CH546619A - TAPPING DEVICE. - Google Patents

TAPPING DEVICE.

Info

Publication number
CH546619A
CH546619A CH546619DA CH546619A CH 546619 A CH546619 A CH 546619A CH 546619D A CH546619D A CH 546619DA CH 546619 A CH546619 A CH 546619A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
sleeve
spindle
fingers
axial
tapping
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Zaugg Roland
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Zaugg Roland filed Critical Zaugg Roland
Publication of CH546619A publication Critical patent/CH546619A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23GTHREAD CUTTING; WORKING OF SCREWS, BOLT HEADS, OR NUTS, IN CONJUNCTION THEREWITH
    • B23G5/00Thread-cutting tools; Die-heads
    • B23G5/08Thread-cutting tools; Die-heads with means for adjustment
    • B23G5/14Tapping-heads
    • B23G5/16Tapping-heads self-releasing

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Gripping On Spindles (AREA)

Description

  

  
 



   La présente invention a pour objet un appareil a tarauder dan.



  lequel la rotation de la broche porte-taraud est assurée par au moins un dispositif d'entraînement a l'action duquel elle échappe par un déplacement axial.



   De tels appareils a tarauder sont connus en soi. Le but de la disposition susmentionnée est de permettre   9    la broche de passer, par déplacement axial, de l'action d'un dispositif d'entraînement   a    l'action d'un autre, qui l'entraîne en sens inverse, ce qui produit, lorsqu'une course de taraudage est effectuée, le retour du taraud.



   On a réalisé de tels mécanismes en utilisant comme moyens d'entrainement de la broche des manchons dans lesquels est engagée la broche et qui présentent des gorges axiales dans lesquelles pénètrent des doigts d'accouplement montés radialement sur l'ex   trémité    postérieure de la broche. Il résulte de cet agencement que, lorsque la broche échappe à l'action du manchon qui l'entraîne dans le sens du taraudage, à l'instant où le doigt de la broche, de section circulaire, quitte la gorge du manchon, la   lévre    de cette gorge exerce sur ce doigt une force présentant une composante axiale, ce qui produit un   àcoup    axial désagréable pour   l'opera-    teur et qui, de surcroît, peut causer des dommages à l'appareil ou à la   piéce    en travail.



   Le but de la présente invention est de supprimer cet inconvénient.



   A cet effet,   I'appareil    a tarauder suivant l'invention est caractérisé par le fait que l'organe d'entraînement du dispositif entraînant la broche en rotation est fixe axialement, des moyens étant prévus qui évitent la formation, au moment du désaccouplement, d'une force axiale qu'exercerait alors cet organe sur la broche.



   Le dessin représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention et trois variantes.



   La fig. I est une coupe axiale d'un appareil à tarauder.



   La fig. 2 est une coupe d'un détail, à échelle agrandie, suivant la ligne   ll-ll    de la fig. 1.



   Les fig. 3 et 4 sont des coupes axiales d'une partie de deux va   nantes.   



   La fig. 5 est une coupe axiale d'une partie d'une autre va   nante,    et
 la fig. 6 est une coupe suivant la ligne VI-VI de la fig. 6.



   L'appareil comporte un corps cylindrique 1 se terminant, à son extrémité postérieure, par un canon la destiné à se fixer par exemple a la broche d'une perceuse. Un corps 2, logé à l'intérieur du corps 1, en est rendu solidaire par une clavette 3. Ce corps 2 entraîne, par l'intermédiaire d'un dispositif d'accouplement à friction 5, une douille 6, fixe axialement, constituant l'organe entraîneur d'un premier dispositif d'entraînement de la broche 7. Cette douille 6 présente trois gorges longitudinales 8, de section droite en arc de cercle s'étendant sur plus de   180 ,    dans chacune desquelles est partiellement logée une pièce d'appui allongée 9, de section circulaire, retenue prisonniére dans la gorge. Ces   piéces    d'appui 9 traversent chacune un passage 10 ménagé dans le fond 6a de la douille.

  Chaque   piéce    d'appui 9 est soumise   a    l'action d'un ressort à boudin 11 engagé dans un perçage 12 ménagé dans le fond du corps cylindrique I de l'appareil, fond sur lequel prennent par ailleurs appui les ressorts 11. La broche 7 porte, à son extrémité postérieure, trois doigts radiaux 13 engagés entre les pièces d'appui 9.



   Le corps 1 de l'appareil porte, à son extrémité antérieure, monté sur lui par l'intermédiaire d'un roulement à billes 14, un manchon 15 solidaire d'un bras radial 16 destiné à venir buter contre la colonne de la perceuse, ce qui   repêche    de tourner. Ce manchon 15 porte des pignons de renvoi 17 en prise avec une denture intérieure que présente une bague 18 logée dans le corps I et qui en est rendue solidaire angulairement par la clavette 3. Ces pignons 17 sont en outre en prise avec la denture d'une douille 19 constituant l'organe d'entraînement d'un deuxième dispositif d'entraînement de la broche 7. Cette douille 19 présente trois gorges longitudinales 20, analogues aux gorges 8 de la douille 6, et dans chacune desquelles est prisonnière une pièce d'appui allongée 21. Une bague 22, formant entretoise. est interposée entre les douilles 6 et 19.

  Les doigts 13 de la broche 7 s'engagent entre les pièces d'appui 21 lorsque ces doigts ont quitté la douille d'entraînement 6.



   La douille 19 tournant en sens inverse de celui de la douille 6.



  elle assure l'entraînement de la broche dans le sens des déplacements de retour du taraud, non représenté. se fixant à l'extrémité antérieure de la broche. Au fur et à mesure des déplacements longitudinaux de la broche dans le sens de son avance, ses doigts 13 coulissent dans la douille 6. chacun en appui contre une pièce 9, jusqu'au moment où ils quittent ces pièces d'appui. Un léger mouvement de recul imprimé alors au corps 1 de l'appareil engage les doigts 13 entre les pièces d'appui 21 de la douille 19, ce qui assure la rotation en sens inverse de la broche et, par conséquent, le mouvement de recul du taraud.



   Grâce au fait que les pièces d'appui 9 de la douille 6 sont mobiles axialement, au moment où les doigts 13 échappent à leur action, ces pièces s'escamotent par un déplacement axial à l'encontre de leurs ressorts de rappel   1 1    de sorte que le dégagement est instantané et que la douille n'exerce sur les doigts 13 aucune force ayant une composante axiale. Il apparaît en effet que, si les doigts 13 étaient engagés directement dans les gorges longitudinales 8 de la douille 6, les lèvres de ces encoches, au moment où elles seraient franchies par les doigts 13, exerceraient sur ceux-ci une force à composante axiale produisant un léger mouvement axial du corps I de l'appareil, voire une suite de mouvements se succédant par a-coups.



   La variante de la fig. 3 diffère de la première forme d'exécution essentiellement par le fait que le rappel axial des pièces d'appui 9 de la douille 6 n'est pas assuré par trois ressorts à boudin 11 disposés à 120- les uns des autres par rapport à l'axe de l'appareil, et qui agissent chacun sur l'une des pièces d'appui, comme dans la première forme d'exécution. mais par un seul ressort à boudin 23, coaxial à l'axe de l'appareil, agissant sur une rondelle 24 située contre le fond 6a de la douille 6, et qui elle-même agit simultanément sur l'ensemble des trois pièces d'appui 9.



   Dans la variante de la fig. 4, le fond 25a de la douille 25 ne présente pas de passages pour les pièces d'appui 26. Chacune de celles-ci présente un trou axial borgne 27 dans lequel est partiellement logé un ressort à boudin 28, de rappel, prenant par ailleurs appui sur le fond 25a de la douille. Le montage de l'appareil en est facilité.



   Dans la variante des fig. 5 et 6, la broche 29 porte deux doigts d'entraînement 30, diamétralement opposés. dont l'extrémité 30a est de section carrée. Ces doigts sont engagés chacun dans une encoche 31 que présente une douille d'entraînement 32 correspondant à la douille 6 de la première forme d'exécution. Dans cette variante, la douille 19 de la première forme d'exécution est remplacée par une douille 33 présentant également deux encoches, diamétralement opposées, 34.



   Grâce au fait que les extrémités 30a des doigts   d'entraîne-    ment 30 de la broche 29 sont de section carrée, le désaccouplement entre la douille 32 et les doigts 30. lorsque la broche avance dans le sens de la flèche 35, s'effectue de façon instantanée, sans que les lèvres 36 des encoches exercent sur les doigts 30 de force ayant une composante axiale, ce qui ne serait pas le cas si   l'extré-    mité active des doigts 30 était de section circulaire.

 

   REVENDICATION



   Appareil à tarauder dans lequel la rotation de la broche portetaraud est assurée par au moins un dispositif d'entraînement à l'action duquel elle échappe par un déplacement axial, caractérisé par le fait que l'organe d'entraînement de ce dispositif est fixe axialement, des moyens étant prévus qui évitent la formation, au moment du désaccouplement, d'une force axiale qu'exercerait alors cet organe sur la broche. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   



  
 



   The present invention relates to an apparatus for tapping dan.



  in which the rotation of the tap-holder spindle is ensured by at least one drive device whose action it escapes by an axial displacement.



   Such tapping devices are known per se. The purpose of the aforementioned arrangement is to allow the spindle to pass, by axial displacement, from the action of one driving device to the action of another, which drives it in the opposite direction, which produces , when a tapping stroke is performed, the return of the tap.



   Such mechanisms have been produced by using, as means of driving the spindle, sleeves in which the spindle is engaged and which have axial grooves in which enter coupling fingers mounted radially on the rear end of the spindle. It results from this arrangement that, when the spindle escapes the action of the sleeve which drives it in the direction of the tapping, at the instant when the finger of the spindle, of circular section, leaves the groove of the sleeve, the lip This groove exerts on this finger a force having an axial component, which produces an axial jerk which is unpleasant for the operator and which, moreover, can cause damage to the device or to the workpiece.



   The aim of the present invention is to eliminate this drawback.



   To this end, the tapping apparatus according to the invention is characterized in that the drive member of the device driving the spindle in rotation is fixed axially, means being provided which prevent the formation, at the time of uncoupling, an axial force that would then exert this member on the spindle.



   The drawing represents, by way of example, one embodiment of the object of the invention and three variants.



   Fig. I is an axial section of a tapping device.



   Fig. 2 is a sectional view of a detail, on an enlarged scale, along line II-II of FIG. 1.



   Figs. 3 and 4 are axial sections of part of two va nantes.



   Fig. 5 is an axial section of a part of another va nante, and
 fig. 6 is a section taken along line VI-VI of FIG. 6.



   The apparatus comprises a cylindrical body 1 ending, at its rear end, with a barrel 1a intended to be fixed for example to the spindle of a drill. A body 2, housed inside the body 1, is made integral with it by a key 3. This body 2 drives, by means of a friction coupling device 5, a sleeve 6, fixed axially, constituting the drive member of a first device for driving the spindle 7. This sleeve 6 has three longitudinal grooves 8, of cross section in an arc of a circle extending over more than 180, in each of which is partially housed a part of 'elongated support 9, of circular section, retained prisoner in the groove. These support pieces 9 each pass through a passage 10 formed in the bottom 6a of the sleeve.

  Each support piece 9 is subjected to the action of a coil spring 11 engaged in a bore 12 made in the bottom of the cylindrical body I of the device, the base on which the springs 11 are also supported. The pin 7 carries, at its rear end, three radial fingers 13 engaged between the bearing pieces 9.



   The body 1 of the device carries, at its front end, mounted on it by means of a ball bearing 14, a sleeve 15 integral with a radial arm 16 intended to abut against the column of the drill, which prevents it from turning. This sleeve 15 carries return pinions 17 in engagement with an internal toothing presented by a ring 18 housed in the body I and which is made angularly secured thereto by the key 3. These pinions 17 are furthermore in engagement with the toothing of a sleeve 19 constituting the drive member of a second device for driving the spindle 7. This sleeve 19 has three longitudinal grooves 20, similar to the grooves 8 of the sleeve 6, and in each of which is trapped a part of 'elongated support 21. A ring 22, forming a spacer. is interposed between the sockets 6 and 19.

  The fingers 13 of the spindle 7 engage between the support pieces 21 when these fingers have left the drive bush 6.



   The sleeve 19 turns in the opposite direction to that of the sleeve 6.



  it drives the spindle in the direction of the return movements of the tap, not shown. attaching to the anterior end of the pin. As the spindle moves longitudinally in the direction of its advance, its fingers 13 slide in the sleeve 6. each resting against a part 9, until they leave these support parts. A slight backward movement then imparted to the body 1 of the apparatus engages the fingers 13 between the bearing pieces 21 of the sleeve 19, which ensures the reverse rotation of the spindle and, consequently, the backward movement. of the tap.



   Thanks to the fact that the bearing parts 9 of the sleeve 6 are axially movable, when the fingers 13 escape their action, these parts are retracted by an axial movement against their return springs 1 1 of so that the release is instantaneous and that the sleeve does not exert on the fingers 13 any force having an axial component. It appears in fact that, if the fingers 13 were engaged directly in the longitudinal grooves 8 of the sleeve 6, the lips of these notches, when they would be crossed by the fingers 13, would exert on them a force with an axial component. producing a slight axial movement of the body I of the device, or even a series of successive movements in jerks.



   The variant of FIG. 3 differs from the first embodiment essentially in that the axial return of the bearing pieces 9 of the sleeve 6 is not provided by three coil springs 11 arranged at 120- from each other with respect to the 'axis of the device, and which each act on one of the supporting parts, as in the first embodiment. but by a single coil spring 23, coaxial with the axis of the device, acting on a washer 24 located against the bottom 6a of the sleeve 6, and which itself acts simultaneously on all three parts of support 9.



   In the variant of FIG. 4, the bottom 25a of the sleeve 25 does not have passages for the support pieces 26. Each of these has a blind axial hole 27 in which is partially housed a coil spring 28, return, also taking support on the bottom 25a of the socket. The assembly of the device is facilitated.



   In the variant of FIGS. 5 and 6, the spindle 29 carries two drive fingers 30, diametrically opposed. whose end 30a has a square section. These fingers are each engaged in a notch 31 that has a drive sleeve 32 corresponding to the sleeve 6 of the first embodiment. In this variant, the socket 19 of the first embodiment is replaced by a socket 33 also having two diametrically opposed notches 34.



   By virtue of the fact that the ends 30a of the driving fingers 30 of the spindle 29 are of square cross section, the disconnection between the bush 32 and the fingers 30 when the spindle advances in the direction of the arrow 35 takes place. instantaneously, without the lips 36 of the notches exerting on the fingers 30 a force having an axial component, which would not be the case if the active end of the fingers 30 were of circular section.

 

   CLAIM



   Tapping device in which the rotation of the tapping spindle is ensured by at least one drive device from the action of which it escapes by an axial displacement, characterized in that the drive member of this device is fixed axially , means being provided which prevent the formation, at the time of uncoupling, of an axial force which this member would then exert on the spindle.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.



   

 

Claims (1)

**ATTENTION** debut du champ CLMS peut contenir fin de DESC **. ** ATTENTION ** start of field CLMS can contain end of DESC **. La présente invention a pour objet un appareil a tarauder dan. The present invention relates to an apparatus for tapping dan. lequel la rotation de la broche porte-taraud est assurée par au moins un dispositif d'entraînement a l'action duquel elle échappe par un déplacement axial. in which the rotation of the tap-holder spindle is ensured by at least one drive device whose action it escapes by an axial displacement. De tels appareils a tarauder sont connus en soi. Le but de la disposition susmentionnée est de permettre 9 la broche de passer, par déplacement axial, de l'action d'un dispositif d'entraînement a l'action d'un autre, qui l'entraîne en sens inverse, ce qui produit, lorsqu'une course de taraudage est effectuée, le retour du taraud. Such tapping devices are known per se. The purpose of the aforementioned arrangement is to allow the spindle to pass, by axial displacement, from the action of one driving device to the action of another, which drives it in the opposite direction, which produces , when a tapping stroke is performed, the return of the tap. On a réalisé de tels mécanismes en utilisant comme moyens d'entrainement de la broche des manchons dans lesquels est engagée la broche et qui présentent des gorges axiales dans lesquelles pénètrent des doigts d'accouplement montés radialement sur l'ex trémité postérieure de la broche. Il résulte de cet agencement que, lorsque la broche échappe à l'action du manchon qui l'entraîne dans le sens du taraudage, à l'instant où le doigt de la broche, de section circulaire, quitte la gorge du manchon, la lévre de cette gorge exerce sur ce doigt une force présentant une composante axiale, ce qui produit un àcoup axial désagréable pour l'opera- teur et qui, de surcroît, peut causer des dommages à l'appareil ou à la piéce en travail. Such mechanisms have been produced by using, as means of driving the spindle, sleeves in which the spindle is engaged and which have axial grooves in which enter coupling fingers mounted radially on the rear end of the spindle. It results from this arrangement that, when the spindle escapes the action of the sleeve which drives it in the direction of the tapping, at the instant when the finger of the spindle, of circular section, leaves the groove of the sleeve, the lip This groove exerts on this finger a force having an axial component, which produces an axial jerk which is unpleasant for the operator and which, moreover, can cause damage to the device or to the workpiece. Le but de la présente invention est de supprimer cet inconvénient. The aim of the present invention is to eliminate this drawback. A cet effet, I'appareil a tarauder suivant l'invention est caractérisé par le fait que l'organe d'entraînement du dispositif entraînant la broche en rotation est fixe axialement, des moyens étant prévus qui évitent la formation, au moment du désaccouplement, d'une force axiale qu'exercerait alors cet organe sur la broche. To this end, the tapping apparatus according to the invention is characterized in that the drive member of the device driving the spindle in rotation is fixed axially, means being provided which prevent the formation, at the time of uncoupling, an axial force that would then exert this member on the spindle. Le dessin représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention et trois variantes. The drawing represents, by way of example, one embodiment of the object of the invention and three variants. La fig. I est une coupe axiale d'un appareil à tarauder. Fig. I is an axial section of a tapping device. La fig. 2 est une coupe d'un détail, à échelle agrandie, suivant la ligne ll-ll de la fig. 1. Fig. 2 is a sectional view of a detail, on an enlarged scale, along line II-II of FIG. 1. Les fig. 3 et 4 sont des coupes axiales d'une partie de deux va nantes. Figs. 3 and 4 are axial sections of part of two va nantes. La fig. 5 est une coupe axiale d'une partie d'une autre va nante, et la fig. 6 est une coupe suivant la ligne VI-VI de la fig. 6. Fig. 5 is an axial section of a part of another va nante, and fig. 6 is a section taken along line VI-VI of FIG. 6. L'appareil comporte un corps cylindrique 1 se terminant, à son extrémité postérieure, par un canon la destiné à se fixer par exemple a la broche d'une perceuse. Un corps 2, logé à l'intérieur du corps 1, en est rendu solidaire par une clavette 3. Ce corps 2 entraîne, par l'intermédiaire d'un dispositif d'accouplement à friction 5, une douille 6, fixe axialement, constituant l'organe entraîneur d'un premier dispositif d'entraînement de la broche 7. Cette douille 6 présente trois gorges longitudinales 8, de section droite en arc de cercle s'étendant sur plus de 180 , dans chacune desquelles est partiellement logée une pièce d'appui allongée 9, de section circulaire, retenue prisonniére dans la gorge. Ces piéces d'appui 9 traversent chacune un passage 10 ménagé dans le fond 6a de la douille. The apparatus comprises a cylindrical body 1 ending, at its rear end, with a barrel 1a intended to be fixed for example to the spindle of a drill. A body 2, housed inside the body 1, is made integral with it by a key 3. This body 2 drives, by means of a friction coupling device 5, a sleeve 6, fixed axially, constituting the drive member of a first device for driving the spindle 7. This sleeve 6 has three longitudinal grooves 8, of cross section in an arc of a circle extending over more than 180, in each of which is partially housed a part of 'elongated support 9, of circular section, retained prisoner in the groove. These support pieces 9 each pass through a passage 10 formed in the bottom 6a of the sleeve. Chaque piéce d'appui 9 est soumise a l'action d'un ressort à boudin 11 engagé dans un perçage 12 ménagé dans le fond du corps cylindrique I de l'appareil, fond sur lequel prennent par ailleurs appui les ressorts 11. La broche 7 porte, à son extrémité postérieure, trois doigts radiaux 13 engagés entre les pièces d'appui 9. Each support piece 9 is subjected to the action of a coil spring 11 engaged in a bore 12 made in the bottom of the cylindrical body I of the device, the base on which the springs 11 are also supported. The pin 7 carries, at its rear end, three radial fingers 13 engaged between the bearing pieces 9. Le corps 1 de l'appareil porte, à son extrémité antérieure, monté sur lui par l'intermédiaire d'un roulement à billes 14, un manchon 15 solidaire d'un bras radial 16 destiné à venir buter contre la colonne de la perceuse, ce qui repêche de tourner. Ce manchon 15 porte des pignons de renvoi 17 en prise avec une denture intérieure que présente une bague 18 logée dans le corps I et qui en est rendue solidaire angulairement par la clavette 3. Ces pignons 17 sont en outre en prise avec la denture d'une douille 19 constituant l'organe d'entraînement d'un deuxième dispositif d'entraînement de la broche 7. Cette douille 19 présente trois gorges longitudinales 20, analogues aux gorges 8 de la douille 6, et dans chacune desquelles est prisonnière une pièce d'appui allongée 21. Une bague 22, formant entretoise. est interposée entre les douilles 6 et 19. The body 1 of the device carries, at its front end, mounted on it by means of a ball bearing 14, a sleeve 15 integral with a radial arm 16 intended to abut against the column of the drill, which prevents it from turning. This sleeve 15 carries return pinions 17 in engagement with an internal toothing presented by a ring 18 housed in the body I and which is made angularly secured thereto by the key 3. These pinions 17 are furthermore in engagement with the toothing of a sleeve 19 constituting the drive member of a second device for driving the spindle 7. This sleeve 19 has three longitudinal grooves 20, similar to the grooves 8 of the sleeve 6, and in each of which is trapped a part of 'elongated support 21. A ring 22, forming a spacer. is interposed between the sockets 6 and 19. Les doigts 13 de la broche 7 s'engagent entre les pièces d'appui 21 lorsque ces doigts ont quitté la douille d'entraînement 6. The fingers 13 of the spindle 7 engage between the support pieces 21 when these fingers have left the drive bush 6. La douille 19 tournant en sens inverse de celui de la douille 6. The sleeve 19 turns in the opposite direction to that of the sleeve 6. elle assure l'entraînement de la broche dans le sens des déplacements de retour du taraud, non représenté. se fixant à l'extrémité antérieure de la broche. Au fur et à mesure des déplacements longitudinaux de la broche dans le sens de son avance, ses doigts 13 coulissent dans la douille 6. chacun en appui contre une pièce 9, jusqu'au moment où ils quittent ces pièces d'appui. Un léger mouvement de recul imprimé alors au corps 1 de l'appareil engage les doigts 13 entre les pièces d'appui 21 de la douille 19, ce qui assure la rotation en sens inverse de la broche et, par conséquent, le mouvement de recul du taraud. it drives the spindle in the direction of the return movements of the tap, not shown. attaching to the anterior end of the pin. As the spindle moves longitudinally in the direction of its advance, its fingers 13 slide in the sleeve 6. each resting against a part 9, until they leave these support parts. A slight backward movement then imparted to the body 1 of the apparatus engages the fingers 13 between the bearing pieces 21 of the sleeve 19, which ensures the reverse rotation of the spindle and, consequently, the backward movement. of the tap. Grâce au fait que les pièces d'appui 9 de la douille 6 sont mobiles axialement, au moment où les doigts 13 échappent à leur action, ces pièces s'escamotent par un déplacement axial à l'encontre de leurs ressorts de rappel 1 1 de sorte que le dégagement est instantané et que la douille n'exerce sur les doigts 13 aucune force ayant une composante axiale. Il apparaît en effet que, si les doigts 13 étaient engagés directement dans les gorges longitudinales 8 de la douille 6, les lèvres de ces encoches, au moment où elles seraient franchies par les doigts 13, exerceraient sur ceux-ci une force à composante axiale produisant un léger mouvement axial du corps I de l'appareil, voire une suite de mouvements se succédant par a-coups. Thanks to the fact that the bearing parts 9 of the sleeve 6 are axially movable, when the fingers 13 escape their action, these parts are retracted by an axial movement against their return springs 1 1 of so that the release is instantaneous and that the sleeve does not exert on the fingers 13 any force having an axial component. It appears in fact that, if the fingers 13 were engaged directly in the longitudinal grooves 8 of the sleeve 6, the lips of these notches, when they would be crossed by the fingers 13, would exert on them a force with an axial component. producing a slight axial movement of the body I of the device, or even a series of successive movements in jerks. La variante de la fig. 3 diffère de la première forme d'exécution essentiellement par le fait que le rappel axial des pièces d'appui 9 de la douille 6 n'est pas assuré par trois ressorts à boudin 11 disposés à 120- les uns des autres par rapport à l'axe de l'appareil, et qui agissent chacun sur l'une des pièces d'appui, comme dans la première forme d'exécution. mais par un seul ressort à boudin 23, coaxial à l'axe de l'appareil, agissant sur une rondelle 24 située contre le fond 6a de la douille 6, et qui elle-même agit simultanément sur l'ensemble des trois pièces d'appui 9. The variant of FIG. 3 differs from the first embodiment essentially in that the axial return of the bearing pieces 9 of the sleeve 6 is not provided by three coil springs 11 arranged at 120- from each other with respect to the 'axis of the device, and which each act on one of the supporting parts, as in the first embodiment. but by a single coil spring 23, coaxial with the axis of the device, acting on a washer 24 located against the bottom 6a of the sleeve 6, and which itself acts simultaneously on all three parts of support 9. Dans la variante de la fig. 4, le fond 25a de la douille 25 ne présente pas de passages pour les pièces d'appui 26. Chacune de celles-ci présente un trou axial borgne 27 dans lequel est partiellement logé un ressort à boudin 28, de rappel, prenant par ailleurs appui sur le fond 25a de la douille. Le montage de l'appareil en est facilité. In the variant of FIG. 4, the bottom 25a of the sleeve 25 does not have passages for the support pieces 26. Each of these has a blind axial hole 27 in which is partially housed a coil spring 28, return, also taking support on the bottom 25a of the socket. The assembly of the device is facilitated. Dans la variante des fig. 5 et 6, la broche 29 porte deux doigts d'entraînement 30, diamétralement opposés. dont l'extrémité 30a est de section carrée. Ces doigts sont engagés chacun dans une encoche 31 que présente une douille d'entraînement 32 correspondant à la douille 6 de la première forme d'exécution. Dans cette variante, la douille 19 de la première forme d'exécution est remplacée par une douille 33 présentant également deux encoches, diamétralement opposées, 34. In the variant of FIGS. 5 and 6, the spindle 29 carries two drive fingers 30, diametrically opposed. whose end 30a has a square section. These fingers are each engaged in a notch 31 that has a drive sleeve 32 corresponding to the sleeve 6 of the first embodiment. In this variant, the socket 19 of the first embodiment is replaced by a socket 33 also having two diametrically opposed notches 34. Grâce au fait que les extrémités 30a des doigts d'entraîne- ment 30 de la broche 29 sont de section carrée, le désaccouplement entre la douille 32 et les doigts 30. lorsque la broche avance dans le sens de la flèche 35, s'effectue de façon instantanée, sans que les lèvres 36 des encoches exercent sur les doigts 30 de force ayant une composante axiale, ce qui ne serait pas le cas si l'extré- mité active des doigts 30 était de section circulaire. By virtue of the fact that the ends 30a of the driving fingers 30 of the spindle 29 are of square cross section, the disconnection between the bush 32 and the fingers 30 when the spindle advances in the direction of the arrow 35 takes place. instantaneously, without the lips 36 of the notches exerting on the fingers 30 a force having an axial component, which would not be the case if the active end of the fingers 30 were of circular section. REVENDICATION CLAIM Appareil à tarauder dans lequel la rotation de la broche portetaraud est assurée par au moins un dispositif d'entraînement à l'action duquel elle échappe par un déplacement axial, caractérisé par le fait que l'organe d'entraînement de ce dispositif est fixe axialement, des moyens étant prévus qui évitent la formation, au moment du désaccouplement, d'une force axiale qu'exercerait alors cet organe sur la broche. Tapping device in which the rotation of the tapping spindle is ensured by at least one drive device from the action of which it escapes by an axial displacement, characterized in that the drive member of this device is fixed axially , means being provided which prevent the formation, at the time of uncoupling, of an axial force which this member would then exert on the spindle. SOUS-REVENDICATIONS 1. Appareil à tarauder suivant la revendication, caractérisé par le fait que ledit organe du dispositif d'entraînement est constitué par un manchon dans lequel s'engage l'extrémité postérieure de la broche, ce manchon présentant, intérieurement, au moins une gorge longitudinale dans laquelle est partiellement logée et maintenue prisonnière une pièce de butée allongée, mobile axialement et soumise à l'action d'un ressort de rappel, cette pièce de butée servant d'appui à un doigt radial que porte la partie postérieure de la broche, le tout de manière que, lors du déplacement axial de la broche vers l'avant, lorsque le doigt radial de la broche quitte la pièce de butée, celle-ci s'escamote par déplacement axial à l'encontre de l'action de son ressort de rappel, de telle sorte que le désaccouplement entre le manchon et la broche est instantané, SUB-CLAIMS 1. Tapping apparatus according to claim, characterized in that said member of the drive device is constituted by a sleeve in which engages the rear end of the spindle, this sleeve having, internally, at least one longitudinal groove in which is partially housed and held captive an elongated stop piece, axially movable and subjected to the action of a return spring, this stop piece serving as a support for a radial finger carried by the rear part of the spindle, the whole so that, during the axial displacement of the spindle forwards, when the radial finger of the spindle leaves the stop piece, the latter retracts by axial displacement against the action of its return spring, so that the disconnection between the sleeve and the spindle is instantaneous, sans passage par une position intermédiaire dans laquelle la force d'entraînement en rotation exercée par le manchon sur la broche aurait une composante axiale. without passing through an intermediate position in which the rotational driving force exerted by the sleeve on the spindle would have an axial component. 2. Appareil à tarauder suivant la revendication et la sous-revendication I, caractérisé par le fait que la pièce allongée de butée est de section circulaire, la gorge du manchon dans laquelle elle est engagée présentant une section de forme correspondante s'étendant sur plus de 180 , de façon que la pièce de butée y demeure prisonnière. 2. A tapping apparatus according to claim and sub-claim I, characterized in that the elongate stop piece is of circular section, the groove of the sleeve in which it is engaged having a section of corresponding shape extending over more 180, so that the stop piece remains trapped therein. 3. Appareil à tarauder suivant la revendication et les sous-revendications 1 et 2, caractérisé par le fait que le manchon est constitué par la paroi latérale d'une douille dont le fond est percé d'une ouverture traversée par la pièce allongée de butée, le ressort agissant sur celle-ci à son extrémité traversant ledit fond pour la pousser axialement en direction de l'ouverture de la douille. 3. A tapping apparatus according to claim and sub-claims 1 and 2, characterized in that the sleeve is formed by the side wall of a sleeve, the bottom of which is pierced with an opening through which the elongate stop piece passes. , the spring acting on the latter at its end passing through said bottom to push it axially in the direction of the opening of the sleeve. 4. Appareil à tarauder suivant la revendication et les sous-revendications 1, 2 et 3, caractérisé par le fait que la douille porte trois pièces de butée disposées à 120' les unes des autres par rapport à l'axe de la douille, chacune d'elles étant soumise à l'action d'un ressort à boudin prenant appui sur le fond d'un logement ménagé dans le corps de l'appareil et dans lequel est engagée la douille. 4. Tapping apparatus according to claim and sub-claims 1, 2 and 3, characterized in that the sleeve carries three stop pieces arranged at 120 'from each other relative to the axis of the sleeve, each of them being subjected to the action of a coil spring bearing on the bottom of a housing formed in the body of the apparatus and in which the socket is engaged. 5. Appareil à tarauder suivant la revendication et les sous-revendications 1, 2 et 3, caractérisé par le fait que la douille porte trois pièces de butée disposées à 1201 les unes des autres par rapport à l'axe de la douille, ces pièces de butée étant soumises à l'action d'un ressort à boudin commun, coaxial à la douille, prenant appui sur elles par l'intermédiaire d'une rondelle située entre le fond de la douille et le fond d'un logement ménagé dans le corps de l'appareil dans lequel est engagée la douille, fond sur lequel ledit ressort prend par ailleurs appui. 5. Tapping apparatus according to claim and sub-claims 1, 2 and 3, characterized in that the sleeve carries three stop pieces arranged at 1201 from each other relative to the axis of the sleeve, these parts stop being subjected to the action of a common coil spring, coaxial with the sleeve, bearing on them by means of a washer located between the bottom of the sleeve and the bottom of a housing formed in the body of the device in which the sleeve is engaged, base on which said spring is also supported. 6. Appareil à tarauder suivant la revendication et les sous-revendications I et 2, caractérisé par le fait que la douille porte trois pièces de butée disposées à 120C les unes des autres par rapport à l'axe de la douille, chacune d'elles étant soumise à l'action d'un ressort à boudin prenant appui sur le fond de la douille. 6. Tapping apparatus according to claim and sub-claims I and 2, characterized in that the sleeve carries three stop pieces arranged at 120C from each other with respect to the axis of the sleeve, each of them being subjected to the action of a coil spring bearing on the bottom of the socket. 7. Appareil à tarauder suivant la revendication, caractérisé par le fait que ledit organe du dispositif d'entraînement est constitué par un manchon dans lequel s'engage l'extrémité postérieure de la broche, ce manchon présentant au moins une gorge longitudinale dans laquelle s'engage l'extrémité d'un doigt radial que porte la partie postérieure de la broche, ce doigt étant de section quadrangulaire de manière que, lors du déplacement axial de la broche vers l'avant, lorsque le doigt de la broche quitte le manchon, le désaccouplement entre celui-ci et la broche soit instantané, sans passage par une position intermédiaire dans laquelle la force d'entraînement en rotation exercée par le manchon sur la broche aurait une composante axiale. 7. Tapping apparatus according to claim, characterized in that said member of the drive device is constituted by a sleeve in which engages the rear end of the spindle, this sleeve having at least one longitudinal groove in which s 'engages the end of a radial finger carried by the rear part of the spindle, this finger being of quadrangular section so that, during the axial displacement of the spindle forwards, when the finger of the spindle leaves the sleeve , the uncoupling between the latter and the spindle is instantaneous, without passing through an intermediate position in which the driving force in rotation exerted by the sleeve on the spindle would have an axial component.
CH546619D 1972-05-04 1972-05-04 TAPPING DEVICE. CH546619A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH665672 1972-05-04

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH546619A true CH546619A (en) 1974-03-15

Family

ID=4312975

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH546619D CH546619A (en) 1972-05-04 1972-05-04 TAPPING DEVICE.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH546619A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1766179B1 (en) Enlarging and stabilising tool for a borehole
FR2641349A1 (en) DAMPING CYLINDER, SPRING LOAD
CA2780167C (en) Self-locking screwing attachment device and assembly provided with same
CA3042195C (en) Locking device with rotary lock with flick-shift control
FR2570269A1 (en) CONTRA-ANGLE HEAD OF A DENTAL HANDPIECE
CA2591973A1 (en) Ratchet wrench
CH615824A5 (en)
FR2473372A1 (en) DEVICE FOR AUTOMATICALLY CENTERING A PART IN MACHINE TOOLS
FR2509985A1 (en) DENTISTRY HANDPIECE
CH546619A (en) TAPPING DEVICE.
FR2778708A1 (en) SYNCHRONIZATION DEVICE AND ARMING SPRING FOR A GEARBOX SYNCHRONIZATION DEVICE
FR2787841A1 (en) Installation plate for fixture of hinge to furniture part comprises baseplate from which extends downwards pair of dowels with radial bracing for fixture to furniture part
FR2812830A1 (en) Drill chuck for drilling holes has spring ring at angle to threaded ring
FR2841491A1 (en) TOOL, PARTICULARLY KEY, DYNAMOMETRIC COMPRISING CLICKING TORQUE ADJUSTMENT MEANS
CA1320614C (en) Automatic tapping device
FR2803640A1 (en) Synchronizing assembly for an automotive vehicle transmission includes an arrangement between two synchronizing rings, which has a central part cooperating with a reciprocally shaped part of the synchronizing unit
FR2601628A1 (en) ADVANCE MECHANISM FOR A WRITING INSTRUMENT
CH710271A2 (en) Body telescopic control.
EP0081024A1 (en) Mechanism for the selective driving of machines and devices by the power take-off shaft of an agricultural tractor
FR2886999A1 (en) Pinion synchronizer for motor vehicle gear box, has hook independent from arming cartridge and disposed between hub and cartridge in order to prevent cartridge from being ejected during returning of sliding gear to neutral position
FR2718497A3 (en) Device for assembling two panels, esp. for furniture
FR2612331A1 (en) Retractable control especially for programmers intended for domestic electrical appliances
FR2958195A1 (en) Orbital machining apparatus for machining e.g. cutting, tubular unit i.e. tube, has fixed support, locking plate and support arrangement that are formed of stacked sheets cut with laser while having realizing units to realize functions
FR2920510A1 (en) GEARBOX CONTROL DEVICE FOR A MOTOR VEHICLE
FR2773860A1 (en) INERTIA CLUTCH WITH DAMPING DEVICE

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased