BE556024A - - Google Patents

Info

Publication number
BE556024A
BE556024A BE556024DA BE556024A BE 556024 A BE556024 A BE 556024A BE 556024D A BE556024D A BE 556024DA BE 556024 A BE556024 A BE 556024A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
hydrochloric acid
butadiene
reaction
volume
temperature
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE556024A publication Critical patent/BE556024A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C07ORGANIC CHEMISTRY
    • C07CACYCLIC OR CARBOCYCLIC COMPOUNDS
    • C07C17/00Preparation of halogenated hydrocarbons
    • C07C17/013Preparation of halogenated hydrocarbons by addition of halogens
    • C07C17/02Preparation of halogenated hydrocarbons by addition of halogens to unsaturated hydrocarbons

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Organic Low-Molecular-Weight Compounds And Preparation Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  La présente invention se rarmorte 9. la préparation de dichlorobutenes et en particulier à un procédé perfectionné de préparation de dichlorobutenes -par la chloruration en 'ohase V? i't1'C' du butadiène. 



  La chloruration additive de 'hutadine des températures élevées en dbase valeur pour Drodnire des dichlorobutenes est connue. Juscli-le nr4smnt, la difficulté nri¯nCi n21.  nour obtenir (le bons rendements ei:? Trc7dî?t5 désiras r:'Si!ô.lt dans le r4zl.a e des conditions de la réaction afin de réduire au r1i il.l'f.t'LYa la forma- tion de sous-produits. En 7a2't C" i i !'¯r il était difficile C 9 pVlter la formation de certains dérivés t 't?'aC!1! Or?8 saturés en '.''2ê:T:e temps que des butadienes chlorés et de l'acide chlorhydrique résultant de .''5 substi-tutîve nz 1L?ta.di Àne.

   Dans les 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 -conditions les plus défavorables, la concentration en acide chlor- hydrioue du produit   gazeux   peut approcher 5%, ce qui indique une diminution considérable du rendement en   dichlorobutènes   dési- rés. En outre, comme on l'indique ci-après, on croyait qu'il était nécessaire de débarrasser le butadiène de l'acide chlorhydrique avant la chlonmation. On a découvert, conformément à la présente invention, que du butadiène contenant des quan-   tités   réduites à considérables d'acide chlorhydrique peut être utilisé avec de meilleurs résultats pour la'production de dichlorobutènes. 



   Un but de-,la présente invention est de procurer un pro- cédé perfectionné de chouration additive de butadiène en phase vapeur qui réduise la formation de sous-produits non désirés. 



   Suivant la présente invention, dans le procédé de production de   dichlorobutènes   par   cation   additive du buta- diène en phase vapeur, on met er contact du chlore et du buta- diène dans le rapport d'au moins une mole de butadiène par mole de chlore à une température élevée et on ajoute de l'acide chlorhy- drique au mélange de réaction. 



   La quantité d'acide chlorhydrique ajoutée au mélange de réaction peut varier entre des limites étendues. On ajoute avantageusement suffisamment d'acide chlorhydrique pour que la concentration en acide chlorhydrique du mélange de réaction soit d'au moins   5%   et, de préférence, comprise entre 30 et 50%, en volume. L'acide chlorhydrique peut être introduit dans le mélange de réaction séparément, en mélange avec le chlore d'alimentation,ou, de préférence en mélange avec le butadiène d'alimentation. 



   Les proportions de butadiène et de chlore utilisées dans le procédé de la présente invention sont d'au moins une mole de butadiène par mole de chlore. Une proportion plus élevée de butadiène peut être utilisée. Si on utilise des excès considérables 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de butadiène, il peut être nécessaire de récupérer ou de recycler le butadiène non transformé pour rendre le procédé de l'invention industriellement économique. Le .grand excès de butadiène peut étalement être avantageux dans la mise en oeuvre du procédé, parce qu'il absorbe de la chaleur de la réaction, rendant ainsi non nécessaire une partie ou la totalité des dispositifs utilisés pour régler la température de la zone de réaction.

   Un effet semblable est obtenu aussi par l'utilisation de concentrations plus grandes en acide chlorhydrique dans le mélange de réaction et par l'utilisation. d'autres diluants inertes au lieu d'une partie ou de la totalité de l'excès de butadiène. 



   Pour la réaction,qui est de préférence effectuée de manière continue, on peut utiliser une gamme modérément étendue de températures, celles-ci étant, par   exmple,   comprises entre 150 et 450 C environ., La température optimum est fonction d'un certain nombre d'autres facteurs comme la durée de contact, les catalyseurs, la nature de la zone de réaction et de facteurs analogues. Ainsi, lorsqu'on utilise des zones de réaction consis- tant en colonnes garnies de fragments de carbone, la température de réaction est désirablement maintenue au dessous d'environ 300 C, parce que dans ces conditions au-dessus de cette température, la chloration se fait de manière prédominante par substitution. 



  La réaction est de préférence,   effectuée   dans des colonnes non garnies, la température étant réglée entre 280 et 400 C, la durée de contact ne dépassant pas 12 secondes, par exemple comme c'est décrit dans la demande de brevet   belqe   n  438.618 du 19 mars 1957 au nom de la Demanderesse et ayant pour objet: Procédé chimique. Le butadièhe est de préférence préchauffé à une température voisine de la température de réaction avant de l'introduire dans la zone de   réaction,   et, par exemple, à une température comprise entre 150 et 300 C. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le procédé suivant l'invention peut être exécuté sous la pression atmosphérique ou sous des pressions inférieures ou supérieures à celle-ci. De préférence, le procédé est effectué sous une pression pratiquement atmosphérique. 



   Les produits de la réaction peuvent être séparés d'une' manière appropriée quelconque, par exemple par des procédés de distillation   fractionnée.,',de   condensation ou d'extraction. 



   Dans une forme d'exécution préférée de l'invention, on- fractionne le produit de réaction résultant et on recueille une fraction contenant le butadiène et l'acide chlorhydrique et on la recycle dans le réacteur. Jusqu'à présent, on croyait nécessaire d'éliminer toutes les petites quantités éventuelles d'acide chlorhydrique formé, par la chloruration substitutive avant de recycler le butadiène, en particulier à cause du fait connu que l'acide chlorhydrique réagit additivement avec le butadiène à basse température. L'élimination de l'acide chlorhy- drique était opérée par exemple, en lavant la fraction de buta- diène à l'eau.

   Comme la présence d'eau dans l'alimentation a pour résultat la corrosion de l'équipement de réaction et la perte de chlore par conversion en acide chlorhydrique, il était nécessaire de sécher très soigneusement le butadiène avant de le renvoyer à la phase de chonation. Comme le butadiène peut être présent en très grand excès par rapport au chlore, l'élimination d'acide chlorhydrique de cette façon nécessitait une grande installation coûteuse d'extraction et de séchage. 



   On a découvert à présent,conformément à la présente invention, qu'il n'est pas nécessaire d'éliminer tout l'acide chlorhydrique avant   de   recycler le courant de butadiène mais qu'on peut avan- tageusement en retenir jusqu'à 50% en volume. Lorsque l'acide chlorhydrique s'est accumulé au-delà du niveau désiré, il Deut être soutiré de manière continue avec une partie du mélange qui l'accompagne. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Cette   DPtite   portion soutirée beut être traitée dans une petite 
 EMI5.1 
 ;.nstaJ] 2.ti on peu coûteuse d'extraction et de s4cbare. 



  Une caractéristique nTéf4Tée de l'invention consiste donc à laisser s'accumuler usau'â la pronoTt5-on <Q±<iTée, comh>e mentionna plus haut l'acide chlorhydrique   forné   au cour de la réaction de chloruration par la faible proportion de chloruration de sub- 
 EMI5.2 
 s titution qui se produit en le recyclant dans J e courr-nt de butadiène. 



   Le fractionnement du produit de réaction en vue de récupérer   le   butadiène non transforme et l'acide chlorhydrique pour le recyclage peut être effectué de plusieurs façons, par 
 EMI5.3 
 exemple en refroidissant le nroduit de réaction et en l'intro- duisant dans une colonne de fractionnement dont le butadiène et l'acide chlorhydrique sont prélevés comme fraction de tête; le produit de fond est fractionné dans une seconde colonne pour 
 EMI5.4 
 séparer les dichlorobutënes désirés. 



  LorsQU'on recycle de manière continue   l'excès   de 
 EMI5.5 
 butadiène contenant de petites quantités d'acide chlorhydrioue dans le réacteur de chloruration, comme décrit ci-deqqiis, le niveau de l'acide chlorhydrique dans le système s'élèvera   graduellement'   à cause de la formation continue de petites quantités diacide chlorhydrique par la chloruration substitutive.

   Lorsque le niveau de l'acide chlorhydrique a atteint la valeur désirée, à savoir au 
 EMI5.6 
 moins 5% et de préférence entre 30 et 50% en volwe, il est nécessaire de soutirer une petite partie du courant de butadiène de recyclage et d'en sé-oprer l'acide chlorhydrique, par Fye^n7¯e nar évura.tion à l'eau, par distillation fractionnée ou rpr con- densation fractionnée des gaz rnbrtcs nour en séparer du buta.diène liquide et maintenir le niveau désiré d'acide chlorhydrique dans le   système.   On   remarquera   cu'il n'est   nas   nécessaire dans ce 
 EMI5.7 
 cas d'opérer une séparation co1o=nléte noiir autant cu'une quantité d'acide chlorhydrique égale à celle oui se forme soit éliminée 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 du système pour maintenir le niveau constant.

   En outre, la séparation d'une certaine partie ou de la totalité de l'acide chlorhydrique d'un mélange gazeux de butadiène et d'acide chlorhydrique contenant, par exemple   30%   en volume diacide chlorhydrique est une opération relativement simple par compa- raison avec l'élimination de la fraction de pour cent d'acide chlorhydrique de la totalité du courant de recyclage de butadiène, ainsi que cela se pratiquait jusqu'à présent. 



   Dans les exemples ci-après, oui illustrent le procédé suivant   l'invention,   les parties en poids qui figurent ont la même relation avec les parties en volume que les kilogrammes avec les litres. 



  EXEMPLE 1.- 
Le réacteur utilisé est un tube métallique;   d'une   capacité de 50 parties en volume, immergé dans un bain de liquide de nitrite de sodium et de nitrate de potassium fondus. 



  On mélange du butadiène et de l'acide chlorhydrique et on lès introduit au fond du tube par un serpentin de préchauffage,- le mélange étant ainsi préchauffé à 340 C, et on introduit du chlore dans le courant de butadiène au fond; via une tuyère qui assure un mélange extrêmement efficace des ingrédients de réaction. 



  On fait passer les produits du réacteur dans une colonne de fractionnement en tête de laquelle on extrait du butadiène et de l'acide chlorhydrique, et du bouilleur de laquelle on extrait les produits de chloruration du butadiène. 



   On introduit du butadiène à un débit de   175.400   parties en volume par heure, de l'acide chlorhydrique à un débit de   112.400   parties en volume par heure et du chlore à un débit de 61.500 parties en volume par heure à une température de réacteur de 400-425 C, ces volumes étant calculés à la température et à la pression normales. La concentration de l'acide chlorhydrique 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
 EMI7.1 
 est environ 32" en volume. Le t11).:DS de contact est de 0,52 seconde.

   On fractionne les produits et on examine les fractions par des procède d .1 z,.nal-ys(- oar infra-rouge et chronato graphique des gaz. -La composition en noir du nronui test 1? suivante: 
 EMI7.2 
 Dichlorobutènes (3 : ,.-3 . chlor obutn eal + 1:É-ôichlorobii.téne-2) 84,9% εÎÎhllÉÉadiéne) 6 501 l-chlorooutadiène) Fractions de hauts points d''ebullition 8,6% EXEMPLE 2.- 
Le réacteur utilisé est.semblable à celui de l'exemple 1. 



   On introduit du butadiène à un débit de   162.000   parties 
 EMI7.3 
 en volume par heure, de l'acide chlorhydrioue à. un débit de 112.000   @   parties en volume par heure et du chlore à un débit de 61. 600 par-   @   ties en volume par heure à une température de préchauffeur de 
 EMI7.4 
 285 C pour atteindre une température de réacteur de 3.0-.353 C, ces volumes étant calculés à la pression et à la température norma- les. La concentration de l'acide chlorhydrique est d'environ   33%   en volume. La durée de contact est de 0,54 seconde. On fractionne les produits et on examine les fractions par des procédés d'analyse -car infra-rouge et   chromatographique   des gaz.

   La composition en poids du produit est la suivante: 
 EMI7.5 
 Dichlorobutènes (3-4-dichlorobutène-l+ 1:4-dichlorobutene-2) '7!, / Chloroprène .- - . 302' 1-chlorobutadiène 
 EMI7.6 
 
<tb> Fractions <SEP> de <SEP> hauts <SEP> points <SEP> d'ébullition <SEP> 8,9%
<tb> 
 EXEMPLE 3.- 
 EMI7.7 
 On mél2naP du butadiène de recyclage contenant de l'a.c(4.e(, chlorhydrioue avec du butadiène frais et on DT4¯=àauflfle le m'lange à environ   215-220 C.   On   Mélange   l'hydrocarbure préchauffe avec du chlore dans un tuyau er T et on fait -casser le mélange dans un réacteur tubulaire dont la capacité est de 7 parties en volume. 



  On fait 'passer les produits du réacteur dans une colonne de fractionnement en tâte de laquelle on extrait du butadiène et 
 EMI7.8 
 de l'acide chlorhydrique au'on recycle et du fond de laquelle 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
 EMI8.1 
 on retire des nroduits- de la chtoruiation du butadiène. Une partie      
 EMI8.2 
 du courant de recyclage est s>4;fiar±ne de façon que la teneur en acide chlorhydrique du courant de recyclage reste constante à environ 12-14% pn volume. 



   Avec un débit d'alimentation en butadiène frais de 2.250 parties en volume par heure,,en chlore de 2.150.parties en volume par heure, et un débit de recyclage de butadiène 
 EMI8.3 
 nlus acide chlorhydrique de 9.600 parties en volume nrr. heurè, une température de préchauffeur de 215-220 C donne une température maximum -de réacteur de   345-355 C.   La durée de contact est de 1,4 seconde. On sépare 100-120 parties en volume par heure de-courant de recyclage. Celles-ci contiennent 12-14 parties 
 EMI8.4 
 en volume d'acide chlorhydrique qu'on extrait par lavage à l'eau et on sèche le butadiène résiduel qu'on entrepose en vue de sa réutilisation dans le procédé. 
 EMI8.5 
 



  Le produit consiste en dichlorobutènes, 90,1% en poids; fractions de bas points d'ébullition 3,8% en poids; et fractions de hauts points   d'ébullition,   6,1% en poids. 
 EMI8.6 
 FXTI4PL% 4..- Le réacteur utilisé est celui décrit dans l'exeYnle 1. 



   On introduit du butadiène à un débit de 208.000 parties en volume par heure, de   l'acide     chlorhydrique   à un débit de      
 EMI8.7 
 100.OOÔ parties en volume par heure, et du chlore à un débit de   64.500   parties en volume par heure à une température-de préchauffeur de 285 C de façon à obtenir une température de 
 EMI8.8 
 réacteur de 320-330 C, ces volumes étant calculés à la pression et à la température norm1-s. La concentration de l'acide chlor- hvdri011e est 4'O1 viron 27. La durée é,e contact est èe 0,38 seconds.

   Le produit consiste en 
 EMI8.9 
 Dichloroutrs 85-:ce en Doids Chloronréne i ,..-- con -o o i d l-chlorolJ"tac"i6ne) 5,8:s n noids 
 EMI8.10 
 Fractions c hauts points d'4httii¯ition 9,2 en poids 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 A itre de comparaison, on reproduit le procédé de 
 EMI9.1 
 l'ex,::>ynple 4; en remplaçant l'acide chlorhydrioue par un volume a.l l3a7.ote. On obtient les résultats ci-ar)"rÈ's. 
 EMI9.2 
 Di chlorolilitères $1,6,  en poids Chlorourène 3,/t' en poids 1-chlorobutadiëne) 3,1 en noic?s 
 EMI9.3 
 Fractions de hauts points d'ébulljtion 15 fÉ en poids. hfl4PLE 5 . - 
On mélange du butadiène de recyclage contenant de l'acide   chlorhydrioue   avec du butadiène frais et on préchauffe le mélange 
 EMI9.4 
 à environ 155-1600C.

   On mélange l'hydrocarbure préchauffé avec du chlore dans un tuyau en T et on fait passer le mélange dans un réacteur tubulaire d'une capacité de 36 .parties en volume. On fait passer les produits du réacteur dans une colonne de fractionnement à la tête de   laouelle   on extrait du   butadiène   et de   1''acide   cglorhydrique   qu'on   recycle et au fond de laquelle on extrait les produits de chloruration du butadiène. Une partie du courant de recyclage est séparée de manière que la teneur en acide chlorhydrique du courant de recyclage'reste constante à environ   35%   en volume. 



   Avec un débit d'alimentation en butadiène frais de 2.500 parties en volume par heure, en chlore   de .2.250     Darti.es   en volume par heure et un débit de recyclage de butadièhe plus acide chlorhydrique de 9.600 parties en volume par heure, une   température   de préchauffeur de 155-160 C donne une température   maximum   de réacteur de   330-340 C.   La   dure   de contact est de 9,5secondes. On sépare 350 parties en volume par heure de cou- 
 EMI9.5 
 rant de rec''''c'la'Ye contenant 35.f en volume diacide chlorhydrique on extrait l'acide chlorhydrique par lavage à l'eau et on sèche le butadiène résiduel qu'on entrepose en vue de sa 'réutilisation dans le procédé. 
 EMI9.6 
 



  Le produit consiste en dichloro'hutènes, 92S% en poids; 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 fractions de bas points d'ébullition 3,0%   or¯   poids; et fractions de hauts points d'ébullition, 4,2% en poids. 



    REVENDICATIONS    
1.- Procédé de production de dichloerobutènes par la. chlormation additive de butadiène en phase vapeur, caractérisé en ce   eu'on   net en contact du chlore avec du   buta.diène   dans le rapport d'au moins une mole de butadiène par mole de chlore à   une   tem- pérature élevée et on ajoute de l'acide chlorhydrique au mélange. de réaction.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  The present invention extends to 9. the preparation of dichlorobutenes and in particular to an improved process for the preparation of dichlorobutenes -by chlorination in 'ohase V? i't1'C 'of butadiene.



  The additive chlorination of hutadine at high temperatures in dbase value for dichlorobutenes is known. Up to now, the difficulty nrīnCi n21. nour obtain (the good yields ei :? Trc7dî? t5 desires r: 'Si! ô.lt in the r4zl.ae of the reaction conditions in order to reduce to r1i il.l'f.t'LYa the formation of by-products. In 7a2't C "ii! '¯r it was difficult C 9 pVlter the formation of certain derivatives t' t? 'aC! 1! Or? 8 saturated in'. '' 2ê: T: th time than chlorinated butadienes and hydrochloric acid resulting from. &quot; 5 substitute nz 1L? ta.di Àne.

   In the

 <Desc / Clms Page number 2>

 Under the most unfavorable conditions, the concentration of hydrochloride in the gaseous product may approach 5%, indicating a considerable decrease in the yield of the desired dichlorobutenes. Further, as will be indicated below, it was believed that it was necessary to rid butadiene of hydrochloric acid before chlorination. It has been found, in accordance with the present invention, that butadiene containing reduced to considerable amounts of hydrochloric acid can be used with better results for the production of dichlorobutenes.



   An object of the present invention is to provide an improved process for the additive vaporization of butadiene which reduces the formation of unwanted by-products.



   According to the present invention, in the process for the production of dichlorobutenes by additive cation of butadiene in the vapor phase, chlorine and butadiene are contacted in the ratio of at least one mole of butadiene per mole of chlorine to high temperature and hydrochloric acid is added to the reaction mixture.



   The amount of hydrochloric acid added to the reaction mixture can vary within wide limits. Sufficient hydrochloric acid is advantageously added so that the hydrochloric acid concentration of the reaction mixture is at least 5% and, preferably, between 30 and 50%, by volume. The hydrochloric acid can be introduced into the reaction mixture separately, in admixture with the feed chlorine, or, preferably, in admixture with the feed butadiene.



   The proportions of butadiene and chlorine used in the process of the present invention are at least one mole of butadiene per mole of chlorine. A higher proportion of butadiene can be used. If we use considerable excess

 <Desc / Clms Page number 3>

 butadiene, it may be necessary to recover or recycle the unconverted butadiene to make the process of the invention industrially economical. The large excess of butadiene may also be advantageous in the practice of the process, because it absorbs heat of the reaction, thus rendering some or all of the devices used to control the temperature of the zone unnecessary. reaction.

   A similar effect is also obtained by the use of higher concentrations of hydrochloric acid in the reaction mixture and by use. other inert diluents instead of some or all of the excess butadiene.



   For the reaction, which is preferably carried out continuously, a moderately wide range of temperatures can be used, these being, for example, between about 150 and 450 C., The optimum temperature is a function of a certain number. other factors such as contact time, catalysts, nature of the reaction zone and the like. Thus, when reaction zones consisting of columns packed with carbon fragments are used, the reaction temperature is desirably kept below about 300 ° C., because under these conditions above this temperature chlorination is done predominantly by substitution.



  The reaction is preferably carried out in non-packed columns, the temperature being set between 280 and 400 C, the contact time not exceeding 12 seconds, for example as described in Belgian patent application No. 438.618 of 19 March 1957 in the name of the Applicant and having for object: Chemical process. The butadiene is preferably preheated to a temperature close to the reaction temperature before introducing it into the reaction zone, and, for example, at a temperature between 150 and 300 C.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The process according to the invention can be carried out at atmospheric pressure or at pressures lower or higher than this. Preferably, the process is carried out under substantially atmospheric pressure.



   The products of the reaction can be separated in any suitable manner, for example by fractional distillation, condensation or extraction processes.



   In a preferred embodiment of the invention, the resulting reaction product is fractionated and a fraction containing butadiene and hydrochloric acid is collected and recycled to the reactor. Until now, it was believed necessary to remove any small amounts of hydrochloric acid formed, by substitute chlorination before recycling the butadiene, in particular because of the known fact that hydrochloric acid reacts additively with butadiene to low temperature. The removal of the hydrochloric acid was carried out, for example, by washing the butadiene fraction with water.

   As the presence of water in the feed results in corrosion of the reaction equipment and loss of chlorine by conversion to hydrochloric acid, it was necessary to dry the butadiene very carefully before returning it to the chonation phase. . As butadiene can be present in a very large excess over chlorine, the removal of hydrochloric acid in this way required a large, expensive extraction and drying facility.



   It has now been found, in accordance with the present invention, that it is not necessary to remove all the hydrochloric acid before recycling the butadiene stream, but that up to 50% of it can advantageously be retained. in volume. When hydrochloric acid has accumulated above the desired level, it can be withdrawn continuously with some of the accompanying mixture.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  This small portion withdrawn can be processed in a small
 EMI5.1
 ; .nstaJ] 2.ti on inexpensive extraction and s4cbare.



  A nTéf4Tée characteristic of the invention therefore consists in allowing usau'â the pronoTt5-on <Q ± <iTée, comh> e mentioned above the hydrochloric acid formed during the chlorination reaction by the low proportion of chlorination of sub-
 EMI5.2
 s titution which occurs by recycling it in J e stream of butadiene.



   Fractionation of the reaction product to recover unconverted butadiene and hydrochloric acid for recycling can be done in several ways, for example
 EMI5.3
 example by cooling the reaction product and introducing it into a fractionation column from which butadiene and hydrochloric acid are taken as the top fraction; the bottom product is fractionated in a second column to
 EMI5.4
 separate the desired dichlorobutenes.



  When continuously recycling excess
 EMI5.5
 butadiene containing small amounts of hydrochloric acid in the chlorination reactor, as described above, the level of hydrochloric acid in the system will gradually rise due to the continued formation of small amounts of hydrochloric acid by the chlorination substitutive.

   When the level of hydrochloric acid has reached the desired value, namely at
 EMI5.6
 less 5% and preferably between 30 and 50% by volume, it is necessary to withdraw a small part of the recycle butadiene stream and to se-operate the hydrochloric acid, by Fye ^ n7¯e nar évura.tion with water, by fractional distillation or fractional condensation of the bridged gases to separate from liquid butadiene and maintain the desired level of hydrochloric acid in the system. Note that it is not necessary in this
 EMI5.7
 case of operating a co1o separation = nléte as much as a quantity of hydrochloric acid equal to that which forms is eliminated

 <Desc / Clms Page number 6>

 system to keep the level constant.

   Furthermore, the separation of some or all of the hydrochloric acid from a gaseous mixture of butadiene and hydrochloric acid containing, for example 30% by volume hydrochloric acid is a relatively simple operation compared to with the removal of the percent hydrochloric acid fraction from the entire butadiene recycle stream, as has heretofore been practiced.



   In the examples below, yes illustrate the process according to the invention, the parts by weight which appear have the same relation with the parts by volume as the kilograms with the liters.



  EXAMPLE 1.-
The reactor used is a metal tube; with a capacity of 50 parts by volume, immersed in a liquid bath of molten sodium nitrite and potassium nitrate.



  Butadiene and hydrochloric acid are mixed and introduced to the bottom of the tube via a preheating coil, - the mixture thus being preheated to 340 ° C., and chlorine is introduced into the stream of butadiene at the bottom; via a nozzle which ensures extremely efficient mixing of the reaction ingredients.



  The products from the reactor are passed through a fractionation column at the top from which butadiene and hydrochloric acid are extracted, and from the boiler from which the chlorination products of butadiene are extracted.



   Butadiene is introduced at a rate of 175,400 parts by volume per hour, hydrochloric acid at a rate of 112,400 parts by volume per hour and chlorine at a rate of 61,500 parts by volume per hour at a reactor temperature of 400 -425 C, these volumes being calculated at normal temperature and pressure. The concentration of hydrochloric acid

 <Desc / Clms Page number 7>

 
 EMI7.1
 is approximately 32 "in volume. The t11) .: DS contact is 0.52 seconds.

   The products are fractionated and the fractions are examined by d .1 z, .nal-ys (- infra-red oar and chronograph of gases. -The black composition of the nronui test 1? Following:
 EMI7.2
 Dichlorobutenes (3:, .- 3. Chlorobutneal + 1: É-ôichlorobii.téne-2) 84.9% εÎÎhllÉadiene) 6,501 1-chlorooutadiene) High boiling fractions 8.6% EXAMPLE 2. -
The reactor used is similar to that of Example 1.



   Butadiene is introduced at a rate of 162,000 parts
 EMI7.3
 by volume per hour, from hydrochloric acid to. a flow rate of 112,000 @ parts by volume per hour and chlorine at a flow rate of 61,600 parts by volume per hour at a preheater temperature of
 EMI7.4
 285 C to achieve a reactor temperature of 3.0-.353 C, these volumes being calculated at normal pressure and temperature. The concentration of hydrochloric acid is about 33% by volume. The contact time is 0.54 seconds. The products are fractionated and the fractions are examined by infrared analysis and gas chromatographic methods.

   The composition by weight of the product is as follows:
 EMI7.5
 Dichlorobutenes (3-4-dichlorobutene-1 + 1: 4-dichlorobutene-2) '7 !, / Chloroprene .- -. 302 '1-chlorobutadiene
 EMI7.6
 
<tb> Fractions <SEP> of <SEP> high <SEP> boiling points <SEP> <SEP> 8.9%
<tb>
 EXAMPLE 3.-
 EMI7.7
 Recycle butadiene containing a.c (4.e (, hydrochloride with fresh butadiene and DT4¯ = to water the mixture at about 215-220 C. We mix the preheated hydrocarbon with chlorine in a pipe er T and the mixture is made to pass in a tubular reactor with a capacity of 7 parts by volume.



  The products from the reactor are passed through a head fractionation column from which butadiene is extracted and
 EMI7.8
 hydrochloric acid which is recycled and from the bottom of which

 <Desc / Clms Page number 8>

 
 EMI8.1
 products are removed from the chlorination of butadiene. A part
 EMI8.2
 of the recycle stream is s> 4, so that the hydrochloric acid content of the recycle stream remains constant at about 12-14% pn volume.



   With a feed rate of fresh butadiene of 2,250 parts by volume per hour, chlorine of 2,150 parts by volume per hour, and a recycling rate of butadiene
 EMI8.3
 nlus hydrochloric acid of 9,600 parts by volume nrr. hourly, a preheater temperature of 215-220 C gives a maximum reactor temperature of 345-355 C. The contact time is 1.4 seconds. 100-120 parts by volume per hour of recycle stream are separated. These contain 12-14 parts
 EMI8.4
 by volume of hydrochloric acid which is extracted by washing with water and drying the residual butadiene which is stored for reuse in the process.
 EMI8.5
 



  The product consists of dichlorobutenes, 90.1% by weight; low boiling fractions 3.8% by weight; and high boiling fractions, 6.1% by weight.
 EMI8.6
 FXTI4PL% 4 ..- The reactor used is that described in exeYnle 1.



   Butadiene is introduced at a rate of 208,000 parts by volume per hour, hydrochloric acid at a rate of
 EMI8.7
 100,000 parts by volume per hour, and chlorine at a flow rate of 64,500 parts by volume per hour at a preheater temperature of 285 C so as to obtain a temperature of
 EMI8.8
 320-330 C reactor, these volumes being calculated at normal pressure and temperature. The concentration of the hydrochloride acid is about 4'O1. The contact time is 0.38 seconds.

   The product consists of
 EMI8.9
 Dichloroutrs 85-: ce en Doids Chloronréne i, ..-- con -o o i d l-chlorolJ "tac" i6ne) 5.8: s n noids
 EMI8.10
 Fractions c high points of exposure 9.2 by weight

 <Desc / Clms Page number 9>

 For comparison, the method of
 EMI9.1
 the ex, ::> ynple 4; replacing the hydrochloric acid with a volume a.l l3a7.ote. The results below are obtained.
 EMI9.2
 Di chloroliliters $ 1.6, by weight Chlorourene 3, / t 'by weight 1-chlorobutadien) 3.1 by weight
 EMI9.3
 Fractions of high boiling points 15% by weight. hfl4PLE 5. -
Recycle butadiene containing hydrochloric acid is mixed with fresh butadiene and the mixture is preheated.
 EMI9.4
 at about 155-1600C.

   The preheated hydrocarbon is mixed with chlorine in a T-pipe and the mixture is passed through a tubular reactor with a capacity of 36 parts by volume. The products from the reactor are passed through a fractionation column at the head of the outlet, butadiene and hydrochloric acid are extracted, which are recycled and at the bottom of which the chlorination products of butadiene are extracted. Part of the recycle stream is separated so that the hydrochloric acid content of the recycle stream remains constant at about 35% by volume.



   With a feed rate of fresh butadiene of 2,500 parts by volume per hour, of chlorine of .2,250 Darti.es by volume per hour and a recycling rate of butadiene plus hydrochloric acid of 9,600 parts by volume per hour, a temperature of preheater of 155-160 C gives a maximum reactor temperature of 330-340 C. Contact time is 9.5 seconds. 350 parts by volume are separated per hour of mixing
 EMI9.5
 Recant of rec '' '' c'la'Ye containing 35.f by volume of hydrochloric acid, the hydrochloric acid is extracted by washing with water and the residual butadiene is dried, which is stored with a view to its reuse in the process.
 EMI9.6
 



  The product consists of dichloro'hutenes, 92% by weight;

 <Desc / Clms Page number 10>

 low boiling fractions 3.0% or¯ by weight; and high boiling fractions, 4.2% by weight.



    CLAIMS
1.- Process for the production of dichloerobutenes by. Additive chlorination of butadiene in the vapor phase, characterized in that the chlorine is brought into contact with butadiene in the ratio of at least one mole of butadiene per mole of chlorine at an elevated temperature and added hydrochloric acid to the mixture. reaction.


    

Claims (1)

2. - Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce aue la concentration en acide chlorhydrique du mélange de réaction est d'au moins 5% en volume. 2. - Process according to claim 1, characterized in that the hydrochloric acid concentration of the reaction mixture is at least 5% by volume. 3. - Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé en ce que la concentration en acide chlorhydrique du mélange de réaction est comprise entre 30 et 50% envolume. 3. - A method according to either of the preceding claims, characterized in that the hydrochloric acid concentration of the reaction mixture is between 30 and 50% by volume. 4.- Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications Drécédentes, caractérisé en ce que la température de réaction est comprise entre 280 et 400 C. 4. A method according to either of the preceding claims, characterized in that the reaction temperature is between 280 and 400 C. 5. - Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé en ce au'on effectue la réaction de manière continue. 5. - A method according to any one of the preceding claims, characterized in that the reaction is carried out continuously. 6. - Procédé suivant la revendication 5, caractérisé en ce qu'on introduit l'acide chlorhydrique dans la réaction en mélange avec le butadiène d'alimentation. 6. - Process according to claim 5, characterized in that hydrochloric acid is introduced into the reaction mixed with the feed butadiene. 7. - Procédé suivant la revendication 5 ou 6, caractérisé en ce qu'on fractionne le produit de réaction pour récupérer une fraction contenant du butadiène et de l'acide chlorhydrique et on recycle cette fraction dans la réaction. 7. - Process according to claim 5 or 6, characterized in that the reaction product is fractionated to recover a fraction containing butadiene and hydrochloric acid and this fraction is recycled in the reaction. 8.- Procédé suivent la revendication 7, caractérisé en ce ou'on traite une partie du courant du butadiène de <Desc/Clms Page number 11> recyclage pour en récupérer l'acide chlorhydrique. 8. A process according to claim 7, characterized in that one treats part of the stream of butadiene from <Desc / Clms Page number 11> recycling to recover hydrochloric acid. 9. - Procédé suivant l'une. ou l'autre des revendications précédentes µ à 8, caractérisé en ce que le temps de contact est compris entre 0,1 et 12 secondes. 9. - Process according to one. or the other of the preceding claims µ to 8, characterized in that the contact time is between 0.1 and 12 seconds. 10.- Procédé de produotion de dichlorobutënes, en substance comme décrit dans l'un quelconque des exemples. 10. A process for the production of dichlorobutenes, in substance as described in any one of the examples. 11.- Dichlorobutènes produits par le procédé suivant l'une eu Vautre des revendications précédentes. 11. Dichlorobutenes produced by the process according to any one of the preceding claims.
BE556024D BE556024A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE556024A true BE556024A (en)

Family

ID=179946

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE556024D BE556024A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE556024A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2232421C (en) Method for preparing 1,1,1,3,3-pentafluoropropane
CA2395618C (en) New process for the preparation of 1,1,1-trifluoro-2,2-dichloroethane
TWI712579B (en) A process for producing a chlorinated c- alkane
JPH10503518A (en) Method for producing 1,1,1,3,3,3-hexafluoropropane
JPH01287044A (en) Production of 1, 2-difluoroethane and 1, 1, 2-trifluoroethane
EP0669303B2 (en) Process for the separation of hydrogen fluoride and difluoromethane
CA2239763C (en) Process for the production of hydrofluoroalkanes
FR2903685A1 (en) PROCESS FOR OBTAINING 1,2-DICHLOROETHANE BY DIRECT CHLORINATION WITH DIRECT EVAPORATION CATALYST SEPARATION STEP AND INSTALLATION FOR CARRYING OUT SAID METHOD
FR2631959A1 (en) PROCESS FOR THE PREPARATION OF 1,1,1,2-TETRAFLUOROETHANE FROM 1,1-DICHLORO-1,2,2,2-TETRAFLUOROETHANE
US6392106B1 (en) Process for producing 1,1,1,2,2-pentafluoroethane
BE1007393A3 (en) PROCESS FOR THE PREPARATION OF 1-CHLORO-1-fluoroethane and / or 1.1-difluoroethane.
US5129997A (en) Process for the recovery of mixtures of chlorotetrafluoroethane and octafluorocyclobutane
BE556024A (en)
EP0547930B1 (en) Liquid-phase fluorination process
CA1251470A (en) Pyrolytic dehydrochlorination of haloalkanes; chlorinated product initiator used in such a process
WO1991018852A1 (en) Method for preparing 1,1-dichloro-1-fluoroethane
EP0648727B1 (en) Process for the purification of 1,1,1,2-Tetrafluorethane
EP0819668B1 (en) Synthesis of 1,1,1-trifluoroethane by fluorination of 1-chloro-1,1-difluoroethane
CA1280124C (en) Process for the preparation of 4-fluoroanilines from 4-halogenonitrobenzenes
BE557548A (en)
US20240018072A1 (en) Method for reducing impurities in trifluoroiodomethane process
DE1806988A1 (en) Process for the chlorination of hydrocarbons
FR2696170A1 (en) Di:vinylbenzene prodn. by catalytic dehydrogenation of di:ethylbenzene - and spraying high b.pt. oil into the hot reaction gas to prevent blockage of the condenser
FR2616435A1 (en) PROCESS FOR PRODUCING HYDROXYL POLYBUTADIENE
BE636443A (en)