendeten Werte sind dabei rein exemplarisch und nicht als beschränkend zu verstehen. Es sind beliebige Modifikationen möglich. Es soll vorzugsweise gelten: U 0m (vMax)= U 0 * (1+ ΔU(vMax)) (5) This course of the curve and the values used are purely exemplary and should not be understood as limiting. Any modifications are possible. It should preferably apply:
ΔU (vMax)≥ 0 und U0m(vMax)≤ Umax ΔU (vMax)≥ 0 and U 0m (vMax)≤ U max
Damit das entzogene UF-Volumen unverändert bleibt, kann U1(vMax') wie folgt durch Einsetzen von (3), (4) und (5) in In order to keep the extracted UF volume unchanged, U 1 (vMax ' ) can be calculated as follows by substituting (3), (4) and (5) in
(1) und auflösen nach U1(vMax) errechnet werden: (1) and resolved by U 1 (vMax) can be calculated:
Fig. 5 zeigt die Abhängigkeit der Veränderung At (in [sec]) der Zeitdauer der Behandlungssitzung (als Beispiel eines Zielbehandlungsparameters) von der venösen, maximalen Dilatation vMax (in [%]). 5 shows the dependence of the change At (in [sec]) in the duration of the treatment session (as an example of a target treatment parameter) on the maximum venous dilation vMax (in [%]).
Liegt vMax im unteren Tertil, so kann, wie vorstehend ausgeführt, die mittlere Kurve u2(t,vMax) der Fig. 3 exemplarisch hin zu u3(t,vMax)verändert werden. Dazu wird zusätzlich zu den Modifikationen von u2(t,vMax), die Dauer der Behandlungssitzung (Dialysezeit) verlängert (siehe auch die unterste Kurve u3(t,vMax) der Fig. 3). Bei einer ungünstigen Calcium-/Phosphat-Bilanz, kommt es durch eine Kalzifikation vermehrt zu Stenosen im vaskulären System. Durch eine verlängerte Dialysedauer kann das überschüssige Phosphat verbessert abgebaut werden, was einen Vorteil bei der Behandlung mancher Patienten, die erfindungsgemäß identifiziert werden können, darstellen kann. Hierzu wird zunächst, wie bei u2(t,vMax), siehe oben bzw. die mittlere Kurve in Fig. 3, die Änderung AU zum Modifizieren der Vorabeinstellung U0 für die UF-Rate in Abhängigkeit von der venösen, maximalen Dilatation vMax zu Beginn der Behandlungssitzung oder Dialyse ermittelt. If vMax is in the lower tertile, the middle curve u 2 (t,vMax) of FIG. 3 can be changed to u 3 (t,vMax) as an example, as explained above. For this purpose, in addition to the modifications of u 2 (t,vMax), the duration of the treatment session (dialysis time) is lengthened (see also the bottom curve u 3 (t,vMax) in FIG. 3). With an unfavorable calcium/phosphate balance, calcification leads to increased stenosis in the vascular system. The excess phosphate can be better broken down as a result of a longer dialysis time, which can represent an advantage in the treatment of some patients who can be identified according to the invention. For this purpose, as with u 2 (t, vMax ), see above or the middle curve in FIG Start of treatment session or dialysis determined.
Weiter wird eine modifizierte Endzeit oder Dauer der Behandlungssitzung oder Dialysezeit als Änderung At zum Modifizieren der Vorabeinstellung t1 für die Dauer alsFurther, a modified end time or duration of the treatment session or dialysis time is used as a change At to modify the preset t 1 for the duration as
Beispiel eines Zielbehandlungsparameters errechnet. Dies geschieht beispielsweise durch Interpolation anhand einer Geraden, wie in Fig. 5 dargestellt. t2(vMax)= t1+ Δt(vMax) (7) Dieser Kurvenverlauf und die verwendeten Werte sind dabei rein exemplarisch und nicht als beschränkend zu verstehen. Es sind beliebige Modifikationen möglich. Example of target treatment parameter calculated. This is done, for example, by interpolation using a straight line, as shown in FIG. t 2 (vMax)=t 1 +Δt(vMax) (7) This course of the curve and the values used are purely exemplary and should not be understood as limiting. Any modifications are possible.
Es soll gelten: Δt(vMax)≥ 0 The following should apply: Δt(vMax)≥ 0
Bei der Verlängerung der Dialysedauer gibt es dabei kaum Einschränkungen. Je länger eine Dialyse andauert, desto schonender ist sie für den Patienten. Eine Verringerung des Blutflusses erscheint hierbei zweckmäßig, was zu einer weiteren Änderung einer Vorgabe eines technischenThere are hardly any restrictions on extending the dialysis time. The longer dialysis lasts, the gentler it is for the patient. A reduction in blood flow appears appropriate here, which leads to a further change in a specification of a technical
Parameterwerts (hier der voreingestellte Blutpumpenrate) führen kann. In der Praxis mag die Dialysedauer jedoch auch durch ökonomische und patientenbezogene Faktoren begrenzt sein. Damit das insgesamt entzogene Ultrafiltrationsvolumen unverändert bleibt, kann U1(vMax) durch Einsetzen von (3), (4) und (5) in (1) und auflösen nach U1(vMax) errechnet werden: parameter value (here the preset blood pump rate). In practice, however, the duration of dialysis may also be limited by economic and patient-related factors. So that the total volume of ultrafiltration withdrawn remains unchanged, U 1 (vMax) can be calculated by inserting (3), (4) and (5) into (1) and solving for U 1 (vMax):
Verfügt die Dialysemaschine über die Option des Natriummanagements, so wird weiterhin, wenn vMax unterhalb des oberen Tertils liegt, das Natriummanagement mit einer 0- Bilanz aktiviert, was einem möglichen Wert der Natriumbilanz oder des Soll-Natriumspiegels als möglichem Zielbehandlungsparameter entsprechen kann. Furthermore, if the dialysis machine has the option of sodium management, if vMax is below the upper tertile, sodium management is activated with a 0 balance, which can correspond to a possible value of the sodium balance or the target sodium level as a possible target treatment parameter.
Die behandelnde Ärztin kann jeweils den Soll-Natriumspiegel modifizieren, um eine positive Beeinflussung des intravaskulären Volumens zu erhalten. Bei einer O-Bilanz des Natriums liegt der Natriumspiegel des Patienten vor und nach der Behandlung auf demselben Wert. The attending physician can modify the target sodium level in each case in order to have a positive influence on the intravascular volume. With sodium O balance, the patient's sodium level is the same before and after treatment.
Zusätzlich wird, wenn vMax unterhalb des oberen Tertils liegt, beispielsweise die Verwendung des Body Composition Monitors (kurz: BCM, der optional ebenfalls Teil des Behandlungssystems sein kann), empfohlen. Bei eingeschalteter BCM-Option kann das Behandlungssystem oder die Behandlungsvorrichtung in regelmäßigen Zeitabständen, z. B. alle 4 Wochen, einen neuen Messwert anfragen, sofern ein solcher nicht automatisch, beispielsweise per SmartCard oder dergleichen, übermittelt wird oder wurde. Die ermittelten Werte von vMax und aMax können in manchen Ausführungsformen der vorliegenden Erfindung als Grafik angezeigt werden. Somit kann der behandelnden Ärztin ein Langzeitverlauf vorgelegt werden. Im Falle von ansteigenden Werten von vMax und aMax, kann eine möglichst kardioprotektiv angelegte Dialysebehandlung indiziert sein. In einigen Ausführungsformen werden manche oder alle Änderungen der Parameterwerte bzw. Zielbehandlungsparameterwerte als Vorschlag an das behandelnde Personal gegeben. Diese Vorschläge müssen in bestimmten Ausführungsformen ausdrücklich akzeptiert werden, bevor die Änderungen aktiv geschalten, d. h. an die Steuer- oder Regelvorrichtung 150 der Blutbehandlungsvorrichtung 100 (siehe Fig. 1 und Fig. 2) übermittelt, werden. Die Offenbarung der Figuren und ihre Erläuterung sind nur exemplarisch. Insbesondere müssen die gezeigten Verläufe nicht linearer verlaufen. Der jeweilige Kurvenverlauf, sowie die Absolutwerte, könnten anders festgelegt werden oder von der behandelnden Ärztin modifiziert werden. In addition, when vMax is below the upper tertile, for example, the use of the Body Composition Monitor (BCM for short, which can optionally also be part of the treatment system) is recommended. When the BCM option is switched on, the treatment system or treatment device can be switched on at regular time intervals, e.g. B. every 4 weeks, request a new measured value, provided such is not transmitted automatically, for example by SmartCard or the like, or was. In some embodiments of the present invention, the determined values of vMax and aMax can be displayed as a graphic. In this way, a long-term history can be presented to the attending physician. In the case of increasing vMax and aMax values, a cardioprotective dialysis treatment may be indicated. In some embodiments, some or all changes in the parameter values or target treatment parameter values are given as a suggestion to the treating personnel. In certain specific embodiments, these suggestions must be expressly accepted before the changes are activated, ie transmitted to the control or regulating device 150 of the blood treatment device 100 (see FIGS. 1 and 2). The disclosure of the figures and their explanation are only exemplary. In particular, the curves shown do not have to be more linear. The respective course of the curve, as well as the absolute values, could be determined differently or modified by the doctor treating you.
Bezugszeichenliste 1 medizinisches System 5 Rechenvorrichtung 9 Quelle für Citratlösung, hier beispielhaft als ein Citratbeutel 12 Calciumpumpe 13 Quelle für Calciumlösung, Calciumbeutel 15 Citratpumpe 25 Zugabestelle für Heparin (optional) 29 venöse Blutkammer (optional) 31 Entlüftungseinrichtung 51 Eingabeschnittstelle 53 Ausgabeschnittstelle 100 Blutbehandlungsvorrichtung 101 Blutpumpe 102 Dialysatablaufleitung, Effluentzulaufleitung 104 Dialysierflüssigkeitszulaufleitung 111 Pumpe für Substituat 121 Pumpe für Dialysierflüssigkeit, Dialysierflüssigkeitspumpe 131 Pumpe für Dialysat oder Effluent in Effluentzulaufleitung; Pumpe für Ultrafiltration, Ultrafiltrationspumpe 150 Steuer- oder Regelvorrichtung 200 Quelle mit Dialysierflüssigkeit 201 Quelle mit Substituat, optional 300 extrakorporaler Blutkreislauf 301 erste Leitung (arterieller Leitungsabschnitt) 302 (erste) Schlauchklemme 303 Blutfilter oder Dialysator 303a Dialysierflüssigkeitskammer 303b Blutkammer 303c semi-permeable Membran 305 zweite Leitung (venöser Leitungsabschnitt) 306 (zweite) Schlauchklemme 400 Effluentbeutel 500 Anzeigevorrichtung 700 Diagnosevorrichtung D behandelnde Ärztin; medizinisches Personal H1 Beutelheizung H2 Beutelheizung P Patient PS1 arterieller Sensor PS2 Drucksensor (optional, „prä-Hämofilter“) PS3 Drucksensor PS4 Drucksensor t1, t2, t3 Zeitdauer [sec] Δt Änderung der Zeitdauer UF Ultrafiltrationsrate [ml/h] ΔU Änderung der Ultrafiltrationsrate aMax arterielle Dilatation; Verhältnis von maximaler arterieller Dilatation zum Basisdurchmesser des Gefäßes in Prozent vMax venöse Dilatation; Verhältnis von maximaler venöser Dilatation zum Basisdurchmesser des Gefäßes in Prozent List of reference symbols 1 medical system 5 computing device 9 source for citrate solution, here for example as a citrate bag 12 calcium pump 13 source for calcium solution, calcium bag 15 citrate pump 25 addition point for heparin (optional) 29 venous blood chamber (optional) 31 ventilation device 51 input interface 53 output interface 100 blood treatment device 101 blood pump 102 Dialysate drain line, effluent inlet line 104 Dialysis liquid inlet line 111 Pump for substituate 121 Pump for dialysis liquid, dialysis liquid pump 131 Pump for dialysate or effluent in effluent inlet line; Pump for ultrafiltration, ultrafiltration pump 150 control or regulating device 200 source with dialysis fluid 201 source with substituate, optionally 300 extracorporeal blood circuit 301 first line (arterial line section) 302 (first) hose clamp 303 blood filter or dialyzer 303a dialysis fluid chamber 303b blood chamber 303c semi-permeable membrane 305 second line (venous line section) 306 (second) hose clamp 400 effluent bag 500 display device 700 diagnostic device D attending physician; medical staff H1 bag heater H2 bag heater P patient PS1 arterial sensor PS2 pressure sensor (optional, "pre-hemofilter") PS3 pressure sensor PS4 pressure sensor t 1 , t 2 , t 3 duration [sec] Δt change in duration UF ultrafiltration rate [ml/h] ΔU Change in ultrafiltration rate aMax arterial dilation; Ratio of maximum arterial dilatation to the base diameter of the vessel in percent vMax venous dilatation; Ratio of the maximum venous dilatation to the base diameter of the vessel in percent

Claims

Ansprüche 1. Medizinisches System (1) zum Festlegen von Einstellwerten einer Blutbehandlungsvorrichtung (100), mit - einer Rechenvorrichtung (5) mit einer Eingabeschnittstelle (51) für eine Eingabe und/oder zum Einlesen jeweils von mittels einer Diagnosevorrichtung (700) zum Durchführen einer retinalen Gefäßanalyse eines Patienten (P) ermittelten Ergebnisse; - einer Ausgabeschnittstelle (53) zum Ausgeben von wenigstens einem technischen Parameterwert zur Behandlung des Patienten (P) und/oder von wenigstens einem Zielbehandlungsparameterwert für eine Behandlung des Patienten (P) mittels der Blutbehandlungsvorrichtung (100), und/oder zum Ausgeben von vorgeschlagenen Änderungen bestehender Vorabeinstellungen oder Vorgaben für den technischen Parameterwert und/oder den Zielbehandlungsparameterwert; wobei die Rechenvorrichtung (5) programmiert ist, - um basierend auf mittels der Eingabeschnittstelle (51) eingegebenen oder eingelesenen Ergebnisse den Zielbehandlungsparameterwert oder den technischen Parameterwert, und/oder deren jeweils vorgeschlagene oder angeratene Änderung gegenüber der Vorabeinstellung oder der Vorgabe, für die Steuerung oder Regelung der Blutbehandlungsvorrichtung (100) zur Behandlung des Patienten zu ermitteln; und - um den ermittelten technischen Parameterwert und/oder den ermittelten Zielbehandlungsparameterwert, oder deren jeweilige Änderung, mittels der Ausgabeschnittstelle (53) auszugeben. 2. Medizinisches System (1) nach Anspruch 1, wobei die Ergebnisse die venöse und/oder die arterielle Dilatation (aMax, vMax) sind, hierauf aufbauen oder diese umfassen. 3. Medizinisches System (1) nach Anspruch 1 oder 2, weiter aufweisend - eine Anzeigevorrichtung (500), konfiguriert oder programmiert zum Anzeigen der Ergebnisse und/oder des ermittelten technischen Parameterwerts und/oder des ermittelten Zielbehandlungsparameterwerts, oder deren jeweilige Änderung. 4. Medizinisches System (1)nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei die Ausgabeschnittstelle (53) eine optische oder grafische Schnittstelle für den Benutzer ist oder umfasst oder mit einer grafischen Wiedergabevorrichtung verbunden ist. 5. Medizinisches System (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei die Ausgabeschnittstelle (53) eine Schnittstelle mit einer Steuer- oder Regelvorrichtung (150) einer Blutbehandlungsvorrichtung (100) ist oder umfasst. 6. Medizinisches System (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei die Ausgabeschnittstelle (53) eine Schnittstelle mit einem Server, ein Netzwerkprotokoll und/oder ein Datenspeicher ist, oder jeweils umfasst. 7. Medizinisches System (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei das medizinische System (1) ein mobiles Gerät, handgehaltenes Gerät, Handy, Smartphone, Tablet usw. und/oder eine hierfür geeignete Applikation ist oder aufweist. 8. Medizinisches System (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, weiter aufweisend - eine Diagnosevorrichtung (700) zum Durchführen einer retinalen Gefäßanalyse eines Patienten (P). 9. Medizinisches System (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei die von der Rechenvorrichtung (5) ermittelten technischen Parameterwerte oder Zielbehandlungsparameterwerte das Ultrafiltrationsvolumen für die laufende oder anstehende Behandlungssitzung, deren Behandlungsdauer, die Behandlungsart, das Natriummanagement und/oder das Flüssigkeitsmanagement bzw. jeweils Änderungen hiervon betreffen oder umfassen. 10. Medizinisches System (1) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei das medizinische System (1) eine Steuer- oder Regelvorrichtung (150) einer Blutbehandlungsvorrichtung (100) oder ein Teil hiervon ist, diese umfasst oder mit dieser in Signalkommunikation steht. 11. Medizinisches System (1) nach Anspruch 10, wobei die Steuer- oder Regelvorrichtung (150) programmiert ist, die Blutbehandlungsvorrichtung (100), welche eine Fördervorrichtung für eine Flüssigkeit, insbesondere eine Ultrafiltrationspumpe (131), eine Blutpumpe (101) und/oder eine Dialysierflüssigkeitspumpe (121), aufweist, anhand des berechneten oder ermittelten technischen Parameterwerts oder Zielbehandlungsparameterwerts zu steuern oder zu regeln. 12. Blutbehandlungsvorrichtung (100), ausgestaltet als Dialysevorrichtung, aufweisend ein medizinisches System (1) gemäß einem der vorangegangenen Ansprüche, oder hiermit verbunden. 13. Blutbehandlungsvorrichtung (100) nach Anspruch 12, ausgestaltet als Hämodialysevorrichtung, Hämofiltrationsvorrichtung oder Hämodiafiltrationsvorrichtung, insbesondere als eine Vorrichtung für die akute, die chronische Nierenersatztherapie oder für die kontinuierliche Nierenersatztherapie (CRRT = continuous renal replacement therapy). 14. Behandlungssystem aufweisend oder bestehend aus - einer oder mehreren Blutbehandlungsvorrichtungen (100), jeweils ausgestaltet als Dialysevorrichtung, insbesondere nach einem der Ansprüche 12 bis 13; - einem medizinischen System (1) nach einem der Ansprüche 1 bis 11; wobei wenigstens eine oder mehrere der Blutbehandlungsvorrichtungen (100) einerseits und das medizinische System (1) andererseits getrennt voneinander vorliegen. 15. Verfahren zur Vorbereitung einer anstehenden Behandlung oder Behandlungssitzung eines Patienten (P), welche mittels einer Blutbehandlungsvorrichtung (100) durchgeführt werden soll, umfassend die Schritte: - Bereitstellen eines erfindungsgemäßen medizinischen Systems (1), einer erfindungsgemäßen Blutbehandlungsvorrichtung (100), eines erfindungsgemäßen Behandlungssystems, oder Verwenden eines/r solchen, bereits bereitgestellten medizinischen Systems (1), Blutbehandlungsvorrichtung (100) und/oder Behandlungssystems; - Eingeben von wenigstens eines mittels der Diagnosevorrichtung (700) erfassten Ergebnisses in die Eingabeschnittstelle (51) der Rechenvorrichtung (5); und - Ablesen, von der Ausgabeschnittstelle (53), wenigstens eines technischen Parameterwerts und/oder wenigstens eines Zielbehandlungsparameterwerts, oder wenigstens einer Änderung wenigstens eines dieser Werte, für eine Behandlung des Patienten (P) mittels der Blutbehandlungsvorrichtung (100); und - Eingeben des abgelesenen technischen Parameterwerts und/oder Zielbehandlungsparameterwerts, oder deren jeweilige Änderung, als Einstellwert in eine Eingabeschnittstelle der Blutbehandlungsvorrichtung (100). 16. Digitales Speichermedium, insbesondere in Form einer Diskette, CD oder DVD, EPROM, FRAM oder SSD, mit elektronisch auslesbaren Steuersignalen, ausgestaltet, um derart mit einem programmierbaren Computersystem zusammenwirken, dass eine herkömmliche Rechenvorrichtung zu einer Rechenvorrichtung (5) eines medizinischen Systems (1) gemäß einem der Ansprüche 1 bis 11 umprogrammiert wird. 17. Computerprogramm-Produkt, als Signalwelle oder mit einem auf einem maschinenlesbaren Träger gespeicherten Programmcode, um derart mit einem programmierbaren Computersystem zusammenzuwirken, dass eine herkömmliche Rechenvorrichtung zu einer Rechenvorrichtung (5) eines medizinischen Systems (1) gemäß einem der Ansprüche 1 bis 11 umprogrammiert wird. 18. Computerprogramm mit einem Programmcode, um eine herkömmliche Rechenvorrichtung zu einer Rechenvorrichtung (5) eines medizinischen Systems (1) gemäß einem der Ansprüche 1 bis 11 umzuprogrammieren, wenn das Computerprogramm auf einem Computer abläuft. 1. Medical system (1) for determining setting values of a blood treatment device (100), with - a computing device (5) with an input interface (51) for an input and/or for reading in each case by means of a diagnostic device (700) for carrying out a results obtained from retinal vascular analysis of a patient (P); - an output interface (53) for outputting at least one technical parameter value for treating the patient (P) and/or at least one target treatment parameter value for treating the patient (P) using the blood treatment device (100), and/or for outputting proposed changes existing presets or defaults for the technical parameter value and/or the target treatment parameter value; wherein the computing device (5) is programmed - based on the results entered or read in by means of the input interface (51), the target treatment parameter value or the technical parameter value, and/or their respective proposed or advised change compared to the default setting or the specification, for the determine control or regulation of the blood treatment device (100) for treating the patient; and - to output the determined technical parameter value and/or the determined target treatment parameter value, or their respective change, by means of the output interface (53). 2. Medical system (1) according to claim 1, wherein the results are the venous and/or the arterial dilatation (aMax, vMax), build on this or include this. 3. Medical system (1) according to claim 1 or 2, further comprising - a display device (500), configured or programmed to display the results and/or the determined technical parameter value and/or the determined target treatment parameter value, or their respective change. 4. Medical system (1) according to one of the preceding claims, wherein the output interface (53) is or comprises a visual or graphic interface for the user or is connected to a graphic display device. 5. Medical system (1) according to any one of the preceding claims, wherein the output interface (53) is an interface with a control or Control device (150) of a blood treatment device (100) is or comprises. 6. Medical system (1) according to one of the preceding claims, wherein the output interface (53) is an interface with a server, a network protocol and/or a data storage device, or comprises one in each case. 7. Medical system (1) according to one of the preceding claims, wherein the medical system (1) is or has a mobile device, hand-held device, mobile phone, smartphone, tablet, etc. and/or an application suitable for this purpose. 8. Medical system (1) according to one of the preceding claims, further comprising - a diagnostic device (700) for carrying out a retinal vessel analysis of a patient (P). 9. Medical system (1) according to one of the preceding claims, wherein the technical parameter values or target treatment parameter values determined by the computing device (5) include the ultrafiltration volume for the current or forthcoming treatment session, the duration of the treatment, the type of treatment, the sodium management and/or the liquid management or each relate to or include changes hereto. 10. Medical system (1) according to any one of the preceding claims, wherein the medical system (1) has a control or regulating device (150). Blood treatment apparatus (100) or a part thereof, comprises it or is in signal communication with it. 11. Medical system (1) according to claim 10, wherein the control or regulating device (150) is programmed, the blood treatment device (100) which is a conveying device for a liquid, in particular an ultrafiltration pump (131), a blood pump (101) and/or or to control or regulate a dialysis fluid pump (121) on the basis of the calculated or ascertained technical parameter value or target treatment parameter value. 12. Blood treatment device (100), configured as a dialysis device, having a medical system (1) according to one of the preceding claims, or connected thereto. 13. Blood treatment device (100) according to claim 12, designed as a hemodialysis device, hemofiltration device or hemodiafiltration device, in particular as a device for acute, chronic renal replacement therapy or for continuous renal replacement therapy (CRRT = continuous renal replacement therapy). 14. Treatment system comprising or consisting of - one or more blood treatment devices (100), respectively designed as a dialysis device, in particular according to one of claims 12 to 13; - A medical system (1) according to any one of claims 1 to 11; wherein at least one or more of the blood treatment devices (100) on the one hand and the medical system (1) on the other hand are separate from one another. 15. A method for preparing an upcoming treatment or treatment session of a patient (P), which is to be carried out using a blood treatment device (100), comprising the steps of: - providing a medical system (1) according to the invention, a blood treatment device (100) according to the invention, a Treatment system, or using such a medical system (1), blood treatment device (100) and/or treatment system already provided; - Entering at least one result detected by means of the diagnostic device (700) into the input interface (51) of the computing device (5); and - reading from the output interface (53) at least one technical parameter value and/or at least one Target treatment parameter value, or at least a change in at least one of these values, for a treatment of the patient (P) by means of the blood treatment device (100); and - entering the read technical parameter value and/or target treatment parameter value, or their respective change, as a setting value in an input interface of the blood treatment device (100). 16. Digital storage medium, in particular in the form of a floppy disk, CD or DVD, EPROM, FRAM or SSD, with electronically readable control signals, designed to interact with a programmable computer system in such a way that a conventional computing device becomes a computing device (5) of a medical system ( 1) is reprogrammed according to any one of claims 1 to 11. 17. Computer program product, as a signal wave or with a program code stored on a machine-readable carrier, in order to interact with a programmable computer system in such a way that a conventional computing device is reprogrammed into a computing device (5) of a medical system (1) according to one of claims 1 to 11 becomes. 18. Computer program with a program code to reprogram a conventional computing device to a computing device (5) of a medical system (1) according to any one of claims 1 to 11 when the computer program runs on a computer.
EP22706269.2A 2021-02-11 2022-02-10 Vessel-analysis-supported medical system for determining setting values of a blood treatment device Pending EP4292096A1 (en)

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DE102021103209.1A DE102021103209A1 (en) 2021-02-11 2021-02-11 Vascular analysis-supported medical system for determining setting values of a blood treatment device
PCT/EP2022/053219 WO2022171728A1 (en) 2021-02-11 2022-02-10 Vessel-analysis-supported medical system for determining setting values of a blood treatment device

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