CH647307A5 - Pipe coupling - Google Patents

Pipe coupling Download PDF

Info

Publication number
CH647307A5
CH647307A5 CH483782A CH483782A CH647307A5 CH 647307 A5 CH647307 A5 CH 647307A5 CH 483782 A CH483782 A CH 483782A CH 483782 A CH483782 A CH 483782A CH 647307 A5 CH647307 A5 CH 647307A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
pipe
coupling
sleeve
male part
pipes
Prior art date
Application number
CH483782A
Other languages
French (fr)
Inventor
Roland Ilg
Original Assignee
Somo Societe Pour Les Metaux O
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Somo Societe Pour Les Metaux O filed Critical Somo Societe Pour Les Metaux O
Priority to CH483782A priority Critical patent/CH647307A5/en
Publication of CH647307A5 publication Critical patent/CH647307A5/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16LPIPES; JOINTS OR FITTINGS FOR PIPES; SUPPORTS FOR PIPES, CABLES OR PROTECTIVE TUBING; MEANS FOR THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16L37/00Couplings of the quick-acting type
    • F16L37/08Couplings of the quick-acting type in which the connection between abutting or axially overlapping ends is maintained by locking members
    • F16L37/084Couplings of the quick-acting type in which the connection between abutting or axially overlapping ends is maintained by locking members combined with automatic locking

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Quick-Acting Or Multi-Walled Pipe Joints (AREA)

Abstract

It comprises a female part (1) located at one of the ends of a pipe (2) having a widened sleeve (6) whose internal diameter corresponds to the external diameter of the pipe (2), and a male part (3) formed by the end of another pipe (4). The sleeve (6) of the female part (1) is integral with the pipe (2) and it comprises a circular snap-fit groove (7). The male part of the coupling formed by the end (3) of the other pipe (4) comprises projections (5) interacting, in the coupled, service position, with the snap-fit groove (7) of the female part (1). <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Accouplement de tuyaux en matière synthétique, comportant une partie femelle située à l'une des extrémités d'un tuyau présentant un manchon élargi, dont le diamètre interne correspond au diamètre externe du tuyau, et une partie mâle formée par l'extrémité d'un autre tuyau, caractérisé par le fait que le manchon de la partie femelle est solidaire du tuyau et qu'il comporte une ou plusieurs formations d'encliquetage, et par le fait que la partie mâle de l'accouplement formée par l'extrémité de l'autre tuyau comporte des formations d'encliquetage correspondantes coopérant, en position de service accouplée, avec les formations d'encliquetage de la partie femelle.



   2. Accouplement selon la revendication 1, caractérisé par le fait qu'au moins une des formations d'encliquetage est continue.



   3. Accouplement selon l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé par le fait qu'au moins une des formations d'encliquetage est discontinue.



   4. Accouplement selon la revendication 1, caractérisé par le fait que les deux formations d'encliquetage sont discontinues.



   5. Accouplement selon l'une des revendications 3 ou 4, caractérisé par le fait que la formation d'encliquetage de la partie mâle est constituée par une série d'ouvertures dans la paroi du tuyau, centrées sur un plan transversal de celui-ci.



   6. Accouplement selon la revendication 5, caractérisé par le fait que la formation d'encliquetage de la partie femelle de l'accouplement est constituée par une série de déformations de la paroi du manchon faisant saillie à l'intérieur de celui-ci.



   7. Accouplement selon l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé par le fait que la formation d'encliquetage du manchon est constituée par une gorge circulaire s'ouvrant vers l'intérieur de ce manchon, tandis que la formation d'encliquetage de la partie mâle est constituée par une série de saillies émergeant hors de la paroi du tuyau et disposées sur une circonférence de celui-ci.



   La présente invention a pour objet un accouplement de tuyaux en matière synthétique. Il existe différents types d'accouplement de tuyaux comportant une partie femelle située à l'une des extrémités d'un tuyau présentant un manchon élargi, dont le diamètre interne correspond au diamètre externe du tuyau, et une partie mâle formée par l'extrémité d'un autre tuyau.



   L'inconvénient de ce type d'accouplement est que, si les tuyaux sont simplement emmanchés les uns dans les autres, le risque est grand lors de la pose en fouille, notamment si cette pose s'effectue mécaniquement, que les tronçons se désaccouplent. Jusqu'ici, on a donc été conduit à prévoir en plus une opération, généralement manuelle, de fixation des deux tronçons de tuyaux   l'un    sur l'autre.



   Le but de la présente invention est de réaliser un accouplement de tuyaux qui supporte un effort de traction de l'ordre de 20 à 69 kg.



   L'invention a pour objet un accouplement de tuyaux en matière synthétique, qui est caractérisé par le fait que le manchon de la partie femelle est solidaire du tuyau et qu'il comporte une ou plusieurs formations d'encliquetage, et par le fait que la partie mâle de l'accouplement formée par l'extrémité de l'autre tuyau comporte des formations d'encliquetage correspondantes coopérant, en position de service accouplée, avec les formations d'encliquetage de la partie femelle.



   Les fig. 1 à 3 du dessin annexé illustrent schématiquement et à titre d'exemple trois formes d'exécution de l'accouplement selon la présente invention.



   La première forme d'exécution, illustrée à la fig. 1, de l'accouplement de tuyaux comporte une partie femelle 1, portée par l'une des extrémités d'un tronçon de tuyau 2, et une partie mâle 3 portée par l'une des extrémités d'un autre tronçon de tuyau 4.



   La partie mâle 3 de l'accouplement comporte des saillies 5 obtenues, par exemple, par déformation à chaud de la paroi du tuyau 4 en matière synthétique thermoformable. Ces saillies 5 peuvent être au nombre de deux ou, plus généralement, sont uniformément réparties sur la circonférence du tuyau 4 et centrées sur un plan transversal, perpendiculaire à l'axe dudit tuyau 4.



   La partie femelle 1 de l'accouplement est constituée par un manchon 6, soudé sur l'extrémité du tuyau 2 ou obtenu par thermoformage de l'extrémité de ce tuyau 2 en matière plastique thermoformable. Le diamètre interne D de ce manchon 6 est égal ou légèrement supérieur au diamètre externe d du tuyau 4, de sorte que   l'ex    trémité de ce dernier puisse être enfilée à frottement doux ou avec un léger jeu dans le manchon 6.



   Ce manchon comporte une formation d'encliquetage constituée par une gorge 7 de plus grand diamètre, ouverte sur l'intérieur du manchon 6, destinée à recevoir les saillies 5 de la partie mâle 3 de l'accouplement. La distance L séparant le plan médian de cette gorge 7 de l'extrémité du manchon 6 reliée au tuyau 2 correspond approximativement à la distance I séparant l'extrémité de la partie mâle de l'accouplement du plan transversal passant par le sommet des saillies 5.



   Ainsi, lorsque la partie mâle 3 est introduite dans la partie femelle 1 de l'accouplement, l'extrémité du tube 4 portant les saillies est déformée élastiquement, puis reprend sa forme lorsque les saillies 5 s'engagent dans la gorge 7. On réalise ainsi l'accouplement des deux tuyaux 2, 4 par encliquetage. Les dimensions des saillies 5 et de la gorge 7 sont telles que, compte tenu des dimensions du tuyau 4 et du manchon 6 ainsi que de la matière les constituant, une force de 20 à 60 kg soit nécessaire pour emboîter ou déboîter l'accouplement.



  Cette opération peut ainsi être effectuée soit manuellement, soit mécaniquement lors de la pose des tuyaux.



   Pour rendre étanche un tel accouplement, il suffit de prévoir un joint entre la surface interne du manchon 6 et la surface externe du tuyau 7.



   Dans la seconde forme d'exécution de l'accouplement, illustrée à la fig. 2, les formations d'encliquetage du manchon 6 sont formées par deux ou plusieurs déformations 8 de la paroi de ce manchon 6, obtenues par thermoformage, faisant saillie à l'intérieur du manchon. Ces déformations coopèrent avec des perçages (ou ouvertures) 9 pratiqués dans l'extrémité 3 du tuyau 4 formant la partie mâle de l'accouplement.



   Cette forme d'exécution de l'accouplement est particulièrement avantageuse car les ouvertures 9 peuvent être pratiquées dans le tuyau 4 en même temps que son opération de tronçonnage à la suite de son extrusion, de sorte que la réalisation de la partie mâle 3 ne nécessite aucune opération de reprise.



   Dans la troisième forme d'exécution, illustrée à la fig. 3, la partie mâle 3 comporte des ouvertures oblongues 10 qui sont en plus grand nombre que les déformations 8 de la partie femelle 6 (qui est identique à celle de la seconde forme d'exécution). Cela présente l'avantage que la jonction des tuyaux peut s'effectuer dans un plus grand nombre de positions angulaires relatives des tuyaux 2, 4 que cela n'est le cas dans la seconde forme d'exécution.



   Ce type d'accouplement décrit est particulièrement bien adapté à la jonction de tuyaux de drainage qui sont généralement posés mécaniquement.



   Il est évident que, dans une variante, les ouvertures 9, 10 peuvent être pratiquées dans la paroi du manchon 6, tandis que les déformations 8 seront pratiquées dans la paroi de la partie mâle 3. Ces déformations 8 feront alors saillie hors de la paroi du tuyau 4. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Coupling of plastic pipes, comprising a female part located at one end of a pipe having an enlarged sleeve, the internal diameter of which corresponds to the external diameter of the pipe, and a male part formed by the end d another pipe, characterized in that the sleeve of the female part is integral with the pipe and that it comprises one or more snap formations, and in that the male part of the coupling formed by the end of the other pipe has corresponding latching formations cooperating, in the coupled service position, with the latching formations of the female part.



   2. Coupling according to claim 1, characterized in that at least one of the snap formations is continuous.



   3. Coupling according to one of claims 1 or 2, characterized in that at least one of the snap formations is discontinuous.



   4. Coupling according to claim 1, characterized in that the two snap formations are discontinuous.



   5. Coupling according to one of claims 3 or 4, characterized in that the latching formation of the male part is constituted by a series of openings in the wall of the pipe, centered on a transverse plane of the latter .



   6. Coupling according to claim 5, characterized in that the latching formation of the female part of the coupling is constituted by a series of deformations of the wall of the sleeve protruding inside thereof.



   7. Coupling according to one of claims 1 or 2, characterized in that the latching formation of the sleeve is constituted by a circular groove opening towards the inside of this sleeve, while the latching formation of the male part is constituted by a series of projections emerging from the wall of the pipe and arranged on a circumference of the latter.



   The present invention relates to a coupling of plastic pipes. There are different types of pipe coupling comprising a female part located at one end of a pipe having an enlarged sleeve, the internal diameter of which corresponds to the external diameter of the pipe, and a male part formed by the end d another pipe.



   The disadvantage of this type of coupling is that, if the pipes are simply fitted into one another, there is a great risk during laying in excavation, in particular if this laying is carried out mechanically, that the sections become uncoupled. So far, we have therefore been led to provide in addition an operation, generally manual, for fixing the two sections of pipes to one another.



   The object of the present invention is to produce a coupling of pipes which supports a tensile force of the order of 20 to 69 kg.



   The subject of the invention is a coupling of plastic pipes, which is characterized in that the sleeve of the female part is integral with the pipe and that it comprises one or more latching formations, and in that the male part of the coupling formed by the end of the other pipe comprises corresponding snap formations cooperating, in the coupled service position, with the snap formations of the female part.



   Figs. 1 to 3 of the accompanying drawing illustrate schematically and by way of example three embodiments of the coupling according to the present invention.



   The first embodiment, illustrated in FIG. 1, of the pipe coupling comprises a female part 1, carried by one of the ends of a section of pipe 2, and a male part 3 carried by one of the ends of another section of pipe 4.



   The male part 3 of the coupling has projections 5 obtained, for example, by hot deformation of the wall of the pipe 4 made of thermoformable synthetic material. These projections 5 may be two in number or, more generally, are uniformly distributed around the circumference of the pipe 4 and centered on a transverse plane, perpendicular to the axis of said pipe 4.



   The female part 1 of the coupling consists of a sleeve 6, welded to the end of the pipe 2 or obtained by thermoforming of the end of this pipe 2 made of thermoformable plastic. The internal diameter D of this sleeve 6 is equal to or slightly greater than the external diameter d of the pipe 4, so that the end of the latter can be threaded with gentle friction or with a slight play in the sleeve 6.



   This sleeve has a snap formation formed by a groove 7 of larger diameter, open on the inside of the sleeve 6, intended to receive the projections 5 of the male part 3 of the coupling. The distance L separating the median plane of this groove 7 from the end of the sleeve 6 connected to the pipe 2 corresponds approximately to the distance I separating the end of the male part of the coupling from the transverse plane passing through the top of the projections 5 .



   Thus, when the male part 3 is introduced into the female part 1 of the coupling, the end of the tube 4 carrying the projections is elastically deformed, then resumes its shape when the projections 5 engage in the groove 7. We realize thus the coupling of the two pipes 2, 4 by snap-fastening. The dimensions of the projections 5 and of the groove 7 are such that, taking into account the dimensions of the pipe 4 and of the sleeve 6 as well as the material constituting them, a force of 20 to 60 kg is necessary to fit or disengage the coupling.



  This operation can thus be performed either manually or mechanically when laying the pipes.



   To seal such a coupling, it suffices to provide a seal between the internal surface of the sleeve 6 and the external surface of the pipe 7.



   In the second embodiment of the coupling, illustrated in FIG. 2, the snap-in formations of the sleeve 6 are formed by two or more deformations 8 of the wall of this sleeve 6, obtained by thermoforming, projecting inside the sleeve. These deformations cooperate with holes (or openings) 9 formed in the end 3 of the pipe 4 forming the male part of the coupling.



   This embodiment of the coupling is particularly advantageous because the openings 9 can be made in the pipe 4 at the same time as its cutting operation following its extrusion, so that the production of the male part 3 does not require no recovery operation.



   In the third embodiment, illustrated in FIG. 3, the male part 3 has oblong openings 10 which are greater in number than the deformations 8 of the female part 6 (which is identical to that of the second embodiment). This has the advantage that the joining of the pipes can be carried out in a greater number of relative angular positions of the pipes 2, 4 than that is the case in the second embodiment.



   This type of coupling described is particularly well suited for joining drainage pipes which are generally laid mechanically.



   It is obvious that, in a variant, the openings 9, 10 can be made in the wall of the sleeve 6, while the deformations 8 will be made in the wall of the male part 3. These deformations 8 will then protrude from the wall of hose 4.


    

Claims (7)

REVENDICATIONS 1. Accouplement de tuyaux en matière synthétique, comportant une partie femelle située à l'une des extrémités d'un tuyau présentant un manchon élargi, dont le diamètre interne correspond au diamètre externe du tuyau, et une partie mâle formée par l'extrémité d'un autre tuyau, caractérisé par le fait que le manchon de la partie femelle est solidaire du tuyau et qu'il comporte une ou plusieurs formations d'encliquetage, et par le fait que la partie mâle de l'accouplement formée par l'extrémité de l'autre tuyau comporte des formations d'encliquetage correspondantes coopérant, en position de service accouplée, avec les formations d'encliquetage de la partie femelle.  CLAIMS  1. Coupling of plastic pipes, comprising a female part located at one end of a pipe having an enlarged sleeve, the internal diameter of which corresponds to the external diameter of the pipe, and a male part formed by the end d another pipe, characterized in that the sleeve of the female part is integral with the pipe and that it comprises one or more snap formations, and in that the male part of the coupling formed by the end of the other pipe has corresponding latching formations cooperating, in the coupled service position, with the latching formations of the female part. 2. Accouplement selon la revendication 1, caractérisé par le fait qu'au moins une des formations d'encliquetage est continue.  2. Coupling according to claim 1, characterized in that at least one of the snap formations is continuous. 3. Accouplement selon l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé par le fait qu'au moins une des formations d'encliquetage est discontinue.  3. Coupling according to one of claims 1 or 2, characterized in that at least one of the snap formations is discontinuous. 4. Accouplement selon la revendication 1, caractérisé par le fait que les deux formations d'encliquetage sont discontinues.  4. Coupling according to claim 1, characterized in that the two snap formations are discontinuous. 5. Accouplement selon l'une des revendications 3 ou 4, caractérisé par le fait que la formation d'encliquetage de la partie mâle est constituée par une série d'ouvertures dans la paroi du tuyau, centrées sur un plan transversal de celui-ci.  5. Coupling according to one of claims 3 or 4, characterized in that the latching formation of the male part is constituted by a series of openings in the wall of the pipe, centered on a transverse plane of the latter . 6. Accouplement selon la revendication 5, caractérisé par le fait que la formation d'encliquetage de la partie femelle de l'accouplement est constituée par une série de déformations de la paroi du manchon faisant saillie à l'intérieur de celui-ci.  6. Coupling according to claim 5, characterized in that the latching formation of the female part of the coupling is constituted by a series of deformations of the wall of the sleeve protruding inside thereof. 7. Accouplement selon l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé par le fait que la formation d'encliquetage du manchon est constituée par une gorge circulaire s'ouvrant vers l'intérieur de ce manchon, tandis que la formation d'encliquetage de la partie mâle est constituée par une série de saillies émergeant hors de la paroi du tuyau et disposées sur une circonférence de celui-ci.  7. Coupling according to one of claims 1 or 2, characterized in that the latching formation of the sleeve is constituted by a circular groove opening towards the inside of this sleeve, while the latching formation of the male part is constituted by a series of projections emerging from the wall of the pipe and arranged on a circumference of the latter. La présente invention a pour objet un accouplement de tuyaux en matière synthétique. Il existe différents types d'accouplement de tuyaux comportant une partie femelle située à l'une des extrémités d'un tuyau présentant un manchon élargi, dont le diamètre interne correspond au diamètre externe du tuyau, et une partie mâle formée par l'extrémité d'un autre tuyau.  The present invention relates to a coupling of plastic pipes. There are different types of pipe coupling comprising a female part located at one end of a pipe having an enlarged sleeve, the internal diameter of which corresponds to the external diameter of the pipe, and a male part formed by the end d another pipe. L'inconvénient de ce type d'accouplement est que, si les tuyaux sont simplement emmanchés les uns dans les autres, le risque est grand lors de la pose en fouille, notamment si cette pose s'effectue mécaniquement, que les tronçons se désaccouplent. Jusqu'ici, on a donc été conduit à prévoir en plus une opération, généralement manuelle, de fixation des deux tronçons de tuyaux l'un sur l'autre.  The disadvantage of this type of coupling is that, if the pipes are simply fitted into one another, there is a great risk during laying in excavation, in particular if this laying is carried out mechanically, that the sections become uncoupled. So far, we have therefore been led to provide in addition an operation, generally manual, for fixing the two sections of pipes to one another. Le but de la présente invention est de réaliser un accouplement de tuyaux qui supporte un effort de traction de l'ordre de 20 à 69 kg.  The object of the present invention is to produce a coupling of pipes which supports a tensile force of the order of 20 to 69 kg. L'invention a pour objet un accouplement de tuyaux en matière synthétique, qui est caractérisé par le fait que le manchon de la partie femelle est solidaire du tuyau et qu'il comporte une ou plusieurs formations d'encliquetage, et par le fait que la partie mâle de l'accouplement formée par l'extrémité de l'autre tuyau comporte des formations d'encliquetage correspondantes coopérant, en position de service accouplée, avec les formations d'encliquetage de la partie femelle.  The subject of the invention is a coupling of plastic pipes, which is characterized in that the sleeve of the female part is integral with the pipe and that it comprises one or more latching formations, and in that the male part of the coupling formed by the end of the other pipe comprises corresponding snap formations cooperating, in the coupled service position, with the snap formations of the female part. Les fig. 1 à 3 du dessin annexé illustrent schématiquement et à titre d'exemple trois formes d'exécution de l'accouplement selon la présente invention.  Figs. 1 to 3 of the accompanying drawing illustrate schematically and by way of example three embodiments of the coupling according to the present invention. La première forme d'exécution, illustrée à la fig. 1, de l'accouplement de tuyaux comporte une partie femelle 1, portée par l'une des extrémités d'un tronçon de tuyau 2, et une partie mâle 3 portée par l'une des extrémités d'un autre tronçon de tuyau 4.  The first embodiment, illustrated in FIG. 1, of the pipe coupling comprises a female part 1, carried by one of the ends of a section of pipe 2, and a male part 3 carried by one of the ends of another section of pipe 4. La partie mâle 3 de l'accouplement comporte des saillies 5 obtenues, par exemple, par déformation à chaud de la paroi du tuyau 4 en matière synthétique thermoformable. Ces saillies 5 peuvent être au nombre de deux ou, plus généralement, sont uniformément réparties sur la circonférence du tuyau 4 et centrées sur un plan transversal, perpendiculaire à l'axe dudit tuyau 4.  The male part 3 of the coupling has projections 5 obtained, for example, by hot deformation of the wall of the pipe 4 made of thermoformable synthetic material. These projections 5 may be two in number or, more generally, are uniformly distributed around the circumference of the pipe 4 and centered on a transverse plane, perpendicular to the axis of said pipe 4. La partie femelle 1 de l'accouplement est constituée par un manchon 6, soudé sur l'extrémité du tuyau 2 ou obtenu par thermoformage de l'extrémité de ce tuyau 2 en matière plastique thermoformable. Le diamètre interne D de ce manchon 6 est égal ou légèrement supérieur au diamètre externe d du tuyau 4, de sorte que l'ex trémité de ce dernier puisse être enfilée à frottement doux ou avec un léger jeu dans le manchon 6.  The female part 1 of the coupling consists of a sleeve 6, welded to the end of the pipe 2 or obtained by thermoforming of the end of this pipe 2 made of thermoformable plastic. The internal diameter D of this sleeve 6 is equal to or slightly greater than the external diameter d of the pipe 4, so that the end of the latter can be threaded with gentle friction or with a slight play in the sleeve 6. Ce manchon comporte une formation d'encliquetage constituée par une gorge 7 de plus grand diamètre, ouverte sur l'intérieur du manchon 6, destinée à recevoir les saillies 5 de la partie mâle 3 de l'accouplement. La distance L séparant le plan médian de cette gorge 7 de l'extrémité du manchon 6 reliée au tuyau 2 correspond approximativement à la distance I séparant l'extrémité de la partie mâle de l'accouplement du plan transversal passant par le sommet des saillies 5.  This sleeve has a snap formation formed by a groove 7 of larger diameter, open on the inside of the sleeve 6, intended to receive the projections 5 of the male part 3 of the coupling. The distance L separating the median plane of this groove 7 from the end of the sleeve 6 connected to the pipe 2 corresponds approximately to the distance I separating the end of the male part of the coupling from the transverse plane passing through the top of the projections 5 . Ainsi, lorsque la partie mâle 3 est introduite dans la partie femelle 1 de l'accouplement, l'extrémité du tube 4 portant les saillies est déformée élastiquement, puis reprend sa forme lorsque les saillies 5 s'engagent dans la gorge 7. On réalise ainsi l'accouplement des deux tuyaux 2, 4 par encliquetage. Les dimensions des saillies 5 et de la gorge 7 sont telles que, compte tenu des dimensions du tuyau 4 et du manchon 6 ainsi que de la matière les constituant, une force de 20 à 60 kg soit nécessaire pour emboîter ou déboîter l'accouplement.  Thus, when the male part 3 is introduced into the female part 1 of the coupling, the end of the tube 4 carrying the projections is elastically deformed, then resumes its shape when the projections 5 engage in the groove 7. We realize thus the coupling of the two pipes 2, 4 by snap-fastening. The dimensions of the projections 5 and of the groove 7 are such that, taking into account the dimensions of the pipe 4 and of the sleeve 6 as well as the material constituting them, a force of 20 to 60 kg is necessary to fit or disengage the coupling. Cette opération peut ainsi être effectuée soit manuellement, soit mécaniquement lors de la pose des tuyaux. This operation can thus be performed either manually or mechanically when laying the pipes. Pour rendre étanche un tel accouplement, il suffit de prévoir un joint entre la surface interne du manchon 6 et la surface externe du tuyau 7.  To seal such a coupling, it suffices to provide a seal between the internal surface of the sleeve 6 and the external surface of the pipe 7. Dans la seconde forme d'exécution de l'accouplement, illustrée à la fig. 2, les formations d'encliquetage du manchon 6 sont formées par deux ou plusieurs déformations 8 de la paroi de ce manchon 6, obtenues par thermoformage, faisant saillie à l'intérieur du manchon. Ces déformations coopèrent avec des perçages (ou ouvertures) 9 pratiqués dans l'extrémité 3 du tuyau 4 formant la partie mâle de l'accouplement.  In the second embodiment of the coupling, illustrated in FIG. 2, the snap-in formations of the sleeve 6 are formed by two or more deformations 8 of the wall of this sleeve 6, obtained by thermoforming, projecting inside the sleeve. These deformations cooperate with holes (or openings) 9 formed in the end 3 of the pipe 4 forming the male part of the coupling. Cette forme d'exécution de l'accouplement est particulièrement avantageuse car les ouvertures 9 peuvent être pratiquées dans le tuyau 4 en même temps que son opération de tronçonnage à la suite de son extrusion, de sorte que la réalisation de la partie mâle 3 ne nécessite aucune opération de reprise.  This embodiment of the coupling is particularly advantageous because the openings 9 can be made in the pipe 4 at the same time as its cutting operation following its extrusion, so that the production of the male part 3 does not require no recovery operation. Dans la troisième forme d'exécution, illustrée à la fig. 3, la partie mâle 3 comporte des ouvertures oblongues 10 qui sont en plus grand nombre que les déformations 8 de la partie femelle 6 (qui est identique à celle de la seconde forme d'exécution). Cela présente l'avantage que la jonction des tuyaux peut s'effectuer dans un plus grand nombre de positions angulaires relatives des tuyaux 2, 4 que cela n'est le cas dans la seconde forme d'exécution.  In the third embodiment, illustrated in FIG. 3, the male part 3 has oblong openings 10 which are greater in number than the deformations 8 of the female part 6 (which is identical to that of the second embodiment). This has the advantage that the joining of the pipes can be carried out in a greater number of relative angular positions of the pipes 2, 4 than that is the case in the second embodiment. Ce type d'accouplement décrit est particulièrement bien adapté à la jonction de tuyaux de drainage qui sont généralement posés mécaniquement.  This type of coupling described is particularly well suited for joining drainage pipes which are generally laid mechanically. Il est évident que, dans une variante, les ouvertures 9, 10 peuvent être pratiquées dans la paroi du manchon 6, tandis que les déformations 8 seront pratiquées dans la paroi de la partie mâle 3. Ces déformations 8 feront alors saillie hors de la paroi du tuyau 4. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  It is obvious that, in a variant, the openings 9, 10 can be made in the wall of the sleeve 6, while the deformations 8 will be made in the wall of the male part 3. These deformations 8 will then protrude from the wall of hose 4. ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH483782A 1982-08-12 1982-08-12 Pipe coupling CH647307A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH483782A CH647307A5 (en) 1982-08-12 1982-08-12 Pipe coupling

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH483782A CH647307A5 (en) 1982-08-12 1982-08-12 Pipe coupling

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH647307A5 true CH647307A5 (en) 1985-01-15

Family

ID=4283419

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH483782A CH647307A5 (en) 1982-08-12 1982-08-12 Pipe coupling

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH647307A5 (en)

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0237904A1 (en) * 1986-03-20 1987-09-23 Siemens Aktiengesellschaft Arrangement for the releasable connection of two pipe sections
EP0472002A1 (en) * 1990-08-20 1992-02-26 Jansen AG Pipe section with connecting elements
EP0797038A1 (en) * 1996-03-20 1997-09-24 Climovent System s.a.s. di Franco Guazzone e C Pipe fitting device; particularly for ventilation systems
US6439619B1 (en) * 2000-10-16 2002-08-27 General Electric Company Pipe flange clocking

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0237904A1 (en) * 1986-03-20 1987-09-23 Siemens Aktiengesellschaft Arrangement for the releasable connection of two pipe sections
EP0472002A1 (en) * 1990-08-20 1992-02-26 Jansen AG Pipe section with connecting elements
CH682944A5 (en) * 1990-08-20 1993-12-15 Jansen Ag Tube for tight connection with other pipes.
EP0797038A1 (en) * 1996-03-20 1997-09-24 Climovent System s.a.s. di Franco Guazzone e C Pipe fitting device; particularly for ventilation systems
US6439619B1 (en) * 2000-10-16 2002-08-27 General Electric Company Pipe flange clocking

Similar Documents

Publication Publication Date Title
JP4087606B2 (en) Pipe coupling
FR2669710A1 (en) COUPLING FOR HOSE, PROVIDED WITH A TUBULAR COUPLING PART.
BE1009879A4 (en) Piece moulded thermoplastic.
JP2003021287A (en) Spigot joint
CH647307A5 (en) Pipe coupling
KR100528714B1 (en) a
KR101656219B1 (en) Seamed pipe device for forming a dual fixed for sewer pipe connection
KR200211198Y1 (en) The pipe coupling structure
EP0291418A1 (en) Plastic extruded tube
JP3337991B2 (en) Corrugated pipe fittings
FR2558218A1 (en) Junction core for lengths of tube which must be assembled without clearance.
EP0464889B1 (en) Coupling for the connection of a corrugated pipe
KR101676735B1 (en) Seamed pipe for double fixed for a sewer pipe connection
FR2898946A1 (en) Male and female tubes joining device, has stop unit preventing sliding of male tube with respect to female tube, and bosses are provided inside female tube for causing translation blocking by deformation of male tube
FR2605709A1 (en) Moulded connection end-piece for tubes, flexible piping and the like
KR200212172Y1 (en) A coupling for piping connection
KR200379822Y1 (en) Connecting structure for corrugated pipe using packimg
BE858219R (en) CONNECTION MEANS
KR0131835Y1 (en) Plastic pipe connector
KR101676737B1 (en) Seamed pipe device for a dual fixed coupling for a sewer pipe connection
JPS59165714A (en) Synthetic resin drain pipe
KR100923031B1 (en) Apparatus for coupling of plastic pipe
KR200212174Y1 (en) Pipe Joint Coupling
KR200304136Y1 (en) The sealing and connecting structure of soft resin-pipe at agriculture connecting device
KR200255579Y1 (en) Clamping Element For Assembling The Pipe

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased