CH698136B1 - horseshoe, especially for orthopedic shoeing sport horses and its manufacturing process. - Google Patents

horseshoe, especially for orthopedic shoeing sport horses and its manufacturing process. Download PDF

Info

Publication number
CH698136B1
CH698136B1 CH8912008A CH8912008A CH698136B1 CH 698136 B1 CH698136 B1 CH 698136B1 CH 8912008 A CH8912008 A CH 8912008A CH 8912008 A CH8912008 A CH 8912008A CH 698136 B1 CH698136 B1 CH 698136B1
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
clamp
horseshoe
plane
iron
stampings
Prior art date
Application number
CH8912008A
Other languages
French (fr)
Inventor
Philippe Bertholet
Original Assignee
Haras Nat Suisse
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Haras Nat Suisse filed Critical Haras Nat Suisse
Priority to CH8912008A priority Critical patent/CH698136B1/en
Publication of CH698136B1 publication Critical patent/CH698136B1/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01LSHOEING OF ANIMALS
    • A01L1/00Shoes for horses or other solipeds fastened with nails
    • A01L1/02Solid horseshoes consisting of one part

Abstract

The horseshoe (1) has lateral branches (4, 5) whose free posterior ends define heels (6, 7). An internal face (11) is placed against a hoof, and an external face (10) is in contact with ground. The face (10) has surfaces (13, 14) accommodated in a plane adjacent to the heels and in another plane adjacent to a claw (2). The planes are intersected along a tilting line (L2) located in proximity of the claw. A nail hole (81) is provided on a side of the claw with respect to the tilting line. An independent claim is also included for a method for fabricating a horseshoe.

Description

       

  Domaine technique

  

[0001]    La présente invention concerne un fer à cheval particulièrement adapté au ferrage orthopédique de chevaux de sport.

  

[0002]    Plus précisément, l'invention concerne un fer à cheval du type comportant une partie antérieure ou pince définissant un axe longitudinal du fer à cheval de part et d'autre duquel s'étendent, à partir de la pince, deux branches latérales dont les extrémités postérieures libres définissent des talons. Chacune des branches latérales présente au moins trois étampures destinées à recevoir chacune un clou de fixation du fer à un sabot, le fer à cheval présentant une face interne destinée à être placée contre le sabot et une face externe destinée à être mise en contact avec le sol.

  

[0003]    La présente invention concerne également un procédé de fabrication d'un fer à cheval comprenant notamment les caractéristiques ci-dessus.

Etat de la technique

  

[0004]    De nombreux documents traitant de fers à cheval sont connus dans l'état de la technique. En particulier, certaines divulgations connues concernent le domaine plus étroit du ferrage orthopédique de chevaux de sport.

  

[0005]    Ainsi, à titre d'exemple, le brevet US 5 368 104 décrit un fer à cheval dont la structure a été étudiée pour prendre en compte l'anatomie du cheval, ainsi que les déformations que ses sabots sont susceptibles de présenter dans le cadre de l'exercice d'une pratique sportive. Dans ce but, le fer à cheval décrit dans ce document présente une pince, soit la partie antérieure du fer, recourbée en direction du sabot. De ce fait, la face interne du fer est essentiellement plane, sa partie antérieure étant toutefois légèrement recourbée en direction du sabot.

   La face externe est quant à elle recourbée pour présenter une surface sensiblement cylindrique, dans la région de la pince, permettant de mieux prendre en compte le mouvement naturel du squelette du cheval lors de la pratique d'exercices exigeants, et de réduire notamment les contraintes exercées sur les tendons.

  

[0006]    L'effet obtenu provient en particulier du fait que la ligne de basculement du fer peut être reculée grâce à la modification de la forme de sa face externe, la ligne de basculement étant associé au pivotement du sabot lorsque le cheval effectue un pas, peu de temps avant qu'il ne prenne appui sur le sol pour soulever son sabot.

  

[0007]    La Demanderesse a cependant constaté au cours de ses recherches que cette forme du fer à cheval présente un certain nombre d'inconvénients tel que celui d'offrir une zone de transition floue pour le cheval lors du pivotement de son sabot du fait de la forme cylindrique de la partie antérieure de la face externe du fer. En outre, le fait de reculer au maximum la ligne de basculement en référence à l'avant du sabot est connu pour soulager les tendons du cheval et la structure décrite dans le brevet américain présente des limitations de ce point de vue, de même que les autres structures connues de l'état de la technique. De manière générale, le recul du fer ne peut être que limité étant donné que les clous doivent être plantés dans une partie du sabot appelée ligne blanche.

   Dans le cas du fer décrit ci-dessus, les emplacements des clous sont définis par l'aménagement d'étampures dans les branches latérales du fer, celles-ci étant évidemment ménagées après la surface cylindrique de la face externe dans le sens de la pince vers les talons. Ainsi, la forme de la surface cylindrique influence directement la valeur du recul du fer, en la limitant, en référence à la ligne blanche du sabot. Avec d'autres types de fers de l'état de la technique, une augmentation de la valeur du recul passe nécessairement par une modification importante du fer tel que des opérations lourdes consistant à reforger et/ou à reformer les étampures pour déplacer les emplacements des clous et les refaire coïncider avec la ligne blanche du sabot.

Divulgation de l'invention

  

[0008]    La présente invention a pour but principal de proposer un fer à cheval et son procédé de fabrication permettant de résoudre les problèmes de l'art antérieur mentionnés précédemment.

  

[0009]    A cet effet, l'invention prévoit un fer à cheval présentant les caractéristiques énumérées plus haut et caractérisé en outre par le fait que sa face interne est sensiblement contenue dans un premier plan tandis que sa face externe présente une première et une seconde surfaces sensiblement contenues respectivement dans un second plan adjacent aux talons et dans un troisième plan adjacent à la pince. En particulier, il est prévu que les second et troisième plans sont sécants suivant une ligne de basculement située à proximité de la pince en étant sensiblement perpendiculaire à l'axe longitudinal du fer. De plus, il est prévu qu'au moins l'une des étampures est ménagée du côté de la pince en référence à la ligne de basculement.

  

[0010]    Grâce à ces caractéristiques, le fer à cheval selon la présente invention présente une surface d'appui externe plane, dans la région de la pince, celle-ci étant adaptée au mouvement naturel du cheval lorsqu'il fait un pas, juste avant que son sabot ne quitte le sol. Du fait que la surface interne du fer est sensiblement plane, y compris dans la région de la pince, et du fait qu'au moins une étampure est ménagée du côté de la pince en référence à la ligne de basculement, le recul du fer peut présenter une valeur supérieure aux valeurs accessibles avec les fers de l'état de la technique.

  

[0011]    D'autres caractéristiques avantageuses du fer selon la présente invention ressortiront de la suite du texte.

  

[0012]    Tel que cela a déjà été mentionné précédemment, l'invention concerne également un procédé de fabrication d'un fer à cheval répondant à l'ensemble des caractéristiques ci-dessus.

Brève description des dessins

  

[0013]    D'autres caractéristiques et avantages de la présente invention apparaîtront plus clairement à la lecture de la description détaillée d'un mode de réalisation préféré qui suit, faite en référence aux dessins annexés donnés à titre d'exemples non limitatifs et dans lesquels:
<tb>la fig. 1<sep>représente une vue en perspective d'un mode de réalisation préféré d'un fer à cheval selon l'invention, vu depuis sa face externe;


  <tb>la fig. 2<sep>représente une vue en plan du fer à cheval de la fig. 1 du côté de sa face externe, et


  <tb>la fig. 3<sep>représente une vue en coupe selon la ligne A-A de la fig. 2.

Mode(s) de réalisation de l'invention

  

[0014]    La fig. 1 représente un fer à cheval 1 selon un mode de réalisation préféré de l'invention dans une vue en perspective de laquelle ressort plus particulièrement l'une de ses faces.

  

[0015]    Le fer à cheval présente une forme générale conventionnelle. Il comporte notamment une partie antérieure ou pince 2, sensiblement rectiligne, dont la ligne médiatrice définit un axe longitudinal L1 du fer à cheval. Deux branches latérales 4, 5 incurvées s'étendent de part et d'autre de la pince pour former des talons 6, 7 par leurs extrémités postérieures libres.

  

[0016]    Des rainures courbes 8, 9 sont ménagées dans chacune des branches latérales au fond desquels sont réalisées des étampures, ici au nombre de cinq par rainure à titre illustratif non limitatif, 81 à 85, respectivement 91 à 95. Ces étampures sont destinées à recevoir des clous de fixation du fer à cheval au sabot d'un cheval tandis que les rainures, qui ne sont pas absolument nécessaires à la mise en oeuvre de l'invention, sont prévues pour loger les têtes des clous.

  

[0017]    Le fer à cheval est visible depuis sa face externe 10 sur la fig. 1, à savoir celle destinée à être mise en contact avec le sol lorsque le fer est monté sur le sabot d'un cheval. Sa face interne 11, destinée à être placée contre le sabot, sera visible sur la fig. 3 de laquelle il ressort en particulier qu'elle est sensiblement contenue dans un premier plan P1, dans sa totalité c'est-à-dire des talons à la pince. La face externe 10 présente une première surface 13 contenue dans un second plan P2 (représenté sur la fig. 3) et une seconde surface 14 contenue dans un troisième plan P3 (également représenté sur la fig. 3).

  

[0018]    Le second plan P2 est adjacent aux talons tandis que le troisième plan P3 est adjacent à la pince du fer, les deux plans étant sécants suivant une ligne L2, généralement appelée ligne de basculement. Cette dernière est située à proximité de la pince 2 en étant sensiblement perpendiculaire à l'axe longitudinal L1.

  

[0019]    Les deux plans P2 et P3 peuvent présenter entre eux un angle [alpha] compris entre 10 et 30[deg.], préférablement de l'ordre de 20[deg.]. Par ailleurs, les plans P1 et P2 sont avantageusement parallèles.

  

[0020]    Le fer à cheval selon la présente invention comporte une caractéristique remarquable supplémentaire résidant dans le fait qu'au moins une étampure destinée à recevoir un clou de fixation du fer à un sabot est ménagée du côté de la pince en référence à la ligne de basculement L2. Plus précisément, dans le mode de réalisation illustré, chaque branche latérale présente une étampure 81, 91 située du côté de la pince, tandis qu'une seconde étampure 82, 92 est située sur la ligne de basculement L2.

  

[0021]    Grâce aux caractéristiques mentionnées ci-dessus, la seconde surface 14 définit une zone d'appui plane particulièrement efficace dans la phase qui suit le pivotement du sabot, juste avant que le cheval ne le soulève du sol en appliquant une impulsion. La structure du fer selon l'invention offre l'avantage supplémentaire de permettre une disposition de la ligne de basculement du fer sur le sabot avec un recul important, du fait de la combinaison avantageuse de la forme des faces interne et externe du fer avec les positionnements respectifs de la ligne de basculement et des étampures. Ainsi, le fer procure un confort optimal au cheval lui permettant de marcher d'un pas naturel, comme s'il n'avait pas de fer. Les risques de lésions des tendons sont ainsi grandement diminués par rapport aux fers de l'art antérieur.

  

[0022]    Les faces interne et externe sont jointes par des périphéries interne 16, entre les branches latérales et dans la région interne de la pince, et externe 17.

  

[0023]    Tandis que la périphérie externe 17 a été représentée dans une forme relativement simple, à savoir droite sur sa majeure partie, de manière non limitative, la périphérie interne 16 présente une forme plus travaillée pour améliorer encore les propriétés du fer selon l'invention. En effet, la périphérie interne comporte une portion principale droite 18 dans laquelle est ménagé un chanfrein 19, du côté de la face externe 10, s'étendant de la région médiane d'une branche latérale 4 à la région médiane de l'autre branche latérale 5. La présence de ce chanfrein 19 permet de diminuer la largeur de la face externe du fer dans les régions médianes des branches latérales et dans la région de la pince par rapport à sa largeur au niveau des talons 6, 7.

   Une telle structure améliore l'appui offert au cheval, dans la partie postérieure du fer, lorsqu'il pose son sabot sur le sol. En outre, le retrait de matière résultant de la réalisation du chanfrein réduit la masse du fer, le rendant plus confortable.

  

[0024]    Un léger chanfrein 20 a également été représenté sur la périphérie externe 17, au milieu de la pince 2, pour optimiser la forme du fer au mouvement du sabot lorsque ce dernier quitte le sol.

  

[0025]    Chacune des branches latérales 5, 6 porte également un renfort latéral 21 conventionnel destiné à améliorer la stabilité latérale du fer sur le sabot.

  

[0026]    La représentation en plan de la fig. 2permet de mieux apprécier les détails spécifiques à la présente invention.

  

[0027]    En effet, la disposition des étampures 81, 82, 91 et 92 en référence à la ligne de basculement L2 apparaît plus clairement sur cette figure.

  

[0028]    En outre, il ressort de la fig. 2que, selon un mode de réalisation avantageux de l'invention, les espacements entre les étampures d'une même branche latérale sont variables. Plus précisément, la distance entre deux étampures successives augmente, dans le sens de la pince vers le talon correspondant. De manière préférée non limitative, on peut prévoir que chaque étampure d'une branche latérale donnée, à partir de la deuxième, présente une distance à l'étampure suivante sensiblement supérieure de 0,1 cm par rapport à celle qu'elle présente à l'étampure précédente dans le sens de la pince vers le talon correspondant.

  

[0029]    De manière encore préférée, on peut prévoir que la distance entre la première et la deuxième étampure d'une branche latérale donnée à partir de la pince est de l'ordre de 0,7 cm.

  

[0030]    Par ailleurs, selon une variante préférée de réalisation, on peut également prévoir, en alternative ou en complément à ce qui précède, que les étampures d'une branche latérale donnée sont ménagées à distance croissante de la périphérie externe 17 dans le sens de la pince vers le talon correspondant. A titre d'exemple préféré non limitatif, on pourra retenir que chaque étampure d'une branche latérale donnée, à partir de la deuxième, présente une distance à la périphérie externe 17 qui est sensiblement supérieure de 0,07 cm à celle de l'étampure précédente, la première étampure 81, 91 étant par exemple située à environ 1 cm de la périphérie externe.

  

[0031]    La représentation de la fig. 3qui est une vue en coupe selon la ligne A-A de la fig. 2 permet de mieux apprécier la forme spécifique de la face externe 10 ainsi que la planéité de la face interne 11 du fer à cheval selon la présente invention.

  

[0032]    En effet, il apparaît clairement de cette figure que la face interne 11 est contenue dans un premier plan P1 tandis que la face externe 10 présente une première surface 13, adjacente aux talons 6 et 7, contenue dans un second plan P2 et une seconde surface 14, adjacente à la pince 2, contenue dans un troisième plan P3.

  

[0033]    Comme cela a déjà été mentionné plus haut, les plans P1 et P2 sont avantageusement parallèles tandis que les plans P2 et P3 présentent entre eux un angle [alpha] compris entre 10 et 30[deg.], préférablement de l'ordre de 20[deg.].

  

[0034]    La présente invention concerne également un procédé de fabrication d'un fer à cheval, en particulier pour le ferrage orthopédique de chevaux de sport, consistant à se munir d'un fer à cheval du type comportant une partie antérieure ou pince 2 définissant un axe longitudinal L1 du fer à cheval de part et d'autre duquel s'étendent, à partir de la pince, deux branches latérales 4, 5 dont les extrémités postérieures libres définissent des talons 6, 7, le fer à cheval présentant une face interne 11 destinée à être placée contre un sabot d'un cheval et une face externe 10 destinée à être mise en contact avec le sol, la face interne étant sensiblement contenue dans un premier plan P1 tandis que la face externe présente une première surface 13 sensiblement contenue dans un second plan P2 parallèle au premier plan.

  

[0035]    Le procédé est caractérisé par le fait qu'il comprend en outre les étapes consistant à:
- ménager une seconde surface 14 dans la face externe 10 de telle manière qu'elle est contenue dans un troisième plan P3 adjacent à la pince 2 et sécant au second plan P2 suivant une ligne de basculement L2 située à proximité de la pince 2 en étant sensiblement perpendiculaire à l'axe longitudinal L1, et
- réaliser au moins trois étampures dans chacune des branches latérales 4, 5 destinées à recevoir chacune un clou de fixation du fer au sabot, au moins l'une des étampures étant ménagée du côté de la pince 2 en référence à la ligne de basculement L2.

  

[0036]    L'homme du métier ne rencontrera pas de difficulté particulière pour mettre en oeuvre les étapes qui précèdent en fonction de ses propres besoin et en fonction du matériau et du procédé de fabrication retenus pour fabriquer le fer à cheval conformément à l'invention. En effet, si le fer à cheval est obtenu par moulage, l'agencement relatif des plans P2 et P3 peut être prévu directement dans la réalisation du moule. De manière alternative, la surface 14 peut être usinée, par exemple par fraisage plan, après une étape préalable de réalisation de la forme générale du fer ne comportant que les plans P1 et P2 dans un stade intermédiaire.

  

[0037]    La description qui précède s'attache à décrire un mode de réalisation particulier à titre d'illustration non limitative et, l'invention n'est pas limitée à la combinaison de l'ensemble des caractéristiques qui viennent d'être décrites. En effet, si la combinaison des caractéristiques améliore les propriétés du fer selon l'invention, certaines caractéristiques prises isolément sont déjà suffisantes pour obtenir un résultat satisfaisant. L'homme du métier ne rencontrera pas de difficulté particulière pour adapter le contenu de la présente divulgation à ses propres besoins sans sortir du cadre de la présente invention.



  Technical area

  

The present invention relates to a horseshoe particularly suitable for orthopedic shoeing sports horses.

  

More specifically, the invention relates to a horseshoe of the type comprising an anterior portion or clamp defining a longitudinal axis of the horseshoe on either side of which extend, from the clamp, two lateral branches. whose free posterior ends define heels. Each of the side branches has at least three sets intended to each receive a nail for fixing the iron to a shoe, the horseshoe having an inner face intended to be placed against the shoe and an outer face intended to be placed in contact with the shoe. ground.

  

The present invention also relates to a method of manufacturing a horseshoe including in particular the above characteristics.

State of the art

  

Many documents dealing with horseshoes are known in the state of the art. In particular, certain known disclosures relate to the narrower field of orthopedic shoeing of sport horses.

  

Thus, for example, US Patent 5,368,104 describes a horseshoe whose structure has been studied to take into account the anatomy of the horse, as well as the deformations that his hooves are likely to present in the framework of the exercise of a sport practice. For this purpose, the horseshoe described in this document has a clamp, the front part of the iron, curved towards the hoof. Therefore, the inner face of the iron is substantially flat, its anterior portion being slightly curved towards the shoe.

   The outer face is curved to present a substantially cylindrical surface in the region of the clamp, to better take into account the natural movement of the skeleton of the horse during the practice of demanding exercises, and in particular to reduce the constraints exercised on the tendons.

  

The effect obtained comes in particular from the fact that the tilting line of the iron can be moved back by the modification of the shape of its outer face, the tilting line being associated with the pivoting of the shoe when the horse takes a step , shortly before he leans on the ground to lift his hoof.

  

However, the Applicant has found during his research that this form of the horseshoe has a number of disadvantages such as that of providing a fuzzy transition zone for the horse during the pivoting of his hoof due to the cylindrical shape of the anterior part of the outer face of the iron. In addition, the fact of retreating as much as possible to the tilting line with reference to the front of the hoof is known to relieve the tendons of the horse, and the structure described in the US patent has limitations from this point of view, as well as the other known structures of the state of the art. In general, the decline of the iron can only be limited since the nails must be planted in a part of the hoof called white line.

   In the case of the iron described above, the locations of the nails are defined by the arrangement of seals in the lateral branches of the iron, these being obviously formed after the cylindrical surface of the outer face in the direction of the clamp towards the heels. Thus, the shape of the cylindrical surface directly influences the value of the recoil of the iron, by limiting it, with reference to the white line of the shoe. With other types of irons of the state of the art, an increase in the value of the recoil necessarily entails a significant modification of the iron such as heavy operations of reforging and / or reforming the stamens to move the locations of the nails and redo them to coincide with the white line of the hoof.

Disclosure of the invention

  

The present invention has the main purpose of providing a horseshoe and its manufacturing process to solve the problems of the prior art mentioned above.

  

For this purpose, the invention provides a horseshoe having the characteristics listed above and further characterized by the fact that its inner face is substantially contained in a first plane while its outer face has a first and second substantially contained surfaces respectively in a second plane adjacent to the heels and in a third plane adjacent to the clamp. In particular, it is expected that the second and third planes are intersecting along a tilting line located near the clamp being substantially perpendicular to the longitudinal axis of the iron. In addition, it is expected that at least one of the stampings is formed on the side of the clamp with reference to the tilting line.

  

With these features, the horseshoe according to the present invention has a flat outer bearing surface in the region of the clamp, the latter being adapted to the natural movement of the horse when it takes a step, just before his hoof leaves the ground. Because the inner surface of the iron is substantially flat, including in the region of the clamp, and because at least one stamping is provided on the side of the clamp with reference to the tilting line, the recoil of the iron can present a higher value than the values accessible with the irons of the state of the art.

  

Other advantageous characteristics of the iron according to the present invention will emerge from the rest of the text.

  

As has already been mentioned above, the invention also relates to a method of manufacturing a horseshoe meeting all of the above characteristics.

Brief description of the drawings

  

Other features and advantages of the present invention will appear more clearly on reading the detailed description of a preferred embodiment which follows, made with reference to the accompanying drawings given by way of non-limiting examples and in which :
<tb> fig. 1 <sep> represents a perspective view of a preferred embodiment of a horseshoe according to the invention, seen from its outer face;


  <tb> fig. 2 <sep> represents a plan view of the horseshoe of FIG. 1 on the side of his outer side, and


  <tb> fig. 3 <sep> represents a sectional view along the line A-A of FIG. 2.

Mode (s) of realization of the invention

  

Fig. 1 shows a horseshoe 1 according to a preferred embodiment of the invention in a perspective view of which more particularly emerges one of its faces.

  

The horseshoe has a conventional general shape. It comprises in particular an anterior part or clamp 2, substantially rectilinear, whose mediating line defines a longitudinal axis L1 of the horseshoe. Two curved lateral branches 4, 5 extend on either side of the clamp to form heels 6, 7 by their free posterior ends.

  

Curved grooves 8, 9 are formed in each of the side branches at the bottom of which are formed stampings, here the number of five by groove for illustrative non-limiting, 81 to 85, respectively 91 to 95. These stamps are intended receiving studs fastening the horseshoe to the hoof of a horse while the grooves, which are not absolutely necessary for the implementation of the invention, are provided for housing the heads of the nails.

  

The horseshoe is visible from its outer face 10 in FIG. 1, namely that intended to be placed in contact with the ground when the iron is mounted on the hoof of a horse. Its inner face 11, intended to be placed against the shoe, will be visible in FIG. 3 from which it emerges in particular that it is substantially contained in a first plane P1, in its entirety, that is to say, heels to the clamp. The outer face 10 has a first surface 13 contained in a second plane P2 (shown in Fig. 3) and a second surface 14 contained in a third plane P3 (also shown in Fig. 3).

  

The second plane P2 is adjacent to the heels while the third plane P3 is adjacent to the iron clamp, the two planes being intersecting along a line L2, generally called a tilting line. The latter is located near the clamp 2 being substantially perpendicular to the longitudinal axis L1.

  

The two planes P2 and P3 may have between them an angle [alpha] between 10 and 30 [deg.], Preferably of the order of 20 [deg.]. Moreover, the planes P1 and P2 are advantageously parallel.

  

The horseshoe according to the present invention has an additional remarkable feature residing in the fact that at least one stamping intended to receive a nail for fixing the iron to a shoe is formed on the side of the clamp with reference to the line L2 tilt. More specifically, in the illustrated embodiment, each side branch has a stamp 81, 91 located on the side of the clamp, while a second stamp 82, 92 is located on the swing line L2.

  

Thanks to the characteristics mentioned above, the second surface 14 defines a particularly effective flat bearing area in the phase following the pivoting of the shoe just before the horse lifts the ground by applying a pulse. The structure of the iron according to the invention offers the additional advantage of allowing the tilting line of the iron to be placed on the hoof with a large distance, because of the advantageous combination of the shape of the inner and outer faces of the iron with the respective positions of the tilting line and the seals. Thus, the iron provides optimal comfort to the horse allowing him to walk with a natural step, as if he had no iron. The risk of tendon lesions are thus greatly reduced compared with the irons of the prior art.

  

The inner and outer faces are joined by inner peripheries 16, between the lateral branches and in the inner region of the clamp, and outer 17.

  

While the outer periphery 17 has been shown in a relatively simple form, namely straight for its major part, in a nonlimiting manner, the inner periphery 16 has a more worked shape to further improve the properties of the iron according to the invention. invention. Indeed, the inner periphery comprises a main straight portion 18 in which is formed a chamfer 19, on the side of the outer face 10, extending from the median region of a lateral branch 4 to the median region of the other branch 5. The presence of this chamfer 19 reduces the width of the outer face of the iron in the median regions of the lateral branches and in the region of the clamp relative to its width at the heels 6, 7.

   Such a structure improves the support offered to the horse, in the rear part of the iron, when he puts his hoof on the ground. In addition, the removal of material resulting from the realization of the chamfer reduces the mass of the iron, making it more comfortable.

  

A slight chamfer 20 has also been shown on the outer periphery 17, in the middle of the clamp 2, to optimize the shape of the iron movement of the shoe when the latter leaves the ground.

  

Each of the lateral branches 5, 6 also carries a conventional lateral reinforcement 21 intended to improve the lateral stability of the iron on the shoe.

  

The plan representation of FIG. 2 makes it possible to better appreciate the specific details of the present invention.

  

Indeed, the provision of the stampings 81, 82, 91 and 92 with reference to the L2 tilting line appears more clearly in this figure.

  

In addition, it appears from FIG. 2que, according to an advantageous embodiment of the invention, the spacings between the etampures of the same side branch are variable. More precisely, the distance between two successive stampings increases, in the direction of the clip towards the corresponding heel. In a non-limiting manner, provision can be made for each stamping of a given lateral branch, from the second, to have a distance to the next stamp appreciably greater by 0.1 cm than that which it has at the same time. previous stamping in the direction of the clamp to the corresponding heel.

  

More preferably, it can be provided that the distance between the first and the second stamping of a given side branch from the clamp is of the order of 0.7 cm.

  

Furthermore, according to a preferred embodiment, it is also possible, alternatively or in addition to the above, that the stampings of a given lateral branch are arranged at increasing distance from the outer periphery 17 in the direction from the clamp to the corresponding heel. As a nonlimiting preferred example, it may be noted that each stamping of a given lateral branch, starting from the second, has a distance to the outer periphery 17 which is substantially greater than 0.07 cm to that of the preceding stamping, the first stamp 81, 91 being for example located about 1 cm from the outer periphery.

  

The representation of FIG. 3 which is a sectional view along the line A-A of FIG. 2 allows to better appreciate the specific shape of the outer face 10 and the flatness of the inner face 11 of the horseshoe according to the present invention.

  

Indeed, it is clear from this figure that the inner face 11 is contained in a first plane P1 while the outer face 10 has a first surface 13, adjacent to the heels 6 and 7, contained in a second plane P2 and a second surface 14, adjacent to the clip 2, contained in a third plane P3.

  

As has already been mentioned above, the planes P1 and P2 are advantageously parallel while the planes P2 and P3 have between them an angle [alpha] of between 10 and 30 [deg.], Preferably of the order of 20 [deg.].

  

The present invention also relates to a method of manufacturing a horseshoe, in particular for the orthopedic shoeing of sports horses, consisting in providing a horseshoe of the type comprising an anterior part or clamp 2 defining a longitudinal axis L1 of the horseshoe on either side of which extend, from the clamp, two lateral branches 4, 5 whose free posterior ends define heels 6, 7, the horseshoe having a face internal 11 intended to be placed against a shoe of a horse and an outer face 10 intended to be placed in contact with the ground, the inner face being substantially contained in a first plane P1 while the outer face has a first surface 13 substantially contained in a second plane P2 parallel to the foreground.

  

The method is characterized in that it further comprises the steps of:
a second surface 14 is provided in the outer face 10 in such a way that it is contained in a third plane P3 adjacent to the clamp 2 and intersecting in the second plane P2 along a tilting line L2 located near the clamp 2 while being substantially perpendicular to the longitudinal axis L1, and
- Make at least three stampings in each of the lateral branches 4, 5 intended to each receive a nail fastening the iron to the shoe, at least one of the stampings being formed on the side of the clamp 2 with reference to the L2 tilting line .

  

The skilled person will not encounter any particular difficulty to implement the foregoing steps according to his own needs and depending on the material and manufacturing process used to manufacture the horseshoe according to the invention . Indeed, if the horseshoe is obtained by molding, the relative arrangement of P2 and P3 planes can be provided directly in the realization of the mold. Alternatively, the surface 14 may be machined, for example by planar milling, after a prior step of producing the general shape of the iron having only the planes P1 and P2 in an intermediate stage.

  

The foregoing description seeks to describe a particular embodiment by way of non-limiting illustration and, the invention is not limited to the combination of all the features that have just been described. Indeed, if the combination of characteristics improves the properties of the iron according to the invention, certain characteristics taken in isolation are already sufficient to obtain a satisfactory result. Those skilled in the art will not encounter any particular difficulty in adapting the content of the present disclosure to their own needs without departing from the scope of the present invention.


    

Claims (10)

1. Fer à cheval (1), en particulier pour le ferrage orthopédique de chevaux de sport, comportant une partie antérieure ou pince (2) définissant un axe longitudinal (L1) du fer à cheval de part et d'autre duquel s'étendent, à partir de ladite pince, deux branches latérales (4, 5) dont les extrémités postérieures libres définissent des talons (6, 7), chacune desdites branches latérales présentant au moins trois étampures (81 à 85, 91 à 95) destinées à recevoir chacune un clou de fixation du fer à un sabot, le fer à cheval présentant une face interne (11) destinée à être placée contre le sabot et une face externe (10) destinée à être mise en contact avec le sol, caractérisé en ce que ladite face interne est sensiblement contenue dans un premier plan (P1) tandis que ladite face externe présente une première et une seconde surfaces (13, 14) 1. Horseshoe (1), in particular for the orthopedic shoeing of sports horses, comprising an anterior part or clamp (2) defining a longitudinal axis (L1) of the horseshoe on both sides of which extend , from said clamp, two lateral branches (4, 5) whose free posterior ends define heels (6, 7), each of said lateral branches having at least three stampings (81 to 85, 91 to 95) intended to receive each a nail fastening the iron to a shoe, the horseshoe having an inner face (11) to be placed against the shoe and an outer face (10) intended to be brought into contact with the ground, characterized in that said inner face is substantially contained in a first plane (P1) while said outer face has first and second surfaces (13, 14) sensiblement contenues respectivement dans un second plan (P2) adjacent auxdits talons (6, 7) et dans un troisième plan (P3) adjacent à ladite pince (2), lesdits second et troisième plans étant sécants suivant une ligne de basculement (L2) située à proximité de ladite pince en étant sensiblement perpendiculaire audit axe longitudinal (L1), et en ce qu'au moins l'une desdites étampures (81, 91) est ménagée du côté de ladite pince en référence à ladite ligne de basculement.  substantially contained respectively in a second plane (P2) adjacent to said heels (6, 7) and in a third plane (P3) adjacent to said clamp (2), said second and third planes being intersecting along a tilting line (L2) located in proximity to said clamp being substantially perpendicular to said longitudinal axis (L1), and in that at least one of said stampings (81, 91) is provided on the side of said clamp with reference to said tilting line. 2. Fer à cheval selon la revendication 1, caractérisé en ce que lesdits premier et second plans (P1, P2) sont sensiblement parallèles. 2. Horseshoe according to claim 1, characterized in that said first and second planes (P1, P2) are substantially parallel. 3. Fer à cheval selon la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que lesdits second et troisième plans (P2, P3) présentent entre eux un angle [alpha] compris entre 10[deg.] et 30[deg.], préférablement d'environ 20[deg.]. 3. Horseshoe according to claim 1 or 2, characterized in that said second and third planes (P2, P3) have between them an angle [alpha] between 10 [deg.] And 30 [deg.], Preferably d approximately 20 [deg.]. 4. Fer à cheval selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'il présente une périphérie externe (17) joignant ledit premier plan (P1) auxdits second et troisième plans (P2, P3), lesdites étampures (81 à 85, 91 à 95) d'une branche latérale (4, 5) donnée étant ménagées à distance croissante de ladite périphérie externe dans le sens de la pince (2) vers le talon (6, 7) correspondant. 4. Horseshoe according to any one of the preceding claims, characterized in that it has an outer periphery (17) joining said first plane (P1) to said second and third planes (P2, P3), said struts (81 to 85, 91 to 95) of a given lateral branch (4, 5) being provided at increasing distance from said outer periphery in the direction of the clamp (2) to the corresponding heel (6, 7). 5. Fer à cheval selon la revendication 4, caractérisé en ce que, sur chacune desdites branches latérales, la première étampure (81, 91) à partir de la pince (2) est située sensiblement à 1 cm de ladite périphérie externe (17). 5. horseshoe according to claim 4, characterized in that, on each of said side branches, the first stamp (81, 91) from the clamp (2) is located substantially 1 cm from said outer periphery (17) . 6. Fer à cheval selon la revendication 4 ou 5, caractérisé en ce que, dans le sens de la pince (2) vers le talon (6, 7) correspondant, chaque étampure (82 à 85, 92 à 95) d'une branche latérale (4, 5) donnée, à partir de la deuxième, présente une distance à ladite périphérie externe (17) qui est sensiblement supérieure de 0,07 cm à celle de l'étampure (81 à 84, 91 à 94) précédente. 6. Horseshoe according to claim 4 or 5, characterized in that, in the direction of the clamp (2) to the corresponding heel (6, 7), each stamp (82 to 85, 92 to 95) of a lateral branch (4, 5) given, from the second, has a distance to said outer periphery (17) which is substantially greater by 0.07 cm than that of the previous stamp (81 to 84, 91 to 94) . 7. Fer à cheval selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la distance entre deux étampures (81 à 85, 91 à 95) successives d'une branche latérale (4, 5) donnée augmente dans le sens de la pince (2) vers le talon (6, 7) correspondant. 7. Horseshoe according to any one of the preceding claims, characterized in that the distance between two successive stampings (81 to 85, 91 to 95) of a given lateral branch (4, 5) increases in the direction of the clamp (2) to the corresponding heel (6, 7). 8. Fer à cheval selon la revendication 7, caractérisé en ce que la distance entre la première et la deuxième étampure (81, 82, 91, 92) d'une branche latérale (4, 5) donnée à partir de la pince (2) est de l'ordre de 0,7 cm. 8. horseshoe according to claim 7, characterized in that the distance between the first and the second stamp (81, 82, 91, 92) of a lateral branch (4, 5) given from the clamp (2 ) is of the order of 0.7 cm. 9. Fer à cheval selon la revendication 7 ou 8, caractérisé en ce que chaque étampure (82 à 85, 92 à 95) d'une branche (4, 5) latérale donnée, à partir de la deuxième, présente une distance à l'étampure suivante sensiblement supérieure de 0,1 cm par rapport à celle qu'elle présente à l'étampure précédente dans le sens de la pince (2) vers le talon (6, 7) correspondant. 9. Horseshoe according to claim 7 or 8, characterized in that each stamping (82 to 85, 92 to 95) of a given lateral branch (4, 5), from the second, has a distance from the subsequent stamping substantially 0.1 cm higher than that it has the previous stamping in the direction of the clamp (2) to the corresponding heel (6, 7). 10. Procédé de fabrication d'un fer à cheval (1), en particulier pour le ferrage orthopédique de chevaux de sport, consistant à se munir d'un fer à cheval du type comportant une partie antérieure ou pince (2) définissant un axe longitudinal (L1) du fer à cheval de part et d'autre duquel s'étendent, à partir de ladite pince, deux branches latérales (4, 5) dont les extrémités postérieures libres définissent des talons (6, 7), le fer à cheval présentant une face interne (11) destinée à être placée contre un sabot d'un cheval et une face externe (10) destinée à être mise en contact avec le sol, ladite face interne (11) étant sensiblement contenue dans un premier plan (P1) tandis que ladite face externe (10) présente une première surface (13) sensiblement contenue dans un second plan (P2) parallèle audit premier plan (P1), 10. A method for manufacturing a horseshoe (1), in particular for the orthopedic shoeing of sports horses, consisting in providing a horseshoe of the type comprising an anterior part or clamp (2) defining an axis longitudinally (L1) of the horseshoe on either side of which extend, from said clamp, two lateral branches (4, 5) whose free posterior ends define heels (6, 7), the iron to horse having an inner face (11) intended to be placed against a horse's hoof and an outer face (10) intended to be placed in contact with the ground, said inner face (11) being substantially contained in a first plane ( P1) while said outer face (10) has a first surface (13) substantially contained in a second plane (P2) parallel to said first plane (P1), caractérisé en ce qu'il comprend en outre les étapes consistant à:  characterized in that it further comprises the steps of: - ménager une seconde surface (14) dans ladite face externe (10) de telle manière qu'elle est contenue dans un troisième plan (P3) adjacent à ladite pince (2) et sécant audit second plan (P2) suivant une ligne de basculement (L2) située à proximité de ladite pince en étant sensiblement perpendiculaire audit axe longitudinal (L1), et - providing a second surface (14) in said outer face (10) such that it is contained in a third plane (P3) adjacent said gripper (2) and intersecting said second plane (P2) along a tilting line (L2) located near said clamp being substantially perpendicular to said longitudinal axis (L1), and - réaliser au moins trois étampures (81 à 85, 91 à 95) dans chacune desdites branches latérales destinées à recevoir chacune un clou de fixation du fer au sabot, au moins l'une desdites étampures (81, 91) étant ménagée du côté de ladite pince en référence à ladite ligne de basculement. - Make at least three stampings (81 to 85, 91 to 95) in each of said lateral branches intended to each receive a fastening nail iron to the shoe, at least one of said stampings (81, 91) being formed on the side of said clamp in reference to said tilting line.
CH8912008A 2008-06-11 2008-06-11 horseshoe, especially for orthopedic shoeing sport horses and its manufacturing process. CH698136B1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH8912008A CH698136B1 (en) 2008-06-11 2008-06-11 horseshoe, especially for orthopedic shoeing sport horses and its manufacturing process.

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH8912008A CH698136B1 (en) 2008-06-11 2008-06-11 horseshoe, especially for orthopedic shoeing sport horses and its manufacturing process.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH698136B1 true CH698136B1 (en) 2009-05-29

Family

ID=40673911

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH8912008A CH698136B1 (en) 2008-06-11 2008-06-11 horseshoe, especially for orthopedic shoeing sport horses and its manufacturing process.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH698136B1 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NL1043145B1 (en) * 2019-02-08 2020-08-19 Kerckhaert Hoefijzerfabriek B V Horseshoe.

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NL1043145B1 (en) * 2019-02-08 2020-08-19 Kerckhaert Hoefijzerfabriek B V Horseshoe.

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2548465B1 (en) Shoe with improved sole assembly
EP1653823B1 (en) Selectively damping plantar insole
FR2686233A1 (en) SHOE, ESPECIALLY A SPORTS SHOE, COMPRISING AT LEAST ONE SPRING PROVIDED IN THE SOLE, CASSETTE AND SPRING FOR SUCH A SHOE.
FR3003139A1 (en) ARTICULATED SHOE AND METHOD OF MOUNTING
FR2994800A1 (en) AUTOMATIC CLAMPING ARTICULATED SHOE.
EP2991478B1 (en) Flexible horseshoe and method of manufacturing
FR2955750A1 (en) IMPROVED SHOE SHOE
FR3024822A1 (en) SPORTS SHOE
CH698136B1 (en) horseshoe, especially for orthopedic shoeing sport horses and its manufacturing process.
EP1813320B1 (en) Ski board including two supplemental elements held together by a connecting structure
EP1722627B1 (en) Mechanical shoeing for hoof, which is intended, in particular, for sport horses
EP1403683A1 (en) Transformable spectacle frame and transformation element therefor
FR2620002A1 (en) Sole with adjustable wedge
FR2979197A1 (en) SHOE SOLE DEVICE AND SHOE COMPRISING SUCH A SOLE DEVICE
EP2471398B1 (en) Heel of a skate with insert
FR2918573A1 (en) REAR ARM FOR A SNOWBOARD FIXING DEVICE.
EP0968669A1 (en) Bracelet made of a flexible setting and of links ; process for making the same
FR2914156A1 (en) Sport shoe for e.g. practicing tennis, has holding/stiffening body structure arranged on lateral sides of flexible upper part, and stiffening frame arranged in lower part of shoe along parallel plane to plane of bottom part
FR2649593A1 (en) Open lightweight shoe, particularly for women and girls, with removable flexible elements
FR2514717A3 (en) BICYCLE EQUIPMENT WITH MULTIPLICATION RAYS AND AERODYNAMIC PEDAL LEVER CRANKS
FR2741542A1 (en) Ice skate with blade fixed to boot sole
EP4291478A1 (en) Automatic pedal for cycle
FR2853735A1 (en) Convertible glasses frame comprises two lateral arms connected to frame face on which removable element for converting frame appearance is connected by means of clip in housing
WO2023222736A1 (en) Spectacles with elastic hinges
FR2687530A1 (en) Wearing piece to be fitted to a tool, such as a ploughshare

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased