CH381590A - Process for the preparation of a hydraulic cement and apparatus for its implementation - Google Patents

Process for the preparation of a hydraulic cement and apparatus for its implementation

Info

Publication number
CH381590A
CH381590A CH6478058A CH6478058A CH381590A CH 381590 A CH381590 A CH 381590A CH 6478058 A CH6478058 A CH 6478058A CH 6478058 A CH6478058 A CH 6478058A CH 381590 A CH381590 A CH 381590A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
particles
mass
gas
reaction
discharge tube
Prior art date
Application number
CH6478058A
Other languages
French (fr)
Inventor
Pyzel Robert
Original Assignee
Pyzel Robert
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Pyzel Robert filed Critical Pyzel Robert
Priority to CH6478058A priority Critical patent/CH381590A/en
Publication of CH381590A publication Critical patent/CH381590A/en

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C04CEMENTS; CONCRETE; ARTIFICIAL STONE; CERAMICS; REFRACTORIES
    • C04BLIME, MAGNESIA; SLAG; CEMENTS; COMPOSITIONS THEREOF, e.g. MORTARS, CONCRETE OR LIKE BUILDING MATERIALS; ARTIFICIAL STONE; CERAMICS; REFRACTORIES; TREATMENT OF NATURAL STONE
    • C04B7/00Hydraulic cements
    • C04B7/36Manufacture of hydraulic cements in general
    • C04B7/43Heat treatment, e.g. precalcining, burning, melting; Cooling
    • C04B7/44Burning; Melting
    • C04B7/45Burning; Melting in fluidised beds, e.g. spouted beds

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Ceramic Engineering (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Devices And Processes Conducted In The Presence Of Fluids And Solid Particles (AREA)

Description

  

  Procédé de préparation d'un     ciment    hydraulique et appareil pour sa     anise    en     aeuvre       La présente invention a pour objet un procédé de  préparation d'un ciment hydraulique et un appareil  pour la mise en     oeuvre    de ce procédé. Elle vise à fournir  un procédé plus économique que les procédés connus  et permettant d'obtenir des ciments d'une meilleure  qualité.  



  Le procédé objet de l'invention est caractérisé en  ce qu'on établit initialement et on maintient une masse  de particules relativement grossières de ciment fini  dans l'état     fluidifié,    dans une zone de réaction, par un  courant de gaz dirigé vers le haut à travers la masse,  on maintient cette masse à la température nécessaire  à la réaction de formation du ciment, on charge ensuite  dans la masse des particules relativement fines de subs  tances réactives capables de former du ciment hydrau  lique qui se dépose sur les surfaces des particules  relativement grossières initiales de ciment fini,

   et on  retire de la masse les particules les plus grossières  seulement qui sont déchargées sous forme de ciment  hydraulique fini tout en maintenant dans la masse les  particules les plus fines afin de les soumettre à des  conditions de réaction continue pour assurer le dépôt  sur elles     desdites    particules fines alimentées.  



  On peut former initialement au début de l'opéra  tion et maintenir pendant l'opération continue une  masse fluidifiée comprenant     principalement    des par  ticules relativement grossières de ciment, par exemple  des particules d'une dimension égale ou supérieure à  400 microns, et charger dans cette masse   stable   les  substances réactives destinées à fournir du ciment,  alimentées sous forme     finement    divisée en particules  présentant, par exemple, une dimension maximum infé  rieure à 100 microns.

   Initialement, la réaction se pro  duit pour quelques fines particules qui adhèrent aux  surfaces des particules de ciment et une petite quan  tité de phase fondue apparaît sur ces surfaces, produi  sant une certaine adhésivité qui est     suffisante    ensuite    pour entraîner toutes les fines particules alimentées à  s'attacher aux surfaces des particules plus grosses de  ciment.     Ainsi,    les réactions de formation du ciment se  font sur ces surfaces, produisant une croissance gra  duelle des particules de ciment par couches succes  sives de ciment neuf ainsi produit.

   Mais la réaction  qui s'effectue sur les particules de ciment est     limitée    et  contrôlée, de la manière décrite plus bas, et par consé  quent la quantité de phase fondue se produisant sur  ces surfaces est également limitée et contrôlée. L'effet  résultant est une     adhésivité        suffisante    pour produire  l'adhérence des fines particules aux particules plus  grossières, mais cette     adhésivité    est encore     insuffisante     pour que les plus grosses particules de ciment s'at  tachent les unes aux autres, ce qui évite l'aggloméra  tion de la masse fluidifiée.  



  Pour obtenir et contrôler l'adhésivité dans la masse       fluidifiée,    on peut choisir le taux de chargement appro  prié des matières     alimentées    finement divisées, relative  ment à la masse totale des particules de ciment gros  sières     fluidifiées    maintenues dans la zone de réaction,  et ce choix du taux de chargement peut être fait en  relation avec les vitesses de réaction qui, à leur     tour,     sont principalement     déterminées    par la température  à laquelle la masse fluidifiée est portée.  



  Dans la zone de réaction, les particules de la masse  fluidifiée augmentent continuellement de dimension  quand des couches successives de ciment neuf sont for  mées sur les surfaces de ces particules, et en consé  quence les particules les plus grosses (ayant la plus  grande masse relativement à leur surface) contiennent  le pourcentage le plus élevé de produit     fini,    éventuelle  ment avec une trace de matière ayant     partiellement     réagi à leur surface.

   Il est donc avantageux de retirer  de la masse fluidifiée, par un tube de décharge, seule  ment les plus grosses particules qui sont déchargées  comme produit final, car de cette manière le produit           final    contient au plus une très faible quantité de  matière n'ayant pas réagi ou ayant réagi partielle  ment.  



  La figure unique du dessin annexé montre schéma  tiquement une forme d'exécution de l'appareil objet  de l'invention et illustre également, à titre d'exemple,  une mise en     #uvre    du procédé objet de l'invention.  



  Une masse fluidifiée 1 est établie dans un récipient  de réaction 2 et supportée par une grille 3, cette masse  étant composée de particules relativement grossières  de ciment fini. Le récipient 2 est formé par une coquille  d'acier doublée intérieurement de briques réfractaires  et isolée     extérieurement.    De l'air ou un autre gaz  contenant de l'oxygène est envoyé dans la masse  fluidifiée par un compresseur 4, le gaz s'écoulant  depuis ce dernier dans une conduite 5, dans un échan  geur de chaleur 6, et dans une conduite 7 qui se divise  en deux conduites 8 et 10 munies de vannes de com  mande de l'écoulement 9 et 11, respectivement.

   Le  gaz s'écoulant dans la conduite 8 entre dans la partie  inférieure du récipient de réaction, au-dessous de la  grille 3; et passe vers le haut à travers la grille dans la  masse fluidifiée, tandis que le gaz s'écoulant dans la  conduite 10 entre dans la masse fluidifiée à travers un  tube de décharge 12 du produit final. L'extrémité supé  rieure 12' du tube de décharge 12 est conique, pour des  raisons qui seront exposées plus loin. Une quantité  appropriée de combustible (par exemple un gaz, de  l'huile, du charbon pulvérisé, etc.) est envoyée dans la  masse fluidifiée par des conduites 13 et 15 munies de       vannes    de commande 14 et 16, respectivement.

   La  combustion du combustible dans l'oxygène contenu  dans le gaz entrant par les conduites 8 et 10 et dans  l'oxygène qui peut être régénéré dans la masse fluidifiée  par conversion des sulfates par exemple, produit la  chaleur nécessaire pour maintenir la masse fluidifiée  à la température de réaction. Les gaz de combustion  et les autres gaz se déchargeant depuis la partie supé  rieure de la masse     fluidifiée    s'écoulent dans un orifice  de décharge 17, à travers un générateur de vapeur 18,  une conduite 19 et l'échangeur de chaleur 6, et sont  déchargés par une conduite 20.  



  Des substances réactives, broyées de manière à  présenter des particules relativement     fines    dans un  appareil non représenté, sont chargées dans la masse  fluidifiée à travers des conduites 22 et 23 munies de  vannes de commande 21 et 24 respectivement. Des       particules    du produit     final    peuvent être réintroduites  dans le cycle d'opérations pour contrôler la distri  bution des dimensions des particules de la masse       fluidifiée,    ces particules étant chargées à travers une  conduite 25 munie d'une vanne de commande 26 et  à travers une conduite 27.  



  Les particules de produit     final    sont retirées de la  masse fluidifiée par le tube de décharge 12 et à travers  une conduite 28 munie d'une vanne de commande 29.  Le tube de décharge 12 fonctionne comme suit. Les  gaz chargés dans le tube 12 depuis la conduite 10  s'écoulent vers le haut dans ce tube et, quand ils  atteignent l'extrémité conique 12' de diamètre crois-         sant,    leur vitesse linéaire diminue.     Lamasse    fluidifiée  placée immédiatement au-dessus de l'extrémité conique  12' descend dans le tube de décharge jusqu'à une sec  tion où la vitesse des gaz est     suffisante    pour supporter  seulement les particules fluidifiées les plus petites.

    Dans cette section, il se produit une séparation, les  particules les plus grosses continuant à tomber, le  rapport de leur masse à leur surface étant     suffisamment     élevé pour que ces grosses particules tombent contre  l'action du courant gazeux dirigé vers le haut, tandis  que les particules plus petites sont supportées par ce  courant et ramenées dans la masse fluidifiée. Le degré  de séparation des particules pour tout tube de décharge  donné peut être réglé en faisant varier les vitesses des  gaz dans le tube, par réglage de la répartition du  courant de gaz total entre les conduites 8 et 10.

   Ainsi,  on peut envoyer plus ou moins de gaz vers le haut  à travers le tube de décharge 12 pour produire un  courant de gaz respectivement plus faible ou plus fort  à travers la grille 3, le réglage étant assuré au moyen  des vannes 9 et 11. Les plus grosses particules, qui  sont capables de tomber à contre-courant à travers le  gaz qui s'élève, se réunissent dans la partie inférieure  du tube au-dessous de l'entrée du gaz et peuvent  être déchargées à travers la conduite 28 comme men  tionné plus haut.  



  L'opération est déclenchée en envoyant l'air ou le  gaz contenant de l'oxygène et s'écoulant à travers la  conduite 7 dans un appareil auxiliaire 30 de chauffage  préalable du gaz, en fermant une vanne 31 et en ouvrant  des vannes 32 et 33. La répartition du gaz entre les  conduites 8 et 10 est réglée de manière à avoir un fort  écoulement dans la conduite 10. L'appareil de chauf  fage préalable 30 est allumé. Les particules de ciment,  dont les dimensions sont comprises dans le domaine  correspondant à une répartition de dimensions de  particules moyenne dans la masse fluidifiée pendant  l'opération normale, sont alors chargées dans le réci  pient 2 par une conduite 34, une vanne 35 et la conduite  27 jusqu'au niveau désiré pour cette masse fluidifiée  initiale.

   La température de la masse     fluidifiée    s'élève  quand les gaz préalablement     chauffés    s'écoulent à  travers cette masse et, quand la température est     suffi-          samment    élevée, par exemple à 540  C, le combustible  est chargé dans la masse fluidifiée et, par combustion  dans l'oxygène, élève la température à la valeur vou  lue. L'appareil auxiliaire 30 de chauffage préalable  est alors mis hors circuit, la vanne 31 est ouverte et  les vannes 32 et 33 sont fermées. Le chargement de la  matière alimentée en poudre commence à ce moment.  Le retrait du produit est assuré en réglant le débit  gazeux à travers les conduites 8 et 10, comme on l'a  vu ci-dessus.

   Si nécessaire, des particules de ciment  sont réintroduites dans le cycle, comme indiqué plus  haut. L'opération peut être poursuivie dans les condi  tions désirées et le procédé suit son cours.



  Process for preparing a hydraulic cement and apparatus for its anise in aeuvre The present invention relates to a process for preparing a hydraulic cement and to an apparatus for carrying out this process. It aims to provide a process that is more economical than the known processes and makes it possible to obtain cements of better quality.



  The process which is the subject of the invention is characterized in that a mass of relatively coarse particles of finished cement is initially established and maintained in the fluidized state, in a reaction zone, by an upwardly directed gas stream at Through the mass, this mass is maintained at the temperature necessary for the cement-forming reaction, then relatively fine particles are loaded into the mass of reactive substances capable of forming hydraulic cement which is deposited on the surfaces of the relatively fine particles. rough initials of finished cement,

   and removing from the mass only the coarser particles which are discharged as finished hydraulic cement while maintaining the finer particles in the mass in order to subject them to continuous reaction conditions to ensure the deposition on them of said particles fine fed.



  It is possible to initially form at the start of the operation and maintain during the continuous operation a fluidized mass comprising mainly relatively coarse particles of cement, for example particles of a size equal to or greater than 400 microns, and load into this. stable mass the reactive substances intended to supply cement, supplied in finely divided form into particles having, for example, a maximum dimension of less than 100 microns.

   Initially, the reaction occurs for a few fine particles which adhere to the surfaces of the cement particles and a small amount of molten phase appears on these surfaces, producing some tack which is then sufficient to entrain all the fine particles fed to them. '' attach larger particles of cement to surfaces. Thus, the cement formation reactions take place on these surfaces, producing a gradual growth of the cement particles by successive layers of new cement thus produced.

   However, the reaction which takes place on the cement particles is limited and controlled, as described below, and therefore the amount of molten phase occurring on these surfaces is also limited and controlled. The resulting effect is sufficient tackiness to produce the adhesion of fine particles to coarser particles, but this tackiness is still insufficient for the larger cement particles to stick to each other, which prevents agglomeration. tion of the fluidized mass.



  To obtain and control the adhesiveness in the thinned mass, one can choose the appropriate loading rate of the finely divided fed materials, relative to the total mass of the coarse thinned cement particles maintained in the reaction zone, and this choice The rate of loading can be done in relation to the reaction rates which, in turn, are primarily determined by the temperature to which the fluidized mass is brought.



  In the reaction zone, the particles of the fluidized mass continuously increase in size as successive layers of new cement are formed on the surfaces of these particles, and consequently the larger particles (having the greatest mass relative to their surface) contain the highest percentage of finished product, possibly with a trace of partially reacted material on their surface.

   It is therefore advantageous to remove from the fluidized mass, through a discharge tube, only the larger particles which are discharged as the final product, since in this way the final product contains at most a very small amount of material which has not. reacted or partially reacted.



  The single figure of the appended drawing shows schematically an embodiment of the apparatus which is the subject of the invention and also illustrates, by way of example, an implementation of the method which is the subject of the invention.



  A fluidized mass 1 is established in a reaction vessel 2 and supported by a grid 3, this mass being composed of relatively coarse particles of finished cement. The container 2 is formed by a steel shell lined on the inside with refractory bricks and insulated on the outside. Air or another gas containing oxygen is sent into the fluidized mass by a compressor 4, the gas flowing from the latter in a pipe 5, in a heat exchanger 6, and in a pipe 7. which is divided into two lines 8 and 10 fitted with flow control valves 9 and 11, respectively.

   The gas flowing in line 8 enters the lower part of the reaction vessel, below the grid 3; and passes upwardly through the grid into the fluidized mass, while the gas flowing in line 10 enters the fluidized mass through a discharge tube 12 of the final product. The upper end 12 'of the discharge tube 12 is tapered, for reasons which will be discussed later. A suitable amount of fuel (eg gas, oil, pulverized coal, etc.) is fed into the fluidized mass through lines 13 and 15 provided with control valves 14 and 16, respectively.

   The combustion of the fuel in the oxygen contained in the gas entering through lines 8 and 10 and in the oxygen which can be regenerated in the fluidized mass by conversion of sulphates for example, produces the heat necessary to maintain the fluidized mass at the temperature. reaction temperature. The combustion gases and other gases discharging from the upper part of the fluidized mass flow into a discharge port 17, through a steam generator 18, a pipe 19 and the heat exchanger 6, and are discharged by a pipe 20.



  Reactive substances, ground to present relatively fine particles in an apparatus not shown, are charged into the fluidized mass through conduits 22 and 23 provided with control valves 21 and 24 respectively. Particles of the final product can be reintroduced into the cycle of operations to control the particle size distribution of the fluidized mass, these particles being charged through a conduit 25 provided with a control valve 26 and through a conduit. 27.



  The final product particles are withdrawn from the fluidized mass through the discharge tube 12 and through a line 28 provided with a control valve 29. The discharge tube 12 operates as follows. The gases charged into tube 12 from line 10 flow upwardly into this tube and, when they reach the tapered end 12 'of increasing diameter, their linear velocity decreases. The fluidized mass placed immediately above the conical end 12 'descends into the discharge tube to a section where the gas velocity is sufficient to support only the smallest fluidized particles.

    In this section, a separation occurs, with the larger particles continuing to fall, the ratio of their mass to their area being high enough that these large particles fall against the action of the upwardly directed gas stream, while the smaller particles are supported by this current and brought back into the fluidized mass. The degree of particle separation for any given discharge tube can be adjusted by varying the gas velocities in the tube, by adjusting the distribution of the total gas stream between lines 8 and 10.

   Thus, more or less gas can be sent upwards through the discharge tube 12 to produce a respectively weaker or stronger gas stream through the grid 3, the adjustment being ensured by means of the valves 9 and 11. The larger particles, which are capable of falling countercurrently through the rising gas, collect in the lower part of the tube below the gas inlet and can be discharged through line 28 as mentioned above.



  The operation is initiated by sending the air or gas containing oxygen and flowing through line 7 to an auxiliary apparatus 30 for preheating the gas, closing a valve 31 and opening valves 32 and 33. The distribution of the gas between the pipes 8 and 10 is adjusted so as to have a strong flow in the pipe 10. The pre-heater 30 is turned on. The cement particles, the dimensions of which are included in the range corresponding to an average particle size distribution in the fluidized mass during normal operation, are then loaded into the receptacle 2 via a pipe 34, a valve 35 and the pipe 27 to the desired level for this initial fluidized mass.

   The temperature of the fluidized mass rises when the previously heated gases flow through this mass and, when the temperature is sufficiently high, for example at 540 ° C., the fuel is loaded into the fluidized mass and, by combustion in oxygen, raises the temperature to the desired value. The auxiliary preheating apparatus 30 is then switched off, the valve 31 is opened and the valves 32 and 33 are closed. Loading of the powdered material begins at this time. The product is removed by regulating the gas flow through lines 8 and 10, as seen above.

   If necessary, cement particles are reintroduced into the cycle, as indicated above. The operation can be continued under the desired conditions and the process continues.

 

Claims (1)

REVENDICATION I Procédé de préparation d'un ciment hydraulique, caractérisé en ce qu'on établit initialement et on maintient une masse de particules relativement gros sières de ciment fini dans l'état fluidifié, dans une zone de réaction, par un courant de gaz dirigé vers le haut à travers la masse, on maintient cette masse à la tem pérature nécessaire à la réaction de formation du ciment, on charge ensuite dans la masse des particules relativement fines de substances réactives capables de former du ciment hydraulique qui se dépose sur les surfaces des particules relativement grossières initiales du ciment fini, CLAIM I Process for the preparation of a hydraulic cement, characterized in that a mass of relatively large particles of finished cement is initially established and maintained in the fluidized state, in a reaction zone, by a directed gas stream. upwards through the mass, this mass is maintained at the temperature necessary for the cement-forming reaction, then relatively fine particles are loaded into the mass of reactive substances capable of forming hydraulic cement which is deposited on the surfaces relatively coarse initial particles of the finished cement, et on retire de la masse les particules les plus grossières seulement qui sont déchargées sous forme de ciment hydraulique fini tout en maintenant dans la masse les particules les plus fines afin de les soumettre à des conditions de réaction continue pour assurer le dépôt sur elles desdites particules fines alimentées. SOUS-REVENDICATIONS 1. Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'on maintient la masse à ladite température en intro duisant de l'oxygène dans le courant de gaz et en introduisant un combustible dans ladite masse, ce combustible brûlant dans l'oxygène. 2. and removing from the mass only the coarser particles which are discharged as finished hydraulic cement while maintaining the finer particles in the mass in order to subject them to continuous reaction conditions to ensure the deposition on them of said particles fine fed. SUB-CLAIMS 1. Method according to claim 1, characterized in that the mass is maintained at said temperature by introducing oxygen into the gas stream and by introducing a fuel into said mass, this fuel burning in the gas stream. oxygen. 2. Procédé selon la sous-revendication 1, caractérisé en ce qu'on décharge de la zone de réaction les gaz de combustion et d'autres gaz produits dans ladite masse, et en ce qu'on charge lesdites particules rela tivement fines sans contact préalable desdits gaz déchar gés avec ces particules. 3. Process according to sub-claim 1, characterized in that the combustion gases and other gases produced in said mass are discharged from the reaction zone, and in that said relatively fine particles are charged without prior contact with said said mass. gases discharged with these particles. 3. Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'on retire une partie de ladite masse vers le bas de celle-ci à travers une zone étranglée, on fait passer un courant de gaz vers le haut à travers ladite zone étranglée en contact avec la partie retirée et à contre- courant de cette dernière, la vitesse du gaz vers le haut à travers la zone étranglée étant suffisante pour entrainer et ramener dans la masse les particules les plus fines, mais insuffisante pour entraîner et ramener dans la masse les particules les plus grossières, de manière que les particules les plus grossières seulement soient déchargées à travers la zone étranglée comme produit final. 4. A method according to claim 1, characterized in that removing a portion of said mass downwardly thereof through a constricted zone, passing an upward stream of gas through said constricted zone in contact with the part withdrawn and in counter-current of the latter, the speed of the gas upwards through the constricted zone being sufficient to entrain and bring back in the mass the finest particles, but insufficient to entrain and bring back in the mass the particles coarser, so that only coarser particles are discharged through the constricted area as a final product. 4. Procédé selon la sous-revendication 3, caracté risé en ce qu'on maintient la masse de particules à l'état fluidifié par le gaz introduit vers le haut à travers la zone étranglée et par du gaz introduit séparément dans la partie inférieure de la masse, et on contrôle la dimension des particules retirées à travers la zone étranglée en faisant varier la vitesse du gaz introduit dans la masse des particules à travers la zone étran glée de retrait. 5. Procédé selon la sous-revendication 4, caracté risé en ce que la quantité de gaz introduite séparément dans la partie inférieure de la masse et la quantité de gaz introduite à travers la zone étranglée de retrait sont liées l'une à l'autre de manière à introduire dans la masse une quantité de gaz constante. 6. Process according to sub-claim 3, characterized in that the mass of particles is maintained in the fluidized state by the gas introduced upwards through the constricted zone and by gas introduced separately into the lower part of the mass , and the size of the particles withdrawn through the constricted zone is controlled by varying the speed of the gas introduced into the mass of particles through the constricted withdrawal zone. 5. Method according to sub-claim 4, characterized in that the quantity of gas introduced separately into the lower part of the mass and the quantity of gas introduced through the constricted withdrawal zone are linked to each other. so as to introduce into the mass a constant quantity of gas. 6. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce qu'on utilise des particules grossières de ciment et des particules relativement fines de substances réac tives dont les dimensions sont dans un rapport supé- rieur à 4 à 1, on maintient le mélange de particules résultant à la température de la réaction de formation du. ciment, et on décharge de cette zone de réaction les parties de ladite masse à l'état fluidifié, les parties déchargées contenant le produit final. 7. Procédé selon la sous-revendication 6, caracté risé en ce que les particules de ciment présentent une dimension supérieure à 400 microns et les particules de substances réactives une dimension inférieure à 100 microns. Process according to Claim 1, characterized in that coarse particles of cement and relatively fine particles of reactive substances, the dimensions of which are in a ratio greater than 4 to 1, are used, the resulting mixture of particles is kept at the temperature of the reaction for the formation of. cement, and the parts of said mass in the fluidized state are discharged from this reaction zone, the discharged parts containing the final product. 7. Method according to sub-claim 6, characterized in that the cement particles have a size greater than 400 microns and the particles of reactive substances a size less than 100 microns. REVENDICATION II Appareil pour la mise en oeuvre du procédé selon la revendication I, pour effectuer les réactions dans un lit fluidifié, caractérisé en ce qu'il comprend un réci pient délimitant un espace de réaction, le fond dudit espace étant formé, au moins en partie, par un dispo sitif perméable au gaz, des moyens pour faire passer un gaz de fluidification vers le haut à travers ledit dis positif perméable dans l'espace de réaction, un tube de décharge s'étendant vers le bas depuis l'espace de réaction et destiné à la décharge du produit de la réac tion, et des moyens pour faire passer un gaz vers le haut à travers ledit tube de décharge pour entraîner les particules relativement légères, CLAIM II Apparatus for carrying out the process according to claim I, for carrying out the reactions in a fluidized bed, characterized in that it comprises a receptacle delimiting a reaction space, the bottom of said space being formed, at least in part, by a gas permeable device, of means for passing a fluidizing gas upwardly through said permeable device into the reaction space, a discharge tube extending downwardly from the reaction space. reaction and intended for the discharge of the product of the reaction, and means for passing gas upwardly through said discharge tube to entrain the relatively light particles, de manière que seules les particules relativement lourdes soient déchar gées à l'extrémité inférieure du tube de décharge. SOUS-REVENDICATIONS 8. Appareil selon la revendication II, caractérisé en ce que le tube de décharge s'étend depuis le fond de l'espace de réaction et, sur une partie au moins de sa longueur, présente des parois qui divergent vers le haut, le gaz dirigé vers le haut à travers ce tube de décharge étant déchargé depuis l'extrémité supérieure de ce dernier dans l'espace de réaction, de manière que la vitesse du gaz introduit dans le tube de décharge soit réduite avant que le gaz soit déchargé à l'extrémité supérieure du tube de décharge dans l'espace de réac tion. 9. so that only relatively heavy particles are discharged at the lower end of the discharge tube. SUB-CLAIMS 8. Apparatus according to claim II, characterized in that the discharge tube extends from the bottom of the reaction space and, over at least part of its length, has walls which diverge upwards. , the gas directed upwardly through this discharge tube being discharged from the upper end thereof into the reaction space, so that the velocity of the gas introduced into the discharge tube is reduced before the gas is discharged at the upper end of the discharge tube into the reaction space. 9. Appareil selon la sous-revendication 8, caracté risé en -ce que ledit dispositif perméable au gaz est une grille s'étendant autour de la partie extérieure du récipient de réaction, et en ce que le tube de décharge est disposé sensiblement centralement par rapport au récipient de réaction et présente une partie supérieure convergente vers le bas depuis la périphérie intérieure dudit anneau. 10. Apparatus according to sub-claim 8, characterized in that said gas permeable device is a grid extending around the exterior of the reaction vessel, and in that the discharge tube is disposed substantially centrally with respect to the vessel. reaction vessel and has an upper portion converging downward from the inner periphery of said ring. 10. Appareil selon la revendication II, caractérisé en ce qu'il comprend une vanne pour commander l'écoulement des particules relativement lourdes depuis l'extrémité inférieure du tube de décharge, et en ce que ce dernier comprend une entrée pour le gaz qui doit passer vers le haut à travers le tube, cette entrée étant disposée entre ladite vanne et l'espace de réaction, de manière que la partie du tube de décharge entre la vanne et l'entrée des gaz forme une chambre de ras semblement pour les particules relativement lourdes qui doivent être déchargées. Apparatus according to Claim II, characterized in that it comprises a valve for controlling the flow of relatively heavy particles from the lower end of the discharge tube, and in that the latter comprises an inlet for the gas which is to pass to up through the tube, this inlet being arranged between said valve and the reaction space, so that the part of the discharge tube between the valve and the gas inlet forms a collection chamber for relatively heavy particles that must be unloaded.
CH6478058A 1958-10-07 1958-10-07 Process for the preparation of a hydraulic cement and apparatus for its implementation CH381590A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH6478058A CH381590A (en) 1958-10-07 1958-10-07 Process for the preparation of a hydraulic cement and apparatus for its implementation

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH6478058A CH381590A (en) 1958-10-07 1958-10-07 Process for the preparation of a hydraulic cement and apparatus for its implementation

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH381590A true CH381590A (en) 1964-08-31

Family

ID=4525893

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH6478058A CH381590A (en) 1958-10-07 1958-10-07 Process for the preparation of a hydraulic cement and apparatus for its implementation

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH381590A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0000739A1 (en) * 1977-08-04 1979-02-21 Krupp Polysius Ag Process and apparatus for making cement in a fluidized bed

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0000739A1 (en) * 1977-08-04 1979-02-21 Krupp Polysius Ag Process and apparatus for making cement in a fluidized bed

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0161970B1 (en) Method and installation for the treatment of material in a circulating fluidized bed
EP2577163B1 (en) Particle separation device for chemical looping combustion
FR2581170A1 (en) DROWNED COMBUSTION APPARATUS AND GYPSUM CALCINATION METHOD
FR2705252A1 (en) Process for introducing a solid into a reactor and apparatus.
FR2581564A1 (en) FLUIDIZED BED APPARATUS COMPRISING A MULTI-SLOW FLUIDIZING GRID
FR2679473A1 (en) PROCESS AND DEVICE FOR PRODUCING POWDERS AND ESPECIALLY METAL POWDERS BY ATOMIZATION.
CH459961A (en) Apparatus for carrying out chemical reactions in a fluid mass of particles
EP0173782B1 (en) Process for treating materials
TW200940911A (en) Method and device for removing of fine to coarse grained solid or solid mixture from a reservoir
FR2473553A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR PERFORMING REDUCTION OF IRON OXIDE MATERIAL IN A FLUIDIZED BED
CH381590A (en) Process for the preparation of a hydraulic cement and apparatus for its implementation
FR2511611A1 (en) PROCESS FOR OBTAINING PELLETS FROM A SUSPENSION AND APPARATUS FOR CARRYING OUT SAID METHOD
LU87545A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR REPAIRING A REFRACTORY BODY
EP2228458A1 (en) Process and Apparatus for treatment of white steelmaking slags.
EP0347329A1 (en) Process for surface treatment of particles of micronised materials
EP3341114A1 (en) Device for injecting fluids into the free area of a rotating fluidised bed
FR2665644A1 (en) APPARATUS FOR GAS-SOLID CONTACT WITH REGULAR POWDER DROP.
FR2520099A1 (en) IMPROVEMENTS IN METHODS AND DEVICES FOR HEATING PARTICULATE MATERIAL
US1488436A (en) Method of and apparatus for transporting slag
EP0094307B1 (en) Jet mills
FR2660303A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR FORMING CALCIUM OXIDE
FR2464984A1 (en) PROCESS FOR DRYING AND / OR PREHEATING COKEFIN CHARCOAL AND INSTALLATION FOR CARRYING OUT THE PROCESS
FR2567997A1 (en) FUSION DEVICE AND METHOD COMPRISING PULVERIZED CHARCOAL SUPPLY, PARTICULARLY IN A TANK OVEN
CH360333A (en) Manufacturing process of a hydraulic cement
EP0617136A1 (en) Installation for iron ore reduction in a circulating fluidized bed with solid materials flow regulating means