EP2024566B1 - Element de securite comprenant un motif discernable - Google Patents

Element de securite comprenant un motif discernable Download PDF

Info

Publication number
EP2024566B1
EP2024566B1 EP07788970.7A EP07788970A EP2024566B1 EP 2024566 B1 EP2024566 B1 EP 2024566B1 EP 07788970 A EP07788970 A EP 07788970A EP 2024566 B1 EP2024566 B1 EP 2024566B1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
security element
security
characters
elementary characters
elementary
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Revoked
Application number
EP07788970.7A
Other languages
German (de)
English (en)
Other versions
EP2024566A2 (fr
Inventor
Pierre Doublet
Michel Camus
Stéphane Mallol
Yvan Thierry
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
ArjoWiggins Security SAS
Original Assignee
ArjoWiggins Security SAS
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Family has litigation
First worldwide family litigation filed litigation Critical https://patents.darts-ip.com/?family=37621958&utm_source=google_patent&utm_medium=platform_link&utm_campaign=public_patent_search&patent=EP2024566(B1) "Global patent litigation dataset” by Darts-ip is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Application filed by ArjoWiggins Security SAS filed Critical ArjoWiggins Security SAS
Priority to PL07788970T priority Critical patent/PL2024566T3/pl
Publication of EP2024566A2 publication Critical patent/EP2024566A2/fr
Application granted granted Critical
Publication of EP2024566B1 publication Critical patent/EP2024566B1/fr
Revoked legal-status Critical Current
Anticipated expiration legal-status Critical

Links

Images

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D21PAPER-MAKING; PRODUCTION OF CELLULOSE
    • D21HPULP COMPOSITIONS; PREPARATION THEREOF NOT COVERED BY SUBCLASSES D21C OR D21D; IMPREGNATING OR COATING OF PAPER; TREATMENT OF FINISHED PAPER NOT COVERED BY CLASS B31 OR SUBCLASS D21G; PAPER NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D21H21/00Non-fibrous material added to the pulp, characterised by its function, form or properties; Paper-impregnating or coating material, characterised by its function, form or properties
    • D21H21/14Non-fibrous material added to the pulp, characterised by its function, form or properties; Paper-impregnating or coating material, characterised by its function, form or properties characterised by function or properties in or on the paper
    • D21H21/40Agents facilitating proof of genuineness or preventing fraudulent alteration, e.g. for security paper
    • D21H21/42Ribbons or strips
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B42BOOKBINDING; ALBUMS; FILES; SPECIAL PRINTED MATTER
    • B42DBOOKS; BOOK COVERS; LOOSE LEAVES; PRINTED MATTER CHARACTERISED BY IDENTIFICATION OR SECURITY FEATURES; PRINTED MATTER OF SPECIAL FORMAT OR STYLE NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; DEVICES FOR USE THEREWITH AND NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; MOVABLE-STRIP WRITING OR READING APPARATUS
    • B42D25/00Information-bearing cards or sheet-like structures characterised by identification or security features; Manufacture thereof
    • B42D25/30Identification or security features, e.g. for preventing forgery
    • B42D25/355Security threads

Description

  • L'invention concerne un élément de sécurité plat comprenant un motif discernable, ainsi que la feuille ou l'article de sécurité le contenant.
  • Dans l'industrie des documents de sécurité, on utilise couramment des fils de sécurité qui sont incorporés dans ces documents. De tels fils peuvent porter des inscriptions imprimées, mais ils peuvent présenter l'inconvénient d'être trop visibles en lumière réfléchie et par conséquent relativement facilement reproductibles par des contrefacteurs ou des faussaires qui impriment le motif du fil sur le papier.
  • On connaît par le document EP 536 855 un fil de sécurité comprenant un support plastique et des inscriptions obtenues par dépôt de métal de sorte que lorsque le fil est incorporé dans un document, les inscriptions sont quasiment invisibles en lumière réfléchie et ne peuvent être discernées qu'en lumière transmise. Ainsi, la protection contre la falsification des documents de sécurité est améliorée. Toutefois, lorsque l'épaisseur de papier entre le fil de sécurité et la face extérieure de la couche de papier est trop faible, les inscriptions peuvent apparaître en lumière réfléchie. De plus, les inscriptions étant réalisées par métallisation, le choix des formes et des couleurs est relativement limité.
  • Le but de la présente invention est donc de proposer un élément de sécurité, tel qu'un fil, bande ou patch de sécurité qui améliore encore la protection du document dans lequel il est incorporé.
  • La Demanderesse a trouvé qu'un agencement non régulier de caractères élémentaires présents sur au moins une des faces de l'élément de sécurité permet d'atteindre ce but.
  • Ainsi, l'invention a pour objet un élément de sécurité plat, portant sur au moins une de ses faces un ensemble de caractères élémentaires, lesdits caractères élémentaires présentant une variation de forme et/ou de densité et/ou de taille permettant de faire apparaître au moins un motif discernable.
  • Ces motifs peuvent représenter des motifs alphanumériques, des symboles, des dessins ou similaires.
  • Par "discernable" on entend ici que le motif est discernable, par rapport au fond également formé de caractères élémentaires, par l'observateur qui regarde en transvision et/ou en réflexion le document de sécurité comprenant l'élément de sécurité selon l'invention. Les motifs ne sont pas nécessairement discernables lorsqu'on observe l'élément de sécurité à faible distance, par exemple au moyen d'une loupe. En effet, à faible distance, les contours des motifs ne sont pas nets et l'agencement des caractères élémentaires apparaît comme aléatoire.
  • La densité en caractères élémentaires correspond au nombre de caractères élémentaires par unité de surface du support de l'élément de sécurité.
  • Selon l'invention, la variation de la densité et/ou de la forme et/ou de la taille des caractères élémentaires permet à l'observateur, par le contraste apporté par cette ou ces variations, de distinguer des zones formant les motifs, du fond de l'élément de sécurité. Ainsi, malgré l'apparence aléatoire de l'agencement des caractères élémentaires, l'observateur peut reconnaître les motifs.
  • Un autre avantage de l'invention est que cette variation rend la falsification particulièrement difficile. En effet, du fait du caractère variable des caractères élémentaires, leur agencement est particulièrement difficile à reproduire.
  • Un autre avantage encore de l'invention est que l'on peut authentifier l'élément de sécurité en vérifiant la forme et l'agencement des caractères élémentaires à l'aide d'un microscope ou d'un dispositif grossissant adéquat.
  • Le support de l'élément de sécurité selon l'invention est de préférence réalisé en un matériau transparent ou translucide. En particulier, le support est réalisé en plastique. Des matériaux adaptés sont à base de polymères choisis dans le groupe des polyesters, notamment du poly(éthylène téréphtalate), des polypropylènes, des polyéthylènes, du polychlorure de vinyle, et des mélanges de ceux-ci.
  • Le support de l'élément de sécurité a une épaisseur comprise entre 5 et 700 µm, de préférence entre 5 et 200 µm, préférentiellement encore entre 5 et 50 µm.
  • Selon une forme de réalisation de l'invention, les caractères élémentaires disposés à la surface de l'élément de sécurité peuvent être des points, et/ou des segments droits, et/ou des segments courbes et/ou leurs combinaisons. Une telle combinaison peut, par exemple, conduire à des caractères élémentaires ayant des formes géométriques telles que des quadrilatères, des triangles, des disques, des cercles, ou des figures telles que des étoiles, des quartiers ou des demi-lunes ou similaires.
  • En variante, les caractères disposés à la surface de l'élément de sécurité selon l'invention, ont une forme irrégulière, c'est à dire une forme non géométrique et variable en dimensions (de type dit "patatoïde").
  • Selon une forme de réalisation de l'invention, les différents caractères élémentaires disposés sur l'une des faces de l'élément de sécurité peuvent tous être de même forme. Par exemple, l'élément de sécurité comprend à sa surface un ensemble de caractères élémentaires en forme d'étoiles dont la densité varie, Dans un autre exemple, l'élément de sécurité comprend à sa surface un ensemble d'étoiles de tailles différentes.
  • Selon une autre forme de réalisation, les différents caractères élémentaires disposés à la surface de l'élément de sécurité ne sont pas tous de même forme. Par exemple, l'élément de sécurité comprend à sa surface un ensemble de points, de segments courbes et d'étoiles.
  • Selon un mode de réalisation particulier de l'invention, les caractères élémentaires ont différentes formes, et les formes des caractères élémentaires des motifs et du fond sont communes. Par exemple, le fond ainsi que les motifs discernables sont formés par des points et des segments droits dont la variation de densité et/ou de taille permettra de faire apparaître lesdits motifs discernables.
  • Dans un autre mode de réalisation, les caractères élémentaires agencés dans la ou les zones formant un ou des motif(s) sont différents des caractères élémentaires disposés hors de la ou des zone(s) formant les motifs. Ainsi, par exemple, le fond peut être constitué de points et les motifs de segments droits. Il est également possible que chaque zone formant un motif soit constituée de caractères élémentaires différents des caractères élémentaires constituant les autres zones formant un motif.
  • Selon un mode de réalisation particulier de l'invention, la densité en caractères élémentaires est constante sur l'ensemble de l'élément de sécurité.
  • Selon un autre mode de réalisation, la densité en caractères élémentaires peut être plus élevée dans une zone correspondant à un motif de sorte que ledit motif apparaîtra à l'observateur plus foncé que le fond qui l'entoure.
  • Inversement, la densité en caractères élémentaires peut être moins élevée dans une zone correspondant à un motif, de sorte que ledit motif apparaîtra à l'observateur plus clair que le fond qui l'entoure.
  • Selon un mode de réalisation préféré de l'invention, l'élément de sécurité comporte à sa surface des caractères élémentaires constitués par un ensemble de points. La densité de ces points est plus élevée dans les zones formant un motif que dans le fond de l'élément de sécurité.
  • Selon un mode de réalisation de l'invention, les caractères élémentaires ont une taille comprise entre 50 et 100 µm.
  • Selon un mode de réalisation de l'invention, la taille des caractères élémentaires de l'élément sécurité est constante, seules la densité et/ou la forme desdits caractères élémentaires variant. Par exemple, les caractères élémentaires sont constitués de points d'un diamètre de 60µm.
  • Selon un autre mode de réalisation, la taille des caractères élémentaires agencés sur le support de l'élément de sécurité varie. En particulier, lorsque la densité et la forme des caractères élémentaires sont constantes, les caractères élémentaires peuvent être de taille plus petite au niveau des zones formant les motifs que celle des caractères élémentaires formant le fond, de sorte que lesdits motifs apparaissent plus clairs que le fond qui les entoure. Inversement, les caractères élémentaires peuvent être de taille plus élevée au niveau des zones formant les motifs que celle des caractères élémentaires formant le fond, de sorte que lesdits motifs apparaissent plus foncés que le fond qui les entoure.
  • Selon un mode de réalisation particulier, la taille, la forme et la densité des caractères élémentaires agencés sur le support de l'élément de sécurité selon l'invention peuvent varier simultanément. Leurs degrés de variation seront choisis par l'homme du métier de façon à créer des zones, correspondant aux motifs, discernables du fond de l'élément de sécurité.
  • Selon un mode de réalisation de l'invention, l'élément de sécurité peut être constitué d'un enchaînement, optionnellement répétitif, de séquences, chaque séquence étant constituée d'un agencement différent de caractères élémentaires variant en forme et/ou en densité et/ou en taille et formant un fond et des motifs.
  • Selon un autre mode de réalisation, l'agencement des caractères élémentaires sur le support de l'élément de sécurité peut être prévu de sorte que les motifs ne sont discernables que lorsque l'élément de sécurité est plié sur lui-même, par complémentarité de plusieurs zones destinées à former des motifs. Par exemple, dans le cas d'un élément de sécurité présentant un agencement de caractères élémentaires dont la densité varie, cette densité peut être plus élevée dans des zones complémentaires correspondant à des motifs partiels. Lorsque l'élément de sécurité sera plié, ces zones complémentaires se compléteront de façon à faire apparaître un ou des motifs plus foncés que le fond.
  • Préférentiellement, lesdits caractères élémentaires sont des impressions d'encre et/ou des dépôts de métal.
  • Selon un mode de réalisation de l'invention, lesdits caractères élémentaires sont en métal. En particulier le métal utilisé pour réaliser les motifs peut être choisi parmi l'aluminium, le cuivre, le chrome, et leurs alliages. Par exemple, les caractères élémentaires en métal peuvent être déposés à la surface de l'élément de sécurité par un procédé de métallisation partielle. Ils peuvent également être déposés par métallisation de la surface du support, suivie d'une démétallisation partielle.
  • Selon un cas préféré de l'invention, les caractères sont imprimés en une encre opacifiante. En particulier il peut s'agir d'une encre métallique. Une encre métallique adaptée est par exemple une encre contenant des pigments métalliques tels que le cuivre, l'aluminium, l'argent, l'or, le chrome ou le fer. On peut également imprimer les motifs en une encre colorée, y compris blanche ou noire, par exemple une encre noire avec des pigments contenant du noir de carbone.
  • Selon, un autre cas particulier, l'encre utilisée peut, de plus, présenter des propriétés de luminescence, en particulier de fluorescence ou de phosphorescence.
  • Par exemple, les caractères élémentaires peuvent être des impressions obtenues par impression par rotogravure, impression offset, impression flexographique, par sérigraphie ou encore par impression numérique.
  • L'élément de sécurité selon l'invention peut également comprendre au moins un revêtement supplémentaire.
  • Selon un cas particulier de l'invention, l'élément de sécurité peut comprendre une couche électroconductrice en particulier réalisée en un polymère électroconducteur transparent. Des exemples de polymères électroconducteurs adaptés sont une polyaniline, un polyéthylène dioxythiophène ou leurs dérivés. L'élément de sécurité peut comprendre un revêtement doté de propriétés magnétiques, en combinaison ou non avec le revêtement électroconducteur.
  • Selon un autre cas de l'invention, l'élément de sécurité peut également comprendre un revêtement présentant des propriétés de magnétisme ou de luminescence, notamment de fluorescence.
  • Selon un mode de réalisation préféré, l'élément de sécurité selon l'invention peut être réalisé sous la forme d'un fil de sécurité destiné à être inséré au moins partiellement dans un document de sécurité. Des dimensions adaptées sont une largeur de 0,7 à 60 mm, notamment de 1 à 40 mm, et une longueur correspondant à la distance entre un premier et un deuxième bord opposés du document dans lequel l'élément de sécurité sera inséré.
  • En variante, l'élément de sécurité selon l'invention peut être un patch ou un foil destiné à être appliqué sur un document de sécurité. L'élément de sécurité peut alors, par exemple, être disposé dans une ouverture de préférence transparente prévue dans le document de sécurité et constituer une fenêtre dans le ledit document.
  • Par patch, on entend ici un élément plat de dimensions réduites par rapport aux dimensions du document de sécurité et par foil un élément mince, plat, allongé, ces éléments étant apposables à la surface d'un document, par exemple par transfert.
  • L'invention concerne aussi une feuille de sécurité incorporant l'élément de sécurité décrit ci-dessus. Une feuille de sécurité est ici une feuille, par exemple en un matériau fibreux et/ou en un matériau plastique, pouvant contenir un ou plusieurs éléments de sécurité, non imprimée.
  • L'invention concerne également un article de sécurité incorporant ledit élément de sécurité. Ledit article est un document de sécurité, notamment un moyen de paiement tel qu'un billet de banque, un chèque, un document d'identité tel qu'une carte d'identité, un permis de conduire, un visa, une page de passeport et similaires. En particulier, l'invention concerne un billet de banque dans lequel est incorporé un élément de sécurité selon l'invention. De préférence le document de sécurité est un billet de banque dans lequel est incorporé un élément de sécurité sous la forme d'un fil de sécurité ou sur lequel est apposé un patch notamment dans une fenêtre. L'article de sécurité peut être aussi une étiquette de sécurité ou un emballage notamment destiné' aux médicaments ou aux composants électroniques ou aux aliments.
  • L'article de sécurité selon l'invention peut comporter au moins une couche fibreuse notamment à base de fibres cellulosiques et/ou une couche en matière plastique.
  • L'invention va maintenant être décrite plus en détails à l'aide du dessin annexé dans lequel :
    • la figure 1 représente une vue de face de l'élément de sécurité selon un mode de réalisation de l'invention, à sa taille réelle
    • la figure 2 représente une vue de face de l'élément de sécurité de la figure 1, agrandi 5 fois
    • la figure 3 représente une vue de face de l'élément de sécurité de la figure 1, agrandi 10 fois
  • Les figures 1 à 3 illustrent un fil de sécurité selon l'invention à différentes échelles de grossissement. Le fil de sécurité (1) comporte un support transparent (2) en polyéthylène téréphtalate, d'une largeur de 3mm, d'une longueur de 30mm et d'une épaisseur de 30µm, sur lequel sont imprimés des caractères (3) en forme de cercle, d'étoiles, d'hexagones et d'ovales. Dans l'exemple illustré, la taille et la densité des caractères varient de façon à former un fond (4) foncé et des motifs (5) alphanumériques clairs discernables. Les formes des caractères (3) dans le motif (5) sont communes à celles du fond (4). Comme on peut le voir en comparant les figures 1 à 3, plus l'agrandissement est grand, plus les caractères (3) sont identifiables mais moins le motif (5) est discernables, ce qui rend le fil de sécurité (1) très difficile à reproduire. A taille réelle, le motif (5) est parfaitement discernable, le fond (4) comme le motif (5) apparaissent presque unis, et l'observateur ne perçoit pas la forme précise de chacun des caractères (3) imprimés à la surface du support transparent (2).

Claims (15)

  1. Elément de sécurité plat, comprenant un support portant sur au moins une de ses faces un ensemble de caractères élémentaires, caractérisé en ce que :
    - lesdits caractères élémentaires sont agencés avec une variation de forme et/ou de densité et/ou de taille de manière à faire apparaître au moins un motif discernable, et
    - à faible distance, le contour du motif n'est pas net et l'agencement des caractères élémentaires apparaît comme aléatoire.
  2. Elément de sécurité selon la revendication 1, caractérisé en ce que le support dudit élément de sécurité est en un matériau transparent ou translucide.
  3. Elément de sécurité selon la revendication précédente, caractérisé en ce que ledit matériau transparent ou translucide est à base d'un polymère choisi dans le groupe des polyesters, en particulier du poly(éthyléne téréphtalate), des polypropylènes, des polyéthylènes, du polychlorure de vinyle.
  4. Elément de sécurité selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que ledit support de l'élément de sécurité a une épaisseur comprise entre 5 et 700 µm, de préférence entre 5 et 200 µm, notamment entre 5 et 50 µm.
  5. Elément de sécurité selon la revendication précédente, caractérisé en ce qu'il présente une largeur comprise entre 1 mm et 40 mm.
  6. Elément de sécurité selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que ledit motif discernable représente au moins un motif alphanumérique, et/ou un dessin, et/ou un symbole.
  7. Elément de sécurité selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que lesdits caractères élémentaires sont des points et/ou des segments droits et/ou des segments courbes et/ou leurs combinaisons.
  8. Elément de sécurité selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que lesdits caractères élémentaires sont des impressions.
  9. Elément de sécurité selon l'une des revendications 1 à 7, caractérisé en ce que lesdits caractères élémentaires sont des dépôts de métal.
  10. Elément de sécurité selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'il comprend au moins un revêtement supplémentaire ayant des propriétés de conduction électrique, et/ou magnétiques et/ou de luminescence, en particulier de fluorescence.
  11. Elément de sécurité selon la revendication précédente, caractérisé en ce que ledit revêtement est un polymère électroconducteur transparent.
  12. Elément de sécurité selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que ledit élément de sécurité est un fil de sécurité, un patch ou un foil.
  13. Article de sécurité, caractérisé en ce qu'il comporte au moins un élément de sécurité défini à l'une quelconque des revendications précédentes.
  14. Article de sécurité selon la revendication précédente, caractérisé en ce qu'il est un document de sécurité, notamment un moyen de paiement, en particulier un billet de banque ou un chèque, un document d'identité, en particulier une carte d'identité, un permis de conduire, un visa ou une page de passeport.
  15. Article de sécurité selon l'une des revendications 13 ou 14, caractérisé en ce qu'il est une étiquette de sécurité ou un emballage.
EP07788970.7A 2006-06-06 2007-06-06 Element de securite comprenant un motif discernable Revoked EP2024566B1 (fr)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
PL07788970T PL2024566T3 (pl) 2006-06-06 2007-06-06 Element zabezpieczający zawierający odróżnialny motyw

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR0605020A FR2901812B1 (fr) 2006-06-06 2006-06-06 Element de securite comprenant un motif discernable
PCT/FR2007/051386 WO2007141459A2 (fr) 2006-06-06 2007-06-06 Element de securite comprenant un motif discernable

Publications (2)

Publication Number Publication Date
EP2024566A2 EP2024566A2 (fr) 2009-02-18
EP2024566B1 true EP2024566B1 (fr) 2013-08-14

Family

ID=37621958

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
EP07788970.7A Revoked EP2024566B1 (fr) 2006-06-06 2007-06-06 Element de securite comprenant un motif discernable

Country Status (8)

Country Link
US (1) US20100295289A1 (fr)
EP (1) EP2024566B1 (fr)
BR (1) BRPI0712656A2 (fr)
CA (1) CA2654396A1 (fr)
ES (1) ES2432569T3 (fr)
FR (1) FR2901812B1 (fr)
PL (1) PL2024566T3 (fr)
WO (1) WO2007141459A2 (fr)

Families Citing this family (8)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2839917B1 (fr) * 2002-05-22 2004-10-08 Arjo Wiggins Article forme a partir d'au moins un jet de matiere fibreuse comportant au moins une zone d'epaisseur nulle et procede de fabrication dudit article
DE102007057658A1 (de) * 2007-02-07 2009-06-04 Leonhard Kurz Stiftung & Co. Kg Sicherheitselement
JP5343357B2 (ja) * 2008-01-08 2013-11-13 凸版印刷株式会社 偽造防止用紙媒体の製造方法
FR2989932A1 (fr) 2012-04-27 2013-11-01 Arjowiggins Security Element de securite et document incorporant un tel element
FR3033735B1 (fr) 2015-03-16 2022-03-04 Arjowiggins Security Element de securite et document securise
US20180130108A1 (en) * 2016-11-09 2018-05-10 Morphotrust Usa, Llc Embedding security information in an image
WO2018126187A1 (fr) 2016-12-30 2018-07-05 Jones Robert L Motifs de lignes variables intégrés
US11314996B1 (en) 2019-06-04 2022-04-26 Idemia Identity & Security USA LLC Embedded line patterns using square-wave linecode

Family Cites Families (16)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2916304A (en) * 1956-11-23 1959-12-08 Whiteford Paper Company Inc Books
IT1193732B (it) * 1980-05-30 1988-08-24 Gao Ges Automation Org Carta valori dotata di segni di autenticita realizzati con sostanze luminescenti procedimento per il controllo di tale autenticita ed apparecchio per la attuazione di tale procedimento
US4652015A (en) * 1985-12-05 1987-03-24 Crane Company Security paper for currency and banknotes
DE3609090A1 (de) * 1986-03-18 1987-09-24 Gao Ges Automation Org Wertpapier mit darin eingelagertem sicherheitsfaden und verfahren zur herstellung derselben
ATE77427T1 (de) * 1987-08-19 1992-07-15 Gao Ges Automation Org Sicherheitspapier.
IN173621B (fr) * 1987-12-04 1994-06-18 Portals Ltd
US5876068A (en) * 1988-03-04 1999-03-02 Gao Gessellschaft Fur Automation Und Organisation Gmbh Security element in the form of a thread or strip to be embedded in security documents and methods of producing it
GB2250474B (en) * 1990-12-04 1994-04-20 Portals Ltd Security articles
DE4041025C2 (de) * 1990-12-20 2003-04-17 Gao Ges Automation Org Magnetischer, metallischer Sicherheitsfaden mit Negativschrift
DE4344298A1 (de) * 1993-12-23 1995-06-29 Giesecke & Devrient Gmbh Sicherheitspapier mit einem faden- oder bandförmigen Sicherheitselement
DE4344553A1 (de) * 1993-12-24 1995-06-29 Giesecke & Devrient Gmbh Sicherheitspapier mit einem faden- oder bandförmigen Sicherheitselement sowie Verfahren zur Herstellung desselben
US5486022A (en) * 1994-04-04 1996-01-23 Crane & Co., Inc. Security threads having at least two security detection features and security papers employing same
DE19611383A1 (de) * 1996-03-22 1997-09-25 Giesecke & Devrient Gmbh Datenträger mit optisch variablem Element
US6987590B2 (en) * 2003-09-18 2006-01-17 Jds Uniphase Corporation Patterned reflective optical structures
DE10015097A1 (de) * 2000-03-28 2001-10-04 Giesecke & Devrient Gmbh Im Stichtiefdruck bedruckter Datenträger
US7063924B2 (en) * 2002-12-20 2006-06-20 Eastman Kodak Company Security device with patterned metallic reflection

Also Published As

Publication number Publication date
PL2024566T3 (pl) 2014-01-31
EP2024566A2 (fr) 2009-02-18
ES2432569T3 (es) 2013-12-04
US20100295289A1 (en) 2010-11-25
WO2007141459A3 (fr) 2008-01-31
BRPI0712656A2 (pt) 2013-04-02
FR2901812B1 (fr) 2008-12-05
FR2901812A1 (fr) 2007-12-07
CA2654396A1 (fr) 2007-12-13
WO2007141459A2 (fr) 2007-12-13

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2024566B1 (fr) Element de securite comprenant un motif discernable
KR930003329B1 (ko) 보안서류내에 삽입되기 위한 세선 및 세편형태의 보안소자와 그 제조방법
EP2723945B1 (fr) Fil de sécurité
US6673420B1 (en) Inorganic sheet carrying symbols for making pigments
JP4604209B2 (ja) 真偽判別可能な情報担持体
AU2006281282B2 (en) Security devices for security substrates
EP2062204A1 (fr) Structure de securite, notamment pour un document de securite et/ou de valeur
TW200827186A (en) Oriented image coating on transparent substrate
US20040150220A1 (en) Security articles
EP2087170B1 (fr) Feuille présentant un effet tactile et un effet interférentiel et document de sécurité la comportant
US10479129B2 (en) Methods of manufacturing security structures for security documents
WO2015189393A1 (fr) Procédé de fabrication d'un support de données multicouche à inscriptions métallisées réfléchissantes
EP2407314B1 (fr) Procédé de réalisation d'un motif sur un support avec une encre de sécurité
EP2872340A1 (fr) Structure de securite
EP3271192A1 (fr) Element de securite et document securise

Legal Events

Date Code Title Description
PUAI Public reference made under article 153(3) epc to a published international application that has entered the european phase

Free format text: ORIGINAL CODE: 0009012

17P Request for examination filed

Effective date: 20081217

AK Designated contracting states

Kind code of ref document: A2

Designated state(s): AT BE BG CH CY CZ DE DK EE ES FI FR GB GR HU IE IS IT LI LT LU LV MC MT NL PL PT RO SE SI SK TR

DAX Request for extension of the european patent (deleted)
17Q First examination report despatched

Effective date: 20090910

RAP1 Party data changed (applicant data changed or rights of an application transferred)

Owner name: ARJOWIGGINS SECURITY

GRAP Despatch of communication of intention to grant a patent

Free format text: ORIGINAL CODE: EPIDOSNIGR1

INTG Intention to grant announced

Effective date: 20130403

GRAS Grant fee paid

Free format text: ORIGINAL CODE: EPIDOSNIGR3

GRAA (expected) grant

Free format text: ORIGINAL CODE: 0009210

AK Designated contracting states

Kind code of ref document: B1

Designated state(s): AT BE BG CH CY CZ DE DK EE ES FI FR GB GR HU IE IS IT LI LT LU LV MC MT NL PL PT RO SE SI SK TR

REG Reference to a national code

Ref country code: GB

Ref legal event code: FG4D

Free format text: NOT ENGLISH

REG Reference to a national code

Ref country code: CH

Ref legal event code: EP

Ref country code: AT

Ref legal event code: REF

Ref document number: 626964

Country of ref document: AT

Kind code of ref document: T

Effective date: 20130815

REG Reference to a national code

Ref country code: IE

Ref legal event code: FG4D

Free format text: LANGUAGE OF EP DOCUMENT: FRENCH

REG Reference to a national code

Ref country code: CH

Ref legal event code: NV

Representative=s name: KIRKER AND CIE S.A., CH

REG Reference to a national code

Ref country code: DE

Ref legal event code: R096

Ref document number: 602007032262

Country of ref document: DE

Effective date: 20131010

REG Reference to a national code

Ref country code: SE

Ref legal event code: TRGR

REG Reference to a national code

Ref country code: ES

Ref legal event code: FG2A

Ref document number: 2432569

Country of ref document: ES

Kind code of ref document: T3

Effective date: 20131204

REG Reference to a national code

Ref country code: NL

Ref legal event code: T3

REG Reference to a national code

Ref country code: AT

Ref legal event code: MK05

Ref document number: 626964

Country of ref document: AT

Kind code of ref document: T

Effective date: 20130814

REG Reference to a national code

Ref country code: LT

Ref legal event code: MG4D

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: IS

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20131214

Ref country code: AT

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

Ref country code: PT

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20131216

Ref country code: CY

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130724

Ref country code: LT

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

REG Reference to a national code

Ref country code: PL

Ref legal event code: T3

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: FI

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

Ref country code: SI

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

Ref country code: LV

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

Ref country code: GR

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20131115

REG Reference to a national code

Ref country code: HU

Ref legal event code: AG4A

Ref document number: E018501

Country of ref document: HU

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: CY

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: CZ

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

Ref country code: EE

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

Ref country code: DK

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

Ref country code: SK

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

Ref country code: RO

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

PLBI Opposition filed

Free format text: ORIGINAL CODE: 0009260

PLBI Opposition filed

Free format text: ORIGINAL CODE: 0009260

PLAB Opposition data, opponent's data or that of the opponent's representative modified

Free format text: ORIGINAL CODE: 0009299OPPO

26 Opposition filed

Opponent name: BUNDESDRUCKEREI GMBH

Effective date: 20140512

PLAX Notice of opposition and request to file observation + time limit sent

Free format text: ORIGINAL CODE: EPIDOSNOBS2

26 Opposition filed

Opponent name: GIESECKE & DEVRIENT GMBH

Effective date: 20140513

R26 Opposition filed (corrected)

Opponent name: GIESECKE & DEVRIENT GMBH

Effective date: 20140513

REG Reference to a national code

Ref country code: DE

Ref legal event code: R026

Ref document number: 602007032262

Country of ref document: DE

Effective date: 20140512

REG Reference to a national code

Ref country code: NL

Ref legal event code: V1

Effective date: 20150101

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: SE

Free format text: LAPSE BECAUSE OF NON-PAYMENT OF DUE FEES

Effective date: 20140607

Ref country code: MC

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

Ref country code: LU

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20140606

REG Reference to a national code

Ref country code: CH

Ref legal event code: PL

REG Reference to a national code

Ref country code: SE

Ref legal event code: EUG

GBPC Gb: european patent ceased through non-payment of renewal fee

Effective date: 20140606

REG Reference to a national code

Ref country code: IE

Ref legal event code: MM4A

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: NL

Free format text: LAPSE BECAUSE OF NON-PAYMENT OF DUE FEES

Effective date: 20150101

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: CH

Free format text: LAPSE BECAUSE OF NON-PAYMENT OF DUE FEES

Effective date: 20140630

Ref country code: LI

Free format text: LAPSE BECAUSE OF NON-PAYMENT OF DUE FEES

Effective date: 20140630

Ref country code: HU

Free format text: LAPSE BECAUSE OF NON-PAYMENT OF DUE FEES

Effective date: 20140607

Ref country code: IT

Free format text: LAPSE BECAUSE OF NON-PAYMENT OF DUE FEES

Effective date: 20140606

Ref country code: IE

Free format text: LAPSE BECAUSE OF NON-PAYMENT OF DUE FEES

Effective date: 20140606

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: GB

Free format text: LAPSE BECAUSE OF NON-PAYMENT OF DUE FEES

Effective date: 20140606

REG Reference to a national code

Ref country code: FR

Ref legal event code: PLFP

Year of fee payment: 9

RDAF Communication despatched that patent is revoked

Free format text: ORIGINAL CODE: EPIDOSNREV1

REG Reference to a national code

Ref country code: DE

Ref legal event code: R103

Ref document number: 602007032262

Country of ref document: DE

Ref country code: DE

Ref legal event code: R064

Ref document number: 602007032262

Country of ref document: DE

REG Reference to a national code

Ref country code: ES

Ref legal event code: FD2A

Effective date: 20150724

PGFP Annual fee paid to national office [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: DE

Payment date: 20150619

Year of fee payment: 9

PGFP Annual fee paid to national office [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: FR

Payment date: 20150619

Year of fee payment: 9

REG Reference to a national code

Ref country code: PL

Ref legal event code: LAPE

RDAG Patent revoked

Free format text: ORIGINAL CODE: 0009271

STAA Information on the status of an ep patent application or granted ep patent

Free format text: STATUS: PATENT REVOKED

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: ES

Free format text: LAPSE BECAUSE OF NON-PAYMENT OF DUE FEES

Effective date: 20140607

27W Patent revoked

Effective date: 20150709

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: PL

Free format text: LAPSE BECAUSE OF NON-PAYMENT OF DUE FEES

Effective date: 20140606

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: MT

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: BE

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20140630

REG Reference to a national code

Ref country code: SE

Ref legal event code: ECNC

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: BG

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814

PG25 Lapsed in a contracting state [announced via postgrant information from national office to epo]

Ref country code: TR

Free format text: LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT

Effective date: 20130814