DE102008022189A1 - Measuring method for detecting aspirin resistance in blood of healthy and sick people, which before the measurement acetylsalicylic acid is need not to be taken - Google Patents

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Abstract

Measuring method for detecting aspirin resistance in blood of healthy and sick people, which before the measurement acetylsalicylic acid is need not to be taken, is claimed. Independent claims are included for: (1) measuring aspirin resistance in whole blood that is made with anticoagulants comprising citrate, hirudin or heparin; (2) measuring aspirin resistance in the blood of patients and test persons, whose blood is anticoagulated with heparin; (3) measuring aspirin resistance by the measurement of platelet adhesion in heparin blood, in which the platelet adhesion is influenced by the addition of 10-1000 nmol of aspirin; (4) measuring aspirin resistance by the measurement of platelet adhesion in heparin anticoagulated whole blood of patients and test persons, where the blood is mixed ex vivo preferably with 20-100 nmol of aspirin in comparison with non-aspirin-containing blood sample; and (5) determination of aspirin-induced adhesion index with and without aspirin-treated blood samples and comparing the values for the detection of aspirin resistance.

Description

Das Antiphlogistikum Acetylsalicylsäure wirkt schmerzstillend, fiebersenkend und entzündungshemmend durch reversible Blockade der Cyclooxygenase 2 in den betroffenen Geweben. Hierzu sind relativ hohe Dosen der Acetylsalicylsäure (ASS) notwendig, um den gewünschten Effekt zu erhalten (500 mg–3000 mg/Tag). In den 70er Jahren des vergangenen Jahrhunderts wurde von Vane und Mitarbeitern festgestellt, dass neben dieser Hauptwirkung auch Blutplättchen in ihrer Funktion durch ASS beeinflusst werden. Als Targetenzym stellte sich das Vorhandensein einer Cyclooxygenase-Isoform, der Cyclooxygenase 1 (COX-1), dar. Im Blutplättchen wird diese COX-1 ebenfalls irreversibel gehemmt und kann dadurch nicht mehr am Arachidonsäuremetabolismus beteiligt werden. Dadurch wird der Arachidonsäuremetabolit Thromboxan A2 in vermindertem Maße bzw. überhaupt nicht mehr synthetisiert und kann keine in situ Plättchenaggregation mehr auslösen. Durch diese Plättchenaggregationshemmung in vivo durch ASS wurde ASS in den folgenden Jahrzehnten als Thromboseprophylaktikum bei kardiovaskulären Erkrankungen weltweit breit angewendet. Die großen Interventionsstudien für diese Indikation haben einen realen Benefit für 22–27% der Patienten zur Prävention bzw. Sekundärprophylaxe von schweren kardiovaskulären Ereignissen gezeigt. Aufgrund dieser signifikanten Ergebnisse ist dieses Medikament in weitem Gebrauch zur Thromboseprophylaxe und wird auch weltweit als Selbstmedikation über lange Zeiträume konsumiert.The anti-inflammatory drug acetylsalicylic acid has an analgesic, antipyretic and anti-inflammatory effect by reversible blockade of cyclooxygenase 2 in the affected tissues. For this purpose, relatively high doses of acetylsalicylic acid (ASA) are necessary to obtain the desired effect (500 mg-3000 mg / day). In the 1970s, Vane and co-workers found that in addition to this main effect, platelets are also affected in their function by ASA. The target enzyme was the presence of a cyclooxygenase isoform, cyclooxygenase 1 (COX-1). In the platelet, this COX-1 is also irreversibly inhibited and can therefore no longer be involved in arachidonic acid metabolism. As a result, the Arachidonsäuremetabolit thromboxane A 2 to a reduced extent or no longer synthesized and can no longer trigger in situ platelet aggregation. Through this platelet aggregation inhibition in vivo by ASA, ASA was widely used in the following decades as a thrombosis prophylactic in cardiovascular diseases worldwide. The large intervention studies for this indication have shown a real benefit for 22-27% of patients for prevention and secondary prophylaxis of major cardiovascular events. Because of these significant results, this drug is widely used for thrombosis prophylaxis and is also consumed worldwide as self-medication for long periods of time.

In den letzten zehn Jahren sind Plättchenfunktionsuntersuchungen mit Methoden beschrieben worden, die auf ein vermindertes oder fehlendes Ansprechen auf ASS hinweisen. Diese Methoden haben eine Häufigkeit von so genannter Aspirinresistenz zwischen 8–48% nachgewiesen. Bei Verwendung derselben Messmethode sind jedoch sehr differente Ergebnisse bei unterschiedlichen Untersuchern erhalten worden, die nur z. T. durch das gewählte Untersuchungsdesign zu erklären sind. Die prinzipielle Durchführung der Aspirinresistenz-Untersuchung ist folgende: Aus dem Zitratblut von Patienten, die ASS eingenommen haben, wird plättchenreiches Plasma hergestellt und darin die Wirkung von ASS auf die Cyclooxygenase der Blutplättchen analysiert.In The last ten years are platelet function studies has been described with methods that indicate a diminished or absent Indicate response to ASA. These methods have a frequency of so-called aspirin resistance between 8-48%. However, using the same measurement method are very different Results have been obtained from different investigators who only z. T. by the chosen investigation design to explain are. The principle of the aspirin resistance study is the following: From the citrated blood of patients who took ASA platelet-rich plasma is produced and contained therein analyzed the effect of ASA on platelet cyclooxygenase.

Verbreitet ist dabei die Messung der ADP- oder Kollagen-induzierten Plättchenaggregation mit der klassischen Born-Technik mithilfe der optischen Aggregometrie. Diese Methode ist eine Trübungsmessung in plättchenreichem Plasma. Durch Zugabe eines Aggregationsagonisten wird innerhalb weniger Sekunden eine vollständige Aggregation der in der Lösung befindlichen Plättchen herbeigeführt, was als erhöhte Lichtdurchlässigkeit in einem Photometer registriert wird. Eine verminderte maximale Aggregation nach Einnahme von Aspirin wird als Aspirinsensitivität gewertet.common is the measurement of ADP- or collagen-induced platelet aggregation with the classical Born technique using optical aggregometry. This method is a turbidity measurement in platelet rich Plasma. By adding an aggregation agonist inside a few seconds a complete aggregation of in the Solution brought platelets brought about, what is called increased light transmission in one Photometer is registered. A reduced maximum aggregation After taking aspirin is called aspirin sensitivity scored.

Sehr häufig auch wird die Methode der Vollblut-Gerinnungszeitmessung mit dem PFA-100 (platelet function analyzer) benutzt. In diesem Gerät werden spezielle Cartridges benutzt, die als Messprinzip eine Kapillare mit plättchenaggregationsauslösender Beschichtung besitzen, durch die dann Zitratblut hindurchgesaugt und die Verschlusszeit elektronisch registriert wird. Bei Aspirinresistenz wird entweder keine Verlängerung einer Standard-Verschlusszeit gemessen bzw. es werden auch verkürzte Verschlusszeiten gefunden. Mit dieser Methode unter Benutzung von so genannten Cepi-Cartridges (collagen-epinephrin) ist eine größere Anzahl von klinischen Studien zur Aspirinresistenz durchgeführt worden.Very The method of whole-blood coagulation time measurement is also common used with the PFA-100 (platelet function analyzer). In this Device special cartridges are used, as a measuring principle a capillary with platelet aggregation triggering Own coating, then sucked through the citrated blood and the shutter speed is registered electronically. In aspirin resistance will either not extend a standard shutter speed measured or synonymous shortened shutter speeds found. With this method using so-called cepi cartridges (collagen epinephrine) is a larger number carried out by clinical studies on aspirin resistance Service.

In letzter Zeit wurde auch eine Messung der Plättchenaggregation im Vollblut mit Hilfe der Impedanzaggregometrie möglich, die im Prinzip ähnliche Ergebnisse wie die klassische Born-Methode liefert. Diese und alle weiteren Methoden benutzen in der Regel Zitratantikoaguliertes Blut. Der generelle Nachteil dieser Messmethoden ist, dass die Plättchenfunktionsanalyse unter Zitrat-induziertem Calciummangel stattfindet und dadurch bereits unphysiologische Verhältnisse vorliegen.In Recently, a measurement of platelet aggregation has also been made in whole blood with the help of impedance aggregometry, in principle similar results as the classical Born method supplies. These and all other methods usually use Citrate anticoagulated blood. The general disadvantage of these measurement methods is that the platelet function analysis is citrate-induced Calcium deficiency occurs and thus already unphysiological conditions available.

Bei Messungen mit einem neu eingeführten Plättchenadhäsionstest, dem PADA (platelet adhesion assay, WO 0212885 , Prioritätstag 9.08.2000), wurde überraschend festgestellt, dass bereits im heparinisierten Vollblut eine weit stärkere Adhäsivität der Plättchen gemessen wird als im Zitrat- oder Hirudinblut. Aus diesen Ergebnissen heraus wurde eine neue Methode entwickelt, die mit heparinisiertem Vollblut von Patienten und dem PADA-Test eine ex vivo-Messmöglichkeit darstellt, eine Aspirinresistenz sicher im Labor zu bestimmen. Diese überraschenden Erkenntnisse basieren auf dem Nachweis, dass der direkte Plättchen aktivierende Effekt von Heparin durch ASS bei ASS-sensiblen Patienten zu hemmen ist. Diese Aspirinhemmung kann ex vivo bzw. in silico durchgeführt werden. Hierzu wird eine pharmakologisch effektive Menge von ASS der Heparinblutprobe zugesetzt. Mit Hilfe des PADA-Procederes wird die Adhäsivität in einer nicht mit ASS versetzten Blutprobe gemessen und mit der einer mit ASS versetzten Probe verglichen. Bei diesen Untersuchungen stellte sich zweifelsfrei heraus, dass eine deutliche Differenzierung/Quantifizierung zwischen aspirinsensiblen und aspirinresistenten Patienten möglich ist. Überraschenderweise wurden zwei verschiedene Formen der Aspirinresistenz entdeckt: Nur bei einem Teil der aspirinresistenten Patienten wurde keine Veränderung der Plättchenadhäsivität nach Zugabe von ASS zum Heparinblut und nachfolgender PADA-Messung gesehen (ASS-Nonresponder, „ASS-Resistenz”). Ein weiterer Teil der Patienten hatte eine verstärkte Aktivierbarkeit der Plättchen gezeigt. Diese bisher vollkommen unbekannte Form der Aspirinresistenz wurde mit dem Synonym „paradoxe Reaktion auf Aspirin” (PRASA – paradoxical reaction on ASA) bezeichnet. In größeren Untersuchungen an gesunden Probanden und Patienten wurde festgestellt, dass diese PRASA relativ häufig bei den untersuchten Individuen auftritt. Eine regelrechte Aspirinantwort i. S. einer Plättchenfunktionshemmung war nur bei einer geringen Anzahl der Untersuchten zu beobachten. Für die Durchführung des Tests werden nur wenige Hilfsmittel benötigt. Zur Messung der Zahl der Blutplättchen wird ein Blutzellautomat benutzt. Dabei werden nur die Blutplättchen gezählt, die in den beiden untersuchten Blutproben (mit und ohne ASS) nach dem PADA-Procedere im Heparinblut noch vorhanden sind. Die Auswertung erfolgt nach den Direktiven des PADA durch Ermittlung eines Adhäsionsindexes (Al) für die Blutproben mit und ohne ASS. Sind Al-ASS und Al+ASS gleich groß bzw. ±3, dann wird die Diagnose „Aspirinresistenz” gestellt („ASS-Nonresponder”). Ist Al+ASS < Al-ASS, dann ist eine Aspirin-Response vorhanden. Ist Al+ASS > Al-ASS, dann wird von der paradoxen Reaktion der Plättchen ausgegangen.For measurements with a newly introduced platelet adhesion test, the PADA (platelet adhesion assay, WO 0212885 , Priority date 9.08.2000), it was surprisingly found that a much higher adhesiveness of the platelets is already measured in heparinized whole blood than in citrate or hirudin blood. Based on these results, a new method was developed which, with heparinized whole blood from patients and the PADA test, represents an ex vivo measurement option for safely determining aspirin resistance in the laboratory. These surprising findings are based on the demonstration that the direct platelet-inhibiting effect of heparin by ASA is inhibitory in ASD-sensitive patients. This aspirin inhibition can be performed ex vivo or in silico. For this purpose, a pharmacologically effective amount of ASA is added to the heparin blood sample. Using the PADA procedure, the adhesivity in a non-ASA-added blood sample is measured and compared to that of an ASA-treated sample. In these studies, it became clear beyond doubt that a clear differentiation / quantification between aspirin-sensitive and aspirin-resistant patients is possible. Surprisingly, two different forms of aspi Resistance to Resistance: Only in some aspirin-resistant patients no change in platelet adhesiveness was observed after the addition of ASA to the heparin blood and subsequent PADA measurement (ASA non-responder, "ASD resistance"). Another part of the patients had shown increased platelet activation. This completely unknown form of aspirin resistance has been referred to by the synonym "paradoxical reaction to aspirin" (PRASA - paradoxical reaction on ASA). In larger studies in healthy volunteers and patients, it was found that this PRASA occurs relatively frequently in the individuals studied. A true aspirin response i. S. platelet inhibition was observed only in a small number of subjects. Only a few aids are needed to carry out the test. To measure the number of platelets, a blood cell machine is used. Only the platelets that are still present in the heparin blood after the PADA procedure in the two blood samples examined (with and without ASA) are counted. The evaluation is carried out according to the directives of the PADA by determining an adhesion index (Al) for the blood samples with and without ASA. If Al -ASS and Al + ASA are the same size or ± 3, then the diagnosis "aspirin resistance" is made ("ASA non-responder"). If Al + ASA <Al- ASS , then there is an aspirin response. If Al + ASS > Al -ASS , then the paradox reaction of the platelets is assumed.

Diese Methode lässt sich im Prinzip auch auf andere Messmethoden und -geräte übertragen. Es ist durchaus möglich, diese heparinantikoagulierte Vollblutmessung auf den PFA-100 oder die Vollblutaggregometrie bzw. andere Plättchenfunktionstests zu adaptieren.These Method can also be applied to other methods of measurement and devices. It is quite possible this heparin-anticoagulated whole blood measurement on the PFA-100 or the whole blood aggregometry or other platelet function tests to adapt.

In den folgenden Beispielen werden mit diesem neuen Test PADA-RASS (PADA – Resistenz auf ASS) gemessene Patientendaten dargestellt und die Auswertung, wie oben erwähnt, anhand der gemessenen Plättchenadhäsionsindices vorgenommen.In The following examples will be used with this new PADA-RASS test (PADA - Resistance to ASA) measured patient data and the evaluation, as mentioned above, based on the measured Platelet adhesion indices.

Figure 00030001
Figure 00030001

Verfahrens- und Auswerteschema für den PADA-RASS-Test. Für die Blutentnahme werden kommerzielle Heparin-Abnahmesysteme benutzt.process and evaluation scheme for the PADA-RASS test. For the blood collection will use commercial heparin delivery systems.

Figure 00040001
Figure 00040001

Bei diesem Patienten wurde eine HIT-II-positive Reaktion im PADA-HIT festgestellt. Im PADA-RASS war der Al+ASS kleiner als der Al-ASS = ASS-Responder!

Figure 00040002
In this patient, a HIT-II-positive reaction was detected in PADA-HIT. In the PADA-RASS the Al + ASS was smaller than the Al -ASS = ASS-responder!
Figure 00040002

Patient mit normalem PADA und PADA-HIT. Im PADA-RASS ist eine ASS-Resistenz (keine „Antwort” auf ASS) zu sehen.patient with normal PADA and PADA-HIT. In the PADA-RASS is an ASA resistance (no "answer" to ASS).

Figure 00050001
Figure 00050001

Patient mit pathologischem PADA und Spontanaggregation im Heparinblut. Im PADA-RASS keine Al-Verminderung im ASS-haltigen Heparinblut gegenüber der Kontrolle ohne ASS = ASS-Resistenz.patient with pathological PADA and spontaneous aggregation in heparin blood. in the PADA-RASS no Al-reduction in the aspirin-containing heparin blood of control without ASA = ASA resistance.

Figure 00050002
Figure 00050002

Bei diesem Patienten wurde im PADA-RASS ein deutlich höherer Al im Heparinblut +ASS (Al+ASS) gemessen als in der „ASS-freien” Kontrolle (Al-ASS). ASS hat einen höheren Al erzeugt!

Figure 00060001
In this patient, significantly higher Al was measured in heparin blood + ASA (Al + ASA ) in the PADA-RASS than in the "ASA-free" control (Al- ASS ). ASS has produced a higher Al!
Figure 00060001

Dialysepatient mit persistierenden HIT-II-Antikörpern (PADA-HIT positiv) und in beiden Heparinblutproben (v. D. vor Dialyse, n. D. nach Dialyse) eine typische PRASA-Konstellation (Al-ASS < Al+ASS).Dialysis patient with persistent HIT-II antibodies (PADA-HIT positive) and in both heparin blood samples (v. D. before dialysis, n. D. after dialysis) a typical PRASA constellation (Al -ASS <Al + ASS ).

ZITATE ENTHALTEN IN DER BESCHREIBUNGQUOTES INCLUDE IN THE DESCRIPTION

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Zitierte PatentliteraturCited patent literature

  • - WO 0212885 [0006] - WO 0212885 [0006]

Claims (6)

Messmethode zur Erfassung der Aspirinresistenz im Blut von gesunden und kranken Menschen, die vor der Messung nicht ASS eingenommen zu haben brauchen.Measuring method for measuring aspirin resistance in the blood of healthy and sick people who did not before measuring Need to have taken ASA. Messung der Aspirinresistenz im Vollblut, das mit einem Antikoagulanz ungerinnbar gemacht wurde. Hierzu wird Zitrat, Hirudin oder Heparin benutzt.Measurement of Aspirin Resistance in Whole Blood Using an anticoagulant was rendered unmanageable. This is citrate, Hirudin or heparin used. Messung der Aspirinresistenz im Blut von Patienten und Probanden, deren Blut bei der Abnahme mit Heparin antikoaguliert wurde.Measurement of aspirin resistance in the blood of patients and subjects whose blood is anticoagulated when taken with heparin has been. Messung der Aspirinresistenz durch Messung der Plättchenadhäsion im Heparinblut, bei dem durch Zugabe von ASS in einer Konzentration von 10 bis 1000 nmol die Plättchenadhäsion beeinflusst wird.Measurement of aspirin resistance by measuring platelet adhesion in Heparinblut, in which by addition of ASA in a concentration from 10 to 1000 nmol affects platelet adhesion becomes. Messung der Aspirinresistenz durch Messung der Plättchenadhäsion in heparinantikoaguliertem Vollblut von Patienten und Probanden, das ex vivo vorzugsweise mit 20–100 nmol ASS versetzt wurde im Vergleich zu einer nicht-ASS-haltigen Blutprobe.Measurement of aspirin resistance by measuring platelet adhesion in heparin anticoagulated whole blood from patients and volunteers, the ex vivo preferably with 20-100 nmol ASS was added compared to a non-ASA-containing blood sample. Bestimmung des ASS-induzierten Adhäsionsindexes in der mit und ohne ASS behandelten Blutprobe und Vergleich der Werte zur Feststellung einer Aspirinresistenz.Determination of the ASA-induced adhesion index in the blood sample treated with and without ASA and comparison of Values for the detection of aspirin resistance.
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