BE553978A - - Google Patents

Info

Publication number
BE553978A
BE553978A BE553978DA BE553978A BE 553978 A BE553978 A BE 553978A BE 553978D A BE553978D A BE 553978DA BE 553978 A BE553978 A BE 553978A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
film
embossing
roll
roller
drum
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE553978A publication Critical patent/BE553978A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B29WORKING OF PLASTICS; WORKING OF SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE IN GENERAL
    • B29CSHAPING OR JOINING OF PLASTICS; SHAPING OF MATERIAL IN A PLASTIC STATE, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; AFTER-TREATMENT OF THE SHAPED PRODUCTS, e.g. REPAIRING
    • B29C59/00Surface shaping of articles, e.g. embossing; Apparatus therefor
    • B29C59/02Surface shaping of articles, e.g. embossing; Apparatus therefor by mechanical means, e.g. pressing
    • B29C59/06Surface shaping of articles, e.g. embossing; Apparatus therefor by mechanical means, e.g. pressing using vacuum drums

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Shaping Of Tube Ends By Bending Or Straightening (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  L'invention est relative à un :?1'Qcc et un dispositif pour 7pufre,r'c'es films en matière thGr::'1o:lastic.:.u8 et Rl1[loc:l"'..c:':; et elle concerne, plus ''''PI'ti Cl111' Ó-n",w,..",J.+ un procédé et un dispositif ce ce penre pour lesquels un Î? ¯¯:1 thel'i'lo::Jle.5:.tict'.e est oré-ciiauff et .1... t, en contact e 7?-ec une sur'Cpce 03 , 'Jrf'C!:.é',lJ.IJ.C' e.,,:::;n81.11.e'7 :-'lez en con e:c 2VOCl'..:-:8 suru'ce c:)'. 



  ]f,- )ortr-'e -,ier -ru bzz .>> ru] 1?:1'tC' '11y bzz. 



  :::p.1.1,fré'':e portée Y?1' un tambour raufreiir por-sur. à l'intérieur duquel on fRit régner une ('/.'",,..,<,:>,,c'; 0'" ou un vice partiel pour attirer le filra contre le surface de 2.Ur8se. 



  L'invention' a pour t'ut de faire co"")orter au?' ('i2}OSÍ tLfs de ce genre ut P-7ibour 1 gaufreur cui 'o¯rçYt'hA un certain I1.O:'!bre t''ca.iT.r'1..1.1'ti3-'CS.. Il :')er'.1,et de gaufrer le fiL- 2 une vitesse 61evÓe et d'obtenir des dessins nets avec des gaufrages bien définis pur 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
 EMI2.1 
 toutes les parties du fi lia. Le té:--1."I.lr d- crit c'-..¯.w cri constitué ne ''1anl" (.,1'C telle eu* il ..: -.,.., ,.,-1- ",-e (" ""1,+ ,, 'I-i.,...", "" r ¯".'Lj ;..L. très perfectionnas. 



  L'invention ? peur objet un dispositif pour gaufrer un fil'n t}1'Jl"'1'0,Ü8.sticye et é'.n2losus, ce dispositif CO""ll'el;-..t un tfibour ,':s 2,,:;c;:081 une dépression est irocuite et dont la surface C e . :>u '-W. :e est poreuse pour -W'! f 'r un fil:.i t'lcrlO')].p E't1rIl'-'-' ï'a;oOl 7 que 1* on fait passer autour 6.u(i t té':ll:nur suivant un. arc le rroncfe [.':"1llit;.lôe, caractérise en ce eu' en Vele (p'(viter la fondation de chemins de fuite de srenc!e longueur par lesquels c'e l'air peut pénétrer du-ils le t"1TJour gaufreur, et c"e"'!ßêcl1er ainsi la formation de 'dessins gaufras, fs.ible7e;lt, définis sur le film, des -e-io7-ens étant )l'^V'(7S pour éviter une C.i¯".t1¯l.'¯h 7.Oi1 de 17 aspiration produisant le gaufrage par la T7:'tlr;r2.t.Of1 c" ?ir (l;:

  lï1r le tambour à proximité ci. 'une limite de la partie du fi1."'1 qui est gaufrée par ledit tambour. 



  Le d-isposiitif faisant l'objet de l'invention permet de produire une dépression ou aspiration ? l'intérieur du tambour gaufreur'surles 360 degrés de son pourtour, .-.lors que l'air peut pénétrer (j'une :1Rnière re7¯rtizTP:.,e, Pis-Xe ')21 les perforations ménagées dans le tambour, le gaufrage peut néanmoins se faire en utilisant des pressions différentielles r^Gtter.i¯l1'e" ")?"r erenple en Cr8E'nt ,Dar une dépression (1, ,:.: ie tp¯."l)ou un n'2grf qui dépend du degré auquel l'air :)8U:; oénétrer dans le '7r^..rabOhr CQ!1l11lC décrit plus loin. 



  L'invention a Ëe.le'"1e:!1t pour objet un proche et un dispositif perfectionnas Tour refroidir et Jrov0er le durcissement du fil:.1 f' ]rs fOl!. :é'l'1.fra7S, apns cuoi 1 e 0 fil'',1 est séché en faisant a.-ir une aspiration pour enlever 1'3 fluide re- froidi s s eur. 



  Les des'"ins ci-aniiexés '0[trea+;, ? titre r'C::"0T:l:JleE', plusieurs iodes de réalisation de l'invention.- Les fig. 1 et 2 ¯Otl trE'i1'y sC}!:"'2.tic::.neY,lent et respective- ment en vue de côté et en coupe salivant 2-2 fig. 1;, un f1Íf")')sitif 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
 EMI3.1 
 établi selon l'invention. 



  La fig. 3 contre, en vue eu bout, le t" -hour """ : nor de 1p fis. 



  La fi1?. 1 contre, à plus grande échelle et en coupe cl:'lE'? comment le manchon gaufreur est fixé, d'une manière :'t2flC'¯'1;¯ pur le tambour.soufreur. 



  Le. fis. 5 montre, en coupe axiale, .une partis du roulopu .¯ct2C10i1 gaufreur et la manière dont le film '.11PI"'::101)lr"'Q''i','1'" est en contact avec eux ainsi qu'un agencement des moyens è' 1-1:"'n- chéité nou.r empêcher la pénétration de l'air dans le t2."1.1'f"Jur .U'f' F;l".,. 



  La fis. 6 contre, .3. plus grande échelle et en: coupe axiale, com.în.ent coopèrent le film thermoplastiruej le û'n1i011Y' gaufreur et les moyens d'étanchéité- Les fig. 7'.et 8 montrent, respectivement en ^7¯trti on (âpres coupe suivant 7-7 fig. 1) et en vue de côté, les orgenes de support et de guidage réglables pour les moyens d5 't-aiichf,it'. 



  La fig. 9 montre, schpmaticue1Jl.ent, un autre noue de réalisation de 1 -invention. 



  La fig. 10 !'lOll,tre, à plus grande' échelle et en coupe suivpnt la-la fig. 9, une partie de ce dernier mode de réalisa- tion. 



  La fige 11 montre, en coupe transversale (parties en élévation), "le manchon gaufreur et le film en 'Ratière th0rô1'101)12,stj.- eue quand ils viennent initialement en contact l'un de l'autre. 



  La fig. 12 montre, en élévation (parties en coupe et en parties arrachées), un. autre genre de ain-hpl'i' :E'n2":'.0nr établi selon l'invention. 



  La fig. 13 raoitre, en -,rlie de cot-"' S î, %ya -i ^. ^ un autre iiode de réalisation d'un tambour gaufreur '.te).'li selon l'invention.. 



  La fig. 1/, Montre, S :':y.llCt:2E'; un autre dispositif gaufreur qui diffère de celui montra sur la fi?. 13, plus 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 particulièrement en ce que le film est, temporairement, lié légèrement au rouleau chauffant alors que, contrairement àce qui est montré sur la fig. 13, aucune bande de support   n'en-   toure le tambour chauffant à 1' extérieur du film. 



   La fig. 15 montre, en vue de cote schématique, une partie d'un dispositif gaufreur d'un autre genre comprenant, plus' particulièrement,   l'usage   de plusieurs bandes refroidis- santes. 



   Les fig. 16 et 17 montrent, respectivement en coupe transversale et en coupe axiale suivant 17-17 fig.   16,   un genre de tambour gaufreur qui peut être utilisé quand or, a recours à un refroidissement par un fluide dans le 'tambour gaufreur. 



   La fig. 18 montre, en vue de côté, une partie   d'un   dispositif gaufreur d'un autre genre pour lequel on utilise une seule bande de refroidissement en combinaison avec plusieurs tam-. bours refroidisseurs- 
La fig. 19 montre, en vue de côté, encore un autre dispositif'pour gaufrer un film thermoplastique. 



   La fig. 20 montrre, en vue' de côté   schématique,   un mode de réalisation préféré pour refroidir et sécher le film quand il passe dans la machine de la fig. 19, la plus grande partie de cette machine étant supprimée dans un but de clarté, 
La'fig. 21 montre, en coupe transversale, un tube de séchage fixe dans lequel agit un vide ou une   dépression   pour enlever les résidus du fluide redroidisseur, tel que   l'eau   ou ' l'humidité d'une face du film. 



   La fig. 22,montre, en vue en bout (parties arrachées et parties en coupe), un rouleau sécheur agissant par le vide ou par succion pour enlever le fluide redresseur résiduel, tel que .l'eau, ou des vapeurs d'humidité de l'autre côté du film. 



   La fig. 23 montre, semblablement, un autre mode de réalisation pour le post-refroidissement. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La fig. 24 montre schématiquement une variante pour obtenir le refroidissement initial. 



   Dans le mode de réalisation   montré   sur la fig. 1,      le film thermoplastique 20 déroulé   dune   bobine d'alimenta- tion  3 l'aide   d'un dispositif tendeur qui est déplaçable angulaire- ment et peut comporter.deux tiges écartées 23 sur et entre   lesouel-   les le film 20 glisse et dont la position angulaire par rapport au chemin suivi par le film et détermine à. l'aide de la bobine   d'ali-   mentation 21 et du rouleau fou   24,   règle la tension du   film.   



   Le rouleau fou 24 ainsi qu'un, rouleau tendeur 25 et un rouleau presseur 26 sont montés de manière à pouvoir tourner entre une paire de bras pivotants 27 dont un seul est montrée ces bras   pouvant   tour- autour d'un pivot 28. 



   Le rouleau tendeur 25 peut comporter plusieurs lamelles allongées 29 déplaçables longitudinalement suivant une   amplitude   limitée les unes par rapport aux autres. Par conséquente quand le film passe autour du rouleau tendeur 25, des lamelles adjacentes sont déplacées alternativement dans des sens opposés parallèlement à la surface du film Qui est en contadt avec elles,   ce -qui  tale   le   fil!'1   20 dans le sens latéral et fait disparaître les plis tout en tendant la matière à un degré dans un sens transversal. 



  Depuis le 'rouleau tendeur 25, le film   20     passe   sur le rouleau prasseur 26 dont la surface peut être recouverte de caoutchouc ou d'une autre matière appropriée   ayant un   coefficient de frotte- ment   élevée   Le   film.,     après   être   passé   autour du   rouleau,    presseur   
26, vient en contact avec la surface   d'un   premier tambour 30 qui est relativement   srand   et est actionné par une   transmission. ?   vitesse   régulatrice- pour   permettre la   variation     de   sa vitesse dans un but indiqué plus loin.

   En   pratique,   le poids   res   bras   27   et des   organes   qu'ils   supportent   est suffisant pour   Eviter   le   .     glissement   entre le film 20 et la surface du tambour 30. Celui-ci peut tourner autour de son axe et comporte de préférence une entrée et une sortie   axiales pour   permettre l'introduction   d'un   fluide 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
 EMI6.1 
 chauffant dans la cavit" du tambour. Pour ci""1- ,¯¯-; , ; r,r ,¯;. ...n on contre seulement l'entrée 31 nais il est /:"-!.r'(-'0.t (,'.11'1.1.-:':; sortie r^.''. rOr7.. e est rZ8.1ens:lt prévue.

   Des fluides de C1lJ.ffp?,e appropriés pour le tambour 30 ainsi que les antres +:;::2"b0Urf 6 e Chn"rT8.e décrit?' plus loin comprennent de la valeur ri* eau, de 1' huile chaude oit de l'e81.1.. chaude. 



   Les tambours 32 et 33 peuvent tourner pour recevoir le film 20 l'un après l'autre, le tambour 32 recevant le   film   
 EMI6.2 
 quittant le - tambour 30 et le tambour 33 reprenant le fi 1':1 rai   tambour   32. Le   tambour     3.4 peut   également tourner et constitue le tambour de   chauffage   final et   au-delà   de ce .tambour le 
 EMI6.3 
 film passe sur une partie du tambour rraufreur 35.

   Dans le cas de films thermoplastiques en chlorure de polyvinyle, tous les tambours  30,   32 à 34'   alunis   d'entrées et de sorties appropriées pour un milieu chauffant   copine   décrit plus haut à   prooos   du   tambour   30, sont chauffés pour obtenir un chauffage approprié du   filin   afin'' qu'il soit déjà à une température convenant pour le gaufrage   quand   il vient en contact avec le tambour de gaufrage.

     Chacun ries   tambours   32  à34 est entraîné positivement par exemple par des châssis et des pignons à chaîne appropriés actionnés par une   mène     commande   Qui est celle prévue pour le premier   tambour   30 mais avec un loger   décalage   en avant pour maintenir le film 20 à   l'état   tendu pendant 
 EMI6.4 
 qu'il est chauffé pour empêcher le plissement du film à. cause de la dilatation. 



   Le tambour gaufreur 35 est entraînée d'une   manière   ana- 
 EMI6.5 
 logue, à une vitesse périphériques cep 1 e la vitesse du film qui avance et sa cavité interne est reliée à une pompe 8.:?:!ro)ri1e . 



  (non montrée) pour aspirer l'air lors de cette ce.vi t6. ,Le vide partiel, créera l'intérieur du tambour gaufreur 35, ait -"# travers la matière de gaufrage décrite plus loin, ce cui roTTow?e le gaufra- ge du film. Le tambour gaufreur 35 n'est pas chauffé maisil se trouve tellement près du tambour chauffant final 34 qu'il existe 
 EMI6.6 
 seulement un écartement minimum entre les deux ta-abours, cet inter- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
 EMI7.1 
 valle étant chevauché par le fi In the r?,oa1¯a.stirae chauffé 20. 



  Le chemin en forme de S, suivi par le film lorsqu'il :v: 2:>e autour du tambour 34 et le tambour gaufreur 3, facilite le passage ou film entre 'ces tambours avec un ?."¯131J¯:1U?:1 de perte 
 EMI7.2 
 de chaleur. Le gaufrage du film 20 a lieu pendant les premiers centimètres Ci¯': 'son passage autour du tambour gaufreur sur lequel 
 EMI7.3 
 il refroidit sur ^?c'.,C2,iJSÇ'.Ll'^ une température suffisamment basse 7">our qu'il puisse être détaché par le rouleau séparateur 36 d'où le i.l''1. a'-'ance sur des rouleaux fous bzz vers des rouleaux refroi- tisseurs ??, 39 .en passant ensuite sur des moyens propres enlevez le 'ei::'O'.C¯¯à¯SSe,1 liquide, désignés d'une manière générale pro}' /-0j a.vent 0.:aboutir à la bobine enrouleuse. fTs^, fluide refroidi s reur l¯;

   1 fsCJ toi eue l'S'')'') peut 2iI"2 #".#'#''.ilipé pour. refroidir le film 20 âpres eu* il 2,- été gaufré et pendant qu'il se trouve encore sur le tambour gl?".Î!':-l1.J.r,'. 



  1' e.l? peut être dirigée vers la surface exposée du film ?0 ou projetée sur celle-ci, par exemple à l'aide de tubes perforés 42. 



  Un collecteur de gouttes z3 est prévu, comme montrée pour recueillir le li::-J.1.iè.e qui peut tomber du. fil1..' . 



  Gomme bien visible sur les fig. 2, 3 et 4, le tambour gnufreur 35 comprend un arbre tubulaire allongé /:.5 fer-aé a une extrémité par un capuchon 46 et rr-1 . par son autre extrémité, à une poupe aspirante. Une paire de plaques G' F3'arrt :; annulaires l7 comprenant chacune un trou C Otl 1, sont fixées sur 1-Ilc.-rbre 45 respectivement h prxinit'" des deux e:vtrc-nits c celui-ci. Plusieurs soutiens annulaires 41?, comportant également des trous cen: :r=, sont y.,;.- 91'--" le ln'" r. O '" 1 ' 9 rbl'e z.5 et sont calés sur celui-ci entre les plaques d' extrémité s 47. La liaison entre les plarues d'extrémité 47 et l'arbre 45 est rendue étanche à l'air à. l'aide de joints annulaires 49 serrés entre les plaque? et 
 EMI7.4 
 . les épaulements prévus, cet effet, sur l'arbre 45. 
 EMI7.5 
 



  Les parties périphériques des plaques d-' extrémité 47 et des soutiens .48 supportent un manchon gaufreur cylindrioue 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
 EMI8.1 
 50 dans lequel sont "':'17.c^,.VE?S un grena nonbre de trous 51 8cclt(S les uns des autres. Un contact positif ainsi qu'un joint 0tp.nch8 h l' 8ir, pis client démontable, sont prévus -entre chacune des plaques (1'ex'trr'\1ité L' elle ronchon 50.

   Ceci neut être réalisé avants- geusement en prévoyant une gorge annulaire 52 sur la face externe de chacune des plaques d'extrémité 47 Un organe tubulaire   gonflable   
 EMI8.2 
 53, ¯'¯1111 d'une valve' 54- faisant saillie sur cet organe, est logé dans chacune des gorges 50 qui sont ouvertes r8cialejr¯ent vers l'extérieur à proximité de la périphérie de chaque plaque d'extré- mité 47, Quand les organes 53 sont gonflés, ils sont serrés respectivement contre les extrémités du manchon 50 et les 
 EMI8.3 
 plaques d'extrémité correspondantes A7 pour forraer un joint étanche à l'air entre celles-ci. Le   ranchon   50 peut être   déga-   gé aisément des plaques d'extrémité 47 et des supports 48 quand les organes tubulaires 53 sont   dégonflés.   



   L'arbre 45, le long de la   -oartie   quis'étend entre les plaques d'extrémité 47, comporte plusieurs trous   55   par lesquels la partie interne de   l'arbre   45 communique avec l'intérieur 
 EMI8.4 
 du uanchon cylindrique 50. Fi on le désire, les sup-oorts ! peuvent également être perforés' pour réduire au r'inijilun la possibilité d'une répartition irrf':ulire de la pression, dans le sens axiale à l'Intérieur du manchon 50.

   La surface externe du manchon 50 est revêtue ou recouverte   d'une   matière poreuse 56 par laquelle on forme lasurface active du   tambour     gaufreur.   Comme   décrit   en 
 EMI8.5 
 détail plus loin les perforations 51 du r'lE'ch#1 50 ont une f'JF12 telle et la i:'1Btiore 5 destinée 2 forcer le gstifr*:./7? est c:'inlrtln.ß de Manière elle-,.e¯¯e telle sur la surface du nenchon 50 ;¯17 l'on évite la formation de longs chemins c5..rcrJf-:rent:i,els pour des fuites. 



   La nature de la matière 56,   utilisée pour   forcer le gaufrage, dépend du   genre     du dessin     que     l'on   désire obtenir le long du film thermoplastique 20. Ces matières peuvent varier entre des limites écartées et comprennent des tissus ou des tricots ainsi Que 
 EMI8.6 
 d'autres ..substances Trais il est essentiel qu'ils soient ç7''c"1¯ 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 Nient poreux pour produire le gaufrage du film Quand une   dépres-   sion ou aspiration agit au travers de la matière 56.

   En   pratique,   la longueur axiale de la partie perforée du manchon 50 et de   la     matière   56 destinée à former le gaufrage doit au moins être   égale     * la     largeur   de le matière à gaufrer.   Généralement   la largeur du   film   20' est un peu plus petite que la longueur axiale de la   surface   formant le gaufrage.

   Des bandes annulaires   imperméa-     bles     57,   qui peuvent être   formées   par des rubans rendus collants en   permanence,   sont appliquées sur les parties   périphériques   du   manchon   gaufreur de sorte que l'air ne peut pas   pénétrer   dans les parties de   la   surface (le la matière   56   destinée à former le gaufra- ge et ainsi recouvertes en laissant subsister une surface active pour la formation du bossage, la longueur axiale de cette surface correspondant en substance à la largeur de la   matière à   gaufrer en étant un peu plus grande.

   La   différence   entre les dimensions   du   film 20 et la longueur axiale de   la   surface gaufrante non   cou-   verte par les bandes imperméables   57   peut varier jusqu'à   un   certain degré mais il est avantageux qu'elle soit inférieure à la   largeur     combinée   des   moyens   prévus à proximité de   chèque     extrémité   du tambour gaufreur pour' empêcher'les fuites de   l'air   le long des   bords  latéraux du film 20 quand celui-ci est en contact avec le tambour. 



   Pour le mode de réalisation   montré   sur les fig. 1 et 5à 8, deux paires de courroies   sans   fin   60   sont   supportées,   de manière à passer partiellement autour des   extrémités   du tambour gaufreur 35,au voisinage   immédiat   de celui-ci.   Pour   faciliter   l'usage   des courroies   60   en combinaison   avec   les différents films thermo- plastiques dont la   largeur   varie entre des limites   écartées,   les courroies 60 sont montées de   manière   telle qu'elles peuvent être rapprochées ou écartées l'une de l'autre par déplacement latéral.

   Sur la face de chacune des courroies 60, qui se trouve du côté du tambour gaufreur 35 peut être cousue ou fixée autrement une bande sans fin 61, assurant   l'étanchéité,   en caoutchouc ou en 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
 EMI10.1 
 une autre matière flexible et i.'L'.JC ''rc:7lC.' a1):::'(Y)l'ir?8.

   Couve bien visible sur les fis. 5 et 6, les courroies 60 portant les bandes d'étanchéité 6l font disposées de qni8re telle rve C'l[1c"Yle de ces bscriep 61 peut assurer l' ft8J1Chi té de le. surface exposée de la machine gaufrante 56, entre le bord voisin ru filr-i 20 et le ruban   imperméable   correspondant   57.   Il est évident qu'avant 
 EMI10.2 
 l*opération procuite dans le tambour gaufreur 35, chacune des bandes èi 6tanchi té 61 est attirée contre la matière gaufran- te exposée puisque les bandes d'2tanchit sont seulement attachées le   Ion?   de leurs parties marginales aux courroies 60, comme visible en 62 et sont libres d'être attirées, par 
 EMI10.3 
 aspiration, i-usr,u-1c' être en ..contact "tanche avec la matière gaufrante exposée.

   Il en résulte oue les fuites ci'air dans le sens de la. flèche 63 (fig..6) parla, matière gaufrante, [. côté et sous les parties périphériques du film 20, sont évitées. 



   Les moyens pour   supporter,   et guiderles courroies 60, 61 
 EMI10.4 
 comprennent un organe de guidage allongé 6 supports entre des parties 65 du châssis (fig. 7) et parallèle   au   tambour gaufreur 35 en étant écarté de celui-ci. Des organes de support 66, 67 peu- vent coulisser chacun lelong de l'organe de guidage 64 et pont re- liés respectivement par des parties taraudées à des tiges file- tées 68, 69 qui ont respectivement des   filetages   dans des   direc-   
 EMI10.5 
 tions opposées l'un par rapport ? à ces tiges ctant en outre reliées entre elles par un manchon 70 et sont suryportfer, clans les parties 65 du chas pis de naniëre a -oarall-les l'organe de guidage 61.:- et eu tanbour ',,-fr/.-1J:!:' :5.

   La rotation de- manivelles 71 '-0ntpes resgectivew''1t sur l! 'U::.ef' fil3t'ior:i 6r et E-9 sert faire tourner celles# ci r's'is 1  ' . i3 f0{l;, oc nui provocue le rE'9"'roche'lent ou l écartèrent des crânes de suoport 66 et 7 suivent le cap. ij - oTilir"j ? irioror¯'!T"' r r'o ovines l'i-'"'"'c'F ro/'t i"!r''".'T'is rur olifc11. rie rr"!v;os 3 r.ii'nor" '6 67. TT!'.", ri CC:: S !1(Jl.l1i es, par eye-nle celle c!'¯Vi'"!V-e nar 72p., fonc fxraxitr-ceuFc Oii urc 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 à pouvoir être déplacé verticalement dans   une   ouverture   allongée   73 ménagée dans l'organe de support correspondant 66 ou 67.

   Quand 
 EMI11.1 
 '..,1..1::"'. effort plus grand que celui on poids de la poulie 72 :>,. elle seule, est   nécessaire)'   des poids additionnels, comme ceux désignés   par   74,   peuvent   être   Montes   sur son arbre. Lescourroies   60   sont   entraînées   une vitesse égale à   la   vitesse   périphérique   du 
 EMI11.2 
 2¯-'¯J)'' 35 à cause du contact des courroies d'étanchéité avec celui-ci..

   De même, UT3 arbre entraîneur 'le:. peut être tourillonné "."::1s'la partie 65 du châssis, cet arbre portant une roue tangente 76 entraînée par- uns vis sans fin 77 qui:, à son tour, est relire   convenablement   à des organes moteurs prévus pour faire tourner les 
 EMI11.3 
 tambours 30, 3z- et le tambour gaufreur 35.

   L'arbre entraîneur 75 peut être   relie   à une des   poulie?1   72 de chaque organe de   support   66,  67   par des chaînes' 78 et des pignons à chaîne   79.     Quand   on désire   déplacer   les parties   66,     67   du   châssis   on   commence     par   
 EMI11.4 
 02::':-"::

  'I'rer des vis de blocage latérales 80 qui servent à fixer   chacun   des   pignons   79 sur   l'arbre   moteur 75   Apre  que   le     réglage     voulu,   des parties 66, 67 du châssis a   eu.   lieu, on fait coulisser   les     pignons     79     d'une     manière     correspondante,   et on serre à nouveau les visde blocage 80,   Cornue   dit plus   haut,

     le film   thermoplastique   20 est   chauffé   jusqu'à la   température   convenant   au     gaufre ce   avant   d'être   
 EMI11.5 
 serré contre, le t8.:nbour gaufreur 35. lïraiédi a testent après que le   gaufrage   a lieu et pendant   qu'il   passe   autour   du   tambour   gaufreur, le film est refroidi notablement au-dessous de sa   température   de gaufrage de   sorte .qu'il   peut être détaché du   tambour     saufreur.   
 EMI11.6 
 



  Par conséquente le tarabour gaufreur 35 est "maintenu à une tempéra- ture bien wLLl-CieSS-0.115 de la. température de gaufrage du film. Z:'Opé- ration de gaufrage   -oroprenent   dite, par   laquelle   on entend la dé- 
 EMI11.7 
 formation du filn afin que la surface de CeZLt7¯-s! corresponde à celle de la   matière   gaufrante 56, a lieu pendant les premiers centimètres suivant   lesquels   le film 20 se déplace autour du tambour gaufreur.

   Afin que les courroies d'étanchéité 61 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 
 EMI12.1 
 puissent exercer., an ur-l-Teri., l'effet désirée elles doivent occuper une position dans laquelle elles sont serrées aussi près que possible contre le tambour gaufrcur aux endroits où le film therno- plastique 20 vient d'abord en contact avec le   tambour.   Comme visible   suris,   fig. 1, des rouleaux 81 sont   places  très près du tambour 34 ce qui est facilité par le fait   que. l'on   utilise des 
 EMI12.2 
 rouleaux ayant un diamètre relativement petite comme nontré, ce cui permet de 'placer chacun des rouleaux SI (un seulement est montré sur le. fi, 1) dans l'angle formé entre le tambour 34- et le tambour gaufreur 35. 



  Le filiri 20 a une- tendance h 6h:-cr à la matière gaufrante 56 à cause du contact inti Mitre- eux pendant le gaufrage du .film. 



  Si le film the.rno"3lastique accoroagne le tambour .:;<"uf .l'èUr assez loin. pour atteindre la ligne le long de laquelle le   filn   thermo- plastique rejoint le tambour gaufreur   après   avoir quitta le tambour 
 EMI12.3 
 chauffant 3., la uachine doit être arrêtée et on doit remédier a ce défaut pour éviter que le film soit Pour éviter cet effet, le rouleau séparateur 36 est relié aux organes entraîneurs per des.

   chaînes et des pignons   appropriés ?     l'aide   d'un régulateur de vi- tesse 83 afin que ce rouleau puisse être entraîné à une vitesse plus grande que la vitesse périphérique du   tambour   gaufreur 35 dé manière à exercer un effet de traction positif sur le film 
 EMI12.4 
 therr.2oplasticue, ce qui empêche que le filia tourne -#utour du tambour gaufreur   au-delà   de la   line   de   séparation.   De plus, la paroi du   rouleau   séparateur 36 peut être perforée-   et     l'intérieur   
 EMI12.5 
 de ce rouleau peut .être relié à une -io,-i-.-)e, La succion exercée sur -le filin theI'""1O'1l2 .ti(:r:e oar 1 e r01J.lepu 8 ;

  arp te1u- 36 est notablement inférieure à celle   oroduite   par le tambour gaufreur 35. 



  Par exemple, on peut utiliser un   vide   partiel cans le rouleau sépara- teur 36, correspondant à environ 100 ou 125 mm d'eau dors que 
 EMI12.6 
 celui produit dans le tambour au fret1 r 33 peut être  'environ 335 à L.10 ram d'eau. 



  Pour le node de réalisation Yiontrt sur les fin. 9 et 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 10, le film thermoplastique 20 est chauffé jusqu'à la terpé rature de gaufrage comme décrit à l'aide de la fig. 1 et il passe depuis le tambour de chauffage 34 sur le   tambour   gaufreur 35. 



  Sur celui-ci le film est refroidi par,une courroie refroidissante 90   qui, de   préférence, est un peu plus large que le film. Un tambour refroidisseur 91. muni d'une entrée reliée par un conduit 92 à une source d'un fluiderefroidisseur   appropriée   tel que   l'eau,   et d'une sortie (non montrée) 'pour ce fluide, est supporta de mnnière à pouvoir tourner à   proximité   du tambour gaufreur 35, Comme la courroie   refroi dissante   90 est entraînée à la vitesse   périphé-     rique   du. tambour gaufreur 35, le tambour 91 doit avoir un diamètre suffisamment   grand-   pour qu'on obtienne un refroidissement approprié de la, courroie 90.

   On a constaté, en pratique, qu'un rapport (3.' environ 2:1 entre les diamètres du tambour refroidisseur 91 et du tambour gaufreur 35 donne satisfaction. Comme décrità propos des rouleaux 81, le rouleau   98   a un diamètre relativement petit et est monté à proximité immédiate du   tambour   34. Après avoir   passé   autour du tambour gaufreur 35. la courroie refroidissante 90 passe sur le rouleau 93 et, ensuite, sur le rouleau   enducteur   94 qui est   supporté   de manière au'il soit partiellement   immergé   dans l'eau froide.

   Celle-ci sert au refroidissement   préalable   de la. courroie 90 pour évacuer une partie de la chaleur provenant du film thermoplastique 20 avant que celui-ci atteigne le tambour refroi- disseur   91.   Le rouleau 95 correspond aux poulies de tension 72a, qui peuvent également être montées de manière à pouvoir se déplacer suivant un mouvement   vertical limité   afin que la courroie refroidissante 90 soit maintenue suffisamment tendue. 



   On. voit clairement sur la fig. 10 qu'on a recours à deux courroies d'étanchéité   96   analogues aux courroies 61 dont question ci-dessus, chacune de ces courroies étant reliée à une des parties périphériques de   le.   courroie 90. La largeur de la courroie refroidissante 90 est choisie de manière telle, par rapport à celle du film thermoplastique et par rapport la longueur du 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 
 EMI14.1 
 tabour [.8ufreur que les courroies d'GtRch6it 96 occupent une position dans laquelle elles assurent   des   surfaces exposées de la matière   gaufrante   56 à proximité de chaque bord du 
 EMI14.2 
 film thei-moplasticue 20. 



   Le   tambour     gaufreur   35 est une succion sur 3600 de sa surface. Il y a certains avantages pratiques bien définis de faire agir la succion sur 360  de la surface du tambour gaufreur 
 EMI14.3 
 contraire" lent a. ce qui se produit avec un tambour, comprenant un sabot interne sur lecuel le tambour rotatif glisse pour   empêcher   l'entrée d'air par ce secteur du pourtour du tambour. 



   Il est évident que la fabrication d'un   tambour   du genre cité en dernier lieu est très coûteuse a. cause du contact très précis que l'on doit obtenir entre le sabot et la paroi latérale du tambour. De plus, la. paroi latérale doit être parfaitement circulaire car pendant que le tambour tourne elle doit frotter contre le sabot interne ayant un rayon constant. Pour permettre le gaufrage de films avec des dessins différents il est, en   prati-   Que, nécessaire avec un tambour du type à sabot et à secteur d'utiliser, pour chaque dessin différent, un tambour complet avec ses parties constitutives internes et externes. L'utilisation d'un autre dessin ne peut donc pas se faire d'une manière rapide et économique. 



     Par.. contre,   l'utilisation   d'un   tambour soufreur;, établi selon l'invention, supprime l'intervention d'un sabot interne et on a   constat     que   des gaufrages excellents peuvent être obtenus sans qu'il soit nécessaire que   l'enveloppe   du tambour gaufreur ait des   dimensions   très précises. Le   résultat   final est que, selon l'invention, les   mènes organes   internes du tambour peu- vent être utilisés quand on change de dessin et il suffit de   substi-   tuer une nouvelle enveloppe ou   gsine   portant le dessin   voulu  la précédente.

   Comme on doit seulement préparer une nouvelle enveloppe et comme des tolérances plus grandes sont permises pour ses dimensions physiques, la disposition décrite présente un 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 
 EMI15.1 
 grand avantage pratique en-ce qu'elle permet l 'utilisation rapide et nCOf10ai1C'176 de nouveaux '-lodnies '017.t E.'n 'C r; ¯Wï f l1, d'obtenir des aufrafes très satisfaisants. 



  On constat p. eue lorsque environ 90  de le surface 4-ti Lri1îp17r yZ"ret'i' r5tE11. découverts entre l'endroit on le -Fil tncr'"ml?stique quitte le te"ihour et celui où. il vient en contact avsc celui-ci, il est possible de maintenir un vide suffisant dans le 'i.",'.J7?rr ''7:Jtai' obtenir m gaufrage convenable. Les dir-iensions et 1 répartition des trous 51 de-ris le manchon gaufreur 0 
 EMI15.2 
 sont importantes' car des dimensions excessives et une concentration trop grande de ces trous empêchent ou tout au moins ne permettent 
 EMI15.3 
 pas, d'une '".8111.w-re CC?110'1.1.C'.:^-. de maintenir un vide suffisant 
 EMI15.4 
 dans le tambour gaufreur ou-on obtienne le gaufrage des 
 EMI15.5 
 films thermoplastiquen.

   Par ailleurs1; les trous z- doivent être suffisaient grands et rapproches pour que 1s. succion utilisée produise un bon gaufrage. '?1 a constaté qu'avec des matières 
 EMI15.6 
 gaufrantes les plus couramment utilisées, les trous 51 peuvent avoir- 
 EMI15.7 
 un diemotre compris entre environ 1 ima avec un écartèrent de 25 -rLYl de centre centre et un diamètre d'environ; 1,6 rr'1 avec-un cprt- ment d'environ 25 irtrn dans le sens C7¯rcOnfI"'l'?t'!C' et d'environ 50 mm dans le sens axial nar i-; --rt au tambour. Avec des diensio;".s et, une répartition des trous, de l'ordre s,JSi¯nC1!":Ll'. une poupe c:'c;lt u,.'1 débi-t d'air C' e?1V? r0"' 1-,?5r) r"3 f1 5,650 li'i3 par ninute pernet d'obtenir un vide partiel environ 125 et 380 run de mercure.

   Peur un exemple C'C1T? CL?  le '"a?'1Ct"?^f1 cylindri- que 50 a un diamètre de 305 nm et une lonnueur axiple ne 1525 1'2-'?. 



  Des trous ayant un la.?ltrE CipflTr¯r01 ?n rn.3 et un '-car tenant de 25 ?Y! de centre à centre sont ;¯i2 dans le ,S-r C'rt,rnfl Puand or laisse subsister un, espace vide d'erviron 75  avec une -)Oinc ap-nt un débit d'air de 1, ,250 Pi3 par or- obtient ett V'ont un vida 
 EMI15.8 
 'convenant pour le gaufrage. 
 EMI15.9 
 



  Pour des raisons oui sont décrites ci-dospous, les- trous 5l sont repartis suiviez, des lignes rel 2t-1.T7Cr,lplt droites 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 le long du manchon 50. La ratière   gaufrante   56, qui peut être constituée par un morceau de tissu qui a une largeur égale à cella du pourtour de la face externe du manchon 50 et çui comporte au moinsune reproduction   complète   du dessin du gaufrage que l'on veut obtenir, est fixée à ladite face externe du manchon gaufreur 50 à l'aide d'une colle thermodurcissable. La colle est appliquée sur la face externe du manchon 50 suivant des bandes axiales qui s'étendent chacune entre chaque paire voisine de trous 51. La matière   gaufrante   56 est alors mise en place autour du manchon et   la   colle est -cuite.

   Comme bien visible sur la fige 11, la colle non seulement relie la matière   gaufrante   au manchon 50 mais remplit également les interstices de la matière pour former des bandes   imperméables   97 qui   empêcheur:,   le passage de l'air dans le sens circonférentiel à travers la. matière   gaufrante   en limitant ainsi la longueur des chemins suivant lesquels des fuites peuvent se faire dans le .sens circonférentiel à une valeur notablement moindre que les intervalles existant entre des rangées adjacentes de trous 51. 



   'Une autre disposition pour obtenir un gaufrage uniforme du film thermoplastique le long de chacun des bords latéraux du film est montrée sur la   fige   12, le tambour gaufreur 100 pouvant être analogueà celui désigné par 35 sur les figures   précédentes,   mais   coripr.enant   un manchon cylindrique 101   comportant,   en   plus   des trous 102 correspondant aux trous 51 du manchon 50, des trous 103 disposas suivant deux bandes annulaires   104   adjacentes aux extrémités opposées du manchon 101.

     Comme   dans le cas   prêchent,   la matière   gaufrante   56 est appliquée sur un manchon cylindrique 101 et ses   extrémités   sont rendues étanches par les bandes   imperméa-   bles 57. Les dimensions du manchon   cylindrique   101,   comparati-     vement .   la largeur du film thermoplastique 20, sont telles qu'un faible intervalle ayant une largeur d'environ ?5 mm subsiste entre chacun des bords du film thermoplastique et la bande corres-   pondante   101 forme indiqué en 105.

   Les trous 103 sont disposés de 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 manière telle qu'ils se trouvent sous l'intervalle 105   ainsi que   sous les parties marginales du film thermoplastique 20 et qu'ils soient notablement plus rapproches les uns des autres que les trous 102. Quand l'intérieur du tambour gaufreur 100 est   relié ?   une pompe   aspirante,   une succion plus grande est exercée sur les parties Marginales du film thermoplastique 20 çui recouvrent les   rous   103 que sur la partie restante du film qui recouvre les trous 102. Le nombre de trous.103., ménages par unité de surface des bandes   104   e.st suffisant pour qu'on exerce continuellement une succion suffisante sur les bords du film pour obtenir un..gaufrage satisfaisant.

   Alors que les parties non   recouvertes   des bandes le ..long de la partie arquée du tambour, qui est laissée libre par le film, augmentent, à un certain degré, le débit avec lequel l'air peut pénétrer dans le   tambour,   cet'effet est toutefois si petit que le gaufrage n'a pas à en souffrir. Cette disposition présente un inconvénient en ce sens que les bandes   104   doivent être relativement étroites de sorte que, pour des films dont les largeurs varient notablement, on doit avoir recours à des tambours   gaufreurs différents.    



   En considérant à   nouveau 'la   fig. '1, les tambours refroidisseurs 38, 39 comportent   chacun-   des entrées 107 pour un fluide refroidisseur approprié, tel que   l'eau,   froide, les sorties pour ce fluide   n'étant   pas montrées! 
Les moyens 40, pour enlever le refroidisseur, comprennent des'tubes fendus 108,109 qui servent 8-enlever l'eau du film20, une cuvette 110 occupant un emplacement tel qu'elle puisse recueillir   l'eau   qui tombe de celui-ci.

   Après avoir passé sur les tubes fendus 108, 109, le film 20 avance sur un rouleau'fou 111 vers un rouleau aspirateur perfora 112' avec une entrée axiale 113 reliée à une pompe aspirante (non montrée) qui sert à maintenir à peu près le même vide partiel dans le rouleau 112 que dans le rouleau séparateur 36, 
La fig. 13 montre un grand rouleau chauffant 210 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 qui peut être constitué sous forme d'un tambour   métallique.   



  Un fluide chaud, tel   qu'une   huile chaude, peut circuler dans le tambour à   l'aide     d'une     tuyauterie   montrée   schématiquenent   en 211.   'Un   film thermplastique 212, par. exemple en matière viny- lique, est   déroulé     d'une   bobine 213 et   contourne   le rouleau, chauffant 210 en étant serré contre celui-ci   par   une courroie   214.

   'qui   est en une   matière   flexible résistant   0 la     chaleur,   par exemple en un treillis   métallique.   On verra   par   la suite que cette courroie sert, ensuite, à supporter le film ramolli chaud et, de ce fait, elle est désignée   comme   étant une courroie de soutien 214. Celle-ci est guidée, le long de son chemin, par des rouleaux 215 à220 et par le   rouleau   chauffant 210 dont la   tempéra-   ture peut, par   exemple, être   de l'ordre de   150 a   185 . Il est à noter que, selon la.   matière particulière du   film à   gaufrer,   la tem- pérature du rouleau chauffant diffère.

   Le film, avant d'attenidre le rouleau gaufreur, doit   ê'tre   amené une   température   suffisam- ment élevée pour   qu'il   puisse être   gaufré     aisément.   Par   exemple,   il peut être rendu assez chaud et,  'par   conséquent, assez élastique pour   qu'il. puisse   être gaufré avec une pression d'environ 0,035 kg/cm2, Par   aill eurs,   il ne doit pas être assez chaud pour que des trous puissent être formés dans le film quand il passe autour   d'un   tambour gaufreur poreux dans lequel   règne     une     dépression   du genre décrit plus haut.

   A titre de   vari ante,   le film   peut   être chauffé préalablement par des   moyens     appropriés   avant de passer autour du tambour chauffant. 



     Après   avoir quitté le rouleau   chauffant   210, la courroie 'de soutien et le .film chaud, ramollipasentsur le   rouleau   de   guidage   219 qui est   chauffé   par la circulation d'un fluide chaud 'qui le traverse et qui 'est amené par le   conduit   211a, Ce conduit peut être relié en série au conduit 211   qui   fournit le fluide chaud circulant dans le rouleau chauffant 210. Le chemin suivi par la courroie de soutien 214 au voisinage du rouleau gaufreur 221 est   déterminé   par les positions relatives.des rouleaux de   guidage   219, 220 et par le 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 
 EMI19.1 
 rouleau ''.^7i¯I; ¯['.-p,j ;-1..

   S(rt1:::: bien vifihie f1-:r '...:, '# #pî '#. 1  .. 1 courroie d? ':'01...1;ir::',:'l J.l: c#lt,Ol1l'1:l': le roulerai '-1'.'î:':-': ,':,:' " 1 r'".r rL arc J'2l2,tivG"lent court et 'nasse ensuite (1¯'.t;r3',;,r fn hn:.¯¯-ça ce ;ui6.t:;3e 2O ç.)l:'E' Mioi il rtO'Llr'-1S au 1'-::)1.1.18<"), de -;"Ür:é:'.r;0' :18. 



  C(r"¯7:1 le T i 1?.1 est Cl1Y?Ort!: de q'é1.!ir0 ? ?# être en contact avec le 'Jlll :;::1-1 '%'1i¯J?'?uI' . ?.31 dans la. ::-é:' O:1. C011]ri:!, entre les J:'Ju2.eE:UY ce guidas s 219 et 220, COr.' le rouleau gaufreur y 7 "'r '1 C ; -:: une -: .. p.r:lt l''ir!t- une E'l.l.f.cG ')ore1.1SC et CO'1:-'.-e une è.-:::'l::r'siol anit :; l'int!- rieur de ce 'rouleau à l'aide du conduit 2218., le fil]': chaud   ramolli     est     transféré     depuis   la   courroie   de soutien 214 au rouleau gaufrer 221.

   Le film est soutenu autour du rouleau gaufreur 221 suivant   un arc     supérieur   180 .   Comme   le film est chaud et   plastique     quand   il vient en contact au début avec le rouleau gaufreur, une pression très faible est suffisante   pour     gaufrer   sa surface.

   La   pression     nécessaire,   avec   laquelle   le film est serré contre le rouleau gaufreure, est   produite     par   la différence entre les pressions agissant   respectivement   sur les   deux   faces, cette différence   résultant de   la succion ou encore de la   dépression   régnant à l'intérieur   du.     rouleau,   gaufreur,

  Une carac- téristique du   procède et   dispositif décrits est qu'sprës que le film chaud   plastique   est gaufré il est   maintenu en   contact avec le rouleau   gaufreur     suivant     un arc   de   grande valeur     et     raie, Tendant   
 EMI19.2 
 eu 'il avance le Ions de cet a.rc3 il est refroidi directement et SUÎ''1.52?'!G'11-I, pour que le film puisse r20¯t''¯''.C? et conserver son dessin gaufre. Le rouleau C::é'..ufr'8ur "'21 avec le '"'! 1 i qu'il supporte est entoure nar une courroie refroidissante '3 eux Intervient 0ffi- C2.C .¯,E''rt'',. pour refroidir relide1;le:'l.t le fil.i ,,:p.1Jfrl.

   La courroie- refroidissante 222 est 2W)"901't{' ,-.r les roulepux rye =r17:1 CC'-'P z%'3 et i7 et par un ¯rn1:¯;a.t' 67. cuidsge plus ren'"1 22$ c.'.1Í est refroidi :98.1' le. circulation d'un, fluide l'2f1'0irli::!''C''...1r, -,-;<,1 '"u-"' l'ep."...l du rolxaetj, ;:1n1'1t "±'1' un conduit 226. 



  La courroie refroidissante; doit être tr"F flc-,i' 1-0 afin nTa.'C:Z1C- Fit un grand nOiilll!-2 de points r'O contact avec le #"'#'i r:21xC'r,!, et -elle doit, ri:; .'r'f/r':;!lC0, ('lv'):i.rl1.Y",; t"'prl'1Y1C:) 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 avoir une forme qui corresponde en substance celle de la face arrière du film qui   comporte   des bossages   conformes   à ceux du rouleau gaufreur. Elle doit également être   propre   
 EMI20.1 
 évacuer ra:Diè.81!lent la chaleur 'o revenant du film.

   Selon un 4 mode de réalisation, la courroie refroidissante peut comprendre   un   tissu.très  laineux,   tel que   la     flanelle,   dont   la.'   face qui vient en contact avec le film gaufré porte une. couche en 
 EMI20.2 
 uatiere vinylique ayant une épaisseur de 0,05 ht# Un fluide refroidisseur 227, par exemple de   l'eau   du robinet, est conte- 
 EMI20.3 
 rr,l cens une cuvette bzz et est applique à ?'aide d'un rouleau 229 sur la face formée par le tissu de la courroie refroidir- fente, CO'1i11C' montré sch'-n8.tiueY1.0nt sur la fi'-. 13.

   Il est :.. noter, rue le "1ouillage de l'envers de la courroie refroidissante a lieu en un endroit qui se trouve au-delà de celui où la courroie a été refroidie par le rouleau   de   guidage froid  225.   La couche en matière vinylique, qui recouvre la face avant de la courroie refroidissante empêche efficacement rue l'eau,   qui.   -'ouille face en tissu de cette courroie, humecte le film gaufre mais cette couche est assez mince pour qu'elle permette un transfert rapide 
 EMI20.4 
 de la chaleur depuis le fila gaufré )11.sau'à. f-a couche de tissu humide . 



   On a constaté également que lorsqu'on utilise la courroie 
 EMI20.5 
 refroidissante portant une couche en r'letire vinylicue, u ffenre décrite de pai-r avec le gaufrage d'un fiL1 ther::o)l8.stiue (vinyli- que) , le film gaufré, en '¯'e'.'1e terms '".:118 la 'C01J.rroi refr0:!fif3;:fIYlt:-, se détachent plus facilenent du rouleau Ga'L7f¯''ß''e,Jr. 



  Alors que les courroies refroidissantes en tisru portent des couches ther-noplastiques i''1lerl:''':91Jle ? l'sen <'1.U J,2urs f2C0S procurent les avantages susdits, pour d'autres   variantes   du   procédé   et du dispositif, des courroies   refroidissantes     en     'tissu,.   ne portant   .pas   des couches de ce genre sur une de leurs faces, peuvent être utilisées   d'une, manière   satisfaisante et   avantageuse     avec     le     dis-   oositif tel que décrit. 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 



   Pour le dispositif montrn sur la fig. 13,   le :     @lm     gaufré.   et la courroie refroidissante 222 se   détachent   ensemble du rouleau gaufreur 221 et ensuite le film se sépare de la courroie refroidissante et est enroulé sur une bobine 230, qui peut être supportée et entraînée en   rotation   par les rouleaux   231. et   232. 



   Un écran ou.réflecteur est prévu pour empêcher que le film gaufre puisse être chauffé à nouveau après   ou-' il   a quitta le rouleau gaufreur. Par exemple,   l'écran   ou   réflecteur   233 peut séparer le film gaufré de la région où se trouve le rouleau chaud 219 et,si possible, également de la région dans laquelle est placé lé rouleau chaud 210.      



   Dans certains cas, à cause de   l'adhérence   du film à la surface gaufrante, qui peut être produite en partie par les ondulations de la surface de gaufrage, y compris quelques parties légèrement en retrait, le film gaufré tend à coller au rouleau gaufreur au lieu de suivre la courroie refroidissante 222 autour   du-   rouleau de guidage 224, Pour faciliter la séparation on a prévu un rouleau de retenue ou de commande   234,   relativement petit, qui, à cause de sa position, de la nature de sa, surface et de la manière dont il tourne, vient en contact avec le film quand celui- ci tombe en s'écartant de la courroie refroidissante 222 et du rouleau de guidage 224 et le rouleau de retenue 234 renvoie le film à sa position désirée sur la courroie   222   d'en, il petit être détaché aisément.

   L'effet   obtenu.par   le rouleau   de     retenue. 234   empêche le film de continuer son chemin autour du rouleau, gaufreur 221. Ce rouleau 234 doit avoir une surface qui agrippe le   film,   par exemple en   papier   de verre ou analogue. De même, il doit tourner à   une      vitesse assezélevée pour que sa surf?ce voirine du film avance à   line vitesse plus   grande     que   celle du film, de   préférence     plusieurs   fois plus Grande. 



   On va   considérer   la région dans laquelle le film chaud 12 vient d'abord en contact avec le rouleau   gaufreur   froid 221, 
Dans certaines conditions, par   exemple     qund     le   

 <Desc/Clms Page number 22> 

 
 EMI22.1 
 dessin de la surface bosselle du rouleau çaufreur présente f-ns parties -profondes, il peut arriver que les points les Wl:.:¯ l:7 du rouleau gaufreur froid ont une tendance à refroidir et h durcir le film trop   rapidement,   de sorte que. la forme du film ne   correspond   pas suffisamment à celle du dessin   bossela   du   rouleau   
 EMI22.2 
 ;.n1f:

  !.qur et que le fila ne présente pas le gaufrage d'sir" si l'on ne fait pas intervenir des moyens pour remédier à cet inconvénient. 
 EMI22.3 
 



  A cet effet, de la chaleur peut agir sur le fil''!.2. 3.-'endroit ou il vient en contact, en prenier lieu,. avec le rouleau gaufreur pour le maintenir à une   température   convenant au gaufrage jusqu'à ce que le film soit   gar.fr''.   La chaleur peut agir en cet endroit par l'effet   produit     d'un     élément   de chauffage par   rayonnement   ou 
 EMI22.4 
 en soufflant de l'air C11fl1<. sur la partie de la face arrière de la courroie de soutien qui est   opposée   à celle à laquelle le film vient d'abord en contact avec   le     rouleau   gaufreur. Suivant une variante, un four très court peut entourer le film et la courroie de soutien en cet endroit. 



   La fige 14 montre un   mode   de réalisation différent du dispositif de gaufrage. La différence   principale   avec celui   de   la fig. 13 est que celui de la fig. 14 ne comporte pas de courroie de soutien pour   maintenir le   film contre le   rouleau     chauf-   
 EMI22.5 
 fant corme le fait la courroie 214- sur la fis- 1?- Par contre, sur la fige 14 une disposition spéciale est prévue pour faire adhérer te"'l]ore.ire:'!.en t 1 e film au rouleau de chauffage, co¯ïn.3 décrit ci-dessous. Sur 12 .'"i 14 les orZP8s, désignés .par les mènes chiffres de .référence que ceux de la fig. 13, sont co¯si t"ç et fonctionnent d.e la r=le..2n; è;e que ceux décrits 'dus haut en détail à l'eide de la fig. 13. 



  Sur la fige 1A, le film '7'lu est déroulé r18 la bobine 213 et passe ensuite autour du rouleau 235 en   étant   serré par celui-ci . contre le rouleau ou   tambour   chauffant 237. La fonction   du.   rouleau 235 est de   "repasser"   le film sur le rouleau, chauffant 237 en reliant temporairement le fila. à ce rouleau. Le rouleau   235   

 <Desc/Clms Page number 23> 

 
 EMI23.1 
 comporte, à sa surface,, une couche 236 en caoutchouc ou autre matière élastique.

   Dans certains cas le rouleau 235 eut tr refroidi par   exemple   en faisant passer de l'eau du robinet dans ce rouleau pour   empêcher     qu'il devienne   trop chaud du fait   qu'il   se 
 EMI23.2 
 trouve très près ôv rouleau, chauffant 210, ce qui empêche   que   le film adhère au rouleau 235. Le rouleau chauffant 237   de'la     fieu.   14 est analogue au rouleau chauffant 210 de la fig. 13,. excepté que le rouleau 237 est recouvert   d'une     résine   pour   éviter' que     le   film colle trop fortement.

   Le point de fusion ou. le point de ramollissement excessif de cette résine doit être   supérieur ?    la     température     du'tambour.   Des   résine;?     appropriées   sont 
 EMI23.3 
 le nylon, les' silicones et des résines du genre du nol7;-t,:trp.- fluoroéthylène. Un exemple approprie d'une résine du genre cite en dernier lieu est celle vendue sous la   marque   de   fabrique   "Teflon" 
 EMI23.4 
 par la E..I. du Pont de Nemours & Co., inc. Un revêtement constitua   ' par   une résine analogue peut   également   être utilisé sur le rouleau 
210 du dispositif de la fig. 13. 
 EMI23.5 
 



  On a constata qu'un film thermoplastique par exemple du   genre'vinylique.,   quand il est "repassé"de cette   manière     sur     un   rouleau   chaude   tel que 237, adhère   temporairement   àla surface de ce rouleau. Le rouleau 237 doit être   maintenu ?  une   température   
 EMI23.6 
 laquelle la surface adjacente du film '[;i'?er';J'1l¯¯^¯.ji¯ryor tend. ramollir   avoir     passe autour   du   roule eu   227 le   film   
 EMI23.7 
 quitte ce rouleau et avance sur le rouleau de ¯vi<""p¯e 219 chauffa et olus petit et ensuite sur le vovJ.2?v. :^,z¯,'rrï2? d'';'3cc;T¯on '21. 



  L¯1 dispositif de cïmuffaje 238 établi en rcj:rrd de l'endroit Ci7 le film vient (-'Fbori- en contact avec le rouleau r.ufrcur, '1 i't2t7¯Cllt le film à une t2:lnratL'.re ¯ CO(1VB1'LC:'lt u0111' . le ;Fufre?G iust.'" ce qu'il soit gaufré, en évitant ainsi un rofrcirlir.c;er3nt prématuré. 



  Il est a noter que sur. la fin. 14 le film est tr-o.sf or-' depuis le rouleau chauffant 237 au rouleau gaufreur 221 sans l'intervention d'une courroie de soutien telle que la courroie 2L4 de la fie- 13. 



  T-e rouleau gaufreur à dépression 221; et>j----4 0 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 refroidissante 222, les   dispositifs   pour   refroidir   et   rouiller   cette courroie, le rouleau de retenue 234 et les   dispositif   
 EMI24.1 
 séparateurs de la fi-. 14 sont les nones Clle coeur de la fis. 13. 



  Pour une autre variante du dispositif', le :;:il"l peut être "repassa'' sur le rouleau chauffant 237j co"-r'ie décrit l'aide de 1s fis. 14 nais une courroie de soutien, telle   que 'colle     désignée     par 214-   sur la fig. 13,   peut également   être utilisée pour   transférer   le film depuisle rouleau   chauffant  au   rouleau   gaufreure,   corne   sur   la   fig. 13. 



   La fig. 15   montre     un   dispositif   comprenant     plusieurs   
 EMI24.2 
 courroies rcfroic1isantes, trois de ces courroies étant no:::ltr( es sur cette figure. Pour expliquer l 'utilité de l'intervention de plusieurs courroies de refroidissement il   est à   noter, qu'à un degré élevé, la vitesse, de fonctionnement du dispositif dépend ce la rapidité avec laquelle le film gaufré peut être refroidi. 
 EMI24.3 
 



  Pour le dispositif montré sur les fi. 13 et 1L:-, une surface donnée du film gaufrée, en passant autour du rouleau gaufreur 221, est maintenue en contact avec la même surface delà courroie refroi- 
 EMI24.4 
 dissante 2-2:2. Sur la fin. 15, par contre, le filin, grufr est c1 'F,)orè mis en contact avec une   première   courroie refroidissante et, en- suite, pendant qu'il passe par des parties curvilignes   suivantes   de son   chemin   autour du rouleau gaufreur il vient en contact   avec   des courroies   refroidissantes   différentes, le but poursuivi par l'usage 'de   plusieurs   courroies   refroidissantes     agissant   
 EMI24.5 
 sur le film gaufra cil.

   des 'points successifs de son ce!'1in autour dru   rouleau   gaufreur étant   que   toute   l'opération     de    gaufrage   peut se faire à une vitesse plus grandecar on   obtient     ainsi   un   refroi-   dissement suffisant du film qui   peut     ainsi     conserver   son   gaufrage   
 EMI24.6 
 après avoir été détache du rouleau gaufreur. 



  Pour les dispositifs neutres sur la fige 15, on .peut supposer que le fila a. t'- chauffé et ranolli par un rouleau chauffant 210 analogue a celui montré avec plus de détails sur la fig. 13, en étant   maintenu   contre,le rouleau 210 par la courroie 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 
 EMI25.1 
 oc- soutien 1 -71.'-ïr quoi il passe sur le roulerai, de guidage chauffe ?1  et est tr:llS! r.'r' depuis la courroie de sou'i--1.sp 21/. au rouleau gaufreur 221. Le f()Ï.1C.tlolliJ.e--,-,..) ;, r 9 .. '10 --it, ,-C1 :. ¯. le ':8'1e que celui d/.crit 2. l'aide c :- la fie. 13. 



  :.'1-iC'' 'v '01 ," ";":;'7('> autour du rouleau gaufreur ')')1 1 ."" 1'1 vient C¯':-":¯J:'c.W.1¯ conte et #"'"# c.:' Je ::,'-''!'C".. (7':-,, l,.zr courroie .¯.."7.'O..=¯^.'C''e "'*'1""""" -ir"1 ->#-#!± 1;::-. courroie 222 r'3 1.... -l"t- 1':' Le courroie 2'2 .vC', ébruite C't:iL en contact avec le film et une autre courroie =; î.Ç Y1 1;., 2, vient en 'contact avec celui-ci. C:)J.,.lC =051¯,=. en rm .;oint jbr 'c;-j.3nt la courroie refroidis sente 4.22 cesce ("1 l111 ""'1in. C;"...11>;: c'J<:mt la courroie refroiè12sr:.1:'lte 422 cesse (', tre'.1 contpet avec le fil11'[ et une autre courroie refroidis-' sante 522 vient en contact l}vec ce1l.Ü....cL Les dispositifs pour refroidir et pour nouiller les courroies refroidissantes, sur la fis. 15 sont analogues à ceux de la fig. 13.

   Il est  ¯ noter que pour le dispositif nontré sur 1 a fig. 15 ,. l'eau est fournie dans ch8-("uG cas à la face delà courroie refroidissante qui n'est pas eh contact avec la film gaufré. Il est entendu que les organes de la fie. 15., désignes parles ¯^l='1CS :1'^Î;-''rnnCeS rue ceux de la fiT.13, font constituas 0'Q0 manière aue10ue. Les courroies refroidis- santes et les organes adjoints à celles-ci sur la fig. 15 sont analogues aux l'':1011tS correspondants- de la fis. 13. Sur la f¯'7.,.1.9 les ensembles avec coarroie refroidissante sont (éE'in6s par les :-1êm.es chiffres de T^i'r, ,1C que sur la fi3 13 excepté- que sur la fig. 15 les chiffres, de l'ff"<:l'aD.c'2 sont ,,, :r,ç,pt^r. de zon, A00 on 500 Tour les différents ensembles, ce 1J.' ':n constate c.'?¯'v?n:'it en regardant les dessins. 



  Une autre variante est décrite ci# d'-îsro'j.s C,'?'.nn une r-odification Cl¯,r¯1 dispositif 4,' ; '- û=. décrit. La fig. 13 cohorte une seule cO'.1rroie :'2f1'')ièis::'n.i:e est un seul rouleau refroidisseur 225 et un seul poste où de l'eau est fournie a la courroie refroi- dissante par un rouleau 22Q. pour 1 variante décrite ".-L1L1'.r.<r''.11c^'"?t on a recours ;1. une seule courroie refroidissante et - un soûl #norte ou de 1 'rFl' est Înl7rli¯ ' la courroie '2? il existe O1 Ll.' :'.llré 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 courroies refroidissantes.

   Après que la courroie refroidissante a passé autour du rouleau gaufreur suivant un arc qui représente une fraction du chemin curviligne total qu'elle suit autour du rouleau gaufreur, elle peut s'écartertemporairement de ce rouleau (par exemple dans la région du poste susdit, fig. 13), elle peut passer sur un autre rouleau refroidisseur et revenir au rouleau gaufreur dans la même région dans laquelle elle a quitté celui-ci. 



  Après être revenu au rouleau gaufreur, la. courroie refroidissante continue à passer autour de celui-ci et peut, après avoir 'avancé suivant un autre 'arc, quitter à nouveau le rouleau gaufreur, par exemple au poste B,pour passer sur un autre rouleau refroidisseurpour revenir ensuite au rouleau 21 au poste B et continuer son chemin autour du rouleau gaufreur. La fig. 18 montre un dispositif de ce genre dans lequel une seule courroie refroidissante   622'   coopère avec des rouleaux refroidisseurs 625, 725 et 825 et avec le rouleau gaufreur   221.

   Pour   expliquer les avantages de ce dispositif, il est à noter que l'efficacité de la courroie refroidissante, pour faciliter le fonctionnement à grande vitesse,est limitée par la vitesse ' . ci laquelle elle peut évacuer la chaleur dégagée par le film.   L'addition   d'eau à la courroie refroidissante augmente sa capacité thermique mais, bien que la capacité thermique de la courroie humide puisse être très élevée, un facteur limitant le fonctionnement d'un dispositif du genre de celui montré sur les fig. 13 et   14   est la vitesse à laquelle la chaleur peut être conduite à travers   l'eau   dans la courroie vers sa surface arrière.

   Pour le dispositif montré sur la fig.18, la limitation basée sur la vitesse de transfert de la chaleur depuis une particule de la courroie humide la suivante est   jusqu'à   un certain   .degré,     éliminée.   Après que   la   face avant de la courroie refroidissante, qui vient en contact avec le film., est chauffée un peu par le film, elle s'écarte du film, est refroidie directement par un rouleau refroidisseur tel que 

 <Desc/Clms Page number 27> 

 
725 et revient ensuite au film. Une surface donnée de la face externe du film, en passant autour du rouleau gaufreur, vient en contact avec plus qu'une surface de la courroie refroidissante. 



   Il est à. noter que le dernier rouleau refroidisseur de la série (par exemple celui désigné par 825 sur la fig.18) peut avanta-   geusement   être plus froid que les autres   rouleaux   refroidisseurs ont 'besoin de l'être et, à cet effet, il peut être   réfrigéré,   par exemple, en faisant passer de la saumure froide dans ce rouleau alors, que les autres peuvent être refroidis simplement avec de l'eau du robinet. Une disposition de ce genre est très efficace et néanmoins économique. Le rouleau gaufreur peut être constitué comme suit. On peut adopter diverses dispositions pour le rouleau 
221 et il est entendu que l'une quelconque de ces variantes peut être utilisée' avec un quelconque des dispositifs décrits, notamment ceux des figs. 13,   14,   15 et' 18. 



   Suivant un premier mode de réalisation de l'invention, le rouleau gaufreur comporte un tambour métallique perforé entouré d'une couche formée par un treillis métallique qui, à son tour, o est entourée d'un manchon perforé en tôle qui porte sur sa face externe une couche en tissu apprêtée les bords du tissu étant placés bout à bout et étant fixés au manchon en tôle. La face externe du tissu comporte des sommets et des vallées à l'aide des- quels on obtient le gaufrage désiré. Par exemple, le tissu peut être une   dentelle'ou   peut appartenir à divers autres genres. L'air est aspiré depuis l'intérieur du rouleau ou tambour par un conduit relié à une extrémité de celui-ci suivant son axe.

   La dépression   ' agit   sur tout le- pourtour de 360  du rouleau ce qui procure les nombreux .avantages indiqués plus   haut..   



   Il résulte de ce qui précède que la température des diverses parties du dispositif a une grande importance pour que ,celui-ci puisse fonctionner avec succès. Comme le film est chaud au moment où il atteint le rouleau gaufreur, il a une tendance à chauffer celui-ci. Si le dispositif n'était pas agencé de manière   à   

 <Desc/Clms Page number 28> 

 pouvoir empêcher que le rouleau gaufreur devienne trop chauv, on ne pourrait obtenir un fonctionnement à grande vitesse   car le @iln   ne pourrait pas se refroidir suffisamment pendant son passage autour du rouleau pour rue le dessin gaufré subsiste.

   Pour le rou- leau gaufreur tel que décrit, la température de celui-ci est main- tenue suffisamment basse par deux facteurs, le premier et leplus important étant que la courroie   refroidissante     enlève   conti-   nuellement   de la chaleur du film gaufré ce qui tend à empêcher rue la chaleur de celui-ci soit transmise au rouleau gaufreur et, en deuxième lieu, l'aspiration sur tout le pourtour de 3600 du rouleau gaufreur, y compris la région dans laquelle ce rouleau est exposé en   n'étant   pas en contact avec le film dans cette région, tend à aspirer une certaine quantité d'air, à la température ambiante, à travers la paroi du rouleau gaufreur dans la région   susindiquée.   Cette circulation ci'air dans et travers le rouleau procure un refroidissement additionnel. 



   Un autre mode de réalisation du rouleau   gaufreur     est,     d'une   manière   générale, 'analogue     au     précèdent   mais diffère de celui- ci en ce que l'intérieur du rouleau gaufreur estsubdivisa par des cloisons en plusieurs chambres afin que la succion soit seule- ment produite approximativement dans la partie du rouleau gaufreur dans laquelle celui-ci est en contact avec 1 e film.   Comme   il existe dans un rouleau gaufreur de ce genre une chambre qui est isolée de la chambre à dépression, un jet   d'air   froid peut   air  l'inté- rieur de ce   rouleau dans   la région isolée. 



   Pour obtenir un refroidissement additionnel, pour un quelconque des modes de réalisation des rouleaux gaufreurs décrits, un 3 .et d'air peut être projeté sur l'extxérieur du rouleau gaufreur à   l'endroit   où le film n'est pas en contact avec celui-ci. 



   Encore un autre mode de réalisation du rouleau gaufreur est montré sur les fig. 16 et 17. Sa construction est plus   compli-   quée mais elle présente l'avantage qu'on peut obtenir un refroi- dissement par un liquide à l'intérieur du rouleau gaufreur sur tout --on pourtour. Le rouleau gaufreur, tel que montré   comprend     un   

 <Desc/Clms Page number 29> 

 
 EMI29.1 
 tambour à double proi la paroi interne '/:#: it forcée pru-n cylindre 240 et la paroi externe par uu cyliiure 24.1. Lo: cylindres sont supportes l'un, par l'autre par des supports )42Y eu 0 r,e d'entretoises, prévus a chaque extraite de ces cylindres. Les cylindres 2.40 et 241 comportent des trous alignés 243. reliés entre eux par des conduits ou tubes 244.

   La succion est exerce l'ii-¯ /##'¯". -;-;r ";i cyliiidj-c intérieur 240 à l'±.ide 1- 245 relié à une   extrémité   de ce cylindre. Connue le   cylindre   240 est fermé   à     son     autre     extrémité,     on   se rend   compte   que   l'air   est   aspira     dans   le cylindre intérieur uniquement par les tubes 244 qui aboutissent à l'extérieur du cylindre extérieur 241,   On   voit donc quela zone de succion 247 dans le cylindre intérieur 240 est isolée de la zone 243 comprise entre les cylindres intérieur et extérieur.

   Du fluide refroidisseur, tel que l'eau de robinet, circule dans cette zone 248 en étant introduit par   un.   conduit 
249 débouchant dans une extrémité de cet intervalle et en étant évacué par un conduit   250 partant   de   1* autre   extrémité. L'effet refroidisseur obtenu sert à empêcher la surchauffe du rouleau gaufreur. 



   Il est à noter que les orifices 243 sont assez écartés les uns des autres. Sur la face externe du cylindre extérieur 
241 est   appliquée     une   couche 251 formée par un treillis   métallique.   



   Cette couche est, à son tour, entourée d'un manchon 252 en tôle   perforée,   les perforations de ce   manchon     étant   plus   rapprochées   que les orifices des cylindres 240 et 241 Sur le   manchon   252 est serrée fortement et collée une couche superficielle 253 en tissu apprêté ou analogue qui forme la surface gaufrante   proprement   dite dont le dessin   superficiel   a la forme que   l'on   veut donner au gaufrage. Le film 212 et la courroie   refroidissante   222 se présen- tent ensuite, dans cet ordre, à l'extérieur de la couche ce tissu sur les fig. 16 et 17.

   Quand on désire   modifier   le dessin, le manchon   perforé   en tôle 252 peut être   enlev'::   en même temps que la couche superficielle en tissu 253.   Un   autre manchon,   portart     la.   couche superficielle de tissu ayant un dessin   différente   

 <Desc/Clms Page number 30> 

 peut ensuite être placé sur le rouleau gaufreur, 
Pour apprêter les couches superficielles en tissu de tous les modes de réalisation des rouleaux gaufreurs,   or!   peut, avoir recours à une résine thermodurcissable résistant à la chaleur. 



   Des   fils   qui peuvent être gaufrés avantageusement en   adoptant   les principes de   l'invention,   sont des films en vinyle, en nylon (polyamide), en acétate de cellulose, en chlorhydrate de caoutchouc, en polyéthylène et en   Sara.n   (chlorure de   polyvinylidène) .   



   Alors que les.dispositif avec courroie refroidis- sante décrits plus haut en combinaison avec les autres parties constitutives du   dispositif, procurent   des avantages remarquables, inattendus et importants, il est à noter que   l'invention,   dans son sens le plus large, n'est pas nécessairement limitée aux combinai- sons comprenant des courroies refroidissantes. Par exemple, au lieu d'utiliser des courroies refroidissantes, on peut modifier le dispositif en faisant agir un autre milieu froid sur le film gaufré pendant que celui-ci est encore en   contact   avec la surface   gaufrante.   Ainsi, des jets d'air froid ou d'eau peuvent être dirigés vers la face externe du film pendant son pas sage autour du rouleau gaufreur.

   Alors que ce dispositif modifié peut nrocurer certains des avantages importants de l'invention qui résultent de l'usage des nouvelles sous-combinaisons du dispositif et du   procédé,   il est entendu que ce dispositif modifié ne permet pas d'obtenir les avantages particuliers résultant de l'usage de courroies re-   froidissantes   en combinaison avec les autres éléments du dispositif. 



   Il est à noter également que diverses particularités décrites ci-dessus utilisées de pair avec un des modes de réalisa- tion généraux du dispositif en question peuvent être adoptées pour, un dispositif- constitué d'une manière différente. Par exemple, les dispositions avec courroie refroidissante des fig. 15 et 18 peuvent être utilisées avec un dispositif   comprenant   des moyens de chauffage pour le film, comme montré sur la fig. 13 ou sur la fig. 18   c'est-à-dire   avec ou sans courroie de soutien. 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 



   En considérant les fig. 19 a 24 on   décrit     seu@@@@@T     en   détail les organes et leur   fonctionnement     qui   d'ont das chces été décrits plus haut et qui sont nécessaires pour le   compréhension   de l'invention.   Fn   ce qui concerne la. machine montrée sur la fig.19 il suffit de dire que tous les organes montrés sur les   fige   21 à 24, par   exemple,   sont tourillonnés   convenablement   dans des   paliers,     des .   coussinets ou   analogues,   quand cela est   nécessaire,   ou sont établisentre eux entre des montantsou châssis latéraux usuels S.

   Tous les organes mobiles sont reliés entre eux de manière pouvoir coopérer entre eux et ils sont actionnes par un moteur   M relié   directement à ces organes ou. indirectement par des transmissions appropriées P. 



   Avant de décrire avec plus de détails la machine et son fonctionnement, on fait observer qu'on entend par "film thermoplastiqeu" par exemple un film en une quelconque des machines plastiques vinyliques tels que le chlorure de polyvinyle ou- des composés de polyéthylène. De même, le rouleau gaufreur peut être analogue à ceux décrits plus haut. 



   .Plus particulièrement sur la fig. 20 on montre un rouleau fou 910 sur lequel passe un film   thermoplas'tique   911 qui avance ensuite autour   d'un   rouleau   912   propre à faire disparaître les plis du film. Un rouleau de ce genre peut, par exemple, être constitué par des lattes en bois qui peuvent se déplacer les unes par   rapport'aux   autres en étant actionnées par des moyens appropriés, de manière qu'elles 'soient déplacées alternativement suivant un mouvement de   va-et-vient   dans le sens longitudinal du rouleau. 



   Le film passe ensuite autour du rouleau presseur 913,.' de préférence en caoutchouc ou recouvert de caoutchouc oui serre le film contre le' premier d'une série de rouleaux pour chauffer le film par gradins, ces rouleaux étant chauffas (l'une manière de plut en plus intense et étant désignés par 914. 915, 916 et 917. 



   A ce moment, le film thermoplastique a. atteint graduelle- ment sa température de ramollissement et est en état d'être gaufré en étant mis en contact, par exemple, avec un rouleau 

 <Desc/Clms Page number 32> 

 gaufreur poreux ou recouvert de tissu ou avec un tambour à succion 918. Le vide, qui est produit dans ce tambour, produit bresqu'immé- diatement l'effet de gaufrage nécessaire sur le film ramolli et, pendant que celui-ci entoure ce rouleau ou tambour gaufreur suivant un angle importante le film est refroidi. Le refroidissement a lieu, de préférence, en faisant couler ou en projetant de l'eau sur le film. Ceci peut se faire en faisant circuler l'eau dans plusieurs tronçons de tuyaux ou tubes 918' qui sont percés de petits trous, ayant un diamètre d'environ 0,1 mm, ces trous étant écartés les uns des autres de 25 mm.

   Il est à noter que l'eau, ou tout autre fluide refroidisseur, est éjecté directement sur ou contre le film puisqu'on a. supprimé dans ce cas la courroie de' soutien.      



  Le premier tuyau occupe une position telle que l'eau vienne frapper le film peu après que le gaufrage a eu lieu. Ces tuyaux sont montés de manière telle que leur position soit réglable   en   ce qui concerne leur écartement par rapport au rouleau 918 et au film 11. 



   La. raison pour laquelle les premiers jets d'eau peuvent agir initialement sur le film chaud, comme montré sur les dessins, est- que le   façonnage   ou   gaufrage     complet   du film chaud a déjà eu lieu au moment où le film atteint cet endroit. 



   L'eau en excès est recueillie dans une cuvette d'égouttage appropriée, à mesure qu'elle coule le   1 on=   du film   mais il   subsiste toujours une quantité d'eau ou   d'humidité résiduelle   qui adhère au film et qui doit'être enlevée avant que le film soit enroulé sur une bobine pour être prêt à l'usage. Ceci peut être obtenu par des moyens de séchage appropriés, agissant par le vide, qui', sont décritsci-après.

   Le film 911, après qu'il a   été gaufré   et qu'il a durci par   refroidis sèment,   peut contenir un excès du fluide refroidisseur ou de l'eau que l'on enlève d'abord par le rouleau séparateur 919, agissant par le vide ou par dépression, ce rouleau s'étendant le long du rouleau ou tambour   918   tout en étant placé à proximité de celui-ci. On évite ainsi que cet excès 

 <Desc/Clms Page number 33> 

 de fluide ou d'eau, 'cuisse couler, goutte à goutte, le long de la partie du film (ou sur le rouleau chauffé 917) qui est sur le point de passer sur le rouleau 918. 



   Le film avance alors autour des rouleaux fous   920   et 921 et passe sur les rouleaux   post-refroidisseurs   922 et 923 qui peuvent être refroidis d'une manière appropriée, par   exemple'   en'faisant passer de l'eau   du   robinet dans cesrouleaux. 



   Les opérations pour le séchage final sont effectuées en faisant passer ensuite le film 911 sur un ou plusieurs tubes fixes fendus   924-   dans lesquels on crée un vide ou une dépression, Ces tubes peuvent avoir un diamètre d'environ 7,5mm et peuvent comporter chacun une fente qui a une largeur d'environ 6,25mm et qui s'étend le long de la partie supérieure du tube confie   visible   er 925   sur 1 a   fig. 21. Les fentes sont   recouvertes   d'une toile métalli- que en acier inoxydable 925' dont les mailles et le poids   corres-   pondent à peu près à ceux des toiles ajourées utilisées contre les mouches. Les ouvertures de la toile métallique permettent le passage de l'air à grande vitesse le long- de la face humide du film 911 et par la. fente.

   Les parties coudées des fils de la toile exercent également un effet de   balayage   sur le film tout en déta- chent et en rompant physiquement les gouttelette*d'eau. Le film 911 passe ensuite sur un rouleau fou 9?6 et ensuite   autour   d'un rouleau de séchage perforé   927,   dans lequel agit le   vide. Ce   rou-   leau   est constitué en tôle en acier inoxydable et est percé de trous ayant un diamètre comprisentre 1 et 1,2 mm, ces trous étant écartés de   25   mm de centre 2 centre.

   Le rouleau est recouvert d'une toile métallique   927'   (fig. 22)   analogue ?   celle désignée par 925' sur. la fig, 24.   L'eau     qui   se trouve sur la face arrière du film est enlevée par le courent   d'air     qui     passe   par l'intervalle annulaire   formé   par la toile   métallique   et rui traverse ensuite les perforations du   rouleau.   



   De   préférence,   un   deuxième     groupe   de   soyons   de séchage est   prvu   sous forme de tubes 929 et 930   agissant   par le vide ou par dépression, ui sont analogues aux   tubes   924. 

 <Desc/Clms Page number 34> 

 



  La face mouillée du film passe sur ces tubes après avoir   quitté   le rouleau fou   928,  le film passant ensuite au tour du   rouleau   fou 931 et autour   d'un   autre rouleau 932, agissant par le vide ou par dépression, avant de contourner le rouleau fou 933 et   d'être   enroule sur une bobine pour être prêt a   l'usage.   



   Il est à noter que le rouleau séparateur 919 peut être   perforé   de toute manière   appropriée,   analogue à celle du rouleau de   fichage   927, agissant par le vide. Ces rouleaux ainsi que les tubes   fendus,   sont tous reliés au côté d'aspiration d'un ventilateur qui débite une grande quantité   d'air   en   créant un   vide   relativement   bas (environ 15 mm d'eau), Il estnoter rue la face   arrière     eu.     fil;

  '!     peut   se mouiller truand elle vient en contact avec les   rouleaux   de post-refroidissement 922 et 923, ces rouleaux étant souvent humectés par condensation mais cette   humidité   est   générale-   ment enlevée complètement avec toute autre humidité résiduelle après que le film a passé autour du premier rouleau à vide 927 et sur   les-'   tubes fendus 924 dans lesquels on a fait   le   vide.- Le deuxième   groupe   de tubes à vide 929 et 930 ainsi que le   deuxième   rouleau à cide 932 sont utilisés simplement pour assurer un   séchage     complet     quand   le film se déplace à une   grande   vitesse. 



   Les   rouleau::   de séchage par le vide 927 et 932   remplissent   deux fonctions, c'est-à-dire   outils   servent non   seulement   à enlever l'eau   résiduelle   mais   également   comme rouleau de   traction.1   La   vitesse   périphérique de ces   rouleaux   est légèrement plus grande que celle des rouleaux de post-refroidissement   922   et 923 et   le   film ne peut pas' glisser sur ces   rouleaux   car   le   vice poussé serre le film contre le treillismétallique, ce qui tirele film sur les tubes de séchage fendus   924,   929 et 930. 



   Pour la mise en oeuvre ce l'invention on prévoit, prin-   cipalement,   l'usage de l'eau comme fluide refroidisseur. Cette eau peut être à la température ordinaire mais on   préfère   qu'elle soit réfrigérée pour des raisons évidentes. 



   Pour la variante montrée sur la fig. 23, le film 911 passe au tour- d'un rouleau 934 qui tourne dans un fluide refroi- 

 <Desc/Clms Page number 35> 

 disseur ou dans   un.   bain d'eau 935 contenu dans une cuvette 936. 



  Le film passe ensuite autour des tubes fendus 924 et 924'.   agissant   par succion, places de part et d'autre dudit film. Cette disposition est destinée à être utilisée à la -place des tambours refroidisseurs 922 et 923, plus spécialement quand plusieurs de ces tambours sont trop encombrants ou trop massifs ou quand leur usage est peu partiqueé dans la machine. 



   Pour la variante montrée sur la fig. 24, le film 911 passe sur le rouleau chauffant 917, vient en contact avec le rouleau gaufreur ou finisseur   918,   passe aussitôt après dans le milieu refroidisseur ou bain d'eau 937 contenu dans la cuvette 938 et contourne ensuite le 'rouleau séparateur 919. Cette disposition      est destinée à remplacer les tuyaux à jets refroidisseurs 918'. 



   Les avantages obtenus avec les dispositions décrites plus haut sont nombreux. On peut, par exemple, adopter des vitesses de défilement plus grandes pour le film et on peut obtenir un film complètement sec.   L'eau   de refroidissement peut être à une tempé- rature plus élevée -quand elle est directement en contact avec le film que lorsqu'elle sert à refroidir un organe, tel qu'une bande ou courroie de soutien ou un -rouleau qui est en contact avec le film. Tout ceci permet d'obtenir une fabrication et un fonctionnement plus   Economiques   en ce sens que des vitesses de fonctionnement pratiques peuvent être   obtenues   en se   servent   de l'eau du robinet. 
 EMI35.1 
 



  Cerne il va de soi, et CO' L'.te il résulte d'aille\irs déjà de ce qui procède, l'invention ne se lirite nulle!'lent 8 , ceux de ses noces Ce.J?Z1C''10I1 non 's117SL1 ceux des aodes de' réalisation de ses diverses parties, fycnt #'** plus particulière- ment envisages; ' elle en embrasse, au contraire, toutes les vP3'i=iv\- tes.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  The invention relates to a:? 1'Qcc and a device for 7pufre, r'c'es films in thGr :: '1o: lastic.:. U8 and Rl1 [loc: l "' .. c: ' :; and it concerns, more '' '' PI'ti Cl111 'Ó-n ", w, ..", J. + a process and a device that this penre for which a Î? ¯¯: 1 thel'i 'lo :: Jle.5: .tict'.e is oré-ciiauff and .1 ... t, in contact e 7? -ec a sur'Cpce 03,' Jrf'C!:. é ', lJ. IJ.C 'e. ,, :::; n81.11.e'7: -' lez en cone: c 2VOCl '..: -: 8 suru'ce c :)'.



  ] f, -) ortr-'e -, ier -ru bzz. >> ru] 1?: 1'tC '' 11y bzz.



  ::: p.1.1, fré '': e scope Y? 1 'a drum raufreiir por-sur. inside which one fRit reign a ('/.'",,..,<,:>,c'; 0 '"or a partial vice to attract the filra against the surface of 2.Ur8se.



  The invention 'has for t'ut to make co "") orter to?' ('i2} OSÍ tLfs of this kind ut P-7ibour 1 embosser cui' ōrçYt'hA a certain I1.O: '! bre t''ca.iT.r'1..1.1'ti3-'CS. . It: ') er'.1, and to emboss the wire- 2 at a 61evÓe speed and obtain crisp designs with well-defined embossings pure

 <Desc / Clms Page number 2>

 
 EMI2.1
 all parts of the fi lia. The tee: - 1. "I.lr describes c '- .. ¯.w constituted cry ne' '1anl" (., 1'C such eu * il ..: -., ..,,. , -1- ", -e (" "" 1, + ,, 'Ii., ... "," "r ¯".' Lj; .. L. Very perfected.



  The invention? for object a device for embossing a thread 't} 1'Jl "' 1'0, Ü8.sticye and é'.n2losus, this device CO" "ll'el; - .. t a tfibour, ': s 2 ,,:; c;: 081 a depression is irocuite and whose surface C e.:> u '-W.: e is porous for -W'! f 'r a thread: .i t'lcrlO')]. p E't1rIl '-'-' ï'a; oOl 7 that 1 * one makes pass around 6.u (it té ': ll: nur following an. arc the rroncfe [.': "1llit; .lôe, characterize en ce eu 'en Vele (p' (avoid the foundation of leakage paths of sequence! e length by which air can penetrate from the embosser, and c "e" '! ßêcl1er thus the formation of 'embossed designs, fs.ible7e; lt, defined on the film, of -e-io7-ens being) l' ^ V '(7S to avoid a Cī ".t1¯l.'¯h 7. Oi1 of 17 aspiration producing the embossing by the T7: 'tlr; r2.t.Of1 c "? Ir (l ;:

  Read the drum nearby. 'a limit of that part of the wire which is embossed by said drum.



  The d-isposiitif which is the subject of the invention makes it possible to produce a vacuum or aspiration? the inside of the embossing drum on the 360 degrees of its periphery, .-. when air can penetrate (i a: 1Rnière re7¯rtizTP:., e, Pis-Xe ') 21 the perforations made in the drum , the embossing can nevertheless be done by using differential pressures r ^ Gtter.īl1'e "")? "replaces in Cr8E'nt, Dar a depression (1,,:.: ie tp¯." l) or a n'2grf which depends on the degree to which the air:) 8U :; enter into the '7r ^ .. rabOhr CQ! 1111lC described later.



  The invention has as its object a near and an improved device Tour cooling and Jrov0er the hardening of the wire: .1 f '] rs fOl !.: é'l'1.fra7S, apns cuoi The 0 thread '', 1 is dried by making a suction to remove the cooled fluid 13.



  The above-mentioned ins '0 [trea + ;,? Title r'C :: "0T: l: JleE', several iodines for carrying out the invention. FIGS. 1 and 2 ¯Otl trE'i1'y sC} !: "'2.tic ::. NeY, slow and respectively in side view and in salivating section 2-2 fig. 1 ;, a f1Íf")' ) sitive

 <Desc / Clms Page number 3>

 
 EMI3.1
 established according to the invention.



  Fig. 3 against, in end view, the t "-hour" "": nor de 1p fis.



  The fi1 ?. 1 against, on a larger scale and in section cl: 'lE'? how the embossing sleeve is fixed, in a way: 't2flC'¯'1; ¯ for the embossing drum.



  The. done. 5 shows, in axial section, a part of the embossing roll .¯ct2C10i1 and how the film '.11PI "' :: 101) lr" 'Q''i', '1' "is in contact with them as well an arrangement of the means è '1-1: "' n- chéité nou.r prevent the penetration of air into the t2." 1.1'f "Jur .U'f 'F; l".,.



  The fis. 6 against, .3. larger scale and in: axial section, com.în.ent cooperate the thermoplastic film the û'n1i011Y 'embosser and the sealing means- Figs. 7 '. And 8 show, respectively in ^ 7¯trti on (rough cut according to 7-7 fig. 1) and in side view, the adjustable support and guide organs for the means d5' t-aiichf, it ' .



  Fig. 9 shows, schpmaticue1Jl.ent, another embodiment of 1 -invention.



  Fig. 10! 'LOll, tre, on a larger scale and in section, following fig. 9, part of the latter embodiment.



  Fig. 11 shows, in cross-section (parts in elevation), "the embossing sleeve and the dobby film 12, as they initially come into contact with each other.



  Fig. 12 shows, in elevation (sections and parts broken away), a. another kind of ain-hpl'i ': E'n2 ":'. 0nr established according to the invention.



  Fig. 13 raoitre, en -, rlie de cot- "'S î,% ya -i ^. ^ Another embodiment of an embossing drum' .te). 'Li according to the invention.



  Fig. 1 /, Watch, S: ': y.llCt: 2E'; another embossing device which differs from that shown on the wire. 13, more

 <Desc / Clms Page number 4>

 particularly in that the film is, temporarily, lightly bonded to the heating roller while, unlike what is shown in fig. 13, no backing strip surrounds the heating drum outside the film.



   Fig. 15 shows, in a schematic side view, part of an embossing device of another type comprising, more particularly, the use of several cooling bands.



   Figs. 16 and 17 show, respectively in cross section and in axial section according to 17-17 fig. 16, a kind of embossing drum which can be used when or, has recourse to fluid cooling in the embossing drum.



   Fig. 18 shows, in side view, part of an embossing device of another type for which a single cooling strip is used in combination with several drums. scholarship coolers
Fig. 19 shows, in side view, yet another device for embossing a thermoplastic film.



   Fig. 20 shows, in schematic side view, a preferred embodiment for cooling and drying the film as it passes through the machine of FIG. 19, most of this machine being deleted for the sake of clarity,
La'fig. 21 shows, in cross section, a stationary drying tube in which a vacuum or negative pressure acts to remove residues of coolant fluid, such as water or moisture from one side of the film.



   Fig. 22, shows, in end view (parts broken away and parts in section), a dryer roller acting by vacuum or by suction to remove residual rectifying fluid, such as water, or moisture vapors from water. other side of the film.



   Fig. 23 shows, similarly, another embodiment for the post-cooling.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Fig. 24 schematically shows a variant for obtaining the initial cooling.



   In the embodiment shown in fig. 1, the thermoplastic film 20 unwound from a supply reel 3 by means of a tensioning device which is angularly movable and may have two spaced rods 23 on and between them the film 20 slides and whose angular position with respect to the path followed by the film and determines at. Using the feed spool 21 and idle roller 24, adjust the film tension.



   The idle roller 24 as well as a tension roller 25 and a pressure roller 26 are mounted so as to be able to rotate between a pair of pivoting arms 27 of which only one is shown, these arms being able to rotate around a pivot 28.



   The tension roller 25 may include several elongated lamellae 29 movable longitudinally in a limited amplitude relative to each other. As a result, as the film passes around the tension roll 25, adjacent lamellae are moved alternately in opposite directions parallel to the surface of the film which is in contact with them, thus causing the yarn to move sideways and sideways. makes the folds disappear while stretching the material to a degree in a transverse direction.



  From the tension roll 25 the film 20 passes over the gripper roll 26, the surface of which may be covered with rubber or other suitable material having a high coefficient of friction. The film, after passing around the roll, presser
26, comes into contact with the surface of a first drum 30 which is relatively large and is driven by a transmission. ? regulating speed - to allow the variation of its speed for a purpose indicated later.

   In practice, the weight of the arm 27 and of the organs which they support is sufficient to avoid the. sliding between the film 20 and the surface of the drum 30. The latter can rotate about its axis and preferably has an axial inlet and outlet to allow the introduction of a fluid

 <Desc / Clms Page number 6>

 
 EMI6.1
 heating in the cavity "of the drum. For this" "1-, ¯¯-;,; r, r, ¯ ;. ... n one against only the input 31 but it is /:"-!.r ' (-'0.t (, '. 11'1.1.-:' :; output r ^. ''. ROr7 .. e is rZ8.1ens: lt expected.

   Fluids of C1J.ffp?, E suitable for the drum 30 as well as the others +: :: 2 "b0Urf 6 e Chn" rT8.e described? ' further on include the value of water, hot oil or hot water.



   The drums 32 and 33 can be rotated to receive the film 20 one after the other, the drum 32 receiving the film
 EMI6.2
 leaving the - drum 30 and the drum 33 taking up the fi 1 ': 1 spoke drum 32. The drum 3.4 can also rotate and constitutes the final heating drum and beyond this.
 EMI6.3
 film passes over part of the grinding drum 35.

   In the case of thermoplastic polyvinyl chloride films, all of the drums 30, 32 to 34, with the inlet and outlet suitable for the girlfriend heating medium described above at the level of the drum 30, are heated to obtain appropriate heating of the drum. wire so that it is already at a temperature suitable for embossing when it comes into contact with the embossing drum.

     Each of the drums 32 to 34 is positively driven for example by suitable chassis and chain sprockets actuated by a drive which is that provided for the first drum 30 but with a forward offset housing to maintain the film 20 in the tensioned state. while
 EMI6.4
 that it is heated to prevent wrinkling of the film out. cause of dilation.



   The embossing drum 35 is driven in a similar fashion.
 EMI6.5
 Logue, at a peripheral speed cep 1 e the speed of the film which advances and its internal cavity is connected to a pump 8.:?:!ro)ri1e.



  (not shown) to suck in air during this ce.vi t6. The partial vacuum will create the interior of the embossing drum 35, passing through the embossing material described later, which will cause the film to emboss. The embossing drum 35 is not heated but it is heating up. so close to the final heating drum 34 that there is
 EMI6.6
 only a minimum distance between the two ta-abours, this inter-

 <Desc / Clms Page number 7>

 
 EMI7.1
 valle being overlapped by the fi In the r ?, oa1¯a.stirae heated 20.



  The S-shaped path, followed by the film as it: v: 2:> e around the drum 34 and the embossing drum 3, facilitates the passage or film between 'these drums with a?. "¯131J¯: 1U ?: 1 loss
 EMI7.2
 heat. The embossing of the film 20 takes place during the first centimeters Cī ':' its passage around the embossing drum on which
 EMI7.3
 it cools on ^? c '., C2, iJSÇ'.Ll' ^ a sufficiently low temperature 7 "> so that it can be detached by the separator roller 36 hence the i.l''1. a'- 'ance on crazy rollers bzz to cooling rollers ??, 39. then passing over clean means remove the' ei :: 'O'.C¯¯à¯SSe, 1 liquid, designated in a way general pro} '/ -0j a.vent 0.: end at the winding reel fTs ^, cooled fluid s reur l¯;

   1 fsCJ you had the S '') '') can 2iI "2 #". # '#' '. Ilipé for. cool the film 20 after it has 2, - been embossed and while it is still on the drum gl? ". Î! ': - l1.J.r,'.



  1 'e.l? can be directed towards or projected onto the exposed surface of the film ™ 0, for example using perforated tubes 42.



  A z3 drip collector is provided, as shown to collect the li :: - J.1.iè.e that may fall from the. fil1 .. '.



  Eraser clearly visible in fig. 2, 3 and 4, the gasket drum 35 comprises an elongated tubular shaft /:.5 ironed at one end by a cap 46 and rr-1. by its other end, to a sucking stern. A pair of plates G 'F3' stop:; annulars 17 each comprising a hole C Otl 1, are fixed on 1-Ilc.-rbre 45 respectively h prxinit '"of the two e: vtrc-nits c this one. Several annular supports 41 ?, also comprising central holes:: r =, are y.,; .- 91 '- "le ln'" r. O '"1' 9 rbl'e z.5 and are wedged on it between the end plates s 47. The connection between the end plarues 47 and the shaft 45 is made airtight. using ring gaskets 49 tight between the plates? and
 EMI7.4
 . the shoulders provided, this effect, on the shaft 45.
 EMI7.5
 



  The peripheral portions of the end plates 47 and supports .48 support a cylindrical embossing sleeve.

 <Desc / Clms Page number 8>

 
 EMI8.1
 50 in which are "': '17 .c ^ ,. VE? S a large number of holes 51 8cclt (S from each other. A positive contact as well as a seal 0tp.nch8 hl' 8ir, udder customer removable, are provided -between each of the plates (1'ex'tr '\ 1ité L' elle ronchon 50.

   This can advantageously be achieved by providing an annular groove 52 on the outer face of each of the end plates 47 An inflatable tubular member
 EMI8.2
 53, ¯'¯1111 of a valve '54- protruding from this member, is housed in each of the grooves 50 which are open r8cialejr¯ent outwardly near the periphery of each end plate 47 When the organs 53 are inflated, they are clamped respectively against the ends of the sleeve 50 and the
 EMI8.3
 corresponding end plates A7 to form an airtight seal between them. The stanchion 50 can be easily disengaged from the end plates 47 and the supports 48 when the tubular members 53 are deflated.



   The shaft 45, along the part which extends between the end plates 47, has several holes 55 through which the internal part of the shaft 45 communicates with the interior.
 EMI8.4
 of the cylindrical uanchon 50. If desired, the supports! can also be perforated 'to reduce the possibility of irf': ulire pressure distribution in the axial direction to the interior of the sleeve 50.

   The outer surface of the sleeve 50 is coated or covered with a porous material 56 by which the active surface of the embossing drum is formed. As described in
 EMI8.5
 detail further on the perforations 51 of r'lE'ch # 1 50 have a f'JF12 such and the i: '1Btiore 5 intended for 2 forcing the gstifr *: ./ 7? is c: 'inlrtln.ß in a manner it - ,. ē¯e such on the surface of the nenchon 50; ¯17 we avoid the formation of long paths c5..rcrJf-: rent: i, els for leaks .



   The nature of the material 56, used to force the embossing, depends on the kind of design desired along the thermoplastic film 20. These materials can vary between wide limits and include fabrics or knits as well as.
 EMI8.6
 other .. processed substances it is essential that they are ç7''c "1¯

 <Desc / Clms Page number 9>

 Nit porous to produce embossing of the film When a vacuum or suction acts through the material 56.

   In practice, the axial length of the perforated portion of the sleeve 50 and of the material 56 for forming the embossing should at least be equal to the width of the material to be embossed. Generally the width of the film 20 'is a little smaller than the axial length of the surface forming the embossing.

   Impermeable annular bands 57, which may be formed by permanently tacky tapes, are applied to the peripheral parts of the embossing sleeve so that air cannot penetrate the parts of the surface (the material 56 intended to form the embossing and thus covered while leaving an active surface for the formation of the boss, the axial length of this surface corresponding in substance to the width of the material to be embossed while being a little greater.

   The difference between the dimensions of the film 20 and the axial length of the embossing surface not covered by the impermeable strips 57 may vary to a certain degree but it is advantageous if it is less than the combined width of the means provided for. Check proximity to the end of the embossing drum to 'prevent' leakage of air along the side edges of the film 20 when it is in contact with the drum.



   For the embodiment shown in figs. 1 and 5 to 8, two pairs of endless belts 60 are supported, so as to pass partially around the ends of the embossing drum 35, in the immediate vicinity thereof. To facilitate the use of the belts 60 in combination with the various thermoplastic films the width of which varies between spread limits, the belts 60 are mounted in such a way that they can be brought closer or apart from each other by lateral displacement.

   On the face of each of the belts 60, which is on the side of the embossing drum 35 can be sewn or otherwise fixed an endless belt 61, ensuring the seal, in rubber or in

 <Desc / Clms Page number 10>

 
 EMI10.1
 another flexible material and i.'L'.JC '' rc: 7lC. ' a1) ::: '(Y) ir? 8.

   Couve clearly visible on the fis. 5 and 6, the belts 60 carrying the sealing strips 61 are so arranged that such bscriep 61 can ensure the protection of the exposed surface of the embossing machine 56, between the. neighboring edge ru filr-i 20 and the corresponding waterproof tape 57. It is obvious that before
 EMI10.2
 In operation in embossing drum 35, each of the sealing strips 61 is drawn against the exposed embossing material since the sealing strips are only attached to the ion. from their marginal parts to the belts 60, as visible at 62 and are free to be attracted, by
 EMI10.3
 suction, i-usr, u-1c 'be in tight contact with the exposed embossing material.

   This results in air leaks in the direction of the. arrow 63 (fig..6) parla, embossing material, [. side and under the peripheral parts of the film 20, are avoided.



   The means for supporting and guiding the belts 60, 61
 EMI10.4
 comprise an elongated guide member 6 supports between parts 65 of the frame (FIG. 7) and parallel to the embossing drum 35 while being spaced therefrom. Support members 66, 67 can each slide along the guide member 64 and bridge respectively connected by threaded portions to threaded rods 68, 69 which have respectively threads in directions.
 EMI10.5
 tions opposed to each other? with these rods ctant further interconnected by a sleeve 70 and are suryportfer, clans parts 65 of the eye pis of naniëre has -oarall-les the guide member 61.:- and had tanbour ',, - fr /. -1J:!: ': 5.

   The rotating cranks 71 '-0ntpes resgectivew''1t on l! 'U ::. Ef' fil3t'ior: i 6r and E-9 is used to rotate those # ci r's'is 1 '. i3 f0 {l ;, oc nui provokes the rE'9 "'rock' slow or parted it suoport skulls 66 and 7 follow the course. ij - oTilir" j? irioror¯ '! T "' r r'o ovines l'i - '"' "'c'F ro /' ti"! r '' ". 'T'is rur olifc11. rie rr"! v; os 3 r.ii'nor "'6 67. TT!'.", ri CC :: S! 1 (Jl.l1i es, by eye-nle that c! '¯Vi' "! Ve nar 72p., fonc fxraxitr- ceuFc Oii urc

 <Desc / Clms Page number 11>

 to be able to be moved vertically in an elongated opening 73 provided in the corresponding support member 66 or 67.

   When
 EMI11.1
 '.., 1..1 :: "'. Greater effort than the weight of pulley 72:> ,. it alone is necessary) 'additional weights, such as those designated by 74, may be mounted on its The belts 60 are driven at a speed equal to the peripheral speed of the
 EMI11.2
 2¯-'¯J) '' 35 because of the contact of the sealing belts with it ..

   Likewise, UT3 drive shaft 'le :. can be journalled "." :: 1s' the part 65 of the frame, this shaft carrying a tangent wheel 76 driven by a worm 77 which:, in turn, is suitably reread to motor members provided to rotate the
 EMI11.3
 drums 30, 3z- and embossing drum 35.

   The drive shaft 75 can be connected to one of the pulleys 72 of each support member 66, 67 by chains 78 and chain sprockets 79. When it is desired to move the parts 66, 67 of the frame one begins with
 EMI11.4
 02 :: ': - "::

  Add side locking screws 80 which serve to secure each of the pinions 79 to the motor shaft 75 After the desired adjustment, parts 66, 67 of the frame have been made. Instead, the pinions 79 are slid in a corresponding manner, and the locking screws 80 are tightened again, Cornue said above,

     the thermoplastic film 20 is heated to the temperature suitable for the waffle before being
 EMI11.5
 tight against, the embosser t8.:nbour 35. The film is tested after the embossing takes place and as it passes around the embossing drum, the film is cooled significantly below its embossing temperature so that it is cooled. can be detached from the saver drum.
 EMI11.6
 



  Consequently, the embossing tarabour 35 is "maintained at a temperature well wLLl-CieSS-0.115 of the embossing temperature of the film. Z:" Oroprenent embossing operation, by which is meant the de-embossing.
 EMI11.7
 filn formation so that the surface of CeZLt7¯-s! corresponds to that of the embossing material 56, takes place during the first few centimeters that the film 20 moves around the embossing drum.

   So that the sealing belts 61

 <Desc / Clms Page number 12>

 
 EMI12.1
 can exert., an ur-l-Teri., the desired effect they must occupy a position in which they are clamped as closely as possible against the embossed drum at the places where the thermoplastic film 20 first comes into contact with it. the drum. As visible suris, fig. 1, rollers 81 are placed very close to drum 34 which is facilitated by the fact that. we use
 EMI12.2
 rollers having a relatively small diameter as shown, this allows each of the SI rolls (only one is shown in fig. 1) to be placed in the angle formed between the drum 34 and the embossing drum 35.



  Filiri 20 has a tendency towards embossing 56 due to intimate contact during embossing of the film.



  If the.rno "3lastic film accompanies the drum.:; <" Uf .l'èUr far enough. to reach the line along which the thermoplastic yarn joins the embossing drum after leaving the drum
 EMI12.3
 3., the uachine must be stopped and this defect must be remedied to prevent the film from being. To avoid this effect, the separator roll 36 is connected to the drive members per des.

   chains and sprockets appropriate? using a speed regulator 83 so that this roller can be driven at a speed greater than the peripheral speed of the embossing drum 35 so as to exert a positive tensile effect on the film
 EMI12.4
 therr.2oplasticue, which prevents the filia from turning - # around the embossing drum beyond the separation line. In addition, the wall of the separator roll 36 can be perforated - and the interior
 EMI12.5
 of this roller can be connected to a -io, -i -.-) e, The suction exerted on -le rope theI '"" 1O'1l2 .ti (: r: e oar 1 e r01J.lepu 8;

  arp te1u- 36 is notably less than that produced by the embossing drum 35.



  For example, a partial vacuum can be used in the separator roll 36, corresponding to about 100 or 125 mm of water while
 EMI12.6
 that produced in the freight drum 33 may be about 335 to L. 10 ram of water.



  For the Yiontrt realization node on the end. 9 and

 <Desc / Clms Page number 13>

 10, the thermoplastic film 20 is heated to the embossing term as described with the aid of FIG. 1 and it passes from the heating drum 34 to the embossing drum 35.



  Thereon the film is cooled by a cooling belt 90 which is preferably a little wider than the film. A cooling drum 91, provided with an inlet connected by a conduit 92 to a source of a suitable coolant fluid such as water, and an outlet (not shown) for this fluid, is supportably rotatable. in the vicinity of the embossing drum 35. As the cooling belt 90 is driven at the peripheral speed of the. embossing drum 35, drum 91 should be of a sufficiently large diameter to achieve adequate cooling of belt 90.

   In practice, it has been found that a ratio (about 2: 1 between the diameters of the chill drum 91 and the embossing drum 35 is satisfactory. As described in connection with the rollers 81, the roll 98 has a relatively small diameter and is mounted in the immediate vicinity of the drum 34. After passing around the embossing drum 35, the cooling belt 90 passes over the roller 93 and then over the coating roller 94 which is supported so that it is partially immersed in the film. Cold water.

   This serves for the pre-cooling of the. belt 90 for removing some of the heat from the thermoplastic film 20 before it reaches the cooling drum 91. The roller 95 corresponds to the tension pulleys 72a, which can also be mounted so that they can move in a parallel fashion. limited vertical movement so that the cooling belt 90 is kept sufficiently tight.



   We. clearly seen in fig. 10 that recourse is had to two sealing belts 96 similar to the belts 61 referred to above, each of these belts being connected to one of the peripheral parts of the. belt 90. The width of the cooling belt 90 is chosen in such a way, relative to that of the thermoplastic film and relative to the length of the film.

 <Desc / Clms Page number 14>

 
 EMI14.1
 In this case, the GtRch6it straps 96 occupy a position in which they secure exposed surfaces of the embossing material 56 near each edge of the embossing material.
 EMI14.2
 thei-moplasticue film 20.



   The embossing drum 35 is suction over 3600 of its surface. There are some well-defined practical advantages of having the suction act on 360 of the surface of the embossing drum.
 EMI14.3
 In contrast, slow to what occurs with a drum, comprising an internal shoe on which the rotating drum slides to prevent entry of air through this area of the drum periphery.



   It is obvious that the manufacture of a drum of the type last mentioned is very expensive. because of the very precise contact that must be obtained between the shoe and the side wall of the drum. In addition, the. side wall must be perfectly circular because while the drum rotates it must rub against the internal shoe having a constant radius. In order to allow the embossing of films with different designs it is, in practice, necessary with a drum of the shoe and sector type to use, for each different design, a complete drum with its internal and external component parts. The use of another design cannot therefore be done in a rapid and economical manner.



     On the other hand, the use of a sulfur drum ;, established according to the invention, eliminates the intervention of an internal shoe and it has been observed that excellent embossings can be obtained without it being necessary for the envelope of the embossing drum has very precise dimensions. The end result is that, according to the invention, the only internal parts of the drum can be used when the design is changed and it suffices to substitute a new casing or structure bearing the desired design for the previous one.

   As one only needs to prepare a new envelope and as greater tolerances are allowed for its physical dimensions, the arrangement described presents a

 <Desc / Clms Page number 15>

 
 EMI15.1
 great practical advantage in that it allows the rapid and nCOf10ai1C'176 use of new '-lodnies' 017.t E.'n' C r; ¯Wï f l1, to obtain very satisfactory aufrafes.



  We can see p. had when about 90 of the surface 4-ti Lri1îp17r yZ "ret'i 'r5tE11. discovered between the place one -fil tncr'" ml? stic leaves the te "ihour and the one where it comes in contact with this one. Ci, it is possible to maintain a sufficient vacuum in the 'i. ",'. J7? rr '' 7: Jtai 'obtain m suitable embossing. The directions and 1 distribution of the holes 51 de-ris the embossing sleeve 0
 EMI15.2
 are important 'because excessive dimensions and too great a concentration of these holes prevent or at least do not allow
 EMI15.3
 not, of a '".8111.w-re CC? 110'1.1.C'.: ^ -. to maintain a sufficient vacuum
 EMI15.4
 in the embossing drum where the embossing of the
 EMI15.5
 thermoplastic films.

   Moreover1; the z- holes must be large enough and close enough for 1s. suction used produces a good embossing. '? 1 found that with materials
 EMI15.6
 most commonly used embossers, holes 51 may have-
 EMI15.7
 a diameter of between about 1 ima with a distance of 25 -rLYl from center to center and a diameter of about; 1.6 rr'1 with a cprt- ment of about 25 irtrn in the direction C7¯rcOnfI "'l'? T '! C' and of about 50 mm in the axial direction nar i-; --rt to the drum. With diensio; ". s and, a distribution of the holes, of the order s, JSīnC1!": Ll '. a stern c:' c; lt u,. '1 debit d' air C 'e? 1V? r0 "' 1 - ,? 5r) r" 3 f1 5.650 li'i3 per ninute allows to obtain a partial vacuum of approximately 125 and 380 runs of mercury.

   Afraid an example C'C1T? CL? the cylindrical '"a?' 1Ct"? ^ f1 50 has a diameter of 305 nm and an axiple length of 1525 1'2- '?.



  Holes having a la.?ltrE CipflTr¯r01? N rn.3 and a '-car holding 25? Y! from center to center are; ¯i2 in the, Sr C'rt, rnfl Puand or leaves an empty space of about 75 with a -) Oinc has an air flow of 1.250 Pi3 per gold - get ett V have a vida
 EMI15.8
 'suitable for embossing.
 EMI15.9
 



  For reasons yes are described below, holes 5l are distributed followed, lines rel 2t-1.T7Cr, lplt straight

 <Desc / Clms Page number 16>

 along the sleeve 50. The embossing dobby 56, which may be a piece of fabric which has a width equal to that of the perimeter of the outer face of the sleeve 50 and which has at least one complete reproduction of the embossing design as the it is desired to obtain, is fixed to said outer face of the embossing sleeve 50 using a thermosetting adhesive. The glue is applied to the outer face of the sleeve 50 along axial bands which each extend between each neighboring pair of holes 51. The embossing material 56 is then placed around the sleeve and the glue is cooked.

   As clearly visible on the pin 11, the glue not only connects the embossing material to the sleeve 50 but also fills the interstices of the material to form impermeable bands 97 which prevent the passage of air in the circumferential direction through the . embossing material thereby limiting the length of the paths along which leaks can occur in the circumferential direction to a value significantly less than the intervals existing between adjacent rows of holes 51.



   Another arrangement for obtaining uniform embossing of the thermoplastic film along each of the side edges of the film is shown in pin 12, the embossing drum 100 possibly being similar to that designated 35 in the preceding figures, but incorporating a sleeve. cylindrical 101 comprising, in addition to the holes 102 corresponding to the holes 51 of the sleeve 50, holes 103 arranged in two annular bands 104 adjacent to the opposite ends of the sleeve 101.

     As in the case above, the embossing material 56 is applied to a cylindrical sleeve 101 and its ends are sealed by the waterproof strips 57. The dimensions of the cylindrical sleeve 101, in comparison. The width of the thermoplastic film 20, are such that a small gap having a width of about 5 mm remains between each of the edges of the thermoplastic film and the corresponding strip 101 as indicated at 105.

   The holes 103 are arranged

 <Desc / Clms Page number 17>

 such that they are below the gap 105 as well as the marginal portions of the thermoplastic film 20 and are significantly closer to each other than the holes 102. When the interior of the embossing drum 100 is connected? A suction pump, a greater suction is exerted on the marginal parts of the thermoplastic film 20 which cover the rous 103 than on the remaining part of the film which covers the holes 102. The number of holes 103., households per unit area of the strips 104 are sufficient to continuously exert sufficient suction on the edges of the film to obtain a satisfactory embossing.

   While the uncovered portions of the bands along the arched portion of the drum, which is left free by the film, increase, to some degree, the rate with which air can enter the drum, this effect is however so small that the embossing does not have to suffer. This arrangement has a drawback in that the bands 104 must be relatively narrow so that, for films of which the widths vary considerably, one must have recourse to different embossing drums.



   Considering again FIG. 1, the cooling drums 38, 39 each have inlets 107 for a suitable coolant fluid, such as cold water, the outlets for this fluid not being shown!
The means 40 for removing the cooler comprise split tubes 108,109 which serve to remove water from the film 20, a bowl 110 occupying a location such that it can collect the water which falls therefrom.

   After passing over the slit tubes 108, 109, the film 20 advances on a crazy roll 111 to a perforated vacuum roll 112 'with an axial inlet 113 connected to a suction pump (not shown) which serves to hold roughly the vacuum. same partial vacuum in the roll 112 as in the separator roll 36,
Fig. 13 shows a large heating roller 210

 <Desc / Clms Page number 18>

 which can be made in the form of a metal drum.



  A hot fluid, such as hot oil, can flow through the drum by means of piping shown schematically at 211. A Thermplastic Film 212, para. example in vinyl material, is unwound from a spool 213 and bypasses the roll, heating 210 by being clamped against it by a belt 214.

   which is of a flexible heat resistant material, for example a wire mesh. It will be seen hereafter that this belt serves, then, to support the hot softened film and, therefore, it is designated as being a support belt 214. This belt is guided, along its path, by rollers. 215 to 220 and by the heating roller 210, the temperature of which may, for example, be of the order of 150 to 185. It should be noted that according to the. particular material of the film to be embossed, the temperature of the heating roller differs.

   The film, before plying the embossing roll, must be brought to a sufficiently high temperature so that it can be easily embossed. For example, it can be made hot enough and, therefore, elastic enough that it. can be embossed with a pressure of about 0.035 kg / cm2, In addition, it must not be hot enough that holes can be formed in the film when it passes around a porous embossing drum in which there is a vacuum of the kind described above.

   As an alternative, the film may be preheated by suitable means before passing around the heating drum.



     After leaving the heating roller 210, the support belt and the hot film, soften over the guide roller 219 which is heated by the circulation of a hot fluid which passes through it and which is supplied by the duct 211a, This duct may be connected in series to the duct 211 which supplies the hot fluid flowing through the heating roller 210. The path followed by the support belt 214 in the vicinity of the embossing roller 221 is determined by the relative positions of the guide rollers 219, 220 and by the

 <Desc / Clms Page number 19>

 
 EMI19.1
 roll ''. ^ 7īI; ¯ ['.- p, j; -1 ..

   S (rt1 :::: well vifihie f1-: r '...:,' # # pî '#. 1 .. 1 belt d?': '01 ... 1; ir :: ',:' l Jl: c # lt, Ol1l'1: l ': will roll it' -1 '.' Î: ': -':, ':,:' "1 r '". R rL arc J'2l2, tivG "slow short and 'nasse then (1¯'.t; r3',;, r fn hn: .¯¯-ça ce; ui6.t:; 3e 2O ç.) l: 'E' Mioi il rtO'Llr'- 1S at 1 '-: :) 1.1.18 <"), from -;" Ür: é:'. R; 0 ': 18.



  C (r "¯7: 1 the T i 1? .1 is Cl1Y? Ort !: of q'é1.! Ir0?? # Be in contact with the 'Jlll:; :: 1-1'% '1ī I? '? UI'.? .31 in. :: - é: 'O: 1. C011] ri:!, Between J:' Ju2.eE: UY ce guidas s 219 and 220, COr. 'Le embossing roller y 7 "'r' 1 C; - :: a -: .. pr: lt l''ir! t- a E'l.lfcG ') ore1.1SC and CO'1: -'.- e a è .- ::: 'l :: r'siol anit:; Inside this' roll through conduit 2218., the softened hot wire is transferred from the backing belt 214 to the embossing roll 221.

   The film is supported around the embossing roll 221 in an upper arc 180. Since the film is hot and plastic when it first comes into contact with the embossing roll, very little pressure is sufficient to emboss its surface.

   The necessary pressure, with which the film is clamped against the embossing roller, is produced by the difference between the pressures acting respectively on the two faces, this difference resulting from the suction or even from the depression prevailing inside the. roll, embosser,

  A feature of the process and device described is that, after the hot plastic film is embossed, it is kept in contact with the embossing roll in an arc of great value and line, tending
 EMI19.2
 had 'it advances the Ions of this a.rc3 it is cooled directly and SUÎ''1.52?'! G'11-I, so that the film can r20¯t''¯ ''. C? and keep its waffle design. The C :: é '.. ufr'8ur "'21 roll with the'" '! 1 i that it supports is surrounded by a cooling belt '3 them Intervenes 0ffi- C2.C .¯, E''rt' ',. to cool relide1; le: 'l.t le fil.i ,,: p.1Jfrl.

   The cooling belt 222 is 2W) "901't {', -. R les roullepux rye = r17: 1 CC' - 'P z%' 3 and i7 and by a ¯rn1: ¯; at '67. cuidsge more ren '"1 22 $ c.'. 1Í is cooled: 98.1 'on. circulation of a, fluid l'2f1'0irli ::! '' C '' ... 1r, -, -; <, 1 '"u-"' ep. "... l of rolxaetj,; : 1n1'1t "± '1' a duct 226.



  The cooling belt; must be tr "F flc-, i '1-0 so nTa.'C: Z1C- Fit a large nOiilll! -2 of points r'O contact with the #"' # 'ir: 21xC'r,!, and -she must, ri :; .'r'f / r ':;! lC0, (' lv '): i.rl1.Y ",; t"' prl'1Y1C :)

 <Desc / Clms Page number 20>

 have a shape which substantially corresponds to that of the rear face of the film which has bosses conforming to those of the embossing roll. It must also be clean
 EMI20.1
 evacuate ra: Diè.81! slow heat 'o returning from the film.

   According to one embodiment, the cooling belt may comprise a very woolly fabric, such as flannel, of which the. face which comes into contact with the embossed film carries a. layer in
 EMI20.2
 vinyl material having a thickness of 0.05 ht # Cooling fluid 227, for example tap water, is contained
 EMI20.3
 rr, l cens a cup bzz and is applied with? 'a roller 229 on the face formed by the fabric of the cooling belt- slit, CO'1i11C' shown sch'-n8.tiueY1.0nt on the fi ' -. 13.

   It is: ... note, that the wetting of the reverse side of the cooling belt takes place at a location beyond where the belt has been cooled by the cold guide roller 225. The material layer vinyl coating, which covers the front face of the cooling belt, effectively prevents water, which wets the fabric side of this belt, moistens the waffle film but this layer is thin enough to allow rapid transfer
 EMI20.4
 of heat from the waffle fila) 11.to. f-a wet cloth layer.



   It has also been observed that when using the belt
 EMI20.5
 cooling with a vinylic reflective layer, described in pa-r with the embossing of a ther :: o) 18stiue (vinyl) film, the embossed film, in 'e'. 1e terms '".: 118 la' C01J.rroi refr0:! Fif3;: fIYlt: -, more easily detached from the roll Ga'L7f¯''ß''e, Jr.



  While the tisru cooling belts carry ther-noplastic layers i''1lerl: '' ': 91Jle? L'sen <'1.U J, 2urs f2C0S provide the aforementioned advantages, for other variants of the method and of the device, cooling belts in fabric ,. not carrying such layers on one of their faces, can be used in a satisfactory and advantageous manner with the device as described.

 <Desc / Clms Page number 21>

 



   For the device shown in fig. 13, the: @lm embossed. and the cooling belt 222 pulls together from the embossing roll 221 and then the film separates from the cooling belt and is wound up on a spool 230, which can be supported and rotated by the rollers 231. and 232.



   A screen or reflector is provided to prevent the embossing film from being heated again after it has left the embossing roll. For example, the screen or reflector 233 can separate the embossed film from the region where the hot roll 219 is located and, if possible, also from the region where the hot roll 210 is located.



   In some cases, due to the adhesion of the film to the embossing surface, which may be produced in part by the corrugations of the embossing surface, including some slightly recessed portions, the embossed film tends to stick to the embossing roll at the bottom. Instead of following the cooling belt 222 around the guide roller 224, To facilitate the separation a relatively small retaining or control roller 234 has been provided which, because of its position, the nature of its surface and the way it rotates, comes into contact with the film as the film falls away from the cooling belt 222 and the guide roller 224 and the retaining roller 234 returns the film to its desired position on the belt 222 of, it can easily be detached.

   The effect obtained by the retaining roller. 234 prevents the film from continuing its way around the roll, embosser 221. This roll 234 should have a surface which grips the film, for example made of sandpaper or the like. Likewise, it must rotate at a sufficiently high speed so that its surface of the film advances at a faster speed than that of the film, preferably several times greater.



   Consideration will be given to the region in which the hot film 12 first comes into contact with the cold embossing roll 221,
Under certain conditions, for example when the

 <Desc / Clms Page number 22>

 
 EMI22.1
 drawing of the embossed surface of the embossing roll has its ends, it may happen that the points Wl:.: ¯ l: 7 of the cold embossing roll have a tendency to cool and h harden the film too quickly, so than. the shape of the film does not sufficiently match that of the dented design
 EMI22.2
 ; .n1f:

  ! .qur and that the fila does not have the embossing of sir "if one does not involve means to remedy this drawback.
 EMI22.3
 



  For this purpose, heat can act on the wire ''! 2. 3 .- 'place where it comes into contact, take its place ,. with the embossing roller to keep it at a temperature suitable for embossing until the film is gar.fr ''. The heat can act in this place by the effect produced by a radiant heating element or
 EMI22.4
 by blowing air C11fl1 <. on the part of the rear face of the support belt which is opposite to that at which the film first comes into contact with the embossing roll. According to one variant, a very short oven can surround the film and the support belt at this location.



   Fig 14 shows a different embodiment of the embossing device. The main difference with that of fig. 13 is that that of FIG. 14 does not have a support strap to hold the film against the heated roller.
 EMI22.5
 fant corme does the belt 214- on the fis- 1? - On the other hand, on the freeze 14 a special provision is made to make adhere the "'l] ore.ire:' !. in t 1 th film to the roller of heating, cōïn.3 described below. On 12. '"i 14 the orZP8s, designated by the same reference numbers as those of fig. 13, are cōsi t "ç and function d.e la r = le..2n; è; e than those described above in detail with the aid of fig. 13.



  On the pin 1A, the film '7'lu is unwound r18 the reel 213 and then passes around the reel 235 while being clamped by the latter. against the roller or heating drum 237. The function of. roll 235 is to "iron" the film over the roll, heating 237 by temporarily connecting the fila. to this roll. Roll 235

 <Desc / Clms Page number 23>

 
 EMI23.1
 has, on its surface, a layer 236 of rubber or other elastic material.

   In some cases the roller 235 had been cooled, for example by passing tap water through this roller to prevent it from becoming too hot because it was too hot.
 EMI23.2
 very close to the roller, heating 210, which prevents the film from adhering to the roller 235. The heating roller 237 of the load. 14 is analogous to the heating roller 210 of FIG. 13 ,. except that the roller 237 is covered with a resin to prevent the film from sticking too strongly.

   The melting point or. the excessive softening point of this resin must be higher? the temperature of the drum. Resin ;? appropriate are
 EMI23.3
 nylon, silicones and resins of the genus of nol7; -t,: trp.- fluoroethylene. A suitable example of a resin of the kind last mentioned is that sold under the trademark "Teflon".
 EMI23.4
 by the E..I. du Pont de Nemours & Co., inc. A coating of a like resin can also be used on the roll.
210 of the device of FIG. 13.
 EMI23.5
 



  It has been found that a thermoplastic film, for example of the vinyl type, when "ironed" in this way on a hot roll such as 237, temporarily adheres to the surface of that roll. Roll 237 must be maintained? a temperature
 EMI23.6
 which the adjacent surface of the film '[; i'? er '; J'1l¯¯ ^ ¯.jīryor tends. soften having passed around the rolls had 227 the film
 EMI23.7
 leave this roll and advance on the roll of ¯vi <"" p¯e 219 warmed up and smaller and then on the vovJ.2? v. : ^, z¯, 'rrï2? d ''; '3cc; T¯on '21.



  L¯1 cïmuffaje 238 established in rcj: rrd from place Ci7 the film comes in (-'Fbori- in contact with the roller r.ufrcur, '1 i't2t7¯Cllt the film at a t2: lnratL'. re ¯ CO (1VB1'LC: 'lt u0111'. le; Fufre? G iust. '"that it is embossed, thus avoiding a premature rofrcirlir.c; er3nt.



  It should be noted that on. the end. 14 the film is tr-o.sf or- 'from the heat roll 237 to the emboss roll 221 without the intervention of a support belt such as the belt 2L4 of the belt.



  T-e vacuum embossing roller 221; and> j ---- 4 0

 <Desc / Clms Page number 24>

 cooling agent 222, the devices for cooling and rusting this belt, the retaining roller 234 and the devices
 EMI24.1
 separators of the fi-. 14 are the nones and the heart of the fis. 13.



  For another variant of the device, the:;: it can be "passed back" on the heating roller 237j co "-r'ie described using 1s made. 14 but a support belt, such as' glue marked 214- in Fig. 13, can also be used to transfer the film from the heat roller to the embossing roller, horn in Fig. 13.



   Fig. 15 shows a device comprising several
 EMI24.2
 cooling belts, three of these belts being no ::: ltr (es in this figure. To explain the usefulness of the intervention of several cooling belts it should be noted, that at a high degree, the speed, of operation. the speed with which the embossed film can be cooled depends on the device.
 EMI24.3
 



  For the device shown on fi. 13 and 1L: -, a given area of the embossed film, passing around the embossing roll 221, is kept in contact with the same area of the cooling belt.
 EMI24.4
 dissante 2-2: 2. On the end. 15, on the other hand, the rope, grufr is c1 'F,) orè brought into contact with a first cooling belt and, subsequently, as it passes through subsequent curvilinear parts of its path around the embossing roll it comes into contact with a first cooling belt. contact with different cooling belts, the object pursued by the use of several cooling belts acting
 EMI24.5
 on the eyelash gaufra film.

   successive points of its effect around the embossing roll being that the entire embossing operation can be done at a higher speed because sufficient cooling of the film is thus obtained which can thus retain its embossing
 EMI24.6
 after being detached from the embossing roll.



  For the neutral devices on fig 15, we can assume that the fila a. t'- heated and ranolli by a heating roller 210 similar to that shown in more detail in FIG. 13, while being held against, the roller 210 by the belt

 <Desc / Clms Page number 25>

 
 EMI25.1
 oc- support 1 -71 .'- ïr what it passes on the roll, guide heats? 1 and is tr: llS! r.'r 'from the sou'i belt - 1.sp 21 /. with the embossing roller 221. The f () Ï.1C.tlolliJ.e -, -, ..);, r 9 .. '10 --it,, -C1:. ¯. the ': 8'1e that the one describes 2. the help c: - the fie. 13.



  :. '1-iC' '' v '01, ""; ":; '7 ('> around the embossing roll ')') 1 1." "1'1 comes C¯ ': -": ¯J : 'cW1¯ story and # "'" # c .: 'I ::,' - ''! 'C ".. (7': - ,, l, .zr belt .¯ .." 7. ' O .. = ¯ ^. 'C''e "' * '1" "" "" -ir "1 -> # - #! ± 1; :: -. Belt 222 r'3 1 .... - l "t- 1 ':' The belt 2'2 .vC ', noise C't: iL in contact with the film and another belt =; î.Ç Y1 1;., 2, comes in contact with that here. C:) J.,. lC = 051¯, =. in rm.; anoint jbr 'c; -j.3nt the cooled belt feels 4.22 cesce ("1 l111" "' 1in. C;" ... 11> ;: c'J <: mt the cooled belt12sr: .1 : 'lte 422 ceases (', tre'.1 contpet with wire11 '[and another cooling belt 522 comes into contact l} with ce1l.Ü .... cL The devices for cooling and for tying the belts cooling units in Fig. 15 are similar to those in Fig. 13.

   It should be noted that for the device shown in 1 a fig. 15,. the water is supplied in ch8 - ("uG case to the face of the cooling belt which is not in contact with the embossed film. It is understood that the organs of the fie. 15., denote by ¯ ^ l = ' 1CS: 1 '^ Î; -' 'rnnCeS street those of fiT.13, make up 0'Q0 in an aue10ue way. The cooling belts and the members attached to them in fig. 15 are analogous to the l' ': Corresponding 1011tS- of the fis. 13. On f¯'7.,. 1.9 the sets with cooling belt are (éE'in6s by the: -1th figures of T ^ i'r,, 1C as on the fi3 13 except that in fig. 15 the figures, of the f "<: the aD.c'2 are ,,,: r, ç, pt ^ r. of zon, A00 on 500 All the different together, this 1J. '': n notes c. '? ¯'v? n:' it by looking at the drawings.



  Another variant is described here # d'-îsro'j.s C, '?'. Nn a r-odification Cl¯, r¯1 device 4, '; '- û =. described. Fig. 13 cohort only one belt: '2f1' ') ièis ::' n.i: e is a single chill roll 225 and a single station where water is supplied to the cooling belt by a roller 22Q. for 1 variant described ".-L1L1'.r. <r ''. 11c ^ '"? t is used; 1. only one cooling belt and - a #norte or 1 'rFl' is Înl7rlī 'belt' 2? there is O1 Ll. ' : '. llré

 <Desc / Clms Page number 26>

 cooling belts.

   After the cooling belt has passed around the embossing roll in an arc which is a fraction of the total curvilinear path it follows around the embossing roll, it may temporarily depart from that roll (e.g. in the area of the aforementioned station, fig. . 13), it can pass over another chill roll and return to the emboss roll in the same region where it left it.



  After returning to the embossing roller, the. cooling belt continues to pass around it and may, after having 'advanced in another' arc, leave the embossing roll again, for example at station B, to pass over another chill roll to then return to roll 21 at station B and continue its way around the embossing roller. Fig. 18 shows such a device in which a single cooling belt 622 'cooperates with cooling rolls 625, 725 and 825 and with the embossing roll 221.

   To explain the advantages of this device, it should be noted that the efficiency of the cooling belt, to facilitate high speed operation, is limited by the speed. here which it can evacuate the heat given off by the film. Addition of water to the cooling belt increases its heat capacity, but although the heat capacity of the wet belt can be very high, a factor limiting the operation of a device of the kind shown in Figs. 13 and 14 is the rate at which heat can be conducted through the water in the belt to its rear surface.

   For the device shown in Fig. 18, the limitation based on the rate of heat transfer from one particle of the wet belt to the next is, to some degree, eliminated. After the front side of the cooling belt, which comes into contact with the film, is heated a little by the film, it moves away from the film, is cooled directly by a chill roll such as

 <Desc / Clms Page number 27>

 
725 and then returns to the movie. A given surface of the outer face of the film, passing around the embossing roll, contacts more than one surface of the cooling belt.



   He is at. note that the last chill roll in the series (for example the one designated 825 in fig. 18) may advantageously be cooler than the other chill rolls need to be and, for this purpose, it may be refrigerated, for example, by passing cold brine through this roll while, the others can be cooled simply with tap water. Such an arrangement is very efficient and nonetheless economical. The embossing roll can be made as follows. Various arrangements can be made for the roller
221 and it is understood that any of these variants can be used with any of the devices described, in particular those of FIGS. 13, 14, 15 and '18.



   According to a first embodiment of the invention, the embossing roller comprises a perforated metal drum surrounded by a layer formed by a metal mesh which, in turn, is surrounded by a perforated sheet sleeve which bears on its face externally a layer of primed fabric with the edges of the fabric placed end to end and secured to the sheet sleeve. The outer face of the fabric has peaks and valleys with which to achieve the desired embossing. For example, the fabric may be lace, or may belong to various other genres. The air is sucked in from inside the roller or drum by a duct connected to one end of the latter along its axis.

   The vacuum 'acts on the entire 360 perimeter of the roll which provides the many advantages indicated above.



   It follows from the above that the temperature of the various parts of the device is of great importance for the latter to be able to operate successfully. Since the film is hot by the time it reaches the embossing roll, it has a tendency to heat the latter. If the device was not arranged so as to

 <Desc / Clms Page number 28>

 To be able to prevent the embossing roll from becoming too hot, high speed operation could not be obtained because the @iln could not cool sufficiently during its passage around the street roll the embossed pattern remains.

   For the embossing roll as described, the temperature thereof is kept sufficiently low by two factors, the first and most important being that the cooling belt continuously removes heat from the embossed film which tends to prevent heat from it being transmitted to the embossing roll and, secondly, the suction over the entire 3600 perimeter of the embossing roll, including the region in which this roll is exposed by not being in contact with the film in this region tends to draw a certain amount of air, at room temperature, through the wall of the embossing roll in the above-mentioned region. This air circulation in and through the roll provides additional cooling.



   Another embodiment of the embossing roll is generally analogous to the above but differs from it in that the interior of the embossing roll is subdivided by partitions into several chambers so that the suction is only. produced approximately in the part of the embossing roll in which it is in contact with the film. Since there is a chamber in such an embossing roll which is isolated from the vacuum chamber, a jet of cold air can air the interior of this roll in the isolated region.



   To achieve additional cooling, for any of the embodiments of the embossing rollers described, an air flow may be projected onto the exterior of the embossing roll where the film is not in contact with that. -this.



   Yet another embodiment of the embossing roll is shown in Figs. 16 and 17. Its construction is more complicated, but it has the advantage that liquid cooling can be obtained inside the embossing roll all around. The embossing roll, as shown includes a

 <Desc / Clms Page number 29>

 
 EMI29.1
 drum with double prey the inner wall '/: #: it forced pru-n cylinder 240 and the outer wall by uu cyliiure 24.1. Lo: cylinders are supported one by the other by supports) 42Y and 0 r, e of spacers, provided for each extracted from these cylinders. The cylinders 2.40 and 241 have aligned holes 243. interconnected by conduits or tubes 244.

   The suction is exerted by the ii-¯ / ## '¯ ". -; -; r"; i cyliiidj-c inside 240 to the ± .ide 1- 245 connected to one end of this cylinder. Known the cylinder 240 is closed at its other end, we realize that the air is sucked into the inner cylinder only by the tubes 244 which terminate outside the outer cylinder 241, so we can see that the suction zone 247 in the inner cylinder 240 is isolated from the area 243 between the inner and outer cylinders.

   Cooling fluid, such as tap water, circulates in this zone 248 by being introduced by a. led
249 opening into one end of this gap and being discharged through a duct 250 starting from the other end. The resulting cooling effect serves to prevent overheating of the embossing roll.



   It should be noted that the orifices 243 are quite apart from each other. On the outer face of the outer cylinder
241 is applied a layer 251 formed by a metal mesh.



   This layer is, in turn, surrounded by a sleeve 252 of perforated sheet metal, the perforations of this sleeve being closer than the orifices of the cylinders 240 and 241 On the sleeve 252 is tightly clamped and glued a surface layer 253 of finished fabric or the like which forms the actual embossing surface, the surface pattern of which has the shape desired for the embossing. The film 212 and the cooling belt 222 then appear, in that order, on the outside of the layer of this fabric in FIGS. 16 and 17.

   When it is desired to modify the design, the perforated sheet metal sleeve 252 can be removed together with the fabric surface layer 253. Another sleeve, portart 1a. surface layer of fabric having a different pattern

 <Desc / Clms Page number 30>

 can then be placed on the embossing roll,
To prime the fabric surface layers of all embossing roll embodiments, or! may use a heat-resistant thermosetting resin.



   Yarns which can be advantageously embossed by adopting the principles of the invention are films of vinyl, nylon (polyamide), cellulose acetate, rubber hydrochloride, polyethylene and Sara.n (polyvinylidene chloride). .



   While the cooling belt device described above in combination with the other component parts of the device provide remarkable, unexpected and important advantages, it should be noted that the invention, in its broadest sense, does not is not necessarily limited to combinations including cooling belts. For example, instead of using cooling belts, the device can be modified by causing another cold medium to act on the embossed film while the latter is still in contact with the embossing surface. Thus, jets of cold air or water can be directed towards the outer face of the film as it passes around the embossing roll.

   While this modified device can provide some of the important advantages of the invention which result from the use of the new sub-combinations of the device and of the method, it is understood that this modified device does not make it possible to obtain the particular advantages resulting from the use of cooling belts in combination with the other elements of the device.



   It should also be noted that various features described above used in conjunction with one of the general embodiments of the device in question may be adopted for a device constituted in a different manner. For example, the arrangements with cooling belt of FIGS. 15 and 18 can be used with a device comprising heating means for the film, as shown in FIG. 13 or in fig. 18 ie with or without support strap.

 <Desc / Clms Page number 31>

 



   Considering fig. 19-24 only those parts and their operation which have been described above and which are necessary for an understanding of the invention are described in detail in detail. Fn regarding the. machine shown in fig.19 it suffices to say that all the members shown on the pins 21 to 24, for example, are suitably journaled in bearings,. bearings or the like, when necessary, or are established between them between standard uprights or side frames S.

   All the movable members are interconnected so that they can cooperate with each other and they are actuated by a motor M connected directly to these members or. indirectly by appropriate transmissions P.



   Before describing the machine and its operation in more detail, it will be observed that the term "thermoplastic film" is understood to mean, for example, a film made from any of the vinyl plastic machines such as polyvinyl chloride or polyethylene compounds. Likewise, the embossing roll may be similar to those described above.



   More particularly in fig. 20 is shown an idle roll 910 on which passes a thermoplastic film 911 which then advances around a roll 912 suitable for removing the folds of the film. Such a roller can, for example, consist of wooden slats which can move relative to each other by being actuated by suitable means, so that they are moved alternately in a backward motion. -and back and forth in the longitudinal direction of the roller.



   The film then passes around the pressure roller 913,. preferably rubber or covered with rubber yes clamps the film against the first of a series of rollers to heat the film in steps, these rolls being heated (one way more and more intense and being denoted by 914. 915 , 916 and 917.



   At this time, the thermoplastic film has. gradually reaches its softening temperature and is in a state of being embossed by being contacted, for example, with a roller

 <Desc / Clms Page number 32>

 porous or cloth-covered embosser or with a suction drum 918. The vacuum, which is produced in this drum, produces very immediately the necessary embossing effect on the softened film and, while this surrounds this roll or embossing drum at a large angle the film is cooled. The cooling takes place preferably by running or spraying water on the film. This can be done by circulating the water in several sections of pipes or tubes 918 'which are drilled with small holes, having a diameter of about 0.1 mm, these holes being spaced from each other by 25 mm.

   It should be noted that the water, or any other cooling fluid, is ejected directly on or against the film since one has. in this case removed the support strap.



  The first pipe occupies a position such that the water hits the film shortly after the embossing has taken place. These pipes are mounted in such a way that their position is adjustable as regards their spacing with respect to the roller 918 and to the film 11.



   The reason that the first jets of water may initially act on the hot film, as shown in the drawings, is that complete shaping or embossing of the hot film has already taken place by the time the film reaches this location.



   The excess water is collected in a suitable drip pan, as it flows 1n = of the film but there is still some residual water or moisture which adheres to the film and which should be removed before the film is wound on a reel to be ready for use. This can be achieved by suitable vacuum-operated drying means which are described below.

   The film 911, after it has been embossed and cured by cooling, may contain an excess of the coolant or water which is first removed by the separator roll 919, acting by the vacuum or by vacuum, this roller extending along the roller or drum 918 while being placed near the latter. This prevents this excess

 <Desc / Clms Page number 33>

 of fluid or water, the thigh will flow, drop by drop, along the part of the film (or over the heated roll 917) which is about to pass over the roll 918.



   The film then advances around idle rolls 920 and 921 and passes over aftercooler rolls 922 and 923 which can be cooled in a suitable manner, for example by passing tap water through these rolls.



   The operations for the final drying are carried out by then passing the film 911 over one or more fixed slotted tubes 924- in which a vacuum or a depression is created. These tubes may have a diameter of about 7.5 mm and may each comprise a slit which has a width of about 6.25mm and which extends along the upper part of the tube shown in 925 on 1 a fig. 21. The slits are covered with a wire mesh made of 925 'stainless steel, the mesh size and weight of which roughly correspond to those of the perforated screens used against flies. The openings in the wire mesh allow air to pass at high speed along the wet side of the 911 film and through. slot.

   The bent portions of the fabric threads also exert a sweeping effect on the film while physically loosening and breaking up the water droplets *. The film 911 then passes over an idle roll 9-6 and then around a perforated drying roll 927, in which the vacuum acts. This roller is made of stainless steel sheet and is drilled with holes having a diameter of between 1 and 1.2 mm, these holes being spaced 25 mm from center 2 center.

   The roller is covered with a similar wire mesh 927 '(fig. 22)? that designated by 925 'on. Fig, 24. The water on the back side of the film is removed by the air stream which passes through the annular gap formed by the wire mesh and then passes through the perforations of the roll.



   Preferably, a second group of drying wires is provided in the form of tubes 929 and 930 acting by vacuum or by vacuum, which are similar to tubes 924.

 <Desc / Clms Page number 34>

 



  The wet side of the film passes over these tubes after leaving the idle roll 928, the film then passing around the idle roll 931 and around another roll 932, acting by vacuum or vacuum, before bypassing the idle roll 933 and be wound on a spool to be ready for use.



   It should be noted that the separator roll 919 can be perforated in any suitable manner, analogous to that of the pinning roll 927, acting by vacuum. These rollers as well as the slotted tubes, are all connected to the suction side of a fan which delivers a large amount of air creating a relatively low vacuum (about 15 mm of water). . thread;

  '! can get ugly wet when it comes in contact with the post-cooling rollers 922 and 923, these rolls often being wet by condensation but this moisture is usually removed completely along with any other residual moisture after the film has passed around the first roll vacuum 927 and on the split tubes 924 into which the vacuum has been evacuated. The second set of vacuum tubes 929 and 930 as well as the second vacuum roller 932 are used simply to ensure complete drying when the film sets. moves at a high speed.



   The 927 and 932 vacuum drying rollers perform two functions, i.e. tools serve not only to remove residual water but also as a pull roller. 1 The peripheral speed of these rollers is slightly more larger than that of the post-cooling rollers 922 and 923 and the film cannot slide on these rollers because the vice squeezes the film against the wire mesh, which pulls the film over the split drying tubes 924, 929 and 930.



   For the implementation of this invention, provision is made mainly for the use of water as a cooling fluid. This water can be at room temperature, but it is preferred that it be refrigerated for obvious reasons.



   For the variant shown in fig. 23, the film 911 passes through a roller 934 which rotates in a cooling fluid.

 <Desc / Clms Page number 35>

 disseur or in a. water bath 935 contained in a bowl 936.



  The film then passes around the split tubes 924 and 924 '. acting by suction, placed on either side of said film. This arrangement is intended to be used in place of the cooling drums 922 and 923, more especially when several of these drums are too bulky or too massive or when their use is not particularly important in the machine.



   For the variant shown in fig. 24, the film 911 passes over the heat roll 917, comes into contact with the embossing or finishing roll 918, immediately passes through the cooling medium or water bath 937 contained in the bowl 938 and then bypasses the separator roll 919. This arrangement is intended to replace the pipes with cooling jets 918 '.



   The advantages obtained with the arrangements described above are numerous. One can, for example, adopt higher running speeds for the film and one can obtain a completely dry film. The cooling water may be at a higher temperature when it is in direct contact with the film than when it is used to cool an organ, such as a backing strip or belt or a roll which is in contact with the film. contact with the film. All of this results in more Economical manufacture and operation in that convenient operating speeds can be achieved by using tap water.
 EMI35.1
 



  Understand it goes without saying, and CO 'L'.te it results from already going from what proceeds, the invention is not readable!' Slow 8, those of his wedding Ce.J? Z1C''10I1 not 's117SL1 those of the aodes of' realization of its various parts, fycnt # '** more particularly considered; 'it embraces, on the contrary, all the vP3'i = iv \ - tes.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS. CLAIMS. 1.- Procédé pour gaufrer un film thermoplastique qui avance,est chauffé pendant son avancement à une température de gaufrage, et passe autour d'un rouleau poreux rotatif présentant une surface de gaufrage, caractérisé en ce qu'on applique au rouleau rotatifqui est maintenu froid, une succion sur les 360 de son pourtour constamment à un taux en rapport avec la porosité de sa surface afin de maintenir à l'intérieur du rouleau une pression inférieure à la pression atmosphérique et suffisamment basse pour appliquer le film,. que l'on refroidit simultanément,fermement contre la surface de gaufrage du rouleau en produisant ainsi un gaufrage net du film,, le film gaufré étant ensuite écarté de cette surface. 1.- Method for embossing a thermoplastic film which advances, is heated during its advancement to an embossing temperature, and passes around a rotating porous roll having an embossing surface, characterized in that it is applied to the rotating roll which is maintained cold, suction on all 360 of its perimeter constantly at a rate commensurate with the porosity of its surface in order to maintain inside the roller a pressure lower than atmospheric pressure and sufficiently low to apply the film ,. which is cooled simultaneously, firmly against the embossing surface of the roll, thereby producing a clean embossing of the film, the embossed film then being moved away from this surface. 2.- Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on maintient le film contre le rouleau poreux suivant un arc par succion, et on le refroidit directement pendant son contact avec le rouleau en appliquant un liquide refroidisseur sur sa surface extérieure sur la plus grande partie dudit arc. 2. A method according to claim 1, characterized in that the film is held against the porous roll in an arc by suction, and it is cooled directly during its contact with the roll by applying a cooling liquid on its outer surface on the greater part of said arc. 3. - Procédé suivant la revendication 2, caractérisé en ce que le liquide refroidisseur est de l'eau que l'on applique au film par projection d'eau sur ce dernier. 3. - Method according to claim 2, characterized in that the cooling liquid is water which is applied to the film by spraying water onto the latter. 4.- Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'après avoir été écarté du rouleau, le. film est encore refroidi en le faisant passer autour d'un autre rouleau contenant un agent refroidisseur. 4. A method according to any one of the preceding claims, characterized in that after being removed from the roll, the. film is further cooled by passing it around another roll containing a cooling agent. 5. - Appareil pour l'exécution du procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes et comportant un dispositif servant à faire avancer un film thermoplastique à gaufrer, un dispositif pour chauffer le film à une température de gaufrage, et un rouleau gaufréur poreux rotatif présentant une surface de gaufrage pour'gaufrer le film lorsqu'il passe autour du rouleau, caractérisé en ce qu'une succion est exercée constamment par un <Desc/Clms Page number 37> dispositif approprié sur les 360 du pourtour du rouleau, à un taux en rapport avec la porosité de sa surface pour maintenir à l'inté- rieur du rouleau une pression inférieure à la pression atmosphérique et suffisamment basse pour appliquer le film fermement contre la surface de gaufrage, en produisant ainsi un gaufrage net du film. 5. - Apparatus for carrying out the method according to any one of the preceding claims and comprising a device for advancing a thermoplastic film to be embossed, a device for heating the film to an embossing temperature, and a rotating porous embossing roller. having an embossing surface for embossing the film as it passes around the roll, characterized in that suction is constantly exerted by a <Desc / Clms Page number 37> suitable device over all 360s of the circumference of the roll, at a rate commensurate with the porosity of its surface to maintain a pressure inside the roll below atmospheric pressure and sufficiently low to apply the film firmly against the surface of the roll. embossing, thereby producing a clean embossing of the film. 6.- Appareil'suivant la revendication 5, caractérisé en ce qu'il comporte un dispositif pour refroidir et durcir le film et appliquant à cet effet un liquide refroidisseur 'sur le film lorsqu'il avance autour du rouleau. 6.- Apparatus following claim 5, characterized in that it comprises a device for cooling and hardening the film and for this purpose applying a cooling liquid 'on the film as it advances around the roll. 7. - Appareil suivant les revendication 5 ou 6, caracté- risé en ce qu'il comporte un dispositif servant à retirer le film gaufré du rouleau et comprenant un rouleau séparateur et sécheur qui est poreux. 7. Apparatus according to claim 5 or 6, characterized in that it comprises a device for removing the embossed film from the roll and comprising a separator and dryer roll which is porous. 8.- Appareil suivant la revendication 7, caractérisé en ce que le rouleau séparateur et sécheur est supporté de manière à pouvoir tourner à proximité du rouleau gaufreur, un dispositif étant prévu pour faire tourner, de manière sélective le rouleau séparateur à une vitesse linéaire plus grande que celle du rouleau gaufreur. 8. Apparatus according to claim 7, characterized in that the separator and dryer roll is rotatably supported near the embossing roll, a device being provided for selectively rotating the separator roll at a higher linear speed. larger than that of the embossing roller. 9.- Appareil suivant l'une quelconque des revendications 5 à 8, caractérisé en ce que le rouleau gaufreur comporte un arbre central perforé, un manchon perforé et plusieurs pièces annulaires portées par l'arbre pour supporter le manchon, la succion étant exercée à travers 1-l'arbre à l'intérieur du manchon sur tout son pourtour. 9.- Apparatus according to any one of claims 5 to 8, characterized in that the embossing roller comprises a perforated central shaft, a perforated sleeve and several annular parts carried by the shaft to support the sleeve, the suction being exerted at through 1-the shaft inside the sleeve all around. 10.- Appareil suivant la revendication 9, caractérisé'en ce qu'une gaine en tissu est enfilée sur le manchon perforé. 10.- Apparatus according to claim 9, characterized'en that a fabric sheath is threaded over the perforated sleeve. 11.- Appareil suivant la revendication 9, caractérisé en ce qu'il est prévu des plaques d'extrémité entre lesquelles sont placées les pièces annulaires, un dispositif étant monté sur chacune des plaques d'extrémité et comportant près de la périphérie de celles-ci un tube annulaire gonflable pour former un joint dé- montable assurant l'étanchéité à l'air entre ces plaques et les <Desc/Clms Page number 38> extrémités opposées adjacentes du manchon quand les tubes son-, gonflés. 11.- Apparatus according to claim 9, characterized in that there are provided end plates between which are placed the annular parts, a device being mounted on each of the end plates and comprising near the periphery thereof. ci an inflatable annular tube to form a removable seal ensuring airtightness between these plates and the <Desc / Clms Page number 38> adjacent opposite ends of the sleeve when the tubes are inflated. 12.- Appareil suivant la revendication 11, caractérisé en ce qu'il comporte un dispositif servant à appliquer de l'eau froide à l'intérieur du rouleau gaufreur, y compris à l'endroit où le film -entre en premier lieu en contact avec le rouleau. 12.- Apparatus according to claim 11, characterized in that it comprises a device for applying cold water to the inside of the embossing roll, including at the point where the film first comes into contact. with the roller. 13.- Appareil pour gaufrer un film thermoplastique ou l'équivalent, dans lequel une succion est produite à l'intérieur d'un rouleau présentant une surface de gaufrage poreuse servant à gaufrer un film thermoplastique ramolli qui passe autour du rouleau sur un arc étendu, caractérisé en ce qu'en vue d'éviter des rentrées d'air dans le rouleau gaufreur par des chemins détournés, ce qui aurait pour effet de produire des dessins de gaufrage mal définis sur1 e film, il est prévu un dispositif propre à empêcher une diminution de la succion de gaufrage par rentrée d'air dans le rouleau, près de la limite de la partie du film qui est gaufrée par le rouleau. 13.- Apparatus for embossing a thermoplastic film or the like, in which suction is produced within a roll having a porous embossing surface for embossing a softened thermoplastic film which passes around the roll on an extended arc , characterized in that in order to avoid re-entry of air into the embossing roll by diverted paths, which would have the effect of producing ill-defined embossing patterns on the film, a device is provided to prevent a decrease in embossing suction by reentering air into the roll near the boundary of the portion of the film which is embossed by the roll. 14.- Appareil suivant la revendication 13, caractérisé en ce que le dispositif servant à. empêcher une rentrée d'air diminuant la succion de gaufrage 'comprend un dispositif à courroie qui est en contact avec le film quand il passe autour du rouleau gaufreur, des parties de cette courroie recouvrant le film et le rouleau, pour empêcher des rentrées d'air le long des bords du film. 14.- Apparatus according to claim 13, characterized in that the device for. preventing re-entry of air reducing the embossing suction comprises a belt device which is in contact with the film as it passes around the embossing roll, portions of this belt covering the film and the roll, to prevent re-entry of the film. air along the edges of the film. 15.- Appareil suivant la revendication 14., caractérisé en ce que le dispositif à courroie comprend une paire de courroies d'étanchéité flexibles et imperméables qui recouvrent respectivement les bords longitudinaux du film et une partie du rouleau sur au' moins une partie de l'arc quels film parcourt sur le rouleau et à proximité du début de cet arc, pour empêcher les rentrées d'air sous les bords du film., de manière à avoir un dessin nettement gaufré à ces bords. 15.- Apparatus according to claim 14, characterized in that the belt device comprises a pair of flexible waterproof sealing belts which respectively cover the longitudinal edges of the film and part of the roll over at least part of the film. 'arc which film travels on the roll and near the start of this arc, to prevent re-entry of air under the edges of the film., so as to have a design clearly embossed at these edges. 16. - Appareil suivant les revendications 14 et 15, carac- térise en ce que le dispositif à courroie peut servir non seulement <Desc/Clms Page number 39> à assurer l'étanchéité du film mais également à le refroidir. 16. - Apparatus according to claims 14 and 15, characterized in that the belt device can be used not only <Desc / Clms Page number 39> to ensure the sealing of the film but also to cool it. 17.- Appareil suivant la revendication 13, caractérisé en ce que pour empêcher une diminution de la succion de gaufrage, il est prévu sur le rouleau des régions annulaires ayant une porosité relativement plus grande aux extrémités du rouleau, que dans la zone du rouleau comprise entre ces régions annulaires. 17.- Apparatus according to claim 13, characterized in that to prevent a decrease in the embossing suction, there are provided on the roller annular regions having a relatively greater porosity at the ends of the roller, than in the region of the roller included. between these annular regions. 18.- Appareil suivant l'une quelconque des revendications 13 à 16, caractérisé en ce que des bandes écartées en matière imperméable-sont prévues, s'étendant longitudinalement au travers, de la matière poreuse dans une direction parallèle à l'axe du rouleau. 18.- Apparatus according to any one of claims 13 to 16, characterized in that spaced strips of impermeable material are provided, extending longitudinally through the porous material in a direction parallel to the axis of the roll. . 19.- Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que de l'air peut entrer dans le rouleau par un secteur non recouvert par le film mais, grâce au dispositif servant à empêcher les rentrées d'air, aucune rentrée d'air n'est possible dans la région des bords du film. 19.- Apparatus according to any one of the preceding claims, characterized in that the air can enter the roll through a sector not covered by the film but, thanks to the device for preventing air re-entry, no re-entry. air is only possible in the region of the edges of the film.
BE553978D BE553978A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE553978A true BE553978A (en)

Family

ID=178583

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE553978D BE553978A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE553978A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2004087402A1 (en) * 2003-03-28 2004-10-14 The Procter & Gamble Company Forming structure for embossing and debossing polymeric webs

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2004087402A1 (en) * 2003-03-28 2004-10-14 The Procter & Gamble Company Forming structure for embossing and debossing polymeric webs

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2488971A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR PRESSURIZING A LINING IN A PIPING, PARTICULARLY IN AN UNDERGROUND GAS DISTRIBUTION PIPE
FR2557018A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING ELASTIC LAYERS, APPARATUS FOR CARRYING OUT SAID METHOD, AND PRODUCT OBTAINED
FR2490079A1 (en) PROCESS FOR MANUFACTURING CUTTING LAYERS AND CUTTING LAYERS OBTAINED BY CARRYING OUT SAID METHOD
EP0733729A1 (en) Suction cylinder enabling the transfer of a fibre web between a transport belt and two calendering rolls
FR2488629A1 (en) EXTENDED PINCING PRESS
EP0446138A1 (en) Process for making paper for filterbags and product
FR2476543A1 (en) PROCESS FOR PRODUCING A LAMINATED SHEET
CH643442A5 (en) FILTER AND METHOD FOR PRODUCING FILTERS.
FR2504949A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR EXTRACTING A LIQUOR FROM NONWOVEN TABLECLOTHS
BE553978A (en)
FR2621496A1 (en) FILTER-PRESS WITH FILTERING FILMS WITHOUT END
CH332236A (en) Method for embossing a thermoplastic film and apparatus for carrying out said method
FR2541913A1 (en) APPARATUS FOR COATING PAPER SHEET
CH331309A (en) Apparatus for embossing a film of thermoplastic material
FR2553440A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR COMPRESSION SHRINKAGE OF A FABRIC
CH306126A (en) Automatic and continuous manufacturing process of laminated tubes of indefinite length.
FR2666754A1 (en) Device and method for continuously washing manufactured articles
FR2786509A1 (en) APPARATUS AND METHOD FOR SPINNING A PAPER TABLECLOTH
BE503229A (en)
FR2531906A1 (en) POLYSTYRENE CONTINUOUS MOLDING MACHINE
BE553354A (en)
EP0280628A1 (en) Original-reproduction apparatus using diazo copying
CH458464A (en) Mineral filler and use of the same
BE625203A (en)
FR2532961A1 (en) FOAM DISPENSER AND DISTRIBUTION APPARATUS FOR ETOFFING