DE3721790C2 - Cartilage cell-specific membrane proteins and cutlery for the diagnosis and monitoring of autoimmune reactions against cartilage cells - Google Patents

Cartilage cell-specific membrane proteins and cutlery for the diagnosis and monitoring of autoimmune reactions against cartilage cells

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Description

Die Erfindung betrifft die Bereitstellung von knorpelzellspezi­ fischen Membranproteinen zum Nachweis von Immunreaktionen mit Autoantikörpern.The invention relates to the provision of cartilage cell speci fish membrane proteins for the detection of immune reactions Autoantibodies.

Außerdem betrifft die Erfindung Bestecke zur Diagnose und Verlaufskontrolle von Autoimmunreaktionen gegen Knorpel­ zellen.The invention also relates to cutlery for diagnosis and Monitoring of autoimmune reactions against cartilage cells.

Erkrankungen des Knorpels werden in der Regel von Autoimmun­ reaktionen begleitet. Zur Gruppe dieser Erkrankungen gehören beispielsweise chronische Polyarthritis Osteoarthrose oder Gicht. Dabei handelt es sich um einige der am häufigsten auf­ tretenden Zivilisationserkrankungen. Sie werden hervorgeru­ fen durch falsche Ernährung, berufsbedingte Haltungsschäden, aber auch durch intensive sportliche Betätigung.Cartilage disorders are usually caused by autoimmune reactions accompanied. Belong to the group of these diseases for example chronic polyarthritis osteoarthritis or Gout. These are some of the most common emerging civilization diseases. You will emerge due to improper nutrition, occupational damage to posture, but also through intensive sporting activities.

Als Ziele der als Begleiterscheinung der genannten Erkran­ kungen auftretenden zellulären und humoralen Autoimmunreak­ tion sind in der Literatur Bestandteile der extrazellulären Matrix des Knorpels wie Kollagen Typ II (N.A. Andriopoulos et al. (1976), Arthritis Rheum. 19, 613; D.C. Haynes et al., (1985), J. Rheumatol. 13, 358), Histokompatibilitätsantigene (G.R. Burmester et al. (1984), Rheumatol Int. 4 (supp), 31), Zellkernproteine und Einzelstrang-DNA (N.A. Andriopoulos et al. (1976), Arthritis Rheim. 19, 613) beschrieben. Diese Antigene sind jedoch immunologisch wenig bis gar nicht spezi­ fisch für die Knorpelzelle oder aber keine potenten Antigene wie auch für Matrixproteine, wie sie in der EP-A 1 145 681 beschrieben werden, nicht eindeutig geklärt ist, ob sie potente Antigene darstellen. Daher sind sie keine geeigneten Testantigene und können nicht für eine eindeutige Zuordnung von Immunreaktivität und Krankheitsbild verwendet werden. As goals of as a side effect of the mentioned crane cellular and humoral autoimmune cracks tion are components of the extracellular in the literature Cartilage matrix like collagen type II (N.A. Andriopoulos et al. (1976) Arthritis Rheum. 19, 613; D.C. Haynes et al., (1985), J. Rheumatol. 13, 358), histocompatibility antigens (G.R. Burmester et al. (1984), Rheumatol Int. 4 (supp), 31), Nuclear proteins and single-stranded DNA (N.A. Andriopoulos et al. (1976), Arthritis Rheim. 19, 613). These However, antigens are immunologically little to no specific fish for the cartilage cell or else no potent antigens as well as for matrix proteins, as described in EP-A 1 145 681 it is not clearly clarified whether they are potent antigens. Therefore, they are not suitable test antigens and cannot be used for a clear Assignment of immunoreactivity and clinical picture used will.  

Somit war bisher bei den genannten Erkrankungen trotz inten­ siver Forschungsarbeiten weder eine zuverlässige Diagnose noch eine Verlaufskontrolle möglich. Die Bedeutung der diag­ nostischen Verfahren liegt in der gezielten Auswahl geeigne­ ter Medikamente. Mit der quantitativen Kontrolle des Krank­ heitsverlaufs lassen sich beispielsweise Dosis und Dauer der Applikation der ausgewählten Medikamente steuern.So far was with the mentioned diseases despite research is neither a reliable diagnosis a progress check is still possible. The importance of diag nostic process lies in the targeted selection of suitable medication. With quantitative control of the patient For example, the dose and duration of the Control the application of the selected medication.

Der Erfindung liegt daher die Aufgabe zugrunde, wirksame Testantigene bereitzustellen, die eine Diagnose und Verlaufs­ kontrolle der genannten Erkrankungen, insbesondere beim Men­ schen, gestatten.The invention is therefore based on the object of being effective Test antigens provide a diagnosis and history control of the diseases mentioned, especially in men allow, allow.

Diese Aufgaben werden durch die Erfindung gelöst.These objects are achieved by the invention.

Gegenstand der Erfindung sind auch knorpelzellspezifische Membranproteine, die eine Immunreaktivität mit Autoantikör­ pern aufweisen und erhältlich sind durchThe invention also relates to cartilage cell-specific Membrane proteins that have immunoreactivity with autoantibodies have pern and are available through

  • - Homogenisierung von Knorpelgewebe,- homogenization of cartilage tissue,
  • - Isolierung der Membranvesikel durch Dichtegradienten­ zentrifugation aus dem Homogenisat und- Isolation of the membrane vesicles by density gradients centrifugation from the homogenate and
  • - Gewinnung von einzelnen knorpelzellspezifischen Membran­ proteinen durch Elektrophorese der Membranvehikel in einem SDS-Polyacrylamidgel und elektrophoretische Eluierung der Proteine aus dem SDS-Polyacrylamidgel.- Obtaining individual cartilage cell-specific membranes protein by electrophoresis of membrane vehicles in one SDS polyacrylamide gel and electrophoretic elution of the Proteins from the SDS polyacrylamide gel.

Spezielle Beispiele für knorpelzellspezifische Membranpro­ teine der Erfindung sind durch relative Molekulargewichte (Mr) von 155 000, 116 000, 78 000, 76 000, 66 000, 42 000, 38 000, 30 000 bzw. 28 000 gekennzeichnet.Specific examples of cartilage cell-specific membrane proteins of the invention are characterized by relative molecular weights (M r ) of 155,000, 116,000, 78,000, 76,000, 66,000, 42,000, 38,000, 30,000 and 28,000, respectively.

Gegenstand der Erfindung sind ferner Bestecke zur Diagnose und Verlaufskontrolle von Autoimmunreaktionen gegen Knorpelzellen, die als Testantigen mindestens ein knorpelzellspezifisches Membranprotein enthalten und gegebenenfalls übliche immonologische Nachweisagentien.The invention also provides cutlery for Diagnosis and monitoring of autoimmune reactions against Cartilage cells, the test antigen is at least one cartilage cell-specific Contain membrane protein and optionally usual immonological detection agents.

Der Ausdruck "knorpelzellspezifischer Membranbestandteil" bezeichnet erfindungsgemäß Bestandteile der Hülle von Knor­ pelzellen von Vertebraten, die nicht in der näheren oder ferneren extrazellulären Knorpelmatrix auftreten und bei denen es sich nicht um Histokompatibilitätsantigene handelt. Erfindungsgemäß werden Proteine der Hülle von Knorpelzellen von Vertebraten, die nicht in der näheren oder ferneren extrazellulären Knorpelmatrix auftreten und die keine Histo­ kompatibilitätsantigene sind, als "knorpelzellspezifische Membranproteine" bezeichnet.The expression "cartilage cell-specific membrane component" denotes components of the envelope of Knor according to the invention fur cells from vertebrates that are not in the near or further extracellular cartilage matrix occur and at which are not histocompatibility antigens. According to the invention, proteins are the shell of cartilage cells of vertebrates that are not near or far extracellular cartilage matrix occur and the no histo compatibility antigens are called "cartilage cell specific Membrane proteins ".

Erfindungsgemäß lassen sich als Testsystem für die Anti­ körper aus menschlichem Blut nicht nur knorpelzellspezifi­ sche Membranbestandteile von menschlichen Zellen verwenden, sondern es können auch heterologe Materialien verwendet wer­ den, beispielsweise knorpelzellspezifische Membranproteine von Hühnern und Ratten. Die Verwendung dieser Proteine hat den wesentlichen Vorteil, daß sie ständig in ausreichend großer Menge verfügbar sind.According to the invention can be used as a test system for the anti body from human blood not only cartilage cell specifi use membrane components of human cells, but heterologous materials can also be used the, for example cartilage cell-specific membrane proteins of chickens and rats. The use of these proteins has the main advantage that they are always in sufficient large quantities are available.

Daher handelt es sich bei den als Testantigenen verwendbaren knorpelzellspezifischen Membranbestandteilen und Membran­ proteinen um solche, die im hyalinen Knorpel von Mensch, Rind, Schwein, Ratte oder Huhn vorkommen und mit den in er­ krankten Menschen vorkommenden Autoantikörpern in den ge­ nannten Testverfahren reagieren.Therefore, it can be used as test antigens cartilage cell-specific membrane components and membrane  proteins around those found in human hyaline cartilage, Beef, pork, rat or chicken occur and with those in it sick autoantibodies occurring in the ge named test procedures react.

Besonders bevorzugt werden die knorpelzellspezifischen Mem­ branbestandteile und Membranproteine des Huhns.The cartilage cell-specific memes are particularly preferred Chicken industry components and membrane proteins.

Mit den bei der Beschreibung der vorliegenden Erfindung ver­ wendeten Ausdruck "Labor- oder Nutztiere" werden Tiere, wie Ratte, Maus, Kaninchen, Meerschweinchen, Rind, Schwein, Schaf, Ziege, Pferd oder Huhn bezeichnet.With the ver in describing the present invention The term "laboratory or farm animals" is used for animals such as Rat, mouse, rabbit, guinea pig, beef, pork, Denoted sheep, goat, horse or chicken.

Im allgemeinen befinden sich auf der Oberfläche von Zellen auch hochspezifische Antigene, wie Differenzierungsantigene, die die Zelle zu typischen Leistungen, beispielsweise zur selektiven Adhäsion an Knorpelmatrixproteine befähigen. Erfindungsgemäß wird deshalb davon ausgegangen, daß das Hauptziel der Autoimmunaggresion im Rahmen von Erkrankungen des Knorpels nicht, wie bisher vermutet, das zellfreie Binde­ gewebe ist, sondern daß die hochspezifischen Antigene der Knorpelzelle selbst das Hauptziel darstellen. Der erste Kon­ takt des Immunsystems mit der Knorpelzelle findet nämlich über ihre äußere Membran statt. Damit stehen die Bestandtei­ le der Membran kausal an erster Stelle der Reaktionskaskade bei der Autosensibilisierung.Generally there are on the surface of cells also highly specific antigens, such as differentiation antigens, which the cell at typical performance, for example Enable selective adhesion to cartilage matrix proteins. According to the invention it is therefore assumed that the Main goal of autoimmune aggression in the context of diseases of the cartilage, as previously assumed, not the cell-free bandage tissue, but that the highly specific antigens of Cartilage cell itself is the main goal. The first con the immune system with the cartilage cell takes place over their outer membrane instead. So that the constituent le of the membrane causally in the first place of the reaction cascade in auto sensitization.

Die Gültigkeit dieses Konzepts wird unterstrichen durch die Ergebnisse von Experimenten mit Kaninchen. Bei diesen Experi­ menten wurden die Kaninchen mit Knorpelzellmembranen oder einzelnen Membranproteinen durch subkutane Injektion der Antigene immunisiert. Infolge dieser Immunisierung entwickel­ ten sie degenerative Gelenkschäden. Teilweise waren die Ent­ zündungsreaktionen im Kniegelenk der Hinterläufe der Ver­ suchstiere so ausgeprägt, daß sich nach außen offene Wunden entwickelten. Reaktionen dieses Ausmaßes sind in der Litera­ tur über die Erzeugung von Immunreaktionen gegen Knorpelbe­ standteile nicht beschrieben. The validity of this concept is underlined by the Results of experiments with rabbits. With these Experi rabbits with cartilage cell membranes or individual membrane proteins by subcutaneous injection of the Immunized antigens. As a result of this immunization develop they had degenerative joint damage. Partially the Ent ignition reactions in the knee joint of the hind legs of the ver search animals so pronounced that wounds open to the outside developed. Reactions of this magnitude are in the litera tur about the generation of immune reactions against cartilage components not described.  

Außerdem ergab der Test von Seren menschlicher Patienten mit chronischer Polyarthritis oder Osteoarthrose überraschend klare Reaktionen der nachweisbaren Autoantikörper gegen die als Antigen verwendeten knorpelzellspezifischen Membranbe­ standteile. Im Gegensatz dazu wurden keine deutlichen Reak­ tionen der Autoantikörper mit Komponenten der extrazellulären Matrix oder mit löslichen Proteinen vorgefunden.The test also revealed sera from human patients chronic polyarthritis or osteoarthritis surprising clear reactions of the detectable autoantibodies against the cartilage cell-specific membrane used as antigen components. In contrast, no clear reak tions of autoantibodies with components of the extracellular Matrix or found with soluble proteins.

Die erfindungsgemäß gefundenen, hochspezifischen Immunreak­ tionen zwischen Autoantikörpern und knorpelzellspezifischen Membranbestandteilen heben sich damit deutlich von den bis­ her aus dem oben genannten Stand der Technik bekannten, wenig überzeugenden Daten ab.The highly specific immunreak found according to the invention between autoantibodies and cartilage cell-specific Membrane components stand out clearly from to little known from the above-mentioned prior art convincing data.

Die erfindungsgemäßen experimentellen Beobachtungen eröffnen neue Möglichkeiten zur Diagnose und zur Verlaufskontrolle akuter und chronischer Erkrankungen des Knorpels, insbesonde­ re der chronischen Polyarthritis und der Osteoarthrosen. Mit den erfindungsgemäßen Bestecken ist beispielsweise die Frühdiagnose arthrotischer Prozesse möglich, die bereits bei leichten, beispielsweise sportbedingten Schädigungen der Ge­ lenke auftreten und von signifikanten Autoantikörpertitern begleitet werden.The experimental observations according to the invention open up new possibilities for diagnosis and follow-up acute and chronic diseases of the cartilage, in particular re of chronic polyarthritis and osteoarthrosis. With the cutlery according to the invention, for example Early diagnosis of arthrotic processes possible that are already at slight, for example sports-related damage to the Ge steer occur and of significant autoantibody titers to be accompanied.

Darüber hinaus ermöglichen die erfindungsgemäßen Bestecke nunmehr die Verlaufskontrolle rheumatoider Erkrankungen. Da­ mit können geeignete therapeutische Maßnahmen ausgewählt und gesteuert werden. Insbesondere kann die Validität medikamen­ töser Behandlung, beispielsweise mit Chondroprotektiva, bes­ ser als bisher eingeschätzt werden.The cutlery according to the invention also enables now the follow-up control of rheumatoid diseases. There suitable therapeutic measures can be selected with being controlled. In particular, the validity can be medicinal töser treatment, for example with chondroprotectives, esp be assessed more than before.

Die mit den erfindungsgemäßen Bestecken geführten Untersuchungen betreffen einerseits den qualitativen Nachweis der Autoimmunaggression durch zirkulierende Antikörper der Patienten mit den dazu­ gehörenden spezifischen Antigenen und andererseits die quan­ tive Prüfung, ob der Titer dieser Antikörper mit dem Ausmaß der Erkrankung korreliert ist. The investigations carried out with the cutlery according to the invention relate to on the one hand, the qualitative evidence of autoimmune aggression by circulating antibodies of the patients with the specific antigens and on the other hand the quan tive check whether the titer of these antibodies with the extent the disease is correlated.  

In der Zeichnung zeigt:The drawing shows:

Fig. 1 die Immunreaktivität im Immunodot-Assay von Seren aus sechs Osteoarthritis-Patienten, jeweils in 2er-Schritten von oben nach unten titriert, gegen Knorpelzellmembra­ nen, lösliche Knorpelzellproteine und Matrixkomponenten aus der Ratte. Aufgetragen wurden pro Dot je 0,005 mg Membran- oder lösliches Protein, sowie je 0,01 mg Matrixprotein. Fig. 1 shows the immunoreactivity in the immunodot assay of sera from six osteoarthritis patients, each titrated in steps of 2 from top to bottom, against cartilage cell membranes, soluble cartilage cell proteins and matrix components from the rat. 0.005 mg of membrane or soluble protein and 0.01 mg of matrix protein were applied to each dot.

Fig. 2 die Inhibition der Autoantikörper-Aktivität von Osteo­ arthritisseren mit Knorpelzellplasmamembranen oder einem Gemisch verschiedener Kollagene aus Humanknorpel, nach­ gewiesen im ELISA (Enzyme linked immunosorbent assay). Die geringe Inhibierbarkeit der Reaktion durch Kollagen deutet auf die niedrige Relevanz dieser Antigene bei der meßtechnischen Erfassung der Autoimmunreaktion hin. Fig. 2 shows the inhibition of autoantibody activity of Osteoarthritisseren with cartilage cell plasma membranes or a mixture of different collagens from human cartilage, as demonstrated in the ELISA (enzyme linked immunosorbent assay). The low inhibibility of the reaction by collagen indicates the low relevance of these antigens in the measurement of the autoimmune reaction.

Fig. 3 die Immunreaktion zweier Seren (○ - Kontrollserum, ⚫ - chronische Polyarthritis) im ELISA, in Zweier- Schritten titriert, im direkten Vergleich der Reaktivi­ tät von Knorpelzellmembranen und Fibroblastenmembranen als reaktive Antigene auf der festen Phase. Durch Extrapolation des linearen Bereichs der Titrationskur­ ve zum Schnittpunkt mit der y-Achse hin lassen sich die Schnittpunktwerte (Pfeilspitzen) als Maß für die Immunoreaktivität verwenden. Diese Werte sind gesammelt in Fig. 4 dargestellt. Fig. 3 shows the immune response of two sera (○ - control serum, ⚫ - chronic polyarthritis) in the ELISA, titrated in two steps, in direct comparison of the reactivity of cartilage cell membranes and fibroblast membranes as reactive antigens on the solid phase. By extrapolating the linear range of the titration curve ve to the intersection with the y-axis, the intersection values (arrowheads) can be used as a measure of the immunoreactivity. These values are shown collectively in FIG. 4.

Fig. 4 die kumulative Erfassung der Extrapolationswerte aus den Titrationskurven der ELISA (siehe Fig. 3). Erfaßt sind eine Gruppe von Polyarthritisseren (⚫), Osteo­ arthritisseren (∆) und Kontrollseren (○) mit ihren Wer­ ten auf Knorpelzell- (A), Fibroblasten- (B) und Pankreastumorzellmembranen (C) als Antigene auf der Festphase. Fig. 4 shows the cumulative detection of the extrapolation values of the titration curves of the ELISA (see Fig. 3). A group of polyarthritic sera (⚫), osteoarthritic sera (∆) and control sera (○) with their values on cartilage cell (A), fibroblast (B) and pancreatic tumor cell membranes (C) as antigens on the solid phase are recorded.

Fig. 5 die Mittelwertsfunktion mit Standardabweichung einer Serie von ELISA-Titrationen von Osteoarthritisseren (-) und Kontrollseren (---). Als Antigen auf der Festphase wurde 0,005 mg Knorpelzellmembranprotein pro 96er-Loch der Mikrotiterplatte aus juvenilem Humanknorpel verwendet. Figure 5 shows the mean value function with standard deviation of a series of ELISA titrations of Osteoarthritisseren. (-) and the controls (---). 0.005 mg of cartilage cell membrane protein per 96 well of the microtiter plate from juvenile human cartilage was used as the antigen on the solid phase.

Fig. 6 den Immunblot (=Westernblot) einer Reihe von Osteo­ arthritisseren. Als Antigen dienten Knorpelzellmembran­ proteine des Huhns. A = Blots; B = Coomassieblau - ge­ färbtes 5-15% SDS-Polyacrylamidgradientengel der Membranproteine, das als Vorlage zum Blot diente. Spal­ te "Mr" = relative Molmasse der zusätzlich applizierten Molmassenmarkerproteine, ausgedrückt in Kilodalton. Fig. 6 shows the immunoblot (= Western blot) of a number of Osteoarthritisseren. Chicken cartilage cell membrane served as the antigen. A = blots; B = Coomassie blue - stained 5-15% SDS-polyacrylamide gradient gel of the membrane proteins, which served as a template for the blot. Column "M r " = relative molar mass of the additionally applied molar mass marker proteins, expressed in kilodaltons.

Fig. 7 den Immunblot dreier Polyarthritisseren. Als Antigen dienten Knorpelzellmembranproteine des Huhns. A = Blots; B = gefärbte Blotvorlage (Beschreibung siehe Fig. 6). Fig. 7 shows the immunoblot of three Polyarthritisseren. Chicken cartilage cell membrane proteins served as the antigen. A = blots; B = colored blot template (for description see FIG. 6).

Fig. 8 den Immunblot gepoolter Polyarthritisseren (C.P.) und Osteoarthritisseren (O.A.) auf elektrophoretisch sepa­ rierten Plasmamembranen menschlicher Pankreastumorzel­ len (A) und Hautfibroblasten (B). Gel = Coomassieblau gefärbter Referenzgelstreifen der Blotvorlage (siehe Fig. 6). Fig. 8 shows the immunoblot pooled Polyarthritisseren (CP) and Osteoarthritisseren (OA) on electrophoretically sepa-configured plasma membranes of human Pankreastumorzel len (A) and dermal fibroblasts (B). Gel = Coomassie blue colored reference gel strip of the blot template (see Fig. 6).

Material und Methodenmaterial and methods

Ziege-anti-Human polyvalente Immunglobulin-Peroxidase (A 8400), Kaninchen-anti-Humanserum (H 3383) und 4-Chloro­ naphtol (C 8890) sind von Sigma-Chemie, München, bezogen; Ziege-anti-Kaninchen-immunglobulin-Peroxidase (8940) von Research Plus Laboratories, Denville, NJ, USA; Nitrozellulosepa­ pier (0,45 µm Porenweite) von Sartorius GmbH, Göttingen; 2,2′-Azino-di-3-äthyl-benzthiazolinsulfonat (6) (ABTS, 102956) von Boehringer, Mannheim. Alle übrigen Chemikalien wurden in p.A.-Qualität von Merck, Darmstadt bezogen.Goat anti-human polyvalent immunoglobulin peroxidase (A 8400), rabbit anti-human serum (H 3383) and 4-chloro naphtol (C 8890) are obtained from Sigma-Chemie, Munich; Goat anti-rabbit immunoglobulin peroxidase (8940) from Research Plus Laboratories, Denville, NJ, USA; Nitrocellulose para pier (0.45 µm pore size) from Sartorius GmbH, Göttingen; 2,2′-azino-di-3-ethyl-benzothiazoline sulfonate (6) (ABTS, 102956) by Boehringer, Mannheim. All other chemicals were in p.A. quality sourced from Merck, Darmstadt.

Präparation von PlasmamembranenPreparation of plasma membranes

Plasmamembranen aus der Zellkultur (menschliche Vorhautfibro­ blasten, duktales Pankreasadenokarzinom): Die Zellen werden vom Kulturgefäß abgeschabt und in 8,5% (w/w) Sucrose, 0,01 M Tris HCl, pH 7,5, 1 mM Proteaseinhibitoren (N-Äthylmalein­ imid, Phenylmethylsulfonsäure) überführt. Die weitere Präpa­ ration erfolgt nach Cates und Holland (1978), wobei im Sucrosegradienten von unten nach oben 40%, 17% und 8,5% Sucro­ se (w/w), letzteres mit der Probe, vorliegen. Die Plasmamem­ branen sind an der 40%/17%-Grenzschicht konzentriert. Nach Dialyse gegen phosphatgepufferte Saline (PBS) + Proteaseinhi­ bitoren werden die Membranen portioniert und eingefroren.Plasma membranes from cell culture (human foreskin fibro blasts, ductal pancreatic adenocarcinoma): the cells scraped from the culture vessel and in 8.5% (w / w) sucrose, 0.01 M Tris HCl, pH 7.5, 1 mM protease inhibitors (N-ethylmalein imide, phenylmethylsulfonic acid). The further prep ration takes place according to Cates and Holland (1978), whereby in Sucrose gradients from bottom to top 40%, 17% and 8.5% sucro se (w / w), the latter with the sample. The plasmamem branches are concentrated at the 40% / 17% boundary layer. To Dialysis against phosphate buffered saline (PBS) + proteaseinhi Bitter the membranes are portioned and frozen.

Membranen von Human-, Ratten- und Hühnerknorpel, Humangelenk­ knorpel aus Operationsmaterial, Ratten- oder Hühnerbrustbein­ knorpel werden mit einem Ultraturrax in 8,5% Sucrosepuffer wie vorstehend beschrieben homogenisiert. Durch eine Zentrifu­ gation bei 1500 g, 15 Min., 4°C wird das zerkleinerte feste Material vom Überstand, der die Membranen und lösliche Prote­ ine enthält, abgetrennt. Die Prozedur wird mit dem Festmate­ rial wiederholt und die Überstände vereinigt. Durch eine wei­ tere Zentrifugation (100 000 g, 90 Min., 4°C) werden alle Ve­ sikel aus diesem Überstand pelliert. Das Pellet wird in einem kleinen Volumen 8,5% Sucrosepuffer resuspendiert und wie vor­ stehend beschrieben im Sucrosegradienten zentrifugiert. Die 40%/17%-Grenzschicht enthält die Knorpelzellmembranen.Membranes of human, rat and chicken cartilage, human joint cartilage made of surgical material, rat or chicken breast Cartilage is made with an Ultraturrax in 8.5% sucrose buffer homogenized as described above. Through a centrifuge gation at 1500 g, 15 min., 4 ° C the crushed solid Material from the supernatant containing the membranes and soluble protein contains, separated. The procedure is with the Festmate rial repeated and the supernatants combined. Through a white tere centrifugation (100,000 g, 90 min., 4 ° C) are all Ve pellet pelleted from this supernatant. The pellet is in one small volume 8.5% sucrose buffer and resuspended as before  described centrifuged in a sucrose gradient. The The 40% / 17% boundary layer contains the cartilage cell membranes.

Immunodot-AssayImmunodot assay

Je 0,002 mg Membranprotein werden pro Loch der Inkubations­ kammer (Biorad) auf die Nitrozellulose aufgezogen. Das Papier wird anschließend mit 3% Magermilchpulver in PBS 2 Stunden abgesättigt. Die zu untersuchenden Seren werden in 2er oder 3er-Schritten in PBS/Milchpulver titriert und 2 Stunden auf der Platte inkubiert. Nach fünfmaligem Waschen mit PBS wird die Reaktion mit den Nachweisantikörpern durchgeführt. Diese kann indirekt oder direkt sein, wobei die indirekte eine et­ wa 10-fach höhere Empfindlichkeit aufweist. Im ersten Fall (indirekt) wird das Papier mit 1 : 500 verdünntem (PBS/Milch­ pulver) Kaninchen-anti-Human IgH 2 Stunden inkubiert, fünfmal mit PBS gewaschen und weitere 2 Stunden mit 1 : 200 verdünnter Ziege-anti-Kaninchen-Peroxidase inkubiert. Nach zehnmal Waschen mit PBS wird die Nachweisreaktion mit Chloronaphtol durchge­ führt (Stammlösung (10 mg Chloronaphtol in 10 ml Methanol) 1 : 5 in PBS, pH 6,5, verdünnen und 10 µl H₂O₂ auf 100 ml zuge­ ben). Die Reaktion sollte im Dunkeln ablaufen, da der ent­ stehende Farbstoff lichtempfindlich ist. Die Titration der Seren kann jetzt anhand der Blaufärbung direkt abgelesen oder im Reflexionsphotometer gemessen werden. Im Falle der direk­ ten Nachweismethode wird nach der Inkubation mit den Patien­ tenseren direkt Ziege-anti-Human-Peroxidase (1 : 500) appliziert, ansonsten wird verfahren wie oben beschrieben.Each 0.002 mg of membrane protein per well of incubation chamber (biorad) mounted on the nitrocellulose. The paper is then with 3% skimmed milk powder in PBS for 2 hours saturated. The sera to be examined are in 2 or Titrated in steps of 3 in PBS / milk powder and opened for 2 hours incubated the plate. After washing five times with PBS carried out the reaction with the detection antibodies. These can be indirect or direct, with the indirect one et wa has 10 times higher sensitivity. In the first case (indirectly) the paper is diluted with 1: 500 (PBS / milk powder) rabbit anti-human IgH incubated for 2 hours, five times washed with PBS and diluted 1: 200 for a further 2 hours Goat anti-rabbit peroxidase incubated. After washing ten times the detection reaction with chloronaphtol is carried out with PBS leads (stock solution (10 mg chloronaphtol in 10 ml methanol) Dilute 1: 5 in PBS, pH 6.5, and add 10 µl H₂O₂ to 100 ml ben). The reaction should proceed in the dark as the ent standing dye is sensitive to light. The titration of the Seren can now be read directly from the blue color or be measured in the reflection photometer. In the case of direct The detection method is used after the patient has been incubated tenseren directly applied goat anti-human peroxidase (1: 500), otherwise the procedure is as described above.

ELISA (nach E. Engvall, P. Perlmann (1971) Immunochemistry 8, 871)ELISA (after E. Engvall, P. Perlmann (1971) Immunochemistry 8, 871)

Zur optimalen Haftung der Antigene auf der ELISA-Platte wer­ den 0,002 mg Membranprotein, in 100 µl H₂O deion. suspendiert, pro Loch appliziert und durch Gefriertrocknung an die Platte adsorbiert. Die Platte wird jetzt mit Magermilchpulver (3%, PBS) 2 Stunden abgesättigt und kann wie vorstehend für den Immunodot beschrieben, eingesetzt werden. Als Farbreaktion dient hier ABTS (nach B. Porstmann et al., J. Clin. Chem. Clin. Biochem 19 (1981), S. 435), die Farbwerte werden im EMSA-Lesegerät (Dynatech MR 700) abgelesen.For optimal adhesion of the antigens on the ELISA plate, who the 0.002 mg membrane protein, in 100 ul H₂O deion. suspended, applied per hole and freeze-dried on the plate adsorbed. The plate is now covered with skimmed milk powder (3%, PBS) saturated for 2 hours and can be used as above for described the immunodot be used. As a color reaction  here serves ABTS (according to B. Porstmann et al., J. Clin. Chem. Clin. Biochem 19 (1981), p. 435), the color values are checked in the EMSA reader (Dynatech MR 700).

Immunoblot (nach H. Towbin, T. Shoehdin, J. Gordon (1979), Proc. Natl. Acad. Sci. USA 76, 4350)Immunoblot (after H. Towbin, T. Shoehdin, J. Gordon (1979), Proc. Natl. Acad. Sci. USA 76, 4350)

Die Membranproteine werden in der SDS-Gelelektrophorese (nach U.K. Laemmli, Nature 227 (1970), S. 680) in einem 5-15%igen Polyacrylamidgel nach Re­ duktion mit Dithiothreitol aufgetrennt. Typischerweise wer­ den 0.1 mg Membranprotein pro Gelspur aufgetragen. Ein Refe­ renzgelstreifen wird mit Coomassieblau gefärbt, der Rest wird auf ein Mitrozellulosepapier elektrophoretisch über Nacht bei Raumtemperatur übertragen. Dabei enthält der Elektrophoresepuffer 0,1% SDS. Nach erfolgter Übertragung wird das Papier mit Milchpulver/PBS abgesättigt und mit den einzelnen Patientenseren in passender Verdünnung (PBS/Milch­ pulverlösung) über Nacht bei 4°C inkubiert. Gebundene Immun­ globuline werden wie vorstehend für den Immunodot beschrie­ ben im Direkt- oder Indirektnachweisverfahren sichtbar ge­ macht, wobei die einzelnen Inkubationsschritte mit den Nach­ weisantikörpern über Nacht bei 4°C erfolgen.The membrane proteins are analyzed in SDS gel electrophoresis (according to U.K. Laemmli, Nature 227 (1970), p. 680) in a 5-15% polyacrylamide gel according to Re Production separated with dithiothreitol. Typically who the 0.1 mg membrane protein per gel track. A refe Renzgelstreifen is colored with Coomassie blue, the rest is electrophoretically transferred onto a mitrocellulose paper Transfer night at room temperature. The contains Electrophoresis buffer 0.1% SDS. After the transfer the paper is saturated with milk powder / PBS and with the individual patient sera in appropriate dilution (PBS / milk powder solution) incubated overnight at 4 ° C. Bound immune globulins are described for the immunodot as above visible in direct or indirect verification makes, the individual incubation steps with the Nach antibodies take place overnight at 4 ° C.

Die Beispiele erläutern die Erfindung.The examples illustrate the invention.

Beispiel 1example 1 Vergleich der Antigenität verschiedener Knorpelfraktionen und Knorpel verschiedener SpeziesComparison of the antigenicity of different cartilage fractions and Cartilage of different species

Zunächst wurde untersucht, wie die Immunreaktivität von Knorpel­ matrixkomponenten, löslichen Komponenten und Membranen im di­ rekten Vergleich ist. Dazu wurden im Immunodotassay je 0,01 mg dieser Proteine aufgetragen und mit den Seren einer Reihe von arthrotischen Patienten inkubiert. Fig. 1 zeigt die Reaktivi­ tät eines typischen Serums mit den jeweiligen Fraktionen aus Rattenknorpel. Das überraschende Ergebnis ist die stärkste Re­ aktivität der Membranfraktion, zusammen mit der sehr schwachen, kaum nachweisbaren Reaktivität der Seren auf Matrixprotein. Der Inhibitions-ELISA unterstreicht noch die im Vergleich zu den Plasmamembranen re­ duzierte Immunreaktivität von extrazellulären Matrixproteinen (Fig. 2). Die Antikörperaktivität im Patientenserum läßt sich mit Plasmamembranen komplett inhibieren, während selbst durch Kombination aller Kollagentypen des Knorpels nur eine etwa 30%-ige Inhibition der Seren erzielen läßt.First, it was examined how the immunoreactivity of cartilage matrix components, soluble components and membranes is compared directly. For this purpose, 0.01 mg each of these proteins was applied in the immunodotassay and incubated with the sera of a number of arthrotic patients. Fig. 1 shows the reactivity of a typical serum with the respective fractions from rat cartilage. The surprising result is the strongest reactivity of the membrane fraction, together with the very weak, hardly detectable reactivity of the sera on matrix protein. The inhibition ELISA further underlines the reduced immunoreactivity of extracellular matrix proteins compared to the plasma membranes ( FIG. 2). The antibody activity in the patient's serum can be completely inhibited with plasma membranes, while even by combining all types of collagen of the cartilage only about 30% inhibition of the sera can be achieved.

Beispiel 2Example 2 Titerbestimmung verschiedener Patientenseren auf Hühner- und HumanknorpelzellmembranenTiter determination of various patient sera on chicken and human cartilage cell membranes

In Fig. 3 und 4 ist die Titration von Patienten- und Kontroll­ seren im ELISA auf Hühnerknorpelmembran als Antigen darge­ stellt. In Fig. 5 ist die Kreuzreaktivität eini­ ger Seren gegen menschliche Fibroblastenmembranen und gegen Membranen von einer Pankreasadenokarzinomzellinie gezeigt. Die Reaktion gegen Knorpelzellmembranen liegt bei Seren von Poly­ arthritikern insgesamt, bei Arthrotikern jedenfalls z. T. deutlich über den Werten der Kontrollgruppen. Auf den Fibroblasten- und Tu­ morzellmembranen dagegen findet sich nur eine im Kontrollbe­ reich liegende unspezifische Reaktivität.In Fig. 3 and 4, the titration of patient and control sera in ELISA for chicken cartilage membrane as antigen Darge provides. In FIG. 5, the cross-reactivity shown eini ger sera against human fibroblast membranes and membranes to a Pankreasadenokarzinomzellinie. The reaction against cartilage cell membranes lies with sera from poly art critics overall, with arthrotics at least z. T. significantly above the values of the control groups. On the other hand, there is only a non-specific reactivity in the control area on the fibroblast and tumor cell membranes.

Unabhängig von diesen Experimenten wurden die in Fig. 5 dargestellten ELISA-Titrationen von Arthrose­ patientenseren und Kontrollen mit juvenilem Humanknorpel als Antigen durchgeführt. Sie zeigen dieselben Trends auf wie die oben dargestellten Experimente, sind aber aufgrund der größe­ ren zugrundeliegenden Probandenzahl statistisch signifikanter. Regardless of these experiments, the ELISA titrations of osteoarthritis of the patient serum and controls shown in FIG. 5 were carried out with juvenile human cartilage as the antigen. They show the same trends as the experiments shown above, but are statistically significant due to the larger number of subjects on which the experiments are based.

Entscheidend bei den dargestellten Befunden in Beispiel 1 und 2 ist, daß mit Hilfe dreier verschiedener Assay-Systeme (Immunodot, ELISA und Inhibitions-ELISA) dieselben Resultate erzielt wurden.Crucial for the findings shown in example 1 and 2 is that using three different assay systems (Immunodot, ELISA and Inhibition ELISA) the same results were achieved.

Als qualitativer Aspekt kommt sehr deutlich zum Ausdruck, daß die Zellmembranen als dominantes Ziel der Autoimmunreaktion auftreten, wohingegen die von anderen Gruppen untersuchten Komponenten von geringem Stellenwert sind.As a qualitative aspect, it is very clear that the cell membranes as the dominant target of the autoimmune reaction occur, whereas those examined by other groups Components are of minor importance.

Der Vergleich der quantitativen Daten ergibt, daß Erkrankungen des Knorpels mit Hilfe dieser serologischen Testverfahren nachgewiesen werden können. Insbesondere die signifikanten Titerunterschiede zwischen den drei untersuchten Probanden­ gruppen (Kontrolle, Osteoarthritis als lokale Erkrankung und chronische Polyarthritis als schwere systemische Erkrankung) zeigen, daß mit diesem Test quantitative Unterschiede im Krankheitsbild mit objektiven Meßparametern erfaßt werden kön­ nen, was bisher nicht möglich war.The comparison of the quantitative data shows that diseases of the cartilage using these serological test procedures can be demonstrated. Especially the significant ones Differences in titer between the three examined subjects groups (control, osteoarthritis as a local disease and chronic polyarthritis as a serious systemic disease) show that with this test quantitative differences in Disease pattern can be detected with objective measurement parameters what was previously not possible.

Die nachgewiesene Immunoreaktivität der tierischen Membranbe­ standteile des Knorpels mit menschlichen Seren ist von erheb­ licher Bedeutung für die kommerzielle Nutzung des Test-Systems, da Humanknorpel als Testantigen nicht in unbeschränktem Um­ fang zur Verfügung stehen. The proven immunoreactivity of the animal membrane Components of the cartilage with human sera is significant liche importance for the commercial use of the test system, since human cartilage as test antigen is not in unlimited order are available.  

Beispiel 3Example 3 Darstellung der immunreaktiven Einzelkomponenten aus den KnorpelzellmembranenRepresentation of the immunoreactive individual components from the Cartilage cell membranes

Entscheidend für die Qualität des Antikörper-Nachweissystems ist seine diskriminierende Eigenschaft. Im vorliegenden Fall wird erwartet, daß nur eine definierte Zahl von Proteinen aus der Gesamtheit der knorpelzellspezifischen Membranproteine mit den Patientenseren reagiert.Crucial for the quality of the antibody detection system is its discriminatory quality. In the present case it is expected that only a defined number of proteins from all of the cartilage cell-specific membrane proteins reacted with the patient sera.

Fig. 6 und 7 zeigen Immunoblots mit einigen Seren von Patien­ ten mit Osteoarthritis (Fig. 6) oder chronischer Polyarthritis (Fig. 7). Fig. 8 zeigt einen Kontroll-Immunoblot mit vereinig­ ten Seren von Osteoarthritis- und chronischer Polyarthritis- Patienten und mit menschlichen Fibroblasten- und Pankreastu­ morzellmembranen als Antigen. Zu beachten sind die definier­ ten Bereiche in den Blots in Fig. 6 und 7 und deren Fehlen in Fig. 8. Dies ist ein starkes Indiz für die Knorpelzellspezi­ fität der Immunreaktion. FIGS. 6 and 7 show immunoblots with some sera for treatment of patients with osteoarthritis or rheumatoid arthritis th (Fig. 6) (Fig. 7). Fig. 8 shows a control immunoblot with pooled sera from osteoarthritis and chronic polyarthritis patients and with human fibroblast and pancreatic tumor cell membranes as antigen. Note the defined areas in the blots in FIGS. 6 and 7 and their absence in FIG. 8. This is a strong indication of the cartilage cell specificity of the immune response.

In Tabelle I sind die erkannten Knorpelzellantigene nach ihrem relativen Molekulargewicht aufgelistet. Dabei werden Osteoarthritis und chronische Polyarthritis direkt vergli­ chen. Es ist ersichtlich, daß die Antigene im wesentlichen identisch sind. Dies ist ein weiterer Hinweis für die hohe Spezifität der nachgewiesenen Immunreaktion. In Table I, the cartilage cell antigens recognized are after their relative molecular weight listed. In doing so Directly compare osteoarthritis and chronic polyarthritis chen. It can be seen that the antigens are essentially are identical. This is another indication of the high Specificity of the proven immune response.  

Tabelle I Table I

Vergleich der reaktiven Antigene von Osteoarthritis - und chronischer Polyarthritis - Autoantikörper im Westernblot. Comparison of the reactive antigens of osteoarthritis and chronic polyarthritis autoantibodies in the Western blot.

Claims (14)

1. Knorpelzellspezifische Membranproteine, die eine Immunreaktivität mit Autoantikörpern aufweisen und erhältlich sind durch
  • - Homogenisierung von Knorpelgewebe,
  • - Isolierung der Membranvesikel durch Dichtegradientenzentrifugation aus dem Homogenisat; und
  • - Gewinnung von einzelnen knorpelzellspezifischen Membranproteinen durch Elektrophorese der Membranvesikel in einem SDS-Polyacrylamidgel und elektrophoretische Eluierung der Proteine aus dem SDS-Polyacrylamidgel.
1. Cartilage cell-specific membrane proteins which have an immunoreactivity with autoantibodies and are obtainable from
  • - homogenization of cartilage tissue,
  • - Isolation of the membrane vesicles by density gradient centrifugation from the homogenate; and
  • - Obtaining individual cartilage cell-specific membrane proteins by electrophoresis of the membrane vesicles in an SDS polyacrylamide gel and electrophoretic elution of the proteins from the SDS polyacrylamide gel.
2. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es ein relatives Molekulargewicht (Mr) von 155 000 hat.2. cartilage cell-specific membrane protein according to claim 1, characterized in that it has a relative molecular weight (M r ) of 155,000. 3. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es ein Mr von 116 000 hat.3. cartilage cell-specific membrane protein according to claim 1, characterized in that it has an M r of 116,000. 4. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es ein Mr von 78 000 hat. 4. cartilage cell-specific membrane protein according to claim 1, characterized in that it has an M r of 78,000. 5. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es ein Mr von 76 000 hat.5. cartilage cell-specific membrane protein according to claim 1, characterized in that it has an M r of 76,000. 6. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es ein Mr von 66 000 hat.6. cartilage cell-specific membrane protein according to claim 1, characterized in that it has an M r of 66,000. 7. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es ein Mr von 42 000 hat.7. cartilage cell-specific membrane protein according to claim 1, characterized in that it has an M r of 42,000. 8. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es ein Mr von 38 000 hat.8. cartilage cell-specific membrane protein according to claim 1, characterized in that it has an M r of 38,000. 9. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es ein Mr von 30 000 hat.9. cartilage cell-specific membrane protein according to claim 1, characterized in that it has an M r of 30,000. 10. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es ein Mr von 28 000 hat.10. cartilage cell-specific membrane protein according to claim 1, characterized in that it has an M r of 28,000. 11. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach einem der Ansprüche 1 bis 10, dadurch gekennzeichnet, daß es erhältlich ist aus Knorpelzellen des Menschen oder aus Knorpelzellen von Labor- oder Nutztieren.11. Cartilage cell-specific membrane protein according to one of the claims 1 to 10, characterized in that it is available is from human cartilage cells or from cartilage cells of laboratory or farm animals. 12. Knorpelzellspezifisches Membranprotein nach einem der Ansprüche 1 bis 10, dadurch gekennzeichnet, daß es erhältlich ist aus Knorpelzellen von Hühnern. 12. Cartilage cell-specific membrane protein according to one of the claims 1 to 10, characterized in that it is available is made from chicken cartilage cells.   13. Verfahren zur Gewinnung von knorpelzellspezifischen Membranproteinen, die eine Immunreaktivität mit Autoantikörpern aufweisen, dadurch gekennzeichnet, daß man Knorpelgewebe homogenisiert, die Membranvesikel durch Dichtegradientenzentrifugation aus dem Homogenisat abtrennt und einzelne knorpelzellspezifische Membranproteine durch Elektrophorese der Membranvesikel in einem SDS-Polyacrylamidgel und elektrophoretische Eluierung der Proteine aus dem SDS-Polyacrylamidgel gewinnt. 13. Process for obtaining cartilage cell-specific Membrane proteins that show immunoreactivity with autoantibodies have, characterized, that homogenizing cartilage tissue, the membrane vesicles by density gradient centrifugation from the homogenate separates and individual cartilage cell-specific membrane proteins by electrophoresis of the membrane vesicles in an SDS polyacrylamide gel and electrophoretic elution the protein is extracted from the SDS polyacrylamide gel.   14. Bestecke zur Diagnose und Verlaufskontrolle von Autoimmunreaktionen gegen Knorpelzellen, enthaltend mindestens ein knorpelzellspezifisches Membranprotein nach einem der Ansprüche 1 bis 12 und übliche immunologische Nachweisagentien.14. Cutlery for diagnosis and monitoring of autoimmune reactions against cartilage cells containing at least a cartilage cell-specific membrane protein according to one of the claims 1 to 12 and common immunological detection agents.
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