BE571797A - - Google Patents

Info

Publication number
BE571797A
BE571797A BE571797DA BE571797A BE 571797 A BE571797 A BE 571797A BE 571797D A BE571797D A BE 571797DA BE 571797 A BE571797 A BE 571797A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
water
foam concentrate
emulsion
nitric
ester
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE571797A publication Critical patent/BE571797A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F17STORING OR DISTRIBUTING GASES OR LIQUIDS
    • F17DPIPE-LINE SYSTEMS; PIPE-LINES
    • F17D1/00Pipe-line systems
    • F17D1/08Pipe-line systems for liquids or viscous products
    • F17D1/086Pipe-line systems for liquids or viscous products for explosives

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Water Supply & Treatment (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention se rapporte à des perfectionnements auttrans- port d'esters nitriques explosifs liquides, tels que la nitroglycérine, le nitroglycol, le diéthyl glycoldinitrate et leurs mélanges. 



   L'invention s'applique plus particulièrement à l'équipement dans lequel l'ester liquide explosif est transporté d'un endroit à l'autre, par exemple d'une salle de lavage à une salle de mélange où l'on prépare les compo- sitions explosives contenant les esters nitriques. Il est d'usage de transporter ces liquides à l'endroit nécessaire par chariots. Ce procédé présente l'incon- vénient de ne pouvoir s'appliquer facilement dans une usine fonctionnant automa- tiquement, et le transport d'esters nitriques liquides explosifs par tuyaux a été envisagé. Le transport d'esters nitriques liquides explosifs par tuyauterie soulève le problème du danger de l'amorçage d'une explosion en un point quelcon- que et de sa transmission tout le long de la tuyauterie. Ce danger est connu et divers procédés ont été adoptés pour le réduire.

   Les procédés connus compren- nent le transport de l'ester nitrique explosif sous la forme d'une émulsion avec l'eau, l'alternance dans la tuyauterie de colonnes d'émulsion et de colonnes d'eau, l'établissement dans la canalisation d'une série de dispositifs de siphonnement de capacités différentes, etc. On trouvera une étude générale du problème dans le brevet anglais n  746.826. 



   La présente invention s'applique à un procédé et à un équipement dans lesquels un ester nitrique explosif est transporté par tuyauterie d'un endroit à l'autre sous la forme d'une émulsion dans l'eau, étant donné qu'il est moins dangereux de transporter des émulsions aqueuses des esters que les esters purs. 



  On sait que des conditions critiques peuvent apparaître à la suite de certaines modifications des caractéristiques de l'émulsion, et la présente invention a pour objet de procurer un dispositif conçu pour entrer en fonction dès l'enre- gistrement d'une modification de l'état de l'émulsion propre à la rendre insta- ble, pour faire fonctionner une série de soupapes dans l'installation de manière à arrêter l'écoulement de l'ester explosif à l'émulseur et de l'émulsion au séparateur et pour introduire un courant d'eau dans les tuyauteries d'émulsion,, de telle sorte que le système de tuyauteries soit lavé et débarrassé du liquide explosif devenu dangereux. 



   Dans une forme de réalisation de la présente invention, la nitro- glycérine est transportée d'un récipient situé dans une salle de lavage à un émulseur dans lequel elle est émulsifiée avec de l'eau, et, de là, l'émulsion est transportée par tuyauterie à une chambre de mélange éloignée de la salle de lavage.

   La nitroglycérine est amenée par une pompe de son récipient de la salle de lavage à l'émulseur avec un débit mesuré, approprié à la vitesse à laquelle    la composition explosive est mélangée dans la salle de mélange ; enmême temps de   l'eau est envoyée par une pompe de la salle de mélange à l'émulseur avec un débit mesuré, suffisant pour qu'elle forme lors du mélange avec la nitroglycérine débi- tée d'une manière mesurée, une émulsion d'au moins deux parties d'eau par partie de nitroglycérine quand cette dernière circule avec le débit maximum. L'émulsion passe ensuite dans la salle de mélange par un système de tuyauteries. Il a été affirmé qu'il y existe un diamètre de tuyau pour le transport d'esters nitriques liquides au-dessous duquel la détonation ne se propage pas.

   Cette caractéristique est étudiée dans le brevet anglais n  746.826. Le diamètre critiques de tuyau pour le transport de l'émulsion de nitroglycérine est plus grand que pour la nitroglycérine pure et, suivant les principes généraux auxquels se réfère le brevet anglais n  746.826, il est recommandable d'utiliser des tuyaux de petit calibre, de préférence sans soudure, ayant jusqu'à 5/8 de pouce (15,9 mm) de diamètre pour le transport d'émulsions de nitroglycérine dans l'eau. Des tuyaux appropriés peuvent être faits en une matière thermoplastique telle que le polyéthylène.

   Ce diamètre de tuyau est, croit-on, suffisant pour éviter la propagation de la détonation aux températures rencontrées dans l'usine lors du transport d'émulsions normales du type décrit et aussi pour assurer une turbulen- ce satisfaisante pour l'écoulement d'eau pure ou d'émulsion de nitroglycérine. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Chaque fois qu'il se produit une défaillance dans une partie quelconque du   systè-   me que traverse la nitroglycérine, ou dans lequel elle est introduite, des sou- papes qui sont de préférence du type pneumatique, entrent en action pour inter- rompre le processus de mélange. Le système est agencé de manière que le fonc- tionnement des soupapes arrête l'admission de nitroglycérine et dévie l'écoule- ment de l'eau, de façon à laver la tuyauterie de l'émulsion par un écoulement' turbulent d'eau jusqu'au transfert de toute l'émulsion, dans les récipients de la salle de lavage ou son évacuation d'une autre manière convenable. 



   L'expérience montre que les émulsions aqueuses des liquides dont il est question ont une plus grande tendance à détoner si le liquide explosif se trouve en phase continue. On sait que de petites modifications des conditions peuvent invertir les émulsions ; par exemple, une modification de la vitesse d'agitation dans un récipient de nitration peut provoquer une telle inversion. 



   L'établissement de dispositifs indicateurs convenables dans la tuyauterie de l'émulsion, par exemple une sonde du type à conductivité, permet de signaler cette inversion après quoi des mesures peuvent être prises pour arrêter l'écou- lement dans le système et laver ce dernier comme indiqué plus haut. L'indicateur peut également détecter des émulsions défectueuses, dues, par exemple à une défaillance partielle de l'apport d'eau, de manière que l'on puisse prendre les mesures appropriées pour arrêter l'écoulement de l'émulsion d'ester nitrique et nettoyer le système. 



   Dans les dessins annexés, figure 1 représente une forme schématique d'équipement illustrant un mode d'application de la présente invention au trans- port d'une émulsion de nitroglycérine d'une salle de lavage à une salle de mé- lange, et les figures 2, 3 et 4 représentent respectivement le détail d'une unité d'émulsification, une soupape d'arrêt et une chambre de pression combinées et une soupape à deux voies. Un récipient 1   contient   de la nitroglycérine 2 qui est débitée par des tuyaux 3 et 4 à un émulseur 5. 6 représente un système de pompage et de mesure intercalé entre les tuyaux 3 et 4 et dont la fonction est de débiter et pomper la nitroglycérine dans le système avec un débit approprié à la vitesse du mélange dans un mélangeur 7 situé dans la salle de mélange. 



   8 représente une soupape d'arrêt conçue, comme décrit ci-après, pour entrer en action et arrêter l'écoulement de la nitroglycérine vers l'émulseur 5 si une défaillance se produit dans la tuyauterie de l'émulsion. 9 représente un réci-    pient d'eau qui reçoit de l'eau d'un séparateur 10 ; peut également provenir   d'une tuyauterie principale. L'eau entre par un tuyau 12 dans un système de pompage et de mesure Il et de là, par les tuyaux 13 et 14, dans l'émulseur 5 où elle est mélangée et émulsifiée avec la nitroglycérine amenée par le tuyau 4. 



   Le tuyau 13 comporte un raccordement 15 à sa partie supérieure conduisant soit vers une soupape d'arrêt 16, soit vers une soupape à deux voies 17. La soupape 
17 est normalement fermée et la soupape 16 communique avec le raccordement 15, de telle sorte que l'écoulement de l'eau se fait normalement par le tuyau 14. 



   18 représente une soupape à deux voies, intercalée entre le tuyau 14 et les tuyaux 23 et 19, conduisant respectivement à l'émulseur 5 et à un récipient de lavage 20. La soupape à deux voies 18 est réglée normalement de manière à diriger l'écoulement par le tuyau 23 à l'émulseur, mais elle est conçue de manière à pouvoir dévier le fluide par un tuyau 19 à un récipient de lavage 20. 



   L'eau est débitée et pompée par le système de pompage et de mesure 11 à l'émul-   seur   5, avec un débit suffisant pour former une émulsion contenant au moins deux parties d'eau par partie de nitroglycérine quand cette dernière s'écoule avec le débit maximum. L'émulsion nitroglycérine/eau quitte l'émulseur 5 par un ou plusieurs tuyaux 21 et est conduite, par la soupape 17 et le tuyau 22, à un séparateur 10 dans la salle de mélange d'où la nitroglycérine est conduite à un mélangeur   7,   et l'eau est soutirée du récipient 9 et renvoyée dans le système. 



   Quand une défaillance apparaît dans le système, des mesures sont prises pour que les soupapes d'arrêt 8 et 16, dont le fonctionnement peut être automatique, se ferment et arrêtent de ce fait l'écoulement de la nitroglycérine à l'émulseur 5 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 et de l'eau par le tuyau 14; en même temps, les soupapes à deux voies 17 et 18 entrent en fonction pour conduire l'eau du tuyau 13 par le raccordement à la tuyauterie 21, de telle sorte que l'eau s'écoule en contre-courant par rapport au courant normal de l'émulsion nitroglycérine/eau en entraînant l'émulsion provenant de la salle de mélange par les tuyauteries 23 et 19 au moyen de la soupape à deux voies 18 au récipient de lavage 20. Cela permet d'éliminer en très peu de temps l'ester nitrique explosif dangereux du système de transport et de l'éloigner de la salle de mélange. 



   Une forme préférée d'une unité d'émulseur 5 est représentée sur la figure 2 des dessins. Cette unité comporte quatre plaques 24 boulonnées ensemble, mais séparées par des joints 25, qui peuvent être en caoutchouc néoprène ou silicone. L'eau et la nitroglycérine pénètrent respectivement dans l'unité par des lumières d'admission 26 et 27 opposées et passent par une rampe de distri-   bution 28 dans une chambre de mélange centrale 29 ; chambre de mélange 29   peut être formée en découpant une fente dans le joint qui sépare les deux plaques intérieures   24.   Les liquides mélangés sont émulsifiés dans la chambre 29 par la turbulence créée par leur vitesse d'écoulement. L'émulsion quitte l'unité 5 par une ou plusieurs lumière de sortie 30.

   Cet émulseur a sur les émulseurs connus, l'avantage de ne pas comporter de parties mobiles, de telle sorte que les risques dus aux frottements sont réduits. Il est préférable de ne pas utiliser des soupapes du type commercial à cause du risque d'amorçage de l'ester explosif créé par le frottement, et la figure 3 représente une forme de soupapes d'arrêt 8 et 16 convenant pour la présente invention. La soupape d'arrêt représentée sur la figure 3 comporte trois plaques 31, 32, 33. Les plaques 31 et 32 sont séparées par un joint qui forme les diaphragmes 34 et 43, avantageusement en caoutchouc néoprène ou silicone, et les plaques 32 et 33 sont séparées par un joint 35 qui peut également être en caoutchouc néoprène ou silicone.

   L'ester liquide explosif entre dans la chambre 36 qui communique avec une chambre de pression 37 par les lumières 38. 39 est une lumière d'admission d'air comprimé à la chambre 37, et 40 une lumière de sortie pour raccorder un tube conduisant à un manomètre (non représenté). 41 représente une lumière d'échappement pour l'air amené par la lumière d'admission 39. La pression régnant du côté air du diaphragme est réglée de manière à être relativement faible, par exemple de 5 livres par pouce carré (0,35 kg/cm2); cela peut se faire en insérant un tube de petit calibre dans le conduit d'entrée d'air.

   La pression de l'ester liquide explosif de la chambre 36 est suffisante pour forcer le diaphragme 34 à masquer la lumière d'échappement 41 jusqu'au moment où la pression d'air dans la chambre 37 est suffisante pour forcer le diaphragme 34 à démasquer la lumière d'échappement 41; ceci a pour effet un battement du diaphragme sur la lumière d'échappement, de telle sorte que la pression transmise par la sortie 40 au manomètre est la même que celle de l'ester liquide explosif.

   L'ester explosif liquide passe de la chambre 36 le long d'un canal 60 et par des lumières 45 dans une chambre 61 et sort de l'unité en 42. 43 représente une soupape à diaphragme qui, reliée par l'intermédiaire d'une lumière d'admission 44 à une source de fluide sous haute pression, par exemple de l'air, force le diaphragme à masquer les lumières 45 du conduit de l'ester liquide et coupe ainsi l'écoulement de l'ester liquide; à cet effet, on peut recourir à une commande à distance ou automatique en se servant de dispositifs connus. 



   La figure 4 représente une forme convenable de soupape à deux voies à fonctionnement pneumatique et comportant des plaques 46, 47 et 48 séparées respectivement par les diaphragmes 49 et 51 et le joint 50. Un fluide entre dans la soupape 52 et progresse par une rampe de distribution 53, soit vers la sortie   54,   soit vers la sortie 55. Le choix de la sortie varie suivant que l'apport de fluide sous pression se fait par l'ouverture d'entrée 56 ou par l'ouverture d'entrée 57, pour forcer le diaphragme 49 ou le diaphragme 51 à masquer les lumières d'admission 58 ou 59 et couper ainsi l'admission, soit à l'ouverture 54, soit à l'ouverture 55, de telle sorte que le fluide, en passant par les 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 soupapes à deux voies 17 et 18, peut être dirigé à volonté suivant l'une ou 1' autre de ces trajectoires. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Fabrication d'explosifs à base d'esters nitriques explosifs liquides où un ester nitrique explosif liquide et de l'eau sont conduits séparé- ment par une tuyauterie à un émulseur et l'émulsion résultante est transportée par un ou plusieurs tuyaux, caractérisée en ce qu'on réduit le danger que présente le transport de l'émulsion résultante quand une modification dangereuse de son état a été signalée, en arrêtant l'écoulement de l'ester nitrique à 1' émulseur et en maintenant, mais en le déviant, l'écoulement de l'eau, de manière que l'eau passe par l'émulseur et le ou les tuyaux de transport de l'émulsion dans un récipient de lavage. 



   2.- Fabrication d'explosifs à base d'esters nitriques explosifs liquides   où   un ester nitrique explosif liquide et de l'eau sont conduits séparé- ment à un émulseur et l'émulsion résultante est transportée par un ou plusieurs tuyaux, caractérisée en ce qu'on réduit le danger que présente le transport de l'émulsion quand une modification dangereuse de son état a été signalée ,en arrêtant l'écoulement de l'ester nitrique à l'émulseur et en déviant l'eau con- duite à l'émulseur dans une direction opposée par le système de tuyauteries de transport de l'émulsion et l'émulseur vers un récipient de lavage. 



   3.- Equipement pour le transport par tuyauteries d'esters nitriques explosifs liquides, comportant des tuyaux d'alimentation pour le transport séparé respectif de l'ester nitrique et de l'eau à un émulseur et un ou plusieurs tuyaux pour le transport de l'émulsion ester nitrique/eau de l'émulseur à un séparateur, caractérisé en ce qu'il comprend des dispositifs permettant d'em- pêcher l'écoulement de l'ester nitrique à l'émulseur et des dispositifs pour dévier l'eau vers un récipient de lavage par l'émulseur et le ou les tuyaux de transport de l'émulsion.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to improvements in the transport of liquid explosive nitric esters, such as nitroglycerin, nitroglycol, diethyl glycoldinitrate and mixtures thereof.



   The invention applies more particularly to equipment in which the explosive liquid ester is transported from one place to another, for example from a laundry room to a mixing room where the compounds are prepared. - explosive sitions containing nitric esters. It is customary to transport these liquids to the necessary place by trolleys. This process has the drawback of not being easily applicable in an automatic plant, and the transport of explosive liquid nitric esters by pipes has been envisaged. The transport of explosive liquid nitric esters by piping raises the problem of the danger of starting an explosion at any point and its transmission along the piping. This danger is known and various methods have been adopted to reduce it.

   The known methods comprise transporting the explosive nitric ester in the form of an emulsion with water, the alternation in the piping of emulsion columns and of water columns, the establishment in the pipeline. a series of siphoning devices of different capacities, etc. A general discussion of the problem can be found in British Patent No. 746,826.



   The present invention is applicable to a process and equipment in which an explosive nitric ester is piped from one place to another in the form of an emulsion in water, since it is less dangerous to transport aqueous emulsions of esters than pure esters.



  It is known that critical conditions can arise as a result of certain changes in emulsion characteristics, and it is the object of the present invention to provide a device designed to come into operation upon registration of a change in the emulsion. state of the emulsion capable of making it unstable, to operate a series of valves in the installation so as to stop the flow of the explosive ester to the foam concentrate and of the emulsion to the separator and to introduce a stream of water in the emulsion pipes, so that the piping system is washed and free of the explosive liquid which has become dangerous.



   In one embodiment of the present invention, the nitroglycerin is transported from a container in a laundry room to an emulsifier in which it is emulsified with water, and from there the emulsion is transported. by piping to a mixing chamber remote from the laundry room.

   The nitroglycerin is supplied by a pump from its container in the laundry room to the foam concentrate at a measured flow rate, appropriate to the rate at which the explosive composition is mixed in the mixing room; at the same time water is sent by a pump from the mixing room to the foam concentrate with a measured flow rate sufficient for it to form, when mixed with the nitroglycerin delivered in a measured manner, an emulsion of at least two parts of water per part of nitroglycerin when the latter circulates with the maximum flow. The emulsion then passes into the mixing room through a piping system. It has been claimed that there is a pipe diameter for the transport of liquid nitric esters below which the detonation does not propagate.

   This feature is discussed in UK Patent No. 746,826. The critical pipe diameter for conveying nitroglycerin emulsion is larger than for pure nitroglycerin and, following the general principles referred to in UK Patent No. 746,826, it is advisable to use pipes of small gauge, preferably seamless, up to 5/8 inch (15.9 mm) in diameter for transporting nitroglycerin emulsions in water. Suitable pipes can be made of a thermoplastic material such as polyethylene.

   This pipe diameter is believed to be sufficient to prevent the propagation of detonation at the temperatures encountered in the plant during the transport of normal emulsions of the type described and also to provide satisfactory turbulence for the flow of gas. pure water or nitroglycerin emulsion.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Whenever a failure occurs in any part of the system through which the nitroglycerin passes, or into which it is introduced, valves which are preferably of the pneumatic type are activated to interrupt the process. mixture. The system is arranged so that the operation of the valves stops the admission of nitroglycerin and deflects the flow of water, so as to wash the emulsion piping by a turbulent flow of water up to the point. 'transfer of all the emulsion, to the containers in the laundry room or its disposal in some other suitable way.



   Experience shows that aqueous emulsions of the liquids in question have a greater tendency to detonate if the explosive liquid is in a continuous phase. It is known that small changes in conditions can invert emulsions; for example, a change in the rate of agitation in a nitration vessel can cause such a reversal.



   The establishment of suitable indicating devices in the emulsion piping, for example a conductivity type probe, allows this reversal to be signaled after which action can be taken to stop the flow in the system and wash the system. as indicated above. The indicator can also detect faulty emulsions, for example due to partial failure of the water supply, so that appropriate measures can be taken to stop the flow of the nitric ester emulsion. and clean the system.



   In the accompanying drawings, Figure 1 is a schematic form of equipment illustrating one mode of application of the present invention to the transport of a nitroglycerin emulsion from a laundry room to a mixing room, and Figures 2, 3 and 4 show the detail of an emulsification unit, a combined shut-off valve and pressure chamber, and a two-way valve, respectively. A container 1 contains nitroglycerin 2 which is delivered through pipes 3 and 4 to a foam concentrate 5. 6 represents a pumping and measuring system interposed between pipes 3 and 4 and whose function is to deliver and pump the nitroglycerin in the system with a flow rate appropriate to the speed of the mixing in a mixer 7 located in the mixing room.



   8 shows a shut-off valve designed, as described below, to activate and stop the flow of nitroglycerin to the emulsifier 5 if a failure occurs in the emulsion piping. 9 shows a water container which receives water from a separator 10; can also come from a main pipe. The water enters through a pipe 12 into a pumping and measuring system II and from there, through pipes 13 and 14, into the foam concentrate 5 where it is mixed and emulsified with the nitroglycerin supplied by the pipe 4.



   The pipe 13 has a connection 15 at its upper part leading either to a stop valve 16 or to a two-way valve 17. The valve
17 is normally closed and the valve 16 communicates with the connection 15, so that the flow of water is normally through the pipe 14.



   18 shows a two-way valve, interposed between the pipe 14 and the pipes 23 and 19, respectively leading to the foam concentrate 5 and to a washing vessel 20. The two-way valve 18 is normally adjusted so as to direct the flow. flow through the pipe 23 to the foam concentrate, but it is designed so that the fluid can be diverted through a pipe 19 to a washing vessel 20.



   The water is delivered and pumped by the pumping and measuring system 11 to the emulsifier 5, with a sufficient flow rate to form an emulsion containing at least two parts of water per part of nitroglycerin when the latter is flowing. with the maximum flow. The nitroglycerin / water emulsion leaves the emulsifier 5 through one or more pipes 21 and is conducted, through the valve 17 and the pipe 22, to a separator 10 in the mixing room from where the nitroglycerin is conveyed to a mixer 7 , and the water is withdrawn from the container 9 and returned to the system.



   When a fault occurs in the system, measures are taken so that the shut-off valves 8 and 16, which may operate automatically, close and thereby stop the flow of nitroglycerin to the foam concentrate 5

 <Desc / Clms Page number 3>

 and water through pipe 14; at the same time, the two-way valves 17 and 18 come into operation to conduct the water from the pipe 13 through the connection to the pipe 21, so that the water flows in counter-current to the normal flow from the nitroglycerin / water emulsion by entraining the emulsion from the mixing room through the pipes 23 and 19 by means of the two-way valve 18 to the washing vessel 20. This makes it possible to eliminate in a very short time the explosive nitric ester from the transport system and away from the mixing room.



   A preferred form of a foam concentrate unit 5 is shown in Figure 2 of the drawings. This unit has four plates 24 bolted together, but separated by gaskets 25, which can be neoprene or silicone rubber. Water and nitroglycerin enter the unit through opposing inlet ports 26 and 27, respectively, and pass through a distribution manifold 28 into a central mixing chamber 29; mixing chamber 29 can be formed by cutting a slit in the gasket which separates the two inner plates 24. The mixed liquids are emulsified in chamber 29 by the turbulence created by their flow velocity. The emulsion leaves unit 5 through one or more exit lumens 30.

   This foam concentrate has the advantage over known foam concentrates of not having moving parts, so that the risks due to friction are reduced. It is preferable not to use valves of the commercial type because of the risk of igniting the explosive ester created by friction, and Fig. 3 shows a form of stop valves 8 and 16 suitable for the present invention. The stop valve shown in FIG. 3 comprises three plates 31, 32, 33. The plates 31 and 32 are separated by a seal which forms the diaphragms 34 and 43, advantageously made of neoprene or silicone rubber, and the plates 32 and 33 are separated by a seal 35 which can also be neoprene or silicone rubber.

   The explosive liquid ester enters chamber 36 which communicates with a pressure chamber 37 through ports 38. 39 is a port for the compressed air inlet to chamber 37, and 40 is an outlet port for connecting a leading tube. to a pressure gauge (not shown). 41 shows an exhaust port for the air supplied by the intake port 39. The pressure on the air side of the diaphragm is set to be relatively low, for example 5 pounds per square inch (0.35 kg / cm2); this can be done by inserting a small caliber tube into the air inlet duct.

   The pressure of the explosive liquid ester in chamber 36 is sufficient to force diaphragm 34 to mask exhaust port 41 until such time as the air pressure in chamber 37 is sufficient to force diaphragm 34 to unmask. the exhaust port 41; this causes the diaphragm to beat on the exhaust port, so that the pressure transmitted through the outlet 40 to the pressure gauge is the same as that of the explosive liquid ester.

   Liquid explosive ester passes from chamber 36 along channel 60 and through openings 45 into chamber 61 and exits unit at 42. 43 shows a diaphragm valve which, connected through a lumen 44 for admission to a source of high pressure fluid, eg air, forces the diaphragm to mask lumens 45 in the liquid ester conduit and thereby shut off the flow of liquid ester; for this purpose, it is possible to resort to a remote or automatic control using known devices.



   Figure 4 shows a suitable form of pneumatically operated two-way valve having plates 46, 47 and 48 separated respectively by diaphragms 49 and 51 and seal 50. Fluid enters valve 52 and advances through a ramp. distribution 53, either to outlet 54 or to outlet 55. The choice of outlet varies depending on whether the supply of pressurized fluid is made through the inlet opening 56 or through the inlet opening 57, to force the diaphragm 49 or the diaphragm 51 to mask the intake ports 58 or 59 and thus shut off the intake, either at the opening 54 or at the opening 55, so that the fluid, passing through the

 <Desc / Clms Page number 4>

 two-way valves 17 and 18, can be directed at will along one or the other of these paths.



   CLAIMS.



   1.- Manufacture of explosives based on liquid explosive nitric esters where a liquid explosive nitric ester and water are carried separately by a piping to an emulsifier and the resulting emulsion is transported by one or more pipes, characterized in that the danger of transporting the resulting emulsion when a dangerous change in its condition has been reported is reduced by stopping the flow of nitric ester to the emulsifier and maintaining, but keeping it. diverting the flow of water, so that the water passes through the foam concentrate and the emulsion transport pipe (s) into a washing vessel.



   2.- Manufacture of explosives based on liquid explosive nitric esters where a liquid explosive nitric ester and water are conducted separately to an emulsifier and the resulting emulsion is transported by one or more pipes, characterized in that that the danger of transporting the emulsion, when a dangerous change in condition has been reported, is reduced by stopping the flow of the nitric ester to the foam concentrate and by diverting the water to the emulsion. emulsifier in an opposite direction through the emulsion transport piping system and the foam concentrate to a washing vessel.



   3.- Equipment for the transport by pipelines of explosive liquid nitric esters, comprising supply pipes for the respective separate transport of the nitric ester and water to an emulsifier and one or more pipes for the transport of the liquid. 'nitric ester / water emulsion from the foam concentrate to a separator, characterized in that it comprises devices for preventing the flow of nitric ester to the foam concentrate and devices for diverting the water to the foam concentrate. a container for washing the foam concentrate and the emulsion transport pipe (s).


    

Claims (1)

4.- Equipement pour le transport par tuyauteries d'esters nitriques explosifs liquides, comportant des tuyaux d'alimentation pour'le transport sé- paré respectif de l'ester nitrique et de l'eau à un émulseur et un ou plusieurs tuyaux pour le transport de l'émulsion ester nitrique/eau de l'émulseur à un séparateur, caractérisé en ce qu'il comprend des dispositifs pouvant fonctionner de manière à empêcher l'écoulement de l'ester nitrique vers l'émulseur et des dispositifs pour dévier l'eau de sa trajectoire normale conduisant à l'émulseur et pour la diriger, en inversant son écoulement par le ou les tuyaux de transport de l'émulsion et l'émulseur vers un récipient de lavage* 5.- Equipement suivant la revendication 3 ou 4, 4.- Equipment for the transport by pipelines of explosive liquid nitric esters, comprising supply pipes for the respective separate transport of the nitric ester and water to an emulsifier and one or more pipes for the conveying the nitric ester / water emulsion from the foam concentrate to a separator, characterized in that it comprises devices operable to prevent flow of the nitric ester to the foam concentrate and devices for diverting it 'water from its normal path leading to the foam concentrate and to direct it, by reversing its flow through the pipe (s) for transporting the emulsion and the foam concentrate to a washing container * 5.- Equipment according to claim 3 or 4, caractérisé en ce qu'il comprend une soupape d'arrêt située dans la conduite d'écoulement de l' ester nitrique à l'émulseur et une ou plusieurs soupapes de déviationndans la conduite d'amenée d'eau, toutes ces soupapes étant des soupapes à diaphragme, télécommandées et à fonctionnement pneumatique. characterized in that it comprises a shut-off valve located in the flow line from the nitric ester to the foam concentrate and one or more bypass valves in the water supply line, all such valves being valves diaphragm, remote controlled and pneumatically operated. 6. - Equipement suivant la revendication 3 4 ou 5, caractérisé en ce que le diamètre du ou des tuyaux pour le transport de l'émulsion ne dépasse pas 5/8 pouce (15,9 mm). 6. - Equipment according to claim 3 4 or 5, characterized in that the diameter of the pipe or pipes for transporting the emulsion does not exceed 5/8 inch (15.9 mm). 7.- Equipement suivant la revendication 3, 4, 5 ou 6, caractérisé en ce que l'émulseur comporte des lumières d'entrée pour l'admission de l'ester nitrique et de l'eau, une rampe de distribution, une chambre de mélange sous la forme d'un tuyau de petite section et une ou plusieurs lumières de sortie, cet émulseur étant exempt de parties mobiles. 7.- Equipment according to claim 3, 4, 5 or 6, characterized in that the foam concentrate comprises inlet ports for the admission of the nitric ester and water, a distribution manifold, a chamber mixing in the form of a pipe of small section and one or more outlet ports, this foam concentrate being free of moving parts. 8. - Procédé pour réduire le danger que présente le transport d'émulsions d'esters nitriques explosifs liquides dans la fabrication d'explo- sifs, en substance comme décrit ci-dessus et avec référence aux dessins annexés. <Desc/Clms Page number 5> 8. A process for reducing the danger of transporting liquid explosive nitric ester emulsions in the manufacture of explosives, substantially as described above and with reference to the accompanying drawings. <Desc / Clms Page number 5> 9. - Equipement pour le transport d'esters nitriques explosifs li- quides, en substance comme décrit ci-dessus et comme illustré par les dessins annexés. 9. Equipment for the transport of liquid explosive nitric esters, substantially as described above and as illustrated by the accompanying drawings.
BE571797D BE571797A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE571797A true BE571797A (en)

Family

ID=189853

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE571797D BE571797A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE571797A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2535624A1 (en) APPARATUS FOR COLLECTING THE OUTPUT FLOWS FROM SEVERAL PIPES, PARTICULARLY FOR THE SEPARATION OF MINING SLUDGE
US20050077057A1 (en) Fire truck booster pump
CN104211144B (en) A kind of feedway of the main ballasting waterline supply aqueous acrylamide aldehyde solution to ship
WO1987002117A1 (en) Device for supplying a pump with a diphase fluid and plant for producing hydrocarbons comprising such a device
SE508137C2 (en) Method and apparatus for continuous mixing of two streams
CA2875598A1 (en) Method for the dynamic cleaning of water lines in a vehicle and device for the implementation thereof
BE571797A (en)
BR102017016608A2 (en) METHOD AND APPARATUS FOR FLOATING AN UNDERWATER PIPE
RU2019113063A (en) AUTOMATIC TURBOCHARGER CLEANER
FR2463864A1 (en) HIGH-PRESSURE PUMPING PROCESS FOR IMPLEMENTING IT
CN218012107U (en) Venturi tube gas-liquid multiphase cavitation flow experiment platform
FR3074531A1 (en) INSTALLATION FOR A TURBOMACHINE
CN208291361U (en) A kind of water intaking vehicle vibration hydraulic system
JP2865304B2 (en) Fluid transfer device and piggle sieving valve
FR2719501A1 (en) Automatic foam blender doser for fire extinguisher.
US3009477A (en) Transport of liquid explosive nitric esters
GB1280102A (en) Improvements in or relating to pipeline pigs
RU2048397C1 (en) Main pipeline for transportation of high-viscosity material
RU2730151C1 (en) Fire hose nozzle
JPS6224680B2 (en)
FR3047526A1 (en) OPTIMIZED GEOMETRY JET TROMPE, DEVICE, TURBOMACHINE, AND METHOD THEREOF
FR2692045A1 (en) Device and method for studying the behavior in circulation of multiphase effluents, application to effluents forming hydrates.
EP0056463A2 (en) Gas mixer
MX2007010799A (en) Method and apparatus for precluding backflow in a mixing valve subjected to unbalanced inlet pressure.
CN108569351A (en) A kind of fire-fighting water intaking vehicle