BE545068A - - Google Patents

Info

Publication number
BE545068A
BE545068A BE545068DA BE545068A BE 545068 A BE545068 A BE 545068A BE 545068D A BE545068D A BE 545068DA BE 545068 A BE545068 A BE 545068A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pot
cup
spinning
frame
pots
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE545068A publication Critical patent/BE545068A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01HSPINNING OR TWISTING
    • D01H7/00Spinning or twisting arrangements
    • D01H7/02Spinning or twisting arrangements for imparting permanent twist
    • D01H7/74Cup or like arrangements
    • D01H7/84Spindles or yarn carriers for co-operation with rotary cups

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Spinning Or Twisting Of Yarns (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne une machine à filer du type à pot de filage comportant un pot sans fond, à montage suspendu et entraîné par le haut, machine destinée spécialement au filage de fibres d'écorce ou de feuilles telles que le lin, le chanvre, le jute, le sisal ou analogue. ouverte 
Dans les machines connues de ce genre, l'extrémité inférieure du pot de filage suspendu n'est pas soutenue par le bas et, de ce fait, en raison de sa grande vitesse de rotation (environ 10.000 à 15.000 tours-minute) le pot entre facilement en vibration.

   Les vibrations propres du pot de filage se produisent spécialement dans le cas de pots très larges et très longs, qui sont habituellement 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   employés   dans le filage des fibres d'écorce et de feuilles et elles provoquent, au bout d'un temps de service très court, un en- dommagement du palier de suspension du pot. 



   L'invention a pour but de remédier à cet inconvénient. La machine de l'invention est caractérisée en ce que le pot de fila-- ge est supporté par le bas à friction sur une cuvette de pied à ressort, laquelle est montée pour tourner librement sur un organe de support déplaçable aussi bien en direction axiale qu'en direc- tion transversale par rapport au pot de filage. 



   Avant le commencement de l'opération de filage, on amène la coupelle sous le pot, on la soulève et l'applique elastiquement contre le pot. La coupelle est ainsi accouplée au pot par effet de friction, de sorte qu'elle est entraînée par le pot pendant le filage et tourne en même temps que celui-ci. La coupelle forme ainsi un support inférieur supplémentaire pour le pot, support qui s'oppose aux vibrations de ce dernier. Après terminaison du fila- ge, on descend la coupelle et la déplace latéralement hors du pot, ce qui dégage l'ouverture inférieure de celui-ci et permet l'enlèvement du gâteau de fil. 



   Suivant une forme de réalisation de l'invention, la partie de la coupelle formant support est posée, près d'une douille d'emmanchement servant à recevoir le gâteau sorti, sur un châssis disposé sous le pot et pouvant pivoter ou coulisser transversale- ment à l'axe du pot. La pièce de support de la coupelle et la douille d'emmanchement peuvent ainsi être à volonté pivotées ou coulissées, l'une à la place de l'autre sous le pot et être en- suite élevées et descendues par rapport à celui-ci au moyen d'un dispositif de levage, de préférence indépendant du châssis. 



   La description ci-après se rapporte à des modes de réalisa- tion de l'invention   donnas   à titre d'exemples et représentés aux dessins joints, dans lesquels : la figure 1 est une machine à filer suivant l'invention vue 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 en plan et partie en coupe la figure 2 est une vue en coupe d'un pot de filage avec un coupelle de pied montée tournante; la figure 3 est une autre forme de réalisation du montage de la coupelle, vue en coupe. 



   Dans les figures 1 et 2, le bâti de machine 1 porte suspendue à des paliers à rouleaux   3Lj les   pots de filage 2 rotatifs, en for- me de cloche et sans fond. Chaque   pot 2   est entraîné par une cour- roie 4 qui passe sur une poulie 5 fixée sur l'extrémité supérieure du col 102 du pot de filage. 



   Dans ces machines, le gâteau de fil obtenu, 22, est poussé à- travers l'ouverture inférieure du pot au moyen d'un dispositif d'extraction 21 disposé en haut dans le pot 2 et il est reçu   SUR   un cadre   ±, disposé   en-dessous de l'ensemble du pot et pouvant pivoter autour d'un tourillon   107.   Le pivotement du châssis 2 se fait au moyen d'un pignon 10 qui est en prise avec un segment den té 11 prévu sur le châssis. 



   Le châssis/porte deux plaques 8   et 2   voisines et parallèles, posées librement. Par pivotement du châssis Z, ces plaques peuvent être amenées alternativement souples pots 2. Elles peuvent être élevées et descendues par rapport aux pots et replacées à nouveau individuellement sur le châssis 7, au moyen d'un plateau de leva- ge 13 ascendant et descendant le long de guidages verticaux fixes   12.   Le maintien des plaques 8   et 1   sur le plateau de   levage     est   assuré par des goujons 14 qui sont, par exemple, fixés sur le plateau et qui pénètrent dans des perçages correspondants 108, 109 des plaques 8   et .2.   oi inversement.

   De la même manière, on peut également assurer le maintien des   plaques - 8     et 2.   sur le châssis pivotant 7. 



   La plaque 8   constitie   la plaque destinée à recevoir les gâ- teaux filés 22 expulsés des pots 2 et elle porte des douilles d'emmanchement habituelles pour les gâteaux. Après pivotement de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la plaque 8 en position de réception sous le pot, les douilles individuelles 15 sont placées coaxialement aux divers pots de filage 2. 



   L'autre plaque 9 porte par contre, à rotation libre, les coupelles de pied 16 pour les pots 2, lesquelles, après   pivotemeni   de cette plaque sous le pot, viennent également coaxialement aux pots. Les coupelles 16 portent sur leur face supérieure un anneau de cuir ou de caoutchouc 20 et leurs axes de rotation   sont,d'après   la réalisation de la figure 2, soutenus chacun par un palier su- périeur à collet 17 et par un palier de guidage à coulissement 19 rendu élastique en direction axiale au moyen d'un ressort 18. 



   Avant le commencement de l'opération de filage, on pivote la plaque à coupelle sous le pot et on la soulève au moyen du plateau 13. Ainsi les coupelles 16   sont"appliquées   de par le bas contre les pots 2 l'arête inférieure 202 de chaque pot 2 étant pressée par le ressort 18 sur la bague de caoutchouc 20 de la cou- pelle 16 correspondante, ce qui assure un accouplement par fric- tion entre la coupelle 16 et le pot 2. Pendant le filage, il en résulte que les coupelles 16 sont entraînées par les pots tour- nants et tournent avec eux. Ainsi est assuré un soutien inférieur supplémentaire des pots, qui exclut toute vibration, même pour les vitesses de rotation les plus élevées. 



   Après terminaison du filage, on descend la plaque 9 au moyen du plateau élévateur 13 et la pose sur le châssis 7. Les coupelles 16 sont automatiquement découplées des pots correspondants 2. En- suite, on déplace latéralement   la.   plaque à coupelles 2 en même temps que le châssis 2 en l'éloignant du jeu de pots, ce qui fait que, en même temps,la plaque 8 de réception se trouve pivotée sous'      le jeu de pots. Le même plateau élévateur 13 soulève la plaque 8 contre les pots et guide les douilles d'emmanchement individuels les 15 en partie dans les pots correspondants. Les gâteaux filés sont alors expulsés des pots et tombent sur les douilles de récep- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tion 15.

   Après avoir redescendu la plaque 8 sur le châssis 2,   or)   pivote celui-ci vers l'arrière, ce qui amène à nouveau la plaque à coupelles 2 sous le jeu de pots. La   plaque 8.   est déplacée vers le côté de la machine, où on enlève les gâteaux. 



   Le bord inférieur 202 de chaque pot 2 peut être pourvu de dents ou de crans   302   qui, d'une part, s'engagent dans la bague de caoutchouc de la coupelle correspondante et évitent le   glisse -   ment du pot 2 sur la coupelle 16 pendant la marche, et qui, d'au, tre part, facilitent la séparation du gâteau filé du reste de la mèche de fibres. Après expulsion du gâteau 22 hors du pot 2 et après son emmanchement sur la douille   .correspondante,   le pot 2 qui, en fait, est débranché, continue cependant à tourner en rai- son de sa force d'inertie. Il suffit, en conséquence, de tenir ' le fil contre le bord inférieur 202 denté ou à crans pour opérer le coupage du fil. 



   D'autres formes d'exécution sont bien entendu possibles en restant dans les limites de l'invention, notamment en ce qui con cerne l'accouplement à friction entre le pot tournant et la cou- pelle correspondante, c'est-à-dire le support de la coupelle. 



  C'est ainsi, par exemple, que le bord inférieur 202 du pot de   fi.   lage 2 peut présenter une face de fiction latérale conique 402 qui entr on prise avec une bague périphérique conique supérieure 2l6 de la coupelle 16. (figure 2). Suivant une autre forme de réa- lisation représentée figure 3 on peut prévoir, fixée sur la cou- pelle   16,une   bague de caoutchouc   présentant   une face latérale co- nique en saillie latérale légère, avec laquelle la coupelle entre en prise dans l'ouverture inférieure   conique   du pot 2.      



   Pour assurer un repos parfait du pot 2   sur/La   coupelle 16 correspondante,, dans le cas où se   produisent   de faibles différen- ces d'inclinaison inévitables entre les ,axes de rotation du pot et de la coupelle, et dans le cas où les surfaces de friction du pot et de la cuvette ne sont pas exactement parallèles, la coupe! 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 le 16 peut être montée à palier oscillant. Dans le mode d'exécu- tion de la   figure 3,  et dans ce but, le tourillon 40 de la coupel- le 16 est monté à rotation libre par paliers à rouleaux dans une douille verticale 31. La douille 31 est montée de tière à pou- voir coulisser verticalement dans une autre douille de même axe 32 fixée sur la plaque 9 et soumise à un ressort inférieure.

   La coupelle 16 présente un épaulement tubulaire axial inférieur 316 qui est emmanché sur le tourillon 40 avec interposition d'une ba- gue de caoutchouc 34. De cette manière la coupelle 16 s'appuie sur une bille   36,   montée centralement dans un creux 35 à   l'extrémi-   té supérieure du tourillon 40; l'ensemble est disposé de telle sorte que la coupelle 16 tourne avec le tourillon 40 et peut os- ciller un peu dans toutes les directions autour de l'extrémité supérieure du tourillon 40 tout en reposant constamment sur la bille centrale 36. La coupelle peut ainsi s'adapter à toutes les conditions imposées par le pot 2 dans sa rotation.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a spinning machine of the spinning pot type comprising a bottomless pot, with suspended mounting and driven from above, a machine intended especially for spinning bark fibers or leaves such as flax, hemp, jute, sisal or the like. opened
In known machines of this kind, the lower end of the hanging spinning pot is not supported from below and, therefore, due to its high speed of rotation (approximately 10,000 to 15,000 rpm) the pot easily vibrates.

   The vibrations inherent in the spinning pot occur especially in the case of very wide and very long pots, which are usually

 <Desc / Clms Page number 2>

   used in the spinning of bark and leaf fibers and they cause damage to the suspension bearing of the pot after a very short service life.



   The object of the invention is to remedy this drawback. The machine of the invention is characterized in that the spinning pot is supported by the friction bottom on a spring-loaded foot cup, which is mounted to rotate freely on a support member movable both in the axial direction. in transverse direction to the spinning pot.



   Before the start of the spinning operation, we bring the cup under the pot, lift it and apply it elastically against the pot. The cup is thus coupled to the pot by friction effect, so that it is driven by the pot during spinning and rotates at the same time as the latter. The cup thus forms an additional lower support for the pot, which support opposes the vibrations of the latter. After completion of the spinning, the cup is lowered and moved laterally out of the pot, which frees the lower opening thereof and allows the removal of the yarn cake.



   According to one embodiment of the invention, the part of the cup forming a support is placed, near a fitting sleeve serving to receive the cake taken out, on a frame placed under the pot and able to pivot or slide transversely. to the axis of the pot. The support part of the cup and the fitting sleeve can thus be swiveled or slid as desired, one in place of the other under the pot and then be raised and lowered relative to the latter to the means of a lifting device, preferably independent of the frame.



   The following description relates to embodiments of the invention given by way of example and shown in the accompanying drawings, in which: FIG. 1 is a spinning machine according to the invention seen

 <Desc / Clms Page number 3>

 in plan and partly in section, FIG. 2 is a view in section of a spinning pot with a rotatably mounted foot cup; FIG. 3 is another embodiment of the assembly of the cup, seen in section.



   In figures 1 and 2, the machine frame 1 door suspended from roller bearings 3Lj the rotating spinning pots 2, bell-shaped and bottomless. Each pot 2 is driven by a belt 4 which passes over a pulley 5 fixed to the upper end of the neck 102 of the spinning pot.



   In these machines, the resulting yarn cake, 22, is pushed through the lower opening of the pot by means of an extraction device 21 arranged at the top in the pot 2 and it is received ON a frame ±, arranged below the entire pot and capable of pivoting around a journal 107. The pivoting of the frame 2 is effected by means of a pinion 10 which is engaged with a tooth segment 11 provided on the frame.



   The frame / carries two adjacent and parallel plates 8 and 2, placed freely. By pivoting the frame Z, these plates can be brought alternately flexible pots 2. They can be raised and lowered relative to the pots and replaced individually on the frame 7, by means of a lifting plate 13 ascending and descending. along fixed vertical guides 12. The maintenance of the plates 8 and 1 on the lifting plate is ensured by studs 14 which are, for example, fixed to the plate and which penetrate into corresponding holes 108, 109 of the plates 8 and .2. oi conversely.

   In the same way, it is also possible to ensure the maintenance of the plates - 8 and 2. on the pivoting frame 7.



   The plate 8 constitutes the plate intended to receive the extruded cakes 22 expelled from the pots 2 and it carries the usual press-in sleeves for cakes. After pivoting

 <Desc / Clms Page number 4>

 the plate 8 in the receiving position under the pot, the individual sleeves 15 are placed coaxially with the various spinning pots 2.



   The other plate 9 on the other hand, with free rotation, the foot cups 16 for the pots 2, which, after pivoting of this plate under the pot, also come coaxially to the pots. The cups 16 carry on their upper face a leather or rubber ring 20 and their axes of rotation are, according to the embodiment of FIG. 2, each supported by an upper bearing with collar 17 and by a guide bearing. sliding 19 made elastic in the axial direction by means of a spring 18.



   Before the start of the spinning operation, the cup plate is swiveled under the pot and lifted by means of the plate 13. Thus the cups 16 are "applied from below against the pots 2 the lower edge 202 of each pot 2 being pressed by the spring 18 on the rubber ring 20 of the corresponding cup 16, which ensures a friction coupling between the cup 16 and the pot 2. During spinning, it follows that the Cups 16 are driven by the rotating pots and rotate with them, thus providing additional lower support for the pots, which excludes any vibration even at the highest rotational speeds.



   After completion of the spinning, the plate 9 is lowered by means of the lifting plate 13 and the laying on the frame 7. The cups 16 are automatically decoupled from the corresponding pots 2. Then, the is moved laterally. cup plate 2 at the same time as the frame 2 away from the set of pots, so that at the same time the receiving plate 8 is pivoted under the set of pots. The same lifting plate 13 lifts the plate 8 against the pots and guides the individual press-in bushes 15 partly into the corresponding pots. The spun cakes are then expelled from the pots and fall onto the receiving sleeves.

 <Desc / Clms Page number 5>

 tion 15.

   After lowering the plate 8 on the frame 2, or) swivels this one backwards, which again brings the cup plate 2 under the set of pots. The plate 8. is moved to the side of the machine, where the cakes are removed.



   The lower edge 202 of each pot 2 can be provided with teeth or notches 302 which, on the one hand, engage in the rubber ring of the corresponding cup and prevent the slipping of the pot 2 on the cup 16 during walking, and which, on the other hand, facilitate the separation of the spun cake from the rest of the strand of fibers. After the cake 22 is expelled from the pot 2 and after it has been fitted onto the corresponding socket, the pot 2 which, in fact, is disconnected, nevertheless continues to rotate due to its force of inertia. It suffices, therefore, to hold the wire against the lower toothed or notched edge 202 to effect the cutting of the wire.



   Other embodiments are of course possible while remaining within the limits of the invention, in particular as regards the friction coupling between the rotating pot and the corresponding cup, that is to say the support of the cup.



  Thus, for example, the lower edge 202 of the fi pot. lage 2 may have a conical side fictional face 402 which is engaged with an upper conical peripheral ring 216 of the cup 16. (Figure 2). According to another embodiment shown in FIG. 3, it is possible to provide, fixed to the cup 16, a rubber ring having a conical lateral face projecting slightly laterally, with which the cup engages in the opening. conical bottom of the pot 2.



   To ensure that the pot 2 rests perfectly on / The corresponding cup 16, in the event that inevitable slight differences in inclination occur between the axes of rotation of the pot and the cup, and in the event that the friction surfaces of the pot and the bowl are not exactly parallel, the cut!

 <Desc / Clms Page number 6>

 the 16 can be mounted on an oscillating bearing. In the embodiment of FIG. 3, and for this purpose, the journal 40 of the cup 16 is mounted for free rotation by roller bearings in a vertical bush 31. The bush 31 is mounted so as to can slide vertically in another socket with the same axis 32 fixed on the plate 9 and subjected to a lower spring.

   The cup 16 has a lower axial tubular shoulder 316 which is fitted on the journal 40 with the interposition of a rubber ring 34. In this way the cup 16 rests on a ball 36, mounted centrally in a hollow 35 in the middle. the upper end of the journal 40; the assembly is arranged so that the cup 16 rotates with the journal 40 and can oscillate a little in all directions around the upper end of the journal 40 while constantly resting on the central ball 36. The cup can thus adapt to all the conditions imposed by pot 2 in its rotation.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. L'invention s'étend notamment aux caractéristiques ci-après ainsi qu'à leurs combinaisons possibles: 1 - machine à filer à pot comportant un pot de filage sans fond, suspendu et entraîné par le haut, spécialement pour le fi- lage de fibres d'écQrces et de feuilles telles que -- lin, chan- vre, jute, sisal ou analogue, machine caractérisée en ce que le pot de filage est supporté par le bas, avec accouplement à fric- tion sur une cuvette à ressort, laquelle est montée pour tourner librement sur un organe de support qui peut être déplacé aussi bien en direction axiale qu'en direction transversale par rapport au pot de filage; The invention extends in particular to the following characteristics as well as to their possible combinations: 1 - pot spinning machine comprising a bottomless spinning pot, suspended and driven from above, specially for threading bark and leaf fibers such as - flax, hemp, jute, sisal or analogous machine characterized in that the spinning pot is supported from below, with friction coupling on a spring-loaded cup, which is mounted to rotate freely on a support member which can be moved both axially and axially. 'in a transverse direction with respect to the spinning pot; 2 - la pièce de support de la coupelle est montée, près d'une douille d'emmanchement destinée à recevoir le gâteau filé, sur un châssis disposé sous le pot et pouvant pivoter ou coulisser transversalement à l'axe du pot, (le telle sorte que la pièce de <Desc/Clms Page number 7> support de coupelle et la douille d'emmanchement puissent être alternativement amenées, par pivotement ou coulissement du châssis. sous le pot et puissent être montées ou descendues par rapport au pot au moyen d'un dispositif élévateur, de préférence indépen- dant du chassis; 2 - the support part of the cup is mounted, near a fitting sleeve intended to receive the spun cake, on a frame placed under the pot and able to pivot or slide transversely to the axis of the pot, (such so that the piece of <Desc / Clms Page number 7> cup support and the press sleeve can be alternately brought, by pivoting or sliding the frame. under the pot and can be raised or lowered relative to the pot by means of a lifting device, preferably independent of the frame; 3 - la coupelle et le pot qui coopère avec elle, présentent des surfaces de frottement qui, lorsqu'on soulève la coupelle contre le pot, s'appliquent l'une contre l'autre, tandis qu'elles se séparent lorsqu'on abaisse la coupelle, les surfaces de fric- tion de la coupelle étant de préférence pourvues d'un revêtement élastique; 4 - le bord inférieur du pot est pourvu de dents ou de crans ou analogues; 5 - la coupelle est montée sur palier oscillant; 6 - la coupelle est emmanchée par un bossage central tubulai- re, et avec interposition d'une bague de caoutchouc ou analogue, sur l'extrémité supérieure d'un tourillon à rotation libre et à ressort, et elle prend appui sur l'extrémité supérieure de ce tou- rillon avec interposition d'une bille centrale 3 - the cup and the pot which cooperates with it, have friction surfaces which, when the cup is raised against the pot, apply against each other, while they separate when lowered the cup, the friction surfaces of the cup preferably being provided with an elastic coating; 4 - the lower edge of the pot is provided with teeth or notches or the like; 5 - the cup is mounted on an oscillating bearing; 6 - the cup is fitted by a central tubular boss, and with the interposition of a rubber ring or the like, on the upper end of a free-rotating and spring-loaded journal, and it bears on the end upper part of this journal with the interposition of a central ball
BE545068D BE545068A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE545068A true BE545068A (en)

Family

ID=172838

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE545068D BE545068A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE545068A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2566333A1 (en) CASTER WITH BRAKE MECHANISM
EP0461326B1 (en) Torque limiting device for a modular mixing assembly, in particular for paints and similar products
FR2587299A1 (en) LABEL ASSEMBLY FOR BOTTLES OR THE LIKE
EP0702925B1 (en) Driving disk and floor treating machine
BE545068A (en)
EP2492381A1 (en) Spacer and sub-assembly for separating the levers of a shedding machine, machine including such a sub-assembly and installation method
EP0258122B1 (en) Wheel excavating device for digging trenches in the ground
FR2794612A1 (en) Cutting head, for pruning trees and shrubs, comprises body, with gripping arms, cutter and drive wheels, made of metal core with outer elastic layer carrying series of chains
EP2937179B1 (en) Device for sharpening a blade of a manual cutting tool
CA1330853C (en) Fibrous material pad fastening device and surface cleaning apparatus equipped with said devices
EP2098108B1 (en) Scalping device for a machine for harvesting tubers from the soil
EP2664229B1 (en) Secure device for assembling and holding a driven part with a second drive rotation part
EP2095704B1 (en) Cutting machine used mainly in viticulture, equipped with a tool for tendrils and a sharpening device
CH361393A (en) Debarking device for logs or logs
EP0284483A1 (en) Brush for a street cleaning machine
FR2579062A1 (en) Device for transmitting vibration to a shaft for mechanically harvesting fruit
EP1021122B1 (en) Set comprising a spin drying device and a broom with a broom head and a handle
FR2505235A1 (en) SMOOTHING MACHINE, PARTICULARLY FOR WOOD FLOORS
EP1429601B1 (en) Device for hauling a fishing line
FR2556556A1 (en) Vibrator for harvesting fruit
FR2663567A1 (en) OBJECT SORTING MACHINE.
FR2646587A1 (en) Machine for ginning flax
BE540063A (en)
FR2705980A1 (en) Tool for removing impurities stuck to a surface
BE471628A (en)