BE556984A - - Google Patents

Info

Publication number
BE556984A
BE556984A BE556984DA BE556984A BE 556984 A BE556984 A BE 556984A BE 556984D A BE556984D A BE 556984DA BE 556984 A BE556984 A BE 556984A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
electrodes
current
precipitation
output
pulse
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE556984A publication Critical patent/BE556984A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B03SEPARATION OF SOLID MATERIALS USING LIQUIDS OR USING PNEUMATIC TABLES OR JIGS; MAGNETIC OR ELECTROSTATIC SEPARATION OF SOLID MATERIALS FROM SOLID MATERIALS OR FLUIDS; SEPARATION BY HIGH-VOLTAGE ELECTRIC FIELDS
    • B03CMAGNETIC OR ELECTROSTATIC SEPARATION OF SOLID MATERIALS FROM SOLID MATERIALS OR FLUIDS; SEPARATION BY HIGH-VOLTAGE ELECTRIC FIELDS
    • B03C3/00Separating dispersed particles from gases or vapour, e.g. air, by electrostatic effect
    • B03C3/34Constructional details or accessories or operation thereof
    • B03C3/66Applications of electricity supply techniques

Landscapes

  • Electrostatic Separation (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne les appareils de précipitation é- lectrostatique, notamment un dispositif pour la commande de la source de courant d'un appareil de précipitation en vue de l'élimination des arcs de décharge. 



   Le but de la présente invention est de supprimer les arcs de dé- décharge qui se présentent entre les électrodes de précipitation et la mas- se, cette suppression ayant lieu par une interruption périodique et de très courte durée du courant de charge des électrodes. Dans un appareil de pré- cipitation, dans lequel le gaz circule à grande vitesse, par exemple d'en- viron 12 m/seco, l'interruption temporaire du courant d'ionisation sert à réduire au minimum les arcs de décharge en abrégeant le temps pendant lequel ils peuvent se former. Ces périodes d'interruption du courant sont tellement courtes que l'ionisation normale est maintenue à l'intérieur de l'appareil de précipitation par la capacité électrostatique des électrodes et des con- ducteurs d'arrivée du courant. 



   L'invention sera mieux comprise par la description détaillée ci- après d'un mode de mise en oeuvre en regard du dessin annexé, sur lequel-. 



   La fige 1 est une vue schématique d'un appareil épurateur de gaz selon l'invention et de sa source de courant. 



   Les figs. 2a, 2b, 2cv et 2d sont des diagrammes montrant la forme sous laquelle se présente le courant dans un appareil de précipitation équi- pé d'un dispositif de 'commande selon la présente invention. 



   En ce qui concerne l'appareil de précipitation indiqué schémati- quement dans la partie supérieure de la figo 1, le chiffre de référence 10 désigne un conduit par lequel arrivent des gaz chargés d'impuretés, prove- nant d'un four ou appareil similaireo Il est un conduit de départ des gaz épuréso Entre les conduits 10 et 11 est intercalé le carter fixe 12 de l'ap- pareil de précipitation. Ce carter est divisé intérieurement en comparti- ments ayant la forme de secteurs, et dont quatre 13,   14,15,   16 apparaissent sur la figo i, La surface collectrice est formée dans chaque compartiment par des cloisons, qui se présentent sous la forme de canaux ouverts aux deux extrémités et pouvant recevoir une section transversales hexagonale. Dans chaque canal à gaz passe longitudinalement une électrode centrale 18.

   Le courant est amené dans chaque compartiment par l'un de plusieurs conducteurs d'alimentation 20, 21, 22, 23 (figo 1) pour appliquer une charge électrique aux électrodes 18. 



   Dans le bas du carter 12 est ménagée une chambre 30 dans laquelle débouche le conduit d'arrivée 10, et cette chambre communique par une ou- verture annulaire avec l'espace dans lequel sont disposées les électrodes et les cloisons collectrices. Dans la chambre 30 est montée une trémie ro- tative 32, dont la partie inférieure passe avec étanchéité à travers une ouverture 33 pratiquée dans le cartero Cette trémie repose sur un palier approprié, et elle est prolongée dans le bas par une tubulure d'évacuation 34 débouchant à l'extérieur. 



   A l'extrémité supérieure du carter est montée une boîte de dis- tribution rotative 35, munie d'une aile en forme de secteur formant une chambre contenant un élément de nettoyage sous la forme d'un conduit 38 en- traîné en rotation avec la boite de distribution par train d'engrenages approprié. Le conduit 38 est raccordé à une source de fluide à haute pressi- on qui peut être une source d'air chaud. La boite de distribution 38 inter- vient pour isoler un compartiment ou un groupe d'électrodes, à nettoyer des autres compartiments dans lesquels le gaz continue de circuler. La trémie intervient de la même manière à l'extrémité inférieure de l'appareil.

   Il 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 est évident que, pendant la rotation de la trémie 32 et de la boîte de dis- tribution 35, les groupes d'électrodes des différents compartiments peuvent être successivement nettoyés sans aucune interruption du courant gazeux tra- versant l'appareil. 



   Une seule source de courant 40 est prévue pour fournir le courant nécessaire à tous les groupes d'électrodes de l'appareil de précipitation, par un conducteur 41 connecté aux différents dispositifs de commande de chaque groupe d'électrodes. Ces dispositifs de transmission ou de commande de l'énergie électrique comprennent des tubes électroniques 36 auxquels une ,tension de polarisation négative prédéterminée est appliquée par un conduc- teur 42. Le conducteur 41 applique la tension d'alimentation aux filaments des tubes, dont les grilles reçoivent la tension de polarisation. On décrira en détail l'agencement du tube 36 du côté droit, et il est entendu que le tube du côté gauche est connecté et fonctionne d'une manière similaire.

   La tension de polarisation appliquée à la grille 38 est prise sur l'enroulement secondaire 43 du transformateur d'impulsions 44 du côté droit. Lorsqu'une impulsion de potentiel négatif suffisant est appliquée à la grille 38, le courant ne peut plus passer du filament 37 à   1'.anode   du tube, ce qui arrête également le passage du courant dans le conducteur 23 aboutissant à l'un des groupes d'électrodes. Naturellement, le réglage du passage du courant peut avoir lieu de façon que ce courant ne soit pas complètement couplé, et qu'il en résulte simplement une forte réduction d'une manière connue en soi. 



   Pour le but envisagé par la présente invention, on peut supposer que les variations de la tension de polarisation agissent directement sur le courant de charge passant par les conducteurs 20 et 23 dans les groupes d'électrodes, correspondants. Il s'agit selon l'invention d'assurer une in- terruption cyclique du courant pour empêcher la formation d'arcs de déchar- ge. A cet effet, on utilise un générateur d'impulsions pour faire varier la tension de polarisation appliquée aux tubes électroniques de transmission. 



  On peut prévoir un seul générateur d'impulsions pour les tubes de transmis- sion de tous les groupes   d'électodes.   On peut également prévoir un généra- teur d'impulsions pour chaque groupe d'électrodes et son tube de transmissi- ono 
Le générateur d'impulsions représenté sur le dessin comprend deux transformateurs spéciaux 44 connectés à une source de courant alternatif à basse fréquence industrielle, par exemple de 60 c/s. L'enroulement secon- daire 43 de l'un des transformateurs 44 est connecté par des conducteurs 45 et 46 respectivement à la grille 38 du tube de transmission 36 et au con- ducteur d'alimentation 41 aboutissant aux filaments 37 des tubes. Le trans- formateur d'impulsions applique à la grille 38 d'un tube 36 une tension sous la forme d'une série d'impulsions de courte durée.

   Des impulsions formées par un transformateur à 60 cycles ont de préférence une largeur de 2 degrés environ et une amplitude de quelques centaines de volts. Les impulsions se présentent 60 fois par seconde pour une polarité, et ont une durée d'envi- ron 1/1000 de seconde. L'application de ces impulsions négatives à la grille de chaque tube de transmission arrête temporairement le passage du courant vers les électrodes du groupe correspondant. Dans le bref intervalle, toute tension pouvant donner naissance à un arc de décharge assure, dans un in- tervalle encore plus court, la décharge de la capacité de l'appareil de pré- cipitation et de son câble d'alimentation.

   Dans ce bref intervalle, pendant lequel le tube de transmission 36 arrête le passage du courant entre le con- ducteur 42 et les électrodes, le courant normal d'ionisation des électrodes est néanmoins maintenu par la capacité des électrodes-formant chaque groupe, et des conducteurs d'alimentation aboutissant à ces électrodes. Dans un ap- pareil de précipitation que le courant gazeux traverse à une vitesse de 12 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   m/seco,   le gaz se déplace à une vitesse d'environ 6 mm par millième de se- conde.

   Le risque de reformation d'un arc de décharge après un intervalle de cet ordre est faible 
La modulation décrite du courant alimentant l'appareil de précipi- tation ne risque pas d'échauffer les anodes des tubes de transmission, parce que l'état de ces tubes varie entre l'état de conduction totale et l'état d'isolement total.

   Dans le premier cas, la chaleur dégagée sur les anodes est faible, dans le deuxième cas elle est réduite à zéroo 
Le diagramme de la figo   2a   montre l'onde sinusoïdale se présen- tant à l'entrée des transformateurs d'impulsions, tandis que la figo   2b   montre l'onde à la sortie des transformateurs 440 L'effet résultant de l'ap- plication de ces impulsions aux grilles des tubes de transmission est indi- qué par la fige   2¯ce  et la figo 2d indique l'effet correspondant sur le cou- rant d'un groupe d'électrodes pendant l'ionisation normale.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to electrostatic precipitation apparatus, in particular a device for controlling the current source of a precipitation apparatus with a view to eliminating discharge arcs.



   The object of the present invention is to suppress the discharge arcs which appear between the precipitation electrodes and the mass, this suppression taking place by a periodic interruption of very short duration of the charging current of the electrodes. In a precipitation apparatus, in which the gas flows at high speed, for example about 12 m / seco, the temporary interruption of the ionization current serves to minimize the discharge arcs by shortening the time. time during which they can form. These current interruption periods are so short that normal ionization is maintained within the precipitation apparatus by the electrostatic capacity of the electrodes and current supply leads.



   The invention will be better understood from the detailed description below of an embodiment with reference to the appended drawing, in which.



   Figure 1 is a schematic view of a gas purifier according to the invention and of its current source.



   Figs. 2a, 2b, 2cv and 2d are diagrams showing the form in which the current takes in a precipitation apparatus fitted with a control device according to the present invention.



   With regard to the precipitation apparatus indicated schematically in the upper part of fig. 1, the reference numeral 10 denotes a conduit through which enter gases laden with impurities, coming from a furnace or similar apparatus. There is a supply pipe for the purified gases. Between the pipes 10 and 11 is interposed the fixed casing 12 of the precipitation device. This casing is internally divided into compartments having the form of sectors, and four of which 13, 14, 15, 16 appear in figo i, The collecting surface is formed in each compartment by partitions, which are in the form of channels open at both ends and capable of receiving a hexagonal cross section. A central electrode 18 passes longitudinally through each gas channel.

   Current is brought into each compartment by one of several supply conductors 20, 21, 22, 23 (figo 1) to apply an electric charge to the electrodes 18.



   In the bottom of the casing 12 is formed a chamber 30 into which the inlet duct 10 opens, and this chamber communicates by an annular opening with the space in which the electrodes and the collecting partitions are arranged. In the chamber 30 is mounted a rotating hopper 32, the lower part of which passes with sealing through an opening 33 made in the casing This hopper rests on a suitable bearing, and it is extended at the bottom by a discharge pipe 34 leading to the outside.



   At the upper end of the housing is mounted a rotary distribution box 35, provided with a wing in the form of a sector forming a chamber containing a cleaning element in the form of a duct 38 rotated with the valve. distribution box by appropriate gear train. Duct 38 is connected to a source of high pressure fluid which may be a source of hot air. The distribution box 38 intervenes to isolate a compartment or a group of electrodes, to be cleaned from the other compartments in which the gas continues to circulate. The hopper operates in the same way at the lower end of the device.

   he

 <Desc / Clms Page number 2>

 It is evident that, during the rotation of the hopper 32 and the distribution box 35, the groups of electrodes of the different compartments can be successively cleaned without any interruption of the gas flow through the apparatus.



   A single current source 40 is provided to supply the current necessary for all the groups of electrodes of the precipitation apparatus, by a conductor 41 connected to the various control devices of each group of electrodes. These devices for transmitting or controlling electrical energy comprise electron tubes 36 to which a predetermined negative bias voltage is applied by a conductor 42. The conductor 41 applies the supply voltage to the filaments of the tubes, including the tubes. gates receive the bias voltage. The arrangement of the tube 36 on the right side will be described in detail, and it will be understood that the tube on the left side is connected and operates in a similar manner.

   The bias voltage applied to gate 38 is taken from secondary winding 43 of pulse transformer 44 on the right side. When a sufficient negative potential pulse is applied to grid 38, current can no longer flow from filament 37 to the anode of the tube, which also stops the flow of current through conductor 23 resulting in one of the groups of electrodes. Of course, the adjustment of the flow of current can take place so that this current is not fully coupled, and only a large reduction results in a manner known per se.



   For the purpose envisaged by the present invention, it can be assumed that the variations in the bias voltage act directly on the charging current flowing through the conductors 20 and 23 in the corresponding groups of electrodes. According to the invention, this involves ensuring a cyclical interruption of the current to prevent the formation of discharge arcs. For this purpose, a pulse generator is used to vary the bias voltage applied to the electronic transmission tubes.



  A single pulse generator can be provided for the transmission tubes of all groups of electrodes. It is also possible to provide a pulse generator for each group of electrodes and its transmission tube.
The pulse generator shown in the drawing comprises two special transformers 44 connected to a source of alternating current at low industrial frequency, for example 60 c / s. The secondary winding 43 of one of the transformers 44 is connected by conductors 45 and 46 respectively to the grid 38 of the transmission tube 36 and to the supply conductor 41 terminating in the filaments 37 of the tubes. The pulse transformer applies voltage to grid 38 of tube 36 as a series of pulses of short duration.

   Pulses formed by a 60 cycle transformer are preferably about 2 degrees wide and a few hundred volts in amplitude. The pulses occur 60 times per second for one polarity, and have a duration of about 1/1000 of a second. Applying these negative pulses to the grid of each transmission tube temporarily stops the flow of current to the electrodes of the corresponding group. In the short period, any voltage which can give rise to a discharge arc ensures, in an even shorter period, the discharge of the capacitance of the precipitation apparatus and its power cable.

   In this brief interval, during which the transmission tube 36 stops the flow of current between the conductor 42 and the electrodes, the normal ionization current of the electrodes is nevertheless maintained by the capacitance of the electrodes forming each group, and of the electrodes. power conductors leading to these electrodes. In a precipitation apparatus which the gas stream passes through at a speed of 12

 <Desc / Clms Page number 3>

   m / seco, the gas moves at a speed of about 6 mm per thousandth of a second.

   The risk of reformation of a discharge arc after an interval of this order is low
The described modulation of the current supplying the precipitation apparatus does not run the risk of heating the anodes of the transmission tubes, because the state of these tubes varies between the state of total conduction and the state of total isolation. .

   In the first case, the heat released on the anodes is low, in the second case it is reduced to zero.
The diagram in figo 2a shows the sine wave occurring at the input of the pulse transformers, while figo 2b shows the wave at the output of the transformers 440 The effect resulting from the application of these pulses at the gates of the transmission tubes is indicated by fig 2¯ce and fig 2d indicates the corresponding effect on the current of a group of electrodes during normal ionization.


    

Claims (1)

Quoique le dispositif destiné à la modulation du courant des élec- trodes soit un transformateur d'impulsions dans l'exemple décrit, il est également possible d'utiliser d'autres dispositifs, par exemple un généra- teur électronique d'impulsionso RESUME. l.- Ce. dispositif, destiné à réduire la fréquence et la durée des arcs de décharge sur une ou plusieurs électrodes d'un appareil de précipi- tation électrostatique portées à une tension relativement élevée, est ca- ractérisé en ce que les électrodes sont alimentées en courant continu par une voie comprenant en série le circuit d'entrée d'un tube électronique muni d'une électrode de commande et se prêtant à la transmission de la ten- sion relativement élevée, tandis qu'un générateur d'impulsions, alimenté en courant alternatif de fréquence relativement basse, Although the device intended for modulating the current of the electrodes is a pulse transformer in the example described, it is also possible to use other devices, for example an electronic pulse generator o RESUME. l.- This. device, intended to reduce the frequency and duration of the discharge arcs on one or more electrodes of an electrostatic precipitation apparatus brought to a relatively high voltage, is characterized in that the electrodes are supplied with direct current by a channel comprising in series the input circuit of an electron tube provided with a control electrode and suitable for the transmission of the relatively high voltage, while a pulse generator, supplied with alternating current of relatively low frequency, est connecté au circuit de l'électrode de commande du tube de façon que le passage du courant d'ali- mentation à travers le tube électronique soit périodiquement interrompu pour arrêter l'arrivée de ce courant aux électrodes de précipitation. is connected to the tube control electrode circuit so that the flow of supply current through the electron tube is periodically interrupted to stop the flow of this current to the precipitation electrodes. 2.- Le générateur d'impulsions est un transformateur alimenté par un courant à tension sinusoïdale et donnant à la sortie une forme d'onde à pointes ou impulsions, l'électrode de commande du tube électronique étant connectée à la sortie du générateur d'impulsions pour recevoir les pointes ou impulsionso 3, - Le circuit de sortie du tube électronique est connecté aux électrodes de l'appareil de précipitation électronique par un câble présen- tant une capacité électrostatique appréciable, cette capacité du câble et celle des électrodes de précipitation intervenant pour maintenir l'ionisa- tion normale à l'intérieur de l'appareil de précipitation pendant les in- tervalles d'arrêt temporaire du courant appliqué aux électrodes de précipi- tation. 2.- The pulse generator is a transformer supplied with a current at sinusoidal voltage and giving the output a spiked or pulse waveform, the control electrode of the electron tube being connected to the output of the generator. impulses to receive spikes or impulses 3, - The output circuit of the electron tube is connected to the electrodes of the electron precipitation apparatus by a cable exhibiting an appreciable electrostatic capacitance, this capacitance of the cable and that of the precipitation electrodes intervening to maintain the ionization. normal inside the precipitation apparatus during the intervals when the current applied to the precipitation electrodes is temporarily stopped. 4,- La tension à pointes à la sortie du transformateur d'impulsi- ons présente des pointes d'une largeur d'environ 2 degrés et d'une durée d'environ un millième de secondeo en annexe 1 dessine 4, - The spike voltage at the output of the pulse transformer shows spikes with a width of about 2 degrees and a duration of about a thousandth of a second in appendix 1
BE556984D BE556984A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE556984A true BE556984A (en)

Family

ID=180567

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE556984D BE556984A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE556984A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0224514B1 (en) Portable hydro-electric generator unit
EP0192000B1 (en) Lightning protector with intermittent corona pulse discharge
CH624317A5 (en) Electrostatic atomising-spraying device
FR2558019A1 (en) HIGH VOLTAGE GENERATOR FOR ELECTROSTATIC DUST COLLECTOR, OR THE LIKE, AND ELECTROSTATIC DUST COLLECTOR PROVIDED WITH SUCH A GENERATOR
BE556984A (en)
JP2012522888A (en) Method and beam generator for generating a constrained plasma beam
JP2004073901A (en) Water activation apparatus
FR2861802A1 (en) Electronic device for controlling operation of electrostatic filter, has unit for regulating current intensity based on flow rate and temperature of exhaust gas, and generator maintaining electric discharges without change in its operation
FR2472830A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING ELECTRICAL CONDUCTION IN PLASMA CROSS-CHAMPER MODE
RU161633U1 (en) AUTOMATIC PLANT FOR WATER DISINFECTION
FR2888461A1 (en) Plasma production device for multi-fuel reformer, has peripheral and central electrodes temporarily and successively connected to power supply such that electric arc is formed in successive angular positions with respect to enclosure
FR2810570A1 (en) Gas plasma (argon, helium or similar) arc welding of light metal alloy parts, in which voltage pulses are applied to the welding electrode and to the part being welded
US3983436A (en) Electric arc discharge lamp
FR2840105A1 (en) System for ionization by electric discharge with dielectric barrier, used for the surface treatment of substrates such as plastic film or metal leaves, includes an ionization step where the high voltage electrode is charged by generator
US1382158A (en) Apparatus for sterilizing liquids
FR2995747A1 (en) HIGH STRENGTHLY HIGH QUADRANGULAR SHAPE POWER PULSE GENERATOR WITH ADJUSTABLE SLOPE
RU2783405C9 (en) Energy accumulation and conversion
EP0172756B1 (en) Apparatus for generating electric discharges, particularly for the production of ozone
JP2022500985A (en) Devices, methods and systems for converting energy
FR2477793A1 (en) Electric power supply circuit for ozone generator - where thyristor inverter produces AC discharges between generator electrodes to reduce electricity consumption
BE645866A (en)
US1251269A (en) Rectifier.
JP3579986B2 (en) Ozone generator
US2864457A (en) Flashover elimination in precipitator
EP3485569B1 (en) High-voltage pulse generator