EP4065982A1 - Method for making a finding for the functionality of an anorexigenic signal path for a patient - Google Patents

Method for making a finding for the functionality of an anorexigenic signal path for a patient

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Publication number
EP4065982A1
EP4065982A1 EP20816448.3A EP20816448A EP4065982A1 EP 4065982 A1 EP4065982 A1 EP 4065982A1 EP 20816448 A EP20816448 A EP 20816448A EP 4065982 A1 EP4065982 A1 EP 4065982A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
fas
indicator
patient
standardized
sample matrix
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Pending
Application number
EP20816448.3A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Tina BUCHHOLZ
Nancy KRÜGER
Oliver BLANKENSTEIN
Peter KÜHNEN
Falko BÖHRINGER
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Labor Berlin Charite Vivantes Services GmbH
Original Assignee
Labor Berlin Charite Vivantes Services GmbH
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Labor Berlin Charite Vivantes Services GmbH filed Critical Labor Berlin Charite Vivantes Services GmbH
Publication of EP4065982A1 publication Critical patent/EP4065982A1/en
Pending legal-status Critical Current

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Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01NINVESTIGATING OR ANALYSING MATERIALS BY DETERMINING THEIR CHEMICAL OR PHYSICAL PROPERTIES
    • G01N33/00Investigating or analysing materials by specific methods not covered by groups G01N1/00 - G01N31/00
    • G01N33/48Biological material, e.g. blood, urine; Haemocytometers
    • G01N33/50Chemical analysis of biological material, e.g. blood, urine; Testing involving biospecific ligand binding methods; Immunological testing
    • G01N33/68Chemical analysis of biological material, e.g. blood, urine; Testing involving biospecific ligand binding methods; Immunological testing involving proteins, peptides or amino acids
    • G01N33/6893Chemical analysis of biological material, e.g. blood, urine; Testing involving biospecific ligand binding methods; Immunological testing involving proteins, peptides or amino acids related to diseases not provided for elsewhere
    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01NINVESTIGATING OR ANALYSING MATERIALS BY DETERMINING THEIR CHEMICAL OR PHYSICAL PROPERTIES
    • G01N33/00Investigating or analysing materials by specific methods not covered by groups G01N1/00 - G01N31/00
    • G01N33/48Biological material, e.g. blood, urine; Haemocytometers
    • G01N33/50Chemical analysis of biological material, e.g. blood, urine; Testing involving biospecific ligand binding methods; Immunological testing
    • G01N33/74Chemical analysis of biological material, e.g. blood, urine; Testing involving biospecific ligand binding methods; Immunological testing involving hormones or other non-cytokine intercellular protein regulatory factors such as growth factors, including receptors to hormones and growth factors
    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01NINVESTIGATING OR ANALYSING MATERIALS BY DETERMINING THEIR CHEMICAL OR PHYSICAL PROPERTIES
    • G01N2800/00Detection or diagnosis of diseases
    • G01N2800/04Endocrine or metabolic disorders
    • G01N2800/044Hyperlipemia or hypolipemia, e.g. dyslipidaemia, obesity

Definitions

  • the present invention relates to a method for creating a finding on the functionality of an anorexigenic signal path for a patient or test person. On the basis of such a finding, conclusions can be drawn about a possible genetically influenced obesity of the patient.
  • obesity In addition to excessive energy consumption in the context of unhealthy diets, obesity can also be genetically determined or at least influenced by it. According to the international classification of diseases and related health problems, obesity is classified as an endocrine, nutritional and metabolic disease.
  • Body mass index is a rough measure of obesity.
  • the BMI is calculated by dividing the body weight in kilograms by the body height in meters squared. If the BMI is over 30 kg / m 2 , it is referred to as obesity according to the World Health Organization.
  • the BMI also enables the classification into different degrees of obesity. For example, a BMI between 30 and 34.9 is considered to be grade I obesity, a BMI between 35 and 39.9 of grade II obesity and a BMI of 40 and more of grade III obesity or permanent obesity or morbid obesity .
  • the BMI is only a rough one Guideline.
  • a BMI report is not sufficient for targeted treatment of affected patients. In particular, based on the BMI, no distinction can be made between overweight due to a disturbed energy balance and a possible genetic obesity.
  • the object of the present invention is to at least partially take into account the above-described problems.
  • a method for making a FAS finding for the functionality of an anorexigenic signal path for a patient has the following steps: Placing the patient in a standardized preparation state to prepare for standardized sampling,
  • FAS is to be understood as an abbreviation for the functionality of an anorexogenic signal pathway.
  • the FAS finding is to be understood as a finding on the functionality of an anorexic signaling pathway.
  • the FAS finding can be understood to mean an assessment of the function of an anorexigenic signaling pathway.
  • An FAS indicator is accordingly to be understood as an indicator for assessing or diagnosing the functionality of an anorexigenic signal path.
  • the patient can achieve the desired feeling of satiety at different times, which helps him with a regulated diet. If the anorexigenic signal pathway is disturbed, this can result in the patient not experiencing any or only insufficient feeling of satiety and thus being more at risk of obesity than a person whose anorexigenic signaling pathway is undisturbed or whose anorexigenic signaling pathway functions as desired.
  • the creation of a FAS finding can be understood to mean a finding under which the present medically relevant, physical or psychological phenomena, circumstances, changes and / or states of the patient are ascertained regarding the functionality of his anorexigenic signal path.
  • the provision of the standardized sample matrix is understood to mean the provision of at least one standardized sample matrix.
  • a patient can also be understood to mean a test person.
  • the method for creating the FAS findings is carried out in particular without being invasive. In other words, the procedure is not carried out directly on the human body. In preparation for the standardized sampling, an invasive-free diagnosis with regard to an infection and / or an inflammatory disease of the patient can be carried out, the patient being released for standardized blood collection depending on the diagnosis.
  • the sample matrix can be unusable in the event of an infection and / or an inflammatory disease of the patient.
  • the preparatory measure described above can therefore prevent unnecessary and / or unusable FAS findings. This saves the time and costs required for this.
  • several different FAS indicators are preferably taken from the standardized sample matrix.
  • at least one first FAS indicator and at least one second FAS indicator are taken from the sample matrix, the at least one second FAS indicator differing from the at least one first FAS indicator.
  • the FAS finding can then be created using an indicator spectrum which has the at least one first FAS indicator and the at least one second FAS indicator.
  • the at least one first FAS indicator differs in particular in its type from the at least one second FAS indicator. This means that the at least one first FAS indicator does not only differ in amount and / or scope from the at least one second FAS indicator.
  • the fact that the indicator spectrum has the at least one first FAS indicator and the at least one second FAS indicator is to be understood as meaning that the respective FAS indicator can in principle have an unlimited number of different FAS indicators.
  • the indicator spectrum can also have three or more ADAS indicators that differ from one another.
  • an “MSH gap” or an a-MSH gap and / or an “MSH excess” can be determined, which then provide indications of a response to therapy with, for example, a-MSH analogues can. Both cases indicate a disruption of the anorexigenic signaling pathway.
  • An MSH gap can be treated by an existing ⁇ -MSH agonist, for example synthetic peptide hormone, which reactivates a signal cascade that was interrupted by the ⁇ -MSH deficiency. With the help of the present method, not only can the presence of an MSH gap or an MSH excess be determined, but the same can also be determined quantitatively.
  • the patient is subjected to an exclusion of light, in particular an exclusion of sunlight, for a defined period of time in preparation for taking the sample.
  • an exclusion of light in particular an exclusion of sunlight
  • Tests carried out within the scope of the present invention have shown that the exclusion of sunlight is particularly helpful for the desired standardization.
  • meaningful FAS indicators can be developed, which in turn has a positive effect on the desired FAS findings.
  • the exclusion of light is preferably carried out for at least 10 hours, in particular for at least 20 hours. Extensive tests within the scope of the present invention have shown that a minimum duration of 10 hours, preferably a minimum duration of 20 hours, has a particularly advantageous effect on the at least one FAS indicator to be determined.
  • a blood sample for example in the form of a whole blood sample, a serum sample, a liquor sample and / or a urine sample can be used, each in liquid or dry form.
  • dried sample matrices the analytes, as explained above, are extracted from the dried sample matrix with suitable extraction agents, it being possible to carry out rehydration with or without an organic solvent content. If dry blood is used, enzymatic cleavage of the analytes into peptide fragments can be extended.
  • the patient can be subjected to food abstinence for a defined period of time in preparation for taking the sample.
  • food abstinence is preferably carried out for at least 6 hours, in particular in a time window of 12 hours to 36 hours. Experiments have shown that this period is sufficient to achieve the desired results for the FAS diagnosis.
  • the at least one FAS indicator is determined on the basis of at least one measured value for at least one analyte in the sample matrix. Taking into account the least one analyte, a particularly meaningful FAS indicator can be made available. In particular, several FAS indicators can be determined on the basis of several measured values for several different analytes in the sample matrix.
  • the at least one first FAS indicator being determined on the basis of at least one measured value for a first analyte in the sample matrix and / or the at least one second FAS indicator being determined on the basis of at least one measured value for one second analyte is determined in the sample matrix, wherein the first analyte and the second analyte are in particular special at different points within a control loop or a synthesis chain.
  • the advantage of this procedure is that the functionality of the control loop or the corresponding signal cascade can be measured and verified at various points.
  • the individual analytes are dependent on one another. That is, if one analyte is high or low, the other must also be correspondingly high or low.
  • the analytes which can be taken from both liquid and dried sample matrices, can be extracted from the sample matrix using immunoprecipitation (IP) or solid phase extraction (SPE).
  • IP immunoprecipitation
  • SPE solid phase extraction
  • the analytes can be bound to the column material and isolated under reversed-phase conditions by selecting a suitable antibody in each case or according to physicochemical properties using a C18 material.
  • a clean extract can be obtained by washing the analytes with aqueous solvents and then eluting them with organic solvents become.
  • the extracted analytes can then be concentrated by evaporating the organic solvent and reconstituted in an aqueous solution.
  • the extracted analytes can be separated from other matrix components of the sample with the help of reversed phase chromatography in an online LC-MS / MS method.
  • the extracted analytes can also be chemically modified, in particular derivatized. Methods such as immunoaffinity chromatography (IAC) and hydrophilic interaction liquid chromatography (HILIC) are also possible.
  • IAC immunoaffinity chromatography
  • HILIC hydrophilic interaction liquid chromatography
  • a mass spectrometric analysis can be carried out in a multi-analyte method in MRM mode (multiple reaction monitoring), in which specific mass transitions from doubly or triply charged analyte ions in the collision cell of the mass spectrometer can be fragmented and the fragment ions can be detected.
  • MRM mode multiple reaction monitoring
  • the quantitative determination of the analytes can be carried out by means of external calibration.
  • the analyte is extracted from the sample matrix chromatographically or by means of immunoprecipitation and is determined by a subsequent mass spectrometry.
  • the mass spectrometry and the immunoprecipitation have proven to be advantageous in the present method.
  • the advantage over an immunoassay is, for example, that several analytes can be measured simultaneously, for example by means of a multiplex method.
  • cross-reactivities can be excluded, as they often occur in immunoassays for example.
  • the analyte is MSH, in particular ⁇ -MSH.
  • MSH in particular ⁇ -MSH.
  • the formation of neuronal a-MSH takes place in the hypothalamus and anterior pituitary gland from the proprotein proopiomelanocortin (POMC).
  • POMC proprotein proopiomelanocortin
  • the hypothalamic a-MSH plays a central role in weight regulation, as signals from the periphery, the fat content of the body and the stomach filling, lead to the release of a-MSH, which mediates the feeling of satiety via the central melanocortin receptors.
  • Mutations in the POMC gene can cause a deficiency in the proprotein and thus in the ⁇ -MSH.
  • the interrupted signal chain means that no saturation signal can be generated.
  • the at least one FAS indicator can have a CLIP concentration in the standardized sample matrix.
  • a CLIP concentration is to be understood as the concentration of corticotropin-like intermediate peptides (CLIP).
  • CLIP corticotropin-like intermediate peptides
  • the at least one FAS indicator prefferably has the concentration of at least one peptide-fluoromon in the standardized sample matrix.
  • concentrations or the ratios of relevant peptide-flormones or at least one peptide-flormone diagnostic statements about the FAS findings can be made.
  • the ⁇ -MSFI concentration to be determined in the blood can be determined indirectly by measuring relevant peptide flormones.
  • concentration of the at least one peptide-fluorone is preferably determined by a multiplex method.
  • the at least one FAS indicator has the concentration of different peptide-fluorones in the sample matrix. This enables a high level of accuracy of the FAS findings to be achieved.
  • FIG. 1 shows an illustration to explain a method according to a first embodiment variant of the present invention
  • FIG. 2 shows an illustration to explain a method according to a second embodiment variant of the present invention
  • FIG. 3 shows an illustration for explaining a method according to a third embodiment variant of the present invention
  • FIG. 4 shows an illustration to explain a method according to a fourth embodiment variant of the present invention, Elements with the same function and mode of operation are each provided with the same reference symbols in FIGS. 1 to 4.
  • FIG. 1 a method for creating a FAS finding 30 for the functionality of an anorexigenic signal path for a human patient 1 according to a first variant is explained.
  • the patient 1 shown in FIG. 1 is first placed in a standardized preparatory state to prepare for a standardized blood withdrawal.
  • preparation for taking the sample the patient is exposed to the exclusion of sunlight for approx. 24 hours.
  • the patient is also given food abstinence during these 24 hours.
  • a standardized sample matrix 10 is then provided in the form of a blood sample which was taken from a patient 1 who was in the standardized preparatory state. Thereafter, according to the example shown in FIG. 1, three different FAS indicators 11, 12, 13 are taken from the standardized sample matrix 10.
  • the three FAS indicators 11, 12, 13 form an indicator spectrum 20.
  • a FAS finding 30 can now be derived from the synopsis according to the indicator spectrum 20, indicating that there is probably no or only a very weak malfunction of the anorexic Signal value is present. In other words, the anorexigenic signal level appears to be functioning normally or essentially normally. As a result, it can be concluded that the obesity in question is not or hardly genetically determined.
  • the illustrated identification of the FAS indicators 11, 12, 13 and the FAS finding 30 with “+” and also allows exactly the opposite finding, depending on a previously defined interpretation of the signs.
  • FIG. 2 an example according to a second embodiment is shown in which all FAS indicators 11, 12, 13 have a negative impact, ie indicate a malfunction of the anorexic signal value according to a given interpretation.
  • a FAS finding 30 can now be derived, which reveals a genetic malfunction of the anorexigenic signal value.
  • the FAS indicators 11, 12 shown in FIG. 3 are each determined on the basis of a measured value 11n, 12n for an analyte in the sample matrix. More precisely, according to the embodiment shown, several first measured values 11n are determined for a first analyte in the sample matrix 10 and several second measured values 12n are determined for a second analyte in the sample matrix 10, the first measured values 11n forming a first set of measured values 11 n + are expanded and the second measured values 12n are expanded to form a second set of measured values 12n +.
  • the first FAS indicator 11 is determined on the basis of the first set of measured values 11 n + and the second FAS indicator 12 is determined on the basis of the second set of measured values 12n +.
  • the first analyte and the second analyte are located at different points within a control loop or a synthesis chain.
  • the first FAS indicator 11 has an ⁇ -MSFI concentration in the standardized sample matrix 10. That is, the first analyte is ⁇ -MSFI.
  • the second FAS indicator 12 has a CLIP concentration in the standardized sample matrix 10.
  • the analytes from the sample matrix 10 are each extracted chromatographically in the context of the present method and be determined by a subsequent mass spectrometry.
  • the values of the first set of measured values 11 n + are compared with a first reference value 40 and the values of the second set of measured values 12+ are compared with a second reference value. Based on the respective comparison, the respective FAS indicator 11, 12 is now inferred.
  • the reference values 40, 50 shown in FIG. 3 are only by way of example above or essentially above the respective families of measured values 11 n +, 12n +.
  • the reference values can alternatively or additionally also be lower, in particular also below the respective sets of measured values, with nevertheless the present result is achieved.
  • a FAS indicator would also lead to a meaningful result if a measured value were sharply above or essentially above a corresponding reference value. Both a raised and a lowered FAS indicator can therefore lead to the present FAS finding 30.
  • the amount of the distance between the set of measured values and the reference value is decisive. This applies to all corresponding figures and associated embodiments.
  • a positive first FAS indicator 11 can be assumed, since the extended first set of measured values 11 n + is in a limit range to the first reference value 40 and partially above it.
  • a positive second FAS indicator 12 can also be assumed, since the expanded second set of measured values 12n + is also located in a border area to the second reference value 50 and in some cases above it.
  • the FAS finding 30 is therefore also positive. That is, in this case a normal or essentially normal functioning or functionality of the anorexigenic signal path can be assumed.
  • the result shown in FIG many measured values 11 n, 12n are above the respective reference value 40, 50. As mentioned above, it is crucial to consider the spectrum of indicators as a whole, depending on predefined specifications.
  • a quantitative, mean first deviation value 60 of the first set of measured values 11 n + from the predefined first reference value 40 and a quantitative, mean second deviation value 70 of the second set of measured values 12n + from the predefined second reference value 50 are determined and the FAS finding 30 is created as a function of the first deviation value 60 and the second deviation value 70.
  • the first measured value set 11 n + it can be determined that, although it is relatively close to the first reference value 40, it is not close enough.
  • a correspondingly negative value is therefore determined for the first FAS indicator 11.
  • the second set of measured values 12n + is relatively far away from the second reference value 50, which is why the second FAS indicator is rated negative. This also results in a negative overall result in the sense of a corresponding FAS finding 30.
  • the blood sample can be provided as a liquid blood sample or as a dry blood sample.
  • a whole blood sample, a plasma sample, a serum sample, a liquor sample and / or a urine sample, in each case in liquid or dry form, can also be used as the sample matrix 10.
  • the first FAS indicator 11, the second FAS indicator 12 or the third FAS indicator 13 can have the concentration of at least one peptide hormone or in each case the concentration of different peptide hormones in the standardized sample matrix 10.
  • the first FAS indicator 11, the second FAS indicator 12 and / or the third FAS indicator 13 can be multiplied by a weighting factor, the FAS finding 30 being created as a function of the weighted FAS indicators 11, 12, 13 .
  • the first FAS indicator 11 can also be understood as the second FAS indicator 12 or third FAS indicator 13, and vice versa. Furthermore, a plurality of first, second and / or third FAS indicators 11, 12, 13 can be determined in each case. Food leave and the exclusion of light can also be significantly shorter.

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Abstract

The present invention relates to a method for producing an FAS finding (30) for the functionality of an anorexigenic signal path for a patient (1). Said method comprises the following steps: placing the patient (1) in a normalised preparation state in preparation for a normalised sample collection, providing a normalised sample matrix (10) collected from a patient (1) who was in the normalised preparation state, and determining at least one FAS indicator (11, 12, 13) from the normalised sample matrix (10), generating the FAS finding (30) based on the at least one determined FAS indicator (11, 12, 13).

Description

Beschreibung description
Verfahren zum Erstellen eines Befundes zur Funktionalität eines anorexigenenMethod for creating a finding on the functionality of an anorexigenic
Signalwegs für einen Patienten Pathway for a patient
Die vorliegende Erfindung betrifft ein Verfahren zum Erstellen eines Befundes zur Funktionalität eines anorexigenen Signalwegs für einen Patienten oder Probanden. Anhand eines solchen Befundes lassen sich Rückschlüsse über eine mögliche gene tisch beeinflusste Adipositas des Patienten herleiten. The present invention relates to a method for creating a finding on the functionality of an anorexigenic signal path for a patient or test person. On the basis of such a finding, conclusions can be drawn about a possible genetically influenced obesity of the patient.
Gemäß aktuellen Studien wird davon ausgegangen, dass weltweit jeder dritte Mensch übergewichtig oder fettleibig ist. Bei Übergewicht, das der Gesundheit schaden kann, spricht man von Adipositas. Adipositas wird mittlerweile als chronische Krankheit be trachtet, die mit eingeschränkter Lebensqualität und einem hohen Risiko für Folgeer krankungen einhergeht. Betroffene können nicht nur unter körperlichen Folgen leiden, sondern werden häufig Opfer der Diskriminierung in der Bevölkerung. According to current studies, it is assumed that one in three people worldwide is overweight or obese. When overweight, which can be harmful to health, one speaks of obesity. Obesity is now viewed as a chronic disease that is associated with a reduced quality of life and a high risk of secondary diseases. Those affected can not only suffer from physical consequences, but are often victims of discrimination in the population.
Die Ursachen für die Fettleibigkeit sind vielfältig. Neben übermäßiger Energiezufuhr im Rahmen ungesunder Ernährungsweisen kann Adipositas auch genetisch bedingt oder zumindest dadurch beeinflusst auftreten. Gemäß der internationalen Klassifika tion der Krankheiten und verwandten Gesundheitsproblemen wird Adipositas zu den Endokrinen-, Ernährungs- und Stoffwechselkrankheiten gezählt. The causes of obesity are many. In addition to excessive energy consumption in the context of unhealthy diets, obesity can also be genetically determined or at least influenced by it. According to the international classification of diseases and related health problems, obesity is classified as an endocrine, nutritional and metabolic disease.
Ein grobes Maß für die Feststellung der Adipositas ist der Körpermassenindex (BMI). Der BMI berechnet sich, in dem man das Körpergewicht in Kilogramm durch die Kör pergröße in Meter im Quadrat teilt. Liegt der BMI über 30 kg/m2, wird gemäß der Welt gesundheitsorganisation von einer Adipositas gesprochen. Der BMI ermöglicht ferner die Einteilung in verschiedene Adipositasgrade. So spricht man bei einem BMI zwi schen 30 und 34,9 von Adipositas Grad I, bei einem BMI zwischen 35 und 39,9 von Adipositas Grad II und bei einem BMI von 40 und mehr von Adipositas Grad III bzw. Adipositas permagna oder morbider Adipositas. Der BMI ist allerdings nur ein grober Richtwert. Für eine gezielte Behandlung von betroffenen Patienten reicht eine Befun dung mittels BMI nicht aus. Insbesondere kann anhand des BMI keine Unterscheidung zwischen Übergewicht durch einen gestörten Energiehaushalt und einer möglichen genetisch bedingten Adipositas gemacht werden. Body mass index (BMI) is a rough measure of obesity. The BMI is calculated by dividing the body weight in kilograms by the body height in meters squared. If the BMI is over 30 kg / m 2 , it is referred to as obesity according to the World Health Organization. The BMI also enables the classification into different degrees of obesity. For example, a BMI between 30 and 34.9 is considered to be grade I obesity, a BMI between 35 and 39.9 of grade II obesity and a BMI of 40 and more of grade III obesity or permanent obesity or morbid obesity . However, the BMI is only a rough one Guideline. A BMI report is not sufficient for targeted treatment of affected patients. In particular, based on the BMI, no distinction can be made between overweight due to a disturbed energy balance and a possible genetic obesity.
Zur Erstellung eines klinisch belastbaren Befundes zu einer etwaigen genetisch be dingten oder beeinflussten Adipositas des Patienten wird deshalb versucht, anhand von Körperstoffen des Patienten aussagekräftige Indikatoren zu erlangen. Dies hat sich in der Praxis jedoch insbesondere hinsichtlich einer wünschenswerten Normie rung der erlangten Kennwerte als schwierig herausgestellt. In order to produce a clinically reliable finding on any genetically caused or influenced obesity of the patient, an attempt is therefore made to obtain meaningful indicators on the basis of the patient's body substances. In practice, however, this has proven to be difficult, particularly with regard to a desirable standardization of the characteristic values obtained.
Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist es, der voranstehend beschriebenen Proble matik zumindest teilweise Rechnung zu tragen. Insbesondere ist es Aufgabe der vor liegenden Erfindung, ein verbessertes Verfahren zur Erstellung eines aussagekräfti gen und gleichmäßig reproduzierbaren Befundes hinsichtlich einer möglicherweise ge netisch bedingten Adipositas zu schaffen. The object of the present invention is to at least partially take into account the above-described problems. In particular, it is the object of the present invention to provide an improved method for creating a meaningful and uniformly reproducible finding with regard to a possibly ge netic obesity.
Die voranstehende Aufgabe wird durch die Patentansprüche gelöst. Insbesondere wird die voranstehende Aufgabe durch das Verfahren gemäß Anspruch 1 gelöst. Wei tere Vorteile der Erfindung ergeben sich aus den Unteransprüchen, der Beschreibung und den Zeichnungen. The above object is achieved by the claims. In particular, the above object is achieved by the method according to claim 1. Wei direct advantages of the invention emerge from the subclaims, the description and the drawings.
Gemäß einem ersten Aspekt der vorliegenden Erfindung wird ein Verfahren zum Er stellen eines FAS-Befundes zur Funktionalität eines anorexigenen Signalwegs für ei nen Patienten zur Verfügung gestellt. Das Verfahren weist die folgenden Schritte auf: Versetzen des Patienten in einen normierten Vorbereitungszustand zur Vorbe reitung auf eine normierte Probenentnahme, According to a first aspect of the present invention, a method for making a FAS finding for the functionality of an anorexigenic signal path for a patient is provided. The method has the following steps: Placing the patient in a standardized preparation state to prepare for standardized sampling,
Bereitstellen einer normierten Probenmatrix, die von einem Patienten, der sich im normierten Vorbereitungszustand befand, entnommen wurde, und Ermitteln wenigstens eines FAS-Indikators aus der normierten Probenmatrix, Erstellen des FAS-Befundes anhand des wenigstens einen ermittelten FAS-Indi kators. FAS ist vorliegend als Abkürzung für die Funktionalität eines anorexigenen Signalwegs zu verstehen. Demnach ist unter dem FAS-Befund ein Befund zur Funktionalität eines anorexigenen Signalwegs zu verstehen. D.h., unter dem FAS-Befund kann eine Beur teilung der Funktion eines anorexigenen Signalwegs verstanden werden. Unter einem FAS-Indikator ist entsprechend ein Indikator zur Beurteilung bzw. Befundung der Funk tionalität eines anorexigenen Signalwegs zu verstehen. Mit Hilfe der FAS-Indikatoren kann also der FAS-Befund erstellt werden. Abhängig von der Funktionalität des ano rexigenen Signalwegs kann der Patient zu unterschiedlichen Zeitpunkten das ge wünschte Sättigungsgefühl erlangen, welches ihm bei einer geregelten Ernährung hilft. Wenn der anorexigene Signalweg gestört ist kann dies dazu führen, dass der Patient kein oder nur ein unzureichendes Sättigungsgefühl erfährt und dadurch stärker Adipo sitas gefährdet ist als eine Person, deren anorexigener Signalweg ungestört ist bzw. deren anorexigener Signalweg wie gewünscht funktioniert. Providing a standardized sample matrix that was taken from a patient who was in the standardized preparatory state, and determining at least one FAS indicator from the standardized sample matrix, creating the FAS finding based on the at least one determined FAS indicator. In the present case, FAS is to be understood as an abbreviation for the functionality of an anorexogenic signal pathway. Accordingly, the FAS finding is to be understood as a finding on the functionality of an anorexic signaling pathway. In other words, the FAS finding can be understood to mean an assessment of the function of an anorexigenic signaling pathway. An FAS indicator is accordingly to be understood as an indicator for assessing or diagnosing the functionality of an anorexigenic signal path. With the help of the FAS indicators, the FAS findings can be made. Depending on the functionality of the analgesic signaling pathway, the patient can achieve the desired feeling of satiety at different times, which helps him with a regulated diet. If the anorexigenic signal pathway is disturbed, this can result in the patient not experiencing any or only insufficient feeling of satiety and thus being more at risk of obesity than a person whose anorexigenic signaling pathway is undisturbed or whose anorexigenic signaling pathway functions as desired.
Im Rahmen der vorliegenden Erfindung wurde erkannt, dass die Befundung zur Funk tionalität des anorexigenen Signalwegs auf zuverlässige Weise direkte Rückschlüsse auf eine Adipositas, insbesondere auf eine genetische Adipositas, zulässt. Ferner wurde erkannt, dass es für einen zuverlässig nutzbaren FAS-Befund von entscheiden der Bedeutung ist, dass sich der Patient während der Probeentnahme in einem nor mierten Vorbereitungszustand befindet. D.h., erfindungsgemäß wird eine Proben matrix nur von einem Patienten verwendet, der sich während der Probeentnahme in einem vordefinierten Vorbereitungszustand befand. Durch diese Maßnahmen ist es möglich, wunschgemäß den aussagekräftigen und gleichmäßig reproduzierbaren FAS-Befund hinsichtlich der etwaigen genetisch bedingten Adipositas zu erstellen. Within the scope of the present invention, it was recognized that the findings on the functionality of the anorexigenic signal path reliably allow direct conclusions to be drawn about obesity, in particular genetic obesity. It was also recognized that it is of decisive importance for a reliably usable FAS finding that the patient is in a standardized preparatory state while the sample is being taken. That is, according to the invention, a sample matrix is only used by a patient who was in a predefined preparatory state during the sampling. These measures make it possible to create the meaningful and uniformly reproducible FAS findings with regard to any genetically caused obesity as required.
Unter dem Erstellen eines FAS-Befundes kann eine Befundung verstanden werden, unter welcher vorliegend medizinisch relevante, körperliche oder psychische Erschei nungen, Gegebenheiten, Veränderungen und/oder Zustände des Patienten zur Funk tionalität seines anorexigenen Signalwegs erhoben werden. Unter dem Bereitstellen der normierten Probenmatrix ist das Bereitstellen wenigstens einer normierten Pro benmatrix zu verstehen. Unter einem Patienten kann vorliegend auch ein Proband ver standen werden. Das Verfahren zum Erstellen des FAS-Befundes wird insbesondere invasivlos durch geführt. D.h., das Verfahren wird nicht direkt am menschlichen Körper durchgeführt. Zur Vorbereitung auf die normierte Probeentnahme kann eine invasivlose Befundung hinsichtlich einer Infektion und/oder einer entzündlichen Erkrankung des Patienten durchgeführt werden, wobei der Patient abhängig von der Befundung zur normierten Blutentnahme freigegeben wird. Bei Versuchen im Rahmen der vorliegenden Erfin dung hat sich herausgestellt, dass bei einer Infektion und/oder einer entzündlichen Erkrankung des Patienten die Probenmatrix unbrauchbar sein kann. Durch die vorste hend beschriebene, vorbereitende Maßnahme kann mithin eine unnötige und/oder un brauchbare FAS-Befundung verhindert werden. Dadurch können die dafür nötige Zeit und entsprechende Kosten gespart werden. The creation of a FAS finding can be understood to mean a finding under which the present medically relevant, physical or psychological phenomena, circumstances, changes and / or states of the patient are ascertained regarding the functionality of his anorexigenic signal path. The provision of the standardized sample matrix is understood to mean the provision of at least one standardized sample matrix. In the present case, a patient can also be understood to mean a test person. The method for creating the FAS findings is carried out in particular without being invasive. In other words, the procedure is not carried out directly on the human body. In preparation for the standardized sampling, an invasive-free diagnosis with regard to an infection and / or an inflammatory disease of the patient can be carried out, the patient being released for standardized blood collection depending on the diagnosis. In experiments within the scope of the present invention it has been found that the sample matrix can be unusable in the event of an infection and / or an inflammatory disease of the patient. The preparatory measure described above can therefore prevent unnecessary and / or unusable FAS findings. This saves the time and costs required for this.
Im Rahmen des erfindungsgemäßen Verfahrens werden vorzugsweise mehrere un terschiedliche FAS-Indikatoren aus der normierten Probenmatrix entnommen. Insbe sondere werden wenigstens ein erster FAS-Indikator und wenigstens ein zweiter FAS- Indikator aus der Probenmatrix entnommen, wobei sich der wenigstens eine zweite FAS-Indikator vom wenigstens einen ersten FAS-Indikator unterscheidet. Anschlie ßend kann der FAS-Befund anhand eines Indikatorspektrums, welches den wenigs tens einen ersten FAS-Indikator sowie den wenigstens einen zweiten FAS-Indikator aufweist, erstellt werden. In the context of the method according to the invention, several different FAS indicators are preferably taken from the standardized sample matrix. In particular, at least one first FAS indicator and at least one second FAS indicator are taken from the sample matrix, the at least one second FAS indicator differing from the at least one first FAS indicator. The FAS finding can then be created using an indicator spectrum which has the at least one first FAS indicator and the at least one second FAS indicator.
Aus der gemeinsamen Betrachtung von mehreren unterschiedlichen FAS-Indikatoren kann ein deutlicher Zugewinn an Informationen bzw. eine entsprechend hohe Genau igkeit des FAS-Befundes erzielt werden. Unter dem Indikatorspektrum ist mithin eine Ansammlung an unterschiedlichen FAS-Indikatoren zu verstehen. Demnach werden erfindungsgemäß mehrere verschiedene FAS-Indikatoren gemeinschaftlich betrach tet. From the joint consideration of several different ADAS indicators, a significant gain in information or a correspondingly high accuracy of the ADAS findings can be achieved. The spectrum of indicators is therefore to be understood as a collection of different ADAS indicators. Accordingly, according to the invention, several different FAS indicators are jointly considered.
Laborchemisch ist es im Allgemeinen schwierig, eine sichere Diagnose anhand eines einzelnen Indikators zu erreichen, weil oftmals die technische Nachweisgrenze einer Nachweismethode recht nahe an einem unteren Ende des Normalbereichs liegt und „nach unten“ in der Regel wenig Platz zur Beurteilung einer eindeutig pathologischen Situation zur Verfügung steht. Erfindungsgemäß wird nun aus der Gesamtbetrachtung des Indikatorspektrums ein besseres bzw. genaueres Ergebnis hergeleitet als dies an hand einer Summe von Einzelerkenntnissen möglich wäre. In terms of laboratory chemistry, it is generally difficult to achieve a reliable diagnosis on the basis of a single indicator, because the technical detection limit of a detection method is often very close to the lower end of the normal range and, as a rule, there is little room for assessing a clearly pathological situation Available. According to the invention, the overall consideration now becomes A better or more precise result derived from the spectrum of indicators than would be possible on the basis of a sum of individual findings.
Anhand des Indikatorspektrums können bei Kenntnis einer vordefinierten Symptomatik und weitergehender Diagnostik, beispielsweise mittels Bildgebung, klinischer Symp tome, oder Genetik, aus einer größeren Zahl von Analysen für einzelne Diagnosen charakteristische Muster identifiziert werden. Diese können anschließend beim Pati enten ohne Detailkenntnis der erweiterten Diagnostik zur Vorhersage der Diagnose, des weiteren Verlaufs oder beispielsweise auch zum Ansprechen auf bestimmte me dikamentöse Behandlungen, verwendet werden. Diese Muster beinhalten nicht nur im Sinne der klassischen Laborbewertung auffällige Laborergebnisse. With the aid of the spectrum of indicators, if predefined symptoms and further diagnostics are known, for example by means of imaging, clinical symptoms or genetics, patterns characteristic of individual diagnoses can be identified from a large number of analyzes. These can then be used by the patient without detailed knowledge of the extended diagnostics to predict the diagnosis, the further course or, for example, also to respond to certain medicinal treatments. These samples do not only contain conspicuous laboratory results in the sense of the classic laboratory evaluation.
Der wenigstens eine erste FAS-Indikator unterscheidet sich insbesondere in seiner Art vom wenigstens einen zweiten FAS-Indikator. D.h., der wenigstens eine erste FAS- Indikator unterscheidet sich nicht nur in Betrag und/oder Umfang vom wenigstens ei nen zweiten FAS-Indikator. Darunter, dass das Indikatorspektrum den wenigstens ei nen ersten FAS-Indikator und den wenigstens einen zweiten FAS-Indikator aufweist, ist zu verstehen, dass der jeweilige FAS-Indikator grundsätzlich eine unbegrenzte An zahl an unterschiedlichen FAS-Indikatoren aufweisen kann. So kann das Indikator spektrum auch drei oder mehr FAS-Indikatoren aufweisen, die sich jeweils voneinan der unterscheiden. The at least one first FAS indicator differs in particular in its type from the at least one second FAS indicator. This means that the at least one first FAS indicator does not only differ in amount and / or scope from the at least one second FAS indicator. The fact that the indicator spectrum has the at least one first FAS indicator and the at least one second FAS indicator is to be understood as meaning that the respective FAS indicator can in principle have an unlimited number of different FAS indicators. The indicator spectrum can also have three or more ADAS indicators that differ from one another.
Im Rahmen des FAS-Befundes können eine „MSH-Lücke“ bzw. eine a-MSH-Lücke und/oder ein „MSH-Überschuss“ ermittelt werden, die anschließend Hinweise auf ein Ansprechen auf eine Therapie mit beispielsweise a-MSH-Analoga geben können. Beide Fälle sprechen für eine Störung des anorexigenen Signalweges. Eine MSH-Lü- cke kann durch einen bereits vorhandenen a-MSH-Agonisten, beispielsweise synthe tisches Peptidhormon, therapiert werden, welcher eine Signalkaskade, die durch den a-MSH-Mangel unterbrochen war, wieder aktiviert. Mit Hilfe des vorliegenden Verfah rens können dabei nicht nur das Vorhandensein einer MSH-Lücke oder eines MSH- Überschusses ermittelt werden, sondern dieselben auch quantitativ bestimmt werden. Gemäß einer erfindungsgemäßen Weiterbildung des Verfahrens ist es möglich, dass der Patient zur Vorbereitung auf die Probenentnahme für eine definierte Zeitdauer ei nem Lichtausschluss, insbesondere einem Sonnenlichtausschluss, unterzogen wird. Bei Versuchen im Rahmen der vorliegenden Erfindung hat sich herausgestellt, dass der Sonnenlichtausschluss für die gewünschte Normierung besonders hilfreich ist. Durch diese Vorgehensweise lassen sich entsprechend aussagekräftige FAS-Indika- toren entwickeln, was sich wiederum positiv auf den gewünschten FAS-Befund nieder schlägt. As part of the FAS finding, an “MSH gap” or an a-MSH gap and / or an “MSH excess” can be determined, which then provide indications of a response to therapy with, for example, a-MSH analogues can. Both cases indicate a disruption of the anorexigenic signaling pathway. An MSH gap can be treated by an existing α-MSH agonist, for example synthetic peptide hormone, which reactivates a signal cascade that was interrupted by the α-MSH deficiency. With the help of the present method, not only can the presence of an MSH gap or an MSH excess be determined, but the same can also be determined quantitatively. According to a further development of the method according to the invention, it is possible for the patient to be subjected to an exclusion of light, in particular an exclusion of sunlight, for a defined period of time in preparation for taking the sample. Tests carried out within the scope of the present invention have shown that the exclusion of sunlight is particularly helpful for the desired standardization. Using this procedure, meaningful FAS indicators can be developed, which in turn has a positive effect on the desired FAS findings.
Der Lichtausschluss wird bei einem Verfahren gemäß der vorliegenden Erfindung vor zugsweise für wenigstens 10 Stunden, insbesondere für wenigstens 20 Stunden durchgeführt. Bei umfangreichen Versuchen im Rahmen der vorliegenden Erfindung hat sich herausgestellt, dass sich eine Mindestdauer von 10 Stunden, vorzugsweise eine Mindestdauer von 20 Stunden besonders vorteilhaft auf den zu ermittelnden we nigstens einen FAS-Indikator auswirkt. In a method according to the present invention, the exclusion of light is preferably carried out for at least 10 hours, in particular for at least 20 hours. Extensive tests within the scope of the present invention have shown that a minimum duration of 10 hours, preferably a minimum duration of 20 hours, has a particularly advantageous effect on the at least one FAS indicator to be determined.
Zudem ist es bei einem erfindungsgemäßen Verfahren möglich, dass der Patient in den normierten Vorbereitungszustand zur Vorbereitung auf eine normierte Blutent nahme versetzt wird, wobei die normierte Probenmatrix eine Plasmaprobe ist. Unter Verwendung einer Plasmaprobe haben sich besonders aussagekräftige Ergebnisse erzielen lassen. Gleichwohl können auch andere Probematrices für das vorliegende Verfahren verwendet werden. So können auch eine Blutprobe, beispielsweise in Form einer Vollblutprobe, eine Serumprobe, eine Liquorprobe und/oder eine Urinprobe je weils in flüssiger oder trockener Form verwendet werden. Bei Verwendung getrockne ter Probenmatrices werden die Analyten, wie vorstehend erläutert, mit geeigneten Ex traktionsmitteln aus der getrockneten Probenmatrix extrahiert, wobei eine Rehydrata- tion mit oder ohne organischem Lösungsmittelanteil durchgeführt werden kann. Wenn Trockenblut verwendet wird, kann eine enzymatische Spaltung der Analyten in Peptid fragmente erweitert werden. In a method according to the invention, it is also possible for the patient to be placed in the standardized preparatory state for preparation for a standardized blood sample, the standardized sample matrix being a plasma sample. Particularly meaningful results have been achieved using a plasma sample. However, other sample matrices can also be used for the present method. Thus, a blood sample, for example in the form of a whole blood sample, a serum sample, a liquor sample and / or a urine sample can be used, each in liquid or dry form. When using dried sample matrices, the analytes, as explained above, are extracted from the dried sample matrix with suitable extraction agents, it being possible to carry out rehydration with or without an organic solvent content. If dry blood is used, enzymatic cleavage of the analytes into peptide fragments can be extended.
Gemäß einer weiteren Ausgestaltungsvariante der vorliegenden Erfindung kann der Patient zur Vorbereitung auf die Probenentnahme für eine definierte Zeitdauer einer Nahrungskarenz unterzogen werden. Auch dies hat sich bei Versuchen im Rahmen der Erfindung als überraschend wirksam herausgestellt, um den Patienten in einen normierten Vorbereitungszustand zur Erlangung des gewünschten FAS-Indikators zu versetzen. Die Nahrungskarenz wird bei einem erfindungsgemäßen Verfahren vor zugsweise für wenigstens 6 Stunden, insbesondere in einem Zeitfenster von 12 Stun den bis 36 Stunden, durchgeführt. Dieser Zeitraum hat sich bei Versuchen als ausrei chend erwiesen, um die gewünschten Ergebnisse für die FAS-Befundung zu erzielen. According to a further embodiment variant of the present invention, the patient can be subjected to food abstinence for a defined period of time in preparation for taking the sample. This, too, has proven itself in tests within the framework of the invention proved to be surprisingly effective in putting the patient in a standardized state of preparation for obtaining the desired FAS indicator. In a method according to the invention, food abstinence is preferably carried out for at least 6 hours, in particular in a time window of 12 hours to 36 hours. Experiments have shown that this period is sufficient to achieve the desired results for the FAS diagnosis.
Bei einem Verfahren gemäß der vorliegenden Erfindung ist es möglich, dass der we nigstens eine FAS-Indikator anhand wenigstens eines Messwerts zu wenigstens ei nem Analyten in der Probenmatrix ermittelt wird. Unter Berücksichtigung des wenigs tens einen Analyten kann ein besonders aussagekräftiger FAS-Indikator zur Verfügung gestellt werden. Insbesondere können mehrere FAS-Indikatoren anhand mehrerer Messwerte zu mehreren unterschiedlichen Analyten in der Probenmatrix ermittelt wer den. Hierbei ist es möglich, dass mehrere FAS-Indikatoren ermittelt werden, wobei der wenigstens eine erste FAS-Indikator anhand wenigstens eines Messwerts zu einem ersten Analyten in der Probenmatrix ermittelt wird und/oder der wenigstens eine zweite FAS-Indikator anhand wenigstens eines Messwerts zu einem zweiten Analyten in der Probenmatrix ermittelt wird, wobei sich der erste Analyt und der zweite Analyt insbe sondere an verschiedenen Stellen innerhalb eines Regelkreises oder einer Synthese kette befinden. Der Vorteil dieser Vorgehensweise liegt darin, dass die Funktionalität des Regelkreises bzw. der entsprechenden Signalkaskade an verschiedenen Stellen gemessen und nachgewiesen werden kann. Die einzelnen Analyten sind dabei vonei nander abhängig. D.h., wenn der eine Analyt hoch oder niedrig ist, muss der andere ebenfalls entsprechend hoch oder niedrig sein. Dadurch können die gewünschten Er gebnisse abgesichert werden. Die Analyten, die sowohl aus flüssigen als auch aus getrockneten Probenmatrices entnommen werden können, können mit einer Immuno- präzipitation (IP) oder Festphasenextraktion (SPE) aus der Probenmatrix extrahiert werden. Die Analyten können durch Auswahl eines jeweils geeigneten Antikörpers o- der gemäß physikochemischer Eigenschaften unter Verwendung eines C18 Materials unter Reversed-Phase-Bedingungen an das Säulenmaterial gebunden und isoliert werden. Durch Waschen der Analyten mit wässrigen Lösungsmitteln und eine nach folgende Elution durch organische Lösungsmittel kann ein sauberes Extrakt erhalten werden. Die extrahierten Analyten können nachfolgend durch Abdampfen des organi schen Lösungsmittels konzentriert und in einer wässrigen Lösung rekonstituiert wer den. Die extrahierten Analyten können mit Hilfe einer Reversed-Phase-Chromatogra- phie in einem online-LC-MS/MS-Verfahren von weiteren Matrixbestandteilen der Probe getrennt werden. Die extrahierten Analyten können auch chemisch verändert, insbesondere derivatisiert, werden. Ebenso möglich sind Verfahren wie die Immuno- affinity Chromatography (IAC) und die Hydrophilic Interaction Liquid Chromatography (HILIC). Eine massenspektrometrische Analytik kann in einer Multianalytenmethode im MRM-Modus (multiple reaction monitoring) erfolgen, bei welcher spezifische Mas senübergänge von zweifach bzw. dreifach-geladenen Analytionen in der Kollisions zelle des Massenspektrometers fragmentiert und die Fragmentionen detektiert werden können. Durch Dotierung stabilisotopenmarkierter interner Standards kann die quanti tative Bestimmung der Analyten mittels externer Kalibration durchgeführt werden. In a method according to the present invention, it is possible for the at least one FAS indicator to be determined on the basis of at least one measured value for at least one analyte in the sample matrix. Taking into account the least one analyte, a particularly meaningful FAS indicator can be made available. In particular, several FAS indicators can be determined on the basis of several measured values for several different analytes in the sample matrix. It is possible here for several FAS indicators to be determined, the at least one first FAS indicator being determined on the basis of at least one measured value for a first analyte in the sample matrix and / or the at least one second FAS indicator being determined on the basis of at least one measured value for one second analyte is determined in the sample matrix, wherein the first analyte and the second analyte are in particular special at different points within a control loop or a synthesis chain. The advantage of this procedure is that the functionality of the control loop or the corresponding signal cascade can be measured and verified at various points. The individual analytes are dependent on one another. That is, if one analyte is high or low, the other must also be correspondingly high or low. This enables the desired results to be ensured. The analytes, which can be taken from both liquid and dried sample matrices, can be extracted from the sample matrix using immunoprecipitation (IP) or solid phase extraction (SPE). The analytes can be bound to the column material and isolated under reversed-phase conditions by selecting a suitable antibody in each case or according to physicochemical properties using a C18 material. A clean extract can be obtained by washing the analytes with aqueous solvents and then eluting them with organic solvents become. The extracted analytes can then be concentrated by evaporating the organic solvent and reconstituted in an aqueous solution. The extracted analytes can be separated from other matrix components of the sample with the help of reversed phase chromatography in an online LC-MS / MS method. The extracted analytes can also be chemically modified, in particular derivatized. Methods such as immunoaffinity chromatography (IAC) and hydrophilic interaction liquid chromatography (HILIC) are also possible. A mass spectrometric analysis can be carried out in a multi-analyte method in MRM mode (multiple reaction monitoring), in which specific mass transitions from doubly or triply charged analyte ions in the collision cell of the mass spectrometer can be fragmented and the fragment ions can be detected. By doping stable isotope-labeled internal standards, the quantitative determination of the analytes can be carried out by means of external calibration.
Von weiterem Vorteil kann es sein, wenn bei einem erfindungsgemäßen Verfahren der Analyt aus der Probenmatrix chromatographisch oder mittels Immunopräzipitation ex trahiert und durch eine anschließende Massenspektrometrie bestimmt wird. Die Mas senspektrometrie und die Immunopräzipitation haben sich beim vorliegenden Verfah ren als vorteilhaft herausgestellt. Gegenüber einem Immunoassay liegt der Vorteil bei spielsweise darin, dass, beispielsweise durch ein Multiplexverfahren, mehrere Analy ten simultan gemessen werden können. Zum anderen können Kreuzreaktivitäten aus geschlossen werden, wie sie beispielsweise bei Immunoassays häufig Vorkommen. It can be of further advantage if, in a method according to the invention, the analyte is extracted from the sample matrix chromatographically or by means of immunoprecipitation and is determined by a subsequent mass spectrometry. The mass spectrometry and the immunoprecipitation have proven to be advantageous in the present method. The advantage over an immunoassay is, for example, that several analytes can be measured simultaneously, for example by means of a multiplex method. On the other hand, cross-reactivities can be excluded, as they often occur in immunoassays for example.
Bei einem Verfahren gemäß der vorliegenden Erfindung ist es darüber hinaus möglich, dass der Analyt MSH, insbesondere a-MSH, ist. Die Bildung von neuronalem a-MSH erfolgt im Hypothalamus und Hypophysenvorderlappen aus dem Proprotein Proopi- omelanocortin (POMC). Das hypothalamische a-MSH spielt eine zentrale Rolle in der Gewichtsregulation, indem an Hand von Signalen aus der Peripherie, der Fettgehalt des Körpers und die Magenfüllung, zur Freisetzung von a-MSH führen, welches über die zentralen Melanocortin-Rezeptoren das Sättigungsgefühl vermitteln. Mutationen im POMC-Gen können einen Mangel des Proproteins und damit des a-MSHs erzeu gen. Durch die unterbrochene Signalkette kann damit kein Sättigungssignal erzeugt werden. Dies kann zu unkontrollierter, stark gesteigerte Nahrungsaufnahme und damit zu extremen Übergewicht führen. Bei Versuchen im Rahmen der vorliegenden Erfin dung konnte gezeigt werden, dass die Sättigung mit einem Anstieg der a-MSH Kon zentration, insbesondere im Liquor bzw. Liquor cerebrospinalis, verbunden ist. Defekte dieser zentralen a-MSH-Signalübertragung wurden bislang nur auf Grund der zugrun deliegenden Gendefekte diagnostiziert. Zum einen, weil die Entnahme von Gehirnwas ser mit einem hohen Aufwand und Risiko verbunden ist, zum anderen gilt bei nachge wiesenem Gendefekt die Diagnose als sicher und muss bei passender klinischer Symptomatik im Falle eines extremen Übergewichts nicht weiter bestätigt werden. In der bisherigen Betrachtung des extremen Übergewichts spielte daher der Nachweis von a-MSH keine Rolle. Während der Ausfall der zentralen Produktion von a-MSH sowie Defekte des MC4-Rezeptors eindeutig mit frühmanifester, extremer Adipositas vergesellschaftet sind, gibt es bisher kaum Daten über mögliche klinische Auswirkun gen der Modulation dieses Appetit-Regulationsmechanismus. Bei Versuchen im Rah men der vorliegenden Erfindung wurde nun jedoch erkannt, dass bei extrem überge wichtigen Menschen, die an einer Störung in der Signalkaskade zwischen der Bildung von Leptin im peripheren Fettgewebe bis zum Melanocortin-Rezeptor leiden, eine ver minderte a-MSH-Wirkung im Hypothalamus ursächlich zum Übergewicht beiträgt. Ge meinsames Merkmal aller dieser Störungen wäre eine verminderte zentrale a-MSH- Produktion oder ein Defekt an einem MC4-Rezeptor. Mithin kann anhand der a-MSH- Konzentration bzw. anhand der Bestimmung des Analyten in Form des a-MSH ein besonders aussagekräftiger FAS-Befund erstellt werden. In a method according to the present invention it is also possible that the analyte is MSH, in particular α-MSH. The formation of neuronal a-MSH takes place in the hypothalamus and anterior pituitary gland from the proprotein proopiomelanocortin (POMC). The hypothalamic a-MSH plays a central role in weight regulation, as signals from the periphery, the fat content of the body and the stomach filling, lead to the release of a-MSH, which mediates the feeling of satiety via the central melanocortin receptors. Mutations in the POMC gene can cause a deficiency in the proprotein and thus in the α-MSH. The interrupted signal chain means that no saturation signal can be generated. This can lead to uncontrolled, greatly increased food intake and thus lead to extreme obesity. Tests carried out within the scope of the present invention have shown that saturation is associated with an increase in the α-MSH concentration, in particular in the liquor or cerebrospinal liquor. Defects in this central α-MSH signal transmission have so far only been diagnosed on the basis of the underlying genetic defects. On the one hand, because the removal of brain water is associated with a high level of effort and risk; on the other hand, if a genetic defect is proven, the diagnosis is considered safe and does not need to be further confirmed in the case of extreme overweight if the clinical symptoms are appropriate. In the previous consideration of extreme overweight, the detection of a-MSH therefore played no role. While the failure of the central production of a-MSH and defects of the MC4 receptor are clearly associated with extreme obesity that manifests at an early stage, there are hardly any data on possible clinical effects of the modulation of this appetite regulation mechanism. In experiments within the scope of the present invention, however, it has now been recognized that extremely important people who suffer from a disruption in the signal cascade between the formation of leptin in peripheral adipose tissue and the melanocortin receptor have a reduced α-MSH effect contributes to excess weight in the hypothalamus. A common feature of all these disorders would be a reduced central α-MSH production or a defect in an MC4 receptor. A particularly meaningful FAS finding can therefore be made on the basis of the a-MSH concentration or on the basis of the determination of the analyte in the form of the a-MSH.
Weiterhin kann der wenigstens eine FAS-Indikator bei einer erfindungsgemäßen Wei terbildung eine CLIP-Konzentration in der normierten Probenmatrix aufweisen. Unter einer CLIP-Konzentration ist die Konzentration von Corticotropin-like intermediate pep- tide (CLIP) zu verstehen. Die Menge an gebildetem CLIP, dessen Menge equimolar zur a-MSH-Konzentration sein kann, ermöglicht eine indirekte Erfassung der a-MSH- Konzentration. Demnach ist man nicht auf die direkte Erfassung der a-MSH-Konzent- ration angewiesen. Durch die Erfassung der a-MSH-Konzentration können wiederum die vorstehend genannten Vorteile hinsichtlich der gewünschten Befundung erzielt werden. Anhand der CLIP-Konzentration können auch direkt Aussagen hinsichtlich der gewünschten FAS-Befundung getroffen werden. Ferner ist es möglich, dass bei einem erfindungsgemäßen Verfahren der wenigstens eine FAS-Indikator die Konzentration wenigstens eines Peptid-Flormons in der nor mierten Probenmatrix aufweist. Durch Bestimmung der Konzentrationen bzw. der Ver hältnisse relevanter Peptid-Flormone oder wenigstens eines Peptid-Flormons können diagnostische Aussagen zum FAS-Befund getroffen werden. Ähnlich wie vorstehend zur CLIP-Konzentration beschrieben, kann die zu ermittelnde a-MSFI-Konzentration im Blut indirekt durch Messung relevanter Peptid-Flormone ermittelt werden. Die Konzent ration des wenigstens einen Peptid-Flormons wird vorzugsweise durch ein Multiplex- verfahren ermittelt. FH ierbei kann es von weiterem Vorteil sein, wenn bei einem erfin dungsgemäßen Verfahren der wenigstens eine FAS-Indikator jeweils die Konzentra tion verschiedener Peptid-Flormone in der Probenmatrix aufweist. Dadurch kann eine hohe Genauigkeit des FAS-Befundes erzielt werden. Furthermore, in a further development according to the invention, the at least one FAS indicator can have a CLIP concentration in the standardized sample matrix. A CLIP concentration is to be understood as the concentration of corticotropin-like intermediate peptides (CLIP). The amount of CLIP formed, the amount of which can be equimolar to the α-MSH concentration, enables the α-MSH concentration to be determined indirectly. Accordingly, one is not dependent on the direct recording of the a-MSH concentration. By recording the α-MSH concentration, the advantages mentioned above with regard to the desired diagnosis can in turn be achieved. Using the CLIP concentration, direct statements can also be made regarding the desired FAS diagnosis. It is also possible, in a method according to the invention, for the at least one FAS indicator to have the concentration of at least one peptide-fluoromon in the standardized sample matrix. By determining the concentrations or the ratios of relevant peptide-flormones or at least one peptide-flormone, diagnostic statements about the FAS findings can be made. As described above for the CLIP concentration, the α-MSFI concentration to be determined in the blood can be determined indirectly by measuring relevant peptide flormones. The concentration of the at least one peptide-fluorone is preferably determined by a multiplex method. In doing so, it can be of further advantage if, in a method according to the invention, the at least one FAS indicator has the concentration of different peptide-fluorones in the sample matrix. This enables a high level of accuracy of the FAS findings to be achieved.
Weitere, die Erfindung verbessernde Maßnahmen ergeben sich aus der nachfolgen den Beschreibung zu verschiedenen Ausführungsbeispielen der Erfindung, welche in den Figuren schematisch dargestellt sind. Sämtliche aus den Ansprüchen, der Be schreibung oder der Zeichnung hervorgehende Merkmale und/oder Vorteile, ein schließlich konstruktiver Einzelheiten und räumlicher Anordnungen können sowohl für sich als auch in den verschiedenen Kombinationen erfindungswesentlich sein. Further measures improving the invention emerge from the following description of various exemplary embodiments of the invention, which are shown schematically in the figures. All features and / or advantages emerging from the claims, the description or the drawing, including structural details and spatial arrangements, can be essential to the invention both individually and in various combinations.
Es zeigen jeweils schematisch: They each show schematically:
Figur 1 eine Darstellung zum Erläutern eines Verfahrens gemäß einer ersten Aus führungsvariante der vorliegenden Erfindung, FIG. 1 shows an illustration to explain a method according to a first embodiment variant of the present invention,
Figur 2 eine Darstellung zum Erläutern eines Verfahrens gemäß einer zweiten Aus führungsvariante der vorliegenden Erfindung, FIG. 2 shows an illustration to explain a method according to a second embodiment variant of the present invention,
Figur 3 eine Darstellung zum Erläutern eines Verfahrens gemäß einer dritten Aus führungsvariante der vorliegenden Erfindung, und FIG. 3 shows an illustration for explaining a method according to a third embodiment variant of the present invention, and FIG
Figur 4 eine Darstellung zum Erläutern eines Verfahrens gemäß einer vierten Aus führungsvariante der vorliegenden Erfindung, Elemente mit gleicher Funktion und Wirkungsweise sind in den Figuren 1 bis 4 jeweils mit denselben Bezugszeichen versehen. FIG. 4 shows an illustration to explain a method according to a fourth embodiment variant of the present invention, Elements with the same function and mode of operation are each provided with the same reference symbols in FIGS. 1 to 4.
Mit Bezug auf Fig. 1 wird anschließend ein Verfahren zum Erstellen eines FAS-Befun- des 30 zur Funktionalität eines anorexigenen Signalwegs für einen menschlichen Pa tienten 1 gemäß einer ersten Ausführungsvariante erläutert. Der in Fig. 1 dargestellte Patient 1 wird zunächst in einen normierten Vorbereitungszustand zur Vorbereitung auf eine normierte Blutentnahme versetzt. Zur Vorbereitung auf die Probenentnahme wird der Patient für ca. 24 Stunden einem Sonnenlichtausschluss unterzogen. Zur Vor bereitung auf die Probenentnahme wird der Patient ferner während dieser 24 Stunden auch einer Nahrungskarenz unterzogen. With reference to FIG. 1, a method for creating a FAS finding 30 for the functionality of an anorexigenic signal path for a human patient 1 according to a first variant is explained. The patient 1 shown in FIG. 1 is first placed in a standardized preparatory state to prepare for a standardized blood withdrawal. In preparation for taking the sample, the patient is exposed to the exclusion of sunlight for approx. 24 hours. In order to prepare for the sampling, the patient is also given food abstinence during these 24 hours.
Anschließend wird eine normierte Probenmatrix 10 in Form einer Blutprobe bereitge stellt, die von einem Patienten 1 , der sich im normierten Vorbereitungszustand befand, entnommen wurde. Danach werden gemäß dem in Fig. 1 dargestellten Beispiel drei unterschiedliche FAS-Indikatoren 11 , 12, 13 aus der normierten Probenmatrix 10 ent nommen. Die drei FAS-Indikatoren 11 , 12, 13 bilden ein Indikatorspektrum 20. Anhand der überwiegend positiven Indikation lässt sich aus der Zusammenschau gemäß Indi katorspektrum 20 nun ein FAS-Befund 30 dahingehend ableiten, dass vermutlich keine oder nur eine sehr schwach ausgeprägte Fehlfunktion des anorexigenen Signalwerts vorliegt. Oder anders ausgedrückt, der anorexigene Signalwert scheint normal oder im Wesentlichen normal zu funktionieren. Dadurch kann nun wiederum darauf geschlos sen werden, dass eine in Frage stehende Adipositas nicht oder kaum genetisch be dingt ist. Die dargestellte Kennzeichnung der FAS-Indikatoren 11 , 12, 13 und des FAS- Befundes 30 mit „+“ und lässt auch eine genau gegenteilige Befundung zu, abhän gig von einer vorher festgelegten Interpretation der Vorzeichen. A standardized sample matrix 10 is then provided in the form of a blood sample which was taken from a patient 1 who was in the standardized preparatory state. Thereafter, according to the example shown in FIG. 1, three different FAS indicators 11, 12, 13 are taken from the standardized sample matrix 10. The three FAS indicators 11, 12, 13 form an indicator spectrum 20. On the basis of the predominantly positive indication, a FAS finding 30 can now be derived from the synopsis according to the indicator spectrum 20, indicating that there is probably no or only a very weak malfunction of the anorexic Signal value is present. In other words, the anorexigenic signal level appears to be functioning normally or essentially normally. As a result, it can be concluded that the obesity in question is not or hardly genetically determined. The illustrated identification of the FAS indicators 11, 12, 13 and the FAS finding 30 with “+” and also allows exactly the opposite finding, depending on a previously defined interpretation of the signs.
In Fig. 2 ist ein Beispiel gemäß einer zweiten Ausführungsform dargestellt, in welchem sämtliche FAS-Indikatoren 11 , 12, 13 negativ anschlagen, d.h. , gemäß vorgegebener Interpretation eine Fehlfunktion des anorexigenen Signalwerts indizieren. Durch Be- trachtung des zugehörigen Indikatorspektrums 20 kann nun ein FAS-Befund 30 abge leitet werden, welcher eine genetische Fehlfunktion des anorexigenen Signalwerts er kennen lässt. In FIG. 2, an example according to a second embodiment is shown in which all FAS indicators 11, 12, 13 have a negative impact, ie indicate a malfunction of the anorexic signal value according to a given interpretation. By loading Considering the associated indicator spectrum 20, a FAS finding 30 can now be derived, which reveals a genetic malfunction of the anorexigenic signal value.
Anhand von Fig. 3 wird anschließend ein Verfahren gemäß einer dritten Ausführungs form erläutert. Die in Fig. 3 dargestellten FAS-Indikatoren 11 , 12 werden jeweils an hand eines Messwerts 11 n, 12n zu einem Analyten in der Probenmatrix ermittelt. Ge nauer gesagt werden entsprechend der dargestellten Ausführungsform zu einem ers ten Analyten in der Probenmatrix 10 mehrere erste Messwerte 11 n ermittelt und zu einem zweiten Analyten in der Probenmatrix 10 werden mehrere zweite Messwerte 12n ermittelt, wobei die ersten Messwerte 11 n zu einer ersten Messwertschar 11 n+ erweitert werden und die zweiten Messwerte 12n zu einer zweiten Messwertschar 12n+ erweitert werden. Dabei wird der erste FAS-Indikator 11 anhand der ersten Mess wertschar 11 n+ ermittelt und der zweite FAS-Indikator 12 wird anhand der zweiten Messwertschar 12n+ ermittelt. Der erste Analyt und der zweite Analyt befinden sich dabei an verschiedenen Stellen innerhalb eines Regelkreises oder einer Synthese kette. A method according to a third embodiment will then be explained with reference to FIG. 3. The FAS indicators 11, 12 shown in FIG. 3 are each determined on the basis of a measured value 11n, 12n for an analyte in the sample matrix. More precisely, according to the embodiment shown, several first measured values 11n are determined for a first analyte in the sample matrix 10 and several second measured values 12n are determined for a second analyte in the sample matrix 10, the first measured values 11n forming a first set of measured values 11 n + are expanded and the second measured values 12n are expanded to form a second set of measured values 12n +. The first FAS indicator 11 is determined on the basis of the first set of measured values 11 n + and the second FAS indicator 12 is determined on the basis of the second set of measured values 12n +. The first analyte and the second analyte are located at different points within a control loop or a synthesis chain.
Der erste FAS-Indikator 11 weist vorliegend eine a-MSFI-Konzentration in der normier ten Probenmatrix 10 auf. D.h., der erste Analyt ist a-MSFI. Der zweite FAS-Indikator 12 weist eine CLIP-Konzentration in der normierten Probenmatrix 10 auf. Die Analyten aus der Probenmatrix 10 werden im Rahmen des vorliegenden Verfahrens jeweils chromatographisch extrahiert und durch eine anschließende Massenspektrometrie be stimmt. In the present case, the first FAS indicator 11 has an α-MSFI concentration in the standardized sample matrix 10. That is, the first analyte is α-MSFI. The second FAS indicator 12 has a CLIP concentration in the standardized sample matrix 10. The analytes from the sample matrix 10 are each extracted chromatographically in the context of the present method and be determined by a subsequent mass spectrometry.
Gemäß der in Fig. 3 dargestellten Ausführungsform werden die Werte der ersten Messwertschar 11 n+ mit einem ersten Referenzwert 40 verglichen und die Werte der zweiten Messwertschar 12+ werden mit einem zweiten Referenzwert verglichen. An hand des jeweiligen Vergleichs wird nun auf den jeweiligen FAS-Indikator 11 , 12 ge schlossen. Die in Fig. 3 dargestellten Referenzwerte 40, 50 liegen nur beispielhaft über oder im Wesentlichen über den jeweiligen Messwertscharen 11 n+, 12n+. Je nach vor heriger Auslegung und Definition können die Referenzwerte alternativ oder zusätzlich auch tiefer, insbesondere auch unter den jeweiligen Messwertscharen liegen, wobei trotzdem das vorliegende Ergebnis erzielt wird. D.h., in diesem Fall würde ein FAS- Indikator auch dann zu einem aussagekräftigen Ergebnis führen, wenn eine Messwert schar über oder im Wesentlichen über einem entsprechenden Referenzwert liegen würde. Es können also sowohl ein erhöhter als auch ein erniedrigter FAS-Indikator zum vorliegenden FAS-Befund 30 führen. Entscheidend ist insbesondere der Betrag des Abstands zwischen der Messwertschar und dem Referenzwert. Dies gilt für alle entsprechenden Figuren bzw. zugehörigen Ausführungsformen. According to the embodiment shown in FIG. 3, the values of the first set of measured values 11 n + are compared with a first reference value 40 and the values of the second set of measured values 12+ are compared with a second reference value. Based on the respective comparison, the respective FAS indicator 11, 12 is now inferred. The reference values 40, 50 shown in FIG. 3 are only by way of example above or essentially above the respective families of measured values 11 n +, 12n +. Depending on the previous design and definition, the reference values can alternatively or additionally also be lower, in particular also below the respective sets of measured values, with nevertheless the present result is achieved. In other words, in this case a FAS indicator would also lead to a meaningful result if a measured value were sharply above or essentially above a corresponding reference value. Both a raised and a lowered FAS indicator can therefore lead to the present FAS finding 30. In particular, the amount of the distance between the set of measured values and the reference value is decisive. This applies to all corresponding figures and associated embodiments.
Gemäß Fig. 3 kann von einem positiven ersten FAS-Indikator 11 ausgegangen wer den, da sich die erweiterte erste Messwertschar 11 n+ in einem Grenzbereich zum ers ten Referenzwert 40 und teilweise darüber befindet. Ebenso kann von einem positiven zweiten FAS-Indikator 12 ausgegangen werden, da sich auch die erweiterte zweite Messwertschar 12n+ in einem Grenzbereich zum zweiten Referenzwert 50 und teil weise darüber befindet. Der FAS-Befund 30 ist mithin ebenfalls positiv. D.h., in diesem Fall kann von einer normalen oder im Wesentlichen normalen Funktionsweise bzw. Funktionalität des anorexigenen Signalwegs ausgegangen werden. Abhängig von der Vorgabe zur Deutung der jeweiligen Messwertschar 11 n+, 12n+ könnte das in Fig. 3 dargestellte Ergebnis jedoch auch dahingehend gedeutet werden, dass der erste FAS- Indikator 11 und der zweite FAS-Indikator 12 jeweils negativ gewertet werden, da sich nicht ausreichend viele Messwerte 11 n, 12n über dem jeweiligen Referenzwert 40, 50 befinden. Entscheidend ist, wie vorstehend erwähnt, die Gesamtbetrachtung des Indi katorspektrums in Abhängigkeit von vordefinierten Vorgaben. According to FIG. 3, a positive first FAS indicator 11 can be assumed, since the extended first set of measured values 11 n + is in a limit range to the first reference value 40 and partially above it. A positive second FAS indicator 12 can also be assumed, since the expanded second set of measured values 12n + is also located in a border area to the second reference value 50 and in some cases above it. The FAS finding 30 is therefore also positive. That is, in this case a normal or essentially normal functioning or functionality of the anorexigenic signal path can be assumed. Depending on the specification for interpreting the respective family of measured values 11n +, 12n +, the result shown in FIG many measured values 11 n, 12n are above the respective reference value 40, 50. As mentioned above, it is crucial to consider the spectrum of indicators as a whole, depending on predefined specifications.
Bei dem in Fig. 4 dargestellten vierten Ausführungsbeispiel werden ein quantitativer, mittlerer erster Abweichungswert 60 der ersten Messwertschar 11 n+ von dem vorde finierten ersten Referenzwert 40 und ein quantitativer, mittlerer zweiter Abweichungs wert 70 der zweiten Messwertschar 12n+ von dem vordefinierten zweiten Referenz wert 50 ermittelt und der FAS-Befund 30 wird abhängig vom ersten Abweichungswert 60 sowie vom zweiten Abweichungswert 70 erstellt. Mit Bezug auf die erste Messwert schar 11 n+ kann festgestellt werden, dass sich diese zwar relativ nahe am ersten Re ferenzwert 40 befindet, jedoch nicht nahe genug. Deshalb wird ein entsprechend ne gativer Wert für den ersten FAS-Indikator 11 bestimmt. Die zweite Messwertschar 12n+ ist relativ weit von dem zweiten Referenzwert 50 entfernt, weshalb auch der zweite FAS-Indikator negativ bewertet wird. Dadurch ergibt sich auch ein negatives Gesamtergebnis im Sinne eines entsprechenden FAS-Befundes 30. In the fourth exemplary embodiment shown in FIG. 4, a quantitative, mean first deviation value 60 of the first set of measured values 11 n + from the predefined first reference value 40 and a quantitative, mean second deviation value 70 of the second set of measured values 12n + from the predefined second reference value 50 are determined and the FAS finding 30 is created as a function of the first deviation value 60 and the second deviation value 70. With reference to the first measured value set 11 n +, it can be determined that, although it is relatively close to the first reference value 40, it is not close enough. A correspondingly negative value is therefore determined for the first FAS indicator 11. The second set of measured values 12n + is relatively far away from the second reference value 50, which is why the second FAS indicator is rated negative. This also results in a negative overall result in the sense of a corresponding FAS finding 30.
Die Erfindung lässt neben den dargestellten Ausführungsformen weitere Gestaltungs- grundsätze zu. So kann die Blutprobe als Flüssigblutprobe oder als Trockenblutprobe bereitgestellt werden. Als Probenmatrix 10 kann ferner eine Vollblutprobe, eine Plas maprobe, eine Serumprobe, eine Liquorprobe und/oder eine Urinprobe, jeweils in flüs siger oder trockener Form, verwendet werden. Der erste FAS-Indikator 11 , der zweite FAS-Indikator 12 oder der dritte FAS-Indikator 13 kann die Konzentration wenigstens eines Peptid-Hormons oder jeweils die Konzentration verschiedener Peptid-Hormone in der normierten Probenmatrix 10 aufweisen. Der erste FAS-Indikator 11 , der zweite FAS-Indikator 12 und/oder der dritte FAS-Indikator 13 können mit einem Gewichtungs faktor multipliziert werden, wobei der FAS-Befund 30 abhängig von den gewichteten FAS-Indikatoren 11, 12, 13 erstellt wird. Im Allgemeinen können der erste FAS-Indika- tor 11 auch als zweiter FAS-Indikator 12 oder dritter FAS-Indikator 13, und anders herum, verstanden werden. Weiterhin können jeweils mehrere erste, zweite und/oder dritte FAS-Indikatoren 11, 12, 13 ermittelt werden. Die Nahrungsmittelkarenz sowie der Lichtausschluss können auch deutlich kürzer ausfallen. In addition to the illustrated embodiments, the invention permits further design principles. The blood sample can be provided as a liquid blood sample or as a dry blood sample. A whole blood sample, a plasma sample, a serum sample, a liquor sample and / or a urine sample, in each case in liquid or dry form, can also be used as the sample matrix 10. The first FAS indicator 11, the second FAS indicator 12 or the third FAS indicator 13 can have the concentration of at least one peptide hormone or in each case the concentration of different peptide hormones in the standardized sample matrix 10. The first FAS indicator 11, the second FAS indicator 12 and / or the third FAS indicator 13 can be multiplied by a weighting factor, the FAS finding 30 being created as a function of the weighted FAS indicators 11, 12, 13 . In general, the first FAS indicator 11 can also be understood as the second FAS indicator 12 or third FAS indicator 13, and vice versa. Furthermore, a plurality of first, second and / or third FAS indicators 11, 12, 13 can be determined in each case. Food leave and the exclusion of light can also be significantly shorter.
Bezugszeichenliste List of reference symbols
I Patient I patient
10 Probenmatrix 10 sample matrix
I I erster FAS-Indikator I I first FAS indicator
11 n erster Messwert 11 n first measured value
11 n+ erste Messwertschar 11 n + first set of measured values
12 zweiter FAS-Indikator 12 second FAS indicator
12n zweiter Messwert 12n second measured value
12n+ zweite Messwertschar 12n + second set of measured values
13 dritter FAS-Indikator 13 third FAS indicator
20 Indikatorspektrum 20 spectrum of indicators
30 FAS-Befund 30 FAS findings
40 erster Referenzwert 40 first reference value
50 zweiter Referenzwert 50 second reference value
60 m ittlerer erster Abweichungswert60 mean first deviation value
70 mittlerer zweiter Abweichungswert 70 mean second deviation value

Claims

Patentansprüche Claims
1. Verfahren zum Erstellen eines FAS-Befundes (30) zur Funktionalität eines ano- rexigenen Signalwegs für einen Patienten (1), aufweisend die Schritte: 1. A method for creating a FAS finding (30) for the functionality of an anorexigenic signal path for a patient (1), comprising the steps:
Versetzen des Patienten (1) in einen normierten Vorbereitungszustand zur Vorbereitung auf eine normierte Probenentnahme, Placing the patient (1) in a standardized preparatory state to prepare for standardized sampling,
Bereitstellen einer normierten Probenmatrix (10), die von einem Patienten (1), der sich im normierten Vorbereitungszustand befand, entnommen wurde, und Providing a standardized sample matrix (10) which was taken from a patient (1) who was in the standardized preparatory state, and
Ermitteln wenigstens eines FAS-Indikators (11, 12, 13) aus der normierten Probenmatrix (10), Determining at least one FAS indicator (11, 12, 13) from the standardized sample matrix (10),
Erstellen des FAS-Befundes (30) anhand des wenigstens einen ermittel ten FAS-Indikators (11, 12, 13). Creating the FAS findings (30) based on the at least one FAS indicator determined (11, 12, 13).
2. Verfahren nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass der Patient (1 ) zur Vorbereitung auf die Probenentnahme für eine definierte Zeitdauer einem Lichtausschluss, insbesondere einem Sonnenlichtausschluss, unterzogen wird. 2. The method according to claim 1, characterized in that the patient (1) is subjected to an exclusion of light, in particular an exclusion of sunlight, for a defined period of time in preparation for taking the sample.
3. Verfahren nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Lichtausschluss für wenigstens 10 Stunden, insbesondere für wenigstens 20 Stunden durchgeführt wird. 3. The method according to claim 2, characterized in that the exclusion of light is carried out for at least 10 hours, in particular for at least 20 hours.
4. Verfahren nach einem der voranstehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der Patient (1) in den normierten Vorbereitungszustand zur Vorbereitung auf eine normierte Blutentnahme versetzt wird, wobei die normierte Probenmatrix (10) eine Plasmaprobe ist. 4. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that the patient (1) is placed in the standardized preparatory state to prepare for a standardized blood sample, wherein the standardized sample matrix (10) is a plasma sample.
5. Verfahren nach einem der voranstehenden Ansprüchen, dadurch gekennzeichnet, dass der Patient (1 ) zur Vorbereitung auf die Probenentnahme für eine definierte Zeitdauer einer Nahrungskarenz unterzogen wird. 5. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that the patient (1) is subjected to a nutritional abstinence for a defined period of time in preparation for the sampling.
6. Verfahren nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, dass die Nahrungskarenz für wenigstens 6 Stunden, insbesondere in einem Zeitfens ter von 12 Stunden bis 36 Stunden, durchgeführt wird. 6. The method according to claim 5, characterized in that the food abstinence is carried out for at least 6 hours, in particular in a time window of 12 hours to 36 hours.
7. Verfahren nach einem der voranstehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der wenigstens eine FAS-Indikator (11, 12) anhand wenigstens eines Mess werts (11 n, 12n) zu einem Analyten in der Probenmatrix ermittelt wird. 7. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that the at least one FAS indicator (11, 12) is determined on the basis of at least one measured value (11 n, 12n) for an analyte in the sample matrix.
8. Verfahren nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, dass der Analyt aus der Probenmatrix (10) chromatographisch oder mittels Immuno- präzipitation extrahiert und durch eine anschließende Massenspektrometrie be stimmt wird. 8. The method according to claim 7, characterized in that the analyte is extracted from the sample matrix (10) chromatographically or by means of immunoprecipitation and is determined by a subsequent mass spectrometry.
9. Verfahren nach einem der Ansprüche 7 bis 8, dadurch gekennzeichnet, dass der Analyt MSH, insbesondere a-MSH, ist. 9. The method according to any one of claims 7 to 8, characterized in that the analyte is MSH, in particular a-MSH.
10. Verfahren nach einem der voranstehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der wenigstens eine FAS-Indikator (11, 12) eine CLIP-Konzentration in der nor mierten Probenmatrix (10) aufweist. 10. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that the at least one FAS indicator (11, 12) has a CLIP concentration in the standardized sample matrix (10).
11. Verfahren nach einem der voranstehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der wenigstens eine FAS-Indikator (11, 12) die Konzentration wenigstens eines Peptid-Flormons in der normierten Probenmatrix (10) aufweist. 11. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that the at least one FAS indicator (11, 12) has the concentration of at least one peptide fluoromon in the standardized sample matrix (10).
12. Verfahren nach einem der voranstehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der wenigstens eine FAS-Indikator (11, 12) jeweils die Konzentration verschie dener Peptid-Hormone in der Probenmatrix (10) aufweist. 12. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that the at least one FAS indicator (11, 12) each has the concentration of various peptide hormones in the sample matrix (10).
EP20816448.3A 2019-11-29 2020-11-27 Method for making a finding for the functionality of an anorexigenic signal path for a patient Pending EP4065982A1 (en)

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