CH619876A5 - Appliance for skimming the brake discs of motor vehicles - Google Patents

Appliance for skimming the brake discs of motor vehicles Download PDF

Info

Publication number
CH619876A5
CH619876A5 CH138178A CH138178A CH619876A5 CH 619876 A5 CH619876 A5 CH 619876A5 CH 138178 A CH138178 A CH 138178A CH 138178 A CH138178 A CH 138178A CH 619876 A5 CH619876 A5 CH 619876A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
spindle
vehicle
carriage
hub
motor
Prior art date
Application number
CH138178A
Other languages
French (fr)
Inventor
Pierre Mercay
Original Assignee
Pierre Mercay
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Pierre Mercay filed Critical Pierre Mercay
Priority to CH138178A priority Critical patent/CH619876A5/en
Publication of CH619876A5 publication Critical patent/CH619876A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23BTURNING; BORING
    • B23B5/00Turning-machines or devices specially adapted for particular work; Accessories specially adapted therefor
    • B23B5/04Turning-machines or devices specially adapted for particular work; Accessories specially adapted therefor for reconditioning hubs or brake drums or axle spindles without removing same from the vehicle
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23BTURNING; BORING
    • B23B2235/00Turning of brake discs, drums or hubs
    • B23B2235/04Machining of brake discs
    • B23B2235/045Simultaneous machining of both sides of the brake disc

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Braking Arrangements (AREA)

Abstract

The appliance comprises a framework (1) carrying a rotary spindle (3) which is fastened to the hub of a vehicle wheel. The latter rests on the ground by means of the framework of the appliance, forming a prop (1a). The appliance comprises a transverse slide (18) carrying two cutting tools simultaneously machining the two faces of the brake disc whilst the latter is driven by the spindle of the appliance by a motor (5) which drives this spindle. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Appareil pour dresser les disques de freins de véhicules automobiles, caractérisé par le fait qu'il comprend un bâti présentant des moyens d'appui au sol, une broche montée rotativement sur ledit bâti, des moyens permettant de fixer ladite broche sur le moyeu de la roue d'un véhicule automobile, coaxialement à celuici, au moins un chariot agencé de façon à se déplacer transversalement par rapport à ladite broche, et au moins un outil d'usinage porté par ledit chariot, le tout de manière que, la broche étant fixée sur le moyeu de la roue du véhicule, et le bâti de l'appareil constituant une béquille sur laquelle repose le véhicule, le moyeu soit entraîné en rotation à l'aide de ladite broche, et qu'au moins une des faces du disque soit dressée à l'aide de l'outil d'usinage au cours de déplacements dudit chariot.



   2. Appareil suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que le chariot porte deux outils d'usinage agencés de façon à agir chacun sur une des faces du disque, ces deux outils travaillant simultanément au cours des déplacements du chariot.



   3. Appareil suivant la revendication 2, caractérisé par le fait que le chariot porte deux coulisseaux se déplaçant suivant une direction commune, perpendiculaire à la direction de déplacement du chariot, chacun desdits coulisseaux portant   l'un    des deux outils d'usinage.



   4. Appareil suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il comprend un moteur d'entraînement de la broche, l'outil étant constitué par un burin fixe.



   5. Appareil suivant la revendication 4, caractérisé par le fait que ledit moteur est agencé de façon à pouvoir tourner dans les deux sens.



   6. Appareil suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que son bâti présente deux postes aptes à recevoir ledit chariot, ces deux postes étant situés en avant de l'extrémité de la broche, symétriquement par rapport à l'axe de celle-ci.



   7. Appareil suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que la broche est munie, à son extrémité antérieure, d'un plateau sur lequel sont articulés des chiens de fixation dont la position est réglable et qui sont chacun percés d'un trou destiné à s'engager sur un des goujons que présente le moyeu de la roue du véhicule.



   La présente invention a pour objet un appareil pour dresser les disques de freins de véhicules automobiles.



   Les disques de freins de véhicules automobiles demandent à être dressés après un certain temps d'usage, en raison des irrégularités de surface que leur occasionne l'usure. Ce dressage s'effectue le plus généralement au tour, un rectifiage à la meule n'étant pas indispensable, le disque étant séparé du véhicule.



   L'utilisation d'appareils transportables permettant d'opérer sur un disque de frein en place sur le véhicule se heurte à un problème majeur dû à la relative légèreté de tels appareils qui fait que ceux-ci vibrent lors de l'emploi.



   Le problème des vibrations d'un appareil relativement léger, apte à être amené en regard du disque à dresser alors que celui-ci est encore en place sur le véhicule, a été résolu par la présente invention, grâce aux moyens revendiqués.



   Le dessin représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention.



   La fig. 1 est une vue en perspective d'un appareil pour dresser les disques de freins de véhicules automobiles.



   La fig. 2 en est une vue en élévation latérale, à plus grande échelle.



   La fig. 3 en est une vue en élévation de face sensiblement à l'échelle de la fig. 2, et
 la fig. 4 en est une vue en plan, également sensiblement à cette échelle.



   L'appareil représenté, dont le poids n'excède pas une trentaine de kilos, ce qui permet de l'amener et de le placer en regard des disques de freins d'un véhicule automobile alors que ceux-ci sont en place sur ledit véhicule, comprend un bâti 1 présentant une partie la en forme de béquille destinée à prendre appui sur le sol.



  Ce bâti 1 se prolonge par deux longerons lb supportant un quill 2 dont la broche 3 est entraînée, par l'intermédiaire d'un accouplement élastique 4, par un moteur électrique 5 monté en porte à faux sur un réducteur 6 lui-même fixé par des boulons 7 aux longerons lb. Ce moteur est agencé de façon à pouvoir tourner aussi bien dans un sens que dans l'autre, pour des raisons qui seront indiquées plus loin.



   La broche 3 porte, à son extrémité antérieure, fixé par des vis 8, un plateau 9 sur lequel sont fixés des chiens 10, en forme d'équerre, que des vis 11, traversant le plateau 9, permettent de bloquer dans une position angulaire quelconque par rapport au plateau. Chacun de ces chiens est percé d'un trou 12 destiné à s'engager sur   l'un    des goujons, désignés par 13, que présente le moyeu 14 d'une roue de véhicule automobile. Le nombre de ces chiens (quatre dans l'exemple représenté) correspondra au nombre des goujons de roue du moyeu. Le plateau 9 présentera le nombre de trous, non représentés au dessin, situés dans les positions voulues, pour permettre la fixation du nombre désiré, et dans la position voulue, des chiens 10.



   Le bâti 1 est muni de deux tables lc situées en avant du plateau 9 de la broche 3, symétriquement par rapport à l'axe de celleci. Ces deux tables sont toutes deux aptes à recevoir un appareil d'usinage, désigné d'une façon générale par 15. Cet appareil d'usinage 15 comprend une coulisse 16 se fixant de façon amovible à l'une ou l'autre des tables lc, au moyen d'écrous 17, dans une position dans laquelle son axe est dirigé transversalement par rapport à la broche 3. L'appareil d'usinage 15 comprend, en outre, un chariot 18 se déplaçant dans le sens de la flèche 19 (fig. 3 et 4), le long de la coulisse 16, et dont les mouvements sont commandés manuellement par une vis, non représentée, actionnée par un volant 20.

  Le chariot 18 porte une coulisse 21 disposée transversalement par rapport à sa propre direction de déplacement, sur laquelle sont montés deux coulisseaux 22 et 23 se déplaçant dans le sens de la flèche 24 (fig. 2 et 4) sous l'action de vis, non représentées, actionnées elles-mêmes par des poulets de commande 25, respectivement 26. Les coulisseaux 22 et 23 portent chacun un burin 27, respectivement 28, ces deux burins étant fixés de part et d'autre du disque de frein à dresser, désigné par 14a, solidaire du moyeu 14 de la roue du véhicule.



   L'appareil décrit et représenté fonctionne de la façon suivante:   l'une    des roues d'un véhicule étant soulevée à l'aide d'un vérin, elle est séparée de son moyeu 14 et l'appareil est adapté à celui-ci par l'intermédiaire des chiens 10 dont la position aura été réglée de manière que le trou 12 de chacun d'eux vienne se placer en regard de   l'un    des goujons 13 du moyeu. Les chiens 10 sont alors bloqués sur le plateau 9 à l'aide des écrous 11 et le vérin est manoeuvré dans le sens de la descente, de façon que le véhicule repose sur le sol par l'intermédiaire de la béquille la du bâti 1 de l'appareil. Grâce à cet agencement, et comme mentionné précédemment, le poids du véhicule s'ajoute à celui de l'appareil, évitant ainsi toute vibration de ce dernier.



   Le chariot 18 étant retiré dans sa position extrême extérieure, on règle, à l'aide des poulets de commande 25 et 26, la position exacte des deux burins 27 et 28 par rapport à la face du disque de frein 14a que chacun de ces burins doit dresser. La broche étant entraînée par le moteur 5, le moyeu 14 et le disque de frein 14a tournent avec elle et, par chariotage à l'aide du volant de commande 20, on déplace les deux burins 27 et 28 radialement par rapport à l'axe de la broche. Au cours de ce mouvement, les burins attaquent les deux faces du disque dont ils assurent ainsi le dressage. Selon le degré d'usure du disque, une ou plusieurs passes seront nécessaires.  



   Selon qu'il s'agira de dresser le disque d'une roue avant ou



  d'une roue arrière, ou d'une roue droite ou d'une roue gauche du véhicule, l'une ou l'autre des tables lc recevra l'appareil à usiner 15, comme aussi le moteur 5 tournera dans un sens ou dans l'autre.



   Ainsi, le présent appareil permet le dressage des disques de freins alors même que ceux-ci sont encore en place sur le véhicule.



  Il est à remarquer qu'il ne sera même pas nécessaire de démonter la pince du frein, portant les plaquettes de freinage, les burins 27 et 28 pouvant s'engager de part et d'autre du disque, dans l'espace réservé aux plaquettes de freinage qui, au préalable, auront été démontées. Cependant, si le démontage de la pince elle-même n'offre pas de difficultés, il sera plus facile, en la démontant, de contrôler le travail effectué par l'appareil.



   En variante, les simples burins 27 et 28 pourront être remplacés par des outils rotatifs de coupe, par exemple des meules de rectifiage, entraînés chacun par un moteur. Dans ce cas, le moteur 5 d'entraînement de la broche 3 pourra être supprimé et être remplacé par un simple volant actionnable manuellement, permettant de faire tourner lentement la broche 3, et, par conséquent, le disque de frein à dresser, au fur et à mesure que les meules de rectifiage se déplaceront radialement en regard du disque, commandées par le chariot 18. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Apparatus for dressing the brake discs of motor vehicles, characterized in that it comprises a frame having means for supporting the ground, a spindle rotatably mounted on said frame, means for fixing said spindle on the hub of the wheel of a motor vehicle, coaxially thereto, at least one carriage arranged so as to move transversely relative to said spindle, and at least one machining tool carried by said carriage, all so that the spindle being fixed on the hub of the vehicle wheel, and the frame of the device constituting a stand on which the vehicle rests, the hub is driven in rotation using said spindle, and that at least one of the faces of the disc is erected using the machining tool during movement of said carriage.



   2. Apparatus according to claim 1, characterized in that the carriage carries two machining tools arranged so as to act each on one of the faces of the disc, these two tools working simultaneously during the movements of the carriage.



   3. Apparatus according to claim 2, characterized in that the carriage carries two slides moving in a common direction, perpendicular to the direction of movement of the carriage, each of said slides carrying one of the two machining tools.



   4. Apparatus according to claim 1, characterized in that it comprises a spindle drive motor, the tool consisting of a fixed chisel.



   5. Apparatus according to claim 4, characterized in that said motor is arranged so that it can rotate in both directions.



   6. Apparatus according to claim 1, characterized in that its frame has two stations capable of receiving said carriage, these two stations being located in front of the end of the spindle, symmetrically with respect to the axis thereof .



   7. Apparatus according to claim 1, characterized in that the spindle is provided, at its front end, with a plate on which are articulated fixing dogs whose position is adjustable and which are each pierced with a hole intended to engage on one of the studs presented by the hub of the vehicle wheel.



   The present invention relates to an apparatus for dressing the brake discs of motor vehicles.



   Motor vehicle brake discs need to be straightened after a certain period of use, due to surface irregularities caused by wear. This dressing is generally carried out on a lathe, grinding with the grinding wheel is not essential, the disc being separated from the vehicle.



   The use of transportable devices making it possible to operate on a brake disc in place on the vehicle encounters a major problem due to the relative lightness of such devices which makes them vibrate during use.



   The problem of vibrations of a relatively light device, capable of being brought facing the disc to be dressed while it is still in place on the vehicle, has been solved by the present invention, by means of the claimed means.



   The drawing represents, by way of example, an embodiment of the subject of the invention.



   Fig. 1 is a perspective view of an apparatus for dressing the brake discs of motor vehicles.



   Fig. 2 is a side elevational view, on a larger scale.



   Fig. 3 is a front elevation view thereof substantially on the scale of FIG. 2, and
 fig. 4 is a plan view, also substantially on this scale.



   The device shown, the weight of which does not exceed thirty kilos, which makes it possible to bring it and place it opposite the brake discs of a motor vehicle while these are in place on said vehicle , comprises a frame 1 having a part la in the form of a crutch intended to bear on the ground.



  This frame 1 is extended by two longitudinal members lb supporting a quill 2, the spindle 3 of which is driven, by means of an elastic coupling 4, by an electric motor 5 mounted cantilevered on a reduction gear 6 itself fixed by from bolts 7 to side members lb. This motor is arranged so that it can rotate both in one direction and in the other, for reasons which will be indicated later.



   The spindle 3 carries, at its anterior end, fixed by screws 8, a plate 9 on which dogs 10 are fixed, in the form of a square, that screws 11, passing through the plate 9, make it possible to block in an angular position any compared to the plateau. Each of these dogs is pierced with a hole 12 intended to engage on one of the studs, designated by 13, which has the hub 14 of a motor vehicle wheel. The number of these dogs (four in the example shown) will correspond to the number of wheel studs on the hub. The plate 9 will present the number of holes, not shown in the drawing, located in the desired positions, to allow the fixing of the desired number, and in the desired position, of the dogs 10.



   The frame 1 is provided with two tables lc situated in front of the plate 9 of the spindle 3, symmetrically with respect to the axis of this. These two tables are both suitable for receiving a machining device, generally designated by 15. This machining device 15 comprises a slide 16 removably fastening to one or the other of the tables lc , by means of nuts 17, in a position in which its axis is directed transversely with respect to the spindle 3. The machining apparatus 15 further comprises a carriage 18 moving in the direction of the arrow 19 ( Fig. 3 and 4), along the slide 16, and whose movements are controlled manually by a screw, not shown, actuated by a handwheel 20.

  The carriage 18 carries a slide 21 arranged transversely to its own direction of movement, on which are mounted two slides 22 and 23 moving in the direction of the arrow 24 (fig. 2 and 4) under the action of screws, not shown, actuated themselves by control chickens 25, respectively 26. The slides 22 and 23 each carry a chisel 27, respectively 28, these two chisels being fixed on either side of the brake disc to be dressed, designated by 14a, integral with the hub 14 of the vehicle wheel.



   The device described and shown operates in the following manner: one of the wheels of a vehicle being lifted using a jack, it is separated from its hub 14 and the device is adapted thereto by the intermediary of the dogs 10, the position of which has been adjusted so that the hole 12 of each of them comes to be placed opposite one of the studs 13 of the hub. The dogs 10 are then blocked on the plate 9 using the nuts 11 and the jack is maneuvered in the direction of descent, so that the vehicle rests on the ground by means of the stand 1a of the frame 1 of the device. Thanks to this arrangement, and as mentioned previously, the weight of the vehicle is added to that of the device, thus avoiding any vibration of the latter.



   The carriage 18 being withdrawn in its extreme external position, using the control chickens 25 and 26, the exact position of the two chisels 27 and 28 relative to the face of the brake disc 14a that each of these chisels is adjusted must train. The spindle being driven by the motor 5, the hub 14 and the brake disc 14a rotate with it and, by turning with the aid of the control wheel 20, the two chisels 27 and 28 are moved radially with respect to the axis of the spindle. During this movement, the chisels attack the two faces of the disc, which they thus ensure the dressing. Depending on the degree of wear of the disc, one or more passes will be necessary.



   Depending on whether it is to prepare the disc of a front wheel or



  of a rear wheel, or a right wheel or a left wheel of the vehicle, one or the other of the tables lc will receive the machine tool 15, as also the motor 5 will rotate in one direction or in the other.



   Thus, the present device allows the dressing of the brake discs even when they are still in place on the vehicle.



  It should be noted that it will not even be necessary to disassemble the brake calliper, carrying the brake pads, the chisels 27 and 28 being able to engage on either side of the disc, in the space reserved for the pads. brakes that have been removed beforehand. However, if disassembly of the clamp itself does not present difficulties, it will be easier, by disassembling it, to control the work carried out by the device.



   Alternatively, the simple chisels 27 and 28 may be replaced by rotary cutting tools, for example grinding wheels, each driven by a motor. In this case, the motor 5 for driving the spindle 3 can be eliminated and replaced by a simple hand-operated flywheel, allowing the spindle 3 to be slowly rotated, and consequently the brake disc to be drawn up, as and as the grinding wheels move radially opposite the disc, controlled by the carriage 18.


    

Claims (7)

REVENDICATIONS 1. Appareil pour dresser les disques de freins de véhicules automobiles, caractérisé par le fait qu'il comprend un bâti présentant des moyens d'appui au sol, une broche montée rotativement sur ledit bâti, des moyens permettant de fixer ladite broche sur le moyeu de la roue d'un véhicule automobile, coaxialement à celuici, au moins un chariot agencé de façon à se déplacer transversalement par rapport à ladite broche, et au moins un outil d'usinage porté par ledit chariot, le tout de manière que, la broche étant fixée sur le moyeu de la roue du véhicule, et le bâti de l'appareil constituant une béquille sur laquelle repose le véhicule, le moyeu soit entraîné en rotation à l'aide de ladite broche, et qu'au moins une des faces du disque soit dressée à l'aide de l'outil d'usinage au cours de déplacements dudit chariot. CLAIMS 1. Apparatus for dressing the brake discs of motor vehicles, characterized in that it comprises a frame having means for supporting the ground, a spindle rotatably mounted on said frame, means for fixing said spindle on the hub of the wheel of a motor vehicle, coaxially thereto, at least one carriage arranged so as to move transversely relative to said spindle, and at least one machining tool carried by said carriage, all so that the spindle being fixed on the hub of the vehicle wheel, and the frame of the device constituting a stand on which the vehicle rests, the hub is driven in rotation using said spindle, and that at least one of the faces of the disc is erected using the machining tool during movement of said carriage. 2. Appareil suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que le chariot porte deux outils d'usinage agencés de façon à agir chacun sur une des faces du disque, ces deux outils travaillant simultanément au cours des déplacements du chariot. 2. Apparatus according to claim 1, characterized in that the carriage carries two machining tools arranged so as to act each on one of the faces of the disc, these two tools working simultaneously during the movements of the carriage. 3. Appareil suivant la revendication 2, caractérisé par le fait que le chariot porte deux coulisseaux se déplaçant suivant une direction commune, perpendiculaire à la direction de déplacement du chariot, chacun desdits coulisseaux portant l'un des deux outils d'usinage. 3. Apparatus according to claim 2, characterized in that the carriage carries two slides moving in a common direction, perpendicular to the direction of movement of the carriage, each of said slides carrying one of the two machining tools. 4. Appareil suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il comprend un moteur d'entraînement de la broche, l'outil étant constitué par un burin fixe. 4. Apparatus according to claim 1, characterized in that it comprises a spindle drive motor, the tool consisting of a fixed chisel. 5. Appareil suivant la revendication 4, caractérisé par le fait que ledit moteur est agencé de façon à pouvoir tourner dans les deux sens. 5. Apparatus according to claim 4, characterized in that said motor is arranged so that it can rotate in both directions. 6. Appareil suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que son bâti présente deux postes aptes à recevoir ledit chariot, ces deux postes étant situés en avant de l'extrémité de la broche, symétriquement par rapport à l'axe de celle-ci. 6. Apparatus according to claim 1, characterized in that its frame has two stations capable of receiving said carriage, these two stations being located in front of the end of the spindle, symmetrically with respect to the axis thereof . 7. Appareil suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que la broche est munie, à son extrémité antérieure, d'un plateau sur lequel sont articulés des chiens de fixation dont la position est réglable et qui sont chacun percés d'un trou destiné à s'engager sur un des goujons que présente le moyeu de la roue du véhicule. 7. Apparatus according to claim 1, characterized in that the spindle is provided, at its front end, with a plate on which are articulated fixing dogs whose position is adjustable and which are each pierced with a hole intended to engage on one of the studs presented by the hub of the vehicle wheel. La présente invention a pour objet un appareil pour dresser les disques de freins de véhicules automobiles. The present invention relates to an apparatus for dressing the brake discs of motor vehicles. Les disques de freins de véhicules automobiles demandent à être dressés après un certain temps d'usage, en raison des irrégularités de surface que leur occasionne l'usure. Ce dressage s'effectue le plus généralement au tour, un rectifiage à la meule n'étant pas indispensable, le disque étant séparé du véhicule. Motor vehicle brake discs need to be straightened after a certain period of use, due to surface irregularities caused by wear. This dressing is generally carried out on a lathe, grinding with the grinding wheel is not essential, the disc being separated from the vehicle. L'utilisation d'appareils transportables permettant d'opérer sur un disque de frein en place sur le véhicule se heurte à un problème majeur dû à la relative légèreté de tels appareils qui fait que ceux-ci vibrent lors de l'emploi. The use of transportable devices making it possible to operate on a brake disc in place on the vehicle encounters a major problem due to the relative lightness of such devices which makes them vibrate during use. Le problème des vibrations d'un appareil relativement léger, apte à être amené en regard du disque à dresser alors que celui-ci est encore en place sur le véhicule, a été résolu par la présente invention, grâce aux moyens revendiqués. The problem of vibrations of a relatively light device, capable of being brought facing the disc to be dressed while it is still in place on the vehicle, has been solved by the present invention, by means of the claimed means. Le dessin représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention. The drawing represents, by way of example, an embodiment of the subject of the invention. La fig. 1 est une vue en perspective d'un appareil pour dresser les disques de freins de véhicules automobiles. Fig. 1 is a perspective view of an apparatus for dressing the brake discs of motor vehicles. La fig. 2 en est une vue en élévation latérale, à plus grande échelle. Fig. 2 is a side elevational view, on a larger scale. La fig. 3 en est une vue en élévation de face sensiblement à l'échelle de la fig. 2, et la fig. 4 en est une vue en plan, également sensiblement à cette échelle. Fig. 3 is a front elevation view thereof substantially on the scale of FIG. 2, and fig. 4 is a plan view, also substantially on this scale. L'appareil représenté, dont le poids n'excède pas une trentaine de kilos, ce qui permet de l'amener et de le placer en regard des disques de freins d'un véhicule automobile alors que ceux-ci sont en place sur ledit véhicule, comprend un bâti 1 présentant une partie la en forme de béquille destinée à prendre appui sur le sol. The device shown, the weight of which does not exceed thirty kilos, which makes it possible to bring it and place it opposite the brake discs of a motor vehicle while these are in place on said vehicle , comprises a frame 1 having a part la in the form of a crutch intended to bear on the ground. Ce bâti 1 se prolonge par deux longerons lb supportant un quill 2 dont la broche 3 est entraînée, par l'intermédiaire d'un accouplement élastique 4, par un moteur électrique 5 monté en porte à faux sur un réducteur 6 lui-même fixé par des boulons 7 aux longerons lb. Ce moteur est agencé de façon à pouvoir tourner aussi bien dans un sens que dans l'autre, pour des raisons qui seront indiquées plus loin. This frame 1 is extended by two longitudinal members lb supporting a quill 2, the spindle 3 of which is driven, by means of an elastic coupling 4, by an electric motor 5 mounted cantilevered on a reduction gear 6 itself fixed by from bolts 7 to side members lb. This motor is arranged so that it can rotate both in one direction and in the other, for reasons which will be indicated later. La broche 3 porte, à son extrémité antérieure, fixé par des vis 8, un plateau 9 sur lequel sont fixés des chiens 10, en forme d'équerre, que des vis 11, traversant le plateau 9, permettent de bloquer dans une position angulaire quelconque par rapport au plateau. Chacun de ces chiens est percé d'un trou 12 destiné à s'engager sur l'un des goujons, désignés par 13, que présente le moyeu 14 d'une roue de véhicule automobile. Le nombre de ces chiens (quatre dans l'exemple représenté) correspondra au nombre des goujons de roue du moyeu. Le plateau 9 présentera le nombre de trous, non représentés au dessin, situés dans les positions voulues, pour permettre la fixation du nombre désiré, et dans la position voulue, des chiens 10. The spindle 3 carries, at its anterior end, fixed by screws 8, a plate 9 on which dogs 10 are fixed, in the form of a square, that screws 11, passing through the plate 9, make it possible to block in an angular position any compared to the plateau. Each of these dogs is pierced with a hole 12 intended to engage on one of the studs, designated by 13, which has the hub 14 of a motor vehicle wheel. The number of these dogs (four in the example shown) will correspond to the number of wheel studs on the hub. The plate 9 will present the number of holes, not shown in the drawing, located in the desired positions, to allow the fixing of the desired number, and in the desired position, of the dogs 10. Le bâti 1 est muni de deux tables lc situées en avant du plateau 9 de la broche 3, symétriquement par rapport à l'axe de celleci. Ces deux tables sont toutes deux aptes à recevoir un appareil d'usinage, désigné d'une façon générale par 15. Cet appareil d'usinage 15 comprend une coulisse 16 se fixant de façon amovible à l'une ou l'autre des tables lc, au moyen d'écrous 17, dans une position dans laquelle son axe est dirigé transversalement par rapport à la broche 3. L'appareil d'usinage 15 comprend, en outre, un chariot 18 se déplaçant dans le sens de la flèche 19 (fig. 3 et 4), le long de la coulisse 16, et dont les mouvements sont commandés manuellement par une vis, non représentée, actionnée par un volant 20. The frame 1 is provided with two tables lc situated in front of the plate 9 of the spindle 3, symmetrically with respect to the axis of this. These two tables are both suitable for receiving a machining device, generally designated by 15. This machining device 15 comprises a slide 16 removably fastening to one or the other of the tables lc , by means of nuts 17, in a position in which its axis is directed transversely with respect to the spindle 3. The machining apparatus 15 further comprises a carriage 18 moving in the direction of the arrow 19 ( Fig. 3 and 4), along the slide 16, and whose movements are controlled manually by a screw, not shown, actuated by a handwheel 20. Le chariot 18 porte une coulisse 21 disposée transversalement par rapport à sa propre direction de déplacement, sur laquelle sont montés deux coulisseaux 22 et 23 se déplaçant dans le sens de la flèche 24 (fig. 2 et 4) sous l'action de vis, non représentées, actionnées elles-mêmes par des poulets de commande 25, respectivement 26. Les coulisseaux 22 et 23 portent chacun un burin 27, respectivement 28, ces deux burins étant fixés de part et d'autre du disque de frein à dresser, désigné par 14a, solidaire du moyeu 14 de la roue du véhicule. The carriage 18 carries a slide 21 arranged transversely relative to its own direction of movement, on which are mounted two slides 22 and 23 moving in the direction of the arrow 24 (fig. 2 and 4) under the action of screws, not shown, actuated themselves by control chickens 25, respectively 26. The sliders 22 and 23 each carry a chisel 27, respectively 28, these two chisels being fixed on either side of the brake disc to be dressed, designated by 14a, integral with the hub 14 of the vehicle wheel. L'appareil décrit et représenté fonctionne de la façon suivante: l'une des roues d'un véhicule étant soulevée à l'aide d'un vérin, elle est séparée de son moyeu 14 et l'appareil est adapté à celui-ci par l'intermédiaire des chiens 10 dont la position aura été réglée de manière que le trou 12 de chacun d'eux vienne se placer en regard de l'un des goujons 13 du moyeu. Les chiens 10 sont alors bloqués sur le plateau 9 à l'aide des écrous 11 et le vérin est manoeuvré dans le sens de la descente, de façon que le véhicule repose sur le sol par l'intermédiaire de la béquille la du bâti 1 de l'appareil. Grâce à cet agencement, et comme mentionné précédemment, le poids du véhicule s'ajoute à celui de l'appareil, évitant ainsi toute vibration de ce dernier. The device described and shown operates in the following manner: one of the wheels of a vehicle being lifted using a jack, it is separated from its hub 14 and the device is adapted thereto by the intermediary of the dogs 10, the position of which has been adjusted so that the hole 12 of each of them comes to be placed opposite one of the studs 13 of the hub. The dogs 10 are then blocked on the plate 9 using the nuts 11 and the jack is maneuvered in the direction of descent, so that the vehicle rests on the ground by means of the stand 1a of the frame 1 the device. Thanks to this arrangement, and as mentioned previously, the weight of the vehicle is added to that of the device, thus avoiding any vibration of the latter. Le chariot 18 étant retiré dans sa position extrême extérieure, on règle, à l'aide des poulets de commande 25 et 26, la position exacte des deux burins 27 et 28 par rapport à la face du disque de frein 14a que chacun de ces burins doit dresser. La broche étant entraînée par le moteur 5, le moyeu 14 et le disque de frein 14a tournent avec elle et, par chariotage à l'aide du volant de commande 20, on déplace les deux burins 27 et 28 radialement par rapport à l'axe de la broche. Au cours de ce mouvement, les burins attaquent les deux faces du disque dont ils assurent ainsi le dressage. Selon le degré d'usure du disque, une ou plusieurs passes seront nécessaires. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. The carriage 18 being withdrawn in its extreme external position, using the control chickens 25 and 26, the exact position of the two chisels 27 and 28 relative to the face of the brake disc 14a that each of these chisels is adjusted must train. The spindle being driven by the motor 5, the hub 14 and the brake disc 14a rotate with it and, by turning with the aid of the control wheel 20, the two chisels 27 and 28 are moved radially relative to the axis of the spindle. During this movement, the chisels attack the two faces of the disc, which they thus ensure the dressing. Depending on the degree of wear of the disc, one or more passes will be necessary. ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH138178A 1978-02-08 1978-02-08 Appliance for skimming the brake discs of motor vehicles CH619876A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH138178A CH619876A5 (en) 1978-02-08 1978-02-08 Appliance for skimming the brake discs of motor vehicles

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH138178A CH619876A5 (en) 1978-02-08 1978-02-08 Appliance for skimming the brake discs of motor vehicles

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH619876A5 true CH619876A5 (en) 1980-10-31

Family

ID=4209094

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH138178A CH619876A5 (en) 1978-02-08 1978-02-08 Appliance for skimming the brake discs of motor vehicles

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH619876A5 (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3815690A1 (en) * 1988-05-07 1989-11-16 Hessische Apparatebau Lathe
US5279192A (en) * 1990-09-26 1994-01-18 Ammco Tools Technology Corporation Portable external drive assembly
CN115256069A (en) * 2022-09-26 2022-11-01 烟台美丰机械有限公司 Full-automatic efficient polishing equipment for inner ring and outer ring of automobile brake disc

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3815690A1 (en) * 1988-05-07 1989-11-16 Hessische Apparatebau Lathe
US5279192A (en) * 1990-09-26 1994-01-18 Ammco Tools Technology Corporation Portable external drive assembly
CN115256069A (en) * 2022-09-26 2022-11-01 烟台美丰机械有限公司 Full-automatic efficient polishing equipment for inner ring and outer ring of automobile brake disc
CN115256069B (en) * 2022-09-26 2022-12-06 烟台美丰机械有限公司 Full-automatic efficient polishing equipment for inner ring and outer ring of automobile brake disc

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1178056A (en) Fixture and method for resurfacing vehicle brake discs
FR2585276A2 (en) MACHINE EXECUTING VARIOUS MACHINING OPERATIONS SUCH AS TURNING, MILLING, BORING
US4336730A (en) Fixture for resurfacing vehicle brake discs
US4515191A (en) Radial universal tool
CH619876A5 (en) Appliance for skimming the brake discs of motor vehicles
FR2695853A1 (en) Milling, planing and polishing machine with automatic tool change and corresponding device.
JPH09192949A (en) Bogie for assembling and disassembling engine
CN218051020U (en) Clamping device for welding
KR101322351B1 (en) Object rotating device for side grinder
EP0023876A1 (en) Machines for sharpening machining tools
CN110293512B (en) Mechanical arm device and control system
CN111015462A (en) Polishing equipment for machining automobile casting parts
JP2004332299A (en) Rail polishing device
CN218137558U (en) Auxiliary fixing device is used in processing of vehicle chassis accessory
CN219005496U (en) Grinding platform for online machining of riding wheel shaft
CN217728112U (en) Grinding device with clamping mechanism for seamless steel pipe machining
CH605030A5 (en) Grinding machine adjustable workpiece support
CN219485322U (en) Ultra-long deep hole polishing tool for deep hole part machining
CN218693272U (en) Mould processingequipment convenient to switch station
CN214162042U (en) Auxiliary assembly for speed reducer
KR101751579B1 (en) Automobile brake disk grind machine
CN211805329U (en) Machining grinding machanism
CN213561672U (en) Adjustable precision grinding machine for parts of special printing equipment
CN213998554U (en) General formula car water pump processing frock
CN220839324U (en) Water pump pliers flour milling device

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased