BE635775A - - Google Patents

Info

Publication number
BE635775A
BE635775A BE635775DA BE635775A BE 635775 A BE635775 A BE 635775A BE 635775D A BE635775D A BE 635775DA BE 635775 A BE635775 A BE 635775A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tank
manifold
collector
steam
wall
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE635775A publication Critical patent/BE635775A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F22STEAM GENERATION
    • F22GSUPERHEATING OF STEAM
    • F22G3/00Steam superheaters characterised by constructional features; Details of component parts thereof
    • F22G3/009Connecting or sealing of superheater or reheater tubes with collectors or distributors

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Heat-Exchange Devices With Radiators And Conduit Assemblies (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Echangeur de chaleur   tubulaire à   collecteurs intérieure, chauffé à la vapeur, en particulier réchauffeur d'eau d'alimentation-. 



   La présente invention concerne un échangeur de chaleur   tabulaire     chauffé   à la vapeur, et en particulier un réchauffeur d'eau d'alimentation, dans lequel un ou plusieurs collecteurs pour les tubes de circulation de l'eau d'alimentation sont disposés à l'intérieur du réservoir de vapeur de l'échangeur. 



   L'invention a pour objet des moyens qui assurent une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 accessibilité immédiate aux collecteurs et aux points de jonction des tubes à ceux-ci, en vue de vérifications d'entretien et des   @     réparations,   en particulier pour permettre de   constater     très   ra- pidement toute fuite à la jonction d'un des tubes.

   Pour   cela   et suivant l'invention, une extrémité du collecteur d'eau est saillante à l'extérieur du réservoir de vapeur de l'2changeur ce qui la rend parfaitement accessible, et à cette   extrémité ?.    collecteur comporte un dispositif de fermeture   démontable,   cette extrémité du collecteur étant logée dans un prolongement du ré-   servoir  où elle est supportée, avec interposition d'un dispositif   d'étanchéité,   de façon à pouvoir se déplacer   axialement   
Du fait de ces disposition et construction du   collec-   leur, dans les cas visés ci-dessus il suffit d'enlever le dispo-   sitif   de fermeture pour avoir accès à l'intérieur du collecteur. 



   D'ailleurs, la survenance d'un défaut, en particulier de la fuite du joint d'étanchéité du couvercle du collecteur, peut être immédiatement reconnue puisque la fuite apparaît dans la partie, du collecteur qui est extérieure au réservoir. Le montage du col- lecteur qui permet son coulissement longitudinal avec étanchéité dans un prolongement du réservoir permet la libre dilatation du collecteur même pour des températures d'utilisation élevées et assure l'étanchéité du réservoir même pour de très fortes pres- sions de service de la vapeur. 



   Dans une forme d'exécution préférée de   l'invention,   le collecteur, de direction perpendiculaire 1 l'axe longitudinal du réservoir, a une extrémité fixée rigidement à la paroi de celui- ci et est supporté dans l'ouverture par laquelle son autre extré- mité fait saillie hors du réservoir ainsi que dans une tubulure qui prolonge celui-ci, non pas de manière rigide mais de manière à pouvoir glisser axialement, et avec un jeu radial, le disposi- tif d'étanchéité consistant en une paroi ondulée annulaire, en un presse-étoupe ou en un dispositif à chicanes situé entre les deux 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 appuis du collecteur et   interposa   entre le collecteur et la tubulure prolongeant le réservoir,

  
L'invention sera décrite plus complètement dans ce qui suit sous forme de deux exemples d'exécution représentés respectivement aux figures 1 et 2 des dessins annexés qui sont des coupes axiales de l'extrémité du collecteur. 



   A la figure 1 on peut voir une portion d'une virole 1 faisant partie de la paroi cylindrique 2 du réservoir de vapeur d'un échangeur de chaleur tubulaire, réchauffeur d'eau d'alimen-   tation, à   haute pression, et un collecteur d'eau d'alimentation cylindrique, transversal à l'enveloppe du réservoir et perpendiculaire à l'axe longitudinal de celui-ci. Le collecteur 2, dont les jonctions de tubes n'ont pas été représentées, fait saillie par une extrémité 3 hors de l'enveloppe du réservoir 1 tandis que son autre extrémité non représentée est rendue solidaire d'une manière quelconque de l'enveloppe du réservoir. L'extrémité 3 du collecteur 2 comporte comme dispositif de fermeture détachable un couvercle 4 qui est fixé par des goujons 5.

   Dans l'ouverture 6 de la paroi du réservoir 1 par laquelle cette extrémité du collecteur passe, une tubulure 7, formant un dame et soudée de façon étanche, entoure l'extrémité du collecteur auquel elle est coaxiale, en laissant subsister un intervalle annulaire 8. A l'extrémité de la tubulure 7 qui se raccorde à la paroi du réservoir, une bague 9 est soudée à l'intérieur de cette tubulure et entoure le collecteur 2 avec un jeu réduit qui permet à celui-ci une dilatation radiale et un déplacement axial. La bague 9 est coupée à sa périphérie dl un certain nombre de rainures réparties, par lesquelles la vapeur provenant du réservoir 1 peut pénétrer dans l'intervalle annulaire 8.

   L'extrémité extérieure de la tubulure 7, qui est rétreinte, porte une bague 11 qui   ento   le bout extrême du collecteur 3 avec un petit intervalle 12, d'une manière semblable à la bague 9* Comme organe d'étanchéité, il est prévu dans la chambre annulaire 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 8 une paroi annulaire ondulée 13, souple axialement. Cette paroi annulaire est soudée de façon   étahe   d'un côté à la   bague     11   de la tubulure 7 et de l'autre côté à un anneau 14 soude lui-même sur la surface extérieure du collecteur 3. L'intervalle 12 met en communication constante l'espace délimité par la paroi du collecteur 3 et par la paroi annulaire ondulée 13 avec l'atmosphère extérieure.

   Une tubulure de   vidange   15 permet de soutirer l'eau qui se condense dans la chambre 8. L'extrémité saillante de la bague   11   est entourée par le rebord 16 d'une bague fixée sur le couvercle 4. 



   S'il survient un défaut d'étanchéité de la chicane 17 formée par le couvercle contre la face extrême du collecteur, l'eau qui a fui passe dans l'intervalle de l'extrémité de la bague 11 et du rebord 16, et apparaît à l'extérieur du réservoir en faisant connaître immédiatement l'incident. Pour déterminer le point endommagé, il suffit de retirer le couvercle 4 après avoir enlevé les écrous des goujons 5. 



   Le réchauffeur étant en service, si l'eau à réchauffer qui parcourt le collecteur 2 a une température considérablement inférieure, par exemple de plusieurs centaines de degrés, à la température de la vapeur à haute pression qui passe dans le réservoir 1, il peut résulter de la différence de ces températures de grandes différences de dilatation du collecteur 2 par rapport au réservoir 1 et à sa tubulure 7.

   Le déplacement axial relatif des deux parties peut se produire sans entrave en raison de la liberté de l'extrémité du collecteur 2 dans la tubulure   7   constituant le prolongement du réservoir, et cela tandis que l'intérieur du réservoir 1 et de son prolongement 7 reste parfaitement isolé de l'atmosphère extérieure du fait de l'existence de la paroi d'étanchéité souple 13, ce qui permet de prévoir l'extrémité 3 du collecteur 2 en saillie hors de l'enveloppe du réservoir 1, avec cet avantage d'une accessibilité immédiate du collecteur après 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 enlèvement du couvercle 4. 



   La forme d'exécution selon la figure 2 Montre la   possi-   bilité de prévoir,comme organe d'étanchéité entre le réservoir ou son prolongement 18 et le collecteur 3, un presse-étoupe. Dans ce cas, la tubulure 18 formant le proloncement du réservoir a une courte longeur et reçoit 4 son extrémité par soudure une bague 19 à collerette intérieure 20 entourant avec jeu le collecteur 3. 



  Une collerette extérieure 21 rapportée sur la bague 19 porte des goujons 22 qui traversent une collerette extérieure d'une lunette 23 engagée dans la bague 19 et entourant également avec jeu le collecteur 3. La matière de garnissage du   presse-étoupe   24 est comprimée entre la collerette 20 et la lunette 23, ce qui   l'appuie   sur la surface extérieure du collecteur et assure l'étanchéité de l'espace intérieure à la tubulure 18 par rapport à l'atmosphère   extérieure    La garniture 24 du presse-étoupe permet, sans subir de dommage, une dilatation axiale de la tubulure déterminant un glissement relatif par rapport au collecteur 3.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Tubular heat exchanger with internal collectors, heated by steam, in particular feed water heater.



   The present invention relates to a steam heated tabular heat exchanger, and in particular to a feed water heater, in which one or more collectors for the feed water circulation tubes are arranged inside. of the heat exchanger steam tank.



   The invention relates to means which ensure a

 <Desc / Clms Page number 2>

 immediate accessibility to the collectors and the junction points of the tubes to them, with a view to maintenance checks and repairs, in particular to allow any leakage at the junction of one of the tubes to be observed very quickly.

   For this and according to the invention, one end of the water collector protrudes outside the steam tank of the exchanger which makes it perfectly accessible, and at this end ?. collector comprises a removable closing device, this end of the collector being housed in an extension of the reservoir where it is supported, with the interposition of a sealing device, so as to be able to move axially
As a result of this arrangement and construction of the collector, in the cases referred to above, it suffices to remove the closure device to gain access to the interior of the collector.



   Moreover, the occurrence of a fault, in particular the leak of the seal of the manifold cover, can be immediately recognized since the leak appears in the part of the manifold which is external to the tank. The assembly of the manifold which allows its longitudinal sliding with sealing in an extension of the tank allows free expansion of the manifold even for high operating temperatures and ensures the tightness of the tank even for very high operating pressures. steam.



   In a preferred embodiment of the invention, the collector, in a direction perpendicular to the longitudinal axis of the tank, has one end rigidly fixed to the wall of the latter and is supported in the opening through which its other end. - mite protrudes out of the reservoir as well as into a pipe which extends the latter, not rigidly but so as to be able to slide axially, and with radial play, the sealing device consisting of an annular corrugated wall , in a cable gland or in a baffle device located between the two

 <Desc / Clms Page number 3>

 collector supports and interposed between the collector and the tubing extending the tank,

  
The invention will be described more fully in what follows in the form of two exemplary embodiments shown respectively in Figures 1 and 2 of the accompanying drawings which are axial sections of the end of the manifold.



   In figure 1 we can see a portion of a shell 1 forming part of the cylindrical wall 2 of the steam tank of a tubular heat exchanger, feed water heater, at high pressure, and a manifold. cylindrical feed water, transverse to the shell of the tank and perpendicular to the longitudinal axis thereof. The manifold 2, the tube junctions of which have not been shown, protrudes at one end 3 from the casing of the tank 1 while its other end, not shown, is made integral in any way with the casing of the tank 1. tank. The end 3 of the manifold 2 has as a detachable closing device a cover 4 which is fixed by studs 5.

   In the opening 6 of the wall of the tank 1 through which this end of the manifold passes, a tubing 7, forming a lady and sealed, surrounds the end of the manifold to which it is coaxial, leaving an annular gap 8 At the end of the pipe 7 which connects to the wall of the tank, a ring 9 is welded inside this pipe and surrounds the manifold 2 with a reduced clearance which allows the latter to expand radially and axial displacement. The ring 9 is cut at its periphery dl a number of distributed grooves, through which the steam from the tank 1 can enter the annular gap 8.

   The outer end of the tubing 7, which is constricted, carries a ring 11 which encompasses the extreme end of the manifold 3 with a small gap 12, in a manner similar to the ring 9 * As a sealing member, it is provided in the annular chamber

 <Desc / Clms Page number 4>

 8 a corrugated annular wall 13, axially flexible. This annular wall is welded in an etahe manner on one side to the ring 11 of the pipe 7 and on the other side to a ring 14 which is itself welded to the outer surface of the manifold 3. The gap 12 puts in constant communication. the space delimited by the wall of the collector 3 and by the corrugated annular wall 13 with the external atmosphere.

   A drain pipe 15 makes it possible to draw off the water which condenses in the chamber 8. The projecting end of the ring 11 is surrounded by the rim 16 of a ring fixed on the cover 4.



   If a leakage occurs in the baffle 17 formed by the cover against the end face of the manifold, the water which has leaked passes through the gap between the end of the ring 11 and the rim 16, and appears outside the tank by immediately reporting the incident. To determine the damaged point, it is sufficient to remove the cover 4 after removing the nuts from the studs 5.



   With the heater in operation, if the water to be heated which passes through the collector 2 has a temperature considerably lower, for example by several hundred degrees, than the temperature of the high-pressure steam which passes through the tank 1, it may result from the difference in these temperatures large differences in expansion of the collector 2 with respect to the reservoir 1 and its tubing 7.

   The relative axial displacement of the two parts can occur without hindrance due to the freedom of the end of the manifold 2 in the pipe 7 constituting the extension of the tank, and this while the interior of the tank 1 and its extension 7 remains perfectly isolated from the external atmosphere due to the existence of the flexible sealing wall 13, which makes it possible to provide the end 3 of the manifold 2 projecting out of the casing of the tank 1, with this advantage of immediate accessibility of the collector after

 <Desc / Clms Page number 5>

 removing the cover 4.



   The embodiment according to FIG. 2 shows the possibility of providing, as a sealing member between the reservoir or its extension 18 and the manifold 3, a stuffing box. In this case, the pipe 18 forming the extension of the reservoir has a short length and receives its end by welding a ring 19 with an internal flange 20 surrounding the manifold 3 with play.



  An outer flange 21 attached to the ring 19 carries studs 22 which pass through an outer flange of a bezel 23 engaged in the ring 19 and also surrounding the manifold 3 with play. The stuffing material of the stuffing box 24 is compressed between the flange 20 and bezel 23, which rests on the outer surface of the manifold and seals the space inside the pipe 18 with respect to the external atmosphere The packing 24 of the stuffing box allows, without suffering damage, an axial expansion of the tubing determining a relative sliding with respect to the collector 3.


    

Claims (1)

RESUME L'invention a pour objet un échangeur de chaleur tubu- laire & collecteurs intérieurs, chauffé à la vapeur, en particulier un réchauffeur d'eau d'alimentation, qui est remarquable par les points suivants : a) une extrémité du collecteur d'eau est saillante à l'extérieur du réservoir de vapeur de 1' échangeur, ce qui la rend parfaitement accessible, et à cette extrémité le collecteur comporte un dispositif de fermeture démontable, cette extrémité du collecteur étant logée dans un prolongement du réservoir où elle est supportée, avec interposition d'un dispositif d'étanchéité, de façon à pouvoir se déplacer axialement; ABSTRACT The subject of the invention is a steam-heated tubular heat exchanger & interior collectors, in particular a feed water heater, which is notable for the following points: a) one end of the water collector protrudes outside the steam tank of the exchanger, which makes it perfectly accessible, and at this end the collector has a removable closing device, this end of the collector being housed in an extension of the tank where it is supported , with the interposition of a sealing device, so as to be able to move axially; b) le collecteur a une extrémité fixée rigidement à la paroi du réservoir et est supporté dans l'ouverture par laquelle son autre extrémité fait saillie hors du réservoir ainsi que dans <Desc/Clms Page number 6> une tubulure qui prolonge celui-ci, non pas de manière rigide mais de manière! pouvoir glisser axialement et avec un jeu radi- al, le dispositif d'étanchété consistant en une paroi ondulée annulaire, en un presse-étoupe ou en un dispositif à chicanée, situa entre les deux appuis du collecteur et interposé entre le collecteur et la tubulure prolongeant le réservoir. b) the manifold has one end rigidly fixed to the wall of the tank and is supported in the opening through which its other end projects out of the tank as well as in <Desc / Clms Page number 6> a tubing which extends it, not in a rigid way but in a way! be able to slide axially and with radical clearance, the sealing device consisting of an annular corrugated wall, a stuffing box or a baffled device, located between the two supports of the manifold and interposed between the manifold and the tubing extending the tank.
BE635775D BE635775A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE635775A true BE635775A (en)

Family

ID=202124

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE635775D BE635775A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE635775A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2764038A1 (en) GAS TURBINE ENGINE FRAME WITH FLAT PROFILE PIPING CONNECTION
FR2714136A1 (en) Hydrodynamic torque converter, with locking clutch.
FR2624556A1 (en) DISTRIBUTOR BLADE FOR A GAS TURBINE ENGINE
FR2689600A1 (en) Lid for a crankcase thermostat.
EP0028189B1 (en) Nuclear reactor
FR2589951A1 (en) MULTI-PART EXHAUST DUCT FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE
FR3104691A1 (en) Heat exchanger comprising a disturbing wall with hollow turbulence generators
EP0473475B1 (en) Assembly comprising a header of a main heat exchanger and a second heat exchanger
BE635775A (en)
FR3122469A1 (en) Connector
FR3041686A1 (en) DEVICE FOR SUPPORTING A PIPING IN A TURBOMACHINE
FR2641360A1 (en) EXPANSION COMPENSATOR MOUNTED BETWEEN TWO PIPES
EP1248029A1 (en) Quick acting coupling for the disconnectable connection of two pipelines and its use
FR2579311A1 (en) Heat exchanger for a motor vehicle, in particular of the exhaust gas type
FR2462003A1 (en) NUCLEAR BOILER
EP0893578A1 (en) Sealed connecting device between the steam supply pipe and the internal body of the low-pressure stage of a steam turbine
BE404008A (en)
FR2707380A1 (en) Safety ring exchanger for incompatible fluids.
FR2701305A1 (en) Tubular element for hot gas pipe.
BE632354A (en)
WO2024084165A1 (en) Flexible device for transferring heat by circulating a two-phase fluid
BE551163A (en)
FR2526916A1 (en) THERMAL BLOCK VALVE
FR2853386A1 (en) GAS SEAL FOR CONNECTION BETWEEN TWO CONDUITS AND CONNECTION BETWEEN TWO CONDUITS INCORPORATING SAID JOINT
FR3040192A1 (en) IMPROVEMENTS IN THE ASSEMBLY OF A SUPPORT, ESPECIALLY ABRADABLE SUPPORT, ON AT LEAST ONE BEARING DRAIN