EP4203883A1 - Buttock support for at least partial load-relief of the body weight of a person, and load-relief system comprising such a buttock support - Google Patents

Buttock support for at least partial load-relief of the body weight of a person, and load-relief system comprising such a buttock support

Info

Publication number
EP4203883A1
EP4203883A1 EP22702597.0A EP22702597A EP4203883A1 EP 4203883 A1 EP4203883 A1 EP 4203883A1 EP 22702597 A EP22702597 A EP 22702597A EP 4203883 A1 EP4203883 A1 EP 4203883A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
support
receiving means
person
buttock
bed
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Pending
Application number
EP22702597.0A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Manfred Köstlmeier
Ramona Susanna Schläfer
Alexander KÖNIG
Markus Biedenkapp
Katharina Verena Gundel
Maximilian GROSSE-DUNKER
Michael Ziegler
Helfried Peyrl
Antonin Lucas Doré
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Reactive Robotics GmbH
Original Assignee
Reactive Robotics GmbH
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Reactive Robotics GmbH filed Critical Reactive Robotics GmbH
Publication of EP4203883A1 publication Critical patent/EP4203883A1/en
Pending legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G7/00Beds specially adapted for nursing; Devices for lifting patients or disabled persons
    • A61G7/05Parts, details or accessories of beds
    • A61G7/065Rests specially adapted therefor
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G13/00Operating tables; Auxiliary appliances therefor
    • A61G13/10Parts, details or accessories
    • A61G13/12Rests specially adapted therefor; Arrangements of patient-supporting surfaces
    • A61G13/1205Rests specially adapted therefor; Arrangements of patient-supporting surfaces for specific parts of the body
    • A61G13/123Lower body, e.g. pelvis, hip, buttocks
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G7/00Beds specially adapted for nursing; Devices for lifting patients or disabled persons
    • A61G7/05Parts, details or accessories of beds
    • A61G7/057Arrangements for preventing bed-sores or for supporting patients with burns, e.g. mattresses specially adapted therefor
    • A61G7/05723Arrangements for preventing bed-sores or for supporting patients with burns, e.g. mattresses specially adapted therefor with cut-outs or depressions in order to relieve the pressure on a part of the body

Definitions

  • Buttocks support for at least partially relieving the body weight of a person and relief system comprising such a buttocks support
  • the present invention relates to a buttock support for at least partially relieving the body weight of a person, at least comprising a receiving means for receiving at least part of a buttocks area of the person, with a longitudinal extent, a height, a front side, a back side, an upper side and a lower side, wherein the Accommodating means comprises at least one connecting element for operative connection with a bed or a relief system.
  • training devices with an integrated body weight relief system are known which are used to secure and relieve the weight of patients with walking disabilities, in particular Stroke patients, can be used when performing treadmill training.
  • the object of the present invention is to further improve existing body weight relief systems of the prior art with regard to the possibility of connection to a user.
  • the connection between a user, in particular a seriously ill, bedridden patient, and the relief system should be as simple as possible and can be carried out by a single person.
  • the body weight relief system should also be designed in such a way that interference with or impairment of other medical devices connected to the patient's body is avoided and at the same time the user is able to step/walk without hindrance.
  • This object is initially achieved by a seat support for at least partially relieving the body weight of a person with the features of independent patent claim 1 and by a relief system with the features of independent claim 13 .
  • a buttock support according to the invention is distinguished from generic buttock supports in that the receiving means has two support areas which are separated from one another by a recess, the support areas being rounded at least with respect to the top side and the front side of the receiving means; and wherein the recess separates the two support areas centrally with respect to the longitudinal extent of the receiving means.
  • the buttock support according to the invention makes it possible to connect a patient to a body weight relief system in a quick and simple manner, for example in preparation for manual and/or automated movement therapy.
  • the connection can advantageously be carried out by a single person without having to turn the patient with respect to the longitudinal axis of his body.
  • the recess according to the invention which separates the two support areas in the middle with respect to the longitudinal extent of the receiving means, allows medical treatment of the patient in the thigh and groin area, as is the case, for example, with a patient ventilated via veno-venous extracorporeal membrane oxygenation (VV-ECMO). via femoral catheter has to be maintained advantageously during movement therapy.
  • VV-ECMO veno-venous extracorporeal membrane oxygenation
  • the rounded design of the two support areas also leads to a force being exerted on the patient's sitting bones (at the point of contact between the buttocks and the support area) at every verticalization angle of a hospital bed, which is assumed, for example, by the vertically adjustable hospital bed in order to carry out the movement therapy ), which acts almost perpendicularly to a tangent regarding the curve of the respective support area, which has a beneficial effect on the patient's "feeling of support/sitting" and thus enables comfortable sitting on the buttock support.
  • the buttock support according to the invention advantageously increases the freedom of movement of the patient's thighs when carrying out said movement therapy.
  • the gap is between 2 and 7 cm, preferably between 4 and 5 cm, particularly preferably 4.75 cm.
  • the receiving means can be designed in one piece.
  • a one-piece receptacle can advantageously be manufactured via additive manufacturing techniques.
  • an embodiment of the buttock support according to the invention has also proven itself in which the receiving means is designed in several pieces, with the two support areas in particular being able to be designed as separate components.
  • An alternative multi-part configuration advantageously allows a completely free choice with regard to the materials used for the individual components.
  • a multi-part design in which the support areas are preferably designed as separate components, makes it possible to disassemble the buttock support into individual parts for cleaning and disinfection. For this purpose, the support areas in particular can be separated from the rest of the buttock support for cleaning after each use.
  • an embodiment has proven itself in which the receiving means has a higher height in the area of its transverse sides than in the area of the recess.
  • a greater height in the area of the transverse sides compared to the height in the area of the recess, ie a widening at the outer edge of the buttock support, can advantageously reduce the tilting of the buttock support.
  • the fact that not the entire buttock support, in particular the receiving means, but only the area near the transverse sides is widened advantageously ensures good handling when pushing the buttock support under the person's legs and the weight of the buttock support is also not unnecessarily increased.
  • an embodiment of the buttock support according to the invention is preferred in which the two support areas are designed to project out of a base plane of the receiving means in the direction of its front side.
  • Such a configuration of the two support areas advantageously enables the person's buttocks area to be spaced apart from the base plane of the receiving means and thus also from the lying surface of the hospital bed. This advantageously increases the accessibility of the patient's thigh and groin area by medical personnel.
  • an embodiment of the buttock support according to the invention has proven itself in which the two support areas have a surface that is non-slip relative to the skin, at least with regard to the upper side and/or the front side.
  • a surface of the support areas that is non-slip relative to skin advantageously prevents the patient from slipping off the buttock support, in particular on the two support areas of the receiving means, during use. Slipping can advantageously be prevented in particular during the verticalization of the hospital bed or during a change in the verticalization angle.
  • the two support areas are formed from an elastic material or are provided with an elastic padding layer, at least with regard to the upper side and/or the front side.
  • the use of elastic material to form the two support areas or the provision of said support areas with an elastic padding layer advantageously increases the sitting comfort of the patient and prevents unnecessary pressure loads in the area of the buttocks-support area contact point.
  • Such a configuration of the support areas, at least with regard to the upper side and/or the front side also enables comfortable support over the entire radius of the movement performed as part of a movement therapy.
  • the buttocks support has at least one, preferably two, straps for reversible attachment of the receiving means to the person.
  • Such straps which are preferably arranged in the base plane of the mounting means and are placed around the thighs of the user and then in turn can be connected to the mounting means, in particular to its base level, and/or from a transverse side of the buttock support, in particular its mounting means, along the Longitudinal extension of the buttock support running to the other transverse side advantageously allow a further possibility of securing particularly severely restricted, especially unconscious, patients from slipping off the buttock support.
  • an embodiment of the invention has proven itself in which the receiving means, in particular the two support areas, are formed at least in sections from a disinfectable plastic, in particular polyurethane, or are provided with a disinfectable coating, in particular polyurethane.
  • a disinfectable plastic as the construction material for the receiving means, in particular for the two support areas or providing the receiving means, in particular these areas, with a disinfectable coating advantageously enables rapid and thorough cleaning or disinfection of the areas that come into contact with a patient the buttock support. As a result, increased hygiene requirements, in particular in the intensive care unit, can advantageously be met more easily.
  • the holding means comprises at least one handle for transporting the buttock support, in particular the holding means, when not in use.
  • the buttock support can be easily transported from one place of use to the next.
  • the connecting element for the operative connection to the bed comprises a connecting device with at least one connecting arm, preferably two connecting arms, the connecting arm or possibly the connecting arms being pivotably mounted via at least one joint, so that the seat support can be brought from a storage position below a mattress of the bed to a use position above the mattress of the bed and vice versa.
  • a connecting element designed in this way for the operative connection to the bed advantageously enables the buttock support to be stored on the bed in a space-saving manner and yet always ready for use and to be quickly and easily transferred to a usage position for use.
  • a buttock support designed in this way or a connecting element designed in this way for the operative connection to the bed is particularly suitable for retrofitting an existing infrastructure in hospitals and care facilities.
  • the present invention also relates to a relief system for at least partially relieving the body weight of a person, at least comprising a suspension for attaching the relief system to a head end of a hospital bed and a support means for operatively connecting the suspension to a device for supporting the person, the device for supporting the person is wearing a buttock brace as described above.
  • the support means or a connecting means for the operative connection to the relief system includes a quick-release fastener, which is set up to release the connection between the buttock support and the suspension without additional aids.
  • a quick-release fastener (“quick-release fastener”) advantageously makes it possible to release the connection between the seat support and the suspension even when a certain tensile stress is still acting on the suspension element. This can be the case, in particular, when, after carrying out rehabilitation exercises in a verticalized state of the bed, it is brought back into a horizontal position, due to friction between the mattress of the bed and the patient or the buttock support does not fully recover relaxed initial state.
  • the buttock support according to the invention and the relief system for at least partially relieving the body weight of a person comprising such a buttock support considerably facilitate the connection of a patient to said relief system in preparation for a manual and/or automated movement therapy, since the patient is no longer rotated with respect to his body longitudinal axis during installation. Only the legs of the patient have to be bent and the buttock support has to be pushed in from one side of the bed below the buttocks.
  • the recess according to the invention for separating the two support areas advantageously maintains the accessibility of the thigh area, in particular the inside of the thighs, and the groin area for further medical/therapeutic treatment by the medical staff.
  • buttock support offers a high level of support/sitting comfort for the patient during the entire range of movement of the therapeutic movement carried out. Additional details and further advantages of the invention are described below with reference to preferred exemplary embodiments, to which the present invention is not limited, however, and in connection with the attached drawing.
  • Fig. 1 shows an embodiment of a vertically adjustable hospital bed with a
  • Relief system for at least partially relieving the body weight of a person and an embodiment of a buttock support according to the invention for said relief system;
  • FIG. 2 shows a first, one-piece, embodiment of a buttock support according to the invention in a side view
  • FIG. 3 shows the design of the seat support from FIG. 2 in a front view
  • FIG. 4 shows a second embodiment of a buttock support according to the invention, constructed in several parts, in a front view;
  • FIG. 5 shows a third embodiment of a buttock support according to the invention, constructed in several parts, in a front view;
  • FIG. 6 shows a fourth embodiment of a buttock support according to the invention, constructed in several parts, in a front view;
  • FIG. 7 is a side view of a fifth, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention.
  • FIG. 8 shows a sixth embodiment of a buttock support according to the invention, constructed in several parts, in a side view;
  • FIG. 9 shows a seventh, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention, in which the support areas are aligned centrally with respect to a height of a base plane;
  • FIG. 10 shows the embodiment from FIG. 9 in a view of an upper side;
  • FIG. 11 shows an eighth, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention, in which the base plane of the receiving means is extended in the direction of the upper side and includes fastening elements for at least one strap;
  • FIG. 12 shows a ninth, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention, in which the base plane of the receiving means comprises a handle;
  • FIG. 13 shows a top view by way of example of a bed with a buttocks support arranged thereon, which is operatively connected to said bed via two connecting elements designed as a rail-slide system for operative connection with a bed;
  • Fig. 1 shows an embodiment of a bed 5, in particular a hospital bed that can be raised vertically, with a relief system 4 for at least partially relieving the body weight of a person 9 and an embodiment of a buttock support 1 according to the invention for said relief system 4.
  • said patients can preferably be connected in their vertically adjustable hospital bed 5 to a relief system 4 for at least partial relief of the body weight of the person 9.
  • the rehabilitation movements can be carried out depending on the verticalization angle set by a verticalization mechanism 52 of a bed 5, in particular a hospital bed, or a high table (not shown) under the influence of an increasing or correspondingly decreasing amount of stress on the lower extremities of the person acting weight are carried out.
  • the relief system 4 here allows both a backup and a support of the patient by a part of the body weight is absorbed by the relief system 4, so that even at relatively high verticalization angles (eg> 70 °), which for the implementation of a normal Gait movement that is as similar as possible to the movement sequence are necessary, therapy movements can be carried out that are adapted to the respective state of health of the patient with regard to the weight load on the lower extremities.
  • Said therapy movement can be carried out manually by a physiotherapist or also automatically, preferably by a rehabilitation mechanism arranged at the foot end 54 of the hospital bed 5 .
  • a foot module 532 of such a rehabilitation mechanism is shown in FIG. 1 as an example.
  • the buttock support 1 according to the invention for at least partially relieving the body weight of a person 9 comprises at least one receiving means 11 for receiving at least part of a buttocks area of the person 9, with a longitudinal extent LA, a height H, a front side VS, a rear side RS, an upper OS and a base US.
  • the receiving means 11 also includes at least one connecting element 12a; 12 b for operative connection with the bed 5 (connecting element 12 b, cf. Big. 9 and 10) or the relief system 4 (connecting element 12a).
  • connecting elements 12a can be arranged in the area of the transverse sides of the receiving means 11, in particular on its base plane 111.
  • the connection means 12a for the operative connection with the relief system 4 can be arranged in the center or in the direction of the upper side OS of the receiving means 11, preferably in relation to the height H of the receiving means 11, or displaced on the receiving means 11, in particular its base plane 111.
  • An arrangement of the connecting means or means 12a that is shifted in the direction of the upper side OS of the receiving means 11 advantageously counteracts a tilting moment of the buttock support 1 .
  • the connecting elements 12a for the operative connection with a relief system 4 can in particular be designed as simple eyelets through which the support means 41 of the relief system 4 are passed.
  • the connecting elements 12a can also be designed as rollers or bearings (not shown here).
  • the at least one connecting element 12a or here the two connecting elements 12a can ultimately also be designed as fixed connections without degrees of freedom - e.g. in the form of a labyrinth connection, in which the carrying element 41 can be threaded into a labyrinth arranged on the receiving element 11.
  • Such a labyrinth connection of support means 41 and buttocks support 1 or its receiving means 11 advantageously enables the buttocks support 1 to be replaced quickly for hygienic reasons or in the event of wear, but at the same time advantageously prevents an unintentional release of the active connection.
  • the receiving means 11 also has two support areas 13 which are separated from one another by a recess 14 .
  • the recess 14 can be between 2 and 7 cm, preferably 4 and 5 cm, particularly preferably 4.75 cm.
  • the recess 14 separates the two support areas 13 from each other in the middle with respect to the longitudinal extension LA of the receiving means 11 and advantageously not only enables better accessibility of the thighs, the groin area and/or the intimate area of a person 9 sitting on the buttock support 1 for further medical treatment, but also advantageously increases the comfort of use of the buttock support 1, since in particular the intimate area of the person 9 is not exposed to compressive forces.
  • the support areas 13 are also rounded at least with respect to the upper side OS and the front side VS of the receiving means 11 .
  • the receiving means 11 can be formed in one piece.
  • the two support areas 13 can preferably be designed to project from a base plane 111 of the receiving means 11 in the direction of its front side VS, by the distance of the person 9 sitting on the buttock support 1 from the receiving means 11, in particular its base plane 111, and thus also from the lying surface of the hospital bed 5 to increase.
  • the support areas 13 can also preferably protrude beyond the base plane 111 of the receiving means 11 in the direction of the upper side OS of the receiving means 11 .
  • Both the spacing of the support elements 13 with respect to the front side VS and with respect to the upper side OS of the receiving means 11 advantageously increase the accessibility of the thighs, the groin area and/or the intimate area of a person 9 sitting on the buttock support 1 for further medical treatment.
  • FIG. 4 shows a front view of a second embodiment of a buttock support 1 according to the invention, constructed in several parts.
  • the base plane 111 of the receiving means 11 and the two support areas 13 can, as shown here, be constructed as separate components and preferably be connected to one another via a holder 132 .
  • the holder 132 is configured approximately in a V-shape and is connected via a central element to two side elements of the receiving means 11 which also point together in a V-shape in the direction of the upper side OS of the receiving means 11 .
  • connecting elements 12a can be arranged on the side elements for the operative connection to the relief system 4, in particular via its support means 41.
  • the two support areas 13 can preferably be designed to project out from a base plane 111 of the receiving means 11 in the direction of its front side VS in order to increase the distance between the person 9 sitting on the buttock support 1 and the receiving means 11, in particular its base plane 111. and thus also to increase the lying surface of the hospital bed 5.
  • the support areas 13 can also preferably protrude beyond the base plane 111 of the receiving means 11 in the direction of the upper side OS of the receiving means 11 .
  • the "protruding above the ground plane 111 of the Receiving means 11 in the direction of the upper side OS of the receiving means 11'' is advantageously further increased in this embodiment by the approximately V-shaped arrangement of the side elements of the receiving means 11.
  • the buttocks support 1 can comprise at least one, preferably—as shown here—two straps 15 for the reversible fixing of the receiving means 11 to the person 9.
  • Such a strap 15 or such straps 15 can be provided both in the one-piece variant and in the multi-piece variant of the receiving means 11 . They serve to additionally secure the patient (the person 9) on the buttock support 1.
  • the strap or straps 15 can advantageously be made of an elastic material and can be reversibly connected to the buttock support 1, in particular its mounting means 11, via slot-like openings, so that the buttock support 1 can be quickly and easily converted from a variant with a belt 15/belts 15 to a variant without a belt 15/belts 15.
  • the strap(s) 15 can run, for example, centrally from the base plane 111 at an angle in the direction of the suspension element(s) 41 (in the case of two suspension elements 41 in the area of the transverse sides of the buttock support 1, in particular its mounting means 11). .
  • the strap or straps 15 can also run along the longitudinal extension LA of the buttock support 1 from one transverse side to the other. All course variants of the belt(s) 15 mentioned as examples can advantageously serve as a further possibility of securing particularly restricted, especially unconscious, patients from slipping off the buttock support 1 and at the same time guaranteeing the freedom of movement of the person's 9 legs.
  • FIG. 5 shows a front view of a third embodiment of a buttock support 1 according to the invention, which is constructed in several parts.
  • the base plane 111 of the receiving means 11 is designed as a rectangular component, on which the holder 132 for the support areas 13 is arranged.
  • the holder 132 can be configured approximately in a V-shape and can hold the two support areas 13 - also as before - from the inside, ie in the area of the recess 14 .
  • a fourth, multi-piece design of a buttock support 1 according to the invention is shown in a front view, in said holder 132 the support areas 13 in each case from the outside, that is to say on the side of the support areas 13 which faces the transverse sides of the seat support 1 in each case.
  • all the configurations shown can also include at least one, preferably two, straps 15 for the reversible fixing of the receiving means 11 on the person 9.
  • brackets 132 from the inside - as shown for example in the third embodiment (see FIG.
  • such an embodiment advantageously has a reduction in components in the area of the recess 14 and thus in the intimate area of the Buttock support 1 using person 9 on.
  • the holders 132 are advantageously far away from the intimate area during use, which reduces soiling and increases the ability to be disinfected.
  • FIGS. 7 and 8 show two further configurations of a buttock support 1 according to the invention, each in a side view.
  • the figures are used for a more detailed description of differently configured support areas 13. What is described below in relation to the support areas 13 can be implemented together with all of the previously described configurations of the receiving means 11.
  • the two support areas 13 are rounded at least with respect to the upper side OS and the front side VS of the receiving means 11 .
  • the support areas 13 can be completely round, i.e. in the form of cylinders with a circular cross-section, or, as shown in FIG be.
  • an approximately semicircular cross section of the support areas 13 is selected for illustration, but other cross-sectional shapes are also conceivable as long as rounding is ensured at least with respect to the top side OS and the front side VS of the receiving means 11.
  • the rounded design of the two support areas 13, at least with respect to the upper side OS and the front side VS of the receiving means 11, advantageously results in a force being applied to the sit bones of the patient at every verticalization angle of a hospital bed 5, which is assumed to carry out the movement therapy, for example by the vertically adjustable hospital bed 5 (at the point of contact between the buttocks and the support area 13), which acts approximately perpendicularly to a tangent with respect to the curve of the respective support area 13, which in turn has an advantageous effect on the patient's "feeling of support/sitting" and thus enables comfortable sitting on the buttock support 1 .
  • the two support areas 13 can preferably be formed from an elastic material, at least with regard to the upper side OS and/or the front side VS, or can be provided with an elastic padding layer 131 .
  • the use of an elastic material to construct the two support areas 13 advantageously increases the support/seating comfort for the patient. If, as indicated in FIG. 8, an elastic padding layer 131 is provided when constructing the support areas 13, the body of the respective support areas 13 can advantageously—regardless of its elastic properties—be made of another one, depending on the requirements for rigidity, weight, hygiene properties and/or processability of the material, material can be built up.
  • the two support areas 13 can also preferably have a non-slip surface on the skin, at least with regard to the upper side OS and/or the front side VS. Such a surface finish is particularly advantageous when the contact between the patient and the support area 13 takes place via the patient's bare skin.
  • the receiving means 11, in particular the two support areas 13, can be formed at least in sections from a disinfectable plastic, in particular polyurethane, or can be provided with a disinfectable coating, in particular polyurethane. This advantageously facilitates quick and thorough cleaning and enables multiple use while at the same time maintaining high hygiene standards.
  • FIG. 9 and 10 show a seventh, multi-piece embodiment of a buttock support 1 according to the invention, in which the support areas 13 are aligned centrally with respect to a height H of a base plane 111.
  • FIG. 9 and 10 show a seventh, multi-piece embodiment of a buttock support 1 according to the invention, in which the support areas 13 are aligned centrally with respect to a height H of a base plane 111.
  • the support areas 13 and/or the holders 132 are arranged centrally on the base plane 111 with respect to the height H of the base plane 111, as shown here .
  • torques acting on the buttock support 1, which are caused by the weight of the patient can be compensated, which in turn reduces edging and the associated point loading of the mattress.
  • two are centered with respect to the Connection means 12a arranged at the height H of the receiving means 11 for the operative connection to the relief system 4 are shown.
  • the connecting element or elements 12a for the operative connection with the relief system 4 can, however, also preferably be displaced in relation to the height H of the receiving element 11 in the direction of the upper side OS of the receiving element 11 Be arranged receiving means 11, in particular on its base plane 111, and thereby advantageously counteract a tilting moment of the buttock support 1.
  • the receiving means 11 can have a higher height H in the area of its lateral sides than in the area of the recess 14.
  • a higher height H in the area of the lateral sides compared to the height H in the area of the recess 14, i a widening at the outer edge of the buttock support 1 can advantageously reduce the tilting of the buttock support 1 .
  • the outer edges of the seat support 1 can also extend further away from the center axis of the receiving means 11 in the direction of the underside US of the receiving means 11 than in the direction of the upper side OS of the receiving means 11.
  • Such a configuration which is asymmetrical with respect to the center axis, can be advantageous in a tilting moment counteract further. Due to the fact that not the entire buttock support 1, in particular the receiving means 11, but only the area near the transverse sides is widened, good handling when pushing the buttock support 1 under the legs of the person 9 is advantageously guaranteed and the weight of the buttock support 1 is not increased either unnecessarily increased.
  • the support areas 13 and the base plane 111 preferably end at the same height as shown here with regard to the height of their upper edge, which advantageously increases the comfort of use, since no protruding edge is formed in this way.
  • the upper edge of the base plane 111 can also be below the upper edges of the support areas 13 in this configuration, resulting in a situation such as that in the configurations shown in FIGS 1 is at a distance from the upper edge of the base plane 111 and thereby any uncomfortable contact outside the support areas 13 between the tissue of the person 9 and the receptacle 11, in particular its base plane 111, is advantageously avoided.
  • the receiving means 11 also includes two connecting elements 12b for the operative connection with the bed 5.
  • One or more such connecting means 12b can be arranged on the receiving means 11 as an alternative or in addition to one or more of the connecting means 12a for the operative connection with a relief system 4.
  • Such a connecting means 12b for the operative connection with the bed 5 is preferably designed in such a way that it enables a rigid operative connection between the receiving means 11 and the bed 5 that can, however, be displaced along the longitudinal sides of the bed 5 .
  • a carriage-like connecting means 12b which engages in a rail 121 arranged on the bed 5 and can be displaced therein along the long sides of the bed 5 or fixed reversibly at a position with respect to the long sides of the bed 5 .
  • An example of such a configuration of the connecting means 12b is shown in FIG.
  • the part of the connecting element 12b designed as a rail-slide system for the operative connection to a bed 5, designed as a slide, can be attached to the rail 121 running along the longitudinal sides of the bed 5 via a locking system 122, in particular a screw locking system, for use in the desired position with respect to the long side of the bed 5 are temporarily fixed.
  • a connecting element 12b for the operative connection to the bed 5 has the advantage that the seat support 1 can be held on the bed 5 to at least partially relieve the body weight of a person 9 and no support means 41 for the operative connection of the suspension 44 for fastening a relief system 4 to a head end 51 a bed 5 with the buttock support 1 is required. As a result, a possible collision of the carrying element(s) 41 with the person 9 can advantageously be avoided.
  • FIG. 11 shows an eighth, multi-piece configuration of a buttock support 1 according to the invention, in which the base plane 111 of the receiving means 11 is extended in the direction of the upper side OS and includes fastening elements for at least one strap 15 .
  • Such an extension of the base plane 111 in the direction of the upper side OS can, of course, also be provided in the case of buttock supports 1 designed in one piece, as shown in FIGS.
  • FIG. 12 shows a ninth, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention, in which the base plane 111 of the receiving means 11 includes a handle 16 .
  • a handle 16 which in particular, as shown here, can be designed as a recess in the base plane 111 of the receiving means 11, advantageously enables easy transport of the buttock support 1 according to the invention.
  • All configurations of the buttock support 1 according to the invention can include such a handle 16, the respective handle 16 can be designed as a recess as shown here, or as a component protruding from the base plane 111 of the receiving means 11 .
  • FIG. 12 shows a ninth, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention, in which the base plane 111 of the receiving means 11 includes a handle 16 .
  • the at least one connecting means 12a or the two connecting means 12a can be arranged on the receiving means 11, in particular its base plane 111, displaced in the direction of the upper side OS of the receiving means 11.
  • Such an off-center arrangement of the connecting means 12a with respect to the height H of the receiving means 11 can advantageously counteract tilting or "tilting" of the buttock support 1 and, as already described for FIGS. 2 and 3, can be implemented in all configurations of the buttock support 1 according to the invention.
  • 14 a - c and 15a - c each show in a sequence of images the operative connection of further embodiments of a buttock support 1 according to the invention to a bed 5 via a corresponding connecting element 12b for the operative connection of the buttock support 1 to a bed 5, comprising a connecting device 123 and pivoting pivoted link arms 124.
  • a connecting element 12b is provided in the embodiment in FIGS. 14a to 14c, which connects two connecting arms 124, which are pivotably mounted relative to the bed 5 via joints 125, via a connecting device 123.
  • 14a shows the situation when not in use: the connecting element 12b or the connecting arm 124 has been pivoted into an area below the bed 5.
  • the receiving means 11 can be removed in this storage position and stored separately, but it can also remain connected to one of the two connecting arms 124 (not shown here).
  • the user in particular a person of the medical Personnel, activate at least one of the connecting arms 124, e.g.
  • the receiving means 11 can then advantageously either be pivoted under the legs of the person 9 from the connecting arm 124 on one side to the connecting arm 124 on the other side or if the receiving means 11 is separate stored, passed under the legs of the person 9 and then attached to both connecting arms 124 (Fig. 14c)
  • the receiving means 11 is designed in several pieces such that the two support areas 13 are arranged on different connecting arms 124 of the connecting element 12b when the buttock support 1 is in the storage position.
  • the transfer from the storage position to the use position can take place as in the embodiment shown in Figs. 14a - c, in which case the two support areas 13 can advantageously be slidably arranged on the connecting arms 124, so that in the use position (Fig. 15c) the recess 14 between the two support areas 13 can be reduced or increased.
  • the present invention relates to a buttocks support 1 for at least partially relieving the body weight of a person 9, at least comprising a receiving means 11 for receiving at least part of a buttocks area of the person 9, and a relief system 4 comprising said buttocks support 1.
  • the buttocks support 1 is characterized by this that the receiving means 11 has two support areas 13 which are separated from one another by a recess 14, the support areas 13 being rounded at least with respect to the upper side OS and the front side VS of the receiving means 11; and wherein the recess 14 separates the two support areas 13 from one another centrally with respect to the longitudinal extent LA of the receiving means 11 .
  • the invention makes it considerably easier to connect a person 9 to said relief system 4 in preparation for manual and/or automated movement therapy and also ensures that the thigh area, in particular the inside of the thighs, and the groin area are accessible for further medical/therapeutic treatment by the medical staff.
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Abstract

The present invention relates to a buttock support (1) for at least partial load-relief of the body weight of a person (9), at least comprising a receiving means (11) for receiving at least part of a buttock region of the person (9), and to a load-relief system (4) comprising the aforementioned buttock support (1). The buttock support (1) is characterised in that the receiving means (11) comprises two support regions (13) which are separated from one another by a gap (14), wherein the support regions (13) are rounded with respect to the top face (OS) and the front face (VS) of the receiving means (11); and wherein the gap (14) separates the two support regions (13) from one another centrally with respect to the longitudinal extent (LA) of the receiving means (11). The invention significantly simplifies the connection of a person (9) to the aforementioned load-relief system (4) to prepare for manual and/or automated physical therapy and also ensures that the thigh region, in particular the inner face of the thigh, and the groin region are accessible for further medical/therapeutic treatment by the medical staff.

Description

Gesäßstütze zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person sowie Entlastungssystem umfassend eine derartige Gesäßstütze Buttocks support for at least partially relieving the body weight of a person and relief system comprising such a buttocks support
Die vorliegende Erfindung betrifft eine Gesäßstütze zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person wenigstens umfassend ein Aufhahmemittel zur Aufnahme wenigstens eines Teils eines Gesäßbereichs der Person, mit einer Längsausdehnung, einer Höhe, einer Vorderseite, einer Rückseite, einer Ober- und einer Unterseite, wobei das Aufhahmemittel wenigstens ein Verbindungselement zur Wirkverbindung mit einem Bett oder einem Entlastungssystem umfasst. The present invention relates to a buttock support for at least partially relieving the body weight of a person, at least comprising a receiving means for receiving at least part of a buttocks area of the person, with a longitudinal extent, a height, a front side, a back side, an upper side and a lower side, wherein the Accommodating means comprises at least one connecting element for operative connection with a bed or a relief system.
Sowohl im Rahmen der Rehabilitation von bettlägerigen Patienten, als auch während eines gezielten Geh- und/oder Lauftrainings, kann es vorteilhaft sein, die Gewichtsbelastung auf Gelenke, Knochen, Sehnen und/oder Bänder etc. einer trainierenden Person zu kontrollieren bzw. gegenüber einer Belastung mit dem gesamten Körpergewicht zu reduzieren. Both in the context of the rehabilitation of bedridden patients and during targeted walking and/or running training, it can be advantageous to control the weight load on the joints, bones, tendons and/or ligaments etc. of a person exercising or compared to a load with reducing overall body weight.
Im Stand der Technik sind zu diesem Zweck verschiedene Körpergewichtsentlastungssysteme bekannt geworden. Various body weight relief systems have become known in the prior art for this purpose.
Aus der DE 198 05 164 CI, der DE 10 2014 004 997 Al, der DE 10 2007 050 575 Al und der US 2017/024 60 69 Al sind beispielsweise Trainingsgeräte mit integriertem Körpergewichtsentlastungssystem bekannt, die zur Sicherung und Gewichtsentlastung von gehbehinderten Patienten, insbesondere Schlaganfallpatienten, bei der Durchführung eines Laufbandtrainings eingesetzt werden können. From DE 198 05 164 CI, DE 10 2014 004 997 A1, DE 10 2007 050 575 A1 and US 2017/024 60 69 A1, for example, training devices with an integrated body weight relief system are known which are used to secure and relieve the weight of patients with walking disabilities, in particular Stroke patients, can be used when performing treadmill training.
Allen genannten Körpergewichtsentlastungsystemen ist gemein, dass die Wechselwirkung zwischen der jeweiligen Vorrichtung und dem Benutzer über Harnische und/oder Gurte erfolgt, welche am Oberkörper, an der Hüfte und/oder im Leistenbereich des Benutzers angeordnet sein müssen, um diesen sicher und stabil aufzunehmen. Insbesondere für die Rehabilitation von Schwer- und Schwerstkranken, die beispielsweise aufgrund von Bewusstlosigkeit derartige Hamische/Gurte nicht selbst anlegen können, können die bekannten Systeme das Pflegepersonal immer wieder vor das Problem stellen, Patienten aus einer liegenden Position heraus mit der jeweiligen Vorrichtung verbinden zu müssen, was ein Anheben des gesamten Oberkörpers des Patienten nötig macht. Zudem sind gerade schwerkranke Patienten oft mit einer Vielzahl weiterer diagnostisch- und/oder therapeutisch-medizinischer Einrichtungen, wie EKG, Katheter und dergleichen, verbunden, welche auch während der Rehabilitationsmaßnahmen nicht abgelegt werden können, durch die Verbindung mit einem Körpergewichtsentlastungssystem allerdings auch nicht gestört/beein- trächtigt werden sollen. All of the body weight relief systems mentioned have in common that the interaction between the respective device and the user takes place via harnesses and/or belts, which must be arranged on the upper body, on the hips and/or in the groin area of the user in order to accommodate them safely and stably. In particular for the rehabilitation of seriously and critically ill people who cannot put on such harnesses/belts themselves, for example due to unconsciousness, the known systems can repeatedly present the nursing staff with the problem of having to connect patients to the respective device from a lying position , what a Raising the entire upper body of the patient makes it necessary. In addition, seriously ill patients in particular are often connected to a large number of other diagnostic and/or therapeutic medical devices, such as ECG, catheters and the like, which cannot be taken off during the rehabilitation measures, but are not disturbed by the connection to a body weight support system. are to be affected.
Zur Überwindung dieses Problems hat die Anmelderin in der DE 10 2018 102 179 Al bereits ein Entlastungssystem zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person vorgeschlagen, welches eine einfache Verbindung insbesondere eines bettlägerigen Patienten mit dem Entlastungssystem ermöglicht, wodurch eine umfangreiche Umlagerung des Patienten sowie die Störung anderer medizinischer/therapeutischer Einrichtungen weitgehend vermieden werden kann und der Patient in seiner Schritt-ZGangbewe- gung relativ wenig eingeschränkt wird. Allerdings behindern die dort beschriebenen Manschetten zur Aufnahme wenigstens eines Teils einer äußeren Extremität einer Person insbesondere bei schwerst-beeinträchtigten, beatmungspflichtigen Patienten den Körperzugang über die Oberschenkel und/oder die Leistengegend - wichtige Positionen für Kathederzugänge, die insbesondere bei der veno-venösen extrakorporalen Membranoxygenie- rung (VV-ECMO) verwendet werden. To overcome this problem, the applicant has already proposed in DE 10 2018 102 179 A1 a relief system for at least partially relieving the body weight of a person, which enables a simple connection, in particular of a bedridden patient, to the relief system, which means that the patient can be moved extensively and the disorder is avoided other medical/therapeutic facilities can be avoided to a large extent and the patient's stepping and gait movement is restricted relatively little. However, the cuffs described there for accommodating at least part of a person's outer extremity impede access to the body via the thighs and/or the groin area, especially in the case of severely impaired patients requiring ventilation - important positions for catheter access, which are particularly important in veno-venous extracorporeal membrane oxygenation. tion (VV-ECMO) can be used.
Im Rahmen der vorliegenden Erfindung sei zudem auch auf die DE 691 02 915 T2 hingewiesen. In the context of the present invention, reference is also made to DE 691 02 915 T2.
Hiervon ausgehend hegt der vorliegenden Erfindung die Aufgabe zugrunde, bestehende Körpergewichtsentlastungssysteme des Standes der Technik bezüglich der Verbindungsmöglichkeit mit einem Benutzer weiter zu verbessern. Die Verbindung zwischen einem Benutzer, insbesondere einem schwerkranken, bettlägerigen Patienten, und dem Entlastungssystem soll dabei möglichst einfach und von einer einzigen Person durchführbar sein. Das Körpergewichtsentlastungssystem soll darüber hinaus derart ausgestaltet sein, dass eine Störung beziehungsweise Beeinträchtigung anderer, mit dem Körper des Patienten verbundener medizinischer Geräte vermieden und gleichzeitig eine behinderungsfreie Schritt- /Gehbewegung des Benutzers ermöglicht wird. Diese Aufgabe wird zunächst durch eine Gesäßstütze zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person mit den Merkmalen des unabhängigen Patentanspruchs 1 sowie durch ein Entlastungssystem mit den Merkmalen des nebengeordneten Anspruchs 13 gelöst. Proceeding from this, the object of the present invention is to further improve existing body weight relief systems of the prior art with regard to the possibility of connection to a user. The connection between a user, in particular a seriously ill, bedridden patient, and the relief system should be as simple as possible and can be carried out by a single person. The body weight relief system should also be designed in such a way that interference with or impairment of other medical devices connected to the patient's body is avoided and at the same time the user is able to step/walk without hindrance. This object is initially achieved by a seat support for at least partially relieving the body weight of a person with the features of independent patent claim 1 and by a relief system with the features of independent claim 13 .
Eine erfindungsgemäße Gesäßstütze zeichnet sich gegenüber gattungsbildenden Gesäßstützen dadurch aus, dass das Aufnahmemittel zwei Stützbereiche aufweist, welche durch eine Aussparung voneinander getrennt sind, wobei die Stützbereiche wenigstens bezüglich der Oberseite und der Vorderseite des Aufnahmemittels abgerundet ausgebildet sind; und wobei die Aussparung die zwei Stützbereiche bezüglich der Längsausdehnung des Aufhah- memittels mittig voneinander trennt. A buttock support according to the invention is distinguished from generic buttock supports in that the receiving means has two support areas which are separated from one another by a recess, the support areas being rounded at least with respect to the top side and the front side of the receiving means; and wherein the recess separates the two support areas centrally with respect to the longitudinal extent of the receiving means.
Die erfmdungsgemäße Gesäßstütze ermöglicht es, einen Patienten - beispielsweise zur Vorbereitung auf eine manuelle und/oder automatisierte Bewegungstherapie - mit einem Körpergewichtsentlastungssystem auf schnelle und einfache Weise zu verbinden. Die Verbindung kann dabei vorteilhaft von einer einzigen Person ausgeführt werden ohne den Patienten bezüglich seiner Körperlängsachse drehen zu müssen. Darüber hinaus erlaubt es die erfindungsgemäße Aussparung, welche die zwei Stützbereiche bezüglich der Längsausdehnung des Aufhahmemittels mittig voneinander trennt, eine medizinische Behandlung des Patienten im Oberschenkel- und Leistenbereich, wie sie beispielsweise bei einem über veno-venöse extrakorporale Membranoxygenierung (VV-ECMO) beatmeten Patienten über Oberschenkelkatheter zu erfolgen hat, vorteilhaft während der Bewegungstherapie aufrechtzuerhalten. Die abgerundete Ausgestaltung der zwei Stützbereiche wenigstens bezüglich der Oberseite und der Vorderseite des Aufhahmemittels führt zudem bei jedem Vertikalisierungswinkel eines Krankenhausbettes, welcher zur Durchführung der Bewegungstherapie beispielsweise durch das vertikalisierbare Krankenhausbett eingenommen wird, zu einer Krafteinwirkung auf die Sitzknochen des Patienten (am Berührungspunkt Gesäß - Stützbereich), die annähernd senkrecht zu einer Tangente bzgl. der Rundung des jeweiligen Stützbereiches wirkt, was sich vorteilhaft auf das „Stütz-/Sitzgefühl“ des Patienten auswirkt und somit ein bequemes Sitzen auf der Gesäßstütze ermöglicht. Schließlich erhöht die erfmdungsgemäße Gesäßstütze vorteilhaft die Bewegungsfreiheit der Oberschenkel des Patienten bei der Durchführung besagter Bewegungstherapie. Weitere vorteilhafte Ausgestaltungen und Weiterbildungen, welche einzeln oder in Kombination miteinander einsetzbar sind, sind Gegenstand der jeweils abhängigen Ansprüche. The buttock support according to the invention makes it possible to connect a patient to a body weight relief system in a quick and simple manner, for example in preparation for manual and/or automated movement therapy. The connection can advantageously be carried out by a single person without having to turn the patient with respect to the longitudinal axis of his body. In addition, the recess according to the invention, which separates the two support areas in the middle with respect to the longitudinal extent of the receiving means, allows medical treatment of the patient in the thigh and groin area, as is the case, for example, with a patient ventilated via veno-venous extracorporeal membrane oxygenation (VV-ECMO). via femoral catheter has to be maintained advantageously during movement therapy. The rounded design of the two support areas, at least with regard to the upper side and the front side of the receiving means, also leads to a force being exerted on the patient's sitting bones (at the point of contact between the buttocks and the support area) at every verticalization angle of a hospital bed, which is assumed, for example, by the vertically adjustable hospital bed in order to carry out the movement therapy ), which acts almost perpendicularly to a tangent regarding the curve of the respective support area, which has a beneficial effect on the patient's "feeling of support/sitting" and thus enables comfortable sitting on the buttock support. Finally, the buttock support according to the invention advantageously increases the freedom of movement of the patient's thighs when carrying out said movement therapy. Further advantageous refinements and developments, which can be used individually or in combination with one another, are the subject of the respective dependent claims.
In einer bevorzugten Ausgestaltung der Erfindung hat es sich bewährt, wenn die Aussparung zwischen 2 und 7 cm, bevorzugt zwischen 4 und 5 cm, besonders bevorzugt 4,75 cm, beträgt. Eine Aussparung im Bereich von 2 und 7 cm, bevorzugt zwischen 4 und 5 cm, besonders bevorzugt 4,75 cm, erlaubt vorteilhaft die Platzierung verschiedener Katheter, Sonden, etc. im Oberschenkel- und Leistenbereich des Patienten. In a preferred embodiment of the invention, it has proven useful if the gap is between 2 and 7 cm, preferably between 4 and 5 cm, particularly preferably 4.75 cm. A cut-out in the range of 2 and 7 cm, preferably between 4 and 5 cm, particularly preferably 4.75 cm, advantageously allows various catheters, probes, etc. to be placed in the thigh and groin area of the patient.
In einer weiteren bevorzugten Ausgestaltung der Erfindung, kann das Aufhahmemittel einstückig ausgebildet sein. Ein einstückig ausgebildetes Aufhahmemittel kann vorteilhaft über additive Fertigungstechniken hergestellt werden. In a further preferred embodiment of the invention, the receiving means can be designed in one piece. A one-piece receptacle can advantageously be manufactured via additive manufacturing techniques.
Alternativ dazu hat sich auch eine Ausgestaltung der erfindungsgemäßen Gesäßstütze bewährt, bei der das Aufhahmemittel mehrstückig ausgebildet ist, wobei insbesondere die zwei Stützbereiche als separate Bauteile ausgestaltet sein können. Eine alternative mehrstückige Ausgestaltung ermöglicht vorteilhaft eine gänzlich freie Wahl bezüglich der verwendeten Materialien für die einzelnen Bauteile. Darüber hinaus ermöglicht es eine mehrstückige Ausgestaltung bei der vorzugsweise die Stützbereiche als separate Bauteile ausgestaltet sind, die Gesäßstütze zur Reinigung und Desinfektion in Einzelteile zu zerlegen. Dazu können insbesondere die Stützbereiche zur Reinigung nach jedem Gebrauch vom Rest der Gesäßstütze abgetrennt werden. As an alternative to this, an embodiment of the buttock support according to the invention has also proven itself in which the receiving means is designed in several pieces, with the two support areas in particular being able to be designed as separate components. An alternative multi-part configuration advantageously allows a completely free choice with regard to the materials used for the individual components. In addition, a multi-part design, in which the support areas are preferably designed as separate components, makes it possible to disassemble the buttock support into individual parts for cleaning and disinfection. For this purpose, the support areas in particular can be separated from the rest of the buttock support for cleaning after each use.
Weiterhin hat sich eine Ausgestaltung bewährt, bei der das Aufhahmemittel im Bereich seiner Querseiten eine höhere Höhe aufweist als im Bereich der Aussparung. Eine höhere Höhe im Bereich der Querseiten im Vergleich zur Höhe im Bereich der Aussparung, also eine Verbreiterung am äußeren Rand der Gesäßstütze, kann vorteilhaft ein Kippen der Gesäßstütze reduzieren. Dadurch, dass nicht die gesamte Gesäßstütze, insbesondere das Aufnahmemittel, sondern nur der Bereich nahe den Querseiten verbreitert ist, bleibt vorteilhaft ein gutes Handling beim Durchschieben der Gesäßstütze unter den Beinen der Person gewährleistet und auch das Gewicht der Gesäßstütze wird nicht unnötig erhöht. Darüber hinaus vereinfacht es eine derartige Ausgestaltung die Stützbereiche und die Grundebene auf selber Höhe abschließen zu lassen, was den Nutzungskomfort vorteilhaft erhöht. Erfindungsgemäß bevorzugt ist eine Ausgestaltung der erfindungsgemäßen Gesäßstütze, bei der die zwei Stützbereiche aus einer Grundebene des Aufhahmemittels in Richtung seiner Vorderseite ausladend ausgebildet sind. Eine derartige Ausgestaltung der zwei Stützbereiche ermöglicht vorteilhaft eine Beabstandung des Gesäßbereichs der Person von der Grundebene des Aufhahmemittels und damit auch von der Liegefläche des Krankenhausbettes. Dies erhöht vorteilhaft die Zugänglichkeit des Oberschenkel- und Leistenbereichs des Patienten durch medizinisches Personal. Furthermore, an embodiment has proven itself in which the receiving means has a higher height in the area of its transverse sides than in the area of the recess. A greater height in the area of the transverse sides compared to the height in the area of the recess, ie a widening at the outer edge of the buttock support, can advantageously reduce the tilting of the buttock support. The fact that not the entire buttock support, in particular the receiving means, but only the area near the transverse sides is widened advantageously ensures good handling when pushing the buttock support under the person's legs and the weight of the buttock support is also not unnecessarily increased. In addition, such an embodiment simplifies the fact that the support areas and the base plane can be closed off at the same height, which advantageously increases the convenience of use. According to the invention, an embodiment of the buttock support according to the invention is preferred in which the two support areas are designed to project out of a base plane of the receiving means in the direction of its front side. Such a configuration of the two support areas advantageously enables the person's buttocks area to be spaced apart from the base plane of the receiving means and thus also from the lying surface of the hospital bed. This advantageously increases the accessibility of the patient's thigh and groin area by medical personnel.
Weiterhin hat sich eine Ausgestaltung der erfindungsgemäßen Gesäßstütze bewährt, bei der die zwei Stützbereiche zumindest bezüglich der Oberseite und/oder der Vorderseite eine gegenüber Haut rutschfeste Oberfläche aufweisen. Eine gegenüber Haut rutschfeste Oberfläche der Stützbereiche verhindert vorteilhaft ein Abrutschen des Patienten an der Gesäßstütze, insbesondere an den zwei Stützbereichen des Aufhahmemittels, während der Benutzung. Ein Abrutschen kann dabei insbesondere während des Vertikalisierens des Krankenhausbettes bzw. während einer Veränderung des Vertikalisierungswinkels vorteilhaft verhindert werden. Furthermore, an embodiment of the buttock support according to the invention has proven itself in which the two support areas have a surface that is non-slip relative to the skin, at least with regard to the upper side and/or the front side. A surface of the support areas that is non-slip relative to skin advantageously prevents the patient from slipping off the buttock support, in particular on the two support areas of the receiving means, during use. Slipping can advantageously be prevented in particular during the verticalization of the hospital bed or during a change in the verticalization angle.
Zudem ist es von Vorteil, wenn die zwei Stützbereiche zumindest bezüglich der Oberseite und/oder der Vorderseite aus einem elastischen Material gebildet oder mit einer elastischen Polsterschicht versehen sind. Die Verwendung von elastischem Material zur Ausbildung der zwei Stützbereiche bzw. das Versehen besagter Stützbereiche mit einer elastischen Polsterschicht erhöht vorteilhaft den Sitzkomfort des Patienten und verhindert unnötige Druckbelastungen im Bereich der des Berührungspunktes Gesäß - Stützbereich. Eine derartige Ausgestaltung der Stützbereiche zumindest bezüglich der Oberseite und/oder der Vorderseite ermöglicht zudem auch eine komfortable Stützung während des gesamten Radius der im Rahmen einer Bewegungstherapie ausgeführten Bewegung. In addition, it is advantageous if the two support areas are formed from an elastic material or are provided with an elastic padding layer, at least with regard to the upper side and/or the front side. The use of elastic material to form the two support areas or the provision of said support areas with an elastic padding layer advantageously increases the sitting comfort of the patient and prevents unnecessary pressure loads in the area of the buttocks-support area contact point. Such a configuration of the support areas, at least with regard to the upper side and/or the front side, also enables comfortable support over the entire radius of the movement performed as part of a movement therapy.
In einer weiteren Ausgestaltung hat sich bewährt, wenn die Gesäßstütze wenigstens einen, bevorzugt zwei, Gurte zur reversiblen Fixierung des Aufnahmemittels an der Person aufweisen. Derartige Gurte, welche bevorzugt in der Grundebene des Aufhahmemittels angeordnet sind und sich jeweils um die Oberschenkel des Benutzers legen und dann wiederum mit dem Aufhahmemittel, insbesondere mit dessen Grundebene, verbinden lassen und/oder von einer Querseite der Gesäßstütze, insbesondere deren Aufnahmemittel, entlang der Längsausdehnung der Gesäßstütze zur anderen Querseite verlaufen, ermöglichen vorteilhaft eine weitere Sicherungsmöglichkeit besonders stark eingeschränkter, vor allem auch bewusstloser, Patienten vor dem Abrutschen von der Gesäßstütze. In a further embodiment, it has proven useful if the buttocks support has at least one, preferably two, straps for reversible attachment of the receiving means to the person. Such straps, which are preferably arranged in the base plane of the mounting means and are placed around the thighs of the user and then in turn can be connected to the mounting means, in particular to its base level, and/or from a transverse side of the buttock support, in particular its mounting means, along the Longitudinal extension of the buttock support running to the other transverse side advantageously allow a further possibility of securing particularly severely restricted, especially unconscious, patients from slipping off the buttock support.
Darüber hinaus hat sich eine Ausgestaltung der Erfindung bewährt, bei der das Aufnahmemittel, insbesondere die zwei Stützbereiche, wenigstens abschnittsweise aus einem desinfizierbaren Kunststoff, insbesondere aus Polyurethan, gebildet oder mit einer desinfizierbaren Beschichtung, insbesondere aus Polyurethan, versehen sind. Die Verwendung eines desinfizierbaren Kunststoffs als Baumaterial für das Aufhahmemittel, insbesondere für die beiden Stützbereiche bzw. das Versehen des Aufhahmemittels, insbesondere dieser Bereiche, mit einer desinfizierbaren Beschichtung, ermöglicht vorteilhaft eine schnelle und gründlichen Reinigung bzw. Desinfektion der mit einem Patienten in Kontakt kommenden Bereiche der Gesäßstütze. Dadurch können auch erhöhte Hygieneanforderungen, insbesondere auf Intensivstation, vorteilhaft einfacher eingehalten werden. In addition, an embodiment of the invention has proven itself in which the receiving means, in particular the two support areas, are formed at least in sections from a disinfectable plastic, in particular polyurethane, or are provided with a disinfectable coating, in particular polyurethane. The use of a disinfectable plastic as the construction material for the receiving means, in particular for the two support areas or providing the receiving means, in particular these areas, with a disinfectable coating advantageously enables rapid and thorough cleaning or disinfection of the areas that come into contact with a patient the buttock support. As a result, increased hygiene requirements, in particular in the intensive care unit, can advantageously be met more easily.
Von Vorteil ist auch, wenn das Aufhahmemittel wenigstens einen Griff zum Transport der Gesäßstütze, insbesondere des Aufhahmemittels, bei Nichtgebrauch umfasst. Mit Hilfe eines Griffes kann die Gesäßstütze bequem von einem Gebrauchsort zum nächsten transportiert werden. It is also advantageous if the holding means comprises at least one handle for transporting the buttock support, in particular the holding means, when not in use. With the help of a handle, the buttock support can be easily transported from one place of use to the next.
In einer weiteren Ausgestaltung der Erfindung hat sich bewährt, wenn das Verbindungselement zur Wirkverbindung mit dem Bett eine Verbindungsvorrichtung mit wenigstens einem Verbindungsarm, bevorzugt zwei Verbindungsarmen umfasst, wobei der Verbindungsarm oder ggf. die Verbindungsarme über wenigstens ein Gelenk schwenkbar gelagert sind, so dass die Gesäßstütze von einer Lagerungsposition unterhalb einer Matratze des Bettes in eine Nutzungsposition oberhalb der Matratze des Bettes gebracht werden kann und umgekehrt. Ein derartig ausgestaltetes Verbindungselement zur Wirkverbindung mit dem Bett ermöglicht es vorteilhaft die Gesäßstütze platzsparend und dennoch stets verwendungsbereit am Bett zu lagern und zum Gebrauch schnell und unkompliziert in eine Nutzungsposition zu überführen. Eine derartig ausgestaltete Gesäßstütze bzw. ein derart ausgestaltetes Verbindungselement zur Wirkverbindung mit dem Bett eignet sich insbesondere zur Nachrüstung einer bereits bestehenden Infrastruktur in Krankenhäusern und Pflegeeinrichtungen. Die vorliegende Erfindung betrifft darüber hinaus auch ein Entlastungssystem zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person wenigstens umfassend eine Aufhängung zur Befestigung des Entlastungssystems an einem Kopfende eines Krankenhausbettes und ein Tragmittel zur Wirkverbindung der Aufhängung mit einer Vorrichtung zur Stützung der Person, wobei die Vorrichtung zur Stützung der Person eine Gesäßstütze wie oben beschrieben ist. In a further embodiment of the invention, it has proven useful if the connecting element for the operative connection to the bed comprises a connecting device with at least one connecting arm, preferably two connecting arms, the connecting arm or possibly the connecting arms being pivotably mounted via at least one joint, so that the seat support can be brought from a storage position below a mattress of the bed to a use position above the mattress of the bed and vice versa. A connecting element designed in this way for the operative connection to the bed advantageously enables the buttock support to be stored on the bed in a space-saving manner and yet always ready for use and to be quickly and easily transferred to a usage position for use. A buttock support designed in this way or a connecting element designed in this way for the operative connection to the bed is particularly suitable for retrofitting an existing infrastructure in hospitals and care facilities. The present invention also relates to a relief system for at least partially relieving the body weight of a person, at least comprising a suspension for attaching the relief system to a head end of a hospital bed and a support means for operatively connecting the suspension to a device for supporting the person, the device for supporting the person is wearing a buttock brace as described above.
In einer bevorzugten Ausgestaltung des Entlastungssystems hat sich dabei bewährt, wenn das Tragmittel oder ein Verbindungsmittel zur Wirkverbindung mit dem Entlastungssystem einen Schnellverschluss umfasst, welcher eingerichtet ist, die Verbindung zwischen der Gesäßstütze und der Aufhängung ohne weitere Hilfsmittel zu lösen. Ein derartiger Schnellverschluss („quick release-Verschluss“) ermöglicht es vorteilhaft, die Verbindung zwischen der Gesäßstütze und der Aufhängung auch dann zu lösen, wenn noch eine gewisse Zugspannung auf das Tragmittel einwirkt. Dies kann insbesondere dann der Fall sein, wenn nach der Durchführung von Rehabilitationsübungen in einem vertikalisierten Zustand des Bettes, dieses wieder in eine horizontale Position gebracht wird, sich zwischen der Matratze des Bettes und dem Patienten bzw. der Gesäßstütze aufgrund von Reibung nicht wieder der vollständig entspannte Ausgangszustand einstellt. In a preferred embodiment of the relief system, it has proven useful if the support means or a connecting means for the operative connection to the relief system includes a quick-release fastener, which is set up to release the connection between the buttock support and the suspension without additional aids. Such a quick-release fastener (“quick-release fastener”) advantageously makes it possible to release the connection between the seat support and the suspension even when a certain tensile stress is still acting on the suspension element. This can be the case, in particular, when, after carrying out rehabilitation exercises in a verticalized state of the bed, it is brought back into a horizontal position, due to friction between the mattress of the bed and the patient or the buttock support does not fully recover relaxed initial state.
Die erfmdungsgemäße Gesäßstütze sowie das Entlastungssystem zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person umfassend eine derartige Gesäßstütze erleichtern die Verbindung eines Patienten mit besagtem Entlastungssystem zur Vorbereitung einer manuellen und/oder automatisierten Bewegungstherapie erheblich, da der Patient bei der Installation nicht mehr bezüglich seiner Körperlängsachse gedreht, sondern lediglich die Beine des Patienten angewinkelt und die Gesäßstütze von einer Bettseite aus unterhalb des Gesäßes eingeschoben werden muss. Die erfmdungsgemäße Aussparung zur Trennung der beiden Stützbereiche erhält dabei vorteilhaft die Zugänglichkeit des Oberschenkelbereichs, insbesondere die Innenseite der Oberschenkel, sowie den Leistenbereich für weitergehenden medizinische/therapeutische Behandlung durch das medizinische Personal. Schließlich bietet die erfmdungsgemäße Gesäßstütze einen hohen Stütz-/Sitzkomfort für den Patienten während des gesamten Bewegungsumfangs der durchgeführten Therapiebewegung. Zusätzliche Einzelheiten und weitere Vorteile der Erfindung werden nachfolgend an Hand bevorzugter Ausführungsbeispiele, auf welche die vorliegende Erfindung jedoch nicht beschränkt ist, und in Verbindung mit der beigefugten Zeichnung beschrieben. The buttock support according to the invention and the relief system for at least partially relieving the body weight of a person comprising such a buttock support considerably facilitate the connection of a patient to said relief system in preparation for a manual and/or automated movement therapy, since the patient is no longer rotated with respect to his body longitudinal axis during installation. only the legs of the patient have to be bent and the buttock support has to be pushed in from one side of the bed below the buttocks. The recess according to the invention for separating the two support areas advantageously maintains the accessibility of the thigh area, in particular the inside of the thighs, and the groin area for further medical/therapeutic treatment by the medical staff. Finally, the buttock support according to the invention offers a high level of support/sitting comfort for the patient during the entire range of movement of the therapeutic movement carried out. Additional details and further advantages of the invention are described below with reference to preferred exemplary embodiments, to which the present invention is not limited, however, and in connection with the attached drawing.
Darin zeigen schematisch: It shows schematically:
Fig. 1 eine Ausgestaltung eines vertikalisierbaren Krankenhausbettes mit einemFig. 1 shows an embodiment of a vertically adjustable hospital bed with a
Entlastungssystem zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person und einer Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze für besagtes Entlastungssystem; Relief system for at least partially relieving the body weight of a person and an embodiment of a buttock support according to the invention for said relief system;
Fig. 2 eine erste, einstückig ausgebildete, Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze in einer Seitenansicht; 2 shows a first, one-piece, embodiment of a buttock support according to the invention in a side view;
Fig. 3 die Ausgestaltung der Gesäßstütze aus Fig. 2 in einer Frontalansicht; FIG. 3 shows the design of the seat support from FIG. 2 in a front view; FIG.
Fig. 4 eine zweite, mehrstückig ausgebildete, Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze in einer Frontalansicht; 4 shows a second embodiment of a buttock support according to the invention, constructed in several parts, in a front view;
Fig. 5 eine dritte, mehrstückig ausgebildete, Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze in einer Frontalansicht; 5 shows a third embodiment of a buttock support according to the invention, constructed in several parts, in a front view;
Fig. 6 eine vierte, mehrstückig ausgebildete, Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze in einer Frontalansicht; 6 shows a fourth embodiment of a buttock support according to the invention, constructed in several parts, in a front view;
Fig. 7 eine fünfte, mehrstückig ausgebildete, Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze in einer Seitenansicht; 7 is a side view of a fifth, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention;
Fig. 8 eine sechste, mehrstückig ausgebildete, Ausgestaltung einer erfindungsgemäßen Gesäßstütze in einer Seitenansicht; 8 shows a sixth embodiment of a buttock support according to the invention, constructed in several parts, in a side view;
Fig. 9 eine siebte, mehrstückig ausgebildete Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze, bei der die Stützbereiche mittig bezüglich einer Höhe einer Grundebene ausgerichtet sind; Fig. 10 die Ausgestaltung aus Fig. 9 in einer Sicht auf eine Oberseite; 9 shows a seventh, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention, in which the support areas are aligned centrally with respect to a height of a base plane; FIG. 10 shows the embodiment from FIG. 9 in a view of an upper side; FIG.
Fig. 11 eine achte, mehrstückig ausgebildete Ausgestaltung einer erfindungsgemä- ßen Gesäßstütze, bei der die Grundebene des Aufhahmemittels in Richtung der Oberseite verlängert ist und Befestigungselemente für wenigstens einen Gurt umfasst; 11 shows an eighth, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention, in which the base plane of the receiving means is extended in the direction of the upper side and includes fastening elements for at least one strap;
Fig. 12 eine neunte, mehrstückig ausgebildete Ausgestaltung einer erfindungsge- mäßen Gesäßstütze, bei der die Grundebene des Aufhahmemittels einen Griff umfasst; 12 shows a ninth, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention, in which the base plane of the receiving means comprises a handle;
Fig. 13 in einer Draufsicht exemplarisch ein Bett mit einer daran angeordneten Gesäßstütze, welche über zwei, als Schiene-Schlitten-System ausgebildete Verbindungselemente zur Wirkverbindung mit einem Bett mit besagtem Bett wirkverbunden ist; 13 shows a top view by way of example of a bed with a buttocks support arranged thereon, which is operatively connected to said bed via two connecting elements designed as a rail-slide system for operative connection with a bed;
Fig. 14 a - c in einer Bilderfolge die Wirkverbindung einer weiteren Ausgestaltung einer erfindungsgemäßen Gesäßstütze mit einem Bett über ein entsprechendes Verbindungselement umfassend eine Verbindungsvorrichtung sowie schwenkbar gelagerte Verbindungsarme; und 14 a - c in a sequence of images the operative connection of a further embodiment of a buttock support according to the invention to a bed via a corresponding connecting element comprising a connecting device and pivotally mounted connecting arms; and
Fig. 15 a - c in einer Bilderfolge die Wirkverbindung einer weiteren Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen, mehrstückig ausgebildeten Gesäßstütze mit einem Bett über ein entsprechendes Verbindungselement umfassend eine Verbindungsvorrichtung sowie schwenkbar gelagerten Verbindungsarme. 15 a - c in a sequence of images the operative connection of a further embodiment of a multi-piece buttock support according to the invention with a bed via a corresponding connecting element comprising a connecting device and pivoted connecting arms.
Bei der nachfolgenden Beschreibung bevorzugter Ausführungsformen der vorliegenden Erfindung bezeichnen gleiche Bezugszeichen gleiche oder vergleichbare Komponenten. In the following description of preferred embodiments of the present invention, the same reference symbols denote the same or comparable components.
Fig. 1 zeigt eine Ausgestaltung eines Bettes 5, insbesondere eines vertikalisierbaren Krankenhausbettes, mit einem Entlastungssystem 4 zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person 9 und einer Ausgestaltung einer erfindungsgemäßen Gesäßstütze 1 für besagtes Entlastungssystem 4. Zur Vorbereitung einer manuellen und/oder automatisierten Bewegungstherapie von schwerst-geschädigten, insbesondere bewusstlosen Patienten, können besagte Patienten vorzugsweise in ihrem vertikalisierbaren Krankenhausbett 5 mit einem Entlastungssystem 4 zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts der Person 9 verbunden werden. Auf diese Weise kann die Durchführung der Rehabilitationsbewegungen in Abhängigkeit des jeweils durch einen Vertikalisierungsmechanismus 52 eines Bettes 5, insbesondere eines Krankenhausbettes, oder eines Stehtisches (nicht abgebildet) eingestellten Ver- tikalisiemngswinkels unter Einfluss eines zunehmenden oder entsprechend abnehmenden Betrags der auf die unteren Extremitäten der Person einwirkenden Gewichtskraft durchgeführt werden. Das Entlastungssystem 4 ermöglicht hierbei sowohl eine Sicherung als auch eine Unterstützung des Patienten, indem ein Teil des Körpergewichts vom Entlastungssystem 4 aufgenommen wird, so dass auch bei vergleichsweise hohen Vertikalisierungswin- keln (z.B. > 70°), welche für die Durchführung eines, einer normalen Gangbewegung möglichst ähnlichen, Bewegungsablaufs notwendig sind, Therapiebewegungen durchgeführt werden können, die bezüglich der Gewichtsbelastung auf die unteren Extremitäten an den jeweiligen Gesundheitszustand des Patienten angepasst sind. Die besagte Therapiebewegung kann dabei manuell von einem Physiotherapeuten ausgeführt werden oder aber auch automatisiert, vorzugsweise durch einen am Fußende 54 des Krankenhausbettes 5 angeordneten Rehabilitationsmechanismus erfolgen. In Fig. 1 ist dazu exemplarisch ein Fußmodul 532 eines derartigen Rehabilitationsmechanismus gezeigt. Fig. 1 shows an embodiment of a bed 5, in particular a hospital bed that can be raised vertically, with a relief system 4 for at least partially relieving the body weight of a person 9 and an embodiment of a buttock support 1 according to the invention for said relief system 4. To prepare for manual and/or automated movement therapy for severely injured, in particular unconscious patients, said patients can preferably be connected in their vertically adjustable hospital bed 5 to a relief system 4 for at least partial relief of the body weight of the person 9. In this way, the rehabilitation movements can be carried out depending on the verticalization angle set by a verticalization mechanism 52 of a bed 5, in particular a hospital bed, or a high table (not shown) under the influence of an increasing or correspondingly decreasing amount of stress on the lower extremities of the person acting weight are carried out. The relief system 4 here allows both a backup and a support of the patient by a part of the body weight is absorbed by the relief system 4, so that even at relatively high verticalization angles (eg> 70 °), which for the implementation of a normal Gait movement that is as similar as possible to the movement sequence are necessary, therapy movements can be carried out that are adapted to the respective state of health of the patient with regard to the weight load on the lower extremities. Said therapy movement can be carried out manually by a physiotherapist or also automatically, preferably by a rehabilitation mechanism arranged at the foot end 54 of the hospital bed 5 . A foot module 532 of such a rehabilitation mechanism is shown in FIG. 1 as an example.
Das erfindungsgemäße Entlastungssystem 4 zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person 9 umfasst wenigstens eine Aufhängung 44 zur Befestigung des Entlastungssystems 4 an einem Kopfende 51 eines Bettes 5, insbesondere eines Krankenhausbettes, und ein Tragmittel 41 zur Wirkverbindung der Aufhängung 44 mit einer erfin- dungsgemäßen Gesäßstütze 1 als Vorrichtung zur Stützung der Person 9. The relief system 4 according to the invention for at least partially relieving the body weight of a person 9 comprises at least one suspension 44 for fastening the relief system 4 to a head end 51 of a bed 5, in particular a hospital bed, and a support means 41 for the operative connection of the suspension 44 to a buttock support according to the invention 1 as a device for supporting the person 9.
Die Fig. 2 und Fig. 3 zeigen eine erste, einstückig ausgebildete, Ausgestaltung einer erfin- dungsgemäßen Gesäßstütze 1 in einer Seitenansicht (Fig. 2) bzw. in einer Frontalansicht (Fig.3). Die erfindungsgemäße Gesäßstütze 1 zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person 9, umfasst wenigstens ein Aufhahmemittel 11 zur Aufnahme wenigstens eines Teils eines Gesäßbereichs der Person 9, mit einer Längsausdehnung LA, einer Höhe H, einer Vorderseite VS, einer Rückseite RS, einer Ober- OS und einer Unterseite US. Das Aufhahmemittel 11 umfasst zudem wenigstens ein Verbindungselement 12a; 12 b zur Wirkverbindung mit dem Bett 5 (Verbindungselement 12 b, vgl. Big. 9 und 10) oder dem Entlastungssystem 4 (Verbindungselement 12a). Zur Wirkverbindung mit dem Entlastungssystem 4 können vorzugsweise zwei Verbindungselemente 12a im Bereich der Querseiten des Aufhahmemittels 11, insbesondere an dessen Grundebene 111, angeordnet sein. Dabei können das oder die Verbindungsmittel 12a zur Wirkverbindung mit dem Entlastungssystem 4 bevorzugt bezüglich der Höhe H des Aufnahmemittels 11 mittig oder in Richtung der Oberseite OS des Aufhahmemittel 11 hin verschoben am Aufhahmemittel 11, insbesondere dessen Grundebene 111, angeordnet sein. Eine in Richtung der Oberseite OS des Aufhahmemittels 11 hin verschobene Anordnung des oder der Verbindungsmittel 12a wirkt vorteilhaft einem Kippmoment der Gesäßstütze 1 entgegen. Das oder, wie hier dargestellt, die Verbindungselemente 12a zur Wirkverbindung mit einem Entlastungssystem 4 können dabei insbesondere als einfache Ösen ausgeführt sein, durch die Tragmittel 41 des Entlastungssystems 4 hindurchgeführt werden. Die Verbindungselemente 12a können aber auch als Rollen oder Lager ausgestaltet sein (hier nicht dargestellt). Alternativ kann das wenigstens eine Verbindungselement 12a bzw. können hier die zwei Verbindungselemente 12a schließlich auch als fixe Anbindungen ohne Freiheitsgrade ausgestaltet sein - bspw. in Form einer Labyrinthverbindung, bei der das Tragmittel 41 in ein am Aufhahmemittel 11 angeordnetes Labyrinth einfädelbar ist. Eine derartige Labyrinthverbindung von Tragmittel 41 und Gesäßstütze 1 bzw. deren Aufhahmemittel 11 ermöglicht vorteilhaft das schnelle Austauschen der Gesäßstütze 1 aus hygienischen Gründen oder bei Verschleiß, verhindert aber gleichzeitig vorteilhaft ein unbeabsichtigtes Lösen der Wirkverbindung. Das Aufhahmemittel 11 weist darüber hinaus zwei Stützbereiche 13 auf, welche durch eine Aussparung 14 voneinander getrennt sind. Die Aussparung 14 kann zwischen 2 und 7 cm, bevorzugt 4 und 5 cm, besonders bevorzugt 4,75 cm betragen. Die Aussparung 14 trennt die zwei Stützbereiche 13 bezüglich der Längsausdehnung LA des Aufhahmemittels 11 mittig voneinander und ermöglicht vorteilhaft nicht nur eine bessere Zugänglichkeit der Oberschenkel, des Leistenbereichs und/oder des Intimbereichs einer auf der Gesäßstütze 1 sitzenden Person 9 für eine weitere medizinische Behandlung, sondern erhöht auch vorteilhaft den Nutzungskomfort der Gesäßstütze 1, da insbesondere der Intimbereich der Person 9 keinen Druckkräften ausgesetzt ist. Die Stützbereiche 13 sind zudem wenigstens bezüglich der Oberseite OS und der Vorderseite VS des Aufnahmemittels 11 abgerundet ausgebildet. 2 and 3 show a first, one-piece embodiment of a buttock support 1 according to the invention in a side view (FIG. 2) and in a front view (FIG. 3). The buttock support 1 according to the invention for at least partially relieving the body weight of a person 9 comprises at least one receiving means 11 for receiving at least part of a buttocks area of the person 9, with a longitudinal extent LA, a height H, a front side VS, a rear side RS, an upper OS and a base US. The receiving means 11 also includes at least one connecting element 12a; 12 b for operative connection with the bed 5 (connecting element 12 b, cf. Big. 9 and 10) or the relief system 4 (connecting element 12a). For the operative connection with the relief system 4, preferably two connecting elements 12a can be arranged in the area of the transverse sides of the receiving means 11, in particular on its base plane 111. The connection means 12a for the operative connection with the relief system 4 can be arranged in the center or in the direction of the upper side OS of the receiving means 11, preferably in relation to the height H of the receiving means 11, or displaced on the receiving means 11, in particular its base plane 111. An arrangement of the connecting means or means 12a that is shifted in the direction of the upper side OS of the receiving means 11 advantageously counteracts a tilting moment of the buttock support 1 . The or, as shown here, the connecting elements 12a for the operative connection with a relief system 4 can in particular be designed as simple eyelets through which the support means 41 of the relief system 4 are passed. However, the connecting elements 12a can also be designed as rollers or bearings (not shown here). Alternatively, the at least one connecting element 12a or here the two connecting elements 12a can ultimately also be designed as fixed connections without degrees of freedom - e.g. in the form of a labyrinth connection, in which the carrying element 41 can be threaded into a labyrinth arranged on the receiving element 11. Such a labyrinth connection of support means 41 and buttocks support 1 or its receiving means 11 advantageously enables the buttocks support 1 to be replaced quickly for hygienic reasons or in the event of wear, but at the same time advantageously prevents an unintentional release of the active connection. The receiving means 11 also has two support areas 13 which are separated from one another by a recess 14 . The recess 14 can be between 2 and 7 cm, preferably 4 and 5 cm, particularly preferably 4.75 cm. The recess 14 separates the two support areas 13 from each other in the middle with respect to the longitudinal extension LA of the receiving means 11 and advantageously not only enables better accessibility of the thighs, the groin area and/or the intimate area of a person 9 sitting on the buttock support 1 for further medical treatment, but also advantageously increases the comfort of use of the buttock support 1, since in particular the intimate area of the person 9 is not exposed to compressive forces. The support areas 13 are also rounded at least with respect to the upper side OS and the front side VS of the receiving means 11 .
Wie in den Fig. 2 und 3 gezeigt, kann das Aufhahmemittel 11 einstückig ausgebildet sein. Die zwei Stützbereiche 13 können dabei vorzugsweise aus einer Grundebene 111 des Aufnahmemittels 11 in Richtung seiner Vorderseite VS ausladend ausgebildet sein, um den Abstand der auf der Gesäßstütze 1 sitzenden Person 9 zum Aufnahmemittel 11, insbesondere dessen Grundebene 111, und somit auch zur Liegefläche des Krankenhausbettes 5 zu erhöhen. Die Stützbereiche 13 können zudem auch bevorzugt über die Grundebene 111 des Aufhahmemittels 11 in Richtung der Oberseite OS des Aufnahmemittels 11 hinausragen. Sowohl die Beabstandung der Stützelemente 13 bezüglich der Vorderseite VS als auch bezüglich der Oberseite OS des Aufhahmemittels 11 erhöhen vorteilhaft die Zugänglichkeit der Oberschenkel, des Leistenbereichs und/oder des Intimbereichs einer auf der Gesäßstütze 1 sitzenden Person 9 für eine weitere medizinische Behandlung. As shown in Figs. 2 and 3, the receiving means 11 can be formed in one piece. The two support areas 13 can preferably be designed to project from a base plane 111 of the receiving means 11 in the direction of its front side VS, by the distance of the person 9 sitting on the buttock support 1 from the receiving means 11, in particular its base plane 111, and thus also from the lying surface of the hospital bed 5 to increase. The support areas 13 can also preferably protrude beyond the base plane 111 of the receiving means 11 in the direction of the upper side OS of the receiving means 11 . Both the spacing of the support elements 13 with respect to the front side VS and with respect to the upper side OS of the receiving means 11 advantageously increase the accessibility of the thighs, the groin area and/or the intimate area of a person 9 sitting on the buttock support 1 for further medical treatment.
Fig. 4 zeigt eine zweite, mehrstückig ausgebildete, Ausgestaltung einer erfmdungsgemä- ßen Gesäßstütze 1 in einer Frontalansicht. Die Grundebene 111 des Aufhahmemittels 11 sowie die zwei Stützbereiche 13 können, wie hier dargestellt, als separate Bauteile konstruiert sein und vorzugsweise über eine Halterung 132 miteinander verbunden werden. In der hier gezeigten Ausgestaltung ist die Halterung 132 näherungsweise V-förmig ausgestaltet und über ein Mittelelement mit zwei zusammen ebenfalls V-förmig in Richtung der Oberseite OS des Aufhahmemittels 11 zeigenden Seitenelementen des Aufhahmemittels 11 verbunden. An den Seitenelementen können wiederum Verbindungselemente 12a zur Wirkverbindung mit dem Entlastungssystem 4, insbesondere über dessen Tragmittel 41, angeordnet sein. FIG. 4 shows a front view of a second embodiment of a buttock support 1 according to the invention, constructed in several parts. The base plane 111 of the receiving means 11 and the two support areas 13 can, as shown here, be constructed as separate components and preferably be connected to one another via a holder 132 . In the embodiment shown here, the holder 132 is configured approximately in a V-shape and is connected via a central element to two side elements of the receiving means 11 which also point together in a V-shape in the direction of the upper side OS of the receiving means 11 . In turn, connecting elements 12a can be arranged on the side elements for the operative connection to the relief system 4, in particular via its support means 41.
Die zwei Stützbereiche 13 können, wie in der ersten Ausgestaltung beschrieben, vorzugsweise aus einer Grundebene 111 des Aufhahmemittels 11 in Richtung seiner Vorderseite VS ausladend ausgebildet sein, um den Abstand der auf der Gesäßstütze 1 sitzenden Person 9 zum Aufhahmemittel 11, insbesondere dessen Grundebene 111, und somit auch zur Liegefläche des Krankenhausbettes 5 zu erhöhen. Die Stützbereiche 13 können zudem auch bevorzugt über die Grundebene 111 des Aufhahmemittels 11 in Richtung der Oberseite OS des Aufhahmemittels 11 hinausragen. Das „Hinausragen über die Grundebene 111 des Aufhahmemittels 11 in Richtung der Oberseite OS des Aufnahmemittels 11“ wird durch die näherungsweise V-förmige Anordnung der Seitenelemente des Aufhahmemittels 11 in dieser Ausgestaltung vorteilhaft weiter erhöht. As described in the first embodiment, the two support areas 13 can preferably be designed to project out from a base plane 111 of the receiving means 11 in the direction of its front side VS in order to increase the distance between the person 9 sitting on the buttock support 1 and the receiving means 11, in particular its base plane 111. and thus also to increase the lying surface of the hospital bed 5. The support areas 13 can also preferably protrude beyond the base plane 111 of the receiving means 11 in the direction of the upper side OS of the receiving means 11 . The "protruding above the ground plane 111 of the Receiving means 11 in the direction of the upper side OS of the receiving means 11'' is advantageously further increased in this embodiment by the approximately V-shaped arrangement of the side elements of the receiving means 11.
In Fig. 4 ist darüber hinaus auch gezeigt, dass die Gesäßstütze 1 wenigstens einen, bevorzugt - wie hier gezeigt - zwei, Gurte 15 zur reversiblen Fixierung des Aufhahmemittels 11 an der Person 9 umfassen kann. Ein derartiger Gurt 15 bzw. derartige Gurte 15 können sowohl in der einstückig ausgebildeten Variante als auch in der mehrstückig ausgebildeten Variante des Aufhahmemittels 11 vorgesehen werden. Sie dienen zur zusätzlichen Sicherung des Patienten (der Person 9) auf der Gesäßstütze 1. Der oder die Gurte 15 können dabei vorteilhaft aus einem elastischen Material gefertigt und über schlitzartige Öffnungen reversibel mit der Gesäßstütze 1, insbesondere deren Aufhahmemittel 11, verbindbar sein, so dass die Gesäßstütze 1 einfach und schnell von einer Variante mit Gurt 15/ Gurte 15 in eine Variante ohne Gurt 15 /Gurten 15 umgewandelt werden kann. Ist das Tragmittel 41 als ein starres Element ausgebildet, können der oder die Gurte 15 beispielsweise mittig von der Grundeben 111 ausgehend schräg in Richtung des oder der Tragmittel 41 (bei zwei Tragmitteln 41 im Bereich der Querseiten der Gesäßstütze 1, insbesondere ihres Aufhahmemittels 11) verlaufen. Der oder die Gurte 15 können auch entlang der Längsausdehnung LA der Gesäßstütze 1 von einer Querseite zur anderen verlaufen. Alle beispielhaft genannten Verlaufsvarianten des bzw. der Gurte 15 können vorteilhaft als eine weitere Sicherungsmöglichkeit besonders stark eingeschränkter, vor allem auch bewusstloser, Patienten vor dem Abrutschen von der Gesäßstütze 1 dienen und dabei gleichzeitig die Bewegungsfreiheit der Beine der Person 9 gewährleisten. 4 also shows that the buttocks support 1 can comprise at least one, preferably—as shown here—two straps 15 for the reversible fixing of the receiving means 11 to the person 9. Such a strap 15 or such straps 15 can be provided both in the one-piece variant and in the multi-piece variant of the receiving means 11 . They serve to additionally secure the patient (the person 9) on the buttock support 1. The strap or straps 15 can advantageously be made of an elastic material and can be reversibly connected to the buttock support 1, in particular its mounting means 11, via slot-like openings, so that the buttock support 1 can be quickly and easily converted from a variant with a belt 15/belts 15 to a variant without a belt 15/belts 15. If the suspension element 41 is designed as a rigid element, the strap(s) 15 can run, for example, centrally from the base plane 111 at an angle in the direction of the suspension element(s) 41 (in the case of two suspension elements 41 in the area of the transverse sides of the buttock support 1, in particular its mounting means 11). . The strap or straps 15 can also run along the longitudinal extension LA of the buttock support 1 from one transverse side to the other. All course variants of the belt(s) 15 mentioned as examples can advantageously serve as a further possibility of securing particularly restricted, especially unconscious, patients from slipping off the buttock support 1 and at the same time guaranteeing the freedom of movement of the person's 9 legs.
Fig. 5 zeigt eine dritte, mehrstückig ausgebildete, Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze 1 in einer Frontalansicht. In dieser Ausgestaltung der erfmdungsgemäßen Gesäßstütze 1 ist die Grundebene 111 des Aufnahmemittels 11 als ein rechteckiges Bauteil ausgebildet, an welchem die Halterung 132 für die Stützbereiche 13 angeordnet ist. Die Halterung 132 kann, wie im Beispiel zuvor, näherungsweise V-förmig ausgestaltet sein und die beiden Stützbereiche 13 - ebenfalls wie zuvor - von innen, also im Bereich der Aussparung 14, halten. FIG. 5 shows a front view of a third embodiment of a buttock support 1 according to the invention, which is constructed in several parts. In this embodiment of the buttock support 1 according to the invention, the base plane 111 of the receiving means 11 is designed as a rectangular component, on which the holder 132 for the support areas 13 is arranged. As in the previous example, the holder 132 can be configured approximately in a V-shape and can hold the two support areas 13 - also as before - from the inside, ie in the area of the recess 14 .
In Fig. 6 ist hingegen eine vierte, mehrstückig ausgebildete, Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze 1 in einer Frontalansicht gezeigt, in der besagte Halterung 132 die Stützbereiche 13 jeweils von außen, also an der den Querseiten der Gesäßstütze 1 jeweils zugewandten Seite der Stützbereiche 13, hält. Wie bereits zuvor erwähnt, können alle dargestellten Ausgestaltungen auch wenigstens einen, bevorzugt zwei Gurte 15, zur reversiblen Fixierung des Aufhahmemittels 11 an der Person 9 umfassen. Insbesondere im Vergleich zu einer Befestigung der Stützbereiche 13 über Halterungen 132 von innen - wie beispielsweise in der dritten Ausgestaltung (vgl. Fig. 5) gezeigt - weist eine derartige Ausgestaltung vorteilhaft eine Reduktion von Bauteilen im Bereich der Aussparung 14 und damit im Intimbereich der die Gesäßstütze 1 benutzenden Person 9 auf. Die Halterungen 132 sind in dieser Variante bei Benutzung vorteilhaft weit von Intimbereich entfernt, was deren Verschmutzung vermindert und die Desinfizierbarkeit erhöht. In Fig. 6, on the other hand, a fourth, multi-piece design of a buttock support 1 according to the invention is shown in a front view, in said holder 132 the support areas 13 in each case from the outside, that is to say on the side of the support areas 13 which faces the transverse sides of the seat support 1 in each case. As already mentioned above, all the configurations shown can also include at least one, preferably two, straps 15 for the reversible fixing of the receiving means 11 on the person 9. In particular in comparison to fastening the support areas 13 via brackets 132 from the inside - as shown for example in the third embodiment (see FIG. 5) - such an embodiment advantageously has a reduction in components in the area of the recess 14 and thus in the intimate area of the Buttock support 1 using person 9 on. In this variant, the holders 132 are advantageously far away from the intimate area during use, which reduces soiling and increases the ability to be disinfected.
Die Fig. 7 und Fig. 8 zeigen zwei weitere Ausgestaltungen einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze 1 jeweils in einer Seitenansicht. Die Figuren dienen zur näheren Beschreibung verschieden ausgestalteter Stützbereiche 13. Das im Folgenden zu den Stützbereichen 13 Beschriebene kann zusammen mit allen zuvor beschriebenen Ausgestaltungen des Aufhahmemittels 11 realisiert werden. FIGS. 7 and 8 show two further configurations of a buttock support 1 according to the invention, each in a side view. The figures are used for a more detailed description of differently configured support areas 13. What is described below in relation to the support areas 13 can be implemented together with all of the previously described configurations of the receiving means 11.
Erfmdungsgemäß sind die beiden Stützbereiche 13 wenigstens bezüglich der Oberseite OS und der Vorderseite VS des Aufhahmemittels 11 abgerundet ausgebildet. Wie in Fig. 7 gezeigt, können die Stützbereiche 13 dabei vollständig rund, also in Form von Zylindern mit kreisförmigem Querschnitt, oder aber, wie in Fig. 8 dargestellt, als nur bezüglich der Oberseite OS und der Vorderseite VS des Aufhahmemittels 11 abgerundete Bauteile ausgestaltet sein. In Fig. 8 ist zur Darstellung ein näherungsweise halbkreisförmiger Querschnitt der Stützbereiche 13 gewählt, es sind jedoch auch andere Querschnittformen denkbar, solang eine Rundung wenigstens bezüglich der Oberseite OS und der Vorderseite VS des Aufhahmemittels 11 gewährleistet ist. Die abgerundete Ausgestaltung der zwei Stützbereiche 13 wenigstens bezüglich der Oberseite OS und der Vorderseite VS des Aufhahmemittels 11 führt bei jedem Vertikalisierungswinkel eines Krankenhausbettes 5, welcher zur Durchführung der Bewegungstherapie beispielsweise durch das vertikalisierbare Krankenhausbett 5 eingenommen wird, vorteilhaft zu einer Krafteinwirkung auf die Sitzknochen des Patienten (am Berührungspunkt Gesäß - Stützbereich 13), die annähernd senkrecht zu einer Tangente bzgl. der Rundung des jeweiligen Stützbereiches 13 wirkt, was sich wiederum vorteilhaft auf das „Stütz-/Sitzgefühl“ des Patienten auswirkt und somit ein bequemes Sitzen auf der Gesäßstütze 1 ermöglicht. Die zwei Stützbereiche 13 können vorzugsweise zumindest bezüglich der Oberseite OS und/oder der Vorderseite VS aus einem elastischen Material gebildet oder mit einer elastischen Polsterschicht 131 versehen sein. Die Verwendung eines elastischen Materials zum Aufbau der zwei Stützbereiche 13 erhöht vorteilhaft den Stütz-/Sitzkomfort für den Patienten. Wird, wie in Fig. 8 angedeutet, eine elastische Polsterschicht 131 beim Aufbau der Stützbereiche 13 vorgesehen, so kann der Korpus der jeweiligen Stützbereiche 13 vorteilhaft - unabhängig von seinen elastischen Eigenschaften - aus einem anderen, je nach den Anforderungen an Steifigkeit, Gewicht, Hygieneeigenschaften und/oder Verarbeitbarkeit des Materials, Material aufgebaut werden. Zur Gewährleistung eines guten Halts und einer Verhinderung des Abrutschens eines Patienten vom Aufhahmemittel 11, insbesondere von dessen Stützbereichen 13, können die zwei Stützbereiche 13 zudem bevorzugt zumindest bezüglich der Oberseite OS und/oder der Vorderseite VS eine gegenüber Haut rutschfeste Oberfläche aufweisen. Eine derartige Oberflächenbeschaffenheit ist insbesondere dann vorteilhaft, wenn der Kontakt zwischen Patient und Stützbereich 13 über die nackte Haut des Patienten erfolgt. According to the invention, the two support areas 13 are rounded at least with respect to the upper side OS and the front side VS of the receiving means 11 . As shown in FIG. 7, the support areas 13 can be completely round, i.e. in the form of cylinders with a circular cross-section, or, as shown in FIG be. In FIG. 8, an approximately semicircular cross section of the support areas 13 is selected for illustration, but other cross-sectional shapes are also conceivable as long as rounding is ensured at least with respect to the top side OS and the front side VS of the receiving means 11. The rounded design of the two support areas 13, at least with respect to the upper side OS and the front side VS of the receiving means 11, advantageously results in a force being applied to the sit bones of the patient at every verticalization angle of a hospital bed 5, which is assumed to carry out the movement therapy, for example by the vertically adjustable hospital bed 5 (at the point of contact between the buttocks and the support area 13), which acts approximately perpendicularly to a tangent with respect to the curve of the respective support area 13, which in turn has an advantageous effect on the patient's "feeling of support/sitting" and thus enables comfortable sitting on the buttock support 1 . The two support areas 13 can preferably be formed from an elastic material, at least with regard to the upper side OS and/or the front side VS, or can be provided with an elastic padding layer 131 . The use of an elastic material to construct the two support areas 13 advantageously increases the support/seating comfort for the patient. If, as indicated in FIG. 8, an elastic padding layer 131 is provided when constructing the support areas 13, the body of the respective support areas 13 can advantageously—regardless of its elastic properties—be made of another one, depending on the requirements for rigidity, weight, hygiene properties and/or processability of the material, material can be built up. To ensure good support and to prevent a patient from slipping off the receiving means 11, in particular from its support areas 13, the two support areas 13 can also preferably have a non-slip surface on the skin, at least with regard to the upper side OS and/or the front side VS. Such a surface finish is particularly advantageous when the contact between the patient and the support area 13 takes place via the patient's bare skin.
Das Aufhahmemittel 11, insbesondere die zwei Stützbereiche 13, kann wenigstens abschnittsweise aus einem desinfizierbaren Kunststoff, insbesondere aus Polyurethan, gebildet oder mit einer desinfizierbaren Beschichtung, insbesondere aus Polyurethan, versehen sein. Dies erleichtert vorteilhaft eine schnelle und gründliche Reinigung und ermöglicht die Mehrfachverwendung unter gleichzeitiger Einhaltung hoher Hygienestandards. The receiving means 11, in particular the two support areas 13, can be formed at least in sections from a disinfectable plastic, in particular polyurethane, or can be provided with a disinfectable coating, in particular polyurethane. This advantageously facilitates quick and thorough cleaning and enables multiple use while at the same time maintaining high hygiene standards.
Die Fig. 9 und 10 zeigen eine siebte, mehrstückig ausgebildete Ausgestaltung einer erfin- dungsgemäßen Gesäßstütze 1, bei der die Stützbereiche 13 mittig bezüglich einer Höhe H einer Grundebene 111 ausgerichtet sind. 9 and 10 show a seventh, multi-piece embodiment of a buttock support 1 according to the invention, in which the support areas 13 are aligned centrally with respect to a height H of a base plane 111. FIG.
Insbesondere bei weichen Unterlagen wie bspw. einer Matratze, auf denen die Gesäßstütze 1 bei Benutzung aufliegt kann es vorteilhaft sein, wenn die Stützbereiche 13 und/oder die Halterungen 132 wie hier gezeigt mittig bezüglich der Höhe H der Grundebene 111 an der Grundebene 111 angeordnet sind. Auf diese Weise können vorteilhaft auf die Gesäßstütze 1 einwirkende Drehmomente, welche durch die Gewichtskraft des Patienten verursacht werden, ausgeglichen werden, was wiederum ein Aufkanten und eine damit einhergehende punktuelle Belastung der Matratze vermindert. In Fig. 9 sind zwei mittig bezüglich der Höhe H des Aufnahmemitels 11 angeordnete Verbindungsmitel 12a zur Wirkverbindung mit dem Entlastungssystem 4 dargestellt. Wie bereits oben in der Figurenbeschreibung zu den Fig. 2 und 3 erläutert, können das oder die Verbindungsmitel 12a zur Wirkverbindung mit dem Entlastungssystem 4 allerdings auch bevorzugt bezüglich der Höhe H des Aufhah- memitels 11 in Richtung der Oberseite OS des Aufnahmemitel 11 hin verschoben am Aufhahmemitel 11, insbesondere an dessen Grundebene 111, angeordnet sein und dadurch vorteilhaft einem Kippmoment der Gesäßstütze 1 entgegenwirken. Particularly in the case of soft surfaces such as a mattress, on which the buttocks support 1 rests during use, it can be advantageous if the support areas 13 and/or the holders 132 are arranged centrally on the base plane 111 with respect to the height H of the base plane 111, as shown here . In this way, torques acting on the buttock support 1, which are caused by the weight of the patient, can be compensated, which in turn reduces edging and the associated point loading of the mattress. In Fig. 9, two are centered with respect to the Connection means 12a arranged at the height H of the receiving means 11 for the operative connection to the relief system 4 are shown. As already explained above in the description of the figures for FIGS. 2 and 3, the connecting element or elements 12a for the operative connection with the relief system 4 can, however, also preferably be displaced in relation to the height H of the receiving element 11 in the direction of the upper side OS of the receiving element 11 Be arranged receiving means 11, in particular on its base plane 111, and thereby advantageously counteract a tilting moment of the buttock support 1.
In Fig. 9 ist auch zu sehen, dass das Aufhahmemitel 11 im Bereich seiner Querseiten eine höhere Höhe H aufweisen kann als im Bereich der Aussparung 14. Eine höhere Höhe H im Bereich der Querseiten im Vergleich zur Höhe H im Bereich der Aussparung 14, also eine Verbreiterung am äußeren Rand der Gesäßstütze 1, kann vorteilhaft ein Kippen der Gesäßstütze 1 reduzieren. Dabei muss besagte Verbreiterung am äußeren Rand nicht, wie in Fig. 9 dargestellt, symmetrisch bezüglich einer Mitelachse (= Längsachse LA auf mitlerer Höhe H) des Aufhahmemitels 11 sein. Die äußeren Ränder der Gesäßstütze 1 können sich statdessen auch in Richtung der Unterseite US des Aufhahmemitels 11 weiter von der Mitelachse des Aufnahmemitels 11 weg erstrecken als in Richtung der Oberseite OS des Aufhahmemitels 11. Eine derartige, bezüglich der Mitelachse unsymmetrische, Ausgestaltung kann einem Kippmoment vorteilhaft weiter entgegenwirken. Dadurch, dass nicht die gesamte Gesäßstütze 1, insbesondere das Aufhahmemitel 11, sondern nur der Bereich nahe den Querseiten verbreitert ist, bleibt vorteilhaft ein gutes Handling beim Durchschieben der Gesäßstütze 1 unter den Beinen der Person 9 gewährleistet und auch das Gewicht der Gesäßstütze 1 wird nicht unnötig erhöht. Die Stützbereiche 13 und die Grundebene 111 schließen vorzugsweise wir hier dargestellt bezüglich der Höhe ihrer Oberkante auf selber Höhe ab, was den Nutzungskomfort vorteilhaft erhöht, da sich auf diese Weise keine herausragende Kante bildet. Alternativ dazu kann auch in dieser Ausgestaltung die Oberkante der Grundebene 111 unterhalb der Oberkanten der Stützbereiche 13 liegen, sodass sich eine Situation wie beispielsweise in den in den Fig. 3 bis 6 dargestellten Ausgestaltungen ergibt, dass also das Gesäß der Person 9 bei Benutzung der Gesäßstütz 1 von der Oberkante der Grundebene 111 beabstandet ist und dadurch eine etwaig unangenehme Berührung außerhalb der Stützbereiche 13 zwischen dem Gewebe der Person 9 und dem Aufhahmemitel 11, insbesondere dessen Grundebene 111, vorteilhaft vermieden wird. Dazu kann die Oberkante der Grundebene 111 insbesondere im Bereich oberhalb der Stützbereiche 13 und der Aussparung 14 bevorzugt 1 cm unterhalb der Oberkanten der Stützbereiche 13 enden. Das Aufhahmemittel 11 umfasst in dieser Ausgestaltung auch zwei Verbindungselemente 12b zur Wirkverbindung mit dem Bett 5. Ein oder mehrere derartige Verbindungsmittel 12b können alternativ oder kumulativ zu einem oder mehreren der Verbindungsmittel 12a zur Wirkverbindung mit einem Entlastungssystem 4 am Aufhahmemittel 11 angeordnet sein. Dabei ist ein derartiges Verbindungsmittel 12b zur Wirkverbindung mit dem Bett 5 vorzugsweise so ausgebildet, dass es eine starre, jedoch entlang der Längsseiten des Bettes 5 verschiebbare Wirkverbindung zwischen Aufhahmemittel 11 und Bett 5 ermöglicht. Dies kann insbesondere durch ein schlittenartig ausgebildetes Verbindungsmittel 12b realisiert werden, welches in eine am Bett 5 angeordnete Schiene 121 eingreift und darin entlang der Längsseiten des Bettes 5 verschoben bzw. an einer Position bezüglich der Längsseiten des Bettes 5 reversibel fixiert werden kann. Ein Beispiel für eine derartige Ausgestaltung des Verbindungsmittels 12b ist in Fig. 13 dargestellt. Der als Schlitten ausgebildete Teil des als Schiene-Schlitten-System ausgebildeten Verbindungselements 12b zur Wirkverbindung mit einem Bett 5 kann dabei an der entlang der Längsseiten des Bettes 5 verlaufenden Schiene 121 über ein Verschlusssystem 122, insbesondere ein Schraubverschlusssystem, zum Gebrauch in der gewünschten Position bezüglich der Längsseite des Bettes 5 zeitweilig festgesetzt werden. Ein Verbindungselemente 12b zur Wirkverbindung mit dem Bett 5 hat den Vorteil, dass die Gesäßstütze 1 zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person 9 am Bett 5 gehaltert werden kann und kein Tragmittel 41 zur Wirkverbindung der Aufhängung 44 zur Befestigung eines Entlastungssystems 4 an einem Kopfende 51 eines Bettes 5 mit der Gesäßstütze 1 benötigt wird. Dadurch kann vorteilhaft eine mögliche Kollision des oder der Tragmittel 41 mit der Person 9 vermieden werden. 9 also shows that the receiving means 11 can have a higher height H in the area of its lateral sides than in the area of the recess 14. A higher height H in the area of the lateral sides compared to the height H in the area of the recess 14, i a widening at the outer edge of the buttock support 1 can advantageously reduce the tilting of the buttock support 1 . Said broadening at the outer edge does not have to be symmetrical with respect to a central axis (=longitudinal axis LA at a central height H) of the receiving means 11, as shown in FIG. Instead, the outer edges of the seat support 1 can also extend further away from the center axis of the receiving means 11 in the direction of the underside US of the receiving means 11 than in the direction of the upper side OS of the receiving means 11. Such a configuration, which is asymmetrical with respect to the center axis, can be advantageous in a tilting moment counteract further. Due to the fact that not the entire buttock support 1, in particular the receiving means 11, but only the area near the transverse sides is widened, good handling when pushing the buttock support 1 under the legs of the person 9 is advantageously guaranteed and the weight of the buttock support 1 is not increased either unnecessarily increased. The support areas 13 and the base plane 111 preferably end at the same height as shown here with regard to the height of their upper edge, which advantageously increases the comfort of use, since no protruding edge is formed in this way. Alternatively, the upper edge of the base plane 111 can also be below the upper edges of the support areas 13 in this configuration, resulting in a situation such as that in the configurations shown in FIGS 1 is at a distance from the upper edge of the base plane 111 and thereby any uncomfortable contact outside the support areas 13 between the tissue of the person 9 and the receptacle 11, in particular its base plane 111, is advantageously avoided. For this purpose, the upper edge of the base plane 111 can end, particularly in the area above the support areas 13 and the recess 14, preferably 1 cm below the upper edges of the support areas 13. In this embodiment, the receiving means 11 also includes two connecting elements 12b for the operative connection with the bed 5. One or more such connecting means 12b can be arranged on the receiving means 11 as an alternative or in addition to one or more of the connecting means 12a for the operative connection with a relief system 4. Such a connecting means 12b for the operative connection with the bed 5 is preferably designed in such a way that it enables a rigid operative connection between the receiving means 11 and the bed 5 that can, however, be displaced along the longitudinal sides of the bed 5 . This can be realized in particular by a carriage-like connecting means 12b, which engages in a rail 121 arranged on the bed 5 and can be displaced therein along the long sides of the bed 5 or fixed reversibly at a position with respect to the long sides of the bed 5 . An example of such a configuration of the connecting means 12b is shown in FIG. The part of the connecting element 12b designed as a rail-slide system for the operative connection to a bed 5, designed as a slide, can be attached to the rail 121 running along the longitudinal sides of the bed 5 via a locking system 122, in particular a screw locking system, for use in the desired position with respect to the long side of the bed 5 are temporarily fixed. A connecting element 12b for the operative connection to the bed 5 has the advantage that the seat support 1 can be held on the bed 5 to at least partially relieve the body weight of a person 9 and no support means 41 for the operative connection of the suspension 44 for fastening a relief system 4 to a head end 51 a bed 5 with the buttock support 1 is required. As a result, a possible collision of the carrying element(s) 41 with the person 9 can advantageously be avoided.
In Fig. 11 ist eine achte, mehrstückig ausgebildete Ausgestaltung einer erfmdungsgemäßen Gesäßstütze 1 gezeigt, bei der die Grundebene 111 des Aufnahmemittels 11 in Richtung der Oberseite OS verlängert ist und Befestigungselemente für wenigstens einen Gurt 15 umfasst. Eine derartige Verlängerung der Grundebene 111 in Richtung der Oberseite OS kann natürlich auch bei einstückig ausgestalteten Gesäßstützen 1, wie in den Fig. 2 und 3 dargestellt, vorgesehen sein. Durch eine Verlängerung der Grundebene 111 des Aufnahmemittels 11 in Richtung der Oberseite, also bei Gebrauch in Richtung des Kopfendes des Bettes 5, ermöglicht vorteilhaft, wie gezeigt, Befestigungselemente für wenigstens eine Gurt 15 vorzusehen, welcher dann - alternativ oder kumulativ zu den in den Fig. 4 und 6 gezeigten Gurten 15 - zur reversiblen Fixierung des Aufhahmemittels 11 an der Person 9 dienen kann. 11 shows an eighth, multi-piece configuration of a buttock support 1 according to the invention, in which the base plane 111 of the receiving means 11 is extended in the direction of the upper side OS and includes fastening elements for at least one strap 15 . Such an extension of the base plane 111 in the direction of the upper side OS can, of course, also be provided in the case of buttock supports 1 designed in one piece, as shown in FIGS. By extending the base plane 111 of the receiving means 11 in the direction of the upper side, i.e. in the direction of the head end of the bed 5 when in use, it is advantageously possible, as shown, to provide fastening elements for at least one belt 15, which then--as an alternative or in addition to the ones shown in FIGS 4 and 6 straps 15 shown - can be used for reversible fixing of the receiving means 11 on the person 9.
Fig. 12 zeigt eine neunte, mehrstückig ausgebildete Ausgestaltung einer erfindungsgemäßen Gesäßstütze, bei der die Grundebene 111 des Aufhahmemittels 11 einen Griff 16 umfasst. Ein derartiger Griff 16, welcher insbesondere wie hier gezeigt, als eine Aussparung in der Grundebene 111 des Aufhahmemittels 11 ausgestaltet sein kann, ermöglicht vorteilhaft den einfachen Transport der erfindungsgemäßen Gesäßstütze 1. Alle Ausgestaltungen der erfindungsgemäßen Gesäßstütze 1 können einen derartigen Griff 16 umfassen, wobei der jeweilige Griff 16 als Aussparung wie hier gezeigt, oder als ein aus der Grundebene 111 des Aufhahmemittels 11 herausragendes Bauteil ausgestaltet sein kann. Wie in Fig. 12 zudem zu sehen ist, kann das wenigstens eine Verbindungsmittel 12a bzw. können die zwei Verbindungsmittel 12a in Richtung der Oberseite OS des Aufhahmemittel 11 hin verschoben am Aufhahmemittel 11, insbesondere dessen Grundebene 111, angeordnet sein. Eine derartige außermittige Anordnung der Verbindungsmittel 12a bezüglich der Höhe H des Aufhahmemittels 11 kann vorteilhaft einem Kippen bzw. „Aufkippen“ der Gesäßstütze 1 entgegenwirken und, wie bereits zu den Fig. 2 und 3 beschrieben, bei allen Ausgestaltungen der erfindungsgemäßen Gesäßstütze 1 realisiert werden. FIG. 12 shows a ninth, multi-piece embodiment of a buttock support according to the invention, in which the base plane 111 of the receiving means 11 includes a handle 16 . Such a handle 16, which in particular, as shown here, can be designed as a recess in the base plane 111 of the receiving means 11, advantageously enables easy transport of the buttock support 1 according to the invention. All configurations of the buttock support 1 according to the invention can include such a handle 16, the respective handle 16 can be designed as a recess as shown here, or as a component protruding from the base plane 111 of the receiving means 11 . As can also be seen in FIG. 12, the at least one connecting means 12a or the two connecting means 12a can be arranged on the receiving means 11, in particular its base plane 111, displaced in the direction of the upper side OS of the receiving means 11. Such an off-center arrangement of the connecting means 12a with respect to the height H of the receiving means 11 can advantageously counteract tilting or "tilting" of the buttock support 1 and, as already described for FIGS. 2 and 3, can be implemented in all configurations of the buttock support 1 according to the invention.
Die Fig. 14 a - c bzw. 15a - c zeigen jeweils in einer Bilderfolge die Wirkverbindung weiterer Ausgestaltungen einer erfindungsgemäßen Gesäßstütze 1 mit einem Bett 5 über ein entsprechendes Verbindungselement 12b zur Wirkverbindung der Gesäßstütze 1 mit einem Bett 5, umfassend eine Verbindungsvorrichtung 123 sowie schwenkbar gelagerte Verbindungsarme 124. 14 a - c and 15a - c each show in a sequence of images the operative connection of further embodiments of a buttock support 1 according to the invention to a bed 5 via a corresponding connecting element 12b for the operative connection of the buttock support 1 to a bed 5, comprising a connecting device 123 and pivoting pivoted link arms 124.
Zur Wirkverbindung einer erfindungsgemäßen Gesäßstütze 1 mit einem Bett 5 ist in der Ausgestaltung in den Fig. 14a bis 14c ein Verbindungselement 12b vorgesehen, welches zwei Verbindungsarme 124, die über Gelenke 125 gegenüber dem Bett 5 schwenkbar gelagert sind, über eine Verbindungsvorrichtung 123 miteinander verbindet. Fig. 14a zeigt die Situation bei Nichtgebrauch: das Verbindungselement 12 b bzw. des Verbindungsarme 124 sind in einen Bereich unterhalb des Bettes 5 geschwenkt. Das Aufhahmemittel 11 kann in dieser Lagerungsposition entfernt sein und separat gelagert werden, es kann jedoch auch mit einem der beiden Verbindungsarme 124 verbunden bleiben (hier nicht gezeigt). Zum Gebrauch der Gesäßstütze 1 kann der Nutzer, insbesondere eine Person des medizinischen Personals, wenigstens einen der Verbindungsarme 124 bspw. durch Hochschwenken aktivieren, wodurch - vermittelt durch die Verbindungsvorrichtung 123 - auch der zweite Verbindungsarm 124 aktiviert bzw. nach oben geschwenkt werden kann (vgl. Fig. 14b). Zur Nutzung der Gesäßstütze 1 in ihrer Nutzungsposition oberhalb der Matratze des Bettes 5, kann das Aufhahmemittel 11 dann vorteilhaft entweder unter den Beinen der Person 9 vom Verbindungsarm 124 der einen Seite zum Verbindungsarm 124 der anderen Seite geschwenkt werden oder aber, wenn das Aufhahmemittel 11 separat gelagert wurde, unter den Beinen der Person 9 hindurchgeführt und dann an beiden Verbindungsarmen 124 befestigt werden (Fig. 14c) For the operative connection of a buttock support 1 according to the invention to a bed 5, a connecting element 12b is provided in the embodiment in FIGS. 14a to 14c, which connects two connecting arms 124, which are pivotably mounted relative to the bed 5 via joints 125, via a connecting device 123. 14a shows the situation when not in use: the connecting element 12b or the connecting arm 124 has been pivoted into an area below the bed 5. FIG. The receiving means 11 can be removed in this storage position and stored separately, but it can also remain connected to one of the two connecting arms 124 (not shown here). To use the buttock support 1, the user, in particular a person of the medical Personnel, activate at least one of the connecting arms 124, e.g. by pivoting it up, whereby—mediated by the connecting device 123—the second connecting arm 124 can also be activated or pivoted upwards (cf. FIG. 14b). To use the buttock support 1 in its usage position above the mattress of the bed 5, the receiving means 11 can then advantageously either be pivoted under the legs of the person 9 from the connecting arm 124 on one side to the connecting arm 124 on the other side or if the receiving means 11 is separate stored, passed under the legs of the person 9 and then attached to both connecting arms 124 (Fig. 14c)
Bei der in den Fig. 15a bis 15c dargestellten Ausgestaltung ist das Aufhahmemittel 11 derart mehrstückig ausgestaltet, dass die beiden Stützbereiche 13 in der Lagerposition der Gesäßstütze 1 an verschiedenen Verbindungsarmen 124 des Verbindungselements 12b angeordnet sind. Die Überführung von der Lagerungsposition zur Nutzungsposition kann wie bei der in den Fig. 14a - c gezeigten Ausgestaltung erfolgen, wobei die beiden Stützbereiche 13 vorteilhaft verschiebbar an den Verbindungsarmen 124 angeordnet sein können, so dass in der Nutzungsposition (Fig. 15c) die Aussparung 14 zwischen den beiden Stützbereichen 13 verkleinert oder vergrößert werden kann. In the embodiment shown in FIGS. 15a to 15c, the receiving means 11 is designed in several pieces such that the two support areas 13 are arranged on different connecting arms 124 of the connecting element 12b when the buttock support 1 is in the storage position. The transfer from the storage position to the use position can take place as in the embodiment shown in Figs. 14a - c, in which case the two support areas 13 can advantageously be slidably arranged on the connecting arms 124, so that in the use position (Fig. 15c) the recess 14 between the two support areas 13 can be reduced or increased.
Die vorliegende Erfindung betrifft eine Gesäßstütze 1 zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person 9, wenigstens umfassend ein Aufhahmemittel 11 zur Aufnahme wenigstens eines Teils eines Gesäßbereichs der Person 9, sowie ein die besagte Gesäßstütze 1 umfassendes Entlastungssystem 4. Die Gesäßstütze 1 zeichnet sich dadurch aus, dass das Aufnahmemittel 11 zwei Stützbereiche 13 aufweist, welche durch eine Aussparung 14 voneinander getrennt sind, wobei die Stützbereiche 13 wenigstens bezüglich der Oberseite OS und der Vorderseite VS des Aufhahmemittels 11 abgerundet ausgebildet sind; und wobei die Aussparung 14 die zwei Stützbereiche 13 bezüglich der Längsausdehnung LA des Aufhahmemittels 11 mittig voneinander trennt. Die Erfindung erleichtert die Verbindung einer Person 9 mit besagtem Entlastungssystem 4 zur Vorbereitung einer manuellen und/oder automatisierten Bewegungstherapie erheblich und gewährleistet zudem die Zugänglichkeit des Oberschenkelbereichs, insbesondere die Innenseite der Oberschenkel, sowie des Leistenbereichs für weitergehenden medizinische/therapeutische Behandlung durch das medizinische Personal. Bezugszeichenliste The present invention relates to a buttocks support 1 for at least partially relieving the body weight of a person 9, at least comprising a receiving means 11 for receiving at least part of a buttocks area of the person 9, and a relief system 4 comprising said buttocks support 1. The buttocks support 1 is characterized by this that the receiving means 11 has two support areas 13 which are separated from one another by a recess 14, the support areas 13 being rounded at least with respect to the upper side OS and the front side VS of the receiving means 11; and wherein the recess 14 separates the two support areas 13 from one another centrally with respect to the longitudinal extent LA of the receiving means 11 . The invention makes it considerably easier to connect a person 9 to said relief system 4 in preparation for manual and/or automated movement therapy and also ensures that the thigh area, in particular the inside of the thighs, and the groin area are accessible for further medical/therapeutic treatment by the medical staff. Reference List
I Gesäßstütze I buttock support
I I Aufhahmemittel I I means of absorption
I I I Grundebene I I I ground plane
12a Verbindungselement zur Wirkverbindung mit dem Entlastungssystem (4)12a connecting element for operative connection with the relief system (4)
12b Verbindungselement zur Wirkverbindung mit dem Bett (5) 12b connecting element for operative connection with the bed (5)
121 Schiene 121 rail
122 Verschlusssystem 122 locking system
123 Verbindungsvorrichtung 123 connecting device
124 Verbindungsarm 124 link arm
125 Gelenk 125 joint
13 Stützbereich 13 support area
131 Polsterschicht 131 padding layer
132 Halterung 132 bracket
14 Aussparung 14 recess
15 Gurt 15 strap
16 Griff 16 handle
4 Entlastungssystem zur wenigstens teilweisen Körpergewichtsentlastung4 relief system for at least partial body weight relief
41 Tragmittel 41 carrying means
44 Aufhängung 44 suspension
46 Führungsmittel 46 guide means
5 Bett, insbesondere vertikalisierbares Krankenhausbett 5 bed, especially vertical hospital bed
51 Kopfende 51 head end
52 Vertikalisierungsmechanismus 52 verticalization mechanism
532 Fußmodul 532 foot module
54 Fußende 9 Person LA Längsausdehnung54 foot end 9 Person LA Longitudinal Extension
H Höhe H height
VS VorderseiteVS front
RS Rückseite RS back
OS Oberseite us Unterseite OS top us bottom

Claims

22 22
Patentansprüche Gesäßstütze (1), zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person (9), wenigstens umfassend ein Aufhahmemittel (11) zur Aufnahme wenigstens eines Teils eines Gesäßbereichs der Person (9), mit einer Längsausdehnung (LA), einer Höhe (H), einer Vorderseite (VS), einer Rückseite (RS), einer Ober- (OS) und einer Unterseite (US), wobei das Aufhahmemittel (11) wenigstens ein Verbindungselement (12a; 12b) zur Wirkverbindung mit einem Bett (5) oder einem Entlastungssystem (4) umfasst; dadurch gekennzeichnet, dass das Aufhahmemittel (11) zwei Stützbereiche (13) aufweist, welche durch eine Aussparung (14) voneinander getrennt sind, wobei die Stützbereiche (13) wenigstens bezüglich der Oberseite (OS) und der Vorderseite (VS) des Aufnahmemittels (11) abgerundet ausgebildet sind; und wobei die Aussparung (14) die zwei Stützbereiche (13) bezüglich der Längsausdehnung (LA) des Aufhahmemittels (11) mittig voneinander trennt. Gesäßstütze (1) nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die Aussparung (14) zwischen 2 und 7 cm, bevorzugt zwischen 4 und 5 cm, besonders bevorzugt 4,75 cm beträgt. Gesäßstütze (1) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Aufnahmemittel (11) einstückig ausgebildet ist. Gesäßstütze (1) nach einem der Ansprüche 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Aufhahmemittel (11) mehrstückig ausgebildet ist, wobei insbesondere die zwei Stützbereiche (13) als separate Bauteile ausgestaltet sind. Gesäßstütze (1) nach einem oder mehreren der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Aufhahmemittel (11) im Bereich seiner Querseiten eine höhere Höhe (H) aufweist als im Bereich der Aussparung (14). Gesäßstütze (1) nach einem oder mehreren der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die zwei Stützbereiche (13) aus einer Grundebene (111) des Aufhahmemittels (11) in Richtung seiner Vorderseite (VS) ausladend ausgebildet sind. Gesäßstütze (1) nach einem oder mehreren der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die zwei Stützbereiche (13) zumindest bezüglich der Oberseite (OS) und/oder der Vorderseite (VS) eine gegenüber Haut rutschfeste Oberfläche aufweisen. Gesäßstütze (1) nach einem oder mehreren der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die zwei Stützbereiche (13) zumindest bezüglich der Oberseite (OS) und/oder der Vorderseite (VS) aus einem elastischen Material gebildet oder mit einer elastischen Polsterschicht (131) versehen sind. Gesäßstütze (1) nach einem oder mehreren der vorherigen Ansprüche, gekennzeichnet durch wenigstens einen, bevorzugt zwei, Gurte (15) zur reversiblen Fixierung des Aufnahmemittels (11) an der Person (9). Gesäßstütze (1) nach einem oder mehreren der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Aufhahmemittel (11), insbesondere die zwei Stützbereiche (13), wenigstens abschnittsweise aus einem desinfizierbaren Kunststoff, insbesondere aus Polyurethan, gebildet oder mit einer desinfizierbaren Beschichtung, insbesondere aus Polyurethan, versehen sind. Gesäßstütze (1) nach einem oder mehreren der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Aufnahmemittel (11) wenigstens einen Griff (16) zum Transport der Gesäßstütze (1), insbesondere des Aufhahmemittels (11), bei Nichtgebrauch umfasst. Gesäßstütze (1) nach einem oder mehreren der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Verbindungselement (12b) zur Wirkverbindung mit dem Bett (5) eine Verbindungsvorrichtung (123) mit wenigstens einem Verbindungsarm (124), bevorzugt zwei Verbindungsarmen (124) umfasst, wobei der Verbindungsarm (124) oder ggf. die Verbindungsarme (124) über wenigstens ein Gelenk (125) schwenkbar gelagert sind, so dass die Gesäßstütze (1) von einer Lagerungsposition unterhalb einer Matratze des Bettes (5) in eine Nutzungsposition oberhalb der Matratze des Bettes (5) gebracht werden kann und umgekehrt. Entlastungssystem (4) zur wenigstens teilweisen Entlastung des Körpergewichts einer Person (9) wenigstens umfassend eine Aufhängung (44) zur Befestigung des Entlastungssystems (4) an einem Kopfende (51) eines Bettes (5), insbesondere eines Krankenhausbettes und ein Tragmittel (41) zur Wirkverbindung der Aufhängung (44) mit einer Vorrichtung zur Stützung der Person (9); dadurch gekennzeichnet, dass die Vorrichtung zur Stützung der Person (9) eine Gesäßstütze (1) nach einem oder mehreren der Ansprüche 1 bis 12 ist. Entlastungssystem (4) nach Anspruch 13, dadurch gekennzeichnet, dass das Tragmittel (41) oder ein Verbindungselement (12a) zur Wirkverbindung mit dem Entlastungssystem (4) einen Schnellverschluss umfasst, welcher eingerichtet ist, die Verbindung zwischen der Gesäßstütze (1) und der Aufhängung (44) ohne weitere Hilfsmittel zu lösen. Claims Buttock support (1) for at least partially relieving the body weight of a person (9), at least comprising a receiving means (11) for receiving at least part of a buttocks area of the person (9), with a longitudinal extent (LA), a height (H) , a front (VS), a back (RS), a top (OS) and a bottom (US), wherein the receiving means (11) has at least one connecting element (12a; 12b) for operative connection with a bed (5) or a relief system (4); characterized in that the receiving means (11) has two support areas (13) which are separated from one another by a recess (14), the support areas (13) being at least in relation to the upper side (OS) and the front side (VS) of the receiving means (11 ) are rounded; and wherein the recess (14) separates the two support areas (13) from one another centrally with respect to the longitudinal extent (LA) of the receiving means (11). Seat support (1) according to Claim 1, characterized in that the recess (14) is between 2 and 7 cm, preferably between 4 and 5 cm, particularly preferably 4.75 cm. Seat support (1) according to Claim 1 or 2, characterized in that the receiving means (11) is designed in one piece. Seat support (1) according to one of Claims 1 or 2, characterized in that the receiving means (11) is designed in several parts, with the two support areas (13) in particular being designed as separate components. Seat support (1) according to one or more of the preceding claims, characterized in that the receiving means (11) has a greater height (H) in the area of its transverse sides than in the area of the recess (14). Seat support (1) according to one or more of the preceding claims, characterized in that the two support regions (13) are designed to project out of a base plane (111) of the receiving means (11) in the direction of its front side (VS). Seat support (1) according to one or more of the preceding claims, characterized in that the two support areas (13) have a non-slip surface on the skin, at least with regard to the upper side (OS) and/or the front side (VS). Seat support (1) according to one or more of the preceding claims, characterized in that the two support areas (13) are formed from an elastic material at least with regard to the upper side (OS) and/or the front side (VS) or are covered with an elastic padding layer (131) are provided. Seat support (1) according to one or more of the preceding claims, characterized by at least one, preferably two, straps (15) for reversible fixing of the holding means (11) on the person (9). Seat support (1) according to one or more of the preceding claims, characterized in that the receiving means (11), in particular the two support areas (13), are formed at least in sections from a disinfectable plastic, in particular polyurethane, or with a disinfectable coating, in particular made of polyurethane. Buttock support (1) according to one or more of the preceding claims, characterized in that the holding means (11) comprises at least one handle (16) for transporting the buttock support (1), in particular the holding means (11), when not in use. Seat support (1) according to one or more of the preceding claims, characterized in that the connecting element (12b) for the operative connection to the bed (5) comprises a connecting device (123) with at least one connecting arm (124), preferably two connecting arms (124), wherein the connecting arm (124) or, if applicable, the connecting arms (124) are pivotably mounted via at least one joint (125), so that the seat support (1) can be moved from a storage position below a mattress of the bed (5) to a usage position above the mattress of the Bettes (5) can be brought and vice versa. Relief system (4) for at least partially relieving the body weight of a person (9) at least comprising a suspension (44) for attaching the relief system (4) to a head end (51) of a bed (5), in particular a hospital bed, and a support means (41) for operatively connecting the suspension (44) to a device for supporting the person (9); characterized in that the device for supporting the person (9) is a buttock support (1) according to one or more of claims 1 to 12. Relief system (4) according to Claim 13, characterized in that the support means (41) or a connecting element (12a) for the operative connection to the relief system (4) comprises a quick-release fastener, which is set up to provide the connection between the buttock support (1) and the suspension (44) can be solved without further tools.
EP22702597.0A 2021-01-21 2022-01-19 Buttock support for at least partial load-relief of the body weight of a person, and load-relief system comprising such a buttock support Pending EP4203883A1 (en)

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DE102021101293.7A DE102021101293B4 (en) 2021-01-21 2021-01-21 Relief system for at least partially relieving a person's body weight
PCT/DE2022/100052 WO2022156858A1 (en) 2021-01-21 2022-01-19 Buttock support for at least partial load-relief of the body weight of a person, and load-relief system comprising such a buttock support

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EP (1) EP4203883A1 (en)
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US4923187A (en) * 1989-03-10 1990-05-08 Avec Scientific Utility Corporation Radiolucent iliac crest support frame
GB9006180D0 (en) 1990-03-19 1990-05-16 Univ London Cushion
DE29711223U1 (en) * 1997-06-27 1997-09-11 Wunderlich-Berger, Monika, 48308 Senden Patient positioning splint, especially for X-rays
DE19805164C1 (en) 1998-02-10 1999-05-27 Reha Stim Fa Training apparatus for mobility impaired patients
DE102007050575A1 (en) 2007-10-23 2009-04-30 Michael Funk Handicapped patient i.e. stroke patient, securing and weight releasing device for use during treadmill training, has hangings united to attachment, where attachment and hangings are provided besides patient and not over head of patient
US8973188B1 (en) * 2012-10-18 2015-03-10 Richard Amini Pelvic positioning system
US10299981B2 (en) 2014-03-07 2019-05-28 Eugene Kalinowski Motorized air walker and suspension system for paralyzed persons
DE102014004997A1 (en) 2014-04-01 2015-10-15 h/p/cosmos holding gmbh Body weight relief device with torso stabilization in combination with fall protection and automatic running belt shutdown and patient lift at fall for the treadmill ergometer application in ergometry, therapy, rehabilitation, cardiopulmonary diagnostics, balance training, orthopedics, neurology, running training, movement analysis, gait school, functional training, performance diagnostics , Sprint training, athletics, sports and fitness
DE102018102179A1 (en) 2018-01-31 2019-08-01 ReActive Robotics GmbH Relief system for at least partial relief of the body weight of a person

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WO2022156858A1 (en) 2022-07-28
DE112022000719A5 (en) 2023-11-23

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