CH618075A5 - Apparatus for oxygenating a fish tank - Google Patents

Apparatus for oxygenating a fish tank Download PDF

Info

Publication number
CH618075A5
CH618075A5 CH1126477A CH1126477A CH618075A5 CH 618075 A5 CH618075 A5 CH 618075A5 CH 1126477 A CH1126477 A CH 1126477A CH 1126477 A CH1126477 A CH 1126477A CH 618075 A5 CH618075 A5 CH 618075A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
compressor
tank
air
pressure
motor
Prior art date
Application number
CH1126477A
Other languages
French (fr)
Inventor
Emile Wyss
Original Assignee
Emile Wyss
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Emile Wyss filed Critical Emile Wyss
Priority to CH1126477A priority Critical patent/CH618075A5/en
Publication of CH618075A5 publication Critical patent/CH618075A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01KANIMAL HUSBANDRY; CARE OF BIRDS, FISHES, INSECTS; FISHING; REARING OR BREEDING ANIMALS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; NEW BREEDS OF ANIMALS
    • A01K63/00Receptacles for live fish, e.g. aquaria; Terraria
    • A01K63/04Arrangements for treating water specially adapted to receptacles for live fish
    • A01K63/042Introducing gases into the water, e.g. aerators, air pumps

Abstract

The fish tank (14) is supplied with compressed air by the injector (13), the flow rate being regulated by the tap (12). The motor-compressor set formed by the electric motor (4) and the compressor (5) operates under the control of the pressure controller (10). When the pressure inside the reservoir (1) reaches a lower threshold, the set is triggered and, sucking in the ambient air, delivers it under pressure into the reservoir until the pressure in the latter reaches a predetermined upper threshold. The motor is supplied, for example, by means of a cable (15), the plug (16) of which can be connected to the cigar lighter of a car. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Appareil d'oxygénation d'un vivier, caractérisé en ce qu'il comprend, assemblés en un bloc transportable, un réservoir d'air sous pression, un compresseur à moteur électrique capable de refouler l'air ambiant dans le réservoir et un pressostat de commande automatique du compresseur, le réservoir étant relié par un tuyau souple muni d'une vanne de réglage de débit à un injecteur d'air susceptible d'être placé dans l'enceinte du vivier, et le moteur étant agencé de manière à pouvoir être entraîné à partir de la batterie d'une voiture automobile.



   2. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que le compresseur, le pressostat et la tubulure de raccordement du compresseur au réservoir d'air sont montés directement sur ce dernier qui constitue le socle de l'appareil.



   3. Appareil selon la revendication 2, caractérisé en ce que la capacité du réservoir est d'environ 21.



   4. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que le pressostat est ajustable, la pression à laquelle il enclenche le moteur du compresseur ayant une valeur prédéterminée inférieure à 2 atmosphères.



   5. Appareil selon l'une des revendications 1 ou 4, caractérisé en ce que le pressostat est agencé de manière à déclencher le moteur du compresseur pour une pression ayant une valeur prédéterminée d'environ 3 atmosphères.



   6. Appareil selon la revendication 4, caractérisé en ce que le pressostat est raccordé à la tubulure de refoulement du compresseur et en ce qu'un clapet de retenue est incorporé à cette tuyauterie entre le compresseur et la prise du pressostat.



   7. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'injecteur d'air est une buse.



   8. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'injecteur d'air est une crépine à paroi poreuse.



   9. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que le compresseur est un compresseur à piston à un cylindre.



   Les personnes pratiquant le sport de la pêche utilisent assez souvent des viviers transportables, susceptibles d'être placés dans une voiture automobile et permettant de conserver les poissons vivants. Ces viviers sont constitués généralement par des récipients métalliques pourvus d'une alimentation en oxygène ou en air et on utilise jusqu'à maintenant, comme appareil d'oxygénation, des bonbonnes d'oxygène équipées d'un réducteur de pression et d'une tubulure dont l'extrémité est munie d'un injecteur d'air placé dans l'enceinte du vivier. Les bonbonnes d'oxygène doivent être remplacées ou rechargées de temps en temps, de sorte que l'emploi de ces appareils d'oxygénation exige un contrôle de l'état d'épuisement des bonbonnes, ce qui constitue une servitude pour le pêcheur.



   Le but de la présente invention est de réaliser un appareil d'oxygénation autonome, de petites dimensions, constamment prêt à l'emploi et d'un usage pratique.



   Dans ce but, la présente invention a pour objet un appareil d'oxygénation d'un vivier, caractérisé en ce qu'il comprend, assemblés en un bloc transportable, un réservoir d'air sous pression, un compresseur à moteur électrique capable de refouler l'air ambiant dans le réservoir et un pressostat de commande automatique du compresseur, le réservoir étant relié par un tuyau souple muni d'une vanne de réglage de débit à un injecteur d'air susceptible d'être placé dans l'enceinte du vivier, et le moteur étant agencé de manière à être entraîné à partir de la batterie d'une voiture automobile.



   On va décrire ci-après, à titre d'exemple, en se référant à
 l'unique figure du dessin annexé, une forme d'exécution de l'appareil selon l'invention.



   Le dessin est une vue en élévation schématique des divers constituants de l'appareil.



   On voit, sur le dessin, un réservoir d'air 1 qui constitue en même temps le socle de l'appareil. Ce réservoir est une enceinte métallique qui peut être de forme cylindrique, à axe vertical. Les deux fonds supérieur et inférieur sont, de préférence, légèrement bombés. Le réservoir 1 a un volume par exemple de l'ordre de 21.



  Il est monté sur des pieds 2 en caoutchouc. Sur son fond supérieur est fixé un bloc motocompresseur 3 qui comprend un moteur électrique 4 et un compresseur 5. Ce compresseur est du type à piston et comprend un cylindre 5a muni d'ailettes de refroidissement et un carter 5b contenant un vilebrequin et un accouplement à l'arbre de sortie du moteur 3 qui, le cas échéant, peut comprendre un réducteur de vitesse incorporé. A l'extrémité supérieure du cylindre 5a sont raccordées une tubulure d'admission 6 équipée d'un filtre 7 et une tubulure de refoulement 8 qui conduit l'air refoulé par le compresseur dans le réservoir 1. La tubulure 8 est équipée, à la sortie du compresseur 5, d'un clapet de retenue (non représenté) qui permet d'assurer le maintien du réservoir 1 et de la tubulure 8 sous pression.

  Cette tubulure 8 comporte, en outre, un piquage 9 qui conduit l'air refoulé par le compresseur dans le soufflet 10a d'un pressostat 10. Ce dernier est agencé de manière à commander un contact électrique branché dans l'ali- mentation du moteur 4. Quand la pression dans le réservoir 1 et la tubulure 8 est inférieure à une valeur ajustable, mais réglée de préférence de 1,8 atmosphère, le moteur est enclenché. Son alimentation est coupée quand la pression atteint environ 3 atmosphères.



   Le réservoir 1 est équipé, en outre, d'une tubulure de sortie 11 qui peut être constituée par un tuyau souple muni d'un robinet de réglage de débit 12 situé au voisinage du raccord au réservoir 1.



  Le cas échéant, ce robinet peut être combiné à un réducteur de pression. L'extrémité libre du tuyau souple 11 est équipée d'un injecteur d'air 13 constitué, dans la forme d'exécution décrite, par une crépine cylindrique à paroi poreuse d'un type connu en soi.



  L'utilisation d'une telle crépine permet une bonne répartition de l'air et joue, en même temps, le rôle de réducteur de pression.



  Toutefois, en variante, on pourrait également utiliser comme injecteur d'air une simple buse calibrée.



   Comme on le voit sur le dessin, I'injecteur d'air 13 est placé dans le fond de l'enceinte 14 d'un vivier rempli d'eau et dans lequel les poissons pêchés peuvent être conservés en vie. Ce vivier est représenté schématiquement sur le dessin.



   L'appareil décrit, utilisant des pièces constitutives connues en soi, de construction économique et éprouvée, ne pèse pas plus de quelques kilos et peut facilement être installé, soit à l'arrière d'une voiture automobile, soit même dans le coffre de la voiture. Le moteur 4 est pourvu d'un câble d'alimentation 15. C'est un moteur à courant continu construit de façon à fonctionner sous une tension de 6 ou 12 V. Le câble 15 peut être raccordé à la batterie de la voiture, par exemple par l'intermédiaire d'une prise 16 se branchant sur l'allume-cigares.



   Un avantage important de l'appareil décrit est que l'on peut utiliser comme compresseur un appareil déjà existant sur le marché, utilisé comme accessoire d'automobile, par exemple pour gonfler les pneus. Il s'agit donc d'un appareil qui peut être fabriqué en grande série et dont le prix de revient est très bas.



   Le débit d'air refoulé par ce compresseur lorsqu'il est en marche est bien supérieur au débit évacué par l'injecteur 13 dans le vivier, de sorte que le fonctionnement du groupe motocompresseur est intermittent. La pratique a montré qu'en quelques minutes, la pression de l'air refoulé dans le réservoir 1 atteint les 3 atmosphères qui constituent la limite de déclenchement du pressostat 10, tandis que l'évacuation par la tubulure 11 ne fait baisser la pression à 1,8 atmosphère qu'en l'espace de 1/2-3/4 h. La batterie de la voiture n'est donc sollicitée par le moteur 4 que durant très peu de temps, de sorte que, si le moteur de la voiture  



   est lui-même en marche, la batterie se recharge entre les périodes de fonctionnement du compresseur. L'expérience a montré également, d'ailleurs, que la consommation de courant d'un moteur comme le moteur 4 est suffisamment faible pour que, même si la voiture est à l'arrêt, l'appareil d'oxygénation fonctionne régulièrement pendant plusieurs jours avant que la batterie soit entièrement épuisée.



   La construction décrite permet donc bien d'atteindre le but visé, soit la réalisation d'un appareil d'oxygénation compact, léger, autonome et économique. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Oxygenation apparatus of a well, characterized in that it comprises, assembled in a transportable block, a pressurized air tank, an electric motor compressor capable of driving ambient air into the tank and a pressure switch for automatic compressor control, the reservoir being connected by a flexible hose fitted with a flow control valve to an air injector capable of being placed in the enclosure of the tank, and the motor being arranged so as to be able to be driven from the battery of a motor car.



   2. Device according to claim 1, characterized in that the compressor, the pressure switch and the connection pipe of the compressor to the air tank are mounted directly on the latter which constitutes the base of the device.



   3. Apparatus according to claim 2, characterized in that the capacity of the tank is approximately 21.



   4. Apparatus according to claim 1, characterized in that the pressure switch is adjustable, the pressure at which it starts the compressor motor having a predetermined value less than 2 atmospheres.



   5. Apparatus according to one of claims 1 or 4, characterized in that the pressure switch is arranged to trigger the compressor motor for a pressure having a predetermined value of about 3 atmospheres.



   6. Apparatus according to claim 4, characterized in that the pressure switch is connected to the discharge pipe of the compressor and in that a check valve is incorporated in this piping between the compressor and the pressure switch socket.



   7. Apparatus according to claim 1, characterized in that the air injector is a nozzle.



   8. Apparatus according to claim 1, characterized in that the air injector is a strainer with a porous wall.



   9. Apparatus according to claim 1, characterized in that the compressor is a piston compressor with a cylinder.



   People practicing the sport of fishing quite often use transportable tanks, capable of being placed in a motor car and allowing fish to be kept alive. These tanks are generally made up of metal containers provided with an oxygen or air supply, and until now, oxygen cylinders equipped with a pressure reducer and a tubing have been used as oxygenation apparatus. the end of which is provided with an air injector placed in the enclosure of the tank. The oxygen cylinders must be replaced or recharged from time to time, so that the use of these oxygenation devices requires a control of the state of exhaustion of the cylinders, which constitutes an easement for the fisherman.



   The object of the present invention is to provide an autonomous oxygenation device, of small dimensions, constantly ready for use and of practical use.



   To this end, the subject of the present invention is an apparatus for oxygenating a well, characterized in that it comprises, assembled in a transportable block, a tank of pressurized air, a compressor with an electric motor capable of discharging the ambient air in the tank and a pressure switch for automatic compressor control, the tank being connected by a flexible hose fitted with a flow control valve to an air injector capable of being placed in the enclosure of the tank , and the engine being arranged so as to be driven from the battery of a motor car.



   We will describe below, by way of example, with reference to
 the only figure in the accompanying drawing, an embodiment of the apparatus according to the invention.



   The drawing is a schematic elevational view of the various components of the device.



   We see in the drawing, an air tank 1 which at the same time constitutes the base of the device. This tank is a metal enclosure which can be cylindrical in shape, with a vertical axis. The two upper and lower bottoms are preferably slightly domed. The reservoir 1 has a volume for example of the order of 21.



  It is mounted on 2 rubber feet. On its upper bottom is fixed a compressor block 3 which comprises an electric motor 4 and a compressor 5. This compressor is of the piston type and comprises a cylinder 5a provided with cooling fins and a casing 5b containing a crankshaft and a coupling with the output shaft of the motor 3 which, if necessary, may include an incorporated speed reducer. At the upper end of the cylinder 5a are connected an intake manifold 6 equipped with a filter 7 and a discharge manifold 8 which conducts the air discharged by the compressor into the reservoir 1. The manifold 8 is equipped, at the outlet of the compressor 5, of a check valve (not shown) which makes it possible to maintain the tank 1 and the pipe 8 under pressure.

  This tubing 8 further comprises a nozzle 9 which conducts the air discharged by the compressor into the bellows 10a of a pressure switch 10. The latter is arranged so as to control an electrical contact connected in the motor supply. 4. When the pressure in the tank 1 and the tubing 8 is less than an adjustable value, but preferably set at 1.8 atmospheres, the engine is started. Its power is cut off when the pressure reaches about 3 atmospheres.



   The tank 1 is also equipped with an outlet pipe 11 which can be constituted by a flexible pipe fitted with a flow control valve 12 located in the vicinity of the connection to the tank 1.



  If necessary, this valve can be combined with a pressure reducer. The free end of the flexible pipe 11 is equipped with an air injector 13 constituted, in the embodiment described, by a cylindrical strainer with a porous wall of a type known per se.



  The use of such a strainer allows a good distribution of air and plays, at the same time, the role of pressure reducer.



  However, as a variant, a simple calibrated nozzle could also be used as the air injector.



   As can be seen in the drawing, the air injector 13 is placed in the bottom of the enclosure 14 of a tank filled with water and in which the fish caught can be kept alive. This pond is shown schematically in the drawing.



   The device described, using component parts known per se, of economical and proven construction, weighs no more than a few kilos and can easily be installed either on the back of a motor car or even in the boot of the car. The motor 4 is provided with a supply cable 15. It is a direct current motor constructed so as to operate at a voltage of 6 or 12 V. The cable 15 can be connected to the car battery, by example via a socket 16 plugging into the cigarette lighter.



   An important advantage of the device described is that one can use as compressor a device already existing on the market, used as an automobile accessory, for example for inflating tires. It is therefore a device that can be mass produced and whose cost is very low.



   The air flow discharged by this compressor when it is running is much higher than the flow evacuated by the injector 13 in the tank, so that the operation of the compressor unit is intermittent. Practice has shown that in a few minutes, the pressure of the air discharged into the tank 1 reaches the 3 atmospheres which constitute the triggering limit of the pressure switch 10, while the evacuation through the pipe 11 does not lower the pressure to 1.8 atmospheres in the space of 1 / 2-3 / 4 h. The car battery is therefore only used by the engine 4 for a very short time, so that, if the car engine



   is itself running, the battery recharges between the compressor operating periods. Experience has also shown, moreover, that the current consumption of an engine like engine 4 is low enough that even if the car is stopped, the oxygenation device works regularly for several days before the battery is completely exhausted.



   The construction described therefore makes it possible to achieve the desired goal, namely the production of a compact, light, autonomous and economical oxygenation device.


    

Claims (10)

REVENDICATIONS 1. Appareil d'oxygénation d'un vivier, caractérisé en ce qu'il comprend, assemblés en un bloc transportable, un réservoir d'air sous pression, un compresseur à moteur électrique capable de refouler l'air ambiant dans le réservoir et un pressostat de commande automatique du compresseur, le réservoir étant relié par un tuyau souple muni d'une vanne de réglage de débit à un injecteur d'air susceptible d'être placé dans l'enceinte du vivier, et le moteur étant agencé de manière à pouvoir être entraîné à partir de la batterie d'une voiture automobile. CLAIMS 1. Oxygenation apparatus of a well, characterized in that it comprises, assembled in a transportable block, a pressurized air tank, an electric motor compressor capable of driving ambient air into the tank and a pressure switch for automatic compressor control, the reservoir being connected by a flexible hose fitted with a flow control valve to an air injector capable of being placed in the enclosure of the tank, and the motor being arranged so as to be able to be driven from the battery of a motor car. 2. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que le compresseur, le pressostat et la tubulure de raccordement du compresseur au réservoir d'air sont montés directement sur ce dernier qui constitue le socle de l'appareil. 2. Device according to claim 1, characterized in that the compressor, the pressure switch and the connection pipe of the compressor to the air tank are mounted directly on the latter which constitutes the base of the device. 3. Appareil selon la revendication 2, caractérisé en ce que la capacité du réservoir est d'environ 21. 3. Apparatus according to claim 2, characterized in that the capacity of the tank is approximately 21. 4. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que le pressostat est ajustable, la pression à laquelle il enclenche le moteur du compresseur ayant une valeur prédéterminée inférieure à 2 atmosphères. 4. Apparatus according to claim 1, characterized in that the pressure switch is adjustable, the pressure at which it starts the compressor motor having a predetermined value less than 2 atmospheres. 5. Appareil selon l'une des revendications 1 ou 4, caractérisé en ce que le pressostat est agencé de manière à déclencher le moteur du compresseur pour une pression ayant une valeur prédéterminée d'environ 3 atmosphères. 5. Apparatus according to one of claims 1 or 4, characterized in that the pressure switch is arranged to trigger the compressor motor for a pressure having a predetermined value of about 3 atmospheres. 6. Appareil selon la revendication 4, caractérisé en ce que le pressostat est raccordé à la tubulure de refoulement du compresseur et en ce qu'un clapet de retenue est incorporé à cette tuyauterie entre le compresseur et la prise du pressostat. 6. Apparatus according to claim 4, characterized in that the pressure switch is connected to the discharge pipe of the compressor and in that a check valve is incorporated in this piping between the compressor and the pressure switch socket. 7. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'injecteur d'air est une buse. 7. Apparatus according to claim 1, characterized in that the air injector is a nozzle. 8. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'injecteur d'air est une crépine à paroi poreuse. 8. Apparatus according to claim 1, characterized in that the air injector is a strainer with a porous wall. 9. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que le compresseur est un compresseur à piston à un cylindre. 9. Apparatus according to claim 1, characterized in that the compressor is a piston compressor with a cylinder. Les personnes pratiquant le sport de la pêche utilisent assez souvent des viviers transportables, susceptibles d'être placés dans une voiture automobile et permettant de conserver les poissons vivants. Ces viviers sont constitués généralement par des récipients métalliques pourvus d'une alimentation en oxygène ou en air et on utilise jusqu'à maintenant, comme appareil d'oxygénation, des bonbonnes d'oxygène équipées d'un réducteur de pression et d'une tubulure dont l'extrémité est munie d'un injecteur d'air placé dans l'enceinte du vivier. Les bonbonnes d'oxygène doivent être remplacées ou rechargées de temps en temps, de sorte que l'emploi de ces appareils d'oxygénation exige un contrôle de l'état d'épuisement des bonbonnes, ce qui constitue une servitude pour le pêcheur. People practicing the sport of fishing quite often use transportable tanks, capable of being placed in a motor car and allowing fish to be kept alive. These tanks are generally made up of metal containers provided with an oxygen or air supply, and until now, oxygen cylinders equipped with a pressure reducer and a tubing have been used as oxygenation apparatus. the end of which is provided with an air injector placed in the enclosure of the tank. The oxygen tanks must be replaced or recharged from time to time, so that the use of these oxygenation devices requires a control of the state of exhaustion of the tanks, which constitutes an easement for the fisherman. Le but de la présente invention est de réaliser un appareil d'oxygénation autonome, de petites dimensions, constamment prêt à l'emploi et d'un usage pratique. The object of the present invention is to provide an autonomous oxygenation device, of small dimensions, constantly ready for use and of practical use. Dans ce but, la présente invention a pour objet un appareil d'oxygénation d'un vivier, caractérisé en ce qu'il comprend, assemblés en un bloc transportable, un réservoir d'air sous pression, un compresseur à moteur électrique capable de refouler l'air ambiant dans le réservoir et un pressostat de commande automatique du compresseur, le réservoir étant relié par un tuyau souple muni d'une vanne de réglage de débit à un injecteur d'air susceptible d'être placé dans l'enceinte du vivier, et le moteur étant agencé de manière à être entraîné à partir de la batterie d'une voiture automobile. To this end, the subject of the present invention is an apparatus for oxygenating a well, characterized in that it comprises, assembled in a transportable block, a tank of pressurized air, a compressor with an electric motor capable of discharging the ambient air in the tank and a pressure switch for automatic compressor control, the tank being connected by a flexible hose fitted with a flow control valve to an air injector capable of being placed in the enclosure of the tank , and the engine being arranged so as to be driven from the battery of a motor car. On va décrire ci-après, à titre d'exemple, en se référant à l'unique figure du dessin annexé, une forme d'exécution de l'appareil selon l'invention. We will describe below, by way of example, with reference to the only figure in the accompanying drawing, an embodiment of the apparatus according to the invention. Le dessin est une vue en élévation schématique des divers constituants de l'appareil. The drawing is a schematic elevational view of the various components of the device. On voit, sur le dessin, un réservoir d'air 1 qui constitue en même temps le socle de l'appareil. Ce réservoir est une enceinte métallique qui peut être de forme cylindrique, à axe vertical. Les deux fonds supérieur et inférieur sont, de préférence, légèrement bombés. Le réservoir 1 a un volume par exemple de l'ordre de 21. We see in the drawing, an air tank 1 which at the same time constitutes the base of the device. This tank is a metal enclosure which can be cylindrical in shape, with a vertical axis. The two upper and lower bottoms are preferably slightly domed. The reservoir 1 has a volume for example of the order of 21. Il est monté sur des pieds 2 en caoutchouc. Sur son fond supérieur est fixé un bloc motocompresseur 3 qui comprend un moteur électrique 4 et un compresseur 5. Ce compresseur est du type à piston et comprend un cylindre 5a muni d'ailettes de refroidissement et un carter 5b contenant un vilebrequin et un accouplement à l'arbre de sortie du moteur 3 qui, le cas échéant, peut comprendre un réducteur de vitesse incorporé. A l'extrémité supérieure du cylindre 5a sont raccordées une tubulure d'admission 6 équipée d'un filtre 7 et une tubulure de refoulement 8 qui conduit l'air refoulé par le compresseur dans le réservoir 1. La tubulure 8 est équipée, à la sortie du compresseur 5, d'un clapet de retenue (non représenté) qui permet d'assurer le maintien du réservoir 1 et de la tubulure 8 sous pression. It is mounted on 2 rubber feet. On its upper bottom is fixed a compressor block 3 which comprises an electric motor 4 and a compressor 5. This compressor is of the piston type and comprises a cylinder 5a provided with cooling fins and a casing 5b containing a crankshaft and a coupling with the output shaft of the motor 3 which, if necessary, may include an incorporated speed reducer. At the upper end of the cylinder 5a are connected an intake manifold 6 equipped with a filter 7 and a discharge manifold 8 which conducts the air discharged by the compressor into the reservoir 1. The manifold 8 is equipped, at the outlet of the compressor 5, of a check valve (not shown) which makes it possible to maintain the tank 1 and the pipe 8 under pressure. Cette tubulure 8 comporte, en outre, un piquage 9 qui conduit l'air refoulé par le compresseur dans le soufflet 10a d'un pressostat This tubing 8 further comprises a nozzle 9 which conducts the air discharged by the compressor into the bellows 10a of a pressure switch 10. Ce dernier est agencé de manière à commander un contact électrique branché dans l'ali- mentation du moteur 4. Quand la pression dans le réservoir 1 et la tubulure 8 est inférieure à une valeur ajustable, mais réglée de préférence de 1,8 atmosphère, le moteur est enclenché. Son alimentation est coupée quand la pression atteint environ 3 atmosphères. 10. The latter is arranged so as to control an electrical contact connected to the motor supply 4. When the pressure in the tank 1 and the pipe 8 is less than an adjustable value, but preferably set to 1.8 atmosphere, the engine is started. Its power is cut off when the pressure reaches about 3 atmospheres. Le réservoir 1 est équipé, en outre, d'une tubulure de sortie 11 qui peut être constituée par un tuyau souple muni d'un robinet de réglage de débit 12 situé au voisinage du raccord au réservoir 1. The tank 1 is also equipped with an outlet pipe 11 which can be constituted by a flexible pipe fitted with a flow control valve 12 located in the vicinity of the connection to the tank 1. Le cas échéant, ce robinet peut être combiné à un réducteur de pression. L'extrémité libre du tuyau souple 11 est équipée d'un injecteur d'air 13 constitué, dans la forme d'exécution décrite, par une crépine cylindrique à paroi poreuse d'un type connu en soi. If necessary, this valve can be combined with a pressure reducer. The free end of the flexible pipe 11 is equipped with an air injector 13 constituted, in the embodiment described, by a cylindrical strainer with a porous wall of a type known per se. L'utilisation d'une telle crépine permet une bonne répartition de l'air et joue, en même temps, le rôle de réducteur de pression. The use of such a strainer allows a good distribution of air and plays, at the same time, the role of pressure reducer. Toutefois, en variante, on pourrait également utiliser comme injecteur d'air une simple buse calibrée. However, as a variant, a simple calibrated nozzle could also be used as the air injector. Comme on le voit sur le dessin, I'injecteur d'air 13 est placé dans le fond de l'enceinte 14 d'un vivier rempli d'eau et dans lequel les poissons pêchés peuvent être conservés en vie. Ce vivier est représenté schématiquement sur le dessin. As can be seen in the drawing, the air injector 13 is placed in the bottom of the enclosure 14 of a tank filled with water and in which the fish caught can be kept alive. This pond is shown schematically in the drawing. L'appareil décrit, utilisant des pièces constitutives connues en soi, de construction économique et éprouvée, ne pèse pas plus de quelques kilos et peut facilement être installé, soit à l'arrière d'une voiture automobile, soit même dans le coffre de la voiture. Le moteur 4 est pourvu d'un câble d'alimentation 15. C'est un moteur à courant continu construit de façon à fonctionner sous une tension de 6 ou 12 V. Le câble 15 peut être raccordé à la batterie de la voiture, par exemple par l'intermédiaire d'une prise 16 se branchant sur l'allume-cigares. The apparatus described, using component parts known per se, of economical and proven construction, weighs no more than a few kilos and can easily be installed either on the back of a motor car or even in the boot of the car. The motor 4 is provided with a supply cable 15. It is a direct current motor constructed so as to operate at a voltage of 6 or 12 V. The cable 15 can be connected to the car battery, by example via a socket 16 plugging into the cigarette lighter. Un avantage important de l'appareil décrit est que l'on peut utiliser comme compresseur un appareil déjà existant sur le marché, utilisé comme accessoire d'automobile, par exemple pour gonfler les pneus. Il s'agit donc d'un appareil qui peut être fabriqué en grande série et dont le prix de revient est très bas. An important advantage of the device described is that one can use as a compressor an already existing device on the market, used as an automobile accessory, for example for inflating tires. It is therefore a device that can be mass produced and whose cost is very low. Le débit d'air refoulé par ce compresseur lorsqu'il est en marche est bien supérieur au débit évacué par l'injecteur 13 dans le vivier, de sorte que le fonctionnement du groupe motocompresseur est intermittent. La pratique a montré qu'en quelques minutes, la pression de l'air refoulé dans le réservoir 1 atteint les 3 atmosphères qui constituent la limite de déclenchement du pressostat 10, tandis que l'évacuation par la tubulure 11 ne fait baisser la pression à 1,8 atmosphère qu'en l'espace de 1/2-3/4 h. La batterie de la voiture n'est donc sollicitée par le moteur 4 que durant très peu de temps, de sorte que, si le moteur de la voiture **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. The air flow discharged by this compressor when it is running is much higher than the flow evacuated by the injector 13 in the tank, so that the operation of the compressor unit is intermittent. Practice has shown that in a few minutes, the pressure of the air discharged into the tank 1 reaches the 3 atmospheres which constitute the triggering limit of the pressure switch 10, while the evacuation through the pipe 11 does not lower the pressure to 1.8 atmospheres in the space of 1 / 2-3 / 4 h. The car battery is therefore used by the engine 4 only for a very short time, so that, if the car engine ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH1126477A 1977-09-14 1977-09-14 Apparatus for oxygenating a fish tank CH618075A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1126477A CH618075A5 (en) 1977-09-14 1977-09-14 Apparatus for oxygenating a fish tank

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1126477A CH618075A5 (en) 1977-09-14 1977-09-14 Apparatus for oxygenating a fish tank

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH618075A5 true CH618075A5 (en) 1980-07-15

Family

ID=4371771

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1126477A CH618075A5 (en) 1977-09-14 1977-09-14 Apparatus for oxygenating a fish tank

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH618075A5 (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN107079867A (en) * 2017-06-30 2017-08-22 秦飞 A kind of raising fish and shrimp case
CN114467833A (en) * 2021-12-24 2022-05-13 何雷 Thing flow box is used in aquatic products transportation

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN107079867A (en) * 2017-06-30 2017-08-22 秦飞 A kind of raising fish and shrimp case
CN114467833A (en) * 2021-12-24 2022-05-13 何雷 Thing flow box is used in aquatic products transportation
CN114467833B (en) * 2021-12-24 2023-06-23 丹东日牵物流装备有限公司 Logistics box for transporting aquatic products

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO1990007061A1 (en) Pumping system for obtaining high vacuum
FR2589989A1 (en) TORCH DEVICE OPERATING WITH GAS FUEL AND FUEL SUPPLY MODULE THEREOF
FR2910254A1 (en) PIEZOELECTRIC SPRAY SYSTEM AND CORRESPONDING REFILL
EP0415317B1 (en) No-return security apparatus
CH618075A5 (en) Apparatus for oxygenating a fish tank
BE1004931A4 (en) Reserve battery.
EP0219360B1 (en) Control device for a water supply installation
FR2473223A1 (en) LIQUID RECHARGING DEVICE FOR ACCUMULATOR ELEMENTS
CH646494A5 (en) AUXILIARY CARBURETOR FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE.
FR2940336A1 (en) Wastewater evacuating installation for use in lavatory, has pressure switch controlled by pressure reigning in plunger tube that is placed in tank, and another pressure switch controlled by pressure reigning in outlet piping of drain pump
WO1998006945A1 (en) Method and device for adjusting pressure in a fluid circuit and piston pump used
EP0497716B1 (en) Device for counter-current swimming and for filtering especially for swimmingpools
FR2930791A1 (en) DEVICE FOR DETECTING LEAKS AND AT THE SAME TIME CUTTING THE ARRIVAL OF WATER INTO THE TOILET
FR2873048A1 (en) Paste e.g. putty, dispensing method for use in industrial domain, involves placing envelope filled with paste in chamber, making exhaust opening in envelope, and subjecting paste to high pressure to cause its flow via dispensing outlet
WO2019008066A1 (en) Fuel dispenser comprising a two-speed motor and method for the operation thereof
FR2704026A1 (en) Autonomous device for supplying energy to a pneumatic device driven by a pressurized gas.
FR2752310A1 (en) Regulating pressure in fluid circuit
FR2683205A1 (en) INSTALLATION FOR FILLING AEROSOL BOMB WITH COMPRESSED AIR.
FR2531147A1 (en) IMPROVED ARRANGEMENT OF A MEMBRANE PUMP DRIVEN BY A DIRECT CURRENT MOTOR
FR2465952A1 (en) DEVICE FOR STARTING A BURNER WITH A VIBRATING FLAME
FR1280732A (en) Fully automated rapid sterilization device
FR2681674A1 (en) RESET DEVICE AND COMPRESSED AIR WEAPON THUS EQUIPPED.
FR2568318A1 (en) Air feed process and appliance for fuel injection devices
FR2510637A1 (en) DEVICE FOR RESTORING THE AIR CONTENT OF AIR TANKS FOR REGULARIZING THE DISTRIBUTION OF PRESSURIZED WATER INCLUDING THE USE OF INTERMITTENT STEP PUMPS
BE536349A (en)

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased