DE4442257A1 - Use of sparsomycin in 5- fluoro-uracil therapy of carcinoma - Google Patents

Use of sparsomycin in 5- fluoro-uracil therapy of carcinoma

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DE4442257A1
DE4442257A1 DE19944442257 DE4442257A DE4442257A1 DE 4442257 A1 DE4442257 A1 DE 4442257A1 DE 19944442257 DE19944442257 DE 19944442257 DE 4442257 A DE4442257 A DE 4442257A DE 4442257 A1 DE4442257 A1 DE 4442257A1
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fluorouracil
sparsomycin
combination
therapy
preparation
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Beate Dr Podschun
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • A61K31/33Heterocyclic compounds
    • A61K31/395Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins
    • A61K31/495Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins having six-membered rings with two or more nitrogen atoms as the only ring heteroatoms, e.g. piperazine or tetrazines
    • A61K31/505Pyrimidines; Hydrogenated pyrimidines, e.g. trimethoprim

Abstract

The use of sparsomycin, or its derivs. of formula (I), combined with 5- fluorouracil (II) is claimed for the therapy of carcinoma. R1, R2 = H or Me; X = pref. (sic) NH-CHR3-CH2-SOR4; R3 = Me or CH2OH; R4 = CH2S(CH2)nMe, CH2SCH2R, CH2CH=CH2, CH2CH=CHMe or CH2Ar; R = H or phenyl; Ar = 2-furyl or phenyl; n <= 7. Also claimed is a pharmaceutical for the therapy of carcinoma contg. sparsomycin and (II), in the form of tablets, sugared pills, capsules, solns., infusion solns. or suppositories.

Description

Die Erfindung betrifft die Verwendung von Sparsomycin und des sen Derivaten in Kombination mit 5-Fluorouracil zur The­ rapie von Karzinomen.The invention relates to the use of sparsomycin and of these derivatives in combination with 5-fluorouracil for The therapy of carcinomas.

5-Fluorouracil wird bei verschiedenen onkologischen Indi­ kationen eingesetzt, beispielsweise bei metastasierendem Mammakarzinom, Tumoren des Gastrointestinaltrakts, der Leber, des Urogenitaltrakts und des Pankreas sowie bei aktinischen Keratosen und anderen Präkanzerosen der Haut.5-Fluorouracil is used in various oncological indi cations used, for example in metastatic Breast cancer, tumors of the gastrointestinal tract, liver, of the genitourinary tract and pancreas as well as actinic Keratoses and other precancerous skin.

5-Fluorouracil gehört zu den Cytostatika vom Typ der Anti­ metaboliten. Seine Wirkung ist weitgehend Zellzyklus-unspe­ zifisch. Für die cytotoxische Wirkung ist die Bildung von Fluorodesoxyuridinmonophosphat (F-dUMP) entscheidend. F-dUMP ist ein Inhibitor der Thymidylatsynthase. Dieses Enzym kata­ lysiert den geschwindigkeitsbestimmenden Schritt der DNA- Synthese. F-dUMP inhibiert die Thymidylatsynthase irreversi­ bel. Infolgedessen kommt es zu einer erheblichen Inhibierung der DNA-Synthese, die üblicherweise ein Absterben der Zelle zur Folge hat. Da die inhibierende Wirkung des F-dUMP auf der Bildung eines ternären Komplexes aus Thymidylatsynthase, 5-Fluorouracil und Methylentetrahydrofolat beruht, wird 5- Fluorouracil häufig in Kombination mit Folinsäurederivaten therapeutisch eingesetzt. Eine derartige Kombinationsthera­ pie beeinflußt die therapeutische Effektivität des 5-Fluoro­ uracils zwar günstig, kann sie aber nicht entscheidend ver­ bessern. Grund hierfür ist die Tatsache, daß 5-Fluorouracil vorzugsweise in der Leber, daneben aber auch in anderen Or­ ganen wie dem Gastrointestinaltrakt, sehr effektiv abgebaut wird und damit nicht mehr zur Verfügung steht.5-Fluorouracil is one of the anti-cytostatics metabolites. Its effect is largely cell cycle unspe zifisch. For the cytotoxic effect the formation of Fluorodeoxyuridine monophosphate (F-dUMP) is crucial. F-DUMP  is an inhibitor of thymidylate synthase. This enzyme kata lyses the rate-limiting step of DNA Synthesis. F-dUMP irreversibly inhibits thymidylate synthase bel. As a result, there is considerable inhibition of DNA synthesis, which is usually a cell death has the consequence. Because the inhibitory effect of F-dUMP on the formation of a ternary complex from thymidylate synthase, 5-fluorouracil and methylene tetrahydrofolate, 5- Fluorouracil often in combination with folic acid derivatives used therapeutically. Such a combination therapy pie influences the therapeutic effectiveness of 5-fluoro Although uracils are cheap, they cannot decisively change them improve. The reason for this is the fact that 5-fluorouracil preferably in the liver, but also in other organs ganes such as the gastrointestinal tract, broken down very effectively and is therefore no longer available.

Durch den Abbau entsteht 5,6-Dihydro-5-fluorouracil, α-Fluo­ ro-β-ureidopropionat und α-Fluoro-β-alanin. Insgesamt werden so 60% bis 90% einer i.v.-Dosis von 5-Fluorouracil abgebaut und renal ausgeschieden. Weniger als 15% erscheinen unver­ ändert im Urin. Die Halbwertszeit (t1/2) wird mit 12 Minu­ ten bis 37 Minuten angegeben. Dies ist damit extrem kurz.The degradation produces 5,6-dihydro-5-fluorouracil, α-fluoro-β-ureidopropionate and α-fluoro-β-alanine. In total, 60% to 90% of an iv dose of 5-fluorouracil is broken down and excreted renally. Less than 15% appear unchanged in the urine. The half-life (t 1/2 ) is given as 12 minutes to 37 minutes. This is extremely short.

Aufgrund der kurzen Halbwertszeit werden bisher bei inope­ rablen Tumoren täglich über 3 bis 4 Tage 12 mg/kg (maximal 1 g) 5-Fluorouracil als i.v.-Injektion und - sofern möglich - anschließend drei bis vier weitere Dosen von 6 mg/kg jeden zweiten Tag gegeben. Es treten dann entsprechend hohe Konzen­ trationen der toxischen Abbauprodukte auf. Alternativ können 15 mg/kg (maximal 1 g) täglich infundiert werden, bis eine Gesamtdosis von 12 g bis 15 g erreicht ist oder intolerable Nebenwirkungen auftreten. Bei Präkanzerosen der Haut wird eine 5%ige Creme oder Salbe verwendet. Due to the short half-life, inope stable tumors daily for 3 to 4 days 12 mg / kg (maximum 1 g) 5-fluorouracil as IV injection and - if possible - then three to four further doses of 6 mg / kg each given second day. Correspondingly high concentrations then occur toxic decomposition products. Alternatively, you can 15 mg / kg (maximum 1 g) can be infused daily until one Total dose of 12 g to 15 g is reached or intolerable Side effects occur. With precancerous skin a 5% cream or ointment is used.  

5-Fluorouracil wird beim Menschen normalerweise nicht oral appliziert. Grund hierfür sind die starken Schwankungen der Plasmakonzentration an 5-Fluorouracil, die nach der p.o.- Applikation auftreten. So schwankt nach p.o.-Gabe von 10 bis 15 mg/kg die Plasmakonzentration an 5-Fluorouracil zwischen 0 und 10,5 µg/ml (0 bis 0,8 µM). Dies entspricht einer Bio­ verfügbarkeit zwischen 0% und 74%.5-Fluorouracil does not normally become oral in humans applied. The reason for this are the strong fluctuations in the Plasma concentration of 5-fluorouracil, which after the p.o. Application occur. So after p.o. administration varies from 10 to 15 mg / kg the plasma concentration of 5-fluorouracil between 0 and 10.5 µg / ml (0 to 0.8 µM). This corresponds to an organic availability between 0% and 74%.

Andererseits stellt die i.v.-Applikation, durch die etwas konstantere Plasmakonzentrationen erzielt werden können, für den Patienten eine erhebliche Belastung dar, da sie seine Bewegungsfreiheit einschränkt, zwangsläufig mit einem Klinik­ aufenthalt verbunden ist und starke Schmerzen verursachen kann.On the other hand, the IV application, through which something more constant plasma concentrations can be achieved for pose a significant burden to patients because they are his Restricted freedom of movement, inevitably with a clinic stay connected and cause severe pain can.

5-Fluorouracil wirkt insbesondere toxisch auf das Knochenmark und den Gastrointestinaltrakt. Zu seinen erheblichen Neben­ wirkungen gehören neben Knochenmarksuppression, Vereiterungen der Mucosa und Diarrhoe sowie auch Somnolenz, Einfluß auf die höheren motorischen Nerven, reversible cerebrale Ataxie und andere reversible Symptome, wie zum Beispiel das "organic brain syndrome" (siehe Rote Liste 1994, Nebenwirkungen 5-Flu­ orouracil).5-Fluorouracil is particularly toxic to the bone marrow and the gastrointestinal tract. To its considerable side besides bone marrow suppression, effects include suppuration the mucosa and diarrhea as well as somnolence, influence on the higher motor nerves, reversible cerebral ataxia and other reversible symptoms, such as the "organic brain syndrome "(see Red List 1994, side effects 5-flu orouracil).

Im Rahmen der heutigen Chemotherapie mit 5-Fluorouracil wird der Organismus in zweifacher Weise negativ beeinflußt. Einer­ seits haben die hohen Bolusgaben des Cytostatikums toxische Wirkung nicht nur in erwünschter Weise auf die malignen Zel­ len sondern auch in unerwünschter Weise auf gesundes Gewebe. Andererseits werden durch die effektive Katabolisierung des Cytostatikums toxische Abbauprodukte in entsprechend hohen Dosen gebildet. Die geschilderten Nebenwirkungen beruhen beispielsweise auf der bekannten Inhibierung der G-Proteine durch Fluoridionen, die aus α-Fluoro-β-alanin freigesetzt werden können, oder auf der Funktion des β-Alanins als Struk­ turanalogen des wichtigen inhibitorischen Neurotransmitters γ-Aminobuttersäure.As part of today's chemotherapy with 5-fluorouracil the organism is negatively affected in two ways. One on the one hand, the high bolus dose of the cytostatic has toxic Effect not only in the desired way on the malignant cell len but also undesirably on healthy tissue. On the other hand, the effective catabolization of the Cytostatic toxic breakdown products in correspondingly high Cans formed. The side effects described are based for example on the known inhibition of G proteins by fluoride ions released from α-fluoro-β-alanine  can, or on the function of β-alanine as a structure analogue of the important inhibitory neurotransmitter γ-aminobutyric acid.

Die Nebenwirkungen der Chemotherapie ließen sich nur durch die Verlangsamung oder Inhibition des enzymatischen Abbaus von 5-Fluorouracil verringern. Eine bevorzugte Angriffsstelle wäre dabei das Enzym Dihydropyrimidin-Dehydrogenase, welches den ersten und auch geschwindigkeitsbestimmenden Schritt des Abbauweges katalysiert. Die Verringerung des Abbaus würde es ermöglichen, geringere Mengen an 5-Fluorouracil insgesamt einzusetzen und so natürlich auch die auf den toxischen Ab­ bauprodukten beruhenden Nebenwirkungen zu verbessern. Dies bestätigen Untersuchungen an Patienten, die aus genetischen oder anderen Gründen eine verringerte Aktivität der Dihydro­ pyrimidin-Dehydrogenase aufweisen (vgl. Fleming, R. A., Milano, G. A., Gaspard, M. H., Bargnoux, P. J., Thyss, A., Plagne, R., Renee, N., Schneider, M., und Demard, F. (1993) Dihydropyrimidine dehydrogenase activity in cancer patients. Eur. J. Cancer, 29A: 740-744,). 5-Fluorouracil wirkt in solchen Patienten schon in wesentlich geringeren als den normalerweise applizierten Mengen.The side effects of chemotherapy could only be overcome slowing down or inhibiting enzymatic degradation decrease from 5-fluorouracil. A preferred point of attack would be the enzyme dihydropyrimidine dehydrogenase, which the first and also speed-determining step of the Degradation path catalyzed. Reducing the breakdown would allow lower amounts of 5-fluorouracil overall use and so of course also on the toxic Ab building side effects to improve building products. This confirm studies on patients from genetic or other reasons decreased activity of the dihydro pyrimidine dehydrogenase (see Fleming, R. A., Milano, G.A., Gaspard, M.H., Bargnoux, P.J., Thyss, A., Plagne, R., Renee, N., Schneider, M., and Demard, F. (1993) Dihydropyrimidine dehydrogenase activity in cancer patients. Eur. J. Cancer, 29A: 740-744,). 5-fluorouracil acts in such patients in much less than that normally applied amounts.

Darüber hinaus schwankt die Aktivität der Dihydropyrimidin- Dehydrogenase in Abhängigkeit von einem Tag/Nacht-Rhythmus. Auch diese Schwankungen haben Einfluß auf die 5-Fluoroura­ cil Therapie (Zhang, R., Lu, Z., Liu, T., Soong, S. J., und Diasio, R. B. (1993) Relationship between circadian-dependent toxicity of 5-fluorodeoxyuridine and circadian rhythms of pyrimidine enzymes: possible relevance to fluoropyrimidine chemotherapy. Cancer Res., 53: 2816-2822).In addition, the activity of the dihydropyrimidine Dehydrogenase depending on a day / night rhythm. These fluctuations also have an impact on 5-fluoroura cil therapy (Zhang, R., Lu, Z., Liu, T., Soong, S. J., and Diasio, R. B. (1993) Relationship between circadian-dependent toxicity of 5-fluorodeoxyuridine and circadian rhythms of pyrimidine enzymes: possible relevance to fluoropyrimidine chemotherapy. Cancer Res., 53: 2816-2822).

In der Literatur wurden bislang eine Vielzahl von Verbindun­ gen als Inhibitoren der Dihydropyrimidin-Dehydrogenase in vitro beschrieben (Naguib et al. (1989), Biochem. Pharmacol., 38(9), 1471-1480; Structure-Activity Relationship of Ligands of Dihydrouacil Dehydrogenase from Mouse Liver, Tatsumi et al. (1987), Inhibitory Effects of Pyrimidine, Barbituric Acid and Pyridine Derivatives on 5-Fluorouracil Degradation in Rat Liver Extracts, Japan Cancer Res. (Gann.), 78, 748-755; Baccanari et al. (1993), 5-Ethynyluracil: A Potent Modulator of Pharmacokinetics and Antitumor Efficacy of 5-Fluorouacil, P.N.A.S., USA, 90, 11064-11068; Porter et al. (1992), Mecha­ nism-based inactivation of dihydropyrimidine dehydrogenase by 5-ethynyluracil, J. Biol. Chem., 267, 5236-5242 und Daher et al. (1991), Inhibition of fluoropyrimidine catabolism by benzyloxybenzyluracil, Biochem. Pharmacol., 41, 1887-1893). Fast alle diese Verbindungen kommen aus diversen Gründen für eine Chemotherapie jedoch nicht in Frage. So haben beispiels­ weise Barbitursäurederivate, die als Inhibitoren untersucht wurden, die bekannten unerwünschten Nebenwirkungen.A large number of compounds have so far been found in the literature gene as inhibitors of dihydropyrimidine dehydrogenase in  described in vitro (Naguib et al. (1989), Biochem. Pharmacol., 38 (9), 1471-1480; Structure-activity relationship of ligands of dihydrouacil dehydrogenase from Mouse Liver, Tatsumi et al. (1987), Inhibitory Effects of Pyrimidine, Barbituric Acid and Pyridine Derivatives on 5-Fluorouracil Degradation in Rat Liver Extracts, Japan Cancer Res. (Gann.), 78, 748-755; Baccanari et al. (1993), 5-Ethynyluracil: A Potent Modulator of Pharmacokinetics and Antitumor Efficacy of 5-Fluorouacil, P.N.A.S., USA, 90, 11064-11068; Porter et al. (1992), Mecha nism-based inactivation of dihydropyrimidine dehydrogenase by 5-ethynyluracil, J. Biol. Chem., 267, 5236-5242 and therefore et al. (1991), Inhibition of fluoropyrimidine catabolism by benzyloxybenzyluracil, Biochem. Pharmacol., 41, 1887-1893). Almost all of these connections come for various reasons chemotherapy is out of the question. For example, wise barbituric acid derivatives that have been studied as inhibitors have been the known undesirable side effects.

Die Acetylen-Analoga 5-Ethinyluracil und 5-Propinyluracil wurden von einer Arbeitsgruppe an den Welcome Research Labo­ ratories hinsichtlich ihrer Wirkung auf die Dihydropyrimidin- Dehydrogenase untersucht (vgl. Porter, D. J., Chestnut, W. G., Merrill, B. M., and Spector, T. (1992) Mechanism-based inacti­ vation of dihydropyrimidine dehydrogenase by 5-ethynyluracil, J. Biol. Chem., 267, 5236-5242). Die Effektivität der Inakti­ vierung durch 5-Ethinyluracil ist 500-mal größer als die des 5-Propinyluracil. Es wird die Schlußfolgerung gezogen, daß die Substituenten an Position 5 des Uracilrings eine gewisse Größe nicht überschreiten dürfen bzw. eine gewisse Polarität aufwei­ sen müssen. Als Acetylen-Analoga reagieren diese Substanzen jedoch relativ unspezifisch und können dadurch eine Reihe von Nebenwirkungen verursachen. The acetylene analogues 5-ethynyluracil and 5-propynyluracil were created by a working group at the Welcome Research Labo ratories with regard to their effect on the dihydropyrimidine Dehydrogenase examined (see Porter, D.J., Chestnut, W.G., Merrill, B.M., and Spector, T. (1992) Mechanism-based inacti vation of dihydropyrimidine dehydrogenase by 5-ethynyluracil, J. Biol. Chem., 267, 5236-5242). The effectiveness of the Inakti 5-Ethynyluracil is 500 times larger than that of 5-propynyl uracil. It is concluded that the Substituents at position 5 of the uracil ring a certain size must not exceed or have a certain polarity must. These substances react as acetylene analogues however relatively unspecific and can result in a number of Cause side effects.  

5-Benzyloxybenzyluracil ist ein anderer sehr effektiver Inhi­ bitor der Dihydropyrimidin-Dehydrogenase, der im Tiermodell (isolierte, perfundierte Rattenleber) die 5-Fluorouracil­ wirkung verbessert. Der genaue Wirkungsmechanismus ist noch nicht aufgeklärt. 5-Benzyloxybenzyluracil ist bislang jedoch noch nicht als Therapeutikum eingesetzt worden und seine Charakteristika in bezug auf Pharmakogenetik und Nebenwirkun­ gen noch nicht untersucht.5-Benzyloxybenzyluracil is another very effective ingredient bitor of dihydropyrimidine dehydrogenase, which in animal models (isolated, perfused rat liver) the 5-fluorouracil effect improved. The exact mechanism of action is still not cleared up. So far, however, 5-benzyloxybenzyluracil is have not yet been used as a therapeutic and its Characteristics related to pharmacogenetics and side effects not yet examined.

Es gibt daher bislang keine Möglichkeit, die im Verlauf der Therapie applizierten 5-Fluorouracildosen zu verringern, in­ dem dieses in Kombination mit einem Dihydropyrimidin-Dehydro­ genase-Hemmer eingesetzt wird. Andererseits besteht ein erheb­ licher Bedarf daran, geringere Dosen des Cytostatikums ein­ zusetzen und somit die Nebenwirkungen der Chemotherapie weit­ gehend zu reduzieren. Unter diesen Voraussetzungen könnte einerseits vermieden werden, daß die Chemotherapie aufgrund der starken Nebenwirkungen abgebrochen werden muß, was bei einem nicht unerheblichen Prozentsatz der Patienten der Fall ist. Andererseits könnte das Cytostatikum über einen längeren Zeitraum appliziert und damit seine Wirkung erhöht werden.So far, there is no possibility that in the course of Therapy applied to reduce 5-fluorouracil doses in which in combination with a dihydropyrimidine dehydro genase inhibitor is used. On the other hand, there is an increase need to lower doses of the cytostatic add and thus the side effects of chemotherapy far going to reduce. Under these conditions, could on the one hand, avoid chemotherapy due to the strong side effects must be stopped, which in a not inconsiderable percentage of patients is. On the other hand, the cytostatic could last longer Applied period and thus its effect can be increased.

Es ist daher Aufgabe der Erfindung, eine Chemotherapie mit 5-Fluorouracil zur Verfügung zu stellen, die den genannten Bedarf erfüllt und die Nachteile der bisherigen Chemotherapie auf Basis von 5-Fluorouracil überwindet.It is therefore an object of the invention to use chemotherapy 5-Fluorouracil available to those named Needs met and the disadvantages of previous chemotherapy based on 5-fluorouracil.

Erfindungsgemäß wird die Aufgabe durch die Verwendung von Sparsomycin und dessen Derivaten in Kombination mit 5-Fluoro­ uracil zur Therapie von Karzinomen gelöst.According to the invention, the object is achieved by using Sparsomycin and its derivatives in combination with 5-fluoro uracil for the treatment of carcinomas solved.

In Kombination mit Sparsomycin wird der Abbau von 5-Fluoro­ uracil in überraschender Weise erheblich reduziert. Daraus ergeben sich bei seiner parallelen Applikation zahlreiche Vorteile gegenüber der bisherigen Chemotherapie auf Basis von 5-Fluorouracil alleine. In combination with sparsomycin, the breakdown of 5-fluoro Uracil surprisingly significantly reduced. Out of it there are numerous in its parallel application Advantages over previous chemotherapy based of 5-fluorouracil alone.  

Sparsomycin verlängert in unerwarteter Weise die Halbwerts­ zeit, erhöht den AUC-Wert und steigert die Bioverfügbarkeit von 5-Fluorouracil. Daneben ermöglicht es unerwartet die ge­ zielte Einstellung von 5-Fluorouracil-Plasmakonzentrationen nach sowohl i.v.- als p.o.-Applikation. Insgesamt kann daher die eingesetzte Menge an 5-Fluorouracil reduziert werden, wodurch auch die massiven Nebenwirkungen des Cytostatikums zurückgedrängt werden. Außerdem wird es völlig unerwartet möglich, 5-Fluorouracil oral zu verabreichen.Sparsomycin unexpectedly prolongs the half-life time, increases the AUC value and increases bioavailability of 5-fluorouracil. In addition, it unexpectedly enables the ge targeted setting of 5-fluorouracil plasma concentrations after both i.v. and p.o.application. Overall, therefore the amount of 5-fluorouracil used is reduced, which also causes the massive side effects of the cytostatic be pushed back. It also gets completely unexpected possible to administer 5-fluorouracil orally.

Sparsomycin ist ein in Fermentationsmedien von Streptomyces sparsogenes und Streptomyces cuspidosporus gefundenes schwe­ felhaltiges Antibiotikum mit folgender Struktur:Sparsomycin is one in Streptomyces fermentation media sparsogenic and Streptomyces cuspidosporus found sw antibiotic with the following structure:

Sparsomycin inhibiert das Wachstum vieler unterschiedlicher Organismen wie Bakterien oder Pilzen. Es verhindert die Pro­ teinbiosynthese, während die RNA-Synthese ungehindert abläuft. Die Proteinbiosynthese wird gehemmt, indem die Peptidyltrans­ ferase die für das Wachstum der Polypeptidkette verantwort­ lich ist, inhibiert wird. Seine antibiotischen Eigenschaften liegen jedoch nicht günstiger als die anderer Antibiotika, weshalb es auch nicht als Antibiotikum eingesetzt wird. Die Totalsynthese von Sparsomycin ist beschrieben worden (Helm­ quist und Shekhani, (1979), Total Synthesis of (RC)-Spar­ somycin, J. Am. Chem. Soc., 1057-1059 und Ottenheÿm et al. (1979), Total Synthesis of Enantiomeric Sparsomycin, Tetrahe­ dron Letters, 4, 387-390) und wurde von der Firma Upjohn Co. hergestellt.Sparsomycin inhibits the growth of many different organisms such as bacteria or fungi. It prevents protein biosynthesis, while RNA synthesis proceeds unimpeded. Protein biosynthesis is inhibited by inhibiting the peptidyl transferase that is responsible for the growth of the polypeptide chain. However, its antibiotic properties are no more favorable than those of other antibiotics, which is why it is not used as an antibiotic. The total synthesis of sparsomycin has been described (Helm quist and Shekhani, (1979), Total Synthesis of (R C ) -Spar somycin, J. Am. Chem. Soc., 1057-1059 and Ottenheÿm et al. (1979), Total Synthesis of Enantiomeric Sparsomycin, Tetrahe dron Letters, 4, 387-390) and was manufactured by Upjohn Co.

Anstelle des Sparsomycins können auch dessen Derivate der allgemeinen Formen verwendet werden: Instead of the sparsomycin, its derivatives can also general forms are used:  

in der
R₁ und R₂ H oder Methyl bedeuten und
X bevorzugt
in the
R₁ and R₂ are H or methyl and
X preferred

darstellt,
wobei R₃ Methyl oder Hydroxymethyl ist,
R₄ einen der Reste CH₂SCH₃, CH₂S(CH₂)nCH₃,
CH₂SCH₂-Phenyl, CH₂-CH= CH₂, CH₂-CH=CH-CH₃,
CH₂-2-Furyl und CH₂-Phenyl bedeutet, und n eine ganze Zahl 7 ist.
represents
where R₃ is methyl or hydroxymethyl,
R₄ one of the radicals CH₂SCH₃, CH₂S (CH₂) n CH₃,
CH₂SCH₂-phenyl, CH₂-CH = CH₂, CH₂-CH = CH-CH₃,
CH₂-2-furyl and CH₂-phenyl, and n is an integer 7.

Obwohl die folgende Beschreibung sich im wesentlichen auf Sparsomycin bezieht, können vergleichbare Ergebnisse mit des­ sen Derivaten, wie sie oben genannt sind, erhalten werden.Although the following description is essentially based on Sparsomycin may have comparable results to that of Derivatives as mentioned above can be obtained.

Am Modell der Dihydropyrimidin-Dehydrogenase aus Schweine­ leber konnte nun nachgewiesen werden, daß Sparsomycin dieses Enzym hemmt. Auf diesem vorläufigen sowie den im Anschluß be­ schriebenen Experimenten aufbauend wurde die Kombinations­ therapie von Karzinomen mit Sparsomycin und 5-Fluorouracil entwickelt. Im Rahmen der Entwicklungen wurden die nachste­ henden Untersuchungen zur Modulation der Pharmakokinetik so­ wie der Bioverfügbarkeit und Antitumoraktivität des 5-Fluo­ rouracils durch Sparsomycin durchgeführt. Auf Basis dieser Experimente wurden galenische Formulierungen zur Therapie am Menschen entwickelt. Using the model of the dihydropyrimidine dehydrogenase from pigs It was now possible to show that sparsomycin was responsible for this Enzyme inhibits. On this preliminary as well as the following The combination was based on the experiments therapy of carcinomas with sparsomycin and 5-fluorouracil developed. As part of the developments, the next ones existing studies on the modulation of pharmacokinetics such as the bioavailability and antitumor activity of 5-fluo rouracils performed by sparsomycin. Based on this Experiments were galenical formulations for therapy on People developed.  

Experiment 1Experiment 1 Hemmung der Dihydropyrimidin-Dehydrogenase durch SparsomycinInhibition of dihydropyrimidine dehydrogenase by sparsomycin

Das Verhältnis der Michaelis-Menten-Konstanten (Substratkon­ zentration, bei der das Substrat mit halbmaximaler Geschwin­ digkeit umgesetzt wird) zu der Konzentration, bei der eine halbmaximale Inhibition der Umsetzung auftritt, ist ein Maß dafür, inwieweit das Substrat (5-Fluorouracil) und der Inhi­ bitor (Sparsomycin) um die Bindungsstelle am Enzym Dihydro­ pyrimidin-Dehydrogenase konkurrieren. Bei Sättigungskonzen­ trationen des zweiten Substrats (NADPH, 60 µM) liegt die Michaelis-Menten-Konstante für 5-Fluorouracil bei 5,5 µM. Die Konstante der halbmaximalen Inhibition beträgt nach meßtech­ nisch bedingten Korrekturen für Sparsomycin 0,014 µM. Das Verhältnis beider Konstanten beträgt somit 393 : 1. Wenn Spar­ somycin also in einer um ca. den Faktor 400 kleineren Konzen­ tration vorhanden ist als 5-Fluorouracil, werden beide genau so gut an das Enzym gebunden. Sparsomycin bindet irreversibel an das Enzym. Aufgrund des suicide-Inhibitionsmechanismus stehen Enzymmoleküle, an die Sparsomycin gebunden hat, für den Pyrimidinkatabolismus nicht mehr zur Verfügung. Je höher das Verhältnis von Michaelis-Menten-Konstante zu der Konstan­ te für halbmaximale Inhibition ist, desto interessanter wird der Inhibitor für eine therapeutische Anwendung. Ein Verhält­ nis von 400 : 1 läßt Sparsomycin für die therapeutische An­ wendung schon äußerst interessant erscheinen. The ratio of the Michaelis-Menten constants (substrate con centering at which the substrate is traveling at half maximum speed is implemented) to the concentration at which a half-maximum inhibition of implementation occurs is a measure to what extent the substrate (5-fluorouracil) and the Inhi bitor (sparsomycin) around the binding site on the enzyme dihydro pyrimidine dehydrogenase compete. With saturation concents trations of the second substrate (NADPH, 60 µM) Michaelis-Menten constant for 5-fluorouracil at 5.5 µM. The The half-maximum inhibition constant is measured by meßtech niche corrections for sparsomycin 0.014 µM. The The ratio of the two constants is thus 393: 1. If saving somycin in a 400 times smaller concentration tration is present as 5-fluorouracil, both are accurate bound so well to the enzyme. Sparsomycin binds irreversibly to the enzyme. Because of the suicide inhibition mechanism stand for enzyme molecules to which sparsomycin has bound pyrimidine catabolism is no longer available. The higher the ratio of the Michaelis-Menten constant to the constant te for half-maximum inhibition, the more interesting it becomes the inhibitor for a therapeutic application. A relationship nis of 400: 1 leaves sparsomycin for therapeutic use already seem extremely interesting.  

Experiment 2Experiment 2 Modulation der Pharmakokinetik des 5-Fluorouracils durch SparsomycinModulation of the pharmacokinetics of 5-fluorouracil by Sparsomycin

Um die in-vivo-Inhibition der Dihydropyrimidin-Dehydrogenase durch Sparsomycin zu untersuchen, wurden Tierexperimente an Ratten bzw. Mäusen durchgeführt. Die Wirkstoffe wurden in phy­ siologischer Kochsalzlösung gelöst und in einem Volumen von 10 ml/kg appliziert.To inhibit dihydropyrimidine dehydrogenase in vivo animal experiments were started to investigate by sparsomycin Rats or mice. The active ingredients were in phy saline solution dissolved in a volume of 10 ml / kg applied.

In Extrakten aus Lebern solcher Tiere, die 6 Stunden nach ei­ ner Behandlung mit Sparsomycin (eine einzelne p.o.-Dosis an Sparsomycin von 2 mg/kg = 5,5 µmol/kg) entnommen wurden, ist der Pyrimidinabbau (also der des 5-Fluorouracils) zu mehr als 95% inhibiert. Darüber hinaus werden die tageszeitlich be­ dingten Rhythmen der Dihydropyrimidin-Dehydrogenase-Aktivitä­ ten in Gegenwart von Sparsomycin abgeschaltet. Diese Wirkung tritt bei Plasmakonzentrationen auf, wie sie üblicherweise bei der Verwendung des Sparsomycins als Antibiotikum einge­ setzt werden (< 0,1 µM).In extracts from the livers of such animals, 6 hours after egg treatment with sparsomycin (a single p.o. Sparsomycin of 2 mg / kg = 5.5 µmol / kg) were taken the pyrimidine degradation (i.e. that of 5-fluorouracil) to more than 95% inhibited. In addition, the time of day related rhythms of dihydropyrimidine dehydrogenase activity switched off in the presence of sparsomycin. This effect occurs at plasma concentrations as they usually do when using the sparsomycin as an antibiotic are set (<0.1 µM).

Weiterhin vergrößert eine Vorbehandlung mit Sparsomycin die Halbwertszeit, mit der 5-Fluorouracil ausgeschieden wird, und erhöht die Fläche unter der Plasmakonzentration/Zeitkurve (AUC). Im Experiment wurden Ratten jeweils 50 mg/kg 5-Fluoro­ uracil intravenös oder peroral verabreicht. Untersucht wurde die Halbwertszeit von 5-Fluorouracil im Plasma sowie der AUC- Wert. In Tabelle 1 sind die Vergleichsdaten für Verabreichung von 5-Fluorouracil mit und ohne Vorbehandlung mit Sparsomycin (2 mg/kg, peroral, 1 Stunde vor 5-Fluorouracil-Gabe) angege­ ben. Pretreatment with sparsomycin also increases the Half-life with which 5-fluorouracil is excreted and increases the area under the plasma concentration / time curve (AUC). In the experiment, rats each became 50 mg / kg 5-fluoro uracil administered intravenously or orally. Was investigated the half-life of 5-fluorouracil in plasma and AUC Value. Table 1 shows the comparative data for administration of 5-fluorouracil with and without pretreatment with sparsomycin (2 mg / kg, oral, 1 hour before 5-fluorouracil administration) ben.  

Tabelle I Table I

Pharmakokinetik von 5-Fluorouracil Pharmacokinetics of 5-fluorouracil

Die Bioverfügbarkeit von peroral appliziertem 5-Fluorouracil beträgt in mit Sparsomycin vorbehandelten Ratten 100%, wie man an den AUC-Werten bei derartigen Experimenten sehen kann. Dabei wurde die Plasmakonzentration des 5-Fluorouracils be­ trachtet. Bei Vorbehandlung mit Sparsomycin steht also die gesamte applizierte Menge des Cytostatikums 5-Fluorouracil in erwünschter Weise dem anabolen Weg (Inhibierung der Thy­ midylatsynthase) zur Verfügung.The bioavailability of orally applied 5-fluorouracil is 100% in rats pretreated with sparsomycin, such as one can see from the AUC values in such experiments. The plasma concentration of 5-fluorouracil was determined seeks. So if you have pretreatment with sparsomycin, total applied amount of the cytostatic 5-fluorouracil desirably the anabolic route (inhibition of Thy midylate synthase).

Im Vergleich dazu werden in nicht mit Sparsomycin behandel­ ten Tieren nur 65% des p.o.-applizierten Fluorouricils auf­ genommen. Wie einleitend beschrieben, steht dies im Einklang mit den beobachteten Schwankungen der Bioverfügbarkeit von 5-Fluorouracil nach p.o.-Applikation am Menschen. Ein be­ trächtlicher Anteil des Fluorouracils wird hier also bereits im Gastrointestinaltrakt abgebaut. Dadurch entstehen erstens bereits vor Erreichen des Wirkorts beträchtliche Mengen der toxischen Abbauprodukte des 5-Fluorouracils und zweitens wer­ den von Anfang an beträchtliche Mengen des Cytostatikums der beabsichtigten Wirkung entzogen. In comparison, we are not treated with sparsomycin only 65% of the fluorouricil administered po taken. As described in the introduction, this is in line with the observed fluctuations in the bioavailability of 5-Fluorouracil after p.o. application to humans. A be the proportion of fluorouracil is already here degraded in the gastrointestinal tract. Firstly, this creates considerable quantities of the toxic degradation products of 5-fluorouracil and second who the considerable amounts of the cytostatic of the intended effect withdrawn.  

Im 24-Stunden-Urin der Tiere, die mit Sparsomycin vorbehan­ delt wurden, findet man 80% einer i.v.-Dosis an Fluoroura­ cil in unveränderter Form. Dagegen liegen bei Tieren, die 5-Fluorouracil allein erhielten, nur 13% unverändert vor.In the 24-hour urine of animals reserved with sparsomycin 80% of an IV dose of fluoroura is found cil in unchanged form. In contrast, in animals, the 5-Fluorouracil received alone, only 13% unchanged.

Darüber hinaus erhält man im Rattenmodell nach Vorbehand­ lung mit Sparsomycin einen linearen Zusammenhang zwischen der AUC-Fläche und der verabreichten Menge an 5-Fluorouracil. Dies trifft bis zu einer Gesamtdosis von 30 mg/kg 5-Fluoro­ uracil zu. Oberhalb dieser Dosen (z. B. bei 50 mg/kg) findet man eine geringfügige Abweichung der Linearität. Analoges gilt für die maximale Plasmakonzentration an 5-Fluorouracil. Nach einer p.o.-Gabe von 50 mg/kg 5-Fluorouracil liegt sie nach Vorbehandlung mit Sparsomycin (2 mg/kg, peroral, 1 Stun­ de vor 5-Fluorouracil-Gabe) bei ca. 240 µM. Ohne parallele Gabe von Sparsomycin läßt sich weder ein linearer Zusammen­ hang zwischen 5-Fluorouracil und der AUC-Fläche noch zwischen 5-Fluorouracil-Dosis und der maximalen Plasmakonzentration feststellen.In addition, you get in the rat model after pretreatment with sparsomycin a linear relationship between the AUC area and the amount of 5-fluorouracil administered. This applies to a total dose of 30 mg / kg 5-fluoro uracil too. Above these doses (e.g. at 50 mg / kg) takes place a slight deviation in linearity. Analogue applies to the maximum plasma concentration of 5-fluorouracil. After a 50 mg / kg dose of 5-fluorouracil, it lies after pretreatment with sparsomycin (2 mg / kg, orally, 1 hour de before 5-fluorouracil administration) at approx. 240 µM. Without parallel Administration of sparsomycin can neither be a linear combination still between 5-fluorouracil and the AUC area 5-fluorouracil dose and the maximum plasma concentration determine.

Diese Experimente zeigen deutlich, daß es die kombinierte Verabreichung von 5-Fluorouracil und Sparsomycin erstmalig gestattet, einen Zusammenhang zwischen verabreichter Dosis an 5-Fluorouracil und Plasmakonzentration herzustellen. Da­ mit kann aber auch die maximale Plasmakonzentration erstma­ lig exakt auf optimale therapeutische Konzentrationen ein­ gestellt werden. These experiments clearly show that it was the combined one Administration of 5-fluorouracil and sparsomycin for the first time allowed a relationship between administered dose to produce 5-fluorouracil and plasma concentration. There with, the maximum plasma concentration can also be reached for the first time lig precisely to optimal therapeutic concentrations be put.  

Experiment 3Experiment 3 Modulation der Bioverfügbarkeit und Antitumoraktivität des 5-Fluorouracils durch SparsomycinModulation of bioavailability and antitumor activity of 5-fluorouracil by sparsomycin

Anhand von zwei Tumormodellen der Maus, subkutan induzierte Colon 38 und MOPC-315 Myeloma, wurde untersucht, inwieweit Sparsomycin die Antitumoraktivität des 5-Fluorouracils ver­ stärkt. Parallel dazu wurde untersucht, welchen Einfluß die Behandlung mit Sparsomycin auf die Toxizität des Cytostati­ kums hat.Using two mouse tumor models, subcutaneously induced Colon 38 and MOPC-315 myeloma, was examined to what extent Sparsomycin ver the antitumor activity of 5-fluorouracil strengthens. In parallel, it was examined what influence the Treatment with sparsomycin for the toxicity of the cytostati kums has.

Als Maß für die Antitumoraktivität wird die Verkleinerung ei­ nes definierten Tumors in Abhängigkeit von den unterschied­ lichen Behandlungsweisen betrachtet. Dabei wird die Größe ei­ nes Tumors nach Behandlung mit einer Kombination aus Sparso­ mycin und 5-Fluorouracil bzw. mit 5-Fluorouracil alleine ge­ messen und mit entsprechenden Tumoren in unbehandelten Indivi­ duen verglichen (Tumorgröße nach Behandlung minus Tumorgröße im Kontrollexperiment: T-C). Über die Toxizität läßt sich an­ hand der medikamentenbedingten Todesrate eine Aussage machen (LD₅₀).The reduction is used as a measure of the anti-tumor activity nes defined tumor depending on the difference treatment methods. The size is egg tumor after treatment with a combination of Sparso mycin and 5-fluorouracil or with 5-fluorouracil alone measure and with corresponding tumors in untreated individuals duen compared (tumor size after treatment minus tumor size in the control experiment: T-C). About the toxicity make a statement based on the drug-related death rate (LD₅₀).

Einen Colon-38-Tumor tragende Mäuse wurden vor Beginn der 5-Fluorouracil-Therapie mit Sparsomycin behandelt (1 mg/kg; intraperitoneal). Danach wurden den Tieren täglich variable Mengen 5-Fluorouracil peroral verabreicht. T-C und LD₅₀ wur­ den über einen Zeitraum von 9 Tagen hinweg bestimmt. Die Er­ gebnisse der Experimente sind in Tabelle II zusammengefaßt. Mice bearing a Colon 38 tumor were identified before the onset of the 5-fluorouracil therapy treated with sparsomycin (1 mg / kg; intraperitoneal). After that, the animals became variable every day Amounts of 5-fluorouracil administered orally. T-C and LD₅₀ was determined over a period of 9 days. The he Results of the experiments are summarized in Table II.  

Tabelle II Table II

Wie aus Tabelle II zu entnehmen ist, ist der Effekt des Spar­ somycins auf die Antitumoraktivität des 5-Fluorouracils stär­ ker ausgeprägt als sein Effekt auf dessen Toxizität. Zusätz­ lich wirkt sich die Tatsache günstig aus, daß Sparsomycin selbst eine gewisse Antitumoraktivität hat, da es die Protein­ biosynthese inhibiert. Allerdings erhöht eine Behandlung mit einer optimalen Menge Sparsomycin alleine - diese Dosis ent­ spricht etwa dem LD₁₀-Wert - die Überlebensrate der behan­ delten Tiere nur um den Faktor 1,17 (van den Broek, L. A. G. M.; Lazaro, E.; Zylicz, Z.; Fennis, P. J.; Missler, F. A. N.; Lelieveld, P.; Garzotto, M.; Wagener, T.; Ballesta, J. P. G.; Ottenjeÿm, H. C. J. (1989), J. Med. Chem. 32, 2002-2015: Lipophilic Analogues of Sparsomycin as strong Inhibitors of Protein Synthesis and Tumor Growth: A Structure-Activity Relationship Study). Das Tumorwachstum wird hier weniger als 10% reduziert. As can be seen from Table II, the effect of saving is strengthen somycins on the antitumor activity of 5-fluorouracil more pronounced than its effect on its toxicity. Additional The fact that sparsomycin itself has some anti-tumor activity since it is the protein inhibits biosynthesis. However, treatment with increases an optimal amount of sparsomycin alone - this dose ent speaks about the LD₁₀ value - the survival rate of the behan animals only by a factor of 1.17 (van den Broek, L.A.G. M .; Lazaro, E .; Zylicz, Z .; Fennis, P. J .; Missler, F.A.N .; Lelieveld, P .; Garzotto, M .; Wagener, T .; Ballesta, J.P. G .; Ottenjeÿm, H.C. J. (1989), J. Med. Chem. 32, 2002-2015: Lipophilic Analogues of Sparsomycin as strong Inhibitors of Protein Synthesis and Tumor Growth: A Structure Activity Relationship Study). The tumor growth here is less than 10% reduced.  

An Mäusen, denen MOPC-315-Zellen subkutan implantiert wurden, findet man vergleichbare Ergebnisse.In mice implanted with MOPC-315 cells subcutaneously you can find comparable results.

Der therapeutische Index des 5-Fluorouracils, d. h. das Ver­ hältnis von LD₅₀ zu der minimalen, effektiven Dosis des 5-Fluorouracils, wird durch die Vorbehandlung mit Sparsomycin im Tierexperiment um etwa den Faktor 5 verbessert.The therapeutic index of 5-fluorouracil, i.e. H. the ver ratio of LD₅₀ to the minimum effective dose of 5-fluorouracils, is pretreated with sparsomycin improved by a factor of 5 in animal experiments.

Erfindungsgemäß wird nun die Verwendung von Sparsomycin zur Chemotherapie in Kombination mit 5-Fluorouracil zur Verfügung gestellt.According to the invention, the use of sparsomycin for Chemotherapy in combination with 5-fluorouracil is available posed.

Bei einer kontinuierlichen Verabreichung von Sparsomycin zu­ sammen mit 5-Fluorouracil kann auch beim Menschen ein stabi­ ler 5-Fluorouracilspiegel im Blut erhalten werden. Dies kann einerseits durch kontinuierliche i.v.-Infusion beider Sub­ stanzen erreicht werden. Andere Verfahrensweisen sind genau­ so denkbar, beispielsweise eine perorale Gabe von Sparsomycin vor Beginn der Behandlung mit 5-Fluorouracil, wobei jeder der vielen möglichen Modi der 5-Fluorouracil-Therapie angewendet werden kann.With continuous administration of sparsomycin too Together with 5-fluorouracil, it can also be stable in humans 5-fluorouracil levels can be obtained in the blood. This can on the one hand by continuous IV infusion of both sub punching can be achieved. Other procedures are accurate conceivable, for example, oral administration of sparsomycin before starting treatment with 5-fluorouracil, each of which many possible modes of 5-fluorouracil therapy applied can be.

Im Gegensatz zu den nach oraler Applikation beobachteten Schwankungen der Bioverfügbarkeit und Plasmakonzentration von 5-Fluorouracil liegt die Bioverfügbarkeit des 5-Fluorouracils im Tierexperiment (s. o.) nach peroraler Gabe nahe bei 100%. Die Kombinationstherapie von 5-Fluorouracil mit Sparsomycin ermöglicht damit ein orales Verabreichen des 5-Fluorouracils auch beim Menschen. Die perorale Applikation stellt aber im Vergleich mit der kontinuierlichen Infusion eine erhebliche Erleichterung für den Patienten dar.In contrast to those observed after oral administration Fluctuations in bioavailability and plasma concentration of 5-fluorouracil is the bioavailability of 5-fluorouracil in animal experiments (see above) after oral administration close to 100%. The combination therapy of 5-fluorouracil with sparsomycin thus enables oral administration of the 5-fluorouracil also in humans. However, the oral application provides in A significant comparison with continuous infusion Relief for the patient.

Da sich auch die Höhe des Plasmaspiegels von 5-Fluorouracil nach dem Ausschalten der Dihydropyrimidin-Dehydrogenase durch Sparsomycin erstmals genau einstellen läßt, kann sehr viel gezielter eine bestimmte Plasmakonzentration therapeutisch eingesetzt werden. Darüber hinaus werden zum Erreichen der therapeutischen Plasmakonzentration sehr viel geringere Dosen an Fluorouracil benötigt. Durch die in Anwesenheit von Spar­ somycin erzielte Verbesserung des therapeutischen Index und die geringere zum Einstellen einer bestimmten Plasmakonzen­ tration notwendige Menge an 5-Fluorouracil hat zur Folge, daß wesentlich weniger toxische Abbauprodukte entstehen und da­ mit den Nebenwirkungen der Chemotherapie erheblich verringert werden.Since the level of 5-fluorouracil after switching off the dihydropyrimidine dehydrogenase  Sparsomycin can be set precisely for the first time, can do a lot targeted a certain plasma concentration therapeutically be used. In addition, to achieve the therapeutic plasma concentration much lower doses of fluorouracil needed. By in the presence of Spar somycin achieved improvement in therapeutic index and the lower one for setting a certain plasma concentration Tration necessary amount of 5-fluorouracil has the consequence that much less toxic breakdown products arise and there significantly reduced with the side effects of chemotherapy will.

Der optimale Behandlungsmodus und die einzustellenden Plasma­ konzentrationen hängen von der Art des zu behandelnden Tumors bzw. dem individuellen Krankheitsbild des Patienten ab. Bei einer parallelen Applikation von Sparsomycin liegen optimale Plasmaspiegel zwischen 0,5 und 10 µM 5-Fluorouracil (65,2 bis 1304 ng/ml). Diese Werte können im Rahmen folgender Applika­ tionsformen erreicht werden:The optimal treatment mode and the plasma to be set Concentrations depend on the type of tumor to be treated or the individual clinical picture of the patient. At a parallel application of sparsomycin is optimal Plasma levels between 0.5 and 10 µM 5-fluorouracil (65.2 to 1304ng / ml). These values can be used in the following applications forms can be achieved:

  • 1. 24-stündige kontinuierliche intravenöse Infusion von 0,5 bis 10 mg/(kg × Tag) an 5-Fluorouracil zusammen mit 2,5 bis 25 µg/(kg × Tag) an Sparsomycin über einen Zeitraum von 6 Tagen bis zu einer Gesamtdosis von 10 bis 30 mg/kg, vorzugsweise 15 mg/kg 5-Fluorouracil.1. 24 hour continuous intravenous infusion of 0.5 up to 10 mg / (kg × day) of 5-fluorouracil together with 2.5 up to 25 µg / (kg × day) of sparsomycin over a period of time from 6 days up to a total dose of 10 to 30 mg / kg, preferably 15 mg / kg 5-fluorouracil.
  • 2. 24-stündige kontinuierliche intravenöse Infusion von 0,5 bis 10 mg/(kg × Tag) an 5-Fluorouracil über einen Zeitraum von 6 Tagen bis zu einer Gesamtdosis von 10 bis 30 mg/kg, vorzugsweise 15 mg/kg 5-Fluorouracil bei gleichzeitiger oraler oder intravenöser Applikation von 2,5 bis 25 µg/(kg × Tag) Sparsomycin. 2. 24 hour continuous intravenous infusion of 0.5 up to 10 mg / (kg × day) of 5-fluorouracil over a period of time from 6 days up to a total dose of 10 to 30 mg / kg, preferably 15 mg / kg 5-fluorouracil with simultaneous oral or intravenous administration of 2.5 to 25 µg / (kg × day) Sparsomycin.  
  • 3. Parallele perorale Applikation von 2,5 bis 25 µg/(kg × Tag) und 0,5 bis 10 mg/(kg × Tag) 5-Fluorouracil täglich über einen Zeitraum von 6 Tagen bis zu einer Gesamtdosis von 10 bis 30 mg/kg, vorzugsweise 15 mg/kg.3. Parallel oral application from 2.5 to 25 µg / (kg × day) and 0.5 to 10 mg / (kg × day) of 5-fluorouracil daily a period of 6 days up to a total dose of 10 to 30 mg / kg, preferably 15 mg / kg.

5-Fluorouracil wird demnach in Dosen von 0,5 bis 10 mg/(kg × Tag), vorzugsweise von 1 bis 7 mg/(kg × Tag) und besonders bevorzugt von 2,5 mg/(kg × Tag) eingesetzt.5-Fluorouracil is therefore used in doses of 0.5 to 10 mg / (kg × day), preferably from 1 to 7 mg / (kg × day) and especially preferably used of 2.5 mg / (kg × day).

Die Dosierungen von Sparsomycin liegen in einem Bereich von 2,5 bis 25 µg/(kg × Tag), vorzugsweise von 5 bis 15 µg/(kg × Tag) und ganz besonders bevorzugt bei 10 µg/(kg × Tag).Dosages of sparsomycin are in the range of 2.5 to 25 µg / (kg × day), preferably from 5 to 15 µg / (kg × day) and very particularly preferably at 10 µg / (kg × day).

Die absolute Menge und auch die Gesamtmenge an 5-Fluoroura­ cil, die einem Patienten unabhängig vom konkreten Therapie­ plan verabreicht werden müssen, um einen optimalen Wirkspie­ gel zu erzielen, ist bei paralleler Applikation von Sparso­ mycin in Kombination mit 5-Fluorouracil auf jeden Fall wesent­ lich geringer als die heute applizierten Dosen an 5-Fluoro­ uracil. Bisher verabreichte Dosierungen des 5-Fluorouracils betragen z. B. 12 bis 15 mg/(kg × Tag) - maximal 1 g täglich - bis eine Gesamtmenge von 12 bis 15 g erreicht ist oder in­ tolerable Nebenwirkungen auftreten. Ein anderes, derzeit verwendetes Dosierungsschema schlägt i.v.-Injektionen von 12 mg/(kg × Tag) über 3 bis 4 Tage vor und, sofern möglich, anschließend 3 bis 4 weitere Dosen von 6 mg/kg jeden zweiten Tag. Einer 70 kg schweren Person werden hierbei also maximal 5,04 g 5-Fluorouracil zugeführt. Demgegenüber werden in der erfindungsgemäßen Kombinationstherapie 0,5 bis 10 kg/(kg × Tag) bis zu einer Gesamtdosis von 30 mg/kg verabreicht, d. h. ein 70 kg schwerer Patient erhält bei 6-tägiger Behandlung maximal eine Gesamtmenge von 2,1 g 5-Fluorouracil. Bei Behand­ lung nach dem bevorzugten Dosierungsschema erhält ein solcher Patient insgesamt 1,05 g 5-Fluorouracil. Diese Reduktion ist möglich, da das gesamte applizierte 5-Fluorouracil zum Wirk­ spiegel beiträgt (100% Bioverfügbarkeit). Aufgrund der dra­ stischen Verringerung der applizierten Dosen werden auch die beim Patienten auftretenden Nebenwirkungen des 5-Fluoroura­ cils deutlich verringert, was für den Patienten selbst eine erhebliche Erleichterung und verbesserte Verträglichkeit der Chemotherapie mit sich bringt.The absolute amount and also the total amount of 5-fluoroura cil, a patient regardless of the specific therapy must be administered in order to achieve an optimal effect gel can be achieved with parallel application of Sparso mycin in combination with 5-fluorouracil is definitely essential less than the doses of 5-fluoro applied today uracil. Dosages of 5-fluorouracil administered to date amount to z. B. 12 to 15 mg / (kg × day) - maximum 1 g daily - until a total of 12 to 15 g is reached or in tolerable side effects occur. Another one, currently Dosing schedule used suggests IV injections of 12 mg / (kg × day) over 3 to 4 days before and, if possible, then 3 to 4 further doses of 6 mg / kg every second Day. A person weighing 70 kg will therefore be at maximum 5.04 g of 5-fluorouracil fed. In contrast, in the Combination therapy according to the invention 0.5 to 10 kg / (kg × day) administered up to a total dose of 30 mg / kg, d. H. a 70 kg patient receives 6 days of treatment a maximum of 2.1 g of 5-fluorouracil. At treatment The preferred dosage regimen receives one  Patient total 1.05 g of 5-fluorouracil. This reduction is possible because the entire 5-fluorouracil applied to the effect Spiegel contributes (100% bioavailability). Because of the dra tical reduction of the applied doses will also side effects of 5-fluoroura occurring in the patient cils significantly reduced, which for the patient himself considerable relief and improved tolerance of the Chemotherapy.

Erfindungsgemäß wird eine pharmazeutische Zubereitung bereit­ gestellt, welche 20 bis 1000 g 5-Fluorouracil und 0,125 bis 2,5 g Sparsomycin zusammen mit einem pharmazeutisch geeigne­ ten Träger (ad 2 kg) enthält. Bevorzugterweise enthält die Zubereitung 0,2 bis 2 g Sparsomycin, 75 bis 525 g 5-Fluoro­ uracil und Träger ad 2 kg und besonders bevorzugt 0,75 g Sparsomycin, 187,5 g 5-Fluorouracil und Träger ad 2 kg. Wahl­ weise kann ein Teil des Trägers durch Folinsäure (30 bis 60 g) ersetzt werden. 2 kg entsprechen dabei 1000 Tagesdosen.According to the invention, a pharmaceutical preparation is ready which 20 to 1000 g of 5-fluorouracil and 0.125 to 2.5 g sparsomycin together with a pharmaceutically acceptable contains th carrier (ad 2 kg). Preferably, the Preparation 0.2 to 2 g sparsomycin, 75 to 525 g 5-fluoro uracil and carrier ad 2 kg and particularly preferably 0.75 g Sparsomycin, 187.5 g 5-fluorouracil and carrier ad 2 kg. Choice part of the carrier can be replaced by folic acid (30 to 60 g) can be replaced. 2 kg correspond to 1000 daily doses.

Das Gewichtsverhältnis von 5-Fluorouracil zu Sparsomycin liegt in einem Bereich von 160 : 1 bis 400 : 1, bevorzugter­ weise im Bereich von 190 : 1 bis 375 : 1 und besonders be­ vorzugt beträgt das Verhältnis 250 : 1.The weight ratio of 5-fluorouracil to sparsomycin is in the range of 160: 1 to 400: 1, more preferred example in the range from 190: 1 to 375: 1 and especially be the ratio is preferably 250: 1.

Die folgenden Rezepturen sollen die Erfindung erläutern, sie jedoch nicht einschränken.The following recipes are intended to explain the invention, they but do not restrict.

1. Kombinationspräparate für die perorale Applikation 1. Combination preparations for oral application

Die festen Präparate zur oralen Applikation (a bis e) können tablettiert und gegebenenfalls mit Überzügen gemäß dem Stand der Technik versehen werden.The solid preparations for oral administration (a to e) can tableted and, if necessary, with coatings according to the state the technology.

2. Kombinationspräparate für die intravenöse Applikation 2. Combination preparations for intravenous administration

Für die perorale Kombinationstherapie können Sparsomycin und 5-Fluorouracil in einem Kombinationspräparat verabreicht wer­ den. Dieses kann in Form von Tabletten, Dragees, Kapseln, Mikrokapseln, Lösungen und Tropfen verabreicht werden. Dazu können die Wirkstoffe mit pharmakologisch geeigneten Hilfs- und Trägermaterialien wie Lactose, Saccharose, Mannit, Gela­ tine, Polyvinylpyrrolidon, sowie gegebenenfalls weiteren Zu­ satzstoffen zur Verbesserung der Verträglichkeit, Wirkung (z. B. Folinsäurederivate) oder Absorption kombiniert werden. Die Formulierungen können mit Hilfe, dem Stand der Technik entsprechender bekannter Verfahren portioniert, beispielsweise tablettiert, werden.For oral combination therapy, sparsomycin and 5-Fluorouracil administered in a combination preparation the. This can be in the form of tablets, coated tablets, capsules, Microcapsules, solutions and drops are administered. To the active ingredients can be treated with pharmacologically and carrier materials such as lactose, sucrose, mannitol, gela tine, polyvinylpyrrolidone, and optionally further additions Substitutes to improve the tolerance, effect (e.g. folic acid derivatives) or absorption can be combined. The formulations can with the help of the prior art corresponding known methods portioned, for example tabletted.

Für die intravenöse Infusion können die Wirkstoffe in geeig­ neten Puffer- und Salzlösungen formuliert werden. Die Formu­ lierung und Sterilisation kann gemäß dem Stand der Technik entsprechender, bekannter Verfahren erfolgen.The active ingredients can be used for intravenous infusion Buffer and salt solutions should be formulated. The Formu lation and sterilization can be according to the state of the art corresponding, known methods.

In allen Formen wird Sparsomycin vorzugsweise in Dosierungen von 0,125 bis 2,5 mg täglich, bevorzugt 0,2 bis 2 mg täglich und ganz besonders bevorzugt von 0,75 mg täglich, in Kombi­ nation mit 20 bis 1000 mg 5-Fluorouracil täglich, bevorzugt 75 bis 525 mg täglich und ganz besonders bevorzugt 187,5 mg 5-Fluorouracil täglich, bis zu einer Gesamtmenge von 0,5 bis 3 g, bevorzugt 0,7 bis 2 g und ganz besonders bevorzugt 1,05 g, verabreicht.In all forms, sparsomycin is preferred in dosages from 0.125 to 2.5 mg daily, preferably 0.2 to 2 mg daily  and most preferably from 0.75 mg daily, in combination nation with 20 to 1000 mg 5-fluorouracil daily, preferred 75 to 525 mg daily and most preferably 187.5 mg 5-fluorouracil daily, up to a total of 0.5 to 3 g, preferably 0.7 to 2 g and very particularly preferably 1.05 g administered.

Claims (8)

1. Verwendung von Sparsomycin in Kombination mit 5-Fluoro­ uracil zur Therapie von Karzinomen, wobei anstelle des Spar­ somycins auch dessen Derivate der allgemeinen Formen verwen­ det werden können: in der
R₁ und R₂ H oder Methyl bedeuten und
X bevorzugt darstellt,
wobei R₃ Methyl oder Hydroxymethyl,
R₄ einen der Reste CH₂SCH₃, CH₂S(CH₂)nCH₃,
CH₂SCH₂-Phenyl, CH₂-CH=CH₂, CH₂-CH=CH-CH₃,
CH₂-2-Furyl und CH₂-Phenyl darstellt und n eine ganze Zahl 7 ist.
1. Use of sparsomycin in combination with 5-fluoro uracil for the treatment of carcinomas, it being possible to use derivatives of the general forms instead of the spar somycin: in the
R₁ and R₂ are H or methyl and
X preferred represents
where R₃ is methyl or hydroxymethyl,
R₄ one of the radicals CH₂SCH₃, CH₂S (CH₂) n CH₃,
CH₂SCH₂-phenyl, CH₂-CH = CH₂, CH₂-CH = CH-CH₃,
Represents CH₂-2-furyl and CH₂-phenyl and n is an integer 7.
2. Verwendung gemäß Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß täglich 2,5 bis 25 µg/kg, vorzugsweise 5 bis 15 µg/kg Spar­ somycin und 0,5 bis 10 mg/kg, vorzugsweise 1 bis 7 mg/kg 5-Fluorouracil jeweils einzeln oder in Kombination bis zum Erreichen einer Gesamtmenge von 10 bis 30 mg/kg 5-Fluoroura­ cil appliziert werden. 2. Use according to claim 1, characterized in that daily 2.5 to 25 µg / kg, preferably 5 to 15 µg / kg savings somycin and 0.5 to 10 mg / kg, preferably 1 to 7 mg / kg 5-fluorouracil individually or in combination up to Achieve a total of 10 to 30 mg / kg 5-fluoroura cil can be applied.   3. Verwendung gemäß Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, daß täglich 10 µg/kg Sparsomycin und 2,5 mg/kg 5-Fluorouracil jeweils einzeln oder in Form eines Kombinationspräparats bis zu einer Gesamtmenge von 15 mg/kg 5-Fluorouracil appliziert werden.3. Use according to claim 2, characterized in that daily 10 µg / kg sparsomycin and 2.5 mg / kg 5-fluorouracil individually or in the form of a combination product up to applied to a total of 15 mg / kg 5-fluorouracil will. 4. Pharmazeutische Zubereitung zur Chemotherapie von Karzi­ nomen, welche Sparsomycin in Kombination mit 5-Fluorouracil enthält und in Form von Tabletten, Dragees, Kapseln, Lösun­ gen, Infusionslösungen oder Suppositorien vorliegen kann.4. Pharmaceutical preparation for chemotherapy from Karzi noun, which sparsomycin in combination with 5-fluorouracil contains and in the form of tablets, dragees, capsules, solutions genes, infusion solutions or suppositories. 5. Zubereitung gemäß Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, daß das Kombinationspräparat 0,125 bis 2,5 g, vorzugsweise 0,2 bis 2 g und besonders bevorzugt 0,75 g Sparsomycin und 20 bis 1000 g, vorzugsweise 75 bis 525 g und insbesondere bevorzugt 187,5 g 5-Fluorouracil zusammen mit einem pharmazeutisch ge­ eigneten Träger sowie gegebenenfalls 30 bis 60 g Folinsäure enthält.5. Preparation according to claim 4, characterized in that the combination preparation 0.125 to 2.5 g, preferably 0.2 to 2 g and particularly preferably 0.75 g sparsomycin and 20 to 1000 g, preferably 75 to 525 g and particularly preferred 187.5 g of 5-fluorouracil together with a pharmaceutically suitable carrier and optionally 30 to 60 g of folic acid contains. 6. Zubereitung gemäß einem der Ansprüche 4 oder 5, dadurch gekennzeichnet, daß das Kombinationspräparat in einer für die orale Applikation geeigneten Form vorliegt.6. Preparation according to one of claims 4 or 5, characterized characterized in that the combination preparation in one for the oral application is in a suitable form. 7. Verwendung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, daß das Sparsomycin oral oder intravenös und das 5-Fluorouracil oral, intravenös oder in Form einer Salbe appliziert wird.7. Use according to one of claims 1 to 3, characterized characterized in that the sparsomycin orally or intravenously and 5-fluorouracil orally, intravenously or in the form of an ointment is applied. 8. Verwendung gemäß Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, daß das Sparsomycin oral appliziert und das 5-Fluorouracil zur Therapie von Präkanzerosen der Haut in Form einer Creme auf­ getragen oder zur Therapie anderer Karzinome intravenös ver­ abreicht wird.8. Use according to claim 7, characterized in that the sparsomycin administered orally and the 5-fluorouracil Therapy of precancerous skin in the form of a cream worn or used intravenously to treat other carcinomas is handed over.
DE19944442257 1994-11-28 1994-11-28 Use of sparsomycin in 5- fluoro-uracil therapy of carcinoma Ceased DE4442257A1 (en)

Priority Applications (1)

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US9333204B2 (en) 2014-01-03 2016-05-10 Abbvie Inc. Solid antiviral dosage forms
US10201584B1 (en) 2011-05-17 2019-02-12 Abbvie Inc. Compositions and methods for treating HCV

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US10201584B1 (en) 2011-05-17 2019-02-12 Abbvie Inc. Compositions and methods for treating HCV
US10201541B1 (en) 2011-05-17 2019-02-12 Abbvie Inc. Compositions and methods for treating HCV
WO2014063101A1 (en) * 2012-10-18 2014-04-24 Abbvie Inc. Formulations of pyrimidinedione derivative compounds
CN104853752A (en) * 2012-10-18 2015-08-19 艾伯维公司 Formulations of pyrimidinedione derivative compounds
US9629841B2 (en) 2012-10-18 2017-04-25 Abbvie Inc. Formulations of pyrimidinedione derivative compounds
EA028481B1 (en) * 2012-10-18 2017-11-30 Эббви Инк. Formulations of pyrimidinedione derivative compounds
CN104853752B (en) * 2012-10-18 2018-10-23 艾伯维公司 The preparation of pyrimidinedione derivative compound
US10201542B2 (en) 2012-10-18 2019-02-12 Abbvie Inc. Formulations of pyrimidinedione derivative compounds
US9333204B2 (en) 2014-01-03 2016-05-10 Abbvie Inc. Solid antiviral dosage forms
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US10105365B2 (en) 2014-01-03 2018-10-23 Abbvie Inc. Solid antiviral dosage forms

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