CH644276A5 - Anti-backslip device for a ski - Google Patents

Anti-backslip device for a ski Download PDF

Info

Publication number
CH644276A5
CH644276A5 CH705181A CH705181A CH644276A5 CH 644276 A5 CH644276 A5 CH 644276A5 CH 705181 A CH705181 A CH 705181A CH 705181 A CH705181 A CH 705181A CH 644276 A5 CH644276 A5 CH 644276A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
ski
retaining element
rollback
snow
sliding
Prior art date
Application number
CH705181A
Other languages
French (fr)
Inventor
Daniel Besson
Original Assignee
Daniel Besson
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Daniel Besson filed Critical Daniel Besson
Priority to CH705181A priority Critical patent/CH644276A5/en
Publication of CH644276A5 publication Critical patent/CH644276A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63CSKATES; SKIS; ROLLER SKATES; DESIGN OR LAYOUT OF COURTS, RINKS OR THE LIKE
    • A63C7/00Devices preventing skis from slipping back; Ski-stoppers or ski-brakes
    • A63C7/08Stoppage blades attachable to the skis in such manner that these blades are permanently in the operative position

Landscapes

  • Footwear And Its Accessory, Manufacturing Method And Apparatuses (AREA)

Abstract

It comprises two elongate retention elements (4) whose lower face has a profile or a composition such that the sliding of the said element over the snow is possible freely only in a longitudinal direction. Each retention element is carried by two arms (5, 6) articulated at its ends, and each arm is mounted pivotably in a bearing (7, 8) perpendicular to the longitudinal axis of the said element. This bearing is intended to be fastened onto the upper part of the ski (1), so that the retention elements are arranged parallel to the ski and laterally outside the latter on each side of its median portion, and are displaceable freely parallel to the surface of this ski between a low front retention position and a high rear sliding position (arrows I). <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Dispositif antirecul pour ski, caractérisé par le fait qu'il comprend au moins un élément de retenue allongé dont la face inférieure présente un profil ou une composition telle que le glissement dudit élément sur la neige ne soit possible librement que dans une direction longitudinale, par le fait que cet élément de retenue est porté par deux bras articulés à ses extrémités, et par le fait que chaque bras est monté pivotant dans un palier perpendiculairement à l'axe longitudinal dudit élément, ce palier étant destiné à être fixé sur la partie supérieure du ski, de telle sorte que l'élément de retenue soit disposé parallèlement au ski et latéralement à l'extérieur de celui-ci au niveau de sa portion médiane et soit déplaçable librement parallèlement à la surface de ce ski entre une position avant basse de retenue et une position arrière haute de glissement.



   2. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il comporte des moyens d'arrêt limitant le déplacement libre de l'élément de retenue vers l'avant et vers le bas, de telle sorte que dans cette position avancée, la face inférieure de l'élément soit dans un plan disposé à proximité mais au-dessous de la semelle de glissement inférieure du ski.



   3. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé par le fait que les moyens d'arrêt sont solidaires d'au moins un bras.



   4. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisé par le fait qu'il comporte des moyens de blocage d'au moins un bras permettant le blocage de l'élément de retenue dans au moins une position.



   5. Dispositif selon les revendications 3 et 4, caractérisé par le fait que les moyens de blocage coopèrent avec les moyens d'arrêts d'un bras.



   6. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 5, caractérisé par le fait que l'élément de retenue est constitué par une lame dont les bords longitudinaux sont pliés vers le bas.



   7. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 6, caractérisé par le fait qu'une garniture de retenue interchangeable est disposée de façon amovible sur la face inférieure de l'élément de retenue.



   8. Dispositif selon la revendication 7, caractérisé par le fait que la garniture de retenue est constituée ou revêtue d'un matériau dont la nature empêche le glissement sur la neige dans une direction longitudinale.



   9. Dispositif selon la revendication 7, caractérisé par le fait que la garniture de retenue présente une surface dont le profil empêche le glissement dans une direction longitudinale.



   10. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 9, caractérisé par le fait qu'il comporte deux éléments de retenue destinés à être articulés chacun d'un côté de la partie médiane du ski.



     11.    Dispositif selon la revendication 10, caractérisé par le fait que les bras portant chacun des deux éléments sont montés pivotant dans des paliers de façon séparée.



   12. Dispositif selon la revendication 10, caractérisé par le fait que les bras respectivement avant et arrière des deux éléments sont reliés entre eux, de telle sorte que le déplacement des deux éléments soit parallèle et de même amplitude.



   13. Dispositif selon   rune    des revendications I à 12, caractérisé par le fait que le palier dans lequel est monté pivotant le bras avant de chaque élément de retenue est incorporé à un étrier de fixation destiné à être fixé sur le ski pour recevoir l'extrémité avant de la chaussure de l'utilisateur.



   14. Dispositif selon l'une des revendications I à 13, caractérisé par le fait que l'extrémité avant et/ou arrière de chaque élément de retenue est munie d'un volet d'accrochage articulé ou non disposé perpendiculairement à l'axe longitudinal de l'élément.



   La présente invention se rapporte à un dispositif antirecul pour ski, plus particulièrement pour ski de fond ou de tourisme.



   On sait qu'un ski de fond ou de tourisme doit présenter dans la partie médiane de sa semelle une zone antirecul permettant au skieur d'une part de se propulser en avant et d'autre part de gravir des pentes. Cette zone antirecul est réalisée sur les skis de fond conventionnels par un fartage approprié. Le fartage étant une   opératipn    difficile et longue à effectuer, d'autres solutions se sont développées, notamment pour les skis de tourisme. Il s'agit par exemple de bandes de peau ou d'autres systèmes plus performants tels qu'écailles, micro-écailles, abrasifs incorporés à la semelle, micropores, etc.



  Ces solutions nécessitent une construction relativement complexe et par conséquent coûteuse. Enfin, ceux des systèmes précités qui présentent un effet antirecul très efficace (bandes de peau, écailles) présentent l'inconvénient de freiner également dans une certaine mesure le mouvement de glissement vers l'avant du ski.



   En outre, on connaît également déjà des dispositifs antirecul comprenant des griffes ou volets se relevant lorsque le ski se déplace vers l'avant et se rabattant lorsque le ski tend à reculer pour se planter dans la neige et retenir ainsi le ski, ces dispositifs étant fixés soit à l'arrière du ski, soit latéralement de chaque côté de la chaussure. De tels dispositifs sont très efficaces quant à leur action antirecul dans la neige, mais ils le sont beaucoup moins sur une surface de neige durcie ou de glace. De plus, ils sont particulièrement destinés à des skis de tourisme ou même de haute montagne. Il n'est en effet pas souhaitable, dans le cas d'un ski de fond, qu'un élément se plante dans la neige à chaque poussée du skieur.



   Le but de la présente invention consiste par conséquent à fournir un dispositif antirecul ne présentant pas les inconvénients des dispositifs connus, qui puisse être monté de façon amovible sur un ski conventionnel sans modifier la nature ou le profil de sa semelle, et qui présente un bon compromis entre l'effet antirecul et la possibilité de glisser librement vers   l'avant.    Ce but est atteint par le dispositif antirecul pour ski, objet de l'invention, qui est caractérisé par le fait qu'il comprend au moins un élément de retenue allongé dont la face inférieure présente un profil ou une composition telle que le glissement dudit élément sur la neige ne soit possible librement que dans une direction longitudinale, par le fait que cet élément de retenue est porté par deux bras articulés à ses extrémités,

   et par le fait que chaque bras est monté pivotant dans un palier perpendiculairement à l'axe longitudinal dudit élément, ce palier étant destiné à être fixé sur la partie supérieure du ski, de telle sorte que l'élément de retenue soit disposé parallèlement au ski et latéralement à l'extérieur de celui-ci au niveau de sa portion médiane et soit déplaçable librement parallèlement à la surface de ce ski entre une position avant basse de retenue et une position arrière haute de glissement.



   Le dessin annexé illustre schématiquement et à titre d'exemple une forme d'exécution du dispositif antirecul pour ski selon l'invention.



   La fig. 1 est une vue latérale de la partie médiane d'un ski de fond muni du dispositif antirecul selon l'invention.



   La fig. 2 est une vue de dessus de la partie médiane illustrée à la fig. 1, sans la chaussure ni l'étrier de fixation.



   La fig. 3 est une vue en coupe transversale selon la ligne III-III delafig. 2.



   Le ski de fond 1 partiellement représenté est de type conventionnel, avec une semelle uniforme ne présentant pas de zone médiane modifiée, et est muni de manière habituelle d'un étrier de fixation 2 dans lequel est introduite et fixée l'extrémité avant de la chaussure 3 du skieur.

 

   Le dispositif antirecul fixé au ski 1 comprend deux éléments en forme de lames 4, 4' disposés de chaque côté de la portion médiane du ski 1 et articulés par rapport à celui-ci de telle sorte qu'ils soient déplaçables selon un mouvement allant de bas en haut et d'avant en arrière et inversement (flèche I) et parallèlement au plan du ski.



   L'articulation permettant le mouvement précité est obtenue par la présence d'axes de pivotement perpendiculaires aux lames 4, 4'.



  Chaque extrémité respectivement avant et arrière de chaque lame 4, 4' est montée pivotante sur un bras-support respectivement avant 5 et arrière 6. Ces bras-supports 5, 6 sont eux-mêmes montés pivotants  



  sur la surface supérieure du ski 1. Dans la forme d'exécution illustrée, les bras-supports avant 5, 5', de même que les bras-supports arrière 6, 6', sont reliés transversalement   l'un    à l'autre et pivotant donc simultanément. La fixation des bras   5,    5'; 6, 6' est obtenue par exemple par des brides 7, 7'; 8, 8' dans lesquelles les bras peuvent pivoter librement. La partie 9 reliant les deux bras arrière 6, 6' sert en outre d'arrêt pour limiter le mouvement de pivotement de ces bras 6, 6', et par là des lames 4, 4', vers l'avant.



   Pour que les lames 4, 4' puissent exercer leur effet antirecul, leur surface dirigée vers le bas doit être munie d'une garniture dont la nature ou le profil de la surface inférieure destinée à entrer en contact avec la neige présente des caractéristiques analogues aux zones antirecul des skis de fond connus. Comme illustrés à la fig. 3, chaque lame 4, 4' peut présenter des bords longitudinaux rabattus vers le bas, de manière d'une part à rigidifier la lame et d'autre part à former un logement destiné à recevoir de façon amovible la garniture antirecul 10.

  Celle-ci peut être constituée par exemple par une bande de peau, par une plaque dont la surface externe présente un profil d'accrochage avec des volets ou des nervures transversales, des écailles, des micro-écailles, etc., ou par une plaque dont la surface externe est revêtue d'une couche d'un produit présentant des caractéristiques de retenue sur la neige analogues à celles du fart utilisé dans la zone médiane de poussée sous un ski de fond conventionnel.



  Cette garniture 10 peut donc se présenter sous forme d'éléments interchangeables que le skieur choisira en fonction de son niveau, du profil du parcours et des conditions de neige. Les lames peuvent également se présenter sous une forme simplifiée, sans profil, la garniture antirecul étant alors fixée directement sur la surface inférieure de la lame, par exemple par collage.



   Enfin, I'extrémité avant et/ou arrière de chaque lame 4, 4' peut présenter, par exemple dans le prolongement des bras de pivotement 5, 5'; 6, 6', un petit volet   1 1    disposé transversalement, ce volet étant légèrement recourbé vers l'avant et présentant une extrémité libre inférieure effilée, de manière à améliorer la prise dans la neige dure ou sur la galce. Selon une variante non illustrée, I'extrémité arrière de chaque lame peut être munie d'un volet articulé sur un axe transversal qui est relevé lorsque le ski glisse vers l'avant et qui se rabat lorsque le ski tend à reculer pour se planter dans la neige.



   La longueur des lames de retenue 4, 4' sera de préférence comparable à la zone de poussée d'un ski de fond conventionnel, par exemple environ 35 cm. La longueur des lames sera choisie de préférence de telle sorte que la largeur totale du ski avec deux lames de retenue latérales ne dépasse pas la plus grande largeur de la chaussure du skieur; la largeur de chaque lame pourrait donc être de l'ordre de 2 cm environ. Quant au matériau utilisé pour la réalisation du dispositif selon l'invention, il doit être à la fois solide et léger, et peut être par exemple réalisé en matière plastique ou en alliage métallique léger, par exemple à base d'aluminium.



   Le dispositif antirecul selon l'invention agit de la façon suivante: lors de la phase de glissement du ski vers l'avant ou lors d'une descente la garniture antirecul 10 fixée sous les lames 4, 4' n'exerce pratiquement aucun effet de retenue ou de freinage, étant donné que le poids du skieur ne s'exerce que sur le ski lui-même, les lames 4, 4' pivotant librement selon les flèches I (fig. 1) et n'étant soumises à aucune autre pression les poussant vers le bas que celle due à leur propre poids. Elles glissent donc librement sur la neige avec un frottement négligeable.



   Par contre, lors de la phase de poussée ou lors d'une montée, c'est-à-dire lorsque la pression qu'exerce le skieur tend à pousser le ski vers l'arrière, la garniture dont est munie la face inférieure des lames est poussée contre la neige et exerce alors son effet de retenue empêchant le ski de reculer.



   Selon d'autres variantes non illustrées, les moyens d'articulation des lames pourraient se présenter différemment. Par exemple, les bras-supports d'une lame latérale peuvent être articulés sur la surface supérieure latérale. En outre, les bras-supports avant peuvent être combinés avec l'étrier de fixation. Le dispositif pourrait également ne présenter qu'une seule lame latérale antirecul.



   Selon d'autres variantes également non illustrées, au moins un bras-support peut être muni de moyens de blocage permettant ainsi de bloquer provisoirement la lame dans une position déterminée.



  Ainsi, les lames peuvent être bloquées en position basse, de manière à permettre au skieur de gravir une pente importante ou d'effectuer une descente dangereuse sans prendre trop de vitesse, par exemple au moyen d'un simple crochet pivotant maintenant l'arrêt 9 dans sa position contre la surface supérieure du ski.

  D'autres solutions sont possibles, notamment pour définir plusieurs positions de blocage potentielles, par exemple en montant un petit parallélipipède en matière plastique présentant un orifice longitudinal décentré sur la portion 9 des bras-supports, de telle sorte qu'en faisant pivoter le parallélipipède autour de cette portion 9 coopérant avec ledit orifice décentré, ce parallélipipède soit en contact avec la surface supérieure du ski par l'une ou l'autre de ses faces, la hauteur limite de la portion 9 étant déterminée par la distance entre ledit orifice décentré et la face en contact avec le ski.



   Par rapport aux différentes solutions utilisées pour conférer à un ski de fond l'effet antirecul nécessaire à la propulsion, le dispositif selon l'invention présente notamment l'avantage de pouvoir être monté, de façon amovible si désiré, sur un ski de fond conventionnel, par simple vissage sur sa surface supérieure, et ne nécessite aucune modification de la semelle dudit ski. Celui-ci peut donc être farté le cas échéant de façon uniforme avec un fart de glissement.

 

   D'autre part, le frottement sur la neige des lames antirecul est pratiquement négligeable lors du mouvement vers l'avant du ski, ce qui est un avantage considérable notamment par rapport aux skis dont la semelle est munie sur toute sa longueur ou sur une partie seulement de celle-ci de moyens de retenue tels que bandes de peau, écailles, etc., et qui sont, même pendant le mouvement vers l'avant du ski, pressés contre la neige par le poids du skieur.



   Enfin, la présence des lames latérales avec garnitures antirecul interchangeables donne à celui-ci une meilleure stabilité latérale, plus particulièrement lors de descentes ou sur de la neige durcie. L'arête longitudinale externe inférieure de chaque lame peut le cas échéant être affûtée et agir ainsi, dans certaines conditions, comme des carres. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Anti-rollback device for skiing, characterized in that it comprises at least one elongated retaining element whose underside has a profile or a composition such that the sliding of said element on snow is only possible freely in a longitudinal direction , by the fact that this retaining element is carried by two arms articulated at its ends, and by the fact that each arm is pivotally mounted in a bearing perpendicular to the longitudinal axis of said element, this bearing being intended to be fixed on the upper part of the ski, so that the retaining element is arranged parallel to the ski and laterally outside of the ski at its middle portion and is freely movable parallel to the surface of this ski between a front position low retention and a high rear sliding position.



   2. Device according to claim 1, characterized in that it comprises stop means limiting the free movement of the retaining element forwards and downwards, so that in this advanced position, the underside of the element is in a plane disposed close to but below the bottom sliding sole of the ski.



   3. Device according to claim 2, characterized in that the stop means are integral with at least one arm.



   4. Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that it comprises means for blocking at least one arm allowing the blocking of the retaining element in at least one position.



   5. Device according to claims 3 and 4, characterized in that the locking means cooperate with the stop means of an arm.



   6. Device according to one of claims 1 to 5, characterized in that the retaining element is constituted by a blade whose longitudinal edges are folded down.



   7. Device according to one of claims 1 to 6, characterized in that an interchangeable retaining liner is removably arranged on the underside of the retaining element.



   8. Device according to claim 7, characterized in that the retaining lining is made or coated with a material whose nature prevents slipping on the snow in a longitudinal direction.



   9. Device according to claim 7, characterized in that the retaining liner has a surface whose profile prevents sliding in a longitudinal direction.



   10. Device according to one of claims 1 to 9, characterized in that it comprises two retaining elements intended to be articulated each on one side of the middle part of the ski.



     11. Device according to claim 10, characterized in that the arms carrying each of the two elements are pivotally mounted in bearings separately.



   12. Device according to claim 10, characterized in that the arms respectively front and rear of the two elements are interconnected, so that the movement of the two elements is parallel and of the same amplitude.



   13. Device according to one of claims I to 12, characterized in that the bearing in which is pivotally mounted the front arm of each retaining element is incorporated in a fixing bracket intended to be fixed on the ski to receive the end front of the user's shoe.



   14. Device according to one of claims I to 13, characterized in that the front and / or rear end of each retaining element is provided with a hinged shutter hinged or not arranged perpendicular to the longitudinal axis of the element.



   The present invention relates to a back-up device for skiing, more particularly for cross-country or touring skiing.



   It is known that a cross-country or touring ski must have in the middle part of its sole an anti-rollback zone allowing the skier on the one hand to propel himself forward and on the other hand to climb slopes. This anti-rollback zone is carried out on conventional cross-country skis by appropriate waxing. Waxing being a difficult and time-consuming operation, other solutions have been developed, in particular for touring skis. These are for example skin bands or other more efficient systems such as scales, micro-scales, abrasives incorporated into the sole, micropores, etc.



  These solutions require a relatively complex and therefore expensive construction. Finally, those of the aforementioned systems which have a very effective anti-kickback effect (skin strips, scales) have the drawback of also slowing down the sliding movement towards the front of the ski to a certain extent.



   In addition, anti-rollback devices are also already known comprising claws or flaps which are raised when the ski moves forward and which folds down when the ski tends to move backwards to crash in the snow and thus retain the ski, these devices being attached either to the back of the ski or laterally on each side of the boot. Such devices are very effective in their anti-kickback action in snow, but they are much less so on a surface of hard snow or ice. In addition, they are particularly intended for touring or even high mountain skis. It is indeed undesirable, in the case of cross-country skiing, for an element to be planted in the snow with each push of the skier.



   The object of the present invention therefore consists in providing an anti-rollback device which does not have the drawbacks of known devices, which can be removably mounted on a conventional ski without modifying the nature or the profile of its sole, and which has good compromise between the anti-rollback effect and the possibility of sliding freely forward. This object is achieved by the anti-rollback device for skiing, object of the invention, which is characterized by the fact that it comprises at least one elongated retaining element the lower face of which has a profile or a composition such that the sliding of said element on snow is only possible freely in a longitudinal direction, by the fact that this retaining element is carried by two arms articulated at its ends,

   and by the fact that each arm is pivotally mounted in a bearing perpendicular to the longitudinal axis of said element, this bearing being intended to be fixed on the upper part of the ski, so that the retaining element is arranged parallel to the ski and laterally outside of it at its median portion and is freely movable parallel to the surface of this ski between a low front position of retention and a high rear position of sliding.



   The accompanying drawing illustrates schematically and by way of example an embodiment of the anti-rollback device for skiing according to the invention.



   Fig. 1 is a side view of the middle part of a cross-country ski provided with the anti-rollback device according to the invention.



   Fig. 2 is a top view of the middle part illustrated in FIG. 1, without the shoe or the fixing bracket.



   Fig. 3 is a cross-sectional view along line III-III delafig. 2.



   The cross-country ski 1 partially shown is of the conventional type, with a uniform sole having no modified middle zone, and is usually provided with a fixing bracket 2 in which the front end of the boot is introduced and fixed. 3 of the skier.

 

   The anti-rollback device attached to the ski 1 comprises two blade-shaped elements 4, 4 ′ arranged on each side of the middle portion of the ski 1 and articulated with respect to the latter so that they can be moved in a movement ranging from bottom up and front to back and vice versa (arrow I) and parallel to the plane of the ski.



   The articulation allowing the aforementioned movement is obtained by the presence of pivot axes perpendicular to the blades 4, 4 '.



  Each respectively front and rear end of each blade 4, 4 ′ is pivotally mounted on a support arm respectively front 5 and rear 6. These support arms 5, 6 are themselves pivotally mounted



  on the upper surface of the ski 1. In the illustrated embodiment, the front support arms 5, 5 ′, as well as the rear support arms 6, 6 ′, are connected transversely to each other and therefore pivoting simultaneously. The attachment of the arms 5, 5 '; 6, 6 'is obtained for example by flanges 7, 7'; 8, 8 'in which the arms can pivot freely. Part 9 connecting the two rear arms 6, 6 'also serves as a stop to limit the pivoting movement of these arms 6, 6', and thereby blades 4, 4 ', forward.



   In order for the blades 4, 4 ′ to be able to exert their anti-kickback effect, their surface directed downwards must be provided with a lining whose nature or profile of the lower surface intended to come into contact with snow has characteristics similar to anti-rollback areas of known cross-country skis. As illustrated in fig. 3, each blade 4, 4 ′ may have longitudinal edges folded downwards, so as to, on the one hand, stiffen the blade and, on the other hand, form a housing intended to removably receive the anti-kickback lining 10.

  This can be constituted for example by a strip of skin, by a plate whose external surface has an attachment profile with flaps or transverse ribs, scales, micro-scales, etc., or by a plate the outer surface of which is coated with a layer of a product having snow-holding characteristics similar to those of the wax used in the middle thrust zone under a conventional cross-country ski.



  This lining 10 can therefore be in the form of interchangeable elements which the skier will choose according to his level, the profile of the course and the snow conditions. The blades can also be in a simplified form, without profile, the anti-kickback lining then being fixed directly to the lower surface of the blade, for example by gluing.



   Finally, the front and / or rear end of each blade 4, 4 'can have, for example in the extension of the pivot arms 5, 5'; 6, 6 ', a small flap 1 1 arranged transversely, this flap being slightly curved forward and having a tapered lower free end, so as to improve the grip in hard snow or on the ice. According to a variant not illustrated, the rear end of each blade may be provided with a flap hinged on a transverse axis which is raised when the ski slides forward and which folds down when the ski tends to move back to crash into the snow.



   The length of the retaining blades 4, 4 ′ will preferably be comparable to the thrust area of a conventional cross-country ski, for example around 35 cm. The length of the blades will preferably be chosen so that the total width of the ski with two lateral retaining blades does not exceed the largest width of the skier's boot; the width of each blade could therefore be around 2 cm. As for the material used for the realization of the device according to the invention, it must be both solid and light, and can for example be made of plastic or light metal alloy, for example based on aluminum.



   The anti-kickback device according to the invention acts as follows: during the sliding phase of the ski forwards or during a descent the anti-kickback lining 10 fixed under the blades 4, 4 'has practically no effect of restraint or braking, given that the weight of the skier is exerted only on the ski itself, the blades 4, 4 'pivoting freely according to the arrows I (fig. 1) and not being subjected to any other pressure pushing them down as that due to their own weight. They therefore slide freely on the snow with negligible friction.



   On the other hand, during the pushing phase or during a climb, that is to say when the pressure exerted by the skier tends to push the ski backwards, the lining which is provided on the underside of the the blades are pushed against the snow and then exerts its retaining effect preventing the ski from rolling back.



   According to other variants not shown, the means of articulation of the blades could be presented differently. For example, the support arms of a lateral blade can be articulated on the lateral upper surface. In addition, the front support arms can be combined with the mounting bracket. The device could also have only one anti-kickback side blade.



   According to other variants also not illustrated, at least one support arm can be provided with locking means thus making it possible to temporarily block the blade in a determined position.



  Thus, the blades can be locked in the low position, so as to allow the skier to climb a steep slope or make a dangerous descent without gaining too much speed, for example by means of a simple swivel hook now holding the stop 9 in its position against the upper surface of the ski.

  Other solutions are possible, in particular for defining several potential blocking positions, for example by mounting a small plastic parallelepiped having an off-centered longitudinal orifice on the portion 9 of the support arms, so that by pivoting the parallelipiped around this portion 9 cooperating with said off-centered orifice, this parallelipiped is in contact with the upper surface of the ski by one or other of its faces, the height limit of portion 9 being determined by the distance between said off-centered orifice and the face in contact with the ski.



   Compared to the different solutions used to give a cross-country ski the anti-kickback effect necessary for propulsion, the device according to the invention has the particular advantage of being able to be mounted, removably if desired, on a conventional cross-country ski , by simple screwing on its upper surface, and does not require any modification of the sole of said ski. This can therefore be waxed uniformly if necessary with a sliding wax.

 

   On the other hand, the friction on the snow of the anti-kickback blades is practically negligible during the forward movement of the ski, which is a considerable advantage in particular compared to skis whose sole is provided over its entire length or over a part. only from the latter retaining means such as skin bands, scales, etc., which are, even during the forward movement of the ski, pressed against the snow by the weight of the skier.



   Finally, the presence of the side blades with interchangeable anti-kickback pads gives it better lateral stability, especially when going downhill or on hard snow. The lower external longitudinal edge of each blade can if necessary be sharpened and thus act, under certain conditions, as edges.


    

Claims (14)

REVENDICATIONS 1. Dispositif antirecul pour ski, caractérisé par le fait qu'il comprend au moins un élément de retenue allongé dont la face inférieure présente un profil ou une composition telle que le glissement dudit élément sur la neige ne soit possible librement que dans une direction longitudinale, par le fait que cet élément de retenue est porté par deux bras articulés à ses extrémités, et par le fait que chaque bras est monté pivotant dans un palier perpendiculairement à l'axe longitudinal dudit élément, ce palier étant destiné à être fixé sur la partie supérieure du ski, de telle sorte que l'élément de retenue soit disposé parallèlement au ski et latéralement à l'extérieur de celui-ci au niveau de sa portion médiane et soit déplaçable librement parallèlement à la surface de ce ski entre une position avant basse de retenue et une position arrière haute de glissement.  CLAIMS  1. Anti-rollback device for skiing, characterized in that it comprises at least one elongated retaining element whose underside has a profile or a composition such that the sliding of said element on snow is only possible freely in a longitudinal direction , by the fact that this retaining element is carried by two arms articulated at its ends, and by the fact that each arm is pivotally mounted in a bearing perpendicular to the longitudinal axis of said element, this bearing being intended to be fixed on the upper part of the ski, so that the retaining element is arranged parallel to the ski and laterally outside of the ski at its middle portion and is freely movable parallel to the surface of this ski between a front position low retention and a high rear sliding position. 2. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il comporte des moyens d'arrêt limitant le déplacement libre de l'élément de retenue vers l'avant et vers le bas, de telle sorte que dans cette position avancée, la face inférieure de l'élément soit dans un plan disposé à proximité mais au-dessous de la semelle de glissement inférieure du ski.  2. Device according to claim 1, characterized in that it comprises stop means limiting the free movement of the retaining element forwards and downwards, so that in this advanced position, the underside of the element is in a plane disposed close to but below the bottom sliding sole of the ski. 3. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé par le fait que les moyens d'arrêt sont solidaires d'au moins un bras.  3. Device according to claim 2, characterized in that the stop means are integral with at least one arm. 4. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisé par le fait qu'il comporte des moyens de blocage d'au moins un bras permettant le blocage de l'élément de retenue dans au moins une position.  4. Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that it comprises means for blocking at least one arm allowing the blocking of the retaining element in at least one position. 5. Dispositif selon les revendications 3 et 4, caractérisé par le fait que les moyens de blocage coopèrent avec les moyens d'arrêts d'un bras.  5. Device according to claims 3 and 4, characterized in that the locking means cooperate with the stop means of an arm. 6. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 5, caractérisé par le fait que l'élément de retenue est constitué par une lame dont les bords longitudinaux sont pliés vers le bas.  6. Device according to one of claims 1 to 5, characterized in that the retaining element is constituted by a blade whose longitudinal edges are folded down. 7. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 6, caractérisé par le fait qu'une garniture de retenue interchangeable est disposée de façon amovible sur la face inférieure de l'élément de retenue.  7. Device according to one of claims 1 to 6, characterized in that an interchangeable retaining liner is removably arranged on the underside of the retaining element. 8. Dispositif selon la revendication 7, caractérisé par le fait que la garniture de retenue est constituée ou revêtue d'un matériau dont la nature empêche le glissement sur la neige dans une direction longitudinale.  8. Device according to claim 7, characterized in that the retaining lining is made or coated with a material whose nature prevents slipping on the snow in a longitudinal direction. 9. Dispositif selon la revendication 7, caractérisé par le fait que la garniture de retenue présente une surface dont le profil empêche le glissement dans une direction longitudinale.  9. Device according to claim 7, characterized in that the retaining liner has a surface whose profile prevents sliding in a longitudinal direction. 10. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 9, caractérisé par le fait qu'il comporte deux éléments de retenue destinés à être articulés chacun d'un côté de la partie médiane du ski.  10. Device according to one of claims 1 to 9, characterized in that it comprises two retaining elements intended to be articulated each on one side of the middle part of the ski. 11. Dispositif selon la revendication 10, caractérisé par le fait que les bras portant chacun des deux éléments sont montés pivotant dans des paliers de façon séparée.    11. Device according to claim 10, characterized in that the arms carrying each of the two elements are pivotally mounted in bearings separately. 12. Dispositif selon la revendication 10, caractérisé par le fait que les bras respectivement avant et arrière des deux éléments sont reliés entre eux, de telle sorte que le déplacement des deux éléments soit parallèle et de même amplitude.  12. Device according to claim 10, characterized in that the arms respectively front and rear of the two elements are interconnected, so that the movement of the two elements is parallel and of the same amplitude. 13. Dispositif selon rune des revendications I à 12, caractérisé par le fait que le palier dans lequel est monté pivotant le bras avant de chaque élément de retenue est incorporé à un étrier de fixation destiné à être fixé sur le ski pour recevoir l'extrémité avant de la chaussure de l'utilisateur.  13. Device according to one of claims I to 12, characterized in that the bearing in which is pivotally mounted the front arm of each retaining element is incorporated in a fixing bracket intended to be fixed on the ski to receive the end front of the user's shoe. 14. Dispositif selon l'une des revendications I à 13, caractérisé par le fait que l'extrémité avant et/ou arrière de chaque élément de retenue est munie d'un volet d'accrochage articulé ou non disposé perpendiculairement à l'axe longitudinal de l'élément.  14. Device according to one of claims I to 13, characterized in that the front and / or rear end of each retaining element is provided with a hinged shutter hinged or not arranged perpendicular to the longitudinal axis of the element. La présente invention se rapporte à un dispositif antirecul pour ski, plus particulièrement pour ski de fond ou de tourisme.  The present invention relates to a back-up device for skiing, more particularly for cross-country or touring skiing. On sait qu'un ski de fond ou de tourisme doit présenter dans la partie médiane de sa semelle une zone antirecul permettant au skieur d'une part de se propulser en avant et d'autre part de gravir des pentes. Cette zone antirecul est réalisée sur les skis de fond conventionnels par un fartage approprié. Le fartage étant une opératipn difficile et longue à effectuer, d'autres solutions se sont développées, notamment pour les skis de tourisme. Il s'agit par exemple de bandes de peau ou d'autres systèmes plus performants tels qu'écailles, micro-écailles, abrasifs incorporés à la semelle, micropores, etc.  It is known that a cross-country or touring ski must have in the middle part of its sole an anti-rollback zone allowing the skier on the one hand to propel himself forward and on the other hand to climb slopes. This anti-rollback zone is carried out on conventional cross-country skis by appropriate waxing. Waxing being a difficult and time-consuming operation, other solutions have been developed, in particular for touring skis. These are for example skin bands or other more efficient systems such as scales, micro-scales, abrasives incorporated into the sole, micropores, etc. Ces solutions nécessitent une construction relativement complexe et par conséquent coûteuse. Enfin, ceux des systèmes précités qui présentent un effet antirecul très efficace (bandes de peau, écailles) présentent l'inconvénient de freiner également dans une certaine mesure le mouvement de glissement vers l'avant du ski. These solutions require a relatively complex and therefore expensive construction. Finally, those of the aforementioned systems which have a very effective anti-kickback effect (skin strips, scales) have the drawback of also slowing down the sliding movement towards the front of the ski to a certain extent. En outre, on connaît également déjà des dispositifs antirecul comprenant des griffes ou volets se relevant lorsque le ski se déplace vers l'avant et se rabattant lorsque le ski tend à reculer pour se planter dans la neige et retenir ainsi le ski, ces dispositifs étant fixés soit à l'arrière du ski, soit latéralement de chaque côté de la chaussure. De tels dispositifs sont très efficaces quant à leur action antirecul dans la neige, mais ils le sont beaucoup moins sur une surface de neige durcie ou de glace. De plus, ils sont particulièrement destinés à des skis de tourisme ou même de haute montagne. Il n'est en effet pas souhaitable, dans le cas d'un ski de fond, qu'un élément se plante dans la neige à chaque poussée du skieur.  In addition, anti-rollback devices are also already known comprising claws or flaps which are raised when the ski moves forward and which folds down when the ski tends to move backwards to crash in the snow and thus retain the ski, these devices being attached either to the back of the ski or laterally on each side of the boot. Such devices are very effective in their anti-kickback action in snow, but they are much less so on a surface of hard snow or ice. In addition, they are particularly intended for touring or even high mountain skis. It is indeed undesirable, in the case of cross-country skiing, for an element to be planted in the snow with each push of the skier. Le but de la présente invention consiste par conséquent à fournir un dispositif antirecul ne présentant pas les inconvénients des dispositifs connus, qui puisse être monté de façon amovible sur un ski conventionnel sans modifier la nature ou le profil de sa semelle, et qui présente un bon compromis entre l'effet antirecul et la possibilité de glisser librement vers l'avant. Ce but est atteint par le dispositif antirecul pour ski, objet de l'invention, qui est caractérisé par le fait qu'il comprend au moins un élément de retenue allongé dont la face inférieure présente un profil ou une composition telle que le glissement dudit élément sur la neige ne soit possible librement que dans une direction longitudinale, par le fait que cet élément de retenue est porté par deux bras articulés à ses extrémités,  The object of the present invention therefore consists in providing an anti-rollback device which does not have the drawbacks of known devices, which can be removably mounted on a conventional ski without modifying the nature or the profile of its sole, and which has good compromise between the anti-rollback effect and the possibility of sliding freely forward. This object is achieved by the anti-rollback device for skiing, object of the invention, which is characterized by the fact that it comprises at least one elongated retaining element the lower face of which has a profile or a composition such that the sliding of said element on snow is only possible freely in a longitudinal direction, by the fact that this retaining element is carried by two arms articulated at its ends, et par le fait que chaque bras est monté pivotant dans un palier perpendiculairement à l'axe longitudinal dudit élément, ce palier étant destiné à être fixé sur la partie supérieure du ski, de telle sorte que l'élément de retenue soit disposé parallèlement au ski et latéralement à l'extérieur de celui-ci au niveau de sa portion médiane et soit déplaçable librement parallèlement à la surface de ce ski entre une position avant basse de retenue et une position arrière haute de glissement.  and by the fact that each arm is pivotally mounted in a bearing perpendicular to the longitudinal axis of said element, this bearing being intended to be fixed on the upper part of the ski, so that the retaining element is arranged parallel to the ski and laterally outside of it at its median portion and is freely movable parallel to the surface of this ski between a low front position of retention and a high rear position of sliding. Le dessin annexé illustre schématiquement et à titre d'exemple une forme d'exécution du dispositif antirecul pour ski selon l'invention.  The accompanying drawing illustrates schematically and by way of example an embodiment of the anti-rollback device for skiing according to the invention. La fig. 1 est une vue latérale de la partie médiane d'un ski de fond muni du dispositif antirecul selon l'invention.  Fig. 1 is a side view of the middle part of a cross-country ski provided with the anti-rollback device according to the invention. La fig. 2 est une vue de dessus de la partie médiane illustrée à la fig. 1, sans la chaussure ni l'étrier de fixation.  Fig. 2 is a top view of the middle part illustrated in FIG. 1, without the shoe or the fixing bracket. La fig. 3 est une vue en coupe transversale selon la ligne III-III delafig. 2.  Fig. 3 is a cross-sectional view along line III-III delafig. 2. Le ski de fond 1 partiellement représenté est de type conventionnel, avec une semelle uniforme ne présentant pas de zone médiane modifiée, et est muni de manière habituelle d'un étrier de fixation 2 dans lequel est introduite et fixée l'extrémité avant de la chaussure 3 du skieur.  The cross-country ski 1 partially shown is of the conventional type, with a uniform sole having no modified middle zone, and is usually provided with a fixing bracket 2 in which the front end of the boot is introduced and fixed. 3 of the skier.   Le dispositif antirecul fixé au ski 1 comprend deux éléments en forme de lames 4, 4' disposés de chaque côté de la portion médiane du ski 1 et articulés par rapport à celui-ci de telle sorte qu'ils soient déplaçables selon un mouvement allant de bas en haut et d'avant en arrière et inversement (flèche I) et parallèlement au plan du ski.  The anti-rollback device attached to the ski 1 comprises two blade-shaped elements 4, 4 ′ arranged on each side of the middle portion of the ski 1 and articulated with respect to the latter so that they can be moved in a movement ranging from bottom up and front to back and vice versa (arrow I) and parallel to the plane of the ski. L'articulation permettant le mouvement précité est obtenue par la présence d'axes de pivotement perpendiculaires aux lames 4, 4'.  The articulation allowing the aforementioned movement is obtained by the presence of pivot axes perpendicular to the blades 4, 4 '. Chaque extrémité respectivement avant et arrière de chaque lame 4, 4' est montée pivotante sur un bras-support respectivement avant 5 et arrière 6. Ces bras-supports 5, 6 sont eux-mêmes montés pivotants **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. Each respectively front and rear end of each blade 4, 4 ′ is pivotally mounted on a support arm respectively front 5 and rear 6. These support arms 5, 6 are themselves pivotally mounted ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH705181A 1981-11-04 1981-11-04 Anti-backslip device for a ski CH644276A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH705181A CH644276A5 (en) 1981-11-04 1981-11-04 Anti-backslip device for a ski

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH705181A CH644276A5 (en) 1981-11-04 1981-11-04 Anti-backslip device for a ski

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH644276A5 true CH644276A5 (en) 1984-07-31

Family

ID=4319174

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH705181A CH644276A5 (en) 1981-11-04 1981-11-04 Anti-backslip device for a ski

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH644276A5 (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2015152731A1 (en) * 2014-04-04 2015-10-08 Sæteren Mikal Ski grippers
EA031296B1 (en) * 2014-04-04 2018-12-28 Микаль Сетерен Ski grippers

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2015152731A1 (en) * 2014-04-04 2015-10-08 Sæteren Mikal Ski grippers
EP3126021A4 (en) * 2014-04-04 2018-01-10 Sæteren, Mikal Ski grippers
US9895595B2 (en) 2014-04-04 2018-02-20 Mikal SÆTEREN Ski grippers
EA031296B1 (en) * 2014-04-04 2018-12-28 Микаль Сетерен Ski grippers

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2146194A1 (en) Device for binding a shoe to a sliding component
EP0026148B1 (en) Device for allowing movement on snow
CA2146193A1 (en) Device for binding a shoe to a sliding element
EP0422382B1 (en) Device to oppose backward gliding for cross-country skiing
FR2547508A1 (en) SECURITY FIXING FOR SKI
EP0959964B1 (en) Footwear such as a ski boot or the like with a ski or the like for use therewith
FR2642980A1 (en) Binding device for a cross-country ski and boot intended for such a binding device
WO1989010169A1 (en) Braking device for skates and skate boards
FR2614545A1 (en) Safety binding for a ski
CH663544A5 (en) CROSS COUNTRY SKI AND FOOTWEAR FOR USE WITH THIS SKI.
CH644276A5 (en) Anti-backslip device for a ski
FR2598934A1 (en) SECURITY FIXING OF A SHOE ON A SKI
FR2490099A1 (en) HIKING DEVICE FOR A SKI SAFETY BINDING
CH660976A5 (en) SECURITY FIXING FOR SKIING.
EP0820791A1 (en) Apparatus for moving on snow
FR2575928A1 (en) Ski
EP0548468A1 (en) Intermediate piece for the sliding rail of a binding element, particularly for ski bindings
EP0280589B1 (en) Ski-carrying equipment
EP1025768B1 (en) Ski boot
CH675689A5 (en)
CA1163282A (en) Apparatus for snow travel
CH674468A5 (en)
EP2322255A1 (en) Braking device for a snowboard
WO1980001989A1 (en) Ski brake
FR2646093A1 (en) FIXING DEVICE FOR ALPINE SKI

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased