BE536881A - - Google Patents

Info

Publication number
BE536881A
BE536881A BE536881DA BE536881A BE 536881 A BE536881 A BE 536881A BE 536881D A BE536881D A BE 536881DA BE 536881 A BE536881 A BE 536881A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
refrigerators
chamber
compartment
air
block
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE536881A publication Critical patent/BE536881A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F25REFRIGERATION OR COOLING; COMBINED HEATING AND REFRIGERATION SYSTEMS; HEAT PUMP SYSTEMS; MANUFACTURE OR STORAGE OF ICE; LIQUEFACTION SOLIDIFICATION OF GASES
    • F25DREFRIGERATORS; COLD ROOMS; ICE-BOXES; COOLING OR FREEZING APPARATUS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • F25D3/00Devices using other cold materials; Devices using cold-storage bodies
    • F25D3/12Devices using other cold materials; Devices using cold-storage bodies using solidified gases, e.g. carbon-dioxide snow
    • F25D3/125Movable containers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Devices That Are Associated With Refrigeration Equipment (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   On connaît déjà des véhicules pour le transport des denrées péris- sables comportant des parois calorifugées et un générateur de froid par exem- ple à compresseur, destiné à maintenir dans le véhicule une température ré- gulière favorable à la conservation des denrées transportées. 



   Ces véhicules présentent divers inconvénients : a) Le générateur de froid, généralement entraîné par un moteur in- dépendant de celui qui entraîne le véhicule, n'est pas d'un fonctionnement absolument sûr. En cas de panne du générateur de froid, les denrées ris- quent de se détériorer. b) Le générateur de froid est encombrant, et son poids est impor- tant. Ces inconvénients sont particulièrement gênants sur un véhicule où l'espace est mesuré et où le poids mort doit être réduit. 



   On utilise également pour le transport des denrées périssables des véhicules à parois calorifugées dans lesquels une température favorable est maintenue par circulation naturelle ou forcée de l'air sur des blocs de glace carbonique. 



   Mais jusqu'ici, les utilisateurs ont simplement fait circuler l'air intérieur du véhicule sur des blocs empilés de glace carbonique, et il en résulte de grandes variations de température d'un point à l'autre du véhicule et une consommation importante et très onéreuse de glace carboni- que. 



   D'autre part, la puissance frigorifique de blocs dénudés de glace   @   carbonique diminue très rapidement avec la surface d'échange. Il suffit, pour s'en rendre compte, de voir qu'un bloc de,glace carbonique de forme cubique de OM30 de côté présente une surface d'échange de OM254 et que le bloc réduit à OM15 de côté   au bout   d'un certain temps, ne présentera plus qu'une surface d'échange de OM2135 soit le quart de la surface initiale. 



   La présente invention a pour but de remédier aux inconvénients de ces installations connues. 



   Elle concerne un procédé d'émission de froid au moyen de blocs de glace telle que glace carbonique, caractérisé par ce qu'on applique sur une face du bloc une paroi perméable rayonnante, ou sous-trait les autres faces du bloc aux échanges avec l'extérieur, on maintient constante la surface suivant laquelle le bloc est en contact avec la paroi perméable rayonnante, ce qui permet de réaliser une puissance frigorifique constante malgré la diminution de volume et de surface des blocs de glace. 



   L'invention concerne également un frigorifère pour la mise en oeuvre du procédé précédent ou procédé similaire, caractérisé par une pla- que rayonnante en contact avec une face du bloc et par une enveloppe isolan- te des autres faces de ce bloc, les génératrices de cette enveloppe étant parallèles entre elles, ce qui permet le glissement du bloc ou de la plaque rayonnante par rapport à l'enveloppe et le maintien du contact de la plaque rayonnante avec ce bloc, suivant une surface constante. 



   Suivant une caractéristique de l'invention le bloc repose sur la plaque rayonnante par sa face inférieure, l'enveloppe isolante étant constituée par une boîte ouverte sur une face ajustée sur le bloc et appli- quée ,ouverture en bas, sur la plaque rayonnante. 



   Suivant un mode de réalisation de l'invention l'enveloppe isolan- te est constituée par une boîte ouverte sur ses deux faces opposées et for- mant gaîne contenant le bloc de glace cette gaine étant appliquée par une de ses faces ouvertes sur une plaque rayonnante inférieure, la face ou- verte supérieure de cette gaine: 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 a)recevant un couvercle amovible b) servant à placer sur le bloc une plaque rayonnante supérieure qui descend en glissant dans la gaine au fur et à mesure de l'évaporation de la glace, ce,,qui permet d'accroître à volonté, par mise en place de la plaque rayonnante supérieure, la puissance du frigorifère. 



   Suivant une caractéristique de l'invention chaque plaque rayon- nante présenté du côté du bloc de glace une face lisse, et du côté opposé des ailettes augmentant la surface d'échange avec l'extérieur. 



   L'invention concerne également l'application des frigorifères précédents à la réfrigération de chambres frôides de véhicules tels que camions, l'utilisation de ces frigorifères permettant de réduire le poids, . l'encombrement et le prix de l'installation, ainsi que les risques de pannes. 



   Suivant un-mode de réalisation de.l'invention le véhicule compor- te une chambre revêtue d'une paroi.isolante dans laquelle est ménagé un compartiment recevant les frigorifères, un circuit continu d'air étant éta- bli entre la chambre et le compartiment. 



   Suivant une caractéristique de l'invention la circulation de l'air entre la chambre et le compartiment est assuré par un ventilateur commandé : a) à main, b) par thermostat dont l'organe sensible est placé dans la cham- bre, ce quï permet par mise en route de ce ventilateur d'accroître la vites- se de circulation de l'air sur le frigorifique et par suite, l'échange ther- mique entre le frigorifère ét l'air, c'est-à-dire de compenser les déperdi- tions de la chambre lorsqu'elles sont variables et de maintenir dans'cette chambre une température continue. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention le fond de la chambre est recouvert d'un plancher à claire-voie reposant sur des supports tels que tasseaux surélevant ce plancher au-dessus de ce fond et ménageant entre ce plancher et ce fond un espace servant au passage de l'air retour- nant au compartiment des frigorifères. 



   L'invention s'étend également aux caractéristiques ci-après décri- tes et à leurs diverses combinaisons possibles. 



   Des installations conformes à l'invention sont représentées, à ti- tre d'exemple, sur le dessin   ci-joint   dans lequel : - La figure 1 est une vue schématique en coupe d'un frigorifère conforme à l'invention. 



   - La figure 2 est une vue schématique en coupe de ce frigorifère au bout d'un certain temps de fonctionnement. 



   - La figure 3 est une vue en coupe longitudinale partielle d'un camion réfrigéré conforme à   l'invention.   



    @   - La figure 4 est une vue en coupe transversale de ce camion sui- vant la ligne   4-4   de la figure 3. 



   - La figure 5 est une vue en coupe horizontale de ce camion sui- vant la ligne 5-5 de la figure'3. 



   - Les figures 6, 7 et 8 sont des vues en coupe verticale, trans- versale et horizontale d'un dispositif de réfrigération à éléments fixes et éléments amovibles. 



   - La figure 9 est une vue en coupe à plus grande échelle d'un fri- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 gorifère de ce type. 



   Suivant l'invention, le bloc cubique de glace carbonique 1 est placé, dans une enveloppe isolante 2 de même forme cubique, dans lequel ce bloc s'engage avec un jeu réduit. 



   L'enveloppe isolante 2 contenant le cube de glace 1 est renversée, ouverture en-dessous, sur la face supérieure d'une plaque métallique 3 pré- sentant sur sa face inférieure des ailettes 4 de longueur   notable.   



   L'ensemble est coiffé d'un capot 5 reposant sur la plaque métal- lique 3 et présentant à sa partie supérieure un trou 6 pour l'évacuation de l'anhydride carbonique résultant de l'évaporation de la glace carboni- que. 



   Cet ensemble réfrigérateur est par exemple placé dans une encein- te 7 à refroidir, contre une paroi isolante 8 limitant cette enceinte. 



   Il fonctionne de la façon suivante : 
Le bloc 1 de glace carbonique à moins 80 degrés C repose directe- ment sur la plaque métallique 3 à laquelle elle communique ses frigories par conductibilité. La plaque 3 rayonne dans l'enceinte 7 les frigories re- ques, par   l'intermédiaire   des ailettes 4. 



   Le bloc 1 de glace carbonique ne diminue que par sa base, en con- tact avec la plaque 3. Ses autres faces masquées par les faces   correspondan-   tes de l'enveloppe isolante 2 n'absorbent   pa   de chaleur et restent sans changement. 



   Au bout d'un certain temps de fonctionnement du frigorifère, le bloc initial 1 a diminué de hauteur (figure 2) mais il est toujours en con- tact avec la plaque 1 par la même surface. 



   Comme sa température est toujours la même (moins 80 C) la quanti- té de frigories qu'il communique à la plaque 3 et de là à l'enceinte 7 res- te la même pendant toute la durée de l'évaporation du bloc 1. 



   La répartition des températures dans les ailettes 4 suit la loi de Despretz relative aux métaux bons conducteurs et suivant laquelle les températures, en des points dont les distances à la source croissent en progression arithmétique, décroissent en progression géométrique. 



   En des points des ailettes distants de la face supérieure de la plaque 3 de 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14 unités métriques   c'est-à-dire   écartés l'un de l'autre de la distance a choisie comme raison dans les progressions, les zônes de températures, aussi régulières que possible seront respective- ment -40  - 20 -10  - 5  - 2 5 - 1 2, + ou - 0 . 



   La longueur des ailettes est fonction de la conductibilité ther- mique du métal employé. 



   L'invention s'étend également à l'application du frigorifère ci- dessus à la réfrigération de véhicules destinés notamment au transport de denrées périssables. 



   Dans le cas des figures 3, 4 et 5, le camion présente une caisse 11 revêtue d'une couche isolante 12 sur toutes ses faces. Cette couche est constituée d'un matériau léger et calorifuge tel que liège expansé, laine de verre, métaux ou matières moulées en feuilles minces gaufrées, etc... 



   Les coffres de passage de roues 131, 132 sont eux-mêmes revêtus d'une paroi isolante. 



   Sur le sol du camion sont fixés des tasseaux de bois 14 percés de trous 15. Ces tasseaux sont orientés de façon à conduire   1air   de la partie 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 arrière du camion vers l'espace rétréci 16 situé entre les passages de roues, à guider l'air dans cet espace, puis à amener   l'air   vers la partie avant de la caisse. Dans ce but, l'ensemble comporte dans la partie médiane des tasseaux parallèles à l'axe du plancher et, de chaque côté, des tasseaux convergeant symétriquement vers   1!avant.   



   Ces tasseaux supportent un plancher à claire-voie 17 surélevé ainsi à une certaine distance du sol de la caisse. 



   A l'avant de cette caisse est ménagé un compartiment 18 contenant le dispositif   frigorifère.,   Ce compartiment 18 est séparé de la caisse par une paroi transversale 19 descendant à sa partie inférieure jusqu'au plan- cher 17.Dans la partie supérieure de cette paroi est ménagé un trou 20 dans lequel est placé un ventilateur hélicoide   21.   



   Le compartiment 18 communique à sa partie inférieure avec l'espa- ce 22 ménagé entre le fond 23 de la caisse et le plancher 17. A sa partie supérieure il se prolonge par une gaine 24 aboutissant au trou 20 du ven- tilateur 21 . 



   Dans le compartiment 18 sont placés des réfrigérateurs 5 confor- mes à ceux décrits plus haut. 



   Dans le cas de l'exemple représenté ces réfrigérateurs 5 sont dis- posés en trois étages à raison de deux réfrigérateurs par étage. Ils sont accessibles par des portes isolées 25 ménagées dans la cloison transversale 19. Chaque réfrigérateur contient dans l'enveloppe isolante 2 deux blocs de glace carbonique parallélépipédiques 11, 12. 



   L'air refroidi au contact des ailettes 4 des plaques support 3 est aspiré vers le haut du compartiment 18 par le ventilateur 21 et soufflé ho- rizontalement sous le toit de la caisse suivant les flèches f12 Cet air froid descend dans la caisse suivant les flèches f2, traverse le plancher à claire-voie pour se déplacer ensuite sur le fond de la caisse, entre les tasseaux 14 suivant les flèches f3; Il arrive ainsi à la partie inférieure du compartiment 18 où il se refroidit à nouveau au contact des ailettes 4 pour recommencer son cycle. 



   Des déflecteurs 26,disposés dans la partie médiane ou sur les côtés du compartiment 18, guident l'air ascendant sur les ailettes 4 des frigori-   fères.   



   A sa partie inférieure, le compartiment 18 contient un bac 27 re- cueillant les eaux de condensation, qui sont évacuées par des tubes 28 dé- bouchant à l'extérieur. 



   Le compartiment 18 peut être limité latéralement par des parois 29 ménageant entre elles et les parois latérales de la caisse un espace isolant 30. Dans cet espace peuvent déboucher des ouvertures 31 contrôlées par un clapet, pour l'introduction d'air frais dans le camion. 



   Dans certains cas, le véhicule doit effectuer un certain parcours fermé puis assurer les livraisons et, de ce fait, être fréquemment ouvert. 



   La puissance frigorifique nécessaire pour maintenir une tempéra- ture constante dans le camion est beaucoup plus importante pendant la se- conde période que pendant la première. 



   On peut, dans ce cas, utiliser un élément frigorifère tel que ce- lui représenté sur la figure 9. 



     La   plaque 3 à ailettes 4 est la même que dans les frigorifères : précédents, mais les blocs de glace carbonique 1, 1 sont enfermés dans une enveloppe 32 ouverte sur le dessous et sur le dessus. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Sur les blocs 11, 12 repose une seconde plaque 33 à ailettes 4 disposées sur le dessuscette plaque descend dans l'enveloppe 32 au fur et à mesure de la vaporisation de la   matière,au-voisinage   des faces supé- rieure et inférieure des blocs. 



   Pour disposer d'une puissance frigorifique moyenne, on recouvre les enveloppes 32 d'un couvercle 34 (figure 9). Pour augmenter cette:puis- sance pendant les livraisons on retire le couvercle 34 et on place sur les blocs de glace carbonique la plaque 33 à ailettes 4. 



   Les installations ci-dessus sont contrôlées par les moyens con- nus. 



   La température à l'intérieur de la chambre froide est prise au moyen d'une bulbe 35 et transmise à l'aiguille d'un cadran 36 placé dans la cabine 37. Le moteur du ventilateur 21 est commandé par un interrupteur 38 placé également dans la cabine à proximité du conducteur. Une lampe témoin 
39 indique la marche ou l'arrêt du ventilateur 21. 



   Le conducteur suit sur le cadran du thermomètre 36 les variations de température à l'intérieur de la chambre froide. Si la température   s'élê-   ve au-dessus d'une certaine limite, il met en route le ventilateur 21 qui crée une circulation accélérée dans la chambre et sur les ailettes du fri- gorifère. La puissance de la batterie de   frigorifêres   est ainsi accrue et la température dans cette chambre diminue. Le conducteur maintient ainsi dans la chambre une- température à peu près régulière. 



   La mise en parche du ventilateur 21 peut aussi être   commandéeau-   tomatiquement par un thermostat dont l'organe sensible est placé dans la chambre. 



   L'installation frigorifique ci-dessus décrite présente de nombreux avantages techniques, notamment les suivants : 
1 ) Elle permet d'éviter l'installation sur un véhicule d'un com- presseur frigorifique coûteux, encombrant et lourd. 



   2 ) Elle permet de réaliser le refroidissement du véhicule, de façon sûre, sans risque de panne. 



   3 ) Les frigorifères conformes à l'invention permettent de libérer une quantité constante de frigories, ce qui permet de calculer la quantité de glace carbonique nécessaire pour combattre de façon efficace les déperdi- tions de la chambre. 



   4 ) Les frigorifères conformes à ceux représentés sur la figure 9 permettent de fournir à l'enceinte dans laquelle ils sont placés, soit une quantité déterminée de froid, lorsque les ailettes inférieures sont saules en service, soit une quantité à peu près double, lorsque les ailettes supé- rieures sont ajoutées aux ailettes inférieures. 



   Ce dispositif permet d'accroître dans une proportion voulue la puissance frigorifique d'une batterie, en ajoutant des ailettes supérieures à un certain nombre de ses éléments. 



   5 ) Le ventilateur 21 combiné à un frigorifère, accroît la vites- se de circulation de l'air sur les ailettes, dont les échanges thermiques et la quantité de froid libérée. Ce ventilateur constitue un autre moyen de réglage de la puissance de ce frigorifère. 



   6 ) Dans le cas de l'exemple donné, de l'application des frigori- fères à un-camion réfrigéré, le plancher à claire-voie 17 reposant sur des tasseaux 14 permet d'assurer une circulation régulière de l'air repris dans la chambre, même si le chargement est très serré. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   7 ) L'anydride carbonique, s'échappant des enveloppes 2 par les tubes 6, peut être canalisé et évacué hors du camion de sorte que les usa- gers ne peuvent être incommodés par la présence de ce gaz en forte propor- tion dans l'atmosphère de la chambre froide. 



   REVENDICATONS. 



   1 ) Procédé d'émission de froid au moyen de blocs de glace telle que glace carbonique, caractérisé par ce qu'on applique sur une face du bloc une paroi perméable rayonnante (3) (33), on soustrait les autres fa- ces du bloc aux échanges avec l'extérieur,on maintient constante la surfa- ce suivant laquelle le bloc est en contact avec la paroi perméable rayon- nante, ce qui permet de réaliser une puissance frigorifique constante mal- gré la diminution de volume et de surface des 'blocs de glace. 



   2 ) Frigorifère pour la mise en oeuvre du procédé précédent ou procédé similaire, caractérisé par une plaque rayonnante (2) (33) en con- tact avec une face du bloc (1) et par une enveloppe isolante (5) des autres faces de ce bloc, les génératrices de cette enveloppe étant parallèle entre elles,ce qui permet le glissement du bloc ou de la plaque rayonnante par rapport à l'enveloppe et le maintien du contact de la plaque rayonnante avec ce bloc, suivant une surface constante.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Vehicles are already known for transporting perishable foodstuffs comprising heat-insulated walls and a cold generator, for example with a compressor, intended to maintain a regular temperature in the vehicle favorable to the conservation of the transported foodstuffs.



   These vehicles have various drawbacks: a) The cold generator, generally driven by an independent motor from that which drives the vehicle, is not absolutely safe to operate. In the event of a failure of the cold generator, the foodstuffs may deteriorate. b) The cooling generator is bulky, and its weight is great. These drawbacks are particularly troublesome on a vehicle where space is measured and where the dead weight must be reduced.



   Vehicles with heat-insulated walls in which a favorable temperature is maintained by natural or forced circulation of air over blocks of dry ice are also used for the transport of perishable foodstuffs.



   But so far, users have simply circulated the air inside the vehicle over stacked blocks of dry ice, and the result is large temperature variations from one point to another on the vehicle and high and very low consumption. expensive dry ice.



   On the other hand, the cooling capacity of blocks stripped of dry ice decreases very rapidly with the exchange surface. It suffices, to realize this, to see that a block of dry ice of cubic shape of OM30 on the side has an exchange surface of OM254 and that the block reduces to OM15 on the side after a certain time, will present only one OM2135 exchange surface, ie a quarter of the initial surface.



   The object of the present invention is to remedy the drawbacks of these known installations.



   It relates to a process for emitting cold by means of blocks of ice such as dry ice, characterized in that a radiating permeable wall is applied to one face of the block, or the other faces of the block are subcontracted to exchanges with the block. 'Outside, the surface along which the block is in contact with the permeable radiating wall is kept constant, which makes it possible to achieve a constant cooling power despite the reduction in volume and surface area of the ice blocks.



   The invention also relates to a refrigeration unit for carrying out the preceding method or similar method, characterized by a radiating plate in contact with one face of the block and by an insulating envelope of the other faces of this block, the generatrices of this envelope being mutually parallel, which allows the sliding of the block or the radiating plate relative to the envelope and the maintenance of contact of the radiating plate with this block, along a constant surface.



   According to one characteristic of the invention, the block rests on the radiating plate via its lower face, the insulating casing being constituted by a box open on one face fitted to the block and applied, opening at the bottom, on the radiating plate.



   According to one embodiment of the invention, the insulating envelope is constituted by a box open on its two opposite faces and forming a sheath containing the block of ice, this sheath being applied by one of its open faces on a radiating plate. lower, the upper open face of this sheath:

 <Desc / Clms Page number 2>

 a) receiving a removable cover b) used to place on the block an upper radiating plate which slides down in the sheath as the ice evaporates, which makes it possible to increase at will, by installation of the upper radiating plate, the power of the refrigeration unit.



   According to one characteristic of the invention, each radiating plate has a smooth face on the side of the block of ice, and on the opposite side of the fins increasing the exchange surface with the outside.



   The invention also relates to the application of the above refrigerators to the refrigeration of refrigeration chambers of vehicles such as trucks, the use of these refrigerators making it possible to reduce the weight,. the size and cost of the installation, as well as the risk of breakdowns.



   According to one embodiment of the invention, the vehicle comprises a chamber lined with an insulating wall in which is provided a compartment receiving the refrigerators, a continuous air circuit being established between the chamber and the compartment.



   According to one characteristic of the invention, the air circulation between the chamber and the compartment is provided by a fan controlled: a) by hand, b) by a thermostat, the sensitive member of which is placed in the chamber, which allows, by starting up this fan, to increase the speed of air circulation on the refrigeration unit and consequently, the heat exchange between the refrigeration unit and the air, that is to say of compensate for losses in the chamber when they are variable and to maintain a continuous temperature in this chamber.



   According to another characteristic of the invention the bottom of the chamber is covered with a slatted floor resting on supports such as battens raising this floor above this bottom and leaving between this floor and this bottom a space serving the passage of air returning to the refrigeration compartment.



   The invention also extends to the characteristics described below and to their various possible combinations.



   Installations in accordance with the invention are shown, by way of example, in the accompanying drawing in which: FIG. 1 is a schematic sectional view of a refrigeration unit in accordance with the invention.



   - Figure 2 is a schematic sectional view of this cooler after a certain operating time.



   - Figure 3 is a partial longitudinal sectional view of a refrigerated truck according to the invention.



    @ - Figure 4 is a cross-sectional view of this truck taken along line 4-4 of Figure 3.



   - Figure 5 is a horizontal sectional view of this truck taken along line 5-5 of Figure '3.



   - Figures 6, 7 and 8 are views in vertical, transverse and horizontal section of a refrigeration device with fixed elements and removable elements.



   - Figure 9 is a sectional view on a larger scale of a fri-

 <Desc / Clms Page number 3>

 goriferous of this type.



   According to the invention, the cubic block of dry ice 1 is placed in an insulating envelope 2 of the same cubic shape, in which this block engages with reduced play.



   The insulating envelope 2 containing the ice cube 1 is turned upside down, opening below, on the upper face of a metal plate 3 having on its lower face fins 4 of notable length.



   The assembly is capped with a cover 5 resting on the metal plate 3 and having at its upper part a hole 6 for the evacuation of the carbon dioxide resulting from the evaporation of the dry ice.



   This refrigerator assembly is for example placed in an enclosure 7 to be cooled, against an insulating wall 8 limiting this enclosure.



   It works as follows:
The block 1 of dry ice at minus 80 degrees C rests directly on the metal plate 3 to which it communicates its frigories by conductivity. The plate 3 radiates the required refrigeration into the enclosure 7, via the fins 4.



   The block 1 of dry ice only decreases at its base, in contact with the plate 3. Its other faces, masked by the corresponding faces of the insulating casing 2, do not absorb heat and remain unchanged.



   After a certain time of operation of the cooler, the initial block 1 has decreased in height (figure 2) but it is still in contact with the plate 1 by the same surface.



   As its temperature is always the same (minus 80 C) the quantity of frigories which it communicates to the plate 3 and from there to the enclosure 7 remains the same throughout the duration of the evaporation of the block 1. .



   The temperature distribution in the fins 4 follows Despretz's law relating to metals that are good conductors and according to which the temperatures, at points whose distances to the source increase in arithmetic progression, decrease in geometric progression.



   At points of the fins distant from the upper face of the plate 3 by 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14 metric units, that is to say spaced from each other by the distance chosen as a reason for the progressions, the temperature zones, as regular as possible, will be respectively -40 - 20 -10 - 5 - 2 5 - 1 2, + or - 0.



   The length of the fins depends on the thermal conductivity of the metal used.



   The invention also extends to the application of the above refrigeration unit to the refrigeration of vehicles intended in particular for the transport of perishable foodstuffs.



   In the case of Figures 3, 4 and 5, the truck has a body 11 coated with an insulating layer 12 on all its faces. This layer consists of a light and heat-insulating material such as expanded cork, glass wool, metals or materials molded into thin embossed sheets, etc.



   The wheel housing 131, 132 are themselves coated with an insulating wall.



   On the floor of the truck are fixed wooden cleats 14 drilled with 15 holes. These cleats are oriented so as to conduct the air of the part.

 <Desc / Clms Page number 4>

 rear of the truck to the narrow space 16 located between the wheel arches, to guide the air in this space, then to bring the air to the front part of the body. For this purpose, the assembly comprises in the middle part of the cleats parallel to the axis of the floor and, on each side, cleats converging symmetrically towards 1! Before.



   These cleats support a slatted floor 17 thus raised at a certain distance from the floor of the body.



   At the front of this body is a compartment 18 containing the refrigeration device., This compartment 18 is separated from the body by a transverse wall 19 descending at its lower part to the floor 17. In the upper part of this body. A hole 20 in the wall is placed in which a helicoidal fan 21 is placed.



   The compartment 18 communicates at its lower part with the space 22 made between the bottom 23 of the body and the floor 17. At its upper part it is extended by a sheath 24 ending in the hole 20 of the fan 21.



   In the compartment 18 are placed refrigerators 5 conforming to those described above.



   In the case of the example shown, these refrigerators 5 are arranged in three stages at the rate of two refrigerators per stage. They are accessible by insulated doors 25 provided in the transverse partition 19. Each refrigerator contains in the insulating casing 2 two blocks of parallelepipedic dry ice 11, 12.



   The air cooled in contact with the fins 4 of the support plates 3 is sucked up from the compartment 18 by the fan 21 and blown horizontally under the roof of the body following the arrows f12 This cold air descends into the body following the arrows f2, crosses the slatted floor to then move on the bottom of the body, between the cleats 14 following the arrows f3; It thus arrives at the lower part of the compartment 18 where it cools again on contact with the fins 4 in order to restart its cycle.



   Deflectors 26, arranged in the middle part or on the sides of the compartment 18, guide the ascending air onto the fins 4 of the refrigerators.



   At its lower part, the compartment 18 contains a tank 27 collecting the condensation water, which is evacuated by tubes 28 opening to the outside.



   The compartment 18 may be limited laterally by walls 29 leaving between them and the side walls of the body an insulating space 30. In this space may open openings 31 controlled by a valve, for the introduction of fresh air into the truck. .



   In some cases, the vehicle must complete a certain closed route and then ensure deliveries and, therefore, be frequently opened.



   The cooling capacity required to maintain a constant temperature in the truck is much greater during the second period than during the first.



   In this case, it is possible to use a refrigerating element such as that shown in FIG. 9.



     The plate 3 with fins 4 is the same as in the refrigerators: previous ones, but the blocks of dry ice 1, 1 are enclosed in an envelope 32 open on the bottom and on the top.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   On the blocks 11, 12 rests a second plate 33 with fins 4 arranged on the top. This plate descends into the casing 32 as the material vaporizes, in the vicinity of the upper and lower faces of the blocks.



   To have an average cooling capacity, the envelopes 32 are covered with a cover 34 (FIG. 9). To increase this: power during deliveries, the cover 34 is removed and the finned plate 33 is placed on the blocks of dry ice.



   The above installations are checked by known means.



   The temperature inside the cold room is taken by means of a bulb 35 and transmitted to the needle of a dial 36 placed in the cabin 37. The fan motor 21 is controlled by a switch 38 also placed in the cabin. the cab near the driver. A pilot light
39 indicates fan 21 on or off.



   The conductor follows the temperature variations inside the cold room on the dial of the thermometer 36. If the temperature rises above a certain limit, it turns on the fan 21 which creates an accelerated circulation in the chamber and on the fins of the refrigerator. The power of the refrigeration coil is thus increased and the temperature in this chamber decreases. The conductor thus maintains a more or less regular temperature in the chamber.



   The setting of the fan 21 can also be controlled automatically by a thermostat whose sensitive member is placed in the chamber.



   The refrigeration installation described above has many technical advantages, in particular the following:
1) It avoids the installation on a vehicle of an expensive, bulky and heavy refrigeration compressor.



   2) It allows the vehicle to be cooled safely, without risk of breakdown.



   3) The refrigerators in accordance with the invention make it possible to release a constant amount of refrigeration, which makes it possible to calculate the amount of dry ice necessary to effectively combat the losses in the chamber.



   4) The refrigerators conforming to those represented in figure 9 make it possible to supply to the enclosure in which they are placed, either a determined quantity of cold, when the lower fins are willow in service, or an approximately double quantity, when the upper fins are added to the lower fins.



   This device makes it possible to increase the cooling capacity of a coil in a desired proportion, by adding upper fins to a certain number of its elements.



   5) The fan 21 combined with a refrigeration unit, increases the speed of air circulation on the fins, including heat exchange and the quantity of cold released. This fan constitutes another means of regulating the power of this refrigeration unit.



   6) In the case of the example given, of the application of refrigerators to a refrigerated truck, the slatted floor 17 resting on battens 14 makes it possible to ensure regular circulation of the air taken up in the room, even if the load is very tight.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   7) The carbon dioxide, escaping from the casings 2 through the tubes 6, can be channeled and evacuated out of the truck so that users cannot be inconvenienced by the presence of this gas in high proportion in the lorry. atmosphere of the cold room.



   CLAIMS.



   1) Method of cold emission by means of blocks of ice such as dry ice, characterized in that a radiating permeable wall (3) (33) is applied to one face of the block, the other facets of the block are subtracted. block to exchanges with the outside, the surface area according to which the block is in contact with the radiating permeable wall is kept constant, which makes it possible to achieve a constant cooling capacity despite the reduction in volume and surface of the 'blocks of ice.



   2) Refrigerator for the implementation of the preceding method or similar method, characterized by a radiating plate (2) (33) in contact with one face of the block (1) and by an insulating envelope (5) of the other faces of this block, the generators of this envelope being parallel to each other, which allows the sliding of the block or the radiating plate relative to the envelope and the maintenance of contact of the radiating plate with this block, along a constant surface.


    

Claims (1)

3 ) Frigorifère conforme à la revendication 2 caractérisé par ce que le bloc repose sur la plaque rayonnante (3) par .sa face inférieure, l'en- veloppe isolante (5) étant constituée par une boîte (2) ouverte sur une face ajustée sur le bloc (1) et appliquée, ouverture en bas, sur la plaque rayon- nante. 3) Refrigerator according to claim 2 characterized in that the block rests on the radiating plate (3) by its lower face, the insulating envelope (5) being constituted by a box (2) open on a fitted face on the block (1) and applied, opening at the bottom, on the radiating plate. 4 ) Frigorifère conforme à la revendication 2 caractérisé par ce que l'enveloppe isolante (5) est constituée par une boîte (32) ouverte sur ses deux.faces opposées, et formant gaine contenant le bloc de glace, cette gaine étant appliquée par une de ses faces ouvertes sur une plaque rayon- nante inférieure (3), la face ouverte supérieure de cette gaine : a) recevant un couvercle amovible (34), b) servant à placer sur le bloc une plaque rayonnante supérieure (33) qui descend en glissant dans la gaîne (32) au fur et à mesure de l'éva- poration de la glace, ce qui permet d'accroître à volonté, par mise en pla- ce de la plaque rayonnante supérieure, la puissance du frigorifère. 4) Refrigerator according to claim 2 characterized in that the insulating casing (5) consists of a box (32) open on its deux.faces opposite, and forming a sheath containing the block of ice, this sheath being applied by a its open faces on a lower radiating plate (3), the upper open face of this sheath: a) receiving a removable cover (34), b) serving to place on the block an upper radiating plate (33) which descends by sliding in the sheath (32) as the ice evaporates, which makes it possible to increase at will, by placing the upper radiating plate in place, the power of the refrigerator. 5 ) Frigorifère conforme à la revendication 4 caractérisé par ce que chaque plaque rayonnante (3) (3") présente du côté du bloc de glace une face lisse, et du côté opposé des ailettes (4) augmentant la surface d'échange avec l'extérieur. 5) Refrigerator according to claim 4 characterized in that each radiating plate (3) (3 ") has a smooth face on the side of the ice block, and on the opposite side of the fins (4) increasing the exchange surface with the 'outside. 6 ) Frigorifère conforme aux revendications 1à 5 caractérisé par ce que les blocs de glace carbonique et les boites ou gaines les conte- nant sont de forme parallélépipédique. 6) Refrigerator according to claims 1 to 5 characterized in that the blocks of dry ice and the boxes or sheaths containing them are of parallelepiped shape. 7 ) Frigorifère conforme aux revendications 1 et 3 caractérisé par ce que l'enveloppe isolante est enfermée dans un carter (5) reposant sur la plaque isolante inférieure (3) et présentant un trou pour la sortie des gaz libérés par l'évaporation de la glace. 7) Refrigerator according to claims 1 and 3 characterized in that the insulating casing is enclosed in a housing (5) resting on the lower insulating plate (3) and having a hole for the exit of the gases released by the evaporation of the ice. 8 ) L'application des frigorifères précédents à la réfrigération de chambres froides de véhicules tels que camions, l'utilisation de ces frigorifères permettant de réduire le poids, l'encombrement et le prix de l'installation, ainsi que les risques de pannes. 8) The application of previous refrigerators to the refrigeration of cold rooms of vehicles such as trucks, the use of these refrigerators making it possible to reduce the weight, size and price of the installation, as well as the risk of breakdowns. 9) L'application des frigorifères conforme à la revendication 8 caractérisé par ce que le véhicule comporte une chambre (11) revêtue d'une <Desc/Clms Page number 7> paroi isolante (12) dans laquelle est ménagé un- compartiment (18) recevant les frigorifères, un circuit continu d'air étant établi entre la chambre (11) et le compartiment (18). 9) The application of refrigerators according to claim 8 characterized in that the vehicle comprises a chamber (11) coated with a <Desc / Clms Page number 7> insulating wall (12) in which is provided a compartment (18) receiving the refrigerators, a continuous air circuit being established between the chamber (11) and the compartment (18). 10 C L'application des frigorifères conforme aux revendications 8 et 9 caractérisé par ce que la circulation de l'air entre la chambre (11) et le compartiment (18) est assurée par un ventilateur (21) commandé : a) à main , b) par thermostat dont l'organe sensible est placé dans la cham- bre, ce qui permet, par mise en route de ce ventilateur, d'accroître la vitesse de circulation de l'air sur le frigorifère et par suite l'échange thermique entre le frigorifère et l'air, c'est-à-dire de compenser les dé- perditions de la chambre lorsqu'elles sont variables et de maintenir dans cette chambre une température continue. 10 C The application of refrigerators according to claims 8 and 9 characterized in that the air circulation between the chamber (11) and the compartment (18) is provided by a fan (21) controlled: a) by hand, b) by thermostat, the sensitive member of which is placed in the chamber, which makes it possible, by starting this fan, to increase the speed of air circulation on the refrigerant and consequently the heat exchange between the cooler and the air, that is to say to compensate for the losses of the chamber when they are variable and to maintain a continuous temperature in this chamber. Il ) L'application des frigorifères conforme aux revendications 8 à 10 caractérisé par ce que le compartiment (18) contenant les frigorifè- res communique librement avec la chambre (11) par sa partie inférieure tan- dis que sa partie supérieure communique avec la partie supérieure de cette chambre (11) par une ouverture dans laquelle est placé le ventilateur (21), ce qui permet de créer dans ce compartiment (18) un mouvement ascendant de l'air,-et dans la chambre un mouvement descendant de cet air. II) The application of refrigerators according to claims 8 to 10 characterized in that the compartment (18) containing the refrigerators communicates freely with the chamber (11) through its lower part while its upper part communicates with the part. upper of this chamber (11) by an opening in which the fan (21) is placed, which makes it possible to create in this compartment (18) an upward movement of the air, and in the chamber a downward movement of this air . 12 ) L'application des frigorifères conforme aux revendications 8 à 10 caractérisé par ce que le fond de la chambre (11) est recouvert d'un plancher (17) à claire-voie, reposant sur des supports tels que tasseaux (14)surélevant ce plancher au-desus de ce fond et ménageant entre ce plan- cher (17) et ce fond un espace servant au passage de l'air retournant au compartiment (18) des frigorifères. 12) The application of refrigerators according to claims 8 to 10 characterized in that the bottom of the chamber (11) is covered with a floor (17) openwork, resting on supports such as cleats (14) raising this floor above this bottom and leaving between this floor (17) and this bottom a space for the passage of air returning to the compartment (18) of the refrigerators. 13 ) L'application des frigorifères conforme à la revendication 12 caractérisé par ce que les tasseaux (14) sont disposés longitudinalement ou inclinés par rapport à l'axe longitudinal du plancher et forment des gaines guidant le courant d'air vers la partie centrale du compartiment (18) des frigorifères. 13) The application of refrigerators according to claim 12 characterized in that the cleats (14) are disposed longitudinally or inclined relative to the longitudinal axis of the floor and form ducts guiding the air stream to the central part of the compartment (18) for refrigerators. 14 ) L'application des frigorifères conforme à la revendication 12 caractérisé par ce que les tasseaux (14) sont percés de trous (15) per- mettant la circulation de l'air à travers ces tasseaux. 14) The application of refrigerators according to claim 12 characterized in that the cleats (14) are pierced with holes (15) permitting the circulation of air through these cleats. 15 ) L'application des frigorifères conforme aux revendications 8 à 14 caractérisé par ce que le compartiment (18) contenant les frigorifè- res est séparé de la chambre par une cloison transversale (19) dans laquelle sont ménagées des portes permettant l'accès aux frigorifères (5) notamment pour la mise en place de plaquesrayonnantes supérieures (33) dans le cas où l'émission de froid doit être augmentée. 15) The application of refrigerators according to claims 8 to 14 characterized in that the compartment (18) containing the refrigerators is separated from the chamber by a transverse partition (19) in which are provided doors allowing access to refrigerators (5) in particular for the installation of upper radiating plates (33) in the case where the emission of cold must be increased.
BE536881D BE536881A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE536881A true BE536881A (en)

Family

ID=167416

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE536881D BE536881A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE536881A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0848800B1 (en) Mobile trolley for distributing hot and cold meal trays having warming-up and refrigeration capacities with self-contained reserve and ...
EP0337860B1 (en) Isothermal container with refrigerant tank and application to fresh product transport
FR2588946A1 (en) REFRIGERATOR / FREEZER APPARATUS FOR BEVERAGE AND FOOD CONTAINERS FOR ASTRONAUTS
EP1259146B1 (en) Adjustable device for preserving and heating meal trays
FR2696158A1 (en) Insulated container, especially for transporting fresh or frozen products.
JP5011267B2 (en) refrigerator
BE536881A (en)
FR2679988A1 (en) Method for limiting the frosting (icing) of the refrigeration battery of an open refrigeration cabinet and cabinet employing this method
WO1998034075A1 (en) Cold storage apparatus
JP3644855B2 (en) refrigerator
EP0435893B1 (en) Installation for transporting and/or storing products affected by changes in temperature and humidity
EP1934537A1 (en) Dual-compartment carbon dioxide snow receptacle for isothermal containers
EP0035452B1 (en) Continuous fast refrigerating or freezing cell
JP2003021448A (en) Refrigerator
JP2005241244A (en) Refrigerator
JPH03267675A (en) Cold storage type thermal insulation warehouse
FR3062713A1 (en) THERMAL FLOW SWITCH FROM A CARBON FLOW RESERVE AND IN PARTICULAR A TEMPERATURE REGULATING DEVICE FOR CARBONIC SNOW-COOLED CONTAINERS
FR2662239A1 (en) Device for production of cold for cold room or freezer equipment
KR0130079Y1 (en) Vegetables storage of a refrigerator
US1796910A (en) Refrigerating apparatus and method
EP3167231B1 (en) System for cooling a room with a cold air stream drawn in under the ceiling
FR2468861A1 (en) MOBILE ROOFING PARTITIONING DEVICE FOR REFRIGERATOR
FR3109812A1 (en) Container for the transport of temperature sensitive products
JP2003156272A (en) Cold reserving system using refrigerant
JPH09126628A (en) Storeroom with high humidity and low temperature