BE658984A - - Google Patents

Info

Publication number
BE658984A
BE658984A BE658984DA BE658984A BE 658984 A BE658984 A BE 658984A BE 658984D A BE658984D A BE 658984DA BE 658984 A BE658984 A BE 658984A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
terminals
lamps
transformer
output terminals
lamp
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE658984A publication Critical patent/BE658984A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H05ELECTRIC TECHNIQUES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • H05BELECTRIC HEATING; ELECTRIC LIGHT SOURCES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; CIRCUIT ARRANGEMENTS FOR ELECTRIC LIGHT SOURCES, IN GENERAL
    • H05B41/00Circuit arrangements or apparatus for igniting or operating discharge lamps
    • H05B41/14Circuit arrangements
    • H05B41/16Circuit arrangements in which the lamp is fed by dc or by low-frequency ac, e.g. by 50 cycles/sec ac, or with network frequencies
    • H05B41/20Circuit arrangements in which the lamp is fed by dc or by low-frequency ac, e.g. by 50 cycles/sec ac, or with network frequencies having no starting switch
    • H05B41/23Circuit arrangements in which the lamp is fed by dc or by low-frequency ac, e.g. by 50 cycles/sec ac, or with network frequencies having no starting switch for lamps not having an auxiliary starting electrode
    • H05B41/232Circuit arrangements in which the lamp is fed by dc or by low-frequency ac, e.g. by 50 cycles/sec ac, or with network frequencies having no starting switch for lamps not having an auxiliary starting electrode for low-pressure lamps
    • H05B41/2325Circuit arrangements in which the lamp is fed by dc or by low-frequency ac, e.g. by 50 cycles/sec ac, or with network frequencies having no starting switch for lamps not having an auxiliary starting electrode for low-pressure lamps provided with pre-heating electrodes

Landscapes

  • Circuit Arrangements For Discharge Lamps (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne l'allumage et le fonctionnement de lampes à décharge dans un gaz qui peuvent par exemple être du type à fluorescence. 



   Ces lampes exigent une tension de démarrage élevée qui doit être réduite ensuite lorsque la lampe s'est allumée, pour limiter le courant de fonctionnement qui, sans cela, pourrait détruire la lampe. Les ensembles actuels qui assu- rent le démarrage et le fonctionnement comprennent un trans- formateur, un commutateur ou un autre dispositif qui fournit la tension élevée de démarrage, une bobine d'arrêt étant uti- lisée pour limiter le courant de fonctionnement. Un condensa- teur est souvent monté aux bornes de la source d'alimentation ou secteur pour améliorer le facteur de puissance. Dans un ensemble pour lampes à cathode chaude on peut prévoir un transformateur pour l'échauffement de la cathode, ce transfor- mateur portant la tension d'alimentation totale aux bornes de son enroulement primaire.

   Ceci exige que l'enroulement primaire comprenne un grand nombre de spires de fil fin. 



   Suivant la pr4sente invention, l'une des cathodes de la lampe est reliée en série avec une bobine d'arrêt à une première borne de la source et l'autre cathode est reliée en série avec une bobine d'induction à une seconde borne de la source et est également montée en série avec un condensateur à la première borne de la source. Les valeurs de la capacité du condensateur et de l'inductance de la bobine d'induction sont telles que lors de l'application de l'alimentation prise au secteur, la tension aux bornes du condensateur soit plus élevée que la tensicn de la source d'alimentation. Ceci est dû au fait q'au démarrage, le circuit comprend effectivement 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 le montage en série du condensateur et de la bobine d'induc- tion.

   La tension aux bornes du condensateur suffit pour que la lampe s'allume, après quoi le courant de fonctionnement est limité par la bobine d'arrêt et aussi par la bobine d'induction. 



   Un ensemble assurant le démarrage et le fonctionne- ment, travaillant sur ce principe, est essentiellement le mtme, qu'il soit à utiliser avec des lampes à cathode froide ou aveo des lampes à cathode chaude, et il a une première et une   seoon-   de borne d'entrée pour le relier à la source ou secteur d'ali- mentation, et une troisième et une quatrième bornes de sortie ou des paires de bornes de sortie auxquelles on peut relier les bornes d'une lampe à cathode froide ou à cathode chaude respectivement.

   Un ensemble à utiliser avec une lampe à ca- thode froide a la bobine d'arrêt montée entre la première et la troisième bornes, la bobine d'induction montée entre la se- conde et la quatrième bornes et le condensateur monté entre la première et la quatrième bornes, les valeurs des éléments étant telles qu'à l'application de la source d'alimentation,la tension aux bornes du condensateur suffise à faire démarrer la lampe, le courant étant limité à une valeur de sécurité par la bobine d'arrêt et aussi par la bobine d'induction. Le cou- rant dans la bobine d'induction sera maintenant approximative- ment égal à la moitié du courant   à   l'application de la source d'alimentation en raison de ce que le courant en retard dans la lampe tend à neutraliser le courant en avance dans le condensateur et ainsi à réduire le courant total. 



   Un ensemble pour un système à cathode chaude comporte les mêmes éléments sauf que la bobine d'induction est remplacée par l'enroulement primaire d'un transformateur qui est relié   à   l'une des bornes de la paire de quatrièmes bornes de sortie. 



  La bobine d'arrêt est montée entre la première borne d'entrée et l'une des bornes de la paire de troisièmes bornes de sortie. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



  Le condensateur est monté entre la première borne d'entrée et l'une des bornes de la paire de quatrièmes bornes de sortie. 



  L'enroulement secondaire du transformateur est relié à la paire de troisièmes bornes de sortie. A l'application du secteur, une tension élevée se développe aux bornes du oondensateur et pro- voque ainsi l'allumage de la lampe. Le courant qui s'écoule dans la connexion en série du condensateur et de l'enroulement primaire du transformateur s'écoule à travers le filament de la lampe reliée à la quatrième paire de bornes et ce filament est ainsi chauffé. Une tension se développe aux bornes du se- condaire du transformateur, faisant qu'un courant s'écoule dans le filament relié   à   la troisième paire de bornes, ce qui chauffe aussi ce filament.

   Lorsque la lampe démarre, la dimi- nution du courant qui n'écoule dans l'enroulement primaire du transformateur et par suite dans les filaments se traduit par une réduction de la perte électrique de la cathode, en comparaison de celle qui se produirait si le courant de régime avait la même valeur élevée que le courant de démarrage. Le courant de démarrage qui s'écoule entre les filaments de la lampe chauffe les filaments en sorte qu'il n'est pas néces- saire de les chauffer séparément une fois que la lampe a démar- ré.

   Si le courant initial avant démarrage , qui s'écoule dans la connexion en série du condensateur et de l'enroulement pri- maire du transformateur, est plus grand que celui qui est né- cessaire pour chauffer le filament qui peut être relié en sé- rie aveo ces éléments, la paire des quatrièmes bornes de sor- tie et par suite les filaments de lampe respectifs peuvent ê- tre reliés aux bornes d'une partie sensible de l'enroulement primaire du transformateur . Ainsi, une partie seulement du courant qui s'écoule dans le condensateur traversera le fila- ment, et cette partie sera réglable en sorte que l'on peut ob- tenir, s'il le faut, une égalité absolue des pertes de cathode      lors du fonctionnement. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Les ensembles ont été décrits pour être utilisés aveo une lampe seulement. Cependant, ils sont également appli- cables au cas de deux ou plusieurs lampes reliées en série, Dans le cas d'un ensemble à utiliser avec des lampes à cathode froide, on a prévu des bornes de sortie supplémentaires de sorte que le nombre correspondant de lampes supplémentaires peut être monté entre les troisièmes et quatrièmes bornes de sortie. Les bornes de sortie supplémentaires sont prévues res- pectivement pour être reliées aux bornes électriquement voisi- nes de lampes voisines. Un tel agencement exige cependant que la tension de démarrage soit proportionnellement plus élevée que pour un ensemble à une seule lampe.

   On remédie à ce désa- vantage de préférence par un couplage capacitif d'au moins l'une des troisièmes et quatrièmes bornes de sortie à au moins l'une des bornes de sortie mais non à toutes. Par suite, il y aura au moins deux bornes de sortie voisines qui ne sont pas couplées par capacité. Ainsi, à l'application du secteur, sensiblement toute la tension élevée aux bornes du condensa- teur monté entre la première et la quatrième bornes se trouve- ra appliquée à ces deux bornes de sortie voisines, en faisant démarrer ainsi la lampe montée entre elles. La tension élevée se présentera alors sur les lampée restantes qui démarreront ainai successivement.

   De même, on peut prévoir dans un ensem- ble à utiliser avec des lampes à cathode chaude, un certain nombre de paires supplémentaires de bornes, en sorte qu'on peut monter un nombre correspondant de lampes supplémentaires en série entre la troisième et la quatrième paires de bornes de sortie. Dans ce cas, chaque paire supplémentaire de bornes est reliée aux bornes d'un enroulement secondaire de transformateur, correspondant, en sorte que tous les filaments de lampe seront chauffés. Egalement, tout comme dans un ensemble pour lampes à cathode froide, il est préférable de coupler par capacité 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 une borne de la troisième ou de la quatrième paires de bornes ou des deux à une borne d'au moins l'une des paires de bornes de sortie, mais non de toutes.

   Il en résulte qu'au moins deux paires de bornes entre lesquelles uiie lampe peut être montée ne sont pas couplées capacitivement. Par suite, sensiblement toute la tension développée sur le condensateur relié entre la premiè- : re borne et l'une des bornes de la paire de quatrièmes bornes de sortie se présentera entre ces deux paires de bornes de sor-      tie, ce qui fera ainsi démarrer la lampe montée entre elles et      ensuite les lampes restantes. 



   Les deux types d'ensembles, qu'ils soient à utiliser avec des lapes à décharge dans un gaz, chaudes ou froides, peuvent comprendre un transformateur élévateur ayant un enrou- lement primaire monté entre la première et la seconde bornes d'entrée et un enroulement secondaire monté entre   lremière.   borne et la bobine d'arrêt. Sur l'enroulement secondaire se développera une tension qui s'ajoutera effectivement à la ten- sion appliquée à la lampe ou aux lampes. 



   Un ensemble construit suivant l'invention présente, plusieurs avantages importants par rapport aux ensembles ac- tuels. L'un des plus importants est que la combinaison en série du condensateur et de la bobine d'induction ou du transformateur fournit une tension élevée permanente pour faire démarrer la lampe , contrairement aux procédés actuels qui font appel à une courte impulsion de tension à des fins de démarrage. Celle-ci est. souvent fournie par un dispositif à partie mobile quelconque, tel qu'un commutateur, qui se trouve éliminé dans un ensemble construit suivant l'invention. En plus, un tel ensemble n'exige pas qu'un condensateur soit monté aux bornes de la source d'a- limentation puisque le condensateur en série avec la bobine d'induction ou avec l'enroulement primaire du transformateur assure la correction du facteur de puissance.

   L'élimination 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 d'un condensateur aux bornes de la source constituée par le secteur est importante parce qu'un tel condensateur est conti- nuellement soumis aux sollicitations de la tension du secteur. 



  Un autre avantage important d'un ensemble pour lampes à catho- de chaude construit suivant l'invention est que le transforma- teur de chauffage de cathode ne se trouve à aucun moment di- rectement entre les bornes de la source d'alimentation. Ainsi, le tr:nsformateur peut être conçu pour une tension maximale in-   férieure.   Un autre avantage important applicable à des ensem- bles pour des lampes aussi bien à cathode chaude   qu'à   cathode froide est qu'en raison de la chute de tension sur la bobine d'induction ou sur l'enroulement primaire du transformateur, on peut réduire les dimensions de la bobine d'arrêt comparative- ment aux ensembles actuels. 



   On décrira à présent en se reportant aux schémas de circuits joints au présent mémoire, les ensembles assurant le démarrage et le fonctionnement pour des lampes à décharge dans un gaz, aussi bien à cathode chaude qu'à cathode froide, con- struits suivant l'invention. Sur les dessins : - la figure 1 est un ensemble pour lampes à cathode froide, relié à une lampe à cathode froide; - la fi,,ure 2 est un ensemble pour lampes à cathode chaude, relié à une lampe à cathode chaude ; - la figure 3 est un ensemble tel que celui de la figure 2 mais possédant deux bornes supplémentaires en sorte que deux lampes à cathode chaude puissent y être reliées comme montré; - la figure 4 montre un ensemble tel que celui de la figure 3, mais comprenant un transformateur élévateur. 



   Dans les quatre schémas, on a utilisé les   mmes   signes de référence et lettres pour des éléments correspon- dants. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Sur la figure 1, la source d'alimentation ou secteur est appliquée entre la première et la seconde bornes d'entrée, indiquées respectivement par 1 et 2. Une lampe 6 à décharge dans   ur.   gaz, à cathode froide, est montée entre la troisième et la quatrième bornes de sortie 3 et 4 de l'ensemble désigné de façon générale par 5. Une bobine d'arrêt L1   limitatrice   de courant est montée entre les bornes 1 et 3, un condensateur C1 est monté entre les bornes 1 et 4 et une bobine d'induction L2 est montée entre les bornes 2 et 4. A l'instant de l'applica- tion du secteur, la lampe 6 aura une forte impédance et, par suite, le courant qui s'écoule dans l'ensemble sera limité par le condensateur C1 st par la bobine d'induction L2.

   Les valeurs de ces deux éléments sont choisies en sorte que la tension aux bornes du condensateur C1, qui est effectivement la tension appliquée à la lampe, soit plus élevée que la tension d'alimen- tation et   suffise à   allumer la lampe. Lorsque ceci se produit, l'impédance de.la lampe tombe et le courant qui la traverse est limité principalement par la bobine d'arrêt L1 et aussi par la bobine d'induction L2. Le courant dans la bobine d'induction L2 est la somme vectorielle du courant en avance dans le con- densateur et du courant en retard dans la lampe 6 et dans la bobine d'arrêt L1.

   Ce courant aura une valeur approximative-   ./ment   égale à la moitié de celle du courant de démarrage par suite de la réduction de l'impédance de la lampe qui augmentera effectivement l'impédance totale de la combinaison en parallèle du condensateur C1 et de la lampe 6, et de la bobine d'induction 
L1. 



   La figure 2 montre un ensemble semblable à celui de la figure 1, destiné, duns ce cas, à être utilisé avec une lam- pe 7 à décharge dans un gaz, à   cathode,   chaude. L'ensemble a des paires de bornes de sortie 3,3' et 4,4' en sorte que les fila- ments 8 et 9 de la lampe puissent y être reliés comme montré. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



  La bobine d'induction L2 de la figure 1 est remplacée par un transformateur T1 ayant un enroulement secondaire 10 relié aux bornes 3 et 3'. On verra que le filament 9 est monté entre les bornes 4 et 4' en sorte qu'à l'application du secteur, le cou- rant s'écoulant dans le condensateur C1 s'écoule aussi par le filament 9 et le chauffe. De même , ce courant développe une tension aux bornes de l'enroulement primaire du transformateur T1 et celle-ci induit une tension sur l'enroulement secondaire 10, faisant qu'un courant s'écoule dans le filament 8 qui est ainsi chauffé. Lorsque la lampe s'allume finalement, la réduc- tion du courant qui s'écoule dans le primaire du transformateur T1 est telle que la perte de cathode soit réduite. 



   La figure 3 montre une variante de la figure 2, dans laquelle l'ensemble est muni d'une paire supplémentaire de bornes de sortie 13 et 13', pour qu'on puisse l'utiliser avec      deux lampes 11 et 12 montées en série. On a prévu en outre des moyens pour assurer une égalité absolue de la perte de cathode en fonctionnement. Ceci s'obtient en montant le filament de lampe 17 sur une partie de l'enroulement primaire du transfor- mateur T1 en sorte que seule une partie réglable du courant d'entrée traverse le filament. Les deux enroulements secondai- res 18 et 19 du transformateur T1 sont reliés aux bornes de sortie 3 et 3' et 13 et 13', pour chauffer des filaments.

   Un condensateur C2 est monté entre les deux enroulements secondai- ; res 18 et 19 en sorte que la tension de démarrage soit appliquée aux bornes de la   lac.pe   12 au lieu de l'être à la liaison en sé- rie des deux lampes 11 et 12. Il en résulte une amélioration du démarrage. 



   La figure 4 montre une modification de la figure 3 dans laquelle l'ensemble comprend un transformateur élévateur   T2   dont l'enroulement primaire 20 est relié aux bornes 1 et 2 du secteur d'alimentation. L'enroulement secondaire 21 est   @   monté entre la première borne 1etla bobine d'arrêt L1. Ce trans- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 formateur élévateur a pour effet d'appliquer aux lampes une tension de démarrage accrue. 



   On doit   ccmprendre   que certaines des modifications à l'ensemble de base pour lampes à oathode chaude, comme montré à la figure 2, s'appliquent aussi à des ensembles pour lampes à cathode froido. Ainsi des ensembles pour lampes à cathode froide peuvent avoir des bornes supplémentaires pour pouvoir monter en série plus d'une seule lampe et ces bornes peuvent être reliées entre elles par des condensateurs en sorte que la tension de démarrage soit appliquée sur une partie des lampes, et un transformateur élévateur peut être compris aussi dans l'ensemble. 



   REVENDICATIONS. - ---------------- 
1.- Agencement de circuit électrique pour assurer le démarrage et le fonctionnement de lampes à décharge dans un gaz, dans lequel une cathode de la lampe est reliée en série avec une bobine d'arrêt à une première borne d'alimentation et où l'autre cathode est reliée en série avec une bobine d'induc- est tion à une seconde borne d'alimentation et/aussi reliée en série avec un condensateur, à la première borne d'alimentation.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to the ignition and operation of gas discharge lamps which may for example be of the fluorescence type.



   These lamps require a high starting voltage which must then be reduced when the lamp has ignited, to limit the operating current which could otherwise destroy the lamp. Current assemblies which provide starting and operation include a transformer, switch or other device which provides the high starting voltage, with a choke coil being used to limit the operating current. A capacitor is often fitted across the power source or mains to improve the power factor. In an assembly for hot cathode lamps, a transformer can be provided for heating the cathode, this transformer carrying the total supply voltage to the terminals of its primary winding.

   This requires that the primary winding include a large number of turns of fine wire.



   According to the present invention, one of the cathodes of the lamp is connected in series with a choke coil to a first terminal of the source and the other cathode is connected in series with an induction coil to a second terminal of the source. the source and is also connected in series with a capacitor at the first terminal of the source. The values of the capacitance of the capacitor and of the inductance of the induction coil are such that when the power is applied to the mains, the voltage across the capacitor is higher than the voltage of the source. 'food. This is due to the fact that at start-up, the circuit actually includes

 <Desc / Clms Page number 2>

 the series connection of the capacitor and the induction coil.

   The voltage across the capacitor is enough for the lamp to light up, after which the operating current is limited by the choke coil and also by the induction coil.



   A starting and running assembly, working on this principle, is essentially the same whether it is for use with cold cathode lamps or with hot cathode lamps, and it has a first and a second. of input terminal to connect it to the power source or mains, and a third and a fourth output terminals or pairs of output terminals to which the terminals of a cold cathode lamp or of a hot cathode respectively.

   An assembly for use with a cold cathode lamp has the choke coil mounted between the first and third terminals, the induction coil mounted between the second and fourth terminals, and the capacitor mounted between the first and third terminals. the fourth terminals, the values of the elements being such that on application of the power source, the voltage across the capacitor is sufficient to start the lamp, the current being limited to a safety value by the coil of stop and also by the induction coil. The current in the induction coil will now be approximately half the current at the application of the power source because the lagging current in the lamp tends to neutralize the lead current. in the capacitor and thus reduce the total current.



   An assembly for a hot cathode system has the same elements except that the induction coil is replaced by the primary winding of a transformer which is connected to one of the terminals of the pair of fourth output terminals.



  The choke coil is mounted between the first input terminal and one of the terminals of the pair of third output terminals.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



  The capacitor is mounted between the first input terminal and one of the terminals of the pair of fourth output terminals.



  The secondary winding of the transformer is connected to the pair of third output terminals. On application of the mains, a high voltage develops across the terminals of the capacitor and thus causes the lamp to light up. The current flowing in the series connection of the capacitor and the primary winding of the transformer flows through the filament of the lamp connected to the fourth pair of terminals and this filament is thus heated. A voltage develops across the secondary terminals of the transformer, causing current to flow through the filament connected to the third pair of terminals, which also heats this filament.

   When the lamp starts up, the decrease in the current which does not flow in the primary winding of the transformer and consequently in the filaments results in a reduction in the electrical loss of the cathode, compared to that which would occur if the running current had the same high value as the starting current. The starting current flowing between the filaments of the lamp heats the filaments so that it is not necessary to heat them separately once the lamp has started.

   If the initial pre-start current, which flows through the series connection of the capacitor and the primary winding of the transformer, is greater than that required to heat the filament which can be connected in sequence. With these elements, the pair of the fourth output terminals and hence the respective lamp filaments can be connected to the terminals of a sensitive part of the primary winding of the transformer. Thus, only a part of the current flowing in the capacitor will pass through the filament, and this part will be adjustable so that one can obtain, if necessary, absolute equality of the cathode losses during of operation.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The assemblies have been described for use with one lamp only. However, they are also applicable to the case of two or more lamps connected in series. In the case of an assembly to be used with cold cathode lamps, additional output terminals have been provided so that the corresponding number of Additional lamps can be mounted between the third and fourth output terminals. The additional output terminals are respectively intended to be connected to the electrically adjacent terminals of neighboring lamps. Such an arrangement, however, requires that the starting voltage be proportionately higher than for a single lamp assembly.

   This disadvantage is preferably remedied by capacitive coupling of at least one of the third and fourth output terminals to at least one of the output terminals but not to all. As a result, there will be at least two neighboring output terminals which are not capacitively coupled. Thus, on application of the mains, substantially all of the high voltage across the capacitor mounted between the first and fourth terminals will be applied to these two neighboring output terminals, thus starting the lamp mounted between them. . The high voltage will then appear on the remaining lamps which will start successively.

   Likewise, a number of additional pairs of terminals can be provided in an assembly for use with hot cathode lamps, so that a corresponding number of additional lamps can be mounted in series between the third and fourth. pairs of output terminals. In this case, each additional pair of terminals is connected to the terminals of a corresponding transformer secondary winding, so that all lamp filaments will be heated. Also, just like in an assembly for cold cathode lamps, it is preferable to couple by capacitance

 <Desc / Clms Page number 5>

 one terminal of the third or fourth pair of terminals or both to a terminal of at least one of the pairs of output terminals, but not all.

   As a result, at least two pairs of terminals between which a lamp can be mounted are not capacitively coupled. Consequently, substantially all of the voltage developed on the capacitor connected between the first terminal and one of the terminals of the pair of fourth output terminals will be present between these two pairs of output terminals, thus doing so. start the lamp mounted between them and then the remaining lamps.



   Both types of assemblies, whether for use with hot or cold gas discharge laps, can include a step-up transformer having a primary winding mounted between the first and second input terminals and a step-up transformer. secondary winding mounted between the first. terminal and choke coil. On the secondary winding will develop a voltage which will effectively add to the voltage applied to the lamp (s).



   An assembly constructed according to the invention has several important advantages over current assemblies. One of the most important is that the series combination of the capacitor and the induction coil or transformer provides a continuous high voltage to start the lamp, unlike current processes which use a short voltage pulse at high voltage. start-up purposes. This one is. often provided by a device with any moving part, such as a switch, which is eliminated in an assembly constructed according to the invention. In addition, such an assembly does not require that a capacitor be mounted across the power source since the capacitor in series with the induction coil or with the primary winding of the transformer ensures the correction of the factor. power.

   Elimination

 <Desc / Clms Page number 6>

 of a capacitor at the terminals of the source constituted by the mains is important because such a capacitor is continuously subjected to the stresses of the voltage of the mains.



  Another important advantage of a hot cathode lamp assembly constructed in accordance with the invention is that the cathode heater transformer is not located directly between the terminals of the power source at any time. Thus, the transformer can be designed for a lower maximum voltage. Another important advantage applicable to assemblies for both hot cathode and cold cathode lamps is that due to the voltage drop on the induction coil or on the primary winding of the transformer, one can reduce the dimensions of the choke coil compared to current assemblies.



   With reference to the circuit diagrams attached hereto, the starting and operating assemblies for gas discharge lamps, both hot cathode and cold cathode, constructed in accordance with the specification will now be described. invention. In the drawings: FIG. 1 is an assembly for cold cathode lamps, connected to a cold cathode lamp; - The fi ,, ure 2 is an assembly for hot cathode lamps, connected to a hot cathode lamp; - Figure 3 is an assembly such as that of Figure 2 but having two additional terminals so that two hot cathode lamps can be connected as shown; - Figure 4 shows an assembly such as that of Figure 3, but comprising a step-up transformer.



   In the four diagrams, the same reference signs and letters have been used for corresponding elements.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   In Figure 1, the power source or mains is applied between the first and the second input terminals, indicated respectively by 1 and 2. A lamp 6 discharging in ur. gas, cold cathode, is mounted between the third and fourth output terminals 3 and 4 of the assembly generally designated by 5. A current limiting choke coil L1 is mounted between terminals 1 and 3, a capacitor C1 is mounted between terminals 1 and 4 and an induction coil L2 is mounted between terminals 2 and 4. At the instant of application of the mains, the lamp 6 will have a high impedance and, consequently , the current which flows in the assembly will be limited by the capacitor C1 st by the induction coil L2.

   The values of these two elements are chosen so that the voltage at the terminals of capacitor C1, which is effectively the voltage applied to the lamp, is higher than the supply voltage and is sufficient to ignite the lamp. When this happens, the impedance of the lamp drops and the current flowing through it is limited mainly by the choke coil L1 and also by the induction coil L2. The current in the induction coil L2 is the vector sum of the leading current in the capacitor and the lagging current in the lamp 6 and in the choke coil L1.

   This current will have a value approximately- ./ment equal to half that of the starting current as a result of the reduction in the impedance of the lamp which will effectively increase the total impedance of the parallel combination of capacitor C1 and of the lamp 6, and induction coil
L1.



   Figure 2 shows an assembly similar to that of Figure 1, in this case intended to be used with a hot gas discharge cathode lamp 7. The assembly has pairs of output terminals 3.3 'and 4.4' so that the filaments 8 and 9 of the lamp can be connected to them as shown.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



  The induction coil L2 of FIG. 1 is replaced by a transformer T1 having a secondary winding 10 connected to terminals 3 and 3 '. It will be seen that the filament 9 is mounted between the terminals 4 and 4 'so that upon application of the mains, the current flowing in the capacitor C1 also flows through the filament 9 and heats it. Likewise, this current develops a voltage at the terminals of the primary winding of the transformer T1 and this induces a voltage on the secondary winding 10, causing a current to flow in the filament 8 which is thus heated. When the lamp finally turns on, the reduction in current flowing through the primary of transformer T1 is such that cathode loss is reduced.



   Figure 3 shows a variant of Figure 2, in which the assembly is provided with an additional pair of output terminals 13 and 13 ', so that it can be used with two lamps 11 and 12 mounted in series. Means have also been provided for ensuring absolute equality of the cathode loss in operation. This is achieved by mounting the lamp filament 17 on a part of the primary winding of the transformer T1 so that only an adjustable part of the input current passes through the filament. The two secondary windings 18 and 19 of transformer T1 are connected to output terminals 3 and 3 'and 13 and 13', to heat filaments.

   A capacitor C2 is mounted between the two secondary windings; Res 18 and 19 ensure that the starting voltage is applied to the terminals of lac.pe 12 instead of being applied in series to the two lamps 11 and 12. This results in improved starting.



   FIG. 4 shows a modification of FIG. 3 in which the assembly comprises a step-up transformer T2 whose primary winding 20 is connected to terminals 1 and 2 of the supply sector. The secondary winding 21 is mounted between the first terminal 1 and the choke coil L1. This trans-

 <Desc / Clms Page number 9>

 The step-up trainer applies an increased starting voltage to the lamps.



   It should be understood that some of the modifications to the basic hot cathode lamp assembly, as shown in Figure 2, also apply to cold cathode lamp assemblies. Thus assemblies for cold cathode lamps can have additional terminals to be able to connect in series more than a single lamp and these terminals can be connected together by capacitors so that the starting voltage is applied to part of the lamps, and a step-up transformer may also be included in the assembly.



   CLAIMS. - ----------------
1.- Electrical circuit arrangement for starting and operating gas discharge lamps, in which a cathode of the lamp is connected in series with a choke coil to a first supply terminal and where the Another cathode is connected in series with an induction coil to a second supply terminal and / also connected in series with a capacitor, to the first supply terminal.


    

Claims (1)

2. - Ensemble électrique pour un agencement de cir- cuit suivant la revendication 1, pour lampes à décharge dans un gaz, à cathode froide, comprenant une première et une secon- de bornes d'entrée pour être reliées à la source d'alimentation et une troisième et une quatrième bornes de sortie pour être reliées aux bornes d'une lampe, la bobine d'arrêt étant montée entre la première et la troisième bornes, la bobine d'induction étant montée entre la seconde et la quatrième bornes et le condensateur étant monté entre la première et la quatrième bornes. 2. - Electrical assembly for a circuit arrangement according to claim 1, for discharge lamps in a gas, cold cathode, comprising a first and a second input terminals to be connected to the power source. and a third and a fourth output terminals for connection to the terminals of a lamp, the choke coil being mounted between the first and the third terminals, the induction coil being mounted between the second and the fourth terminals and the capacitor being mounted between the first and the fourth terminals. 3. - Ensemble électrique suivant la revendication 2, <Desc/Clms Page number 10> ayant un certain nombre de bornes de sortie supplémentaires en sorte qu'un nombre correspondant de lampes supplémentaires puisse être monté en série entre la troisième et la quatriè- les bornes de sortie me bornes de sortie/supplémentaires étant prévues pour la connexion, respectivement aux bo=nes électriquement voisines, de lampes voisines. 3. - Electrical assembly according to claim 2, <Desc / Clms Page number 10> having a number of additional output terminals so that a corresponding number of additional lamps can be connected in series between the third and the fourth - the output terminals me output / additional terminals being provided for connection, respectively to the bo = electrically neighboring nes, of neighboring lamps. 4. - Ensemble électrique suivant la revendication 3, dans lequel au moins l'une des troisième et quatrième bornes de sortie est couplée par capac té à au moins l'une des bornes de sortie, mais non à toutes. 4. - Electrical assembly according to claim 3, wherein at least one of the third and fourth output terminals is capacitively coupled to at least one of the output terminals, but not to all. 5. - Ensemble électrique pour un agencement de cir- cuit suivant la revendication 1, pour des lampes à décharge dans un gaz, à cathode chaude, ayant une première et une seconde bornes, d'entrée,pour être reliées à une source d'a- limentation, et une troisième et une quatrième paires de bor- nes,de sortie à relier respectivement aux filaments des lam- pes, la bobine d'arrêt étant montée entre la première borne et l'une des troisièmes bornes, la bobine d'induction étant l'enroulement primaire d'un transformateur monté entre la seconde borne et l'une des quatrièmes bornes, avec un enrou- lement secondaire mohté sur la troisième paire de bornes de sortie, et le condensateur étant monté entre la première borne et l'une des quatrièmes bornes. 5. An electrical assembly for a circuit arrangement according to claim 1, for gas discharge lamps, hot cathode, having first and second input terminals to be connected to a source of. power supply, and a third and a fourth pairs of output terminals to be connected respectively to the filaments of the lamps, the stop coil being mounted between the first terminal and one of the third terminals, the coil of 'induction being the primary winding of a transformer mounted between the second terminal and one of the fourth terminals, with a secondary winding mounted on the third pair of output terminals, and the capacitor being mounted between the first terminal and one of the fourth terminals. Ensemble électrique suivant la revendication 5, ayant un certain nombre de paires de bornes supplémentaires, chaque paire étant montée sur un enroulement secondaire res- pectif du transformateur, en sorte qu'un nombre correspon- dant de lampes supplémentaires puisse être monté en série entre la troisième et la quatrième paires de bornes de sortie, les paires supplémentaires de bornes de sortie étant prévues pour être relies respectivement aux bornes électriquement voisines de lampes voisines. <Desc/Clms Page number 11> An electrical assembly as claimed in Claim 5 having a number of additional terminal pairs, each pair being mounted on a respective secondary winding of the transformer, so that a corresponding number of additional lamps can be connected in series between the transformer. third and fourth pairs of output terminals, the additional pairs of output terminals being provided to be connected respectively to electrically neighboring terminals of neighboring lamps. <Desc / Clms Page number 11> 7. - Ensemble électrique suivant la revendication 6, dans lequel l'une des bornes de la troisième ou de la qua- trième paire de bornes ou des deux est couplée capacitive- ment à une borne d'au moins une des paires de bornes de sor- tie, mais non de toutes. 7. An electrical assembly according to claim 6, in which one of the terminals of the third or of the fourth pair of terminals or of both is capacitively coupled to a terminal of at least one of the pairs of terminals of exit, but not of all. 8. - Ensemble électrique suivant les revendications 5, 6 ou 7, dans lequel la paire de quatrième bornée est bran- chée sur une partie de l'enroulement primaire du transforma- teur. 8. - Electrical assembly according to claims 5, 6 or 7, in which the pair of fourth bounded is connected to a part of the primary winding of the transformer. 9.- Ensemble électrique suivant une quelconque des revendications précédentes, dans lequel l'enroulement primaire d'un transformateur est monté entre la première et la seconde bornes, tandis que l'enroulement secondaire est monté entre la première borne et la bobine d'arrêt. 9.- Electrical assembly according to any preceding claim, wherein the primary winding of a transformer is mounted between the first and second terminals, while the secondary winding is mounted between the first terminal and the choke coil .
BE658984D BE658984A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE658984A true BE658984A (en)

Family

ID=206961

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE658984D BE658984A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE658984A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2648000A1 (en) IGNITION CIRCUIT FOR HIGH PRESSURE DISCHARGE LAMP FOR VEHICLES
FR2707448A1 (en) Power generator of an arc lamp.
US4914354A (en) Reactor-type ballast circuit
FR2494538A1 (en) POWER SUPPLY FOR HIGH INTENSITY DISCHARGE LAMPS
EP0918449A1 (en) Circuit for control of fluorescent lamp
BE658984A (en)
US4603281A (en) Electronic fluorescent lamp starter
FR2497051A1 (en) FLUORESCENT LIGHTING DEVICE HAVING A DOUBLE LEVEL OF LIGHTING
US5063328A (en) Energy saving circuit for discharge tubes
US6531833B2 (en) Single ballast for powering at least one high intensity discharge lamp
FR2478396A1 (en) ALTERNATE CONTINUOUS CURRENT CONVERTER
FR1237431A (en) Circuit for lighting a fluorescent lamp without starter and with hot electrodes
FR2497052A1 (en) FLUORESCENT LIGHTING DEVICE HAVING A DOUBLE LEVEL OF LIGHTING
EP0063507B1 (en) Electronic starter for fluorescent lamps comprising a time delay circuit cooperating with an overvoltage circuit and a preheating circuit
FR2507052A1 (en) Starter circuit module for discharge and fluorescent lamp - uses thyristor circuit synchronised to mains by break over circuit to discharge capacitor into primary of HV transformer
EP0028986B1 (en) Feeding device for a discharge lamp with preheating circuit
FR2515469A1 (en) PRIMING CIRCUIT FOR FLUORESCENT LAMPS
FR2545311A1 (en) BALLAST CIRCUIT FOR LAMPS EQUIPPED WITH DISCHARGE TUBES IN LOW VOLTAGE GAS
FR2495877A1 (en) Current control circuit for discharge lamps used in display sign - uses controller switch to reduced supply potential or series inductors in order to limit current drawn
BE553583A (en)
CH300707A (en) Device for starting and supplying in operation, from an alternating current source, at least one glow discharge tube.
BE374686A (en)
CH644486A5 (en) Electronic starter for fluorescent lamp
BE504335A (en)
FR2462080A1 (en) Starter circuit for low power sodium vapour tube - has reactive impedance in series with supply and solid state switch shunting tube