BE698818A - - Google Patents

Info

Publication number
BE698818A
BE698818A BE698818DA BE698818A BE 698818 A BE698818 A BE 698818A BE 698818D A BE698818D A BE 698818DA BE 698818 A BE698818 A BE 698818A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
sep
weight
parts
elastomer
composition
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE698818A publication Critical patent/BE698818A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08LCOMPOSITIONS OF MACROMOLECULAR COMPOUNDS
    • C08L9/00Compositions of homopolymers or copolymers of conjugated diene hydrocarbons
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08LCOMPOSITIONS OF MACROMOLECULAR COMPOUNDS
    • C08L9/00Compositions of homopolymers or copolymers of conjugated diene hydrocarbons
    • C08L9/06Copolymers with styrene
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08KUse of inorganic or non-macromolecular organic substances as compounding ingredients
    • C08K3/00Use of inorganic substances as compounding ingredients
    • C08K3/02Elements
    • C08K3/04Carbon

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Compositions élastomères perfectionnées destinées à la fabrication de pneumatiques pour véhicules". 



   La présente invention se rapporte à des compositions élastomères. Elle concerne particulièrement une composition élastomère avec laquelle on peut fabriquer des pneumatiques pour véhicules. 



   Au cours des vingt dernières années, de nombreuses compositions différentes d'élastomères ont été lancées sur le marché, en vue de la fabrication de pneumatiques. Ces compositions vont du caoutchouc naturel jusqu'à des types de caoutchouc spéciaux qui sont relativement coûteux. A ' tous moments, des chercheurs tentent de mettre au point des compositions élastomères améliorées qui seraient peu oné- reuses. 



   La présente invention vise une nouvelle composition élastomère pouvant être vulcanisée par le soufre et qui convient pour la fabrication de pneumatiques, spéciale- ment pour des matières de bandes de roulement, cette composition étant relativement peu coûteuse et étant extrêmement avantageuse, spécialement en ce qui concerne sa résistance aux fendillements des cannelures pendant son utilisation sous forme de pneumatiques. 



   La présente invention a pour objet : - une composition élastomère perfectionnée ; - une composition de ce genre qui soit peu onéreuse; 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 - la réduction de la tendance des pneumatiques à se fendiller dans les cannelures. 



   La présente invention vise une composition élastomère destinée à la fabrication de pneumatiques, qui comprend; (a) - de 20 à 80 % en poids, par rapport à la quantité totale d'élastomère contenue dans la composition, d'un poly- butadiène-cis caoutchouteux, dans lequel au moins 80% du polymère sont formés par   addition-1,4   du monomère et présentent la structure cis; (b) - de 80 à   20 %   en poids, sur la base de l'élastomère total compris dans la composition, d'un copolymère caoutchouteux de butadiène-1,3 et de styrène; (c) - du noir de carbone renforçant, et (d) - une huile d'allongement pour le caoutchouc. 



   Le polybutadiène-cis conforme à l'invention comprend de 20 à 80 % d'élastomères, par rapport au poids total, compte non tenu du noir de carbone et de l'huile. Le reste du constituant élastomère de la composition est constitué par 80 à 20   %   en poids, respectivement, par rapport à l'élastomère total, de caoutchouc SBR. La quantité de noir de carbone contenue dans la composition est comprise entre 60 et 140 % en poids de noir de carbone par 100 parties d'élastomère. La quantité d'huile d'allongement utilisée est comprise entre 40 et 100 parties pour 100 parties d'élastomère. 



   Le polybutadiène-cis caoutchouteux utilisé confor- mément à la présente invention est préparé en utilisant certains catalyseurs organo-métalliques spécifiques qui exercent une légère action spécifique tendant à polymériser le butadiène monomère. Un exemple de préparation d'un tel élastomère est donné dans le brevet britannique n    848   065 du   17   Octobre 1956. Le   polybutadiène-cis   utilisé possède généralement une viscosité   Mooney   comprise entre 20 et 200, de préférence entre 30 et 120   (ML-4   à 100 C) 

 <Desc/Clms Page number 3> 

      
L'élastomère copolymérisé butadiène-styrène utilisé dans la présente invention peut être   l'un   quelconque de ceux qu'on connatt actuellement.

   Cet élastomère également possède de préférence une viscosité   Mooney     (ML-4   à 100 C) comprise entre 20 et 200, de préférence entre 30 et 150. On prépare ces élastomères de plusieurs manières différentes,   l'un   des procédés les plus courants comprenant la polymérisation en émulsion du butadiène avec du styrène, en présence d'un système de catalyse du type Redox, à environ 5 C, pour former un copolymère contenant de 5 à 50 % en poids, de préférence de 10 à 30 ù en poids, de styrène fixé, Ces élastomères sont actuellement bien connus des techniciens et il est inutile de continuer à les décrire. 



   N'importe quel noir de carbone constituant un agent de renforcement approprié pour les   matières;pour   bandes de roulement peut être utilisé conformément à l'invention. Dans la plupart des cas, on utilise un noir de four à résistance élevée à l'abrasion (HAF) ou un noir de four ayant une   résis-   tance supérieure à l'abrasion (SAF). 



   L'huile d'allongement constituant   un   ingrédient de la composition peut être n'importe quelle huile, de ce genre connue dans la technique. Une grande variété de ces huiles est actuellement disponible sur le marché. A ce sujet, on se réfère à   l'article   intitulé : "A study of Plasticized High Mooney Viscosity Synthetic   Rubbers"  de G.H. Swart et autres, India Rubber   World,   volume 124, n  (juin   1951),   pages 309 et suivantes. De préférence, les'huiles sont des huiles dérivées d'hydrocarbures fortement aromatiques ayant un point d'ébullition initial supérieur à   76000 et   des   in-   dices d'aniline $compris entre 100 et 55 C au moins. 



   On peut incorporer les ingrédients du mélange élastomère les uns aux autres par des procédés connus dans la technique du mélange des caoutchoucs. Ainsi, on peut mélanger les constituants individuels dans un mélangeur 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 Banbury. On peut aussi faire appel à la technique bien connue comportant la préparation d'un mélange-maître de latex, un latex SBR étant ajouté à une solution ou une suspension du polybutadiène-cis, et un mélange de l'huile dans lequel le noir   de carbone   est en suspension peut être ajouté au latex.

   On préfère généralement ne pas ajouter plus d'environ 75 à 90 parties de noir de carbone pour 100 parties d'élastomère, en l'absence d'huile d'allongement car, si une telle addition se produit, il est ultérieurement dif-   ficile   d'incorporer les constituants restants dans le mélange. 



  Dans un autre procédé, tous les constituants à l'exception du noir de carbone peuvent être mélangés ensemble en solution dans un solvant (par exemple le xylène), le noir de carbone étant ajouté pour former une suspension dans la solution et le solvant étant chassé par vaporisation. 



   Bien que les quatre ingrédients qu'on vient de   décrire   constituent des ingrédients essentiels du caoutchouc pour pneumatiques conforme à la présente invention, on peut ajouter d'autres constituants classiques du caoutchouc tels que des agents retardant le grillage, des accélérateurs, des anti-oxygènes, des agents conférant du   collant,   des agents anti-ozone et des agents analogues. Bien entendu, lorsde la fabrication de pneumatiques, on fait appel aux agents usuels de   vulcanisation,   comme par exemple le soufre et/ou des composés donnant du soufre. 



   L'un des inconvénients contre lesquels on doit protéger les pneumatiques réside dans la formation de fissu- res dans le fond des cannelures. Bien entendu, ces fissures tendent à réduire l'épaisseur réelle du pneumatique et, de ce fait, à réduire sa sécurité. Il est   extrêmement   désirable qu'un caoutchouc pour   pneumatique   possède une résistance aussi élevée que possible à la formation de fissures dans les cannelures. Pour déterminer la présence et la formation des fissures, on procède à un   essi   purement qualitatif, en 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 vérifiant l'intérieur de la cannelure à l'oeil nu à diffé- rents moments au cours de l'utilisation du pneumatique.

   Selon ce critère, les caoutchoucs vulcanisés pour pneumatiques, conformes à la présente invention, sont supérieurs aux caoutchoucs qui sont actuellement disponibles sur le marché. 



   Un autre avantage des compositions conformes à l'invention réside dans le fait qu'elles sont relative- ment peu coûteuses. Quand on détermine le prix de revient d'une composition pour la fabrication d'un pneumatique, le prix établi simplement en francs par kg de matière constitue un critère peu approprié. Compte tenu du fait qu'on fabrique des pneumatiques par mise en forme dans un moule ayant un volume constant, il devient évident que le volume est le facteur important dans le calcul du prix de revient.

   Par conséquent, on établit un chiffre représentant le prix de revient en "francs par kg-volume".   On obtient   ce résultat en déterminant le prix de la formule entière pour pneumatique en francs par kg (prix du marché ordinaires) et en multipliant ce chiffre par le volume spécifique (réciproque de la densité spécifique) du mélange pour pneumatiques. Le prix de la for- mule, en francs par kg, est calculé en multipliant le poids de chaque ingrédient par le prix de l'unité de poids de cet ingrédient, en totalisant les prix obtenus pour connaître le prix de la formule totale, et en divisant ce prix par le 'poids total de la formule.

   On calcule le volume spécifique de la formule en multipliant le poids de chaque ingrédient par son volume spécifique, en faisant la somme de ces pro- duits (volumes) et en divisant eette somme par le poids total de la formule. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



    EXEMPLE.   



   Dans plusieurs modes de réalisation spécifiques de l'invention, on prépare une série de mélanges d'un polybu-   tadiène-cis   avec un élastomère SBR etdu noir de carbone, en utilisant le mélangeur Banbury. On ajoute au SBR; déjà étendu avec 50 parties d'huile, le   polybutadiène-cis,   l'huile supplémentaire et le noir de carbone. On ajoute aussi divers additifs mentionnés par la suite. On donne sur le tableau suivant la composition, en parties en poids, et certaines propriétés de ces mélanges, ainsi que des produits témoins A et B, qui sont des compositions SBR disponibles dans le commerce. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



    Témoins   
 EMI7.1 
 
<tb> Exemple <SEP> 1 <SEP> 2 <SEP> 3 <SEP> 4 <SEP> 5 <SEP> A <SEP> B
<tb> Cis-polytuadiène <SEP> 25 <SEP> 25 <SEP> 50 <SEP> 50 <SEP> 75SBR, <SEP> n  <SEP> 1 <SEP> ( <SEP> 112,5- <SEP> 112,5 <SEP> 75' <SEP> 75 <SEP> 37,5 <SEP> - <SEP> =
<tb> SBR, <SEP> n  <SEP> 2 <SEP> ) <SEP> voir <SEP> nota- <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 137,5 <SEP> SBR, <SEP> n  <SEP> 3 <SEP> ( <SEP> ci-dessous- <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 100
<tb> philblack <SEP> I <SEP> (ISAF) <SEP> 75 <SEP> 95 <SEP> 75 <SEP> 95 <SEP> 95 <SEP> 68,75 <SEP> Philblack <SEP> 0 <SEP> (HAF) <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 50
<tb> Philrich <SEP> 5, <SEP> huile <SEP> d'allongement <SEP> 12,5 <SEP> 37,5 <SEP> 25 <SEP> 50 <SEP> 62,5 <SEP> - <SEP> 10
<tb> aromatique <SEP> (v.nota <SEP> ci-dessous)

  
<tb> ZnO <SEP> ' <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3
<tb> Acide <SEP> stéarique <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2
<tb> Wing-Stay <SEP> 100 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1
<tb> Santoflex <SEP> AW <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2
<tb> Cire <SEP> de <SEP> paraffine <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3
<tb> Soufre <SEP> 2,0 <SEP> 2,3 <SEP> 2,0 <SEP> 2,3 <SEP> 2,3 <SEP> 2,0 <SEP> 1,75
<tb> Santocure <SEP> 1,2 <SEP> 1,3 <SEP> 1,2 <SEP> 1,3 <SEP> 1,3 <SEP> 1,1 <SEP> 1,2
<tb> PB <SEP> D-cis/SBR, <SEP> rapport <SEP> pondérai <SEP> ..... <SEP> ;

   <SEP> 25/75 <SEP> 25/75 <SEP> 50/50 <SEP> 50/50 <SEP> 75/25 <SEP> - <SEP> Noir <SEP> total/huile, <SEP> parties <SEP> pour
<tb> 100 <SEP> parties <SEP> de <SEP> caoutchouc <SEP>   <SEP> 75/50 <SEP> 95/75 <SEP> 75/50 <SEP> 95/75 <SEP> 95/75 <SEP> 68,75/37,5 <SEP> 50/10
<tb> Indice <SEP> MS-1-1/2 <SEP> après <SEP> mélange
<tb> 
 
 EMI7.2 
 indice -1-1/2 à 100 C 23,4 19,2 22,0 18,6 17,4 27,0 bzz Temps,8ant grillage 1 c, en minutes l.t.,3 14,6 13,7 14,4 1419 13,4 lu,9 
 EMI7.3 
 
<tb> Prix, <SEP> francs/kg-vol........ <SEP> 17,1 <SEP> 15,5 <SEP> 17,5 <SEP> 15,8 <SEP> 16,1 <SEP> 17,4 <SEP> 19,6
<tb> 
 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 Nota Polybutadiène-cis :

   on prépare ce composé par polymérisation en solution dans le toluène à environ 24-30 C, en utilisant un catalyseur obtenu en mélangeant de l'aluminium triisobutyle      du tétrachlorure de titane et de l'iode libre. Viscosité 
 EMI8.1 
 Mooney (re,-4 à 1000C) 45. 



  SBR N  1 : Ce produit contient 22,5 à 24,5 % en poids de styrène fixé et on l'obtient par polymérisation en émulsion à 5 C, en présence de savons mixtes d'acide résinique et d'acide gras, après quoi on l'étend avec 50 parties, pour 100 parties de "SBR", d'un produit d'allongement constitué      par une.huile aromatique jusqu'à ce que sa viscosité Mooney (Ml-4 à 100 C) passe de   44-58   à partir de 125-135 (sur une base exempte d'huile). 



   SBR N)   La   préparation de ce produit est la même que celle du "SBR N  1", mais on   ltallonge   avec 37,5 parties, pour 100 parties de   "SBR",   d'huile aromatique servant de produit d'allongement pour faire passer sa viscosité de 110 - 125 (ML-4 à 100 C  à   44-58.   



   SBR N    3 : La   préparation de ce produit est identique à celle des produits ci-dessus, mais aucun savon d'acide gras n'est présent'pendant la polymérisation, et la viscosité est de   46-58   seulement (ML-4 à 100 C) (sans huile). 



   Propriétés typiques de l'huile Philrich densité de 0,9890 à 15,5 C; point d'éclair (COC),   249"C;   point d'inflammabilité (202),293 C; point de congélation, +7 C; viscosité, 175 unités S.U.V.   à   100 C; point d'ani- line, 62 C. 



   "Wing-Stay 100": ce produit est un anti-ozone du commerce contenant essentiellement une   diaryl-p-phénylènediamine.   



   "Santoflex AW" : ce produit est un anti-oxygène du commerce 
 EMI8.2 
 comprenant essentiellement du 6-éthoxy-1,2-dihydro-212.4- 
 EMI8.3 
 triméth3.quinol,é ine . 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



    "Santocure"   est un accélérateur du commerce, comprenant essentiellement du   N-cyclohexyl-2-benzothiazosulfénamide.   



   (Les dénominations "Philrich" et "Philblack" sont des marques de commerce enregistrées). 



   On vulcanise ces compositions à   1520C   pendant 30 minutes. Des essais classiques auxquels on soumet des échan- tillons des compositions vulcanisées montrent que celles-ci possèdent des propriétés satisfaisantes pour la fabrication de pneumatiques. 



   On fabrique des pneumatiques en utilisant des compo- sitions pour bandes de roulement obtenues à partir des préparations qu'on vient de décrire. On a essayé ces   pneuma-   tiques au cours d'essai réels sur route et on a obtenu   les' '   résultats suivants : 
 EMI9.1 
 
<tb> ESSAIS <SEP> DES <SEP> PNEUMATIQUES.
<tb> 
 
 EMI9.2 
 EXEMPLE 1 ¯¯ 2 ¯¯ ' ¯ 3 ¯¯ ..¯ 4 .... #5 - - A¯¯ .¯ ii ¯¯ 
 EMI9.3 
 
<tb> Fissurationdes
<tb> 
<tb> 
<tb> cannelures <SEP> à <SEP> Néant <SEP> T.L.+ <SEP> Néant <SEP> Néant <SEP> Néant <SEP> T.L.+ <SEP> Loger
<tb> 
<tb> 
<tb> 12,870 <SEP> km
<tb> 
<tb> 
<tb> Fissurationdes
<tb> 
<tb> 
<tb> cannelures <SEP> à <SEP> Néant <SEP> T.L. <SEP> T.L. <SEP> T.L. <SEP> Néant <SEP> Consid <SEP> Consid.
<tb> 
<tb> 



  19.310 <SEP> km
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Indice <SEP> d'abra-
<tb> 
<tb> sion <SEP> à <SEP> 12.870 <SEP> km <SEP> 107 <SEP> 93 <SEP> 112 <SEP> 109 <SEP> 112 <SEP> 100 <SEP> 112
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Indiced'abra-
<tb> 
<tb> 
<tb> sion <SEP> à <SEP> 19.310 <SEP> km <SEP> 111 <SEP> 100 <SEP> 118 <SEP> 114 <SEP> 116 <SEP> 110 <SEP> 110
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Indice <SEP> de <SEP> traction
<tb> 
<tb> statique, <SEP> béton
<tb> 
<tb> 
<tb> asphaltique <SEP> 100 <SEP> 108 <SEP> 102 <SEP> 104 <SEP> 107 <SEP> 100 <SEP> 91
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Indice <SEP> de <SEP> traction
<tb> 
<tb> statique, <SEP> béton
<tb> 
<tb> 
<tb> humide <SEP> 101 <SEP> 108 <SEP> 90 <SEP> 98 <SEP> 86 <SEP> 100 <SEP> 88
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Indice <SEP> de <SEP> patinage <SEP> . <SEP> 
<tb> 
<tb> 



  Béton <SEP> asphaltique
<tb> 
<tb> 
<tb> humide <SEP> 107 <SEP> 111 <SEP> 96 <SEP> 103 <SEP> 94 <SEP> 100 <SEP> 87
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> + <SEP> Très <SEP> léger
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> ++ <SEP> Considérable
<tb> 
 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
Les essais de fendillement mentionnés sur le tableau ci- dessus ont été déjà décrits dans le présent exposé. 



   L'indice d'abrasion est un chiffre relatif,obtenu en donnant une valeur supposée de 100 à une composition té- moin A. On mesure l'indice d'abrasion avec des pneumatiques dont les bandes de roulement sont faites des compositions mentionnées, après divers kilométrages au cours de la mise en.service réelle sur une automobile. Une valeur supérieure à 100 montre que la résistance à l'abrasion est supérieure à celle de la composition témoin. 



   On mesure également les indices de traction statique avec des compositions pour roulements de pneumatiques sur un pneumatique en cours d'utilisation sur,une automobile. 



   L'automobile est attachée, par l'intermédiaire d'un disposi- tif de mesure des forces de traction, à un camion dont les freins sont serrés. Pour effectuer l'essai, on met en route le moteur de l'automobile et on essaie de mettre cette der- nière en mouvement jusqu'à ce que les roues commencent à tourner autour de leurs axes. Au moment où cette rotation se produit, on lit la force de traction sur l'instrument de mesure assurant la connexion. De nouveau, la valeur 100 est assignée arbitrairement au témoin A. 



   L'indice de patinage est également mesuré sur des bandes de roulement de pneumatiques en service sur uns automobile. A l'automobile est fixé un fusil à trois canons dans chacun desquels on fait "partir" une charge d'oxyde de zinc en direction du bas, de manière à laisser une trace sur le pavé. On conduit l'automobile le long du pavé en ciment d'asphalte humide, à une vitesse donnée, qu'on mesure en faisant partir le coup des deux premiers canons du fusil à. 



   2 secondes d'intervalle. Après que le second canon a tiré un coup, on serre les freins pour bloquer les roues et on les maintient serrés jusqu'à ce que la voiture s'arrête complè- tement. Le serrage des freins a pour résultat de faire partir 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 le coup du troisième canon. On calcule ensuite la vitesse de la voiture d'après la distance séparant les deux premières marques laissées par l'oxyde de zinc. La distance entre la troisième marque et le lieu où la voiture s'arrête représente la distance de patinage. De nouveau, une valeur de 100 est arbitrairement attribuée au témoin A et des valeurs supé- rieures à 100 indiquent une résistance au patinage accrue. 



   Les chiffres précédents montrent la supériorité des compositions pour bandes de roulement conformes à la présente invention, en ce qui concerne la formation de fissures après 19.310 kilomètres d'utilisation. Bien que ces essais soient qualitatifs, ils montrent néanmoins une amélioration frappante des compositions, par rapport aux compositions classiques pour bandes de roulement. De plus, des composi- tions conformes à la présente invention ont une tendance générale à présenter un avantage au point de vue du prix de revient par comparaison avec des compositions classiques,' en ce sens qu'elles peuvent contenir des pourcentages rela- tivement importants de diluants peu coûteux sans réduction des propriétés désirables des bandes de roulement.

   Ainsi, des compositions conformes à la présente invention et con- tenant 25 - 75 % en poids de   polybutadiène-cis   et 75 - 25 % en poids de caoutchouc SBR, ces deux chiffres étant donnés par rapport au poids total de l'élastomère, compte non tenu de l'huile et du noir de carbone, ainsi que 50 à 75 parties d'une huile d'allongement et 75 à 95 parties de noir de carbone, (pour 100 parties de caoutchouc) présentent une résistance améliorée à la formation de fissures, par rap- port aux compositions classiques et elles sont générale- ment plus économiques. 



   Des compositions conformes à la présente invention peuvent également être utilisées pour fabriquer des caracasses de pneumatiques en opérant le mélange de façon appropriée.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improved elastomeric compositions intended for the manufacture of tires for vehicles".



   The present invention relates to elastomeric compositions. It particularly relates to an elastomeric composition with which it is possible to manufacture tires for vehicles.



   During the last twenty years, many different elastomeric compositions have been launched on the market for the manufacture of tires. These compositions range from natural rubber to special types of rubber which are relatively expensive. At all times, researchers are attempting to develop improved elastomeric compositions which would be inexpensive.



   The present invention relates to a novel elastomeric composition which can be vulcanized by sulfur and which is suitable for the manufacture of tires, especially for tread materials, this composition being relatively inexpensive and being extremely advantageous, especially as regards its resistance to splitting of the splines during its use in the form of tires.



   The present invention relates to: - an improved elastomer composition; - a composition of this kind which is inexpensive;

 <Desc / Clms Page number 2>

 - reduction of the tendency of tires to split in the splines.



   The present invention relates to an elastomeric composition intended for the manufacture of tires, which comprises; (a) - from 20 to 80% by weight, relative to the total amount of elastomer contained in the composition, of a rubbery poly-butadiene-cis, in which at least 80% of the polymer is formed by addition-1 , 4 of the monomer and have the cis structure; (b) - from 80 to 20% by weight, based on the total elastomer included in the composition, of a rubbery copolymer of 1,3-butadiene and of styrene; (c) - reinforcing carbon black, and (d) - an extender oil for rubber.



   The polybutadiene-cis in accordance with the invention comprises from 20 to 80% of elastomers, relative to the total weight, not taking into account the carbon black and the oil. The remainder of the elastomeric component of the composition consists of 80 to 20% by weight, respectively, based on the total elastomer, of SBR rubber. The amount of carbon black contained in the composition is between 60 and 140% by weight of carbon black per 100 parts of elastomer. The amount of extender oil used is between 40 and 100 parts per 100 parts of elastomer.



   The rubbery polybutadiene-cis used in accordance with the present invention is prepared using certain specific organometallic catalysts which exert a slight specific action to polymerize the monomeric butadiene. An example of preparation of such an elastomer is given in British Patent No. 848,065 of October 17, 1956. The cis-polybutadiene used generally has a Mooney viscosity of between 20 and 200, preferably between 30 and 120 (ML-4 to 100 C)

 <Desc / Clms Page number 3>

      
The butadiene-styrene copolymerized elastomer used in the present invention can be any of those presently known.

   This elastomer also preferably has a Mooney viscosity (ML-4 at 100 C) of between 20 and 200, preferably between 30 and 150. These elastomers are prepared in several different ways, one of the most common processes comprising polymerization. in emulsion of butadiene with styrene, in the presence of a catalyst system of the Redox type, at approximately 5 ° C., to form a copolymer containing 5 to 50% by weight, preferably 10 to 30% by weight, of styrene These elastomers are currently well known to those in the art and it is unnecessary to describe them further.



   Any carbon black constituting a suitable reinforcing agent for the tread materials can be used in accordance with the invention. In most cases, a high abrasion resistance furnace black (HAF) or a superior abrasion resistance furnace black (SAF) is used.



   The extender oil constituting an ingredient of the composition can be any such oil known in the art. A wide variety of these oils are currently available on the market. In this connection, reference is made to the article entitled: "A study of Plasticized High Mooney Viscosity Synthetic Rubbers" by G.H. Swart et al., India Rubber World, volume 124, n (June 1951), pages 309 et seq. Preferably, the oils are oils derived from strongly aromatic hydrocarbons having an initial boiling point greater than 76000 and aniline index of between 100 and 55 ° C at least.



   The ingredients of the elastomeric blend can be incorporated together by methods known in the rubber blending art. Thus, the individual components can be mixed in a mixer.

 <Desc / Clms Page number 4>

 Banbury. It is also possible to use the well-known technique comprising the preparation of a latex masterbatch, an SBR latex being added to a solution or a suspension of polybutadiene-cis, and a mixture of the oil in which the black of carbon is in suspension can be added to the latex.

   It is generally preferred not to add more than about 75 to 90 parts of carbon black per 100 parts of elastomer in the absence of extender oil because if such addition occurs it is subsequently difficult. to incorporate the remaining constituents into the mixture.



  In another process, all of the components except the carbon black can be mixed together in solution in a solvent (e.g. xylene), the carbon black being added to form a suspension in the solution and the solvent being removed. by vaporization.



   Although the four ingredients just described constitute essential ingredients of the rubber for tires according to the present invention, it is possible to add other conventional constituents of the rubber such as scorch retarders, accelerators, anti-oxygen agents. , tackifiers, anti-ozone agents and the like. Of course, during the manufacture of tires, use is made of the usual vulcanizing agents, such as, for example, sulfur and / or compounds which give sulfur.



   One of the drawbacks against which the tires must be protected lies in the formation of cracks in the bottom of the splines. Of course, these cracks tend to reduce the actual thickness of the tire and, therefore, to reduce its safety. It is extremely desirable that a tire rubber have as high a resistance as possible to the formation of cracks in the splines. To determine the presence and formation of cracks, a purely qualitative test is carried out, in

 <Desc / Clms Page number 5>

 checking the inside of the spline with the naked eye at various times during use of the tire.

   According to this criterion, the vulcanized rubbers for tires, in accordance with the present invention, are superior to the rubbers which are currently available on the market.



   Another advantage of the compositions in accordance with the invention lies in the fact that they are relatively inexpensive. When determining the cost price of a composition for the manufacture of a tire, the price established simply in francs per kg of material constitutes an inappropriate criterion. In view of the fact that tires are manufactured by shaping in a mold having a constant volume, it becomes evident that the volume is the important factor in the calculation of the cost price.

   Consequently, a figure representing the cost price in "francs per kg-volume" is established. This is achieved by determining the price of the entire tire formula in francs per kg (regular market price) and multiplying this figure by the specific volume (reciprocal of specific density) of the tire mixture. The price of the formula, in francs per kg, is calculated by multiplying the weight of each ingredient by the price of the unit of weight of that ingredient, adding up the prices obtained to find the price of the total formula, and by dividing this price by the 'total weight of the formula.

   The specific volume of the formula is calculated by multiplying the weight of each ingredient by its specific volume, adding up these products (volumes), and dividing this sum by the total weight of the formula.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



    EXAMPLE.



   In several specific embodiments of the invention, a series of mixtures of a polybutadiene-cis with an SBR elastomer and carbon black are prepared using the Banbury mixer. Add to the SBR; already extended with 50 parts of oil, polybutadiene-cis, additional oil and carbon black. Various additives mentioned below are also added. The following table gives the composition, in parts by weight, and certain properties of these mixtures, as well as of the control products A and B, which are commercially available SBR compositions.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



    Witnesses
 EMI7.1
 
<tb> Example <SEP> 1 <SEP> 2 <SEP> 3 <SEP> 4 <SEP> 5 <SEP> A <SEP> B
<tb> Cis-polytuadiene <SEP> 25 <SEP> 25 <SEP> 50 <SEP> 50 <SEP> 75SBR, <SEP> n <SEP> 1 <SEP> (<SEP> 112.5- <SEP> 112 , 5 <SEP> 75 '<SEP> 75 <SEP> 37.5 <SEP> - <SEP> =
<tb> SBR, <SEP> n <SEP> 2 <SEP>) <SEP> see <SEP> nota- <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 137.5 <SEP > SBR, <SEP> n <SEP> 3 <SEP> (<SEP> below- <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 100
<tb> philblack <SEP> I <SEP> (ISAF) <SEP> 75 <SEP> 95 <SEP> 75 <SEP> 95 <SEP> 95 <SEP> 68.75 <SEP> Philblack <SEP> 0 <SEP > (HAF) <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 50
<tb> Philrich <SEP> 5, <SEP> elongation oil <SEP> <SEP> 12.5 <SEP> 37.5 <SEP> 25 <SEP> 50 <SEP> 62.5 <SEP> - < SEP> 10
<tb> aromatic <SEP> (v.nota <SEP> below)

  
<tb> ZnO <SEP> '<SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3
<tb> Stearic acid <SEP> <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2
<tb> Wing-Stay <SEP> 100 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1
<tb> Santoflex <SEP> AW <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2 <SEP> 2
<tb> Wax <SEP> of <SEP> paraffin <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3 <SEP> 3
<tb> Sulfur <SEP> 2.0 <SEP> 2.3 <SEP> 2.0 <SEP> 2.3 <SEP> 2.3 <SEP> 2.0 <SEP> 1.75
<tb> Santocure <SEP> 1.2 <SEP> 1.3 <SEP> 1.2 <SEP> 1.3 <SEP> 1.3 <SEP> 1.1 <SEP> 1.2
<tb> PB <SEP> D-cis / SBR, <SEP> weighted <SEP> ratio <SEP> ..... <SEP>;

   <SEP> 25/75 <SEP> 25/75 <SEP> 50/50 <SEP> 50/50 <SEP> 75/25 <SEP> - <SEP> Black <SEP> total / oil, <SEP> parts < SEP> for
<tb> 100 <SEP> parts <SEP> of <SEP> rubber <SEP> <SEP> 75/50 <SEP> 95/75 <SEP> 75/50 <SEP> 95/75 <SEP> 95/75 < SEP> 68.75 / 37.5 <SEP> 50/10
<tb> Index <SEP> MS-1-1 / 2 <SEP> after <SEP> mix
<tb>
 
 EMI7.2
 index -1-1 / 2 at 100 C 23.4 19.2 22.0 18.6 17.4 27.0 bzz Time, 8th toasting 1 c, in minutes lt, 3 14.6 13.7 14.4 1419 13.4 read, 9
 EMI7.3
 
<tb> Price, <SEP> francs / kg-vol ........ <SEP> 17.1 <SEP> 15.5 <SEP> 17.5 <SEP> 15.8 <SEP> 16, 1 <SEP> 17.4 <SEP> 19.6
<tb>
 

 <Desc / Clms Page number 8>

 Note Polybutadiene-cis:

   this compound is prepared by polymerization in solution in toluene at about 24-30 C, using a catalyst obtained by mixing aluminum triisobutyl, titanium tetrachloride and free iodine. Viscosity
 EMI8.1
 Mooney (re, -4 to 1000C) 45.



  SBR N 1: This product contains 22.5 to 24.5% by weight of fixed styrene and is obtained by emulsion polymerization at 5 C, in the presence of mixed resin and fatty acid soaps, after which it is extended with 50 parts, per 100 parts of "SBR", of an extender consisting of an aromatic oil until its Mooney viscosity (M1-4 at 100 C) changes from 44-58 from 125-135 (on an oil-free basis).



   SBR N) The preparation of this product is the same as that of "SBR N 1", but it is extended with 37.5 parts, per 100 parts of "SBR", of aromatic oil serving as an extension product to pass its viscosity of 110 - 125 (ML-4 at 100 C at 44-58.



   SBR N 3: The preparation of this product is the same as the above products, but no fatty acid soap is present during polymerization, and the viscosity is only 46-58 (ML-4 to 100 C) (without oil).



   Typical properties of Philrich oil density 0.9890 at 15.5 C; flash point (COC), 249 "C; flash point (202), 293 C; freezing point, +7 C; viscosity, 175 S.U.V. units at 100 C; aniline point, 62 C.



   "Wing-Stay 100": this product is a commercial anti-ozone containing essentially a diaryl-p-phenylenediamine.



   "Santoflex AW": this product is a commercial anti-oxygen
 EMI8.2
 comprising essentially 6-ethoxy-1,2-dihydro-212.4-
 EMI8.3
 trimeth3.quinol, ene.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



    "Santocure" is a commercial accelerator, comprising essentially N-cyclohexyl-2-benzothiazosulfenamide.



   (The names "Philrich" and "Philblack" are registered trademarks).



   These compositions are vulcanized at 1520C for 30 minutes. Standard tests to which samples of the vulcanized compositions are subjected show that the latter possess satisfactory properties for the manufacture of tires.



   Tires are manufactured using compositions for treads obtained from the preparations just described. These tires were tested in real road tests and obtained the following '' results:
 EMI9.1
 
<tb> PNEUMATIC <SEP> <SEP> TESTS.
<tb>
 
 EMI9.2
 EXAMPLE 1 ¯¯ 2 ¯¯ '¯ 3 ¯¯ ..¯ 4 .... # 5 - - A¯¯ .¯ ii ¯¯
 EMI9.3
 
<tb> Cracking
<tb>
<tb>
<tb> splines <SEP> to <SEP> None <SEP> T.L. + <SEP> None <SEP> None <SEP> None <SEP> T.L. + <SEP> Housing
<tb>
<tb>
<tb> 12,870 <SEP> km
<tb>
<tb>
<tb> Cracking
<tb>
<tb>
<tb> splines <SEP> to <SEP> None <SEP> T.L. <SEP> T.L. <SEP> T.L. <SEP> None <SEP> Consider <SEP> Consider.
<tb>
<tb>



  19.310 <SEP> km
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Index <SEP> of abra-
<tb>
<tb> sion <SEP> to <SEP> 12.870 <SEP> km <SEP> 107 <SEP> 93 <SEP> 112 <SEP> 109 <SEP> 112 <SEP> 100 <SEP> 112
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Indiced'abra-
<tb>
<tb>
<tb> sion <SEP> to <SEP> 19.310 <SEP> km <SEP> 111 <SEP> 100 <SEP> 118 <SEP> 114 <SEP> 116 <SEP> 110 <SEP> 110
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Traction <SEP> index <SEP>
<tb>
<tb> static, <SEP> concrete
<tb>
<tb>
<tb> asphaltic <SEP> 100 <SEP> 108 <SEP> 102 <SEP> 104 <SEP> 107 <SEP> 100 <SEP> 91
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Traction <SEP> index <SEP>
<tb>
<tb> static, <SEP> concrete
<tb>
<tb>
<tb> wet <SEP> 101 <SEP> 108 <SEP> 90 <SEP> 98 <SEP> 86 <SEP> 100 <SEP> 88
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Slip <SEP> index <SEP> <SEP>. <SEP>
<tb>
<tb>



  Asphalt <SEP> concrete
<tb>
<tb>
<tb> wet <SEP> 107 <SEP> 111 <SEP> 96 <SEP> 103 <SEP> 94 <SEP> 100 <SEP> 87
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> + <SEP> Very light <SEP>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> ++ <SEP> Considerable
<tb>
 

 <Desc / Clms Page number 10>

 
The cracking tests mentioned in the table above have already been described in this presentation.



   The abrasion index is a relative figure, obtained by giving an assumed value of 100 to a control composition A. The abrasion index is measured with tires whose treads are made of the compositions mentioned, after various mileages during actual commissioning on an automobile. A value greater than 100 shows that the abrasion resistance is greater than that of the control composition.



   Static traction indices are also measured with compositions for tire bearings on a tire in use on an automobile.



   The automobile is attached, by means of a device for measuring the traction forces, to a truck with the brakes applied. To carry out the test, you start the engine of the automobile and try to set the automobile in motion until the wheels begin to turn about their axes. When this rotation occurs, the tensile force is read on the measuring instrument making the connection. Again, the value 100 is arbitrarily assigned to Witness A.



   The slip index is also measured on the treads of tires in service on an automobile. To the automobile is attached a rifle with three barrels in each of which a charge of zinc oxide is made "from" in the direction of the bottom, so as to leave a mark on the pavement. The automobile is driven along the wet asphalt concrete pavement at a given speed, which is measured by firing the first two barrels of the rifle at.



   2 second intervals. After the second cannon has fired, the brakes are applied to lock the wheels and held on until the car comes to a complete stop. Applying the brakes results in

 <Desc / Clms Page number 11>

 the shot of the third cannon. The speed of the car is then calculated from the distance between the first two marks left by the zinc oxide. The distance between the third mark and where the car stops is the skate distance. Again, a value of 100 is arbitrarily assigned to Control A, and values greater than 100 indicate increased slip resistance.



   The foregoing figures show the superiority of the tread compositions according to the present invention with regard to the formation of cracks after 19,310 kilometers of use. Although these tests are qualitative, they nevertheless show a striking improvement in the compositions, compared to conventional compositions for treads. In addition, compositions according to the present invention have a general tendency to exhibit a cost advantage over conventional compositions, in that they can contain relatively large percentages. inexpensive thinners without reducing desirable tread properties.

   Thus, compositions in accordance with the present invention and containing 25-75% by weight of polybutadiene-cis and 75 - 25% by weight of SBR rubber, these two figures being given relative to the total weight of the elastomer, take into account free from oil and carbon black, as well as 50 to 75 parts of extender oil and 75 to 95 parts of carbon black, (per 100 parts of rubber) show improved resistance to the formation of cracks compared to conventional compositions and are generally more economical.



   Compositions in accordance with the present invention can also be used to manufacture tire casings by operating the mixture in an appropriate manner.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS 1...Composition élastomère pour la fabrication de bandages pneumatiques pour véhicules, caractérisée en ce qu'elle com- prend : (a) de 20 à 80 % en poids, par rapport à la quantité totale d'élastomère contenue dans la composition, d'un poly- butadiène-cis caoutchouteux, dans lequel au moins 80 % du polymère sont formés par addition-1,4 du monomère et présentent la structure cis ; (b) de 80 à 20 % en poida, sur la base de l'élastomère total compris dans la composition, d'un copolymère caoutchouteux de butadiène-1,3 et de styrène; (c) du noir de carbone renforçant, et (d) une huile d'allongement pour le caoutchouc. CLAIMS 1 ... Elastomeric composition for the manufacture of pneumatic tires for vehicles, characterized in that it comprises: (a) from 20 to 80% by weight, relative to the total amount of elastomer contained in the composition , a rubbery polybutadiene-cis, wherein at least 80% of the polymer is formed by 1,4-addition of the monomer and has the cis structure; (b) from 80 to 20% by weight, based on the total elastomer included in the composition, of a rubbery copolymer of 1,3-butadiene and styrene; (c) reinforcing carbon black, and (d) an extender oil for rubber. 2.- Composition suivant la revendication 1, caractérisée en ce qu'elle comprend de 60 à 140 parties en poids dudit noir de carbone par 100 parties d'élastomère et de 40 à 100 parties en poids d'huile d'allongement par 100 parties d'élastomère. 2.- Composition according to claim 1, characterized in that it comprises from 60 to 140 parts by weight of said carbon black per 100 parts of elastomer and from 40 to 100 parts by weight of extender oil per 100 parts of elastomer. 3.- Composition suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisée en ce qu'elle comprend de 25 à 75 % en poids de cis-polybutadiène et de 75 à 25 % en poids dudit copo- lymère de styrène-butadiène en sus de 50 à 75 parties en poids d'huile d'allongement et de 75 à 95 parties en poids de noir de carbone par 100 parties d'élastomère. 3.- Composition according to either of claims 1 and 2, characterized in that it comprises from 25 to 75% by weight of cis-polybutadiene and from 75 to 25% by weight of said styrene copolymer. -butadiene in addition to 50 to 75 parts by weight of extender oil and from 75 to 95 parts by weight of carbon black per 100 parts of elastomer. 4.- Composition suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 3, caractérisée en cequ'elle a été vulcanisée au soufre. 4.- Composition according to either of the claims 1 to 3, characterized in that it has been vulcanized with sulfur. 5. - Composition élastomère, en substance, telle que décrite plus haut, notamment dans l'exemple. 5. - Elastomeric composition, in substance, as described above, in particular in the example.
BE698818D 1966-11-29 1967-05-22 BE698818A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CA747451 1966-11-29

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE698818A true BE698818A (en) 1967-11-03

Family

ID=4141039

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE698818D BE698818A (en) 1966-11-29 1967-05-22

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE698818A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2207458C (en) Diene rubber composition with alumina as reinforcing filler and utilization thereof in the manufacture of tire casings
CA1334777C (en) Process for the preparation of a bitumen and reclaimed rubber powder based road paving binder, and binder obtained therewith
JPH01135845A (en) Elastomer composition, its production and tire containing said composition
EP0351054B1 (en) Pneumatic tyres
JPS60215403A (en) Low fuel consumption tire with all weather performance
FR2524472A1 (en) RUBBER COMPOSITIONS FOR TIRES
FR2565236A1 (en) RUBBER COMPOSITION COMPRISING A STATISTICAL COPOLYMER OF CONJUGATED DIOLEFIN / VINYL-SUBSTITUTED AROMATIC HYDROCARBON FOR THE PREPARATION OF PNEUMATIC BANDAGES
US4463133A (en) Rubber compositions suitable for use in tire tread
FR2881432A1 (en) Rubber composition, useful as a tire tread rubber for a pneumatic tire, comprises a rubber copolymer and a hydrogenated styrene-butadiene copolymer
JPS6363729A (en) Pneumatic tire
JPH0553177B2 (en)
FR2647457A1 (en) RUBBER COMPOSITION FOR TIRE TRUCK HAVING IMPROVED WEAR RESISTANCE
JPH01313545A (en) Pneumatic tire
JPH02167353A (en) Rubber composition and tire using the same in tread
EP0617077B1 (en) Composition comprising an unsaturated elastomer and a plasticizer of the family of polyphenyl methanes
US4417005A (en) Rubber compositions for tire treads
JP6548750B2 (en) Oil extended rubber, rubber composition and method for producing oil extended rubber
EP3558710B1 (en) Rubber composition comprising a specific crumb rubber
GB2200123A (en) Elastomers and tyres containing them
BE698818A (en)
RU2129131C1 (en) Rubber mixture
EP3450202A1 (en) Rubber composition for a heavy duty tire with natural rubber based tread containing oxidized carbon black
FR2797636A1 (en) Silica reinforced vehicle tire toroidal tread rubber consists of a blend of polyisoprene and other rubbers with a high silica concentration
US3305516A (en) Synthetic rubber compositions and pneumatic tire treads prepared therefrom
JPH0427259B2 (en)