BE558383A - - Google Patents

Info

Publication number
BE558383A
BE558383A BE558383DA BE558383A BE 558383 A BE558383 A BE 558383A BE 558383D A BE558383D A BE 558383DA BE 558383 A BE558383 A BE 558383A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
chamber
condensation chamber
condensation
vapors
walls
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE558383A publication Critical patent/BE558383A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C01INORGANIC CHEMISTRY
    • C01FCOMPOUNDS OF THE METALS BERYLLIUM, MAGNESIUM, ALUMINIUM, CALCIUM, STRONTIUM, BARIUM, RADIUM, THORIUM, OR OF THE RARE-EARTH METALS
    • C01F7/00Compounds of aluminium
    • C01F7/48Halides, with or without other cations besides aluminium
    • C01F7/56Chlorides
    • C01F7/58Preparation of anhydrous aluminium chloride
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C01INORGANIC CHEMISTRY
    • C01BNON-METALLIC ELEMENTS; COMPOUNDS THEREOF; METALLOIDS OR COMPOUNDS THEREOF NOT COVERED BY SUBCLASS C01C
    • C01B9/00General methods of preparing halides
    • C01B9/02Chlorides
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C01INORGANIC CHEMISTRY
    • C01GCOMPOUNDS CONTAINING METALS NOT COVERED BY SUBCLASSES C01D OR C01F
    • C01G33/00Compounds of niobium
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C01INORGANIC CHEMISTRY
    • C01PINDEXING SCHEME RELATING TO STRUCTURAL AND PHYSICAL ASPECTS OF SOLID INORGANIC COMPOUNDS
    • C01P2006/00Physical properties of inorganic compounds
    • C01P2006/80Compositional purity

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Inorganic Chemistry (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Inorganic Compounds Of Heavy Metals (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La condensation de chlorures tels que FeCl3, AlCl3, TaCl3 et NbCl5 directement à l'état   solide     présente;   du point de vue   technique,   quelque   difficultés,   du fait qu'on doit empêcher les chlorures de se déposer sous forme de croûtes sur les parois de la chambre de condensation. 



  La condensation des oxychlorures de niobium et de tantale s'avère tout particulièrement difficile. Ces composés 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 qui, comme   o@   le sait, se forment en quantité notable à coté des pentachlorures correspondants lorsqu'on chlore des   mé.   langes de minerai et de charbon avec du chlore gazeux à 600-1000 , ne montrent qu'une mauvaise tendance à la cris-   tallisation   et une tendance marquée à la formation, sur les parois, de revêtements très durs, ces parois étant à une température inférieure à la température de vaporisation des produits de la chloruration. Par cette formation de croûtes, on complique non seulement,l'extraction du produit, mais encore on rend plus difficile également l'évacuation de la chaleur de condensation des chlorures solides.

   La formation de croûtes peut même conduire à une obturation de l'appareillage et, par suite, souvent à des interruptions   Indésirables   dans la préparation continue des produits de   chloruration   obtenus à partir de minerais renfermant du niobium etdu tantale. 



   Pour   empêcher   la formation de croûtes, on a propo- sé divers moyens, par exemple la vibration mécanique des parois de la ohambre de condensation avec des marteaux, des frappeurs, par vibration à l'aide de vibreurs. Pour détacher les croûtes formées, on a en outre monté dans le condenseur dea dispositifs mécaniques de   Sahab,   Toutes ces mesures ap- portent avec elles des complications constructives, car on doit utiliser des pièces mues mécaniquement. 



   On a maintenant trouvé qu'on peut résoudre le 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 problème d'une manière déterminante   lorsqu'on   veille à ce que pondant la condensation des produits de   chloruration   sous forme de vapeur qui sont obtenus à partir de minerais ren- fermant du niobium et du tantale,on maintient la tendance à la formation de croûtes à   une   valeur minimum par le fait que les vapeurs sont refroidies à l'état solide en venant tout au plus en   contact   de façon   minime   avec les parois de   .

   la   chambre de condensation, de sorte qu'au moins la majeure partie des vapeurs de chloruration se trouve solidifiée dans l'espace libre par rayonnement   thermique,     c'est-à-dire   avant qu'elle ne vienne en contact avec les parois de la zone de condensation. 



   Dans ce bute on peut avantageusement faire passer les   vapeurs.   de chlorure, qui se trouvent à une température supérieure au point de condensation, à travers une conduite d'amenée chauffable maintenue au-dessus du point de conden-   sation   des vapeurs, jusqu'à l'intérieur d'une zone de con- densation refroidie dont les dimensions et la   tonne   sont choisies de manière que les vapeurs de chlorure chauffées . se condensent à   l'état   solide avant qu'elles,n'aient atteint les parois de la chambre de   condensation.   Toutefois la cham- bre de condensation sera d'autant plus grande que la vites- se et la température des vapeurs entrantes seront plus éle- vées.

   On utilise avantageusement une chambre de condensa- tion verticale, par exemple un condenseur cylindrique dans 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 lequel les   vapeu@s   de chlorure sont introduites par en haut. 



   Dans ce procédé, on obtient une évacuation supplé- mentaire de chaleur par   oonvection   lorsque les vapeurs de chlorure sont mélangées avec des gaz inertes comme le mono- oxyde de carbone, le dioxyde de carbone,le phosgène ou l'a- zote. Ici les températures et les dimensions de la conduite d'amenée et de la chambre peuvent être dimensionnées de manière que les gaz inertes viennent en contact avec la paroi froide de la chambre après condensation des chlorures métalliques, se mélangent alors avec les vapeurs de chloru- re non encore refroidies ou non encore suffisamment refroi- dies et provoquent ainsi leur autre refroidissement jusqu'à solidification. Ce cas se produit notamment dans la partie   inférieure   de la chambre de condensation.

   Un tel mélange de gaz inertes a lieu notamment lors de la   ohloruration   di- recte de minerais de niobium et/ou de tantale, ce qui fait que le présent procédé est particulièrement approprié pour la condensation directe après la   ohloruration.   



   D'autres caractéristiques et avantages de l'inven- tion ressortiront de la description qui va suivre en regard des dessins annexés représentant schématiquement et simple- ment à titre d'exemple un mode de réalisation d'une chambre de condensation conforme à l'invention : La fig. 1 est une vue d'un mode de réalisation d'une chambre de condensation pour la mise en oeuvre du procédé. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  La fig.2 est une   vue;   d'une variante de la fig. 1. 



   En tant- qu'exemple de   réalisation;,   la fige 1 montre   en coupa   une chambre de condensation   utilisable   pour la   mise   en ceuvre du présent   procédé.   Les vapeurs de chlorure 10 se trouvant à une température supérieure au point de condensa- tion et mélangées,de préférence, avec des gaz Inertes tels que CO, CO2, N2, pénètrent par la conduite d'amenée 17 chauffée à la température T1 Jusqu'à   l'embouchure     12   et faisant saillie du   couvercle 14   à   l'Intérieur   de la chambre 16, dans l'espace de   condensation   formé par, la chambre. 



  De préférence, la température T1 est maintenue au-dessus de la température de solidification des vapeurs de chlorure. 



  Le chauffage a   lieup   par exemple, à l'aide   d'une   spirale chauffante 19. Les parois 18 de la   chambre   de condensation 16 sont maintenues à une température constante T2, par exem- ple à   l'aide   de la double enveloppe 20, par refroidissement avec de l'air ou   éventuellement   avec un agent liquide de transmission de chaleur, la température T2 étant plus basse que T1.

   Par une adaptation convenable du diamètre et de la longueur de la chambre 16,   aine! 1   que des   températures   T1 et T2 à la composition   donnée   et la vitesse des vapeurs de   chlorure,   on réussit à faire   cristalliser   dans l'espace li- bre la quantité totale des chlorures sublimables et par sui- te à empêcher une   condensation   sur les parois. De façon cor- respondante, on peut, dans un appareillage de dimensions 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 données, et par réglage de la vitesse d'entrée des vapeurs de chlorure,   empêcher   également une condensation sur les parois de la chambre de condensation. Les chlorures solides se déposent dans la partie de fond 22 de la chambre, tandis que le gaz restant sort par la tubulure 24.

   Avantageusement, la conduite d'amenée 27 peut être pourvue dans le récipient, sur sa face externe, d'un Isolement thermique 21 pour empê- cher qu'elle n'échauffe par rayonnement les parois de la chambre. 



   La condensation des produits de   chloruration   noua forme de vapeurs dans l'espace libre de la zone. de   oonden-   sation peut, en outre, être assurée par le fait que   oonfor-   mémant à l'exemple d'exécution de la fig. 2, on interpose un gaz inerte entre les parois 18 de la chambre de conden- sation et les vapeurs venant de l'embouchure 12. Ce gaz est Introduit par les raccords 30. Comme gaz inerte, on peut utiliser par exemple de l'azote, du dioxyde de carbone, ou les gaz réactionnels débarrassés des produits de chlorura- tion. Dans ce dernier cas, on   renvoie à   l'ouverture 30 (comme indiqué par la flèche 32) les gaz d'échappement sortant de la conduite d'évacuation 24 après séparation des chlorures solides.

   Le gaz inerte froid peut, comme représenté, être amené à la chambre de'condensation le long des parois ou au voisinage direct des vapeurs de chlorure, par exemple en utilisant une conduite d'amenée disposée parallèlement et 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
 EMI7.1 
 aoizoen%rique:aes?, É> 1 awenée de vapeur.. 1 9ar un convenable Ce la température et de la qU!:frA';PH;; 6u gaz inerù<> a,jouté ooiài;lérùentaireae;t, on peut dljxdîner une quantité notable de la chaleur de c adensation, de eorte que les produits de chloruratloii qui ne peuvent at- telndre les parois par suite de l'enveloppe gazeuse froide enironsep ,pzflé:SS.3Jitent à 19ltt solide dans l'espace 11- bre ou dans le gaz de   séparation.   



   Dans le   même   but, on peut aussi ajouter, entre 
 EMI7.2 
 les parois de la ChélXî1bI'@ do condanoation et les gaz de chlo:'urat1on chaux:] qui entrantp au lieu d'un gaz inerte de séparation, Jes ompQ6és l1quidGS ne réag1Sûant pas sur les chlorures mtal1iques par exemple du tétrachlorure de si11c1uMp 'au tétz>aol1Àoz'uzte de titane ou du tétrachlorure do aarbone, de sous formo finement <aivi3ëe et dans des quantités t11s que tous les chlorures ajoutés à l'état liquide se vaporisent et restent: en phase vapeur, tandis que les chlorures solides sont. séparés Dans ce cas, on pourrait par exemple mettra en oeuvre des buses de pul- vérisation à la sortie des raccords 30. 



   La chambre de condensation peut être   réalisée   en 
 EMI7.3 
 nickel, en acier; on acier n1kelé ou émaïllé. Au cas où les parois de la chambre sont   maintenues   au-dessous de 100 C environ, on envisage   paiement   l'aluminium comme matériau de construction pour la chambre de condensation. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

      



   Suivant le présent procédé, on peut condenser dans l'appareillage conforme à l'invention les produits de chlo-   ruration   les plus divers qui passent directement à l'état solide, en empêchant largement une formation de croûtes. 



  Comme substances de départ, on envisage notamment les chlo- rures obtenus par   ohloruration   de minerais renfermant du niobium et du tantale, de préférence de mélanges de chlorures renfermant, à coté des   pentachlorures,   encore de l'oxychlo- rure de tantale et, de   préférence,   de   l'oxychlorure   de nio- bium.

   On parvient à de tels mélanges suivant des méthodes connues en elles-Mêmes, par exemple par   chloruration     d'un   mélange des oxydes du niobium et du tantale avec du chlore gazeux et un agent réducteur comme le charbon, à 400-1000 , dans un four à cuve ou dans un four tubulaire; dans ce cas, on peut utiliser les mélanges renfermant des oxydes du niobium et du tantale qui se présentent usuellement dans la technique ou aussi les produits naturels renfermant les deux éléments, la   plupart   du temps sous la forme de leurs oxydes, comme par exemple les minerais soumis éventuellement à un traite- ment   ultérieur   en vue d'un enrichissement, par exemple la niobite, la   tantalite,   le   chloropyrite,     etc.   



   Dans les exemples non limitatifs qui suivent, et saut indication contraire; les parties et pourcentages s'en- tendent en poids, et les températures sont indiquées en de- grés centigrades. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 
 EMI9.1 
 



  Àà'<La.i>ipl# µ E utiliat un.tour préchauffé à 7000 et prdson. tant. un c.@s.3tre interne Ce 60 mm, on chlore dans un courant continue de   chloreb     d'un   débit de 1 litre par   minuta,   des briquettes obtenues à partir de 80 parties de minerai de 
 EMI9.2 
 eoloNbite et de 20 parties de suie. La temi?ér0aturt  dans le four de chloruration a maintenue pendant la réaction à 
 EMI9.3 
 750 0 environ et les produits de chloruratlon chauds ont été itrc'Sults à une vitesse de 40 cm par seconde, à travers une conduite 6'amen&e clijun diamètre de 15 nwa maintenue éleotri- qUGl'1ent à 4500, par en haut dans une chambre de uardansatlon cyl:t.l'1driqu43 veI.t1,t:;al d'un diamètre interne (la 120  ce et d'une hauteur de 250 rmi.

   L'embouchure de la conduite dam0née main- tenue à 4500 par ultio résistance chauffantè (désignée par E sur le   dessin)   De trouvait 50 mm au-dessous du   couvercle   ob- turant la chambre de   condensation.   Les parais de la chambre 
 EMI9.4 
 de condensation ont été maintenues de Jo textérieur à la tU1pé-' rature ambiante à l'aide d'un courant d'air. 



  1.e produit cr1.tal11aé fojnüd 0ia1t Ce oon#11#;..>ioe .finement pUlvérulente.. meuble et soûlant bien. Il ne 1> ' ùElt pas produit de   formation   de croûtes sur   les parois.   De petits   dépôts   de poussière glissaient des parois dès qu'ils avaient atteint une masse notable. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Exemple 2   -----------   
Dans un autre exemple, on a produit un courant de produits de chloruration renfermant 30 à 40% en volume de vapeurs de chlorure métallique et l'a introduit dans la   @   chambre de condensation à une vitesse de 30 litres par minu- te et à une température de 300 .

   La conduite d'amenée se   terminait à     70   mm au-dessous du couvercle à l'intérieur du condenseur et possédait un diamètre de 30   mm.   Le conden- seur cylindrique possédait lui-même un diamètre de   20   cm et une   longeur   de 350   cm.   La vitesse du courant des va- peurs de chlorure atteignait à la sortie de la conduite d'amende dans le condenseur, 0,7   m/sec.   Les parois du con- denseur étaient refroidies à la température ambiante par un courant d'air. 



   Le produit formé était meuble et coulait librement. 



  Si lors d'un essai de   contrôle,   on augmentait la température d'entrée, il se formait alors des   dépota   sur le couvercle du condenseur. Par contre, si pour la même valeur de la vitesse d'entrée, on   raccourcissait   la partie cylindrique du   conden-   seur, il se   formait   alors dans les conduites des gaz   d'échap-   pement des dépôts durs de chlorure, par suite de la conden- sation incomplète dans le condenseur. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Exemple 3 
Dans le dispositif de chloruration, on a produit un mélange de chloruration qui était composé à peu près dans la proportion de 2:3 par des vapeurs de chlorure et par des gaz   réactionnels,   Ce mélange a été introduit dans le condenseur à une température de 300  et suivant une quantité d'environ 200   litres   par minute. Le   condenseur   possédait une forme cylindriue avec une partie de fond rétrécie conique- ment   (comme   sur les dessins) et possédait un diamètre de 800 mm, la partie cylindrique ayant   une longueur   de 1300 mm. 



  La conduite d'amende faisait saillie du couvercle de 200 mm à 1'intérieur de la chambre du condenseur et possédait à l'embouchure un diamètre de 20 mm. Elle a été maintenue par chauffage à la température des vapeurs introduites   (en-   viron 300 ). La vitesse à l'entrée atteignait 0,1 m par   se-     conde.   Pour son   refroidissement,   le condenseur possédait une enveloppe double dans laquelle on a   maintenu   un courant   d'air   ininterrompu. 



   Le produit obtenu s'avérait former des cristaux fins à grossiers suivant que la température à l'embouchure variait à   l'intérieur   de 250-350 . 



   Il est   évident   que l'appareillage   décrit   ci-dessus peut convenir à des ordres de grandeur quelconques. Pour l'effet   rechercher   il est simplement déterminant que la 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 vitesse des vapeurs, l'intervalle entre l'embouchure des va- peurs de chlorure chaudes et la paroi immédiatement voisine., la température des vapeurs et celles des parois de la chambre de condensation soient mutuellement ajustées de manière que les vapeurs de chlorure se solidifient dans   ltespace   libre avant de rencontrer les parois.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Condensation of chlorides such as FeCl3, AlCl3, TaCl3 and NbCl5 directly in the solid state present; from a technical point of view there are some difficulties, since the chlorides must be prevented from depositing in the form of crusts on the walls of the condensation chamber.



  The condensation of niobium and tantalum oxychlorides is particularly difficult. These compounds

 <Desc / Clms Page number 2>

 which, as o @ knows, are formed in significant quantities next to the corresponding pentachlorides when chlorinated metals. swags of ore and coal with chlorine gas at 600-1000, show only a poor tendency to crystallize and a marked tendency to form, on the walls, very hard coatings, these walls being at a temperature lower than the vaporization temperature of the chlorination products. This formation of crusts not only complicates the extraction of the product, but also makes it more difficult to remove the heat of condensation of the solid chlorides.

   The formation of crusts can even lead to plugging of the apparatus and, consequently, often to undesirable interruptions in the continuous preparation of the chlorination products obtained from ores containing niobium and tantalum.



   To prevent the formation of crusts, various means have been proposed, for example, mechanical vibration of the walls of the condensation chamber with hammers, beaters, by vibration with the aid of vibrators. In order to detach the crusts formed, moreover mechanical devices of Sahab have been mounted in the condenser. All these measures bring with them constructive complications, since mechanically driven parts must be used.



   We have now found that we can solve the

 <Desc / Clms Page number 3>

 This is a critical problem in ensuring that by providing for the condensation of the vapor-form chlorination products which are obtained from ores containing niobium and tantalum, the crusting tendency is maintained. a minimum value by the fact that the vapors are cooled in the solid state coming in contact at most minimally with the walls of.

   the condensation chamber, so that at least the major part of the chlorination vapors is solidified in the free space by thermal radiation, that is to say before it comes into contact with the walls of the condensation area.



   The vapors can advantageously be passed through this abutment. of chloride, which is at a temperature above the condensation point, through a heatable supply line maintained above the point of condensation of the vapors, to the interior of a condensation zone cooled whose dimensions and ton are chosen so that the heated chloride vapors. condense in a solid state before they reach the walls of the condensation chamber. However, the greater the speed and temperature of the incoming vapors, the greater the condensation chamber.

   Advantageously, a vertical condensing chamber is used, for example a cylindrical condenser in the

 <Desc / Clms Page number 4>

 which the chloride vapors are introduced from above.



   In this process, additional convection heat removal is obtained when the chloride vapors are mixed with inert gases such as carbon monoxide, carbon dioxide, phosgene or nitrogen. Here the temperatures and dimensions of the supply pipe and the chamber can be dimensioned so that the inert gases come into contact with the cold wall of the chamber after condensation of the metal chlorides, then mix with the chlorine vapors. re not yet cooled or not yet sufficiently cooled and thus cause their further cooling until solidification. This case occurs in particular in the lower part of the condensation chamber.

   Such a mixture of inert gases takes place in particular during the direct hydrochlorination of niobium and / or tantalum ores, which makes the present process particularly suitable for the direct condensation after the hydrochlorination.



   Other characteristics and advantages of the invention will emerge from the description which follows with reference to the appended drawings showing schematically and simply by way of example an embodiment of a condensation chamber in accordance with the invention. : Fig. 1 is a view of an embodiment of a condensation chamber for carrying out the method.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  Fig.2 is a view; of a variant of FIG. 1.



   As an exemplary embodiment, Fig. 1 shows a section of a condensation chamber which can be used for carrying out the present process. Chloride vapors 10 at a temperature above the condensing point and mixed, preferably with inert gases such as CO, CO2, N2, enter through the supply line 17 heated to temperature T1 up to at the mouth 12 and protruding from the cover 14 inside the chamber 16, into the condensation space formed by the chamber.



  Preferably, the temperature T1 is maintained above the solidification temperature of the chloride vapors.



  The heating takes place, for example, using a heating coil 19. The walls 18 of the condensation chamber 16 are maintained at a constant temperature T2, for example using the double jacket 20, for example. cooling with air or possibly with a liquid heat transfer agent, the temperature T2 being lower than T1.

   By suitable adaptation of the diameter and length of the chamber 16, groin! 1 that at temperatures T1 and T2 at the given composition and the speed of the chloride vapors, it is possible to crystallize in free space the total quantity of the sublimable chlorides and consequently to prevent condensation on the walls. Correspondingly, we can, in an apparatus of dimensions

 <Desc / Clms Page number 6>

 data, and by adjusting the inlet speed of the chloride vapors, also prevent condensation on the walls of the condensation chamber. The solid chlorides settle in the bottom part 22 of the chamber, while the remaining gas exits through the tubing 24.

   Advantageously, the supply pipe 27 can be provided in the container, on its external face, with a thermal insulation 21 to prevent it from heating the walls of the chamber by radiation.



   Condensation of the chlorination products formed vapors in the headspace of the area. of oondensation can, moreover, be ensured by the fact that oinforming to the exemplary embodiment of FIG. 2, an inert gas is interposed between the walls 18 of the condensation chamber and the vapors coming from the mouth 12. This gas is introduced through the connectors 30. As inert gas, nitrogen can be used, for example. , carbon dioxide, or the reaction gases freed from chlorination products. In the latter case, the exhaust gases leaving the discharge line 24 are returned to the opening 30 (as indicated by the arrow 32) after separation of the solid chlorides.

   The cold inert gas can, as shown, be supplied to the condensation chamber along the walls or in the direct vicinity of the chloride vapors, for example by using a supply line arranged in parallel and

 <Desc / Clms Page number 7>

 
 EMI7.1
 aoizoen% rique: aes ?, É> 1 awenée of vapor .. 1 9ar a suitable This temperature and qU!: frA '; PH ;; If the inert gas is added to the initial gas, a notable quantity of the heat of condensation can be exuded, so that the products of chlorination which cannot reach the walls as a result of the cold gas envelope. enironsep, pzflé: SS.3Jitent at 19ltt solid in space 11- bre or in the separation gas.



   For the same purpose, we can also add, between
 EMI7.2
 the walls of the ChelXî1bI '@ do condanoation and the chlo gases:' urat1on lime:] which enteringp instead of an inert gas of separation, the ompQ6és l1quidGS do not react on metal chlorides for example si11c1uMp tetrachloride 'in titanium tetrachloride or aarbone tetrachloride, in finely developed form and in amounts such that all chlorides added in the liquid state vaporize and remain in the vapor phase, while the solid chlorides are. separate In this case, it would be possible, for example, to use spray nozzles at the outlet of the fittings 30.



   The condensation chamber can be made in
 EMI7.3
 nickel, steel; n1kelé or enameled steel. In the event that the walls of the chamber are kept below approximately 100 ° C, consideration is given to paying aluminum as the material of construction for the condensation chamber.

 <Desc / Clms Page number 8>

      



   According to the present process, the most diverse chlorination products which pass directly to the solid state can be condensed in the apparatus according to the invention, largely preventing the formation of crusts.



  As starting substances, one envisages in particular the chlorides obtained by ohlorination of ores containing niobium and tantalum, preferably of mixtures of chlorides containing, next to pentachlorides, also tantalum oxychloride and, preferably. , niobium oxychloride.

   Such mixtures are obtained according to methods known per se, for example by chlorination of a mixture of the oxides of niobium and tantalum with gaseous chlorine and a reducing agent such as carbon, at 400-1000, in a furnace. tank or in a tube furnace; in this case, one can use the mixtures containing oxides of niobium and tantalum which are usually present in the art or also the natural products containing the two elements, most of the time in the form of their oxides, such as for example ores possibly subjected to a further treatment for enrichment, for example niobite, tantalite, chloropyrite, etc.



   In the non-limiting examples which follow, and without indication to the contrary; parts and percentages are by weight, and temperatures are shown in degrees centigrade.

 <Desc / Clms Page number 9>

 
 EMI9.1
 



  Àà '<La.i> ipl # µ E use a.turn preheated to 7000 and prdson. so much. an internal c. @ s.3tre This 60 mm, we chlorinate in a continuous stream of chlorineb with a flow rate of 1 liter per minute, briquettes obtained from 80 parts of ore of
 EMI9.2
 eoloNbite and 20 parts soot. The temperature in the chlorination furnace was maintained during the reaction to
 EMI9.3
 750 0 approximately and the hot chlorurate products were carried out at a speed of 40 cm per second, through a pipe 6'including a diameter of 15 nwa maintained electrically at 4500, from above in a chamber de uardansatlon cyl: t.l'1driqu43 veI.t1, t:; al with an internal diameter (the 120 ce and a height of 250 rmi.

   The mouth of the damaged pipe, held at 4500 by ultraheating resistance (designated by E in the drawing), was located 50 mm below the cover closing the condensation chamber. Parais of the room
 EMI9.4
 condensation was kept from above room temperature by means of a stream of air.



  1.e product cr1.tal11aé fojnüd 0ia1t Ce oon # 11 #; ..> ioe .finely powdered .. loose and well-fueled. It does not produce crusting on the walls. Small deposits of dust slipped from the walls as soon as they had reached a noticeable mass.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   Example 2 -----------
In another example, a chlorination product stream containing 30-40 vol.% Metal chloride vapor was produced and introduced into the condensation chamber at a rate of 30 liters per minute and at a rate of 30 liters per minute. temperature of 300.

   The supply line terminated 70 mm below the cover inside the condenser and had a diameter of 30 mm. The cylindrical condenser itself had a diameter of 20 cm and a length of 350 cm. At the outlet of the fine line in the condenser, the speed of the chloride vapor stream reached 0.7 m / sec. The walls of the condenser were cooled to room temperature by a stream of air.



   The product formed was loose and flowed freely.



  If during a control test, the inlet temperature was increased, deposits formed on the condenser cover. On the other hand, if for the same value of the inlet velocity, the cylindrical part of the condenser was shortened, then hard deposits of chloride were formed in the pipes of the exhaust gases, as a result of the conden - incomplete station in the condenser.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   Example 3
In the chlorination device, a chlorination mixture was produced which was composed in approximately the proportion of 2: 3 by chloride vapors and by reaction gases. This mixture was introduced into the condenser at a temperature of 300 and in an amount of about 200 liters per minute. The condenser had a cylindrical shape with a conically narrowed bottom portion (as in the drawings) and had a diameter of 800 mm, the cylindrical portion having a length of 1300 mm.



  The fine line protruded from the cover 200mm inside the condenser chamber and at the mouth had a diameter of 20mm. It was maintained by heating to the temperature of the vapors introduced (about 300). The speed at the entrance reached 0.1 m per second. For its cooling, the condenser had a double jacket in which an uninterrupted air flow was maintained.



   The product obtained was found to form fine to coarse crystals depending on whether the temperature at the mouth varied within 250-350.



   It is obvious that the apparatus described above can be suitable for any orders of magnitude. For the desired effect it is simply decisive that the

 <Desc / Clms Page number 12>

 vapor velocity, the interval between the mouth of the hot chloride vapors and the immediately adjacent wall., the temperature of the vapors and those of the walls of the condensation chamber are mutually adjusted so that the chloride vapors solidify in the free space before meeting the walls.


    

Claims (1)

Revendications Un procède pour condenser des chlorures métal- liques directement à l'état solide tout en empêchant largement la formation de croûtes, ledit procédé étant carac- térisé par le fait que les vapeurs de chlorure sont refroi- dies à l'état solide en venant tout au plus en contact mini- me avec lés parois de la chambre de condensation. Claims A process for condensing metal chlorides directly in the solid state while largely preventing the formation of crusts, said process being characterized by the fact that the chloride vapors are cooled to the solid state by coming all the way. at most in minimal contact with the walls of the condensation chamber. Le présent procédé peut encore être caractérise par les points suivants, considérés séparément ou en combinaison-. The present process can be further characterized by the following points, considered separately or in combination. 1) Lorsqu'il sert à la condensation de matières ren- fermant des produits de chloruration du niobium et du tantale, les produits de chloruration sont introduits à l'intérieur de la chambre de condensation refroidie par une conduite d'amenée chauffée, maintenu au-dessus du point de solidification des chlorures métalliques et faisant saillie à 1'Intérieur de la chambre de condensation, et la vitesse d'entrée, les dimen- sions et la température de la chambre de condensation sont mutuellement ajustées de manière que les chlorures se soli- difient dans l'espace libre. 1) When used for the condensation of materials containing chlorination products of niobium and tantalum, the chlorination products are introduced into the cooled condensing chamber by a heated supply line, maintained at -above the solidifying point of the metal chlorides and protruding inside the condensing chamber, and the inlet speed, dimensions and temperature of the condensing chamber are mutually adjusted so that the chlorides are solidify in free space. 2) Les mélanges obtenus lors de la chloruration des minerais de niobium et de tantale sont directement délivrés à la chambre de condensation. 2) The mixtures obtained during the chlorination of niobium and tantalum ores are delivered directly to the condensation chamber. 3) Entre les parois de la chambre de condensation et les vapeurs qui entrent, on fait passer un courant froid de <Desc/Clms Page number 14> gaz inerte. 3) Between the walls of the condensation chamber and the entering vapors, a cold current of <Desc / Clms Page number 14> inert gas. 4) On utilise comme gaz inerte un gaz réactionnel refroidi et exempt de chlorure. 4) A cooled reaction gas free of chloride is used as inert gas. 5) On utilise comme gaz inerte du dioxyde de carbone. 5) Carbon dioxide is used as inert gas. II. Une chambre de condensation pour la mise en oeuvre du procédé défini ci-dessus, caractérisé par le fait qu'elle comporte une conduite d'amenée chauffable, en saillie à l'intérieur de la chambre de condensation et amenant les vapeurs de chlorure. II. A condensation chamber for carrying out the process defined above, characterized in that it comprises a heatable supply pipe, projecting inside the condensation chamber and bringing in the chloride vapors. La chambre de condensation précitée peut encore être caractérisée par les points suivants 6) La conduite chauffable amenant les vapeurs ohau- des de chlorure fait saillie dans la chambre de condensation jusqu'au quart de la hauteur de cette dernière. The above-mentioned condensation chamber can be further characterized by the following points 6) The heatable pipe carrying the hot chloride vapors protrudes into the condensation chamber up to a quarter of the height of the latter. 7) La température de la conduite d'amenée est main- tenue au-dessus de la température de solidification des chlo- rures métalliques. 7) The temperature of the supply line is kept above the solidification temperature of the metal chlorides. 8) La vitesse de sortie des vapeurs de la conduite d'amenée, ainsi que les dimentsiona et la température de la chambre de condensation sont mutuellement ajustées de manière que les chlorures se solidifient avant de rencontrer les parois de la chambre. 8) The outlet speed of the vapors from the supply pipe, as well as the dimensions and the temperature of the condensation chamber are mutually adjusted so that the chlorides solidify before meeting the walls of the chamber.
BE558383D BE558383A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE558383A true BE558383A (en)

Family

ID=181463

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE558383D BE558383A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE558383A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN113932614A (en) * 2021-10-31 2022-01-14 龙佰禄丰钛业有限公司 Chlorination furnace gas inlet system and control method

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN113932614A (en) * 2021-10-31 2022-01-14 龙佰禄丰钛业有限公司 Chlorination furnace gas inlet system and control method

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2677998A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR MAKING A GAS DIFFUSION LAYER THROUGH AN ALUMINUM WELL.
FR2554457A1 (en) PROCESS AND INSTALLATION FOR THE PURIFICATION OF HOT GASES WITH HEAT RECOVERY
BE558383A (en)
JPS589356B2 (en) Atsuri Yoku Ouke Tedousasuru Slag Yoku Seisei Souchi
FR2512799A1 (en) PROCESS FOR OBTAINING A TITANIUM TETRACHLORIDE BROADLY FREE OF ALUMINUM CHLORIDE FROM TITANIFE RAW MATERIALS CONTAINING ALUMINUM COMPOUNDS
US2668424A (en) Process for cooling vaporous materials
EP0125173B1 (en) Process for producing solid metal particles from a molten metal
CA1159653A (en) Pneumatic stirring process for a bath of molten metal
US1940619A (en) Processing magnesium
FR2514028A1 (en) PROCESS FOR THE SELECTIVE CHLORINATION OF MIXTURES OF METAL OXIDES OF NATURAL OR SYNTHETIC ORIGIN
CN101535184B (en) Process for making pigmentary titanium dioxide
Martin CCLXVI.—Researches on silicon compounds. Part VI. Preparation of silicon tetrachloride, disilicon hexachloride, and the higher chlorides of silicon by the action of chlorine on 50 per cent. Ferrosilicon, together with a discussion on their mode of formation
JPS621321B2 (en)
FR2463745A1 (en) PROCESS FOR PREPARING CARBONYL SULFIDE
CA1339601C (en) Aluminium chloride granules and process for preparing the same
JP2010505007A5 (en)
JP2009292675A (en) Manufacturing method and device for silicon or halogenated silane
BE383439A (en)
BE566812A (en)
BE629765A (en)
BE504389A (en)
BE639491A (en)
CH294067A (en) Process for producing at least 99% aluminum by direct distillation of aluminum alloyed with other metals and furnace for carrying out this process.
BE830339A (en) PROCESS FOR PREPARING METAL MANGANESE USING A COMPOUND OF A TRANSPORT METAL
BE551196A (en)