BE639139A - - Google Patents

Info

Publication number
BE639139A
BE639139A BE639139A BE639139A BE639139A BE 639139 A BE639139 A BE 639139A BE 639139 A BE639139 A BE 639139A BE 639139 A BE639139 A BE 639139A BE 639139 A BE639139 A BE 639139A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
chamber
particles
shaft
fluid
mixture
Prior art date
Application number
BE639139A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Priority to BE639139A priority Critical patent/BE639139A/fr
Priority to NL300053A priority patent/NL300053A/xx
Publication of BE639139A publication Critical patent/BE639139A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21BEARTH OR ROCK DRILLING; OBTAINING OIL, GAS, WATER, SOLUBLE OR MELTABLE MATERIALS OR A SLURRY OF MINERALS FROM WELLS
    • E21B21/00Methods or apparatus for flushing boreholes, e.g. by use of exhaust air from motor
    • E21B21/06Arrangements for treating drilling fluids outside the borehole
    • E21B21/063Arrangements for treating drilling fluids outside the borehole by separating components
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D45/00Separating dispersed particles from gases or vapours by gravity, inertia, or centrifugal forces
    • B01D45/12Separating dispersed particles from gases or vapours by gravity, inertia, or centrifugal forces by centrifugal forces
    • B01D45/14Separating dispersed particles from gases or vapours by gravity, inertia, or centrifugal forces by centrifugal forces generated by rotating vanes, discs, drums or brushes
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D59/00Separation of different isotopes of the same chemical element
    • B01D59/20Separation by centrifuging
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B04CENTRIFUGAL APPARATUS OR MACHINES FOR CARRYING-OUT PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES
    • B04BCENTRIFUGES
    • B04B5/00Other centrifuges
    • B04B5/12Centrifuges in which rotors other than bowls generate centrifugal effects in stationary containers
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B07SEPARATING SOLIDS FROM SOLIDS; SORTING
    • B07BSEPARATING SOLIDS FROM SOLIDS BY SIEVING, SCREENING, SIFTING OR BY USING GAS CURRENTS; SEPARATING BY OTHER DRY METHODS APPLICABLE TO BULK MATERIAL, e.g. LOOSE ARTICLES FIT TO BE HANDLED LIKE BULK MATERIAL
    • B07B7/00Selective separation of solid materials carried by, or dispersed in, gas currents
    • B07B7/08Selective separation of solid materials carried by, or dispersed in, gas currents using centrifugal force

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Fluid Mechanics (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Centrifugal Separators (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    Procédé   et appareil pour la séparation   des   partioules   La   présente invention se rapporte à la séparation de particules. Plus particulièrement, elle concerne un procédé et un appareil pour la séparation sélective de particules sur la base do leurs dimensions et de leur densité. 



   Différents procédés et appareils ont été utilises pour   résoudre   les   prohibes   de la séparation des particules présentant des caractéristiques différentes. On envisage ici à la   fois   la séparation des particules les unes des autres et la séparation des particules de fluides qui peuvent leur servir de véhicules. Des exemples de procédés auxquels l'invention est applicable sont le traitement des gaz, le traitement de fluides contenant différentes matières solides qui doivent être séparées suivant les caracté- ristiques des particules telles que leur dimension et leur densité, et la séparation d'isotopes de l'uranium.

   Les gaz peuvent contenir 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 en suspension différentes particules liquides et solides qui doi- vent être séparées les unes des autres et séparées des gaz dans lesquels elles sont en suspension. Un mélange de gaz peut être séparé suivant les poids moléculaires des différentes particules qui   constituent   chacun des gaz constituant le mélange. Dans le do- maine de la séparation des isotopes, on peut désirer séparer l'uranium 235 de l'uranium 238. 



   Un problème particulièrement important dans l'industrie du pétrole est le traitement des boucs de forage qui entraîne la manipulation de quantités importantes de liquides contenant des particules de matière solide qui doivent &tre retenues dans le circuit des boues de forage et des particules de matière solide qui sont entraînées par le liquide au cours du forage et qui doivent être éliminées. La teneur en matières solides() d'une boue de forage doit être soigneusement réglée pour que le liquide donne de bons résultats au cours du forage. Le réglage de la viscosité et du poids sont des conditions qui entrent en jeu dans la préparation et les manipulations des boues de forage. Le liquide doit être char- gé d'une matière en poudre à densité relativement élevée, comme la barytine.

   La viscosité du liquide de forage est réglée à une valeur correspondant aux desiderata d'une consommation d'énergie réduite pour le pompage et du degré requis de stabilisation désirée du fora- ge. Au cours de la circulation de la boue de forage dans le puits, les débris de roches   finement   divisés s'accumulent dans le liquide et la viscosité de ce liquide augmente souvent jusqu'au point de le rendre impompable. Il est donc nécessaire d'éliminer une partie des débris finement divisés et de rétablir la viscosité désirée du li- quide. Non seulement, les débris Accumulés doivent être séparés des matières utilisées pour augmenter le poids du liquide mais ils doi- vent également être séparés des liquides à   reolrculer   dans le puits. 



  La viscosité peut   acre   réduite en ajoutant un agent de mise en suspension, mais dans un circuit fermé on doit alors prélever une quantité de liquide équivalente à celle qu'on ajoute. Si l'on n'a 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 pas recourt aux procédés et aux appareils   Remettant   de   séparer   les débris indésirables de ceux qui doivent être   conserves   dans le liquida le prélèvement de liquides en quantités égales aux liquides ajoutés afin de réduire la viscosité provoque la perte de matières coûteuses qui augmente sensiblement les frais de forage. 



   Un appareil couramment utilisé pour séparer les   particu-   les solides des liquides est la centrifugeuse. En   fonctionnement,   les centrifugeuses font tourner   normalement   la masse toute entière de matière traitée, ce qui, bien entendu,   exi@@   une force   motrice   importante. D'autre part, la rotation de la masse toute entière de matière traitée provoque une concentration de   matière   sous la   forme   d'une boue sur les parois Intérieures de la cuve de la centrifugeuse. Par suite de certaines caractéristiques particulières de certaines boues de forage, il est difficile d'utiliser une cen-   trifugeuse   pour exécuter la séparation du liquide et des matières solides.

   Les boues de forage contenant des matières solides sont constituées de telle façon qu'elles ont tendance à se prendre en gel ou se figer dans des conditions de repos. Ces types de boues      de forage lorsqu'on les traite dans une centrifugeuse où la masse toute entière atteint la vitesse angulaire des parties rotatives de la centrifugeuse, ont tendance à gélifier et A prendre une consistance qui empêche la migration désirée des particules à sépa- rer. 



   Un but de l'invention est de procurer un   procède   et un appareil pour assurer la séparation des particules suivant leur di- mension et leur densité* Un autre but de l'invention est de procurer ? un   procède   et un appareil pour assurer la séparation des particules dans lequel il ne soit pas   nécessaire   de soumettre la   aasse   de Matière toute entière à l'action centrifuge. Ces buts et d'autres de l'invention ressortiront de la description détaillée faite ci- après, avec référence aux dessins annexes. 



   On a trouve qu'en soumettant une    tasse   de liquide au type décrit d'action centrifuge le long d'une enceinte pratiquement cylindrique et en appliquant une différence de pression d'un cote 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 à   l'autre   de cette enceinte pour que le liquide franchisse   l'encein.   te et passe vers le centre de celle-ci contre l'Action centrifuge, on crée un état dans lequel on obtient la séparation des particules suivant leur poids et leur   granulome* trie*   Dans la zone le long de l'enceinte cylindrique s'établit un fila relativement mince où existe un   écoulement   laminaire.

   Dans la   sont   entre oe film mince et la paroi intérieure du récipient dans lequel   s'effectue   la   sépara    tion,   c'est-à-dire   dans l'espace situé radialement vers l'extérieur du film mince le long de l'enceinte cylindrique, règne un état de turbulence élevé. Ces conditions sont différentes des conditions régnant dans une centrifugeuse classique où la masse toute entière . de matière à traiter est entraînée dans un mouvement de rotation et où aucune turbulence ne se produit. 



   Dans la présente invention, une force centrifuge est appliquée aux particules entraînées dans un mouvement de rotation dans le film mince voisin de l'enceinte cylindrique et, par   consé-   quant, ces particules ont tendance à s'écarter de l'enceinte vers l'extérieur. Simultanément, une force tendant à rapprocher les particules de   l'enceinte   et à leur faire franchir celle-ci est imposée par le liquide qui franchit l'enceinte et   s'écoule   vers le centre de   celle-ci,   par suite de la différence de pression dans le   liquide   de part et d'autre de l'enceinte.

   La vitesse radiale nette des particules est la différence entre la vitesse due à la   composante   radiale de la force communiquée aux particules par l'ac- tion centrifuge et la vitesse due à la force radiale appliquée aux particules par suite du courant de liquide qui franchit   l'en...   ceinte et passe vers le centre de celle-ci. Si la vitesse des parti- cules due au courant de liquide est plus importante, les particules franchissent l'enceinte et passent vers le centre de celle-ci. Si la vitesse des particules due à l'action centrifuge est la plus importante, les particules s'écartent de l'enceinte.

   La vitesse des particules franchissant   l'enceinte   et passant vers le centre de celle-ci  ne dépend   que de   la vitesse du liquide qui franchit   l'enceinte   et passe vers le centre de celle-ci, tandis que, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 d'autre part, la 'Vitesse radiale des   particules   sous l'effet de la force centrifuge dépend du diamètre   équivalent   de sédimentation et de la densité des particules.

   En soumettant une partie du liquide   à   un degré déterminé d'action centrifuge, les particules dont la densité et la granulométrie dépassent une valeur   déterminée   sont   animées   d'une vitesse radiale supérieure à la   vitesse     d'écoulement   du liquide franchissant l'enceinte vers le centre de celle-ci et, par conséquent,   ces   particules restent à l'extérieur de l'enceinte tandis que les particules restantes, inféreures à la   densité   et à la   granulométrie   déterminées, franchissent   l'enceinte   et passent ,fers le centre de   celle-ci   du fait que leur vitesse due au courant de liquide est supérieure à leur vitesse radiale due à l'action centrifuge. 



   Suivant   l'invention,   on sépare des particules d'après leur   gr&nuloaétrie   et leur densité* Le liquide 1 traiter est intro- duit dans une chambre ou récipient fermé   étanchée   Une partie du li- quide dans la chambre est   soumise   à   l'action     centrifuge     dans   une mesure déterminée suivant la séparation   désirée*   L'action centrifuge est appliquée à une partie du liquide le long d'une   enceinte   essen-   tiellement     circulaire*   Simultanément,

   le liquide   est     soumis à   une différence de pression d'un   cote   à l'autre de cette enceinte circu- laire pour assurer un courant de liquide   franchissant   l'enceinte vers le centre de celle-ci. La partie du liquide qui franchit l'enceinte vers le centre de   celle-ci   et qui   sort   Appelée ci-après l'   *effluent%   est soutirée du récipient   suivant   un trajet allant de l'intérieur de l'enceinte vers l'extérieur du   récipient*   Le reste du liquide à l'intérieur du récipient et qui sera appelé ci-aprèsle "courant   inférieur*   comprend les particules qui n'ont pas franchi l'enceinte et est soutiré du récipient  Le degré de séparation des particules 

    d'après   la granulométrie et la   densité*        peut être réglé en faisant varier certaine   facteurs,   notamment la quantité de liquide passant par la limite cylindrique et la quantité d'action centrifuge   utilisée*        
Dans les dessins annexés : 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
Fige 1 est une coupe longitudinale d'une forme de   l'appa-   reil ; 
Fig. 2 est une coupe suivant la ligne 2-2 de la Fig.1;   Fige 3   est une coupe semblable a la Fig. 2 d'une autre tome de l'invention;

   
Fig. 4, qui se rapporte à une exécution particulière   d'un   appareil construit suivant l'invention, montre une famille de courbes Illustrant   l'effet   de différents rapports entre la surface perforée du cylindre et la surface totale du cylindre sur la pro- portion en pour-cent de séparation des particules dans différentes conditions de vitesse de rotation du cylindre, de viscosité et de quantité d'effluent séparé dans l'appareil. 



   Sur la   Figé   1, un récipient ou corps 10 comprend une chambre intérieure   11   qui est fermée à une extrémité de façon étan- che et à l'autre extrémité par un fond d'une pièce avec le   réel*   filent    Evidemment,     les   deux extrémités de la chambre   11   peuvent être fermées par des couvercles amovibles étanches* Bien que le récipient et la chambre représentés soient essentiellement cylindri-   ques,   ils peuvent avoir d'autres formes désirées parce que tout le fluide et les matières solides traitées dans la chambrell ne doi- vent pas être soumis en même temps à l'action centrifuge.

   La matiè- re traitée par le procédé de l'invention est introduite dans la chambre 11 par une conduite   12   qui est reliée au récipient près d'une de ses extrémités. La conduite 12 est munie d'une vanne 13 pour régler l'introduction de la matière à traiter. La partie de la matière   s'écoulant   dans   l'appareil   et qui a été appelée plus haut le courant inférieur, sort de la chambre 11 par une conduite 14 munie d'une vanne de réglage 15. Pour un fonctionnement efficace de l'appareil, la conduite 14 débouche dans le récipient 10 à l'extrémité du récipient opposée à la conduite d'entrée 12.

   Les points exacts de raccordement des conduites 12 et   14   dans le réci-   pient   10 ne sont pas critiques, à condition que la matière traitée ne puisse avoir tendance à by-passer la partie de l'appareil qui as- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 sure la séparation désirée des particules, 
Le couvercle et le support de palier 20 sont fixés   .au   récipient 10 par plusieurs boulons 21. Un   Joint   étanche au fluide est établi entre le récipient et le couvercle 20 par un Joint tori- que 22 placé dans la gorge 23 ménagée dans   l'extrémité   du récipient   10   à laquelle est fixé le couvercle. 



   L'extrémité du récipient 10 opposée à celle à laquelle le couvercle 20 est fixé peut aussi être munie d'ure fermeture étanche amovible, non représentée, au lieu du fond d'une pièce, représenté. 



   Dans la chambre 11 se trouve un cylindre rotatif creux   24   percé d'une série de perforations 25 pratiquement sur toute sa surface. Le cylindre 24 est monté dans la chambre sur un arbre creux rotatif 30 par des fonds non perforés 31 et 32, Entre le cy- lindre 24 et l'arbre 30 se trouvent des cloisons   pleines  33 qui s'étendent radialement depuis la surface extérieure de l'arbre 30 jusqu'à la surface intérieure du cylindre   24   et longitudinalement dans le sens de la longueur de l'arbre et du cylindre entre les fonds 31 et 32.

   Les cloisons 33 servent à diviser l'espace annu- laire autour de l'arbre 30 dans le cylindre 24 en une   série   de com- partiments séparés* Dans la forme particulière de l'appareil   illus-   tré aux Figs. 1 et 2, trois cloisons sont utilisées,   divisant   l'espa- ce annulaire en trois compartiments mais il est bien entendu que l'invention n'est pas limitée à un appareil utilisant trois   cloi-   sons. La forme d'appareil illustrée aux Fige. 1 et 2,peut utiliser n'importe quel nombre de cloisons 33 depuis un minimum de deux, auquel cas l'espace annulaire est divisé en deux compartiments. 



  Sur toute la longueur, l'arbre creux 30 présente un conduit ou un alésage 34. L'arbre creux 30 est également percé sur la partie de sa longueur s'étendant entre les éléments 31 et 32 d'une série d'ouvertures 35 passant à travers l'arbre entre l'alésage   34   et      chacun des compartiments dans l'espace annulaire   défini   par les      cloisons 33 afin de permettre au fluide de passer dechacun des compartiments de l'espace annulaire dans l'alésage del'arbre. 



   Dans la variante de l'appareil représenté à la Fig. 3,      

 <Desc/Clms Page number 8> 

 les cloisons 33 sont supprimées, laissant ainsi un espace annulaire continu autour de l'arbre 30 dans le cylindre   24,   entre les fonds   31   et 32. Cette forme particulière de l'invention peut être utilisée lorsque l'appareil fonctionne dans des conditions exposées plus loin. A part les cloisons 33, la forme de l'invention représentée à la fige 3 est identique à celle des Figs. 1 et 2. 



   Le cylindre 24 constitue l'enceinte cylindrique citée plus haut et communique une action centrifuge à la partie de la matière qui l'entoure immédiatement. Le liquide s'écoulant par les perforations 25 avec les particules dont la vitesse radiale nette est orientée vers le centre du cylindre, constitue l'effluent qui s'écoule de la partie extérieure du cylindre à l'intérieur du cy- lindre. L'effluent passe de l'intérieur du cylindre par les ouver-   tures   35 dans l'alésage   34   d'où il est extrait de l'appareil. 



   A l'extrémité supérieure de   l'arbre   30, se trouve un joint rotatif   40   relié à une conduite fixe   41   munie d'une vanne 42 pour régler le débit dans la conduite. Le joint rotatif   40   peut être n'importe quelle forme d'accouplement   ** tanche   au fluide qui permet à l'arbre 30 de tourner à grande vitesse tandis que le   liqui*   de passe par   l'arbre   et le joint rotatif dans la conduite 41. L'ar- bre 30 est   supporté,   de façon à tourner à l'intérieur du couvercle 20, dans des paliers 43,   44   qui sont maintonus   @carrtés   par un manchon intérieur 45.

   Les paliers représentés sont du type à roule-   ments à   billes, bien que d'autres types de paliers permettent une rotation à grande vitesse de l'arbre puissent être utilisés* Autour de   l'arbre   et à l'intérieur du support 51, une série de joints   50   empêchent les fuites de l'intérieur de la chambre   11   autour de la surface extérieure de l'arbre 30. Des trous d'écoulement 51   traver-   sent le couvercle 20 au-dessus des joints 50 de façon à permettre au liquide qui aurait fui autour des joints de sortir de l'appareil sans entrer en contact avec les paliers. Un moteur, non représenté, est relié par une courroie 52 à une poulie 53 calée sur l'arbre 30, de façon à faire tourner celui-ci.

   Le moteur peut être relié à l'arbre par d'autres formes d'entraînement mécaniques, par exemple 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 desengranages. 



   81 les condition de traitement le rendent désirable du point de vue construction mécanique, l'arbre 30 peut être prolongé à travers l'extrémité du récipient 10 voisine de la conduite 12  fin d'obtenir une portée supplémentaire pour l'arbre et le cylindre 24 qu'il porte* Dans ce cas, bien entendu, des joints et des   pa-   liera appropriât! doivent être prévus à cette   extraite   du récipient. 



  Dans un tel   agencement      l'alésage   intérieur   34   ne retendrait pas nécessairement dans cette partie de l'arbre puisque ce prolongement de l'arbre servirait simplement à augmenter la rigidité   mécanique   de 1)ensemble, Pareil agencement assurerait   simplement   le soutien de l'arbre 30 aux deux extrémités et n'affecterait en rien les principes fondamentaux du fonctionnement de l'appareil de l'inven- tion. 



   Bien que l'appareil soit représenté en position vertica- len il est clair qu'il peut également fonctionner en position hori- zontale ou en position inversée par rapport à la position   représen-   tée. 



   La forme de l'invention illustrée à la   ?lige 3   peut être encore modifiée en supprimant la partie de l'arbre 30 s'étendant à l'intérieur du cylindre   24   entre les fonds 31 et 32 et en faisant le fond 32 d'une pièce avec le cylindre. Dans cette variante  le cylindre   24   est simplement fixé à son extrémité supérieure à l'ex- trémité inférieure de l'arbre 30. Les liquides et les matières soli- des séparées s'écoulent dans le cylindre comme décrit plus haut et peuvent être retirés du cylindre à l'extrémité supérieure de celui. ci et passent alors dans l'alésage 34. Toutefois, l'efficience de l'opération est légèrement inférieure avec un appareil construit de cette manière. 



   Le nombre et les dimensions des perforations 35 dans l'arbre 30 ne sont pas critiques. Il suffit qu'elles soient .assez grandes pour laisser passer la quantité de liquide dans le cylindre et d'un diamètre suffisant pour permettre aux plus grosses partioules s'écoulant dans le cylindre de sortir par la conduite 34. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   L'appareil n'est pas particulièrement sensible aux   dimen-   siensou &u nombre des perforations 25 dane le cylindre 24. Les seules conditions critiques pour ces perforations sont que leur surface totale doit être suffisante pour traiter le volume maximum de matière appelé à passer à travers le cylindre au cours du fonc- tionnement et que chaque perforation soit suffisamment grande pour qu'elle ne puisse être obstruée par les plus grosses particules solides du mélange traite.

   Afin de satisfaire à cette condition,   chacune   des perforations * de préférence une surface plusieurs foie supérieure à la section transversale des plus grosses particules qui peuvent s'écouler dans la chambre, afin d'empêcher que plusieurs particules colmatent ensemble la perforation et la bouchent* Il est possible que chacune de ces perforations soit plusieurs fois plus grande que les plus grosses particules de la matière traitée parce que le procédé de séparation exécuté à l'aide de cet appareil ne dépend nullement d'une Action filtrante ou de classification par les perforations du cylindre. Si   les   perforations étaient suffi- samment petites pour qu'elles puissent être colmatées par l'une ou l'autre des particules du mélange traité, l'appareil pourrait être mishors d'usage par le colmatage dû à ces particules.

   De préféren- ce, la surface totale des perforations représente environ   5 à   50% de la surface totale du cylindre 24 à l'exclusion des fonds du cylindre. La Demanderesse ne désire toutefois pas limiter le rap- port entre la surface perforée et la surface totale du cylindre à cette gamme précise parce que des expériences ont montré que l'appa- reil peut fonctionner dans une gamme encore plus large, bien qu'il soit probable que l'efficience de fonctionnement soit légèrement diminuée pour des rapports supérieurs et inférieurs à cette gamme. 



   Les perforations du cylindre   24   sont de préférence disposées symétriquement et réparties à distances égalez, bien que, comme pour la dimension des perforations et leur 1'surface totale, cet agencement ne soit pas essentiel au bon fonctionnement de l'ap- pareil. Les perforations représentées sont rondes, mais d'autres formes peuvent être utilisées. Par exemple, les perforations peu- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
 EMI11.1 
 vent être des fentes longitudinales. Dans les cas oa l'Stppareil est utilise pour traiter un mélange de sa% eu pour séparer des iso  topes d'uranium, le cylindre S4 peut être fait en une matière 
 EMI11.2 
 perméable, par exemple du Métal fritte. 
 EMI11.3 
 



  Plusieurs exemples d'appareils qui 6&t été construit  et soumis à des essais suivant l'invention illustrent 16 onfâotére 
 EMI11.4 
 non critique des dimensions et du nombre des perforations utilisées. 
 EMI11.5 
 



  Dans chacun des exemples, La surface de chaque perforat4"st dîne à plusieurs fois la section transversale mezzo des plus grôi#  
 EMI11.6 
 particules dans le fluide traite. Des séparations satisfaisante! ont été exécutées avec des diamètres de perforations Variant de 
 EMI11.7 
 z,/8 pouce à 1/64 pouce (3 mm à 0,4 sa)  On n#â constaté que fies 
 EMI11.8 
 variations mineures de l'efficience de la séparation lorsqu'on 
 EMI11.9 
 utilise des perforations de 1/16 pouce (1,$ am) et que le nombre 
 EMI11.10 
 des perforations varie d'un minimum d'environ 8 par pouce carre 
 EMI11.11 
 (6,45 cm2) à un maximum d'environ 80 par pouce carre, Dans un modèle d'essai particulier, le cylindre perforé a 5 1/2 pouces (140 fa) de longueur et un diamètre extérieur de l,3 pause (38 ma) offrant une surface effective de 26 pouces carrés (lé6 ea).

   On ne constata 
 EMI11.12 
 aucune variation appréciable d'efficience lorsque le cylindre est 
 EMI11.13 
 perce de 200 trous ou de 1580 trous. Cependant, lorsque le noabro 
 EMI11.14 
 total de perforations du cylindre est porté à 3300, l'officine da 
 EMI11.15 
 séparation de l'appareil tombe de 96 à 86% environ. Sans un aedele industriel particulier de l'appareil pour le traitement des t eo do forage, un fonctionnement très efficient est obtenu avec un eylindrw ayant des perforations d'un diamètre de 5/8 pouce (1$ mm).

   D'au très exemples de l'effet du nombre des perforations sur Ibetttetente de 
 EMI11.16 
 séparation exécutés sur un modèle de laboratoire sont donnes par 
 EMI11.17 
 les courbes de la Fis* 4o L'examen de la Fit. 4 montre que 1'appa. reil fonctionne à une efficience d'environ 98% mèce lorsque le nombre de perforations par pouce carré varie de 6.5) (courbe ld) à z.,6 (courbe 1J), l'efficience se réduisant à environ 86% lorsque le nombre de perforations est porté à 130 par pouce carré (court  1), i1 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 La   'il.     4   contre aussi graphiquement   l'effet   sur l'efficience de la séparation des particules causé par la   vitesse   de rotation N du   cylindre,   la   viscosité   de l'effluent u et le débit de l'effluent Q. 



   On voit donc que les considérations essentielles en de qui concerne le cylindre   24   sont que ce cylindre puisse être mis en rotation de façon à créer   laotien   centrifuge désirée et à for- mer l'enceinte cylindrique nécessaire et que le cylindre soit perce de trous suffisamment grands pour éviter leur colmatage par les plus grosses particules du fluide traité. 



   Le fonctionnement de l'appareil sera décrit au point de vue de son application au traitement de boues de   forage. utilisées   pour le forage des puits de pétrole*   Ce    bouée de forage peuvent comprendre plusieurs   ingrédient.,   notamment de   l'eau     cotante   véhicule et de la barytine pour augmenter le poids   spécifique   du liquide.

   La boue de forage circulant dans le puits emprunte différentes matières -au sol, matières détachées par le trépan.. et entraîne ces matières à la   surface* 'Comme   la boue de forage est généralement coûteuse, il est désirable de la traiter et d'en conserver une partie aussi grande que possible pour tire réutilisée dans le   puits,   Les parti-   cules   ou débris détachés par le trépan varient d'agglomérés assez gros à de petites particules telles que des argiles de différents types. Ces   argiles   peuvent   avoir   des granulométries   inférieures   à 1 micron.

   Pratiquement, toute la barytine normalement utilisée pour augmenter le poids du liquide a   généralement   une   granulométrie   supérieure à 1 micron, Il est désirable que les particules   d'argile   de la boue de forage soient   éliminées   et en   même     temps,   il est   prêta.   râblé qu'une quantité assi grande que possible de la barytine soit retenu* vu son prix de revient élevé* Le résultat souhaité d'un procédé de traitement d'une boue de forage est donc de retenir la barytine et d'éliminer autant que possible de   particules   d'argile. 



   Lorsque la boue de forage arrive à la surface après avoir   circule   dans le puits, elle passe sur des tamis pour éliminer les grosses particules arrachées au sol.   après   ce   tamisage,   le liquide 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 est introduit dans l'appareil de   l'invention   par la conduite 12. 



  Lorsque la chambre 11 est remplie du liquide de forage, on fait tourner le cylindre perforé 24. Le cylindre perforé tourne à une vitesse déterminée et le courant   d'effluent   de la chambre 11 dans le passage 34 do l'arbre 30 est réglé au débit désiré par la vanne 42. Le courant inférieur s'écoule de la chambre   11   par la conduite 14. Le cylindre perforé tournant communique une force centrifuge à la partie du liquide de forage voisine de la surface externe de la . paroi du cylindre. L'action centrifuge établie par rotation du cy- lindre perforé ainsi que le courant de liquide dans le cylindre perforé communiquent des forces radiales opposées aux particules en suspension dans la boue de forage.

   L'action centrifuge tend à chasser les particules vers l'extérieur à l'écart de la surface du cylindre perforé rotatif, tandis que le courant de liquide vers   l'intérieur   à travers les perforations 25 tend à amener les parti- cules à l'intérieur à travers le cylindre perforé et vers son cen- tre.

   La force radiale nette   agissant   sur ces particules au-dessus d'une   granulométrie   et d'une densité déterminées s'exerce en les écartant de la surface externe du cylindre et ces particules restent donc dans la chambre   11   et sont finalement extraites de la chambre par la conduite 14 comme constituant du courut   inférieure   La plus grande partie des particules d'argile en suspension dans le liquide, par suite de leur   faibles granulome trie   et densité, sont entraînées avec le liquide par les perforations 25 dans le cylindre   24   et sortent de l'appareil comme partie de l'effluent.

   Bien qu'une fai- ble proportion de barytine se trouvant dans la gamme de granulome- trie des particules d'argile soit extraite de   l'appareil   avec les argiles en suspension, on a trouvé que des efficiences supérieures à 95% environ peuvent être obtenues avec l'appareil, de telle sorte que 95% ou plus de la barytine peuvent être   efficacement   retenus dans le liquide de forage et sortir de l'appareil avec le courant inférieur par la conduite   14.   



   Bien entendu, pour élixiner les particules d'argile indésirables, une partie du véhicule doit être retirée de la chambre 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 11 par le cylindre perforé 24. La viscosité du courant inférieur de la boue de forage est donc -augmentée. Pour éviter que la viscosité du liquide contenant la barytine retenue devienne trop élevée, on peut ajouter de   l'eau à   la boue de forage avant son introduction dans l'appareil. Une quantité égale à la quantité d'effluent enle- vée avedc les particules d'argile par la conduite 34 donne de bons résultats. On verra également qu'au lieu d'ajouter de l'eau avant d'introduire la boue de forage dans l'appareil, la viscosité du courant inférieur peut être réduite en ajoutant de l'eau après avoir introduit le liquide de forage. 



   Bien que le but principal du procédé et de   l'appareil   de l'invention soit la séparation des particules, l'appareil peut aussi être utilisé pour réduire la viscosité, les fluides étant éli- minés afin de réduire la viscosité du liquide sortant de   l'appareil   par la conduite   34   sous la forme d'effluent comme décrit plus haut. 



  Il apparaîtra au spécialiste que différente facteurs tant au point de vue conception que fonctionnement de l'appareil affectent le volume de matière qui peut être traité par l'appareil et affectent estiment le   processus   de la séparation des particules qui peut être effectuée par l'appareil. Ces facteurs variables de conception et de fonctionnement et leur rapport mutuel seront expliqués dans la suite. 



   La conception d'un appareil de séparation de particules, suivant l'invention, doit être évidemment basée sur des facteurs qui comprennent la composition de la matière à traiter, le résultat final désiré du traitement de séparation et les conditions désirées de fonctionnement de l'appareil particulier. L'exemple qui suit sert   à   illustrer la technique utilisée pour concevoir un appareil de séparation destiné à traiter une boue de forage particulière, afin d'obtenir un degré désiré de séparation des particules. 



   Les hypothèses et les déterminations suivantes ont été effectuées sur la boue de   torage à   traiter et la granulométrie des particules que l'on désire séparer. 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 



   1. La densité de la bout de forage est de   17     livrée   par gallon (2   kg/1),   
2. La composition de   la   boue de   forage     déterminée   par l'analyse ou sur la base de la connaissance de la   matière     à     partir     de laquelle elle   été préparée, est :   a. 8,4 pour-cent en volume de matières   solides     légères   (comprend des Argiles entraînées au cours du forage) b. 27,5 pour-cent en volume de barytine (pour augmenter le poids). c. 64,1 pour-cent en volume d'eau. 



   3. L'appareil est destiné à séparer les particules de barytine, de façon que 5 pour-cent seulement de ces particules soient présentes dans l'effluent. Comme une partie des particules de barytine a nécessairement la même granulométrie que les particu- les d'argile à séparer de la barytine, une séparation complète des particules d'argile sans éliminer une faible proportion des parti- cules de barytine n'est pas   réalisable   en pratique. L'analyse des particules de barytine dans le liquide de forage indique que celles qui ont une granulométrie jusqu'à 1,4 micron représentent pour- cent du total de la barytine dans le liquide. La granulométrie de La barytine restante est supérieure à   1,4   micron.

   Les particules de barytine dont les dimensions sont inférieures à   1,4   micron   passeront   donc dans l'effluent avec les argiles   séparées,   
4.- La séparation désirée des particules d'argile   indési-   rables dans les 5 pour-cent de particules de barytine est obtenue avec un courant d'effluent d'environ 10 gallons (38 1) par minute. 



  Ce débit correspond au volume de liquide de forage qui doit normale- ment être traité au cours d'un forage moyen, 
5.- La viscosité du courant d'effluent qui comprend prin- cipalement des matières solides légères   y   compris les particules d'argile, les 5 pour-cent de barytine et l'eau, est évaluée à 10 centriposes, La viscosité de la boue de forage à traiter, c'est-à- dire sa viscosité avant   l'introduction   dans l'appareil est de   40   

 <Desc/Clms Page number 16> 

 centipoises. 



   6. La fraction de matière solide légère de la bout de forage, c'est-à-dire la partie contenant la plus grande quantité des particules d'argile entraînée et qui sort de   l'appareil   sous la forme d'un affluent, comprend une partie de l'effluent parce que celui-ci n'est pas repoussé par la force centrifuge du cylindre rotatif. La composition de l'ensemble formé par l'effluent et le courant inférieur, ce dernier courant étant celui qui entraîne 96 pour-cent de la barytine qui est conservée pour être réutilisée, est la suivante a; Effluent   0,0840   partie de matière solide légère 
0,6410 partie d'eau   0,0138   partie de barytine   0,7388   (total) b. Courant inférieur   0,2612   partie de barytine. 



   La séparation complète des ingrédients de la boue de forage ci-dessus entraînerait le passage de toute l'eau par le cylindre 24 et sa sortie de l'appareil sous la forme d'effluent et par conséquent, laisserait les 95 pour-cent de barytine qui sont à conserver   sous   la forme d'une masse   solide   dans la chambre   lit   Bien entendu, ceci n'est pas désirable, puisqu'il n'y aurait pas moyen de faire sortir la masse solide de barytine de la chambre, sinon en la rinçant à l'aide d'un liquide. Par conséquent, on intro- duit une quantité supplémentaire d'eau ou de boue de forage dans la chambre, en   excès   par rapport à la quantité qui a été calculée comme la quantité   d'effluent   désirable pour obtenir la séparation souhaitée.

   Cette eau ou cette boue de forage supplémentaire ne sert que de véhicule pour la barytine retenue dans la chambre 11, afin de lui permettre de sortir de la chambre par la conduite   14.   



  La conception et le fonctionnement de l'appareil sont basés sur les caractéristiques et la quantité d'effluent, il n'est donc pas 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 nécessaire de faire intervenir dans les calculs cette quantité   d'eau   ou cette boue de forage supplémentaires. 



   Si la quantité de liquide sortit sous la tome d'effluent est de 10 gallons (38 1) par   Minute,   et que la   composi.   
 EMI17.1 
 tion de la boue de forage est corne au paragraphe 6 ci-dosousp la quantité de liquide de forage réellement traitée par l'appareil est de ' m 13#55 gallone/mlno (52 1/isint)o Par conséquent, ad cours de chaque   minute   de fonctionnement de 1 appareil, 96 pour-cent      
 EMI17.2 
 de la barytine sont retenus par traitement de 13055 gallons (52,1) de boue de forage. 



   Le rapport entre les différents paramètres de   conception !   est   exprimé   par la   formula,   où débit   d'effluent,   
 EMI17.3 
 R m rayon du cylindre perfore 24# L = longueur de la partie perforée du cylindre 24 mvitesse angulaire du cylindre perfore &4 en raison par seconde$ ÂP a différence de densité entre la barytine et 10*ttlumtp du * dimension aaxîtium des particules à séparer obest-â. dire, dimension maximum des partioes sortant avec   l'effluent,   et   /un   viscosité de   l'effluent.   



   Les valeurs des paramètres de conception basées sur les conditions supposées de la boue de forage traitée et le résultat final désiré sont les suivants s 
 EMI17.4 
 = 10 gallons/minute a 63 cm3/acc AP a 4,3 (densité de barytine) - 1,2 (densité calculée de l'effluent) a 3,1 p/ca3 Cb pu a 10 centigoi3es m Opl poise dit e 1,4 micron * 1,4 x l0' ça). 



    En   introduisant ces valeurs dans   l'équation     1   et en   résolvant   poux* 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 
 EMI18.1 
 le groupe RLW2, on trouve iz, w * ..'." . ,.....t3........ * z, 9 x 109 .".,APdK 3#14 x 301 x (1,4)" x 10 Une vitesse de rotation du cylindre perfore 24 est arbi- tl'a1reJltnt choisie. En supposant cette vitesse de rotation égale à 3600   tours/minute,   la vitesse de rotation du cylindre en   radions   par seconde est déterminée de la manière suivante : 
 EMI18.2 
 22-$p& - a    6e- -- - w--- 376 radians/3000 Le groupe Rol, donc doit avoir la valeur R2x. m 1,21 z "1 2,11 :le 104 ca3. 



  (376)" En prenant L égal à 36 pouces a 91<5 on, le rayon du cylindre perforé est déterminé par l'équation R2 ..&.Jtl . 231 cas Donc, h a 1502 am * 5)98 pouces. 



   Suivant ces calculs, un séparateur construit suivant l'invention pour effectuer la séparation des particules désirées avec une boue de forage de la composition indiquée présente les ca-   ractéristiques   suivantes : 
1. Longueur du cylindre * 36 pouces   (91,5     et)   
2. Diamètre du cylindre *   11,96   pouces   (30,4     en)   
3. Vitesse du cylindre * 3600   tours/minute   
 EMI18.3 
 4. Capacité a 13$55 gallons (52 1) par minus te de boue de forage à 17 li-   vres/gallon   (2   kg/1)   avec ré-   cupération   de 95 pour-cent de la barytine. 



   Ces considérations sont applicables aux deux formes de l'Appareil illustrées par les dessins. Le choix de la forme à 
 EMI18.4 
 utiliser, c'est-à-dire l'utilisation ou la non-utilisation des cloisons   33   divisant l'espace annulaire du cylindre   24   en au moins 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 
 EMI19.1 
 deux ou plusieurs compartiments est détenúnée par la pression dans la chambre 11 qui peut être admise par les matières utilisées et les joints utilisés  Si les deux   tomes   de l'appareil   conviennent   
 EMI19.2 
 égaleaent pour assurer la séparation des particules à un degré   d'efficience   élevée on a déterminé que la tome   représentée   aux   Fige*   1   et 2   peut fonctionner dans une large Came de 

    débit!   tans affecter sensiblement la pression du fluide dans l'appareil  En d'autres mots, la forme utilisant les cloisons dans   le cylindre   ro-   tatit   n'est pas sensiblement   affectée   au point de vue pression par 
 EMI19.3 
 l'augmentation du débit dans l'appareil, D'autre part, la Cusaw qui n'utilise pas les cloisons est sensibleaent affectée lorsque le débit dans l'appareil augmente. e tableau t1-&plt. illustra cette   particularité   
 EMI19.4 
 Pression d4au Pr"lion dms 
 EMI19.5 
 
<tb> l'appareil <SEP> l'appareil
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Rotor <SEP> avec <SEP> Rotor <SEP> sans
<tb> 
 
 EMI19.6 
 .Q1gi8Q$'t, - lÛl!Dft 1 1- Débit zéro (calculé 112 11 'freI/pou.;

   112 lirta/pouct2 5 gallons/minute 114 livroi/f=oo2 .2 11tt'r..Zpcuo 10 gallons/Minute 128 11.,r'll.poa 311 11".Jy.pu¯oea 15 gallons/minute 140 livres/pouci2 410 livï'M/p<mc$2 On a trouvé également qu'avec   l'accroissement   de pression qui prop vient   d'une   augmentation de débit dans l'appareil   représenté 4   la 
 EMI19.7 
 Fige 30 11 faut plus de force motrice pour faire fonctionner itappa, roll* Bien qu'à de faibles débite, ces distinctions ne nient pas important4si il est évident que dans le cas d'appareil  construits suivant l'invention pour traiter des quantité 1JIpOl'taAttll de liqui- des, il est préférable que la pression intérieure soit maintenue à une valeur peu élevée et par conséquent  la forme représentée aux Fige* 1 et 2,

     c'est-à-dire   celle qui utilise les   cloison    dans le cylindre rotatif doit être préférées 
Bien que le procédé et   l'appareil   de   l'invention   aient 
 EMI19.8 
 été décrits principalement du point de vue de leur application a la séparation d'un liquide et de deux matières solides   différentes,     c'est-à-dire   un liquide en mélange avec des matières   solide    de densité et de granulométrie différentes, il est bien entendu que 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 de nombreuses autres matières peuvent être ainsi traitées.

   Comme on l'a indiqué plus haut, des gaz de densités différentes peuvent être séparés suivant leur poids moléculaire et des isotopes, tels que l'uranium-235 et   l'uranium-239   peuvent être séparés suivant leur poids atomique* Les séparations peuvent être également effec- tuées entre un liquide et une   matière   solide unique, deux liquides immiscibles de densité différente et un solide, deux liquides immiscibles de densités différentes et un   gaz   plus un solide.      



   Par exemple, une séparation très   efficace   peut être effectuée entre de l'eau et de l'huile qui ont été émulsionnées. Il est   donc   bien entendu que le terme "fluide" peut désigner l'état liquide ou l'état gazeux. Le terme "particule" utilisé dans la description désigne non seulement les parties de matières solides traitées mais   également   les molécules de gaz, les isotopes et les gouttelettes de liquide dans la phase non continue d'une émulsion de deux liquides immisci- blés.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    Method and Apparatus for Particle Separation The present invention relates to particle separation. More particularly, it relates to a method and apparatus for the selective separation of particles on the basis of their size and density.



   Different methods and apparatus have been used to solve the prohibitions of the separation of particles having different characteristics. Both the separation of the particles from one another and the separation of the particles from fluids which can serve as vehicles for them are considered here. Examples of processes to which the invention is applicable are the treatment of gases, the treatment of fluids containing different solids which must be separated according to the characteristics of the particles such as their size and density, and the separation of isotopes of. uranium.

   Gases may contain

 <Desc / Clms Page number 2>

 in suspension different liquid and solid particles which must be separated from each other and separated from the gases in which they are suspended. A gas mixture can be separated according to the molecular weights of the different particles which each constitute the gases constituting the mixture. In the field of isotope separation, one may wish to separate uranium 235 from uranium 238.



   A particularly important problem in the petroleum industry is the treatment of drill plugs which involves the handling of large quantities of liquids containing particles of solid matter which must be retained in the circuit of drilling muds and particles of solid matter which. are entrained by the liquid during drilling and must be removed. The solids content () of a drilling mud must be carefully controlled for the liquid to perform well while drilling. The control of viscosity and weight are conditions that come into play in the preparation and handling of drilling muds. The liquid should be charged with a relatively high density powder material, such as barite.

   The viscosity of the drilling fluid is adjusted to a value corresponding to the requirements of reduced energy consumption for pumping and the required degree of desired stabilization of the drilling. As the drilling mud circulates through the well, finely divided rock debris accumulates in the liquid, and the viscosity of this liquid often increases to the point of making it impompable. It is therefore necessary to remove some of the finely divided debris and restore the desired viscosity of the liquid. Not only must the accumulated debris be separated from the materials used to increase the weight of the liquid, it must also be separated from the liquids to be recirculated into the well.



  The viscosity can be reduced by adding a suspending agent, but in a closed circuit one must then withdraw an amount of liquid equivalent to that which is added. If we don't

 <Desc / Clms Page number 3>

 No recourse to methods and apparatuses Removing to separate unwanted debris from that which must be kept in the liquida the removal of liquids in quantities equal to the liquids added in order to reduce the viscosity causes the loss of expensive materials which significantly increases the cost of drilling .



   A commonly used apparatus for separating solid particles from liquids is the centrifuge. In operation, centrifuges normally rotate the entire mass of material being processed, which of course requires a large driving force. On the other hand, the rotation of the entire mass of treated material causes a concentration of material in the form of sludge on the inner walls of the centrifuge tank. Due to certain peculiar characteristics of some drilling muds, it is difficult to use a centrifuge to perform the separation of liquid and solids.

   Drilling muds containing solids are constructed in such a way that they have a tendency to gel or freeze under standing conditions. These types of drilling muds, when processed in a centrifuge where the entire mass reaches the angular velocity of the rotating parts of the centrifuge, tend to gel and assume a consistency which prevents the desired migration of the particles to be separated. .



   It is an object of the invention to provide a method and an apparatus for ensuring the separation of particles according to their size and density. Another object of the invention is to provide? a process and apparatus for ensuring the separation of particles in which it is not necessary to subject the entire mass of material to centrifugal action. These and other objects of the invention will become apparent from the detailed description given below, with reference to the accompanying drawings.



   It has been found that by subjecting a cup of liquid to the described type of centrifugal action along a substantially cylindrical enclosure and applying a pressure difference of one side.

 <Desc / Clms Page number 4>

 to the other of this enclosure so that the liquid passes through the enclosure. te and passes towards the center of it against the centrifugal action, we create a state in which we obtain the separation of the particles according to their weight and their granuloma * sorts * In the area along the cylindrical enclosure is established a relatively thin fila where there is a laminar flow.

   In the between the thin film and the inner wall of the container in which the separation takes place, that is to say in the space located radially outwardly of the thin film along the cylindrical enclosure, a state of high turbulence prevails. These conditions are different from the conditions prevailing in a conventional centrifuge or the entire mass. of material to be treated is entrained in a rotational movement and where no turbulence occurs.



   In the present invention, a centrifugal force is applied to the particles entrained in a rotational motion in the thin film adjacent to the cylindrical enclosure and, therefore, these particles tend to move away from the enclosure towards the interior. outside. Simultaneously, a force tending to bring the particles closer to the enclosure and to cause them to pass through it is imposed by the liquid which passes through the enclosure and flows towards the center of the latter, as a result of the pressure difference in the liquid on either side of the enclosure.

   The net radial velocity of the particles is the difference between the velocity due to the radial component of the force imparted to the particles by the centrifugal action and the velocity due to the radial force applied to the particles as a result of the flow of liquid passing through l 'in ... girdle and passes towards the center of it. If the speed of the particles due to the flow of liquid is greater, the particles pass through the enclosure and pass towards the center thereof. If the speed of the particles due to the centrifugal action is the greatest, the particles move away from the enclosure.

   The speed of the particles crossing the enclosure and passing towards the center of the latter depends only on the speed of the liquid which crosses the enclosure and passes towards the center of the latter, while,

 <Desc / Clms Page number 5>

 on the other hand, the radial velocity of the particles under the effect of centrifugal force depends on the equivalent sedimentation diameter and the density of the particles.

   By subjecting a part of the liquid to a determined degree of centrifugal action, the particles whose density and particle size exceed a determined value are driven at a radial speed greater than the flow speed of the liquid passing through the enclosure towards the center of the latter and, consequently, these particles remain outside the enclosure while the remaining particles, less than the determined density and particle size, cross the enclosure and pass through the center of it because their velocity due to the liquid stream is greater than their radial velocity due to centrifugal action.



   According to the invention, particles are separated according to their size and density. The liquid 1 to be treated is introduced into a sealed chamber or container. Part of the liquid in the chamber is subjected to centrifugal action in the chamber. a measure determined according to the desired separation * The centrifugal action is applied to a part of the liquid along an essentially circular enclosure * At the same time,

   the liquid is subjected to a pressure difference from one side to the other of this circular chamber in order to ensure a current of liquid passing through the chamber towards the center thereof. The part of the liquid which crosses the enclosure towards the center of the latter and which exits Called hereinafter the * effluent% is withdrawn from the container following a path going from the inside of the enclosure to the outside of the container * The remainder of the liquid inside the container and which will be called hereafter the "lower stream * comprises the particles which have not passed through the enclosure and is withdrawn from the container The degree of separation of the particles

    depending on the particle size and density * can be adjusted by varying certain factors, including the amount of liquid passing through the cylindrical limit and the amount of centrifugal action used *
In the accompanying drawings:

 <Desc / Clms Page number 6>

 
Fig 1 is a longitudinal section of one form of the apparatus;
Fig. 2 is a section taken on line 2-2 of Fig.1; Fig 3 is a section similar to Fig. 2 of another volume of the invention;

   
Fig. 4, which relates to a particular embodiment of an apparatus constructed according to the invention, shows a family of curves illustrating the effect of different ratios between the perforated area of the cylinder and the total area of the cylinder on the proportion in favor. -centric separation of the particles under different conditions of speed of rotation of the cylinder, viscosity and quantity of effluent separated in the apparatus.



   In Fig. 1, a container or body 10 comprises an inner chamber 11 which is sealed at one end and at the other end by a one-piece bottom with the actual spin. Obviously, both ends of chamber 11 may be closed with leak-proof removable lids * Although the container and chamber shown are essentially cylindrical, they may have other desired shapes because not all of the fluid and solids processed in the chamber should wind not be subjected at the same time to the centrifugal action.

   The material treated by the process of the invention is introduced into the chamber 11 through a pipe 12 which is connected to the container near one of its ends. Line 12 is provided with a valve 13 to regulate the introduction of the material to be treated. The part of the material flowing in the apparatus and which has been called the lower stream above, exits the chamber 11 through a pipe 14 provided with a regulating valve 15. For efficient operation of the apparatus, the pipe 14 opens into the container 10 at the end of the container opposite to the inlet pipe 12.

   The exact points of connection of the conduits 12 and 14 in the container 10 are not critical, provided that the material being treated cannot tend to bypass the part of the apparatus which assists.

 <Desc / Clms Page number 7>

 on the desired separation of the particles,
The cover and the bearing bracket 20 are secured to the vessel 10 by several bolts 21. A fluid tight seal is established between the vessel and the cover 20 by an O-ring 22 placed in the groove 23 in the end. of the container 10 to which the cover is attached.



   The end of the container 10 opposite to that to which the cover 20 is attached may also be provided with a removable seal, not shown, instead of the bottom of a room, shown.



   In the chamber 11 there is a hollow rotating cylinder 24 pierced with a series of perforations 25 almost over its entire surface. Cylinder 24 is mounted in the chamber on a rotating hollow shaft 30 by unperforated ends 31 and 32. Between cylinder 24 and shaft 30 are solid partitions 33 which extend radially from the outer surface of the cylinder. the shaft 30 up to the inner surface of the cylinder 24 and longitudinally in the direction of the length of the shaft and the cylinder between the ends 31 and 32.

   The partitions 33 serve to divide the annular space around the shaft 30 in the cylinder 24 into a series of separate compartments * In the particular form of the apparatus illustrated in Figs. 1 and 2, three partitions are used, dividing the annular space into three compartments but it is understood that the invention is not limited to an apparatus using three partitions. The form of apparatus illustrated in Figs. 1 and 2, can use any number of partitions 33 from a minimum of two, in which case the annulus is divided into two compartments.



  Over the entire length, the hollow shaft 30 has a conduit or a bore 34. The hollow shaft 30 is also drilled along the part of its length extending between the elements 31 and 32 of a series of openings 35 passing through. through the shaft between the bore 34 and each of the compartments in the annular space defined by the partitions 33 to allow fluid to pass from each of the compartments of the annular space into the bore of the shaft.



   In the variant of the apparatus shown in FIG. 3,

 <Desc / Clms Page number 8>

 the partitions 33 are omitted, thus leaving a continuous annular space around the shaft 30 in the cylinder 24, between the bottoms 31 and 32. This particular form of the invention can be used when the apparatus is operated under more exposed conditions. far. Apart from the partitions 33, the shape of the invention shown in fig 3 is identical to that of Figs. 1 and 2.



   The cylinder 24 constitutes the cylindrical enclosure mentioned above and communicates a centrifugal action to the part of the material which immediately surrounds it. The liquid flowing through the perforations 25 with the particles, the net radial velocity of which is directed towards the center of the cylinder, constitutes the effluent which flows from the outer part of the cylinder into the interior of the cylinder. The effluent passes from the interior of the cylinder through openings 35 into bore 34 from where it is withdrawn from the apparatus.



   At the upper end of the shaft 30, there is a rotary joint 40 connected to a fixed pipe 41 provided with a valve 42 for adjusting the flow rate in the pipe. Rotary seal 40 can be any form of fluid-tight coupling ** which allows shaft 30 to rotate at high speed as fluid passes through shaft and rotary seal in line 41. The shaft 30 is supported, so as to rotate inside the cover 20, in bearings 43, 44 which are now square by an inner sleeve 45.

   The bearings shown are of the ball bearing type, although other types of bearings allow high speed rotation of the shaft can be used * Around the shaft and inside the carrier 51, a Series of seals 50 prevent leakage from the interior of chamber 11 around the outer surface of shaft 30. Drain holes 51 pass through cover 20 above seals 50 so as to allow liquid that would have leaked around the seals to exit the device without coming into contact with the bearings. A motor, not shown, is connected by a belt 52 to a pulley 53 wedged on the shaft 30, so as to rotate the latter.

   The motor can be connected to the shaft by other forms of mechanical drive, for example

 <Desc / Clms Page number 9>

 disengaging.



   81 the processing conditions make it desirable from a mechanical construction point of view, the shaft 30 can be extended through the end of the container 10 adjacent to the pipe 12 in order to obtain an additional bearing for the shaft and the cylinder 24 that it wears * In this case, of course, gaskets and pa- liera appropriate! must be provided for this extracted from the container.



  In such an arrangement the internal bore 34 would not necessarily tighten in this part of the shaft since this extension of the shaft would simply serve to increase the mechanical rigidity of the assembly 1). Such an arrangement would simply ensure the support of the shaft 30. at both ends and would in no way affect the fundamental principles of operation of the apparatus of the invention.



   Although the apparatus is shown in a vertical position, it is clear that it can also operate in a horizontal position or in an inverted position with respect to the position shown.



   The form of the invention illustrated in line 3 can be further modified by removing the portion of shaft 30 extending inside cylinder 24 between ends 31 and 32 and making bottom 32 of a part with cylinder. In this variation cylinder 24 is simply attached at its upper end to the lower end of shaft 30. Liquids and separated solids flow into the cylinder as described above and can be removed from the cylinder. cylinder at the top end of that. ci and then pass through bore 34. However, the efficiency of the operation is slightly lower with an apparatus constructed in this way.



   The number and dimensions of the perforations 35 in the shaft 30 are not critical. They need only be large enough to allow the quantity of liquid to pass through the cylinder and of a diameter sufficient to allow the larger particles flowing in the cylinder to exit through line 34.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   The apparatus is not particularly sensitive to the size or number of perforations in cylinder 24. The only critical conditions for these perforations are that their total surface area must be sufficient to handle the maximum volume of material required to pass through. cylinder during operation and that each perforation is large enough so that it cannot be obstructed by the larger solid particles of the mixture being treated.

   In order to satisfy this condition, each of the perforations * preferably has an area several times greater than the cross section of the larger particles which may flow into the chamber, in order to prevent several particles together plugging the perforation and clogging it * It is possible that each of these perforations is several times larger than the larger particles of the material being processed because the separation process carried out with this apparatus is not dependent on filtering action or classification by the perforations. of the cylinder. If the perforations were small enough so that they could be plugged by either particle of the treated mixture, the apparatus could be out of use by plugging due to these particles.

   Preferably, the total area of the perforations represents about 5 to 50% of the total area of cylinder 24 excluding the bottoms of the cylinder. However, the Applicant does not wish to limit the ratio between the perforated surface and the total surface of the cylinder to this precise range because experiments have shown that the apparatus can operate in an even wider range, although it it is probable that the operating efficiency is slightly reduced for gears above and below this range.



   The perforations in cylinder 24 are preferably symmetrically arranged and evenly spaced, although, as with the size of the perforations and their total area, this arrangement is not essential to the proper functioning of the apparatus. The perforations shown are round, but other shapes can be used. For example, perforations can

 <Desc / Clms Page number 11>

 
 EMI11.1
 wind to be longitudinal slits. In cases where the apparatus is used to process a mixture of its% eu to separate isotopes of uranium, cylinder S4 can be made of a material
 EMI11.2
 permeable, for example sintered metal.
 EMI11.3
 



  Several examples of apparatus which have been constructed and tested according to the invention illustrate 16 onfâotére
 EMI11.4
 not critical of the dimensions and number of perforations used.
 EMI11.5
 



  In each of the examples, the surface of each perforat4 "is several times the cross section of the most grôi #
 EMI11.6
 particles in the fluid being treated. Satisfying separations! were executed with perforation diameters varying from
 EMI11.7
 z, / 8 inch to 1/64 inch (3 mm to 0.4 sa) It was not found that
 EMI11.8
 minor variations in separation efficiency when
 EMI11.9
 uses 1/16 inch perforations ($ 1.00) and the number
 EMI11.10
 perforations vary from a minimum of about 8 per square inch
 EMI11.11
 (6.45 cm2) to a maximum of about 80 per square inch. In a particular test pattern, the perforated cylinder was 5 1/2 inches (140 fa) in length and an outside diameter of 1.3 break ( 38 ma) providing an effective area of 26 square inches (le6 ea).

   We did not notice
 EMI11.12
 no appreciable variation in efficiency when the cylinder is
 EMI11.13
 drills 200 holes or 1580 holes. However, when the noabro
 EMI11.14
 total number of cylinder perforations is increased to 3300, the dispensary
 EMI11.15
 separation of the device drops from about 96% to 86%. Without a special industrial scale of the apparatus for the treatment of drilling rigs, very efficient operation is obtained with a cylinder having 5/8 inch (1 $ mm) diameter perforations.

   To very examples of the effect of the number of perforations on Ibetttetente of
 EMI11.16
 separation performed on a laboratory model are given by
 EMI11.17
 the curves of the Fis * 4o The examination of the Fit. 4 shows that appa. reil operates at about 98% efficiency when the number of holes per square inch varies from 6.5) (curve ld) to z., 6 (curve 1J), the efficiency decreasing to about 86% when the number of perforations is increased to 130 per square inch (short 1), i1

 <Desc / Clms Page number 12>

 The 'he. 4 also graphically counter the effect on the efficiency of particle separation caused by the speed of rotation N of the cylinder, the viscosity of the effluent u and the flow rate of the effluent Q.



   It can therefore be seen that the essential considerations with regard to cylinder 24 are that this cylinder can be rotated so as to create the desired centrifuge and to form the necessary cylindrical enclosure and that the cylinder be drilled with sufficiently large holes. to prevent their clogging by the largest particles of the treated fluid.



   The operation of the apparatus will be described from the point of view of its application to the treatment of drilling muds. used for drilling oil wells * This drilling buoy may include several ingredients, including carrier water and barite to increase the specific weight of the liquid.

   The drilling mud flowing through the well borrows various materials - soil, material loosened by the bit .. and carries these materials to the surface. As drilling mud is generally expensive, it is desirable to process and remove it. keep as large a portion as possible for re-use in the well. Particles or debris detached by the bit vary from fairly large agglomerates to small particles such as clays of different types. These clays can have particle sizes less than 1 micron.

   Virtually all of the barite normally used to increase the weight of the liquid generally has a particle size greater than 1 micron. It is desirable that the clay particles from the drilling mud be removed and at the same time it is ready. ensure that as large a quantity as possible of the barite is retained * due to its high cost price * The desired result of a drilling mud treatment process is therefore to retain barite and remove as much as possible of clay particles.



   When the drilling mud comes to the surface after having circulated in the well, it passes through sieves to remove the large particles torn from the ground. after this sieving, the liquid

 <Desc / Clms Page number 13>

 is introduced into the apparatus of the invention through line 12.



  When the chamber 11 is filled with the drilling liquid, the perforated cylinder 24 is rotated. The perforated cylinder rotates at a determined speed and the flow of effluent from the chamber 11 into the passage 34 of the shaft 30 is adjusted to the flow rate. desired by valve 42. The lower stream flows from chamber 11 through line 14. The rotating perforated cylinder imparts centrifugal force to the portion of the drilling fluid adjacent to the outer surface of the. cylinder wall. The centrifugal action established by the rotation of the perforated cylinder together with the flow of liquid in the perforated cylinder impart opposing radial forces to the particles suspended in the drilling mud.

   The centrifugal action tends to force the particles outward away from the surface of the rotary perforated cylinder, while the inward flow of liquid through the perforations 25 tends to force the particles out. inside through the perforated cylinder and towards its center.

   The net radial force acting on these particles above a determined particle size and density is exerted by moving them away from the outer surface of the cylinder and these particles therefore remain in the chamber 11 and are finally extracted from the chamber by line 14 as a constituent of the lower run Most of the clay particles suspended in the liquid, due to their small size and density granuloma, are entrained with the liquid through the perforations 25 in the cylinder 24 and exit from the apparatus as part of the effluent.

   Although a small proportion of barite in the particle size range of the clay particles is removed from the apparatus with the suspended clays, it has been found that efficiencies greater than about 95% can be obtained. with the apparatus, so that 95% or more of the barite can be effectively retained in the drilling fluid and exit the apparatus with the lower stream through line 14.



   Of course, to remove unwanted clay particles, part of the vehicle must be removed from the chamber.

 <Desc / Clms Page number 14>

 11 by the perforated cylinder 24. The viscosity of the lower stream of the drilling mud is therefore increased. To prevent the viscosity of the liquid containing the retained barite from becoming too high, water can be added to the drilling mud before it is introduced into the apparatus. An amount equal to the amount of effluent removed with the clay particles through line 34 gives good results. It will also be seen that instead of adding water before introducing the drilling mud into the apparatus, the viscosity of the lower stream can be reduced by adding water after introducing the drilling liquid.



   Although the main object of the method and apparatus of the invention is the separation of particles, the apparatus can also be used to reduce viscosity, with fluids being removed in order to reduce the viscosity of the liquid leaving the liquid. Apparatus via line 34 in the form of effluent as described above.



  It will be apparent to those skilled in the art that various factors in both design and operation of the apparatus affect the volume of material which can be processed by the apparatus and affect the process of particle separation which can be carried out by the apparatus. . These variable design and operating factors and their interrelationship will be explained below.



   The design of a particle separation apparatus according to the invention should of course be based on factors which include the composition of the material to be treated, the desired end result of the separation treatment and the desired operating conditions of the machine. particular device. The following example serves to illustrate the technique used to design a separation apparatus for treating a particular drilling mud to achieve a desired degree of particle separation.



   The following assumptions and determinations were made on the torage sludge to be treated and the particle size distribution of the particles that it is desired to separate.

 <Desc / Clms Page number 15>

 



   1. The density of the drill bit is 17 delivered per gallon (2 kg / 1),
2. The composition of the drilling mud determined by analysis or on the basis of knowledge of the material from which it was prepared is: a. 8.4 volume percent light solids (includes clays entrained during drilling) b. 27.5 volume percent barite (to increase weight). vs. 64.1 percent by volume of water.



   3. The apparatus is intended to separate the particles of barite, so that only 5 percent of these particles are present in the effluent. Since some of the barite particles necessarily have the same particle size as the clay particles to be separated from the barite, complete separation of the clay particles without removing a small proportion of the barite particles is not feasible. in practice. Analysis of barite particles in the drilling fluid indicates that those with a particle size up to 1.4 microns represent percent of the total barite in the liquid. The particle size of the remaining barite is greater than 1.4 microns.

   The barite particles whose dimensions are less than 1.4 microns will therefore pass into the effluent with the separated clays,
4. The desired separation of unwanted clay particles in the 5 percent barite particles is achieved with an effluent stream of about 10 gallons (38 L) per minute.



  This flow rate corresponds to the volume of drilling liquid which must normally be treated during an average drilling,
5.- The viscosity of the effluent stream which mainly comprises light solids including clay particles, 5 percent barite and water, is evaluated at 10 centriposes. The viscosity of the sludge drilling to be treated, i.e. its viscosity before introduction into the device is 40

 <Desc / Clms Page number 16>

 centipoise.



   6. The fraction of light solid matter of the drill bit, that is to say the part containing the greatest quantity of the particles of clay entrained and which leaves the apparatus in the form of a tributary, comprises part of the effluent because it is not repelled by the centrifugal force of the rotating cylinder. The composition of the assembly formed by the effluent and the lower stream, the latter stream being that which entrains 96 percent of the barite which is kept for reuse, is as follows: a; Effluent 0.0840 part of light solid material
0.6410 part water 0.0138 part barite 0.7388 (total) b. Current lower 0.2612 part of barite.



   Complete separation of the ingredients from the above drilling mud would cause all of the water to pass through cylinder 24 and exit the apparatus as effluent and therefore leave the 95 percent barite. which are to be kept in the form of a solid mass in the bed chamber Of course, this is not desirable, since there would be no way of getting the solid mass of barite out of the chamber, except by rinsing with liquid. Therefore, an additional amount of water or drilling mud is introduced into the chamber, in excess of the amount which has been calculated as the amount of effluent desirable to achieve the desired separation.

   This water or this additional drilling mud only serves as a vehicle for the barite retained in the chamber 11, in order to allow it to leave the chamber through the pipe 14.



  The design and operation of the device is based on the characteristics and amount of effluent, so it is not

 <Desc / Clms Page number 17>

 necessary to include in the calculations this quantity of water or this additional drilling mud.



   If the amount of liquid exiting under the effluent volume is 10 gallons (38 L) per Minute, and the composition is.
 EMI17.1
 tion of the drilling mud is as in paragraph 6 below the quantity of drilling liquid actually treated by the apparatus is' m 13 # 55 gallone / mlno (52 1 / isint) o Consequently, during each minute of operation of 1 device, 96 percent
 EMI17.2
 of barite are retained by treating 13,055 gallons (52.1) of drilling mud.



   The relationship between the different design parameters! is expressed by the formula, where effluent flow rate,
 EMI17.3
 R m radius of the perforated cylinder 24 # L = length of the perforated part of the cylinder 24 m angular speed of the perforated cylinder & 4 in proportion per second $ ÂP a density difference between barite and 10 * ttlumtp of * dimension aaxitium of the particles to be separated obest -at. ie, maximum dimension of the partioes leaving with the effluent, and / a viscosity of the effluent.



   The values of the design parameters based on the assumed conditions of the treated drilling mud and the desired end result are as follows:
 EMI17.4
 = 10 gallons / minute at 63 cm3 / acc AP at 4.3 (density of barite) - 1.2 (calculated density of the effluent) at 3.1 p / ca3 Cb pu at 10 centigoi3es m Opl poise dit e 1 , 4 micron * 1.4 x 10 's).



    By introducing these values into equation 1 and solving lice *

 <Desc / Clms Page number 18>

 
 EMI18.1
 group RLW2, we find iz, w * .. '. "., ..... t3 ........ * z, 9 x 109."., APdK 3 # 14 x 301 x (1 , 4) "x 10 A rotational speed of the perforated cylinder 24 is arbitrarily chosen. Assuming this rotational speed equal to 3600 rpm, the rotational speed of the cylinder in radions per second is determined as next :
 EMI18.2
 22- $ p & - a 6e- - - w --- 376 radians / 3000 The group Rol, therefore must have the value R2x. m 1.21 z "1 2.11: the 104 ca3.



  (376) "Taking L equal to 36 inches at 91 <5 ounces, the radius of the perforated cylinder is determined by the equation R2 .. &. Jtl. 231 cases Therefore, h at 1502 am * 5) 98 inches.



   According to these calculations, a separator constructed according to the invention to effect the separation of the desired particles with a drilling mud of the indicated composition has the following characteristics:
1. Cylinder length * 36 inches (91.5 and)
2. Cylinder diameter * 11.96 inch (30.4 in)
3. Cylinder speed * 3600 rpm
 EMI18.3
 4. Capacity at $ 13.55 gallons (52 L) per minute of drilling mud at 17 lbs / gallon (2 kg / L) with 95 percent barite recovery.



   These considerations are applicable to both forms of the Apparatus illustrated by the drawings. The choice of the form to
 EMI18.4
 use, i.e. use or non-use of partitions 33 dividing the annular space of cylinder 24 into at least

 <Desc / Clms Page number 19>

 
 EMI19.1
 two or more compartments is held by the pressure in the chamber 11 which can be admitted by the materials used and the gaskets used If the two volumes of the apparatus are suitable
 EMI19.2
 Also to ensure the separation of the particles to a high degree of efficiency it has been determined that the volume shown in Figs * 1 and 2 can operate in a wide Cam of

    debit! without appreciably affecting the pressure of the fluid in the apparatus In other words, the shape using the partitions in the rotatit cylinder is not appreciably affected from a pressure point of view by
 EMI19.3
 the increase of the flow in the device, On the other hand, the Cusaw which does not use the partitions is sensibleaent affected when the flow in the device increases. e table t1- & plt. illustrate this particularity
 EMI19.4
 Pressure d4au Pr "lion dms
 EMI19.5
 
<tb> the device <SEP> the device
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Rotor <SEP> with <SEP> Rotor <SEP> without
<tb>
 
 EMI19.6
 .Q1gi8Q $ 't, - lÛl! Dft 1 1- Zero flow (calculated 112 11' freI / pou .;

   112 lirta / pouct2 5 gallons / minute 114 livroi / f = oo2 .2 11tt'r..Zpcuo 10 gallons / Minute 128 11., r'll.poa 311 11 ".Jy.pūoea 15 gallons / minute 140 pounds / pouci2 410 livi'M / p <mc $ 2 It has also been found that with the increase in pressure which comes from an increase in flow rate in the apparatus shown 4 the
 EMI19.7
 Freeze 30 More motive force is needed to operate itappa, roll * Although at low flow rates, these distinctions do not negate the importance4if it is evident that in the case of apparatus constructed according to the invention to treat quantities 1JIpOl ' taAttll of liquids, it is preferable that the internal pressure be kept low and therefore the form shown in Figs * 1 and 2,

     i.e. the one that uses the bulkhead in the rotating cylinder should be preferred
Although the method and apparatus of the invention have
 EMI19.8
 been described mainly from the point of view of their application to the separation of a liquid and two different solids, that is to say a liquid mixed with solids of different density and particle size, it is of course than

 <Desc / Clms Page number 20>

 many other materials can be processed in this way.

   As indicated above, gases of different densities can be separated according to their molecular weight and isotopes, such as uranium-235 and uranium-239 can be separated according to their atomic weight * Separations can be also carried out between a liquid and a single solid, two immiscible liquids of different density and one solid, two immiscible liquids of different densities and a gas plus a solid.



   For example, a very efficient separation can be performed between water and oil which have been emulsified. It is therefore understood that the term “fluid” can denote the liquid state or the gaseous state. The term "particle" used in the specification denotes not only the parts of solids treated but also gas molecules, isotopes and liquid droplets in the non-continuous phase of an emulsion of two immiscible liquids.


    

Claims (1)

EMI21.1 EMI21.1 JE V EN Pl D I C T, I ,0 N,,8t 1- Procédé pour séparer sélectivement des particules dans un fluide comprenant une phase fluide continue et des particu- les de différentes densités en suspension, caractérisé en ce quoi (a) on introduit le fluide dans une chambre étanche; (b) on soumet une partie du fluide à une force centrifuge le long d'une onceinte pratiquement cylindrique située à une certai- ne distance à J'intérieur des parois internes de la chambre; (c) on réduit la pression à l'intérieur de cette enceinte à uhe valeur inférieure à la pression autour de cette enceinte dans la chambre; JE V EN Pl D I C T, I, 0 N ,, 8t 1- Process for selectively separating particles in a fluid comprising a continuous fluid phase and particles of different densities in suspension, characterized in that (a) the fluid is introduced into a sealed chamber; (b) a portion of the fluid is subjected to centrifugal force along a substantially cylindrical ounce located at some distance within the internal walls of the chamber; (c) the pressure inside this chamber is reduced to a value lower than the pressure around this chamber in the chamber; (d) on soutire une première partie du fluide de l'inté- rieur de l'enceinte, faisant ainsi franchir l'enceinte à des par- ticules ayant une vitesse radiale, due à l'action centrifuge, inférieure à la vitesse du fluide franchissant l'enceinte; et (e) on soutire de la chambre la partie du fluide restant dans la chambre à l'extérieur de l'enceinte. (d) a first part of the fluid is withdrawn from the interior of the enclosure, thus causing particles to pass through the enclosure having a radial speed, due to the centrifugal action, less than the speed of the fluid crossing the enclosure; and (e) withdrawing from the chamber the portion of the fluid remaining in the chamber outside the enclosure. 2 - Procédé pour séparer sélectivement un mélange de liquide t de particules de différentes densités et granulome- tries, caractérisé en ce quet (a) on introduit le mélange dans une chambre étanche; (b) on soumet le mélange à une différence de pression de part et d'autre d'une enceinte pratiquement cylindrique le trou.* vant à l'intérieur de la chambre à une certaine distance des parois internes de celle-ci pour faire franchir l'enceinte à une partie du liquide et des particules en dessous d'une granulométrie et d'une densité déterminées; 2 - A process for selectively separating a mixture of liquid t from particles of different densities and granulometry, characterized in that (a) the mixture is introduced into a sealed chamber; (b) the mixture is subjected to a pressure difference on either side of a practically cylindrical enclosure the hole. * fronting inside the chamber at a certain distance from the internal walls of the latter to allow the hole to pass through the enclosure has part of the liquid and particles below a given particle size and density; (c) en même temps qu'on applique cette différence de pression de part et d'autre de l'enceinte cylindrique, on soumet à l'action centrifuge une partie du mélange le long de l'enceinte cy- lindrique de façon à donner aux particules ayant une densité et une granulome trie supérieures à une valeur déterminée, une vitesse ra- diale supérieure à la vitesse de la première partie du liquide <Desc/Clms Page number 22> rrancnissant l'enceinte cylindrique; (d) on soutire de l'intérieur de l'enceinte la première par- tie du liquide des particules en dessous d'une granulométrie d'une densité déterminée; (c) at the same time that this pressure difference is applied on either side of the cylindrical enclosure, part of the mixture is subjected to the centrifugal action along the cylindrical enclosure so as to give particles having a density and a trie granuloma greater than a determined value, a radial speed greater than the speed of the first part of the liquid <Desc / Clms Page number 22> rancnante the cylindrical enclosure; (d) the first part of the liquid of the particles below a particle size of a determined density is withdrawn from the interior of the enclosure; (e) onsoutire de la chambre à l'extérieur do l'enceinte, la partie du liquide restant à l'extérieur de cette enceinte et com- prenant les particules au-dessus de la granulométrie et de la den- sité déterminées, 3 - Procédé pour séparer sélectivement des particules dans un mélange de liquide et de particules de différentes densités et EMI22.1 granulomètrieme caractérisé en ce que; (a) on introduit ce mélange dans une chambre étanche; (b) on applique une force centrifuge à une partie du mé- lange dans la chambre le long d'une enceinte pratiquement cylindrique) en faisant tourner à l'intérieur de cette chambre un cylindre percé de perforations suffisamment grandes pour que les plus grosses par- ticules du mélange ne puissent les obstruer; (e) withdrawing from the chamber outside the chamber, the part of the liquid remaining outside this chamber and comprising the particles above the determined particle size and density, 3 - Process for selectively separating particles in a mixture of liquid and particles of different densities and EMI22.1 particle size characterized in that; (a) this mixture is introduced into a sealed chamber; (b) a centrifugal force is applied to part of the mixture in the chamber along a practically cylindrical enclosure) by rotating inside this chamber a cylinder pierced with perforations large enough so that the larger ones - the particles of the mixture cannot block them; (c) on établit un courant d'une partie du mélange à travers les perforations en réduisant la pression à l'intérieur du cylindre à une valeur inférieure à la pression dans la chambre autour du cy- lindre; (d) on soutire de l'intérieur du cylindre la partie du mé- lange comprenant des particules ayant une vitesse radiale, due à l'action centrifuge, inférieure à la vitesse de la partie du mélange pénétrant à l'intérieur du cylindre; et, (e) on soutire de l'intérieur de la chambre la partie res- tante du mélange, comprenant des particules dont la vitesse, due à l'action centrifuge, est supérieure à la vitesse de la partie du mé- lange pénétrant à l'intérieur du cylindre. (c) establishing a flow of part of the mixture through the perforations by reducing the pressure inside the cylinder to a value lower than the pressure in the chamber around the cylinder; (d) withdrawing from the interior of the cylinder the part of the mixture comprising particles having a radial speed, due to the centrifugal action, less than the speed of the part of the mixture entering the interior of the cylinder; and, (e) withdrawing from the interior of the chamber the remaining part of the mixture, comprising particles whose speed, due to the centrifugal action, is greater than the speed of the part of the mixture penetrating to the chamber. inside the cylinder. 4 - Procédé suivant la revendication 3, caractérisé en ce que la longueur, le rayon et la vitesse de rotation du cylindre sont calculés suivant la formule: <Desc/Clms Page number 23> Q=FR2LWZ¯23P-d-2/9/u où Q= débit de la partie du mélange pénétrant dans l'encein- te cylindrique R= rayon du cylindre, L= longueur du cylindre W= vitesse angulaire du cylindre en radians Par seconde, ¯ P = différence de densité entre les particules éliminées avec la partie restante du mélange et la densité de la partie du mélange soutirée de l'intérieur du cylindre, d-- dimension maximum des particules comprises dans la par- tie du mélange passant par les perforations, et /u = viscosité de la partie du mélange passant par les per- torations. 4 - Process according to claim 3, characterized in that the length, the radius and the speed of rotation of the cylinder are calculated according to the formula: <Desc / Clms Page number 23> Q = FR2LWZ¯23P-d-2/9 / u where Q = flow rate of the part of the mixture entering the cylindrical chamber R = radius of the cylinder, L = cylinder length W = angular velocity of the cylinder in radians Per second, ¯ P = difference in density between the particles removed with the remaining part of the mixture and the density of the part of the mixture withdrawn from inside the cylinder, d - maximum particle size included in the part of the mixture passing through the perforations, and / u = viscosity of the part of the mixture passing through the perforations. 5 - Appareil pour séparer sélectivement des particules dans un mélange fluide de partioulesdedifférentes densités et granulome* tries, caractérisé en ce qu'il comprend en combinaisons (a) un dispositif fixe comprenant une chambre étanche; (b) une conduite fixée au dispositif fixe pour introduire le mélange dans la chambrer (e) un cylindre creux tournant dans la chambre, ce cylin- dre étant percé d'une série de perforations dont chacune est suffise. ment grande pour que les plus grosses particules de mélange ne puis* sont 1'obstruer! (d) un dispositif relié au cylindre pour supporter et faire tourner le cylindre dans la chambre, comprenant une conduite pour sou- tirer une partie du mélange fluide de l'intérieur du cylindre; 5 - Apparatus for selectively separating particles in a fluid mixture of partioulesdedifférentes densities and granuloma * sorted, characterized in that it comprises in combinations (a) a fixed device comprising a sealed chamber; (b) a pipe fixed to the fixed device for introducing the mixture into the chamber (e) a hollow cylinder rotating in the chamber, this cylinder being pierced with a series of perforations, each of which is sufficient. large so that the larger particles of the mixture do not clog it! (d) a device connected to the cylinder for supporting and rotating the cylinder in the chamber, comprising a conduit for drawing a portion of the fluid mixture from the interior of the cylinder; et, (e) une conduite fixée au dispositif fixe pour soutirer une autre partie du mélange de l'intérieur de la chambre autour du cy- lindre. and, (e) a line attached to the stationary device for withdrawing another portion of the mixture from the interior of the chamber around the cylinder. 6 - Appareil pour séparer sélectivement des particules dans un mélange fluide de particules de différentes densités et grantt- lométries, caractérisé en ce qu'il comprend en combinaisons <Desc/Clms Page number 24> (a) un corps fixe contenant une chambre étanche; 6 - Apparatus for selectively separating particles in a fluid mixture of particles of different densities and granttlometries, characterized in that it comprises in combinations <Desc / Clms Page number 24> (a) a fixed body containing a sealed chamber; (b) une conduite fixée à ce corps pour introduire le mé- lange fluide dans la chambrer (c) un cylindre creux tournant dans la chambre, ce cy- lindre étant percé de perforations dont chacune est suffisamment grande pour que les plus grosses particules du mélange ne puissent l'obstruera (d) un arbre rotatif contenant une conduite et traver- sant le corps relié au cylindre, cet arbre s'étendant à l'intérieur du cylindre sur toute sa longueur, la surface intérieure du cylin- dre étant écartée de la surface extérieure de l'arbre de façon à constituer un espace annulaire entre l'arbre et le cylindre; (b) a pipe attached to this body to introduce the fluid mixture into the chamber (c) a hollow cylinder rotating in the chamber, this cylinder being pierced with perforations, each of which is large enough for the largest particles of the chamber. mixture cannot obstruct it (d) a rotating shaft containing a pipe and passing through the body connected to the cylinder, this shaft extending inside the cylinder over its entire length, the inner surface of the cylinder being spaced apart of the outer surface of the shaft so as to constitute an annular space between the shaft and the cylinder; (e) au moins deux cloisons fixées longitudinalement à l'intérieur du cylindre et s'étendant entre l'arbre et la surface intérieure du cylindre de façon à diviser l'espace annulaire en au moins deux compartimentsséparés pratiquement égaux; (f) l'arbre est percé d'une série de perforations pour permettre le passage du fluide entre la conduite ménagée dans l'arbre et chacun des compartiments formés par les cloison.)' et (g) une conduite fixée au corps pour permettre le soutirage d'une partie du mélange de l'intérieur de la chambre au- tour du cylindre. (e) at least two partitions fixed longitudinally inside the cylinder and extending between the shaft and the interior surface of the cylinder so as to divide the annular space into at least two separate substantially equal compartments; (f) the shaft is pierced with a series of perforations to allow the passage of the fluid between the pipe formed in the shaft and each of the compartments formed by the partitions.) 'and (g) a pipe fixed to the body to allow drawing off part of the mixture from inside the chamber around the cylinder. 7 - Appareil pour séparer sélectivement des partiaux les dans un mélange fluide comprenant des particules de différentes densités et granulométries comprenant en combinalson; (a) un corps fixe contenant une chambre étanche; (b) une conduite fixée au corps pour introduire le mélange fluide dans la chambre; (c) une conduite fixée au corps pour soutirer un courant inférieur du mélange fluide de la chambre; 7 - Apparatus for selectively separating partials in a fluid mixture comprising particles of different densities and grain sizes comprising in combinalson; (a) a fixed body containing a sealed chamber; (b) a conduit attached to the body for introducing the fluid mixture into the chamber; (c) a conduit attached to the body for drawing a lower stream of the fluid mixture from the chamber; (d) un arbre rotatif percé d'un passage pour le flui- de permettant de retirer.l'effluent du mélange fluide, cet arbre étant fixé à la structure s'étendant dans cette chambre; et, <Desc/Clms Page number 25> (e) une enceinte pratiquement cylindrique percée d'une série de perforations et reliée à l'arbre à l'intérieur de la chambre, cha. cune des perforations étant suffisamment grande pour que les plus grosses particules du mélange ne puissent obstruer les perforations, l'enceinte cylindrique pouvant être entraînée par l'arbre dans un mouvement de rotation à une vitesse déterminée pour assurer la sé- paration sélective de particules suivant leur dimension et leur densité, 8 - Appareil suivant la revendication 7, caractérisé en ce que le rayon, (d) a rotary shaft pierced with a passage for the fluid allowing the effluent to be withdrawn from the fluid mixture, this shaft being fixed to the structure extending into this chamber; and, <Desc / Clms Page number 25> (e) a practically cylindrical enclosure pierced with a series of perforations and connected to the shaft inside the chamber, cha. cone of the perforations being sufficiently large so that the largest particles of the mixture cannot obstruct the perforations, the cylindrical enclosure being able to be driven by the shaft in a rotational movement at a determined speed to ensure the selective separation of the following particles their size and density, 8 - Apparatus according to claim 7, characterized in that the radius, la longueur et la vitesse de rotation de l'élément cylindrique sont calculés suivant la formule! Q = LR2LW2¯P d-2 9/u où débit de l'effluent du mélange fluide, R= rayon de l'enceinte cylindrique, L= longueur de l'enceinte cylindrique, W = vitesse angulaire de l'enceinte cylindrique en radiant par seconde, ¯ P = différence de densité entre les particules du mélange fluide faisant partie du courant inférieur et la den- sité de l'effluent du mélange fluide, d-- dimension maximum des particules comprises dans l'effment du mélange, et /u = viscosité de l'effluent du mélange.. the length and speed of rotation of the cylindrical member are calculated according to the formula! Q = LR2LW2¯P d-2 9 / u where flow rate of the effluent of the fluid mixture, R = radius of the cylindrical enclosure, L = length of the cylindrical enclosure, W = angular velocity of the cylindrical enclosure in radiant per second, ¯ P = difference in density between the particles of the fluid mixture forming part of the lower stream and the density of the effluent of the fluid mixture, d-- maximum dimension of the particles included in the effluent of the mixture, and / u = viscosity of the effluent of the mixture. 9 ' Appareil pour séparer sélectivement des particules dans un mélange fluide de particules de différentes densités et granu- lométris, caractérisé en ce qu'il comprend en combinaison)! (a) un dorps fixe contenant une chambre; (b) une conduite reliée au corps pour introduire le mé- lange fluide dans la chambre; (c) une conduite fixée au corps pour soutirer un courant inférieur de mélange fluide de la chambre; <Desc/Clms Page number 26> (d) un arbre percé d'un passage pour le fluide permettant d'évacuer l'effluent du mélange fluide, cet arbre étant fixé au corpe de façon à tourner et entendant dans la chambre; 9. Apparatus for selectively separating particles in a fluid mixture of particles of different densities and grain sizes, characterized in that it comprises in combination)! (a) a fixed dorps containing a chamber; (b) a line connected to the body for introducing the fluid mixture into the chamber; (c) a conduit attached to the body for drawing a lower stream of fluid mixture from the chamber; <Desc / Clms Page number 26> (d) a shaft pierced with a passage for the fluid making it possible to evacuate the effluent of the fluid mixture, this shaft being fixed to the body so as to rotate and hearing in the chamber; (e) une enceinte pratiquement cylindrique percée d'une série de perforations, fixée autour de l'arbre et écarté* de cet ar- bre de façon qu'il y ait un espace annulaire à l'intérieur de l'en- cinte cylindrique autour de l'arbre, chacune des perforations étant suffisamment grande pour que les plus gros@es particules de mé- lange ne puissent l'obstruer) (f) au moins deux cloisons fixées à l'enceinte perforée et s'étendant dans le gons de sa longueur entre l'enceinte et l'arbre, divisant l'espace annulaire en au moins deux compartiments séparés; et (g) l'arbre est percé d'une série de perforations de fa- çon à permettre le passage du fluide de chacun des compartiments séparés dans le passage ménagé dans l'arbre. (e) a practically cylindrical enclosure pierced with a series of perforations, fixed around the shaft and spaced * from this shaft so that there is an annular space within the cylindrical enclosure around the tree, each of the perforations being large enough so that the larger particles of the mixture cannot obstruct it) (f) at least two partitions fixed to the perforated enclosure and extending into the gons of its length between the enclosure and the shaft, dividing the annular space into at least two separate compartments; and (g) the shaft is pierced with a series of perforations to allow passage of fluid from each of the separate compartments into the passage in the shaft. 10 - Appareil suivant la revendication 9, caractérisé en ce que le rayon, la longueur et la vitesse de rotation déterminée de 1 enceinte cylindrique sont calculés suivant la formule EMI26.1 0 , r 2L u d 9/u d. 10 - Apparatus according to claim 9, characterized in that the radius, the length and the determined rotational speed of 1 cylindrical enclosure are calculated according to the formula EMI26.1 0, r 2L u d 9 / u d. 0 Q = débit de l'effluent du mélange fluide, R = rayon de l'enceint. cylindrique$ EMI26.2 L . longueur de l'erceinte cylindrique ** vitesse angulaire de l'enceinte cylindrique en radians par seconde, EMI26.3 p mdifférence de densité entre les particules du Bêlante fluide taisant partie du courant inférieur et la den- sité de l'effluent du mélange fluide, d== dimension maximum des particules comprises dans l'ef- fluent du mélange, et /u = viscosité de l'effluent du mélange, 11 - Appareil pour séparer sélectivement des particules dans un fluide comprenant des particules de différentes densi- <Desc/Clms Page number 27> tés et dimensions, comprenant en combinaison. 0 Q = flow rate of the effluent of the fluid mixture, R = radius of the enclosure. cylindrical $ EMI26.2 L. length of the cylindrical enclosure ** angular velocity of the cylindrical enclosure in radians per second, EMI26.3 p mdifference in density between the particles of the bleating fluid silencing part of the lower stream and the density of the effluent of the fluid mixture, d == maximum dimension of the particles included in the effluent of the mixture, and / u = viscosity the effluent of the mixture, 11 - Apparatus for selectively separating particles in a fluid comprising particles of different densities. <Desc / Clms Page number 27> tees and dimensions, including in combination. (a) un corps contenant une chambre dont au moins une extré- mité est ouverte; (b) une conduite d'entrée reliée au corps et débouchant dans la chambre; (c) une conduite de sortie reliée au corps et partant de la chambre; (d) un couvercle étanche fixé au Corps au- 1 extrémité cou- verte de la chambre; (e) des paliers montés dans le couvercle; (f) un arbre percé d'un passage pour le fluide, traversant le couvercle dans la chambre et supporté par les paliers; (a) a body containing a chamber at least one end of which is open; (b) an inlet pipe connected to the body and opening into the chamber; (c) an outlet duct connected to the body and extending from the chamber; (d) a sealed cover attached to the body at the covered end of the chamber; (e) bearings mounted in the cover; (f) a shaft with a passage for the fluid, passing through the cover in the chamber and supported by the bearings; (g) des joints étanches associés à l'arbre pour empêcher la sortie du fluide de la chambre autour de l'arbre; et, (h) une enceinte cylindrique percée de perforations supportée sur l'arbre à l'intérieur de la chambre, chacune des perforations étant suffisamment grande pour oue les plus grosses particules - - du fluide ne puissent l'obstruer ,l'enceinte cylindrique pouvant tourner à une vitesse déterminée pour séparer les particules suivant leurs dimensions et leurs densités, 12.- Appareil suivant la revendication 11, caractérisé en ce que le rayon, la longueur et la vitesse déterminée de l'on- ceinte cylindrique sont calculés suivant la formule : (g) tight seals associated with the shaft to prevent escape of fluid from the chamber around the shaft; and, (h) a cylindrical enclosure pierced with perforations supported on the shaft within the chamber, each of the perforations being large enough for the largest particles - - fluid cannot obstruct it, the cylindrical enclosure capable of rotating at a determined speed to separate the particles according to their size and density, 12.- Apparatus according to claim 11, characterized in that the radius, the length and the determined speed of the cylindrical enclosure are calculated according to the formula: EMI27.1 VR 2 LW 2 2 où Q = débit de fluide soutiré de l'intérieur de l'enceinte cylindrique par le passage de l'arbre, R = rayon de l'enceinte cylindrique ; L= longueur do l'enceinte cylindrique; w = vitesse angulaire de l'enceinte cylindrique en radians par seconde; ¯ P= différence de densité entre les particules extraites <Desc/Clms Page number 28> de la chambre par la conduite de sortie et la densité du fluide extrait de l'intérieur de l'enceinte cylin- drique par l'arbre d@=dimension maximum des particules retirées de l'inté- rieur de l'enceinte cylindrique par l'.arbre et /u=viscosité du fluide extrait de l'intérieur de l'en- ceinte cylindrique par l'arbre. EMI27.1 VR 2 LW 2 2 where Q = flow rate of fluid withdrawn from inside the cylindrical chamber through the passage of the shaft, R = radius of the cylindrical enclosure; L = length of the cylindrical enclosure; w = angular velocity of the cylindrical enclosure in radians per second; ¯ P = density difference between the extracted particles <Desc / Clms Page number 28> of the chamber by the outlet pipe and the density of the fluid extracted from the interior of the cylindrical enclosure by the shaft d @ = maximum dimension of the particles withdrawn from the interior of the cylindrical enclosure by the '.shaft and / u = viscosity of the fluid extracted from the interior of the cylindrical enclosure by the shaft. 13.- Appareil pour séparer séletvement des particules dans un fluide comprenant des particules de différentes densités et de dimensions, comprenant en combinaison : (a) un corps contenant une chambre dont au moins une ex- trémité est ouverte; (b) une conduite d'entrée reliée au corps et aboutissant à la chambrer (c) une conduite de sortie reliée au corps et partant de la chambre; (d) un couvercle fixé au corps de façon étanahe sur l'ex- trémité ouverte de la chambre; (e) un palier fixé au couvercle; (t) un arbre percé d'un passage pour le fluide, traver- sant le couvercle à une extrémité de la chambre et supporté par le palier; 13. Apparatus for selectively separating particles in a fluid comprising particles of different densities and sizes, comprising in combination: (a) a body containing a chamber at least one end of which is open; (b) an inlet pipe connected to the body and terminating in the chamber (c) an outlet pipe connected to the body and leading from the chamber; (d) a cover secured to the body tightly over the open end of the chamber; (e) a bearing attached to the cover; (t) a shaft with a fluid passage through the cover at one end of the chamber and supported by the bearing; (g) un joint .associé à l'arbre pour empêcher la sortie du fluide de la chambre autour de l'arbre; (h) une enceinte cylindrique montée sur 1'.arbre et 'car.. tée de celui-ci pour former un espace annulaire autour de l'arbre à l'intérieur de l'enceinte cylindrique, cet arbre s'étendant à l'intérieur de l'enceinte sur toute sa longueur; (g) a seal associated with the shaft to prevent escape of fluid from the chamber around the shaft; (h) a cylindrical enclosure mounted on the shaft and char. thereof to form an annular space around the shaft within the cylindrical enclosure, this shaft extending through the shaft. inside the enclosure over its entire length; (1) au moins deux cloisons fixées à l'enceinte cylindri- que et s'étendant dans le sens de la longueur entre l'enceinte cy- lindrique et l'arbre, divisant l'espace annulaire en au moins deux compartiments égaux séparés; et (j) l'arbre est percé d'une série de perforations pour permettre au fluide de chacun des compartiments séparés à l'inté- <Desc/Clms Page number 29> rieur de l'enceinte cylindrique de passer dans le passage Intérieur de l'arbre. (1) at least two partitions attached to the cylindrical enclosure and extending lengthwise between the cylindrical enclosure and the shaft, dividing the annular space into at least two equal separate compartments; and (j) the shaft is pierced with a series of perforations to allow fluid from each of the separate compartments within. <Desc / Clms Page number 29> laughter of the cylindrical enclosure to pass in the interior passage of the tree. 14.- Appareil suivant la revendication 13, caractérisé en ce que le rayon, la longueur et la vitesse de rotation déterminée de l'enceinte cylindrique sont calcul.. suivant la formule ; EMI29.1 3.8..L.g où Q = débit de fluide soutiré de l'intérieur de l'enceinte cylindrique par le Passage de l'arbre, R= rayon de l'enceinte cylindrique, L = longueur de l'enceinte cylindrique, W = \'1 telle angulaire de l'enceinte cylindrique en radians par second', ¯ P = différence de densité entre lets particules extraites de la chambre par la conduite de sortie et la densi- té du fluide extrait de l'intérieur de l'enceinte cylindrique par l'arbre, 14.- Apparatus according to claim 13, characterized in that the radius, the length and the determined rotational speed of the cylindrical enclosure are calculated .. according to the formula; EMI29.1 3.8..L.g where Q = flow rate of fluid withdrawn from inside the cylindrical enclosure through the shaft passage, R = radius of the cylindrical enclosure, L = length of the cylindrical enclosure, W = \ '1 such angular of the cylindrical enclosure in radians per second', ¯ P = difference in density between the particles extracted from the chamber by the outlet pipe and the density of the fluid extracted from the interior of the 'cylindrical enclosure by the shaft, d* = dimension maximum des particules retirées de l'inté- rieur de l'enceinte cylindrique par l'arbre et EMI29.2 /1.1 . ,.110081 t' du fluide extrait de l'intérieur de l'en- ceinte cylindrique par l'arbre, . d * = maximum dimension of the particles withdrawn from the interior of the cylindrical enclosure by the shaft and EMI29.2 /1.1. , .110081 t 'of the fluid extracted from the interior of the cylindrical enclosure by the shaft,. 15.- Appareil pour le traitement d'un fluide comprenant dea particules de différentes densités et de dimensions en vue de séparer les particule. suivant leur dimension et leur densité, comprenant en combinaison : (a) un corps contenant une chambre étanche ouverte au moins à une extrémité; EMI29.3 (b) une conduite reliée au corps, Aboutissant à la ehaat- bre vers une de ses extrémités pour introduire le fluide à traiter dans la chambre; 15.- Apparatus for the treatment of a fluid comprising particles of different densities and sizes in order to separate the particles. according to their size and density, comprising in combination: (a) a body containing a sealed chamber open at least at one end; EMI29.3 (b) a pipe connected to the body, terminating at the chamber towards one of its ends to introduce the fluid to be treated into the chamber; (c) une conduite reliée .au corps,, aboutissant dans la chambre près de l'autre extrémité pour retirer le courant inférieur de fluide de la chambre après le traitement de séparation des <Desc/Clms Page number 30> particules dans cette chambre; (d) un couvercle fixé au corps sur l'extrémité ouverte de la chambre et des joints placés entre le couvercle et le corps) (f) un arbre contenant un passage permettant à l'effluent d'y passer, cet arbre traversant le couvercle et s'étendant dans la chambre; (g) un palier à l'intérieur du couvercle pour supporter l'arbre de façon qu'il puisse tourner; (h) des joints dans le couvercle autour de l'arbre entre le palier et la chambre; (c) a conduit connected to the body, terminating in the chamber near the other end to remove the lower stream of fluid from the chamber after the separation treatment. <Desc / Clms Page number 30> particles in this chamber; (d) a cover fixed to the body on the open end of the chamber and seals placed between the cover and the body) (f) a shaft containing a passage allowing effluent to pass through it, this shaft passing through the cover and lying in the bedroom; (g) a bearing inside the cover to support the shaft so that it can rotate; (h) seals in the cover around the shaft between the bearing and the chamber; (i) un dispositif fixé à l'arbre pour faire tourner l'ar- bre à une vitesse déterminée; et (j) une enceinte pratiquement cylindrique fixée sur l'arbre à l'intérieur dp la chambre, la surface extérieure de cette encein- te étant écartée de la paroi intérieure de la chambre et sa surface intérieure étant écartée de la surface extérieure de l'arbre, cette enceinte présentant une série de perforations, chaque perforation tétant suffisamment grande pour nue de plus grosses particules du fluide ne puissent l'obstruer, la partie de l'arbre à l'intérieur de l'enceinte étant percée d'une série de perforations pour permettre la sortie de l'effluent du fluide de l' intérieur de l'enceinte par le passage ménagé dans l'arbre. (i) a device attached to the shaft for rotating the shaft at a determined speed; and (j) a substantially cylindrical enclosure secured to the shaft within the chamber, the exterior surface of this enclosure being spaced from the interior wall of the chamber and its interior surface being spaced from the exterior surface of the chamber. 'shaft, this enclosure having a series of perforations, each perforation sucking sufficiently large to bare larger particles of the fluid cannot obstruct it, the part of the shaft inside the enclosure being pierced in a series perforations to allow the exit of the fluid effluent from the interior of the chamber through the passage made in the shaft. 16 - Appareil suivant la revendication 15, caractérisé en ce que le rayon, la longueur et la vitesse de rotation déterminée de l'enceinte cylindrique sont calculés suivant la formule) EMI30.1 Q . "'1j2t w 2 "p d., où débit de l'effluent du fluide, R= rayon de l'enceinte cylindrique, L = longueur de l'enceinte cylindrique, w = vitesse choisie de l'enceinte cylindrique, en radians par seconde, ¯ P= différence de densité entre les particules du fluide <Desc/Clms Page number 31> faisant partie du courant inférieur et la densité de l'effluent du fluide* de = dimension maximum des particule comprises dans l'ef- fluent du fluide,et /u = viscosité de l'effluent du fluide; 16 - Apparatus according to claim 15, characterized in that the radius, the length and the determined rotational speed of the cylindrical enclosure are calculated according to the formula) EMI30.1 Q. "'1j2t w 2" p d., Where flow rate of the fluid effluent, R = radius of the cylindrical enclosure, L = length of the cylindrical chamber, w = chosen speed of the cylindrical chamber, in radians per second, ¯ P = density difference between the particles of the fluid <Desc / Clms Page number 31> being part of the lower stream and the density of the effluent of the fluid * of = maximum size of the particles included in the effluent of the fluid, and / u = viscosity of the effluent of the fluid; 17 - Appareil pour séparer sélectivement des particules d'un fluide comprenant des particules de différentes densités et dimensions, servant à séparer les particules suivant leur dimension et leur densité, comprenant en combinaison! (a) un corps contenant une chambre dont au moins une extrémité est ouverte; (b) une conduite reliée au corps et aboutissant à la chambre près d'une de se'! extrémités pour introduire le fluide dans la cham- bre; (c) une conduite reliée au corps et aboutissant dans la chambre auprès de l'autre extrémité pour faire sortir le courant- inférieur de fluide de la chambre après le traitement de séparation dans cette chambre; (d) un couvercle fixé au corps sur l'extrémité ouverte de la chambre ; (e) un joint placé entre le couvercle et le corps; 17 - Apparatus for selectively separating particles from a fluid comprising particles of different densities and sizes, serving to separate particles according to their size and density, comprising in combination! (a) a body containing a chamber at least one end of which is open; (b) a pipe connected to the body and terminating in the chamber near one of itself! ends for introducing the fluid into the chamber; (c) a conduit connected to the body and terminating in the chamber at the other end for discharging the lower stream of fluid from the chamber after the separation treatment in that chamber; (d) a cover attached to the body on the open end of the chamber; (e) a gasket placed between the cover and the body; (f) une fermeture étanche sur l'extrémité de la chambre opposée à l'extrémité ouverte (g) un arbre contenant un passage pour évacuer l'effluent du fluide, cet arbre traversant le couvercle et s'étendant dans la chambre; (h) un palier à l'intérieur du couvercle, supportant l'ar- bre de façon à lui permettre de tourner; (i) des joints à l'intérieur du couvercle autour de l'ar- bre entre le palier et la chambre; 0) un dispositif placé à l'extérieur du corps et relie à Marbre pour faire tourner celui-ci à une vitesse déterminée; (f) a tight seal on the end of the chamber opposite the open end (g) a shaft containing a passage for discharging the effluent of the fluid, this shaft passing through the cover and extending into the chamber; (h) a bearing inside the cover, supporting the shaft so as to allow it to rotate; (i) seals inside the cover around the shaft between the bearing and the chamber; 0) a device placed outside the body and connected to Marble to make it turn at a determined speed; (k) une enceinte cylindrique percée de perforations, fixée à l'arbre dans la chambre et écartée de l'arbre de façon <Desc/Clms Page number 32> ou'il y ait un espace annulaire autour de l'arbre l'intérieur EMI32.1 de l'enceinte, les perforations étant !utt18smment grandes pour que les plus grosses particules de fluide ne puissent les obstruer, la surface extérieure de l'enceinte étant écartée de la paroi inté- rieure de la chambre; (k) a cylindrical enclosure pierced with perforations, fixed to the shaft in the chamber and spaced from the shaft so <Desc / Clms Page number 32> where there is an annular space around the shaft inside EMI32.1 of the enclosure, the perforations being extremely large so that larger particles of fluid cannot obstruct them, the outer surface of the enclosure being spaced from the inner wall of the chamber; (1) au moins deux cloisons fixées à l'intérieur de l'encein te cylindrique s'étendant dans le sens de la longueur entre l'arbre et l'enceinte pour diviser l'espace annulaire en au moins deux com- partiments séparés pratiquement égaux$ et (m) la partie de l'arbre à l'intérieur de l'enceinte cy- linéique s'étendant pratiquement sur toute la longueur de la partie perforée de l'enceinte et présentant sur le trajet du fluide à l'intérieur de l'arbre, des perforations laissant passer le fluide entre chacun des compartiments séparés de l'espace annu- laire et le trajet de fluide à l'intérieur de l'arbre. (1) at least two partitions fixed inside the cylindrical enclosure extending lengthwise between the shaft and the enclosure to divide the annular space into at least two substantially separate compartments equal $ and (m) the part of the shaft inside the cy- linear enclosure extending substantially over the entire length of the perforated part of the enclosure and having on the path of the fluid inside of the shaft, perforations allowing fluid to pass between each of the separate compartments of the annular space and the fluid path within the shaft. 18 - Appareil suivant la revendication 17, caractérisé en ce que le rayon, la longueur et la vitesse de rotation de l'enceinte cylindrique sont calculés suivant la formule: EMI32.2 2 c, u ' * v lU où débit de l'effluent du mélange fluide, R = rayon de l'enceinte cylindrique, L = longueur de l'enceinte cylindrique, W = vitesse choisie de l'enceinte cylindrique en radians par seconde, ¯ P= différence de densité entre les particules du mélange ' fluide compris dans le courant inférieur et la demi* té de l'effluent du mélange, d* dimension maximum des particules comprises dans la par.. tie du mélange passant par les perforations, 18 - Apparatus according to claim 17, characterized in that the radius, the length and the speed of rotation of the cylindrical enclosure are calculated according to the formula: EMI32.2 2 c, u '* v lU where flow rate of the effluent of the fluid mixture, R = radius of the cylindrical enclosure, L = length of the cylindrical enclosure, W = selected speed of the cylindrical enclosure in radians per second, ¯ P = difference in density between the particles of the fluid mixture included in the lower stream and the half * tee of the mixture effluent, d * maximum dimension of the particles included in the part of the mixture passing through the perforations, et /u *viscosité de la partie du mélange passant par les perforations. and / u * viscosity of the part of the mixture passing through the perforations. 19 - Procédé pour séparer sélectivement en deux classes <Desc/Clms Page number 33> des particules constituant un mélange, caractérisa en ce qu'on EMI33.1 choisit une carlotér1nt1que posoddde à un degré différent par tou- tes les particules, on applique à toutes ces particules une force égale dans un sens, tendant à déplacer les particules dans ce sens, et on établit sur le trajet des particules une enceinte qui franchis- sent les particules possédant la caractéristique choisie à un degré moindre qu'une valeur déterminée et que.ne franchissent pas les par- ticules possédant cette caractéristique choisie à un degré supérieur à la valeur déterminée, 19 - Method for selectively separating into two classes <Desc / Clms Page number 33> particles constituting a mixture, characterized in that EMI33.1 chooses a carlotér1ntque posoddde to a different degree by all the particles, one applies to all these particles an equal force in one direction, tending to move the particles in this direction, and one establishes on the path of the particles a chamber which crosses feels the particles having the chosen characteristic to a lesser degree than a determined value and that the particles having this chosen characteristic do not pass through to a degree greater than the determined value, en appliauant aux particules possédant à un degré supérier la caractéristique Choisie, une force supérieure à la première foce citée et de sens opposé à celle-ci et en appli- quant aux particules possédant la caractéristique choisie à un degré moindre, une force inférieure à la première force citée et de sens opposé à celle-ci* by applying to the particles having to a greater degree the chosen characteristic, a force greater than the first mentioned force and in the opposite direction to this one and by applying to the particles having the selected characteristic to a lesser degree, a force lower than the first force cited and in the opposite direction to this one *
BE639139A 1963-10-24 1963-10-24 BE639139A (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE639139A BE639139A (en) 1963-10-24 1963-10-24
NL300053A NL300053A (en) 1963-10-24 1963-11-01

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE639139A BE639139A (en) 1963-10-24 1963-10-24
NL300053A NL300053A (en) 1963-10-24 1963-11-01

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE639139A true BE639139A (en) 1964-02-17

Family

ID=47302155

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE639139A BE639139A (en) 1963-10-24 1963-10-24

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE639139A (en)
NL (1) NL300053A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
NL300053A (en) 1965-09-10

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US3879286A (en) Filtering apparatus and method
EP0596764B1 (en) Device and process for carrying out the phase separation by filtration and centrifugation
US6346069B1 (en) Centrifugal pressurized separators and methods of controlling same
EP1951434B1 (en) Multiphase liquid separating method and device
US5466385A (en) Gas spurged contrifugation method
FR2587066A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR GENERATING SPIRAL FLUID FLOW
FR2484863A2 (en) APPARATUS AND METHOD FOR MIXING FLUID MATERIAL AND DELIVERY MATERIAL
FR2501054A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR CLEANING POOLS
FR2648725A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR DERATING LIQUIDS
EP0558519B1 (en) Process for separating the solid constituents of a suspension and device for carrying out said process
FR2541129A1 (en) CONTINUOUSLY OPERATING SEPARATION APPARATUS AND METHOD FOR SEPARATING MIXTURES OF LIGHT AND HEAVY LIQUID COMPONENTS
FR2826295A1 (en) DEVICE AND METHOD OPTIMIZING THE CIRCULATION OF A SUSPENSION IN AN INSTALLATION COMPRISING A THREE-PHASE REACTOR
CN206240642U (en) A kind of continuous centrifugal separator
BE639139A (en)
JPH0217908A (en) Method for washing solid-liquid separation apparatus
JP2008540099A (en) Apparatus for separating solids from fluids
JPS60110353A (en) Decanter type centrifugal separator
FR3030318B1 (en) DEVICE FOR PRETREATMENT OF SEDIMENTS FROM A BACKGROUND OF A LIQUID MEDIUM COMPRISING SUCCESSIVE SIEVE STAGES
CN105107260B (en) Mud-water separation device
BE1000938A3 (en) Mixer-decanter multistage tube, to be implemented in the liquid-liquid extraction countercurrent.
US10407321B2 (en) Sweep-flow, oil-dehydration apparatus and method
WO2023089266A1 (en) Method and device for desalinating water
EP0976434A1 (en) Separator for nonmiscible liquids
SU990258A1 (en) Apparatus for cleaning oil containing water
BE860226A (en) PROCESS FOR SEPARATING SOLIDS IN SUSPENSION FROM LIQUIDS AND APPARATUS FOR ITS IMPLEMENTATION