BE560064A - - Google Patents

Info

Publication number
BE560064A
BE560064A BE560064DA BE560064A BE 560064 A BE560064 A BE 560064A BE 560064D A BE560064D A BE 560064DA BE 560064 A BE560064 A BE 560064A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
reflector
reflectors
lighting apparatus
rays
light
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE560064A publication Critical patent/BE560064A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F21LIGHTING
    • F21VFUNCTIONAL FEATURES OR DETAILS OF LIGHTING DEVICES OR SYSTEMS THEREOF; STRUCTURAL COMBINATIONS OF LIGHTING DEVICES WITH OTHER ARTICLES, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • F21V7/00Reflectors for light sources
    • F21V7/04Optical design
    • F21V7/08Optical design with elliptical curvature

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne un appareil d'éclai-   rage,   notamment pour l'éclairage des voies publiques,   compre-   nant des sources lumineuses disposées dans des réflecteurs concaves. 



   La condition la plus importante qu'on impose aux ap- pareils d'éclairage de ce genre, notamment lorsqu'ils doivent servir à l'éclairage des voies publiques, est la distribu- tion uniforme, autant que possible sans perte, des rayons lumineux frappant la surface du réflecteur pour l'éclairage d'une surface aussi grande que possible. 



   Au point de vue économique il est très important que cette condition soit remplie aussi largement que possi- ble, parce que son action sur la sécurité de la circulation est capitale. Pour une installation d'éclairage des voies pu- bliques, l'utilisation d'un nombre plus ou moins grand d'ap- pareils d'éclairage, pour l'obtention de l'intensité d'éclai- rage désirée constitue déjà un facteur non négligeable. Pour le fonctionnement d'une installation de ce genre il est évi- demment essentiel de savoir s'il est possible d'utiliser des 'sources lumineuses économiques avec un   appareil   d'éclairage à bon rendement, ou s'il est nécessaire de remplacer les pertes inutiles de lumière par des sources lumineuses plus est fortes ou plus nombreuses.

   Un fait capital également/le mode de distribution des rayons lumineux réfléchis sur la voie publique, distribution qui peut être telle qu'il en résulte un éclairage uniforme, ou tel qu'il en résulte des taches claires alternant avec des taches sombres sur la   chaussée.   



   D'une part il convient donc d'utiliser un nombre aussi réduit que possible, d'appareils d'éclairage qui doivent alors éclairer une surface aussi grande que possible. Les rayons lumineux distribués par le réflecteur doivent donc l'être dans un angle aussi grand que possible, tandis que les rayons lumineux partant directement de la source lumineuse 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 doivent être compris dans un angle aussi petit que possible. 



  La source lumineuse proprement   dite'doit   être masquée autant que.possible au regard des usagers de la voie publique. Il est bien'évident que ces conditions exigent des dispositions produisant des effets opposés. Par ailleurs, on exige d'un appareil d'éclairage à plusieurs sources lumineuses qutil éclaire convenablement les deux côtés de la voie pu- blique, même lorsque l'une des sources lumineuses s'éteint. 



   Or il est très difficile de remplir toutes les conditions précitées. On a bien déjà proposé des appareils dtéclairage à réflecteurs simples ou complexes et dotés de plusieurs sources lumineuses, mais les appareils connus jus- qu'ici ne sont pas parfaitement satisfaisants. 



   La présente invention permet de remédier à ces in, convénients. 



   A cet effet un appareil d'éclairage selon l'inven- tion est constitué de façon que les surfaces de réflexion soient les moitiés d'un   ellipsoïde   divisé dans un   plan'passant   par le grand et le petit axe, cet appareil comprenant au moins deux réflecteurs concaves dont les calottes de sommet dirigées l'une vers l'autre sont coupées, tandis que les grands axes sont alignés, les réflecteurs contenant des sources lumineuses sur les axes parallèles entre eux. 



   Le dessin annexé représente quelques modes de réa lisation de l'objet de l'invention. 



   La fig. 1 est une vue en coupe longitudinale axiale d'un appareil d'éclairage à deux réflecteurs. 



   La fig. 2 est une vue de   dessous   de cat appareil, 
La fig. 3 est une vue en coupe   longitudinale   axiale d'un apparieil d'éclairage à trois réflecteurs. 



   La fig. 4 est une vue de cet appareil prise par le bas. 



   La fig. 5 montre un mode de réalisation particulier d'un appareil d'éclairage en trois éléments. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure 6 est une vue   schématique   indiquant les parcoursdes rayons lumineux dans un   appareil   d'éclairage à deux réflecteurs. 



   Dans le mode de réalisation représenté sur les figs. 1 et 2, deux réflecteurs concaves 11 et 12 de forme elliptique, vus en plan et dont une calotte a été sectionnée sont assemblés bord à bord le-long de la ligne de sectionne- ment 1 pour former un appareil   d'éclairage..   Les surfaces de réflexion des deux réflecteurs concaves 11 et 12 sont respectivement les moitiés d'un ellipsoïde divisé dans un plan passant par le grand et le petit axe. Dans l'appareil d'éclairage formé par les réflecteurs concaves ll et 12, les demi-axes des surfaces de réflexion demi-ellipsoïdes   sont''   dirigés parallèlement vers le haut, tandis que les grands      axes sont alignés. 



   Chaque surface de réflexion est dotée   d'une   source lumineuse A,B et les deux sources sont disposées au même ni- veau et respectivement centrées sur les demi-axes des réflec- teurs 11 et 12. 



   Pour des raisons concernant la technique de la fabri., cation il peut être avantageux de couper la calotte supérieure des réflecteurs. 



   Dans l'exemple des figs. 1 et 2 il en résulte alors un appareil d'éclairage   plat.'   
Dans .l'exemple que montrent les figs. 3 et 4, l'appareil d'éclairage représenté comprend deux réflecteurs ' concaves extérieures 11 et 12, dont les calottes dirigées' l'une vers l'autre ont été sectionnées, et un réflecteur intermédiaire 13 également elliptique vu en plan, dont les deux calottes ont été sectionnées, les trois éléments étant assemblés bord à bord le long des lignes de sectionnement 1. 



  La surface de réflexion du réflecteur intermédiaire 13 se pré, sente également sous la forme d'une moitié d'ellipsoïde   divis   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
 EMI4.1 
 dalli uni )1,111 }?.3.t3:j ,nt PaL7 le grand à le .petit ;:le. Les f.rands axes des surfaces de réflexion de l'appareil d'éclairage selon les figs.3 et   4   sont alignés, tandis que les demi-axes sont orientés' vers le haut. Des sources lumineuses A,B et C, dis- posées au même niveau; sont respectivement centrées sur les de- mi-axes dans les réflecteurs 11,12 et 13.

   La lampe tubulaire 
C, représentée à titre dtexemple dans le réflecteur   int,er-   médiaire, est destiné à indiquer qu'on peut également utiliser des sources lumineuses de ce genre. en 
Bien entendu il est de même pour les appareils d'éclairage à deux éléments selon les figs. 1 et 2. La calotte supérieure des réflecteurs de l'appareil d'éclairage selon les figs. 3 et 4 a également été aplatie. 



   Les réflecteurs concaves assemblés pour former un appareil d'éclairage peuvent être amovibles. Un mode de réa-   , lisation   de ce genre est représenté sur la fig.5. 



   Les différents réflecteurs sont assemblés par des éléments (brides, boulons, etc...) pour former un appar il dtéclairage à trois éléments. De cette manière on peut assem- bler un nombre quelconque de réflecteurs concaves, même deux. 



   Le mode de réalisation selon la fige 5 comporte également des cloisons de réflexion intermédiaires sous la forme de calottes complétant les réflecteurs concaves et in- sérées à cet effet dans ltappreil d'éclairage. Il est évidem- ment possible de prévoir ces cloisons intermédiaires même dans les appareils d'éclairage dont les différents éléments ne sont pas amovibles. 



   La fig. 6 montre le parcours des rayons lumineux dans un appareil d'éclairage comprenant deux réflecteurs concaves assemblés. Les rayons partant de la source lumineuse   B   du réflecteur 12 sont tracés en traits pleins, tandis que les rayons partant de la source lumineuse A du réflecteur 
11 sont tracés en tirets. Le parcours des rayons des deux réflecteurs est symétrique   p.:lr   rapport au plan d'assemblage. 



   Ce parcours est bien entendu également symétri- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 que par rapport à l'axe longitudinal de l'appareil d'é- clairage. On choisira pour chaque surface de réflexion un point, par exemple le point 120, 110, pour décrire le parcours des rayons frappant ce point en partant des deux sources lumineuses A et B.

   Les rayons lumineux émis par la source A sont désignas d'une façon générale par A, et ceux de la source lumineuse B par B.-   @   
Les rayons lumineux frappant le point 110 sont désignés complémentairement par 110, tandis que ceux qui frappent le point 120 sont désignés complémentairement par 120, pour mieux faire comprendre la réflexion principale de chaque réflecteur, c'est-à-dire la réflexion des rayons de la source lumineuse qui lui est propre, ainsi que la. réflexion auxiliaire, c'est-à-dire celle des rayons lumi- neux émis par la source de l'autre réflecteur. On a éga- lement supposé que les rayons émis par la source lumineuse B sont divisés par le rayon B 110 en deux faisceaux, l'un des faisceaux étant désigné parss et l'autre par c( .

   On voit ainsi clairement sur la figure que le   faisceau /3 est   celui qui est renvoyé par la réflexion principale du ré- flecteur 12, tandis que le   faisceau o(   est renvoyé par la réflexion auxiliaire/du réflecteur 11. Le rayon B 110 est le premier de la source lumineuse B qui vient directement frapper le réflecteur 11 en passant sous l'arête d'assem- blage 1.

   On voit que la figure 6 que les deux réflecteurs 11 et 12 sont assemblés en d'autres termes que la distance entre les deux sources lumineuses A et B, compte tenu de leurs positions en hauteur et des surfaces de réflexion prévues, est choisie de façon que le rayon extrême B 110 du   faisceau o(   passant directement sous l'arête   d'assembla-   ge 1, et venant frapper la surface de réflexion du réflec- teur 11, frappe ensuite un autre point de cette surface 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de réflexion. Ce.point est indiqué en 112. Ce rayon frappe ensuite le point 110 qui le renvoie vers le point 113 d'où il est finalement dirigé vers l'extérieur.

   Le rayon extrême B 110 suit donc un parcours symétrique le long de l'équateur du réflecteur 11, et ne s'écarte de ce parcours qu'au point 113, le rayon B 110 sortant du réflec- teur 11 étant toujours un rayon extrême. Tous les autres rayons du   faisceau o( ,   qui frappent le réflecteur 11 sous un angle plus ouvert que celui du rayon B 110, quittent ce réflecteur entre le rayon sortant B 110 et la source lumineuse A. 



   Ensuivant par exemple le rayon A 110, c'est-à- dire un rayon renvoyé par la réflexion principale du réflecteur 11 en partant de la source lumineuse A, et qui vient également frapper le point 110, on voit que la réfle- xion principale de chaque réflecteur est complétée par la réflexion auxiliaire des rayons émis par la source lumi- neuse de l'autre réflecteur. 



   Cette particularité de l'appareil d'éclairage selon l'invention ressort plus clairement du parcours des rayons résultant de la réflexion principale du réflecteur 12. On voit que les rayons   diriges   vers le haut et fai- sant partie du faisceauss, et que la surface éclairée augmente en fonction des angles d'inclinaison de plus en plus grands des rayons par rapport à la verticale. On voit également qu'en partant d'un certain angle d'inclinai- son des rayons du faisceau /$par rapport à la verticale, les rayons sortants convergent de plus en plus fortement vers la surface de la voie publique, jusqu'à ce que les rayons sortants du   faisceau /3   frappent la surface de la voie publique en même temps que les rayons résultant de la réflexion principale du réflecteur 11. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   On comprend ainsi que la réflexion principale de chaque réflecteur éclaire d'abord une surface détermi- née au-dessous du réflecteur correspondant, et qu'une par- tie du faisceau /3 d'un réflecteur frappe la surface déjà éclairée par la réflexion principale de   l'amtre   réflec- teur. D'autre part, la surface éclairée de cette manière est complémentairement éclairée par les rayons du fais- ceau o( d'un réflecteur et renvoyés par l'autre réflec- teur. 



   Ce parcours des rayons d'un appareil d'éclaira- ge selon l'invention permet de l'orienter transversalement par rapport à l'axe longitudinal de la voie publique, et l'éclairage de toute la largeur est même possible en par- tant d'un côté de la voie publique. Dans le sens longitu- dinal de celle-ci, on obtient en fin de compte de part et d'autre de l'appareil d'éclairage une surface fortement et uniformément éclairée, d'une étendue   incomparablement/plus   grande que celle que donnent les appareils d'éclairage connus jusqu'ici, de sorte qu'il devient possible d'utili-   ..ser   un nombre inférieur d'appareils d'éclairage pour obte-   nir   une intensité d'éclairage égale ou même supérieure. 



   Il ressort également de ce qui précède et du dessin que les rayons directement émis par une source lumi- neuse frappent la surface de la voie publique, sous un angle plus ou moins droit, de sorte qu'un appareil d'éclai- rage selon l'invention empêche largement l'éblouissement. 



   La coopération d'au moins deux réflecteur assem- blés de la manière décrite empêche l'éclairage d'un seul côté de la voie publique même lorsque l'une des sources lumineuses s'éteint. Le parcours des rayons d'un réflec- teur complète et renforce l'effet des rayons renvoyés par l'autre réflecteur. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   -Cette caractéristique est particulièrement importante lorsque les réflecteurs fonctionnent avec des sources lumineuses différentes, l'un par exemple avec une lampe à vapeurs de mercures sous haute pression, et l'autre avec une lampe à vapeurs de sodium. Le but de ces combi- naisons est d'améliorer la coloration de la lumière et la visibilité d'une façon générale, notamment dans le brouil- lard. 



   Il est évident que le résultat obtenu dépend alors de l'homogénéité plus ou moins parfaite de la lumiè- re mixte, et on voit également que l'appareil d'éclairage -selon l'invention assure un taux d'homogénéité inusité de cette lumière mixte. On peut ainsi largement éviter l'ap- parition de taches de couleurs différentes sur la surface de la voie publique. 



   Dans les modes de réalisation de l'objet de l'invention comprenant un nombre de réflecteurs supérieur à deux, le parcours des rayons lumineux est en principe le même, bien qu'il soit largement possible d'imaginer des combinaisons, par exemple pour l'intensité d'éclairage, le mélange des couleurs, etc... Une forme particulière de l'ellipsoide comprenant des surfaces de réflexion, permet même d'exercer une action sur l'effet à pbtenir. On a trouvé qu'on obtient les résultats les plus favorables en utilisant un ellipsoide répondant à la formule suivante : (z-3,5)2 
 EMI8.1 
 ¯ 572 + (z-3,5 -- 2 16,4 + 0,$63 1.,62 - (z-3,5 - x" 
2670 dans laquelle 1 Z 18,1 cm. 



   L'aplatissement de la calotte supérieure des réflecteurs, prévu pour les raisons précitées, n'exerce aucune action sur l'effet produit par l'appareil d'éclaira- ge, ni surtout sur l'éclairage en largeur de la voie pu- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 blique. 



   Il convient également de signaler   (ce   qui est du reste évident en raison de la forme des surfaces de réflexion et du parcours des rayons) que, dans un appa- reil d'éclairage selon l'invention, il est largement tenu compte du fait que les rayons lumineux sont émis par une source lumineuse ayant une certaine extension spatiale, et non pas une source lumineuse ponctuelle. 



   REVENDICATIONS 1. Appareil d'éclairage, destiné notamment à l'éclairage de voies publiques, et comprenant des sources lumineuses montées dans des réflecteurs concaves, carac- térisé en ce que les surfaces de réflexion sont formées par la moitié d'un ellipsoïde divisé dans un plan passant par le grand axe et le petit axe, et par au mpins deux réflecteurs concaves 11,12, assemblés bord à bord-dont les calottes dirigées l'une vers l'autre ont été sectionnées, les grands axes des réflecteurs étant alignés, tandis que les sources lumineuses sont centrées sur les demi-axes pa-   rallèles   des réflecteurs.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a lighting apparatus, in particular for the lighting of public roads, comprising light sources arranged in concave reflectors.



   The most important condition imposed on lighting devices of this kind, especially when they are to be used for the lighting of public roads, is the uniform distribution, as far as possible without loss, of the light rays. striking the surface of the reflector to illuminate as large an area as possible.



   From an economic point of view it is very important that this condition be fulfilled as widely as possible, because its effect on traffic safety is of the utmost importance. For a lighting installation on public streets, the use of a greater or lesser number of lighting devices, in order to obtain the desired lighting intensity, is already a factor. not insignificant. For the operation of an installation of this kind it is obviously essential to know whether it is possible to use economical light sources with an efficient lighting apparatus, or whether it is necessary to replace them. unnecessary loss of light from stronger or more numerous light sources.

   A capital fact also / the mode of distribution of the light rays reflected on the public road, distribution which can be such as to result from it a uniform illumination, or such as to result from it light spots alternating with dark spots on the roadway .



   On the one hand, it is therefore advisable to use as few lighting devices as possible, which must then illuminate as large an area as possible. The light rays distributed by the reflector must therefore be distributed at as large an angle as possible, while the light rays leaving directly from the light source

 <Desc / Clms Page number 2>

 should be included at as small an angle as possible.



  The light source itself should be masked as far as possible from the view of public road users. It is obvious that these conditions require provisions producing opposite effects. On the other hand, a lighting apparatus with several light sources is required to adequately illuminate both sides of the public road, even when one of the light sources goes out.



   However, it is very difficult to meet all the aforementioned conditions. Lighting devices with simple or complex reflectors and equipped with several light sources have already been proposed, but the devices known hitherto are not perfectly satisfactory.



   The present invention makes it possible to remedy these disadvantages.



   For this purpose, a lighting apparatus according to the invention is formed so that the reflecting surfaces are the halves of an ellipsoid divided in a plane passing through the major and the minor axis, this apparatus comprising at least two concave reflectors whose top caps directed towards each other are cut, while the major axes are aligned, the reflectors containing light sources on the axes parallel to each other.



   The appended drawing represents some embodiments of the object of the invention.



   Fig. 1 is an axial longitudinal sectional view of a lighting apparatus with two reflectors.



   Fig. 2 is a bottom view of cat device,
Fig. 3 is a view in axial longitudinal section of a lighting apparatus with three reflectors.



   Fig. 4 is a view of this apparatus taken from below.



   Fig. 5 shows a particular embodiment of a three-part lighting apparatus.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   FIG. 6 is a schematic view showing the paths of light rays in a lighting apparatus with two reflectors.



   In the embodiment shown in figs. 1 and 2, two concave reflectors 11 and 12 of elliptical shape, seen in plan and of which a cap has been cut, are assembled edge to edge along the section line 1 to form a lighting apparatus. Reflection surfaces of the two concave reflectors 11 and 12 are respectively the halves of an ellipsoid divided in a plane passing through the major and the minor axis. In the lighting apparatus formed by the concave reflectors 11 and 12, the half-axes of the half-ellipsoid reflecting surfaces are '' directed parallel upwards, while the major axes are aligned.



   Each reflecting surface is provided with a light source A, B and the two sources are arranged at the same level and respectively centered on the half-axes of reflectors 11 and 12.



   For reasons relating to the technique of manufacture, it may be advantageous to cut the upper cap of the reflectors.



   In the example of figs. 1 and 2 this results in a flat lighting fixture. '
In .l'example shown in figs. 3 and 4, the illustrated lighting apparatus comprises two external concave reflectors 11 and 12, of which the caps directed towards one another have been cut, and an intermediate reflector 13 also elliptical seen in plan, whose two caps were sectioned, the three elements being assembled edge to edge along the sectioning lines 1.



  The reflecting surface of the intermediate reflector 13 is also present in the form of a divided ellipsoid half.

 <Desc / Clms Page number 4>

 
 EMI4.1
 dalli uni) 1,111} ?. 3.t3: j, nt PaL7 the large to the. small;: the. The large axes of the reflecting surfaces of the lighting apparatus according to Figs. 3 and 4 are aligned, while the half axes are oriented upward. Light sources A, B and C, placed at the same level; are respectively centered on the semi-axes in the reflectors 11, 12 and 13.

   The tubular lamp
C, shown by way of example in the internal reflector, is intended to indicate that light sources of this kind can also be used. in
Of course, it is the same for lighting devices with two elements according to FIGS. 1 and 2. The upper cap of the reflectors of the lighting apparatus according to figs. 3 and 4 has also been flattened.



   The concave reflectors assembled to form a lighting fixture may be removable. One embodiment of this kind is shown in fig.5.



   The different reflectors are joined together by elements (flanges, bolts, etc.) to form a three-part lighting apparatus. In this way it is possible to assemble any number of concave reflectors, even two.



   The embodiment according to figure 5 also comprises intermediate reflection partitions in the form of caps supplementing the concave reflectors and inserted for this purpose in the lighting apparatus. It is obviously possible to provide these intermediate partitions even in lighting fixtures the various elements of which are not removable.



   Fig. 6 shows the path of the light rays in a lighting apparatus comprising two assembled concave reflectors. The rays leaving the light source B of the reflector 12 are drawn in solid lines, while the rays leaving the light source A of the reflector
11 are drawn in dashes. The path of the rays of the two reflectors is symmetrical p.:lr with respect to the assembly plane.



   This course is of course also symmetrical.

 <Desc / Clms Page number 5>

 than with respect to the longitudinal axis of the lighting device. A point will be chosen for each reflection surface, for example point 120, 110, to describe the path of the rays striking this point starting from the two light sources A and B.

   The light rays emitted by source A are generally designated by A, and those from light source B by B.- @
The light rays striking the point 110 are designated complementarily by 110, while those which strike the point 120 are designated complementarily by 120, to better understand the main reflection of each reflector, that is to say the reflection of the rays of its own light source, as well as the. auxiliary reflection, that is to say that of the light rays emitted by the source of the other reflector. It has also been assumed that the rays emitted by the light source B are divided by the ray B 110 into two beams, one of the beams being designated by ss and the other by c (.

   It can thus be clearly seen in the figure that the beam / 3 is the one which is returned by the main reflection of the reflector 12, while the beam o (is returned by the auxiliary reflection / of the reflector 11. The ray B 110 is the first of the light source B which directly strikes the reflector 11 passing under the assembly ridge 1.

   It can be seen from FIG. 6 that the two reflectors 11 and 12 are assembled in other words that the distance between the two light sources A and B, taking into account their positions in height and the reflection surfaces provided, is chosen so that the extreme radius B 110 of the beam o (passing directly under the assembly edge 1, and coming to strike the reflection surface of the reflector 11, then strikes another point of this surface

 <Desc / Clms Page number 6>

 reflection. This point is indicated at 112. This ray then hits point 110 which returns it to point 113 from where it is finally directed outwards.

   The extreme ray B 110 therefore follows a symmetrical path along the equator of the reflector 11, and does not deviate from this path until point 113, the ray B 110 exiting the reflector 11 always being an extreme radius. All the other rays of the beam o (, which strike the reflector 11 at an angle more open than that of the ray B 110, leave this reflector between the outgoing ray B 110 and the light source A.



   Following for example the ray A 110, that is to say a ray returned by the main reflection of the reflector 11 starting from the light source A, and which also strikes the point 110, we see that the main reflection of each reflector is completed by the auxiliary reflection of the rays emitted by the light source of the other reflector.



   This particularity of the lighting apparatus according to the invention emerges more clearly from the path of the rays resulting from the main reflection of the reflector 12. It can be seen that the rays direct upwards and form part of the beam, and that the surface illuminated increases as a function of the increasingly large angles of inclination of the rays in relation to the vertical. It can also be seen that, starting from a certain angle of inclination of the beams of the beam / $ with respect to the vertical, the outgoing rays converge more and more strongly towards the surface of the public road, until that the rays coming out of the beam / 3 strike the surface of the public road at the same time as the rays resulting from the main reflection of the reflector 11.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   It will thus be understood that the main reflection of each reflector first illuminates a determined surface below the corresponding reflector, and that part of the beam / 3 of a reflector strikes the surface already illuminated by the main reflection. of the reflector amber. On the other hand, the surface illuminated in this way is complementarily illuminated by the rays of the beam o (from one reflector and returned by the other reflector.



   This path of the rays of a lighting apparatus according to the invention makes it possible to orient it transversely with respect to the longitudinal axis of the public thoroughfare, and lighting of the entire width is even possible starting from on one side of the public road. In the longitudinal direction of the latter, one ultimately obtains on either side of the luminaire a strongly and uniformly illuminated surface, of an incomparably greater extent than that given by the light fixtures known heretofore, so that it becomes possible to use a lesser number of light fixtures to achieve an equal or even greater light intensity.



   It also emerges from the foregoing and from the drawing that the rays emitted directly by a light source strike the surface of the public road, at a more or less right angle, so that a lighting device according to the The invention largely prevents glare.



   The cooperation of at least two reflectors assembled as described prevents the illumination of only one side of the public road even when one of the light sources goes out. The path of the rays of one reflector completes and reinforces the effect of the rays returned by the other reflector.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   -This characteristic is particularly important when the reflectors are operated with different light sources, one for example with a high pressure mercury vapor lamp, and the other with a sodium vapor lamp. The aim of these combinations is to improve the coloration of light and the visibility in general, especially in fog.



   It is obvious that the result obtained then depends on the more or less perfect homogeneity of the mixed light, and it is also seen that the lighting apparatus - according to the invention ensures an unusual rate of homogeneity of this light. mixed. It is thus largely possible to avoid the appearance of stains of different colors on the surface of the public road.



   In the embodiments of the object of the invention comprising a number of reflectors greater than two, the path of the light rays is in principle the same, although it is widely possible to imagine combinations, for example for the illumination intensity, the mixture of colors, etc. A particular shape of the ellipsoid comprising reflection surfaces even makes it possible to exert an action on the effect to be obtained. We have found that the most favorable results are obtained by using an ellipsoid corresponding to the following formula: (z-3,5) 2
 EMI8.1
 ¯ 572 + (z-3.5 - 2 16.4 + 0, $ 63 1., 62 - (z-3.5 - x "
2670 in which 1 Z 18.1 cm.



   The flattening of the upper cap of the reflectors, provided for the aforementioned reasons, has no effect on the effect produced by the lighting apparatus, nor above all on the lighting in the width of the public track.

 <Desc / Clms Page number 9>

 blique.



   It should also be pointed out (which is moreover evident from the shape of the reflection surfaces and the path of the rays) that, in a lighting apparatus according to the invention, it is widely taken into account that the light rays are emitted by a light source having a certain spatial extension, and not a point light source.



   CLAIMS 1. Lighting apparatus, intended in particular for the lighting of public roads, and comprising light sources mounted in concave reflectors, characterized in that the reflecting surfaces are formed by half of an ellipsoid divided into a plane passing through the major axis and the minor axis, and by at the mpins two concave reflectors 11,12, assembled edge to edge - whose caps directed towards each other have been cut, the major axes of the reflectors being aligned , while the light sources are centered on the parallel half-axes of the reflectors.


    

Claims (1)

2. Appareil d'éclairage suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la distance entre les deux sources lumineuses, leurs positions en hauteur sur les demi-axes, et la formule des demi-ellipsoïdes sont choisies telles que le rayon atteignant les surfaces de réflexion de l'un des réflecteurs en passant sous l'arête d'assemblage, et en partant de la source lumineuse de l'autre réflecteur, frap- pe le premier réflecteur en un point situé sur l'équateur formé sur le réflecteur par un plan passant par l'axe lon- gitudinal. 2. Lighting apparatus according to claim 1, characterized in that the distance between the two light sources, their positions in height on the half-axes, and the formula of the half-ellipsoids are chosen such that the radius reaching the surfaces of reflection of one of the reflectors passing under the assembly edge, and starting from the light source of the other reflector, strikes the first reflector at a point situated on the equator formed on the reflector by a plane passing through the longitudinal axis. 3. Appareil d'éclairage suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les réflecteurs creux assemblés bord à bord sont amovibles, 4. Appareil d'éclairage suivant la revendication 1 <Desc/Clms Page number 10> caractérisé en ce que deux cloisons de réflexion intermê- diaires ayant la forme de calottes extrêmes, sont inter- calées 'dans un réflecteur intermédiaire pour reconstituer les calottes 'extrêmes sectionnées des deux réflecteurs concaves aux extrémités de l'appareil d'éclairage, de fa- çon que ces deux réflecteurs concaves présentent la forme de demi-ellipsoïdes complets. 3. Lighting apparatus according to claim 1, characterized in that the hollow reflectors assembled edge to edge are removable, 4. Lighting apparatus according to claim 1 <Desc / Clms Page number 10> characterized in that two intermediate reflecting partitions having the form of end caps are interposed in an intermediate reflector to reconstitute the end caps cut off from the two concave reflectors at the ends of the lighting apparatus, so - As these two concave reflectors have the shape of complete semi-ellipsoids.
BE560064D BE560064A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE560064A true BE560064A (en)

Family

ID=182508

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE560064D BE560064A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE560064A (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5740314A (en) * 1995-08-25 1998-04-14 Edison Welding Institute IR heating lamp array with reflectors modified by removal of segments thereof
US5943474A (en) * 1997-07-09 1999-08-24 Branson Ultrasonics Corporation Welding method and apparatus
US5949959A (en) * 1997-07-09 1999-09-07 Branson Ultrasonics Corporation Welding method and apparatus

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5740314A (en) * 1995-08-25 1998-04-14 Edison Welding Institute IR heating lamp array with reflectors modified by removal of segments thereof
WO1999053237A1 (en) * 1996-08-23 1999-10-21 Edison Welding Institute Heating method and lamp array
US5943474A (en) * 1997-07-09 1999-08-24 Branson Ultrasonics Corporation Welding method and apparatus
US5949959A (en) * 1997-07-09 1999-09-07 Branson Ultrasonics Corporation Welding method and apparatus

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2702543A1 (en) Road headlamp assembly for vehicles comprising an auxiliary headlamp.
FR2536502A1 (en) CROSSING PROJECTOR FOR MOTOR VEHICLE
FR2831944A1 (en) VEHICLE HEADLIGHT AND LAMP UNIT FOR SUCH A HEADLIGHT
FR2819578A1 (en) VEHICLE HEADLIGHT WITH LATERAL ADJUSTABLE LIGHTING
FR3034494A1 (en) LUMINOUS MODULE FOR MOTOR VEHICLE PROJECTOR
EP0256930B1 (en) Fog lamp with transverse filament for motor vehicles
EP3315851B1 (en) Optical module for projecting a cutting light beam having horizontal focusing means
FR2975462A1 (en) OPTICAL UNIT, IN PARTICULAR FOR MOTOR VEHICLE
EP1433999A1 (en) Motor vehicle headlamp with a transverse light source
BE560064A (en)
FR2745365A1 (en) SIGNALING LIGHT WITH IMPROVED MEANS FOR LIGHT DISTRIBUTION
EP3124853B1 (en) Lighting and/or signalling device for a vehicle
FR2966221A1 (en) CUTTING LIGHTING MODULE WITH PARABOLIC REFLECTOR ARRANGED ON AN ELLIPTICAL REFLECTOR
EP3454096B1 (en) Fresnel lens with variable draw angle
EP1528313A2 (en) Vehicle headlamp with a discharge lamp
FR2602306A1 (en) CROSS-ROAD PROJECTOR WITH TWO TRANSVERSAL FILAMENTS FOR MOTOR VEHICLE
FR2928717A1 (en) LIGHTING DEVICE FOR MOTOR VEHICLE.
EP0933586B1 (en) Vehicle headlight comprising a transversal source and able to generate a V-shaped cut-off
FR2887959A1 (en) LUMINOUS PROJECTOR FOR MOTOR VEHICLE
FR2800152A1 (en) Automobile headlamp with infrared filter, reflector and beam concentrator which concentrates beam in a long linear zone in which the reflector is situated
FR2800439A1 (en) VEHICLE PROJECT, ESPECIALLY CROSSING PROJECTOR, WITH REDUCED SIZE
FR2768218A1 (en) LIGHTING AND SIGNALING DEVICE WITH OPTICAL LIGHT CONDUCT, IN PARTICULAR FOR MOTOR VEHICLES
WO1989008221A1 (en) Dipped headlamp with superimposed regions for automobiles
FR2489930A1 (en) Catoptric light source for vehicle headlamp - uses filament lamp in parabolic reflector to direct light along an internally reflecting duct shaped to concentrate light beam
BE431941A (en)