CH466594A - Method of lighting dials and device resulting from the implementation of this method - Google Patents

Method of lighting dials and device resulting from the implementation of this method

Info

Publication number
CH466594A
CH466594A CH502567A CH502567A CH466594A CH 466594 A CH466594 A CH 466594A CH 502567 A CH502567 A CH 502567A CH 502567 A CH502567 A CH 502567A CH 466594 A CH466594 A CH 466594A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
dial
radioluminescent
signs
opaque
tube
Prior art date
Application number
CH502567A
Other languages
French (fr)
Inventor
Octave Pillon Marcel
Original Assignee
Saint Gobain Techn Nouvelles
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Saint Gobain Techn Nouvelles filed Critical Saint Gobain Techn Nouvelles
Publication of CH466594A publication Critical patent/CH466594A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04BMECHANICALLY-DRIVEN CLOCKS OR WATCHES; MECHANICAL PARTS OF CLOCKS OR WATCHES IN GENERAL; TIME PIECES USING THE POSITION OF THE SUN, MOON OR STARS
    • G04B19/00Indicating the time by visual means
    • G04B19/30Illumination of dials or hands
    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01DMEASURING NOT SPECIALLY ADAPTED FOR A SPECIFIC VARIABLE; ARRANGEMENTS FOR MEASURING TWO OR MORE VARIABLES NOT COVERED IN A SINGLE OTHER SUBCLASS; TARIFF METERING APPARATUS; MEASURING OR TESTING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • G01D11/00Component parts of measuring arrangements not specially adapted for a specific variable
    • G01D11/28Structurally-combined illuminating devices

Description

  

  
 



  Procédé d'éclairage de cadrans et dispositif résultant de la mise en oeuvre de ce procédé
 La présente invention a pour objet un procédé d'éclairage de cadrans.



   Les appareils comportant des cadrans de lecture occupant des positions fixes sont habituellement éclairés par des ampoules électriques classiques disposées dans le local où se trouvent lesdits cadrans. Mais ce système d'éclairage n'offre pas une sécurité complète car il est tributaire du réseau d'alimentation en énergie électrique ou du bon fonctionnement du système d'éclairage de secours s'il en existe. Il est par ailleurs des cas où le local où sont disposés les cadrans de lecture doit de préférence se trouver dans une quasi-obscurité, comme par exemple au poste de pilotage d'un avion ou d'une automobile.



   Certains cadrans sont éclairés par une petite ampoule électrique placée dans le boîtier de l'appareil lui-même.



  Mais une bonne répartition de la lumière sur toute l'échelle de lecture n'est pas toujours facile à réaliser, les ampoules électriques occupent un volume qui n'est pas négligeable et dissipent en chaleur une partie de l'énergie qu'elles reçoivent, ce qui ne va pas sans inconvénient. Ce système d'éclairage, enfin, n'est pas à l'abri de toute défaillance et il n'est pas autonome.



   L'emploi des peintures luminescentes est venu pallier une partie des inconvénients précédents et on a pu le généraliser sur nombre de cadrans mobiles ou de petites dimensions. La luminosité de ces peintures, malheureusement, est assez limitée et elle reste soumise à la sujétion d'une réactivation fréquente par exposition à une source lumineuse externe de forte intensité.



   Le procédé selon l'invention permet, au contraire, un éclairage parfaitement autonome, de bonne intensité et de très longue durée. Il est doué d'une grande souplesse de mise en oeuvre qui permet son application à des appareils de forme et de dimension très diverses. Les dispositifs réalisés, enfin, ne nécessitent aucun entretien et sont d'une sécurité de fonctionnement totale.



   Le procédé d'éclairage de cadrans selon l'invention est caractérisé en ce que la source lumineuse utilisée est un tube radioluminescent partiellement entouré de surfaces réfléchissantes, en ce qu'on envoie vers le cadran les rayons lumineux issus du tube et desdites surfaces réfléchissantes, en ce qu'on influence au moins une partie de ces rayons par des éléments du cadran, de façon que seuls les rayons provenant des parties du cadran devant être rendues lumineuses soient dirigés vers l'observateur.



   L'invention a également pour objet un dispositif résultant de la mise en   oeuvre    du procédé.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, plusieurs formes d'exécution de l'invention.



   La fig. 1 représente, vue de face, la partie éclairée du cadran d'un appareil de mesure (appareil de tableau),
 la fig. 2 est une coupe verticale, à plus grande échelle, de la fig. 1,
 la fig. 3 représente la demi-coupe axiale du boîtier d'un appareil à cadran métallique opaque,
 la fig. 4 représente la coupe d'un élément luminescent par un plan perpendiculaire à sa longueur,
 la fig. 5 représente la demi-coupe axiale du boîtier d'un appareil à cadran opaque ajouré,
 la fig. 6 représente une coupe agrandie d'une partie d'un cadran en matière plastique,
 la fig. 7 représente la demi-coupe axiale d'un manomètre de plongée sous-marine,
 la fig. 8 représente la demi-coupe axiale du boîtier d'un appareil à cadran translucide éclairé latéralement,
 la fig.

   9 représente, vu de face, un cadran réalisé en une matière translucide au sein de laquelle a été inséré l'élément luminescent,
 la fig. 10 est une coupe partielle selon l'axe OA, et, à plus grande échelle, du cadran de la fig. 9,  
 la fig. 11 est une coupe partielle selon l'axe OB, et, à plus grande échelle, du cadran de la fig. 9,
 la fig. 12 représente, vue de face, la partie utile du cadran   d'un    appareil de mesure,
 la fig. 13 est une coupe verticale partielle, à plus grande échelle, de la fig. 12.



   Dans l'exemple illustré par les fig. 1 et 2, le procédé selon l'invention a été utilisé pour l'éclairage du cadran d'un appareil de mesure destiné à être fixé sur un tableau et consulté à distance. La source lumineuse est un élément radioluminescent torique 1 qui constitue l'échelle de lecture, les graduations étant réalisées sous la forme de bandes opaques et noires 22, portées directement par l'élément lumineux. L'extrémité de l'aiguille 21 de l'appareil est équipée d'un tube rectiligne 23, lui-même radioluminescent, et qui est situé sensiblement dans le même plan que les graduations 22 afin d'éviter toute erreur de parallaxe.



   Les chiffres que porte le cadran sont rendus visibles au moyen de pastilles radioluminescentes de forme plate 25, enrobées en même temps que le tube 1 dans la matière plastique transparente 24 qui constitue le cadran ou du moins cette partie du cadran. Une peinture opaque et noire 26, appliquée par exemple par un procédé sérigraphique, recouvre l'ensemble du cadran à l'exception d'une bande constituant l'échelle de lecture et située en avant du tube 1 et de l'intérieur 27 du contour des chiffres, en regard des pastilles luminescentes 25.



   La visibilité est assurée de jour comme de nuit, les éléments radioluminescents (1, 23 et 25) ayant, de jour, une couleur blanchâtre qui les fait apparaître nettement sur le fond noir du cadran.



   Dans l'exemple illustré par la fig. 3, le procédé selon   Invention    a été appliqué à un appareil de mesure, tel qu'un baromètre, équipé d'un cadran métallique ordinaire opaque. L'appareil a été schématisé, avec son   boî-    tier 2, son mécanisme 12 et une aiguille 11. La source lumineuse 1, protégée par un revêtement de matière plastique semi-rigide transparente 8, est intercalée entre le cadran 4 et le verre de protection 10. Le rebord interne 3 du boîtier 2 a été poli et joue le rôle d'un réflecteur, renvoyant la lumière émise par le tube 1 vers le cadran 4, qui est recouvert par exemple d'un émail blanc sur lequel les chiffres et graduations, de couleur sombre, ont été fixés ou peints.



   Le cadran 4 se trouve donc éclairé, soit par ceux des rayons lumineux issus de la source 1 qui viennent le frapper directement, soit par une fraction notable de ceux qui se trouvent réfléchis à la surface inférieure du verre 10. En sorte que, de jour comme de nuit, l'aiguille 11, qui est de couleur sombre, apparaît très nettement sur un fond clair sensiblement uniforme.



   Un dispositif du même type a été réalisé pour l'éclairage du cadran d'appel d'un appareil téléphonique.



   La source lumineuse 1 est préférablement, bien que non nécessairement, enrobée dans une mince couche 8 de matière plastique semi-rigide transparente qui assure sa protection mécanique. Cet enrobage peut recevoir luimême, en des zones appropriées, un revêtement réfléchissant 9, qui permettra une concentration de la lumière émise dans une ou plusieurs directions déterminées (fig.



  4). Ce revêtement réfléchissant peut également être directement appliqué sur la surface interne ou externe de l'élément émetteur de lumière.



   La source lumineuse 1 (fig. 5) est ici placée audessous d'un cadran opaque, convenablement ajouré, en sorte que, dans l'obscurité, apparaissent un certain nombre de zones lumineuses. Une première série d'orifices 6, séparés par d'étroites languettes qui soutiennent la partie centrale 14 du cadran 4, forment une bande annulaire qui apparaîtra lumineuse la nuit et sur laquelle se détachera nettement la silhouette de l'aiguille 11.   I1    est d'ailleurs possible, également, de revêtir localement celle-ci d'une mince couche de peinture luminescente comme il est déjà de pratique courante. Les graduations ont été figurées par des encoches 7, de forme appropriée, que   l'on    peut chercher à rendre plus apparentes dans l'obscurité en soulignant leur contour par une étroite traînée de la même peinture luminescente.

   Le cadran est recouvert d'un émail blanc, et la consultation de l'appareil, de jour, n'impose pas de sujétions particulières.



   Un disque mince, transparent, peut évidemment être plaqué sous le cadran perforé précédent si   l'on    veut séparer parfaitement les atmosphères qui règnent de part et d'autre de celui-ci. Ce disque transparent a l'avantage appréciable, par ailleurs, de renforcer la solidité du cadran.



   Dans la fig. 6, il s'agit d'un mode de réalisation particulier de l'éclairage par transmission directe de la lumière, qui a été illustré par l'exemple précédent. Le cadran est réalisé en matière plastique en deux temps.



  Dans un premier temps, on moule un disque de matière plastique transparente 41, sur lequel sont ménagés des reliefs tels que 42 et 43 correspondant avec précision aux zones ou points qui devront apparaître lumineux.



  On coule alors sur le disque 41 une matière plastique ou une peinture opaque appropriée 44. Un léger polissage permet d'éliminer les excès éventuels de matière opaque et de dégager nettement les contours des reliefs transparents.



     I1    est facile, directement lors du moulage, ou par un usinage sommaire ultérieur, de donner aux reliefs transparents précédents un état de surface ou une forme générale leur conférant toutes propriétés optiques ou décoratives souhaitées: on peut, par exemple, leur donner une surface dépolie ou granuleuse, génératrice de phénomènes locaux de réfraction ou diffusion, ou encore leur donner une forme générale bombée leur permettant de concentrer la lumière à la manière de lentilles.



   Le cadran réalisé ainsi peut être substitué au cadran représenté à la fig. 5.



   Dans la fig. 7, la source lumineuse 1 est placée audessous du cadran translucide 5 d'un manomètre pour plongée sous-marine, qui a été représenté de façon schématique avec son boîtier 2, percé d'orifices 14 pour permettre à la pression extérieure de s'exercer sur la membrane élastique étanche 13. Le cadran se trouve donc être lumineux du fait qu'il est translucide. De jour comme de nuit, l'aiguille 11 apparaît en sombre sur un fond clair.



   Pour améliorer la lisibilité du manomètre dans   l'obs-    curité sans nuire à son esthétique à la lumière du jour, la zone entourant chaque chiffre ou graduation peut être réalisée de façon à absorber sensiblement moins de lumière par unité de surface que le reste du cadran. Ce résultat peut être obtenu facilement, par exemple lors du moulage d'un cadran en matière plastique, en pré
 voyant des creux convenablement disposés au verso dudit cadran. Ces creux correspondront à des zones plus lumineuses dans l'obscurité, et on peut leur donner la forme de chiffres, assez larges pour pouvoir être iden
 tifiés facilement la nuit.

   Pour la consultation de l'appa  reil à la lumière du jour, par contre, on peut préférer des graphismes plus fins pour des raisons esthétiques; les signes correspondants seront fixés ou peints, de façon appropriée connue, au recto du cadran, au-dessus des signes plus épais destinés à n'apparaître que dans l'obscurité.



   Une autre mise en oeuvre (non représentée) a trait à un appareil téléphonique. Il s'agit du cadran translucide qui a été décrit en détail dans la fig. 7 dans le cas particulier d'un manomètre de plongée sous-marine.



   Dans le cas de cet appareil, l'exiguïté du boîtier imposait l'emploi d'une source lumineuse de très faibles dimensions, et par là même de faible intensité. Et   l'on    craignait que, dans l'obscurité, des graduations opaques d'épaisseur normale ne se détachent pas avec suffisamment de netteté sur un fond faiblement éclairé. Aussi a-t-on préféré faire apparaître des graduations ou chiffres lumineux sur un fond plus sombre.



   Toutefois, la dimension habituelle des cadrans d'appel téléphonique autorise généralement l'emploi de sources   radioluminescentes    plus puissantes, dont la lumière est d'ailleurs concentrée dans la seule zone annulaire utile, par exemple grâce à un revêtement réfléchissant tel que celui de la fig. 4. Le cadran est ici réalisé en une matière translucide blanche, sur laquelle les chiffres ou lettres sont simplement tracés au moyen d'une peinture noire. De jour comme de nuit, les chiffres ou lettres apparaissent donc en sombre sur un fond clair, comme sur tous les cadrans d'appel téléphonique actuellement utilisés.



   Dans l'exemple de la fig. 8, le procédé selon l'invention a été utilisé dans un appareil de mesure dont le cadran translucide 5 est éclairé latéralement par la source lumineuse 1. La lumière se diffuse dans la masse de la matière qui constitue le cadran, et, de jour comme de nuit, les aiguilles, chiffres et graduations apparaissent en sombre sur un fond clair.



   Pour améliorer le rendement pratique d'utilisation de l'énergie lumineuse fournie par la source, les surfaces internes du boîtier peuvent être polies ou revêtues d'un enduit réfléchissant.



   La source 1 est constitue d'un seul élément torique ou de plusieurs éléments partiels complémentaires.



   Il s'agit dans les fig. 9, 10, 11, d'une variante de réalisation de l'éclairage dans la masse d'un cadran translucide qui a été illustré par la fig. 8.



   Le tore lumineux 1 est inséré dans la masse même d'un cadran translucide 5, soit lors de la réalisation par moulage de   celui-ci,    soit, comme schématisé en fig. 9, 10 et 11, par introduction dans une gorge appropriée 15 où il est fixé par une colle transparente. L'emplacement des graduations est marqué par des encoches triangulaires telles que 16 (fig. 9 et 11). La saignée torique 15 et les encoches triangulaires 16 sont obtenues directement au moulage. On peut les rendre plus lumineuses par un mince dépôt de matière réfléchissante, dont l'excès est enlevé par un léger polissage du cadran.



   Dans l'exemple des fig. 12 et 13, le procédé selon l'invention a été adapté au cas du cadran d'un appareil de mesure destiné à prendre place sur le tableau de bord d'un avion.



   Un élément torique luminescent 1 est noyé, lors du moulage de celle-ci, à l'intérieur d'une pièce de métacrylate de méthyle 34 de forme appropriée, dont les fig. 12 et 13 donnent respectivement une vue en élévation et une coupe verticale à plus grande échelle. La pièce 34 est fixée sur le fond 30 du cadran, et, à l'exception de ses faces 38 et 39, elle est recouverte d'une première couche de peinture diffusante blanche ou d'un enduit réfléchissant, puis d'une deuxième couche de peinture noire opaque (35, 36, 37). La surface 38, dépolie, diffuse la lumière, formant un fond clair lumineux sur lequel se détachera nettement la silhouette de l'aiguille 31. Sur la face 39 vient s'appliquer une contreplaque transparente 33 au revers de laquelle, après application d'un revêtement opaque, ont été gravés les chiffres ou graduations.



   La disposition générale adoptée permet d'éviter pratiquement toute erreur de   parallaxe.   



   REVENDICATIONS
 I. Procédé d'éclairage de cadrans, caractérisé en ce que la source lumineuse utilisée est un tube radioluminescent partiellement entouré de surfaces réfléchissantes, en ce qu'on envoie vers le cadran les rayons lumineux issus du tube et desdites surfaces réfléchissantes, en ce qu'on influence au moins une partie de ces rayons par des éléments du cadran, de façon que seuls les rayons provenant des parties du cadran devant être rendues lumineuses soient dirigés vers l'observateur.



     II.    Dispositif résultant de la mise en   oeuvre    du procédé selon la revendication I.
  



  
 



  Method of lighting dials and device resulting from the implementation of this method
 The present invention relates to a method of lighting dials.



   The devices comprising reading dials occupying fixed positions are usually illuminated by conventional electric bulbs placed in the room where said dials are located. However, this lighting system does not offer complete safety because it depends on the electrical energy supply network or on the proper functioning of the emergency lighting system if there is one. There are also cases where the room where the read dials are placed should preferably be in near darkness, such as for example in the cockpit of an airplane or an automobile.



   Some dials are illuminated by a small electric bulb placed in the body of the device itself.



  But a good distribution of light over the entire reading scale is not always easy to achieve, light bulbs occupy a volume which is not negligible and dissipate part of the energy they receive as heat, which is not without its drawbacks. This lighting system, finally, is not immune to any failure and it is not autonomous.



   The use of luminescent paints has come to overcome some of the previous drawbacks and it has been generalized to a number of mobile or small dials. The luminosity of these paints, unfortunately, is quite limited and it remains subject to the subjection of frequent reactivation by exposure to an external light source of high intensity.



   The method according to the invention allows, on the contrary, perfectly autonomous lighting, of good intensity and of very long duration. It is endowed with great flexibility of implementation which allows its application to devices of very different shape and size. Finally, the devices produced do not require any maintenance and are completely safe in operation.



   The method of lighting dials according to the invention is characterized in that the light source used is a radioluminescent tube partially surrounded by reflecting surfaces, in that the light rays coming from the tube and said reflecting surfaces are sent to the dial, in that at least a part of these rays is influenced by elements of the dial, so that only the rays coming from the parts of the dial to be made luminous are directed towards the observer.



   The subject of the invention is also a device resulting from the implementation of the method.



   The appended drawing shows, by way of example, several embodiments of the invention.



   Fig. 1 shows, front view, the illuminated part of the dial of a measuring device (panel device),
 fig. 2 is a vertical section, on a larger scale, of FIG. 1,
 fig. 3 shows the axial half-section of the housing of a device with an opaque metal dial,
 fig. 4 represents the section of a luminescent element by a plane perpendicular to its length,
 fig. 5 represents the axial half-section of the case of a device with an opaque perforated dial,
 fig. 6 shows an enlarged section of a part of a plastic dial,
 fig. 7 represents the axial half-section of a scuba diving manometer,
 fig. 8 represents the axial half-section of the case of a device with a translucent dial illuminated laterally,
 fig.

   9 shows, seen from the front, a dial made of a translucent material within which the luminescent element has been inserted,
 fig. 10 is a partial section along the axis OA, and, on a larger scale, of the dial of FIG. 9,
 fig. 11 is a partial section along the OB axis, and, on a larger scale, of the dial of FIG. 9,
 fig. 12 shows, front view, the useful part of the dial of a measuring device,
 fig. 13 is a partial vertical section, on a larger scale, of FIG. 12.



   In the example illustrated by FIGS. 1 and 2, the method according to the invention was used for lighting the dial of a measuring device intended to be fixed on a table and consulted at a distance. The light source is a toric radioluminescent element 1 which constitutes the reading scale, the graduations being produced in the form of opaque and black bands 22, carried directly by the light element. The end of the needle 21 of the apparatus is equipped with a rectilinear tube 23, itself radioluminescent, and which is situated substantially in the same plane as the graduations 22 in order to avoid any parallax error.



   The numbers on the dial are made visible by means of radioluminescent pellets of flat shape 25, coated at the same time as the tube 1 in the transparent plastic material 24 which constitutes the dial or at least this part of the dial. An opaque and black paint 26, applied for example by a screen printing process, covers the whole of the dial except for a strip constituting the reading scale and situated in front of the tube 1 and of the interior 27 of the outline numbers, next to luminescent pellets 25.



   Visibility is guaranteed both day and night, the radioluminescent elements (1, 23 and 25) having, by day, a whitish color which makes them appear clearly on the black background of the dial.



   In the example illustrated by FIG. 3, the method according to the invention has been applied to a measuring device, such as a barometer, equipped with an opaque ordinary metal dial. The apparatus has been shown schematically, with its case 2, its mechanism 12 and a needle 11. The light source 1, protected by a coating of transparent semi-rigid plastic 8, is interposed between the dial 4 and the glass. protection 10. The internal rim 3 of the housing 2 has been polished and acts as a reflector, returning the light emitted by the tube 1 to the dial 4, which is covered for example with a white enamel on which the numbers and graduations, dark in color, were fixed or painted.



   The dial 4 is therefore illuminated, either by those of the light rays coming from the source 1 which strike it directly, or by a significant fraction of those which are reflected on the lower surface of the glass 10. So that, by day as at night, the needle 11, which is dark in color, appears very clearly on a substantially uniform light background.



   A device of the same type has been produced for lighting the call dial of a telephone device.



   The light source 1 is preferably, although not necessarily, coated in a thin layer 8 of transparent semi-rigid plastic material which provides its mechanical protection. This coating can itself receive, in appropriate areas, a reflecting coating 9, which will allow a concentration of the light emitted in one or more determined directions (fig.



  4). This reflective coating can also be directly applied to the internal or external surface of the light emitting element.



   The light source 1 (FIG. 5) is here placed below an opaque dial, suitably perforated, so that, in the dark, a certain number of light zones appear. A first series of orifices 6, separated by narrow tabs which support the central part 14 of the dial 4, form an annular band which will appear luminous at night and on which the silhouette of the hand 11 will clearly stand out. 'Moreover, it is also possible to locally coat the latter with a thin layer of luminescent paint, as is already common practice. The graduations have been represented by notches 7, of appropriate shape, which one can seek to make more apparent in the dark by emphasizing their outline by a narrow trail of the same luminescent paint.

   The dial is covered with white enamel, and viewing the device during the day does not impose any particular constraints.



   A thin, transparent disc can obviously be placed under the previous perforated dial if we want to perfectly separate the atmospheres that reign on either side of it. This transparent disc has the appreciable advantage, moreover, of reinforcing the solidity of the dial.



   In fig. 6, this is a particular embodiment of lighting by direct transmission of light, which has been illustrated by the preceding example. The dial is made of plastic in two stages.



  First, a transparent plastic disc 41 is molded, on which reliefs such as 42 and 43 are formed, corresponding precisely to the areas or points which should appear luminous.



  A plastic material or a suitable opaque paint 44 is then poured onto the disc 41. A light polishing makes it possible to eliminate any excess of opaque material and to clearly identify the outlines of the transparent reliefs.



     It is easy, directly during molding, or by subsequent summary machining, to give the previous transparent reliefs a surface condition or a general shape giving them any desired optical or decorative properties: we can, for example, give them a frosted surface or granular, generating local refraction or diffusion phenomena, or to give them a generally convex shape allowing them to concentrate the light in the manner of lenses.



   The dial thus produced can be substituted for the dial shown in FIG. 5.



   In fig. 7, the light source 1 is placed below the translucent dial 5 of a pressure gauge for scuba diving, which has been shown schematically with its housing 2, pierced with orifices 14 to allow the external pressure to be exerted. on the waterproof elastic membrane 13. The dial is therefore luminous because it is translucent. Day and night, hand 11 appears dark on a light background.



   To improve the readability of the manometer in the dark without compromising its aesthetics in daylight, the area surrounding each number or graduation can be made so as to absorb appreciably less light per unit area than the rest of the dial. . This result can be easily obtained, for example during the molding of a plastic dial, in advance.
 seeing hollows suitably arranged on the back of said dial. These hollows will correspond to brighter areas in the dark, and we can give them the shape of numbers, large enough to be identical.
 tified easily at night.

   For viewing the device in daylight, on the other hand, thinner graphics may be preferred for aesthetic reasons; the corresponding signs shall be affixed or painted, in a suitable known manner, on the face of the dial, above the thicker signs intended to appear only in the dark.



   Another implementation (not shown) relates to a telephone apparatus. This is the translucent dial which has been described in detail in fig. 7 in the particular case of a scuba diving pressure gauge.



   In the case of this device, the small size of the case required the use of a light source of very small dimensions, and therefore of low intensity. And there was concern that in the dark, opaque graduations of normal thickness would not stand out with sufficient sharpness against a dimly lit background. We therefore preferred to show graduations or luminous figures on a darker background.



   However, the usual size of telephone call dials generally allows the use of more powerful radioluminescent sources, the light of which is moreover concentrated in the only useful annular zone, for example by virtue of a reflective coating such as that of FIG. . 4. The dial here is made of a translucent white material, on which the numbers or letters are simply traced by means of black paint. Day and night, the numbers or letters therefore appear dark on a light background, as on all telephone call dials currently in use.



   In the example of FIG. 8, the method according to the invention has been used in a measuring device whose translucent dial 5 is illuminated laterally by the light source 1. The light is diffused in the mass of the material which constitutes the dial, and, by day as at night, the hands, numbers and graduations appear dark on a light background.



   To improve the practical efficiency of using the light energy supplied by the source, the internal surfaces of the housing may be polished or coated with a reflective coating.



   Source 1 is made up of a single toroidal element or of several complementary partial elements.



   It is in fig. 9, 10, 11, of an alternative embodiment of the illumination in the mass of a translucent dial which has been illustrated in FIG. 8.



   The luminous torus 1 is inserted into the very mass of a translucent dial 5, either during the production by molding of the latter, or, as shown schematically in FIG. 9, 10 and 11, by introduction into a suitable groove 15 where it is fixed by a transparent adhesive. The location of the graduations is marked by triangular notches such as 16 (fig. 9 and 11). The toric groove 15 and the triangular notches 16 are obtained directly by molding. They can be made brighter by a thin deposit of reflective material, the excess of which is removed by lightly polishing the dial.



   In the example of fig. 12 and 13, the method according to the invention has been adapted to the case of the dial of a measuring device intended to be placed on the dashboard of an airplane.



   A luminescent toric element 1 is embedded, during the molding thereof, inside a piece of methyl methacrylate 34 of suitable shape, of which FIGS. 12 and 13 respectively give an elevation view and a vertical section on a larger scale. Part 34 is fixed to the bottom 30 of the dial, and, with the exception of its faces 38 and 39, it is covered with a first layer of white diffusing paint or a reflective coating, then with a second layer opaque black paint (35, 36, 37). The frosted surface 38 diffuses the light, forming a bright light background on which the silhouette of the needle 31 will clearly stand out. On the face 39 is applied a transparent backing 33 on the back of which, after application of a opaque coating, the numbers or graduations have been engraved.



   The general arrangement adopted makes it possible to avoid practically any parallax error.



   CLAIMS
 I. Method of illumination of dials, characterized in that the light source used is a radioluminescent tube partially surrounded by reflecting surfaces, in that the light rays coming from the tube and from said reflecting surfaces are sent to the dial, in that 'at least part of these rays is influenced by elements of the dial, so that only the rays coming from the parts of the dial to be made luminous are directed towards the observer.



     II. Device resulting from the implementation of the method according to claim I.
  

 

Claims (1)

SOUS-REVENDICATIONS 1. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce que l'influence consiste en une réflexion par une surface sur laquelle les signes à rendre visibles sont représentés par des zones dont les propriétés de réflexion de la lumière sont différentes de celles de ladite surface. SUB-CLAIMS 1. Method according to claim I, characterized in that the influence consists of a reflection by a surface on which the signs to be made visible are represented by areas whose light reflection properties are different from those of said surface. 2. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce que l'influence consiste en l'interposition, sur le trajet des rayons lumineux, d'écrans présentant des zones de coefficients de transmission variant entre un et zéro, les zones correspondant à un de ces coefficients constituant les signes. 2. Method according to claim I, characterized in that the influence consists of the interposition, on the path of the light rays, of screens having zones of transmission coefficients varying between one and zero, the zones corresponding to one of these coefficients constituting the signs. 3. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce qu'un signe continu du cadran est constitué par un tube radioluminescent. 3. Method according to claim I, characterized in that a continuous sign of the dial is constituted by a radioluminescent tube. 4. Procédé selon la sous-revendication 3, caractérisé en ce que ledit tube radioluminescent est disposé derrière des caches qui déterminent les contours du signe que l'on veut rendre apparent. 4. Method according to sub-claim 3, characterized in that said radioluminescent tube is disposed behind covers which determine the contours of the sign which is to be made apparent. 5. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce que des pastilles radioluminescentes sont placées sur le cadran, derrière des caches dont le contour représente un signe que l'on veut rendre apparent. 5. Method according to claim I, characterized in that the radioluminescent pellets are placed on the dial, behind covers, the outline of which represents a sign that is to be made apparent. 6. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce que les signes sont représentés sur un cadran opaque par un enduit de réfléchissement différent de celui du reste du cadran qui réfléchit les rayons issus des éléments radioluminescents. 6. Method according to claim I, characterized in that the signs are represented on an opaque dial by a reflective coating different from that of the rest of the dial which reflects the rays from the radioluminescent elements. 7. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce que les signes sont constitués par des découpures d'une couche de matière opaque, superposée à un cadran transparent ou translucide. 7. Method according to claim I, characterized in that the signs consist of cutouts of a layer of opaque material, superimposed on a transparent or translucent dial. 8. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce que les signes sont constitués par des zones opaques et noires disposées à la surface d'un cadran translucide le long de la tranche duquel est disposée la source radioluminescente. 8. Method according to claim I, characterized in that the signs are constituted by opaque and black zones arranged on the surface of a translucent dial along the edge of which the radioluminescent source is arranged. 9. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce que le tube radioluminescent est constitué par une ampoule étanche emplie d'un gaz radioactif choisi dans le groupe constitué par le tritium, le krypton (85) et le xénon (133), et revêtue intérieurement de produit luminescent. 9. The method of claim I, characterized in that the radioluminescent tube is constituted by a sealed bulb filled with a radioactive gas chosen from the group consisting of tritium, krypton (85) and xenon (133), and coated internally of luminescent product.
CH502567A 1965-05-03 1966-05-03 Method of lighting dials and device resulting from the implementation of this method CH466594A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR15495A FR1458159A (en) 1965-05-03 1965-05-03 Method of illumination of dials and devices by applying

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH466594A true CH466594A (en) 1968-12-15

Family

ID=8577811

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH502567A CH466594A (en) 1965-05-03 1966-05-03 Method of lighting dials and device resulting from the implementation of this method

Country Status (2)

Country Link
CH (1) CH466594A (en)
FR (1) FR1458159A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1996025693A1 (en) * 1995-02-13 1996-08-22 Timex Corporation Electroluminescent timepiece dials

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US7903503B2 (en) * 2007-10-02 2011-03-08 James Brewster Olmes Dual illumination watch face, and associated methods

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1996025693A1 (en) * 1995-02-13 1996-08-22 Timex Corporation Electroluminescent timepiece dials

Also Published As

Publication number Publication date
FR1458159A (en) 1966-03-04

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US2761056A (en) Instrument illuminating means
US1707965A (en) Illuminated sign
EP2969551B1 (en) Glazing comprising a transparent screen
EP1566686A1 (en) Backlight device for display element
JP2008225504A (en) Display device and timepiece
EP3014172B1 (en) Indirect lighting device for a motor vehicle tail light
GB1581655A (en) Display device
CH635445A5 (en) ROTATING SCREEN FOR THE RECEPTION OF OPTICAL IMAGES, ESPECIALLY ADVERTISING IMAGES.
CH466594A (en) Method of lighting dials and device resulting from the implementation of this method
GB2149657A (en) Improved illuminated display
US2652652A (en) Dial ornamentation
EP3637200B1 (en) Luminous display device
FR2673313A1 (en) FLAT DISPLAY OR INDICATION DEVICE.
BE525515A (en)
US3887800A (en) Personal care viewer
EP1566687A1 (en) Backlight device for display element
FR2546651A1 (en) PROJECTION OR DISPLAY DEVICE ACTIVATED BY A LIGHT BEAM AND HAVING A PROJECTION SURFACE
CH694351A5 (en) A method of manufacturing electroluminescent lamps and apparatus produced by this method.
CH713623A1 (en) Device for reading an ice machine or screen.
GB2210490A (en) Infinity-mirror display device
FR2319173A1 (en) Auxiliary lighting system for liq. crystal display - e.g. in electronic watches, has edge illuminated diffusion plate with reflective coated back
US1820964A (en) Sign
FR3077231A1 (en) Decorative panel with double reading
WO1982002959A1 (en) Device allowing the visualization of an image carried by a transparent medium
CH715440A2 (en) Illuminated display device.