CH418684A - Light generator for spectrochemical analysis - Google Patents

Light generator for spectrochemical analysis

Info

Publication number
CH418684A
CH418684A CH1118164A CH1118164A CH418684A CH 418684 A CH418684 A CH 418684A CH 1118164 A CH1118164 A CH 1118164A CH 1118164 A CH1118164 A CH 1118164A CH 418684 A CH418684 A CH 418684A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
discharge
source
interval
analytical
capacitor
Prior art date
Application number
CH1118164A
Other languages
French (fr)
Inventor
Szymczak Antoni
Geoffrey Seed Michael
Original Assignee
Hilger & Watts Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Hilger & Watts Ltd filed Critical Hilger & Watts Ltd
Priority to CH1118164A priority Critical patent/CH418684A/en
Publication of CH418684A publication Critical patent/CH418684A/en

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03KPULSE TECHNIQUE
    • H03K3/00Circuits for generating electric pulses; Monostable, bistable or multistable circuits
    • H03K3/02Generators characterised by the type of circuit or by the means used for producing pulses
    • H03K3/53Generators characterised by the type of circuit or by the means used for producing pulses by the use of an energy-accumulating element discharged through the load by a switching device controlled by an external signal and not incorporating positive feedback
    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01NINVESTIGATING OR ANALYSING MATERIALS BY DETERMINING THEIR CHEMICAL OR PHYSICAL PROPERTIES
    • G01N21/00Investigating or analysing materials by the use of optical means, i.e. using sub-millimetre waves, infrared, visible or ultraviolet light
    • G01N21/62Systems in which the material investigated is excited whereby it emits light or causes a change in wavelength of the incident light
    • G01N21/66Systems in which the material investigated is excited whereby it emits light or causes a change in wavelength of the incident light electrically excited, e.g. electroluminescence
    • G01N21/67Systems in which the material investigated is excited whereby it emits light or causes a change in wavelength of the incident light electrically excited, e.g. electroluminescence using electric arcs or discharges

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Analytical Chemistry (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Immunology (AREA)
  • Pathology (AREA)
  • Investigating, Analyzing Materials By Fluorescence Or Luminescence (AREA)

Description

  

  
 



  Générateur de lumière pour   l'analyse    spectrochimique
 En analyse spectrochimique, une décharge électrique est produite entre une électrode de la matière à examiner et une contre-électrode, puis le spectre d'émission résultant est analysé.   I1    existe plusieurs types de sources capables de produire ces décharges, selon le type de spectre désiré. Toutefois, ces sources peuvent être classées d'une façon générale en deux catégories : dans l'une, la tension appliquée à travers l'intervalle entre les électrodes (intervalle analytique) atteint une valeur suffisante pour ioniser cet intervalle, tandis que dans l'autre la tension appliquée est faible et il faut un circuit d'amorçage séparé pour obtenir une tension suffisante pour provoquer la décharge.



   Dans un cas comme dans l'autre, il est désirable de pouvoir commander l'instant de la décharge, afin de régler le nombre de décharges pendant une durée donnée et garantir que les décharges sont reproductibles, ce qui est essentiel pour la spectroscopie en fonction du temps. La commande s'opère d'habitude en incorporant un dispositif de couplage dans le circuit à haute tension. Au début, il s'agissait d'un autre intervalle d'air, appelé intervalle de commande, qui était prévu de façon à être traversé par la décharge à l'instant voulu, ce qui permettait à du courant de circuler dans le circuit.



   Pour la première catégorie de sources mentionnée ci-dessus, l'intervalle de commande est souvent prévu pour décharger un élément accumulateur d'énergie, tel qu'un condensateur, qui est ensuite rechargé à haute tension. La décharge traverse tout d'abord une impédance de-valeur élevée, ce qui établit une haute tension à travers celle-ci. L'intervalle analytique étant en parallèle avec l'impédance, il est ainsi ionisé sous l'influence de la haute tension, ce qui permet au condensateur de se décharger à travers l'intervalle de commande et l'intervalle analytique, qui sont en série. Après la décharge, les intervalles se déionisent et le cycle est répété.



   Pour la seconde catégorie, où la décharge principale est obtenue par une source à basse tension, on utilise un circuit semblable à celui qui vient d'être décrit, pour ioniser l'intervalle analytique, afin de fournir un chemin à la basse tension. Lorsque l'intervalle de commande devient conducteur, le condensateur se décharge à travers l'enroulement primaire d'un transformateur à haute fréquence dans l'air et l'impulsion à oscillations à haute fréquence qui en résulte et est induite dans l'enroulement secondaire est appliquée à travers l'intervalle analytique. Lorsque la décharge principale est terminée, les intervalles se déionisent et le cycle est répété.



   L'emploi d'intervalles de commande servant d'interrupteurs dans ces circuits ne répond toutefois pas au besoin d'une haute précision dans la détermination de l'instant de décharge, exigée par les techniques spectrographiques modernes.



   La performance d'intervalles disruptifs dépend grandement de la géométrie, de la nature de la tension appliquée et des conditions atmosphériques, ce qui exige au moins un ajustage régulier. L'utilisation d'autres dispositifs a donc été examinée et la pratique actuelle est d'employer des dispositifs de couplage asymétrique, tels que des thyratrons, surtout dans des circuits d'amorçage. Ces dispositifs asymétriques ne constituent cependant pas un remplacement équivalent d'un intervalle de commande, car ils ne laissent passer du courant que dans un sens, ce qui restreint la puissance transmise dans des circuits qui pourraient, autrement, donner lieu à des décharges oscil  lantes. La réduction de la puissance transmise peut être un sérieux inconvénient pour certaines applications.



   En outre, du fait de la disposition du circuit dans lequel ils sont utilisés, ces dispositifs sont nécessairement sujets à une forte tension inverse, ce qui en affecte souvent leur durée de vie.



   La présente invention a pour but de fournir une commande améliorée de la décharge à travers l'intervalle disruptif analytique, utilisé en analyse spectrochimique, grâce à un dispositif pouvant fonctionner avec un haut degré de précision dans le temps.



   Le générateur faisant l'objet de l'invention, pour produire de la lumière pour l'analyse spectrochimique, destiné à produire des décharges électriques à travers un intervalle analytique, comprend un élément accumulateur d'énergie, un dispositif pour charger l'élément accumulateur et un dispositif pour le décharger par oscillations à travers l'intervalle analytique.   I1    est caractérisé en ce que le dispositif de décharge comprend deux interrupteurs symétriques, dont   l'un    au moins peut être amorcé, reliés en parallèle, mais prévus de façon que les sens de conduction des deux interrupteurs symétriques soient opposés, la décharge oscillante étant maintenue pendant plusieurs périodes complètes, l'élément accumulateur était ainsi pratiquement déchargé.



   L'un des interrupteurs est de préférence une triode thyratron, un redresseur à semi-conducteur ou une diode à gaz. La décharge à travers l'intervalle analytique peut constituer la source d'énergie pour l'analyse, mais elle sert de préférence à ioniser l'intervalle pour y permettre le passage d'une décharge de forte énergie à basse tension.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, deux formes d'exécution du générateur objet de l'invention.



   La fig. 1 est le schéma du circuit de la première forme d'exécution;
 la fig. 2 montre les courbes de tension et de courant dans différentes parties du circuit de la fig. 1, et
 la fig. 3 est le schéma du circuit de la seconde forme d'exécution.



   En se référant à la fig. 1,   C1    est un condensateur à haute tension chargé par une source de courant alternatif par l'intermédiaire d'un redresseur   MR1,    durant la demi-période positive. Un générateur électronique d'impulsions   P. G.    est synchronisé avec la fréquence du réseau et fournit une impulsion d'amorçage à la   grille    du thyratron à hydrogène à haute tension V1, durant la demi-période négative de la tension alternative. L'impulsion d'amorçage rend le thyratron   V1    conducteur et le condensateur   C1    se décharge par l'intermédiaire de l'enroulement primaire P d'un transformateur en montage de Tesla T1, d'une résistance R1, d'une inductance   L1    et du thyratron V1.

   La résistance de cette boucle est inférieure à la valeur d'affaiblissement critique, de sorte que le condensateur   C1    se décharge par osçillations qui diminuent exponentiellement, durant la première demi-période positive du courant passant par le thyratron V1. Cette impulsion de courant produit, à travers une résistance R2, une impulsion de tension qui est fournie, par l'intermédiaire d'un réseau de déphasage R2-C2, à la grille d'un thyratron V2, celui-ci étant ainsi prêt à conduire le courant de décharge dans le sens opposé.



   A la fin de la première demi-période de la décharge oscillante, la tension à travers le condensateur de décharge   C1    atteint sa valeur de pointe négative et le courant de décharge commence alors à circuler à travers le thyratron V2. A la fin de la seconde demi-période, le thyratron   V1    redevient conducteur, parce que la tension à travers le condensateur   C1    atteint une valeur positive élevée, alors que le thyratron n'a pas encore eu le temps pour une déionisation complète. La décharge se poursuit de la même façon, jusqu'à ce que l'énergie accumulée dans le condensateur   C1    se soit dissipée.



   La haute tension oscillante induite dans le secondaire S du transformateur en montage de Tesla T1, par suite de la décharge oscillante par son primaire
P, ionise l'intervalle analytique, ce qui permet à l'alimentation à basse tension de produire une décharge principale dans cet intervalle.



   La durée totale de décharge est brève, comparativement à la demi-période du courant alternatif, de sorte que les thyratrons   déionisent    complètement durant la demi-période négative et que le condensateur   C1    peut être rechargé durant la demi-période positive suivante.



   L'inductance   L1    est insérée dans le circuit pour limiter le courant associé à la capacité par rapport à la masse d'un transformateur de chauffage T2. Un réseau R3-C3 constitue un filtre à haute fréquence, tandis qu'un condensateur de découplage C4 complète la boucle de décharge à haute fréquence.



   Les formes respectives des tensions et des courants sont indiquées par la fig. 2.



   La résistance   R1    et le réseau de déphasage
R2-C2 peuvent être supprimés en remplaçant le thyratron V2 par une diode ayant une tension et un courant appropriés. La fig. 3 montre un circuit utilisant une diode à semi-conducteur D.



   L'alimentation en basse tension peut provenir d'une source usuelle en analyse spectrochimique, telle qu'une source à arc à courant alternatif, à courant redressé ou à condensateur. Une source à arc à courant alternatif comprend une alimentation en courant alternatif et une impédance limitant le courant; la décharge est amorcée à chaque demi-période du courant alternatif et le courant continue à circuler jusqu'à la fin de cette demi-période. Une source à arc à courant redressé comprend également un dispositif redresseur, de façon que la décharge soit amorcée seulement durant des demi-périodes du courant alternatif. Une source à arc à condensateur comprend un redresseur et un condensateur qui est chargé durant une demi-période du courant alternatif, la décharge étant amorcée durant la demi-période sui  vante, le condensateur fournissant tout le courant de décharge.



   La source de courant séparée à basse tension peut également être supprimée, lorsque la décharge principale a lieu sous la forme d'une étincelle à travers l'intervalle analytique, produite par la décharge du condensateur C1.
  



  
 



  Light generator for spectrochemical analysis
 In spectrochemical analysis, an electric discharge is produced between an electrode of the material to be examined and a counter electrode, then the resulting emission spectrum is analyzed. There are several types of sources capable of producing these discharges, depending on the type of spectrum desired. However, these sources can be broadly classified into two categories: in one, the voltage applied across the gap between the electrodes (analytical gap) reaches a value sufficient to ionize that gap, while in the Otherwise the applied voltage is low and a separate firing circuit is required to obtain sufficient voltage to cause discharge.



   In either case, it is desirable to be able to control the timing of the discharge, in order to adjust the number of discharges over a given period of time and ensure that the discharges are reproducible, which is essential for spectroscopy in function. time. Control is usually accomplished by incorporating a coupling device into the high voltage circuit. In the beginning, this was another air gap, called the control gap, which was designed to be passed through by the discharge at the desired time, allowing current to flow through the circuit.



   For the first category of sources mentioned above, the control interval is often provided to discharge an energy storage element, such as a capacitor, which is then recharged at high voltage. The discharge first passes through a high-value impedance, which establishes a high voltage across it. Since the analytical interval is in parallel with the impedance, it is thus ionized under the influence of high voltage, which allows the capacitor to discharge through the control interval and the analytical interval, which are in series. . After discharge, the intervals deionize and the cycle is repeated.



   For the second category, where the main discharge is obtained by a low voltage source, a circuit similar to that which has just been described is used to ionize the analytical interval, in order to provide a path for the low voltage. When the control gap becomes conductive, the capacitor discharges through the primary winding of a high frequency transformer in air and the resulting high frequency oscillating pulse and is induced in the secondary winding is applied across the analytical interval. When the main discharge is complete, the intervals deionize and the cycle is repeated.



   The use of control intervals as switches in these circuits, however, does not meet the need for high precision in determining the instant of discharge required by modern spectrographic techniques.



   The performance of disruptive intervals depends greatly on the geometry, the nature of the applied voltage and the atmospheric conditions, which requires at least a regular adjustment. The use of other devices has therefore been examined and current practice is to employ asymmetric coupling devices, such as thyratrons, especially in firing circuits. These single-ended devices are not, however, an equivalent replacement for a control gap, as they only allow current to flow in one direction, which restricts the power transmitted in circuits that might otherwise give rise to oscillating discharges. . The reduction in transmitted power can be a serious drawback for some applications.



   In addition, due to the arrangement of the circuit in which they are used, these devices are necessarily subject to a high reverse voltage, which often affects their lifetime.



   The present invention aims to provide improved control of the discharge through the analytical disruptive interval, used in spectrochemical analysis, by means of a device capable of operating with a high degree of precision over time.



   The generator object of the invention, for producing light for spectrochemical analysis, intended to produce electric discharges through an analytical interval, comprises an energy storage element, a device for charging the storage element and a device for discharging it by oscillations through the analytical interval. It is characterized in that the discharge device comprises two symmetrical switches, at least one of which can be triggered, connected in parallel, but provided so that the conduction directions of the two symmetrical switches are opposite, the oscillating discharge being maintained for several complete periods, the accumulator element was thus practically discharged.



   One of the switches is preferably a thyratron triode, a semiconductor rectifier or a gas diode. The discharge through the analytical gap may be the energy source for the analysis, but preferably serves to ionize the gap to allow a high energy low voltage discharge to pass through it.



   The appended drawing represents, by way of example, two embodiments of the generator which is the subject of the invention.



   Fig. 1 is the circuit diagram of the first embodiment;
 fig. 2 shows the voltage and current curves in different parts of the circuit of fig. 1, and
 fig. 3 is the circuit diagram of the second embodiment.



   Referring to fig. 1, C1 is a high voltage capacitor charged by an alternating current source via a rectifier MR1, during the positive half-period. An electronic generator of pulses P. G. is synchronized with the frequency of the network and supplies a starting pulse to the gate of the high voltage hydrogen thyratron V1, during the negative half-period of the alternating voltage. The firing pulse makes the thyratron V1 conductive and the capacitor C1 discharges through the primary winding P of a Tesla circuit transformer T1, a resistor R1, an inductor L1 and the thyratron V1.

   The resistance of this loop is less than the critical attenuation value, so that the capacitor C1 is discharged by oscillations which decrease exponentially, during the first positive half-period of the current passing through the thyratron V1. This current pulse produces, through a resistor R2, a voltage pulse which is supplied, via a phase-shifting network R2-C2, to the gate of a thyratron V2, the latter thus being ready for operation. conduct the discharge current in the opposite direction.



   At the end of the first half-period of the oscillating discharge, the voltage across the discharge capacitor C1 reaches its negative peak value and the discharge current then begins to flow through the thyratron V2. At the end of the second half-period, the thyratron V1 becomes conductive again, because the voltage across the capacitor C1 reaches a high positive value, while the thyratron has not yet had time for a complete deionization. The discharge continues in the same way, until the energy accumulated in the capacitor C1 has dissipated.



   The oscillating high voltage induced in the secondary S of the transformer in Tesla assembly T1, as a result of the oscillating discharge by its primary
P, ionizes the analytical interval, allowing the low voltage power supply to produce a main discharge in this interval.



   The total discharge time is short compared to the AC half-period, so the thyratrons deionize completely during the negative half-period and capacitor C1 can be recharged during the next positive half-period.



   Inductance L1 is inserted into the circuit to limit the current associated with the capacitance with respect to the mass of a heating transformer T2. An R3-C3 network constitutes a high frequency filter, while a C4 decoupling capacitor completes the high frequency discharge loop.



   The respective forms of voltages and currents are shown in fig. 2.



   Resistor R1 and the phase shift network
R2-C2 can be removed by replacing the thyratron V2 with a diode having the appropriate voltage and current. Fig. 3 shows a circuit using a semiconductor diode D.



   The low voltage supply can come from a source customary in spectrochemical analysis, such as an alternating current arc, rectified current or capacitor source. An AC arc source includes an AC power supply and a current limiting impedance; the discharge is initiated at each half-period of the alternating current and the current continues to flow until the end of this half-period. A rectified current arc source also includes a rectifier device, so that the discharge is initiated only during half periods of the alternating current. A capacitor arc source comprises a rectifier and a capacitor which is charged during one half period of the alternating current, the discharge being initiated during the next half period, the capacitor providing all of the discharge current.



   The separate low voltage current source can also be suppressed, when the main discharge takes place in the form of a spark across the analytical gap, produced by the discharge of capacitor C1.
  

 

Claims (1)

REVENDICATION Générateur de lumière pour l'analyse spectrochimique, destiné à produire des décharges électriques à travers un intervalle analytique, comprenant un élément accumulateur d'énergie, un dispositif pour charger l'élément accumulateur et un dispositif pour le décharger par oscillations à travers l'intervalle analytique, caractérisé en ce que le dispositif de décharge comprend deux interrupteurs symétriques (V1, V2 ; V1 D), dont l'un (V1) au moins peut être amorcé, reliés en parallèle, mais prévus de façon que les sens de conduction des deux interrupteurs symétriques soient opposés, la décharge oscillante étant maintenue pendant plusieurs périodes complètes, l'élément accumulateur étant ainsi pratiquement déchargé. CLAIM Light generator for spectrochemical analysis, intended to produce electric discharges through an analytical interval, comprising an energy accumulating element, a device for charging the accumulating element and a device for discharging it by oscillations through the interval analytical, characterized in that the discharge device comprises two symmetrical switches (V1, V2; V1 D), of which at least one (V1) can be triggered, connected in parallel, but provided so that the directions of conduction of the two symmetrical switches are opposed, the oscillating discharge being maintained for several complete periods, the accumulator element being thus practically discharged. SOUS-REVENDICATIONS 1. Appareil selon la revendication, caractérisé en ce que l'un des interrupteurs symétriques comprend une triode thyratron ou un redresseur à semi-conducteur commandé et est amorcé par une impulsion provenant d'un générateur d'impulsions séparé. SUB-CLAIMS Apparatus according to claim, characterized in that one of the symmetrical switches comprises a thyratron triode or a controlled semiconductor rectifier and is initiated by a pulse from a separate pulse generator. 2. Appareil selon la revendication et la sousrevendication 1, caractérisé en ce que le second interrupteur symétrique comprend une triode thyratron ou un redresseur à semi-conducteur commandé et est amorcé par une impulsion de tension produite par le courant qui circule à travers le premier interrupteur. 2. Apparatus according to claim and subclaim 1, characterized in that the second symmetrical switch comprises a thyratron triode or a controlled semiconductor rectifier and is initiated by a voltage pulse produced by the current flowing through the first switch. . 3. Appareil selon la revendication et la sousrevendication 1, caractérisé en ce que le second interrupteur comprend un redresseur à semi-conducteur ou une diode à gaz, qui n'ont pas besoin d'être amorcés. 3. Apparatus according to claim and subclaim 1, characterized in that the second switch comprises a semiconductor rectifier or a gas diode, which need not be fired. 4. Appareil selon la revendication, caractérisé en ce que le dispositif pour charger l'élément accumulateur comprend une source de courant alternatif. 4. Apparatus according to claim, characterized in that the device for charging the accumulator element comprises an alternating current source. 5. Appareil selon la sous-revendication 4, caractérisé en ce que l'élément accumulateur est un condensateur. 5. Apparatus according to sub-claim 4, characterized in that the accumulator element is a capacitor. 6. Appareil selon la revendication, caractérisé en ce que l'élément accumulateur est relié avec l'enroulement primaire d'un transformateur dans l'air et que l'intervalle analytique est relié avec l'enroulement secondaire de ce transformateur. 6. Apparatus according to claim, characterized in that the accumulator element is connected with the primary winding of a transformer in air and that the analytical interval is connected with the secondary winding of this transformer. 7. Appareil selon la revendication, caractérisé en ce que l'élément accumulateur constitue, lorsqu'il se décharge, une source de haute tension pour ioniser l'intervalle analytique, cet intervalle pouvant en outre être relié à une source de basse tension, pour produire une décharge principale à travers l'intervalle ionisé. 7. Apparatus according to claim, characterized in that the accumulator element constitutes, when it discharges, a source of high voltage for ionizing the analytical interval, this interval also being able to be connected to a source of low voltage, for producing a main discharge through the ionized gap. 8. Appareil selon la sous-revendication 7, caractérisé en ce que la source de basse tension, qui alimente la décharge principale, comprend une source à arc à courant alternatif, une source à arc à courant redressé ou une source à arc à condensateur. 8. Apparatus according to sub-claim 7, characterized in that the low voltage source, which supplies the main discharge, comprises an alternating current arc source, a rectified current arc source or a capacitor arc source.
CH1118164A 1964-08-26 1964-08-26 Light generator for spectrochemical analysis CH418684A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1118164A CH418684A (en) 1964-08-26 1964-08-26 Light generator for spectrochemical analysis

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1118164A CH418684A (en) 1964-08-26 1964-08-26 Light generator for spectrochemical analysis

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH418684A true CH418684A (en) 1966-08-15

Family

ID=4370866

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1118164A CH418684A (en) 1964-08-26 1964-08-26 Light generator for spectrochemical analysis

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH418684A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
Hodgson et al. Some characteristics of a pulsed xenon lamp for use as a light source in kinetic spectrophotometry
FR3019700A1 (en) SYSTEM AND METHOD FOR GENERATING HIGH SINGLE POWER PULSED POWERS
US3749975A (en) Adjustable waveform spark source
CH418684A (en) Light generator for spectrochemical analysis
US4112392A (en) Method and apparatus for producing laser pulses with high reproducibility
BE498330A (en) x-ray emitting device
US2426021A (en) Pulsed oscillator
CA1288132C (en) High voltage generating circuit using a minimal amount of current
US3514669A (en) High repetition rate strobe light
US2400113A (en) Circuits used in generating electric impulses
US3202874A (en) Spectroscopic low voltage spark source and interrupted arc source
EP0785703B1 (en) Control device for a low pressure fluorescent lamp
Martone et al. High-aperture, high-speed framing camera using an image-converter tube
RU2223471C1 (en) Device for emission spectrum analysis
GB1577349A (en) Method and apparatus for producing laser pulses with high reproducibility
US781000A (en) Apparatus for transforming electrical energy.
US3195014A (en) Electronically controlled spectro scopic low voltage spark source and interrupted arc source
CA1045675A (en) Spark sources with electronic switching tubes
USRE32911E (en) Adjustable waveform spark source
Ishiekwene Evolution of Spark plasma using nitrogen laser shadowgraphy system
CA1039346A (en) Spark sources with electronic switching tubes
NL8104680A (en) ELECTRIC FLASHING DEVICE.
US2532697A (en) Voltage supply apparatus
Chernoch et al. Series Triggering of Xenon Flash Lamps
Lynn Sonoluminescence: Sound And Light