CH643128A5 - Support element with changing configuration - Google Patents

Support element with changing configuration Download PDF

Info

Publication number
CH643128A5
CH643128A5 CH693281A CH693281A CH643128A5 CH 643128 A5 CH643128 A5 CH 643128A5 CH 693281 A CH693281 A CH 693281A CH 693281 A CH693281 A CH 693281A CH 643128 A5 CH643128 A5 CH 643128A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
bags
inflation
element according
movement
duration
Prior art date
Application number
CH693281A
Other languages
French (fr)
Inventor
Alexandre Warpelin
Original Assignee
Alexandre Warpelin
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Alexandre Warpelin filed Critical Alexandre Warpelin
Priority to CH693281A priority Critical patent/CH643128A5/en
Publication of CH643128A5 publication Critical patent/CH643128A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47CCHAIRS; SOFAS; BEDS
    • A47C20/00Head -, foot -, or like rests for beds, sofas or the like
    • A47C20/02Head -, foot -, or like rests for beds, sofas or the like of detachable or loose type
    • A47C20/027Back supports, e.g. for sitting in bed
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47CCHAIRS; SOFAS; BEDS
    • A47C20/00Head -, foot -, or like rests for beds, sofas or the like
    • A47C20/04Head -, foot -, or like rests for beds, sofas or the like with adjustable inclination
    • A47C20/048Head -, foot -, or like rests for beds, sofas or the like with adjustable inclination by fluid means

Abstract

The support element comprises inflatable bags (1), a pump (4) and a pre-adjustable timing switch (5) intended for controlling the inflation and deflation of the bags. The arrangement of the bags and the design of their pivoting system around the hinges (2) makes it possible to produce structures of variable shapes such as pillows for example. The device is used essentially for imparting a movement to the parts of the bodies of bedridden people that are in danger of becoming numb as a result of staying in the same position for a long period. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Elément de support à configuration changeante, caractérisé en ce qu'il est constitué d'une pluralité de sacs gonflables (1), de charnières (2) reliant entre eux les sacs, d'organes (3) établissant un écartement entre les sacs, d'un moyen (4) prévu pour gonfler les sacs, d'un moyen (5) prévu pour régler la périodicité des gonflages.



   2. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que les charnières (2) sont positionnées chacune, d'une part, sur l'arête d'un sac et, d'autre part, soit sur la surface d'un autre sac, soit sur l'arête d'un autre sac.



   3. Elément selon les revendications I et 2, caractérisé en ce que les charnières sont constituées par une ligature des marges d'une pluralité de sacs.



   4. Elément selon les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les charnières sont constituées d'une partie commune à plusieurs sacs (10).



   5. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que les organes établissant un écartement entre les sacs sont soit des bandes continues de tissu (3a), soit des cordes ou similaires (3b).



   6. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que les organes établissant un écartement entre les sacs sont des sacs gonflables   (11).   



   7. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que le moyen (4) prévu pour gonfler les sacs est une pompe à fluides.



   8. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que le moyen (4) prévu pour gonfler les sacs est un compresseur de gaz.



   9. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que le moyen (5) prévu pour régler la périodicité du gonflage est un déclencheur chronométrique préréglable.



   10. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que la pluralité des sacs gonflables (1) est munie d'une enveloppe capitonnée (6).



   La présente invention concerne un élément de support à configuration changeante, notamment un oreiller.



   La station couchée provoque, si elle est prolongée, un engourdissement des membres et de la nuque en particulier. Én effet, une bonne circulation du sang suppose que les articulations ne soient pas bloquées. De même, les muscles et les tendons ont besoin de mouvement, faute de quoi ils sont source de douleurs, comme le torticolis par exemple.



   La présente invention vise à combattre le effets du décubitus en imprimant un mouvement à la partie du corps ou aux membres qui risquent l'engourdissement. Les personnes alitées, qu'elles aient été victimes d'un accident ou qu'elles doivent conserver une position couchée pour des raisons médicales, restent souvent dans la même position pendant plusieurs heures, voire pendant plusieurs jours. On essaie de réduire les inconvénients de l'alitement par des changements de position au moyen de coussins ou d'oreillers que   l'on    dispose pour les déplacer ensuite. De tels changements de positionn ne représentent que l'abandon d'une position fixe pour une autre position fixe et non un mouvement. C'est pourquoi la création d'un mouvement, répété le cas échéant, représente un avantage par rapport aux solutions ordinaires.

  En ce qui concerne plus simplement le sommeil, la station dans une position déterminée aboutit souvent à un engourdissement, lequel provoque en général le réveil. Ici aussi, le changement de position par un mouvement relativement lent est bénéfique, car il permet d'éviter l'engourdissement sans provoquer le réveil. Il existe déjà des lits médicaux équipés de systèmes à commande électrique permettant d'incliner certaines parties du lit. Cependant, que ce soit pour la personne malade ou victime d'un accident ou pour la personne endormie, ce genre de lits présente des inconvénients. Pour les malades ou les victimes d'accidents, il est nécessaire, la plupart du temps, qu'un tiers intervienne pour   manoeu-    vrer le dispositif.

  Et quand bien même le changement de position interviendrait souvent, la durée de la manoeuvre d'inclinaison est si courte que le bien-être fourni par ce mouvement en est d'autant plus éphémère. Pour les personnes endormies, ce genre de lits n'est d'aucune utilité puisque, le changement de position provoquant le réveil, il est plus incommodant que bienfaisant.



   La solution apportée par la présente invention est exposée dans les revendications.



   Une forme d'exécution préférentielle ainsi que des variantes d'exécution sont décrites ci-après. Elles sont représentées dans le dessin où:
 la fig. 1 montre une coupe de la structure à configuration modifiable en position repliée;
 la fig. 2 montre une vue du dispositif entier avec la structure à configuration modifiable en position déployée;
 la fig. 3 montre une vue de détail de l'organe d'écartement;
 la fig. 4 montre une coupe de la structure à configuration modifiable selon une variante d'exécution.



   Comme on le voit au dessin (fig. 2), la forme d'exécution préférentielle du dispositif se compose:
 - de trois sacs pneumatiques 1,
 - d'une charnière commune 2,
 - d'organes établissant un écartement entre les sacs 3,
 - d'une pompe 4,
 - d'un déclencheur   préréglable    5,
 - d'une enveloppe capitonnée 6,
 - d'un tuyau reliant la pompe aux sacs gonflables 7.



   Dans la position repliée (fig. 1), les sacs pneumatiques 1 sont superposés. Les sacs sont disposés de telle façon que les embouchures de gonflage soient voisines et permettent l'arrivée de l'air comprimé par un seul tuyau 7 dont l'extrémité est munie d'un embout à trois sorties 8. Ces sacs rectangulaires, en toile caoutchoutée ou en matière plastique, ont les proportions d'un oreiller ordinaire.



   La charnière 2 est un axe autour duquel les sacs pivotent et se déploient en éventail en prenant appui   l'un    sur   l'autre.    La charnière est constituée par une ligature de la marge des trois sacs, mais sa réalisation par collage ou par rivetage est également envisageable.



  La charnière sera placée sous la nuque de l'utilisateur.



   L'amplitude du mouvement de rotation des sacs est déterminée par la largeur de la bande de tissu 3a qui fixe l'écartement maximal entre deux sacs.



   Dans une autre variante d'exécution, ce même écartement est fixé par la longueur des lanières 3b qui remplacent la bande de tissu.



   Dans une autre variante d'exécution (fig. 4), les bandes de tissu ou les lanières sont remplacées par des boudins pneumatiques en forme de polochon 11 qui sont fixés en longueur à la face correspondante de chacun des sacs 9 qu'ils séparent. Dans cette forme d'exécution, la charnière autour de laquelle les sacs pivotent est constituée par la partie commune aux trois sacs 10. Le gonflage s'effectue par une seule embouchure 12, les sacs 9 communiquant par des orifices 13 avec les boudins en forme de polochon 11.



   Une pompe 4 alimente les sacs en air comprimé par l'intermédiaire d'un tuyau flexible 7 et d'un embout à trois sorties 8.

 

   La mise en marche et l'arrêt de la pompe sont commandés par un déclencheur chronométrique préréglable 5 qui permet de programmer:
 - la durée de la phase de gonflage,
 - la durée du maintien en position déployée,
 - la durée du maintien en position repliée.



   La durée de la phase de gonflage   détermine    l'ampleur de l'élévation réalisée si elle est inférieure au temps nécessaire à l'obtention du gonflage maximal. La durée de maintien en position déployée dépend de l'étanchéité de la soupape de commande du dégonflage ainsi que du tuyau et des sacs eux-mêmes. La possibilité de maintenir la position déployée permet de varier la nature du mouvement en adoptant la position déployée comme position de base et en ne procédant à un dégonflage suivi d'un gonflage qu'à des moments espa  



  cés. La détermination des durées des phases représente un choix entre deux positions de base, mais elle prévoit aussi la programmation d'une suite continue de gonflages et de dégonflages.



   Les indications qui suivent illustrent un exemple de réalisation.



  La pompe utilisée est du même type que celles qui sont utilisées pour oxygéner les aquariums; elle alimente trois sacs dont les dimensions sont celles d'un oreiller ordinaire. La pompe fournit 2901 d'air à l'air libre et 2001 d'air sous 1 m d'eau. Avec ces caractéristiques, le temps de gonflage est voisin de 2 min et la durée du cycle complet, soit un gonflage suivi d'un dégonflage, est voisin de 4 min.



   La combinaison de deux exemplaires du dispositif, disposés   l'un    vis-à-vis de l'autre, charnière sur charnière, avec des phases rigoureusement inversées, soit le gonflage de   l'un    s'effectuant en même temps que le dégonflage de l'autre, rend possible un mouvement de retournement. Ce mouvement s'applique par exemple sur le corps entier en faisant passer une personne couchée sur le ventre à une position dorsale.



   La présente invention, en utilisant des sacs ou coussins gonflables en relation avec une commande de gonflage programmable, évite les principaux désavantages des solutions connues jusqu'ici. En effet, le gonflage qui provoque le changement de position s'opère par un mouvement progressif et lent qui permet de décongestionner les parties engourdies, sans qu'il y ait   d'â-coups,    et par conséquent sans provoquer le réveil des personnes endormies. De plus, lorsque les muscles ou les tendons sont maintenus dans une position durant une période prolongée, un changement brusque de position est l'occasion de douleurs supplémentaires, ce que   l'on    tend précisément à éviter avec un mouvement suffisamment étendu dans le temps pour qu'il en devienne presque imperceptible.



   La solution apportée par la présente invention vaut également par le fait que des changements de position même très fréquents sont effectués en douceur et sans que l'utilisateur ait à s'inquiéter de les provoquer. Le préréglage des opérations de gonflage et de dégonflage permet de programmer dans le temps des périodes de mouvements plus ou moins intenses.

 

   En outre, la réfrigération ou le chauffage du fluide de gonflage permettent d'associer une fonction de traitement à la fonction de mise en mouvement. C'est ainsi que l'injection d'air ou d'un fluide réfrigéré dans les sacs gonflables permet de combiner le mouvement créé avec, par exemple, la prévention des hémorragies qui est faite d'ordinaire avec des sacs de glace. De même, I'injection d'air chaud ou d'un fluide réchauffé produit les effets habituels d'une bouillotte.



   En position repliée (fig. 1), I'enveloppe capitonnée 6 donne aux sacs l'apparence d'un oreiller ordinaire. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Support element with changing configuration, characterized in that it consists of a plurality of air bags (1), hinges (2) connecting the bags together, members (3) establishing a spacing between the bags, means (4) provided for inflating the bags, means (5) provided for adjusting the frequency of inflation.



   2. Element according to claim 1, characterized in that the hinges (2) are each positioned, on the one hand, on the edge of a bag and, on the other hand, either on the surface of another bag , or on the edge of another bag.



   3. Element according to claims I and 2, characterized in that the hinges are constituted by a ligation of the margins of a plurality of bags.



   4. Element according to claims 1 and 2, characterized in that the hinges consist of a part common to several bags (10).



   5. Element according to claim 1, characterized in that the members establishing a spacing between the bags are either continuous strips of fabric (3a), or cords or the like (3b).



   6. Element according to claim 1, characterized in that the members establishing a spacing between the bags are inflatable bags (11).



   7. Element according to claim 1, characterized in that the means (4) provided for inflating the bags is a fluid pump.



   8. Element according to claim 1, characterized in that the means (4) provided for inflating the bags is a gas compressor.



   9. Element according to claim 1, characterized in that the means (5) provided for adjusting the periodicity of inflation is a preset chronometric trigger.



   10. Element according to claim 1, characterized in that the plurality of air bags (1) is provided with a padded envelope (6).



   The present invention relates to a support element with a changing configuration, in particular a pillow.



   The lying down station causes, if prolonged, numbness of the limbs and the neck in particular. Indeed, good blood circulation supposes that the joints are not blocked. Likewise, muscles and tendons need movement, otherwise they are a source of pain, like torticollis for example.



   The present invention aims to combat the effects of decubitus by imparting a movement to the part of the body or to the limbs which are at risk of numbness. Bedridden people, whether they have been involved in an accident or need to stay in a lying position for medical reasons, often stay in the same position for several hours or even days. We try to reduce the inconvenience of bed rest by changing position using cushions or pillows that are available to move them afterwards. Such changes in position represent only the abandonment of a fixed position for another fixed position and not a movement. This is why the creation of a movement, repeated if necessary, represents an advantage compared to ordinary solutions.

  As regards sleep, the station in a determined position often leads to numbness, which generally causes awakening. Here too, the change of position by a relatively slow movement is beneficial, since it makes it possible to avoid numbness without causing awakening. There are already medical beds fitted with electrically operated systems that allow parts of the bed to be tilted. However, whether for the sick or accident victim or for the sleeping person, these types of beds have drawbacks. For the sick or accident victims, it is most of the time necessary for a third party to intervene to operate the device.

  And even if the change of position would often occur, the duration of the tilting maneuver is so short that the well-being provided by this movement is all the more ephemeral. For sleeping people, this kind of bed is of no use since, the change of position causing the awakening, it is more inconvenient than beneficial.



   The solution provided by the present invention is set out in the claims.



   A preferred embodiment as well as alternative embodiments are described below. They are represented in the drawing where:
 fig. 1 shows a section of the structure with modifiable configuration in the folded position;
 fig. 2 shows a view of the entire device with the structure with modifiable configuration in the deployed position;
 fig. 3 shows a detailed view of the spacer member;
 fig. 4 shows a section of the structure with modifiable configuration according to an alternative embodiment.



   As seen in the drawing (fig. 2), the preferred embodiment of the device consists of:
 - three pneumatic bags 1,
 - a common hinge 2,
 - organs establishing a spacing between the bags 3,
 - a pump 4,
 - a preset trigger 5,
 - a padded envelope 6,
 - a pipe connecting the pump to the air bags 7.



   In the folded position (fig. 1), the air bags 1 are stacked. The bags are arranged in such a way that the inflation mouths are close and allow the arrival of compressed air by a single pipe 7, the end of which is provided with a nozzle with three outlets 8. These rectangular bags, in canvas rubberized or plastic, have the proportions of an ordinary pillow.



   The hinge 2 is an axis around which the bags pivot and deploy as a fan while bearing on one another. The hinge is constituted by a ligature of the margin of the three bags, but its realization by gluing or by riveting is also possible.



  The hinge will be placed under the user's neck.



   The amplitude of the bags' rotational movement is determined by the width of the strip of fabric 3a which fixes the maximum spacing between two bags.



   In another alternative embodiment, this same spacing is fixed by the length of the strips 3b which replace the strip of fabric.



   In another alternative embodiment (FIG. 4), the strips of fabric or the straps are replaced by pneumatic rolls in the shape of a duffel 11 which are fixed in length to the corresponding face of each of the bags 9 which they separate. In this embodiment, the hinge around which the bags pivot is constituted by the part common to the three bags 10. The inflation takes place by a single mouth 12, the bags 9 communicating through orifices 13 with the shaped tubes. duffel bag 11.



   A pump 4 supplies the bags with compressed air via a flexible hose 7 and a nozzle with three outlets 8.

 

   The starting and stopping of the pump is controlled by a preset chronometric trigger 5 which allows to program:
 - the duration of the inflation phase,
 - the duration of maintenance in the deployed position,
 - the duration of holding in the folded position.



   The duration of the inflation phase determines the extent of the elevation carried out if it is less than the time necessary to obtain the maximum inflation. The duration of maintenance in the deployed position depends on the tightness of the deflation control valve as well as the pipe and the bags themselves. The possibility of maintaining the deployed position allows the nature of the movement to be varied by adopting the deployed position as the basic position and only deflating followed by inflation at certain times.



  these. Determining the durations of the phases represents a choice between two basic positions, but it also provides for the programming of a continuous series of inflation and deflation.



   The following indications illustrate an exemplary embodiment.



  The pump used is of the same type as those used to oxygenate aquariums; she feeds three bags whose dimensions are those of an ordinary pillow. The pump supplies 2,901 air in the open air and 2001 air in 1 m of water. With these characteristics, the inflation time is close to 2 min and the duration of the complete cycle, ie an inflation followed by a deflation, is close to 4 min.



   The combination of two copies of the device, arranged one opposite the other, hinge on hinge, with phases strictly reversed, either the inflation of one being effected at the same time as the deflation of the 'other, makes a reversal movement possible. This movement applies for example to the whole body by moving a person lying on his stomach to a back position.



   The present invention, by using bags or airbags in connection with a programmable inflation control, avoids the main disadvantages of the solutions known up to now. Indeed, the inflation which causes the change of position is effected by a progressive and slow movement which makes it possible to decongest the numbed parts, without there being any jerks, and consequently without causing the awakening of the sleeping persons. . In addition, when the muscles or tendons are held in one position for a prolonged period, an abrupt change of position is the occasion for additional pain, which is precisely the tendency to avoid with a movement sufficiently extended in time to make it almost imperceptible.



   The solution provided by the present invention also applies to the fact that even very frequent position changes are carried out smoothly and without the user having to worry about causing them. The presetting of inflation and deflation operations makes it possible to program more or less intense periods of movement over time.

 

   In addition, the refrigeration or heating of the inflation fluid makes it possible to associate a treatment function with the function of setting in motion. Thus, the injection of air or a refrigerated fluid into the air bags makes it possible to combine the movement created with, for example, the prevention of bleeding which is usually done with ice bags. Likewise, injecting hot air or a heated fluid produces the usual effects of a hot water bottle.



   In the folded position (fig. 1), the padded envelope 6 gives the bags the appearance of an ordinary pillow.


    

Claims (11)

REVENDICATIONS 1. Elément de support à configuration changeante, caractérisé en ce qu'il est constitué d'une pluralité de sacs gonflables (1), de charnières (2) reliant entre eux les sacs, d'organes (3) établissant un écartement entre les sacs, d'un moyen (4) prévu pour gonfler les sacs, d'un moyen (5) prévu pour régler la périodicité des gonflages.  CLAIMS  1. Support element with changing configuration, characterized in that it consists of a plurality of inflatable bags (1), hinges (2) connecting the bags together, members (3) establishing a spacing between the bags, means (4) provided for inflating the bags, means (5) provided for adjusting the frequency of inflation. 2. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que les charnières (2) sont positionnées chacune, d'une part, sur l'arête d'un sac et, d'autre part, soit sur la surface d'un autre sac, soit sur l'arête d'un autre sac.  2. Element according to claim 1, characterized in that the hinges (2) are each positioned, on the one hand, on the edge of a bag and, on the other hand, either on the surface of another bag , or on the edge of another bag. 3. Elément selon les revendications I et 2, caractérisé en ce que les charnières sont constituées par une ligature des marges d'une pluralité de sacs.  3. Element according to claims I and 2, characterized in that the hinges are constituted by a ligation of the margins of a plurality of bags. 4. Elément selon les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les charnières sont constituées d'une partie commune à plusieurs sacs (10).  4. Element according to claims 1 and 2, characterized in that the hinges consist of a part common to several bags (10). 5. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que les organes établissant un écartement entre les sacs sont soit des bandes continues de tissu (3a), soit des cordes ou similaires (3b).  5. Element according to claim 1, characterized in that the members establishing a spacing between the bags are either continuous strips of fabric (3a), or cords or the like (3b). 6. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que les organes établissant un écartement entre les sacs sont des sacs gonflables (11).  6. Element according to claim 1, characterized in that the members establishing a spacing between the bags are inflatable bags (11). 7. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que le moyen (4) prévu pour gonfler les sacs est une pompe à fluides.  7. Element according to claim 1, characterized in that the means (4) provided for inflating the bags is a fluid pump. 8. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que le moyen (4) prévu pour gonfler les sacs est un compresseur de gaz.  8. Element according to claim 1, characterized in that the means (4) provided for inflating the bags is a gas compressor. 9. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que le moyen (5) prévu pour régler la périodicité du gonflage est un déclencheur chronométrique préréglable.  9. Element according to claim 1, characterized in that the means (5) provided for adjusting the periodicity of inflation is a preset chronometric trigger. 10. Elément selon la revendication 1, caractérisé en ce que la pluralité des sacs gonflables (1) est munie d'une enveloppe capitonnée (6).  10. Element according to claim 1, characterized in that the plurality of air bags (1) is provided with a padded envelope (6). La présente invention concerne un élément de support à configuration changeante, notamment un oreiller.  The present invention relates to a support element with a changing configuration, in particular a pillow. La station couchée provoque, si elle est prolongée, un engourdissement des membres et de la nuque en particulier. Én effet, une bonne circulation du sang suppose que les articulations ne soient pas bloquées. De même, les muscles et les tendons ont besoin de mouvement, faute de quoi ils sont source de douleurs, comme le torticolis par exemple.  The lying down station causes, if prolonged, numbness of the limbs and the neck in particular. Indeed, good blood circulation supposes that the joints are not blocked. Likewise, muscles and tendons need movement, otherwise they are a source of pain, like torticollis for example. La présente invention vise à combattre le effets du décubitus en imprimant un mouvement à la partie du corps ou aux membres qui risquent l'engourdissement. Les personnes alitées, qu'elles aient été victimes d'un accident ou qu'elles doivent conserver une position couchée pour des raisons médicales, restent souvent dans la même position pendant plusieurs heures, voire pendant plusieurs jours. On essaie de réduire les inconvénients de l'alitement par des changements de position au moyen de coussins ou d'oreillers que l'on dispose pour les déplacer ensuite. De tels changements de positionn ne représentent que l'abandon d'une position fixe pour une autre position fixe et non un mouvement. C'est pourquoi la création d'un mouvement, répété le cas échéant, représente un avantage par rapport aux solutions ordinaires.  The present invention aims to combat the effects of decubitus by imparting a movement to the part of the body or to the limbs which are at risk of numbness. Bedridden people, whether they have been involved in an accident or need to stay in a lying position for medical reasons, often stay in the same position for several hours or even days. We try to reduce the inconvenience of bed rest by changing position using cushions or pillows that are available to move them afterwards. Such changes in position represent only the abandonment of a fixed position for another fixed position and not a movement. This is why the creation of a movement, repeated if necessary, represents an advantage compared to ordinary solutions. En ce qui concerne plus simplement le sommeil, la station dans une position déterminée aboutit souvent à un engourdissement, lequel provoque en général le réveil. Ici aussi, le changement de position par un mouvement relativement lent est bénéfique, car il permet d'éviter l'engourdissement sans provoquer le réveil. Il existe déjà des lits médicaux équipés de systèmes à commande électrique permettant d'incliner certaines parties du lit. Cependant, que ce soit pour la personne malade ou victime d'un accident ou pour la personne endormie, ce genre de lits présente des inconvénients. Pour les malades ou les victimes d'accidents, il est nécessaire, la plupart du temps, qu'un tiers intervienne pour manoeu- vrer le dispositif. As regards sleep, the station in a determined position often leads to numbness, which generally causes awakening. Here too, the change of position by a relatively slow movement is beneficial, since it makes it possible to avoid numbness without causing awakening. There are already medical beds fitted with electrically operated systems that allow parts of the bed to be tilted. However, whether for the sick or accident victim or for the sleeping person, these types of beds have drawbacks. For the sick or accident victims, it is most of the time necessary for a third party to intervene to operate the device. Et quand bien même le changement de position interviendrait souvent, la durée de la manoeuvre d'inclinaison est si courte que le bien-être fourni par ce mouvement en est d'autant plus éphémère. Pour les personnes endormies, ce genre de lits n'est d'aucune utilité puisque, le changement de position provoquant le réveil, il est plus incommodant que bienfaisant. And even if the change of position often occurs, the duration of the tilting maneuver is so short that the well-being provided by this movement is all the more ephemeral. For sleeping people, this kind of bed is of no use since, the change of position causing the awakening, it is more inconvenient than beneficial. La solution apportée par la présente invention est exposée dans les revendications.  The solution provided by the present invention is set out in the claims. Une forme d'exécution préférentielle ainsi que des variantes d'exécution sont décrites ci-après. Elles sont représentées dans le dessin où: la fig. 1 montre une coupe de la structure à configuration modifiable en position repliée; la fig. 2 montre une vue du dispositif entier avec la structure à configuration modifiable en position déployée; la fig. 3 montre une vue de détail de l'organe d'écartement; la fig. 4 montre une coupe de la structure à configuration modifiable selon une variante d'exécution.  A preferred embodiment as well as alternative embodiments are described below. They are represented in the drawing where:  fig. 1 shows a section of the structure with modifiable configuration in the folded position;  fig. 2 shows a view of the entire device with the structure with modifiable configuration in the deployed position;  fig. 3 shows a detailed view of the spacer member;  fig. 4 shows a section of the structure with modifiable configuration according to an alternative embodiment. Comme on le voit au dessin (fig. 2), la forme d'exécution préférentielle du dispositif se compose: - de trois sacs pneumatiques 1, - d'une charnière commune 2, - d'organes établissant un écartement entre les sacs 3, - d'une pompe 4, - d'un déclencheur préréglable 5, - d'une enveloppe capitonnée 6, - d'un tuyau reliant la pompe aux sacs gonflables 7.  As seen in the drawing (fig. 2), the preferred embodiment of the device consists of:  - three pneumatic bags 1,  - a common hinge 2,  - organs establishing a spacing between the bags 3,  - a pump 4,  - a preset trigger 5,  - a padded envelope 6,  - a pipe connecting the pump to the air bags 7. Dans la position repliée (fig. 1), les sacs pneumatiques 1 sont superposés. Les sacs sont disposés de telle façon que les embouchures de gonflage soient voisines et permettent l'arrivée de l'air comprimé par un seul tuyau 7 dont l'extrémité est munie d'un embout à trois sorties 8. Ces sacs rectangulaires, en toile caoutchoutée ou en matière plastique, ont les proportions d'un oreiller ordinaire.  In the folded position (fig. 1), the air bags 1 are stacked. The bags are arranged in such a way that the inflation mouths are close and allow the arrival of compressed air by a single pipe 7, the end of which is provided with a nozzle with three outlets 8. These rectangular bags, in canvas rubberized or plastic, have the proportions of an ordinary pillow. La charnière 2 est un axe autour duquel les sacs pivotent et se déploient en éventail en prenant appui l'un sur l'autre. La charnière est constituée par une ligature de la marge des trois sacs, mais sa réalisation par collage ou par rivetage est également envisageable.  The hinge 2 is an axis around which the bags pivot and deploy as a fan while bearing on one another. The hinge is constituted by a ligature of the margin of the three bags, but its realization by gluing or by riveting is also possible. La charnière sera placée sous la nuque de l'utilisateur. The hinge will be placed under the user's neck. L'amplitude du mouvement de rotation des sacs est déterminée par la largeur de la bande de tissu 3a qui fixe l'écartement maximal entre deux sacs.  The amplitude of the bags' rotational movement is determined by the width of the strip of fabric 3a which fixes the maximum spacing between two bags. Dans une autre variante d'exécution, ce même écartement est fixé par la longueur des lanières 3b qui remplacent la bande de tissu.  In another alternative embodiment, this same spacing is fixed by the length of the strips 3b which replace the strip of fabric. Dans une autre variante d'exécution (fig. 4), les bandes de tissu ou les lanières sont remplacées par des boudins pneumatiques en forme de polochon 11 qui sont fixés en longueur à la face correspondante de chacun des sacs 9 qu'ils séparent. Dans cette forme d'exécution, la charnière autour de laquelle les sacs pivotent est constituée par la partie commune aux trois sacs 10. Le gonflage s'effectue par une seule embouchure 12, les sacs 9 communiquant par des orifices 13 avec les boudins en forme de polochon  In another alternative embodiment (FIG. 4), the strips of fabric or the strips are replaced by pneumatic rolls in the shape of a duffel 11 which are fixed in length to the corresponding face of each of the bags 9 which they separate. In this embodiment, the hinge around which the bags pivot is constituted by the part common to the three bags 10. The inflation takes place by a single mouth 12, the bags 9 communicating through orifices 13 with the shaped tubes. duffel bag 11. 11. Une pompe 4 alimente les sacs en air comprimé par l'intermédiaire d'un tuyau flexible 7 et d'un embout à trois sorties 8.  A pump 4 supplies the bags with compressed air via a flexible hose 7 and a nozzle with three outlets 8.   La mise en marche et l'arrêt de la pompe sont commandés par un déclencheur chronométrique préréglable 5 qui permet de programmer: - la durée de la phase de gonflage, - la durée du maintien en position déployée, - la durée du maintien en position repliée.  The starting and stopping of the pump is controlled by a preset chronometric trigger 5 which allows to program:  - the duration of the inflation phase,  - the duration of maintenance in the deployed position,  - the duration of holding in the folded position. La durée de la phase de gonflage détermine l'ampleur de l'élévation réalisée si elle est inférieure au temps nécessaire à l'obtention du gonflage maximal. La durée de maintien en position déployée dépend de l'étanchéité de la soupape de commande du dégonflage ainsi que du tuyau et des sacs eux-mêmes. La possibilité de maintenir la position déployée permet de varier la nature du mouvement en adoptant la position déployée comme position de base et en ne procédant à un dégonflage suivi d'un gonflage qu'à des moments espa **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  The duration of the inflation phase determines the extent of the elevation carried out if it is less than the time necessary to obtain the maximum inflation. The duration of maintenance in the deployed position depends on the tightness of the deflation control valve as well as the pipe and the bags themselves. The possibility of maintaining the deployed position allows the nature of the movement to be varied by adopting the deployed position as the basic position and only deflating followed by inflation at certain times. ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH693281A 1981-10-30 1981-10-30 Support element with changing configuration CH643128A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH693281A CH643128A5 (en) 1981-10-30 1981-10-30 Support element with changing configuration

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH693281A CH643128A5 (en) 1981-10-30 1981-10-30 Support element with changing configuration

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH643128A5 true CH643128A5 (en) 1984-05-30

Family

ID=4317309

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH693281A CH643128A5 (en) 1981-10-30 1981-10-30 Support element with changing configuration

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH643128A5 (en)

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1990009752A1 (en) * 1989-02-28 1990-09-07 Philip Charles Howes Body support devices
US5302003A (en) * 1992-12-18 1994-04-12 Judy Xenofos Collapsible footrest
US5645319A (en) * 1995-03-13 1997-07-08 Parks, Jr.; Robert R. Passenger's pillow
US5708999A (en) * 1997-01-08 1998-01-20 Priolo; Gino John Adjustable therapeutic pillow
US6442779B1 (en) * 2000-09-25 2002-09-03 Kemp Inc. Portable feet elevator

Cited By (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1990009752A1 (en) * 1989-02-28 1990-09-07 Philip Charles Howes Body support devices
GB2249023A (en) * 1989-02-28 1992-04-29 Philip Charles Howes Body support devices
GB2249023B (en) * 1989-02-28 1993-01-06 Philip Charles Howes Body support devices
US5302003A (en) * 1992-12-18 1994-04-12 Judy Xenofos Collapsible footrest
US5645319A (en) * 1995-03-13 1997-07-08 Parks, Jr.; Robert R. Passenger's pillow
US5708999A (en) * 1997-01-08 1998-01-20 Priolo; Gino John Adjustable therapeutic pillow
US6442779B1 (en) * 2000-09-25 2002-09-03 Kemp Inc. Portable feet elevator

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US5269323A (en) Body support
US5806115A (en) Portable, integrated, universally adjustable position control system
US4643173A (en) Heated traction belt
US6846322B2 (en) Apparatus and method for manipulating core body temperature
US4536028A (en) Fitted sheet for lounge chair
US5336157A (en) Penile clamp for impotence
USD455213S1 (en) Tennis elbow support
US6942297B2 (en) Portable lateral-support headrest
CH643128A5 (en) Support element with changing configuration
JP3835985B2 (en) Penis extension device
US4432108A (en) Therapeutic leg support
US6666426B1 (en) Pillow hold for use on an adjustable surface of a bed
BE1009689A6 (en) Relaxation pillow.
USD401341S (en) Psychotherapeutic flaccid penile prosthetic
US5425007A (en) Securing band mechanism
US3511230A (en) Copulation aid
US5842968A (en) Soft penile clamp device
US20030024536A1 (en) Anatomical device
WO1992005741A1 (en) A wrap-around fastener
FR3002856A1 (en) DEVICE FOR TRAINING AT THE HIGHEST DIFFERENCE
WO1995024881A1 (en) Massaging garment
US329140A (en) Arm-rest for embalming-tables
FR2565931A1 (en) Lifebelt which can be inflated when needed
FR2589722A1 (en) Orthopaedic shoulder device
JP3017977B1 (en) Leg support device with knee rest adjustment mechanism

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased