DE102005049316A1 - Package for polyacrylate-based bone cement is optionally sterile and divides cement into portions for e.g. three joint components, cement being divided into e.g. 2 -3 unequal portions or into two equal portions and one unequal portion - Google Patents

Package for polyacrylate-based bone cement is optionally sterile and divides cement into portions for e.g. three joint components, cement being divided into e.g. 2 -3 unequal portions or into two equal portions and one unequal portion Download PDF

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DE102005049316A1
DE102005049316A1 DE102005049316A DE102005049316A DE102005049316A1 DE 102005049316 A1 DE102005049316 A1 DE 102005049316A1 DE 102005049316 A DE102005049316 A DE 102005049316A DE 102005049316 A DE102005049316 A DE 102005049316A DE 102005049316 A1 DE102005049316 A1 DE 102005049316A1
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cement
bone cement
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divided
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Draenert Klaus Prof Drmed
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L24/00Surgical adhesives or cements; Adhesives for colostomy devices
    • A61L24/04Surgical adhesives or cements; Adhesives for colostomy devices containing macromolecular materials
    • A61L24/06Surgical adhesives or cements; Adhesives for colostomy devices containing macromolecular materials obtained by reactions only involving carbon-to-carbon unsaturated bonds
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L24/00Surgical adhesives or cements; Adhesives for colostomy devices
    • A61L24/001Use of materials characterised by their function or physical properties
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L27/00Materials for grafts or prostheses or for coating grafts or prostheses
    • A61L27/14Macromolecular materials
    • A61L27/16Macromolecular materials obtained by reactions only involving carbon-to-carbon unsaturated bonds
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L27/00Materials for grafts or prostheses or for coating grafts or prostheses
    • A61L27/50Materials characterised by their function or physical properties, e.g. injectable or lubricating compositions, shape-memory materials, surface modified materials
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L2430/00Materials or treatment for tissue regeneration
    • A61L2430/02Materials or treatment for tissue regeneration for reconstruction of bones; weight-bearing implants

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Surgery (AREA)
  • Dermatology (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Materials For Medical Uses (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

Package for polyacrylate-based bone cement is optionally sterile and divides the cement into portions for use on e.g. three joint components. The cement is divided into e.g. 2 -3 unequal portions or into two equal portions and one unequal portion. An independent claim is included for a package containing three equal portions of 15 -25, especially 30g polymer and liquid monomer in a separate container.

Description

Hintergrund der Erfindungbackground the invention

In der Orthopädie und Chirurgie am Bewegungsapparat werden Implantate oft mit Knochenzement im Knochen fixiert. Bei diesen Knochenzementen handelt es sich in aller Regel um Polymethylmethacrylate, die aus einem Pulver und einer Flüssigkeit bestehen und vor Einbringen in den Knochen angesetzt und gemischt werden und danach mit einer exothermen chemischen Reaktion aushärten. Die Wirkung des Knochenzementes ist dabei eine doppelte: einmal schrumpft der Zement auf das Implantat auf, wodurch ein vollständiger Kraftschluss erreicht wird und zum anderen dringt der Knochenzement in die von Fett und Mark ausgewaschenen Knochenwaben des Implantatlagers ein und führt zu einem so genannten Interlocking. Die Aushärtung des Knochenzementes ist eine Kettenpolymerisation, die, wenn sie gestartet ist, nahezu vollständig abläuft. Bei Ersatz des Kniegelenkes durch einen so genannten Oberflächenersatz beispielsweise, werden die Gelenkflächen des Femur, des Tibiakopfes und die der Kniescheibe ersetzt. In aller Regel werden die Gelenkflächen reseziert, die künstlichen Komponenten angepasst und danach wird eine 4og, manchmal eine 60g Packung eines PMMA Knochenzementes angerührt. Mit diesem Ansatz werden in aller Regel alle drei Komponenten zementiert, was zur Folge hat, dass in der kurzen Verarbeitungszeit vom Zement (meist 3-4 Minuten) schnell hintereinander alle Komponenten platziert und zementiert werden müssen. Abgesehen davon, dass sich die Viskosität von Komponente zu Komponente verändert, zwingt die Verarbeitungszeit zu einer schnellen und damit oft überhasteten Positionierung der Komponenten, Fehlergebnisse und ganz unterschiedliche Zementierungen sind die unausweichliche Folge. Dieses Problem liess sich zufällig auf einfache und elegante Weise lösen.In orthopedics and surgery on the musculoskeletal system are often implants with bone cement fixed in the bone. These bone cements are in usually about polymethylmethacrylate, which consists of a powder and consist of a liquid and prior to introduction into the bone and mixed and then cure with an exothermic chemical reaction. The The effect of the bone cement is twofold: once it shrinks the cement on the implant, creating a complete adhesion is achieved and on the other penetrates the bone cement in the of Fat and marrow washed out bone grafts of the implant site and leads to a so-called interlocking. The hardening of the bone cement is a chain polymerization which, when started, proceeds almost completely. at Replacement of the knee joint by a so-called surface replacement For example, the articular surfaces of the femur, the tibial plateau and replaced the kneecap. As a rule, the articular surfaces are resected the artificial ones Components are adjusted and then a 4og, sometimes a 60g Pack of a PMMA bone cement mixed. Become with this approach usually all three components cemented, which has the consequence that in the short processing time of the cement (usually 3-4 minutes) quickly all components are placed and cemented one behind the other have to. apart that's the viscosity changed from component to component, Forcing the processing time to a fast and thus often overhasty Positioning of components, error results and very different Cements are the inevitable consequence. This problem was left by chance solve in a simple and elegant way.

Beschreibungdescription

In einem grösseren Krankenhaus der Grundversorgung wird einem Patienten vorgeschlagen, das schwerst arthrotisch veränderte Kniegelenk durch einen künstlichen Oberflächenersatz auszutauschen. Nach Zustimmung durch den Patienten und einer präoperativen Planung, bei der die Grössen der Komponenten und die Achskorrektur in der Ebene des Kniegelenkes festgelegt werden, wird der Patient nach der üblichen Operationsvorbereitung in Spinalanästhesie operiert. Hierbei waren die drei artikulierenden Gelenkkörper mit Hilfe von Schablonen zugesägt, indem die zerschlissenen, Knorpel tragenden Anteile der Epiphysen entfernt werden. An die so zugesägten Gelenkenden, werden die künstlichen Gelenkkomponenten angepasst und schliesslich aufgesetzt. Hierfür werden Probeprothesen verwandt. Femurkomponente und Tibiakomponente werden aufeinander abgestimmt, um Gelenkführung und Achsen optimal einzustellen. Danach werden die Komponenten wieder entfernt und die freiliegenden Knochenoberflächen sorgfältig von Fett und Knochenmark befreit. Hierfür wird eine so genannte Drucklavage eingesetzt, die mit einem pulsierenden Strahl einer adaptierten physiologischen Lösung, beispielsweise Ringerlösung oder NaCl in physiologischer Konzentration, die Knochenwaben säubert. Im Anschluss daran werden 1-1,5cm unter dem Osteotomieniveau medial und lateral, jeweils in der anterioren bzw. posterioren Hälfte selbstschneidende Drainagekanülen 1,5-2cm tief parallel zur Osteotomiefläche eingeschraubt und Vakuumleitungen angeschlossen. Die freiliegenden Knochenoberflächen werden mit Kompressen abgedeckt, die mit H2O2 in einer 3-5%igen Lösung getränkt sind. Anschliessend wird ein Vakuum angelegt und das H2O2 über die Kanülen unter leichtem Sog abgesaugt. Aus der Umverpackung, in der Regel ein feuchtigkeitsdichter Aluminiumblister, welcher zwei 30g und einen 20g PMMA Pulver enthaltende Peel-off Beutel umschliesst, wird ein 30g Beutel entnommen und mit dem Inhalt einer 15ml Monomer enthaltenden Amphiole in der Weise gemischt, dass das Monomer in einem Becher vorgelegt wird und das Pulver der Flüssigkeit zugegeben wird. Das Ganze wird danach unter Vakuum gemischt und in eine Kartusche intrudiert, welche nach Verschluss mit einer Kappe einer pneumatischen Zementpresse aufgesetzt wird und eine Minute unter Druckbeaufschlagung von 3-5 Bar vorkomprimiert wird. Danach wird der plastische PMMA Zement auf die Knochenoberfläche aufgespritzt und beispielsweise mit einem Spatel gleich mässig über die Oberfläche verteilt. Im Anschluss daran wird das Vakuum angeschaltet und der Zement in die Knochenwaben eingesaugt. Simultan mit der Saugung wird die Gelenkkomponente der Tibia aufgesetzt und von Hand oder mit einem Stempel festgedrückt. Die Gelenkkompente wird nicht weiter gehalten, der Vakuumsog bleibt bis der überschüssige Zement mit dem Spatel oder scharfen Löffel entfernt worden ist und der Zement exotherme Reaktion erkennen lässt, d.h. seine Temperatur deutlich und schnell ansteigt. Am Femur wird in derselben Weise vorgegangen, indem die zweite 30g Packung zu einem PMMA Ansatz verwandt wird und im Anschluss daran wird die 20g Peel-Off Packung geöffnet und ein entsprechende Menge PMMA Knochenzement gemischt für die sorgfältige Zementierung der Komponente der Kniescheibengelenkfläche.In a larger primary care hospital, a patient is proposed to exchange the severely arthritically altered knee joint with an artificial surface replacement. After patient approval and preoperative planning, which determines the sizes of the components and the axis correction in the knee joint plane, the patient is operated on for spinal anesthesia after the usual surgical preparation. Here, the three articulating joint bodies were sawn by means of templates by the torn, cartilage-bearing portions of the epiphyses are removed. The articular joint components are adapted to the ends of the joint, which are then sawn in, and finally placed on top. For this purpose trial prostheses are used. Femoral component and tibial component are matched to optimally adjust the joint guidance and axes. Thereafter, the components are removed again and the exposed bone surfaces carefully freed from fat and bone marrow. For this purpose, a so-called pressure lavage is used, which cleans the bone honeycomb with a pulsating beam of an adapted physiological solution, such as Ringer's solution or NaCl in physiological concentration. Thereafter, self-tapping drainage cannulae 1.5-2 cm deep are screwed in parallel to the osteotomy area 1-1.5 cm below the osteotomy level, medial and lateral, in each of the anterior and posterior halves, and vacuum lines are connected. The exposed bone surfaces are covered with compresses soaked in H 2 O 2 in a 3-5% solution. Subsequently, a vacuum is applied and the H 2 O 2 sucked off via the cannulas with slight suction. From the overpack, usually a moisture-sealed aluminum blister, which encloses two 30g and a 20g PMMA powder peel-off bag, a 30g bag is removed and mixed with the contents of a 15ml monomer-containing amphiole in such a way that the monomer in a Cup is presented and the powder is added to the liquid. The whole is then mixed under vacuum and intruded into a cartridge which, after closure, is fitted with a cap of a pneumatic cement press and precompressed for 1 minute under pressure of 3-5 bar. Thereafter, the plastic PMMA cement is sprayed onto the bone surface and, for example, evenly distributed over the surface with a spatula. Thereafter, the vacuum is turned on and the cement sucked into the bone honeycomb. Simultaneously with the suction, the joint component of the tibia is placed and pressed by hand or with a punch. The joint component is not held any further, the vacuum suction remains until the excess cement has been removed with the spatula or sharp spoon and the cement shows exothermic reaction, ie its temperature rises significantly and rapidly. The femur is operated in the same way by using the second 30g package in a PMMA approach, and then the 20g peel-off pack is opened and an appropriate amount of PMMA bone cement mixed for the careful cementation of the knee-joint interface component.

Indem die Instrumentierschwester gezwungen ist, eine Tripple Packung zu öffnen, wird jede Komponente einzeln zementiert und daher viel sorgfältiger und gleichmässiger fixiert. Auf diese Weise wird auf einfache und preiswerte Art ein wichtiger Schritt im Hinblick auf eine Zertifizierung der Kniegelenkersatzoperation erreicht.By forcing the instrument nurse to open a triple pack, each component is individually cemented and therefore fixed much more carefully and evenly. In this way, in a simple and inexpensive way an important Achieved step with respect to certification of the knee replacement surgery.

Claims (5)

Knochenzementabpackung eines Knochenzementes auf Polymethylmethacrylatbasis, so aufgeteilt, dass Knochenzementmengen für mehrere Zementierungen, beispielsweise für 3 Gelenkkomponenten mit 2-3 oder mehr mengenmässig ungleichen oder 2 oder mehr mengenmässig gleichen plus einer mengenmässig ungleichen oder drei oder mehr mengenmässig gleichen Teilmengen Knochenzement aus einer Verpackung und/oder Sterilverpackung als portionierte Teilmengen verbrauchsgerecht entnommen werden können.Bone cement packaging of a bone cement based on polymethyl methacrylate, divided so that bone cement quantities for multiple cementations, for example for 3 joint components with 2-3 or more quantitatively unequal or 2 or more equal in quantity plus a quantitatively unequal amount or three or more in quantity equal subsets of bone cement from a package and / or Sterile packaging taken as portioned subsets for consumption can be. Knochenzementabpackung, so aufgeteilt, dass eine Teilmenge 35-45g, vorzugsweise 40g, oder 45-65g, vorzugsweise 60g Polymer enthält und die zweite Teilmenge 5-15, vorzugsweise 10g, oder 15-25g, vorzugsweise 20g oder 25-35g, vorzugsweise 30g Polymerpulver enthält und die zugeordneten Monomerflüssigkeiten, in der Regel, aber nicht ausschliesslich Methylmethacrylat, im jeweiligen Verhältnis 15-20ml Monomerflüssigkeit auf 40g Polymerpulver in getrennten Behältnissen abgefüllt sind.Bone cement packaging, so divided that a subset of 35-45g, preferably 40g, or 45-65g, preferably 60g polymer and the second Subset 5-15, preferably 10g, or 15-25g, preferably 20g or 25-35 g, preferably 30 g of polymer powder and the associated monomer liquids, usually, but not exclusively methyl methacrylate, in each case relationship 15-20ml monomer fluid are filled into 40 g of polymer powder in separate containers. Knochenzementabpackung nach den Ansprüchen (1) und (2), so aufgeteilt, dass zwei Teilmengen 25-35g, vorzugsweise 30g Polymer enthalten und die eine Abpackung 15-25g, vorzugsweise 20g Polymerpulver und die zugeordneten Monomerflüssigkeiten in getrennten Behältnissen abgefüllt sind.Bone cement packaging according to claims (1) and (2), so divided that two subsets contain 25-35 g, preferably 30 g of polymer and the one pack 15-25g, preferably 20g polymer powder and the assigned monomer liquids in separate containers bottled are. Knochenzementabpackung, so aufgeteilt, dass drei gleiche Teilmengen 15-25g, vorzugsweise jeweils 20g Polymer enthalten und die zugeordneten Monomerflüssigkeiten in getrennten Behältnissen abgefüllt sind.Bone cement packaging, so split that three equal subsets 15-25g, preferably each contain 20g of polymer and the associated monomer liquids are filled in separate containers. Knochenzementabpackung nach den Ansprüchen 1-4 eines PMMA Knochenzementes, bestehend aus einem Polymerpulver aus Polymethylmethacrylat oder einer verwandten Acrylatverbindung und einem Methylacrylat oder Methylmethacrylat oder einer verwandten Acrylatverbindung als Monomer Flüssigkeit.Bone cement packaging according to claims 1-4 of a PMMA bone cement, consisting of a polymer powder of polymethylmethacrylate or a related acrylate compound and a methyl acrylate or Methyl methacrylate or a related acrylate compound as a monomer Liquid.
DE102005049316A 2005-10-12 2005-10-12 Package for polyacrylate-based bone cement is optionally sterile and divides cement into portions for e.g. three joint components, cement being divided into e.g. 2 -3 unequal portions or into two equal portions and one unequal portion Withdrawn DE102005049316A1 (en)

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DE102005049316A DE102005049316A1 (en) 2005-10-12 2005-10-12 Package for polyacrylate-based bone cement is optionally sterile and divides cement into portions for e.g. three joint components, cement being divided into e.g. 2 -3 unequal portions or into two equal portions and one unequal portion

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DE102005049316A DE102005049316A1 (en) 2005-10-12 2005-10-12 Package for polyacrylate-based bone cement is optionally sterile and divides cement into portions for e.g. three joint components, cement being divided into e.g. 2 -3 unequal portions or into two equal portions and one unequal portion

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DE102005049316A1 true DE102005049316A1 (en) 2007-04-19

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