DE102008051532A1 - Method for preoperative adaptation of implant to outer contour of bone i.e. femur, involves virtually bending digital model so as to adapt model to outer contour of bone, where adapted model is used as template for bending implant - Google Patents

Method for preoperative adaptation of implant to outer contour of bone i.e. femur, involves virtually bending digital model so as to adapt model to outer contour of bone, where adapted model is used as template for bending implant Download PDF

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DE102008051532A1
DE102008051532A1 DE102008051532A DE102008051532A DE102008051532A1 DE 102008051532 A1 DE102008051532 A1 DE 102008051532A1 DE 102008051532 A DE102008051532 A DE 102008051532A DE 102008051532 A DE102008051532 A DE 102008051532A DE 102008051532 A1 DE102008051532 A1 DE 102008051532A1
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implant
model
bone
bending
outer contour
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DE102008051532B4 (en
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Clemens Dr. Bulitta
Tim Dr. Dannenmann
Rainer Dr. Graumann
Markus Dr. Nagel
Martin Ringholz
Stefan Wahl
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Siemens Healthineers Ag De
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Siemens AG
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/74Devices for the head or neck or trochanter of the femur
    • A61B17/742Devices for the head or neck or trochanter of the femur having one or more longitudinal elements oriented along or parallel to the axis of the neck
    • A61B17/746Devices for the head or neck or trochanter of the femur having one or more longitudinal elements oriented along or parallel to the axis of the neck the longitudinal elements coupled to a plate opposite the femoral head
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/80Cortical plates, i.e. bone plates; Instruments for holding or positioning cortical plates, or for compressing bones attached to cortical plates
    • A61B17/8061Cortical plates, i.e. bone plates; Instruments for holding or positioning cortical plates, or for compressing bones attached to cortical plates specially adapted for particular bones
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B34/00Computer-aided surgery; Manipulators or robots specially adapted for use in surgery
    • A61B34/10Computer-aided planning, simulation or modelling of surgical operations
    • A61B2034/101Computer-aided simulation of surgical operations
    • A61B2034/102Modelling of surgical devices, implants or prosthesis

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Surgery (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Neurology (AREA)
  • Medical Informatics (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Surgical Instruments (AREA)
  • Apparatus For Radiation Diagnosis (AREA)

Abstract

The method involves representing a digital model (4a) of an implant in unbent condition together with a digitized X-ray on a screen (7), where the implant serves for fixation of fracture fragments (2, 3) of a bone i.e. femur (1), and the X-ray illustrates the bone with repositioned fracture fragments. The digital model is virtually bent so as to adapt the digital model to an outer contour of the bone, where the adapted digital model is used as a template for bending the implant. A marking is provided at the digital model for controlling the virtual bending.

Description

Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur präoperativen Anpassung eines zur Fixierung der Bruchfragmente eines Knochens dienenden Implantats an die Außenkontur des Knochens. Implantate für den genannten Zweck sind beispielsweise platten- oder stegförmig gestaltet und stehen dem Arzt in Form eines Satzes in verschiedenen Größen bzw. Längen zur Verfügung. Die Implantate eines Satzes weisen eine einheitliche Form auf, sind beispielsweise aus mehr oder weniger geradlinig verlaufenden Leisten gebildet, und müssen vor der Operation der Außenkontur des Knochens durch Biegung angepasst werden. Die Implantate weisen mehrere Bohrungen auf, um sie mit Schrauben am Knochen fixieren zu können. Der Arzt muss im Zuge der Vorbereitung der Operation zunächst aus einem Satz von Implantaten ein solches mit einer ausreichenden Länge auswählen. Das Implantat muss nämlich so bemessen sein, dass es den Frakturbereich des Knochens soweit überbrückt, dass es mit ausreichender Festigkeit, d. h. vor allem mit einer genügend großen Zahl an Schrauben an den jeweiligen Bruchfragmenten des Knochens fixiert werden kann. Zur Erleichterung der Implantat-Vorauswahl stellen manche Hersteller dem Arzt Bildfolien mit 2D-Ansichten der Implantate als Schablonen zur Verfügung. Die Bildfolien werden auf ein digitalisiertes Röntgenbild des Bruchbereichs gelegt. In dem Röntgenbild sind aufgrund des Bruches aus ihrer natürlichen Lage verschobene Bruchfragmente durch eine digitale Bildbearbeitung in ihre Ausgangslage gebracht, d. h. reponiert worden. Die Bildfolien zeigen das Implantat in einem herkömmlichen Röntgenbildern entsprechenden Maßstab von etwa 1:1,1. Der Arzt kann nun anhand eines Vergleichs von Frakturbereich und der Bildschablone abschätzen, welches Implantat eines Implantatsatzes eine geeignete Länge aufweist. Dabei ist nachteilig, dass der Maßstab der Schablone mit dem Maßstab des Röntgenbildes oft nicht genau überein ne mit dem Maßstab des Röntgenbildes oft nicht genau übereinstimmt. Eine Abhilfe können hier in digitalisierter Form vorliegende Schablonen schaffen. Diese können als Overlay über ein digitalisiertes Röntgenbild gelegt werden, wobei sich ihr Maßstab an den Maßstab des Röntgenbildes anpassen lässt. Das Ausmaß einer Verkürzung des Implantats, genauer gesagt, des einer Verringerung des Abstandes zwischen den Enden des Implantats, aufgrund einer Biegung erfolgt aber weiterhin durch eine fehlerbehaftete Abschätzung des Arztes. Es besteht daher trotz Verwendung digitalisierter Schablonen die Gefahr, dass ein Implantat nach der Biegung nicht brauchbar ist und ein erneuter Biegeversuch durchgeführt werden muss. Im Hinblick auf Faktor Zeit bei einer Operation ist dies ein nicht zufriedenstellender Zustand. Je länger die Operation dauert, desto gefährlicher ist die Operation für den Patienten und desto höher sind die OP-Kosten.The The invention relates to a method for the preoperative adaptation of a for fixing the fracture fragments of a bone serving implant to the outer contour of the bone. Implants for the purpose mentioned are designed, for example, plate or web-shaped and are the Doctor in the form of a set of different sizes or lengths available. The Implants of a set have a uniform shape formed, for example, from more or less rectilinear strips, and must before the operation of the outer contour of the bone to be adjusted by bending. Show the implants several holes to fix them with screws to the bone to be able to. The doctor must first go out in the course of preparing the surgery select a set of implants of sufficient length. The Namely implant must be sized so that it bridges the fracture area of the bone so far that it with sufficient strength, d. H. especially with a sufficiently large number fixed to screws on the respective fracture fragments of the bone can be. To facilitate the implant preselection ask some manufacturers The doctor slides with 2D views of the implants as templates to disposal. The image slides are placed on a digitized X-ray image of the fracture region placed. In the x-ray picture are due to the break from their natural position shifted fractions fragments brought into their starting position by digital image processing, d. H. been reduced. The image slides show the implant in one conventional X-ray images appropriate scale from about 1: 1.1. The doctor can now use a comparison of fracture area and guess the image template, which implant of an implant set has a suitable length. It is disadvantageous that the scale of the template with the scale of the x-ray image often not exactly agree with the scale of the x-ray image often does not match exactly. A remedy can create stencils here in digitized form. These can as an overlay over put a digitized radiograph be, taking their yardstick to the scale of the x-ray image can be adjusted. The extent of a shortening of the implant, more precisely, a reduction of the distance between the ends of the implant, due to a bend but still by a faulty estimate of the doctor. It exists therefore, despite the use of digitized templates, the risk that an implant after the bend is not usable and another Bending test performed must become. In terms of factor time during surgery is this is an unsatisfactory condition. The longer the surgery lasts, the more dangerous is the operation for the patient and the higher are the surgical costs.

Aufgabe der Erfindung ist es ein Verfahren der eingangs genannten Art vorzuschlagen, das hier Abhilfe schafft.task The invention is to propose a method of the type mentioned, that remedies this.

Diese Aufgabe wird durch ein Verfahren nach Anspruch 1 gelöst. Danach wird ein digitales Modell des ursprünglichen, also noch nicht verformten Implantats bereitgestellt und dieses zusammen mit einer digitalisierten Röntgenaufnahme an einem Bildschirm dargestellt. In der Röntgenaufnahme sind die Bruchfragmente des Knochens – mit Hilfe eines Bildbearbeitungsprogramms – in eine dem natürlichen Zustand entsprechenden Lage gebracht worden. Das Implantatmodell wird nun virtuell gebogen, um es an die Außenkontur des dargestellten Knochens anzupassen. Für die virtuelle Biegung stehen bekannte Programme wie CAD-Programme und dgl. sowie die üblichen Eingabegeräte wie Tastatur und Maus zur Verfügung. Nach der am Bildschirm vorgenommenen Biegung und Anpassung des Implantats an die Außenkontur des mit dem Implantat zu überdeckenden Bereichs des Knochens ist das Implantat verkürzt, d. h. der Abstand zwischen den Enden des Implantats ist geringer als vorher. Im Gegensatz zu den bekannten Verfahren sieht der Arzt aber sofort, ob das gebogene Implantat noch eine ausreichende „Länge” aufweist. Er kann gegebenenfalls eine weitere virtuelle Biegung mit einem anderen Modell vornehmen. Bei zufriedenstellendem Biegeergebnis wird das entsprechende Modell als Muster bzw. als Schablone für die Biegung des körperlichen Implantats verwendet. Aufgrund der virtuell vorgenommenen Biegung ist die so erstellte Schablone sehr passgenau. Gleiches trifft dann auch für das reale Implantat, welches nach der Schablone gebogen wird, zu.These The object is achieved by a method according to claim 1. After that becomes a digital model of the original, not yet deformed Implant provided and this together with a digitized X-ray photograph displayed on a screen. In the radiograph are the fragments of fracture of the bone - with Help of an image editing program - in a natural Condition corresponding situation has been brought. The implant model is now virtually bent to match the outer contour of the illustrated Bone adapt. For The virtual bending are known programs such as CAD programs and the like. And the usual input devices like keyboard and mouse available. Following the on-screen bending and adjustment of the implant the outer contour of the implant to be covered Area of the bone, the implant is shortened, d. H. the distance between the ends of the implant is lower than before. In contrast to the However, the doctor sees immediately known if the curved Implant still has a sufficient "length". He can if necessary make another virtual bend with another model. If the bending result is satisfactory, the corresponding model becomes as a pattern or as a template for the bend of the physical Implant used. Because of the virtual bend is the template created so very accurate. The same applies then also for the real implant bent after the template to.

Das Modell des Implantats ist vorzugsweise ein 3D-Modell. Dies ist besonders bei solchen Implantaten zweckmäßig, bei denen eine räumliche Konturanpassung erforderlich ist. Dies ist etwa dann der Fall, wenn ein Teil des Implantats in Umfangsrichtung des Knochens an diesen angelegt werden muss.The Model of the implant is preferably a 3D model. This is special in such implants appropriate, at which a spatial Contour adjustment is required. This is about the case when a part of the implant in the circumferential direction of the bone to this must be created.

Bei einer besonders bevorzugten Verfahrensvariante ist vorgesehen, dass ein Datensatz des Modells verwendet wird, der neben den erforderlichen geometrischen Parametern verformungsspezifische Parameter des Implantats umfasst. So lässt sich etwa durch die Hinterlegung von maximal zulässigen Krümmungsradien verhindern, dass Modell und dementsprechend das Implantat zu stark gebogen wird. Durch eine unzulässige Biegung kann es zu einer mechanischen Schwächung des Implantats oder gar zu Rissen kommen oder es werden Aufnahmebohrungen für Schrauben verformt und dadurch unbrauchbar. Der Datensatz des Modells kann auch Materialparameter wie Härte und Bruchdehnung oder Angaben darüber enthalten, ob eine mehrfache Biegung möglich ist oder ob nach einer Biegung eines Implantatbereichs dieser noch ein weiteres Mal gebogen werden kann.In a particularly preferred variant of the method, it is provided that a data set of the model is used which, in addition to the required geometric parameters, includes deformation-specific parameters of the implant. For example, by depositing maximum permissible radii of curvature, it is possible to prevent the model and accordingly the implant from being bent too much. An impermissible bending can lead to a mechanical weakening of the implant or even to cracks or it can be deformed mounting holes for screws and thus unusable. The data set of the model may also include material parameters such as hardness and elongation at break, or information as to whether multiple bending is possible or whether, after bending an implant area, it may do so a second time can be bent.

Das virtuelle Biegen ist bei einer weiteren bevorzugten Verfahrensvariante dadurch erleichtert, dass an dem Modell eine Markierung zur Steuerung der virtuellen Biegung vorhanden ist. So ist es denkbar, dass mit der Markierung Bereiche des Implantats anzeigt werden, die gebogen bzw. nicht gebogen werden dürfen. Innerhalb eines biegbaren Bereichs können wiederum Biegesegmente vorhanden sein, also Längsabschnitte, die selbst nicht gebogen werden dürfen, weil sie beispielsweise verformungsempfindliche Bohrungen oder Gewindebohrungen aufweisen, wobei eine zwischen des Segmenten vorhandener Abschnitt gebogen werden darf. An derartigen Stellen kann beispielsweise eine punktförmige Markierung vorgesehen werden, an der etwa mit Hilfe einer Computermaus eine virtuelle Biegung in Gang gesetzt werden kann.The Virtual bending is in another preferred method variant facilitated by the fact that on the model a marker for controlling the virtual bend exists. So it is conceivable that with the Marking areas of the implant that are bent or should not be bent. Within a bendable area can turn bending segments be present, ie longitudinal sections, which themselves must not be bent because they are sensitive to deformation, for example Have holes or tapped holes, one between the Segments existing section may be bent. At such For example, places a punctiform marking provided be a virtual with the help of a computer mouse Bend can be set in motion.

Das vorgeschlagene Verfahren kann auf verschiedene Weise in eine reale Verformung eines Implantats umgesetzt werden. Eine praktisch ohne technischen Aufwand auskommende Methode sieht vor, dass zumindest das angepasste Modell als Bild mit einem der Realität entsprechenden Maßstab ausgedruckt und als Biegeschablone bei einer manuellen Biegung verwendet wird. Der Arzt kann dann das Implantat schrittweise biegen und das Ergebnis überprüfen, indem er das Implantat auf das Bild legt. Denkbar ist aber auch eine Biegung mit Hilfe einer automatisch arbeitenden Biegevorrichtung, die vor allem hinsichtlich der erreichbaren Präzision und des Zeitaufwands von Vorteil ist.The The proposed method can be put into a real one in different ways Deformation of an implant to be implemented. A practically without technical Excessive method provides that at least the adjusted Model printed as a picture with a scale corresponding to reality and used as a bending template in a manual bend. The physician can then gradually bend the implant and check the result by: he puts the implant on the picture. It is also conceivable, however, a bend with the help of an automatic bending device, especially in terms of achievable precision and the time required is an advantage.

Die Erfindung wird nun unter Bezugnahme auf die beigefügten Zeichnungen näher erläutert. Es zeigen:The The invention will now be described with reference to the accompanying drawings explained in more detail. Show it:

1 einen Ausschnitt eines Bildschirmes, auf dem ein digitalisiertes Röntgenbild einer Oberschenkelfraktur und ein Implantat im ungebogenen und im gebogenen Zustand gezeigt sind, 1 a section of a screen on which a digitized X-ray image of a femoral fracture and an implant in the unbent and in the bent state are shown,

2 ein Beispiel eines Implantates im ungebogenen Ausgangszustand, 2 an example of an implant in the unbent initial state,

3 das Implantat von 2 im gebogenen Zustand, 3 the implant of 2 in the bent state,

4 das Implantat von 3 in perspektivischer Ansicht. 4 the implant of 3 in perspective view.

Im Falle eines Bruches, etwa eines Oberschenkelbruches wird zunächst vom Frakturbereich eine Röntgenaufnahme gemacht. In dem in 1 gezeigten Beispiel handelt es sich um einen Bruch des Oberschenkelknochens 1 in der Nähe des Hüftgelenkes. In der Regel sind nach einem Bruch die jeweiligen Bruchfragmente 2, 3 gegeneinander verschoben, befinden sich also nicht mehr in ihrer ursprünglichen Lage. Das Röntgenbild wird daher digitalisiert und mit Hilfe eines Bildbearbeitungsprogramms ein verschobenes Bruchfragment 3' in seine ursprüngliche Lage gebracht. Zur Fixierung der Bruchfragmente während der Heilungsphase des Knochens werden in Form von Platten oder Leisten ausgebildete Implantate aus einem metallischen Material verwendet. Die Implantate sind von Bohrungen 5 durchsetzt, welche zur Fixierung des Implantates am Knochen 1 mit Hilfe von Schrauben (nicht gezeigt) dienen. Auf Grund der anatomischen Unterschiede zwischen den einzelnen Patienten und der unterschiedlichen Bruchbilder ist es nicht möglich, bereits vorgeformte Implantate 4 bereitzustellen. Vielmehr liegt dem Arzt ein Satz von Implantaten 4 mit unterschiedlicher Länge vor. Im Zuge der präoperativen Planung ist es die Aufgabe des Arztes, einen Implantatrohling, also ein noch ungebogenes Implantat, auszuwählen, welcher auch nach seiner Verbiegung noch so „lang” ist, dass mit ihm alle Bruchfragmente aneinander fixiert werden können. In dem in 1 gezeigten Ausführungsbeispiel muss das Implantat nach seiner Verbiegung in Längsrichtung noch so gemessen sein, dass es das sich unterhalb der Bruchlinie 6 befindliche Bruchfragment 3 soweit überlappt, dass es daran festgeschraubt werden kann.In the case of a fracture, such as a femoral fracture, an X-ray is first taken of the fracture area. In the in 1 example shown is a fracture of the femur 1 near the hip joint. In general, after a break the respective fragments of fracture 2 . 3 shifted against each other, so are no longer in their original position. The X-ray image is therefore digitized and, with the help of an image processing program, a displaced fraction 3 ' brought into its original position. In order to fix the fragments of fragments during the healing phase of the bone, implants made of a metallic material are used in the form of plates or strips. The implants are of drilled holes 5 interspersed, which for fixing the implant to the bone 1 with the help of screws (not shown) serve. Due to the anatomical differences between the individual patients and the different fracture patterns, it is not possible to already preformed implants 4 provide. Rather, the doctor has a set of implants 4 with different length before. In the course of preoperative planning, it is the task of the physician to select an implant blank, ie an unbent implant, which, even after its bending, is still so "long" that all fracture fragments can be fixed to one another. In the in 1 In the embodiment shown, the implant, after its bending in the longitudinal direction, must still be measured so as to be below the breaking line 6 located fraction of fracture 3 so far overlapped that it can be screwed to it.

Von jedem Implantatrohling eines Implantatsatzes liegt ein Datensatz – vorzugsweise ein 3D-Datensatz – vor, der es ermöglicht, ein dem jeweiligen Implantatrohling entsprechendes digitales Modell zusammen mit dem digitalisierten Röntgenbild am Bildschirm 7 anzuzeigen. Aus Vereinfachungsgründen ist in 1 ein als langgestreckte Platte ausgebildetes Implantatmodell 4a gezeigt. Röntgenbilder liegen in der Regel in einem Maßstab von 1:1,1 vor. Falls der Maßstab des am Bildschirm 7 angezeigten Modells 4a davon abweicht, ist eine Anpassung softwaremäßig leicht möglich. Wenn die jeweiligen Maßstäbe übereinstimmen, ist eine relativ genaue Abschätzung möglich, ob das ausgewählte Implantat bzw. der Implantatrohling lang genug ist. Die virtuelle Biegung erfolgt mit einem Computerprogramm, das etwa wie ein CAD-Programm und jedenfalls so arbeitet, dass sich die geometrische Länge des Modells nicht ändert, d. h. die Endpunkte des Modells rücken bei einer Biegung näher zusammen. Das Programm ist im übrigen so ausgestaltet, dass es die reale Biegung möglichst naturgetreu simuliert. Zur Bedienung bzw. Eingabe von Bearbeitungsbefehlen dient z. B. eine Computermaus (nicht dargestellt). Denkbar ist, dass am oberen Rand der Bildschirmanzeige eine Bearbeitungsleiste 8 angezeigt, aus der unterschiedliche Bearbeitungsfunktionen ausgewählt werden können. So lässt sich das Implantatmodell 4a an den Knochen 1 heran rücken und unter zu Hilfenahme der Computermaus an die Form des Knochens anpassen. Im vorliegenden Fall soll das Implantat mit seinem oberen Endabschnitt 9 an der Außenseite einer Vorwölbung des Oberschenkelknochens, dem großen Trochanter 10, fixiert werden. Der genannte Knochenvorsprung hat eine abgerundete Außenkontur. Der Endbereich 9 ist somit, vom Oberschenkelknochen 1 aus betrachtet konvex gewölbt.From each implant blank of an implant set is a data set - preferably a 3D data set - before, which allows a corresponding to the respective implant blank digital model together with the digitized X-ray image on the screen 7 display. For reasons of simplification, is in 1 a designed as an elongated plate implant model 4a shown. X-ray images are usually available at a scale of 1: 1.1. If the scale of the screen 7 displayed model 4a deviates from this, an adaptation is easily possible by software. If the respective scales match, a relatively accurate estimate is possible as to whether the selected implant or implant blank is long enough. The virtual bending is done with a computer program that works like a CAD program and anyway so that the geometric length of the model does not change, ie the end points of the model move closer together in a bend. The program is otherwise designed so that it simulates the real bending as natural as possible. For operation or input of editing commands z. B. a computer mouse (not shown). It is conceivable that at the top of the screen display a formula bar 8th from which different editing functions can be selected. This is how the implant model works 4a on the bones 1 zoom in and adjust to the shape of the bone with the help of the computer mouse. In the present case, the implant with its upper En dabschnitt 9 on the outside of a protrusion of the femur, the large trochanter 10 to be fixed. The said bone projection has a rounded outer contour. The end area 9 is thus, from the femur 1 viewed from convex.

Damit eine Anpassung eines Implantatmodells 4a an die Form des Knochens möglich ist, ist ein Datensatz des Implantats mit den entsprechenden geometrischen Parametern (Länge, Breite, Dicke, Umrissform, Form und Abmessung von Bohrungen etc.) erforderlich. Ein Implantat 4 lässt sich aufgrund seiner Materialeigenschaften und aufgrund konstruktiver Gegebenheiten nicht beliebig biegen, d. h. es dürfen vorgegebene minimale Biegeradien nicht unterschritten werden. Auch ist es denkbar, dass bestimmte Bereiche 12 eines Implantates 4 nicht für eine Biegung vorgesehen sind, wogegen andere Abschnitte als Biegebereiche 13 zum Verbiegen vorgesehen sind. Um eine möglichst realitätsnahe Biegung zu simulieren sind derartige Informationen im Datensatz des Implantatmodells berücksichtigt. Durch geeignete Markierungen können die Bereiche 12 und 13 am Implantatmodell etwa durch unterschiedlich gestaltete oder unterschiedlich farbige Punkte 14, 15, Linien und dgl. sichtbar gemacht werden. Der Benutzer sieht dann sofort, welche Bereiche für eine Biegung in Frage kommen und welche nicht. Durch die Markierung kann dem Benutzer auch die Information gegeben werden, dass ein bereits gebogener Bereich nicht nochmals gebogen werden soll, was beispielsweise durch eine Farbänderung der Markierung, etwa der Punkte 15 erfolgen kann, wenn an dieser Stelle bereits eine Biegung vorgenommen wurde.Thus an adaptation of an implant model 4a is possible to the shape of the bone, a record of the implant with the appropriate geometric parameters (length, width, thickness, contour shape, shape and dimensions of holes, etc.) is required. An implant 4 Due to its material properties and constructive conditions, it can not be bent arbitrarily, ie it must not fall below specified minimum bending radii. It is also conceivable that certain areas 12 an implant 4 are not intended for a bend, whereas other sections than bending areas 13 intended to bend. In order to simulate the most realistic bending, such information is taken into account in the data set of the implant model. By appropriate markings, the areas 12 and 13 on the implant model, for example, by differently designed or differently colored dots 14 . 15 , Lines and the like are made visible. The user then sees immediately which areas are eligible for a bend and which are not. By means of the marking, the user can also be given the information that an already bent region is not to be bent again, for example by a color change of the marking, for example the dots 15 can be done if a bend has already been made at this point.

Bei der Biegung eines Implantats wird die konvexe Seite des gebogenen Bereiches gestreckt, während die gegenüberliegende konkave Seite gestaucht wird. Zwischen der Konkav- und der Konvexseite befindet sich ein Bereich, eine sogenannte Seele, welcher sich bei der Verbiegung neutral verhält, also weder gestreckt noch gestaucht wird. Die Seele ist je nach Ausgestaltung des Implantates mittig in diesem oder nach einer oder anderen Seite versetzt angeordnet. Damit sich das Implantatmodell beim Biegen genauso verhält wie später das reale Implantat, ist es vorteilhaft, wenn der oben erwähnte Datensatz des Modells auch Informationen über den Verlauf der Seele enthält. Dieser Verlauf kann dem Benutzer auch durch eine Markierung angezeigt werden. In Beispiel 3 ist der Verlauf der Seele durch die aus den Punkten 15 gebildete Punktreihe 16 nachgebildet.In the bending of an implant, the convex side of the bent portion is stretched, while the opposite concave side is compressed. Between the concave and the convex side there is an area, a so-called soul, which behaves neutrally during the bending, that is neither stretched nor compressed. Depending on the design of the implant, the core is arranged centrally offset in this or one or the other side. In order for the implant model to behave in the same manner as it would for the real implant later on, it is advantageous if the above-mentioned data set of the model also contains information about the course of the soul. This history can also be displayed to the user by a marker. In example 3 is the course of the soul through the out of the points 15 formed point row 16 simulated.

Zur Umsetzung des Implantatmodells 4a' in ein reales Implantat kann ein Ausdruck der Bildschirmdarstellung im Maßstab 1:1 erzeugt werden, wobei das dargestellte Implantat als Schablone für die Biegung des Implantats dient. Dabei geht der Arzt zweckmäßigerweise iterativ vor, d. h. eher biegt in Schritten und vergleicht das jeweilige Zwischenergebnis mit der Schablone. Eine andere Möglichkeit der Umsetzung besteht darin, dass der Datensatz des angepassten Implantatmodells 4a' als Grundlage für die Steuerung einer automatisch arbeitenden Biegevorrichtung (nicht gezeigt) dient.To implement the implant model 4a ' in a real implant, a printout of the screen display can be generated on a scale of 1: 1, wherein the illustrated implant serves as a template for the bending of the implant. The doctor expediently iteratively, ie rather bends in steps and compares the respective intermediate result with the template. Another possibility of implementation is that the record of the adapted implant model 4a ' serves as the basis for the control of an automatic bending device (not shown).

11
Oberschenkelknochenthighbone
22
Bruchfragmentfracture fragment
33
Bruchfragmentfracture fragment
44
Implantatimplant
4a4a
Modellmodel
55
Bohrungdrilling
66
Bruchsliniebreakline
77
Bildschirmscreen
88th
Bearbeitungsleisteformula bar
99
Endabschnittend
1010
großer Trochanterbig trochanter
1212
BereichArea
1313
Biegebereichbending area
1414
PunktPoint
1515
PunktPoint
1616
Punktreihepoint number

Claims (7)

Verfahren zur präoperativen Anpassung eines zur Fixierung der Bruchfragmente (2, 3) eines Knochens (1) dienenden Implantats (4) an die Außenkontur des Knochens (1) durch Biegung, bei dem ein digitales Modell (4a) des Implantats in ungebogenem Zustand zusammen mit einer digitalisierten, den Knochen (1) mit reponierten Bruchfragmenten zeigenden Röntgenaufnahme an einem Bildschirm (7) dargestellt und das Modell (4a) virtuell gebogen wird, um es an die Außenkontur des dargestellten Knochens anzupassen, wobei das angepasste Modell als Schablone für die Biegung des Implantats (4) verwendet wird.Method for the preoperative adaptation of a fixation of fracture fragments ( 2 . 3 ) of a bone ( 1 ) implant ( 4 ) to the outer contour of the bone ( 1 ) by bending, in which a digital model ( 4a ) of the implant in the unbent state together with a digitized bone ( 1 ) with reduced fracture fragments showing X-ray on a screen ( 7 ) and the model ( 4a ) is bent virtually to match the outer contour of the bone shown, the adapted model being used as a template for the bending of the implant ( 4 ) is used. Verfahren nach Anspruch 1, bei dem ein 3D-Modell verwendet wird.The method of claim 1, wherein a 3D model is used. Verfahren nach Anspruch 2, bei dem ein Datensatz des Modells (4a) verformungsspezifische Parameter des Implantats (4) umfasst.Method according to Claim 2, in which a data record of the model ( 4a ) deformation-specific parameters of the implant ( 4 ). Verfahren nach einem der vorhergehenden Ansprüche, bei dem an dem Modell (4a) eine Markierung zur Steuerung der virtuellen Biegung vorhanden ist.Method according to one of the preceding claims, in which on the model ( 4a ) there is a mark for controlling the virtual bend. Verfahren nach Anspruch 4, bei dem die Markierung Bereiche des Implantats anzeigt, die gebogen bzw. nicht gebogen werden dürfen.The method of claim 4, wherein the mark Indicates areas of the implant that are bent or not bent be allowed to. Verfahren nach einem der vorhergehenden Ansprüche, bei dem das angepasste Modell als Bild mit einem der Realität entsprechenden Maßstab ausgedruckt und als Biegeschablone bei einer manuellen Biegung des Implantats 4 verwendet wird.Method according to one of the preceding Claims in which the fitted model is printed as an image with a scale that corresponds to reality and as a bending template for manual bending of the implant 4 is used. Verfahren nach einem der vorhergehenden Ansprüche 1 bis 5, bei dem geometrische Daten des angepassten Modells 4a bei einer automatisch durchgeführten Biegung verwendet werden.Method according to one of the preceding claims 1 to 5, wherein the geometric data of the adapted model 4a be used in an automatically performed bend.
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