BE558419A - - Google Patents

Info

Publication number
BE558419A
BE558419A BE558419DA BE558419A BE 558419 A BE558419 A BE 558419A BE 558419D A BE558419D A BE 558419DA BE 558419 A BE558419 A BE 558419A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
temperature
crystal
frequency
oscillator according
sensitive element
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE558419A publication Critical patent/BE558419A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03BGENERATION OF OSCILLATIONS, DIRECTLY OR BY FREQUENCY-CHANGING, BY CIRCUITS EMPLOYING ACTIVE ELEMENTS WHICH OPERATE IN A NON-SWITCHING MANNER; GENERATION OF NOISE BY SUCH CIRCUITS
    • H03B5/00Generation of oscillations using amplifier with regenerative feedback from output to input
    • H03B5/30Generation of oscillations using amplifier with regenerative feedback from output to input with frequency-determining element being electromechanical resonator
    • H03B5/32Generation of oscillations using amplifier with regenerative feedback from output to input with frequency-determining element being electromechanical resonator being a piezoelectric resonator
    • H03B5/34Generation of oscillations using amplifier with regenerative feedback from output to input with frequency-determining element being electromechanical resonator being a piezoelectric resonator active element in amplifier being vacuum tube

Landscapes

  • Oscillators With Electromechanical Resonators (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention-se rapporte à des oscilla- -tours à cristal et des oscillateurs contrôles par cristal et s'adresse plus.particulièrement à la stabilisation de fré- quence pour des oscillateurs travaillant dans des températures ambiantes variables. 



   Jusqu'à présent il n'a été possible que d'obtenir des limites de fréquence étroites dans des oscillateurs à cristal où la température ambiante ne varie pas de plus de 5 degrés centigrades dans n'importe quelle direction, en choi- sissant une température moyenne de fonctionnement égale à la partie approximativement horizontale de la courbe fréquence- température. Lorsque des limites de fréquence très étroites doivent être observées ou lorsque la température ambiante 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   vare   dans une large bande, il faut enfermer le cristal dans un four contrôlé thermiquement dont la température est plus grande que la limite supérieure de la tempéra- ture ambiante.

   Quoique ce dispositif soit très satisfai- sant pour les conditions de fonctionnement les plus mau- vaises, en ce que la fréquence du cristal puisse, très ai- sément, être maintenue dans des limites étroites, la con- sommation de puissance d'un four peut, dans certaines cir- constances, constituer un désavantage sérieux, par exem- ple pour des équipements portatifs, et l'augmentation d'en-   combrementpeut   également être l'objet de critiques. 



   Le but de l'invention est de prévoir un dispo- sitif à utiliser dans un oscillateur à cristal ou dans un oscillateur contrôlé par cristal dans lequel la fréquence d'oscillation est maintenue dans des limites approximative- ment égales à un million, même avec de grandes variations de température ambiante, et dans lequel on peut utiliser un four contrôlé assez grossièrement ou, ce qui est   préfé-   rable, on peut éviter de devoir .enfermer l'unité dans un four contrôlé thermiquement. 



   Suivant l'invention, un oscillateur contient un cristal piézo-électrique et un circuit compensateur conte- nant un élément réactif et une résistance sensible à la température, dans lequel l'angle de phase de   l'admittanoe   de ce circuit compensateur change avec la température de fa- çon à maintenir la fréquence de l'oscillateur à peu-près constante. 



   On comprendra mieux l'invention à partir de la description de quelques modes d'exécution représentés au moyen d'exemples. La description se fera en liaison avec les dessins annexés, comprenant les figs. l à 10 où : 
Les figs. 1 à 3 représentent 3 modes d'exécution de l'invention. 



   La fig. 4 représente les caractéristiques de tem- pérature du cristal. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les   figs. 5   et 6 représentent des circuits équi- valents aux figs. 1 et 2 et utilisant des éléments inductifs. 



   Les   figs.7   et 8 représentent des dispositifs dans lesquels les éléments déterminant la fréquence sont contenus dans le circuit à contre-réaction   d'un   ampli. 



   La   fig.9   représente un dispositif utilisant des inductifs éléments réactifs/et capacitifs. 



   La fig.10 représente un dispositif pour anayutre type d'oscillateur. 



   L'invention est basée sur le principe que la fréquence d'oscillation d'un cristal dépend non seulement de son angle de coupe et de son épaisseur, mais également, à un degré moindre, de l'admittance et de la sensibilité de son circuit de fonctionnement. En rendant cette quantité va- rible avec la température, il est possible, au moyen   d'un   type convenable de cristal, d' exercer un contrôle qui change ' la fréquence dans le sens opposé au changement naturel de la fréquence du cristal avec les variations de température. 



  On peut obtenir une compensation exacte en connectant le cristal   à   un réseau déphaseur, dans lequel l'élément résis- tant est un thermistor. 



   Dans le mode d'exécution représenté à la fige 1 le cristal CR, la résistance R1, le tube thermo-ionique VT, font partie d'un oscillateur à cristal conventionnel, les éléments restants, non représentés, étant connectés, par exemple, à l'anode et à la cathode du tube. En dérivation avec le cristal est connectée une branche contenant un ther-   mistor   TH et une capacité C1 en série. Ce thermistor a un coefficient de température négatif pour la résistance c'est- à-dire que sa résistance diminue lorsque la température aug- mente. Lorsque la température varie, l'angle de phase de cette branche en dérivation varie également.

   A des températures basses, avec le thermistor dans sa condition de résistance é- levée, l'angle de phase sera près de zéro, et avec une augmen- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tation de température, l'impédance de thermistor diminue et   l'@ngle   de phase de la branche s'approche de - 90 . 



   Pour que ce   chanbement   de caractéristique de la branche shunt soit efficace afin de compenser le change- mentment de fréquence avec la variation de température du cristal, l'angle de coupe du cristal est calculé de façon à obtenir un coefficient de température positif dans la bande de température intéressée, la coractéristique de température normalement parabolique étant agencée, dans cet exemple, de façon à avoir sa partie horizontale pour l'extrémité supé- rieure de la bande de fréquences intéressées. Une courbe type qui convient pour être utilisée dans ce type de circuit, est   représentée   en "A" de la fig. 4, où le déphasage des fréquences est représenté par rapport à la tempérayure exprimée en degré centigrade.

   La composante capacitive du courant dans la branche suaut tend à diminuer la fréquence d'oscillation du cristal,' cet effet augmentant avec l'accroissement de température. 



  Au moyen d'un type de cristal approprié et par un choix des valeurs des capacité et thermistor, la compensation que l'on obtient est capable de maintenir la fréquence du cristal dans des limites étroites pour une large bande de températures. 



  Unecourbe type de déviation de fréquence est représentée en "B" à la fig.   4.   Pour certaines fréquences de résonance des cristaux de l'ordre de 10   mc/s ,  on a remarqué qu'un thermis- tor avec une résistance d'environ 2.ooo ohm. à la température ordinaire donne une compensation idéale en liaison avec une capacité comprise entre   4   p f et 12 p f. La 'valeur de la capa- cité est déterminée par l'accroissement de fréquence maximum à compenser et la valeur de la résistance du thermistor est choisie pour donner le degré maximum de compensation à la fréquence pour laquelle la pente de la caractéristique de température est l a plus forte. 



   Le circuit de la fig. 2 donne un effet semblable à celui de la fig. 1 mais dans ce cas le circuit de compensa- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tion, comprenant une capacité C2 et un thermistor TH2 en parallèle, est connecté en série avec la cristal CR Avec ce dispositif, utilisant un cristal ayant un coefficient de température positif pour la fréquence dans la bande de températures   intéressée   le thermistor TH2 aégalement un coefficient de température positif pour la résistance de façon que son effet sur le condensateur dérivé C2 soit ré- duit avecl'augementation de température. Cet accroissement de la capacité présente dans le circuit compense ainsi la tendance à l'augmentation de la fréquence d'oscillation du cristal. 



   Dans le dispositif représenté à la figure 3, on obtient un degré de compensation variable au moyen d'une      capacité   différentielle.   Dans ce circuit, le thermistor TH3 et une résistance fixe sont coupes  différentiellement   en   @erie   avec une capacité C3 au moyen d'une capacité diffé-   rentielle   C4 et le dispositif est tel que la fréquence no-   minale   du cristal est   tnoîns   affectée par le réglage que si la capacité   Gl de   la figure l était variable. 



   Les circuits représentés aux figs. 5 et 6sont directement équivalents aux dispositifs des   figso   1 et 2 utilisant des inductances 12 et L2 au lieu des condensateurs C1 et C2. On notera qu'un changement de l'inductance présente dans le circuit oscillant a un effet opposé, pour la fréquence de fonctionnement du cristal, au changement de la capacité et, par conséquent, les thermistors TH4 et TH5 auront des caractéristiques de sens opposé à celles des thermistors TH1 et TH2. 



   On remarquera que les dispositifs des figs 1, 2,   3, 5 et   6 sont des circuits contrôlant la fréquence de base pour des oscillateurs du type Miller, dans lesquels le cris- tal présente une impédance élevée pour la fréquence d' os-   cillation.   



   Dans les dispositifs représentés aux figs.7 et 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 ,l cristal a une impédance basse pour la fréquence   d'oscl-   lation et est connecté avec les éléments de circuit de compen- sation, dans un circuit à contre-réaction entre l'entrée et la sertie d'un ampli 2, est:destiné à apporter un gain pour la fréquence d'oscillation. Ce type d'oscillateur convient par-   ticulièrement   lorsqu'on utilise des cristaux harmoniques pour donner soit une très grande stabilité soit une très haute fré- quence. 



   A la fig. 7, on a représenté une inductance L3 en parallèle avec un thermistor TH6, quoique l'inductance puis- se être remplacée par une capacité si le sens du coefficient de bempératrue du thermistor change. il la fig. 8 le dispositif est rendu plus sensible par un circuit accordé qui comprend une capacité C5, une inductance L4 et l'élément sensible à la tem- pérature, le thermistor TH7. 



   Le dispositif représenté à la fig. 8 pourrait, bien tentendu, être modifié en plaçant le thermistor   TH7 en   série avec le condensateur C5 ou en prévoyant un thermistor en série avec chaque élément réactif. Un dispositif quelque peu semblable e s t représenté à la fig. 9, où les branches séparées en dérivation sur le cristal   CR   contiennent respectivement une   induc-   tance L5 en série avec un thermistor TH8 shunté par une ré- sistance R3 et un condensateur C6. un thermistor TH9,et une résistance R4,le tout en série.

   Ce circuit peut être utilisé pour donner une compensation de température lorsque la bande de températures s'étend au delà du sommet de la courbe para- bolique, représentée en partie   en A   de la fig. 4, et, par con- séquent la caractéristique de température du cristal est po- sitive pour une partie de la bande de températures et négative pour l'autre, avec entre les deux une région relativement ho- rizontale. Par conséquent la compensation en deux étages est. nécessaire et celle-ci est complétée par le circuit de la fig 9 comme suit.

   Avec un élément en cristal ayant une caractéris-   tiqùe   de température croissante   .ou   positive à la température 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la   @us   basse de la bande, la résistance du thermistor TH9 décroît avec l'augemntation de la température et, puisque sa résistance initiale est grande par rapport à la   résis-   tance R4, une plus grande capacité est introduite en déri- vation sur le cristal   Ci?   pour s'opposer à l'augmentation de la fréquence d'oscillation Cet effet se prolonge jusque la pointe de la caractéristique de température,

   la résis- tance du thermistor TH9 est basse par rapport à la valeur de la résistance R4 et de plus une augmentation de la tem- pérature est inefficace dans cette branche du circuit de compensation puisque   l'effet   du conducteur C6 est déterminé en substance par la résistance R4. 



   En même temps, dans la branche inductive du circuit de compensation, le thermistor TH8 a une   valeur   initiale grande par rapport à la résistance R3 et,par con- séquent, a un petit effet avec   l'augmentation   de la   tempé-   rature jusqu'à ce que   au-delà,   du sommet de la caractéris- tique de température, sa valeur deviennent progressivement plus basse que celle de la résistance R3. Ceci augmente   l'inductance   présente dans le circuit et, avec l'augmenta- tion de température, compense une caractéristique tombante ou négative du cristal. 



   Cn peut concevoir des circuits semblables ou plus complexes pour compenser, par exemple, une   caractéris-   tique de forme cubique d'un cristal, et ceux-ci peuvent con- tenir des résistances combinées en série ou en parallèle avec un condensateur ou une inductance. 



   La dispositif représenté à la fige 10 avec une inductance L6 en série avec le thermistor TH10.la combinai- son étant connectée en parallèle avec un cristal CR, est, placé dans un   circuit   oscillateur du type Pierce. La   compen-'   sation de température est   complétée     d'une   façon semblable à colle décrite   antérieurement   et il est possible,pour ce type   d'oscillation,   de concevoir des variations semblables du circuit de compensation et du cristl. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



  Daus certaines circonstances il peut être avan- 
 EMI8.1 
 ,;\... ;J: d'accLrdcr l'inertie thermique de la résistance sen- sible à la température à celle du cristal à compenser. Ceci serait Importanb si l'oscillatear était 'placé dans un endroit où des chnngemeiits de température peuvent être à la fois grands et rapides, par exemples dans des projectiles guidés. 



  D'une façon semblable, lorsqu'il y a des gradiantsde   tempé-   rature il est souhaitable que le cristal et la résis- tenxe sensible à la température soient soumis à la même tem- pérature et, afin qu'il En soit ainsi, le thermistor peut être intégré au cristal en montant la tête du   thermistor   sor la plaque de cristal. 



   Il peur être aussi avantageux d'utiliser des é- 
 EMI8.2 
 .; ..:.n+:: capacitifs dans le circuit de compensation qui sont 1J;'''ü:i\.!i.8S du type à coefficient de température élevé et agen- .:,j..; pour aider ' li compensation de température. On notera pour terminer qu'il n'est pas nécessaire que la résistance   @onsibel à   la température ait une caractéristique non liné- aire. 
 EMI8.3 
 



  R E V END ICA T lOTI 6 --------------------------- 
1. Oscillateur qui comprend un cristal pièzo-   électrique   et un circuit de compensation contenant un élément   réactif   et une résistance sensible à la température, dans le- 
 EMI8.4 
 cuel l'angle de phase de l'admittance de ce crédit compensateur change avec la température de façon à maintenir la fréquence ce l'oscillateur en substance constante.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to crystal oscillators and crystal controlled oscillators and is more particularly directed to frequency stabilization for oscillators operating in varying ambient temperatures.



   Until now it has only been possible to achieve narrow frequency limits in crystal oscillators where the ambient temperature does not vary by more than 5 degrees centigrade in any direction, by choosing a temperature. operating mean equal to the approximately horizontal part of the frequency-temperature curve. When very narrow frequency limits must be observed or when the ambient temperature

 <Desc / Clms Page number 2>

   Vare in a wide band, the crystal must be enclosed in a thermally controlled furnace whose temperature is greater than the upper limit of the ambient temperature.

   Although this device is very satisfactory for the worst operating conditions, in that the frequency of the crystal can, very easily, be kept within narrow limits, the power consumption of a furnace. can, in some circumstances, be a serious disadvantage, eg for portable equipment, and the increased footprint can also be criticized.



   The object of the invention is to provide a device for use in a crystal oscillator or in a crystal controlled oscillator in which the oscillation frequency is kept within limits approximately equal to one million, even with large quantities. large variations in ambient temperature, and in which a fairly coarsely controlled oven can be used or, preferably, the need to enclose the unit in a thermally controlled oven can be avoided.



   According to the invention, an oscillator contains a piezoelectric crystal and a compensator circuit containing a reactive element and a temperature sensitive resistor, in which the phase angle of the admittanoe of this compensator circuit changes with temperature. so as to keep the frequency of the oscillator roughly constant.



   The invention will be better understood from the description of some embodiments represented by means of examples. The description will be made in conjunction with the accompanying drawings, comprising figs. l to 10 where:
Figs. 1 to 3 represent 3 embodiments of the invention.



   Fig. 4 represents the temperature characteristics of the crystal.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figs. 5 and 6 represent circuits equivalent to FIGS. 1 and 2 and using inductive elements.



   Figs.7 and 8 show devices in which the elements determining the frequency are contained in the feedback circuit of an amplifier.



   Fig. 9 represents a device using inductive reactive / and capacitive elements.



   Fig.10 shows a device for anayutre type of oscillator.



   The invention is based on the principle that the oscillation frequency of a crystal depends not only on its cutting angle and its thickness, but also, to a lesser degree, on the admittance and sensitivity of its circuit. Operating. By making this quantity variable with temperature, it is possible, by means of a suitable type of crystal, to exert control which changes the frequency in the opposite direction to the natural change in the frequency of the crystal with the variations. temperature.



  Exact compensation can be obtained by connecting the crystal to a phase shifting network, in which the resistive element is a thermistor.



   In the embodiment shown in fig 1, the crystal CR, the resistor R1, the thermionic tube VT, form part of a conventional crystal oscillator, the remaining elements, not shown, being connected, for example, to the anode and cathode of the tube. In shunt with the crystal is connected a branch containing a thermistor TH and a capacitor C1 in series. This thermistor has a negative temperature coefficient for the resistance, ie its resistance decreases when the temperature increases. When the temperature varies, the phase angle of this branch branch also varies.

   At low temperatures, with the thermistor in its high resistance condition, the phase angle will be near zero, and with an increase

 <Desc / Clms Page number 4>

 The thermistor impedance decreases and the branch phase angle approaches -90.



   In order for this characteristic change of the shunt branch to be effective to compensate for the change in frequency with the change in temperature of the crystal, the cut angle of the crystal is calculated so as to obtain a positive temperature coefficient in the band. temperature concerned, the normally parabolic temperature characteristic being arranged, in this example, so as to have its part horizontal for the upper end of the frequency band concerned. A typical curve which is suitable for use in this type of circuit is shown at "A" in fig. 4, where the phase shift of the frequencies is represented with respect to the temperature expressed in degrees centigrade.

   The capacitive component of the current in the suaut branch tends to decrease the frequency of oscillation of the crystal, this effect increasing with the increase in temperature.



  By means of an appropriate type of crystal and a choice of capacitor and thermistor values, the compensation obtained is able to keep the frequency of the crystal within narrow limits for a wide range of temperatures.



  A typical frequency deviation curve is shown at "B" in fig. 4. For certain crystal resonance frequencies of the order of 10 mc / s, it has been observed that a thermistor with a resistance of about 2,000 ohms. at room temperature gives an ideal compensation in conjunction with a capacitance between 4 p f and 12 p f. The value of the capacitance is determined by the maximum increase in frequency to be compensated and the value of the resistance of the thermistor is chosen to give the maximum degree of compensation at the frequency for which the slope of the temperature characteristic is the same. stronger.



   The circuit of FIG. 2 gives an effect similar to that of FIG. 1 but in this case the compensation circuit

 <Desc / Clms Page number 5>

 tion, comprising a capacitor C2 and a thermistor TH2 in parallel, is connected in series with the crystal CR With this device, using a crystal having a positive temperature coefficient for the frequency in the temperature band concerned the thermistor TH2 also has a coefficient of positive temperature for the resistor so that its effect on the derivative capacitor C2 is reduced with the increase in temperature. This increase in the capacitance present in the circuit thus compensates for the tendency to increase the oscillation frequency of the crystal.



   In the device shown in Figure 3, a variable degree of compensation is obtained by means of a differential capacitor. In this circuit, the thermistor TH3 and a fixed resistor are differentially cut in @erie with a capacitor C3 by means of a differential capacitor C4 and the device is such that the nominal frequency of the crystal is tnoîns affected by the setting. only if the capacity G1 of FIG.



   The circuits shown in figs. 5 and 6 are directly equivalent to the devices of figs 1 and 2 using inductors 12 and L2 instead of capacitors C1 and C2. It will be noted that a change in the inductance present in the oscillating circuit has an opposite effect, for the operating frequency of the crystal, to the change in capacitance and, therefore, the thermistors TH4 and TH5 will have characteristics of opposite direction to those of TH1 and TH2 thermistors.



   Note that the devices of Figs 1, 2, 3, 5 and 6 are base frequency controlling circuits for Miller type oscillators, in which the crystal has a high impedance for the oscillation frequency.



   In the devices shown in figs. 7 and

 <Desc / Clms Page number 6>

 , the crystal has a low impedance for the oscillation frequency and is connected with the compensation circuit elements, in a feedback circuit between the input and the crimp of an amplifier 2, is: intended to provide a gain for the oscillation frequency. This type of oscillator is particularly suitable when using harmonic crystals to give either a very high stability or a very high frequency.



   In fig. 7, an inductor L3 has been shown in parallel with a thermistor TH6, although the inductance can be replaced by a capacitor if the direction of the temperature coefficient of the thermistor changes. he fig. 8 the device is made more sensitive by a tuned circuit which comprises a capacitor C5, an inductance L4 and the temperature sensitive element, the thermistor TH7.



   The device shown in FIG. 8 could, of course, be modified by placing the thermistor TH7 in series with the capacitor C5 or by providing a thermistor in series with each reactive element. A somewhat similar device is shown in FIG. 9, where the branched branches on crystal CR respectively contain an inductor L5 in series with a thermistor TH8 shunted by a resistor R3 and a capacitor C6. a thermistor TH9, and a resistor R4, all in series.

   This circuit can be used to provide temperature compensation when the temperature band extends beyond the top of the parabolic curve, shown in part at A in FIG. 4, and therefore the temperature characteristic of the crystal is positive for one part of the temperature band and negative for the other, with between the two a relatively horizontal region. Therefore the two-stage compensation is. necessary and this is completed by the circuit of fig 9 as follows.

   With a crystal element having an increasing or positive temperature characteristic to the temperature

 <Desc / Clms Page number 7>

 At the low end of the band, the resistance of thermistor TH9 decreases with the increase in temperature and, since its initial resistance is large compared to resistor R4, a greater capacitance is introduced in bypass on the crystal Ci? to oppose the increase in the oscillation frequency This effect continues until the peak of the temperature characteristic,

   the resistance of thermistor TH9 is low compared to the value of resistor R4 and furthermore an increase in temperature is ineffective in this branch of the compensation circuit since the effect of conductor C6 is determined in substance by the resistor R4.



   At the same time, in the inductive branch of the compensation circuit, the thermistor TH8 has a large initial value compared to the resistor R3 and, therefore, has a small effect with the increase in temperature up to that beyond the peak of the temperature characteristic, its value becomes progressively lower than that of resistor R3. This increases the inductance present in the circuit and, with the increase in temperature, compensates for a falling or negative characteristic of the crystal.



   Similar or more complex circuits can be designed to compensate, for example, for a cubic shape characteristic of a crystal, and these can contain resistors combined in series or in parallel with a capacitor or inductor.



   The device shown in fig. 10 with an inductor L6 in series with the thermistor TH10. The combination being connected in parallel with a crystal CR, is placed in a Pierce type oscillator circuit. The temperature compensation is completed in a glue-like fashion previously described and it is possible for this type of oscillation to design similar variations of the compensation circuit and the crystal.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



  Under certain circumstances it can be advanced.
 EMI8.1
 ,; \ ...; J: AccLrdcr the thermal inertia of the temperature-sensitive resistor to that of the crystal to be compensated. This would be important if the oscillator were placed in a location where temperature changes can be both large and rapid, for example in guided projectiles.



  Likewise, where there are temperature gradients it is desirable that the crystal and the temperature sensitive resistor be subjected to the same temperature and, in order to be so, the crystal and the temperature sensitive resistor. thermistor can be integrated into the crystal by mounting the thermistor head on the crystal plate.



   It can also be advantageous to use
 EMI8.2
 .; ..:. n + :: capacitors in the compensation circuit which are 1J; '' 'ü: i \.! i.8S of the high temperature coefficient type and agen-.:, j ..; to help temperature compensation. Finally, it will be noted that the resistance @onsibel to temperature does not have to have a non-linear characteristic.
 EMI8.3
 



  R E V END ICA T lOTI 6 ---------------------------
1. Oscillator which comprises a piezoelectric crystal and a compensation circuit containing a reactive element and a temperature sensitive resistor, in the-
 EMI8.4
 cuel the phase angle of the admittance of this compensating credit changes with temperature so as to keep the oscillator frequency substantially constant.


    

Claims (1)

2. Oscillateur suivant la revendication 1 dans lequel le circuit de compensateur, contenant un condensateur EMI8.5 on s(rie avec cet é16ment sensible à la température, est connecta en pral181e avec ce cristal et cet élément sensible à lx tempérakare à un coefficient de température pour la ré sistance de cens opposé au coefficient de température pour la fréquence du cristal dans une bande prédéterminée de <Desc/Clms Page number 9> @ @tures de fonctionnement. 2. Oscillator according to claim 1 wherein the compensator circuit, containing a capacitor EMI8.5 one s (laughs with this temperature sensitive element, is connected in pral181e with this crystal and this element sensitive to the temperakare at a temperature coefficient for the resistance of cens opposite to the temperature coefficient for the frequency of the crystal in a band predetermined of <Desc / Clms Page number 9> @ @tures of operation. 3. Oscillateur suivant la revendication 1 dans lequel la circuit de compensation comprend un condensateur connecte en parallèle avec cet élément sensible à la tempé- rature, ce circuit étant connecté en série avec ce cristal et cet élément sensible à la température à un coefficient de température pour la résistance de 'même,sens que le coeffi- cient de température pour la fréquence du cristal dans une bande prédéterminée de températures. 3. Oscillator according to claim 1 wherein the compensation circuit comprises a capacitor connected in parallel with this temperature sensitive element, this circuit being connected in series with this crystal and this temperature sensitive element at a temperature coefficient. for resistance of the same, meaning the temperature coefficient for the frequency of the crystal in a predetermined temperature band. 4. Oscillateur suivant la revendication 1. dans lequel ce circuit de compensation, contenant une inductance en série avec cet élément sensible à la température, est connecté en parallèle avec ce cristal, cet élément sensible à la température ayant un coefficient de température pour sens réstance de même/que le coefficient de température pour la fréquence du cristal dans une bande prédéterminée de tem- pératures. 4. Oscillator according to claim 1, in which this compensation circuit, containing an inductance in series with this temperature-sensitive element, is connected in parallel with this crystal, this temperature-sensitive element having a temperature coefficient for resistance direction. as well as the temperature coefficient for the frequency of the crystal in a predetermined band of temperatures. 5. Oscillateur suivant la revendication 1 dans lequel le circuit de compensation comprend une inductance connectée en parallèle avec cet élément sensibel à la tempé- rature) ce circuit étant connecté en série avec ce cristal et cet élément sensible à la température ayant un coefficient de température pour la résistance de sens opposé au coeffi- cient de température pour la fréquence du cristal dans une bande prédéterminée de températures de fonctionnement. 5. Oscillator according to claim 1 wherein the compensation circuit comprises an inductor connected in parallel with this temperature sensitive element) this circuit being connected in series with this crystal and this temperature sensitive element having a temperature coefficient. for the resistance opposite the temperature coefficient for the frequency of the crystal in a predetermined band of operating temperatures. 6. Oscillateur suivant la revendication 1 dans lequel ce circuit de compensation comprend un condensateur et une inductance combiné chacun avec une résistance sensible à la température dans lequel ce circuit est agencé pour com- penser un coefficient de température positif et négatif pour la fréquence du cristal dans Luie bande prédéterminée de tem-= pératures 7. Oscillateur suivant les revendications 1 à 6 dans lequel cette résistance sensible à la température fait <Desc/Clms Page number 10> partie intégrante du cristal. 6. Oscillator according to claim 1 wherein this compensation circuit comprises a capacitor and an inductor each combined with a temperature sensitive resistor in which this circuit is arranged to compensate a positive and negative temperature coefficient for the frequency of the crystal. in the predetermined band of temperatures = 7. Oscillator according to claims 1 to 6 wherein this temperature sensitive resistor is <Desc / Clms Page number 10> integral part of the crystal. 8. Oscillateur suivant les revendications 1 à 7 dans lequel l'inertie thermique de cette résistance sensible à la température est égale à l'inertie thermique de ce cristal. 8. Oscillator according to claims 1 to 7 wherein the thermal inertia of this temperature sensitive resistor is equal to the thermal inertia of this crystal. 9. Oscillateur suivant les revendications 1 à 8 dans lequel cet élément sensible à la température est connecté en série avec une résistance fixe. 9. Oscillator according to claims 1 to 8 wherein this temperature sensitive element is connected in series with a fixed resistance. 10. Oscillateur suivant les revendications 1 à 9 dans lequel cet élément sensible à la température est connecté en parallèle avec une résistance fixe. 10. Oscillator according to claims 1 to 9 wherein this temperature sensitive element is connected in parallel with a fixed resistor. Il. Oscillateur en substance comme décrit en se référant aux dessins annexés. He. Oscillator substantially as described with reference to the accompanying drawings.
BE558419D BE558419A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE558419A true BE558419A (en)

Family

ID=181490

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE558419D BE558419A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE558419A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0060165B1 (en) Frequency-controlled oscillator comprising a piezo-electric element and having an extended frequency variation range
BE558419A (en)
EP0678759A1 (en) Inductive proximity detector with adjustable frequency
FR2625629A1 (en) LOW NOISE OSCILLATOR
FR2615672A1 (en) OSCILLATOR WITH PIEZOELECTRIC RESONATOR COMPENSATED IN TEMPERATURE, WITH HIGH SPECTRAL PURITY AND FREQUENCY CONTROLLED
EP0120756B1 (en) Oscillator comprising high-frequency bandpass amplifier having an adaptable impedance
CH656032A5 (en) QUARTZ OSCILLATOR.
EP0113264B1 (en) High frequency oscillator with compensated isochronism deficiency
EP2070192B1 (en) Fast tracking filter
EP0128612A1 (en) Temperature-dependent variable-capacity circuit, and hyperfrequency temperature-dependent oscillator frequency-stabilized with the aid of such a circuit
BE435110A (en)
CH306468A (en) Arrangement for regulating the speed of a direct current motor.
BE536595A (en)
WO1992006538A1 (en) Temperature-compensated crystal oscillator
BE468484A (en)
BE371697A (en)
FR2549656A1 (en) QUARTZ OSCILLATOR COMPENSATED IN TEMPERATURE
BE472935A (en)
BE636281A (en)
CH537666A (en) Thermally compensated quartz oscillator
BE476619A (en)
BE469043A (en)
CH279475A (en) Device for automatic gain adjustment of an amplifier.
BE506643A (en)
CH330340A (en) Wideband Amplifier with Gate Modulation