CH651385A5 - Percussion device - Google Patents

Percussion device Download PDF

Info

Publication number
CH651385A5
CH651385A5 CH12183A CH12183A CH651385A5 CH 651385 A5 CH651385 A5 CH 651385A5 CH 12183 A CH12183 A CH 12183A CH 12183 A CH12183 A CH 12183A CH 651385 A5 CH651385 A5 CH 651385A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
spring
support
percussion
percussion device
striker
Prior art date
Application number
CH12183A
Other languages
French (fr)
Inventor
Jackie Staempfli
Original Assignee
Tulcea S A C O Praesidial Anst
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Tulcea S A C O Praesidial Anst filed Critical Tulcea S A C O Praesidial Anst
Priority to CH12183A priority Critical patent/CH651385A5/en
Publication of CH651385A5 publication Critical patent/CH651385A5/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F42AMMUNITION; BLASTING
    • F42CAMMUNITION FUZES; ARMING OR SAFETY MEANS THEREFOR
    • F42C7/00Fuzes actuated by application of a predetermined mechanical force, e.g. tension, torsion, pressure
    • F42C7/12Percussion fuzes of the double-action type, i.e. fuzes cocked and fired in a single movement, e.g. by pulling an incorporated percussion pin or hammer

Abstract

It comprises a percussion member (4) housed movably and held in a support (1), as well as a helical tensioning spring (7), one end (8) of which is fixed to the percussion member. The other end (9) of the spring (7) is held by a fastening member (10) allowing the spring to be held in a tensioned state and to release it suddenly in order to cause, by the contraction of the spring, the percussion for triggering the initiation of an explosive charge. The device is used for cutting cables, for example on boats, in the event of the loss of a mast. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



  REVENDICATIONS
 1. Dispositif de percussion pour le déclenchement de l'amorce d'une charge explosive d'un dispositif d'actionnement, comportant un support agencé pour pouvoir être fixé audit dispositif d'actionnement, un organe percuteur muni d'une pointe de percussion monté de façon déplaçable par rapport au support de manière à pouvoir déclencher l'amorce sous l'effet d'une force agissant sur cet organe percuteur, et un ressort hélicoïdal dont une première extrémité est agencée pour transmettre la force du ressort à l'organe percuteur et dont la deuxième extrémité est, au moins à l'état armé du dispositif de percussion, solidaire du support, caractérisé en ce que le ressort hélicoïdal (7) est un ressort de traction dont la première extrémité est fixée à l'organe percuteur (4) et dont la deuxième extrémité comporte un moyen (10) pour maintenir le ressort dans un état tendu,

   à l'état armé du dispositif de percussion, le support   (1)    étant agencé pour retenir l'organe percuteur au voisinage de la position d'amor çage, le dispositif comportant un moyen (10) pour libérer la deuxième extrémité du ressort de manière à provoquer la contraction de celui-ci et l'apparition, à la première extrémité de ce ressort, d'une énergie cinétique correspondant au mouvement des spires du ressort lors de la libération de celui-ci.



   2. Dispositif de percussion selon la revendication 1, caractérisé en ce que le support présente une forme tubulaire, une première extrémité du support étant destinée à recevoir le dispositif d'actionnement (2) et la paroi du support étant agencée pour retenir un organe percuteur de forme cylindrique au voisinage de l'amorce, et en ce que la deuxième extrémité du ressort est munie d'un organe d'accrochage coopérant avec la deuxième extrémité du support.



   3. Outil de sectionnement de fils ou de câbles comportant un dispositif de percussion selon l'une des revendications 1 ou 2 et un dispositif d'actionnement, caractérisé en ce que le dispositif d'actionnement est une unité porte-couteau à charge explosive montée sur le support du dispositif de percussion.



   La présente invention concerne un dispositif de percussion pour le déclenchement de l'amorce d'une charge explosive d'un dispositif d'actionnement, comportant un support agencé pour pouvoir être fixé audit dispositif d'actionnement, un organe percuteur muni d'une pointe de percussion monté de façon déplaçable par rapport au support, de manière à pouvoir déclencher l'amorce sous l'effet d'une force agissant sur cet organe percuteur, et un ressort hélicoïdal dont une première extrémité est agencée pour transmettre la force du ressort à l'organe percuteur et dont la deuxième extrémité est, au moins à l'état armé du dispositif de percussion, solidaire du support.



   Des dispositifs de ce type comportent généralement un ressort de compression agissant sur une extrémité d'un organe percuteur de manière à accélérer celui-ci sur une longueur correspondant à l'allongement du ressort lors de sa détente. Ces dispositifs sont assez complexes, coûteux et relativement lourds.



   L'invention a pour but de fournir un dispositif de percussion extrêmement simple, efficace, léger et d'un prix de revient très bas.



   A cet effet, le dispositif selon l'invention est caractérisé en ce que le ressort hélicoïdal est un ressort de traction dont la première extrémité est fixée à l'organe percuteur, et dont la deuxième extrémité comporte un moyen pour maintenir le ressort dans un état tendu, à l'état armé du dispositif de percussion, le support étant agencé pour retenir l'organe percuteur au voisinage de la position d'amorçage, le dispositif comportant un moyen pour libérer la deuxième extrémité du ressort de manière à provoquer la contraction de celui-ci et l'apparition, à la première extrémité du ressort, d'une énergie cinétique correspondant au mouvement des spires du ressort lors de la libération de celui-ci.



   Le support de ce dispositif de percussion peut présenter une forme tubulaire, une première extrémité du support étant agencée pour permettre le montage du dispositif d'actionnement et la paroi du support étant agencée pour retenir un organe percuteur de forme essentiellement cylindrique au voisinage de l'amorce, la deuxième extrémité du ressort étant de préférence munie d'un organe d'accrochage agencé pour coopérer avec la deuxième extrémité du support.



   Le dispositif peut être utilisé pour la réalisation d'un outil de sectionnement de fils ou de câbles, le dispositif de percussion étant alors associé à un dispositif d'actionnement sous la forme d'une unité porte-couteau à charge explosive montée sur le support du dispositif de percussion.



   Le dispositif de percussion selon l'invention comporte un minimum de pièces différentes et peut être réalisé, au moins en ce qui concerne le support et l'organe percuteur, en des matériaux très légers tels que des alliages d'aluminium ou des matières plastiques. Il peut notamment être conçu pour être associé à un dispositif d'actionnement destiné à servir une seule fois, tel que par exemple une unité porte-couteau à charge explosive pour le sectionnement de câbles de fixation, utilisable notamment sur un bateau en cas de démâtage, ou de câbles électriques à haute tension.



   L'invention sera mieux comprise à la lumière de la description, donnée ci-dessous, d'un exemple de réalisation illustré dans le dessin annexé. Dans ce dessin:
 la fig. 1 est une vue en coupe axiale d'une forme d'exécution d'un dispositif de percussion selon l'invention associé, à titre d'exemple, à une unité porte-couteau pour le sectionnement d'un câble, cette fig. 1 représentant l'état armé du dispositif de percussion,
 la fig. 2 est une vue similaire de l'ensemble de la fig. I à l'état suivant la percussion, et
 la fig. 3 est une vue partiellement en coupe d'une unité portecouteau utilisée dans l'ensemble selon les fig. 1 et 2.



   Le dispositif de percussion représenté aux fig. I et 2 comporte un support tubulaire 1 à une première extrémité duquel est fixée une unité porte-couteau 2 indiquée schématiquement sur ces deux figures. La fixation est réalisée dans cet exemple par simple déformation de la paroi de Support, c'est-à-dire par sertissage, tel que montré à l'endroit 3 du Support.



   Un organe percuteur 4 de forme essentiellement cylindrique est logé à l'intérieur du support tubulaire de façon déplaçable dans le sens axial. Ce déplacement est limité en direction de la deuxième extrémité du support par une déformation 5 de la paroi du support, alors qu'une pointe de percussion 6 est disposée à proximité de l'extrémité de l'unité porte-couteau renfermant l'amorce. L'organe 4 est réalisé en un matériau léger et présente ainsi une faible inertie. Un ressort de traction hélicoïdal 7 est fixé par une première extrémité 8 à l'organe percuteur 4, par exemple par vissage sur un ergot fileté de cet organe. La deuxième extrémité 9 de ce ressort est munie, dans la présente forme d'exécution, d'un organe d'accrochage 10 agencé pour permettre de maintenir le ressort 7 dans un état tendu en accrochant l'organe 10 au bord de la deuxième extrémité du support 1.



  Cet organe d'accrochage 10 est en outre agencé pour permettre de libérer brusquement l'extrémité correspondante du ressort 7 de façon que celui-ci puisse se contracter pratiquement librement par rapport à sa première extrémité solidaire de l'organe percuteur 4.



   Il est à noter que sur les fig. 1 et 2 le support 1 et le ressort 7 ne sont pas dessinés dans toute leur longueur, mais sont interrompus pour des raisons de place. A l'état contracté, donc détendu, le ressort peut avoir par exemple deux à cinq fois la longueur représentée de l'organe percuteur, mais cette longueur du ressort est bien entendu une pure question de dimensionnement, dépendant essentiellement de la force de percussion que   l'on    souhaite obtenir.

 

   En effet, lorsque le ressort tendu est subitement libéré au niveau de sa deuxième extrémité, les spires consécutives se rapprochent l'une de l'autre, pratiquement simultanément, et ensemble elles se rapprochent de l'extrémité du ressort fixé sur l'organe percuteur retenu dans le support. La vitesse de contraction des spires consécutives est fonction de la constante du ressort, mais la vitesse de la   nième    spire par rapport à l'extrémité fixe du ressort est évidemment  



  augmentée de la somme des vitesses des spires précédentes, c'est-àdire situées entre l'extrémité fixe et cette nième spire. C'est ainsi qu'une énergie cinétique importante apparaît au niveau de l'organe percuteur à la fin de la phase de contraction du ressort et que cet organe de faible inertie est projeté en direction de l'amorce.



   Il s'avère que la force de percussion nécessaire peut être obtenue au moyen de ressorts de traction tout à fait courants, bien que ces ressorts ne soient pas du tout conçus pour être utilisés de la présente manière selon laquelle une extrémité est rendue libre.



   La fig. 1 montre en outre un organe de sécurité très simple, sous la forme d'un bouchon   1 1    placé, à l'état de stockage, sur l'extrémité du support pour empêcher l'organe d'accrochage de se libérer involontairement.



   La fig. 3 représente avec plus de détails une unité porte-couteau 2 telle qu'elle peut être utilisée dans l'ensemble selon les fig. 1 et 2.



  Cette unité porte-couteau comporte une partie de corps longitudinale 12 présentant une fente transversale 13 destinée à l'insertion d'un câble, fil ou similaire à sectionner. Un couteau mobile 14 est logé dans la partie de corps 12 de façon déplaçable par rapport à un couteau fixe 15, les arêtes de coupe des couteaux fixes et mobiles étant placées, en position de repos, de part et d'autre de la fente 13.



   Un dispositif d'amorçage et de moteur est contenu dans une douille 16 vissée à l'extrémité de la partie de corps 12 près de l'extrémité 17 du couteau mobile opposée à l'arête de coupe. La douille 16 contient une amorce 18, une bague de séparation 19 et une charge propulsive 20 disposée au voisinage de l'extrémité 17 du couteau mobile. Une goupille d'amorçage 21 présente une de ses extrémités à la surface extérieure de la douille 16. L'organe de percussion, lors de la libération du ressort 7, vient frapper cette goupille d'amorçage 21 et l'allumage de la charge propulsive 20 projette le couteau mobile 14 en direction du couteau fixe 15, provoquant ainsi le sectionnement du fil ou câble placé dans la fente 13.



   La fig. 3 montre en outre un crochet à ressort 22 monté sur la partie de corps 12 et destiné à guider et à retenir le fil ou câble à sectionner dans la fente 13. Celle-ci présente en outre une surface de guidage 23 pour faciliter la mise en place de l'unité porte-couteau.

 

   Il est bien entendu que l'exemple représenté ne constitue qu'un des nombreux modes de réalisation possibles de l'invention et est essentiellement destiné à illustrer la simplicité que   l'on    peut atteindre dans la conception pratique du dispositif de percussion selon l'invention. Il est également clair pour l'homme de métier que le dispositif de percussion peut aisément être réarmé et réutilisé si cela est souhaité dans une application donnée. Le dispositif d'actionnement sera dans un tel cas également réutilisé ou remplacé. Le type de dispositif d'actionnement utilisé est évidemment fonction de l'application envisagée. L'homme de métier connaît de nombreux dispositifs dans lesquels un organe est actionné ou propulsé sous l'effet d'une charge explosive déclenchée par percussion. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



  CLAIMS
 1. Percussion device for triggering the initiation of an explosive charge of an actuating device, comprising a support arranged to be able to be fixed to said actuating device, a striker member provided with a percussion point mounted movable relative to the support so as to be able to trigger the initiation under the effect of a force acting on this striker member, and a helical spring of which a first end is arranged to transmit the force of the spring to the striker member and whose second end is, at least in the armed state of the percussion device, secured to the support, characterized in that the helical spring (7) is a tension spring whose first end is fixed to the striker member ( 4) and the second end of which comprises means (10) for keeping the spring in a taut state,

   in the armed state of the percussion device, the support (1) being arranged to retain the striker member in the vicinity of the priming position, the device comprising means (10) for releasing the second end of the spring so to cause the latter to contract and the appearance, at the first end of this spring, of a kinetic energy corresponding to the movement of the turns of the spring when the latter is released.



   2. Percussion device according to claim 1, characterized in that the support has a tubular shape, a first end of the support being intended to receive the actuating device (2) and the wall of the support being arranged to retain a striker member cylindrical in the vicinity of the primer, and in that the second end of the spring is provided with a hooking member cooperating with the second end of the support.



   3. Wire or cable cutting tool comprising a percussion device according to one of claims 1 or 2 and an actuating device, characterized in that the actuating device is a knife-holder unit with an explosive charge mounted on the support of the percussion device.



   The present invention relates to a percussion device for triggering the initiation of an explosive charge of an actuating device, comprising a support arranged to be able to be fixed to said actuating device, a striker member provided with a point percussion device movably mounted relative to the support, so as to be able to trigger the initiation under the effect of a force acting on this striker member, and a helical spring whose first end is arranged to transmit the force of the spring to the striker member and the second end of which is, at least in the armed state of the percussion device, secured to the support.



   Devices of this type generally comprise a compression spring acting on one end of a striker member so as to accelerate the latter over a length corresponding to the elongation of the spring during its relaxation. These devices are quite complex, expensive and relatively heavy.



   The object of the invention is to provide an extremely simple, efficient, light percussion device with a very low cost price.



   To this end, the device according to the invention is characterized in that the helical spring is a tension spring, the first end of which is fixed to the striker, and the second end of which comprises means for keeping the spring in a state tensioned, in the armed state of the percussion device, the support being arranged to retain the striker member in the vicinity of the priming position, the device comprising means for releasing the second end of the spring so as to cause the contraction of the latter and the appearance, at the first end of the spring, of a kinetic energy corresponding to the movement of the coils of the spring when the latter is released.



   The support of this percussion device may have a tubular shape, a first end of the support being arranged to allow the mounting of the actuating device and the wall of the support being arranged to retain a striker member of essentially cylindrical shape in the vicinity of the primer, the second end of the spring preferably being provided with a hooking member arranged to cooperate with the second end of the support.



   The device can be used for the production of a wire or cable cutting tool, the percussion device then being associated with an actuating device in the form of a knife-holder unit with an explosive charge mounted on the support. of the percussion device.



   The percussion device according to the invention has a minimum of different parts and can be made, at least as regards the support and the striker, in very light materials such as aluminum alloys or plastics. It can in particular be designed to be associated with an actuating device intended to be used only once, such as for example a knife-holder unit with an explosive charge for the cutting of fixing cables, usable in particular on a boat in the event of dismasting. , or high voltage electrical cables.



   The invention will be better understood in the light of the description, given below, of an exemplary embodiment illustrated in the appended drawing. In this drawing:
 fig. 1 is an axial sectional view of an embodiment of a percussion device according to the invention associated, for example, with a knife-holder unit for cutting a cable, this FIG. 1 representing the armed state of the percussion device,
 fig. 2 is a similar view of the assembly of FIG. I in the state following percussion, and
 fig. 3 is a partially sectional view of a knife holder unit used in the assembly according to FIGS. 1 and 2.



   The percussion device shown in figs. I and 2 comprises a tubular support 1 at a first end of which is fixed a knife holder unit 2 indicated schematically in these two figures. The fixing is carried out in this example by simple deformation of the support wall, that is to say by crimping, as shown in location 3 of the support.



   A striker member 4 of essentially cylindrical shape is housed inside the tubular support so as to be displaceable in the axial direction. This movement is limited in the direction of the second end of the support by a deformation 5 of the wall of the support, while a percussion point 6 is disposed near the end of the knife holder unit containing the primer. The member 4 is made of a light material and thus has a low inertia. A helical tension spring 7 is fixed by a first end 8 to the striker member 4, for example by screwing on a threaded lug of this member. The second end 9 of this spring is provided, in the present embodiment, with a hooking member 10 arranged to allow the spring 7 to be kept in a taut state by hooking the member 10 to the edge of the second end support 1.



  This hooking member 10 is also arranged to allow the corresponding end of the spring 7 to be suddenly released so that the latter can contract almost freely relative to its first end secured to the striker member 4.



   It should be noted that in Figs. 1 and 2 the support 1 and the spring 7 are not drawn in their entire length, but are interrupted for reasons of space. In the contracted, therefore relaxed state, the spring may for example have two to five times the length shown of the striker, but this length of the spring is of course a pure question of dimensioning, essentially depending on the percussive force that we wish to obtain.

 

   Indeed, when the tensioned spring is suddenly released at its second end, the consecutive turns approach each other, practically simultaneously, and together they approach the end of the spring fixed on the striker member. retained in the holder. The speed of contraction of consecutive turns is a function of the constant of the spring, but the speed of the nth turn relative to the fixed end of the spring is obviously



  increased by the sum of the speeds of the preceding turns, that is to say located between the fixed end and this nth turn. Thus, a significant kinetic energy appears at the level of the striker member at the end of the spring contraction phase and this member of low inertia is projected in the direction of the primer.



   It turns out that the necessary impact force can be obtained by means of very common tension springs, although these springs are not at all designed to be used in the present way in which one end is made free.



   Fig. 1 also shows a very simple safety device, in the form of a plug 11 placed, in the storage state, on the end of the support to prevent the fastening member from being released involuntarily.



   Fig. 3 shows in more detail a knife holder unit 2 such that it can be used in the assembly according to FIGS. 1 and 2.



  This knife holder unit comprises a longitudinal body part 12 having a transverse slot 13 intended for the insertion of a cable, wire or the like to be cut. A movable knife 14 is housed in the body part 12 that can be moved relative to a fixed knife 15, the cutting edges of the fixed and movable knives being placed, in the rest position, on either side of the slot 13 .



   A priming and motor device is contained in a socket 16 screwed to the end of the body part 12 near the end 17 of the movable knife opposite the cutting edge. The socket 16 contains a primer 18, a separation ring 19 and a propellant charge 20 disposed in the vicinity of the end 17 of the movable knife. A priming pin 21 has one of its ends at the outer surface of the sleeve 16. The percussion member, when the spring 7 is released, strikes this priming pin 21 and the ignition of the propellant charge 20 projects the movable knife 14 in the direction of the fixed knife 15, thus causing the cutting of the wire or cable placed in the slot 13.



   Fig. 3 also shows a spring hook 22 mounted on the body part 12 and intended to guide and retain the wire or cable to be cut in the slot 13. The latter also has a guide surface 23 to facilitate positioning. the knife holder unit.

 

   It is understood that the example shown is only one of the many possible embodiments of the invention and is essentially intended to illustrate the simplicity which can be achieved in the practical design of the percussion device according to the invention . It is also clear to the skilled person that the percussion device can easily be reset and reused if desired in a given application. The actuating device will in this case also be reused or replaced. The type of actuation device used obviously depends on the intended application. A person skilled in the art knows many devices in which an organ is actuated or propelled under the effect of an explosive charge triggered by percussion.


    

Claims (4)

REVENDICATIONS 1. Dispositif de percussion pour le déclenchement de l'amorce d'une charge explosive d'un dispositif d'actionnement, comportant un support agencé pour pouvoir être fixé audit dispositif d'actionnement, un organe percuteur muni d'une pointe de percussion monté de façon déplaçable par rapport au support de manière à pouvoir déclencher l'amorce sous l'effet d'une force agissant sur cet organe percuteur, et un ressort hélicoïdal dont une première extrémité est agencée pour transmettre la force du ressort à l'organe percuteur et dont la deuxième extrémité est, au moins à l'état armé du dispositif de percussion, solidaire du support, caractérisé en ce que le ressort hélicoïdal (7) est un ressort de traction dont la première extrémité est fixée à l'organe percuteur (4) et dont la deuxième extrémité comporte un moyen (10) pour maintenir le ressort dans un état tendu, CLAIMS  1. Percussion device for triggering the initiation of an explosive charge of an actuating device, comprising a support arranged to be able to be fixed to said actuating device, a striker member provided with a percussion point mounted movable relative to the support so as to be able to trigger the initiation under the effect of a force acting on this striker member, and a helical spring of which a first end is arranged to transmit the force of the spring to the striker member and whose second end is, at least in the armed state of the percussion device, secured to the support, characterized in that the helical spring (7) is a tension spring whose first end is fixed to the striker member ( 4) and the second end of which comprises means (10) for keeping the spring in a taut state, à l'état armé du dispositif de percussion, le support (1) étant agencé pour retenir l'organe percuteur au voisinage de la position d'amor çage, le dispositif comportant un moyen (10) pour libérer la deuxième extrémité du ressort de manière à provoquer la contraction de celui-ci et l'apparition, à la première extrémité de ce ressort, d'une énergie cinétique correspondant au mouvement des spires du ressort lors de la libération de celui-ci.  in the armed state of the percussion device, the support (1) being arranged to retain the striker member in the vicinity of the priming position, the device comprising means (10) for releasing the second end of the spring so to cause the latter to contract and the appearance, at the first end of this spring, of a kinetic energy corresponding to the movement of the turns of the spring when the latter is released. 2. Dispositif de percussion selon la revendication 1, caractérisé en ce que le support présente une forme tubulaire, une première extrémité du support étant destinée à recevoir le dispositif d'actionnement (2) et la paroi du support étant agencée pour retenir un organe percuteur de forme cylindrique au voisinage de l'amorce, et en ce que la deuxième extrémité du ressort est munie d'un organe d'accrochage coopérant avec la deuxième extrémité du support.  2. Percussion device according to claim 1, characterized in that the support has a tubular shape, a first end of the support being intended to receive the actuating device (2) and the wall of the support being arranged to retain a striker member cylindrical in the vicinity of the primer, and in that the second end of the spring is provided with a hooking member cooperating with the second end of the support. 3. Outil de sectionnement de fils ou de câbles comportant un dispositif de percussion selon l'une des revendications 1 ou 2 et un dispositif d'actionnement, caractérisé en ce que le dispositif d'actionnement est une unité porte-couteau à charge explosive montée sur le support du dispositif de percussion.  3. Wire or cable cutting tool comprising a percussion device according to one of claims 1 or 2 and an actuating device, characterized in that the actuating device is a knife-holder unit with an explosive charge mounted on the support of the percussion device. La présente invention concerne un dispositif de percussion pour le déclenchement de l'amorce d'une charge explosive d'un dispositif d'actionnement, comportant un support agencé pour pouvoir être fixé audit dispositif d'actionnement, un organe percuteur muni d'une pointe de percussion monté de façon déplaçable par rapport au support, de manière à pouvoir déclencher l'amorce sous l'effet d'une force agissant sur cet organe percuteur, et un ressort hélicoïdal dont une première extrémité est agencée pour transmettre la force du ressort à l'organe percuteur et dont la deuxième extrémité est, au moins à l'état armé du dispositif de percussion, solidaire du support.  The present invention relates to a percussion device for triggering the initiation of an explosive charge of an actuating device, comprising a support arranged to be able to be fixed to said actuating device, a striker member provided with a point percussion device movably mounted relative to the support, so as to be able to trigger the initiation under the effect of a force acting on this striker member, and a helical spring whose first end is arranged to transmit the force of the spring to the striker member and the second end of which is, at least in the armed state of the percussion device, secured to the support. Des dispositifs de ce type comportent généralement un ressort de compression agissant sur une extrémité d'un organe percuteur de manière à accélérer celui-ci sur une longueur correspondant à l'allongement du ressort lors de sa détente. Ces dispositifs sont assez complexes, coûteux et relativement lourds.  Devices of this type generally comprise a compression spring acting on one end of a striker member so as to accelerate the latter over a length corresponding to the elongation of the spring during its relaxation. These devices are quite complex, expensive and relatively heavy. L'invention a pour but de fournir un dispositif de percussion extrêmement simple, efficace, léger et d'un prix de revient très bas.  The object of the invention is to provide an extremely simple, efficient, light percussion device with a very low cost price. A cet effet, le dispositif selon l'invention est caractérisé en ce que le ressort hélicoïdal est un ressort de traction dont la première extrémité est fixée à l'organe percuteur, et dont la deuxième extrémité comporte un moyen pour maintenir le ressort dans un état tendu, à l'état armé du dispositif de percussion, le support étant agencé pour retenir l'organe percuteur au voisinage de la position d'amorçage, le dispositif comportant un moyen pour libérer la deuxième extrémité du ressort de manière à provoquer la contraction de celui-ci et l'apparition, à la première extrémité du ressort, d'une énergie cinétique correspondant au mouvement des spires du ressort lors de la libération de celui-ci.  To this end, the device according to the invention is characterized in that the helical spring is a tension spring, the first end of which is fixed to the striker, and the second end of which comprises means for keeping the spring in a state tensioned, in the armed state of the percussion device, the support being arranged to retain the striker member in the vicinity of the priming position, the device comprising means for releasing the second end of the spring so as to cause the contraction of the latter and the appearance, at the first end of the spring, of a kinetic energy corresponding to the movement of the coils of the spring when the latter is released. Le support de ce dispositif de percussion peut présenter une forme tubulaire, une première extrémité du support étant agencée pour permettre le montage du dispositif d'actionnement et la paroi du support étant agencée pour retenir un organe percuteur de forme essentiellement cylindrique au voisinage de l'amorce, la deuxième extrémité du ressort étant de préférence munie d'un organe d'accrochage agencé pour coopérer avec la deuxième extrémité du support.  The support of this percussion device may have a tubular shape, a first end of the support being arranged to allow the mounting of the actuating device and the wall of the support being arranged to retain a striker member of essentially cylindrical shape in the vicinity of the primer, the second end of the spring preferably being provided with a hooking member arranged to cooperate with the second end of the support. Le dispositif peut être utilisé pour la réalisation d'un outil de sectionnement de fils ou de câbles, le dispositif de percussion étant alors associé à un dispositif d'actionnement sous la forme d'une unité porte-couteau à charge explosive montée sur le support du dispositif de percussion.  The device can be used for the production of a wire or cable cutting tool, the percussion device then being associated with an actuating device in the form of a knife-holder unit with an explosive charge mounted on the support. of the percussion device. Le dispositif de percussion selon l'invention comporte un minimum de pièces différentes et peut être réalisé, au moins en ce qui concerne le support et l'organe percuteur, en des matériaux très légers tels que des alliages d'aluminium ou des matières plastiques. Il peut notamment être conçu pour être associé à un dispositif d'actionnement destiné à servir une seule fois, tel que par exemple une unité porte-couteau à charge explosive pour le sectionnement de câbles de fixation, utilisable notamment sur un bateau en cas de démâtage, ou de câbles électriques à haute tension.  The percussion device according to the invention has a minimum of different parts and can be made, at least as regards the support and the striker, in very light materials such as aluminum alloys or plastics. It can in particular be designed to be associated with an actuating device intended to be used only once, such as for example a knife-holder unit with an explosive charge for the cutting of fixing cables, usable in particular on a boat in the event of dismasting. , or high voltage electrical cables. L'invention sera mieux comprise à la lumière de la description, donnée ci-dessous, d'un exemple de réalisation illustré dans le dessin annexé. Dans ce dessin: la fig. 1 est une vue en coupe axiale d'une forme d'exécution d'un dispositif de percussion selon l'invention associé, à titre d'exemple, à une unité porte-couteau pour le sectionnement d'un câble, cette fig. 1 représentant l'état armé du dispositif de percussion, la fig. 2 est une vue similaire de l'ensemble de la fig. I à l'état suivant la percussion, et la fig. 3 est une vue partiellement en coupe d'une unité portecouteau utilisée dans l'ensemble selon les fig. 1 et 2.  The invention will be better understood in the light of the description, given below, of an exemplary embodiment illustrated in the appended drawing. In this drawing:  fig. 1 is an axial sectional view of an embodiment of a percussion device according to the invention associated, for example, with a knife-holder unit for cutting a cable, this FIG. 1 representing the armed state of the percussion device,  fig. 2 is a similar view of the assembly of FIG. I in the state following percussion, and  fig. 3 is a partially sectional view of a knife holder unit used in the assembly according to FIGS. 1 and 2. Le dispositif de percussion représenté aux fig. I et 2 comporte un support tubulaire 1 à une première extrémité duquel est fixée une unité porte-couteau 2 indiquée schématiquement sur ces deux figures. La fixation est réalisée dans cet exemple par simple déformation de la paroi de Support, c'est-à-dire par sertissage, tel que montré à l'endroit 3 du Support.  The percussion device shown in figs. I and 2 comprises a tubular support 1 at a first end of which is fixed a knife holder unit 2 indicated schematically in these two figures. The fixing is carried out in this example by simple deformation of the support wall, that is to say by crimping, as shown in location 3 of the support. Un organe percuteur 4 de forme essentiellement cylindrique est logé à l'intérieur du support tubulaire de façon déplaçable dans le sens axial. Ce déplacement est limité en direction de la deuxième extrémité du support par une déformation 5 de la paroi du support, alors qu'une pointe de percussion 6 est disposée à proximité de l'extrémité de l'unité porte-couteau renfermant l'amorce. L'organe 4 est réalisé en un matériau léger et présente ainsi une faible inertie. Un ressort de traction hélicoïdal 7 est fixé par une première extrémité 8 à l'organe percuteur 4, par exemple par vissage sur un ergot fileté de cet organe. La deuxième extrémité 9 de ce ressort est munie, dans la présente forme d'exécution, d'un organe d'accrochage 10 agencé pour permettre de maintenir le ressort 7 dans un état tendu en accrochant l'organe 10 au bord de la deuxième extrémité du support 1.  A striker member 4 of essentially cylindrical shape is housed inside the tubular support so as to be displaceable in the axial direction. This movement is limited in the direction of the second end of the support by a deformation 5 of the wall of the support, while a percussion point 6 is disposed near the end of the knife holder unit containing the primer. The member 4 is made of a light material and thus has a low inertia. A helical tension spring 7 is fixed by a first end 8 to the striker member 4, for example by screwing on a threaded lug of this member. The second end 9 of this spring is provided, in the present embodiment, with a hooking member 10 arranged to allow the spring 7 to be kept in a taut state by hooking the member 10 to the edge of the second end support 1. Cet organe d'accrochage 10 est en outre agencé pour permettre de libérer brusquement l'extrémité correspondante du ressort 7 de façon que celui-ci puisse se contracter pratiquement librement par rapport à sa première extrémité solidaire de l'organe percuteur This fastening member 10 is further arranged to allow the corresponding end of the spring 7 to be suddenly released so that the latter can contract practically freely relative to its first end secured to the striker member. 4. 4. Il est à noter que sur les fig. 1 et 2 le support 1 et le ressort 7 ne sont pas dessinés dans toute leur longueur, mais sont interrompus pour des raisons de place. A l'état contracté, donc détendu, le ressort peut avoir par exemple deux à cinq fois la longueur représentée de l'organe percuteur, mais cette longueur du ressort est bien entendu une pure question de dimensionnement, dépendant essentiellement de la force de percussion que l'on souhaite obtenir.  It should be noted that in Figs. 1 and 2 the support 1 and the spring 7 are not drawn in their entire length, but are interrupted for reasons of space. In the contracted, therefore relaxed state, the spring may for example have two to five times the length shown of the striker, but this length of the spring is of course a pure question of dimensioning, essentially depending on the percussive force that we wish to obtain.   En effet, lorsque le ressort tendu est subitement libéré au niveau de sa deuxième extrémité, les spires consécutives se rapprochent l'une de l'autre, pratiquement simultanément, et ensemble elles se rapprochent de l'extrémité du ressort fixé sur l'organe percuteur retenu dans le support. La vitesse de contraction des spires consécutives est fonction de la constante du ressort, mais la vitesse de la nième spire par rapport à l'extrémité fixe du ressort est évidemment **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  Indeed, when the tensioned spring is suddenly released at its second end, the consecutive turns approach each other, practically simultaneously, and together they approach the end of the spring fixed on the striker member. retained in the holder. The speed of contraction of consecutive turns is a function of the constant of the spring, but the speed of the nth turn relative to the fixed end of the spring is obviously ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH12183A 1983-01-11 1983-01-11 Percussion device CH651385A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH12183A CH651385A5 (en) 1983-01-11 1983-01-11 Percussion device

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH12183A CH651385A5 (en) 1983-01-11 1983-01-11 Percussion device

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH651385A5 true CH651385A5 (en) 1985-09-13

Family

ID=4179730

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH12183A CH651385A5 (en) 1983-01-11 1983-01-11 Percussion device

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH651385A5 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0662414B1 (en) Energy absorbing device, especially for a steering column of a motor vehicle
EP2296956B1 (en) Improved adjustable steering column for motor vehicles
EP0342109A2 (en) Closure device with a rotatable envelope for flasks and like containers
FR2539188A1 (en) PERCUSSION DEVICE
FR2494997A1 (en) Sudden deceleration-activated belt slack cancelling mechanism - includes light-weight piston and cylinder assembly of high tensile strength
FR2491647A1 (en) CYLINDER AND PISTON DRIVE CONTROL FOR RETRIEVAL TENSION SYSTEMS OF AUTOMATIC SEAT BELT TENSIONERS
EP0002395B1 (en) Retraction device for safety seat belts
CH651385A5 (en) Percussion device
CH498365A (en) Device comprising a member for producing a percussion or actuation of an electrical contact in response to a shock or a vibration
FR2748598A1 (en) HIGH-VOLTAGE SELF-BLOWING CIRCUIT BREAKER
FR2755049A1 (en) Compact gripping head for handling metal sheet
FR2600955A1 (en) COUPLING DEVICE FOR THE AXIS OF THE SPOOL OF A SAFETY BELT TENSIONER PROVIDED WITH A TENDERING DEVICE
FR2600618A1 (en) WING WITH MULTIPLE DEPLOYMENT AND ITS APPLICATION TO A FLYING DEVICE
FR2717134A1 (en) Tension lock for vehicle seat belt
FR2524357A1 (en) EXPLOSIVE LOAD SECTIONING ASSEMBLY
CH629360A5 (en) FISHING REEL.
WO2004003461A2 (en) Adapter device for projectile equipped with unfolding fins fired from a launching tube
EP2412408A1 (en) Energy absorption device for the anchor of a life line or similar
EP0856635B1 (en) Brake acting through expansion or contraction of a helical spring
CA2002936A1 (en) Lacking and unlocking device for two elements of a projectile, especially of a cargo device for submunitions
EP0628478A1 (en) Device for ejecting removable object attached to a structure
CH687600A5 (en) Device clamp.
FR2699662A1 (en) Impact detector for firing mechanism of impact-detonating munition
FR2741332A1 (en) Mechanism for stopping moving line at a point on its trajectory
EP0030190A2 (en) Device for the displacement of an optical member

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased