Procédé d'analyse d'une courbe enregistrée sur une surface métallisée. La présente invention se rapporte<B>à</B> un procédé d'analyse d'une courbe enregistrée sur une surface métallisée, cette surface pou vant, parexemple, avoir la forme d'une bande, d'un disque, d'un tambour et être constituée d'un papier ou autre support non conducteur métallisé. Une telle analyse est nécessaire lorsqu'on dispose de l'enregistrement d'une grandeur variable dans le temps et que l'on veut: soit savoir pendant quel pourcentage du temps total la valeur de cette grandeur était comprise entre des limites données, soit pouvoir intégrer la grandeur variable pen dant des périodes successives données.
Il est parfois possible d'analyser directe ment la grandeur au moment de la mesure, mais on ne dispose pas toujours des appareils analyseurs et intégrateurs en nombre suffi sant, -sui-tout si les mesures s'étendent sur de longues périodes et que plusieurs mesures sont faites simultanément.<B>Il</B> est dans ce cas avantageux de faire des enregistrements don nant un document permanent des variations de la grandeur étudiée. Le procédé selon l'in vention permet d'analyser automatiquement et beaucoup plus rapidement que la mesure a été faite et, si c'est nécessaire, successivement de différentes manières l'enregistrement.
Le procédé est applicable, par exemple,<B>à</B> des enregistrements faits, selon une manière con nue, sur une bande de papier dont une face est métallisée et où l'inscription se fait en brûlant la couche métallisée au point de con tact de l'aiguille de l'enregistreur par le pas- sage d'un courant électrique. La courbe enre gistrée sépare donc longitudinalement la bande en deux parties isolées électriquement l'une de l'autre. Si au début de lanalyse l'isolation n'est pas suffisante, il suffit d'ap pliquer une tension de<B>50 à 100</B> V entre les deux parties pour que le courant passant par les défauts d'isolation subsistant fasse fondre le métal en ces points et établisse ainsi l'iso lation désirée.
Le procédé faisant l'objet de l'invention est caractérisé en ce qu'on applique une dif férence de potentiel entre les deux parties de la surface se trouvant de part et d'autre de la courbe enregistrée qui les isole l'une de l'au tre et en ce qu'on déplace la surface devant au moins un e<B>'</B> ontact qui recueille une tension dépendant de sa position par rapport<B>à</B> la courbe et qui commande un moyen d'ana lyse.
L'invention a également pour objet un dis positif pour la mise en #uvre du procédé, comportant un dispositif d'entraînement de la surface, caractérisé en ce qu'il comprend un contact mobile<B>à</B> même de se mouvoir transversalement au sens de déplacement de la surface, et des moyens pour appliquer une tension positive et une tension négative par rapport<B>à</B> la masse aux deux parties de la surface, ledit contact mobile étant relié<B>à</B> un servo-moteur tendant<B>à</B> le déplacer vers la partie de polarité contraire<B>à</B> celle avec la quelle il est en contact, en sorte que le contact mobile trouve une position d'équilibre sur la courbe enregistrée séparant les deux parties et qu'il suit cette courbe quand la surface se déplace,
entraînant dans son mouvement un organe de commande d'une grandeur électri que de manière que ladite grandeur est fonc tion de la valeur enregistrée.
La différence de potentiel appliquée<B>à</B> la surface peut être continue, alternative ou formée d'une suite (l'impulsions.<B>Il</B> est égale. ment possible<B>de</B> n'appliquer cette différence de potentiel<B>à</B> la ##ii.rfa,cc que périodiquement, l'enclenchement de la tension étant commandé par le déplacement de la surface, en sorte que Fanalyse ne portera que sur certaines parties prédéterminées de la surface.
Le moyen d'analyse pourra être par exem ple un chronographe totalisateur, totalisant le temps pendant lequel une tension lui est <B>ï</B> appliquée, un moteur synchrone entraînant un compteur de tours, un compteur d'impul- Sions ou un appareil électronique capable d'intégrer ou d'analyser de la manière désirée la grandeur électrique qui est fonction de la valeur enregistrée.
L'emploi de chronogra phes et de moteurs synchrones nécessite un déplacement de la surface<B>à</B> vitesse constante, alors que si la différence de potentiel est appliquée sous forme d'impulsions et que le moyen d'analyse est un compteur d'impul sions, la vitesse de déplacement de la surface pourra être variable<B>à</B> condition que la fré quence des impulsions soit proportionnelle<B>à</B> la vitesse de déplacement de la surface. Ce moyen perniet un entraînement manuel de la surface.
Comme la tension et le courant que l'on peut appliquer<B>à</B> la surface sans la détériorer sont limités, on pourra, si c'est nécessaire, placer entre le ou les contacts et le moyen d'analyse un amplificateur qui peut être par exemple un relais ou un amplificateur élec tronique.
Le dessin annexé représente,<B>à</B> titre d'exemple et schématiquement, quelques formes d'exécution du procédé et de dispositifs pour sa mise en wuvre, dans lesquelles la sur face est, constituée par une bai-ide de papier métallisé. La fig. <B>1</B> est un dispositif ne comportant qu'un contact fixe.
La fig. 2 est un dispositif comportant deux contacts fixes.
La fig. <B>3</B> est un dispositif comportant une série de contacts fixes.
La fig. 4 est un dispositif comportant un contact mobile.
Le dispositif représenté<B>à</B> la fia.<B>1</B> coin- prend un seul contact<B>1</B> dont la position re lativement au bord de la bande est choisie<B>à</B> volonté et qui balaie une ligne 2 parallèle<B>à</B> l'axe de déplacement de la bande<B>3.</B> Ce contact est relié<B>à</B> travers un chronographe 4<B>à</B> la source de tension<B>5</B> dont l'autre pôle est relié par un frotteur<B>6 à</B> la partie gauche de la bande. Dans ce cas, il n'y a pas de tension appliquée<B>à</B> la partie droite. Lorsque la bande défile sous le contact, celui-ci sera alternati- veinent en contact avec la partie gauche du papier sous tension ou avec la partie droite, sans tension.
Le chronographe étant actionné par le courant le traversant totalisera le temps pendant lequel le contact se trouve sur la partie gauche du papier, c'est-à-dire, le temps pendant lequel le signal enregistré re présenté par la courbe<B>7</B> aura dépassé la va leur correspondant<B>à</B> la position latérale du contact définie par la droite 2.
Le dispositif représenté<B>à</B> la fig. 2 com prend deux contacts fixes<B>8, 9</B> balayant deux droites<B>10, 11</B> parallèles<B>à</B> l'axe de défilement de la bande 12. Entre ces contacts est branché un chronographe totalisateur<B>13.</B> La tension prise<B>à</B> une source 14 est appliquée aux deux parties de la bande métallisée par deux frot teurs<B>15, 16.</B> Si les deux contacts sont du même côté de la courbe enregistrée<B>17,</B> ils ont le même potentiel et le chronographe est arrêté; s'ils sont de part et d'autre de la courbe, le chronographe est sous tension et il totalise ainsi le temps pendant lequel le signal enregistré- a une valeur comprise entre les deux limites définies par les droites<B>10, 11.</B>
Le dispositif représenté<B>à</B> la fig. <B>3</B> com prend une série de contacts<B>18</B> répartis trans versalement sur toute la largeur de la bande <B>19,</B> chaque contact étant relié au contact voi- sin <B>à</B> travers un chronographe totalisateur 20 <B>à</B> 24. Une tension, prise<B>à</B> une source<B>25,</B> est appliquée entre les deux parties de la bande.
Quand celle-eî défile, seul fonctionne<B>à</B> cha que instant le chronographe qui est relié<B>à</B> deux contacts se trouvant de part et d'autre de la courbe enregistrée<B>26, à</B> l'instant repré senté sur la fig. <B>3,</B> le chronographe 21; les autres chronographes 20, 22, 23, 24 sont court-circuités par la surface métallisée du papier et ne fonctionnent pas.<B>A</B> la fin de l'opération, chaque chronographe indique le temps pendant lequel la valeur du signal a été comprise entre les limites définies par la position des contacts correspondants.
Le dispositif représenté<B>à</B> la fig. 4 com prend un contact mobile<B>27</B> relié mécanique ment au rotor<B>28</B> d'un instrument<B>à</B> cadre mo bile<B>29</B> et perpendiculaire<B>à</B> l'axe de rotation <B>30</B> du rotor. Quand le rotor tourne, le contact balaie transversalement la bande<B>31 à</B> laquelle on donne une forme cylindrique.
Le contact est relié électriquement<B>à</B> l'une des extrémités de l'enroulement du cadre, l'autre extrémité- étant reliée par une connexion<B>32</B> offrant une résistance mécanique négligeable au point commun de deux batteries<B>33,</B> 34 branchées en série et reliées, la première par le frotteur <B>35 à</B> la partie gauche, la seconde par le frot- teur <B>36 à</B> la partie droite de la bande enre gistrée<B>31.</B> Ces deux parties sont isolées l'une de l'autre par la courbe enregistrée<B>38.</B> L'axe du rotor entraîne le curseur<B>39</B> d'un poten tiomètre 40 aux bornes duquel est appliquée la tension de la batterie 41.
Si le contact<B>27</B> touche la partie gauche, ici négative, de la bande, le courant passant par ce contact et par l'enroulement du cadre mobile exerce un couple faisant tourner le rotor et le contact vers la droite jusqu'au moment où ce dernier atteint la courbe enregistrée, sur laquelle il se fixe. En effet, s'il dépasse cette courbe, il entre en contact avec la partie positive du papier métallisé, le courant et, par consé quent, le couple changent de sens, ramenant le contact sur la courbe<B>38.</B> Quand la bande avance, le contact suit fidèlement la courbe entraînant le curseur du potentiomètre. Il apparaît ainsi entre les bornes -4 et B du po tentiomètre une tension qui est en chaque ins tant fonction de la courbe enregistrée, tension que l'on peut appliquer<B>à</B> un appareil électro nique d'analyse non représenté ici.
Method for analyzing a curve recorded on a metallized surface. The present invention relates <B> to </B> a method of analyzing a curve recorded on a metallized surface, this surface being able, for example, to have the shape of a strip, a disc, a drum and be made of a metallized non-conductive paper or other medium. Such an analysis is necessary when one has the recording of a variable variable in time and one wants to: either know during what percentage of the total time the value of this variable was between given limits, or to be able to integrate the variable quantity during given successive periods.
It is sometimes possible to analyze the quantity directly at the time of measurement, but there is not always a sufficient number of analyzer and integrator devices available, especially if the measurements extend over long periods and several measurements are made simultaneously. <B> It </B> is in this case advantageous to make recordings giving a permanent document of the variations of the quantity studied. The method according to the invention makes it possible to analyze automatically and much more quickly that the measurement has been made and, if necessary, successively in different ways the recording.
The method is applicable, for example, <B> to </B> recordings made, in a known manner, on a strip of paper one side of which is metallized and where the inscription is made by burning the metallized layer at the point contact of the recorder needle by passing an electric current. The recorded curve therefore separates the strip longitudinally into two parts which are electrically isolated from one another. If at the start of the analysis the insulation is not sufficient, it suffices to apply a voltage of <B> 50 to 100 </B> V between the two parts so that the current passing through the insulation faults remains melt the metal at these points and thus establish the desired insulation.
The method forming the subject of the invention is characterized in that a potential difference is applied between the two parts of the surface located on either side of the recorded curve which isolates them from one of the sides. 'on the other hand and in that the surface is moved in front of at least one e <B>' </B> ontact which collects a voltage depending on its position with respect to <B> to </B> the curve and which controls a means of analysis.
The subject of the invention is also a positive device for implementing the method, comprising a device for driving the surface, characterized in that it comprises a movable contact <B> to </B> even of itself. moving transversely to the direction of movement of the surface, and means for applying a positive voltage and a negative voltage with respect to <B> to </B> the mass to the two parts of the surface, said movable contact being connected <B> to </B> a servo motor tending <B> to </B> move it towards the part of opposite polarity <B> to </B> that with which it is in contact, so that the moving contact finds a equilibrium position on the recorded curve separating the two parts and that it follows this curve when the surface moves,
causing in its movement a control member of an electric magnitude so that said magnitude is a function of the recorded value.
The potential difference applied <B> to </B> the surface can be continuous, alternating or formed of a sequence (the pulses. <B> Il </B> is also possible. <B> of </ B> apply this potential difference <B> to </B> la ## ii.rfa, cc only periodically, the engagement of the voltage being controlled by the displacement of the surface, so that the analysis will only carry on certain predetermined parts of the surface.
The analysis means could be, for example, a totalizing chronograph, totaling the time during which a voltage is <B> ï </B> applied to it, a synchronous motor driving a revolution counter, a pulse counter or an electronic device capable of integrating or analyzing in the desired manner the electrical quantity which is a function of the recorded value.
The use of chronographs and synchronous motors requires a displacement of the surface <B> at </B> constant speed, whereas if the potential difference is applied in the form of pulses and the means of analysis is a pulse counter, the speed of movement of the surface may be variable <B> provided that the frequency of the pulses is proportional <B> to </B> the speed of movement of the surface. This means allows manual training of the surface.
As the voltage and current that can be applied <B> to </B> the surface without damaging it are limited, it is possible, if necessary, to place between the contact (s) and the analysis means a amplifier which can be for example a relay or an electronic amplifier.
The appended drawing represents, <B> to </B> by way of example and schematically, some embodiments of the method and of devices for its implementation, in which the surface is, constituted by a bai-ide of metallic paper. Fig. <B> 1 </B> is a device comprising only one fixed contact.
Fig. 2 is a device comprising two fixed contacts.
Fig. <B> 3 </B> is a device comprising a series of fixed contacts.
Fig. 4 is a device comprising a movable contact.
The device shown <B> at </B> the fia. <B> 1 </B> corner- takes a single contact <B> 1 </B> whose position relative to the edge of the strip is chosen <B > at </B> will and which sweeps a line 2 parallel <B> to </B> the axis of movement of the strip <B> 3. </B> This contact is connected <B> to </ B > through a chronograph 4 <B> to </B> the voltage source <B> 5 </B> whose other pole is connected by a slider <B> 6 to </B> the left part of the band . In this case, there is no voltage applied <B> to </B> the right side. When the web passes under the contact, it will alternately be in contact with the left part of the paper under tension or with the right part, without tension.
The chronograph being actuated by the current flowing through it will add up the time during which the contact is on the left part of the paper, that is to say, the time during which the recorded signal is presented by the curve <B> 7 < / B> will have exceeded their corresponding value <B> at </B> the lateral position of the contact defined by line 2.
The device shown <B> to </B> in FIG. 2 com takes two fixed contacts <B> 8, 9 </B> sweeping two straight lines <B> 10, 11 </B> parallel <B> to </B> the axis of travel of the strip 12. Between these contacts is connected a totalizing chronograph <B> 13. </B> The voltage taken <B> at </B> a source 14 is applied to the two parts of the metallized strip by two rubbers <B> 15, 16. < / B> If the two contacts are on the same side of the recorded curve <B> 17, </B> they have the same potential and the chronograph is stopped; if they are on either side of the curve, the chronograph is powered on and thus totals the time during which the recorded signal has a value between the two limits defined by lines <B> 10, 11. </B>
The device shown <B> to </B> in FIG. <B> 3 </B> com takes a series of contacts <B> 18 </B> distributed transversely over the entire width of the band <B> 19, </B> each contact being connected to the neighboring contact <B> to </B> through a totalizer chronograph 20 <B> to </B> 24. A voltage, taken <B> at </B> a source <B> 25, </B> is applied between the two parts of the tape.
When this scrolls, only the chronograph operates <B> at </B> at each instant, which is connected <B> to </B> two contacts located on either side of the recorded curve <B> 26 , at </B> the instant shown in fig. <B> 3, </B> the chronograph 21; the other chronographs 20, 22, 23, 24 are short-circuited by the metallized surface of the paper and do not work. <B> A </B> at the end of the operation, each chronograph indicates the time during which the value of the signal was between the limits defined by the position of the corresponding contacts.
The device shown <B> to </B> in FIG. 4 com takes a mobile contact <B> 27 </B> mechanically connected to the rotor <B> 28 </B> of an instrument <B> with </B> mobile frame <B> 29 </B> and perpendicular <B> to </B> the axis of rotation <B> 30 </B> of the rotor. When the rotor turns, the contact crosses the strip <B> 31 to </B> which is given a cylindrical shape.
The contact is electrically connected <B> to </B> one end of the frame winding, the other end- being connected by a <B> 32 </B> connection providing negligible mechanical strength at the point common of two batteries <B> 33, </B> 34 connected in series and connected, the first by the wiper <B> 35 to </B> the left part, the second by the wiper <B> 36 to </B> the right part of the recorded tape <B> 31. </B> These two parts are isolated from each other by the recorded curve <B> 38. </B> The axis of the rotor drives the cursor <B> 39 </B> of a potentiometer 40 to the terminals of which the voltage of the battery 41 is applied.
If the contact <B> 27 </B> touches the left part, in this case negative, of the strip, the current passing through this contact and through the winding of the mobile frame exerts a torque causing the rotor and the contact to turn to the right until the latter reaches the recorded curve, on which it is fixed. Indeed, if it exceeds this curve, it comes into contact with the positive part of the metallized paper, the current and, consequently, the torque change direction, bringing the contact back to the curve <B> 38. </ B > When the tape advances, the contact faithfully follows the curve driving the potentiometer cursor. A voltage thus appears between terminals -4 and B of the potentiometer which is at each time a function of the curve recorded, voltage which can be applied <B> to </B> an electronic analysis device not shown here.