CH376352A - Method of cold forming a metallic article comprising a head and a rod - Google Patents

Method of cold forming a metallic article comprising a head and a rod

Info

Publication number
CH376352A
CH376352A CH1114060A CH1114060A CH376352A CH 376352 A CH376352 A CH 376352A CH 1114060 A CH1114060 A CH 1114060A CH 1114060 A CH1114060 A CH 1114060A CH 376352 A CH376352 A CH 376352A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
head
die
blank
cavity
rod
Prior art date
Application number
CH1114060A
Other languages
French (fr)
Inventor
Harold Carlson Raymond
Original Assignee
Textron Ind Inc
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Textron Ind Inc filed Critical Textron Ind Inc
Priority to CH1114060A priority Critical patent/CH376352A/en
Publication of CH376352A publication Critical patent/CH376352A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21JFORGING; HAMMERING; PRESSING METAL; RIVETING; FORGE FURNACES
    • B21J5/00Methods for forging, hammering, or pressing; Special equipment or accessories therefor
    • B21J5/06Methods for forging, hammering, or pressing; Special equipment or accessories therefor for performing particular operations
    • B21J5/08Upsetting
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21KMAKING FORGED OR PRESSED METAL PRODUCTS, e.g. HORSE-SHOES, RIVETS, BOLTS OR WHEELS
    • B21K1/00Making machine elements
    • B21K1/44Making machine elements bolts, studs, or the like
    • B21K1/46Making machine elements bolts, studs, or the like with heads

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Forging (AREA)

Description

  

  Procédé de formation à froid d'un article métallique comportant une tête et une tige    La présente invention a pour objet un procédé  de formation à froid d'un article métallique com  portant une tête et une tige.  



  On connaît de tels procédés dans lesquels on uti  lise des matrices d'extrusion où le passage du dia  mètre de l'ébauche au diamètre du corps extrudé  est constitué par un épaulement ayant une conver  gence conique droite. Dans de tels procédés les ma  trices nécessitaient, lorsqu'il s'agit d'ébauches dé  coupées dans des tringles ou des tiges d'acier, des  pressions pour l'extrusion de l'ébauche tellement  élevées que l'ébauche avait tendance à se gonfler  dans la cavité de la matrice et à s'écorcher contre  les parois latérales de celles-ci. Les risques d'une  rupture de la matrice, d'un grippage de la pièce à  l'intérieur de la matrice, ainsi que d'autres problè  mes se posant au cours de tels procédés rendaient  pratiquement impossible une réduction de section  de plus de 50 %.  



  Le but de l'invention est d'empêcher le gonfle  ment de la portion non extrudée de l'ébauche à  l'intérieur de la matrice au cours de l'extrusion,  d'empêcher également le coincement et     permettre     que la partie extrudée puisse être facilement et rapi  dement enlevée de la matrice. On peut ainsi effec  tuer l'extrusion sur des machines à fonctionnement  rapide pour réaliser une production des pièces extru  dées avec un débit relativement élevé.  



  Le procédé objet de l'invention est caractérisé  en ce qu'on part d'une ébauche cylindrique présen  tant une section transversale égale au moins au  double de la section transversale de la tige à former,  en ce qu'on applique sur toute la surface d'une extré  mité de l'ébauche une pression assurant l'écoulement  du métal à travers un orifice de matrice de manière  à extruder ladite tige, l'ébauche étant placée dans  une première cavité présentant une paroi cylindri-    que et une surface de révolution définie par une  génératrice courbe tournant autour de l'axe de la  cavité et qui, à une extrémité, est tangente à la paroi  cylindrique de la cavité et, à l'autre extrémité, se  raccorde audit     orifice,

      la partie intermédiaire au  moins de la génératrice courbe présentant un rayon  de courbure non supérieur à la différence entre le  diamètre de la cavité et le diamètre de     l'orifice    et  non inférieur à la moitié de cette différence, en ce  qu'on arrête l'application de ladite pression quand  le volume de la partie non travaillée de l'ébauche  est égal à celui de la tête, en ce qu'on place l'ébau  che obtenue dans une seconde matrice pourvue d'un  épaulement présentant une     configuration        différente     de celle de ladite surface de révolution et disposé  entre la cavité devant former ladite tête et l'orifice  contenant la tige, et en ce qu'on façonne la tête.  



  Le dessin annexé illustre, à titre d'exemple, deux  mises en     aeuvre    du procédé objet de     l'invention.     



  La     fig.    1 est une vue en élévation d'un article  obtenu dans la première mise en     #uvre.     



  La     fig.    2 est une vue en élévation de l'ébauche  à partir de laquelle l'article représenté sur la     fig.    1  peut être formé.  



  La     fig.    3 représente la forme de l'ébauche après  l'extrusion d'une partie de celle-ci.  



  La     fig.    4 représente la forme de l'ébauche ayant  subi un usinage ultérieur.  



  La     fig.    5 est une coupe représentant une matrice  d'extrusion     utilisée    pour cette mise en     aeuvre.     



  La     fig.    6 est une coupe montrant une matrice  dé retenue et un poinçon de refoulement servant  pour une opération ultérieure de formage.  



  La     fig.    7 est une coupe montrant la matrice de  retenue de la     fig.    6 et un poinçon de refoulement  final.      La     fig.    8 est une vue d'une ébauche utilisée dans  la seconde mise en     oeuvre.     



  La     fig.    9 représente l'ébauche après l'extrusion  de sa tige.  



  La     fig.    10 est une vue de l'ébauche après le for  mage partiel de sa tête.  



  La     fig.    11 est une vue d'un boulon terminé moins  le filetage.  



  La     fig.    12 est une coupe d'une matrice d'extru  sion servant à former l'ébauche représentée à la       fig.    9.  



  La     fig.    13 est une vue en coupe d'une matrice de  retenue et d'un poinçon à extruder la tête, servant  au formage de la tête montrée sur la     fig.    10.  



  La     fig.    14 est une coupe de la matrice de retenue  de la     fig.    13 et d'un poinçon à former la tête servant  pour la conformation finale de la tête de l'article  apparaissant sur la     fig.    11.  



  Sur la     fig.    1, on voit un article 10, constituant  un exemple typique des pièces pouvant être formées  par le procédé décrit, et les     fig.    2 à 7 montrent les  phases successives de la fabrication de cet article.       L'article    10 comprend une tête     cylindrique    12 ayant  à une extrémité un rebord 14 de plus grand diamètre  et une tige allongée 16 de plus petit diamètre dépas  sant de son autre extrémité. L'article 10 est un élé  ment servant à la fabrication     d'électro-aimants    et  représente un bon exemple d'une pièce qui devait  antérieurement être fabriquée sur des machines  pour boulonnerie.

   Selon le procédé mis en     aeuvre,     on sectionne une ébauche cylindrique 17, telle que  représentée sur la     fig.    2, d'une longueur déterminée  à partir d'une barre de matériau (non représentée)  ayant le diamètre désiré. De préférence, le volume  de l'ébauche ainsi sectionnée est sensiblement égal  au volume de l'article que l'on désire former, bien  que dans certains cas il puisse être nécessaire ou  souhaitable que l'ébauche ait un volume plus impor  tant que l'article terminé, mais un des avantages  principaux du procédé réside justement en ce que,  dans la plupart des cas, un tel supplément de maté  riau n'est pas exigé.

   Après avoir coupé l'ébauche 17,  on la place dans une matrice à extrusion 18, repré  sentée sur la     fig.    5, et on extrude la tige 16 de  l'article, en laissant une tête 19 pratiquement non  façonnée (comme on le voit sur la     fig.    3).  



  Sur les     fig.    5 à 7 et 12 à 14, on ne voit que les  filières des matrices,     mais,    dans la pratique, ces  filières sont disposées dans des coquilles de matri  ces. Pour une raison de commodité, on va cependant  appeler ces filières   matrices  .  



  Sur la     fig.    5, la matrice d'extrusion 18 comprend  un bloc présentant une cavité ayant une paroi cylin  drique 20 et dont le diamètre Dl est suffisant pour  recevoir l'ébauche 17, la longueur de la portion       cylindrique    20 étant cependant légèrement plus  grande que celle de l'ébauche 17.

   L'extrémité inté  rieure de la cavité comporte une surface 21 de forme  concave et convergeant vers l'orifice d'extrusion 22  dont le diamètre     Dz    est sensiblement égal à celui    de la tige<B>16.</B> La section cylindrique définissant l'ori  fice 22 est de préférence relativement courte et  débouche dans une cavité de réception 24 ayant un  diamètre légèrement plus grand que l'orifice et dans  laquelle la tige     extrudée    16 peut s'avancer libre  ment au cours de l'extrusion.  



  Le rayon exact de la courbure de l'épaulement 21  est indiqué par R qui peut varier dans une assez  grande mesure. En général, on préfère que ce rayon  soit relativement important lorsqu'on extrude des  métaux alliés durs, ou lorsque la forme du produit  final n'exige pas une transition très prononcée entre  la tête et la tige. L'expérience a démontré que le  rayon de courbure R ne doit pas être supérieur à  la différence entre le diamètre Dl de la grande sec  tion cylindrique 20 et le diamètre D= de la sec  tion 22 définissant l'orifice. Dans certaines circons  tances, notamment lorsqu'on façonne des métaux  plus doux ou pour d'autres raisons, il peut être avan  tageux que le rayon de courbure de la portion de  paroi 21 soit aussi petit que possible.

   La demande  resse a constaté que ce rayon de courbure ne doit  pas descendre au-dessous de la moitié de la diffé  rence des diamètres Dl et     D2,    autrement dit ce  rayon de courbure ne doit pas être inférieur à  courbe 21 se raccorde tangentiellement avec la  
EMI0002.0029  
   Il est essentiel en outre que la surface  paroi cylindrique 20.  



  Pour refouler une portion de l'ébauche 17 à tra  vers l'orifice 22 et extruder ainsi la tige 16, on appli  que à l'ébauche une pression longitudinale à l'aide  d'un poinçon 28. La surface courbe 21 de la matrice  d'extrusion 18 exerce sur l'ébauche une action de  retenue telle que, pendant que l'ébauche est refoulée  à travers la matrice, sa surface soit refoulée en  premier lieu vers l'intérieur, c'est-à-dire vers l'axe  de la pièce, suivant une courbe convexe régulière,  et ensuite de tourner de façon     abrupte    pour s'écou  ler parallèlement à cet axe. La paroi latérale de  l'ébauche à l'intérieur de la portion de la matrice  délimitée par la paroi cylindrique 20 est évidemment  empêchée par la matrice de subir une déformation  notable au cours de l'extrusion.

   L'extrusion est ter  minée lorsqu'une quantité suffisante de métal a été  refoulée à travers l'orifice 22 pour former la tige  de l'article désiré et lorsque la tête non façonnée 19  a un volume sensiblement égal à celui que devra  avoir la tête 12 de l'article fini. On enlève ensuite  l'article partiellement formé 30 de la matrice d'extru  sion l'8 en retirant d'abord le poinçon 28 et en  poussant ensuite l'article 30 vers l'extérieur hors de  la matrice à l'aide d'une tige de démoulage 29, après  quoi on transfère l'article au poste suivant pour le  second stade de façonnage.  



  Dans cette première mise en     oeuvre,    on transfère  l'article partiellement conformé 30 de la matrice  d'extrusion 18 à une matrice de conformation 34,  représentée sur la     fig.    6, dont la cavité a une confi  guration se conformant à celle de l'article fini 12.      La cavité de la matrice 34 est constituée par une  portion 36 recevant la tige et une portion 38 recevant  la tête. La partie de la cavité 38 présente dans ce  cas un fond plan et la face de la matrice comporte  un bord évidé 40 entourant la cavité 38 et dont la  forme épouse celle du rebord 14 que doit avoir  l'article terminé 10. La portion de la cavité 38 a la  même longueur que la tête 12 de l'article, et lors  qu'on a introduit l'ouvrage 30 dans la matrice 34,  une portion de la tête 19 dépasse hors de la matrice.  



  Après avoir introduit l'ouvrage 30 dans la  matrice de conformation 34, on frappe un coup sur  l'extrémité de la tête 19 pour la forcer vers l'inté  rieur de la matrice et obliger ainsi l'ouvrage à com  bler l'angle annulaire 41 de la cavité de la matrice  pour former l'épaulement plan que devra présenter  l'article terminé 10. Ce coup peut être appliqué à  l'aide d'un poinçon 42 ayant une face plane 44 pré  sentant un évidement cylindrique peu profond 46  d'un diamètre suffisant pour recevoir et restreindre  l'extrémité extérieure de la tête 19 de l'ouvrage  pendant l'application de ce premier coup. Ce pre  mier coup provoque un léger épanouissement de  l'extrémité extérieure de l'ouvrage, comme on le  voit en 48 sur la     fig.    4, à l'intérieur de la cavité 40.  



  Comme on le voit sur la     fig.    7, on donne ensuite  à l'ouvrage un autre coup avec un second poinçon 56  ayant une face plate 58 pour compléter le refoule  ment de l'extrémité extérieure de l'ouvrage dans la  portion 40 de la cavité de la matrice, en parache  vant ainsi la formation du rebord 14 de     l'article    10.  On retire ensuite le poinçon 56 et on sort l'article  terminé 10 de la matrice 34 à l'aide d'une tige de  démoulage 60.  



  On a déjà essayé de produire des articles ayant  une grande tête et une plus petite tige, en extrudant  la tige à partir d'une ébauche, mais les procédés  d'extrusion antérieurement connus ne pouvaient pas  recevoir d'utilisation à l'échelle industrielle pour des  articles ayant les dimensions comparables à celles  dont il est question ici. Jusqu'à présent, comme indi  qué précédemment, on procédait à l'extrusion dans  des matrices dont la cavité recevant l'ébauche pré  sentait une surface conique convergeant vers l'ori  fice à travers lequel on extrudait la tige.

   Si l'on  compare ces procédés antérieurs aux extrusions  réalisées dans une matrice à fond courbe, comme  c'est le cas dans le procédé décrit, on peut dire que  ces procédés antérieurs nécessitaient des pressions  beaucoup plus importantes pour réaliser l'extrusion,  ce qui entraînait l'utilisation d'un équipement plus  onéreux et, bien entendu, une consommation d'éner  gie plus importante.

   La plus grande facilité d'extru  sion par la mise en     oeuvre    de matrices à fond courbe  ressort de façon frappante en comparant les résul  tats des divers essais, notamment du point de vue  de la pression nécessaire pour réaliser une réduc  tion donnée dans une telle matrice par rapport à la  pression nécessaire pour obtenir la même réduction  dans une matrice à fond conique présentant une    convergence de     15     par rapport à l'axe de la  matrice. La pression nécessaire dans une matrice à  fond courbe pour réaliser cette réduction est de  7,2 tonnes, tandis que dans une matrice à fond  conique cette pression doit être de 13,5 tonnes.  



  Outre la réduction notable de la pression rendue  possible par la mise en     pauvre    du présent procédé,  la vie utile de la matrice d'extrusion est considéra  blement prolongée. Lorsqu'on utilise des matrices à  fond conique, leur vie utile diminue progressive  ment et assez rapidement lorsqu'on effectue des       réductions        supérieures    à     40        ou        50        %.        On        pense        que     ceci est dû à l'usure ou à l'érosion de l'épaulement  conique sur la superficie venant initialement en  contact avec l'ébauche,

   se traduisant par une aug  mentation graduelle de la résistance de frottement  s'opposant au déplacement du métal et,     finalement,     par une rupture prématurée de la matrice. Au con  traire, les matrices selon le présent procédé, utilisées  pour effectuer des réductions de 70 et même de 80 0/0,  ont une vie utile relativement longue.  



  Dans la deuxième mise en     oeuvre,    illustrée par  les     fig.    8 à 14, on obtient un article 68 destiné à  donner après filetage un boulon à six pans à tête  et du type à rondelle d'espacement. Comme on le  voit sur la     fig.    11, un tel article, après avoir été  soumis aux opérations d'extrusion et de formage de  tête, comprend une tige allongée 70 et une tête hexa  gonale 72 présentant une base élargie formant une  rondelle d'espacement 74, venue de matière avec la  tête proprement dite. Tout d'abord, on sectionne une  ébauche cylindrique 76     (fig.    8) de longueur détermi  née à partir d'un matériau ayant sensiblement le  même diamètre que la distance entre les sommets  de la tête 72.

   Le volume de l'ébauche 76 est de pré  férence sensiblement égal au volume de l'article 68  que l'on veut former. On place d'abord l'ébauche 76  dans une matrice d'extrusion 78, telle qu'on le voit  sur la     fig.    12, ayant une cavité constituée par une  portion à paroi droite 80 d'un diamètre     Ds    tout juste  suffisant pour admettre l'ébauche 76 et d'une lon  gueur légèrement plus grande que celle de cette  ébauche. L'extrémité intérieure de la cavité de la  matrice se présente sous la forme d'une surface  incurvée concave 82 se terminant en un     orifice     d'extrusion circulaire 84 d'un diamètre     D4    sensible  ment égal au diamètre de la tige 70.

   La matrice  d'extrusion est similaire à celle de la     fig.    5 et ne  sera pas décrite une nouvelle fois.  



  Comme il a été précédemment expliqué, on appli  que à l'ébauche 76 une pression longitudinale à  l'aide d'un poinçon 92 que l'on fait progresser jus  qu'à une position limite déterminée à l'intérieur de  la cavité de la matrice de façon à extruder une  portion déterminée de l'ouvrage, en constituant ainsi  l'article partiellement formé 94 que l'on voit sur la       fig.    9, ayant une tige de forme allongée 70 présentant  sensiblement les dimensions de la tige 70 de l'ébau  che du boulon et une tête 96     pratiquement    non  façonnée, dont le volume est sensiblement égal à      celui de l'ensemble de la tête 72 et de la rondelle  d'espacement 74 de l'article fini.  



  Après l'extrusion de la tige 70, on extrait la  pièce partiellement terminée 94 de la matrice 78 en  utilisant une tige de démoulage 98, et on place la  tige 70 dans une matrice de retenue 100     (fig.    13)  ayant une ouverture 102 d'un diamètre suffisant  pour recevoir de façon serrée la tige 70.

   La tête 96  est ensuite mise en prise avec une matrice d'extrusion  104 dont la cavité comporte une portion d'entrée cylin  drique 106 d'un     diamètre    légèrement plus grand que  celui de la tête 96 et à l'arrière de laquelle sont  formées des     surfaces    convergentes 107 se raccordant  à un orifice hexagonal 108 défini par six méplats 110,  la section transversale de l'orifice étant sensible  ment identique à celle de la     tête        six-pans    72.

   La  longueur de l'orifice<B>108</B> est relativement courte, la  cavité s'élargissant (comme on le voit en 114) vers       l'intérieur    de     l'orifice    pour empêcher le grippage de  la tête lors de l'extrusion à travers cet orifice. La  matrice     d'extrusion    104 est forcée sur la tête 96 et  cette dernière est graduellement     extrudée    à travers  l'orifice 108 pour donner à la tête la forme qu'on  lui voit en 116 sur la     fig.    10.  



  Après cela, on façonne la tête 116 pour lui  donner sa forme définitive 72 en la frappant avec  un poinçon de refoulement 120, comme on le voit  sur la     fig.    14, ce poinçon ayant une cavité 122 de  forme complémentaire à celle de la conformation  désirée de la tête     terminée.    L'extrémité intérieu  re 124 de la cavité 122 vient en prise avec l'extré  mité de la tête 116 pour refouler le métal de cette  tête 116 vers la matrice 100 en obligeant la portion  se trouvant en regard de l'évidement 126     destiné     à former la rondelle à s'évaser ou à être refoulée  de façon à combler cet évidement.

   Une fois que la  tête 72 et la rondelle 74 sont entièrement formées,  on retire le poinçon 120 et on dégage l'ébauche de  la matrice 100 à l'aide de la tige de démoulage 98  ou par tout autre moyen. On peut ensuite usiner  cet article de la façon désirée.  



  Les avantages qui ont été énumérés à propos de  la fabrication de l'article 10 s'appliquent également  à celle de l'article 68. Autrement dit, cet article est  susceptible d'être fabriqué à moins de frais et à  une vitesse de production plus     importante    par le  présent procédé que     par    les procédés antérieure  ment connus. Un autre avantage notable découlant  de la mise en     aeuvre    de l'invention pour la fabrica-         tion    de l'article 68 réside en ce que le taux impor  tant de réduction de la pièce 76 pour former la  tige 70 a pour effet d'augmenter considérablement  la résistance à la traction de cette tige.  



  Il y a lieu de faire remarquer que les articles 68  et d'autres articles fabriqués par le présent procédé  présentent une structure de grain presque toujours  meilleure que celle obtenue par la fabrication effec  tuée par d'autres procédés.



  Method of cold forming a metallic article comprising a head and a shank The present invention relates to a method of cold forming a metallic article comprising a head and a shank.



  Such processes are known in which extrusion dies are used where the passage from the diameter of the blank to the diameter of the extruded body is constituted by a shoulder having a right conical convergence. In such processes the masters required, when it comes to blanks cut from rods or steel rods, pressures for the extrusion of the blank so high that the blank tended to collapse. swell in the cavity of the matrix and scratch against the side walls thereof. The risks of die breakage, seizure of the part inside the die, as well as other problems arising during such processes made a section reduction of more than 50 virtually impossible. %.



  The object of the invention is to prevent swelling of the non-extruded portion of the preform inside the die during extrusion, also to prevent jamming and to allow the extruded part to be able to be removed. easily and quickly removed from the matrix. It is thus possible to effect the extrusion on machines with rapid operation in order to achieve production of the extruded parts with a relatively high throughput.



  The method which is the subject of the invention is characterized in that one starts from a cylindrical blank having a cross section equal to at least twice the cross section of the rod to be formed, in that one applies over the entire surface from one end of the blank a pressure ensuring the flow of metal through a die orifice so as to extrude said rod, the blank being placed in a first cavity having a cylindrical wall and a surface of revolution defined by a curved generatrix rotating around the axis of the cavity and which, at one end, is tangent to the cylindrical wall of the cavity and, at the other end, is connected to said orifice,

      the intermediate part at least of the curved generatrix having a radius of curvature not greater than the difference between the diameter of the cavity and the diameter of the orifice and not less than half this difference, in that the application of said pressure when the volume of the unworked part of the blank is equal to that of the head, in that the blank obtained is placed in a second die provided with a shoulder having a configuration different from that of said surface of revolution and disposed between the cavity to form said head and the orifice containing the rod, and in that the head is shaped.



  The appended drawing illustrates, by way of example, two implementations of the method which is the subject of the invention.



  Fig. 1 is an elevational view of an article obtained in the first implementation.



  Fig. 2 is an elevational view of the blank from which the article shown in FIG. 1 can be formed.



  Fig. 3 shows the shape of the blank after the extrusion of part of it.



  Fig. 4 shows the shape of the blank which has undergone subsequent machining.



  Fig. 5 is a section showing an extrusion die used for this implementation.



  Fig. 6 is a sectional view showing a die-retained die and an upsetting punch serving for a subsequent forming operation.



  Fig. 7 is a section showing the retaining die of FIG. 6 and a final delivery punch. Fig. 8 is a view of a blank used in the second implementation.



  Fig. 9 shows the blank after the extrusion of its rod.



  Fig. 10 is a view of the blank after the partial forming of its head.



  Fig. 11 is a view of a finished bolt minus the thread.



  Fig. 12 is a section through an extrusion die used to form the blank shown in FIG. 9.



  Fig. 13 is a cross-sectional view of a retainer die and a head extruder punch for forming the head shown in FIG. 10.



  Fig. 14 is a sectional view of the retention die of FIG. 13 and a punch for forming the head serving for the final shaping of the head of the article shown in FIG. 11.



  In fig. 1, an article 10 is seen, constituting a typical example of the parts which can be formed by the method described, and FIGS. 2 to 7 show the successive phases in the manufacture of this article. The article 10 comprises a cylindrical head 12 having at one end a flange 14 of larger diameter and an elongated rod 16 of smaller diameter protruding from its other end. Item 10 is a component used in the manufacture of electromagnets and is a good example of a part which previously had to be manufactured on bolting machines.

   According to the process implemented, a cylindrical blank 17 is cut, as shown in FIG. 2, of a length determined from a bar of material (not shown) having the desired diameter. Preferably, the volume of the preform thus severed is substantially equal to the volume of the article desired to be formed, although in some cases it may be necessary or desirable for the preform to have a larger volume as long as it is required to be formed. The article is finished, but one of the main advantages of the process is precisely that, in most cases, such additional material is not required.

   After cutting the blank 17, it is placed in an extrusion die 18, shown in FIG. 5, and the rod 16 is extruded from the article, leaving a substantially unshaped head 19 (as seen in Fig. 3).



  In fig. 5 to 7 and 12 to 14, we see only the die dies, but, in practice, these dies are arranged in die shells. For convenience, however, we will call these die dies.



  In fig. 5, the extrusion die 18 comprises a block having a cavity having a cylindrical wall 20 and whose diameter D1 is sufficient to receive the blank 17, the length of the cylindrical portion 20 being however slightly greater than that of the 'draft 17.

   The internal end of the cavity comprises a surface 21 of concave shape and converging towards the extrusion orifice 22, the diameter of which Dz is substantially equal to that of the rod <B> 16. </B> The cylindrical section defining the orifice 22 is preferably relatively short and opens into a receiving cavity 24 having a diameter slightly larger than the orifice and into which the extruded rod 16 can advance freely during the extrusion.



  The exact radius of the curvature of the shoulder 21 is indicated by R which can vary to a fairly large extent. In general, it is preferred that this radius be relatively large when extruding hard alloy metals, or when the shape of the final product does not require a very sharp transition between head and shank. Experience has shown that the radius of curvature R should not be greater than the difference between the diameter D1 of the large cylindrical section 20 and the diameter D = of the section 22 defining the orifice. In certain circumstances, especially when shaping softer metals or for other reasons, it may be advantageous that the radius of curvature of the wall portion 21 is as small as possible.

   The application has found that this radius of curvature must not fall below half the difference of the diameters D1 and D2, in other words this radius of curvature must not be less than curve 21 is connected tangentially with the
EMI0002.0029
   It is further essential that the cylindrical wall surface 20.



  In order to force a portion of the blank 17 through towards the orifice 22 and thus extrude the rod 16, longitudinal pressure is only applied to the blank using a punch 28. The curved surface 21 of the die extrusion 18 exerts on the preform a retaining action such that, as the preform is forced through the die, its surface is forced in the first place inwards, i.e. towards the back. axis of the part, following a regular convex curve, and then turning abruptly to flow parallel to this axis. The side wall of the blank inside the portion of the die delimited by the cylindrical wall 20 is obviously prevented by the die from undergoing significant deformation during the extrusion.

   Extrusion is complete when a sufficient amount of metal has been forced through port 22 to form the rod of the desired article and when the unshaped head 19 has a volume substantially equal to that required by the head. 12 of the finished article. The partially formed article 30 is then removed from the extrusion die 8 by first removing the punch 28 and then pushing the article 30 outwardly out of the die using a release rod 29, after which the article is transferred to the next station for the second stage of shaping.



  In this first implementation, the partially shaped article 30 is transferred from the extrusion die 18 to a shaping die 34, shown in FIG. 6, the cavity of which has a configuration conforming to that of the finished article 12. The cavity of the die 34 is constituted by a portion 36 receiving the rod and a portion 38 receiving the head. The part of the cavity 38 in this case has a flat bottom and the face of the die has a recessed edge 40 surrounding the cavity 38 and the shape of which matches that of the rim 14 which the finished article 10 must have. cavity 38 has the same length as the head 12 of the article, and when the article 30 has been introduced into the die 34, a portion of the head 19 protrudes out of the die.



  After having introduced the work 30 into the shaping die 34, a blow is struck on the end of the head 19 to force it towards the interior of the die and thus force the work to fill in the annular angle. 41 of the die cavity to form the planar shoulder which the finished article will have to present 10. This blow can be applied using a punch 42 having a planar face 44 having a shallow cylindrical recess 46 d 'a sufficient diameter to receive and restrict the outer end of the head 19 of the work during the application of this first stroke. This first stroke causes a slight expansion of the outer end of the structure, as can be seen at 48 in fig. 4, inside the cavity 40.



  As seen in fig. 7, the work is then given another stroke with a second punch 56 having a flat face 58 to complete the upsetting of the outer end of the work into the portion 40 of the die cavity, by finishing off thus forming the flange 14 of the article 10. The punch 56 is then withdrawn and the finished article 10 is taken out of the die 34 by means of a release rod 60.



  Attempts have already been made to produce articles having a large head and a smaller shank by extruding the shank from a blank, but previously known extrusion processes could not be used on an industrial scale for items with dimensions comparable to those in question here. Until now, as indicated previously, the extrusion was carried out in dies whose cavity receiving the blank had a conical surface converging towards the orifice through which the rod was extruded.

   If we compare these prior processes with the extrusions carried out in a die with a curved bottom, as is the case in the process described, we can say that these prior processes required much higher pressures to perform the extrusion, which involved the use of more expensive equipment and, of course, higher energy consumption.

   The greater ease of extrusion by using dies with a curved bottom emerges strikingly when comparing the results of the various tests, in particular from the point of view of the pressure necessary to achieve a given reduction in such a die. with respect to the pressure necessary to obtain the same reduction in a die with a conical bottom having a convergence of 15 with respect to the axis of the die. The pressure required in a die with a curved bottom to achieve this reduction is 7.2 tonnes, while in a die with a conical bottom this pressure must be 13.5 tonnes.



  In addition to the significant reduction in pressure made possible by the leaning of the present process, the useful life of the extrusion die is considerably extended. When using conical-bottom dies, their useful life decreases progressively and quite rapidly when reductions of more than 40 or 50% are made. This is believed to be due to wear or erosion of the tapered shoulder on the surface initially contacting the blank,

   resulting in a gradual increase in the frictional resistance opposing the movement of the metal and, ultimately, in premature failure of the die. On the contrary, the dies according to the present process, used to effect reductions of 70 and even 80%, have a relatively long useful life.



  In the second implementation, illustrated by FIGS. 8 to 14, there is obtained an article 68 intended to give after threading a hexagonal bolt with head and of the type with a spacer washer. As seen in fig. 11, such an article, after having been subjected to the extrusion and head forming operations, comprises an elongated rod 70 and a hexagonal head 72 having an enlarged base forming a spacer washer 74, integrally formed with the head. proper. First, a cylindrical blank 76 (FIG. 8) of length determined from a material having substantially the same diameter as the distance between the tops of the head 72 is cut.

   The volume of the blank 76 is preferably substantially equal to the volume of the article 68 that is to be formed. The blank 76 is first placed in an extrusion die 78, as seen in FIG. 12, having a cavity constituted by a straight wall portion 80 of a diameter Ds just sufficient to admit the blank 76 and of a length slightly greater than that of this blank. The inner end of the die cavity is in the form of a concave curved surface 82 terminating in a circular extrusion hole 84 with a diameter D4 substantially equal to the diameter of the rod 70.

   The extrusion die is similar to that of fig. 5 and will not be described again.



  As previously explained, a longitudinal pressure is applied to the blank 76 using a punch 92 which is advanced to a determined limit position inside the cavity of the die so as to extrude a determined portion of the work, thus constituting the partially formed article 94 which can be seen in FIG. 9, having an elongated shank 70 having substantially the dimensions of the shank 70 of the bolt blank and a substantially unshaped head 96, the volume of which is substantially equal to that of the assembly of the head 72 and of the spacer 74 of the finished article.



  After extrusion of the rod 70, the partially completed part 94 is extracted from the die 78 using a release rod 98, and the rod 70 is placed in a retaining die 100 (Fig. 13) having an opening 102d. 'a sufficient diameter to tightly receive the rod 70.

   The head 96 is then engaged with an extrusion die 104 whose cavity has a cylindrical inlet portion 106 of a diameter slightly larger than that of the head 96 and at the rear of which are formed converging surfaces 107 connecting to a hexagonal orifice 108 defined by six flats 110, the cross section of the orifice being substantially identical to that of the hexagonal head 72.

   The length of the port <B> 108 </B> is relatively short, the cavity widening (as seen at 114) inwardly of the port to prevent seizure of the head during insertion. extrusion through this orifice. The extrusion die 104 is forced onto the head 96 and the latter is gradually extruded through the orifice 108 to give the head the shape seen at 116 in FIG. 10.



  After that, the head 116 is shaped to give it its final shape 72 by hitting it with a delivery punch 120, as seen in FIG. 14, this punch having a cavity 122 of complementary shape to that of the desired conformation of the finished head. The inner end 124 of the cavity 122 engages the end of the head 116 to force the metal from this head 116 towards the die 100 by forcing the portion facing the recess 126 intended to form the washer to flare or to be driven back so as to fill this recess.

   Once the head 72 and the washer 74 are fully formed, the punch 120 is withdrawn and the blank is released from the die 100 using the release rod 98 or by any other means. This article can then be machined as desired.



  The advantages that have been enumerated about the manufacture of item 10 also apply to that of item 68. That is, this item is likely to be manufactured at less cost and at a faster production speed. important by the present method than by previously known methods. Another notable advantage resulting from the implementation of the invention for the manufacture of article 68 resides in that the large rate of reduction of the part 76 to form the rod 70 has the effect of considerably increasing the tensile strength of this rod.



  It should be noted that articles 68 and other articles made by the present process almost always have a better grain structure than that obtained by manufacturing by other processes.

 

Claims (1)

REVENDICATION Procédé de formation à froid d'un article métal lique comportant une tête et une tige, caractérisé en ce qu'on part d'une ébauche cylindrique présen tant une section transversale égale au moins au double de la section transversale de la tige à former, en ce qu'on applique sur toute la surface d'une extrémité de l'ébauche une pression assurant l'écou lement du métal à travers un orifice de matrice de manière à extruder ladite tige, l'ébauche étant pla cée dans une première cavité présentant une paroi cylindrique et une surface de révolution définie par une génératrice courbe tournant autour de l'axe de la cavité et qui, à une extrémité, est tangente à la paroi cylindrique de la cavité et, à l'autre extrémité, se raccorde audit orifice, CLAIM Process for cold forming a metal article comprising a head and a rod, characterized in that the starting point is a cylindrical blank having a cross section equal to at least twice the cross section of the rod to be formed , in that a pressure is applied over the entire surface of one end of the blank ensuring the flow of metal through a die orifice so as to extrude said rod, the blank being placed in a first cavity having a cylindrical wall and a surface of revolution defined by a curved generatrix rotating around the axis of the cavity and which, at one end, is tangent to the cylindrical wall of the cavity and, at the other end, is connected said orifice, la partie intermédiaire au moins de la génératrice courbe présentant un rayon de courbure non supérieur à la différence entre le diamètre de la cavité et le diamètre de l'orifice et non inférieur à la moitié de cette différence, en ce qu'on arrête l'application de ladite pression quand le volume de la partie non travaillée de l'ébauche est égal à celui de la tête, en ce qu'on place l'ébauche obtenue dans une seconde matrice pourvue d'un épaulement présentant une configuration différente de celle de ladite surface de révolution et disposé entre la cavité devant former ladite tête et l'orifice contenant la tige, et en ce que l'on façonne la tête. the intermediate part at least of the curved generatrix having a radius of curvature not greater than the difference between the diameter of the cavity and the diameter of the orifice and not less than half this difference, in that the application of said pressure when the volume of the unworked part of the blank is equal to that of the head, in that the blank obtained is placed in a second die provided with a shoulder having a configuration different from that of said surface of revolution and arranged between the cavity which is to form said head and the orifice containing the rod, and in that the head is shaped. SOUS-REVENDICATION Procédé selon la revendication, caractérisé en ce que ladite génératrice courbe présente sur toute sa longueur un rayon de courbure non supérieur à la différence entre le diamètre de la cavité et le dia mètre de l'orifice et non inférieur à la moitié de cette différence. SUB-CLAIM A method according to claim, characterized in that said curved generatrix has over its entire length a radius of curvature not greater than the difference between the diameter of the cavity and the diameter of the orifice and not less than half of this difference.
CH1114060A 1960-10-04 1960-10-04 Method of cold forming a metallic article comprising a head and a rod CH376352A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1114060A CH376352A (en) 1960-10-04 1960-10-04 Method of cold forming a metallic article comprising a head and a rod

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1114060A CH376352A (en) 1960-10-04 1960-10-04 Method of cold forming a metallic article comprising a head and a rod

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH376352A true CH376352A (en) 1964-03-31

Family

ID=4370472

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1114060A CH376352A (en) 1960-10-04 1960-10-04 Method of cold forming a metallic article comprising a head and a rod

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH376352A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN116254523A (en) * 2023-02-17 2023-06-13 北方工业大学 915MHz microwave plasma chemical vapor deposition device with high tuning sensitivity

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN116254523A (en) * 2023-02-17 2023-06-13 北方工业大学 915MHz microwave plasma chemical vapor deposition device with high tuning sensitivity
CN116254523B (en) * 2023-02-17 2024-02-20 北方工业大学 915MHz microwave plasma chemical vapor deposition device with high tuning sensitivity

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US5572893A (en) Method of necking and impact extruded metal container
FR2839751A1 (en) High pressure fuel injection piping comprises seat at end of connection part of steel piping, annular flange and conical surface converging to connection head
FR2548090A1 (en) PROCESS FOR COLD EXTRUSION FORMATION OF A CUPPER OF SPARK PLUG
CA1330172C (en) Bar forging stock fabrication process involving upset forging while maintaining continuous contact with a container
EP0048701B1 (en) Method of making pipe unions
EP0841111A1 (en) Method of obtaining grooves on a shaft
FR2499885A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING A CONTAINER BY STAMPING
EP1332828B1 (en) Method for manufacturing workpieces by diffusion bonding and superplastic forming, and mold for implementing the method
EP3743230B1 (en) Method for producing a hollow part made of a metal material and use of this method for producing a landing gear rod or beam
EP0099311A1 (en) Steering rack for automotive vehicles, and process for producing such a rack
CH376352A (en) Method of cold forming a metallic article comprising a head and a rod
FR2773198A1 (en) METAL FIXING ELEMENT AND MANUFACTURING METHOD THEREOF
FR2467497A1 (en) PROCESS FOR PRODUCING THE COMPOSITE ELECTRODE OF SPARK CANDLE
FR2544806A1 (en) Method of assembling two coaxial components of revolution, of the same diameter
EP1071526B1 (en) Method for making a tubular metal part and composite tubular shaft
FR3034825A1 (en) TARAUDE INSERT
WO2014135772A1 (en) Tool for forming a collar at one end of a tube
EP0019256B1 (en) Socketed ductile cast iron pipe
EP1473503B1 (en) Corrugated flexible pipe with a reinforcing metal ring and method for manufacturing said pipe.
FR2790981A1 (en) Iron radical dispersion reinforced alloy pipe manufacturing method, involves setting fixed ratio between contact length of roll surface on rolling material and peripheral length of rolling material
FR2474908A1 (en) CLOSED CHAMBER EXTRUSION METHOD AND DEVICE FOR CONFIGURING A METAL ROD IN A TULIP-SHAPED WORKPIECE
FR2606686A1 (en) Method for shaping a dispenser casing, in particular an aerosol-dispenser casing
EP0852973A1 (en) Method of making metallic formcans and metallic foodcan made by this method
FR2567437A1 (en) Process for assembling two coaxial bodies of revolution
FR2652773A1 (en) Method of obtaining a flanged bush, especially intended for the connection of a pipe to a coupling, and device for its implementation